X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

مجید قناد تهیه‌کننده تئاتر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش «کلنگی، قابل سکونت» به کارگردانی سمن قناد و تهیه‌کنندگی مجید قناد از ۲۶ خرداد در تماشاخانه سپند روی صحنه رفت.

به گزارش سینماپرس، نمایش «کلنگی، قابل سکونت» به قلم سیدسامان غیاثی و طراحی و کارگردانی سمن قناد قرار است تا ۲۲ تیر، هر شب رأس ساعت ۱۹ در سالن شماره یک تماشاخانه سپند رویی صحنه رود.

علی ابدالی، مریم نقیبی، هیراد محمدی، محمد نوحیان، سالار بابابیگلو، سارا بافقی، سام عبادی، نیل مهندسی، سوگند دیانی، حمیده هاشمی بازیگران این نمایش هستند.

این نمایش نخستین تجربه تهیه‌کنندگی مجید قناد در حوزه تئاتر است. آقای قناد اخیراً به عنوان دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از سوی شهرام کرمی انتخاب شده است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از دستیار کارگردان: حانیه داوری، طراح صحنه: فرشید موثق، طراح لباس: نگین فراهانی، پارمیس امانت، طراح نور: امیر ترجمی، نوازنده کاخن: ارسلان خواجه میری، نوازنده گیتار: پارسا جوهریان، طراح پوستر و بروشور: سعیده زائری، مدیر صحنه: مهران ذولفقاری، طراح و ساخت تیزر: محمدرضا مسرتی، مدیر تبلیغات مجازی: فریبا جدیدی، روابط عمومی: شهرآشوب مفتاحی.

تماشاخانه سپند در خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی (آبان)، خیابان سپند، پلاک ۶۹ واقع شده است و علاقه‌مندان به این نمایش می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم نکوداشت جمشید مشایخی برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عصر روز گذشته ۲۷ خرداد مراسم نکوداشت جمشید مشایخی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین نکوداشت زنده‌یاد استاد جمشید مشایخی با حضور اهالی فرهنگ و هنر، عصر دوشنبه ۲۷ خرداد در مجموعه فرهنگی و هنری آسمان برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای سیدعباس سجادی برگزار شد، در ابتدا علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، اظهار کرد: درباره استاد مشایخی بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند؛ هنرمندی مردمی و اخلاق‌مدار که به شدت علاقه‌مند به ادبیات، فرهنگ و هنر ایران بود و بی‌دریغ به مردم کشورش عشق می‌ورزید. هنرمندی افتخار آفرین با کارنامه‌ای درخشان و پربار در سینما، تئاتر و تلویزیون؛ با نقش‌هایی ماندگار و فراموش‌نشدنی در تاریخ هنرهای نمایشی ما.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگستان هنر که در تجلیل و نکوداشت مقام هنری هنرمندان بزرگ کشور برگزار می‌شود، گفت: در ادامه نشست‌های فرهنگستان‌هنر، در تجلیل و نکوداشت هنرمندان پیشکسوت و مفاخر هنری کشورمان که جزو برنامه‌های گروه‌های تخصصی فرهنگستان هنر است، در دیداری که اواخر سال گذشته با استاد مشایخی داشتیم، قرار شد این مراسم در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شود که متاسفانه با درگذشت ایشان این امکان از ما سلب شد و جامعه هنری کشورمان یکی از بزرگان خود را از دست داد.

سرپرست فرهنگستان هنر در همین زمینه ادامه داد: پس از این ضایعه تاسف بار با هماهنگی خانواده استاد به ویژه نادر مشایخی که ما را در این مدت همراهی کردند و با همکاری برخی از سازمان‌های هنری توانستیم برنامه‌های مناسبی را برای این مراسم تدارک ببینیم از جمله کتاب یادنامه‌ای مشتمل بر مقالات، یاداشت‌های بزرگان سینما و تئاتر، مصاحبه‌های تخصصی و غیره که این کتاب با همکاری بنیاد سینمایی فارابی چاپ و منتشر شد و در این مراسم رونمایی می‌شود.

سخنران بعدی این برنامه سیدمحمد بهشتی عضو پیوسته و عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر بود. بهشتی گفت: مرحوم مشایخی از معدود سرمایه‌های سینمای ایران است که با عمر صنعت سینمای ایران همراه بود. درست است که تاریخ سینمای ایران از دختر لُر آغاز شد اما صنعت سینمای ایران همواره مدیون چهره‌هایی است که با حضورشان ستون‌های اصلی سینمای کشور را تشکیل می‌دادند و یادگارهای ارزشمندی را از خود به جا گذاشتند.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: اگر ما امروز هنوز به حافظ تفعل می‌زنیم و از او پاسخ می‌خواهیم، برای این است که احساس می‌کنیم حافظ برای ما زنده است و مرحوم مشایخی نیز با آثاری که از خود به جا گذاشته است حتماً در ذخیره حافظه تاریخ هنری ما نیز چنین جایگاهی دارد و همیشه در اذهان ما زنده و جاوید است.

سپس مسعود کیمیایی اظهار کرد: خیلی سخت است درباره بازیگر توانایی مانند جمشید مشایخی سخن بگویم. جمشید مشایخی لایه‌های زیادی داشت با اخلاق‌های متفاوت. لایه‌هایی که شعر بود، کهن مردی که بسیار بسیار توانا بود. او در گفتن نظریات خودش بسیار توانا بود و به راحتی حرفش را می زد. امثال مشایخی کم‌یابند. او از جمله کسانی است که می‌توانم با افتخار بگویم در سه فیلم با او همکاری داشتم.

در ادامه این مراسم ایرج راد عضو گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر روی صحنه رفت و درباره جمشید مشایخی چنین گفت: جمشید مشایخی هر زمان که به روی صحنه می‌آمد دستی روی صحنه می‌کشید و خاک صحنه را می‌بوسید. صحنه برای او جای مقدس و محل عبادت بود. مکانی که برای او بالاترین مقام را داشت. او عاشق صحنه بود.

در ادامه این مراسم، موسیقی ارکسترال «افسوس همه عمر دیر رسیدیم» ساخته نادر مشایخی روی صحنه رفت.

سپس نادر مشایخی درباره قطعاتی که به یاد پدرش ساخته اظهار کرد: پدرم به مرام‌های اصیل ایرانی علاقه‌ای خاص داشت، همینطور ادبیات و شعر را بسیار دوست می‌داشت و در حوزه موسیقی، دستگاه اصفهان را می‌پسندید و همیشه از من می‌خواست آثاری با مضامینی خاص در دستگاه‌های ایرانی بسازم. بسیار پشیمانم که این کار را در زمان حیات او انجام ندادم. به همین دلیل با همان الهاماتی که برای او بسیار مهم بود، قطعاتی را ساختم با عنوان «افسوس همه عمر دیر رسیدیم»

در این مراسم فیلم مستند کوتاهی از آخرین مصاحبه تصویری با زنده یاد جمشید مشایخی که توسط فرهنگستان هنر تهیه شده است به نمایش در آمد.

در ادامه این مراسم از پرتره استاد مشایخی اثر حبیب درخشانی، کتاب یادنامه استاد جمشید مشایخی به کوشش منیژه کنگرانی و سردیس استاد مشایخی اثر احمد عرب‌بیگی با حضور علی نصیریان عضو گروه نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر و جمعی دیگر از هنرمندان و مسٔولان فرهنگی رونمایی شد.

در پایان مراسم نیز نمایشگاه گزیده پوستر فیلم‌هایی که زنده‌یاد جمشید مشایخی در آنها ایفای نقش کرده، به همراه تصاویر شخصی و یادبودها و تندیس‌هایی که وی در طول عمر بازیگری خود دریافت کرده است، گشایش یافت.

در این مراسم حجت‌الاسلام دعایی، محمدعلی کی‌نژاد، احمد مسجدجامعی، محمد جواد حق‌شناس، سید محمد مجتبی حسینی، منوچهر شاهسواری، علیرضا تابش، علی اکبر صفی پور، محمدمهدی حیدریان، مجتبی رحماندوست، و … از مسئولان کشوری حضور داشتند. همچنین داریوش اسدزاده، علی نصیریان، مسعود کیمیایی، فاطمه معتمد آریا، جمشید گرگین، بهزاد فراهانی، جهانگیر الماسی احترام برومند، سیروس ابراهیم‌زاده، منوچهر طیاب، شاهین فرهت، هادی سیف، علی اوسیوند، علی دهکردی، و…از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

مراسم نکوداشت زنده‌یاد جمشید مشایخی، با همکاری موسسه فرهنگی و هنری صبا، بنیاد رودکی، خانه سینما، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان زیباسازی شهر تهران، موزه سینما و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در مجموعه فرهنگی و هنری آسمانِ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروانه ساخت سه فیلم نامه صادر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت در جلسه اخیر با سه فیلمنامه موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلم نامه های «فرشته آبی» به تهیه‌کنندگی هوشنگ نوراللهی، کارگردانی و نویسندگی محسن اورنگ، «در کمال بی شعوری» به تهیه‌کنندگی محمد آفریده، کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی حسین مهکام و «پیشی میشی» به تهیه‌کنندگی احمد احمدی، کارگردانی حسین قناعت و نویسندگی احمد احمدی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گفتگوی موسیقیایی با استاد امیر اشرف آریان پور روی آنتن شبکه ۴ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تخصصی موسیقیایی «نغمه ها»، جمعه ۳۱ خرداد ماه میزبان استاد امیر اشرف آریان پور(موسیقی‌دان، پژوهشگر، استاد دانشگاه و موسیقی‌شناس) می شود.

به گزارش سینماپرس، قسمت جدید برنامه تخصصی موسیقیایی «نغمه ها» به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری که روز جمعه ساعت ۱۶ به روی آنتن می رود به تقدیر و بزرگداشت استاد امیر اشرف آریان پور اختصاص یافته است.
کتاب «موسیقی ایران: از انقلاب مشروطیت تا انقلاب جمهوری اسلامی ایران» با پژوهش و نگارش امیراشرف آریان‌پور، هنرمند و مدرس پیشکسوت موسیقی منتشر شده است و به همین بهانه برنامه موسیقیایی «نغمه ها» به سراغ استاد امیر اشرف آریان پور موسیقی‌دان، پژوهشگر و استاد دانشگاه رفته است و ضمن تقدیر از این هنرمند به بهانه سال ها فعالیت و تحقیق و پژوهش در زمینه موسیقی با وی در خصوص تالیفاتش و موسیقی به گفتگو پرداخته است.
امیراشرف آریان‌پور، یکی از شناخته شده‌ترین مدرسان، پژوهشگران و مدیران موسیقی در ایران است. وی یکی از نخستین مروجان هنر اپرا در ایران است و سابقه سال‌ها مدیریت در تالار وحدت (رودکی سابق)   را در کارنامه مدیریتی خود دارد. آریان‌پور از سال‌های دهه ۲۰ شمسی تاکنون در بطن مهم‌ترین جریان‌ها و رویدادهای هنر موسیقی در ایران قرار داشته است. بر اساس همین سوابق این مدرس پیشکسوت کتاب «موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب جمهوری اسلامی ایران» را به رشته تحریر درآورد.
«نغمه ها» برنامه تخصصی شبکه چهار سیما درحوزه موسیقی است که با هدف معرفی بزرگان عرصه موسیقی تهیه و تولید می شود این برنامه روزهای جمعه ساعت ۱۶ از شبکه چهار سیما پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امضای تفاهمنامه همکاری میان مستندسازان و جهاد دانشگاهی هنر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با جهاد دانشگاهی هنر برای ساخت مستندهای صنعتی تفاهمنامه امضا کردند.

به گزارش سینماپرس، انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برای ساخت تولیدات مستند تفاهمنامه‌ای را برای تولیدات مستند در حوزه صنعت با جهاد دانشگاهی هنر امضا کردند.

بر اساس این تفاهمنامه اعضای انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند از شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف صنعتی داخل کشور بازدید می کنند تا با فضاهای صنعتی آشنا شوند و درباره آنها فیلم‌های مختلف مستند تولید کنند.

این مستندها با موضوع صنعت و با هدف نمایش عمومی و همچنین شرکت در جشنواره های مختلف همچون جشنواره فیلم‌های صنعتی ساخته می شود.

اعضای انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند تاکنون از شرکت تجهیزات سینمایی پیروز گستر، ایران خودرو و پارک ملی فناوری پردیس بازدید کرده اند.

در این بازدیدها مستندسازانی همچون محسن رمضانزاده، مهدی اسدی، هادی معصوم دوست، علی شاه محمدی، علی خسروی، محمد باقر شاهین، الله کرم رضایی زاده، محسن سخا، مرتضی پایه شناس، بهروز سلیمانی، مصطفی شیری، جواد وطنی، مصطفی آتشمرد، مریم حق پناه، پریسا عشقی، زینب تبریزی، مژگان ایلانلو و رضوان سرمد حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محصور شده» روی آنتن شبکه افق – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس :مستند «محصور شده» در ۲ قسمت از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، مستند «محصور شده» با موضوع پروژه ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در میان جوامع از سوی آمریکایی ها، در ۲ قسمت از شبکه افق پخش می شود.

«محصور شده» عنوان مجموعه ای مستند درباره همین پروژه آمریکایی صهیونیستی است که در اولین قسمت خواهیم دید در ریو شهری در برزیل هم این کار توسط آمریکا صورت گرفته است و مردم آمریکای لاتین هم مانند مسلمانان، درگیر طرح های ضد بشری آمریکایی شده اند.

در دومین قسمت، سیاست های آمریکا برای ایجاد دودستگی در عراق و سایر کشورها به تصویر کشیده شده است.

این مستند کاری از پریمرز لاینز به عنوان تهیه کننده و پائول موریرا به عنوان کارگردان، روزهای ۲۸ و ۲۹ خرداد ساعت ۱۷ از شبکه افق پخش می شود و تکرار آن هم ساعت های ۷:۳۰ و ۱۳ روز بعد روی آنتن می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگران فیلم تازه استیون اسپیلبرگ اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگران فیلم تازه اسپیلبرگ، کارگردان آمریکایی اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، با انتشار اولین تصویر از اقتباس سینمایی اسپیلبرگ از داستان وست‌ساید، مشخص شد آنسل الگورت و راشل زگلر در نقش‌های اصلی تونی و مارتای این اثر موزیکال مشهور بازی می‌کنند.

ریتا مورونو ــ که برنده اسکار برای بازی در نقش آنیتا در اقتباس سینمایی ۱۹۶۱ این اثر بود ــ قرار است برای بازی در نقشی جدید به گروه بپیوندد.

وی قرار است نقش والنتینا را بازی کند که صاحب مغازه گوشه خیابانی است که تونی در آن کار می‌کند. مورنو همچنین به‌عنوان مدیر تولید در این پروژه کار می‌کند.

نقش ریف، ‌ سردسته گروه جت‌ها را نامزد جایزه تونی، مایل فایست ایفا می‌کند. دیگر اعضای این گروه ازرا مندز (انیبادیز)، بن کوک (موتپیس)، شین هریسون جونز (اکشن) و پاتریک هیگینز (بیبی جان) می‌باشند.

دیوید آلوارز نقش برناردو، برادر ماریا، سردسته گروه یاغی کوسه‌ها را بازی می‌کند.

دیگر اعضای گروه کوسه‌ها توسط ژولیوس آنتونی رابیو (کویک)، ریکاردو زایاس (چاگو)، جاش آندره ریورا (چینو)، سباستین سرا (برولیو) و کارلوس سانچز فالو (پیپو) هستند.

انتظار نمی‌رود فیلم روایت مجدد نسخه ۱۹۶۱ داستان وست‌ساید باشد، بنابراین شخصیت تازه‌خلق‌شده مورنو شاید تنها شخصیت افزوده‌شده اسپیلبرگ نباشد که در اقتباس او خواهیم دید.

داستان وست‌ساید قرار است در طول کریسمس ۲۰۲۰ اکران شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون ترجیح می‌دهد سریال‌های‌ کیلویی بسازد/ سریال‌های‌ بزرگ به مدیران‌ بزرگ نیاز دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قطب‌الدین صادقی، استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر با انتقاد از سریال‌های‌ بی‌سر و تهی که این روزها در تلویزیون تولید می‌شوند، تاکید کرد ساخت مجموعه‌های بزرگ و ماندگار، نیازمند نویسندگان، کارگردانان، بازیگران و از همه مهم‌تر مدیران بزرگ است.

به گزارش سینماپرس،  سریال «کیف انگلیسی» به کارگردانی سیدضیاالدین دری، مدتی است هر شب ساعت ۲۴ از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت ۱۸ تکرار می‌شود.  این سریال برای نخستین بار در سال ۱۳۷۹ روی آنتن تلویزیون رفت و مورد توجه قرار گرفت.

داستان «کیف انگلیسی» درباره جوانی به نام منصور ادیبان (با بازی علی مصفا) است که پس از تحصیل در فرانسه، تازه به شهرستان کوچک زندگی خانوادگی‌اش برگشته است. او که یک جوان آرمان‌خواه است، پس از شکست در رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای ملی، با حمایت مستانه (با بازی لیلا حاتمی)، دختری از طبقه رجال، در انتخابات دوره بعدی مجلس پیروز می‌شود. ادیبان تحت تاثیر مستانه با مقامات انگلیسی‌ آشنا شده و از این رهگذر، تغییراتی اساسی در زندگی خصوصی و تفکرات قبلی‌اش پدید می‌آید.

علی مصفا، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی‌نیا، سیروس گرجستانی، فرهاد اصلانی، صبا کمالی، قطب‌الدین صادقی، حسام نواب‌صفوی، جعفر بزرگی، منصور والامقام و رضا کیانیان از جمله بازیگران این سریال هستند.

قطب‌الدین صادقی، نویسنده، استاد تئاتر در دانشگاه و کارگردان بیش از  ۵۰ نمایش، یکی از بازیگران کلیدی  «کیف انگلیسی» در نقش مقامی صاحب‌نفوذ است که بسیاری از اتفاقات پشت پرده سیاست کشور را شکل می‌دهد. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین، درباره چگونگی پیوستنش به گروه بازیگران «کیف انگلیسی» توضیح می‌دهد: «همه روزهای کار در  سریال «کیف انگلیسی» خاطره است که البته‌ شاید این خاطرات‌ شخصی به درد مردم نخورد. از آغاز فعالیتم با این‌ گروه بگویم که من در ابتدا آقای‌ دُری را نمی‌شناختم، آقای شریفی‌نیا در این سریال مسئول انتخاب بازیگران بود، قرار بر این بود که مرحوم انتظامی‌ در این نقش باشند که گفتند در سریال‌های آقای‌ حاتمی‌ مشابه چنین شخصیتی را بازی کرده و تکراری می‌شود. یکی‌دو نفر دیگر برای‌ این نقش در نظر گرفته‌ شدند که آقای شریفی‌نیا نپذیرفتند و من را به عنوان فرد مناسب معرفی‌کردند. متن را خواندم و نقش را پذیرفتم، صحبتی کوتاه‌ با آقای دری داشتم و ایشان هم موافقت خود را اعلام کردند و کار را شروع کردیم. برای گریم این سریال، تست گریم این نقش چهار یا پنج بار تغییر داده شد.»

ساخت سریال‌های‌ بزرگ به کارگردان‌ها، نویسندگان‌ و بازیگران بزرگ و از همه مهم‌تر به مدیران‌ بزرگ نیاز دارد که در حال حاضر امور دست چنین کسانی نیست

پخش سریال «کیف انگلیسی» در ۲۰ سال گذشته بارها از شبکه‌های گوناگون سیما تکرار شده و هر بار هم مورد استقبال قرار گرفته است.  صادقی درباره این‌که چرا مجموعه‌های تلویزیونی جدید نمی‌توانند موفقیت آثار پیشین سیما را تکرار کنند، می‌گوید: «دلیل این را نه از من‌ که‌ باید از مسئولین بپرسید، مدیران تلویزیون،  الان سریال‌های کیلویی و بی سر و ته سرگرم کننده و شبه‌خانوادگی‌ می‌سازند و دل‌شان خوش است و لابد آن‌ها را ترجیح می‌دهند.»

او تاکید می‌کند: «ساخت سریال‌های‌ بزرگ به کارگردان‌ها، نویسندگان‌ و بازیگران بزرگ و از همه مهم‌تر به مدیران‌ بزرگ نیاز دارد که در حال حاضر امور دست چنین کسانی نیست.»

قطب‌الدین صادقی همچنین درباره فعالیت‌های آینده خود در عرصه تئاتر می‌گوید: «در حال‌حاضر سه نمایشنامه جدید نوشته‌ام؛   «سیل»، «در چشمان زنی» و «هیچ کس نمی‌داند در کجا می‌میرد». این سه نمایشنامه در مورد مسائل‌ روز است که موضوع‌هایی چون سیل‌زدگان اخیر، بحران‌های‌ اخلاقی‌روزگار ما و داستان دو کرد در زندان آلمان را دربر می‌گیرد و فعلا برنامه‌ای برای اجرای آن‌ها ندارم. در حال‌حاضر نمایشنامه‌های «آنتیگون» و «سکوتت برای‌ کشتنم کافی‌ است» را تمرین می‌کنیم که متن دومی، مربوط به چهار شکل‌خشونت در جامعه ما است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قصه سریال‌های شبکه نمایش خانگی به‌جای ترسناک رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «احضار» به گفته سازندگانش اولین سریال ترسناک تاریخ ایران بود و با چهره‌های غیرمشهور، ساخته شد. قسمت‌های ابتدایی این سریال مورد توجه بخشی از مخاطبانی که به این ژانر علاقه دارند قرار گرفت و پس از آن به دلیل کاهش جذابیت قصه و سریال، اقبال مخاطبان کمتر هم شد.

به گزارش سینماپرس، هفته گذشته مصطفی سماوات، سرپرست شبکه نمایش خانگی در گفت‌وگو با «فارس» از ممنوعیت فعالیت کارگردان و تهیه‌کننده سریال «احضار» خبر داده بود. او گفته بود ما از این به بعد در شبکه نمایش خانگی به هیچ عنوان به رامین عباسی‌زاده (تهیه‌کننده سریال احضار) اجازه ساختن کاری در این شبکه نمی‌دهیم. البته این بار اول نبود که سریال‌های شبکه نمایش خانگی دچار مشکل می‌شوند یا تعهد به مخاطبان خود را ناتمام رها می‌کنند. مسائل فرامتن این سریال‌ها همیشه گریبانگیر فرآیند تولید و توزیع این آثار بوده است. «قلب یخی» اولین سریالی بود که در حوزه نمایش خانگی با مشکل مواجه شد. «قلب یخی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی حامد عنقا ساخته شد اما در ادامه، کارگردان و نویسنده آن در فصل سوم تغییر کردند و سامان مقدم و علیرضا بذرافشان جایگزین آنها شدند. این سریال با وجود تبلیغات محیطی فراوان سرانجام نامشخصی داشت و بعد از پایان فصل اول و توبیخ عواملش، با گروهی دیگر ساخته شد و قصه نیز به همان نسبت وارد فضای خانوادگی و مبهمی با تعدد کاراکترها شد.

  مساله احضار

«احضار» به گفته سازندگانش اولین سریال ترسناک تاریخ ایران بود و با چهره‌های غیرمشهور، ساخته شد. قسمت‌های ابتدایی این سریال مورد توجه بخشی از مخاطبانی که به این ژانر علاقه دارند قرار گرفت و پس از آن به دلیل کاهش جذابیت قصه و سریال، اقبال مخاطبان کمتر هم شد. سماوات که به تازگی جانشین حسین پارسایی در شبکه نمایش خانگی شده است از عدم‌تعهد سازندگان این سریال برای اتمام پروژه خبر داد و دلیل محرومیت کارگردان و تهیه‌کننده را این‌گونه توضیح داد: «تاکنون هشت قسمت از این سریال ۱۱ قسمتی به بازار آمده است و ما تا قسمت ۱۱ به آن مجوز دادیم. به مسئولان پخش تذکرهای لازم را دادیم، اما گفتند تهیه‌کننده راش‌های فینال و پایانی سریال را در اختیار پخش‌کننده قرار نداده و در حال پیگیری هستند که بتوانیم سریال را تا قسمت ۱۱ پخش و به سرانجام برسانیم.»

سماوات دلیل اختلاف به وجود آمده بین تهیه‌کننده و پخش‌کننده را مسائل مالی عنوان کرده و گفته است: «سریال احضار در بازار و بخش فروش و از لحاظ اقتصادی نتیجه مطلوبی دریافت نکرده و این دوستان بخشی از هزینه‌ها و طلب‌های‌شان را از پخش‌کننده نگرفته‌اند و کشمکش‌هایی بین این دو نفر وجود دارد. البته ما به هر دو طرف گوشزد کرده و گفتیم اگر از فرصتی که به شما دادیم، استفاده نکنید و سریال پخش نشود، جزء لیست سیاه ما قرار می‌گیرید و دیگر مجوزی برای کار در شبکه خانگی به شما نمی‌دهیم.»

سماوات به تضمین‌های لازم و ارائه محتوای قابل قبول اشاره کرده و گفته است: «ما حتی به مرکز پخش گفتیم وقتی شما کاری را خریداری کردید چرا تضمین‌های لازم را از نظر محتوا رعایت نکردید؟ تهیه‌کننده و پخش‌کننده اولین خسارت را می‌بینند.»

  حرف عوامل «احضار»

پس از انتشار حاشیه‌های «احضار» با عوامل این مجموعه تماس گرفتیم تا اصل اتفاق و دلایل آن را جویا شویم. بنابراین با رامین عباسی‌زاده، تهیه‌کننده و کارگردان این سریال تماس گرفتیم. وی اصرار داشت که گفت‌وگو به صورت مکتوب انجام شود. سوالات برای عباسی‌زاده فرستاده شد و با وجود تماس‌های فراوان اما تا لحظه تهیه گزارش، پاسخی از طرف وی به سوالات داده نشده است. با بهروز کریمی، مدیر تولید و مشاور عباسی‌زاده هم‌صحبت شدیم.

یکی از مواردی که درباره حاشیه‌های سریال‌های مختلف وجود دارد این است که ایجاد این حاشیه‌ها به‌منظور دیده شدن بیشتر و جذب مخاطب است. کریمی درباره این اتهام گفت: «این اتفاق باعث شد خودمان هم هفته گذشته سورپرایز شویم. این اتفاق کاملا مضحکی بود که می‌توانست بیفتد. ما چنین قصد و نظری نداشتیم که بخواهیم شرایطی ایجاد کنیم که مخاطبان بیشتر شوند یا حاشیه‌سازی درست کنیم. برای خودمان هم کاملا جای تعجب داشت. منتها آقای سماوات که سرپرست نمایش خانگی است به نظرم تحت‌تاثیر روابط‌شان با پخش‌کننده‌ها و… قرار گرفت و گفت‌وگویی را با «فارس» در مورد ممنوعیت کاری آقای عباسی‌زاده انجام دادند.»

کریمی در ادامه به سابقه عباسی‌زاده اشاره کرد و گفت: «در عین حال برای خود من هم سوال و ابهام درباره رامین عباسی‌زاده وجود دارد که شغل و حرفه‌اش تهیه‌کنندگی است و تولیداتی هم که داشته همواره پرمخاطب بوده است. کارهایی مثل «پریدخت»، «شمس‌العماره»، «کت جادویی»، «پلیس جوان» و «او یک فرشته بود» را ساخته است که خود آقای سماوات هم به یاد دارد. حالا چطور ممکن است آدمی که حرفه‌اش تهیه‌کنندگی است براساس اظهارنظری گذرا و هیجانی در یک خبرگزاری، ممنوع‌الکار شود. این رفتار هیجانی از سمت سرپرست نمایش خانگی اتفاق افتاد و اگر بنا باشد چنین آدمی که حرفه‌اش این است، ممنوع‌الکار شود پس چه کسی باید به فعالیت در این حیطه بپردازد.»

از کریمی دلیل واقعی این موضوع را پرسیدیم و جواب داد: «هر دو هفته‌ یکبار شاهد یک تیتر تکراری در رسانه‌ها هستیم که در نمایش خانگی چه می‌گذرد و مرتبط با حاشیه سریال‌هاست. نمی‌خواهم اشاره به سریال خاصی بکنم اما «احضار» با نریشن یا با وضع فضاحت‌بار جمع نشده است. همه قسمت‌ها موجود و قابل پخش است و آقای عباسی‌زاده دنبال حق و حقوقش است. او با پول حلال و شخصی خودش کار را ساخت و وابسته به جایی هم نیست، نه دنبال تامین پول از جایی و نه دنبال اسپانسر بود. به دنبال کار فرهنگی بود. حالا اگر با استقبال مخاطب روبه‌رو شود و منافعی داشته باشد که خوب است و اگر هم نداشته باز منافع ایشان هم از بین نمی‌رود. اما سوال اینجاست که اگر تهیه‌کننده‌ای به نام عباسی‌زاده کار نکند، پس واردکننده‌های گوشت یخی و… بایدکار کنند یا کسی کار کند که فروختن و نفروختن یک اثر یا منتفع شدن و نشدنش اهمیتی نداشته باشد. کسی که هزینه‌ها را از حساب شخصی خودش پرداخت کرده و آن هم با هدف استعدادیابی که بیاید مثلا از جوان‌ها استفاده کند یا کسانی که استعداد آنها نهفته است.»

درباره همین جوان‌ها ابهاماتی وجود دارد مثل این است که پول دادند و آمدند در سریال «احضار» بازی کردند. همین را از کریمی پرسیدیم و گفت: «خیر اصلا این‌طور نیست، اگر کسی ریالی به این پروژه پرداختی داشته، بیاید اعلام کند و چندین برابرش را مطالبه کند. وقتی سندیتی وجود ندارد شایعات را که نباید مدام قبول کنیم. اما برای حاشیه‌هایی که ایجاد شده سند وجود دارد و آن هم گفت‌وگوی آقای سماوات، سرپرست پخش شبکه خانگی است که راجع به آن حرف می‌زنم. فکر می‌کنم آقای سماوات اولین سرپرستی است که به صراحت راجع به ممنوع بودن یا محدود کردن فعالیت‌های یک شخص صحبت می‌کند. در سال‌های اخیر، من اصلا خاطرم نیست چنین اتفاقی افتاده باشد. بعضا پیش می‌آید که با فلان بازیگران در شبکه جم کار می‌کردند اما هیچ‌وقت از طرف ارشاد اعلام نشد که فلان شخص یا بازیگر یا فلان کارگردان و… به صورت رسمی محدودیت فعالیتش اعلام شود که به نظرم کار درستی هم بود چون اخلاق اسلامی و جامعه اسلامی حکم می‌کند که حتی اگر از نظر مدیران ارشد کسی محدودیت هم دارد کرامتش باقی بماند. یعنی آن شخصیت طرف را با گفتارمان زیر سوال نبریم و این را هم اخلاقیات و هم شرعیات حکم می‌کند که این‌گونه نباشیم که متاسفانه درباره ایشان این مهم اتفاق نیفتاده است.»

از کریمی سوال کردیم تا قبل از اینکه آقای سماواتی این حرف را بزند قبول دارید فروش سریال کمتر شده بود و مخاطبان کمتر از این اثر استقبال می‌کردند و او پاسخ داد: «دوست عزیز شاید استقبال کم شده باشد ولی الزاما مختص کار ما نیست. وقتی وارد شبکه توزیع شدیم حواشی و مشکلات اقتصادی که اتفاق افتاده بود حتی بحث روانی اقتصادی حاکم بر جامعه، دانلود غیرقانونی، افزایش قیمت دی‌وی‌دی و… مشکلات پخش‌کنندگان برای منتفع شدن از کار که به ناحق قیمت‌هایشان را بالا و پایین می‌کنند موجب شد  مخاطبان کمتر شوند.»

مخاطب اکثر حرف‌های کریمی، مصطفی سماوات بود. کریمی در حرف‌هایش اشاره نکرد که چرا به تعهدشان با مخاطبان سریال «احضار» عمل نکرده و قسمت‌های تازه سریال را پخش نکرده‌اند.

  سرپرست شبکه نمایش خانگی چه می‌گوید؟

پس از شنیدن صحبت‌های کریمی سراغ مصطفی سماوات، سرپرست شبکه نمایش خانگی رفتیم. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» سعی کرد به ابهامات موجود پاسخ دهد. او در پاسخ به این سوال که اصل داستان محرومیت رامین عباسی‌زاده چه بود و چقدر این موضوع جدی است، گفت: «اولا عوامل بسیار مختلفی در این سه سال موجب صدور چنین تصمیمی شد. مثلا عوض کردن بازیگران که خیلی از آنها شکایت‌هایی را مطرح کردند که هم به ما و هم به شورای داوری و خانه سینما شکایت کردند و بیشتر شکایت‌ها، مساله پرداخت مالی بوده است. آن چیزی که باعث شد این خبر پخش شود این بود که ۱۱ قسمت سریال را مجوز دادیم و انتظار داشتیم تهیه‌کننده و پخش‌کننده تا آخر فیلم را ادامه دهند و به‌خاطر دعواهایی که بین خودشان دارند، نباید همان تعداد مخاطبانی هم که حتی ممکن است کم باشند و سریال را خریداری کردند نتوانند تا آخر به سریال دسترسی پیدا کنند. به اینها مهلت و تذکر دادیم که زودتر ساخت سریال را ادامه دهند. با این حال در صورت عدم پخش از راهکارهای قانونی‌مان استفاده می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد اینها بتوانند دوباره فعالیتی در این عرصه داشته باشند.»

سماوات درباره اینکه آیا این محرومیت یا محدودیت موقتی است یا خیر، گفت: «پخش سریال که تقریبا سه چهار ماه است به تعویق افتاده و به‌رغم تذکرات هم عقب افتاده است، از ما مهلت گرفتند و گفتند در ارتباط هستیم و گله‌ای که از ایشان دارم این است که اصلا جوابگوی ما نیستند. البته همچنان موضوع در حال بررسی است که بالاخره این آقایان پخش‌کننده می‌توانند به کارشان ادامه دهند یا خیر.»

ممنوعه

این سریال ازجمله سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود که داستانی عاشقانه و در عین حال درام داشت. «ممنوعه» پس از انتشار سه قسمت به‌دلیل پخش برخی سکانس‌هایش با انتقادهای زیادی مواجه شد و درنهایت نیز از ادامه انتشار و پخش معلق شد تا اینکه بعد از حدود دو ماه تلاش عوامل این سریال، مشکلات و بازبینی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد به اتمام رسید و توانستند مجوز ادامه انتشار را بگیرند. البته این عدم انتشار با وجود بدی‌هایش، برای سرمایه‌گذاران این سریال فواید بسیاری داشت چراکه رسانه‌ای شدن این تعلیق در پخش و خبرهای ضدونقیض در اجازه برای پخش مجدد، باعث شد بسیاری از کاربران اینترنتی در این باره کنجکاو شده و به جمع مخاطبان این سریال بپیوندند و به عبارتی تبلیغاتی رایگان را برای سریال «ممنوعه» در پی داشت.

پس از پخش مجدد این سریال حواشی‌اش ادامه داشت و در سکانسی از قسمت هفتم سریال «ممنوعه»، کارگری افغانی به خانه برکه می‌رود تا یک‌سری کارها را انجام دهد؛ که برکه حین حرف زدن با مادرش، با اشاره به این کارگر افغانی، می‌گوید چقدر بو می‌دهد، این کارگر هر چند سال حمام می‌رود؟ و …

این سکانس نژادپرستانه در شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام حاشیه‌ساز شد و واکنش عوامل این سریال را هم در پی داشت.
 

رقص روی شیشه

فصل اول سریال «رقص روی شیشه» به کارگردانی مهدی گلستانه و با بازی بهرام رادان، مهتاب کرامتی، امیر آقایی، میترا حجار، بیتا فرهی، سحر قریشی و ستاره اسکندری در قسمت دوازدهم به طرز عجیبی به پایان رسید. وقتی پس از اتمام صحنه‌های فیلمبرداری شده، ادامه داستان که تصویری از آن وجود نداشت، به صورت نریشن و خوانش رادیویی برای مخاطب سریال خوانده شد! اتفاقی عجیب و توهین‌آمیز برای تماشاگر که اگر پخش سریال در نیمه متوقف می‌شد کمتر احساس خسران می‌کرد.

گفتنی است پس از اعلام شکایت بهرام رادان و دیگر بازیگران سریال «رقص روی شیشه» از شرکت پخش‌کننده این سریال و توضیح شرکت پخش‌کننده درباره اتفاقاتی که برای این سریال رخ داده، این بهرام رادان بود که با انتشار پستی به حواشی پاسخ داد و از این گفت که پس از چند هفته از شروع فیلمبرداری و پرداخت نشدن مطالبات بازیگران، کم‌کم بازیگران دیگر سر صحنه فیلمبرداری نرفتند و کارگردان این سریال، قسمت‌های بعدی آن را با به‌هم چسباندن سکانس‌هایی که پیشتر فیلمبرداری کرده بود منتشر کرد؛ اتفاقی که باعث شد سریال در قسمت دوازدهم با اعلام پایان فصل اول تمام شود.
 

نهنگ آبی

مجموعه تازه‌ای که به کارگردانی فریدون جیرانی و نویسندگی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان در سال گذشته ساخته شد. مثلثی که به صورت فردی کارهای موفقی ساخته بودند. این مجموعه به سبک اجتماعی-معمایی و در فضایی ماجراجویانه در ۳۰ قسمت آماده شده است و بازیگرانی چون ساعد سهیلی، لیلا حاتمی، مصطفی زمانی، حسین یاری، ویشکا آسایش، مجید مظفری و ماهور الوند در آن به ایفای نقش می‌پردازند. یکی از حواشی‌ای که برای این سریال پیش آمد مربوط به عدم ارائه مجوز پخش این سریال بود. قرار بود ۲۵ دی ۱۳۹۷ این سریال پخش شود که به علت بعضی مشکلات گرفتن مجوز و ممیزی‌ها از سوی وزارت ارشاد چند هفته به تعویق افتاد و درنهایت قسمت اول این سریال ۹ بهمن ۱۳۹۷ عرضه شد. اما سریالی که با همین مسائل این‌چنینی کارش را شروع کرده بود، حواشی دیگری هم در ادامه پخش داشت. اما آنچه که بیشتر این سریال را بر سر زبان‌ها انداخت، جدایی لیلا حاتمی از این پروژه بود. لیلا حاتمی در روز ۵ خرداد ماه ۱۳۹۸ در مصاحبه با «ایسنا» و انتشار متنی جداشدن خود را از سریال «نهنگ آبی» خبر داد. خواندن اظهارات و البته توقعات عجیب لیلا حاتمی، وضعیت فشلی که در شبکه نمایش خانگی به وجود آمده است را بهتر نشان می‌دهد: «حضور من در این سریال با این قول و قرار صورت گرفت که این نقش در بازنویسی فیلمنامه رشد و عمق پیدا کند. وعده دادند نویسنده‌ای در راه است اما هرگز نویسنده‌ای در راه، به این پروژه نرسید و نویسنده‌ اصلی سریال و تهیه‌کننده نیز نیازی در جدی گرفتن درخواست‌های من حس نکردند، یا مشغله‌های مربوط به فیلم دیگرشان، این امکان را به آنها نمی‌داد. پافشاری من از یک سو و حوصله کم طرف‌های مقابل برای چنین اموری تا آنجا پیش رفت که توان ادامه‌ همکاری از من سلب شد.»

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی آثار راه یافته به بخش پویانمایی هفتمین جشنواره فیلم شهر اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم‌های راه یافته به مسابقه سینمای ایران – بخش پویانمایی هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم شهر اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، از سوی هیات انتخاب بخش پویانمایی شامل حسین صافی، علیرضا گلپایگانی و محمدحسین نیرومند، ۴۴ اثر برای نمایش در این بخش انتخاب شد که اسامی آنها به شرح زیر است:

گرگم و گله می‌برم ساخته امیرهوشنگ معین، شهر هزار کبوتر ساخته رویا نیک‌منش و مریم هاشم‌نژاد، سنگ‌های سپید ساخته فاطمه حسنی، چرخش ساخته عابدین محمدی، پدر ساخته میرعلی حسینی اصلی، مثل نامه/ماجرای پسر پرحرف ساخته مشترک تقدسی، کیانی و رهبر، موزه ۲ ساخته بهروز یغماییان، گولو بولا ۲ ساخته اشکان شیرمحمدی، ماجراهای آدمک ساخته امیر سحرخیز، امی دتر ساخته  زهرا خورشیدی، از سرزمین‌های شهری ساخته سارا طیب‌زاده ادیبی، یکدیگر ساخته سارا طیب‌زاده ادیبی، این سو و آن سو ساخته لیدا فضلی، قصه مردی که لب نداشت ساخته میلاد شاه‌جانی، The Incomplete ساخته عرفان پارساپور، کامی و کتی ساخته رسول آذرگون، خاطره نمناک ساخته مسعود قدسیه، فصل انگورها ساخته فرزانه قبادی، چشم‌انداز خالی ساخته علی زارع قنات نوی، بالانس ساخته برزان رستمی، پسر دریا ساخته عباس جلالی یکتا، آقای گوزن ساخته مجتبی موسوی، حسرت ساخته ارشاد رهبر صبح‌خیز، کنترل خشم ۲، تجهیزات ایمنی در ساختمان و مدیریت پسماندها ۲ ساخته ابراهیم ساکتی، شب ترسناک لومو ساخته ساره شفیعی‌پور، روباه و چاه ساخته مهدی حیدریان، سیم ششم ساخته بهرام عظیمی، یکی بود یکی نبود ساخته مهین جواهریان، روباه ساخته صادق جوادی، آلفابت ساخته کیانوش عابدی، سینک ساخته محبوب کلایی، خورده شده ساخته محسن رمضان‌پور، حبسی ساخته احمد خوش‌نیت، هیولای بادگیر ساخته حسن توکلی، عصر وارونه، پر، جنگل دامون ساخته هادی امیری و رها فرجی، دربی تهران ساخته مهراد مهابادی، کلاف ساخته ملیحه غلام‌زاده، …رفت ساخته سمانه فضل‌الله اسدی، هر ایرانی یک درخت ساخته داوود زارعی، پریوش ساخته آمنه منشی‌زاده.

«هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر» از ۲۶ الی ۳۱ تیر ماه توسط موسسه تصویر شهر و به دبیری هاشم میرزاخانی در شهر تهران –  پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع