X

بایگانی تیر 4, 1398

دفتر سینمایی

ایدئولوژی مجاهدین خلق در دومین قسمت «به نام خلق» – اخبار سینمای ایران و جهان

دومین قسمت مجموعه مستند «به نام خلق» که قرار است روایتگر جریان تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق باشد، سه شنبه ۴ تیرماه از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «به نام خلق» به کارگردانی ایمان گودرزی، روایتی مستند از ایده های اولیه شکل گیری سازمان مجاهدین خلق و روند تغییرات و فعالیت های آن در دوره های گوناگون است که در ۲۹ قسمت تولید شده و داستان تشکیل این سازمان را از سال ۱۳۴۴ دنبال می کند.

قرار است در دومین قسمت مستند «به نام خلق» به جریانی که منجر به تغییر ایدئولوژی در سازمان مجاهدین خلق شد پرداخته شود.

در این مستند علاوه بر استفاده از تصاویر آرشیوی و کمتر دیده شده از دوره های قبل و بعد از انقلاب، با برخی کارشناسان و افراد آشنا با اندیشه های منافقین هم گفتگو شده است.

دومین قسمت «به نام خلق» سه شنبه ۳ تیرماه ساعت ۲۱:۰۰ و تکرار آن ساعت ۱:۳۰ روز بعد از شبکه افق پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سری جدید «موتور جستجو» زنده روی آنتن می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سری جدید برنامه «موتور جستجو» که به صورت تولیدی از شبکه هفت سیما پخش می شد، از این پس به صورت زنده روی آنتن می رود.

به گزارش سینماپرس، سری جدید برنامه «موتور جستجو» به تهیه کنندگی علی خسروی به صورت زنده روی آنتن شبکه هفت سیما می رود.

«موتور جستجو» یکی از برنامه هایی است که بیشتر به موضوعات علم و فن آوری می پردازد و با توجه به کسب و کارهای نوآورانه، رویکرد ویژه ای به شعار سال (رونق تولید) دارد.

استودیوی برنامه در سری جدید تغییر کرده و به کارخانه نوآوری منتقل شده است. این کارخانه محل تجمع استارت آپ ها است و استارت آپ های گوناگونی در آنجا مستقر شده اند و یکی از مراکز مهم زیست بوم فناوری است.

یکی از آیتم های این برنامه، آیتم «شکست های مهم تاریخ ساز» است که به شکست هایی که باعث حرکت جدید در علم شده می پردازد.  

«کارگاه تجربه» بخش دیگری از این برنامه است که دو مسابقه علمی در این بخش گنجانده شده است، مسابقه «معلم محبوب من» که به صورت فراخوان است و دانش آموزان بر اساس ویژگی های خاصی که از لحاظ سبک تدریس و… در بعضی از معلمان خود سراغ دارند آنها را معرفی می کنند و  مسابقه «پیشگامان عصرحجر» که مسابقه ای علمی بین کارشناسان علمی حاضر در برنامه است.

دو بخش محبوب این برنامه، «میز خراب کارانه» و «آزمایش های علمی»، در این سری جدید همچنان ادامه خواهد داشت.

برنامه «موتورجستجو» به تهیه کنندگی علی خسروی روزهای زوج ساعت ۲۲ از شبکه هفت سیما پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ریست» سایکودرامی در جهان های موازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده و کارگردان «ریست» فرم، محتوا و ساختار پیچیده این فیلم را دلیل طولانی شدن مراحل فنی آن از جمله تدوین دانست.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا لطفی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «ریست» درباره روند تدوین این اثربه صبا توضیح داد: طبق پیش بینی، یک ماه و نیم دیگر از تدوین فیلم «ریست» توسط بابک قائم باقی مانده است.

وی درباره دلیل طولانی بودن روند تدوین گفت: این فیلم هم در فرم و محتوا و هم در ساختار سبکی را ارایه می دهد که برای اولین بار در سینمای ایران تجربه می شود. فیلمنامه این اثر غیرخطی است و به اینگونه است که یک نقطه مرکزی داریم و ابتدا و انتهای فیلم در یک نقطه به هم می رسند و این روند کاملا مهندسی شده است.

لطفی با اشاره به اینکه روند تحقیق فیلمنامه یک سال و نگارش آن ۲ سال زمان برده است، عنوان کرد: فیلمنامه «ریست» ۱۷ بار بازنویسی و چهار بار دوباره نویسی شده است تا فضای سایکودرام آن که به جهان های موازی نیز می پردازد به درستی دربیاید.

کارگردان «روایت ناپدید شدن مریم» افزود: فرم قصه ما بر اساس دوربین های مداربسته و زاویه دید کل فیلم نیز بر اساس همین دوربین های مداربسته است که در سطح شهر حضور دارند. نکته قابل توجه این است که صحنه های فیلم بنا به اقتضای قصه با یک، سه، پنج و هفت دوربین ضبط شده است.

وی تعدد دوربین و روایت غیرخطی را مهم ترین عامل برای طولانی شدن تدوین دانست و گفت: همین که فیلم با چندین دوربین فیلمبرداری شده است، تدوین آن را اندازه چند فیلم سینمایی طولانی می کند زیرا پیدا کردن پلان های مناسب و هماهنگ شدن آنها با ساختار قصه زمان‌بر است.

لطفی در پایان خبر داد: ساخت موسیقی و کار صدای فیلم نیز زمان‌بر است که پس از تدوین سراغ آن بخش می رویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تجلیل کارلووی واری از جولین مور و پاتریشیا کلارکسون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی هنرمندانی که در جشنواره بین‌المللی کارلووی واری ۲۰۱۹ از آن‌ها تجلیل می‌شود اعلام شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جولین مور، پاتریشیا کلارکسون و ولادیمیر اسموتنی امسال جوایز ویژه جشنواره فیلم کارلووی واری را می‌گیرند.

جولین مور بازیگر برنده اسکار با دریافت گوی کریستال برای مشارکت هنری فوق‌العاده‌اش در جهان سینما تجلیل می‌شود. وی به عنوان یک بازیگر، فعال اجتماعی و نویسنده گوی بلورین امسال جشنواره فیلم کارلووی واری را دریافت می‌کند.

مور که برای نخستین نقش اصلی تلویزیونی‌اش موفق به کسب جایزه گلدن گلوب برای بازی در سریال «وقتی جهان می‌چرخد» شده، در طیف وسیعی از کارهای سینمایی از جمله آثار پل توماس آندرسون، آلفونسو کوارون و برادران کوئن بازی کرده است. وی در عین حال بازیگر فیلم‌های بلاک‌باستری چون «پارک ژوراسیک» و «بازی‌های گرسنگی» هم بوده است.

جولین مور که ۵ بار نامزدی اسکار را کسب و جایزه اسکار را سال ۲۰۱۴ برای «هنوز آلیس» دریافت کرده است به تازگی به عنوان تهیه کننده اجرایی سریال «داستان لسی» با اقتباس از رمان استیون کینگ برای اپل، قرارداد امضا کرده است.

وی با همسرش برت فرویندلیش نویسنده-کارگردان در کارلووی واری حضور می‌یابد.

پاتریشیا کلارکسون نیز گوی کریستال را برای مشارکت فوق‌العاده‌اش در جهان سینما دریافت می‌کند.

وی یک بازیگر شاخص است که در فیلم‌های سینمایی، تلویزیونی و نمایش‌های متعدد ظاهر شده است. او نخستین نقش‌آفرینی‌اش را در فیلمی از برایان دی پالما به عنوان «تسخیر ناپذیران» در سال ۱۹۸۷ انجام داد و با بازی در «تکه‌های آوریل» در سال ۲۰۰۳ نامزدی اسکار و گلدن گلوب را به دست آورد.

ولادیمیر اسموتنی نیز با دریافت جایزه پرزیدنت تجلیل می‌شود. این فیلمبردار که از سبک‌های بصری متنوعی در آثارش بهره گرفته برای نقش تاثیرگذارش در سینمای چک تجلیل می‌شود.

وی ۷ بار برنده جایزه شیر چک در فیلمبرداری شده است و ۲ بار جایزه منتقدان فیلم چک را دریافت کرده است.

امسال پنجاه و چهارمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری از ۲۸ ژوئن تا ۶ جولای (۷ تا ۱۵ تیر) برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تراکم سرگروه‌های سینمایی و توزیع عادلانه اکران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چند سینماگر به تحلیل و بررسی موضوع ایجاد هفت سرگروه برای اکران فیلم‌های سینمایی پرداختند.

به گزارش سینماپرس، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر از گاهی قانونی جدید برای حل مشکلات بخش اکران سینما که همیشه حاشیه ساز بوده مطرح و اجرا می‌کند، اما انگار این قوانین طبق شواهد موجود، هیچ وقت نتوانسته مشکلات را به کمترین حالت ممکن برساند و سینماگران و صاحبان آثار را با مشکل مواجه می‌کند.

در جدیدترین این تصمیمات شاهد ایجاد هفت سرگروه سینمایی بودیم که مدتی از اعمال آن می‌گذرد. حال باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع و بازخوردها و حاشیه‌های آن را مورد بحث قرار داده و با چند سینماگر در قالب گفتگو به تحلیل و بررسی پرداخته است.

فرید: فیلم‌ها مانند موش آزمایشگاهی هستند

مهرداد فرید تهیه کننده و کارگردان سینما در این باره گفت: به نظرم قبل از هرچیز باید در مورد سیستم اکرانی صحبت کنیم که به صورت آزمون و خطا شده است؛ یعنی تعدادی از دوستان ایده جدید می‌آورند و روی اکران اعمال می‌کنند. این وسط فیلم‌ها مانند موش آزمایشگاهی هستند و هرکدام در این آزمون‌ها قرار بگیرند، نابود خواهند شد. نمونه اش حدود بیست فیلمی است که در سال جدید با سیستم و ایده جدید هفت سرگروه به سینماها آمدند و اکثر آن‌ها نابود شدند.

وی افزود: به نظرم اولین بحث برای رهایی از این آزمون و خطاها و نابودی فیلم‌ها و نجات سینما، این است که بخش خصوصی و دولتی با هم تعارف نداشته باشند؛ یا دولت سینما را رها کند و به دست بخش خصوصی بدهد و یا بالعکس عمل کند. چون «شترسواری دولا دولا نمی‌شود»!.

این کارگردان ادامه داد: دولت در همه بخش‌های سینما از تولید تا اکران همه کاره است، اما آنجایی ورود می‌کند که به نفعش باشد. واقعاً این نحو عملکرد اصلاً به نفع سینما نیست و سالهاست ضربه آن را خوردیم. در جریان اکران «جن زیبا» دستور صدور پروانه نمایش صادر، اما پس از چند ماه برگه آن به دست ما رسید.

تهیه کننده «جن زیبا» بیان کرد:‌ ای کاش دولت اگر قرار است درست عمل کند، مانند دهه شصت همه کارها را در دست بگیرد و یا اینکه تعارف را کنار گذاشته به بخش خصوصی بسپارد و فقط طبق وظیفه حکومتی که دارد روی ممیزی‌ها نظارت کند تا صاحب فیلم با سینمادار طرف شود و بتواند فیلمش را راحت تر اکران کند.

وی عنوان کرد: چرا باید رئیس شورای عالی اکران دولتی باشد و طبق خبرهایی که پیگیری کردم، جلسات این حوزه در ساختمان دولت وزارت ارشاد برگزار شود، اما زمانی که باید وارد عمل شوند خود را کنار کشیده و دولت را مبری از مشکلات بوجود آمده بدانند!؟

وی افزود: چرا ما از سیستم‌های تجربه شده و مثبت در سینمای دنیا پیروی نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم باید چرخ را از ابتدا اختراع کنیم؟ در بیشتر کشورهای پیشرفته و صاحب سینما در جهان سالن‌ها به صاحبان فیلم اجاره داده می‌شود. در نتیجه تصمیم گیرنده نهایی اکران، صاحب فیلم و شرکت پخشی است که سهامدار اثر شده، اما در کشور ما سالن داران هستند که برای اکران فیلم‌ها تصمیم می‌گیرند و این باعث بوجود آمدن حاشیه‌ها و مشکلاتی است که شاهد آن هستیم و می‌بینیم صاحب فیلم باید دست به سینه جلوی سالن دار بایستد!

این تهیه کننده گفت: از سویی در سینمای ما پخش کننده جز اینکه فیلم را از صاحب فیلم گرفته و به سینمادار بدهد، چه کار دیگری انجام می‌دهد؟ آیا این کار سختی است که باید بخشی از درآمد فیلم را هم در قبالش بردارد!؟ آیا این کار از عهده صاحب فیلم بر نمی‌آید؟ در صورتی که پخش کننده در سینمای پیشرفته دنیا حتی در تولید فیلم شریک شده و قدم‌های مثبتی در موفقیت اثر بر می‌دارد.

فرید عنوان کرد: متاسفانه کارهایی مانند ایجاد هفت سرگروه در سینما پاسخی سنتی به افرادی است که نسبت به عملکرد مسئولان نقد دارند. رویکردی که دیگر در دنیای رو به پیشرفت این سال‌ها کارایی ندارد و البته این پاسخ‌های سنتی در دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها هم وجود دارد.

آب پرور: تنوع در بازار آزاد تجارت تنور سینما را داغ‌تر می‌کند

مسعود آب پرور کارگردان سینما گفت: من از پشت پرده این جریان خبر ندارم، اما از بیرون که نگاه می‌کنم اشکالی ندارد؛ چون این تنوع در بازار آزاد تجارت تنور سینما را داغ‌تر می‌کند. هرچه این بازار شلوغ‌تر باشد، مردم با شور و حال بیشتری مبادرت به دیدن فیلم‌ها می‌کنند.

وی افزود: با وجود پردیس‌ها، تنوع فیلم‌ها برخی مواقع به ده یا دوازده اثر می‌رسد که اتفاق خوبی است؛ چون دست مخاطب را در انتخاب آثار سینمایی باز می‌گذارد، اما در این بین هنوز هم نبود فیلم‌های خارجی نقطه ضعفی است که نمود می‌کند و اگر در پردیس‌هایی که سالن بیشتری دارند زمینه اکرانش به وجود بیاید، بازار نمایش داغ‌تر هم خواهد شد.

کاظمی: چرا سر و سامانی به اکران فیلم‌ها نمی‌دهند؟

بهرام کاظمی تهیه کننده و کارگردان سینما هم بیان کرد: بحث فراتر از ایجاد هفت سرگروه سینمایی است و کلا بحث جای دیگری است. در مورد فیلم‌های حاکمیتی این شبهه وجود دارد که بلیت می‌خرند برای اینکه سالن‌ها را پر نگه دارند تا کف فروششان نیفتد و ادامه اکران داشته باشند.

وی افزود: قبل از هرچیز اکران‌ها باید عادلانه باشد؛ بخصوص برای بخش‌های مستقل سینما، از همه مهمتر برای انجمن تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها که سینمای مستقل و واقعی هستند.

این کارگردان عنوان کرد: به نظرم باید برای سینمای مستقل یکسری سینما و سانس اختصاصی در نظر گرفت تا فیلمی اجتماعی و مستقل که کیفیت بالایی دارد اما از بازیگران میلیاردی برخوردار نیست، بتواند به خوبی اکران شود.

کاظمی گفت: واقعاً تکلیف فیلم اجتماعی با کیفیت و غیر میلیاردی در اکران چیست؟ آیا باید بسوزد و از بین برود، متاسفانه فیلم‌های این چنینی زیادی داریم که یا با محدودیت اکران و سالن روبرو شدند و یا سال‌ها در صندوق مانده اند. ظلم آنجاست که برخی فیلم‌ها در مدت زمان کوتاهی ساخته و بلافاصله به سینماها می‌آیند. آیا این عدالت و انصاف است!؟

وی اظهار داشت: واقعاً دیگر چیزی از بخش خصوصی و سینمای مستقل باقی نمانده و در حال نابودی است. آیا فرد یا سازمانی پاسخگو است؟ چرا پاسخی در خصوص توزیع ناعادلانه سانس و سالن و اکران دریافت نمی‌شود؟ چرا سر و سامانی به این جریان نمی‌دهند؟ بچه‌های سینمای مستقل تا چه زمانی باید این حرف‌ها را بزنند و کسی گوش ندهد؟ ‌ ای کاش در طول سال تعدادی سالن و سانس و اکران به فیلم‌هایی بدهید که به لحاظ داشتن سوپراستارهای گران غنی نیستند، اما کیفیت دارند!

کاظمی بیان کرد: اینکه سینمادار فیلمی پرفروش را اکران کند و به آن بها دهد بد نیست، اما اگر واقعا می‌خواهد به سینمای مستقل کمک کند نیم نگاهی هم به این حوزه داشته باشد. در غیر این صورت کمر به همت نابودی آن بسته شده است. نمی‌دانیم وزارت ارشاد و سازمان سینمایی این وسط چه کاره‌اند!؟

کم و زیادشدن گروه‌ها و سرگروه ها، تداوم بازی قدرت مافیا در اکران است!

جبار آذین منتقد سینما هم درباره افزایش سرگروه های سینمایی اظهار کرد: سینمای نفتی امروز ایران، به دلیل فرسودگی ساختار تشکیلاتی، مدیریتی، مناسباتی، اجرایی و ناکارآمدی سازمان اشتباهی سینمایی و زیر مجموعه‌های انحرافی آن از جمله خانه سینما، فارابی و حضور نامدیرانی که به جای گزینش از میان اهالی متخصص و کارشناس فرهنگ و سینما، بر اساس معیارهای سیاسی، تجارتی و رفاقتی انتخاب شده اند و همچنین ظهور انواع باندهای مافیایی و فعالیت قبیله پولشویان و رواج نازل و ابتذال سازی، بیمار و ناتوان است. نابسامانی اوضاع سینما، سبب خانه نشینی و بیکاری هنرمندان کاربلد وحرفه‌ای و سینماگران جوان خلاق شده و در عوض بی هنران و وابستگان و عوامل متصل به مافیا و پولشویان، سکان‌های تولید و اکران و مناسبات سینمایی را در اختیار گرفته اند.

بدیهی است حاصل چنین سینمایی آشفتگی، حیف و میل بیت المال، تخریب دستاوردهای سینما و فرهنگ و دوری از نیاز، سلیقه و خواست مخاطب، فرهنگ و واقعیت‌های جامعه است. بازگذاشتن درهای سینما به روی مافیا و همسفره شدن با عوامل آن، موجب نفوذ و سلطه مافیا در حوزه‌های اکران، پخش، تبلیغات محیطی، در اختیار گرفتن بهترین فصول سینمایی، سالن‌ها و سانس‌ها و گروهها و سرگروه‌های سینمایی شده است.

مافیا که یکی از صدها عملکرد آن، تعطیل کردن حدود سی دفتر پخش و انحصار پخش توسط خود و دوستان است. با هماهنگی رفقا و بعضی نقش داران در اکران، برای قبضه بیشتر سینما و اکران، تعداد سرگروه‌های سینمایی را به عدد هفت رسانده اند. ظاهر قضیه این است که این اقدام برای حل گوشه‌ای از معضلات و مشکلات فراوان اکران است، ولی واقعیت این است که این حرکت هم در راستای کنترل بیشتر و سلطه کامل تر بر اکران و ایزوله کردن دیگر گروه‌های سینمایی، بویژه مستقل‌ها و غیر وابسته هاست. افزون بر این چنانچه بر فرض نیت خیری هم در پس این اقدام وجود داشت که جز تجارت و سوداگری ندارد، هیچ تغییر مثبتی در کم کردن بی سامانی اکران نداشته و ندارد و اوضاع به همان شکل و شیوه مافیایی جریان دارد. از همین رو کم و زیاد شدن تعداد سرگروه‌های سینما، نه در مسیر سامان یابی بلبشوی اکران که در جهت ساماندهی مطلوب تر تجارت انحصارگران، یکه تازان و سودبران و مافیای اکران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شطرنج بازی که با حریف اسرائیلی بازی نکرد مهمان «اقیانوس آرام» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفته دوم از سری جدید برنامه «اقیانوس آرام»، این هفته در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه روی آنتن شبکه دو می رود.

به گزارش سینماپرس، «اقیانوس آرام» برنامه ای برای جوانان است که در دومین هفته از سری جدید خود میزبان آرین غلامی، غلامرضا فروغی و حسین کلهر است. این برنامه ترکیبی که خود نوجوان‌ها در ساخت و تولید آن مشارکت دارند، در سه روز متوالی آخر هفته و در ساعت ۲۱ از شبکه دو پخش خواهد شد.

در بخش مهمان، چهارشنبه شب پنجم تیر ماه، آرین غلامی نوجوان شطرنج بازی که از رقابت با نماینده اسرائیل امتناع کرد و مورد تمجید رهبر انقلاب و سردار سلیمانی قرار گرفت، مهمان برنامه می شود و از تجربیات دوره نوجوانی خود می گوید.

همچنین پنجشنبه شب ششم تیر، غلامرضا فروغی جوان برتر کشور در سال گذشته که در کودکی در استان کرمان تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده است و اکنون مشاور جوان این سازمان شده است، مهمان برنامه خواهد بود.

فروغی مشاور جوان سازمان بهزیستی، دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی بوده و مدال طلای جوان ترین مخترع جهان در سال ۲۰۱۱ میلادی را دارد و از فرزندان خانواده بهزیستی محسوب می شود.

حسین کلهر نویسنده و طنزپرداز که آثار و فعالیت هایی در حوزه نقادی و طنز داشته است، نیز مهمان برنامه خواهد بود و از خاطرات و تجربیات دوره نوجوانی خود سخن می گوید.

«اقیانوس آرام» محصول مرکز اوج کودک و نوجوان به کارگردانی هادی نعمت اللهی و تهیه کنندگی وحیدملتجی و مجری طرح امیر شکرچی زاده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی وضعیت سالن های سینما تا پایان سال ۹۷ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وضعیت سالن های سینما در کشور تا پایان سال ۹۷ بررسی و منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در مقدمه گزارش «وضعیت سالن های سینما در کشور تا پایان سال ۹۷» آورده است:

«یکی از نیازهای مهم سینمای ایران، ارائه آمارهای دقیق و به روز و استفاده از این آمار در ایجاد تغییرات و سیاستگذاری ها و متعاقب آن، نتایج به وجود آمده از تغییرات و سیاستگذاری ها در بروز آمار جدید است.

این سیکل به طور مداوم در حال انجام بوده است و به طور دائم اثرات خود را بر یکدیگر می گذارند. تسلط بر این تغییرات آماری و تحلیل های متعاقب آن می تواند مهمترین نقطه قوت هر سازمانی باشد.

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی حسب وظایف محوله، جمع آوری آمار دقیق و متعاقب آن تدوین و تحلیل گزارش های سینمایی را در دستور کار دارد. هدف از این گزارش ها فراهم آوری آورده ای علمی و کارشناسی برای مدیران و سیاستگذاران سینمای ایران و آگاهی بخشی و توسعه دانش سینماگران و فعالان این عرصه است.

گزارش پیش رو به وضعیت سالن های سینما در کشور در سال ۱۳۹۷ اختصاص دارد. در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۵ گزارشاتی با هدف آشنایی با وضعیت مکان های نمایش آثار سینمایی، پراکندگی در سطح کشور و وضعیت مالکیت آنها، تولید و منتشر شده بود. در این گزارش، به عنوان نسخه روزآمد گزارش قبلی، آخرین تغییرات در ساخت و توسعه مکان های نمایش فیلم در کشور، با همان چارچوب ارائه خواهد شد.

امیدواریم این گزارش نیز بتواند نظر خوانندگان محترم را جلب کند و دریچه ای باشد برای انجام پژوهش های مختلف در این زمینه در سینمای ایران.»

گزارش کامل وضعیت سالن های سینما در کشور تا پایان سال ۹۷ در اینجا قابل مشاهده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ فیلم سینمایی «سرخ پوست»


عکس/ فیلم سینمایی «سرخ پوست»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آسمان هوای باران دارد» سریالی خانوادگی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «آسمان هوای باران دارد»، در جهت آگاهی خانواده‌ها درباره موضوع‌هایی چون مواد مخدر در مدارس، آسیب‌های استفاده از فناوری در خانواده و مدرسه و جایگاه خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان به تصویر کشیده شده است.

به گزارش سینماپرس، همیشه تولید و ساخت سریال‌هایی با مضامین تربیتی و آموزشی در اولویت سازمان صداوسیما است. سریال‌هایی که علاوه بر آموزش، وظیفه تربیتی برای فرزندان و والدین را نیز عهده‌دار می‌شوند و در این راستا شاید تا حدودی کمک حال والدین شوند. قریب به ده سال پیش سریالی تحت عنوان «آسمان همیشه ابری نیست» به کارگردانی سعید عالم زاده و تهیه کنندگی امیر پوررحمانی از شبکه یک سیما پخش شد و بازخوردهای متنوعی داشت. تولید این سریال در سال گذشته به پایان رسید، اما هنوز زمان مشخصی برای آن اعلام نشده است.

حالا و بعد از ده سال سازمان صداوسیما تصمیم به تولید سری دوم از این مجموعه تلویزیونی با عنوان «آسمان هوای باران دارد» گرفته است و در شرایطی که چند کارگردان آمده و رفته‌اند در نهایت کارگردانی سریال به شهرام شاه حسینی سپرده شد که چندی پیش سریال «هشت‌ونیم دقیقه» را برای تلویزیون ساخته است. مرجانه گلچین، فریبا کوثری، بابک کریمی، علی عمرانی، بهرنگ علوی و تعداد زیادی از دختران هنرور که بسیاری از آنها از دانش آموزان دبیرستان دخترانه یادگار امام(ره) بودند، به عنوان بازیگران این سریال انتخاب و مقابل دوربین وی رفتند.

در برخی رسانه‌ها از تغییر نام این سریال به «بی قید و شرط» خبر دادند، اما هنوز معلوم نیست که چه نامی در نهایت برای این سریال برگزیده شده است. امیر پوررحمانی تهیه کننده فصل یک و دو این سریال در گفت‌وگویی درباره «آسمان هوای باران دارد» اعلام کرده بود: نگران بخش‌هایی از محتوای سریال هستم که امیدوارم در تدوین و نحوه پرداخت در مراحل فنی مرتفع شده و به آنچه مدنظرم است نزدیک شود. وی بیان کرده بود که علیرغم حساسیت‌های بالایی که روی محتوای این سریال داشتم، اما در برخی سکانس‌ها آنطور که باید و شاید به این محتوا پرداخته نشده است و همین نگرانم کرده است.

همچنین «احمد رفیع زاده» در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس، داشت، ضمن بیان محتوای این سریال گفت: از جزئیات قصه‌ای که در فصل نخست این سریال به نگارش درآمده بود اطلاعی ندارم، اما قصه‌ای که من نوشتم بیشتر یک درام خانوادگی و اجتماعی بود تا سریالی که محوریتش مدرسه است. اما در برخی از قسمت‌ها قصه از خانواده شروع می‌شود و به مدرسه می‌رسد.

وی با اشاره به حضور بازیگرانی با سن و سال دختران دبیرستانی در این سریال نیز بیان داشت: در فصل نخست این سریال از لحاظ سنی بازیگران بزرگتر از سنی که باید، بودند اما در فصل دوم روی این موضوع دقت بسیاری شده است و به همین خاطر از دختران هنروری که در همان دبیرستان و لوکیشن اصلی درس می‌خواندند به عنوان بازیگر استفاده کردیم.

در فصل نخست این سریال لیلا بلوکات، تیما پور رحمانی، سپند امیر سلیمانی، حدیثه تهرانی، سمیرا حسینی، کاوه خداشناس، جعفر دهقان، مهران رجبی، امیرحسین رستمی، آتنه فقیه نصیری، ناصر ممدوح، فریبا نادری و … بازی می‌کردند.

سریال «آسمان همیشه ابری نیست با رویکردی اجتماعی، روایتگر زندگی و دغدغه‌های پنج دوست و همکلاسی بود که در برهه نوجوانی و جوانی روزهای تلخ و شیرینی را تجربه کردند. اما در «آسمان هوای باران دارد»، به طور غیرمستقیم و با زبان هنر، موضوعاتی از قبیل مواد مخدر در مدارس، آسیب‌های استفاده از فناوری در خانواده و مدرسه، جایگاه خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان و عشق بازیگری بین جوانان و نوجوانان به خصوص دختران روایت می‌شود.

این سریال قصه خانواده‌ای را به تصویر می‌کشد که برای ادامه تحصیل دختر بزرگشان در مقطع دکترا راهی تهران می‌شوند، اما خواسته یا ناخواسته درگیر موضوعاتی می‌شوند که دستمایه قصه‌های سریال می‌شود.

سریال «آسمان هوای باران دارد»، به تهیه کنندگی امیرپوررحمانی، کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در ۳۰ قسمت چهل دقیقه‌ای به نویسندگی مهدی سجاده‌چی به نگارش درآمده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فرصت در غروب» روی آنتن شبکه افق – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «فرصت در غروب» با موضوع زندگی شهید علی اکبر اژه از شهدای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، جمعه ۷ تیر از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، مستند «فرصت در غروب» درباره یکی از شهدای حادثه تروریستی هفتم تیرماه ۱۳۶۰ یعنی بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین است.

شهید علی اکبر اژه، از شهدای بمب گذاری دفتر نخست وزیری در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ است؛ اومبارزات سیاسی و مذهبی خود را از سال ۱۳۴۴ با ورود به کانون تربیتی جهان اسلام، شروع کرد و با کمک دیگر همرزمانش، جزواتی پر محتوا به نام فرصت در غروب منتشر کرد.

این شهید ترور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیشتر وقتش را به روشنگری و افشای چهره منافقین و لیبرال ها گذراند و عامل جذب جوانان به فعالیت های دینی و مذهبی بود.

سرانجام شهید اژه به همراه دیگر اعضای حزب جمهوری اسلامی و بر اثر حادثه تروریستی هفتم تیرماه به فیض شهادت نائل آمد.

مستند «فرصت در غروب» به کارگردانی علی اکبر شفیعی را می توانید جمعه ۷ تیر ساعت ۲۲:۰۰ از شبکه افق تماشا کنید، تکرار آن هم ساعت ۱۵:۳۰ روز بعد روی آنتن می رود

مشاهده خبر از سایت منبع