X

بایگانی تیر 24, 1398

دفتر سینمایی

محمدپور: مهمترین علت بی عدالتی در اکران کمبود شدید سالن های سینما در سطح کشور است/ برخی پخش کننده ها که صاحب سالن هم هستند تنها به فیلم خودشان توجه می کنند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قربان محمدپور کارگردان سینما در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی گفت: مهمترین علت بی عدالتی در اکران کمبود شدید سالن های سینما در سطح کشور است؛ نیم نگاهی به تعداد سالن های سینما در همین کشورهای آسیایی این مسأله را به ما اثبات می کند، از این رو ما نیاز به مدیرانی دغدغه مند داریم که به فکر اصلاح زیرساخت های سینمای کشور و سالن سازی، به خصوص در شهرستان ها باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «زبان مادری» و «سلام بمبئی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در کشور هند بیش از ۲۰ هزار و در کشور چین بیش از ۱۰۰ هزار سالن سینمایی وجود دارد در قیاس با این کشورها با توجه به کثرت جمعیت و وسعت جغرافیایی سینمای ایران نیازمند حداقل ۴ هزار سالن سینما است اما متأسفانه در شرایطی اسفبار و نگران کننده ما تنها نزدیک به ۲۵۰ سالن سینمای فعال داریم.

وی ادامه داد: باعث شرمساری و تأسف است که طی ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد تعداد سینماهای ما در کشور نصف شده، این اتفاق قطعاً به اهمال کاری و بی تفاوتی مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی و سینمایی بازمی گردد که دغدغه ای برای بهبود اوضاع و شرایط سینما نداشته اند.

این سینماگر با بیان اینکه برخی پخش کننده ها که صاحب سالن هم هستند تنها به فیلم های خودشان توجه می کنند تصریح کرد: این مسأله نیز یکی از ناراحت کننده ترین اتفاقاتی است که به خصوص طی سال های اخیر به شدت شاهد آن هستیم و بنده معتقدم باید تدبیری از سوی مدیران سینمایی صورت گیرد و با قانون گذاری صحیح و اصولی این قبیل اتفاقات به حداقل ممکن برسد و همه فیلم ها بتوانند به صورت عادلانه و در شرایط یکسان اکران شوند.

محمدپور در همین راستا افزود: از سوی دیگر سینماداران هم همگی به فکر خودشان هستند و سعی می کنند تنها از فیلم هایی که احتمال فروش شان بالاتر از دیگر فیلم ها است حمایت کنند و به همین دلیل دیده شده که بعضاً سانس های برخی فیلم های کم فروش تر را به فیلم های محبوب خود اختصاص می دهند که این اتفاق نیز یک اجحاف در حق فیلمسازان این نوع آثار است.

کارگردان فیلم سینمایی «آنچه مردان درباره زنان نمی دانند» به انتقادات شدید اخیر خود نسبت به اجحاف در حق فیلم جدیدش اشاره کرد و گفت: قطعاً این مسائل تنها به فیلم بنده ضربه نزده و در صورت اصلاح نشدن شرایط از سوی متولیان سینمای کشور در آینده ای نه چندان دور بخش اعظمی از فیلم های دیگر هم دچار این صدمه خواهند شد؛ از این رو من آرزو می کنم مدیران سینمایی در وهله اول به فکر سالن سازی به خصوص در شهرستان های فاقد سینما باشند و در گام بعدی هم تدبیری جدی برای رفع بی عدالتی های فراوان در روند اکران فیلم اتخاذ کنند تا در حق هیچ فیلم و فیلمسازی اجحاف نشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان نمایش‌های‌اشرافی این بار با ابتذال به صحنه رفت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان نمایش‌های‌اشرافی، این بار با نمایشی مملو از شوخی‌های غیراخلاقی به صحنه رفته است!

به گزارش سینماپرس، وضعیت تئاتر هر روز خراب‌تر از قبل می‌شود! هنوز چند روزی از توقف اجرای یک نمایش که در آن علاوه‌بر طرح مسائل غیراخلاقی، به ارزش‌های انقلاب نیز توهین شده بود نگذشته است. اما همزمان با این اثر، نمایش دیگری روی صحنه رفته که دست‌کمی از نمایش توقیف شده ندارد. این نمایش به کارگردانی حسین پارسایی در حال اجراست. همان کارگردانی که قبلا هم نمایش‌های ‌اشرافی و پر زرق و برق «بینوایان» و «الیور توئیست» را اجرا کرده و با حاشیه‌ها و انتقادات بسیاری مواجه شد. پارسایی همچنین در دوره مدیریت بر شبکه نمایش خانگی، این بخش را به محل تاخت و تاز سریال‌های مبتذل و ضدخانواده تبدیل کرد.

اما تازه‌ترین فعالیت این مدیر سابق دولتی، اجرای نمایشی است که مطابق مد روز، بیشتر متکی به شوخی‌های غیراخلاقی و هنجارشکنی است. همچنین در این نمایش ترانه‌های یک خواننده لس‌آنجلسی بازخوانی می‌شود. نمایشی که به ظاهر به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد، اما در عمل، نگاهی سطحی به این مسائل و پرداختی مبتذل و مروج ناهنجاری دارد.
متأسفانه در عرصه تئاتر حرفه‌ای- به استثنای برخی از نمایش‌ها- و اغلب تالارهای دولتی و خصوصی، مضامین و روایت‌هایی دور از شأن فرهنگ، هنر و مردم ایران را عرضه می‌کنند.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار مستند راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه حسنات معرفی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستندهای راه یافته به بخش مسابقه هشتمین جشنواره فیلم کوتاه حسنات معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، اعضای هیأت انتخاب بخش مستند این دوره از جشنواره آثار راه یافته به بخش مسابقه را معرفی کردند.

روبرت صافاریان، سید سلیم غفوری، فرحناز شریفی، زنده یاد مرتضی نیک‌پایان و عزت‌اله پروازه اعضای هیئت انتخاب بخش مستند هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه را تشکیل می‌دهند، این تیم ۲۹۹ فیلم مستند ارسال شده در سه بخش مسابقه ملی، مستند پرتره و بخش مسابقه شهر در قاب تصویررا بررسی و در نهایت ۲۴ فیلم را در بخش مسابقه ملی، ۷ فیلم را در بخش مستند پرتره و ۴ اثر را در بخش مسابقه شهر در قاب تصویر حایز برتری برای حضور در بخش مسابقه هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان دانستند.

قابل ذکر است که آثار مستند راه یافته به بخش مسابقه هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان دارای پراکندگی جغرافیایی و از بیشتر استان‌های کشور است و در این بین هنرمندان تهران با هشت اثر راه یافته بیشترین سهم را در این بخش دارند.

گفتنی است اعضای هیأت انتخاب بخش مستند هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان جلسات بررسی فیلم‌های کوتاه را از ۶ خرداد ماه امسال آغاز و نتایج را به شرح ذیل اعلام کرده‌اند:

بخش مسابقه ملی:

۱: «آنام» به کارگردانی مریم حق پناه از تهران

۲: «پرندۀ آزادی» به کارگردانی فرهاد بهبهانی (حاجری) از بهبهان

۳: «سفرۀ خالی» به کارگردانی فاطمه آتانی از اراک

۴: «سارِوُ» به کارگردانی محمد عبداللهی از بیرجند

۵: «آشنگ» به کارگردانی محمدصادق اسماعیلی از کرمان

۶: «دشت بهار» به کارگردانی محمد کریمی از اهواز

۷: «بی سرزمینتر از باد» به کارگردانی غلامرضا جعفری از تهران

۸: «۰۳۳ سیسی خاطره» به کارگردانی الهام معروفی از اراک

۹: «جاده‌های برفی» به کارگردانی هایده مرادی از تهران

۱۰: «لوتوس» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست از ساری

۱۱: «باغ بیبرگی» به کارگردانی فاطمه رضائیان از نجف آباد

۱۲: «میکِل آنژ افغانستان» به کارگردانی محمد صفا از تهران

۱۳: «استشهادی برای خانعلی» به کارگردانی آرمان قلیپور دشتکی از دشتک

۱۴: «پدر پروانه‌ها» به کارگردانی یزدان پرونده از کرمانشاه

۱۵: «دست ساز» به کارگردانی ایوب مراونیپور از شهر شادگان

۱۶: «رویای روهینگیا» به کارگردانی محمد مهدی خالقی از مشهد

۱۷: «روزمرگی یک محیط بان» به کارگردانی محمدجواد رحیمی از قم

۱۸: «صف سلام» به کارگردانی هادی آفریده از تهران

۱۹: «چغامیش» به کارگردانی آریان عطارپور از تهران

۲۰: «بی سایگان» به کارگردانی مجتبی رضائی از تبریز

۲۱: «دو اعدام» به کارگردانی بهروز خلجی از اصفهان

۲۲: «گیسوان حلب» به کارگردانی میثم صبوحی از اصفهان

۲۳: «ماهیاک» به کارگردانی فرح زارع از تهران

«خالو اسدالله» به کارگردانی محمد عسگرخواه از تنکابن

بخش مستند پرتره:

۱: «شکوه» به کارگردانی پیام میرتبریزیان ازشهر ساری

۲: «فریم‌های خالی» به کارگردانی هایده مرادی و عبدالله شکری ازتهران

۳: «با لالائی‌ها میخوانم» به کارگردانی محمدمهدی رسولی از تهران

۴: «کابَرات» به کارگردانی برهان احمدی از سنندج

۵: «آق قلا» به کارگردانی محمد حامی از اصفهان

۶: «چشم آواز» به کارگردانی ریبوار محمودپور از شهر مریوان

۷: «زُروان» به کارگردانی فرانک آرتا از تهران

بخش مسابقه شهر در قاب تصویر:

۱: «سراج» به کارگردانی محمدرضا دهستانی از قم

۲: «خانه‌ام کجاست» به کارگردانی شهرام اشرف ابیانه از تهران

۳: «قرمز وحشی» به کارگردانی محسن روشن روان از کاشان

۴: «آرزلار آغاجی» به کارگردانی مهدی شاداب و مریم صبوری از اردبیل

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گاندو» پربیننده ترین سریال تلویزیون شد/ «بوی باران» در رتبه دوم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکزتحقیقات سازمان صداو سیما براساس نظرسنجی اعلام کرد که «گاندو» پربیننده ترین سریال تلویزیون در میان آثار جدید بوده است.

به گزارش سینماپرس، سریال «گاندو» با حدود ۴۴ درصد بیننده در صدر سریال های جدید تلویزیون قرار گرفت و سریال «بوی باران» شبکه یک با چهار درصد اختلاف و مخاطب ۴۰ درصدی در رتبه دوم پربیننده ترین سریال قرار گرفته است.

سریال «بوی باران» مجموعه ای ۷۵ قسمتی است که تا زمان نظرسنجی مرکز تحقیقات ۲۱ قسمت از آن پخش شده است و پخش آن همچنان ادامه دارد.

«خانواده دکترماهان» سریال شبانگاهی شبکه دو سیما نیز براساس این نظرسنجی با ۱۸.۲ درصد در رتبه سوم سریال های جدید درحال پخش قرارگرفته است.

مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما همچنین درخصوص ویژگی‌های مختلف پربیننده ترین سریال این روزهای تلویزیون یعنی «گاندو» نظر مردم را جویا شده است.

براساس این نظرسنجی بیش از ۸۹ درصد از مخاطبان این سریال در حد زیاد از آن رضایت داشته اند و بیش از ۷۳ درصد هم آن را درحد زیاد باورپذیر دانسته اند.

از نظر ۶۰.۷ درصد از بینندگان، مهم ترین پیام سریال «گاندو» نشان دادن قدرت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بوده است و حدود ۷۹ درصد از آنها هم معتقدند این سریال در حد زیاد توانسته است مردم را با فعالیت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آشنا کند.

از منظر ۸۲.۲ درصد از بینندگان، این سریال توانسته است در حد زیاد باعث اعتماد سازی مردم به قدرت و توان نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور شود.

این نظرسنجی از بینندگان خواسته است تا میزان موفقیت سریال را در جنبه‌های مختلف ارزیابی کنند که ۹۱ درصد از آنها این سریال را در نمایش هوش و ذکاوت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در حد زیاد موفق دانسته اند.

براین اساس، ۹۰.۳ درصد از بینندگان، این سریال را در نمایش احساس مسئولیت و تعهد نیروهای امنیتی، ۸۶.۹ درصد در نمایش به کارگیری افراد جوان در شبکه اطلاعاتی و امنیتی کشور، ۸۶.۳ درصد در نمایش مهارت و توانمندی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی، ۸۳.۵ درصد در نمایش تجهیزات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نیروهای امنیتی و ۸۰.۱ درصد در نمایش هوشیاری نسبت به پدیده نفوذ در حد زیاد موفق توصیف کرده اند.

از بینندگان «گاندو» درخصوص دلایل تماشای این سریال پرسیده شده است که ۵۳.۶ درصد جذابیت موضوع و داستان سریال را عمده ترین دلیل خود اعلام کرده اند.

همچنین ۱۴ درصد از مخاطبان، واقعی بودن موضوع و ۱۱.۵ درصد هم سرگرمی و پرکردن وقت را عامل اصلی دیدن این سریال دانسته اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مخاطب زیاد گاهی ما را از اهدافمان دور می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر شبکه چهار سیما ضمن اشاره به تازه‌ترین برنامه‌های این شبکه برای پخش در فصل تابستان، درباره اظهارات اخیر خود که به «بی‌نیازی شبکه چهار به مخاطبان زیاد» تعبیر شده بود، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، مسعود معینی‌پور مدیر شبکه چهار سیما با حضور در برنامه «سلام صبح بخیر» که از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود درباره برنامه‌های تابستانی این شبکه و رویکردهایش سخن گفت و بیان کرد: مباحثی که به حوزه فرهنگ و هنر، ادب، بهره‌گیری بصری، زبان، شنیدن، دیدن، پوشش، مناسک و… مربوط می‌شود نسبتی با فرهنگ دارد و باید جایی باشد که درباره این مباحث تخصصی حرف بزند بنابراین شبکه چهار به این مباحث می‌پردازد و با نخبگان درباره مسائلی حرف می‌زند که مردم به صورت رومره با آنها سر و کار دارند.

مدیر شبکه چهار این مباحث را عملی و تخصصی دانست و عنوان کرد: متخصصان باید به مردم نزدیک شوند، ما می‌گوییم عالمان علوم انسانی به عرصه حکمت عملی کاری ندارند به همین خاطر دانش و علوم انسانی از عرصه زندگی مردم دور شده و مردم کار خود را با ادبیات رقیب حل می‌کنند.

مخاطب زیاد گاهی ما را از اهدافمان دور می‌کند

وی همچنین در پاسخ به مجری برنامه درباره اینکه چرا در یک نشست خبری از «بی‌نیاز بودن شبکه چهار به مخاطب زیاد» صحبت کرده بود توضیح داد: ما اینجا مباحثی داریم که مخاطب چندان سراغ آن‌ها نمی‌آید و حتی ممکن است اگر مخاطب از حدی بیشتر شود ما را از اهدافمان دور کند. مثلاً وقتی ما درباره شبهات اعتقادی یک منبع دینی و یا مساله دینی صحبت می‌کنیم خیلی از مخاطبان ترجیح می‌دهند که یک سریال یا فوتبال می‌بینند. این بدان معنا نیست که به مخاطب نیاز نداریم، ولی ممکن است مخاطب با این حوزه ارتباط نگیرد که نمی‌توان گفت نشان دهنده ضعف شبکه است. بلکه درخواستمان این است که دیگران هم پای کار بیایند به طور مثال من در نشست خبری‌ای که داشتم از خبرنگاران خواستم آن‌ها هم در این حوزه‌ها همکاری داشته باشند.

وقتی ما درباره شبهات اعتقادی یک منبع دینی و یا مساله دینی صحبت می‌کنیم خیلی از مخاطبان ترجیح می‌دهند که یک سریال یا فوتبال می‌بینند. این بدان معنا نیست که به مخاطب نیاز نداریم
مدیر شبکه چهار سیما درباره دیگر ماموریت‌های این شبکه عنوان کرد: ما امسال دو ماموریت داریم یکی زبان و ادبیات فارسی و دیگری کتاب و کتابخوانی است که در معاونت سیما به شبکه چهار محول شده است. خود ما در حوزه کتاب خوانی دو برنامه جدید خواهیم داشت که از مهر ماه پخش می‌شود و برنامه‌هایی هم داریم که برای شبکه‌های دیگر برنامه ریزی می‌کنیم.

وی همچنین به کنداکتور شبکه به شکل روزمره اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در شبکه چهار هر روز یک فیلم سینمایی، یک قرار ظهرگاهی، یک مستند علمی، یک سریال تاریخی ایرانی و گفتگوهای «تد» خارجی پخش می‌شود و امیدواریم از مهر ماه «تد» های داخلی هم داشته باشیم.

معینی پور با اشاره به کاهش برنامه‌های کنکوری نیز تصریح کرد: ما یکی از برنامه‌های کنکوری را حذف کردیم. البته برنامه کنکوری دیگری داریم که به عنوان یک ضرورت پخش می‌شود. همچنین در شبکه، بحث‌هایی آموزشی درباره دوران مشروطه، سیر تجدد، ایران باستان و… داریم که این مباحث به یک درس گفتار تبدیل شده است و هر روز ساعت ۱۶ در یک باکس نیم ساعته پخش می‌شود. ساعت ۲۱ نیز برنامه زاویه را با قالب مناظره داریم و هر یکشنبه نیز یک بیوگرافی از یک چهره مشهور ایرانی داریم.

بازگشت فضلی‌نژاد و ده‌نمکی به آنتن

وی در بخش دیگر درباره تولید برنامه‌های چالشی مثل «شوکران» با اجرای پیام فضلی‌نژاد بیان کرد: پیش تولید «شوکران» توسط آقای فضلی‌نژاد شروع شده است و امیدواریم فصل دوم آن از مهرماه به شبکه برسد.

مدیر شبکه چهار در پایان درباره حضور ده نمکی که ویژه برنامه‌هایی مناسبتی را در شبکه ایجاد می‌کرد، گفت: امسال هم ان شالله با مسعود ده‌نمکی برنامه خواهیم داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار ۲ انجمن فیلم کوتاه صورت گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با هیات مدیره جدید انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) دیدار کرد.

به گزارش سینماپرس، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با هیات مدیره جدید انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) دیدار کرد. در این دیدار صمیمانه که در خانه سینمای شماره ۲ برگزار شد طرفین درباره همکاری های مشترک و مسایل مربوط به فیلم کوتاه ایران گفتگو کردند.

در ابتدای جلسه سعید پوراسماعیلی رییس انجمن فیلم کوتاه ایران با خوشامدگویی به سید صادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان خواستار گسترش همکاری و مشارکت بیشتر و فعال تر انجمن فیلم کوتاه ایران در مناسبات و تصمیم گیری های مرتبط با فیلم کوتاه درحوزه های مختلف شد و درخصوص ظرفیت های بالای انجمن فیلم کوتاه و اعضای آن توضیحاتی داد.

سپس مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ضمن تبریک به هیات مدیره جدید ایسفا که به تازگی انتخاب شده اند، سیاست ها و ماموریت های جدید سازمان سینمایی به انجمن سینمای جوانان در حوزه فیلم کوتاه را تشریح کرد.

سید صادق موسوی همچنین در مورد بودجه اختصاص یافته از طرف سازمان سینمایی به انجمن توضیحاتی داد و با ذکراینکه امسال بودجه تولید انجمن سینمای جوانان افزایش یافته است به چگونگی تخصیص این بودجه به بخش های مختلف پرداخت.

در ادامه اعضای هیات مدیره ایسفا حاضر درجلسه الهام حسین زاده، مصطفی آل احمد، کاوه سجادی حسینی، امید عبدالهی، محمدرضا جهان پناه، میرعباس خسروی نژاد و طوفان نهان قدرتی (بازرس) در خصوص مطالبات اعضای ایسفا از انجمن سینمای جوانان و راه های مشترک برای همکاری های بیشتر ۲ جانبه درخواست هایی را مطرح کردند که در اکثریت موارد با نظر مساعد و تایید مدیر عامل انجمن سینمای جوانان همراه شد.

از جمله این موارد می‌توان به همکاری های ۲ جانبه در خصوص تولید فیلم با اعضای ایسفا، مشارکت در برگزاری بخش های مختلف جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره های منطقه ای، بهره مندی از اعضای ایسفا به عنوان مشاور در تولید فیلم های انجمن سینمای جوانان به منظور ارتقای کیفیت آثار تولیدی، برگزاری نشست های آسیب شناسانه فیلم کوتاه با همکاری دو انجمن و موارد دیگر اشاره کرد.

در این جلسه دوستانه که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید مقرر شد موارد ذکر شده مورد توافق طرفین طی تفاهمنامه ای تنظیم شده و به مرحله اجرا برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوره آموزش هنر توسط سازمان اوج برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان اوج با همکاری بنیاد فرهنگی سرچشمه دوره آموزش «سمت هنر» را برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، باشگاه رشد جوان سازمان هنری و رسانه ای اوج با همکاری بنیاد فرهنگی «سرچشمه» دوره آموزش «سمت هنر» را با حضور استادان هنری و رسانه ای برگزار می کند.

احمدرضا درویش، شهریار بحرانی، مرتضی سرهنگی، مسعود ده نمکی، شهریار زرشناس، پرویز شیخ طادی، گلعلی بابایی، حجت الاسلام زائری، رضا برجی، حسین بهزاد و محمد ذوقی تدریس این دوره آموزشی را برعهده دارند.

در این دوره آموزشی شهریار زرشناس «مرور آثار شهید آوینی»، رضا برجی «مستندسازی و عکاسی بحران»، حسین بهزاد و گلعلی بابایی «یگان نگاری»، احمدرضا دوریش، پرویز شیخ طادی، شهریار بحرانی و مسعود ده نمکی «تجربه نگاری فیلم»، حجت الاسلام زائری «سوژه یابی آثار هنری»، مرتضی سرهنگی «تاریخ شفاهی» و محمد ذوقی «عملیات روانی رسانه ای» را تدریس می کنند.

دوره آموزش «سمت هنر» کار خود را شنبه هفته آینده ۲۹ تیر ماه آغاز می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جایزه زاون» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اهدا می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «جایزه زاون» در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و در موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سیاوش گلشیری دبیر «جایزه زاون» درباره برنامه‌های شب زاون، که امسال دومین دوره‌اش برگزار می‌شود، گفت: شب زاون، حدود یک هفته قبل از جشنواره در فضای باز موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این شب، راجع به زاون قوکاسیان، پژوهشگر، نویسنده سینما و منتقد صحبت می‌کنیم و کلیپی از وی پخش خواهد شد و قرار بر این است که ۳۲ طراح و نقاش، چهره زاون را طراحی کنند و تمام هدفمان این است که شبی به یاد ماندنی را رقم بزنیم.

گلشیری درباره رویکرد این دوره از جایزه زاون و تفاوتش با دوره قبل توضیح داد: در شورای سیاست گذاری سال قبل، تصمیم بر آن شده بود که از پیشکسوتان و دوستان زاون برای هیئت انتخاب، استفاده کنیم که در نهایت فیلم «ضربه فنی» ساخته غلامرضا رمضانی، موفق به دریافت جایزه زاون شد؛ اما امسال در شورای سیاست گذاری تصمیم بر این شد که داوران این دوره از میان شاگردان و هنرآموزان زاون انتخاب شوند و هیأت داوران این دوره، ۵ نفر از میان این افراد خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به جایگاه هنری و فرهنگی زاون قوکاسیان گفت: زاون قوکاسیان، از جمله کسانی است که سهم بزرگی در هنر اصفهان دارد و چهره‌ای به یاد ماندنی در سینما محسوب می‌شود، اهدای جایزه زاون نیز به این دلیل است که نام این بزرگ سینما را زنده نگه داریم.

دبیر جایزه زاون در پایان تاکید کرد: وقتی بر اساس نام یک هنرمند، جایزه‌ای اهدا می‌شود، به منزله این نیست که محتوای اثر به سلیقه آن شخص مربوط باشد، بلکه این سلیقه هیئت داوران است که درنهایت بر مبنای مسائل تکنیکی و کیفی، تصمیم می‌گیرند که جایزه به کدام اثر اهدا شود. این اتفاق درباره جایزه زاون هم می‌افتد و جایزه بر همین اساس به برنده تعلق خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کلاس رانندگی» از جشنواره «زردآلوی طلایی» جایزه گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جایزه بهترین فیلم کوتاه شانزدهمین جشنواره فیلم «زردآلوی طلایی» ارمنستان به فیلم کوتاه «کلاس رانندگی» رسید.

به گزارش سینماپرس، جایزه زردآلوی طلایی بهترین فیلم کوتاه شانزدهمین جشنواره فیلم «زردآلوی طلایی» ارمنستان به «کلاس رانندگی» ساخته مرضیه ریاحی به نمایندگی از ایران اهدا شد.

عوامل «کلاس رانندگی» عبارتند از کارگردان: مرضیه ریاحی، فیلمنامه: مرجان ریاحی، بازیگران: لیندا کیانی، علیرضا ثانی‌فر، سالار خمسه، ساناز مصباح، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، مدیر صدابرداری: محمود کاشانی، طراح صدا: یونس اسکندری، جلوه‌های بصری و اصلاح رنگ و نور: محمد آهنگر، تدوین: حسین نشاطی، دستیار کارگردان: درنا مدنی، دستیار دوم: عارف ابراهیمی، طراح گریم: حمید پورسیفی، مجریان گریم: میثم رستمی، نیلوفر مرادی، عکاس: احسان مجد، مترجم: بونا الخاص، گروه تصویر: داریوش رجایی، داریوش معصومی، فرهاد شکری، مهرداد کاظمی، دستیار صدا: حسام مژدهی‌نیا، دستیار صحنه: میثم کرمی، تدارکات: علیرضا حکیم زاده، فیلمبردار پشت صحنه: فائزه حسینی، منشی صحنه: بنفشه ابراهیمی، طراح پوستر: محسن نوربخش، تهیه‌کنندگان: بابک رضایی و مرضیه ریاحی.

«کلاس رانندگی» پیش از این در چهل و نهمین جشنواره «تامپره» فنلاند، پنجاه و نهمین جشنواره «کارتاگنا» کلمبیا، هجدهمین جشنواره «ترایبکا» آمریکا و سی و سومین جشنواره «ادمونتون» کانادا حضور داشته است.

شانزدهمین جشنواره فیلم «زردآلوی طلایی» ارمنستان ۷ تا ۱۴ جولای برابر با ۱۷ تا ۲۳ تیرماه در ایروان برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رشد فروش در سینمای ایتالیا/ یک بازار موفق دیگر برای «کفرناحوم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: باکس آفیس ایتالیا در سال ۲۰۱۹ پس از شروعی کم‌رونق، هم از نظر تعداد بلیت و هم از نظر مبلغ فروش، با افزایش روبرو شده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از اسکرین دیلی، اقبال از سه فیلم پرفروش دیزنی شامل «انتقام‌جویان»، «علاءالدین» و «دامبو» در بازار سینمای ایتالیا به حدی بود که پس از شروعی ناامیدکننده در آغاز سال جدید، در نیمه سال رونق این صنعت را ۵ درصد بالاتر از سال پیش در همین زمان برد.

فروش «انتقام‌جویان: پایان بازی» به مبلغ ۳۳.۷ میلیون دلار، «علاءالدین» به مبلغ ۱۶.۸ میلیون دلار و «دامبو» به ارزش ۱۲.۶ میلیون دلار از مهم‌ترین عوامل بالا رفتن میزان فروش در سینماهای ایتالیا در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ شد.

«الیتا: فرشته جنگ» محصول فاکس با فروش ۲.۴ میلیون دلار، «فیلم لگ و ۲» محصول برادران وارنر با فروش ۲ میلیون دلار و کمدی «خوش آمدید پرزیدنت» محصول ویژن با فروش ۱.۶ میلیون دلار از پرفروش‌های این دوره بودند.

قوانین جدید سینمای ایتالیا نیز فصل تابستان سینمایی را تغییر داده و از می تا سپتامبر در نظر گرفته و این موجب شده تا دوره سنتی دگرگون شود. قبلاً، فیلم‌های بزرگ ایتالیایی و بلاک‌باسترهای هالیوودی معمولاً در این بازه اکران نمی‌شدند و باعث می‌شدند بسیاری سینماها در جولای و آگوست به عنوان تعطیلات تابستانی کاملاً بسته باشند.

در هر حال پس از چند دهه بحث و وعده و درخواست، مجموعه‌ای از انگیزه‌ها موجب شد تا سرانجام این دوره به عنوان تقویم تابستان تعیین شود و سینماها همچنان باز باقی بمانند. این امر با وجود فیلم‌هایی چون «داستان اسباب بازی ۴» دیزنی با فروش ۴.۱ میلیون دلار، «جان ویک ۳» محصول اندلئون با فروش ۳.۵ میلیون دلار و «مردان ایکس: ققنوس سیاه» با فروش ۲.۸ میلیون دلار محقق شده است.

در عین حال نمایش فیلم زندگینامه‌ای «ون‌گوک» با بازی ویلم دفو از سینمای مستقل با فروش ۴.۴ میلیون دلار این فیلم را در رأس استقبال از سینمای مستقل قرار داد.

فیلم خانوادگی سینمای فرانسه با عنوان «میا و شیر سفید» با فروش ۶.۴ میلیون دلار نیز نشان داد ایتالیایی‌ها همیشه به حیوانات در سینما علاقه دارند.

در عین حال «رنج و افتخار» جدیدترین فیلم پدرو آلمادوار که در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن امسال حضور داشت توسط وارنر برادرز ایتالیا اکران و به عنوان بزرگ‌ترین افتتاحیه برای فیلمی از آلمادوار در ایتالیا معرفی شد. این فیلم فروشی ۱.۲ میلیون دلاری را در افتتاحیه خود تجربه کرد و در نهایت ۳.۳ میلیون دلار فروخت.

در عین حال ایتالیا پس از چین به دومین بازار بزرگ برای فیلم «کفرناحوم» ساخته نادین لبکی کارگردان لبنانی بدل شد و ۱.۱ میلیون دلار از تماشای این فیلم حاصل شد.

چندین فیلم از کارگردان‌های ایتالیایی نیز در گیشه موفق ظاهر شدند که فیلم انگلیسی زبان «سوسپیریا» به کارگردانی لوکا گوادانینو از جمله آنها بود. این فیلم که در بخش رقابتی جشنواره ونیز ۲۰۱۸ حضور داشت ۱.۲ میلیون دلار فروش کرد.

در عین حال مارکو بلوچیو بهترین فروش داخلی خود را پس از چند دهه فعالیت سینمایی با فیلم «خائن» تجربه کرد. این فیلم در بخش رقابتی کن امسال حضور داشت و با بازی پی‌یر فرانچسکو فاویانو موفق شد تا ۴.۷ میلیون دلار بفروشد.

مشاهده خبر از سایت منبع