X

بایگانی تیر 24, 1398

دفتر سینمایی

خانواده در سینمای ایران مورد توجه قرار نمی‌گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان و برنامه ساز سینما و تلویزیون گفت: در تلویزیون ما متاسفانه نهاد خانواده جایگاه مطلوبی در تولیدات نمایشی ندارد.

به گزارش سینماپرس، سعید ابوطالب کارگردان و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، گرایش به سمت خانواده در سینما  را یک رویکرد جهانی توصیف کرد و گفت: امروز توجه به خانواده یک رویکرد رایج در سینمای جهان شده است، حتی در امر سریال سازی هم نگاه به خانواده را به شکل جدی در آثار نمایشی شاهد هستیم، زیرا دیگر این نکته برای همگان عیان شده که در سایه پرداختن به این مهم می‌توان جامعه‌ای رو به بهبود داشت. در حقیقت توجه به خانواده باعث می‌شود اجتماع از بسیاری از آسیب‌ها در امان بماند. با این توضیح لازم است در تولیدات نمایشی، خانواده یک نهاد امن توصیف شود که در آن تمام مشکلات قابل حل است.

وی افزود: با نهایت تاسف فاکتور خانواده در سینما ایران آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای همین اکثریت شخصیت‌های مثبت یا منفی دارای خانواده نیستند. این امر را مقایسه کنید با فیلم‌های آمریکایی. در فیلم‌های غربی، گانگسترها هم برای خانواده خود از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. این امر به بیننده این نکته را القا می‌کند مهم نیست تو چه جور آدمی هستی، بلکه آنچه در اولویت است حفظ و نگهداری خانواده است. این روش در طول زمان این ذهنیت را برای تماشاگر پیش می‌آورد که همیشه به خانواده نگاهی مقدس گونه داشته باشد.

این مستندساز ادامه داد: آسیب پیش آمده در سینمای ما سرآغازش از فیلمنامه نشئت می‌گیرد، چون فیلمنامه‌نویسان هنوز آنچنان که باید به اهمیت خانواده در فیلم‌ها واقف نشده‌اند، هرچند ممکن است برخی از نویسندگان از اهمیت جایگاه خانواده در سینما آگاه باشند، اما شرایط گیشه به آنها این اجازه را نمی‌دهد در این راستا قدم بردارند. برای درک این موضوع هم نیاز نیست چندان پژوهشی انجام شود، بلکه با نگاهی اجمالی به گیشه می‌توان به این امر واقف شد، زیرا در فیلم‌های ایرانی خانواده شکلی پرخاشگر دارد و دائما شخصیت‌ها در حال جنگیدن با هم هستند، در حالیکه به واسطه گرایشات اسلامی و ایرانی ما باید نمونه‌ای در امر پرداختن به خانواده باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: وقتی از جایگاه باورهای دینی در سینما حرف می‌زنم یک نکته را به صورت ویژه مد نظرم دارم. آنهم این‌که آموزه‌های دینی به ما می‌آموزد به پدر و و مادر خود نیکی کنیم، حتی در قرآن کریم بارها به تکریم پدر و مادر سفارش شده است. این امر دقیقاً بر خلاف آن چیزی است که در سینما و تلویزیون شاهدش هستیم. نکته جالب اینجاست این رفتارها به توجیح واقع‌نگری انجام می‌شود، درصورتی‌که واقع‌نگری الزاماً به معنای درشت کردن معضلات نیست.

ابوطالب ادامه داد: این نکته را قبول دارم که در سینمای اجتماعی باید معضلات به صورت برجسته مطرح شود، زیرا تاثیرگذاریش بیشتر می‌شود، اما می‌شود سختی‌ها را به شکلی درست نشان داد. بگذارید از فیلمی مثال بزنم که به نظرم الگویی خوب در این زمینه است. «فرشته‌ها با هم می‌آیند» داستان زن و شوهری است که خداوند به آنها فرزندان سه قلو هدیه می‌دهد. پدر این خانواده روحانی است و برای تامین هزینه‌های فرزندان با مشکلات عدیده‌ای هم روبه‌روست، اما برخوردی که او با مشکلات دارد هیچگاه عزت نفس وی را زیر سوال نمی‌برد و خانواده به شکل درستی با مشکلات  مواجه شده و آنها را پشت سر می‌گذارد. این رویکرد خوب فیلم می‌شد به گونه‌ای تلخ هم روایت شود به‌نحویکه امید را در بیننده بکشد، اما آیا این روش دست آورد خاصی داشت؟

تهیه‌کننده برنامه «رالی ایرانی» با تاکید بر این‌که تلویزیون ابزاری تاثیرگذار برای ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی است، تصریح کرد: سینما، تئاتر یا شبکه نمایش خانگی هر کدام اهمیت و جایگاه خود را دارا هستند، ولی به نظرم هیچ یک از آنها نمی‌تواند به اندازه تلویزیون کاربرد داشته باشد، چون مخاطب بخش‌هایی که نام برده شد، تخصصی هستند، اما تلویزیون هر نوع سلیقه و دیدگاهی را مد نظر دارد، حتی دایره تماشاگران تلویزیون از مرزها هم فراتر رفته و باعث شده مردم دیگر کشورها هم با فرهنگ بومی ما آشنا شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تلویزیون باید مروج سبک زندگی ایرانی – اسلامی باشد؟ بیان کرد: رسانه ملی در ایرانی اسلامی موظف است که اهداف خاصی را دنبال کند، زیرا این رسانه متکی به حکومت است، همچنین هزینه‌های آن نیز از طریق بیت‌المال تامین می‌شود، پس ضروریست مباحثی در آن مطرح شود که با آیین و عرف مردم همخوان باشد، هرچند باید توجه داشت شکل پرداختن به موضوعات دینی و قرآنی خود نیازمند یک تخصص ویژه است، چون بارها دیده‌ایم، تبلیغات نادرست مخاطب را گمراه کرده است.

ابوطالب درباره سینما هنری و مستقل تاکید کرد: جدا از فیلم‌های کمدی و برخی تولیدات رایج در سینمای کشورمان، فیلم‌هایی هم وجود دارند که به آنها فیلم‌های مستقل یا هنری گفته می‌شود که عمدتاً این دست فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه به نمایش در می‌آید. این قبیل آثار به نظرم چندان کارکردی ندارند، چون هم گردش مالی برای سینما نداشته هم این‌که تماشاگران آن بسیار خاص هستند، در صورتی‌که ذات سینما از مردم می‌آید و این عموم مردم هستند که باید محصولات هنر هفتم را تماشا کنند.

این مستند ساز در پایان با تاکید بر این‌که بیشتر توصیه‌های ارزشی فیلم‌های سینمای به مباحث اخلاقی ختم می‌شود، گفت: این درست است که بخش مهمی از دین را اخلاقیات تشکیل می‌دهد، اما مبانی و مفاهیمی هم وجود دارد که می‌توان به آنها توجه کرد، ولیکن آن چیزی که در سینمای ایران به عنوان گرایشات دینی در آثار دیده می‌شود تنها موضوعات اخلاقیست که ممکن است در هر کشوری به آن پرداخته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی «نوایش» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رادیونمایش به مناسبت دهه ولایت، سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی را با نام «نوایش» برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، جشنواره «نوایش» با هدف تبیین فرهنگ ولایتمداری در دهه ولایت برگزار می‌شود.

موضوعات جشنواره «نوایش» عبارتند از ولایتمداری، حق الناس، مهرورزی، وفای به عهد، مسئولیت پذیری اجتماعی. علاقه مندان می توانند حداکثر با دو اثر در جشنواره شرکت کنند.

این جشنواره در ۲ بخش حرفه ای و مردمی پذیرای آثار نمایشی علاقمندان حداکثر به مدت ۵ دقیقه خواهد بود و ارسال آثار از طریق سایت رادیونمایش به نشانی www.radionamayesh.ir امکان پذیر است. دبیرخانه جشنواره مهلت آثار را تا ۱۵ مرداد اعلام کرده است و تقدیر از برگزیدگان، شب عید غدیر انجام می گیرد.

بهرام سروری نژاد از بازیگران نمایش رادیویی نیز دبیری جشنواره «نوایش» را بر عهده دارد.

فراخوان جشنواره در سایت رادیونمایش در دسترس است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت شرکت در سومین جشنواره ملی «فیلم ایثار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید مرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران از تمدید مهلت شرکت در سومین جشنواره ملی «فیلم ایثار» به دلیل استقبال چشمگیر علاقه‌مندان تا پایان مردادماه ۱۳۹۸ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید مرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مهلت ارسال آثار سومین جشنواره ملی «فیلم ایثار» با محوریت ایثار اجتماعی در دو بخش «فیلم‌نامه» و «فیلم ۱۲۰ ثانیه‌ای» با توجه به استقبال فیلم‌سازان تا پایان مردادماه تمدید شد.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: با توجه به این‌که محور اصلی جشنواره، «ایثار اجتماعی» است، شرکت‌کنندگان باید آثار خود را در شش بخش «ایثار اجتماعی – رشد فضایل اخلاقی»، «ایثار اجتماعی – تقویت رفتارهای جمع گرایانه»، «ایثار اجتماعی – بهداشت روانی فرد و جامعه»، «ایثار اجتماعی- امید به زندگی»، «ایثار اجتماعی- سلامت اجتماعی» و «ایثار اجتماعی- امنیت ملی و آرامش اجتماعی» تهیه و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی بابیان این‌که اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌عنوان متولی برگزاری این جشنواره از شرکت‌کنندگان حمایت می‌کند، گفت: چنانچه در بین آثار برگزیده، فیلم یا فیلم‌نامه‌ای از حیث محتوا و اصول حرفه‌ای مورد تأیید کمیسیون هنری این اداره کل قرار گیرد، علاوه بر دریافت جایزه، از صاحب اثر خریداری می‌شود.

حسینی در ادامه به توضیح مراحل ثبت‌نام در این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: فرم ثبت‌نام جشنواره در پایگاه اطلاع‌رسانی نوید شاهد به آدرس http://navideshahed.com/fa/forms/۹۱ قرارگرفته است و شرکت‌کنندگان می‌توانند تا پایان مردادماه نسبت به ارسال آثار اقدام کنند.
سومین جشنواره ملی «فیلم ایثار» با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران، انجمن سینمای جوانان ایران، شبکه یک سیما و شبکه مستند برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به برگزیدگان نیز شهریورماه سال جاری خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روند درمان جمال شورجه ادامه دارد/ ملاقات چهره‌های هنری و مدیران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هنرمندان و شخصیت‌های لشگری و کشوری این روزها به ملاقات شورجه کارگردان سینما و تلویزیون می‌روند تا از حال وی باخبر شوند.

به گزارش سینماپرس، احمد میرعلایی تهیه‌کننده تلویزیون درباره وضعیت جسمانی جمال شورجه کارگردان که این روزها در منزل خود در حال استراحت است، به مهر بیان کرد: خوشبختانه ایشان در وضعیت بهتری قرار دارد و حالش رو به بهبود است.

وی ادامه داد: او در هر حال حاضر در منزل بستری است و روند درمانی خود را طی می‌کند، گاهی هم برای برخی معاینات و یا سی‌تی اسکن به بیمارستان می‌رود.

تهیه‌کننده سریال «موسی (ع)» که شورجه کارگردانی آن را بر عهده دارد، با اشاره به توصیه پزشکان اظهار کرد: شورجه در منزل فیزیوتراپی می‌شود و پزشکان می‌گویند هنوز لازم است حس لازم در سمت چپ بدنش را پیدا کند.

در چند وقت اخیر فرماندهان لشگری و کشوری و برخی مدیران و مسئولان مختلف از خانه سینما، صداوسیما، آستان قدس، سازمان تبلیغات اسلامی به ملاقات شورجه رفته‌اند.

همچنین داوود میرباقری کارگردان، حسین طاهری تهیه‌کننده، محسن شاه ابراهیمی، جعفر گودرزی، جمشید هاشم‌پور، جواد شمقدری، مهدی عظیمی، حسین یاری، رضا میرکریمی، کمال تبریزی به عیادت این کارگردان سینمای ایران رفته‌اند و هنرمندانی چون فاطمه معتمدآریا و رخشان بنی‌اعتماد پیگیر وضعیت جسمانی این کارگردان بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۵۵ نماینده از سریال گاندو تقدیر کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۱۵۵نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای از سریال گاندو تقدیر کردند.

به گزارش سینماپرس، در پایان جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای با امضای ۱۵۵ نماینده در حمایت از مجموعه تلویزیونی بصیرت‌افزای گاندو قرائت شد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

در تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی واقعیتی وجود دارد که یادآوری و تبیین آن برای نسل‌های آینده ضروری است تا بدانند گذشتگان خود چگونه عملکردی داشتند و از آن برای مسیر آینده پند بگیرند. در این میان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی همواره در روشنگری جامعه و بصیرت افزایی نقش راهبردی منحصر به فرد و تعیین کننده داشته است و مردم نیز به رغم هجمه سنگین رسانه‌های معاند همواره به رسانه ملی اعتماد د اشته اند، مردم در عین این اعتماد همواره از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مطالبه بهترین مجموعه‌های تلویزیونی را دارند که با صداقت و شفافیت آنچه را که باید بدانند اعلام کند. مردم وقتی با همه مشکلات ریز و درشت اقتصادی خود پای یک مجموعه تلویزیونی با این موضوع می‌نشینند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند یعنی اینکه همچنین با اعتقاد پای ارزش‌های انقلاب اسلامی ایستاده اند و به رغم ایرادهای به حق خود می‌دانند چه گوهری را در عصر کنونی در اختیار دارند.

نمایندگان ملت ایران با قدردانی از بازیگران، عوامل و گروه تولید و تهیه سریال موفق گاندو و ریاست صدا و سیما حمایت خود را از تولید چنین مجموعه‌های تلویزیونی اعلام می‌کنیم و امید داریم جامعه رسانه‌ای کشور با صدور ارزشهای انقلاب اسلامی از راه تبلیغات صحیح گام‌های محکمی در بالندگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور بردارد و ملت ایران با بهره مندی از این قبیل اقدامات همواره بر بلندای افتخار بایستد و به ایران اسلامی خود ببالند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در «کوچه های تهران» سلبریتی ها دعوت نیستند/ پیگیری مطالبات مردم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «کوچه های تهران» برنامه ای میدانی بر محور مردم و مطالبات آنها است که هر شب در یکی از بوستان های تهران اجرا می شود.

به گزارش سینماپرس، سید محمد هاشمی اصل تهیه کننده «کوچه های تهران»درباره این برنامه که از پانزده تیرماه از شبکه پنج سیما روی آنتن رفته است، به صبا توضیح داد: «کوچه های تهران» برنامه ای میدانی بر محور مردم و مطالبات آنها است که از هیچ سلبریتی در آن دعوت نمی شود بلکه سلبریتی های برنامه خود مردم هستند.

وی درباره موضوع برنامه بیان کرد: هر شب یکی از موضوعات شهری را که همه روزه مردم با آن درگیر هستند مانند زباله های شهری، سیگار، تاکسی داران، مسئولان فضای سبز و… مطرح می کنیم به عنوان مثال اگر موضوع برنامه حمل و نقل عمومی باشد با کمک گرفتن از مراجع ذی ربط و شناسایی افراد از سه نفری که راننده تاکسی، مکانیک و مسئول تاکسیرانی درگیر این موضوع هستند و یک نفر از خود مردم که در برنامه حضور دارد، دعوت می کنیم که گفتگویی با آنها داشته باشیم.

به گفته هاشمی اصل، برای آنکه همه اقشار مردم بتوانند در برنامه حضور داشته باشند و به همه مناطق سر زده شود، «کوچه های تهران» هر شب به یکی از بوستان های مناطق مختلف تهران می رود و در آنجا برنامه اجرا می شود.

وی درباره بخش های مختف برنامه عنوان کرد: ما به هر منطقه از شهر تهران که برای اجرای برنامه می رویم، سعی می کنیم اماکن گردشگری، افراد شاخص و شهدای آن منطقه را در قالب آیتم هایی به مردم معرفی کنیم. هم چنین در هر برنامه با دعوت از افراد شاخص آن محل از قبیل معتمد محله، کسبه خوب، نخبه های علمی و فرهنگی و خانواده شهدا تجلیل می شود و هدایایی به آنها تعلق می گیرد. هم چنین شخصی در نقش یک مامور پارک به صورت طنز ظاهر می شود و دایم از گروه مجوز اجرا می خواهد.

تهیه کننده «کوچه های تهران» درایان و در پاسخ به اینکه چرا سراغ سلبریتی ها نرفته اند، گفت: با احترام به تمام سلبریتی ها، فکر می کنم برنامه های زیادی با حضور این افراد ساخته شده است و به نظر من حضور سلبریتی ها باعث تکراری شدن برنامه می شود. با اینکه در «کوچه های تهران» هیچ سلبریتی حضور ندارد اما برنامه مخاطب خودش را پیدا کرده است و عده ای نیز برای حضور در برنامه به ما مراجعه می کنند.

«کوچه‌های تهران» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما به تهیه کنندگی سید محمد هاشمی اصل، اجرای حسن مولایی و مهران رجبی و بازی احمدرضا موسوی عنوان ویژه‌برنامه‌ای با محوریت محله‌های شهر تهران است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۹ به مدت ۵۰ دقیقه روی آنتن می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دو جایزه‌ سیسیلی‌ها به «دلبند» ایرانی رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه‌کنندگی الهه نوبخت برنده دو جایزه از جشنواره مستند سیسیل ایتالیا شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره‌ جشنواره فیلم مستند «سوله‌لونا» soleluna.doc عصر دیروز یکشنبه ۲۳ تیرماه ۹۸ در شهر «پالرمو» مرکز جزیره سیسیل ایتالیا برگزار شد و فیلم مستند «دلبند» ساخته یاسر طالبی موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری و جایزه بهترین فیلم از نگاه دانش‌آموزان این جشنواره شد.

الهه نوبخت که در این مراسم حضور داشت، این دو جایزه را از هیات داوران و مسئولان جشنواره دریافت کرد. یاسر طالبی کارگردان که فرصت حضور در جشنواره را پیدا نکرده بود، فیلمبرداری این اثر مستند را نیز برعهده داشته است.

به این ترتیب پنجمین جایزه بین‌المللی «دلبند» از این جشنواره ایتالیایی به دست آمد.

این فیلم قصه‌ زندگی دشوار اما شیرین یک مادر تنهای هشتاد و سه ساله به نام «فیروزه» را روایت می‌کند که زندگی منحصر به فردی در دل رشته کوه‌های البرز دارد.

«دلبند» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شرکت تصویر گستر الهه پارسی (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت است که پخش بین‌المللی فیلم را نیز بعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تنها یک نفس» با مدیریت میرطاهر مظلومی دوبله شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «تنها یک نفس» محصول مشترک فرانسه و کانادا با مدیریت دوبلاژ میرطاهر مظلومی دوبله شد.

به گزارش سینماپرس، این فیلم سینمایی را Daniel Roby کارگردانی کرده و Romain Duris, Olga Kurylenko, Fantine Harduin بازیگران آن هستند.

بر اساس این خبر، فیلمنامه «تنها یک نفس» را Guillaume Lemans  نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است : یک خانواده تلاش می کنند تا از فاجعه ای عظیم در پاریس زنده بمانند.

در این فیلم سعید مظفری در نقش متیو، زهره شکوفنده در نقش آنا، اکبر منانی در نقش لوسین، مینا شجاع در نقش: کولت، نغمه عزیزی‌پور در نقش سارا به صدا پیشگی می‌پردازند. همچنین علی اصغر رضایی نیک،   تینا هاشمی، محمد تنهایی، میلاد فتوحی، علیرضا علیشاهی، باران بهرامی، سعید داننده و مسعود سلطانی از دیگر گویندگان این فیلم هستند.

فیلم سینمایی «تنها یک نفس» که محصول سال ۲۰۱۸ است با صدابرداری و میکس: مهدی پاینده در واحد دوبلاژ سیما دوبله شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دخالت خصولتی‌ها در آگهی‌ها و مشکلات مالی صداوسیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دست رسانه‌ملی خالی است و مجبور می‌شود برای پیشروی اهداف خود به تبلیغات کالاهای نامرغوب هم روی بیاورد.

به گزارش سینماپرس، وقتی چراغ ستاره‌مربع‌ها خاموش شد با دخالت خصولتی‌ها و برخی افراد دولتی شاخص جذب آگهی و اسپانسر در تلویزیون هر روز سخت‌تر می‌شود. تا جائیکه چند کالای تولید داخل را سرمایه آگهی تبلیغاتی کرده‌اند. زیرا تلویزیون برابر ردیف بودجه‌ای مجبور است آگهی تبلیغاتی بگیرد و از این راه امرار و معاش کند. رقم حدودی برای بودجه صداوسیما در سال ۹۸، یک هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است؛ این رقم در سال ۹۷، یک  هزارو ۶۴۶ میلیارد تومان و در سال‌۹۶، یک هزارو ۵۹۸ میلیارد تومان بوده است. همچنین بودجه شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در سال ۹۸ دو میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان اعلام شده است. مصارف پیش‌بینی شده افزایش سقف بودجه نیز حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

امسال شاهد کاهش بودجه‌های فرهنگی و مشکلات بودجه‌ای سازمان صداوسیما هستیم؛ دولت هم انتظار درآمدزایی یک هزار و هشتصد  میلیارد تومانی در سال را از رسانه‌ملی دارد در حالیکه مأموریت‌های عظیم و رسالت‌های بزرگ این رسانه با بودجه محدود دولت همخوانی ندارد. به همین‌خاطر آنتن در اختیار اسپانسرهایی قرار می‌گیرد که فقط به منافع شخصی خودشان می‌اندیشند. بسیاری به این نکته اشاره دارند که دست رسانه‌ملی خالی است و مجبور می‌شود برای پیشروی اهداف خود به تبلیغات کالاهای نامرغوب هم روی بیاورد.

حتماً باید درنظر بگیریم که کلیه درآمدهای حاصل از تبلیغات در صداوسیما مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود و در بسیاری از مواقع هم گرفتن بودجه خالص ردیف‌بودجه‌ای سخت است چه برسد به درآمدهای حاصل از تبلیغ. اتفاقاً تلویزیون در این راستا به سراغ تشکیل ستادی برای رونق تولید و برگزاری جشنواره کارآفرینی هم رفته است. ولی این رویه مناسبی نیست که دولت برای حمایت از رسانه‌ملی درپیش گرفته است. در صورتیکه تقویت مالی و فکری تلویزیون به عنوان خط مقدم رسانه‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد.

این هجمه‌های سنگین علیه درآمدزایی‌های اداره بازرگانی صداوسیما در حالی اتفاق می‌افتد که نظام سلطه هزاران میلیارد هزینه می‌کند تا از طریق موسیقی، فیلم و سریال، مخاطبان ایرانی را به انحراف بکشاند. ولی طرح‌های عمرانی و فنی صداوسیما باقی مانده و طرح‌های فرهنگی و فیلمنامه‌ها و سریال‌های قرآنی در انتظار بودجه بایگانی می‌شوند. چون رسانه‌ملی نیاز به هزینه دارد و با مشکلات عدیده‌ای برای تأمین حقوق کارکنان، حمایت از هنرمندان و تغذیه رسانه‌ای و فرهنگی یک جامعه مواجه است.

خبری از سریال‌ها و برنامه‌های قدیمی نیست چون صداوسیما مثل قبل نمی‌تواند هزینه کند. آن‌طور که باید و شاید دولت حمایت نمی‌کند و دعواهای سیاسی و خصومت‌ها و خصولت‌های عده‌ای بازیچه ضربه خوردن به تریبون اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌شود. تا جائیکه از راه شائبه‌سازی تبلیغات و آگهی‌های تلویزیون برای کالاهای ایرانی قصد فرار رو به جلو دارند. در صورتیکه دست تلویزیون از حمایت‌های دولتی خالیست و برای احیاء و تقویت رسانه‌ای خودش مجبور است به برخی از اسپانسرهای کارنابلد هم میدان بدهد.  

تلویزیون بعد از دستور رئیس سازمان صداوسیما برای جلوگیری از برخی سرمایه‌گذاری‌ها و اتفاقات بخت‌آزمایی، جلوی سرمایه‌گذاری بسیاری از اسپانسرها را گرفت و عده‌ای معدود با تلویزیون کار می‌کنند. البته یک نقدهایی هم وجود دارد که چرا تلویزیون دوباره به کاربلدهای خود اعتماد نمی‌کند یا کالاهای دیگر به چشم نمی‌آیند یا برخی از محصولات پررنگ‌تر می‌شوند. حتی بارها در جلسات و نشست‌های مختلف این نکات مطرح شده ولی طی سیاست‌های جدید این امتیازات را بازرگانی صداوسیما به تولیدکنندگان داخلی می‌دهد تا خودشان را معرفی کنند.

یکی از مدیران شرکت‌های تبلیغاتی طرف قرارداد بازرگانی سازمان صداوسیما در این باره گفت: سازمان صداوسیما برای برندهای تولید داخل که دارای قدرت و تنوع تولید و کیفیت خاصی هم برخوردار است قراردادهای مشارکتی درنظر می‌گیرد. تا کارگاه‌ها و شرکت‌های کوچک هم فرصت معرفی برند خودشان را پیدا کنند. حتی اعلام کرده ۲۰ میلیارد پخش رایگان واحد تولیدی کشور که ضوابط اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما را داشته باشند و برخلاف حاشیه‌پراکنی عده‌ای،  از تولید داخل حمایت می‌کند. البته به این واحدهای تولیدی گفته‌اند از سازمان تأمین‌اجتماعی تأییدیه بیاورید که طی سال ۹۷ به نیروهای کارمندی و کارگری پرداخت حقوق داشتند از عدد صد میلیون تومان تا حداکثر بیست میلیارد تومان  پخش برای همه واحدهای تولیدی داخل کشور اختصاص داده می‌شود و مدارک را به اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما ارائه داده باشند.  

وی افزود: سازمان صداوسیما برای همه برندهایی که ظرفیت و تنوع تولید بسیار بالا و کیفی دارند یکسری قراردادهای مشارکتی درصد از فروش می‌گذارند. البته این درصدی از فروش هم ضوابطی دارد که بیشتر تولیدکننده در جهت معرفی محصولات با کیفیت و تنوع محصولات خود از این فضا استفاده می‌کند. مبالغی هم که البته تولیدکنندگان به صداوسیما پرداخت‌ می‌کنند بسیار ناچیز است.

این مدیر در شرکت تبلیغاتی طرف قرارداد بازرگانی صداوسیما با اشاره به اینکه برخی به دنبال ضرب و تقسیم اعداد و ارقام غیرقابل قبول نباشند، عنوان کرد: برخی از اعداد و ارقام، ‌ غیرقابل قبول و تعجب‌برانگیز است؛ اعدادی که درآمد کل سازمان صداوسیما در سال نیست. سازمان صداوسیما به ازای یک میلیارد در برخی اوقات بیشتر میلیارد پخش مازاد درنظر می‌گیرد. نحوه محاسبات رسانه‌ملی بسیار متفاوت است و حتی جدول پایه‌ای دارد که تا مرز ۹۵ درصد تخفیف ریالی هم اختصاص می‌دهد.

او در خاتمه، مطالبی در خصوص برندهای مختلف از جمله چین‌چین، گرجی و از جمله برند عالیس نوشته شده را خارج از حقیقت دانست.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم اسرائیلی با موضوع جاسوسی از نیروگاه‌های هسته‌ای ایران اکران شد+فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی The Operative ساخته یوال آدلر به تازگی در سینماهای فرانسه روی پرده اکران رفته‌است، موضوع این فیلم جاسوسی از نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی The Operative به نویسندگی و کارگردانی «یوان آدلر» در سال ۲۰۱۹ ساخته شد. این کارگردان اسرائیلی پیش از این «بیت لحم» را با موضوع رابطه میان یک نیروی امنیتی صهیونیست و نوجوانی فلسطینی ساخته بود.

The Operative با بازی «دیانه کروگر» و «مارتین فریمن» داستان زن جاسوسی به نام «راشل» را روایت می‌کند که از طرف موساد مأمور رفتن به ایران می‌شود تا بتواند از نیروگاه‌های هسته‌ای ایران اطلاعاتی به‌دست آورد. وی با پوشش یک معلم زبان انگلیسی و فرانسوی به ایران سفر می‌کند و تلاش دارد با شخصیت‌های فعال در نیروگاه‌های هسته‌ای ارتباط برقرار کند و در نهایت با «فرهاد رضوی» آشنا می‌شود و …
 

البته پیش از این رمانی با نام «معلم انگلیسی» توسط یک مأمور سابق موساد (یفتیک ریچیر آتیر) نوشته شده بود.

این فیلم ضد ایرانی، به گفته رسانه‌های انگلیسی زبان نتوانسته چهره قابل باوری از ایران ارئه دهد و به تازگی در سینماهای فرانسه روی پرده اکران رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع