X

بایگانی مرداد 2, 1398

دفتر سینمایی

یک شبانه جدید به «شب های هنر» اضافه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شب معماری» برنامه شبانه جدید شبکه چهار سیما است که به مجموعه «شب های هنر» اضافه شده است.

به گزارش سینماپرس، اولین قسمت از برنامه «شب معماری» از ۲ مردادماه درباره هنر معماری روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

در قسمت اول این برنامه که روز چهارشنبه ساعت ۲۳ با موضوع معماری و سبک زندگی پخش خواهد شد، مهدی حجت معمار و نظریه پرداز و از موسسان سازمان میراث فرهنگی، مهمان این برنامه خواهد بود و علی فروزانفر کارشناس‌ارشد مهندسی معماری اسلامی به عنوان کارشناس-مجری در این برنامه حضور خواهد داشت.

برنامه «شب‌ معماری» به تهیه کنندگی محمدامین نوروزی کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهارسیما است که چهارشنبه شب ها ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کهربا» انیمیشنی با موضوع ازدواج اجباری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هاجر مهرانی این روزها در تدارک تولید انیمیشن جدیدش با نام «کهربا» است که به موضوع ازدواج های اجباری در جنوب کشور می پردازد.

به گزارش سینماپرس، هاجر مهرانی کارگردان درباره جدیدترین انیمیشن خود با نام «کهربا» به صبا عنوان کرد: این انیمیشن با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دست ساخت است و به احتمال زیاد زمان آن ۸ تا ۱۰ دقیقه خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر کلید کار زده شده و در بخش «ساخت عروسک» در مرحله پیش تولید و در بخش «انیمیت» در مرحله تولید هستیم.

این کارگردان با اشاره به اینکه انیمیشن «کهربا» به موضوع ازدواج های اجباری در جنوب کشور می پردازد، بیان کرد: هنگام نگارش فیلمنامه، توجه من و مریم چالش که هر دو نویسندگان این انیمیشن هستیم به این موضوع جلب شد و تصمیم گرفتیم انیمیشنی با موضوع ازدواج های اجباری بسازیم.

مهرانی درباره انیمیشن دیگرش با نام «داش آکل» که در حال حاضر در گروه «هنر و تجربه» در حال اکران است، توضیح داد: این انیمیشن اقتباسی آزاد از داستان کوتاه داش آکل صادق هدایت است که تولید آن ۲ سال طول کشید و در سال ۹۵ این کار به اتمام رسید. مدت زمان این انیمیشن ۱۴ دقیقه است و اکنون همراه با پنج فیلم کوتاه دیگر در بسته اکران تیرگان در گروه «هنر و تجربه» در حال اکران است.

وی در پایان درباره تجربه حضورش در گروه «هنر و تجربه» گفت: اکران فیلم های کوتاه در گروه «هنر و تجربه» این امکان را فراهم کرد که مردم بیشتری با فیلم کوتاه آشنا شوند و اینگونه فیلم ها را روی پرده بزرگ سینما ببینند.

عوامل انیمیشن «داش آکل» عبارتند از کارگردان، طراح کاراکتر و استوری‌بورد: هاجر مهرانی، آهنگساز: مریم چالش، فیلمنامه: هاجر مهرانی، مریم چالش با اقتباس از داستان «داش آکل» نوشته صادق هدایت، انیماتورها: زهرا آیت‌اللهی، سیامک تکللو، حجت اعظم‌پور، لاله ضیایی، طراح بک‌گراند و لوگو: مرتضی نائیجی، خوانندگان: مهدی امامی، ثمین قربانی، نوازنده ضرب زورخانه، تمبک، دایره: شایان میرزایی، نوازنده کمانچه: مریم چالش، صداپیشگان: حامد جعفری، حامد ذبیحی، پریسا صبوری، فهیمه باروتچی، رنگ‌آمیزی: لیلا یادگاری، ندا هاشمیان، گلرخ الوان، عباس اصطهباناتی، الیکا مهران‌پور، طراحی و ترکیب صدا: مرتضی احرابی، پیمان واحدی، صدابردار بخش دوبله: ساره نذیری، صدابردار موسیقی، میکس و مسترینگ: آرش کوچکان (استودیو آرتان)، ترجمه: محمدحسین ایمانی‌خوشخو.

عکس کنار خبر از انیمیشن «داش آکل» است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کوشکی: نگاه دولت تدبیر و امید به هنر و هنرمند، ابزاری و مزدورانه است/ رفتار قلدرمآبانه تان را کنار بگذارید/ «گاندو» بحث سینمای راهبردی را مطرح کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در پی شنیده هایی مبنی بر قطع بودجه صدا و سیما توسط دولت به دلیل پخش سریال «گاندو» گفت: نگاه دولت تدبیر و امید به هنر و هنرمند، ابزاری و مزدورانه است؛ دولت آقای روحانی از ابتدای عملکردشان تاکنون هیچ توجهی به حوزه فرهنگ و هنر نداشتند و مسأله فرهنگ در دولت ایشان امری فرعی و در حد زینت المجالس بود آن هم به این شرط که هنرمندان تأییدکننده دیدگاه های مسئولان دولت باشند، در واقع یک نگاه ابزاری و زشت صرف به هنرمند!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نحوه رفتار هر فرد یا مجموعه ای با پدیده فرهنگ و هنر بسته به ذهنیت آن مجموعه با فرهنگ است؛ مجموعه دولت آقای روحانی هم ثابت کردند که هنر و هنرمند برایشان هیچ جایگاهی ندارند و صرفاً در مواقعی مانند انتخابات و… از آن ها بهره برداری ابزاری می کنند. ما طی این سال ها شاهد بوده ایم که اگر هنرمندی از ایشان حمایت کرده و تأییدکننده مواضع ایشان بوده و به منتقدان شان توهین کرده، خوب محسوب شده و اگر این کار را نکرده از نظر دولت بد بوده است!

وی خطاب به مسئولان دولت اظهار داشت: نباید زبان ها را بست و قلم ها را شکست، باید به هنرمند آزادی عمل داد، نگاه آقای روحانی به هنرمند این است که در خدمت اهداف و منویات دولت باشد و برای دولت مثل برده کار کند و رأی جمع کند! هنرمند از نظر ایشان زمانی خوب است که منتقدان دولت را مسخره کند اما اگر هنرمندی حتی نگاهی مستقل و غیرسیاسی داشته باشد از نظر ایشان هیچ جایگاهی ندارد چه برسد به آنکه احیاناً هنرمندی بخواهد ایشان و دولت شان را نقد کند!

کوشکی تصریح کرد: از نظر دولت، هنرمند منتقد، فردی دلواپس و وابسته به جریان های خاص سیاسی است که می خواهد دولت را به زمین بزند! این هنرمند به زعم ایشان باید از همه عرصه های فرهنگی و هنری طرد و بایکوت شود و با هجوم شدید هنرمندان وابسته دولت تنبیه گردد. حق هنرمندان منتقد باید در جشنواره ها خورده شود و همه امکانات باید از او گرفته شود! این عیناً رویه آقای روحانی است!

این استاد دانشگاه در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر دولت آقای روحانی در مواجهه با سریال «گاندو» سکوت می کرد برای ما عجیب بود! ما همچنین رفتاری را از آن ها توقع داشتیم چرا که آن ها و تفکرات شان را به خوبی می شناسیم. «گاندو» اثری هنری بود که بحث سینمای راهبردی را مطرح کرد، این سریال تلاش داشت به صورت مستقل، واقعیات را به اطلاع مردم برساند و همین اتفاق باعث شورش دولت علیه آن شد.

نویسنده کتاب «سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی» یادآور شد: اما همه این اتفاقات به نفع سریال «گاندو» تمام شد؛ این فشارهای عجیب دولت آقای روحانی و سانسورهای شدیدی که به این سریال وارد شد، به همراه اهانت ها و توهین مسئولان دولت باعث شد تا جامعه نسبت به این قلدری و گردن کلفتی دولتی ها واکنش نشان دهد و به سمت این سریال برود، همه این اتفاقات باعث شد بینندگان این سریال بی حد افزایش پیدا کنند. رفتار قلدرمنشانه دولت بهترین خدمت را به «گاندو» کرد و باعث شد دست دولت برای همه مردم «رو» شود و همه به خوبی آن ها را که شعار آزادی بیان سر می دهند اما مخالف آزادی بیان هستند، بشناسند.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه اظهارتش افزود: رفتار قلدرمآبانه تان را کنار بگذارید. حداقل بروید و با شیوه های نوین سانسور آشنا شوید! هرچند که از یک دولت امنیتی که امنیتی های دهه ۶۰ در آن همه کاره هستند توقع نمی رود که اصلاً حوزه فرهنگ و هنر را بشناسد و بدانند که گردن کلفتی در این زمانه جواب نمی دهد و مردم را بر علیه شان می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستندی جدید از یک قاتل سریالی دیگر ساخته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان مستند «مهین»، فیلم جدیدی درباره یک قاتل سریالی دیگر را کلید زده است.

به گزارش سینماپرس، مستند «مهین» روایتی متفاوت از اولین قاتل سریالی زن ایران است که به شیوه بازسازی تولید شده است. در این مستند که تازه ترین اثر خانه مستند انقلاب اسلامی است به شخصیت پیچیده‌ مهین قدیری پرداخته شده است.

این مستند که برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش در آمد، موفق شد در رتبه دوم آرای مردمی قرار بگیرد. هم‌چنین شب گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم شهر موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین دستاورد هنری شد. مستند بازسازی «مهین» در بین ۵ مستند ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فجر قرار داشت و به رقابت با آثار بین المللی پرداخت.

این مستند قرار است که به زودی در بخش هنر و تجربه اکران شود تا عموم مردم نیز بتوانند آن را ببینند.   گفتگویی با کارگردان این مستند داریم که در زیر منتشر می‌شود:

­­­مستند داستانی، بهترین انتخاب برای یک سوژه جنایی بود

محمد حسین حیدری، کارگردان فیلم «مهین» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا در مورد انتخاب ژانر مستند داستانی برای این فیلم و بیان یکی از مهم‌ترین اتفاقات جنایی چند سال اخیر کشور گفت: ژانر مستند داستانی یکی از بخش‌هایی است که کمتر در ایران کار شده است و مستندهای بازسازی کمی داریم که به موضوعات جنایی بپردازد. از نظر من، فرق چندانی بین فیلم مستند و داستانی نیست و هر کدام به شیوه‌ای داستان خود را روایت می‌کنند.

چرا «مهین قدیری» برای ساخت مستند انتخاب شد؟

وی در مورد انتخاب سوژه مهین به عنوان تنها قاتل سریالی زن در ایران گفت: خاطرم هست سال ۹۴ با مهدی مطهر صحبت می‌کردیم و تصمیم گرفتیم که یک مجموعه با محوریت قاتلان سریالی کار کنیم که در نهایت پنج نفر را انتخاب کردیم برای مثال اصغر قاتل، خفاش شب و … که در بین آنان «مهین قدیری» سوژه جذابیت‌تری برایمان بود چرا که اولا تنها زن قاتل سریالی ایران است و دوما از نظر زمانی به ما نزدیک‌تر بود. همان‌طور که می‌دانید ماجرای مهین مربوط به سال‌های ۸۷-۸۸ یعنی ۱۰ سال پیش در شهر قزوین است که من در آن جا مشغول به تحصیل بودم. اولین برخورد من با این موضوع در آن زمان بود. خاطرم هست ترس زیادی در بین مردم قزوین ایجاد شده بود.   علاوه بر این، مهین به شرایط امروز جامعه ما بسیار نزدیک بود. از این جهت که مشکلات و سختی‌های زندگی و اجتماع و بی‌توجهی به خیلی از مسائل باعث می‌شود که افراد تغییرات بسیار عجیب و غریبی داشته باشند. مهین یک مادر معمولی بود که دو فرزند داشت اما واقعا چه اتفاقی می‌افتد که او تبدیل به یک قاتل زنجیره‌ای می‌شود؟ در حقیقت، خیلی از مسائل اجتماعی، هر چند کوچک باشد، ممکن است باعث تغییر مسیر زندگی یک شخص بشود.

در یک سوژه جنایی ساخت مستند به مراتب سخت‌تر از فیلم داستانی است

این کارگردان و مستندساز بیان داشت: به نظرم انتخاب ژانر مستند برای سوژه‌های جنایی، انتخاب بسیار سختی است چرا که وقتی یک فیلم داستانی راجع به این موضوع می‌سازید، می‌توانید بگویید که از این داستان اقتباس کرده‌ام و تخیل نیز در آن وارد شده است اما هنگامی که یک مستند می‌سازید باید بیش‌تر مراقب باشید چرا که فیلم باید بر پایه مستندات ارائه شود. جالب است بدانید که قبل از دسترسی به پرونده مهین، این قالب را برای این فیلم انتخاب کرده بودیم. ما در آن زمان حتی نمی‌دانستیم که تا چه اندازه می‌توانیم تصویر آرشیوی از مهین داشته باشیم اما قالب مستند داستانی به ما کمک کرد که بتوانیم بخش زیادی از اتفاقات موجود در این داستان را بیان کنیم.

چه اتفاقاتی باعث شد که سرنوشت مهین عوض شود؟

حیدری در مورد روند زندگی مهین و تبدیل شدن او به یک قاتل زنجیره‌ای گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در ساخت این مستند برایمان مهم بود، جنبه اجتماعی آن است. ممکن است که افراد خاصی بتوانند اختلاس کنند اما مقوله قتل و تبدیل شدن به قاتل ممکن است برای هر کسی رخ بدهد. مسائل زیادی دست به دست هم داد تا چنین سرنوشتی برای مهین به وقوع بپیوندد که از نگاه جامعه شناسی و روانشناسی قابل بررسی می‌باشد. در فیلم یک دیالوگ مهم داریم. آقای سرهنگ عطایی  می‌گویند که انتخاب مهین بین خوب و بد نبود بلکه انتخابش بین بودن و نبودن بود. گاهی اوقات یک کنش اجتماعی ممکن است تبعات بعدی بسیار زیادی داشته باشد که خودمان از آن آگاهی نداریم. مثلا یک بوق بی‌جا باعث ناراحتی یک راننده شده و این ناراحتی به صورت زنجیره‌ای پیش می‌رود تا شاید اتفاق جبران‌ناپذیری را رقم بزند.

مستند باید به سبد کالایی فرهنگی مردم اضافه شود

کارگردان مستند مهین به حضور این مستند در بخش هنر و تجربه و اکران عمومی در این بخش اشاره کرد و گفت: تقریبا می‌توان گفت که قبل از هنر و تجربه، به غیر از تلویزیون جایی نبوده است که فیلم های مستنددر آن به نمایش دربیایند و مردم آن را ببینند. به نظرم این بخش، نقطه آغازی برای ژانر مستند است که وارد چرخه اکران شده و به عنوان بخشی از سبد کالای فرهنگی مردم قرار گرفته است.

مستند مهین، فیلم شهر است

محمد حسین حیدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حضور این مستند در جشنواره حقیقت و موفقیت آن در آرای مردمی این جشنواره اشاره کرد و گفت: مستند مهین برای اولین بار در جشنواره حقیقت دوازدهم به نمایش درآمد و موفق به کسب رتبه دوم بهترین اثر از نگاه مردم شد. البته باید بگویم که نسخه‌ای که در مستند حقیقت به نمایش در آمد با نسخه‌ای که در جشنواره شهر پخش شد، تفاوت داشت. مثلا نسخه جشنواره حقیقت، ۱۰۶ دقیقه بود در حالی که در جشنواره شهر آن را کوتاه کردیم و ۹۴ دقیقه شد. این که این فیلم نتوانست در بخش داوری، نظر داوران را جلب کند، مساله‌ای سلیقه‌ای است و به آرای آنان مربوط است. من این موضوع را پذیرفتم و می‌گویم که قرار نیست فیلم من در هر جشنواره‌ای جایزه بگیرد. فکر می‌کنم اینکه این مستند توانست در جشنواره شهر دیده شود، برایمان بهتر بود چرا که مستند مهین فیلم شهر است. داستان آدم‌هایی که در آن زندگی می‌کنند و اتفاقاتی که برای آنان رخ می‌دهد.

مستندی جدید از یک قاتل سریالی دیگر

وی در مورد سختی‌های قضایی دسترسی به پرونده مهین گفت: این موضوع تا قبل از این که توسط ما به تصویر کشیده شود، به فکر مستندسازان دیگری نیز رسیده بود و اما به دلیل مشکلات و موانع قانونی که در این راه داشتند از ادامه آن منصرف شدند. ما پرونده مهین را ساده به دست نیاوردیم و از سال ۹۴ تا ۹۶ به دنبال جزئیات پرونده بودیم که این امر با همکاری رسانه قوه قضاییه محقق شد. فیلم بعدی ما به یکی دیگر از قاتلان زنجیره‌ای می‌پردازد که در حال حاضر نام آن را نمی‌توانم اعلام کنم.

نسخه تلویزیون مهین به زودی در سیما

او در پایان، از آماده شدن نسخه تلویزیونی مستند «مهین» خبر داد و گفت: بر اساس توافقی که داشته‌ایم، در صورتی که تلویزیون ممانعتی برای پخش آن نداشته باشد، یک مجموعه ۴-۵ قسمتی ۲۵ دقیقه‌ای را در رسانه ملی پخش خواهیم کرد. در این مجموعه جزئیات بیش‌تری از پرونده مهین را نمایش خواهیم داد. امیدوارم که بتوانیم این مستند را در تلویزیون پخش کنیم و اگر امکان‌پذیر نبود، به پخش آن در فضای اینترنتی فکر خواهیم کرد. در پایان باید از آقای مهدی مطهر و خانه مستند که باعث ساخته شدن فیلم مهین شدند، تشکر می‌کنم.    

گفتنی است عوامل ساخت مستند مهین عبارت است از: کارگردان و تحقیق و پژوهش، محمد حسین حیدری، تهیه کننده، مهدی مطهر، بازیگر: اعظم عرفانی، تدوین: محمد حسین حیدری، زهره احمدوند، نویسنده: مهدی اسدزاده، مدیر فیلمبرداری: مهدی آزادی، صدابردار: حسن شبانکاره. این مستند در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لیست ۶ فیلمنامه‌ی متقاضی پروانه ساخت سینمایی منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان سینمایی جدول متقاضیان پروانه ساخت آثار سینمایی را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، این جدول در بخش مجوزها و پروانه‌های صادره سایت سازمان سینمایی قابل مشاهده خواهد بود و به روز می‌شود.
بر اساس این جدول ۶ فیلمنامه‌ی «ژان» به کارگردانی و نویسندگی مهران مهدویان و تهیه‌کنندگی محمد رضا مصباح، «عاشقانه‌های یونس» به کارگردانی و نویسندگی مهدی حسینی‌وند و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی، «سکته» به کارگردانی و نویسندگی مصطفی تقی‌زاده و تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر، «چای سرد» به کارگردانی و نویسندگی قاسم راضی کاشی و تهیه‌کنندگی مهدی علمی‌نیا، «عامه پسند» به کارگردانی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی سهیل بیرقی، «ریش قرمز» به کارگردانی و نویسندگی ماکان عاشوری و تهیه‌کنندگی محمد رضا تخت کشیان با ثبت درخواست، متقاضی طرح در شورای پروانه ساخت آثار سینمایی شده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان فیلشاه با اینستاگرام خداحافظی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارگردان انیمیشن در صفحه خود نوشت که با اینستاگرام خداحافظی کرده است.

به گزارش سینماپرس، هادی محمدیان کارگردان انیمیشن سینمایی فیلشاه و شاهزاده روم در صفحه خود با ذکر خاطره‌ای نوشت که دیگر در اینستاگرام فعالیت نخواهد داشت.

این کارگردان پویانمایی در آخرین پست خود نوشت:

«آخرین پست

یادمه در دوره نوجوانی به سرم زده بود که سیگار رو امتحان کنم. از یه کسی پرسیدم که کار درستیه یا نه. بهم گفت یه متر و معیاری بهت می‌دم که جواب سوالت رو خودت پیدا کنی. اون معلم عزیزم بهم گفت هر وقت کاری رو خواستی انجام بدی که نمی‌دونی درسته یا غلط، قبلش یه سلام بده به امام عصر وقتی داره اون کار رو انجام می‌ده. ببین ایشون رو می تونی در اون حالت تصور کنی یا نه. اونوقت شأنیت اون کار رو می فهمی. مثلا اینطوری سلام به امام عصر وقتی داره به یتیمی لبخند می زنه یا سلام به امام عصر وقتی داره از چراغ قرمز عبور می‌کنه. سلام به امام عصر وقتی داره سیگار و قلیون می کشه. سلام به امام عصر وقتی هر صبح قبل از اینکه برای کسب رزق و روزی بیرون بزنه اینستاگرامش رو چک می کن.
سلام به امام عصر که در طول روز هر وقت از کار خسته می شه و می خواد روحش تازه بشه صفحه اینستای بی بی سی و یورونیوز و فارس ووو رو چک می‌کنه.
سلام به امام عصر وقتی که داره صفحات مذکور رو چک می کنه یه دوری هم توی سرچ اینستاگرام می زنه.
امیدوارم انقدر دیر نشده باشه. می ترسم از روزی که می گن ساعات زندگی آدما به شکل صندوقچه هایی درمی آد که در دونه دونه اش رو باز می کنند. یا خالیه یا پر شده از لجن یا کارهای خوب توشه. بدتر از اون اینه که هر وقت تصمیم بگیری جبران کنی، صندوق های جدید رو پر می کنی و صندوق های قبلی دیگه از کفت رفته. فدای امیرالمومنین که انقدر زیبا فرمود: مردمان در خوابند وقتی از دنیا می روند بیدار می شوند.
حیف از اون زمانی که برای تو گذاشتم اینستاگرام ای موجود یک چشم.
ببخشید طولانی شد. قصد موعظه نداشتم فقط یه تذکری بود به خودم. من اینستاگرام رو شش سال پیش نصب کردم به امید اینکه دنیام بزرگتر بشه. اما دنیام کوچیک و کوچیک تر شد. به اندازه یه ضربه شصت دوستام روی
اینستاگرام باشه برای اهلش که بهشون امر شده باشن چون وظیفه شونه.
یاحق»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حال داریوش اسدزاده رو به بهبودی است/ استراحت در منزل – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش اسدزاده این روزها در منزل استراحت کرده و دوران نقاهت خود را می‌گذراند.

به گزارش سینماپرس، افشین نکوبخت از نزدیکان داریوش اسدزاده درباره وضعیت جسمانی این هنرمند پیشکسوت که این روزها در منزل در حال استراحت است به مهر بیان کرد: داریوش اسدزاده حدود ۱۴ روز در بیمارستان بود و بعد مرخص شد و اکنون در منزل در حال استراحت است تا بهبودی کامل را به دست آورد.

وی درباره وضعیت فعلی اسدزاده هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون اظهار کرد: پزشکان در جریان احوالات اسدزاده هستند و هر از گاهی هم در منزل او را معاینه می کنند.

نکوبخت در پایان عنوان کرد: اسدزاده از وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد با این حال به گفته پزشکان باید وضعیت تغذیه ای مناسبی داشته باشد و گاهی هم در منزل راه برود تا روند بهبودی او به بهترین شکل پیش رود اما متاسفانه خیلی اشتهای غذایی ندارد.

داریوش اسدزاده نیز در این تماس تلفنی کوتاه چند کلمه ای از وضعیت جسمانی خود گفت و اینکه حالش بهتر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسینی: ملتی که با فرهنگ خود آشنا باشد، مقاوم‌تر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسینی گفت: جشنواره‌هایی مثل جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی سرمایه‌گذاری برای فردای این سرزمین هستند و ملتی که با فرهنگ خود آشنا باشد، مقاوم‌تر خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، صبح سه شنبه یکم مردادماه و در فاصله حدود ۲۰ روز مانده تا شروع جشنواره، جمعی از اعضای ستاد اجرایی این رویداد در دیدار با سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارش از آنچه تا کنون برای برپایی این جشنواره تئاتری انجام شده پرداختند. کرمی: ماهیت اصلی جشنواره توجه به فرهنگ عامه است

در ابتدای این جلسه شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن معرفی اعضای ستاد به مشارکتی برگزار شدن جشنواره امسال با شهر کاشان اشاره کرد و گفت: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اصلی‌ترین رویداد در حوزه نمایش و ماهیت آن هم توجه به فرهنگ عامه است. بخش‌هایی که در این رویداد تدارک دیده شده نیز در راستای همین ماهیت و رویکرد توجه به مخاطب عام و فرهنگی قرار دارد.

وی با اشاره به دبیری داود فتحعلی بیگی در این دوره از جشنواره یادآور شد، این هنرمند طولانی‌ترین دوران دبیری را در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از دوره اول آن تاکنون داشته و برای برگزاری این دوره هم حدود هشت ماه است که ستاد جشنواره فعالیت خود را آغاز کرده است.

کرمی با اشاره به مدت زمان کمی که تا شروع جشنواره باقی مانده به مسائل مالی هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز بودجه جشنواره جذب نشده و امیدوار هستیم این مسئله با همراهی معاونت محترم هنری برطرف شود.
فتحعلی بیگی: از کودک سه ساله تا هنرمند ۸۰ ساله متقاضی شرکت در جشنواره هستند

در ادامه داود فتحعلی بیگی، دبیر جشنواره در سخنانی با ابراز امیدواری از اینکه سیاست‌های هنری به سمت اعتلای بیشتر نمایش‌های ایرانی برود، بیان کرد: سال ۶۸ که کار را در این جشنواره شروع کردیم تنها ۱۱ گروه در جشنواره حاضر بودند؛ گروه‌هایی که تعدادی از آن‌ها از شهرستان‌ها و تعدادی هم از تهران بودند، اما الان پس از ۳۰ سال از یک کودک ۳ ساله تا هنرمند ۸۰ ساله در این جشنواره متقاضی شرکت شده اند و آن ۲۶-۲۷ متقاضی که در دوره اول داشتیم نیز اکنون به ۵۰۰ اثر متقاضی رسیده است.

این هنرمند ادامه داد: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ابتدا یک رویکرد پژوهشی داشته و بر همین اساس هر دوره یک بخش به آن افزوده شده است. به این ترتیب جشنواره به محلی برای کسانی که این فرهنگ را دوست دارند تبدیل شد تا در آن فعالیت کنند، این در حالی است که یک زمانی عده‌ای می‌ترسیدند از اینکه بگویند در حوزه نمایش‌های ایرانی کار می‌کنند، اما امروز اغلب مشارکت کنندگان به ویژه بزرگسالان، تحصیلکرده این حوزه هستند و اینکه این فرهنگ به قشر جوان منتقل شده از برکات جشنواره محسوب می‌شود.

فتحعلی بیگی با اشاره به تاثیرات مثبت سمینار جشنواره در آگاه سازی و مباحث نظری‌ای که در پایان نامه‌های دانشجویی نیز انعکاس یافته است خطاب به مجتبی حسینی اظهار کرد: تا الان به هر جایی که در این جشنواره رسیدیم بر اساس یک وظیفه ملی بوده و بهترین حمایت‌ها را هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی داشته‌اند. اطمینان دارم این حمایت از طرف شما نیز ادامه خواهد داشت.
شریعتی: باید مکانی مشخص برای نمایش‌های سنتی در تهران تعریف شود

در بخش دیگری از این جلسه پیمان شریعتی، دبیر اجرایی جشنواره با بیان اینکه «جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مهم‌ترین ماموریتی است که همه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم و نمونه دیگر آن در حوزه موسیقی نواحی است» گفت: این جشنواره هر سال با اضافه شدن بخش‌های مختلف، براساس خلأ‌هایی که شناسایی می‌شدند مواجه بوده است، از جمله بخش جوانه‌ها چرا که یک زمانی متوجه شدیم بزرگان حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی از میان ما می‌روند در حالی که مستنداتی از کارهای آن‌ها نیست و همه چیز به صورت شفاهی و سینه به سینه منتقل شده است. پس باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد و این بخش کمک بسیار زیادی در این راستا انجام داده و نیروهای جوانی آموزش دیده و معرفی شده‌اند.

به گفته وی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تنها جشنواره‌ای می‌تواند باشد که یک ستاد ثابت نانوشته دارد و کانون نمایش‌های آیینی و سنتی تنها کانونی است که بدون معرفی ماموریت از طرف اداره کل هنرهای نمایشی خودجوش فعالیت می‌کند و براساس همین فعالیت‌هاست که وقتی امروز برای بخش جوانه‌ها فراخوان داده می‌شود از سراسر ایران متقاضی شرکت در جشنواره دیده می‌شود.

شریعتی در بخشی دیگر بیان کرد: علاوه بر پیگیری‌هایی که در حوزه هنرهای نمایشی صورت می‌گیرد، تلنگرهایی نیز باید به حوزه میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و آموزش عالی زده شود تا ببینیم چه تلاش‌های انجام شده که نتیجه آن به اینجا رسیده که وقتی مثلا صحبت از چاپ نمایشنامه می‌شود می‌شنویم که نمایشنامه ایرانی خیلی کم داریم و بیشتر آن‌ها خارجی هستند.

او با اشاره به اقداماتی که از سوی فعالان قدیمی هنرهای نمایشی آیینی و سنتی برای اضافه شدن تعداد واحدهای درسی در این حوزه انجام شده گفت: حالا با توجه به آنچه در جشنواره انجام گرفته، قدم بعدی‌ای که باید برداشته شود ایجاد یک مدرسه ویژه نمایش‌های آیینی و سنتی است همانند آنچه تئاتر کابوکی ژاپن در اختیار دارد.

دبیر اجرایی جشنواره ضمن اشاره به مسائل مالی و کمتر شدن بودجه هر ساله جشنواره با وجود گسترده شدن فراخوان و افزایش متقاصیان یادآور شد: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی هر سال بین‌المللی بود و آثار مختلفی از کشورهای خارجی در آن شرکت می‌کردند، اما چند دوره‌ای است که بخاطر مباحث مالی این کار سخت شده و جشنواره دیگر به جز بخش سمینار به آن شکل برگزار نمی‌شود در حالی که ما قدم‌های لازم را در حوزه آسیا، چین، هند و ژاپن برداشته‌ایم و باید کم‌کم دامنه این حضور و فعالیت‌ها گسترده‌تر و در برنامه‌ریزی‌های آینده این حلقه مفقوده گنجانده شود.

او همچنین ضمن اشاره به اینکه برای برخی هنرمندان پیشکسوت این حوزه تصاویر مستند کمتر وجود دارد و کمبود منابع مالی مانعی برای اقدام هستند و نیز اینکه در این میان جای شبکه مستند سیما خالی است، گفت: باعث خوشحالی فعالان و هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی خواهد بود که با حمایت معاونت هنری و دوستان دیگر این حوزه صاحب یک مکان شود، چون ما در تعریف شهری تهران هیچ مکان مشخصی برای نمایش‌های آیینی و سنتی نداریم در حالی که پیش از این اقداماتی برای ایجاد تکیه دولت صورت گرفته بود و امروز جا دارد این موضوع باز هم پیگیری شود. ما حتما باید مکانی را برای این گونه نمایش‌ها داشته باشیم چرا که می‌تواند در توسعه حوزه گردشگری شهری تهران هم تاثیر بسزایی داشته باشد تا علاوه بر شهروندان و مسافران داخلی، وقتی مهمانان خارجی هم به تهران سفر می‌کنند فضایی باشد تا در طول سال پرده خوانی، نقالی و این نوع نمایش‌ها در آن اجرا شود.
ناصربخت: دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی سنتی تاسیس شود

در ادامه این جلسه محمدحسین ناصربخت، مشاور دبیر جشنواره هماظهار کرد: شاید یک اقدام اصلی و ویژه‌ای که باید انجام شود ایجاد یک بنیاد یا پژوهشگاه یا دانشکده مربوط به نمایش‌های آیینی و سنتی باشد و البته این مسئله می‌تواند گسترده‌تر شود و در حوزه موسیقی سنتی هم تعمیم یابد.

او با اشاره به وظیفه سازمان میراث فرهنگی در پرداختن به این نوع از میراث کشور و تلاش‌هایی که از دهه ۶۰ در کانون نمایش‌های آیینی و سنتی صورت گرفته گفت: اگر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نبود خیلی از تجارب و اتفاقاتی که در گذشته وجود داشت از بین می‌رفت و این رویداد می‌تواند یکی از افتخارات وزارت فرهنگ باشد چرا که پس از مشروطه عملاً به سنت‌هایمان بی‌توجهی داشتیم و به جز اقداماتی که توسط آقایان بیضایی و نصیریان صورت گرفته بیشترین حجم حمایت‌ها در این حوزه پس از انقلاب و توسط وزارت فرهنگ بوده است.

او همچنین به شعار امسال جشنواره به‌عنوان «نمایش‌های ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران» اشاره کرد و افزود: این رویکرد در کشورهای دیگر نیز هست با این مبنا که به سنت و فرهنگ خودمان برگردیم. ما نیز تلاش کرده‌ایم تا نوآوری را در این نوع نمایش‌ها ایجاد کنیم.
حاجیان: ۵۲۴ اثر متقاضی شرکت در جشنواره بودند

سپس در بخشی دیگر مهدی حاجیان، مدیر دبیرخانه این جشنواره با اشاره به انتشار فراخوان در آذرماه سال گذشته و تدوین ۷ بخش اجرایی و یک بخش تحقیقی در آن گفت: در تمام بخش‌ها ۵۲۴ اثر متقاضی شرکت در جشنواره بودند که پس از مراحل ارزیابی ۱۴۱ اثر در بخش نمایشی و پژوهشی پذیرفته شدند.

او به بستری بودن مرشد سعیدی به عنوان یکی از بزرگان حوزه نقالی در بیمارستان اشاره کرد و ادامه داد: این اتفاق برای ما جای نگرانی دارد و امیدوارم بستر لازم برای ضبط و ثبت مجالس نقالی این هنرمند و دیگر پیشکسوتان در حوزه‌های مختلف هنرهای نمایشی آیینی و سنتی فراهم شود تا منابع شنیداری و تصویری خوبی از هنرمندان با سابقه داشته باشیم.
حسینی: محدودیت‌های مالی فرصتی برای سرند جشنواره‌های هنری است

در بخش پایانی این جلسه سید مجتبی حسینی با تاکید بر اینکه «دیروز را باید چراغ راه فردا کرد» گفت: هنر ایران به دلیل اینکه در صحنه جهان شناخته و اجرا نشده می‌تواند در صورت معرفی به عنوان یک منبع الهام بخش مورد توجه قرار گیرد و حتی برای دیگر گونه‌های نمایشی غیر ایرانی منبع تجربه قرار گیرد.

معاون هنری با بیان اینکه شعار امسال جشنواره دقیق است، افزود: سرمایه‌های ارزشمندی که در این حوزه داریم باید بیشتر مورد توجه اجزای کشوری قرار گیرند یعنی هم دانشگاه‌ها که تعدادشان در حوزه نمایشی هنرهای نمایشی زیاد شده در کنار صدها موسسه آموزشی باید به آشناسازی این نمایش‌های ایرانی و آیینی و سنتی بپردازند و در نظام تحصیلی هم با دقت بیشتری باید گنجانده شوند. پیشرفت علوم تربیتی نشان می‌دهد این سنت‌ها و نمایش‌های آن مثل آنچه درباره بخش جوانه‌ها گفته شد، در مدارس هم می‌تواند گنجانده شود.

او با تأکید براینکه «ملتی که با فرهنگ خودش آشناتر باشد مقاوم‌تر خواهد بود» به اعداد و ارقام آماری جشنواره اشاره و از آن ابراز خشنودی کرد و گفت: تاثیرگذاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی باید برانگیخته‌تر کردن کسانی باشد که می‌توانند به ما کمک کنند تا چنین رویدادی به یک امر روزانه تبدیل شود.

حسینی با اشاره به آنچه درباره مسائل مالی گفته شد، توضیح داد: بخشی از این ماجرا به خود ما بر می‌گردد که آن هم به دلیل تعداد زیاد جشنواره‌هاست، درحالی که خیلی از آن‌ها که جای خود را می‌توانند به جشنواره‌هایی که گسترده‌تر هستند و فرصت درخشیدن بیشتری دارند و نتیجه مراحلی دارند بدهند. در این راستا باید منابع مالی خود را با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و با برنامه ریزی درست صرف کنیم. البته با توجه به تنگناهای مالی که در سال گذشته پیش آمد و انشاالله به سمت صلاح و خیر می‌رود، این فرصت وجود دارد تا به سرند رویدادها و جشنواره‌های خود بپردازیم و از محل صرفه‌جویی‌ها بتوانیم رویدادهای درخشان‌تر را توسعه دهیم؛ بنابراین بررسی کارشناسی تخصصی جشنواره‌ها و رویدادها و مطالعه دوباره ضرورت دارد تا بتوان به نتیجه رسید که چه رویدادهایی ضرورت و برای هنر نتیجه دارند.

او ادامه داد: علاوه بر صرفه‌جویی و اینکه در اعتبارات ملی باید اعتبارات فرهنگ و هنر بیشتر دیده شود، باید تلاش کنیم رسالت نهادهای مختلف اجتماعی را نیز برانگیزانیم چرا که بسیاری از صاحبان ثروت علاقه‌مند هستند در این حوزه‌ها فعالیت کنند، اما نمی‌دانند از چه مسیری می‌توانند کمک کنند.

معاون هنری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود درباره بخش بین الملل اظهار کرد: گاهی با دعوت از یک گروه خارجی جشنواره و رویداد مان را بین المللی تلقی می‌کنیم، اما اگر افزون بر دعوت، به سمت معرفی رویداد خود با قواعد بین المللی برویم شاید سرمایه گذاری سنجیده‌ای باشد و برکات بیشتری در آینده به دست آید.

سید مجتبی حسینی ادامه داد: برخی از جشنواره‌های معاونت هنری مثل جشنواره تئاتر عروسکی، جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره تجسمی جوانان بیش از آنکه نمونه‌ای از هنر امروز باشند سرمایه‌گذاری برای فردا هستند.

وی همچنین اظهار کرد: یکی از فرصت‌هایی که این جشنواره می‌تواند فراهم کند استفاده از ظرفیت‌های شهرداری‌ها و نیز شهرهای دیگر کشور است. این رویداد را صرفاً نباید در تهران نگه داشت و شاید گردشی شدن آن در ایران فرصت اجرای سالانه مجدد آن را فراهم کند.

در این دیدار مهدی صفاری (مدیر بخش پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان)، حمید نیلی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی)، رقیه وکیلی آذر (مدیر بخش بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی)، جواد مستخدمی (مدیر کمیته پشتیبانی و مالی جشنواره) و مجید فروغی (مدیر روابط عمومی معاونت هنری) نیز حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منعی برای ساخت کلاه قرمزی وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما درباره آخرین وضعیت ساخت سری جدید «کلاه قرمزی» توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، آذرمیدخت آذرهوش مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما، در خصوص برنامه کلاه قرمزی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پیگیری ها از طرف سازمان  صدا و سیما برای ساخت برنامه «کلاه قرمزی» انجام  شده بنابراین از نظر ما  منعی برای ساخت این برنامه وجود ندارد.  

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما پیرامون برنامه «دو قلو ها» عنوان کرد:ویژه‌ برنامه تابستانی شبکه دو «دوقلوها» با اجرای عموهای فیتیله‌ای‌ دارای فضای شاد و مفرحی است.

وی افزود:علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی که حدود دو دهه است در تلویزیون با عنوان عموهای فیتیله‌ای شناخته می‌شوند، پس از مدت‌ها با مجموعه تلویزیونی «دو قلوها» حضور پیدا کرده اند.

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما گفت:مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما پیرامون برنامه «محله گل و بلبل» بیان کرد: آنها مجموعه هنرمندانی هستند که سال با هم کار کرده اند و گروه باسابقه در حوزه کودک هستند.

آذرهوش گفت:سه فصل «محله گل و بلبل» در فضای نمایشی انجام شد و از فضای استیج که عموپورنگ داشت فاصله گرفتیم چراکه می خواستیم حرف های جدی تر بزنیم از این رو گروه این ساختار را برای انتقال پیام خود انتخاب کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استاد اول و آخرم صدرالدین شجره است/ کارگردانی «پرستار اتفاقی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعیده فرضی گوینده رادیو از تولید طنز «پرستار اتفاقی» سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، سعیده فرضی درباره شروع یک نمایش رادیویی جدید به مهر بیان کرد: من در رادیو با استادان بسیاری کار کردم و از آنها بسیار آموختم اما باید بگویم استاد اول و آخر من در رادیو زنده یاد صدرالدین شجره است چرا که او جایگاه و جنس صدا را در نمایش رادیویی بسیار خوب می دانست و برای بازیگر در هر سن و سالی احترام قائل بود و در عین حال با تمام تجربه و سوادی که داشت انتقادات را می پذیرفت.

فرضی همچنین درباره نحوه کارگردانی اش در رادیو نمایش گفت: معمولا ابتدا نمایشنامه را با دقت می خوانم و سعی می کنم شخصیت ها را درست واکاوی کنم، همکاران بازیگر را هم  بر اساس جنس صدا، توانایی و نوع بازی آنها انتخاب می کنم.

این هنرمند ادامه داد: من معتقدم بازیگر باید در بازی رها باشد تا بتواند تمام توانایی اش را بروز دهد اما اگر در مسیر، راه را اشتباه رفت او را برای شناخت بهتر شخصیت هدایت می کنم و البته آنها هم آزادی کامل دارند تا اگر جایی، من به عنوان کارگردان، نمایشنامه را درک نکردم راهنمایی ام کنند چرا که به شدت اعتقاد دارم نمایش رادیویی کاری گروهی است و در مجموع تمامی اعضای آن می توانند در کنار هم اثری قابل قبول را تهیه و تولید کنند.

سعیده فرضی در پایان از پخش نمایش رادیویی جدیدش با نام «پرستار اتفاقی» در رادیو نمایش خبر داد و گفت: داستان این نمایش طنز موقعیت است که بسیار برایم جالب بود و انصافا با هنرنمایی همکاران حرفه ای ام در رادیو نمایش اثری قابل دفاع شده است. البته این را هم بگویم که ترجیح می دهم این روزها بیشتر نمایش طنز کار کنم چرا که احساس می کنم در حال و هوای امروز جامعه ایرانی، طنز با ذائقه شنوندگان سازگارتر است.

نمایش رادیویی «پرستار اتفاقی» روز چهارشنبه دوم مرداد ماه ساعت ۱۵ از رادیو نمایش پخش می شود. در این نمایش ناهید مسلمی، بهادر ابراهیمی، مهدی طهماسبی، رامین پورایمان و محمد رضاعلی به ایفای نقش می پردازند.

این نمایش طنز رادیویی به نویسندگی گلناز اژدری، گویندگی اکبر ملایی، صدابرداری علی اکبر طاهری، افکتوری فرشاد آذرنیا، تهیه کنندگی ژاله محمدعلی و کارگردانی سعیده فرضی به تازگی در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع