X

بایگانی مرداد 5, 1398

دفتر سینمایی

«پیشی میشی» بازیگران جدید خود را شناخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ارژنگ امیرفضلی و نفیسه روشن به فیلم سینمایی «پیشی میشی» پیوستند.

به گزارش سینماپرس، ارژنگ امیرفضلی و نفیسه روشن به عنوان تازه‌ترین بازیگران فیلم «پیشی میشی» انتخاب شدند.

پیش از این حضور رضا شفیعی جم و بهاره رهنما نیز در این فیلم قطعی شده بود و قرار است، بعد از کامل شدن بازیگران این فیلم و عوامل پشت دوربین، فیلمبرداری آن آغاز شود.

‌ فیلم سینمایی «پیشی میشی» یک کمدی خانوادگی پربازیگر است و با توجه به فیلم‌های قبلی احمد احمدی تهیه کننده ردکارپت (رضا عطاران) و لازانیا (حسین قناعت) پیش بینی می‌شود از فیلم‌های کمدی موفق امسال باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان‌ها تنها به دنبال چشم سبزها در سینما هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس پنجشنبه ۳ مردادماه در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد و طی آن علیرضا ایرانمنش از شرایط سینما انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس پنجشنبه ۳ مردادماه در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه با حضور سردار سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج و سید محمد یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح به همراه جمعی از سینماگران و مدیران فرهنگی و هنری برگزار شد.

در  این مراسم ضمن تجلیل از خدمات ارزنده حسین صابری، مهدی عظیمی میرآبادی به‌عنوان مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس معرفی شد.

همچنین سردار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن تکریم از حسین صابری مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برای مهدی عظیمی میرآبادی آرزوی توفیق در سربازی جبهه اسلام و انقلاب را کرد.

سردار سپهر طی سخنانی در این مراسم یکی از وظایف بنیاد فرهنگی روایت فتح را رصد، پایش و وضعیت سنجی عرصه هنر در کشور قلمداد کرد و ضمن ارائه نکاتی این بنیاد فرهنگی را پرچم‌دار عرصه هنر در فرایند انقلاب اسلامی برشمرد.

در عرصه هنر وضعیت خوبی نداریم و تنها راه برون‌رفت از این شرایط مراجعه به منظومه فکری مقام معظم رهبری در عرصه هنر استجانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم گفت: در عرصه هنر وضعیت خوبی نداریم و تنها راه برون‌رفت از این شرایط مراجعه به منظومه فکری مقام معظم رهبری در عرصه هنر است. ایشان نه‌تنها در عرصه فرهنگ و هنر که به گواه دانشمندان و حتی دشمنان در عرصه‌های حکومتی، سیاسی، اجتماعی یک شخصیت عالم و حکیم هستند.

 وی با برشمرد چهاراصل برای مقابله بانفوذ فرهنگی دشمن و با اشاره به اهمیت تربیت نیروی انسانی به‌عنوان اولین و اساسی‌ترین اصل عنوان کرد: جریان ارزشی و انقلابی هنرمندان در تربیت نیروی انسانی چه کرده است؟ وقتی ما تربیت نمی‌کنیم دشمن دست به چنین اقدامی میزند، شما ملاحظه کنید در موسسه آموزش بین‌المللی آمریکا برای تربیت حکمرانان در سال چند هزار دانشجو از سطح دنیا فراگیری می‌شوند؟ از آن‌طرف مدرسه حکمرانی ما در بخش فرهنگ کجاست؟ سازوکار تربیت هنرمندِتراز انقلاب اسلامی کجا است؟ البته عرض کنم که بخش عمده‌ای از تربیت صرفاً در کلاس درس نیست بلکه در عرصه است مانند یک سریالی که تولید می‌شود باید اجازه دهیم جوان‌ها و افراد توانمند بیایند در این اثر هنری و خود را نشان دهند. عزیزان تا نیروی موردنیاز در تراز انقلاب اسلامی تربیت نکنیم وضع از این هم بدتر خواهد شد.

 معاون سابق هماهنگ‌کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه همچنین دومین اصل موفقیت را مجهز شدن به سلاح علم، دانش و پژوهش عنوان کرد و گفت: برای پیشرفت در عرصه هنر چقدر متکی به دانش هستیم؟ می‌خواهیم با دشمن در تهاجم فرهنگی مقابله کنیم لازمه‌ ی آن برخورداری از سلاح علم، دانش و پژوهش است امروز قدرت برتر سلاح و پول نیست، قدرت برتر انسان‌های عالم هستند، انسان‌های تربیت‌شده و دانشمند و آگاه در تمامی عرصه‌ها هستند، عزیزان عرصه هنر نیاز به هنرمند عالم دارد. شما ملاحظه بفرمایید جریان‌های استکباری چقدر از اندیشکده ها و پژوهشکده‌ها و نخبگان علمی را در عرصه هنر به کار گرفتند ما هم اگر بخواهیم در مقابل آن‌ها بایستیم باید از علم و دانش استفاده کنیم.

سردار سپهر همچنین فقدان نظامات حاکمیتی را یکی از نقاط ضعف برشمرد و عنوان کرد: ما در عرصه هنر نظامات نداریم فردی خارج از نزاکت حاکمیت دینی در کشور هر غلطی دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و درنهایت به ریش همه ما هم می‌خندد چون ما نظامات و چارچوب نداریم. در غرب مگر یک هنرمند می‌تواند خارج از نظامات عمل کند؟ فلسفه مادی‌گرایی غربی، حاکم بر تمام قوانین و مقررات و زیرنظامات حاکمیت غربی ست امکان ندارد خارج از چارچوب عمل کند هر چه عمل کند متصل به آن جریان فلسفی و اعتقادی است اما فلسفه دینی و قرآنی در کجای هنر ما حضور دارد و کجای نظامات ما به آن وصل است که بر اساس آن چارچوب هرکسی اجازه نداشته باشد ترک تازی کند، خلاف کند و منحرف شود.

جانشین رئیس سازمان بسیج در ادامه داد: ما نیازمند سبک زندگی اسلامی و انقلابی در عرصه‌های مختلف هستیم و این باید تولید شود برای اصول زندگی هنرمندان در عرصه فرهنگی ما نیاز به سبک دینی و انقلابی داریم که مجتهدین و دانشگاهیان و حوزوی‌ها با کمک موضوع شناسان که شما هستید باید تولید شود. به‌عنوان‌مثال سلبریتی هایی برای دهن‌کجی به اسلام و انقلاب و شهدا وقتی به خارج از کشور می‌روند پلیدتر و کثیف‌تر از انسان‌هایی غربی و غرب‌زده خودشان را به نمایش می‌گذارند و با افتخار تصاویر مستهجن خودشان را در صفحات مجازی منتشر می‌کنند آن‌وقت آیا ما باید اجازه دهیم آن‌ها به کشور برگردند و تهیه‌کننده و کارگردان و بازیگر و هنرمند ما در این نهضت مقدس فرهنگی شوند؟ جناب آقای نادری ما شما را یکی از جریان‌های ارزشی و انقلابی می‌دانیم و شما بیایید علمدار این موضوع شوید و نخبگان و صاحب‌نظران نیز شمارا یاری کنند، بنیاد فرهنگی روایت فتح فرآیند انقلاب اسلامی در عرصه هنر را هدایت، حمایت و پرچم‌داری کند ما نظامات می‌خواهیم، نیروی انسانی تراز انقلاب می‌خواهیم امروز سازمان بسیج متولی مردمی کردن عرصه‌های انقلاب است زیرا مردم را اساس انقلاب می‌داند، سازمان بسیج مستضعفین در این عرصه حمایت همه‌جانبه‌ی از بنیاد فرهنگی روایت فتح می‌کند. عزیزان ما خرمشهرهای زیاد و دیگری در پیش داریم که باید فتح شود، شاید ده‌ها خرمشهر در عرصه هنر است و این نیاز به مجاهدانی دارد که جان و مال و آبروی خود را هزینه کنند، ما در این عرصه شهید و جانباز می‌خواهیم که با سرمایه‌های خودشان به خط بزنند و برای انجام تکلیف کوتاه نیایند.

پیش از سخنان سردار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده سینما ضمن قدرانی و تبریک به مدیرعامل جدید انجمن از سابقه آشنای با مهدی عظیمی میرآبادی از دهه ۶۰ و شایستگی ایشان برای ریاست انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت و ابراز امیدواری کرد انجمن سینمای دفاع مقدس از لاک رخوت بیرون بیاید، مشکل بودجه حل شود و دست مدیرعامل جدید در این موضوع باز باشد.

این روزها کارگردان‌ها تنها به دنبال چشم‌سبزها در سینما می‌روند، شما ببینید در دهه ۶۰ و ۷۰ چه تعداد فیلم دفاع مقدسی تولید می‌شد اما حال هیچ اثری نیستهمچنین محمدرضا ایران‌منش بازیگر سینما نیز ضمن خسته نباشید به حسین صابری و تبریک به مهدی عظیمی با اشاره به اینکه با شعار نمی‌توانیم به مقابله با دشمن برویم از رویکرد برخی از هنرمندان در تجاری کردن سینما انتقاد کرد و گفت: این روزها کارگردان‌ها تنها به دنبال چشم‌سبزها در سینما می‌روند، شما ببینید در دهه ۶۰ و ۷۰ چه تعداد فیلم دفاع مقدسی تولید می‌شد اما حال هیچ اثری نیست، در آن سال‌ها کسی جای دیگری را تنگ نکرده بود اما این روزها بسیاری از هنرمندان متعهد و ارزشی خانه‌نشین شدند. در سال گذشته چند تن از کارگردان‌ها به سراغ بچه‌های قدیمی رفتند و به آن‌ها پیشنهاد کار دادند؟ متأسفانه ما پله شدیم برای برخی‌ها. برای مقابله با تهاجم فرهنگی و حفظ ارزش‌ها باید خرج کرد، شعار دادن کافی نیست باید هوای یکدیگر را داشته باشیم همان‌طور که دشمن هوای نیروهای خود را دارد.

در ادامه انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما نیز ضمن خسته نباشد و خدا قوت به مدیران جدید و قدیم انجمن سینما گفت: همه می‌دانیم انجمن سینمای دفاع مقدس از کجا آمد و به کجا رسید. امروز احساس می‌کنم پرنده‌هایی هستیم که از جنگل‌های سوخته می‌آییم.  چرا هیچ اتفاق خوبی نمی‌افتد؟ چرا حلقه وصل صورت نمی‌گیرد؟ ما فیلم‌نامه می‌نویسیم اما حمایتی نمی‌شود مسئله فرهنگی تعطیل است. ما فیلم در رابطه با محور مقاومت نداریم مدیران پا به آب نمی‌زنند. بارها به آقای صابری گفتم ما می‌خواهیم کارکنیم مرتب گفتند پول‌نداریم. چرا ما نباید از خودمان سؤال کنیم سینماگران ارزشی چرا بیکار هستند؟  سازمان سینمایی و فارابی از لجاره های فرهنگی حمایت می‌کنند و تکلیفشان با سینمای ارزشی روشن است و می‌دانیم که هیچ حمایتی از ما نمی‌کنند و حمایتشان از مبتذل سازان است. این امثال اوج‌ها هستند که باید از ما حمایت کنند. ما بودجه داریم اما نمی‌دانیم کجا باید آن را خرج کنیم!

همچنین در این مراسم حسین صابری که طی حکمی از سوی سید محمد یاشار نادری به‌عنوان مشاور امور سینمایی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از حضور عزیزان خود را همچون یک سرباز در حوزه فرهنگی انقلاب دانست و گفت انجمن سینمایی نیازمند یک اتاق جنگ است و اگر سخنان رضا ایران‌منش را سرمشق قرار دهیم باید بگوییم جنگ تا در خانه ما رسیده است. در ادامه و پس از تقدیم حکم مهدی عظیمی میرآبادی، مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز اظهار امیدواری کرد که انشالله لایق محبت عزیزان باشم و امیدوارم بعد از اتمام مأموریت بنده در انجمن باعزت و احترام از بین شما خداحافظی کنم من خاک‌پای عزیزان هستم و در اتاق بنده همیشه به روی هنرمندان و سینماگران عزیز بازخواهد بود.

در این مراسم احسان محمد حسنی مدیرعامل سازمان هنری اوج، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی، حبیب‌الله بهمنی، کامران ملکی، مهدی فقیه، شفیع آقا محمدیان، سعید الهی، روح‌الله شمقدری، محمدرضا آهنج، جواد افشار، محمود دینی، سید احمد میرعلایی، محسن علی‌اکبری، سید مسعود شجاعی طباطبایی، محمدعلی دشت گلی و بسیاری دیگر از اهالی فرهنگ و هنر نیز حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال تلویزیونی بوی باران

 پخش  سریال بوی باران هر شب از شبکه یک سیما

سریال “بوی باران” چندی است از شبکه یک سیما در حال پخش میباشد ،امید وارم که بینندگان خوبی جلب کرده باشد.

حضور بازیگرانی همچون رضا کیانیان ، رویا نونهالی ،سید  مهرداد ضیایی ، حمیرا ریاضی  و … که از بزرگان بازیگری درسینما ،تلویزیون و تئاتر هستند باید مخاطب زیادی برای یک مجموعه به همراه بیاورند .

دفتر سینمایی- سریال بوی باران-رضا کیانیان (بیشتر…)

دفتر سینمایی

«پرنده کوچک خوشبختی» بر بام شبکه چهار سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «آرواره‌ها» و «پرنده کوچک خوشبختی» تنها دو فیلم سینمایی این هفته شبکه چهار هستند.

به گزارش سینماپرس، سید علی روحانی، رامتین شهبازی، جواد طوسی و خسرو نقیبی منتقدین این هفته «فیلم خانه» هستند که قرار است به نقد و تحلیل فیلم‌های مسیر ایرلندی، به خاطر یک مشت دلار، پرواز فونیکس، آرواره ها، سرپیکو، مخمصه و پرنده کوچک خوشبختی بپردازند.

«فیلم خانه» شبکه چهار هر روز ساعت ۱۰:۳۰ روی آنتن می‌رود و روزانه یک اثر از برترین آثار برگزیده سینمای ایران و جهان که تاریخ سینما را ساخته اند ازنگاه منتقدان و اهالی سینما، پخش می‌کند.

در ادامه اطلاعات فیلم‌های سینمایی عنوان شده به همراه خلاصه داستان که قرار است از ۵ تا ۱۱ مردادماه در «فیلم خانه» به نمایش درآید، آمده است:

«مسیر ایرلندی» این اثر سینمایی که محصول مشترک انگلستان، فرانسه و بلژیک است در سال ۲۰۱۱ به کارگردانی کن لوچ و نقش آفرینی مارک ووماک، آندره لویی، جاتن بیشاپ، تریوور ویلیامز، جف بل و جک فورچون تولید شد.

در خلاصه داستان مسیر ایرلندی آمده است: فرگوس که در گذشته کارمند شرکتی امنیتی انگلیسی در عراق بود، از مرگ عزیزترین دوست و همکارش فرانکی با خبر می‌شود، ولی شواهدی او را به شک می‌اندازد.

«به خاطر یک مشت دلار»  نام اولین فیلم ازسه گانۀ دلار اثر کارگردان فقید سینما، سرجیو لئونه و یکی از برترین فیلم‌های ژانر وسترن است. شهرت این فیلم بیشتر مرهون موسیقی ماندگار آن اثر انیو موریکونه است.

خلاصه فیلم: در دهکده‌ای قانون وجود ندارد و اسلحه حرف اول و آخر را می‌زند. غریبه‌ای (کلینت ایستوود) وارد این دهکده شده و این آغازگر ماجرایی تازه است…

«پرواز فونیکس» فیلمی به کارگردانی جان مور محصول سال ۲۰۰۴ می‌باشد. فیلم براساس کتابی با همین نام که در سال ۱۹۶۴ منتشر شد است.

فیلم راجع‌ به گروهی کاشف نفت است که پس از زنده ماندن از یک سانحه هوایی در صحرای گوبی باید برای نجات خود از هواپیمای قدیمی یک هواپیمای جدید بسازند.

«آرواره ها»  فیلمی آمریکایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، محصول سال ۱۹۷۵ است.

فیلم داستانی از حمله‌های یک کوسه بزرگ سفید به انسان‌ها و تلاش‌های یک افسر پلیس برای نگاهبانی از مردم در برابر این کوسه است. آرواره‌ها بر پایه رمانی به همین نام نوشته پیتر بنچلی ساخته شده‌ است. این فیلم اولین فیلم مهم اسپیلبرگ محسوب می‌شود که برای او شهرت جهانی آورد.

«سرپیکو» به کارگردانی سیدنی لومت محصول ۱۹۷۳ آمریکا است. در این فیلم آل پاچینو به ایفای نقش پرداخته و برای این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال شد.

«سرپیکو» قصه زندگی و فعالیت‌های یک پلیس نیویورکی است که علیه فساد طغیان کرده است. مبارزه علیه فساد باعث می‌شود که علیه همکاران فاسد و رشوه‌بگیر خود موضع‌گیری کند، اما این کار برای او گران تمام می‌شود و باعث می‌شود که …

«مخمصه»  فیلمی است آمریکایی در ژانر جنایی و اکشن به نویسندگی و کارگردانی مایکل مان و تهیه‌کنندگی آرت لینسون. در این فیلم آل پاچینو و رابرت دنیرو به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خلاصه فیلم: نیل مکالی، سارقی است که تخصصش انجام سرقت‌های بزرگ و پرخطر مثل حمله به بانک و وسایل نقلیه‌ی مخصوص حمل و نقل پول و اوراق بهادار است. وینسنت هانا نیز کارآگاهی است لس آنجلسی که مصمم است او را به دام بیندازد.

«پرنده کوچک خوشبختی»  دومین فیلم بلند سینمایی پوران درخشنده در مقام کارگردان و محصول سال ۱۳۶۶ است. ملیحه بر اثر ضربه روحی در کودکی قدرت تکلم را از دست داده است و با یادآوری گذشته دچار تشنج عصبی می‌شود. آزار بچه‌های محل نیز ناسازگاری و پرخاشگری او را تشدید می‌کند، مسئولان آموزشگاه ناشنوایان تصمیم به اخراج او می‌گیرند، اما با تقاضای خانم شفیق، متخصص امور تربیتی، فرصت دیگری به او داده می‌شود.

امین تارخ، هما روستا، جمیله شیخی، آزیتا لاچینی، شهلا ریاحی، میترا قمصری، فتحعلی اویسی، عطیه معصومی، مهدی میامی، فریدون ابوضیاء، آناهیتا بیات، تامارا رشیدی نوید، ناهید سدی، مرجانه دلدار گلچین، آرش ابوضیاء، آرش کوهرنگی امیری، سعید دلیری، مریم بهاری، مهرناز درخشنده، سپیده بیطرف، یاسمن تسلیمی و فریبا کاظمی در این فیلم سینمایی مقابل دوربین مهرداد فخیمی بازی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساخت سری دوم سریال گاندو را به زودی شروع می‌کنیم

سینماپرس: کارگردان سریال‌های تلویزیونی گفت: پس از پخش سریال گاندو تعداد دیگری از سریال‌ها از این دست فعالیت خود را شروع کردند و ما نیز امیدواریم سری دوم سریال گاندو را در آینده نزدیک شروع کنیم.

به گزارش سینماپرس، جواد افشار در مراسم تقدیر از عوامل سریال گاندو که پس از اقامه نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: استقبال گسترده مردم در نماز جمعه قم از عوامل سریال گاندو ما را دلگرم کرد و خستگی‌های یک سال اخیر را از دوش ما برداشت.

وی بیان داشت: استقبال مردم از این سریال و محتوای آن نیز نشان داد که این سریال توانسته حرف دل مردم را بیان کند.

کارگردان سریال گاندو افزود: باید رنسانسی در زمینه سریال سازی در رسانه ملی رخ دهد که این امر با ساخت سریالگاندو آغاز شده است که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: ساخت سریال‌هایی همچون گاندو از مطالبات مردم است و باید به این خواسته مردم توجه شود هر چند که ساخت چنین سریال‌های سختی‌های فراوان خاص خودش را دارد.

افشار به موضوع نفوذ دشمن در سطح مختلف کشور نیز اشاره کرد و گفت: امروز دشمنان با نفوذ می‌خواهند به اهداف خود در کشور دست یابند که در این زمینه باید هوشیار بود.

وی همچنین اظهار داشت: برای ساخت سریال گاندو سختی‌های زیادی را متحمل شدیم و در طول پخش این سریال نیز شاهد بی مهری‌های بسیاری نسبت به این سریال بودیم که البته نشان دهنده آن بود که ما مسیر را به درستی رفته‌ایم.

کارگردان قمی سریال گاندو بیان داشت: پس از پخش این سریال تعداد دیگری از سریال‌ها از این دست فعالیت خود را شروع کردند و ما نیز امیدواریم سری دوم سریال گاندو را در آینده نزدیک شروع کنیم چرا که این امر از مطالبه مردم بوده و باید به آن توجه داشت.

وی تأکید کرد: ساخت چنین سریال‌های هم می‌تواند نسبت به بصیرت و هوشیاری آحاد جامعه کمک کند و هم اینکه کسانی که نسبت به ملت خیانت می‌کنند مورد شناسایی و معرفی قرار گیرند و همچنین می‌تواند دلگرمی برای نیروهای نظامی و امنیتی باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بُعد ترویجی هنجارهای اجتماعی در بوی باران کمرنگ است

سینماپرس: کارشناس و منتقد حوزوی سینما و تلویزیون به نقد و بررسی سریال «بوی باران» پرداخت که این شب ها از شبکه اول سیما به روی آنتن می رود.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام و المسلمین سید علی آتش زر، با بیان این که سریال” بوی باران” یک سریال معمولی و دارای ضعف های مشهود به لحاظ داستانی و نیز کارگردانی و شخصیت پردازی است، به خبرگزاری حوزه اظهار داشت: این سریال تلویزیونی به لحاظ تماتیک و موضوعی، فاقد جذابیت و غنای لازم است و شاید بتوان آن را در دسته مربوط به درام اجتماعی تقسیم بندی کرد، هر چند که سازنده این اثر در دراماتیک کردن قصه نیز ناتوان است.

وی افزود: با وجود حضور بازیگران معروف و کارکشته مثل رضاکیانیان و رویا نونهالی و دیگران،  کارگردان آن طور که باید و شاید نتوانسته از این ها به درستی در مسیر ساخت یک سریال قوی و پرمخاطب بهره بگیرد.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: همچنین خانم نرگس محمدی با وجود تجربه های خوب در این سال ها در نقش های مختلف و کارهای خوبی چون سریال”ستایش”، در این سریال از حیث بازیگری به شدت اُفت کرده و این نشان می دهد که کارگردان نتوانسته به خوبی او را در ایفای بهتر نقش خود هدایت کند.

وی گفت: از حیث شخصیت پردازی نیز ضعف هایی وجود دارد، ضمن آن که به لحاظ مضمون داستانی نیز سریال” بوی باران” در مجموع کار حساب شده و قوی ای به شمار نمی رود، چه آن که در آن درام به خوبی شکل نگرفته و لذا به لحاظ مضمونی نیز، سریال فقیر است.

حجت الاسلام آتش زر همچنین افزود: از آن سو از سریالی که از سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، این انتظار می رود که بُعد ترویجی هنجارهای اجتماعی در آن بیشتر باشد، به خصوص در چنین سریال هایی که نسبتاً هم طولانی هستند و در بهترین زمان پخش به روی آنتن تلویزیون می روند.

وی تاکید کرد: سریال، علاوه بر آن از حیث محتوایی چیز قابل توجهی به مخاطب ارایه نمی دهد، چندان روزآمد هم نیست و به مسایل اصلی و مشکلات جدی مردم نمی پردازد و هر چند که در برخی قسمت ها به مسایل تولید و کار و کارگر می پردازد اما نتوانسته به شکل عمیق به مسایل امروزی مثل مشکلات فراروی تولیدکننده ها و کارخانه ها بپردازد و چندان هم مشخص نیست که سریال مربوط به ایران است و گویا در ناکجاآبادی تحولات داستانی رقم می خورد و لذا مخاطب هم چندان با آن ارتباط برقرار نمی کند.

وی همچنین در خاتمه ابراز داشت: در این اثر به مساله اعتیاد نیز حتی به خوبی پرداخته نشده و حال آن که در زمینه تبیین آسیب های فردی و اجتماعی این معضل خانمان سوز، این سریال در سطح مانده و کار عمیقی مشاهده نمی کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستندسازی نوعی ثبت تاریخ است/ مسئولان روی آثار و هنرمندان انقلابی تمرکز کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک مستندساز گفت: مستندسازی را باید نوعی ثبت تاریح به زبان هنر دانست، چون در کار مستند دیگر قرار نیست تخیل وارد موضوع شود

به گزارش سینماپرس، رضا برجی مستندساز، درباره مستندسازی جنگ و نقش این ژانر از ثبت لحظات ماندگار به خبرگزاری حوزه گفت: مستندسازی را باید نوعی ثبت تاریح به زبان هنر دانست، چون در کار مستند دیگر قرار نیست تخیل وارد موضوع شود، بلکه کارگردان هر آنچه که می‌بیند را ثبت می‌کند، حال ممکن است اندک تغییرات هم وجود داشته باشد. با این توضیح مستندسازی در طول هشت سال دفاع مقدس قدم‌های بسیار بلند و خوبی برداشت تا بتواند گوشه‌ای افتخارآفرینی رزمندگان را ثبت کند.

وی افزود: بهترین گواه برای این ادعا مجموعه موفق «روایت فتح» است که شهید آوینی آن را تولید کرد و تا سالها در تاریخ این سرزمین نامش بر افراشته خواهد بود. درباره چرایی موفقیت این مجموعه باید یک نکته را به عنوان اصل‌ترین شاخصه مطرح کرد، آنهم اخلاص و صمیمیتی بود که همه را مجذوب خود می‌کرد. با دیدن روایت فتح هر فردی به راحتی می‌فهمید سازنده، این مجموعه خود از بچه‌های جنگ است.

این مستندساز تاکید کرد: بعد از هشت سال جنک تحمیلی رویدادهای مهم دیگری نیز بود که اگر قرار بود به آنها در سینما مستند پرداخته نشود، شاید بسیاری از آن بی‌خبر بودند. برای مثال آنچه در ساریوو رخ داد یکی از فجایع انسانی بود که نسل‌کشی مسلمانان را در آنجا شاهد بودیم. مستندهایی که در این زمینه گرفته شد می‌تواند تا ابد آنچه را رخ داده روایت کند. در این زمینه من خود چند مستند تولید کرده‌ام

برای با بیان این‌که مشکل اصلی در مستند سازی انقلابی نبود سرمایه‌گذار است، گفت: برای این‌که یک موضوع ارزشی را جلوی دوربین بریم همیشه باید کلی بجنگیم تا برای کار سرمایه‌گذار پیدا شود. نکته بعد اینکه وقتی نهادی حاضر می‌شود که پیرامون یک موضوعی دینی یا انقلاب سرمایه گذاری کند، معمولاً کمترین میزان پول را برای آن در نظر می‌گیرد، درصورتی‌که وقتی ما در پی خلق یک اثر فاخر هستیم باید برای آن نیز هزینه‌های لازم را نیز انجام دهیم.

وی تاکید کرد: در سینمای جهان به ویژه در آمریکا برای برخی تولیدات استراتژیک در حوزه مستندسازی، سرمایه‌گذاری سینمایی می‌شود، یعنی هم اندازه یک پروزه سینمایی خرج یک کار مستند می‌شود تا به نوعی تاریخ سازی صورت گیرد، حتی در مواقع دروغ‌های خود را قالب کارهای مستند ثبت تاریخی می‌کنند. از این ابزار سینمای آمریکا در جنگ خلیج فارس بهره فراوان برد، اما در عوض ما همیشه سعی می‌کنیم در پروژه‌های دینی و انقلابی خود بالاترین میزان صرفه جویی را انجام دهیم!

این مستندساز تاکید کرد: حضرت آقا در چند سال اخیر بارها به روی اقتصاد مقامتی تاکید داشته‌اند. این عنوان را در هر حوزه می‌شود با زبان خاص خود تعریف کرد. در عرصه هنر به نظرم اقتصاد مقاومتی به یک شکل رخ می‌دهد. ابتدا این‌که در تولیدات داستانی و مستند موضوعاتی مد نظر قرار گیرد که آرمان‌های انقلاب در آن جا داده شده باشد، همچنین کار تولیدی باید بهترین کیفیت را دارا باشد. با این توصیفات اگر اثری هر چند پرخرج تولید شود، اما چون توانسته اهداف را تامین کند به نظرم در راستای اقتصاد مقاومتی قدم برداشته است.

برجی یادآور شد: کارهای خنثی و آثاری که هیچ مخاطبی ندارد و قادر نیست جریان سازی داشته باشد، کارهایی هستند که از آنها باید به عنوان اسراف و دور ریختن بیتالمال نام برد، هرچند که فیلم یا سریال مربوطه کم خرج باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی از سینمای مستند حرف می‌زنیم همیشه مخاطبان مد نظرمان بزرگسالان هستند، درصورتی‌که، مخاطب کودک و نوجوان هم می‌تواند بیننده چنین کارهای باشد، ولی ما هیچگاه نخواسته‌ایم در حوزه مستندسازی کودک قدم‌های خوب و موثری داریم.

این مستندساز با بیان این‌که این ژانر بیش از هر چیزی نیازمند دیده شدن است، گفت: این‌که فکر کنیم با راه انداختن شبکه مستند و بالا بردن پخس مستند در شبکه‌های مختلف توانسته، رسالت خود را به بهترین نحو انجام دهیم اشتباه محض است، زیرا وقتی جریان‌سازی موفق خواهد بود که در اکران سینمایی هم به سینمای مستند توجه شود. سینمای مستند قادر است درآمدزایی داشته باشد به شرطی‌که هم امکان نمایش آن مهیا بوده هم این‌که تبلیغات مناسبی برای آن انجام شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: من در میان جوانان مستندساز استعدادهای بساری خوبی را مشاهده کرده‌ام به ویژه سینماگران جوان و متعهدی که دغدغه پرداختن به ارزش‌های انقلاب اسلامی را دارند. برای همین توصیه به مدیران این است که دست از تعارف برداشته و تمرکز خود روی آثار و هنرمندان انقلابی متمرکز کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای ایران در چهل سالگی به سمت فیلمفارسی متمایل شده است/ تفکر لیبرالی برای فرهنگ و اقتصاد سم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارگردان سینما گفت: آنچه باعث شده که اقتصاد و فرهنگ ما تا به این اندازه آسیب بیند، رواج تفکر لیبرالی است که در این حوزه‌ها رواج پیدا کرده است

به گزارش سینماپرس، حبیب‌الله بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون، با بیان این‌که تولیدات سینما را مخاطبان جهت‌دهی نمی‌کنند، به خبرگزاری حوزه اظهار کرد: در سال‌های اخیر این مردم نیست که نیازشان در سینما مد نظر قرار می‌گیرد، چون اگر چنین بود باید شاهد تولیدات ارزشی بودیم، اما آنچه در ظاهر عیان است، این است که تولیدات دینی عموماً کمترین درجه اهمیت را دارا هستند، چون این سرمایه‌گذاران سینما هستند که خط مشی فیلم‌های روی پرده را مشخص می‌کنند.

وی افزود: ممکن است این سوال پیش آید که اگر سرمایه‌گذاران جهت دهی سینما را تعیین می‌کنند باید فیلم‌های دینی رواج داشته باشد، چون طبق حرفی که در ابتدای بیان کردم مردم نسبت به این دست تولیدات علاقمند هستند؟ این پرسش کاملاً درست است و جواب آنهم این است که  به دلیل برخی سیاست گذارهای غلط دست فیلمسازان برای ساخت کارهای خوب و غیر کلیشه‌ای در حوزه آثار دینی بسته است، برای همین هم تولیدات بی‌کیفیت در گیشه موفق نیستند. در این شرایط طبیعی است که سرمایه‌گذار نتواند پول خود را آنجایی که باید خرج کند.

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» ادامه داد: وضعیت نابسامان موجود تنها به سینما ختم نمی‌شود، بلکه در اقتصاد هم آن را شاهد هستیم، زیرا وقتی تفکر لبیرالی در کشور رواج پیدا کند، طبیعی است که اقتصاد نیز به آن متمایل شد. در اقتصاد لبیرالی تنها چیزی که اهمیت ندارد مساوات و عدالت است، پس تنها این سودآوری برای سرمایداران است که اهمیت دارد. نتیجه چنین امری نیز هم اکنون در جامعه به شکل واضحی دیده می‌شود.

وی افزود: مدیران فرهنگی و اقتصادی چندان به فکر کار ارزشمند کردن نیستند، بلکه آنچه بیشتر مد نظرشان است ماندگاری در پس و شغلشان است. این معضل در شرایطی است که مقام معظم رهبری بارها پیرامون معضلات که در عرصه فرهنگ و اقتصاد وجود دارد، حرف زده است. با این توضیح مهمترین اتفاقی که می‌تواند رخ دهد تبیین سیاست‌های است که باید بر اساس توصیه‌های رهبری برنامه‌ریزی شود.

بهمنی تاکید کرد: حضرت آقا در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چهلمین سالگرد را پختگی و اوج انقلاب دانست و به پیرو همین موضوع برنامه چهل سال دوم را تبیین کرد. در چنین شرایطی سینمای ایران که تا یک یا دو دهه پیش نمود بارز اخلاقیات بود در چهل سالگی به سمت فیلمفارسی متمایل شده است. این آسیب اگر درمان نشود سینما را نابود کرده و دیگر تولید ملی نخواهیم داشت.

بهمنی متذکر شد: توجه سینما به موضوعات فاخر تنها به موضوعات دینی ختم نمی‌شود، بلکه مسیرهای بسیاری وجود دارد که می‌تواند برای هنر هفتم مفید فایده باشد. برای مثال به بحق اقتصاد مقاومتی اشاره می‌کنم که اگر در فیلم‌ها و سریال‌ای به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد، یک فرهنگ پسندیده خواهد بود که ما را به سمت روزهای بهتر رهنمود خواهد کرد. به ویژه در شرایط فعلی که دشمنان این سرزمین می‌خواهند به واسطه حربه‌ای اقتصادی به انقلاب اسلامی ضربه بزنند.

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که فیلمسازان متعهد خانه‌نشین شده‌اند، تاکید کرد: متاسفم که سینماگران ارزشی خانه‌نشین شده‌اند، البته آنها نیز می‌توانستند با تولید کارهای گیشه، هم فیلمسازی کنند هم این‌که درآمد بالای اقتصادی داشته باشند، اما هنرمندی که سینما را بلندگویی برای تبلیغ  ارزش‌های دینی می‌داند، حاضر نخواهد شد که ارزش‌های خود را فدای مصلحت‌های زمانه کند.

این کارگردان با تاکید برای اینکه سینمای دفاع مقدس یکی از گونه‌های در حال فراموشی است، گفتم. عملاً برخی ژانرها در سینما ما از بین رفته‌اند. برای مثال دیگر فیلم‌های اکشن یا پلیسی در کشورمان تولید نمی‌شود، درحالی‌که این گونه همیشه برای سینما درآمدزا بود. این اتفاق به نوعی برای سینمای دفاع مقدس هم در حال رخ دادن است و سالانه تنها چند کار در این ژانر تولید می‌شود که متاسفانه مخاطب و اکران خوبی هم ندارند.

بهمنی متذکر شد: نکته دردآور در این زمینه برخی تصورات نادرست است که باعث شده ذهنیت عموم مردم نسبت به سینمای دینی یا دفاع مقدسی کم مخدوش شود. آنهم این‌که این تولیدات به منابع دولتی وصل بوده و هیچ مشکلی برای تولید در این عرصه وجود ندارد. در حالی‌که این وضعیت کاملاً بر عکس است. چون اگر من بخواهم یک فیلم طنز کم‌کیفیت روانه پرده کنم، هیچ مشکلی نخواهم داشت، اما برای یک فیلمنامه دفاع مقدسی باید به نهادهای مختلف برم تا مدیران حاضر به سرمایه گذاری شود، اما متاسفانه آن تلاش ها هم عموماً به نتیجه نمی‌رسد. گواه این ادعا نیز چند سال فیلم نساختن من است.

وی در انتهای این گفت وگو تاکید کرد: همانگونه که در ابتدا گفتم رمز موفقیت سینما زمانی خواهد بود که خانواده‌ها مجدداً به سمت اقبال نشان دهند، البته منظور از خانواده نیز تنها اقشار حاضر در سالن‌های سینمای نیستند، بلکه خانواده مذهبی نیز باید مخاطبان سینما باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهروز نشان در جشنواره پاناما داوری می کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده فیلم بلند «کیارستمی و عصای گمشده» داور هشتمین جشنواره فیلم «ACAMPADOC» پاناما شد.

به گزارش سینماپرس، بهروز نشان تهیه کننده فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» برای داوری در بخش مستند جشنواره «ACAMPADOC» از سوی کشور پاناما دعوت شده است.

این تهیه کننده فیلم های مستقل که به تازگی تهیه کنندگی «فیلم کیارستمی و عصای گمشده» را تجربه کرده است، پیش از این داور جشنواره بین المللی فیلم «ریور» در ایتالیا بوده و قرار است علاوه بر داوری آثار مستند در جشنواره فیلم پاناما، یک کارگاه آموزشی برنامه ریزی ساخت فیلم نیز در این رویداد سینمایی برپا کند.

جشنواره فیلم «ACAMPADOC» تنها جشنواره در امریکای مرکزی است که در جهت ارتقای سینمای مستند فعالیت می کند. این جشنواره هشتیمن دوره فعالیت خود را در سه بخش نمایش فیلم، آموزش و پروش و صنایع برای فیلمسازان نوجوان در گروه سنی ۸ تا ۱۷ سال از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ مرداد برگزار می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دابلند» محصول مشترکی که اکران جهانی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده «دابلند» اعلام کرد این فیلم محصول مشترک ایران و گرجستان ابتدا در کشورمان و سپس در سینماهای جهان روی پرده می رود.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا مصباح تهیه کننده «دابلند» محصول مشترک ایران و گرجستان که پس از «پیلوت» دومین همکاری او با ابراهیم ابراهیمیان کارگردان است به صبا عنوان کرد: این فیلم سینمایی در چهارچوب قوانین و قواعد فیلمسازی ایران و جهان تولید شده و با اینکه در کشورگرجستان ساخته شده است، تمام اصول و ممیزی های فیلم های داخلی را در نظر داشته و می تواند در کشور ایران اکران شود.

وی تاکید کرد: برخی از دوستان در سازمان سینمایی که این فیلم را دیده اند بر این موضوع و متفاوت بودن آن صحه گذاشته اند.

این تهیه کننده سینما با اشاره به حال و هوای متفاوت اثر گفت: با توجه به حس و حال فیلم و تصاویر ناب و قصه متفاوت به نظرم شاهد نقطه عطفی در کارنامه ابراهیم ابراهیمیان خواهیم بود.

مصباح درباره اینکه چرا زودتر اقدام به اکران فیلم نکرده است، اذعان کرد: مراحل فنی فیلم به تازگی تکمیل شده و فیلم الان آماده نمایش است.

تهیه کننده فیلم «پیلوت» درباره زمان اکران «دابلند» در ایران و کشورهای خارجی گفت: ما پخش کننده و شریک خارجی داریم و این امکان برایمان هست که اتفاقات خوبی در خارج از ایران برای فیلم رقم بخورد، اما در انتظار پروانه نمایش داخلی هستیم و از آنجا که این اثر را ایرانی و آن را سرمایه مادی و معنوی سینمای کشور می دانیم، علیرغم آمادگی پخش خارجی اصرار داریم فیلم ابتدا در ایران اکران شود و پس از آن اکران وسیع خارج از کشور را آغاز خواهیم کرد.

او درباره بازیگران و عوامل این فیلم سینمایی اظهار کرد: مهدی کوشکی به عنوان یکی از بازیگران اصلی در کنار ما بود اما سایر بازیگران «دابلند» از ستاره های سینمای گرجستانند البته دیگر عوامل فیلم ایرانی هستند.

تهیه کننده «پوست» ساخته برادران ارک که هنوز در دست تولید است در پایان گفت: زبان فیلم گرجی است اما در نظر داریم برای اکران با استفاده از بازیگران حرفه ای سینما آن را دوبله کنیم و مذاکراتی هم با برخی ستاره های سینمای ایران در این باره انجام شده است.

«دابلند» که پس از «پیلوت» دومین همکاری ابراهیمیان و مصباح است بر اساس فیلمنامه‌ای از سارا سلطانی ساخته شده و فضایی کاملا متفاوت با فیلم‌های قبلی او دارد.

مهدی کوشکی، دیمیتری تاتیشویلی، آنا ماتوآشویلی، بکا تورمانیدزه، سالومه پاقاوا، لاشا کانکاوا، سوفیا سبیشورادزه و تنگیز آوالیشودلی در این فیلم بازی کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع