X

بایگانی مرداد 6, 1398

دفتر سینمایی

رشیدپور به تلویزیون برمی‌گردد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بعد از اتمام حالا خورشید در اسفند ۹۷، علی رغم تصور همه در سال جدید، برنامه دیگری به‌نام «سلام صبح بخیر» شروع شد. با شروع تابستان، مسئولان شبکه سه اعلام کردند «حالا خورشید» به آنتن صبحگاهی تلویزیون بازمی‌گردد و «سلام صبح بخیر» در تابستان به‌صورت عصرگاهی و در باقی سال شبانگاهی باشد، ولی این برنامه هم هنوز باکس صبحگاهی خود را حفظ کرده است.

به گزارش سینماپرس، بعد از تمام‌شدن حالا خورشید در اسفند ۹۷، همه منتظر بودند در سال جدید رشیدپور و تیمش دوباره به شبکه ۳ بازگردند. اما برنامه دیگری به‌نام «سلام صبح بخیر» شروع شد. با شروع تابستان، مسئولان شبکه سه اعلام کردند «حالا خورشید» به آنتن صبحگاهی تلویزیون بازمی‌گردد و «سلام صبح بخیر» در تابستان به‌صورت عصرگاهی و در باقی سال شبانگاهی باشد، ولی این برنامه هم هنوز باکس صبحگاهی خود را حفظ کرده است. از طرف دیگر در هفته گذشته باردیگر خبر غیررسمی ساخت برنامه شبانه «حالا مهتاب» در فضای مجازی مطرح شد و یک سوال دیگر را هم در ذهن‌ها ایجاد کرد؛ ساخت این برنامه درحالی است که تلویزیون دو شب در ابتدای هفته و یک شب در پایان هفته «عصر جدید» را پخش می‌کند و باید دید این برنامه قرار است درکنار «عصرجدید» باشد یا احسان علیخانی با پایان فصل اول «عصرجدید» و فراخوان و پیش‌تولید فصل دوم، مدتی جای خود را به رضا رشیدپور داده و آنتن را واگذار خواهد کرد. اما خود رضا رشیدپور مدتی پیش در شبکه اجتماعی خود خبری از ساخت یک فیلم هم داده بود. فیلم سینمایی «در رادار بمانید» که قصه‌اش با محوریت خلبان یک هواپیمای مسافربری ساخته خواهد شد. رشیدپور، پیش از این خبر داده بود که قرار است بعد از عید فطر پیش‌تولید این فیلم سینمایی را که کارگردان و تیمی جوان دارد، آغاز کنند و احتمالا این روزها درگیر این پروژه سینمایی هم خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رابرت ردفورد از بازنشستگی صرف نظر کرد/ بازی در یک سریال – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رابرت ردفورد بازیگر سرشناس هالیوود بازنشستگی‌اش را بار دیگر به تاخیر انداخت تا در نقش خودش در سریالی برای اچ‌بی‌او بازی کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از یاهو نیوز، بازیگر کهنه‌کار و اسکاری در سریال «نگهبانان» در نقش خودش ظاهر خواهد شد. این سریال بر مبنای رمان مصور محبوبی از آلن مور و دیو گیبونز ساخته می‌شود.

وی در سریال «واچمن» در نقش رئیس جمهوری آمریکا به نام رابرت ردفورد، ظاهر می‌شود (که به نظر می‌رسد از ترامپ بهتر باشد).

در آخرین قسمت از کتاب مصور «واچمن» و نیز در کتاب مصور «ساعت آخرالزمان» اسم رئیس جمهوری آمریکا رابرت ردفورد است و او از دهه ۱۹۹۰ رئیس جمهور آمریکا بوده است.

در این داستان، ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا باب وودوارد و کارل برنستین دو خبرنگاری که اسناد رسوایی واترگیت را منتشر کردند را می‌کشد تا از مقام خود برکنار نشود.

این در حالی است که ردفورد در فیلم «همه مردان رئیس جمهور» ساخته آلن پاکولا در سال ۱۹۷۶ در نقش باب وودوارد بازی کرده بود.

گفته شده در نسخه تلویزیونی «واچمن»، نیکسون بار دیگر در انتخابات سال ۱۹۸۸ به پیروزی می‌رسد، اما در دفتر خود می‌میرد و پس از او جرالد فورد در انتخابات سال ۱۹۹۲ در مقابل ردفورد شکست می‌خورد.

دیمون لیندلاف سازنده این سریال گفته است قصدمان این است که ببینیم اگر یک رئیس جمهور سفیدپوست خیراندیش به مدت طولانی در این پست می‌ماند چه روی می‌داد.

قرار است «واچمن» سال ۲۰۲۰ در اچ‌بی‌او روی آنتن برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصمیمی برای استعفا از دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر ندارم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد که تصمیمی برای استعفا از دبیری این رویداد سینمایی ندارد.

به گزارش سینماپرس، سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پی انتشار شایعه جدایی او از این رویداد، به مهر گفت: واقعیت این است که بنده نیز چند ساعتی است که در جریان انتشار این شایعه قرار گرفته‌ام و نمی‌دانم منبع آن کجاست و چه بوده است.

وی درباره اینکه آیا تصمیم تازه‌ای جهت برگزاری جشنواره جهانی سی‌وهشتم با دبیری او اتخاذ شده است هم توضیح داد: هر سال از فردای برگزاری جشنواره جهانی، ما کارهای دوره بعد را آغاز می‌کنیم و تا امروز این فعالیت‌ها را بدون هیچ تغییری آغاز کرده‌ایم. تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ تصمیم تازه‌ای در این زمینه اتخاذ نشده است.

میرکریمی در پایان درباره قصد خود برای «استعفا» از این سمت هم تأکید کرد: تا امروز قصدی در این زمینه نداشته‌ام و به تازگی هم تصمیم تازه‌ای نگرفته‌ام.

سیدرضا میرکریمی تهیه‌کننده و کارگردان باسابقه سینمای ایران تا دوره سی‌وهفتم و برای چهار دوره پیاپی دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر را در پنج دوره برگزاری مستقل این رویداد از جشنواره فیلم فجر، برعهده داشته است.

اظهارات دوپهلوی حسین انتظامی در مقام رئیس سازمان سینمایی درباره آینده برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر با دبیری سیدرضا میرکریمی از سال گذشته شائبه ادغام مجدد این رویداد با بخش ملی جشنواره فجر را تقویت کرده است و در راستای همین فضا هم هر ازگاهی شایعه پایان کار رضا میرکریمی در این رویداد در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گاهی به پشت سر نگاه کن» روی آنتن آی‌فیلم انگلیسی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال تلویزیونی «گاهی به پشت سرنگاه کن» به‌ کارگردانی مازیار میری از فردا یکشنبه ۶ مرداد روی آنتن آی‌فیلم انگلیسی می‌رود.

به گزارش سینماپرس، کانال انگلیسی شبکه آی فیلم، بعد از پخش مجموعه تلویزیونی «ما چند نفر» با پخش سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» از فردا یکشنبه ۶ مردادماه  مهمان خانه‌های انگلیسی‌زبانان طرفدار آی‌فیلم می‌شود.

این سریال یک ملودرام خانوادگی است که نگاهی به مسائل اجتماعی نیز دارد. پیام اصلی این سریال حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایرانی است که امین تارخ از جمله بازیگران اصلی این مجموعه است و بهاره کیان‌افشار و الیکا عبدالرزاقی نقش دو دخترش را بازی می‌کنند.

دیگر بازیگران این مجموعه تلویزیونی عبارت‌اند از: محمد متوسلانی، هدایت هاشمی، سعید چنگیزیان، نگار عابدی، حمید ابراهیمی، میلاد رحیمی، امیر کربلایی‌زاده، مسعود سخایی و نگار حسن‌زاده.

«گاهی به پشت سر نگاه کن» با دوبله انگلیسی، هر شب ساعت ۲۱ به‌وقت GMT (۱:۳۰ به‌ وقت تهران) راهی آنتن می‌شود. بازپخش این مجموعه در ساعت‌های ۲، ۶ و ۱۳ قابل مشاهده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا تجربه های ساخت سریال «سلمان فارسی» باید ثبت شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ثبت تجاربی که ماحصل تولید یک پروژه عمرانی عظیم است نه‌تنها باعث حفظ و تسهیم دانش هنری کارگردان‌های بزرگ خواهد شد، بلکه جلوی هزینه‌های گزاف بعدی را نیز خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، «روزی روزگاری» سریال ۱۷ قسمتی‌ای که قریب به ۲۷ سال است از تلویزیون بازپخش می‌شود همچنان آبرودار و پرمخاطب است. همین ۱۷ قسمت را ضرب در متوسط ۵۰ دقیقه زمان هر قسمت کنید، می‌شود ۸۵۰ دقیقه و با فرض اینکه هر سال فقط یک‌بار بازپخش شده باشد، می‌توان گفت که بیش از ۳۸۵ ساعت از تلویزیون پخش شده است. سریالی که امرالله احمدجو در فاصله ۶ ماه و با کمترین هزینه‌های تولید در سال ۱۳۷۰ ساخت. این شکل محاسبه را می‌توان در مورد سریال‌های ماندگاری چون «تفنگ سرپر»، «یوسف پیامبر(ع)»، «کیف انگلیسی»، «امام علی‌(ع)»، «مختارنامه» و «پایتخت» هم به‌دست آورد و کافی است رقم بودجه‌ای که برای هرکدام از این تک‌ستاره‌های آسمان سریال‌سازی ایران صرف‌شده را کنار رقم بودجه انبوه سریال‌های تلویزیونی قرار دهید که عمر ماندگاریشان از یک‌بار بازپخش هم کمتر است؛ آنگاه متوجه خواهید شد که در سال‌های اخیر گویا تصمیمی جمعی از سوی مدیران تلویزیونی گرفته شده تا سریال‌های باکیفیت حذف شوند و ساخت سریال‌های تکراری، آن‌هم با دور تند تولید آماده ‌شوند. این تصمیم جمعی مدیران تلویزیون ناشی از فربه‌شدن روزبه‌روز صداوسیماست و چاره‌ای نیست چون شبکه‌های متعدد تلویزیون نیازمند تولیدات انبوه هستند و به‌تبع آن نیروهای متعدد فنی و هنری که در تمام این سال‌ها در سیستم سریال‌سازی تلویزیون گسترده شده‌اند، بالاخره باید بتوانند از قِبَل تولیدات نمایشی ارتزاق کنند.

حالا بعد از گذشت چند سال چشم‌انتظاری، مدیران تلویزیون دوباره تصمیم گرفتند برای ساخت سریال‌ «سلمان فارسی» درکنار کارگردانی قرار بگیرند که امتحانش را به‌خوبی در پروژه‌هایی مثل «مختارنامه» و «امام علی(ع)» پس داده است. البته طبیعی است که مدیران تلویزیون برای ساخت پروژه‌ای مهم، نباید ریسک می‌کردند و در شرایط فعلی هم نمی‌شد سراغ گزینه بهتری به غیر از داوود میرباقری رفت. شرایطی که تقریبا هیچ کارگردانی به غیر داوود میرباقری یا امرالله احمدجو، برای طراحی یک پروژه عظیم تاریخی باقی نمانده است. بخشی از این مساله به‌قوت و اعتبار امثال داوود میرباقری و امرالله احمدجو باز می‌گردد ولی دلایل دیگری هم دارد. اما متهمان اصلی مساله دست‌خالی‌شدن تلویزیون از کارگردان‌های مهم سریال‌سازی، چه‌کسانی هستند جز مدیران تلویزیون؟ تلویزیون در تمام این سال‌ها نتوانسته و نخواسته از کارگردان‌های دیگری همچون حسن فتحی برای ساخت سریال تاریخی استفاده کند و این کارگردان که از درون تلویزیون رشد کرده بود به شبکه نمایش خانگی رفت. فتحی موفق به ساخت پروژه «شهرزاد» شد ولی رسوایی مالی سرمایه‌گذار این سریال دامنگیر او نیز شد. نکته دیگر اینکه در گستره وسیع نسل جدید فیلمسازان ایرانی، به کارگردان‌های جوان اعتمادی نمی‌شود. البته در اندک اعتمادی هم که شده با شکست همراه بوده است. سریال «از یادها رفته» نمونه اخیر شکست تلویزیون در سریال‌سازی تاریخی است که کارگردان جوان آن نتوانست از پس این آزمون و خطای مدیریتی سربلند بیرون بیاید.
در نقد سریال‌سازی این روزهای تلویزیون، انتقادات بیشتر به این مساله است که فیلمنامه‌ها از قوت چندانی برخوردار نیستند و معمولا تعجیل در تولید، آثار را بی‌کیفیت کرده است. اما می‌توان گفت یکی از مسائلی که باعث اختلال در روند آموزش و تربیت کادر سریال‌سازی تاریخی شده، حذف تله تئاترها در تلویزیون بوده است. تله‌تئاتر، نه سریال تلویزیونی است نه تئاتر صحنه‌ای. مدیومی است که می‌تواند بستر مناسبی برای کارگردان‌های جوان و خوش‌آتیه باشد تا در یک آزمون و خطای کم‌هزینه، برای تولیدات بزرگ تلویزیون آماده شوند. کارگردان‌ها و طراحان صحنه و گریمی که این روزها کاربلدهای سریال تاریخی هستند از همین تله تئاترهای تلویزیونی دهه ۶۰ و ۷۰، به دنیای سریال‌سازی آمدند. همین مجموعه تلویزیونی امام علی(ع) ساخته داوود میرباقری در ابتدای کار به‌عنوان یک تله‌تئاتر مقابل دوربین رفته بود یا حسن فتحی از جمله مهم‌ترین تله‌تئاترسازان تلویزیون در دهه ۷۰ بود.
دومین آسیبی که فقط متوجه تلویزیون نیست و گرفتاری اکثر دستگاه‌های فرهنگی است؛ عدم ثبت و تجربه‌نگاری پروژه‌های بزرگ تلویزیونی است. گویا ما عادت به ثبت تجربه‌های موفق گذشته خود نداریم. برای همین است که این روزها در حال تکرار اشتباهات گذشته می‌شویم. ثبت تجاربی که ماحصل تولید یک پروژه عمرانی عظیم است نه‌تنها باعث حفظ و تسهیم دانش هنری کارگردان‌های بزرگ خواهد شد، بلکه جلوی هزینه‌های گزاف بعدی را نیز خواهد گرفت. «فرهیختگان» دو سال پیش درمورد تجربه‌نگاری پروژه «مختارنامه» از محمود فلاح، تهیه‌کننده این سریال موفق سوال کرد و او با ناراحتی گفت: «از طرف سازمان صداوسیما چنین‌کاری نشد و اگر چنین‌کاری را از ابتدای پروژه می‌کردند خیلی ارزشمند بود. البته چند سال بعد از اتمام این سریال، یکی از اساتید دانشگاه سوره، به‌صورت خودجوش پیگیر چنین کاری شده بود. او می‌گفت می‌خواهم تمام حواشی و فعالیت‌های پشت‌صحنه، ساخت دکور، طراحی لباس و گریم و همه مواردی که مرتبط با «مختارنامه» است را به‌صورت یکپارچه در قالب کتابچه و سی‌دی دربیاورم.» به‌نظر شما این اظهارات محمود فلاح، فاجعه‌بار نیست. ثبت تجربه‌های موفق تولید سریالی همچون مختارنامه هیچ‌گاه در برنامه مدیران صداوسیما نبوده است. این یعنی اینکه اگر کارگردان جوانی بخواهد در مختصات سریال‌سازی ایران، یک اثر تصویری-تاریخی بسازد باید از ابتدا شروع به تکرار همه اشتباهات گذشته کند. شاید بد نباشد حالا که پروژه سلمان فارسی در ابتدای راه تولید خود قرار دارد، یک تیم موازی از کارشناسان هنری و فنی درکنار سریال‌سازان حضور داشته باشند و مسائل و تجاربی که مختص این پروژه است را به‌درستی ثبت و ضبط کنند. با این اقدام، پشت‌صحنه سریال «سلمان فارسی» و تجربه‌های داوود میرباقری برای آیندگان ماندگار خواهد شد.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع