X

بایگانی مرداد 7, 1398

دفتر سینمایی

آثار علی‌اکبر صادقی در باشگاه «هنر و تجربه» اکران می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن‌های ترمیم ‌شده علی‌اکبر صادقی تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش چشم‌انداز برنامه‌ تابستانه باشگاه «هنر و تجربه» اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نسخه‌ ترمیم شده‌ ۶ پویانمایی‌ علی‌اکبر صادقی با عنوان‌های «زال و سیمرغ»، «رخ»، «گلباران»، «ملک خورشید»، «من آنم‌ که…» و «هفت شهر» از تولیدات سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ کانون، روز چهارشنبه روز ۹ مرداد در باشگاه «هنر و تجربه» به نمایش گذاشته می‌شود.

برنامه تابستانه باشگاه «هنر و تجربه» با همکاری فیلم‌خانه‌ ملی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار و در آن هر چهارشنبه فیلم‌هایی از سینمای کلاسیک ایران رایگان برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود.

در همین حال روز ۱۶ مرداد فیلم سینمایی «دونده» و ۲۳ مرداد نیز  فیلم «انتظار» و «ساز دهنی» از آثار امیر نادری اکران می شود.

روز ۳۰ مرداد علاقه‌مندان می‌توانند فیلم‌های دیگر کانون با عنوان‌های «پسر شرقی» و «اسب» ساخته‌ مسعود کیمیایی را تماشا کنند.

فیلم «پری» به کارگردانی زکریا هاشمی و فیلم‌های «چنین کنند حکایت» و «بدبده» هر ۲ از آثار محمدرضا اصلانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز روز ۶ شهریور به روی پرده نمایش می‌رود.

فیلم‌های باشگاه «هنر و تجربه» هر چهارشنبه در پردیس چارسوی تهران و شهر آفتاب شیراز ساعت ۲۰ نمایش داده می‌شود و در سیتی سنتر اصفهان نیز ساعت ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرمانروایی دوباره «شیرشاه» بر پرفروش‌های هفته/تارانتینو رکورد خودش را زد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آخرین وضعیت فروش و خلاصه داستان فیلم‌های اکران شده طی هفته جاری در سطح جهان را در این گزارش دنبال کنید.

به گزارش سینماپرس، هر هفته گزارشی از پرفروش‌ترین‌های فیلم‌های اکران شده در سطح جهان منتشر می‌شود که از فروش اکران فیلم‌ها و انیمیشن‌های بزرگ در سطح جهان خبر می‌دهد، در این هفته نیز سینمای جهان شاهد اکران فیلم‌های جدیدی بود، و «شیرشاه» توانست برای دومین هفته در صدر گیشه قرار بگیرد. «روز وروزگاری در هالیوود» نیز فیلم تازه اکران شده تارانتنو است که توانسته در بین پرفروش‌ها قرار بگیرد و امیدوار است رکورد پرفروش‌ترین فیلم تارانتینو که در دست «جنگوی زنجیر گسسته» است را بکشند. در زیر به آخرین وضعیت فیلم‌ها در هفته جاری اشاره شده است:

فرمانروایی دوباره «شیرشاه» بر پرفروش‌های هفته/تارانتینو رکورد خودش را زد

۵) خزیدن «crawl»

این فیلم محصول کمپانی پارامونت و به کارگردانی الکساندر آجا است که بر خلاف انتظار امتیازات خوبی را از سایت‌های مختلف دریافت کرده است. خزیدن، در ژانر هیجان انگیز وترسناک است و دو بازیگران اصلی آن نیز کایا اسکودلاریو و بری پپر هستند.

«خزیدن» داستان یک دختر و پدر را روایت می‌کند که خانه آن‌ها به دلیل طوفان شدیدی که رخ می‌دهد توسط تمساح‌ها احاطه می‌شود و این دختر به همراه پدرش مجبور هستند از بین تعداد زیادی تمساح فرار کنند.

این فیلم سینمایی با فروش ۴میلیون دلاری از ۱۴۷۱ سینما تواسنته در جایگاه پنجم پرفروش‌ها قرار بگیرد.

فرمانروایی دوباره «شیرشاه» بر پرفروش‌های هفته/تارانتینو رکورد خودش را زد

۴) داستان اسباب بازی ۴ «Toy Story ۴»

این انیمیشن محصول جدید والت دیزنی و پیکسار است. داستان اسباب بازی توسط جاش کولی کارگردانی شده و فیلم نامه نیز توسط اندرو استنتون نوشته شده است. این انیمیشن ستاره‌های صداپیشگی سابق خود از جمله تام هنکس، تیم آلن، دان ریکلس وکریستین شال را به خدمت گرفته و از صداپیشه‌های جدید نیز میتوان به کیانو ریوز، جوردن پیل و لوری آلن اشاره کرد.

این انیمیشن دنباله‌ای بر قسمت گذشته خود است و داستان آن بر روی اسباب بازی‌های معروف وودی، باز لایتیر و دوستان آن‌ها پس از آن که مالک سابق آن‌ها، اندی، آن‌ها را به دختر جوان تحویل می‌دهد تمرکز دارد. آن‌ها بعد از برخورد با یک اسباب بازی جدید به نام قاشق چنگالی (فورکی) وارد یک سفر ماجراجویی دیگر می‌شوند.

«داستان اسباب بازی ۴» با گذشت شش هفته از اکران ۹میلیارد و هشتصد میلیون دلار فروش داشته تا همچنان در بین مدعیان پرفروش قرارداشته باشد. مجموع فروش داخلی این انیمیشن در شش هفته به مرز چهارصد میلیون نزدیک شده است.

فرمانروایی دوباره «شیرشاه» بر پرفروش‌های هفته/تارانتینو رکورد خودش را زد

۳) مرد عنکبوتی:دور از خانه «Spiderman:Far from home»

فیلم جدید کمپانی سونی در همکاری با دنیای مارول است که در ژانر ابرقهرمانی ساخته و دنباله‌ای بر فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی:بازگشت به خانه» محصول ۲۰۱۷ است، همچنین اتفاقات مربوط به مرگ مرد آهنی در «پایان بازی» هم در این فیلم گنجانده شده. این فیلم به کارگردانی جان واتس و نویسندگی کریس مک کنا و اریک سامرز است و بازیگرانی مثل تام هالند، ساموئل ال. جکسون، کوبی اسمالدرز، زندیا، جان فاورو، مریسا تومی، و جیک جیلنهال در آن ایفای نقش می‌کنند.

داستان فیلم مردعنکبوتی اینطور عنوان شده است که پیتر پارکر بعد از پایان داستان فیلم «پایان بازی» و مرگ تونی استارک، به یک ادروی مدرسه‌ای در اروپا می‌رود. در این سفر با تیک فیوری (ساموئل جکسون) مواجه می‌شود که از او می‌خواهد به میستریو (جیک جیلنهال) بپیوندد.

«مرد عنکبوتی: دور از خانه» آخرین فیلمی است که رنگ و بوی ابرقهرمانی گیشه را حفظ کرده و با ۱۲ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفته است.

فرمانروایی دوباره «شیرشاه» بر پرفروش‌های هفته/تارانتینو رکورد خودش را زد

۲) روز روزگاری در هالیوود «Once Upon a Time In Hollywood»

محصول جدید کلمبیا پیکچرز در ژانر کمدی سیاه و جنایی است که کارگردانی آن را کوئنتین تارانتینو انجام داده است. روز و روزگاری در هالیوود نهمین فیلم بلند تارانتینو است که حال و هوای آن در هالیوود سال ۱۹۶۹ و قتل‌های مربوط به گروه چالز منسون را روایت می‌کند. جزئیات داستان این فیلم از این قرار است که ریک دالتون بازیگر تلویزیونی است که به مرور زمان در پی اتفاقاتی که برای می‌افتد و شایعه می‌شود که همسرش را کشته، محبوبیت خود را از دست می‌دهد. او به همراه کلیف بوت که بدل‌کار اوست به دنبال احیای این شهرت است.
لئوناردو دی‌کاپریو، برد پیت، مارگو رابی، کرت راسل، تیموتی اولفینت، لوک پری و آل پاچینو بازیگران این فیلم سینمایی هستند. گفته می‌شود جک نیکلسون نیز در این فیلم نقش کوتاهی بازی کرده است.
این فیلم که در روز جمعه ۱۶ میلیون دلار فروخته بود، هفته اول اکران خود را با ۴۰ میلیون دلار اغاز کرد و رکورد افتتاحیه را در بین فیلم‌های تارانتینو شکست. در صورت تحقق پیش بینی‌ها این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم تارانتینو نیز تبدیل خواهد شد.

فرمانروایی دوباره «شیرشاه» بر پرفروش‌های هفته/تارانتینو رکورد خودش را زد

۱) شیر شاه «Lion king»

محصول جدید کمپانی والت دیزنی است که به کارگردانی جان فاورو بر اساس انیمیشن کلاسیک کمپانی دیزنی به همین نام ساخته شده است. شیرشاه سومین انیمیشین است که در سال ۲۰۱۹ بر اساس انیمیشن‌های کلاسیک این کمپانی ساخته شده است که اخرین و موفق‌ترین آن‌ها انیمیشن علاالدین بود. دونالد گلاور، جیمز ارل جونز، ست روگن و بیلی ایکنز صداپیشگان این فیلم هستند.

این انیمیشن با ۴۷۲۵ سینمای که در اختیار داشت توانست با رتبه‌های بعدی فاصله زیادی بگیرد؛ و با ۷۵میلیون دلار جایگاهش را در رتبه اول تثبیت کند. البته گفتنی است این انیمیشن با ۶۰ درصد بیشترین افت فروش نسبت به هفته گذشته را نسبت به فیلم‌های دیگر داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«درخت گردو» همچنان در مرحله فنی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی نوری اسکویی به آخرین وضعیت تولید دو اثری که تهیه کنندگی آن‌ها را برعهده دارد، اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، علی نوری اسکویی تهیه‌کننده و کارگردان سینما، درباره جدیدترین فعالیت هنری خود به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال انجام مراحل فنی «درخت گردو» هستیم که احتمالاً حدود دو هفته آینده به پایان می‌رسد.

او افزود: کارگردانی این فیلم سینمایی بر عهده فایسال سویسال ترکیه‌ای است و تهیه کنندگی آن را خودم بر عهده دارم. اثری مشترک که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: تدوین این فیلم را مصطفی خرقه پوش و صداگذاری محسن روشن پیش می‌برد و موسیقی توسط پیام آزادی در آلمان انجام می‌شود.

نوری اسکویی گفت: کل بازیگران و لوکیشن‌های «درخت گردو» از ترکیه هستند و موضوع آن قصه‌ای اجتماعی درباره زندگی یک نویسنده است.

وی درخصوص نمایش «درخت گردو» افزود: طبیعتاً نمایش فیلم را در جشنواره‌ها آغاز می‌کنیم، اما در تلاشیم که در ایران هم آن را اکران کنیم؛ البته بستگی به شرایط زمانی دارد.

این کارگردان درباره آخرین وضعیت ساخت «آبتین و پرطلایی» گفت: این اثر در مرحله تولید است و فکر می‌کنم تا آخر سال جاری به پایان برسد.

او افزود: ما برای تولید این فیلم از سال ۹۶ درگیر مسائل و مشکلات گرانی ارزی شدیم و به مشکلات مالی برخوردیم. بدین علت تولید آن زمانبر شد. هم اکنون در حال رایزنی با سرمایه گذاران ایرانی هستیم تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

گفتنی است مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از تولید «آبتین و پرطلایی» حمایت می‌کند. «آبتین و پر طلایی» داستان عاشقانه یک شاهزاده ایرانی و پرنسس کره‌ای را روایت می‌کند و کاری مشترک بین ایران و کره است.

اولین نمایش این فیلم در ایران و کره خواهد بود و اکران‌های بین المللی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. تهیه کنندگی آن برعهده علی نوری اسکویی و یک تهیه‌کننده کره‌ای است؛ البته کارگردانی آن را هم یک کره‌ای بر عهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افزایش عوارض و هزینه سردرهای سینما چه پیامدی دارد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چند سینماگر کشورمان، درباره پیامدهای افزایش عوارض و هزینه‌ سردرهای سینما توسط شهرداری اظهار نظر کردند.

به گزارش سینماپرس، محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران در گفتگویی به ده برابر شدن هزینه‌های نصب و بهره برداری سردرهای سینماهای تهران از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران اشاره کرده است و گفته هزینه سالیانه سه میلیون تومانی، سی میلیون تومان شده است.

در این خصوص با چند سینماگر گفتگو کردیم و نظرات آنها را جویا شدیم که در ادامه می خوانید؛
به جای حمایت، سینما را تخریب نکنید

عبدالله علیخانی تهیه کننده و بازرس انجمن سینماداران گفت: این بیلبوردها به زیباسازی شهر کمک می‌کند، برای تبلیغ کالای خود استفاده می‌شود، جذب مخاطب دارد و … پس ده برابر کردن عوارض آن بخصوص برای سینماهای تک یا دو سالنه و آن‌هایی که در مرکز و جنوب شهر هستند، اصلا درست نیست.

او افزود: به جای تشویق نباید به سینمادارها فشار وارد شود. این رویکرد باعث می‌شود، ارائه افکار نو و خدماتی برای روح بخشیدن به شهر از بین برود.

این تهیه کننده ادامه داد: کسانی که این کار را می‌کنند، تخصصی در زمینه زیباسازی ندارند و معنی مردم شناسی، جامعه‌شناسی و شهر شناسی را نمی‌دانند. پس بهتر است به جای حمایت، تخریب نکنند.
همان بهتر که سینماها تعطیل شود!

امیرحسین شریفی تهیه‌کننده سینما هم گفت: به نظرم در شرایطی که هرروز برای سینما مشکلاتی ایجاد می‌شود و به آن فشار می‌آورند، همان بهتر که کاملا تعطیل شود تا خیال همه هم راحت شود. مگر می‌شود هزینه را به یک‌باره ده برابر افزایش داد!؟ آن هم زمانی که تبلیغ در دیگر فضاها به شدت گران  و از عهده صاحب فیلم خارج است.

او ادامه داد: با این کار راه تبلیغ فیلم ها در ماهواره‌ دوباره باز می‌شود. حتی به نظر من دو برابر شدن هزینه تبلیغ فیلم ها در سر در سینماها هم منطقی نیست؛ چه برسد به اینکه ده برابر شود. من با جدیت مخالف چنین جریانی هستم.
ایجاد سختی بیشتر برای سینماگران منصفانه و منطقی نیست

رحمان رضایی کارگردان سینما هم اظهار کرد: اگر فشارها منجر به گشایش شود، اشکالی ندارد؛ اما متاسفانه اینگونه نیست. در شرایط اقتصادی کنونی که همه در فشار هستند، ایجاد سختی بیشتر برای سینماگران منصفانه و منطقی نیست. مشکل ما این است که با جدیت جریان‌هایی به این شکل را نقد و برای بهبود آن  تلاش و پافشاری نمی‌کنیم. از آن بدتر به راحتی شرایط سخت جدید را می‌پذیریم.

این کارگردان گفت: به نظرم حتما باید درباره این موضوع بازنگری شود؛ بخصوص برای سینماهایی که واقعا توان پرداخت هزینه‌های این شکلی را ندارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در «شب موسیقی» شبکه چهار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین قسمت از سری جدید «شب موسیقی»، این هفته با حضور شهرداد روحانی موسیقیدان، آهنگساز، رهبر ارکستر ایرانی روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، «شب موسیقی» دومین شب از مجله شبانگاهی «شب های هنر» است که یکشنبه شب ها ساعت ۲۳ پخش می شود.

رضا مهدوی مجری کارشناس «شب موسیقی» یکشنبه ۶ مرداد ماه در این برنامه میزبان شهرداد روحانی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی می شود و با وی درخصوص ارکستر سمفونیک ایران به گفتگو می پردازد.

پخش سه قطعه از ارکستر سمفونیک ایران به رهبری شهرداد روحانی و دو قطعه از علی رهبری در برنامه این هفته «شب موسیقی» پخش می شود. در قسمت ناشنیده های «شب موسیقی» یکشنبه شب، قطعه ای از استاد بنان که در سال ۴۳ اجرا شده است پخش خواهد شد.

گزارشی از بزرگداشت محمدعلی بهارلو از نوازندگان قدیمی ویلن، گفتگو با پرویز بیات نوازنده پیشکسوت کنترباس و باسابقه ترین نوازنده ارکستر سمفونیک تهران و پخش گفتگویی درخصوص زنده یاد مصطفی کمال پورتراب آهنگساز ایرانی و از استادان تئوری موسیقی (استاد شهرداد روحانی) از دیگر بخش های مجله «شب موسیقی» است.

«شب موسیقی» به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، مجله تخصصی موسیقیایی، یک شنبه شب ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه ۴ سیما پخش می شود. «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که از شنبه تا جمعه، هرشب ساعت ۲۳، به یکی از موضوعات تئاتر، موسیقی، شعر و ادبیات، کتاب و روایت، معماری، سینما و طنز می پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «قسم» با گروه آزاد آغاز می‌شود/ ثبت قرارداد ۳ فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران «قسم» ساخته محسن تنابنده در گروه آزاد از چهارشنبه این هفته گفت.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره خروجی جلسه امروز ۶ مردادماه این شورا بهدمهر گفت: در جلسه امروز مقرر شد فیلم سینمایی «قسم» ساخته محسن تنابنده از چهارشنبه ۹ مردادماه به دلیل نزدیک بودن به ایام محرم در گروه آزاد اکران شود اما در همین بازه زمانی نمایش «زهرمار» ساخته سیدجواد رضویان در سرگروه زندگی ادامه دارد پس از آن نیز «قسم» از ۱۶ مردادماه در سرگروه زندگی به نمایش در می‌آید.

وی افزود: در جلسه امروز همچنین قرارداد فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی در سرگروه استقلال بعد از «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی، «شاه کش» ساخته وحید امیرخانی بعد فیلم «سرکوب» ساخته رضا گوران در گروه آستارا، «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدیان در گروه باغ کتاب بعد  از فیلم «روسی» ساخته امیرحسین ثقفی ثبت شد.

فرجی در پایان گفت: آخرین روز نمایش فیلم سینمایی «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی باتوجه به خاتمه سقف نمایش روز سه‌شنبه هشتم مرداد در همه سینماهای تهران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زوج‌های درگیر بی‌وفایی در «هزار راه نرفته» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه این هفته «هزار راه نرفته» در ادامه سلسله برنامه هایی با موضوع بی وفایی و بدعهدی در زندگی زناشویی در بخش های متعددی روانه آنتن خواهد شد.

به  گزارش سینماپرس، انواع و نمونه هایی از بی وفایی و عوامل ایجاد کننده این معضل خانوادگی در برنامه های هفته گذشته توسط روانشناسان برنامه «هزار راه نرفته» بررسی شد و این هفته در برنامه هایی که از شنبه ۵ مرداد تا سه شنبه ۸ مرداد روانه آنتن می شود این مساله در بخش های متعددی پی گرفته خواهد شد.

علاوه بر حضور زوجی که به دلیل نابلدی و نداشتن مهارت های لازم هر ۲ در فرازهایی از زندگی مرتکب اشتباهاتی شده اند، بانویی مهمان برنامه است که با بی وفایی همسر روبرو شده است. در این بخش از برنامه با حضور شهریار شهیدی و محمدعلی مظاهری درباره آسیب های این اتفاق و اعتماد بیش از اندازه و بی دلیل همسران صحبت خواهد شد.

این هفته همچنین درباره معیارهای صحیح انتخاب همسر بحث خواهد شد تا جوانان هنگام انتخاب همسر به مواردی توجه کنند که در زندگی واقعی بیشتر مورد نیاز است و خیال پردازانه و رویایی با این مساله روبرو نشوند.

پخش دومین بخش از گردهمایی بی وفایی یکی دیگر از تدارکات «هزار راه نرفته» در این هفته است که با حضور خانم ها و آقایان متاهل برگزار می شود. در میان شرکت کنندگانِ این گردهمایی افرادی هم حضور دارند که یا مرتکب بی وفایی شده و یا به آن دچار شده اند و تجربه های عینی خود از این مساله را بیان می کنند.

محور این گردهمایی بخشش است و اینکه آیا بخشش می تواند صورت بگیرد، چه تعریفی دارد و در چه حد عملی است. مجری کارشناس این بخش لیلا عزیزی است و در لابلای این گردهمایی صحبت های علی صاحبی در این زمینه پخش خواهد شد.

«هزار راه نرفته» کاریست از گروه خانواده به تهیه کنندگی ناهید سادات‌ شریفی که از شنبه تا سه‌شنبه هر هفته ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن می شود و بازپخش این برنامه همان روز ساعت ۲۳:۳۰ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترویج اندیشه‌های ضد ایرانی در سینمای غرب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینما محفلی برای نمایش قدرت سیاسی کشورها و خط و مشی از دیپلماسی فرهنگی در جهان است. در این میان چتر سلطه آمریکا بر سیاست گذاری جشنواره‌های فیلم خارجی، منجر به تسلط بر دیپلماسی کشورها شده و با سیاه نمایی تاریخ، اندیشه‌هایی ضد ایرانی را ترویج می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، سینما محفلی برای نمایش قدرت سیاسی کشورها و خط و مشی از دیپلماسی فرهنگی در جهان است. در این میان چتر سلطه آمریکا بر سیاست گذاری جشنواره‌های فیلم خارجی، منجر به تسلط بر دیپلماسی کشورها شده و با سیاه نمایی تاریخ، اندیشه‌هایی ضد ایرانی را ترویج می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، چهاردهمین نشست تحلیلی برنامه «سینما؛ گفتمان فرهنگی» با موضوع «سینما و دیپلماسی فرهنگی» با حضور: دکتر ابراهیم فیاض نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران محمدرضا شرف‌الدین تهیه کننده سینما، امیررضا مافی منتقد سینما، امیر اسفندیاری کارشناس سینمای بین‌الملل، سیدمحمد حسینی و یزدان عشیری از منتقدان و کارشناسان سینما در سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد.

دکتر ابراهیم فیاض عنوان کرد: ما در تحلیل مقوله‌های درونی و بیرونی سینما هیچ تعبیری به اسم قدرت نداریم و این امر منجر به تقسیم بندی ادوار به مخملباف اول و دوم شده است. به طور کلی عدم وجود قدرت، سینما را به دو دوره رسانده است ولی قدرت و عملکرد علوم انسانی تا حدی است که منجر به ساخت غرب شده و در تحلیل مسائل مختلف به نحوی سیاست گذاری می‌کنند که اجازه نفس کشیدن را از همه گرفته است و در شرایطی که به ظاهر شعار آن آزادی است، اما به شیوه‌ای دیکتاتوری عمل می‌کند. در حالیکه علوم انسانی در دانشگاه‌های ما کاربردی ندارد.

فیاض ادامه داد: بزرگترین نرم افزار، قدرت است که به واسطه آن می‌توان به پیشرفت رسید. گفتمان از جمله پیشرفت‌های ارتباطی است که لازمه اجرای آن نیز، قدرت است اما متاسفانه، ما از وجود آن محروم بوده و این کمبود منجر به پیچیده شدن امور شده است. در سینما و تلویزیون ما، قدرت معنای تعیین و تکلیف به خود گرفته و افراد را ملزم به انجام برخی وظایف کرده است. برنامه سازی صداو سیما نمونه‌ای بارز این نگاه است که مدیران به واسطه قدرتی که دارند ما را نوکر خود حساب می‌کنند و برایمان تعیین و تکلیف می‌کنند. از طرفی دیگر، دانش آموخته‌های ما که عاملی برای قدرت هستند، با وجود تحصیلات آکادمیک توانایی بهره‌مندی از تحصیلات دانشگاهی خود را نداشته و با بی‌درایتی خود بر این بی‌قدرتی دامن می‌زنند.

وی یادآور شد: فعال بودن سینما مایه حیات آن است و اهمیت آن در همه ابعاد، تا مرز امنیتی کشورها هم، پیش رفته است. تام کروز بازیگر آمریکایی، نمونه‌ای از تاثیر سینما در ابعاد سیاسی کشورها است که با نقش آفرینی در فیلم‌های امنیتی، خط و مشی خاصی را دنبال می‌کند. فیلم‌های پنتاگونی نیز از جمله‌ها ژانرهایی است که تنها با حفظ ظاهر به مسائل امنیتی آمریکا مراجعت کرده و پیام‌هایی متناسب با سیاست‌های این کشور را منتقل می‌کند. این در حالی است که در سینمای ما مباحثی درباره قدرت CIA و تاثیرات آن بر خاورمیانه و تصمیمات مملکتی وجود ندارد و باید فضایی برای اینگونه موضوعات در ابعاد تولیدات تلویزیونی و سینمایی تعریف شده و نسبت به این مغفولات اقدامی جدی صورت گیرد.

این نویسنده و پژوهشگر فرهنگی تاکید کرد: برخی توییترهای بازیگران ما مضمونی فراماسونری دارد که این امر مایه خفت سینمای ایران بوده و نمی‌توان آن را تنها اشتباه یک هنرمند معرفی کرد چرا که اصولا سازمان صدا و سیما سیاست فراماسونری را دنبال کرده و وضعیت امروز آن بر گردن مدیران این مجموعه است. نشاندن افراد نالایق و بی‌مهارت بر صندلی‌های مدیریتی وضعیت اسف باری را برای کشور رقم زده است.

وی اظهار داشت: سینما هنر هفتم و آخرین هنر است و تا حدی جامع و کامل است که جایی برای فکر کردن باقی نمی‌گذارد. پس، سینما ایدئولوژیک بوده و محور اصلی قدرت محسوب می‌شود. این درحالی است که اقتدار آمریکا، سینمای این کشور را نیز قدرتمند کرده و در فیلم‌های مبتذل و حتی ارزشی آن هم نمودی ملموس پیدا کرده است.

فیاض یادآور شد: سینما محدودیت ندارد و باید به همه موضوعات در قالب فیلم بپردازد چرا که اگر جای برخی از موضوعات را در این عرصه خالی کنیم، محصولات ضد ارزشی خارجی این خلا را پر کرده و منجر به مدیریت سینمای غرب بر ما می‌شود. فیلم تایتانیک، نمونه بارزی از رهبری فرهنگی آمریکا بر سایر کشورها است. بنابر این اگر سینما وارد قدرت نشود، عملا نابود شده و نمودی از دوران مخملباف دوم را پیشرو خواهیم داشت.

وی درباره سیاست‌های آمریکا در مواجهه با مخاطب بین‌المللی گفت: آمریکا هیچ وقت جامعه شناسی و علوم اجتماعی را نپذیرفت و به جای آن روان شناسی را قبول کرده و جایگاه فرد در جامعه را جایگزین جامعه مشتمل از فرد کرده است. مردم این کشور نیز، تحت تاثیر سیاست‌ها، در سن نوجوانی متوقف شده و بر منوال این دوران حرکت و به حیات خود ادامه می‌دهند. مسئولان آمریکایی با محدود کردن فضای نقد اجتماعی، بر ماندگاری این سیستم و ادامه روند سیاست‌ها تاکید می‌کنند.

وی دیپلماسی و فرهنگ را دو معنای جداگانه می‌داند که در کنار هم محتوایی ارزشمند را می‌سازند. این درحالی است که در زمان وزارت دکتر ولایتی، زمانی که برای اولین بار از واژه دیپلماسی فرهنگی استفاده کردم با تمسخر عده ای از مسئولان بی‌سواد رو به رو شدم.

وی عدم وجود سواد رسانه‌ای را یکی از بزرگترین مشکلات ایران دانست و عنوان کرد: سانسور به معنای ضعف است و اعمال آن در ماهواره و اینترنت هم کاملا احمقانه است. سانسور در سلسله فعالیت‌ها، نهایتا به نتیجه‌ای ویرانگر در جامعه می‌رسد و متاسفانه، مسائلی نظیر روابط خصوصی زن و شوهرها را نیز به کف خیابان کشانده است. مسئولان ما خیال می‌کنند اگر چشم بندی برای مخاطب بگذارند کسی متوجه مفاهیم نمی‌شود در حالیکه مخاطب برای دیدن همه چیز فراتر از سانسور پیش می‌رود.

اخفای مشکلات اخلاقی سقراط در پس فلسفه

این نویسنده و پژوهشگر فرهنگی تاکید کرد: قطعا، دیپلماسی در همه ابعاد زندگی وجود دارد و نداشتن آن کاملا احمقانه است. مرده شور این تمدن را ببرند که در حال خفه کردن ما است و زندگی را به روال تکراری رسانده است. ما در سینما همچون جاده ابریشم در مسیر اشتباه حرکت می‌کنیم. چرا که تصور می‌کردیم تاریخ ما به جاده ابریشم گره خورده است در حالیکه این تاریخ متعلق به دو دوره مغول و اسکندر مقدوتی بوده و ما نوکر اروپا بوده‌ایم. پس تمدنی برای ما نیست و نباید به این ذلت افتخار کنیم. واقعیت دیگری در این زمینه وجود دارد که بر روابط ما با کشورها تاکید می‌کند. واقعیت فلاسفه یونان چیزی دیگری است. به عنوان مثال سقراط مشکل اخلاقی و جنسی داشته است تا جایی که اعدامش می‌کنند. افلاطون هم همین مشکل را داشته است. ولی چگونه تصویری از تاریخ یونان و فلاسفه شان در ذهنمان نقش بسته؟ قطعا، ما بدون افغانستان و عراق به جایی نمی‌رسیم و باید از لحاظ تمدنی از این کشورها پیشی بگیریم و اگر نه از لحاظ امنیتی دچار مشکل می‌شویم. مسئولان نمی‌دانند که در دیپلماسی ما عراق، کویت و افغانستان اهمیت و نقش به سزایی دارند.

وی ادامه داد: برای موفقیت دیپلماسی فرهنگی باید به همه ابعاد ادبیات، هنر و فلسفه توجه شود. اگر در دیپلماسی از متن به مفهوم برسیم همه مشکلات حل می‌شود. بسیاری از مشکلات ما ریشه در عدم شناخت ما از غرب دارد. این درحالی است که زن در یونان به برده داری گرفته می‌شود اما اینگونه موضوعات در فیلم‌های انان جایگاهی ندارد و به این موضوعات تا به حال پرداخته نشده است. ما اگر غرب را به غرب و ایران را به خود برگردانیم همه چیز درست می‌شود. بدون ایران ما غرب را نمی‌شناسیم و بدون غرب ایران را نخواهیم شناخت، و در هر دو موضوع بدون بررسی اسلام به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

سینما مسیری برای پیشرفت در ایران

فیاض گفت: بدون سینما، ایران هیچ پیشرفتی نخواهد داشت. در حالیکه ما متفکرین پشت سینما را نمی‌شناسیم و با رفتارهای منفعلانه مسئولان در کشور، منجر به بروز مشکلات امروز سینمای ما شده است در شرایطی که صورت خارجی همه اشیا هنر است و هنر هفتم ما نیز سینما است که تکنولوژی، پیشرفت و امپراطوری و غیره را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: مهمترین عامل گذشته و تاریخ است که فرهنگ را می‌سازد. اگر رسانه نتواند گذشته را به آینده ببرد حتما آینده را ویران می‌کند در حالی که این تفکر حیثیت منافع ملی آمریکا و اروپا است و عاملی برای سازندگی آینده است.

مهندسی فرهنگی عاملی برای پیشرفت سینما

محمدرضا شرف الدین تهیه کننده سینما در این نشست ضمن تاکید بر تمدن غنی ایران گفت: سیاست‌های سینمای ما نیاز به هدف گذاری و ارائه راهکارهای جدیدی برای پیشرفت دارد. ما از مهندسی فرهنگی غافل بوده و مدیریتی بر منابع مختلف اقتصادی و نیروی انسانی وجود نداریم. با وجود فرهنگ و تمدن غنی و با قدرت، به لحاظ بهره مندی از افکار و اندیشه‌های دینی و اعتقادات به صورت کلی عمل می‌کنیم. در این راستا با غفلت از نهادینه کردن آن‌ها، در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره با خلا روبرو شده و ادامه حیات مشکل ساز شده است.

وی افزود: دیپلماسی فرهنگی، فن مدیریت تعامل با جهان خارجی در عرصه فرهنگی است و نیاز ما به مدیریت تعاملات فرهنگی با دیگر کشورها را نشان می‌دهد. مجموعه‌های فرهنگی نظیر حوزه هنری باید میزان تعاملات ما با جهان خارج را بررسی و بهره برداری از این اصل مهم را مورد پیگیری قرار دهند.

شرف الدین خاطرنشان کرد: دیپلماسی فرهنگی با قدرت معنا پیدا کرده و قطعا بدون آن به سینمای پیشرفته‌ای نخواهیم رسید. در هر زمینه ای که قدرت وجود داشته، عملکردهای خوبی صورت گرفته است. نظیر انرژی هسته‌ای، پیش از مذاکرات برجام. موضوعات بسیاری در ۴۰ سال تعاملات ایران و جهان نیاز به برون نمایی و اظهار دارد که سینما تنها راه بروز آن است.

این تهیه کننده سینما، تصریح می‌کند: متاسفانه، برخی فیلمسازان ما برای کپی برداری از فیلم‌های کشورهای حتی جای دوربین را عوض نکرده و به بازنمایی کامل این آثار می‌پردازند و با کمال افتخار نسبت به خلق اثر خود ادعای نوآوری دارند.

مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: مرور موفقیت‌ها و کم و کاستی‌های گذشته در حوزه دیپلماسی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و غیره می‌تواند راهکاری برای بهبود این وضعیت باشد. از طرفی دیگر، شناسایی دیپلمات‌ها و بررسی محتوای مناسب فیلم‌های راه یافته به عرصه بین‌المللی عاملی برای ممانعت با سیاه نمایی‌های رایج در این آثار است؛ چرا که معرفی دیپلماسی فرهنگی، جمهوری اسلامی را به چالش کشانده و فیلمسازان را به ساخت فیلم‌های مورد پسند جشنواره‌های خارجی ترغیب کرده است. در این شرایط فیلم سازان بنابر سیاست‌های مدون و از پیش تعیین شده حرکت می‌کنند و به افکار و اندیشه‌ها جامه عمل می‌پوشانند. اساسا، برخی افراد ترجمان زبان بیگانگان محسوب می‌شوند و تابع خط و مشی مستقیم و غیرمستقیم کشورهای دیگر بوده و اصول فرماسونری را به عرصه فرهنگی ما می‌کشانند. ادله لازم برای اثبات این امر نیز، در بسیاری از جشنواره‌های فیلم خارجی وجود داشته و حتی با انتخاب ریاست جشنواره‌ها، تعیین راهبردها و رویکردهای فرماسونری جشنواره فیلم کن نیز تناسب بسیاری دارد.

به گفته وی، جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد هنری کشور که بستری برای نمایش و ارائه فیلم‌های انقلابی و ارزشی است، امروز از این فضا به دور مانده است در حالی که نامگذاری آن نیز به رویداد بزرگ انقلابی اشاره دارد. جوایز اهدا شده در این جشنواره نیز جای بحث بسیاری دارد.

این تهیه کننده سینما معتقد است سینما به عنوان یک ابزار امنیت ملی مهم تلقی شده و عاملی برای تعاملات امنیتی ما با دنیاست که در چارچوب قدرت معنا می‌گیرد. در این میان نظام نیز در ایجاد قدرت اجتماعی تا حدی موفق بوده است. کشورهایی چون افغانستان و عراق به علت نداشتن سینما از لحاظ دیپلماسی فرهنگی به پیشرفت خوبی نرسیده اند. با این وجود آثارخوبی از این کشورها در جشنواره‌های بین‌المللی وجود دارد که بسیاری از کشورهای سینمادار نظیر ایران، با وجود صرف هزینه‌های مربوط به آن، به نتیجه قابل توجهی در حوزه دیپلماسی فرهنگی نرسیده‌اند.

موفقیت سیاست خارجی در گروی بها به سینما

وی یادآور شد: ما به حضور در جشنواره‌های مختلف نیاز داریم ولی سیاست گذاری خاصی در این زمینه نداریم.

سیاست خارجی ما برای موفقیت نیاز به سینما دارد. آمریکا در همه جای دنیا سینمایی برای اکران فیلم دارد. چندین هزار کیوسک روزنامه فروشی اجاره دارد و ما از این زمینه‌های فرهنگی عقب مانده‌ایم.

یزدان عشیری، در این برنامه با اشاره به اهمیت موضوع دیپلماسی فرهنگی در سینما گفت: یکی از موضوعات مفقوده سینما، فقدان بررسی محتوای برنامه‌های تلویزیون و سینما و تاثیر گذاری و نسبت آن با منافع ملی و دیپلماسی فرهنگی است و از افق هدفمند در این زمینه غافل بوده‌ایم. این در حالی است که با نیم نگاهی به سینمای غرب وهالیوود، شاهد توجه جدی به مقوله دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای در سینما و تاثیر گذاری‌اش بر مخاطب هستیم.

قدرت‌هالیوود، ارتش آمریکا را حریف است

وی افزود: جا دارد اشاره‌ای به جمله ماندگار مرحوم کیارستمی کنم که مفهوم رسایی از دیپلماسی سینمای غرب در آن است. می‌گوید: «هالیوود از ارتش آمریکا هم قدرتمندتر عمل می‌کند» این روند در همه دوره‌های تاریخ سینمای آمریکا از دوران جنگ با آلمان و ژاپن تا جنگ‌های سرد و جنگ به اصطلاح با تروریسم می‌بینیم.

عشیری خاطرنشان کرد: وزارت امور خارج آمریکا با ایجاد اتاق فکر در کمپانی‌های فیلمسازی، در پی برنامه‌هایش از سینماست. در حالیکه ما فاقد این اتاق فکر برای برنامه‌های دیپلماتیک و استراتژیک مان هستیم. معتقدم نسبت سینمای ما با مقوله دیپلماسی فرهنگی و حفظ منافع ملی در نظام جامعه بین‌الملل، نیاز به تحلیل و بررسی دارد تا ریشه غفلت‌های موجود در این عرصه شناسایی و جبران شود.

سیدمحمد حسینی، با اشاره به نقصان محتوایی فیلم‌های راه یافته به جشنواره‌های خارجی خاطرنشان کرد: نوع رفتار ما در قبال فرهنگ و خواستگاه کشورمان نیاز به تحقیق و پژوهش‌های غیرمتعارف ندارد و برای رسیدن به جمع بندی کافی است نگاهی به تولیدات راه یافته در چند سال اخیر به جشنواره‌های خارجی انداخته شود.

به گفته وی، سینمای ما مملو از آثاری است که با رویکرد جشنواره ای ساخته شده و به دنبال کسب جوایز و مطرح شدن در عرصه بین‌المللی هستند. معتقدم این آسیبی جدی است. همچنین، استفاده از عوامل خارجی در تولید آثار شکل دیگری از آسیب است که سازندگان آثار با انگیزه‌های مختلف اقدام به کارگیری داف‌های خارجی می‌کنند.

وی یادآور شد: ما تاکنون ورود جدی ای به عرصه اکران بین‌المللی نداشته‌ایم و دستورالعمل و نظام حقوقی تبیین شده‌ای هم به منظور نحوه تولید فیلم‌ها و شرایط اکران آن در عرصه بین‌المللی وجود ندارد. نبود نظام حقوقی روشن در کشور، عرصه را برای ساخت آثار مشترک با دیگر کشورها تنگ کرده و ما را از این پیشرفت محروم کرده است در این میان حرکت به سمت آرمان‌های‌هالیوود سیاست‌های ما را با تحولات متناقضی روبرو می‌کند.

حسینی، نداشتن رویکرد مناسب برای تولید آثاری شگفت انگیز به منظور اکران در عرصه بین‌المللی را از دیگر معضلات سینمای ایران خواند و افزود: در قبال کشورهای خارجی از تصورات خوبی نسبت به تولیدات سینمایی برخوردار نیستیم در حالیکه از لحاظ پتانسیل‌های سینمایی از دیگر کشورها عقب نبوده و از نظر مهارت و توانایی، از فیلمسازان خوبی برخورداریم که حیرت بسیاری از فیلمسازان خارجی را هم برانگیخته است. ضعف ما در سینما در نظام مدون حقوقی است که این وظیفه برگردن سینماگران نبوده و به نظام آموزشی برای ارائه راهکار مناسب، وزارت امور خارجه جهت تعیین دیپلماسی عمومی و برقراری این کرسی‌ها و تفکر به ساز و کارها بر می‌گردد تا با تعامل با نهادهایی نظیر حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به آن مبادرت شود.

این منتقد و کارشناس سینما اظهار داشت: فیلمی نظیر «بچه‌های آسمان» صرفا مفهومی امروزی ندارد و گویای مفهومی انسانی است. اهمیت علوم انسانی در این است که از کالبد موضوع خارج شده و مفهومی انسانی را به مخاطب ارائه دهد. دیپلماسی فرهنگی زمانی نتیجه مثبتی دارد که منجر به شناخت درست ماهیتی انسان شود و محتویات را با همان مفاهیم انتقال دهد.

وی یکی از شیوه‌های توسعه ارتباط فرهنگی را جشنواره‌های بین‌المللی دانست و عنوان کرد: از شروع جریان سینما در آمریکا، بر سیطره اکران فیلم‌ها تاکید شده و اجازه نفوذ به سیطره اکران در دنیا را به هیچ کشوری نمی‌دهند. آمریکایی‌ها در برهه‌ای متوجه قدرت روس و ایتالیا شده اند ولی با هوشمندی آن‌ها را به زیر سایه خود برده‌اند. در اکثر جشنواره‌های دنیا سیاست گذاری‌ها تحت سلطه آمریکا هدایت می‌شود. از سوی دیگر، با اختصاص امکانات، موتور قصه گویی سینماهای فرانسه، ایتالیا و آلمان را خواباندند. جریان قصه گویی، مجدد در حال احیا است و اگر سینمای ایران می‌خواهد از فضای مهلک امروز خود جان سالم به در برد باید خارج از فضای مدیریتی، به سنت قصه گویی خود باز گردد.

امیر رضا مافی منتقد سینما، از دیگر میهمانان این نشست با اشاره به عدم دستیابی به مرحله گفتمان و دیالوگ در فرهنگ ایران گفت: ما چیزی به نام گفتمان انقلاب فرهنگی نداریم.

مافی عنوان کرد: همه جهان متاثر از سینما است و به طور کلی سینما بازسازی یک جهان در برابر یک مخاطب است و سینمای غرب نیز از ان قضیه مستثنی نمانده است. در شرایطی که غرب را خوب نخوانده‌ایم، یا به کپی برداری از آن پرداخته‌ایم و یا برعلیه آن پیش رفته‌ایم و همواره آن را تماشا کرده‌ایم. ما غرب را به خوبی نخوانده‌ایم تا مستقلا از آن هویتی برای خود بسازیم. غرب گرایی، لیبرال سوسیالیستی و غیره تعابیری است که از این عدم شناخت و بی‌هویتی نشات می‌گیرد.

وی یادآور شد: تا مدت‌ها وظیفه رسانه بازنمایی جهان حقیقی بوده است. اما برای همه ما مشخص شده است که از سال ۷۰ به بعد، مسیر رسانه دیگر بازنمایی نیست بلکه به وانمایی حقیقت می‌پردازد. در این حالت حقیقت از بین رفته و کتمان حقیقت را مکتوب می‌کند. طی ۲۰ سال اخیر این اتفاق از کتمان حقیقت فراتر رفته و حقیقت‌های جعلی نیز ساخته می‌شود و چنان متورم و حجیم می‌شود که جلوی دید را می‌گیرد. در واقع امروز، روز کوری و ناشنوایی ما است که با پیشرفت فضای مجازی، تکنیک و تکنولوژی و گذر زمان به اوضاع بدتری رسیده است و ما آن را دوران پسا تکنولوژی می‌نامیم.

این منتقد سینما معتقد است که سینما در حال حاضر مشغول وانمایی کردن است و این عمل فراتر از بازنمایی است. امروز مبنایی برای اندیشه وجود ندارد و فاقد فلسفه هستیم یعنی ما در فلسفه اسلامی در ملاصدرا باقی مانده‌ایم و همیشه به عنوان یک ساحت مقدس یک منطقه ممنوعه به آن نگاه کرده‌ایم تا نسخه‌ای از آن را برای جامعه امروز بپیچیم. در حالی که ابتکارات مهمی صورت گرفته، اما آیا تدریس ادله اثبات ملاصدرا در دانشگاه امروز می‌تواند جوابگوی نیاز ما باشد؟ ما در ملاصدرا مانده‌ایم و هر چه که از او داریم را برای امروز تجویز می‌کنیم. در واقع ما حرف جدیدی نداریم و غرب را هم صرفا بد می‌دانیم. از طرفی دیگر به سراغ دین و اسلام رفته‌ایم این در حالی است که در سده اخیر مدام مشغول تقلیل دین به شرع بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما بیشتر مفعول دیپلماسی غرب هستیم. سریال چرنوبیل و فاجعه انرژی هسته‌ای در اوکراین بالاترین مخاطب را امروز به خود اختصاص داده است. چه اتفاقی در این سریال می‌افتد که موجب وجد و شعف در مخاطب جهانی شده است؟ این فیلم قرائت آمریکا از یک فاجعه است که با ساختار و درام خوبی که دارد بر مخاطب تاثیر شگرف گذاشته است. ما برای معرفی جمهوری اسلامی و انقلاب چه اثری فرهیخته‌ای ساخته‌ایم؟ مدام مشغول معرفی شورای سیاست گذاری‌هایی هستیم که حرفی برای گفتن ندارند و متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ما هم به این فاجعه دچار شده است.

اولویت جوایز اسکار با اقلیت‌های سیاه پوست و جنسی

مافی در بررسی وضعیت برندگان اسکار در چند سال اخیر اذعان داشت: اکثریت برندگان اسکار از اقلیت‌های سیاه پوست و اقلیت‌های جنسی ر ا شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: خارج از مرزها، دیپلماسی فرهنگی نه تنها برای کشور ما معنایی ندارد بلکه حتی پاسخی هم برای یک دانشجوی ایرانی نسبت به این حوزه وجود ندارد چرا که فلسفه، جهان بینی و ایدئولوژی محدود به قدرتی برای آن ساخته‌اند که از قدرت نظام و حاکمیت نشات می‌گیرد. ما نمی‌توانیم پروژه‌ای به نام دیپلماسی فرهنگی داشته باشیم چرا که این اقدام به عنوان یک امر مستقل، معنایی ندارد. همه نهادهایی که وظیفه دیپلماسی فرهنگی را برعهده دارند، قادر نیستند به عنوان یک پروژه به آن نگاه کنند. احقاق دیپلماسی مناسب فرهنگی مستلزم فلسفه و مبنای هستی است تا جهان بینی مناسبی در این عرصه داشته باشیم.

دین آرتور میلر برگردن اصغر فرهادی/ «فروشنده» تقلیدی تمام عیار از نمایشنامه «مرگ فروشنده»
این منتقد سینما گفت: فروشنده اصغر فرهادی با همه موافق‌ها و مخالف‌ها موفق به کسب اسکار شد. معتقدم کارگردان این اثر هوشمندی خاصی نسبت به جامعه هدف داشت چرا که در این فیلم از المان‌هایی استفاده کرده که مخاطب هدف به خوبی آن را درک می‌کند چون فیلم برگرفته از نمایش نامه مرگ فروشنده اثری انگلیسی به قلم آرتور میلر است و تماما از این اثر الهام گرفته است. در این میان تعجب آمریکایی‌ها نسبت به شخصیت اصلی فیلم فروشنده و تشابه عجیب آن به نمایش نامه مرگ فروشنده دیدنی است.

امیر اسفندیاری کارشناس سینمای بین‌الملل، در باره بازار جهانی فیلم گفت: بنده مدت زیادی در آمریکا زندگی کرده‌ام معتقدم آمریکا تنها کشوری است که از طریق سینما می‌شناسیم و نمی‌توان این عقیده را به همه کشورها تعمیم داد. سینمای آمریکا مونوپل همه کشورها را شامل شده و ۷۶ درصد فیلم‌های اروپایی را که همیشه سعی دارد در نمایش فیلم‌هایش خودکفا باشد، در اختیارهالیوود است. کسانی که به دنبال گرفتن بازار جهانی هستند هنوز برداشت درستی از بازار جهانی ندارند. تنها ۳ درصد فیلم‌های بازار جهانی متعلق به کشورهایی نظیر چین، ایران، هند، کره و ژاپن است. بنابر این، درصد بسیار کمی از بازار به فیلم‌های ایرانی تعلق دارد. اگر زمینی را که در آن بازی می‌کنیم به خوبی بشناسیم قطعا به موفقیت‌های زیادی می‌رسیم اما همینجوری امکان پیشرفتی برای ما در بازار جهانی و دنیا وجود ندارد.

وی افزود: رسانه‌ها در آمریکا بیشترین قدرت تاثیرگذاری را بر مردم جهان دارند و تزریق اندیشه به مردم از جمله وظایف آن است. خودم به عنوان یک ایرانی که اعتقادی به اندیشه آنها نداشته‌ام بعضا تحت تاثیر رسانه‌های شان قرار می‌گرفتم. در ایران موفق‌ترین اتفاق در حوزه دیپلماسی از طریق سینما رخ داده است اما سینمای آمریکا با نشان دادن مباحث اشتباه، بر افکار عموم مردم آمریکا تاثیر گذاشته وتصویر دیگری از ایران را به نمایش می‌گذارد.

اسفندیاری خاطر نشان کرد: فیلم بچه‌های آسمان اوجی برای سینمای ایران است چرا که فیلمی ایرانی به بزرگترین کمپانی خارجی فروخته شد که تا قبل از آن فیلم‌های کارگردانان به نامی چون کیارستمی به این مرحله نرسیدند. در واقع این فیلم مسیر را برای پیشرفت فیلم‌های دیگر هموار کرد. تاثیر حضور فیلمی ایرانی در اسکار تاحدی زیاد است که حتی کسانی را که با نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند را به واکنش مثبت عرق ملی و افتخار آفرینی ترغیب کرده است.

وی اظهار داشت: سینما با وجود همه تبلیغات عجیب توانسته است پنجره‌ای از فرهنگ اصیل ایران باز کند. نقدهای زیادی به فیلم بچه‌های آسمان وارد شده که نمادی از فقر و غیره است در حالی که این فیلم عزت مردم ایران را نشان می‌دهد. خانه دوست کجاست نیز نمادی ازتعهد یک فرهنگ اصیل است و چه بسا مفاهیم خوبی که تماشاگران خارجی از این فیلم به خود گرفته‌اند. ما باید نقدهای خوب را هم شنیده و بعد از آن در جایگاه انتقاد بنشینیم. فیلم مارمولک ساخته کمال تبریزی، یکی دیگر از آثاری است که واکنش‌های خوبی را در جامعه غرب به خود دیده و بر ارزش‌های مذهبی ما تاکید دارد. بنابراین بسیاری از تفسیرهایی که از فیلم‌های ما می‌شود، کاملا نادرست و اشتباه است. حضور فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور واکنش‌های زیادی را برانگیخته است و در حوزه دیپلماسی از کلیت آن صحبت می‌کنند. طبیعتا مسائل جزیی تری هم در آن وجود دارد که می‌تواند تاثیرات بدی داشته باشد اما باز هم دلیل خوبی برای نادیده گرفتن کلیت محسوب نشده و ارزش آن را کم نخواهد کرد.

اسفندیاری عنوان کرد: عده‌ای از افراد در ایران بنابر دلایلی غیرمنطقی نسبت به جشنواره‌های خارجی موضع می‌گیرند در حالی که با وجود تبادلات سیاسی صرفا نمی‌توان این گونه جشنواره‌ها را با دیدگاهی صرفا سیاسی نگاه کرد در جشنواره فیلم کن «فیلم زیر نور ماه» به خوبی درخشید در حالی که بسیاری از منتقدان تصور راهیابی این فیلم به جشنواره کن را محال می‌دانستند. تاکنون آثار بسیار زیادی با محتواهای مختلف موفق به حضور در جشنواره فیلم کن شده‌اند برای نمونه می‌توان به فیلم «گاوخونی» اشاره کرد.

این کارشناس سینمای بین‌الملل ادامه داد: در جشنواره فیلم برلین که محتوایی کاملا سیاسی دارد بسیاری از فیلم‌های خوب دیده شده است. در حال حاضر سینمای اسرائیل به تقلید از سینمای ایران می‌پردازد و چه بسا از آثاری که بر علیه خودشان است نیز اقتباس کرده‌اند. در سینمای آمریکا نیز کلیتی وجود دارد که همه مضامین و سیاست‌های خود را به همه نقاط دنیا منتقل می‌کند و در حیطه تاثیرگذاری بر مخاطب تا کنون بسیار موفق بوده است اما سینمای آمریکا کاملا مستقل و بدون تاثیر گذاری از دیگر کشورها عمل می‌کند.

سینما مهمترین اتفاق در حوزه دیپلماسی فرهنگی

وی اذعان داشت: من قبول دارم که هر جشنواره فیلمی به دنبال پرورش مقاصد خود است و برای حضور در این عرصه باید قوانین حاکم بر جشنواره‌های بین‌المللی فیلم را به خوبی بشناسیم و به گونه‌ای بازی کنیم که از فرصت‌های این جشنواره‌ها استفاده شده و در عین حال از مقاصد و هدف خود در فیلم غافل نمانیم. باید حواسمان باشد که صرفا برای جلب رضایت بانیان جشنواره‌های خارجی، محتوا و مضمون را بیگانه با معیارهای فیلمسازی کشور خود نکنیم. سینمای جنگ ما با همه دنیا متفاوت است. از فیلم «دیده بان» تفاسیر زیادی شده است. ما در سینمای ایران یک یا دو مورد فیلم خوب نداریم و تاکید می‌کنم مهمترین کاری که در حوزه دیپلماسی فرهنگی اتفاق افتاده، سینما بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیگیری دغدغه‌های زیست‌محیطی یک زوج جوان روی آنتن شبکه مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم ۵۲ دقیقه «رؤیایی در مه» به کارگردانی محسن سخا در شبکه مستند تولید می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محسن سخا کارگردان مستند «رؤیایی در مه» با نام قبلی «کارواش» که در شبکه مستند تولید شده است، درباره این مستند گفت: این فیلم ۵۲ دقیقه‌ای درباره یک زوج جوان مریوانی در کارواشی است که صاحب آن هستند و از حیوانات زخمی حمایت و پس از بهبود آن‌ها رها می‌کنند.

وی درباره علت ساخت این مستند توضیح داد: علاقه‌مند به محیط ‌زیست هستم و فیلم‌های قبلی‌ام نیز درباره زوجی است که در محیط ‌زیست کار می‌کردند و این فیلم نیز همان فضا را دارد.

سخا با اشاره به مدت‌ زمان ساخت «رؤیایی در مه» بیان کرد: زمان فیلمبرداری، تحقیق و تدوین یک سال طول کشید و به تفکیک فیلمبرداری ۵ ماه و بقیه مراحل نیز مربوط به تدوین و صداگذاری بود که در حال حاضر در این مرحله هستیم.

وی درباره انتخاب موسیقی این فیلم مستند نیز عنوان کرد: از موسیقی خطه مریوان استفاده کردیم تا بتوانیم با شنونده ارتباط خوبی برقرار کنیم.

عوامل مستند «رؤیایی در مه» عبارت‌اند از نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و صدابردار: محسن سخا، دستیار کارگردان: پویه نعیمی، نور، تصویر و تدوین: علیرضا بهبهانی، صداگذار: حسین قورچیان، مدیرتولید: کیوان غلام ویسی، مشاور محلی: محمد غلام ویسی، عکاس: مائده فلاح.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«باران برای تو می‌بارد» به جشنواره‌ای در چین می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «باران برای تو می‌بارد» ساخته محمد مهدی دل خواسته به جشنواره‌ای در چین می‌رود.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «باران برای تو می‌بارد» تازه‌ترین ساخته محمد مهدی دل خواسته دومین حضور خارجی خود را در جشنواره بین‌المللی جوانان YVE چین تجربه می‌کند.

جشنواره بین‌المللی فیلم YVE رویدادی است که توسط YVE Culture & Art Communication Ltd برای کمک به فیلمسازان نسل جوان برگزار می‌شود. YVE Culture & Art Communication Ltd یک کمپانی رو به رشد است که توسط گروهی از دانشجویان چینی تاسیس شده است. فعالیت های اصلی YVE عبارتند از برگزاری نمایشگاه‌های و جشنواره‌های فیلم، تهیه فیلم در حوزه سینما و تلویزیون، مدیریت رویدادهای فرهنگی و هنری هنرمندان و …

اولین دوره این جشنواره در تابستان ۲۰۱۸ برگزار شده است.

در خلاصه داستان فیلم کوتاه «باران برای تو می‌بارد» آمده است: «این برگ‌های زرد، به خاطر پاییز نیست که از شاخه می‌افتند. قرار است تو از این کوچه بگذری و آن‌ها پیشی می‌گیرند از یک‌دیگر برای فرش کردنِ مسیرت…گنجشک‌ها از روی عادت نمی‌خوانند، سرودی دسته‌جمعی را تمرین می‌کنند برای خوش‌آمد گفتن به تو.»

علی اوسط سیفی و بهجت مجیدی بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش‌ کرده اند.

دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده: عرفان معصومی، مشاور کارگردان: محمد مهدی عسگرپور، مدیر هنری: کیوان مقدم، تدوین: بیژن میرباقری، مدیر تصویربرداری: آرش صادقی، موسیقی: بهزاد عبدی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: لیلا رنگرزان، صدابردار: محمد کیان ارثی، گروه تدوین: سولماز تیرماهی، منشی صحنه: فاطمه سیدی، مدیر رسانه‌ای: مرتضی رنجبران، مدیر تولید: علی حسن زاده، عکاس: امیر فائض، تدارکات: عباس یونسی و با سپاس فراوان از یغما گلرویی.

مشاهده خبر از سایت منبع