X

بایگانی مرداد 7, 1398

دفتر سینمایی

برنامه ای برای مصاحبه با پمپئو نداریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون برون مرزی صدا و سیما و رئیس شبکه پرس تی وی اعلام کرد که این شبکه برنامه ای برای گفتگو با پمپئو ندارد.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما و رئیس شبکه پرس تی وی به اظهارات امروز علی ربیعی سخنگوی دولت در مورد آمادگی پرس تی وی برای مصاحبه با مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا واکنش نشان داد و تاکید کرد: شبکه پرس تی وی درخواستی برای مصاحبه با وزیر خارجه آمریکا نداشته و فعلا هم برنامه ای برای مصاحبه با پمپئو ندارد.

روابط عمومی شبکه پرس تی وی اعلام کرد این واکنش در حالی صورت گرفته که علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران به پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا به مصاحبه با شبکه های ایران اشاره کرده و گفته است: پمپئو مایل است با خبرنگاران ایرانی گفت‌وگو کند. ما می‌گوییم خانم مرضیه هاشمی (خبرنگار شبکه پرس تی وی) را داریم که می‌تواند با او گفت‌وگو کند و ما از این ‌مساله گریزان نیستیم.

وزیر خارجه آمریکا چندی پیش برای مصاحبه با شبکه های ایرانی اعلام آمادگی کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری آیین تقدیر از نامزدهای بیست و یکمین جشن خانه سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در شامگاه روز دوشنبه ۷ مرداد طی مراسمی آیین تقدیر از نامزدهای بیست و یکمین جشن خانه سینما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نامزدهای بیست و یکمین جشن سینمای ایران که توسط کمیته صیانت از آرای انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی متشکل از آقایان: عبداله اسکندری، حسن حسندوست، سعید رشتیان، رضا مقصودی (اعضای کمیته صیانت)، مرتضی رزاق کریمی (نماینده هیات مدیره)، رامین حیدری فاروقی (رئیس انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران) و مازیار میری (مدیر اجرایی انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران) مورد شمارش قرار گرفت، به این شرح اعلام و در رستوران ماهان مورد معرفی قرار گرفتند..

*نامزدهای بهترین فیلم:

۱- تنگه ابوقریب به تهیه‌کنندگی سعید ملکان

۲- سرخپوست به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی

۳- شبی که ماه کامل شد به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی

۴- متری شیش و نیم به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان

۵- مغزهای کوچک زنگ زده به تهیه‌کنندگی سعید سعدی

*نامزدهای بهترین کارگردانی:

۱- محسن امیریوسفی برای فیلم آشغال‌های دوست داشتنی

۲- نیما جاویدی برای فیلم سرخپوست

۳- نرگس آبیار برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۴- سعید روستایی برای فیلم متری شیش و نیم

۵- هومن سیدی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین فیلمنامه:

۱- محسن امیریوسفی برای فیلم آشغال‌های دوست داشتنی

۲- پیمان معادی برای فیلم بمب یک عاشقانه آرام

۳- نیما جاویدی برای فیلم سرخپوست

۴- سعید روستایی برای فیلم متری شیش و نیم

۵- هومن سیدی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن:

۱- شیرین یزدان‌بخش برای فیلم آشغال‌های دوست داشتنی

۲- الهام کردا برای فیلم به دنیا آمدن

۳- سارا بهرامی برای فیلم دارکوب

۴- الناز شاکردوست برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۵- باران کوثری برای فیلم عرق سرد

۶- مرجان اتفاقیان برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد:

۱- نوید محمدزاده برای فیلم سرخپوست

۲- هوتن شکیبا برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۳- امیر جدیدی برای فیلم عرق سرد

۴- پیمان معادی برای فیلم متری شیش و نیم

۵- نوید محمدزاده برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

۱- ستاره پسیانی برای فیلم سرخپوست

۲- فرشته صدرعرفایی برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۳- شبنم مقدمی برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۴- سحر دولتشاهی برای فیلم عرق سرد

۵- لیلی رشیدی برای فیلم عرق سرد

*نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

۱- سیامک انصاری برای فیلم بمب یک عاشقانه آرام

۲- آرمین رحیمیان برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۳- نوید محمدزاده برای فیلم متری شیش و نیم

۴- فرهاد اصلانی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

۵- نوید پورفرج برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین فیلمبرداری:

۱- حمید خضوعی ابیانه برای فیلم تنگه ابوقریب

۲- هومن بهمنش برای فیلم سرخپوست

۳- علیرضا زرین‌دست برای فیلم سرو زیر آب

۴- حمید خضوعی ابیانه برای فیلم غلامرضا تختی

۵- پیمان شادمانفر برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین تدوین:

۱- مصطفی خرقه‌پوش برای فیلم آشغال‌های دوست داشتنی

۲- میثم مولایی برای فیلم تنگه ابوقریب

۳- عماد خدابخش برای فیلم سرخپوست

۴- بهرام دهقانی برای فیلم متری شیش و نیم

۵- مهدی سعدی- هومن سیدی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین طراحی صحنه:

۱- جهانگیر میرزاجانی برای فیلم آخرین بار کی سحر را دیدی؟

۲- محمدرضا شجاعی برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۳- کیوان مقدم برای فیلم غلامرضا تختی

۴- بهزاد آدینه برای فیلم مارموز

۵- محسن نصرالهی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین طراحی لباس:

۱- جهانگیر میرزاجانی برای فیلم آخرین بار کی سحر را دیدی؟

۲- زهرا صمدی برای فیلم چراغ‌های ناتمام

۳- محمدرضا شجاعی برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۴- غزاله معتمد برای فیلم متری شیش و نیم

۵- مارال جیرانی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین صدابرداری:

۱- محمود سماک‌باشی برای فیلم آشغال‌های دوست داشتنی

۲- رشید دانشمند برای فیلم تنگه ابوقریب

۳- عباس رستگارپور برای فیلم سرو زیر آب

۴- مهدی صالح کرمانی برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۵- بهمن اردلان برای فیلم مارموز

۶- ایرج شهزادی برای فیلم متری شیش و نیم

۷- مهران ملکوتی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین صداگذاری:

۱- امیرحسین قاسمی برای فیلم تنگه ابوقریب

۲- آرش قاسمی برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۳- حسین ابوالصدق برای فیلم قانون مورفی

۴- سید علیرضا علویان برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

۵- سید محمود موسوی‌نژاد برای فیلم من دیوانه نیستم

*نامزدهای بهترین موسیقی:

۱- کارن همایونفر برای فیلم اتاق تاریک

۲- حامد ثابت برای فیلم تنگه ابوقریب

۳- بهزاد عبدی برای فیلم سرو زیر آب

۴- ستار اورکی برای فیلم ماهورا

۵- پیمان یزدانیان برای فیلم متری شیش و نیم

*نامزدهای بهترین چهره‌پردازی:

۱- سعید ملکان برای فیلم تنگه ابوقریب

۲- زهرا کمالی- فاطمه کمالی برای فیلم دارکوب

۳- ایمان امیدواری برای فیلم سرخپوست

۴- ایمان امیدواری برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۵- سعید ملکان برای فیلم غلامرضا تختی

*نامزدهای بهترین جلوه‌های بصری:

۱- محمد لطفعلی برای فیلم بمب یک عاشقانه آرام

۲- جواد مطوری – محسن خیرآبادی- محمد برادران برای فیلم تنگه ابوقریب

۳- جواد مطوری برای فیلم سرخپوست

۴- فرید ناظر فصیحی برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۵- جواد مطوری برای فیلم قانون مورفی

*نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:

۱- محسن روزبهانی برای فیلم تنگه ابوقریب

۲- محسن روزبهانی برای فیلم سرو زیر آب

۳- آرش آقابیگ برای فیلم شبی که ماه کامل شد

۴- حمید رسولیان برای فیلم ماهورا

۵- ایمان کرمیان برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

*نامزدهای بهترین تهیه‌کنندگی مستند:

۱- بهارستان خانه ملت به تهیه‌کنندگی بابک بهداد

۲- خانه‌ای برای تو به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی

۳- زمستان است به تهیه‌کنندگی پیروز حناچی

۴- روزی که رفت به تهیه‌کنندگی هادی معصوم دوست

۵- تمام چیزهایی که جایشان خالی است به تهیه‌کنندگی زینب تبریزی

۶- خط باریک قرمز به تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر- فرزاد خوشدست

*نامزدهای بهترین کارگردانی فیلم مستند:

۱- یاسر طالبی برای فیلم دلبند

۲- لقمان خالدی برای فیلم مهمانی خداحافظی

۳- مینا مشهدی مهدی برای فیلم آنجا که باد می‌وزد

۴- پناه بر خدا رضایی برای فیلم چشم‌ها و دست‌ها

۵- مهدی نورمحمدی برای فیلم آواز جغد کوچک

۶- کامران حیدری برای فیلم واکس چه

*نامزدهای بهترین فیلم کوتاه

۱- سیاوش شهابی برای فیلم تشریح

۲- کریم لک‌زاده برای فیلم ماچ سینمایی

۳- حامد اصلانی برای فیلم اس S

۴- رقیه توکلی برای فیلم حلق‌آویز

۵- علی پاک‌نیا برای فیلم پاندای قرمز

۶- سید مهدی موسوی برزکی برای فیلم عزیز

*نامزدهای بهترین فیلم پویانمایی

۱- ملیحه غلام زاده برای فیلم کلاف

۲- بهرام عظیمی برای فیلم سیم ششم

۳- سمانه شجاعی برای فیلم جسم خاکستری

۴- مهین جواهریان برای فیلم زر زری کاکل زری

۵- آریا نسب فیضی برای فیلم آقای بی‌تفاوت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره‌های اروپایی برای چه رنگین‌کمانی می‌شوند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگرچه ممکن است به نظر برسد که بین مذهبی بودن و دفاع از همجنس‌گرایی یا حتی گرایش به آن، تناقضاتی بنیادین وجود دارد، اما این مساله بارها اتفاق افتاده است و در سینما نمونه‌های متعددی در این زمینه می‌توان یافت.

به گزارش سینماپرس، در قرن بیستم و اوایل دهه ۲۰ میلادی، سه سال پیاپی فیلم‌هایی با موضوعات همجنس‌گرایانه روی پرده‌ها رفتند. سیسیل ب دمیل، تهیه‌کننده و کارگردان مشهور هالیوودی که او را با فیلم‌هایی مثل «ده فرمان» و «کلئوپاترا» می‌شناسند، در سال ۱۹۲۲ اولین فیلم در جهان را که با موضوع همجنس‌گرایی ارتباط داشت، جلوی دوربین برد. سال بعد از آن چارلز برایان فیلم «سالومه» را با بازی آلا نازیمووا کارگردانی کرد که در درونمایه‌اش چنین مضمونی وجود داشت. اما سومین نسخه از این دومینوی تصادفی به کارل تئودور درایر، فیلمساز دانمارکی و یکی از مشهورترین سینماگران تاریخ تعلق دارد. او به‌رغم اینکه در سینما به چهره‌ای مذهبی مشهور است، فیلم «مایکل» را ساخت که آشکارا یک رابطه عاطفی ناهنجار بین دو مرد را روایت می‌کرد.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که بین مذهبی بودن و دفاع از همجنس‌گرایی یا حتی گرایش به آن، تناقضاتی بنیادین وجود دارد، اما این مساله بارها اتفاق افتاده است و در سینما نمونه‌های متعددی در این زمینه می‌توان یافت. سال ۱۹۲۹ لوید فرنج که کارگردان پنج فیلم از آثار «لورل و هاردی» بود، فیلم «آن همسر من» را ساخت که عده‌ای بخش‌هایی از آن را به چنین موضوعاتی ربط دادند و پس از آن، این درونمایه تا حدود ۵۰ سال در سینمای جهان غایب یا مهجور بود. در این سال‌ها فقط پیر پائولو پازولینی را می‌توان نام برد که با فیلم «سالو» به چنین مضامینی پرداخت. البته دشوار می‌توان گفت که او در دفاع از همجنس‌گرایی حرفی زده است و چیزی که سالو نشان می‌داد، بیشتر «تجاوز» بود و تمایلات ارادی و آگاهانه. سالو به شهر سدوم که مطابق بعضی از متون ادیان ابراهیمی، شهری در دره اردن بوده و حضرت لوط در آن سکونت داشته، اشاره‌ای ضمنی کرده است. با این حال نمایش منفی از مضامین همجنس‌گرایی را باید از واقعیات زندگی شخصی پازولینی جدا کرد و در این رابطه نکته قابل‌توجه درمورد این فیلمساز آن است که او هم به‌رغم وجود چنین درونمایه‌هایی در کارهایش، مایه‌های مذهبی هم داشت. غیر از بحثی که برخی جامعه‌شناسان در مورد وجود چنین تناقضاتی در بعضی افراد کرده‌اند و آن را به موضوع «ادیان سوپرمارکتی» و «دینداری دلبخواهانه و نه پرستش‌گرانه» ربط داده‌اند، موضوع همجنس‌گرا بودن کسانی که داعیه اعتقاد به ادیان ابراهیمی دارند، یکی از پایه‌های بحث در این‌باره قرار گرفته که آیا همجنس‌گرایی یک گرایش جسمی و به عبارتی یک خصوصیت نادر فیزیکی در بعضی افراد است یا بحرانی ناشی از اختلالات شخصیتی که نوعی بیماری به‌حساب می‌آید، این درحالی است که پای چنین تحلیل‌هایی تا به حال به سینما باز نشده و در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی، پس از به میدان آمدن یک‌سری موسسات غیرانتفاعی با هدف تبلیغ همجنس‌گرایی و ورود آنها به بحث سینما و برگزاری جشنواره‌های متعدد هنری با این موضوع، رفته‌رفته سینما وضع دیگری در این رابطه پیدا کرد. همجنس‌گرایی تا سال‌ها در سینمای جهان یک جنبه شخصیتی برای تخریب افراد بود و نمایش بعضی شخصیت‌های تاریخی با این خصوصیت، یک روش جدی برای از چشم انداختن آنها به‌حساب می‌آمد.

 در سال ۱۹۷۶ جشنواره بین‌المللی فیلم LGBT در سان‌فرانسیسکو شروع به کار کرد تا فیلم‌هایی که با مایه‌های همجنس‌گرایانه تولید می‌شوند، در آن به رقابت بپردازند. این فستیوال در سال ۲۰۰۴ میلادی به فراملاین (Frameline) تغییر نام داد و حالا فراملاین قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در دنیا با موضوع همجنس‌گرایان شناخته می‌شود. پس از سان‌فرانسیسکو، در لس‌آنجلس نیز که قطب سینمای آمریکا به‌حساب می‌آید، چنین فستیوالی شروع به کار کرد. کار این فستیوال در سال ۱۹۸۲ آغاز شد و از ۱۹۹۴ به بعد با نام اوت‌فست (Outfest) به کار خود ادامه داد. جشنواره RA که نام آن مخفف عبارت Reel Affirmations به معنی تایید اعتبار است و سال ۱۹۹۱ میلادی در واشنگتن دی‌سی تاسیس شد، تا به حال بزرگ‌ترین رویداد سینمایی دنیا با موضوع اختصاصی همجنس‌گرایان شناخته می‌شود.
تعداد جشنواره‌هایی که با موضوع اختصاصی همجنس‌گرایی فیلم‌هایی را در این رابطه نمایش می‌دهند، به ده‌ها نام و عنوان می‌رسد که حداقل ۱۰ مورد آن بسیار جدی و پرخرج هستند و تاکنون ۴۵ کشور دنیا در این رابطه فیلم ساخته‌اند. شروع فستیوال‌هایی با این موضوع از کشور آمریکا آغاز شد. این در حالی است که کمپانی‌های پخش فیلم در این کشور نگاه مثبتی به چنین موضوعاتی ندارند. روی همین حساب، همچنان که چنین آثاری تاکنون نتوانسته‌اند در مراسم اسکار توفیقی داشته باشند، از این به بعد هم بعید است که به راحتی بتوانند جوایزی از جشن آکادمی ببرند. به علاوه، دفاع از همجنس‌گرایی در بعضی از لایه‌های مضمونی‌اش ممکن است با حساسیت شدید به آزار جنسی تناقض پیدا کند. آزار جنسی با تجاوز متفاوت است و تمایلات همجنس‌گرایانه بسیار در معرض قرار گرفتن در مظان اقدامات مرتبط با آزار جنسی هستند. جنبش me too آنچنان که تاکنون پیش رفته، نه‌تنها جایی برای همجنس‌گرایان در جریان اصلی هالیوود باز نمی‌کند، بلکه ممکن است خیلی از اوقات مقابل آن تعریف شود. اما سینمای رنگین‌کمانی در جریانی که به «روشنفکری منزوی» معروف شده، بیشتر پسندیده می‌شود. پس از جشنواره‌های آمریکایی که در مرحله اول این موضوع را به‌طور جدی سرزبان‌ها انداختند، پیگیری‌های جدی بعدی به فستیوال‌های اروپایی رسید. در آمریکا جشن‌های سینمایی مثل اسکار و گلدن‌گلوب از جشنواره‌های سینمایی مثل شیکاگو بسیار مهم‌تر و جریان‌سازتر هستند اما اروپا خاستگاه جشنواره‌هاست و سه فستیوال مهم فیلم‌های هنری دنیا یعنی‌ «کن»، «ونیز» و «برلیناله» در اروپای غربی قرار دارند.
برلیناله در سال ۱۹۸۷ اولین فستیوال فیلم اروپا در میان این سه غول بزرگ جشنواره‌ای بود که جایزه‌ای را به فیلم‌های همجنس‌گرا اختصاص داد. نام این جایزه «تدی» بود و همچنان به فیلم‌هایی که چنین موضوعاتی دارند، اهدا می‌شود. ۲۰ سال بعد فستیوال فیلم ونیز که قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان است، جایزه‌ای را به‌عنوان «شیر دگرباشی» به فهرست جوایزش اضافه کرد و و جشنواره کن هم سه سال بعد با گنجاندن «نخل دگرباشی» در جدول جوایزش، به رقیب دیرینه ایتالیایی خود پیوست. این فستیوال‌ها تاکنون بارها جوایز اصلی‌شان را هم به فیلم‌هایی با موضوعات همجنس‌گرایانه داده‌اند.
جشنواره «سن سباستین» هم جایزه ویژه‌ای برای فیلم‌های همجنس‌گرا قرار داده است. این در حالی است که پرداختن به موضوع تمایل جشنواره‌های فیلم اروپایی به مضامین همجنس‌گرا، طی چند سال اخیر باعث ایجاد واکنش‌های تندی در میان بعضی از مخاطبان ایرانی سینما شد. آنها طرح این موضوع را توهین و توهم توطئه قلمداد کردند، در حالی که هر سه این فستیوال‌ها به‌طور رسمی، بخشی را به موضوع همجنس‌گرایان اختصاص داده بودند و به علاوه، بعید است جوایزی که تاکنون بارها در بخش اصلی این جشنواره‌ها به این دست آثار تعلق گرفته، جایی برای تردید در مورد گرایش رویدادهای انتلکت سینمایی اروپا به همجنس‌گرایی باقی گذاشته باشند. همان‌طور که جنبش me too و فمینیسم شدید، در سال‌های اخیر به بخشی از پرستیژ هالیوود تبدیل شده، اکنون می‌شود با قطعیت گفت که در سال‌های اخیر، دفاع از LGBT  و  افراد همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا هم بخشی از پرستیژ جشنواره‌های هنری فیلم در اروپاست.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات سریالی درباره حضور منافقین در شمال ایران/ گزینه‌های کارگردانی روی میز – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده «جنگل سرخ» می گوید تاکنون ۱۵ قسمت از این سریال به نگارش درآمده است و به دلیل حساسیت بالای موضوع نگارش طولانی شده و با وسواس بیشتری پیش می رود.

به گزارش سینماپرس، حسین تراب نژاد فیلمنامه نویس به صبا درباره ایده نگارش سریال «جنگل سرخ» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری توضیح داد: من در دو سه سال اخیر در نگارش پروژه های سینمایی مانند «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی و «ماجرای نیمروز:رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که به تاریخ معاصر به ویژه ماجراهای منافقین می پرداختند، حضور داشته ام و به اینگونه موضوعات علاقه دارم.

وی ادامه داد: از زمانی که «جنگل سرخ» از طرف تهیه کننده به من پیشنهاد شد با مطالعه طرح اولیه و منابعی که در این زمینه وجود داشت متوجه جذابیت موضوع شدم و کار را در کنار مشاوران پروژه آغاز کردم.

تراب نژاد تصریح کرد: به نظر من اتمسفر حاکم بر این سریال با توجه به قصه پیچیده، متفاوت و اکشن آن در کمتر سریالی دیده شده است.

نویسنده سریال «جنگل سرخ» درباره آخرین وضعیت نگارش این سریال گفت: اسفند سال ۹۶ بود که کار پژوهش را آغاز کردیم ولی به علت آنکه من درگیر متن های دیگری نیز بودم مطالعه و پژوهش های مربوطه کمی زمانبر و طولانی شد و عملا کمی دیر وارد مرحله نگارش شدیم.

تراب نژاد افزود: سریال «جنگل سرخ» که قرار است موضوع حضور منافقین در دهه ۶۰ در شمال کشور را روایت کند به دلیل حساسیت برانگیز بودن نیازمند حضور جدی مشاوران و کسانی است که در آن سال ها درگیر این ماجرا بوده و مطالعه کتاب هایی درباره وقایع جنگل است و این موضوع باعث شده کار با وسواس بیشتری پیش برود.

وی تاکید کرد: تاکنون ۱۵ قسمت از این سریال به نگارش درآمده است و مرتضی اصفهانی به عنوان مشاور رسمی پروژه در کنار ما حضور دارد.

نویسنده سریال «جنگل سرخ» در پاسخ به این پرسش که این سریال چه زمانی به تولید می رسد، مطرح کرد: با توجه به قصه برای تولید و پیش تولید آن نیاز به شرایط فصلی مناسب داریم و می توانم بگویم در بهترین حالت تابستان سال ۹۹ وارد مرحله پیش تولید و تولید می شویم.

تراب نژاد با بیان اینکه این روزها تهیه کننده «جنگل سرخ» گزینه های مختلف کارگردانی را بررسی می کند، عنوان کرد: این پروژه به دلیل حساسیت بالا نیازمند کارگردان درجه یک است. تهیه کننده در حال بررسی گزینه های مختلف و رایزنی با آنهاست تا هرچه سریع تر کارگردان در کنار متن حضور پیدا کند و ما بتوانیم نقطه نظراتش را لحاظ نماییم. اما هنوز گزینه نهایی انتخاب نشده است.

وی در پایان درباره جدیدترین فیلمنامه خود توضیح داد: اکنون مشغول بازنویسی یک فیلم سینمایی هستم که به وقایع ۷ تیرماه می پردازد. در واقع قصه این فیلم از سه ماه قبل از ۷ تیرماه تا خود آن روز روایت می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره کودک باید تریبونی برای شنیده شدن صدای کودکان باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غفاری گفت:جشنواره کودک باید هر سال قوی‌تر از پیش به کار خود ادامه دهد و تریبونی برای شنیده شدن صدای کودکان باشد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا غفاری بازیگر  باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص حضورش در حوزه کودک گفت:چندسال پیش فیلم «رویای خیس» به کارگردانی پوران درخشنده در این جشنواره حضور داشت که من در آن بازی کردم؛ تجربه‌ای متفاوت برای من بود و حضور فیلمم در این جشنواره حال خوبی را برایم رقم زد. می‌توانم بگویم جشنواره کودک، فستیوالی متفاوت و دلنشین است، که باید هر سال قوی‌تر از پیش به کار خود ادامه دهد و تریبونی برای شنیده شدن صدای کودکان باشد.

این بازیگر در خصوص اهمیت جشنواره فیلم کودک گفت: هنگام کودکی من فیلم‌ها و مجموعه های خاطره‌انگیزی مثل «کلاه قرمزی» و «چاق و لاغر» ساخته می‌شدند که افراد زیادی با این آثار خاطره دارند. افرادی مانند بهرام شاه محمدلو، مرضیه برومند و… پایه گذاران این حوزه بودند.

وی افزود:فکر می‌کنم که ما باید دنباله‌رو راه این بزرگان باشیم و برای اعتلای سینمای کودک، گام برداریم.

غفاری گفت:بدون شک جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه محفلی برای سینماگران این حوزه است که هرسال برگزار شده و به میزبانی فیلم‌های کودک می‌رود و برای آثار، تبلیغ می‌کند تا بهتر دیده شوند در واقع این جشنواره که در سطح بین‌المللی نیز برگزار می‌شود، میراث افرادی است که بی هیچ منفعتی در این حوزه کار کردند و بنیان‌گذار سینمای کودک شدند.

وی در خصوص به تصویر کشیدن فرهنگ بومی ایرانی در آثار کودک گفت: همه‌ ما در یک جهان زندگی می‌کنیم و به اعتقاد من لازم است که با فرهنگ‌های سرزمین‌های مختلف آشنا باشیم و از آن‌ها بهره بگیریم تا درنهایت به انسان بهتری تبدیل شویم. فرهنگ ایرانی نیز آدابی را در دل خود دارد که برگرفته از آیین کهن و رسوم مناطق مختلف کشور است که باید به آن پرداخته شده و از قابلیت‌های دراماتیکش برای ساخت آثار بهره گرفت تا فرهنگ این سرزمین دیده شده و درخصوص آن صحبت شود.

غفاری درخصوص دلیل کمرنگ شدن حضور بازیگران در آثار کودک گفت: شاید به این دلیل است که تولیدات در این حوزه نسبت به بخش‌های دیگر کمتر است و به همین دلیل حضور بازیگران در این حوزه خیلی به چشم نمی‌آید، من فکر می‌کنم که هر بازیگری از پیشنهاد بازی در یک کار کودک با کیفیت خوب، استقبال می کند و اگر فیلم با کیفیتی در حوزه کودک، به من پیشنهاد شود، با کمال میل پذیرفته و ایفای نقش می‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیتیله ای‌ها در مجموعه «دو قلوها» حضوری متفاوت‌تر از قبل دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بصیری گفت:مجموعه تلویزیونی «دو قلوها» کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو با مشارکت وزارت بهداشت تهیه و تولید می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مهدی بصیری تهیه کننده به باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون برنامه «دوقلو ها» گفت: برنامه «دوقلوها» کار جدید و متفاوتی است و با کارهای قبلی علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی فاصله دارد.

وی ادامه داد: علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی حدود دو دهه است که در تلویزیون با عموهای فیتیله‌ای شناخته می‌شوند و پس از مدت‌ها با مجموعه تلویزیونی «دو قلوها» به تلویزیون آمدند.

این تهیه کننده عنوان کرد:فیتیله ای‌ها در مجموعه «دو قلوها» حضوری متفاوت‌تر از قبل دارند و این بار بر خلاف گذشته در قالب یک مجموعه نمایشی با قصه و شخصیت‌هایی جدید حضور پیدا کردند.

بصیری در خصوص هدف این برنامه عنوان کرد: یک پروژه نمایشیِ جذاب کمدی با گروهی از بازیگران با تجربه و یک گروه برنامه‌ساز باعث شده استقبال خوبی را از طرف مخاطبان داشته باشیم، این برنامه در صدد ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت و بالا بردن سطح سواد سلامت افراد جامعه است.

لاله صبوری، سعید امیرسلیمانی، سیاوش چراغی پور و محمد شیری از دیگر بازیگران اصلی هستند. همچنین در هر قسمت باتوجه به داستان آن قسمت، یک بازیگر مهمان دارد که می‌تواند یک شخصیت محبوب اجتماعی و فرهنگی مانند شایان مصلح یا سامان گلریز باشد یا بازیگری مانند مریم سعادت که در یک قسمت وارد و پایان آن قسمت از داستان خارج می‌شود.

دیگر عوامل این مجموعه عبارتند از:
کارگردان: جمشید بیات ترک، مشاور تهیه کننده: معصومه فرد شاهین، دستیار یک کارگردان و برنامه ریز: حسین دیردار، مدیر تولید: سید رسول حاتمی، مدیر تصویربرداری: افشین گودرزی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح صحنه: بهزاد جعفری، طراح گریم: مجید اسکندری، صداگذار: امین شریفی، مدیر صدابرداری: علی ذوالفقاری، تدوین: رضا شهبازی عکاس: پوریا هنرمند، مدیر مالی: فرشته رحیم زاده

مجموعه تلویزیونی «دو قلوها» کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو با مشارکت وزارت بهداشت تهیه و تولید می‌شود که این برنامه هرروز ساعت ۱۸:۴۵ روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رادیو و تلویزیون‌های اسلامی پویش مبارزه با نفاق را راه‌ انداخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پویش مبارزه با نفاق تحت عنوان “الکعبه تجمعنا” توسط رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و همکاری سازمان حج، راه‌اندازی شد.

به گزارش سینماپرس، جمعی از فعالان شبکه‌های اجتماعی روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای عمومی اعلام کردند که کمپینی برای بزرگداشت مراسم حج امسال در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اند.  

این کاربران در بیانیه خود ضمن تاکید بر شکوه و عظمت گردهمایی مسلمانان در مکه همچنین به تقویت اتحاد مسلمانان و ترویج تمدن اصیل اسلامی اسلامی نیز پرداخته‌اند.

همچنین فعالان مسلمان از بقیه کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز دعوت کرده‌اند با انتشار محتوا در هشتک‌های KaabaUnitesUs# و #الکعبه_تجمعنا برای رساندن پیام اصیل حج که اتحاد و برادری عنوان شده است یاری رسانند.

در این بیانیه ابراز امیدواری شده است که کمپین بتواند در برابر تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای تفرقه‌افکنی بین امت‌های اسلامی مبارزه کرده و در طولانی مدت سبب تحقق اهداف تمدن بزرگ اسلامی در جهان شود.

(حَجّ) یکی از مهم‌ترین فروع دین اسلام است؛ که مسلمانان در دهه اول آخرین ماه قمری (ذی‌الحجه) به مسجد الحرام در شهر مکه رفته و مناسک خاص آن را به جا می‌آورند. هر مسلمان در صورت دارا بودن شرایطی خاص، مکلف است حداقل یک بار در طول عمر خود آن را انجام دهد.

از جمله منافع و برکات حج تجلی وحدت و همدلی مسلمانان بر محور قبله‌ای واحد است. مسلمانان جهان از هر گروه و ملیتی با هدف مشترک از شرق و غرب جهان در گرداگرد خانه خدا جمع می شوند و با ایجاد ارتباط نزدیک همدیگر را بهتر می شناسند. آنان با تشکیل جلسات آگاهی بخش به تبادل افکار و تضارب آراء خویش می‌پردازند و با قرار گرفتن در صف واحد و زمزمه نغمه توحید در کنار یکدیگر، اتحاد و یگانگی و اخوت اسلامی را از نزدیک احساس می‌کنند.

حج‌گزاران مسلمان در این عبادت دسته جمعی، وحدت و همبستگی خود را به نمایش گذاشته و با مشارکت در مناسک روح‌بخش آن بر اهداف مشترک خویش که همان صفابخشیدن به روح و جسم در پرتو آیین توحیدی ابراهیمی و محمدی است، تأکید ورزیده، عوامل نفاق و جدایی و انگیزه‌های تفرقه و تشتت را از خود دور می‌کنند.

مراسم حج از دیرباز ستون اتحاد مسلمانان شمرده شده اما بروز اختلافات متعدد بین مسلمانان در سال‌های اخیر تا حدی آن را تحت الشعاع قرار داده است.

حادثه منا در سال ۲۰۱۵ که کشته شدن هزاران حاجی را در پی داشت موجب شد انتقاداتی در خصوص مدیریت این مراسم الهی توسط عربستان سعودی مطرح شود و نگرانی‌ها مانع شرکت مسلمانان تعدادی از کشورها در مراسم حج سال‌های اخیر شود.

 بحران سیاسی بین قطر، سوریه و یمن از یک‌سو و عربستان در سوی دیگر نیز در سال‌های گذشته باعث شده مسلمانان بعضی کشورهای اسلامی نتوانند در مراسم حج شرکت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک مسابقه تلویزیونی از شبهه تا واقعیت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده مسابقه آی‌فیلم اعلام کرد که «نما به نما» صرفاً یک مسابقه تلفنی است و هیچ شبهه‌ای ندارد.

به گزارش سینماپرس، مسابقه «نما به نما» اولین برنامه زنده در شبکه آی‌فیلم است. مسابقه‌ای که به‌جهت محتوای جذاب و هیجان، مخاطبان زیادی را به سمت خودش متوجه کرده است. «نما به نما» نام یک کتاب ۲ جلدی است که در بحث سینما و تلویزیون و کارگردانی مرجع است. به سبب نزدیکی موضوع آن به محتوای مسابقه، این نام برای عنوان مسابقه انتخاب شد. این مسابقه به گونه‌ای است که از شرکت‌کنندگان، درباره نام، جزئیات و عوامل سازنده فیلم ‌و سریال‌های ایرانی، ایران‌شناسی و اطلاعات عمومی سؤال می‌شود.

اما در مسیرِ اتفاقات غیراصولی و غیرمنطقی تجاری در تلویزیون یا همان اعمال قدرت برخی از اسپانسرها، واکنش‌های بسیار متعددی را به همراه داشت. از مهمترین آن می‌توان به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره ثروت‌های بادآورده، نظر مراجع و دستور صریح رئیس سازمان صداوسیما به بازنگری در برنامه‌های اسپانسری تلویزیون اشاره کرد.

در این میان چند مسابقه از تلویزیون برای مدتی کنار رفتند که برخی از آن‌ها برای اصلاح ساختار کلی و برخی هم جزئی. مسابقه تلفنی «نما به نما» شبکه آی‌فیلم یکی از این مسابقات بود که البته با اصلاح ساختار، تغییرات در بازی و مجری به آنتن بازگشته است. مجید محمودی درباره این تغییرات، توقف چند ماهه و ماجرای شبهه‌های برخی از مسابقات تلویزیونی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: مسابقه «نما به نما» شبکه آی‌فیلم هیچ شبهه‌ای ندارد؛ شبهه آن زمانی اتفاق می‌افتد که یک پول هنگفتی از مردم گرفته و با همان پول به شرکت‌کننده، جوایز هنگفتی داده شود.

او درباره ماجرای توقف چند ماهه مسابقه «نما به نما» و شبهه غیرشرعی بودن برخی از مسابقات تلویزیونی، تصریح کرد: در اواخر سال گذشته دو مسابقه تلویزیونی کنار گذاشته شدند که شبهه بخت‌آزمایی داشتند. البته فرآیند بررسی مسابقه‌های اسپانسرمحور شاملِ حال ما هم شد و «نما به نما» از اول فروردین تا هفتم اردیبهشت از کنداکتور کنار رفت تا مدیران شبکه بررسی کنند. از آنجائیکه مسابقه ما آن فرآیند ثبت‌نام در اپلیکیشن و آن هزینه‌های هنگفت برای شرکت را نداشت بیست و دوم تیرماه با همان ساختار قبلی به آنتن بازگشت.

محمودی در پاسخ به روند و ساختار جدید «نما به نما» گفت: در فصل جدید «نما به نما» هر قسمت از مسابقه ۳ نفر به‌طور هم‌زمان و برخط در مسابقه شرکت می‌کنند. شرکت‌کنندگان در مسابقه، به سؤال‌ها و بازی‌های از ۱۰ تا ۶۰ امتیازی پاسخ می‌دهند. در واقع سه میز مجازی تعبیه کردیم و هر میز دارای یک نفر است. اسم‌های روی آن‌ها نوشته و خودشان را معرفی می‌کنند. بخش عمده سؤالات و بازی‌های این مسابقه با موضوع فیلم و سریال از حدس نام آن‌ها با حروف به‌هم‌ریخته، تا حدس‌زدن نام سریال از موسیقی تیتراژ آن یا برشی از آن اثر انتخاب شده‌اند. اگر کنداکتور ۱۸ تا ۲۰ دقیقه‌ای بدهند مسابقه تا سه مرحله ادامه پیدا می‌کند و زمانِ پخش زنده به ۲۸ دقیقه‌ برسد مسابقه چهار مرحله‌ای خواهد بود.

تهیه‌کننده مسابقه «نما به نما» تأکید کرد: جوایز فصل جدید این‌ برنامه نیز به این صورت است که نفر سوم ۱۰۰ هزار تومان و نفر دوم ۱۵۰ هزار تومان جایزه نقدی دریافت می‌کنند. اما پیش روی نفر اول مسابقه صندوق‌هایی حاوی جوایز از ۲۵۰ هزار تومان تا دومیلیون تومان قرار داده می‌شود که می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

وی در خصوص اهدای جوایز به صورت آنلاین، خاطرنشان کرد: یکی از شبهاتی که شاید برای مخاطب تلویزیونی اتفاق بیفتد و قبلاً هم ایراداتی وجود داشته نحوه اهدای جوایز است. به همین‌خاطر ما پیش از مسابقه، شماره کارت شرکت‌کننده را دریافت می‌کنیم و در جریان مسابقه و اعلام نتیجه به صورت آنلاین، مبلغ هدیه شرکت‌کننده مسابقه «نما به نما» به حسابِ او واریز و بر روی آنتن از شرکت‌کننده تأییدیه هم گرفته می‌شود.  

محمودی در پاسخ به این سوال که می‌گفتند مسابقه تلفنی و آنلاین یک هزینه هنگفتی برای مخاطب دارد و شائبه‌هایی برای سوء استفاده برخی از اسپانسرهای تلویزیونی وجود دارد، گفت: این شائبه‌ها و شبهه‌ها در جریان مسابقه ما وجود ندارند. زیرا ما یک اسپانسر ۷۰۲۴ “شرکت سروش مهر” داریم که مخاطب علاقه‌مند حضور در مسابقه «نما به نما» با آن شماره تماس می‌گیرد و یک مبلغ ۱۰ هزارتومانی یا از طریق تلفن همراه خود می‌پردازد و یا بر روی قبض تلفن ثابت او می‌آید.

وی اضافه کرد: وقتی شرکت‌کننده ما مبلغ ۱۰ هزار تومان را پرداخت کرد در ماه روزی دوبار به صورت رایگان(۶۰ تماس رایگان) می‌تواند تماس بگیرد و مسابقه تلفنی «نما به نما» حاضر شود. مسابقه‌ای که ۷ مرحله‌ای است و در هر مرحله چهار سوال از شرکت‌کننده پرسیده می‌شود. ممکن است یک نفر خودش اشتیاق داشته باشد روزی سه بار در این مسابقه شرکت کند به اختیار خودش مبالغ بیشتری می‌پردازد. البته جوایز دیگری هم به شرکت‌کنندگان اهداء می‌شود؛ از قرعه‌کشی ۴ تا ۳۵۰ هزار تومانی تا هر جمعه ۱۰ میلیون و آخر هر فصل ۳۰ میلیون تومان.

تهیه‌کننده مسابقه «نما به نما» درباره تغییر مجریان این برنامه توضیح داد: سعید شیخ‌زاده، کیمیا گیلانی و کریم خودسیانی اجرای این مسابقه تلویزیونی را برعهده دارند. پیش از این حسین رفیعی و برخی از مجریان دیگر حضور داشتند ولی به علت درگیری‌ در بازیگری و اجرا در سریال‌ها و برنامه‌های دیگر به سراغ مجریان جوان دیگر رفتیم. تنها سعید شیخ‌زاده از یاران قدیمی، کنار ما هستند و با او ادامه می‌دهیم. البته قرار است حسین رفیعی هم بعد از پایان کارها و مشغله‌هایشان دوباره به جمع ما اضافه شوند.

به گزارش تسنیم، مجید محمودی از سال ۷۶ تا ۸۴ در سمت‌ مدیرتولید برنامه‌های «تهران بیست» و «پخش پنج» در شبکه پنج و جام جم فعالیت کرده است. به قول خودش  از اولین مسابقه تلفنی که از تلویزیون پخش شده، به نوعی در اغلب آنها حضور داشته است. محمودی تهیه‌کنندگی مسابقه تلفنی «ردپا» در سال ۸۶  را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

گفتنی است، این مسابقه شنبه تا پنجشنبه هر روز در دو نوبت در ساعت‌های ۱۵:۳۰ و ۱۷:۳۰ و روزهای جمعه در ساعت ۱۷:۳۰ به‌صورت زنده روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش سری جدید «معجزه امید» روی آنتن شبکه پنج – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سری جدید مستند «معجزه امید» با محوریت نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی آغاز شده است و امشب دومین قسمت آن ساعت ۲۱ از شبکه پنج روانه آنتن می شود.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا طاهری تهیه کننده «معجزه امید» درباره شروع پخش این مستند گفت: این مستند روایی به موضوع نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی می پردازد که در سری جدید، ۳۰ قسمت آن تولید شده است.

وی با اشاره به اهمیت معرفی ظرفیت های کشورمان در زمینه تولید محصولات دانش بنیان و تاثیر حیاتی آن بر تولید ملی و اشتغال، ادامه داد: در هر قسمت ما به سراغ یک محصول ایرانی در شرکت های دانش بنیان می رویم. تیتراژ شروع، تاریخچه محصول و صنعت آن در جهان، معرفی شرکت دانش بنیان، روند تولید محصول در بازار داخلی کشور و… بخش های این مستند را شامل می شود.

عرفان قاسمی مجری و روایتگر این مستند است و کارگردان تئو مار گوسی، مجری طرح و مدیر تولید علیرضا ابراهیم آبادی، گروه نویسندگی: بابک معماری، محمد خداوردی و نرگس فتحی هستند.

مستند «معجزه امید» کاری از گروه سیاسی شبکه پنج سیما است که شنبه و دوشنبه هر هفته  ساعت ۲۱ پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین متقاضیان پروانه ساخت سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۸ فیلم جدید متقاضی پروانه ساخت هستند.

به گزارش سینماپرس، ۸فیلم جدید متقاضی پروانه ساخت هستند.

فیلم‌های «عاشقانه‌های یونس» به کارگردانی مهدی حسینی وند، «ساعت ۲۴» به کارگردانی علی مربی، «عامه پنسد» به کارگردانی سهیل بیرقی، «جعبه کوچک فلزی» به کارگردانی محمد بصیری، «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی زاده، «چرک‌نویس‌های یک مادر خانه دار» به کارگردانی ابراهیم شیبانی، «شبی دو میلیون» به کارگردانی مجید توکلی و «آخر خط» به کارگردانی اصغر نصیری متقاضیان جدید پروانه ساخت هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع