X

بایگانی مرداد 19, 1398

دفتر سینمایی

پیام شهرام کرمی و داوود فتحعلی بیگی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام کرمی و داوود فتحعلی بیگی طی دو پیام جداگانه به نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیام دادند.

به گزارش سینماپرس، در حالی که فردا، یکشنبه، نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهر کاشان آغاز می‌شود، شهرام کرمی،  مدیرکل هنرهای نمایشی به این جشنواره پیامی ارسال کرده است:

«آئین و سنت میراث گرانبهای فرهنگ و هنر این سرزمین مهر است. تاریخ کهن و فرهنگ شایسته ما در پس تاریخ پرفراز و فرود، تبلور رفتار و ایمان و اخلاق و باور مردمان این دیار است که با هنر آئینی و سنتی عیان خواهد شد. افتخار ما به قدمت فرهنگ و تاریخی است که یادگار مضمون و مفاهیم غنی بشر خاکی برای نیل به زندگی آرمانی و انسانی خواهد بود. حکایت این هنرهمچون قصه بااصالت و پندآموزی است که زندگی این جهان و ایمان به آخرت را با رفتار و شخصیت‌های امیدبخش و آرمانی و لحظات روح بخش و صفات جمیل زندگی یادآوری می‌کند. ایران اسلامی با سنت و هنرهای آئینی و سنتی چون مروارید گرانبهایی در اطلس سرزمین‌های جهان می‌درخشد.

جشنواره آئینی و سنتی فرصتی گرانبها است تا هریک درهر جایگاه ومقام سهم خود را برای حفظ و پاسداشت این سرمایه فاخر ادا کرده ولزوم پاسداشت از حیات این میراث را یادآوری کنیم. مجموعه متنوع و پرمعنا که از بخش‌های ایران اسلامی می‌شناسیم و یا آنچه بوده و هست و ما بدان توجه نداشته و حالا این فرصت را داریم تا با جشن تئاتر از آن تجلیل کنیم. آنچه بارها درنوشته ها و سخنان اصحاب دلسوز فرهنگ و هنرشنیده و در کردار ارجمندشان دیده‌ایم.

باشد که به یاری تمام دغدغه‌مندان فرهنگ و به یمن این رویداد شریف صحنه‌های نمایش ایران عزیز روشن و روشن‌تر جلوه‌گر شود.  همت وتلاش ارزشمند تمام هنرمندان ودست اندرکاران «نوزدهمین جشنواره نمایش­های آیینی و سنتی» را صمیمانه ارج می­نهم واز پروردگار بزرگ پیروزی وسربلندی شان را خواستار هستم.»

داوود فتحعلی بیگی که دبیری این دوره را برعهده دارد نیز در پیامی به این دوره از جشنواره چنین نوشته است:

«علم گردش، آئینی است دیر پا که در برخی از مناطق سرزمین مادری ایرانیان برگزار می‌شده است. در آئین مذکور، پیش از آمدن ماه محرم، عاشقان حسینی، علمی را گذر به گذر می گردانند، چاووشی می‌کنند و صلوات نامه می خوانند تا هرکه دل در گرو یارش هست، از سر شیدایی و به دلخواه، به اندازه وسعش از نقد یا جنس، سهمی در برگزاری مراسم ماه محرم داشته باشد.

این علم همه ساله، دست به دست می‌گردید و از نسلی به نسلی سپرده می‌شد تا نشان و اعلانی باشد از برگزاری آئینی به منظور استقبال از بر پائی آئین فراتر به وسعت دل آئین ورزان، ایران زمین. در سال ۶۷ به بهانۀ برگزاری نخستین جشنوارۀ نمایش های آئینی و سنتی، فراخوانی منتشر شد و همچو چاووشی صلا در دادیم:

هرکه دارد به دلش شور و نوا بسم الله                            هرکه دارد سر همراهی ما بسم الله

گوئی که آن فراخوان به مثابۀ علمی شد تا زنان و مردان غیرتمند و عاشق و هنر دوست از گوشه به گوشۀ خاک وطن، هریک به وسع و میزان تجربۀ خویش با نثار نقد جان و بذل مال، در برپائی آئینی مشارکت کنند. این جشنواره رفته رفته خود به آئینی بدل شد که سنتها و آئین های بومی اقلیم و ملیتها ی مختلف ایرانی را در قالب یک آئین ملی در آغوش گرفت.

در آغاز چند گروه انگشت شمار از نمایشگران به این دعوت لبیک گفتند و رفته رفته، شبیه خوانان و نقالان و خیمه شب بازان و برپا کنندگان معرکه  و آئین ورزان و… و. به جمع گردانندگان علم جشنواره پیوسته، تا اینکه در جشنوارۀ نوزدهم شاهد حضور کودک سه ساله تا پیرمرد هشتاد و چند ساله هستیم.

اگرچه این اقبال عمومی بسیار میمون و مبارک و دلگرم کننده است لیکن باید مراقب بود که ادب و آداب آئین و سنت، سنت نمایش بومی، به دست فراموشی سپرده نشود. به همین جهت یادگیری و کوشش در حفظ دست آوردهای پیشینیان و پرهیز از سهل انگاری و خام دستی امری است لازم و حتمی. امید آنکه عَلَم این آئین ملی و با شکوه، همچون کشور عزیزمان ایران، دیر پا و استوار به دست هنرمندان آگاه و کوشا سالیان سال به اهتزاز و گردش درآید.

آمین یا رب العالمین»

قرار است مراسم آغازین این جشنواره در تپه‌های باستانی سیلک شهر کاشان با حضور هنرمندان و مدیران هنر نمایشی برگزار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم سینمایی «ریشه» وارد شبکه نمایش خانگی می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «ریشه» به نویسندگی، کارگردانی و آهنگسازی پژمان واثقی از امروز وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی سوررئال «ریشه» اولین فیلم موسیقیایی کشور مملو از اسرار و رموز فلسفی، ادبیاتی در دنیایی متوهم است.

این فیلم روز شنبه ۱۹ مرداد ماه در سایت فیلیمو منتشر می‌شود و نسخه فیزیکی آن روز شنبه ۲۶ مرداد ماه توسط خانه موسیقی ایران پخش خواهد شد.

پژمان واثقی، نسترن ابراهیم زاده، علیرضا راهب، امیر منتظری، امیر توسلی، زهرا سجادی، رضا اکبری، مهرداد شاهرویی، حنانه صادقی تهرانی، زهرا صادقی تهرانی، شهرام رضایی فرد، حبیب موسوی، مهدی عباسی، عباس فتوت رئوف، یاشار فغانی، نسیم آقازاده، سید مرتضی حمیدزاده، سحر تاتاری، مرتضی مفاخری، محیا فاضلی، کیمیا قاانی، سپینود فهیم هاشمی، جمشید مقیم، مهدی و محمد معصومی بازیگران این فیلم هستند.

در فیلم سینمایی سوررآل «ریشه» از اشعار مولانا، شهرام شیدایی، فرشید حسینی، امیر منتظری، زبیده حسینی، حسین دیلم کتولی، مینا اتحادی، دکتر نسرین زوار، شکوفه جباری، محیا فاضلی، رژین نظری، فرشته جباری، علیرضا راهب، شهرام رضایی فرد، حبیب موسوی، ثمین رضوی، مهدی عباسی، عباس فتوت رئوف، یاشار فغانی و سید مرتضی حمیدزاده بهره‌برداری شده است.

عوامل این فیلم عبارتند از: فیلمبرداران: سعید همتیوند، کیوان شعبانی و محمد ناصری، تدوین و اصلاح رنگ: پژمان واثقی، گریم: نسترن ابراهیم زاده، مترجمین به انگلیسی(زیرنویس) : سعیده آتین و زینب کهن، تیتراژ: محمد حسین بختیاری، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سوژه‌های تکراری و ناپختگی فیلمنامه مشکل سریال های تلویزیونی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «بوی باران» و روند سردرگم و کسل‌کننده‌اش این نکته را یادآوری می‌کند که قرار است تا کجا سیمافیلم و دست‌اندرکاران سیما به یک عده خاص فیلمنامه‌نویس، سازنده و حتی تهیه‌کننده فرصت تولید بدهند؟

به گزارش سینماپرس، این شب‌ها شبکه اول سیما در قُرُقِ یک سریال سرگردان‌کننده است که در یک یادداشت پیش از این به سردرگمی و باری به هر جهت روی آنتن بودن «بوی باران» اشاره شد. در این مجال و گذشت ۴۵ قسمت ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و بایستی گلایه‌ها و انتقادات را به سمتِ فرصت دادن بیش از حد به یک عده خاص فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده برد. چرا باید یک عده همیشه بنویسند و تهیه‌کنند و حتی پشت دوربین فیلمسازی قرار بگیرند اما یک عده کاربلد و حتی جوان کارآمد یا خانه‌نشین باشند و یا این فرصت را در اختیار نداشته باشند.

امروز واقعیت‌ امر بسیاری از کارشناسان و منتقدین بر این باورند که فیلمنامه مشکل اساسی سریال‌ها و حتی نداشتن برنامه و سناریوی خاص معضلِ برنامه‌سازی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. جایی که مجال و فرصت به یک عده خاص واگذار می‌شود و برخی هم طرح‌ها را در اختیار آن شوراهای خاص قرار می‌دهند ولی خبری از تصویب و شروع کار نیست. چون آن شوراها تنها با حضور برخی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و حتی نویسندگان خاص است.

آنقدر نویسندگان خلاقِ فارغ‌التحصیل و تهیه‌کنندگان و کارگردان جویای نام هستند که باید این سد را شکست و به آن‌ها هم میدان داد. واقعاً مخاطب از این همه نگاه‌های یکسو و سلایقِ خاص و محدود خسته شده است و نیاز به باز شدن فضای سریال‌سازی و برنامه‌سازی هست. قابل تقدیر است که صداوسیما در همه شبکه‌ها سریال‌ پخش می‌کند. در صورتیکه زمانی مخاطب باید منتظر می‌ماند تا یک قسمت سریال را ببیند و حالا هر شب می‌تواند از شبکه‌های یک، دو و سه، سریال ببیند. ناگفته نماند که شبکه پنج سیما هم به سریال‌های کره‌ای و ترکیه‌ای روی آورده و پخش می‌کند.

پخش هر شبی سریال تلویزیونی فارغ از متنوع بودن و توجه به مخاطب، یکسری معایب هم به دنبال دارد.  از مهمترین آن می‌توان تعجیل در تولید، عدم توجه به محتوا، سوژه‌های تکراری و ناپختگی فیلمنامه و گاف‌های در ساخت و… اشاره کرد. نمونه بارز آن «آچمز» که گفته می‌شود از «لیسانسه‌ها» سروش صحت الگوبرداری کرده و از سوژه‌ای تکراری برخوردار است. شبکه دو که روزهای ضعیفی را در عرصه پخش سریال می‌گذراند؛ زیرا بعد از سریال ضعیف «خانواده دکتر ماهان»، به سراغ سریال خسته‌کننده «سلام آقای مدیر» رفته است.

اما شاید از همه این سریال‌ها مشکل‌دارتر و خسته‌کننده‌تر سریال «بوی باران» باشد که شاید مخاطب در وهله اول با آن لیست بلندبالا و فاخر در انتخاب بازیگر منتظرِ یک اعجاب خاصی در تلویزیون اما محمود معظمی نتوانست مخاطب را تا الان راضی کند. نه معمایی رفتار کرد و نه اجتماعی و ملودرام! از همه بیشتر شاید این سرگردانی عجیب، مخاطب را آزرد.

عباس نعمتی نویسنده این سریال شاید جزو کسانی است که فرصت زیادتری نسبت به دیگران در عرصه نویسندگی تلویزیون پیدا کرده است. شاید مقصر بسیاری از این سرگردانی‌ها حتماً عدم جامعیت داستانی «بوی باران» باشد. زیرا داستان را از یک اتفاق جذاب و طوفانی منفجر شدن یک عروس در شب عروسی شروع کرده ولی نتوانست این شوک را به خوبی مدیریت کند.

نویسنده و کارگردان سعی کردند این به اصطلاح مجموعه شبه ملودرام و اجتماعی را در ادامه این سریال سعی کرد داستان‌ها و داستانک‌های خود را با استفاده از مضامین خانوادگی و اجتماعی با پردازشی معماگونه بازگو ‌کند. در واقع بیننده فقط با قصه خانواده سیمین(رویا نونهالی)، سیاوش(رضا کیانیان)، خانم جان و شهاب روبه‌رو نیست، بلکه به‌واسطه این شخصیت ها، افراد دیگری هم وارد قصه شده‌اند که هر کدام داستان متفاوتی دارند.

سازندگان “بوی باران” می خواهند بسیار دغدغه‌مند عمل کنند؛ از طرفی با نمایش زندگی نابه سامان سیمین و سیاوش و تکرار صدباره سکانس  جروبحث آنها در ۱۰ سال پیش که منجر به رفتن سیاوش شد، سعی دارند پیامد جدایی والدین در تربیت فرزندان و شکل گیری فرزندان نابه هنجاری چون شهاب را به تصویر بکشند، شهابی که نه تنها اعتیاد دارد بلکه در کار قاچاق هم دستی داشته و در دام باند بزرگ و خطرناک مهندس گیر افتاده است.

مهندسی که با دیدن آن یاد پدرخوانده فیلم‌های مافیایی می‌افتیم که داخل خودرو می‌نشینند و دستورات‌شان را نوچه‌ها اجرا می‌کنند. او رها و آزاد در شهر می چرخد و هرخلافی که دلش می خواهد انجام می دهد. دختر مهندس-مرجان-نیز تعادل روحی و شخصیتی ندارد، مشخص نیست آیا شهاب را واقعا دوست دارد یا او را بازیچه قرار داده است؟ دختری که با همه خلافکاری‌های پدرش همراه است و فقط ناراحت است که پدرش یک همسر جوان گرفته است.

از سوی دیگر این سریال با به تصویر کشیدن زندگی ناجیه (سپیده خداوردی) و سمیه-کارگران کارخانه- به مسئله مهاجران افغان و مشکلات آنها پرداخت. فیلمساز با گذراندن زمان زیادی از فیلم در کارخانه گریزی هم به مسایل تولید و کار و کارگر دارد که در نهایت نتوانسته به شکل عمیق به مسایل امروزی مثل مشکلات فراروی تولیدکننده‌ها و کارخانه‌ها بپردازد.

زوج ترانه و سهیل نیز نماینده زوج‌هایی هستند که از دو طبقه اجتماعی، مالی و خانوادگی مختلف به یکدیگر علاقمند شده اند. در این میان شخصیت سهیل بی‌شباهت به شاهزاده سوار بر اسب سفید قصه ها نیست، پسری که بخاطر عشق نه تنها در مقابل خانواده‌اش می‌ایستد بلکه از جایگاه شغلی و اجتماعی خود نیز صرف نظر می‌کند. البته در همین مسیر فداکاری هم کشته می‌شود.

تحول مادر سهیل نیز بعد از آن همه مخالفت سرسختانه با این ازدواج بسیار تصنعی و شعاری بود.  

ترانه که قرار است قهرمان داستان باشد از انواع و اقسام روش‌های غیراخلاقی برای پیدا کردن سندی که نشان دهد برادرش بی‌گناه است فروگذار نیست. وی حتی با خوراندن قرص خواب‌آور به مادربزرگ خانواده جان وی را به خطر می‌اندازد.

شخصیت شهرزاد نیز با بازی تصنعی و ضعیف بازیگر آن مثلاً می خواهد هشداری به دختران جوان باشد که بی محابا در دام پسران پولدار نیفتند چراکه این پسران فقط برای خوشگذرانی آنها را می خواهند و حاضر نیستند در ناخوشی و بیماری کنار آنها بمانند.

شخصیت‌های”بوی باران” گویی همگی گرفتار و درگیر مشکلات بی‌نهایت هستند و در تلخی بی‌پایان دست و پا می‌زنند. سیاوش به قدری در جوانی خلاف و کارهای غیراخلاقی انجام داده که تا آخر عمر به قول خودش باید تاوان پس بدهد، سیمین به رغم اینکه مدیری مدبر و دلسوز است از پسر خود غافل مانده و مدام می‌خواهد روی اشتباهات او سرپوش بگذارد.

ترانه به عنوان قهرمان داستان انگار نباید یک لحظه شاد و بی‌دغدغه باشد، او چون به نظرش هدفی مقدس یعنی اثبات بی گناهی برادرش را دارد با گفتن دروغ‌های پی در پی  و استفاده از انواع و اقسام روش‌های غیراخلاقی در تسلسلی نادرست گیر افتاده است.

شاید در کنار همه این مشکلات «بوی باران»، نمایش ضعیف بازپرسِ سریال بیش از همه ناقص روایت می‌شود. جایی که «بوی باران» تصویری به شدت توهین‌آمیز از قوه قضاییه و کارکنان آن نشان می‌دهد، بازپرس پرونده پیمان یعنی آقای رستگار به عنوان ضابط قضایی همیشه یک قدم از خواهر متهم یعنی ترانه و وکیل تسخیری پرونده یعنی خانم زارع عقب‌تر است.

بازپرسی که به دلیل علاقه به همسر سابقش یعنی خانم زارع و تلاش برای ازدواج دوباره با او تن به انجام بسیاری از کارها  می‌دهد. نمایش چنین تصویری به مخاطب القا می‌کند که قوه قضاییه و ساختار دادگاه‌ها به قدری ضعیف و ناکارآمد است که برای گرفتن حق و اجرای عدالت باید هرکس خودش دست به کار شود و به ضابطان قضایی و حتی پلیس این مملکت امیدی برای کشف حقیقت نیست.

همچنین بسیاری از اتفاقات این مجموعه برای مخاطب باورپذیر نیست؛ از جمله رفتن ترانه به منزل سیمین به عنوان خدمتکار و یا چگونگی پنهان ماندن وجود دختر سیمین از سیاوش.

تأکید فیلمساز بر نمایش بیش از حد مواد کشیدن شهاب و آرمان و حالات روحی غیرعادی آنها نیز توجیهی ندارد بخصوص آنکه این سریال را اکثر خانواده‌ها در شب‌های تابستان با بچه‌های خود تماشا می‌کنند.

«بوی باران» به رغم ایده اولیه قوی و پرکشش خود به دلیل پرداختن به ماجراهای کش‌دار، پررنگ کردن مسائل فرعی، توجه بیش از اندازه به کاراکترهای غیراصلی، ضعف در شخصیت پردازی و بازی‌های تصنعی بازیگران نتوانسته در داستان‌سازی به توفیق مناسبی دست یابد.

باید دید فیلمساز چگونه می‌خواهد مخاطب را تا قسمت شصتم با خود همراه سازد؟ آیا فیلمساز می‌تواند ارتباط منطقی و موجهی بین داستانک‌ها و شخصیت‌های پرشمار داستان ایجاد کند!؟ بعد از ماجرای ترانه و آزادی پیمان، ماجرای رجوع بازپرس و خانم زارعی را پیش کشیده و یا ماشین‌دار شدن پیمان در یک حلقه دیگر ساخت یک معمای سطحی برای مخاطب را به میان آورده است. اما همه این‌ها آن «بوی بارانی» نبود که مخاطبِ امروز نیاز دارد.

این مخاطب فقط به صدا و سیما محتاج نیست و همه ابزارهای رسانه‌ای دیگر را در اختیار دارد با این خوراک و اعمال نگاه‌های یک‌سویه، مخاطب پروپاقرص پای صدا و سیما نمی‌شیند. مخاطب را باید با نگاه‌های متنوع و روشنگر نگه داشت؛ باز کردن فضا برای نویسندگان، سازندگان و حتی تهیه‌کنندگان جدید فرصت جدیدی را برای نمایش نگاه‌ها و دیدگاه‌های جدید در رسانه‌ملی فراهم می‌کند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نعمت زاده: خانه سینما متعلق به سینماگران نیست و محل تجمع مافیا و باندهای سینمایی شده/ این خانه محلی برای حضور دیکتاتورهاست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: راحله نعمت زاده عضو انجمن چهره پردازان سینما در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: خانه سینما متعلق به سینماگران نیست و محل تجمع مافیا و باندهای سینمایی است، اسم این نهاد را به اشتباه خانه سینما گذاشته اند چرا که سینماگران هیچ نفعی از این نهاد نمی برند و هرآنچه هست و نیست بین عده ای افراد خاص تقسیم می شود.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «ندارها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در صنوف خانه سینما هم وضعیت همین گونه است؛ مثلاً صنف انجمن چهره پردازان فقط متعلق به آقای … و فامیل شان است! آن ها همه سینما را برای خودشان و دوستان و نزدیکان و اقوام و مجیزگوهای شان قبضه کرده اند؛ بنده ۲۵ سال است در سینما کار می کنم و با کارگردانان مطرح و بنام سینما کار کرده ام اما حالا ۱۰ سال است از سینما دور افتاده ام و برای گذران زندگی مجبورم در دانشگاه با مبلغی اندک تدریس کنم؛ این است امنیت شغلی که مسئولان خانه سینما برای بنده و امثال بنده به وجود آورده اند!

وی ادامه داد: هر وقت صحبت پول گرفتن از ما می شود مسئولان صنف و خانه سینما ما را می شناسند در غیر این صورت هیچ جای دیگر ما را به یاد نمی آورند! هر وقت باید حق بیمه و حق عضویت و… پرداخت کنیم با ما تماس می گیرند اما در نهایت هیچ چیز از خانه سینما شامل حال ما نمی شود! من از مسئولان خانه سینما یک سوأل دارم که شما چه خدماتی به اهالی سینما ارائه کرده اید؟ سال ها است مباحث مهم بیمه بیکاری و تأمین امنیت شغلی سینماگران روی زمین مانده و شما حتی این کارها را هم انجام نداده اید، از حضور و مدیریت شما چه چیزی عاید سینماگران می شود؟

نعمت زاده خاطرنشان کرد: خانه سینما نهادی بی در و پیکر است که صنوف حتی از اعضای شان حمایتی نمی کنند، هر کسی از راه نرسیده می تواند عضو صنوف شود، هیچ قانون درستی در خصوص عضوگیری ها وجود ندارد، بنده خودم در دانشگاه شاگردانی دارم که حتی اسم ابتدایی ترین لوازم گریم را نمی دانند اما عنوان می کنند که طراح گریم شده اند و در چند فیلم حضور داشته باشند؛ همه این ها نشان از بی در و پیکر بودن سینما و خانه سینما دارد.

این چهره پرداز در همین راستا افزود: هر بار در خصوص این مسائل با مسئولان صنف صحبت می کنیم به ما می گویند مدت ها است گریم معنایش را از دست داده، سوأل بنده از آن ها این است که چطور گریم برای شما و پسرتان و دامادتان و همسر و قوم و خویش تان تمام نشده است؟ باندبازی های تان را کنار بگذارید. چرا ما باید بشنویم برای اهالی صنوف عیدی در نظر گرفته شده اما برخی از سردمداران صنوف با امضاهای جعلی کارت های هدیه را در جیب خود گذاشته اند و به اعضای شان هیچ نداده اند؟

چهره پرداز فیلم های سینمایی «گیلانه» و «شهر زیبا» با بیان اینکه وقتی اسم خانه سینما می آید تن و بدنم به شدت می لرزد اظهار داشت: این خانه محلی برای حضور دیکتاتورها است! هر عضوی تحت سلطه دیکتاتوران برود امکان کار و فعالیت در سینما برایش فراهم می شود در غیر این صورت باید طعم بیکاری را بچشد و خانه نشین شود؛ بسیاری از اهالی سینما در صنف ها و رشته های مختلف بیکار و خانه نشین شده اند اما دریغا از ذره ای انصاف و عدالت و توجه به آن ها! امروزه بسیاری از اهالی سینما دل شان از خانه سینما خون است و من نمی دانم با توجه به انتقادات جدی اهالی سینما چرا این نهاد همچنان پابرجاست؟

وی ادامه داد: هر انسانی پاک سرشت باشد به راحتی از این نهاد فید می شود، این در حالی است که ما خواهان آنیم که مدیران فعلی خانه سینما و سردمداران صنوف سینمایی بروند و خانه سینما به دست اهالی راستین سینما اداره شود. مسئولان خانه سینما فقط زور و اجبار می فهمند و با همین زور و اجبار صنوف را تحت سلطه وزارت کار برده اند! چرا؟ چرا این اتفاق ها باید رخ بدهد؟ منفعت کدامیک از شما در این امر نهفته است؟ چرا ما هنرمندان باید عنوان «کارگری» داشته باشیم؟ این است شأن هنرمند؟ افسوس و هزاران افسوس!

نعمت زاده در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم تکلیف خانه سینما هرچه زودتر یک سره شود، ادامه حیات این نهاد به شکل فعلی نه تنها هیچ نفعی برای اهالی سینما ندارد بلکه بیشتر باعث یأس و سرخوردگی آن ها می شود و من امیدوارم مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تدبیری برای این بحران و تشتت در خانه سینما داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مینی‌سریال «چرنوبیل» روی میز «نقدسینما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مینی‌سریال جنجالی «چرنوبیل» امشب در برنامه تلویزیونی «نقدسینما» نقد می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در هجدهمین قسمت هفتگی از برنامه تلویزیونی نقدسینما که از ساعت ۲۲ امشب روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود، مینی‌سریال «چرنوبیل» مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. در میز نقد سینمای جهان این هفته با حضور سعید مستغاثی و امیر قادری برگزار می‌شود.

خردادماه امسال سریال ۵ قسمتی «چرنوبیل» از شبکه «اچ‌بی‌اُ» پخش شد. این سریال که به فاجعه اتمی چرنوبیل شوروی می‌پردازد، گرچه با استقبال بی‌سابقه مخطابان همراه شد، اما روایت آمریکایی این سریال از فاجعه چرنوبیل، نقد جدی روس‌ها را در پی داشت.  آن‌ها معتقدند نقش جاسوسان سازمان سیا در منطقه چرنوبیل از داستان حذف شده است. به همین دلیل، روسیه در تدارک ساخت سریال این ماجرای تاریخی است.

در بخش دیگری از برنامه نقدسینما و در میز نقد سینمای ایران، فیلم «قصر شیرین» با حضور امیررضا مافی و آرش خوشخو مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

برنامه تلویزیونی نقدسینما به تهیه‌کنندگی «محمدحسین تنکابنی» و سردبیری «محمدرضا رضاپور»، جمعه شب‌ها، از شبکه پنج سیما به روی آنتن می‌رود. «نقدسینما» محصول مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری است. ‌

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موریانه» به دو جشنواره بین المللی می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود حاتمی کارگردان سینما گفت: فیلم «موریانه» در بخش اصلی دو جشنواره بین المللی رقابت می کند.

به گزارش سینماپرس، مسعود حاتمی کارگردان سینما درباره حضور بین المللی «موریانه» به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این فیلم برای حضور در بخش اصلی جشنواره‌های فیگورا پرتغال و «نیس ویل» صربستان پذیرفته شده است.

گفتنی است فیلم سینمایی «موریانه» به کارگردانی مسعود حاتمی و تهیه کنندگی سید غلامرضا موسوی است و اولین حضور بین المللی آن در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود. «موریانه» در ایران و ارمنستان در دو فصل زمستان و تابستان فیلمبرداری شده است.

مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها بازیگران اصلی «موریانه» هستند و سیاوش چراغی‌پور، نهال دشتی، پاشا جمالی، خورشید چراغی‌پور و سوده ازقندی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

سایر عوامل فیلم عبارتند از مشاور کارگردان: مجید برزگر، مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی، تدوین: مسعود حاتمی و حمید نجفی‌راد، صداگذار: حسین قورچیان، صدابردار: علی علوی، موسیقی: آرش انتظامی، گروه کارگردانی: سمانه کاوندی، احمد مکاری، نیما میرزایی، رها امیرفضلی، گروه فیلمبرداری: سعید گودرزی، مرتضی فرهادی، عکاس: شاهین دانشفر، مدیر تولید ایران: علی شهیدی، مدیر تولید ارمنستان: لرنیک آرتزیان، گروه کارگردانی ارمنستان: میلاد حاتمی، سارا صبوری و …

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ماهی و برکه» از جشنواره کودک انصراف داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی براتی کارگردان «ماهی و برکه» ضمن انصراف از جشنواره فیلم کودک به عملکرد مسئولان آن‌ اعتراض کرد.

به گزارش سینماپرس، علی براتی نویسنده و کارگردان سینما، درباره علت انصراف «ماهی و برکه» از جشنواره فیلم کودک و نوجوان به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دوستان در وزارت ارشاد مدعی هستند که این فیلم یک کار داستانی بلند است و صلاح نیست به بخش سینمایی بلند جشنواره کودک و نوجوان راه پیدا کند. ما هم به همین دلیل از جشنواره انصراف دادیم.

او افزود: افراد متخصص و حتی مخاطب عام با نگاهی به گروه بازیگران و عوامل فنی حرفه‌ای و مطرح متوجه می‌شوند که «ماهی و برکه» اثری سینمایی و بلند است. بازیگرانی چون رضا فرامرزی (که پس از فیلم ما به فیلم سینمایی «تختی» معرفی شد) و مهسا هاشمی از همین جشنواره جایزه گرفتند و درخشیدند.

براتی گفت: قصه این فیلم بر اساس واقعیت و به زعم نویسندگان صاحب قلم، ضروری و مهم است. قصه ما درباره نخبگانی است که در شهرستان‌ها هستند و هیچ وقت دیده نمی‌شوند.

این کارگردان افزود: ما حتی برخی الفاظ خاص در فیلمنامه را حذف و کلمه دیگری را جایگزین کردیم؛ اما امروز می‌بینیم صحنه‌هایی در برخی فیلم‌ها هست که هیچ کس به آن اعتراض نمی‌کند و حذف نمی‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه انگار فقط فیلم‌های خودشان یعنی آن‌هایی که منسوب به فلان سازمان، موسسه و یا آدم خاص است، باید در بخش سینمایی جشنواره کودک حضور پیدا کند. اگر فیلمی آوردند که گروه بازیگران و عوامل آن به «ماهی و برکه» نزدیک بود، فیلمم را برای دانلود در فضای مجازی می‌گذارم.  

براتی گفت: متأسفانه انگار این عزیزان برای انتخاب فیلم‌ها قرار نبوده به بازی، فرم، محتوا و … توجه کنند. با این تفاسیر انصرافم کاملاً صحیح است. نکته مهم‌تر و قابل تأمل‌تر این است که طبق قانون جشنواره، فیلمی که در بخش داستانی بلند قرار است داوری شود، نباید قبلا پخش شده باشد؛ اما متاسفانه سابقه پخش برای برخی از این آثار وجود دارد و حتی می‌توان آن‌ها را دانلود کرد و دید!

این کارگردان در پایان گفت: تمام این مشکلات، اتفاقات عجیب و ضربه خوردن‌ها که در سینما برای امثال من پیش می آید، به خاطر این است که عضو هیچ دار و دسته و گروهی نیستیم و مستقل کار می‌کنیم. همه اینها باعث می شود به همکاری مشترک با کشورهای دیگر فکر کنیم که این اصول حرفه ای را رعایت می کنند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سومین حضور «مرد جعبه ای» در جشنواره های بین المللی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «مرد جعبه ای» در دو رشته نامزد دریافت جایزه‌ از جشنواره Holly Wood Dreams آمریکا شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «مرد جعبه ای» در دو رشته بهترین فیلم خارجی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد دریافت جایزه‌ از جشنواره ( Holly Wood Dreams) آمریکا شد.

فیلم کوتاه «مرد جعبه ای» پیش از این در جشنواره LIFT-OFF انگلستان حضور داشته و در جشنواره Action On Film Megafest آمریکا در سه بخش نامزد دریافت جایزه شده بود.

تارا اوتادی، بهزاد خلج، حمیدرضا عباسی، دارا حیدریان، حسین نور جهانی در این فیلم کوتاه ایفای نقش می کنند.

«مرد جعبه ای» روایتگر زندگی گزارشگر میانسالی است که برای رسیدن به موفقیت در حال ساخت فیلمی از زندگی نوجوانی است که داخل جعبه چوبی زندگی می کند و بر خلاف خواسته مادرش بیرون نمی آید. اما گزارشگر بعد از نزدیک شدن به دنیای نوجوان شگفت زده شده و مجذوب دنیای نوجوان و زندگی جعبه ای می شود.

عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: منوچهر تیمورزاده، مشاورکارگردان: تارا اوتادی، مدیر فیلمبرداری: محمد عزت خواه، تدوین: سارا آهنی، مدیر تولید و برنامه ریزی: رضا رضایی جعفری، طراح صحنه و لباس: بابک تحویلی، چهره پردازی : رضا عرب، صداگذاری و میکس: پرویز ابنار، صدابردار: محمود کاشانی، موسیقی: کیا مهراط، ساخت تیزر: خلیل عباسی، طراح پوستر: علیرضا پیربند، پخش بین المللی فیلم: مریم پیربند، تهیه کننده: علیرضا برازنده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل دوم «ریکاوری» در حال نگارش است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته تهیه کننده «ریکاوری»، نویسنده این مجموعه در حال حاضر مشغول نگارش فصل دوم آن است.

به گزارش سینماپرس، جمال گلی تهیه کننده سینما و تلویزیوندرباره سریال شبکه نمایش خانگی «ریکاوری» به صبا توضیح داد: از اریبهشت ماه سال ۹۷ این سریا کلید زده شد و در روزهای پایانی تیرماه ۹۸ فیلمبرداری آن به پایان رسید. «ریکاوری» به کارگردانی بهادر اسدی و نویسندگی مهرداد نیکنام در مجموع هشت قسمت دارد که تا کنون سه قسمت از آن وارد شبکه نمایش خانگی شده و طبق برنامه ریزی های انجام شده پخش آن تا هفتم شهریور به پایان می رسد.

وی درباره ماهیت قصه این سریال بیان کرد: «ریکاوری» به طبقه و قشری از جامعه می پردازد که به لحاظ فرهنگی و مناسبات بین یکدیگر بسیار آسیب پذیر هستند و به نظرم رسید که این موضوع می تواند برای مردم جذاب باشد.

تهیه کننده سریال «ریکاوری» در پاسخ به این پرسش که چرا شبکه نمایش خانگی را برای تولید سریال خود انتخاب کرده است، بیان کرد: انتخاب شبکه نمایش خانگی برای تولید سریال به دلیل آن است که گستردگی سوژه های مختلف و مدیوم بازتری نسبت به تلویزیون دارد. جذاب و دلنشین است و می توان در این حوزه کار استاندارد و پر مخاطبی با محتوای جذاب که بتواند سلیقه مخاطبان و سازمان سینمایی را جلب کند، تولید کرد که البته ساخت سریال جذاب و پر مخاطب حتما لزومی به عبور از خطوط قرمز ندارد.

گلی معتقد است سریال سازی، جایی خوب، بد یا ضعیف بودن خود را نشان می دهد که مردم حاضر باشند بابت تماشای آن پول پرداخت کنند مانند سریال قهوه تلخ به کارگردانی مهران مدیری که بالاترین میزان فروش را داشته است.

تهیه کننده سریال «ریکاوری» با اشاره به اینکه بر سر راه پخش اتفاقاتی افتاد که  بخشی از قصه شد، ادامه داد: اگر مخاطبان متوجه تغییراتی در بعضی از قسمت های سریال بشوند به دلیل اصلاحاتی است که روی «ریکاوری» انجام گرفته است. دلخواه ما این بود که نسخه تولید شده به صورت تمام و کمال پخش شود اما بنا بر نظر شورا مجبور شدیم تغییراتی در قصه ایجاد و قسمت هایی از داستان را حذف کنیم تا بتوانیم پروانه نمایش دریافت کنیم.

گلی با بیان اینکه فصل دوم «ریکاوری» در زمستان امسال کلید می خورد، تصریح کرد: «ریکاوری» در حقیقت یک مجموعه ای است که هر فصل از آن به صورت مینی سریال با موضوعی متفاوت و بازیگران جدید تولید می شود و فصل های آن هیچ ارتباط محتوایی با یکدیگر ندارند. به عنوان مثال فصل اول آن کمدی اجتماعی اما فصل دوم آن کاملا کمدی است.

به گفته تهیه کننده «ریکاوری»، نویسنده این مجموعه در حال حاضر مشغول نگارش فصل دوم آن است.

وی درباره دلیل گرایش خود به تولید مینی سریال عنوان کرد: میزان انباشت سرمایه و سرمایه گذاری در تولید سریال های پر قسمت زیاد است و با توجه به این مساله که تهیه سرمایه در این روزها کمی سخت تر شده است، سعی کرده ایم مینی سریال های ۸ قسمتی تولید کرده و منتظر بمانیم تا سرمایه برگردد و سپس فصل جدید را بسازیم.

تهیه کننده سریال «ریکاوری» معتقد است جای مینی سریال در رسانه ها خالی است و تولید مینی سریال هایی با کیفیت خوب و هزینه منطقی می تواند اسباب سرگرمی مردم باشد و آنها می توانند با این شکل از سریال سازی در نمایش خانگی ارتباط برقرار کنند.

گلی در ادامه با اشاره به اینکه برای پخش غیرقانونی آثار در شبکه های ماهواره ای هیچ راهکار منطقی وجود ندارد، بیان کرد: متاسفانه ما ساعت ۸ صیح قسمت جدید سریال مان را پخش می کنیم و می بینیم ۱۲ ظهر شبکه ماهواره ای پخش می کند. در این دزدی فرهنگی آن قدر بی رحم هستند که بدون توجه به صاحب محتوا و سرمایه گذاری صورت گرفته روی آن، حتی جازه نمی دهند یک روز از پخش سریال بگذرد و مردم آن را در فروشگاه ها ببینند سپس از شبکه های ماهواره ای که ارزش یک لحظه نگاه کردند هم ندارند، نمایش دهند.

وی تاکید کرد: پخش هر برنامه از شبکه های ماهواره ای آسیب جدی به حوزه درآمدی صاحبان اثر وارد می کند.

تهیه کننده سریال «ریکاوری» ادامه داد: موضوع دانلود و پخش غیرقانونی در داخل کشور تحت کنترل و قانونمند تر است. با حمایت پلیس فتا و کارشناسانی که در کنار توزیع کنندگان سریال قرار گرفته اند در ابتدا با افرادی که به صورت غیرقانونی این کار را انجام می دهند، مذاکره ای صورت می گیرد اما اگر نتیجه ای نداشت پلیس فتا اقدامات لازم را انجام می دهد. هم چنین ابزاری برای تشویق آن ها در نظر گرفته شده که اگر لینک دانلود غیرقانونی نگذارند درصدی از درآمد به آن ها تعلق بگیرد.

گلی معتقد است اگر زیرساخت های لازم برای جلوگیری از دانلود و پخش غیرقانونی آثار فراهم  و ضابطه مند شود، در آینده نزدیک حوزه دانلود می تواند به حوزه ای درآمدزا برای محصولات فرهنگی تبدیل شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری فصل دوم «از سرنوشت» به دربند رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «از سرنوشت» به تهیه کنندگی اکبر تحویلیان آخرین مراحل تصویربرداری فصل دوم خود را به کارگردانی علیرضا بذرافشان پشت سر می گذارد.

به گزارش سینماپرس، سریال «از سرنوشت» به تهیه کنندگی اکبر تحویلیان که این روزها در لوکیشن دربندمشغول به کار هستند، آخرین مراحل تصویربرداری فصل دوم خود را به کارگردانی علیرضا بذرافشان پشت سر می گذارد و به احتمال زیاد فیلمبرداری این فصل تا اوایل شهریور ماه به پایان می رسد.

همچنین فصل اول این سریال به کارگردانی محمدرضا خردمندان که به تازگی تصویربرداری آن به پایان رسیده است، در مرحله تدوین قرار دارد و مراحل تدوین چهار قسمت آن به پایان رسیده است.

سریال «از سرنوشت» که در سه فصل و در ۵۰ قسمت برای گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تولید می شود، همزمان پیش تولید فصل سوم خود را به کارگردانی محمدرضا خردمندان آغاز کرده و این روزها در مرحله بازنویسی نهایی فیلمنامه قرار دارد.

قصه «از سرنوشت» درباره سرنوشت دو کودک تا سن جوانی است و زندگی آن‌ها را در پرورشگاه نشان می‌دهد. محوریت این سریال امیدبخشی و تلاش برای رسیدن به آمال و آرزوها است.

مجید واشقانی، کامران تفتی،  لیلا بلوکات، مریم کاظمی، فریبا نادری، علیرضا استادی، مهدی صبایی، مائده طهماسبی و علیرضا آرا از بازیگرانی هستند که در دو فصل این سریال ایفای نقش می‌کنند.

راستین عزیزپور، امیررضا فرامرزی دو بازیگر نقش کودک در فصل اول هستند که دارا حیایی و کیسان دیباج ادامه نقش آن‌ها را در سنین جوانی بازی می‌کنند. همچنین فاطیما بهارمست و مرضیه موسوی از بازیگران جوان این سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع