X

بایگانی مرداد 22, 1398

دفتر سینمایی

نمایش فیلم‌های تهیه‌کننده‌ «سوته دلان» در فرش فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه ای از فیلم های علی عباسی تهیه کننده قدیمی با برنامه ریزی قصیده گلمکانی در «فرش فیلم» به نمایش در می آید.

به گزارش سینماپرس، مجموعه‌ای از فیلم‌های علی عباسی تهیه‌کننده‌ قدیمی موج نو سینمای ایران، با برنامه ریزی قصیده گلمکانی قرار است در فرش‌فیلم به نمایش در بیاید.

«علی عباسـی تقدیـم می‌کند» عبارتی بود که برای هر فیلمـی اعتبار می‌آورد؛ جمله‌ای کـه ابتدای فیلم‌هایی مانند «حسن‌کچل»، «رضا موتوری»، «تنگنا»، «تنگسیر»، «رشید»، «نازنین»، «پنجره»، «سوته‌دلان» و … آمده و در ذهن سینما دوستان ایرانی ماندگار شده است. برخی از بزرگان سینمای ایران آغاز کارشان در دفتر او با نام «سازمان سینمایی پیام» بوده است. از جمله علی حاتمی و عباس کیارسـتمی. برخی دیگر هم مثل امیر نادری، مسـعود کیمیایی و جلال مقدم گام‌های دوم یا سوم‌شان را در پیام برداشتند.

علی عباسـی شـاید برای متولدان پس از انقلاب نامی ناآشنا باشد ولی برای هم‌نسل‌های پدرانشان سمبلی از موج نو سینمای ایران است. با این حال، قصیده‌ گلمکانی در دوران تحصیل خود در فرانسه مجذوب سرگذشت او می‌شود و روی کتابی مربوط به زندگی‌نامه‌ او کار می‌کند که نتیجه‌ آن کتاب  «علی‌ عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی‌ساله»  می شود.

موضوع اصلی این کتاب مربوط به خبر سوزانده شدن نگاتیو فیلم‌هایش است که باعث دگرگونی احوال عباسی و سپس مهاجرت او شد و به نوعی روایت دغدغه‌های کسانی است که ناخواسته از حرفه‌ مورد علاقه‌شان دور افتاده‌اند و در مواردی مجبور به مهاجرت شده‌اند.

نمایش این مجموعه فیلم از روز پنج‌شنبه، بیست و چهارم مرداد ماه در «فرش فیلم»، با حضور علی عباسی، قصیده‌ گلمکانی و همچنین منتقدان و سینماگران مربوط به هر فیلم آغاز می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش تولید «عاشقی در هانوی» با بازیگران ویتنامی از مهرماه آغاز می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قربان محمدپور کارگردان فیلم سینمایی «عاشقی در هانوی» از آغاز پیش تولید این فیلم سینمایی در مهرماه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، قربان محمدپور کارگردان فیلم سینمایی‌ «عاشقی در هانوی»، درباره آخرین وضعیت ساخت این فیلم سینمایی که محصول مشترک ایران و ویتنام است، به صبا گفت: در حال حاضر مذاکرات و مکاتبات با کشور ویتنام در حال انجام است. پیش تولید فیلم را اوایل مهرماه آغاز خواهم کرد و تا پایان مهرماه سعی می کنیم  «عاشقی در هانوی»  را کلید بزنیم.

کارگردان «دختر شیطان» درباره بازیگران فیلم سینمایی «عاشقی در هانوی» بیان کرد: هنوز بازیگران ایرانی فیلم مشخص نشده اند که در مرحله پیش تولید اعلام خواهد شد و بازیگران ویتنامی هم همان اسامی است که پیش از این اعلام کرده بودم.

قریان محمدپور پیش از این قرار بود برای ایفای یکی از نقشهای اصلی این فیلم سینمایی با لی یونگ آئه بازیگر نقش یانگوم قرارداد ببندد که به دلیل نوسانات دلار، حضور این بازیگر کره ای در این فیلم سینمایی لغو شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احسان کرمی مجری پنجمین جشن عکاسان سینما شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احسان کرمی مجری پنجمین جشن عکاسان سینما به دبیری علی نیک رفتار شد.

به گزارش سینماپرس، پنجمین جشن عکاسان سینما ۲۴ مرداد ماه به دبیری علی نیک رفتار برگزار می شود و احسان کرمی اجرای این مراسم را بر عهده دارد.

در این جشن ضمن تقدیر و بزرگداشت سیروس الوند وحسین ملکی، عکاس برگزیده سال نیز معرفی می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تیزر المپیاد فیلمسازی نوجوانان رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تیزر المپیاد فیلمسازی نوجوانان با محوریت کشف استعدادها و توجه به ظرفیت‌های فیلمسازی نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، تیزر سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با محوریت کشف استعدادها و توجه به ظرفیت‌های فیلمسازی نوجوانان رونمایی شد.

امسال همزمان با سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، سومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران نیز توسط بنیاد سینمایی فارابی و با مشارکت انجمن سینمای جوانان ایران در ۲ بخش ایده و فیلم برگزار می‌شود.

سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با هدف ترویج فضائل اخلاقی و نگاه امیدوارانه به زندگی در بین نوجوانان از طریق ایده‌پردازی و مشارکت در تولید فیلم، یافتن ایده‌های نو در سینمای کودکان و نوجوانان، ایجاد شرایط مناسب برای کشف و معرفی استعدادهای هنری نوجوانان در حوزه تخصصی سینمای کودکان و نوجوانان و زمینه‌سازی برای گسترش فعالیت در حوزه سینمای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

سومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان، ٢۶ تا ٣٠ مرداد و ۲ روز زودتر از جشنواره سی و دوم در اصفهان برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح شعبه «مک دونالدز» روی میز به اضافه مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «مک دونالدز تقدیم می‌کند» به کارگردانی توحید ابراهیمی در جدیدترین قسمت از فصل سوم برنامه «به اضافه مستند» روی آنتن شبکه مستند می رود.

به گزارش سینماپرس، سی و پنجمین قسمت از فصل سوم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «مک‌دونالدز تقدیم می‌کند» به کارگردانی توحید ابراهیمی از شبکه مستند پخش خواهد شد.

ابراهیم متقی و فواد ایزدی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران در این قسمت و بعد از پخش مستند، مهمان برنامه «به اضافه مستند» خواهند بود و به بررسی تاریخچه سرمایه‌داری در دنیا می‌پردازند. علاوه بر این، محمدتقی فهیم و سعید قطبی‌زاده به نقد و بررسی این مستند خواهند پرداخت.

مستند «مک دونالدز تقدیم می‌کند»، روایتی متفاوت از تاریخچه فعالیت رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالدز در آمریکا و دیگر کشورهای جهان است و از این منظر به نقد نظام سرمایه داری با محوریت شرکت مک دونالدز پرداخته است. ماجرای حضور رستوران‌های مک دونالدز در ایران همواره شایعات و حواشی خاص خود را به همراه داشته است. برخی اوقات شایعاتی منتشر می‌شود که قرار است شعبه‌ای از این رستوران در جایی از کشور راه اندازی شود اما تاکنون پای این رستوران به ایران باز نشده است.

«مک‌دونالدز تقدیم می‌کند» که به کارگردانی توحید ابراهیمی و تهیه‌کنندگی محسن یزدی ساخته شده است، چندی پیش در قالب جشنواره تلویزیونی مستند به نمایش درآمد و اکنون برای دومین بار در برنامه «به اضافه مستند» اکران خواهد شد. این قسمت از برنامه روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲۳ مرداد ساعت ۹ و جمعه ۲۵ مرداد ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.

مجموعه برنامه «به اضافه مستند» که با اجرای سید محمدعلی صدری‌نیا و کارگردانی محمدرضا رضاییان با دکوری جدید و آیتم‌هایی مختلف سه‌شنبه‌های هرهفته ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن شبکه مستند می رود، به پخش مستندهای دیده نشده در تلویزیون و بحث کارشناسی درباره موضوع مستند می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی تئاتر فجر منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، طبق اعلام دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی منتشر شد.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های نمایش‌های صحنه ای، نمایش‌های خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و بخش به علاوه فجر برگزار می‌شود و طبق اعلام قبلی، فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی آن اکنون منتشر شده است.

پیش‌تر اعلام شده بود که سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شود، اما پس از آن طبق برنامه‌ریزی مجدد دبیرخانه اعلام شد تمام بخش‌ها از ۱۰ تا ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ به دبیری نادر برهانی‌مرند و توسط اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و انستیتو بین‌المللی تئاتر (ITI) برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چند نام عجیب در لیست حمایت‌های کسانی که از ارشاد پول گرفته‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ٩٧ از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی حمایت شده اند، منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، در ادامه شفاف سازی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای اولین بار فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ٩٧ از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی حمایت شده اند، منتشر شد.

بر اساس آمار اعلام شده، این وزارتخانه در سال ٩٧ به ٨۶ مورد اشخاص حقیقی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی مبلغ ١۴ میلیارد و ٩٠٠ میلیون و ۵٠٠ هزار ریال کمک کرده است.

همچنین این وزارتخانه در حوزه حمایت های اشخاص حقوقی نیز در ١۶١ مورد بالغ بر یک هزار و ٣٠۵ میلیارد ریال، حمایت های فرهنگی، هنری و دینی داشته است.

جدول اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ٩٧ در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شده اند به همراه نام، ردیف بودجه تامین اعتبار، عنوان برنامه و فعالیت مرتبط و مبلغ پرداختی از اینجا قابل دسترسی است.

در این فهرست نام اشخاصی چون محمد رضا شجریان و موسساتی چون موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، خانه کتاب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بنیاد رودکی و… و. خودنمایی می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم «رخنه» عوامل خود را معرفی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عوامل فیلم کوتاه «رخنه» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که مراحل ساخت خود را طی می‌کند، معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «رخنه» نوشته مسعود هاشمی‌نژاد، به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور و با حضور سارا توکلی، محمد علیمحمدی، فرشید ناصری، پرستو قائد رحمت، نیلوفر راد، امیرحسین بلوری، حسن بابایی، سبحان سهراب و رزا دانازاده به عنوان گروه بازیگری، مراحل ساخت خود را طی می‌کند.

عبدالله عبدی نسب فیلمبرداری و داریوش پیرو طراحی صحنه و لباس این فیلم کوتاه را برعهده دارند.

محسن دانایی و میثم طوسی نیز تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه «رخنه» هستند که در ژانر وحشت ساخته می‌شود.

میثم دانازاده مجری طرح، کمال کچوییان و پرستو قائد رحمت مشاوران فیلمنامه، رضا کریمی و محمد امیر یاراحمدی مشاوران فیلم کوتاه «رخنه» هستند.

دیگر عوامل فیلم کوتاه «رخنه» عبارتند از صدابردار: علیرضا نوین نژاد، طراح گریم: احمد نگهبان، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: علی آشتیانی، تدوینگر: احسان واثقی، صداگذار و اصلاح رنگ و نور: بنیامین قچاق، مدیر تولید: فرشید ناصری، مشاور تولید: رضا دادویی و هادی علیمحمدی، آهنگساز: آرش عزیزی، گروه کارگردانی: پوریا دادخواه و امیرحسین بلوری، دستیار برنامه ریز: مرضیه سهراب، منشی صحنه: آوین بندی، عکاس: مهدی آشنا، دستیار اول فیلمبردار: امیرحسین سیف اشرفی، دستیاران فیلمبردار: اسد عبدی نسب، حسن علی بخشی، وحید دوربین هاوستین، دستیار لباس: نجمه صفایی، دستیار اول طراح صحنه: علیرضا بیرامی، دستیار دوم طراح صحنه: مهدی مرادی، دستیاران صحنه: رادمان قبادی و امیرعباس هژبر، مجریان گریم: مژده زادمهر، امین میری، هانیه بنی اسد، مدیر تدارکات: حسن بابایی، فیلمبردار پشت صحنه: محمدرضا جعفری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کامبیز دیرباز با «آقازاده» همراه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کامبیز دیرباز جدیدترین بازیگری است که به سریال شبکه نمایش خانگی «آقازاده» به تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی پیوست.

به گزارش سینماپرس، در هفته‌های قبل مهدی سلطانی، امین تارخ، امین حیایی و جمشید هاشم پور هنرمندان شاخصی بودند که به عنوان بازیگران اصلی سریال «آقازاده»  معرفی شدند.

تجربه تازه حامد عنقا در شبکه نمایش خانگی پس از «قلب یخی» که چهارمین همکاری او با بهرنگ توفیقی را رقم می‌زند، حالا بازیگر جدیدی را در فهرست خود دارد.

کامبیز دیرباز نقشی دوگانه در سریال ایفا می‌کند و چهره‌ای به ظاهر خشن و تند دارد که کلید ماجرا به دست او است.

دیرباز که این روزها «رالی ایرانی» را به عنوان یک رئالیتی شو در شبکه نمایش خانگی دارد، با «آقازاده» اولین تجربه بازیگری در سریال‌های این مدیوم را نیز با نقشی خشن به کارنامه کاری خود اضافه می‌کند.

این بازیگر ۴۴ ساله سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۸۲ برای بازی در فیلم «دوئل» احمدرضا درویش به دست آورد.

«به نام پدر» از آثار ابراهیم حاتمی کیا، «عیار ۱۴» ساخته پرویز شهبازی و تجربه کارگردانی شهاب حسینی در سینما یعنی «ساکن طبقه وسط» از دیگر آثار سینمایی دیرباز است که در فیلم پرفروش «اخراجی‌ها» نیز نقش مجید سوزوکی را بر عهده داشته است.

دیرباز پیش از این در «پیکسل» به عنوان اولین سریال تعاملی با حامد عنقا همکاری داشته که به زودی پخش می‌شود. «پشت بام تهران» و «زیر پای مادر» نیز از همکاری‌های او با بهرنگ توفیقی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون برنامه مناسبتی ندارد؟/ اصلا تقویم «سیما» عید دارد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز عید هم که بازیگران سریال تلخ و سیاه «بوی باران» به شبکه یک آمدند و دو فوتبالیست پرسپولیس و استقلال هم کل‌کل‌های همیشگی‌شان را روی آنتن آوردند. تمام آنچه تلویزیون در روز عید بزرگش داشت، همین‌ها بود.

به گزارش سینماپرس، یک برنامه زنده با حضور چند بازیگر و بیان خاطرات، پخش چند آهنگ شاد ترجیحا از محسن چاوشی، پخش یک فیلم سینمایی کمدی و پخش کمدی‌های کلاسیک. درست حدس زدید؛ اینها کنداکتور ثابت روزهای عید تلویزیون است. اوج خلاقیت مدیران شبکه این است که ترتیب پخش این مدل برنامه‌ها را به هم بزنند یا حداقل کمدی‌های تکراری لورل هاردی و باستر کیتون را کمتر پخش کنند. مناسبت‌های مذهبی و غیرمذهبی هر سال در تقویم گنجانده شده است، ولی انگار رفتار مدیران رسانه ملی شبیه کسانی است که غافلگیر می‌شوند. شب دوشنبه که شب عید قربان بود، پای تلویزیون نشستیم. شبکه سه والیبال ایران و روسیه پخش می‌کرد و شبکه ورزش فوتبال زنده و شبکه نمایش هم فیلم سینمایی «زن بدلی». شبکه‌های دیگر برنامه‌های ثابت خودشان را داشتند و میان‌برنامه‌هایی با موضوع عید قربان پخش می‌کردند. روز عید هم که بازیگران سریال تلخ و سیاه «بوی باران» به شبکه یک آمدند و دو فوتبالیست پرسپولیس و استقلال هم کل‌کل‌های همیشگی‌شان را روی آنتن آوردند. تمام آنچه تلویزیون در روز عید بزرگش داشت، همین‌ها بود.

  ظرفیت‌ها

منطقی است که وقتی انتقادی به فرد یا مجموعه‌ای می‌شود، داشته‌های آن فرد یا مجموعه هم با انصاف و دقیق رصد و بررسی شود. تلویزیون برای اعیاد مذهبی خود چه ابزارهایی دارد. فیلم سینمایی، سریال، ویژه‌برنامه، موسیقی و گفت‌وگوهای تصویری، داشته‌های تلویزیون برای پرکردن کنداکتور هستند. ابزار ظاهرا ثابت است. شاید بتوان از تلفیق اینها هم به یک شکل تازه رسید، اما در همین ابزارها هم خلاقیت گم شده است. جست‌وجو در آرشیو صداوسیما و یافتن آثار نمایشی مرتبط و طبقه‌بندی شده نباید کار سختی باشد. خاصه وقتی می‌دانیم تعداد نیروهای این سازمان چند هزار نفر است. نکته بعدی این است که مدیران سازمان صادقانه از چه زمانی به فکر پوشش برنامه‌های عید می‌افتند؟ مگر تقویم هرساله ثابت نیست؟ یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم برای اعیاد مذهبی کار سختی است؟ تهیه فهرست سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی طنز که بی‌ارتباط هم نباشند دشوار نیست و شدنی است. ساخت و پخش ویژه‌برنامه‌های غیرکلیشه‌ای و غیرتکراری پیشنهاد ساده و مناسبی است. اگر بهانه مدیران این باشد که در سال اخیر بودجه‌مان دچار تغییراتی شده است، باید پاسخ داد که عزیزان دل، آن زمان هم که بودجه خوب بود و درآمدهای تبلیغات هم بیشتر از حالا بود، برنامه‌تان در اعیاد را دیده بودیم. تغییرات زیادی با امسال نکرده است. مشکل اصلی بودجه نیست. نبود خلاقیت، حوصله و احترام به مخاطب مثلثی است که می‌تواند صدها سال دیگر نیز همین شرایط را برای اعیاد مذهبی ایجاد کند. استفاده درست از ظرفیت‌ها، هنر مدیریت است و انداختن بار به دوش نبود بودجه و وقت کم، دیگر برای مخاطبان قابل‌قبول نیست.

  عید نوروز، ماه رمضان و دیگران

یکی از بهترین نمونه‌ها برای دوران همراه با برنامه‌ریزی، عید نوروز و ماه مبارک رمضان است. سریال‌های مناسبتی، برنامه‌های مناسبتی و ایجاد حال و هوای عید یا ماه رمضان نشان می‌دهد اگر مدیران صداوسیما بخواهند، می‌توانند با برنامه و مسلط عمل کنند، اما انگار حتما باید آن مناسبت طولانی باشد. انگار دست‌شان به کم نمی‌رود و کسر شأن است که بخواهند برای یک روز همت خود را به کار گیرند. توصیه می‌شود برای اعیاد مذهبی هم از ابتدای سال برنامه‌ریزی کنند و همین نگاه بلندمدت را داشته باشند. یک بار امتحان کنند و اگر نتیجه نداد، همان شیوه سابق را پیش بگیرند.

  ترس از جایگاه یا خلأ خلاقیت

نقدها به برنامه‌سازی در اعیاد مذهبی را گفتیم. اما نباید از این نکته غافل شویم که این مناسبت‌ها حساسیت‌های زیادی همراه خودش دارد. همین حساسیت‌ها شاید یک مدیر محتاط را وادار می‌کند تا از شیوه‌های امتحان‌شده اسلاف خود پیروی کند و دست به نوآوری نزند. تجربه تغییر مدیر شبکه پنج در سال جاری هم نشان داد همان راه‌های قدیمی در حفظ صندلی تاثیر بسزایی دارد. با توجه به طیف متنوع و گسترده مخاطبان، احتیاط و مراقبت از فضای رسانه‌ای کشور در اولویت مدیران سازمان است. در باور برخی مسئولان، اندکی خلاقیت برابر است با لرزیدن جایگاه و پاسخگویی به مدیران بالادستی و بخشی از مردم. پس بهتر آن است که دنبال دردسر نگردند و ریسک تغییر را به جان خود نخرند و بگذرند از تزریق هوای تازه در شبکه‌ها. تجربه چهار دهه برنامه‌سازی در تلویزیون نشان می‌دهد هرگاه اندکی خلاقیت با ذره‌ای شجاعت همراه شده است، نتیجه‌اش برنامه‌هایی چون: «صبح جمعه با شما»، «دیدنی‌ها»، «مسابقه هفته»، «کوله‌پشتی»، «نود»، «خندوانه» و… شده است. این درست که ممکن است حاشیه‌هایی هم ایجاد شود که حتما می‌شود، اما کسی نیست که نداند دیکته ننوشته غلط ندارد و باید نوشت و غلط داشت و به قول سعدی علیه‌الرحمه: «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل».

پیشنهادها

با دوستان زیادی درباره برنامه‌سازی در مناسبت‌های مذهبی در این سال‌ها صحبت کردیم. از اکثر دوستان سوال کردم که شما اگر مدیر شبکه بودید، چه برنامه‌هایی برای اعیاد مذهبی می‌ساختید؟ به‌جز جواب‌های همراه با طنز به جواب جدی و ثابتی رسیدم. اکثریت به اتفاق دوستان برنامه‌هایشان ثابت بود و چیزی شبیه به آنچه پخش می‌شود، اما متفاوت در اجرا. مثلا همه آنها موافق پخش فیلم سینمایی بودند، اما در مصادیق تفاوت داشتند یا اینکه همه آنها با پخش برنامه‌های طنز مشکلی نداشتند، اما در شکل و اجرا فرق داشتند. این یعنی منتقدان وضعیت فعلی هم قائل به زیرورو شدن کنداکتورهای کنونی نیستند، اما در شکل اجرا اختلافاتی وجود دارد. بیاییم فرض کنیم که احتمالا مدیران صداوسیما این گزارش را می‌خوانند و قرار است برای عید غدیر (هرچند دیر) برنامه‌ریزی کنند. از همین عید غدیر می‌توان اصلاحات را اعمال کرد.

بسته پیشنهادی به کمدی‌های کلاسیک استراحت داد. عوامل سریال‌های ناموفق را نادیده گرفت. به مهران رجبی و مجید اخشابی اجازه داد که از تعطیلات‌شان استفاده کنند و به سفر بروند و تلویزیون را رها کنند. فیلم‌های سینمایی فاخر و جذاب را از آرشیو درآورد و بدون تغییرات اساسی و ساختاری آنها را پخش کرد. در آرشیو بزرگ موسیقی صداوسیما جست‌وجو کرد و قطعات شاد و فخیم را بیرون آورده و خاک آنها را گرفت و پخش کرد. دوباره می‌توان سراغ تئاترهای کمدی رفت و باوقارهایشان را روی آنتن برد. بخش‌های جذاب پشت صحنه و سریال‌های طنز را تدوین کرد و در میان‌برنامه‌ها و در زمان کوتاهی پخش کرد. گفت‌وگوهای زنده تصویری تازه‌ای با چهره‌هایی که کمتر به تلویزیون آمده‌اند یا اصلا نیامده‌اند تدارک دید و پای حاشیه‌های احتمالی‌اش هم ایستاد. برای عید غدیر از بسته پیشنهادی «فرهیختگان» استفاده کنید و اگر نتیجه بدی دیدید، حتما خبر بدهید.

  فرصت‌هایی که از دست می‌روند

در رسانه‌های جهان، مناسبت‌هایی مانند عید یا سالگردها محلی است برای دادن اطلاعات یا ته‌نشین کردن اعتقاداتی در ذهن مخاطبان. از این مناسبت‌ها با هدف استفاده می‌شود و مجالی است برای افزایش آگاهی یا باور مردمان به آن حقایق. ما از فرصت‌های اینچنینی چگونه استفاده می‌کنیم؟ چقدر از ظرفیت عید قربان برای بیان مظلومیت برخی حجاج در سال‌های اخیر استفاده شده است؟ چقدر از ظرفیت عید قربان برای احقاق حق شهدای منا بدون تلخ کردن کام مردم استفاده شده است؟ چه میزان به نسل‌های تازه درباره حضرت ابراهیم، روز عرفه و جایگاه ایمان در زندگی فردی، اطلاعات نو و دست‌اول داده می‌شود؟ انگار اراده‌ای است که نمی‌خواهد از این فرصت‌ها استفاده شود. علم و تجربه نشان داده‌اند که در شادی‌ها احتمال یادگیری به مراتب بیشتر از زمان‌ها و شرایط دیگر است. اعیاد مذهبی در تلویزیون نیازمند نگاه‌های تازه و جسور است. جوان‌هایی که به هر دلیل وارد این سازمان می‌شوند اگر بخواهند روش‌های قدیمی‌ها را ادامه بدهند، همان بهتر که اصلا نیایند، زیرا مدیران بازنشسته بهتر از کم و کیف آن راه‌ها خبر داشتند و اصلا نیازی به تغییر نبود. کار سختی نیست؛ کمی خلاق بودن و ایستادن پای تفکرات تازه. اگر یک مدیر حتی به قیمت تغییرش چنین رویکردی داشته باشد باز هم ارزشمند بوده و در اذهان مردم ماندنی است. تکرار مجدد همان چیزهایی که سال‌ها قبل پخش شده است، از هر انسانی برمی‌آید و نیازی به تخصص نیست. برای متفاوت بودن باید درد کشید و تحمل کرد، وگرنه «همان همیشگی» در دکان همه یافت می‌شود و متاع نایابی نیست.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع