X

بایگانی مرداد 23, 1398

دفتر سینمایی

بررسی اجراهای گروه‌های نمایشی خارج از ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در هنرهای نمایشی اصل بر اعتماد است و تا زمانی که اتفاق بدی نیفتاده باشد هر فرد یا گروهی می‌تواند به کارش در داخل و خارج کشور ادامه دهد. در بحث مالی هم با توجه به نبود یک قانون شفاف، نظارت صحیحی بر ورود و خروج منابع مالی وجود ندارد و هر فردی در هر جایگاهی می‌تواند سرمایه‌گذار یک نمایش باشد و آن گروه را با هزینه خودش به خارج از ایران هم ببرد.

به گزارش سینماپرس، سال ۹۶ استاد علی نصیریان در پیامی که برای جشنواره اجراهای ایرانی در خارج از کشور منتشر کرد با تاکید بر اجرای نمایش توسط ایرانی‌های مقیم در کشورهای خارجی، تشکیل گروه‌های تئاتری توسط کسانی که در این زمینه تجربه دارند و آموزش کسانی که علاقه‌مند به تئاتر هستند را بسیار مهم عنوان‌کرده و گفته‌بود این کار باعث می‌شود تا فرهنگ ایرانی و زبان فارسی و نمایش ایرانی در جامعه ایرانی ساکن کشورهای دیگر فراموش نشود، به‌خصوص نمایش‌هایی که ارتباط با سنت‌های نمایشی کهن ایرانی دارد.

اگر همین پیام استاد نصیریان را مبنا قرار دهیم، راحت‌تر می‌توانیم حضور گروه‌های نمایشی در خارج از کشور را ارزیابی کنیم. حضوری که ظاهرا نیازی به مجوز ندارد و نهایتا مورد حمایت مالی نسبی اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد قرار می‌گیرد. حمایتی که از سال گذشته و امسال کمتر هم شده است. تئاتر به‌عنوان هنری که بودجه کمی نسبت به سینما دارد در این شرایط بد اقتصادی هم سهمش کمتر و کوچک‌تر شد.

درباره چگونگی ارائه مجوز به گروه‌ها اما ظاهرا اوضاع بهتر از سینماست. به‌واسطه زنده‌بودن این هنر که از اساس بر پایه اعتماد به گروه‌ها، جلو می‌روند و ضمانت آینده‌کاری، مهم‌ترین دلیل برای متعهدماندن کارگردان یا تهیه‌کننده به تعهدات‌شان است. آن‌طور که بررسی کردیم گروه‌ها فقط تعهدی می‌دهند که برخلاف متن مصوب عمل نکنند و ابزار نظارتی نیز ممنوعیت گروه‌ها یا افراد از کارهای بعدی است. گفتنی است نزدیک به یک هفته با بخش بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی تماس گرفته شد تا اطلاعات مورد نظر گروه‌هایی که خارج از ایران اجرا رفته‌اند، ارسال شود اما با وجود تاکیدات فراوان هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاد. سرپرست این بخش در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از چگونگی اعطای مجوز و تعداد گروه‌ها گفتند.

  سلطان اجرای خارجی در تئاتر

متولد ۱۳۵۷ است و تاکنون بیش از ۲۰۰ تئاتر در خارج از کشور روی صحنه برده است. کارش را از سال ۷۸ آغاز کرده و ۱۷ نمایش را در این ۲۰ سال خلق کرده است. صحبت از امیررضا کوهستانی است که می‌توان با این کارنامه به او لقب سلطان اجراهای خارجی را در حوزه نمایش داد. اولین نمایشنامه‌اش را در سال ۱۳۷۷ نوشت و هیچ‌وقت به اجرا درنیامد. سال بعد نمایش «قصه‌های درگوشی» را روی صحنه برد.

کوهستانی در کشورهای مختلفی مانند سوئیس، هلند، آلمان، فرانسه، نروژ، بلژیک، ایتالیا، فرانسه، اتریش، یونان، صربستان و مقدونیه روی صحنه رفته است. مبدا سفرهایش سال ۲۰۰۲ میلادی و اجرای «رقص روی لیوان‌ها» در بن آلمان بود. «اتاق یک نفره» (۱۳۸۵)، «خون خشک، سبزی تازه» (۱۳۸۶)، «کوارتت، سفری به شمال» (۱۳۸۶)، «اتوپیاها» (اپیزود ماهی‌های سائومیگل) (۱۳۸۷) و «۱۷ دی کجا بودی؟» (۱۳۸۸) تعدادی از نمایش‌های کوهستانی هستند که در کشورهای اروپایی هم اجرا داشته‌اند. قطعا حضور و معرفی نمایش ایرانی در سرتاسر جهان اتفاق مبارکی است که باید تداوم داشته باشد، اما درمورد کوهستانی نکته مهم اینجاست که او طی ۱۷ سال ۲۰۰ اجرای خارجی داشته است. یعنی به‌طور میانگین سالی ۱۳ اجرای خارجی. عدد عجیبی است و می‌توان حتی به آن افتخار هم کرد. اما سوال اینجاست که آیا معیاری برای سنجش میزان تاثیرگذاری این نمایش‌ها در آشنایی تماشاگران خارجی با آثار ایرانی و بالاتر از آن فرهنگ و هنر ایران وجود دارد؟ یا بزرگی این اعداد آنقدر مبهوت‌کننده است که اجازه نمی‌دهد مسائل پیرامونی آن بررسی شود؟

  گفت‌وگو با سرپرست امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی

 رقیه وکیلی‌آذر که از اسفند سال گذشته به حوزه بین‌الملل آمده است درباره گروه‌هایی که خارج از کشور روی صحنه می‌روند به «فرهیختگان» می‌گوید: «گروه‌هایی که تمایل دارند در خارج از کشور اجرا داشته باشند، ابتدا دعوتنامه‌هایی دریافت می‌کنند که البته تعداد آنها هم بسیار زیاد است. از نظر روال اداری، مرکز هنرهای نمایشی اداره کل هنرهای نمایشی اصلا نمی‌تواند برای اینها مجوز صادر کند. زیرا در کشور دیگری نمایش روی صحنه می‌رود و تحت‌ نظر خود ما نیست و ما آمار خاصی از آنها نداریم.»

از او درباره تعداد این اجراها می‌پرسیم که می‌گوید نمی‌تواند عدد دقیقی بگوید و اضافه می‌کند: «در سال گذشته با توجه به ابلاغیه‌ای که به اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر امور بین‌الملل ارسال شد، فعلا ما حمایت‌های مالی را خیلی کم کرده‌ایم. به همین دلیل است که اگر من عدد و رقم حمایت گروه‌های اعزامی را به شما بگویم این تعداد خیلی کم است. به‌نظر من اصلا درست نیست که اطلاع‌رسانی شود. تعداد گروه‌هایی را که مرکز هنرهای نمایشی از آنها حمایت کرده خیلی کم است، فکر می‌کنم حدود ۱۵ گروه در سال ۹۸ است.»

وکیلی در ادامه می‌گوید از ابتدای امسال، با توجه به ابلاغیه‌ای که در ۶ ماه دوم سال ۹۷ به دست ما رسیده است، حمایت‌مان را از ۶ ماه دوم سال ۹۷ خیلی کم کرده‌ایم. به ما گفته‌اند با توجه به مشکلات اقتصادی تا جایی که امکان دارد صرفه‌جویی کنید.»

از او درباره آمار سال گذشته سوال می‌کنیم که جواب می‌دهد برای سال گذشته باید آمار آن را نگاه کند. اتفاقی که هرگز نیفتاد.

از وکیلی درباره روند صدور مجوز برای اجراهای خارجی پرسیدیم که پاسخ داد نمی‌توانند برای گروه‌های خارج از کشور مجوزی صادر کنند و در ادامه توضیح داد: «دلیل اینکه ما نمی‌توانیم برای گروه‌هایی که به خارج از کشور می‌روند مجوز صادر کنیم این است که تئاتر یک هنر زنده است و ممکن است در خیلی از صحنه‌ها دیالوگی فی‌البداهه گفته شود و خیلی اتفاقات دیگر بیفتد. ما نمی‌توانیم مسئولیت آن را بپذیریم. فیلم مقوله‌ای مشخص است که ساخته شده و به استناد آن می‌توانند بروند مجوز بگیرند که به‌عنوان مثال این ۹۰ دقیقه عینا قرار است آنجا اکران شود. درمورد تئاتر چنین کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم و فکر می‌کنم شدنی هم نیست.»

  ۲۰۰۰ جشنواره وجود دارد، اشراف کامل نداریم

سرپرست بخش بین‌الملل با بیان اینکه در سال گذشته، ما ۱۶ گروه نمایشی را حمایت کردیم، ادامه داد: «با توجه به اینکه تعداد گروه‌های ایرانی که مشتاق هستند در جشنواره‌های بین‌المللی دنیا شرکت کنند، نسبت به ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته خیلی زیاد شده است و در حال حاضر متاسفانه امکان حمایت از تمام گروه‌هایی که برای ما دعوتنامه می‌آورند، وجود ندارد. دوره‌ای بود که تعامل هنرمندان ایرانی و خارجی به شکل امروزی وسعت نداشت، حدود ۱۵ سال پیش می‌گفتیم که هر گروه نمایشی‌ای که یک دعوتنامه بیاورد، چون می‌خواهد نمایش ایرانی را در یک فستیوال خارجی معرفی کند، ما از او حمایت می‌کنیم. در شورای مدیرکل موقت در سال ۸۳ و ۸۴ این کار را می‌کردیم. مثلا با گروه تئاتری که در آلمان جشنواره داشتند، هماهنگ بودیم و همکاری دوطرفه‌ای داشتیم. اعلام می‌کردیم یک تعداد گروهی را ما به جشنواره شما اعزام می‌کنیم، البته با هزینه‌هایی که خود فستیوال پرداخت می‌کرد، در قبال آن هم ما یک تعداد گروهی را از آلمان دعوت می‌کردیم که در جشنواره فجر اجرا می‌رفتند. آن زمان، زمانی بود که واقعا اعزام گروه مثل امروز زیاد نبود و بسیار محدود بود. در آن بازه زمانی، صلاح بر این بود که بتوانیم هنر تئاتر ایرانی و هنرمندان ایرانی را به کشورهای دیگر معرفی کنیم. ولی می‌توان گفت از چهار، پنج سال گذشته این اعزام‌ها اوج گرفته است و هنرمندانی که مایل هستند در جشـــنواره‌های خارجی شرکــــت کنند، تعدادشان زیاد اســـت. در طرف مقابل هم، فستیوال‌های خارجی که تعداد زیادی در دنیا اجرا می‌شود، بالغ بر ۲۰۰۰ فستیوال تئاتری وجود دارد که ما درمورد همه اینها اشراف کامل نداریم. موضوعیت و ماهیت این جشنواره‌ها از دست ما خارج است. هرکسی که برای اجرا در خارج از کشور دعوتنامه بیاورد ما باید جست‌وجوی اینترنتی انجام دهیم و ببینیم آیا سوگیری دارد یا نه، جشنواره برای کدام ارگان یا موسسه است و در کجا برگزار می‌شود. چنین مسائل جداگانه‌ای هم وجود دارد.»

  اجراهای آزاد و ابهامات زیاد

برخی از اجراها در برخی کشورها حاشیه‌هایی به‌همراه داشته است؛ از نبود شفافیت در حوزه حمایت‌های مالی تا دعواهای بازیگران با خودشان. در این میان کانادا یکی از کشورهایی است که در چند سال اخیر بهشت کارگردانان تئاتر شده است. بازیگران سینما و تلویزیون در قالب گروه‌های نمایشی به‌ این کشور می‌روند و اجراهای آنها نیز طرفداران زیادی دارد. متن یکی از اجراهایی که با حضور دو بازیگر مطرح طنز تلویزیون در آن کشور روی صحنه رفت در ایران قابل اجرا نیست که توسط کارگردانی که خودش ساکن آنجاست، اجرا شد. نمایش‌هایی که برای اجراهای خارج از جشنواره‌های خارجی روی صحنه می‌روند، جنجال‌های بیشتری پیرامون‌شان شکل می‌گیرد.   اسپانسرهایی که معلوم نیست با چه سابقه‌ای وارد می‌شوند و با وجود خلأهای قانونی، نظارتی هم روی آنها نیست و به‌عنوان سرمایه‌گذار یا تهیه‌کننده آن نمایش را در خارج از ایران حمایت می‌کنند. درنهایت مشخص نمی‌شود که دخل و خرج اینها کجا و چطور محاسبه می‌شود. هیچ نگاه شفافی در این بخش وجود ندارد.

از وکیلی درباره گروه‌هایی که از ایران رفتند و در جاهای مختلف اجرای عمومی کردند، سوال پرسیدیم که جواب داد: «هزینه‌های اجرای عمومی بسیار بالاست. ما فقط موضوعیت کار را مدنظر داریم؛ اینکه کار مناسب، معقول و اشاعه‌دهنده تئاتر ایران باشد، به‌صورت کمک‌هزینه حمایت می‌شود. برای ما فرقی ندارد که آنجا اجرای عمومی یا در جشنواره اجرا داشته باشد، فقط موضوعیت جشنواره مهم است و اینکه کاری که ارائه می‌شود باید مورد قبول اداره کل هنرهای نمایشی باشد.»

  اصل بر اعتماد است

با توجه به صحبت‌هایی که گفته شد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که در هنرهای نمایشی اصل بر اعتماد است و تا زمانی که اتفاق بدی نیفتاده باشد هر فرد یا گروهی می‌تواند به کارش در داخل و خارج کشور ادامه دهد. در بحث مالی هم با توجه به نبود یک قانون شفاف، نظارت صحیحی بر ورود و خروج منابع مالی وجود ندارد و هر فردی در هر جایگاهی می‌تواند سرمایه‌گذار یک نمایش باشد و آن گروه را با هزینه خودش به خارج از ایران هم ببرد. این شرایط تا زمانی ثابت است که کسی خطایی نکند. درست است که باید به هنرمند اعتماد کرد اما وجود نمونه‌هایی مانند آنچه از سوی یک بازیگر باسابقه مثل علیرضا خمسه در کانادا دیده شد، آیا زنگ خطری برای جامعه تئاتری نیست؟ هنرمند باسابقه‌ای مثل خمسه وقتی تحت تاثیر فضا و مخاطبان خارجی قرار می‌گیرد و چنان تیشه به ریشه فرهنگ و کشور خودش می‌زند دیگر نباید از جوان‌ها توقعی داشت؛ تا یک حادثه بزرگ‌تر و بدتری رخ نداده، بهتر است قانون ورود کند.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فضای سایبری یک آخرالزمان تازه است / در پی ایجاد وزارت فرهنگ شماره دو هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ما در یک دوره خاص تاریخی قرار داریم. به نوعی ورود به جهان سایبری تعریف خودش را پیدا کرده و بسته به تصویری که از آن داریم، مواجهه ما با آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. یعنی اینکه ما از انقلاب دیجیتالی در این گذر تاریخ چه تصویری داریم، در عملکرد ما نیز تاثیرگذار است.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما در یک دوره خاص تاریخی قرار داریم. به نوعی ورود به جهان سایبری تعریف خودش را پیدا کرده و بسته به تصویری که از آن داریم، مواجهه ما با آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. یعنی اینکه ما از انقلاب دیجیتالی در این گذر تاریخ چه تصویری داریم، در عملکرد ما نیز تاثیرگذار است.

محمدرضا بهمنی(ریاست مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ) در ابتدای این نشست گفت: در این دوره سعی کردیم در جشنواره دو تغییر ایجاد کنیم که موضوع محور شدن و شبکه‌سازی بر محور جشنواره از جمله آنها به شمار می‌آید. به این ترتیب در این راستا ۷ موضوع برای این جشنواره در نظر گرفته شد تا وضعیت بهتری را در جشنواره ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تغییر دومی نیز با موضوع شبکه‌سازی در محور جشنواره برای آن در نظر گرفته شده که نقطه آغاز آن امروز است. در این راستا سعی می‌شود تا تولیدات جشنواره به بازار کار معرفی شود.

 

فضای سایبری یک آخرالزمان و یک جهان تازه است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست اظهار داشت: ما در یک دوره خاص تاریخی قرار داریم. به نوعی ورود به جهان سایبری تعریف خودش را پیدا کرده و بسته به تصویری که از آن داریم، مواجهه ما با آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. یعنی اینکه ما از انقلاب دیجیتالی در این گذر تاریخ چه تصویری داریم، در عملکرد ما نیز تاثیرگذار است.

وی افزود: تاریخ به دوره‌هایی تقسیم می‌شود. اما باید پرسید که آیا عصر سایبری در عصر مدرن قرار دارد یا اینکه جهان سایبری دوره‌ای جدید از جهان است که ورق تازه‌ای را در تاریخ بشریت ثبت کرده است. اگر جهان را به دو دوره پیش از تاریخ و پس از تاریخ تعریف کنیم، جهان بشریت را نیز باید به دو بخش پس از سایبری و قبل از سایبری تقسیم کرد. به نوعی ما وارد جهان تازه‌ای شدیم، نه دوره‌ای تازه. فضای سایبری یک آخرالزمان و یک جهان تازه است.

فضای سایبری در رابطه انسان با حکومت اتفاقات بسیاری را ایجاد کرده است

صالحی با بیان اینکه بسته به تصویری که ما از جهان سایبر داریم، نوع مواجهه ما نیز با آن متفاوت می‌شود، گفت: هر چقدر که این غول مجازی بیرون‌تر آمد، به نظر می‌آید که دیگر نمی‌توان آن را بخشی از دوره مدرن دانست و به نوعی یک جهان دیگر است. در واقع به نظر می‌آید که ما وارد جهان تازه‌ای شدیم که حتی اشیاء در آن تعریف تازه‌ای پیدا می‌کنند. همچنین در این فضا ارتباط انسان با خود تعریف دیگری پیدا می‌کند و ساحت پنجم به نام ساحت سایبری ایجاد می‌شود. به نوعی اگر در ادامه عصر مدرن ما به ۴۰ تکگی هویت می‌رسیدیم، امروز باید از ۴۰ تکگی هویت در فضای سایبری صحبت کنیم. به بد و خوب آن کاری نداریم، اما در فضای سایبری از حریم‌های وجود پرده‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای سایبری در رابطه انسان با حکومت نیز اتفاقات بسیاری را ایجاد کرده، بیان کرد: ما در حال ورود به مرحله جدیدی از حکومت هستیم.

در پی ایجاد وزارت فرهنگ شماره دومی هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: همه این نکات به ما می‌آموزاند که اگر عصر سایبری عصر تازه و دنیای تازه‌ای است، قطعا نیاز به مسائلی برای آن است. اگر ما تاخیر زمانی در این موضوع داشته باشیم، عقب‌ماندگی‌مان هم به مراتب زیاد خواهد بود. ولی اگر به این فکر کنیم که چطور باید با این پدیده مواجه شد، شاید بتوان بسیاری از عقب‌ماندگی‌های گذشته را نیز جبران کرد. اینکه چگونه بتوان با این اتفاق مواجه شد، موضوع مهمی است که باید به آن فکر کرد.

صالحی افزود: سازمان‌های حکومتی ما باید خودشان را با شرایط تازه هماهنگ کنند. ما نیازمند هستیم که وزارتخانه‌های ما به این طرف بروند که در اتفاق‌های مختلف به صورت تازه‌ای برخورد کنند. به این ترتیب ما در پی ایجاد وزارت فرهنگ شماره دومی هستیم که برای آن برنامه ۳ ساله در نظر گرفته شده که ۷۱ اقدام دارد. به نوعی ساختارهای ما باید متناسب با این نگاه تازه تغییر کند و در این راستا اقداماتی در حال انجام است.

وی گفت: همچنین اقدام دیگر ما این است که حرکت‌ها باید رویکرد ملی پیدا کنند. به این ترتیب با همکاری مرکز فناوری فضای مجازی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که براساس آن ما در همه استان‌ها تولید محتواهایی داشته باشیم. امیدوارم این جشنواره مایه برکت برای مردم و کشور عزیزمان باشد و بتوانیم در کنار هم اتفاق خوبی را ایجاد کنیم.

از خصائص عصر جدید این است که ما شاهد تغییرات با سرعت بالا می‌شویم

فیروزآبادی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی نیز در ادامه بیان کرد: در ادامه صحبت‌های جناب صالحی باید بگویم، ما در مرکز ملی فضای مجازی معتقدیم که در آغاز یک تحول اساسی قرار داریم. در غرب در پایان دهه ۸۰ میلادی صحبت‌هایی از پست مدرنیسم مطرح شد که در حقیقت این از وحشتی بود که قرار بود وارد عصر جدیدی ‌شویم.

وی افزود: از خصائص عصر جدید این است که ما شاهد تغییرات با سرعت بالا می‌شویم. به نوعی این به یک باره آزاد کردن انرژی زیادی همچون انرژی هسته‌ای است که به نظر می‌آید مدیریت‌پذیر نیست. این تحولات سریع قواعد کمی برای کنترل کردن دارد. همچنین پیش‌بینی آینده در آن دشوار است. البته تلاش‌هایی برای مدیریت و درک این فضا انجام می‌شود که جای تشکر دارد. از خصائص دیگر این فضا، شبکه‌ای بودن ارتباط در آن است که نوعی لامکانی و لازمانی در آن وجود دارد که تا به حال در دنیا سابقه نداشته است.

به اقتصاد فضای مجازی توجه شود

فیروزآبادی در ادامه بیان کرد: این موضوع در فضای سیاسی در کنار قدرت سخت، قدرت نرم را ایجاد کرده است که باید به آن توجه کرد. به نوعی باید گفت هویت چیست و پاسداران هویت در این فضا چه باید بکنند. امروز پاسداران هویت در این فضا تمام ملت هستند. ما نمی‌توانیم ملت قدرتمندی باشیم اما به وجوه قدرت نرم آگاهی نداشته باشیم. چراکه در غیر اینصورت افراد دیگر این قدرت را در اختیار می‌گیرند. امروز ارتش‌های ما فقط ارتش‌های در صف نیستند و کسان دیگری هم هستند که در بخش نرم فضای مجازی، ارزش آفرینی می‌کنند.

وی ضمن بیان اینکه خلق ارزش در این فضا با شاخص اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، گفت: خواهش ما این است که به اقتصاد فضای مجازی توجه شود و مشکلاتی که در حوزه مالیات و موارد دیگر آن وجود دارد، حل شود. همچنین ما به دلیل چند حوزه بودن این فضا به مقررات‌گزاری نوین، برای خلق ارزش نیاز داریم که باید همه مردم در آن مشارکت داشته باشند.

 

واعظی: نباید روی همه محتواها مهر محرمانه و امنیتی زد

همچنین محمود واعظی(رییس دفتر ریاست‌جمهوری) نیز در ادامه این نشست گفت: اکنون وقت آن است که ما بیشتر به بحث محتوای فرهنگی و دینی بپردازیم که اتفاقا در آن غنی هستیم. باید از هر فرصتی در شرایط سختی که در کشور با آن مواجه هستیم برای بهتر کردن شرایط خود استفاده کنیم. با دو مساله مهم مواجه هستیم که نخست جنگ اقتصادی و دیگری جنگ نرمی است که علیه ما در جریان است.

وی ضمن بیان اینکه با رویدادهایی همچون این جشنواره می‌توان قدرت نرم کشور را بالا برد، ادامه داد: پس از آخرین جنگ سرد، شرایط دنیا تغییر کرد و قدرت نظامی به نسبت قدرت نرم جایگاه پایین‌تری پیدا کرد. ما با توجه به دارایی‌های فرهنگی که داریم می‌توانیم قدرت نرم‌مان را اول در کشورهای اسلامی و سپس در نقاط دیگر افزایش دهیم. نمی‌توان در ارتباط با فضای مجازی بحث کرد، اما به خصوصیت و مزایای آن توجه نکرد. متاسفانه در کشور ما به مزایای فضای مجازی توجه نشده و مرتب درباره معایب آن صحبت می‌شود. ما باید از این فضا برای آرمان‌های نظام خود بیشتر استفاده کنیم.

واعظی افزود: امروز با یک جنگ اقتصادی جدی مواجه هستیم که اگر  دشمن بتواند در آن پیروز شود، هدف‌های دیگر خود را پیش می‌گیرد. ما بنای تسلیم شدن نداشته و با همه امکانات مقاومت خواهیم کرد. فضای مجازی یکی از مواردی است که ما با آن می‌توانم از اقتصاد دیجیتال به‌خوبی بهره ببریم چون این اقتصاد می‌تواند کمک کند تا از این میان‌بر عبور کرده و بسیاری از مشکلات را حل کنیم. همین موضوع سبب خودکفایی ما در بسیاری از بخش‌ها می‌شود. همه بخش‌های ما باید به این موضوع اعتقاد داشته باشد تا بتوانیم در این موضوع پیش برویم.

رییس دفتر ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی در حال انجام است. شخص رییس‌جمهور، دولت و اعضای فضای مجازی بر این باورند که نقش اقتصاد دیجیتال در کشور پررنگ شود. البته این موضوع مستلزم اقداماتی از سوی مجلس، دولت و ارگان‌های دیگر است. بستر این کار آماده بوده و تحولات بسیار زیادی درباره این موضوع اتفاق افتاده است. ما ۷۰ هزار کیلومتر شبکه اصلی فیبر نوری در کشور داریم و سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام شده است. علاوه بر این موارد نقاط قوت دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد اگر بخواهیم در این زمینه کاری انجام دهیم، می‌توانیم.

وی افزود: امروز زیرساخت‌های دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات از لحاظ فنی آماده بوده و ضعف ما در خدمات و تولید محتوا است. البته در بخش خدمات نیز در حال پیشرفت هستیم. این شرایطی است که امروز با آن مواجه‌ایم و با این شرایط باید به حوزه کسب و کار در فرهنگ توجه بیشتری کرد. در دنیای امروز محتوا برابر با ثروت است. ما عملا در بخش فرهنگی خود محتوای بسیار غنی داریم که نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. باید به بخش‌خصوصی اعتماد کنیم چراکه با در اختیار قرار دادن این محتوا به بخش‌خصوصی می‌توان این بخش‌ها را توسعه داد. به‌نوعی اگر بتوانیم مقداری روش خود را تغییر دهیم و از بخش‌خصوصی استفاده کنیم، قطعا می‌توان شکوفایی در کارها و اقتصاد فرهنگی داشته باشیم. نباید روی همه محتواها مهر محرمانه و امنیتی زد. باید به بخش‌خصوصی اعتماد کرد.

واعظی در پایان اظهار داشت: به این ترتیب با درآمدزایی در حوزه فرهنگ می‌توان برای توسعه خود فرهنگ استفاده کرد و سبب ایجاد اشتغال زیادی برای مردم شد. کسب و کارهای فرهنگی ابتدا باید توسط دولت تقویت شود تا خود آنها سبب تقویت کاری که انجام می‌دهند شوند. همچنین باید توجه بیشتری به تولیدکنندگان محتوای فرهنگی و دینی کنیم چراکه محتوا ثروت است. امیدوارم کاری که وزارت‌فرهنگ آغاز کرده، شروع خوبی باشد و ان‌شاالله همه دست به دست هم دهیم و آن را گسترش دهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری سریال «ایل‌دا» آغاز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «ایل دا» قصه اتحاد، همبستگی و ایستادگی مردان و زنان عشایر و روستایی مناطق مرزنشین و غرب کشور را روایت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری پروژه «ایل دا» همزمان با اعیاد مبارک قربان و غدیر آغاز شد.

در روزهای اول تصویربرداری سریال «ایل دا» پوریا پورسرخ، کوروش سلیمانی و سیامک ادیب جلوی دوربین مصطفی احمدیان رفتند. در همین روزها علی دهکردی، شهین تسلیمی و مسعود چوبین نیز به جمع بازیگران «ایل دا» ملحق شدند.

سریال «ایل دا» در حوزه دفاع مقدس است و اتحاد، همبستگی و ایستادگی مردان و زنان عشایر و روستایی مناطق مرزنشین و غرب کشور و قصه ایثار و فداکاری مردم غرب کشور در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ را روایت می‌کند.

ایل دا در گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم و به تهیه کنندگی سید علیرضا سبط احمدی و کارگردانی راما قویدل به نویسندگی نوشین پیرحیاتی تولید می‌شود.

«ایل دا» در مناطق زیبا، بکر و منحصر بفرد لرستان و در فضایی کاملاً روستایی و بومی تولید و قسمت اعظم لوکیشن‌ها در فضاهای خارجی این مناطق به تصویر کشیده می‌شود.

عوامل تولید پروژه عبارتند از:

محمدرضا نجفی (مدیر تولید)، مصطفی احمدیان (مدیر تصویربرداری)، محمدجواد رجب زاده (مدیر برنامه ریزی)، محمدرضا قومی (طراح گریم)، رضا حاج درویش (طراح صحنه)، رضا خسروی (آهنگساز)، محمدحسین غفاری (صدابردار)، عظیم محمدی (جلوه‌های ویژه میدانی)، سینا قویدل (جلوه‌های بصری)، دلیله صوفیانی (طراح لباس)، سید محمدعلی سبط احمدی (دستیار تهیه کننده)، الهام افشاریان (روابط عمومی)، سعید یاسی‌پور (تدوین)، رضا شهریاری (دستیار یک کارگردان)، مازیار صالحی (دستیار دو کارگردان)، علی بهرمند (جانشین تولید)، محمد عسگری (تصویربردار دوم)، مهدی گلچین – غلامرضا اله بخش – سید محمد موسوی و علی اله بخش (دستیاران تصویر)، مرتضی اسکندری (مدیر تدارکات)، سحر شهبانی نوری (منشی صحنه)، آرتا گوهری (عکاس و دستیار پشت صحنه)، سید مهدی نجفی (ساخت دکور)، مهدی شعبانی (دستیار دکور)، علی خیری (مدیر صحنه)، منیژه عزیزی (دستیار یک لباس)، ارسطو مرادی (دستیار لباس)، طیبه محمدزاده (دوخت لباس)، احسان رشیدیان، محمد میسمی و غلامرضا نورمحمدمنش (دستیاران تدارکات)، سعید خزایی، علی ذی مدخل و فرهاد ستارزاده (سینه موبیل)، محمد محمدیان (آشپز)، خانم سلیمانی و سید قاسم رحیمی (دستیاران آشپزی)، نعمت محمدی و میلاد خوانی و محمد نیکروز (همیاران تدارکات)، محمد حقیقت طلب (دستیار یک صحنه)، محمد نجفی جوزانی (دستیار تدارکات).

مجید مظفری (صالح خان)، پوریا پورسرخ (ایرج)، فاطمه گودرزی (دا گل)، خسرو شهراز (نصیر خان)، علی دهکردی (دکتر هوشنگ)، جعفر دهقان (کاکاوند)، کاظم هژیر آزاد (شیر علی خان)، کوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیرمحمد زند (فرهاد)، غلامرضا علی اکبری (شیخ رحیم)، سینا رازانی (کریم)، مهدی صبایی (منصور)، شهین تسلیمی (بی بی)، مسعود چوبین (مثقالی)، رضا نجفی (عمو برفی)، مژگان صابری (هاویر)، بهروز چاهل (دکتر هندی)، محمدصادق ملک (جابر و قادر)، سیامک ادیب (قباد)، معصومه بافنده (آساره) پویان گنجی (یاور)، دریا مرادی دشت (گندم)، زینب قادری (گلاره)، مسعود امین ناجی (بهادر)، طیبه دوست (زیور)، منصور نواصری (کامل)، امید محمد نژاد (کیومرث)، فاطمه آقا بابایی (ننه نازار)، مهدی افشار (گروهبان واحدی)، ناهید عساکره (راحیل)، سید امیر سالار قوامی (سیاوش) و یاسین مسعودی (امید) در سریال ایل دا ایفای نقش خواهند کرد.

بازیگران محلی از لرستان: فریبا محمدی، حجت الله عالی منش، علیرضا بهرامی، سید نوری موسوی و فائزه محمدی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برترین انیمیشن‌های برنده اسکار کدامند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاخص‌ترین انیمیشن‌هایی را که موفق به دریافت جایزه اسکار شده‌اند، در این گزارش به شما معرفی می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس، رنسانس مدرن دیزنی در زمینه انیمیشن از سال ۱۹۸۹ با انتشار «پری دریایی کوچک» رقم خورد و این کمپانی در سال ۱۹۹۵ انفجاری در این صنعت سینمایی با انتشار «داستان اسباب بازی» به وجود آورد.
بعد از آن با وجود مطرح شدن صنعت انیمیشن، اسکار تا سال‌ها هیچ بخشی را برای انیمیشن‌ها در این آکادمی در نظر نگرفت. اما دریچه‌ها برای حضور انیمیشن‌ها در اسکار باز شد و این آثار از سال ۲۰۰۱ شرکت داده شدند.

اولین جایزه این بخش نیز به انیمیشن «شرک» رسید. آخرین جایزه بهترین انیمیشن نیز به انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» تعلق گرفت.

انیمیشن‌ها طی این سال‌ها پیشرفت فراوانی کرده و در گیشه‌های فروش موفق ظاهر می‌شوند. همانطور که چندی پیش، انیمیشن‌های زیادی مثل «داستان اسباب بازی» مرز فروش یک میلیارد دلار را رد کرده اند. در ادامه به معرفی برترین انیمیشن‌هایی که موفق به کسب جایزه اسکار شده‌اند، می پردازیم:
 شهر اشباح (۲۰۰۱)

برترین انیمیشن‌های برنده اسکار کدام اند؟ شهر اشباح داستان دختری ده ساله را روایت می‌کند که به همراه والدینش به شهری جدید نقل مکان می‌کنند. در میانه راه، از مسیر خود منحرف می‌شوند و سر از یک تونل جنگلی در می‌آوردند؛ پس از اتفاقاتی پدر و مادر این دختر به خوک تبدیل می‌شوند، اما توسط کسی که در آنجا زندگی می‌کند نجات داده می‌شوند.

این انیمیشن به عنوان برترین انیمیشن در تمام تاریخ انیمیشن‌ها به شمار می‌رود که در دوره هفتادو پنجم جوایز اسکار جایزه بهترین انیمیشن را دریافت کرد. این انیمیشن پردرآمدترین انیمیشن تاریخ چین است.

****
 وال ئی (۲۰۰۸)

برترین انیمیشن‌های برنده اسکار کدام اند؟ هفتصد سال از ترک زمین توسط انسان‌ها می‌گذرد و وال ئی رباتی تنها بر روی زمین است که ماموریتش فشرده سازی زباله‌های روی زمین است. روزی سفینه‌ای غول پیکر به زمین می‌آید و ربات دیگری به اسم ایوا برای جست و جوی حیات به زمین می‌آید که با این ربات آشغال جمع کن آشنا می‌شود.

این انیمیشن در دوره هشتاد و یکم دوره اسکار جایزه اسکارش را دریافت کرده است. وال ئی، از انیمیشن‌های محبوب پیکسار است که ستارگانی همچون بن برت سیگورنی ویور و فرد ویلارد در آن ایفای نقش می‌کنند.

****
 یخ زده (۲۰۱۳)

برترین انیمیشن‌های برنده اسکار کدام اند؟ در این انیمیشن تمرکز اصلی داستان بر روی دو خواهر است که یکی از آن‌ها قدرت خارق العاده‌ای دارد و به هر چیزی دست بزند، منجمد خواهد شد. در هنگام بازی کردن این دو برای السا که خواهر بزرگتر است، حادثه‌ای رخ داده و حالا آنا به همراه پدر و مادرش در تلاش هستند تا او را برای بهبودی به دره سنگ زنده ببرند.

این انیمیشن علاوه بر جایزه بهترین انیمیشن، جایزه بهترین ترانه را هم از اسکار دریافت کرد. جایزه گلدن گلوب، بفتا و آنی دیگر جوایز کسب شده توسط این انیمیشن است. قسمت دوم این انیمیشن هم در آذر ۹۸ اکران می‌شود و یکی از شانس‌های اسکار خواهد بود.

****
 رنگو (۲۰۱۱)

برترین انیمیشن‌های برنده اسکار کدام اند؟ بیش از هر فیلمی در این لیست، رنگو انیمیشنی است که که تقریباً می‌توان گفت برای کودکان ساخته نشده و رده سنی منفی ۱۳ سال دریافت کرده است.

گوره وربیسنکی و جان لوگان با رنگو یک انیمیشن وسترن خوب با حس شوخ طبعی مورد پسند خلق کرده اند که جانی دپ صداپیشگی آن را انجام داده است.

این انیمیشن داستان زندگی یک آفتاب پرست است که از یک اتومبیل به بیرون پرت شده و وارد دنیای جدیدی می‌شود. او با ادامه دادن راه خود وارد شهری می‌شود و اسم رنگو را برای خود انتخاب می‌کند. او پس از کشتن اتفاقی یک عقاب کلانتر شهر می‌شود تا بحران بی آبی آن شهر را حل کند.

****

 صعود (۲۰۰۹)

برترین انیمیشن‌های برنده اسکار کدام اند؟ محصول پیکسار داستان عاشقانه یک زوج است که داستان زندگی آن‌ها بعد از مرگ همسر شخصیت مرد انیمیشن به نام فردریکسون پایان می‌یابد. بعد از مرگ وی، فردریکسون تصمیم می گیرد که آرزوی دیرینه همسر خود که بنا کردن خانه‌ای بر روی آبشار بهشت است را بر آورده کند. او برای این کار ایده جالبی را عملی می‌کند.

انیمیشن صعود در سال ۲۰۰۹ در جشنواره کن اکران شد و به این ترتیب به اولین انیمیشن در تاریخ این جشنواره تبدیل شد که شانس نمایش در در این جشنواره فرانسوی را پیدا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همایون امیرزاده درباره فهرست حمایت‌های مالی توضیح داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید پرداخت بودجه حمایتی به موسسات و اشخاص غیرتابع وزارتخانه بر اساس برنامه پیشنهادی و اجرا شده از سوی آنها انجام شده است.

به گزارش سینماپرس، همایون امیرزاده مشاور وزیر  و مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتشار فهرست دریافت کنندگان حمایت های فرهنگی، هنری و دینی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مهر عنوان کرد: ارقام منتشرشده در این جداول شامل کمک به ٨۶ مورد اشخاص حقیقی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی به میزان مبلغ ١۴ میلیارد و ٩٠٠ میلیون و ۵٠٠ هزار ریال و کمک به اشخاص حقوقی در قالب ١۶١ مورد که بالغ بر یک هزار و ٣٠۵ میلیارد ریال جهت حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی آنها بوده. این ارقام بر اساس دستورالعمل فصل ۵ لایحه بودجه کل کشور پرداخت شده است.

وی افزود: این پرداختی‌ها بر اساس این فصل از لایحه بودجه و در راستای ترویج و انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری دینی و مذهبی در راستای تحقق اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و از سال‌ها پیش تا کنون نیز در دست اجرا بوده است و انجام آن به نوعی روایه و روال وزارتخانه است و البته با رعایت موارد قانونی و نظارتی انجام می‌پذیرد.

امیرزاده افزود: در این فهرست مبالغ پرداخت شده به موسسات تابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئی از بودجه مصوب آنها بوده است که پرداخت آنها مورد تصویب قرار گرفته بوده است.

وی همچنین گفت: در مورد اشخاص حقیقی و نیز موسسات حقوقی غیروابسته به وزارتخانه نیز طبق شرایطی که قانون گذار مشخص کرده است و بر اساس برنامه‌های فرهنگی هنری تعریف و ارائه شده از سوی آنها، حمایت مالی از افراد صورت پذیرفته است.

امیرزاده در پاسخ به این سوال که چرا جزئیات برنامه‌های اجرا شده توسط اشخاص حقیقی به صورت  شفاف در این فهرست درج نشده است عنوان کرد: بیان جزئیات این برنامه‌ها در این فهرست جای نمی‌گرفت و مجال دیگری را می‌طلبد.

یادآوری می‌شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار فهرست اسامی موسسات و اشخاص حقیقی دریافت کننده حمایت مالی از این وزارتخانه در سال ۱۳۹۷ را منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ترور خاموش» سریال جدید شبکه یک شد/ سلمان فارسی اواخر پاییز کلید می‌خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «ترور خاموش» به عنوان سریال جدید شبکه یک سیما انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک، در خصوص جایگزین سریال «بوی باران»، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سریال «ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری در ۳۰ قسمت جایگزین سریال «بوی باران» می‌شود.

وی ادامه داد: این سریال به موضوع مواد مخدر و حوزه امنیت می‌پردازد. سریالی که چندین آسیب اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد؛ معضلات و ناهنجاری‌هایی که از جمله آن می‌توان به طلاق، مواد مخدر و حاشیه نشینی اشاره کرد.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک درباره روند تولید سریال سلمان فارسی توضیح داد: این سریال مراحل پیش تولید خود را سپری می‌کند و اواخر پاییز کلید می‌خورد.

الماسی درباره دیگر تولیدات شبکه یک عنوان کرد: سریال‌های ۸۷ متر و بعد از آزادی در حال تولید هستند. دردانه‌های خلیج فارس، آسمان هوای باران دارد، زیر همکف، محکومین ۲ هم در حال سپری کردن مراحل پایانی هستند که زمان پخش آن‌ها مشخص شده است.

گفتنی است سعید راد، جلال فاطمی، حمید عطایی، امیرمحمد زند، پرویز فلاحی‌پور، پریوش نظریه، ستاره اسکندری، رضا مولایی، سامیه لک، مهدخت مولایی، ژیلا آل ارشاد، مریم بوبانی، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، حمید شریف‌زاده، حسین سحرخیز در سریال ترور خاموش  به ایفای نقش پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت کارگردان «آکوامن» به ژانر وحشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جیمز وان کارگردان فیلم «آکوامن» فیلمی در ژانر ترسناک را تهیه کنندگی می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جیمز وان کارگردان فیلم سینمایی پرفروش «آکوامن» تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی ترسناک «گروه» را بر عهده گرفت.

کمپانی این کارگردان با نام اتومیک مانستر، اعلام کرد که حق ساخت فیلمی از کتاب «گروه» به نویسندگی نیک کاتر را دریافت کرده است.

این فیلم داستان گروهی از نوجوانان در یک سفر دور دست است که باید از خود مراقبت کنند.

مایکل کلیر و جادسون اسکات به عنوان تهیه کننده در این فیلم حضور دارند. نوا گاردنر و آیدان فیتز گرالد، هم نویسندگان این فیلم سینماییهستند.

پروژه بعدی کمپانی اتومیک مانستر «احضار ۳» با بازی ورا فارمیگا و پاتریک ویلسون خواهد بود که قرار است در تاریخ ۱۱ سپتامیر ۲۰۲۰ (۲۱ شهریور ۹۹) اکران شود. این کمپانی همچنین در مراحل پیش ساخت فیلم سینمایی «نبرد فنا ناپذیران» است که در تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۹۹) اکران می‌شود. «کسی داخل خانه توست» از نتفلیکس هم فیلمی بدون عنوان است که توسط جیمز وان کارگردانی خواهد شد.

این کارگردان همچنین برای کارگردانی دنباله فیلم سینمایی «آکوامن» انتخاب شده است. کارنامه کاری دیگر او شامل کارگردانی فیلم «ارّه»، دو قسمت ابتدایی فیلم «توطئه آمیز» و دو قسمت ابتدایی «احضار» می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داستان زن مبارز عراقی در حکومت صدام حسین مستند می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زهرا غندور بازیگر فیلم سینمایی «بغداد در سایه من» مستند زندگی هانا ادوارد، مبارز حقوق بشری در زمان حکومت صدام حسین را می‌سازد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، زهرا غندور بازیگر فیلم سینمایی «بغداد در سایه من» که در جشنواره فیلم لوکارنو به نمایش گذاشته شد، اولین فیلم مستند بلند خود را در رابطه با یک زن حامی حقوق بشر در عراق خواهد ساخت.

این فیلم داستان هانا ادوارد را روایت می‌کند که قهرمان شجاع حقوق بشری عراق در دهه ۶۰ میلادی محسوب می‌شود. ادوارد در زمان حکومت دیکتاتوری صدام حسین بعد از مبارزه با سوء استفاده‌های حقوق بشری مجبور شد از این کشور فرار کند. او در سال ۲۰۰۳ به این کشور بازگشت و تاکنون به عنوان موسس و رئیس موسسه که یک موسسه حقوق بشری است، فعالیت می‌کند.

این بازیگر عراقی در این باره می‌گوید:تصمیم گرفتم که اولین فیلم مستقلم را  در مورد چیزی که به شدت به آن عقیده دارم بسازم. به همین دلیل زنی را انتخاب کردم که سال‌ها به من الهام می‌بخشید.

این مستند بر روی ادوارد تمرکز می‌کند که هم اکنون در حدود ۷۰ سال سن دارد. او در طول عمر، مدت‌ها برای حقوق بشر و حقوق زنان مبارزه کرد؛ فیلمبرداری این پروژه در بغداد، بصره، کردستان عراق، دمشق، بیروت، برلین و مسکو انجام خواهد شد.

زهرا غندور در مورد این پروژه گفت: چیزی که می خواهم به نمایش بگذارم این است، هانا زنی است که همه می‌دانند او راجع به چه چیزی صحبت می‌کند، اما آن‌ها نمی‌دانند که او واقعا چه کسی است ولی برای عراقی‌ها مهم است که داستان او را بدانند.

در فیلم «بغداد در سایه من» غندور نقش زن عراقی را بازی می‌کند که قصد دارد زندگی جدیدی را در شهر لندن آغاز کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری نکردن با تارانتینو دیوانگی محض است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر «پیشتازان فضا» اعلام کرد که اگر پارامونت پیکچرز با تارانتینو همکاری نکند، یک دیوانگی محض است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ایندی وایر، کوئنتین تارانتینو به طور شفاف اعلام کرد ساخت فیلمی از دنیای پیشتازان فضا، با درجه بزرگسال را به عنوان فیلم دهم و آخرش در ذهن می‌پروراند.

یکی از افرادی که به تازگی به این موضوع واکنش مثبت نشان داده، کارل آبرن است.

این بازیگر برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ در این فیلم به کارگردانی کارل مک کای ایفای نقش کرد و در دنباله‌های آن نیز به نام «پیشتازان فضا به سوی تاریکی» و «فراتر از پیشتازان فضا» بازی کرده بود. او در مصاحبه جدیدی اعلام کرده است اگر تارانتینو کارگردانی دنباله‌ای از این فیلم سینمایی را بر عهده بگیرد، کمپانی پارامونت بسیار خوش شانس خواهد بود.

او در این باره گفت: به نظرم اگر تارانتینو این فیلم را بسازد شگفت انگیز خواهد شد. او در حال حاضر یکی از هیجان انگیزترین فیلمسازان است و اگر او تمایلی به ساخت فیلم «پیشتازان فضا» نشان دهد، بسیار دیوانگی خواهد بود که پارامونت پیکچرز این اجازه را به وی ندهد.

گفتنی است فیلمنامه «پیشتازان فضا» توسط مارک اسمیت نوشته شده که به خاطر کارگردانی فیلم «از گور برخاسته» به کارگردانی آلخاندرو گونسالس ایناریتو با بازی لئوناردو دی کاپریو شناخته می‌شود. تارانتینو اعلام کرده بود بعد از تورهای خبری فیلم «روز و روزگاری در هالیوود» تصمیم خواهد گرفت که آیا فیلم «پیشتازان فضا» را کارگردانی کند یا نه.

فیلم دیگری که گفته می‌شود تارانتینو با آن به کارنامه کارگردانی خود پایان می دهد، سومین دنباله «بیل را بکش» است. اخیراً گفته شده بود که او تمایل دارد آخرین فیلم خود را در ژانر وحشت بسازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان «مردی بدون سایه» به مسئولان سینمایی اعتراض کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» با اعتراض شدید کارگردان آن همراه شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» با حضور جمعی از عوامل و بازیگران این فیلم روز گذشته در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد.

در این مراسم که با استقبال خوب خبرنگاران و عکاسان مواجه شده بود، چهره‌هایی همچون علیرضا رئیسیان، نادر فلاح، گوهر خیراندیش، ستار اورکی، محمدرضا دلپاک، علی سرتیپی، به آفرید غفاریان و تعدادی دیگر از عوامل و هنرمندان حضور داشتند.

علیرضا رئیسیان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «مردی بدون سایه» پیش از شروع فیلم روی صحنه رفت و ضمن خوشامدگویی به حاضرین از شرایط اکران فیلم‌ها انتقاد کرد.

رئیسیان عنوان کرد: ما از عید فطر قصد اکران عمومی فیلم را داشتیم، اما به کرّات به تأخیر افتاد. او با اشاره به افت فروش فیلم‌ها در ماه‌های اخیر، ادامه داد: عدم استقبال فعلی مردم از سینما و شرایط پیش آمده، نتیجه تصمیمات و برنامه‌ریزی‌هایی است که سازمان سینمایی به تنهایی و بدون شنیدن نظرات فعالان سینما اجرایی کرده است.

رئیسیان ادامه داد: تلاش بر این است که اکران برخی از فیلم‌ها به هر قیمتی ادامه پیدا کند. با وجود اینکه تیزرهای فیلم ما از دو ماه قبل در سینماها در حال پخش است و در اخبار و رسانه‌ها خبر اکران فیلم ما منتشر شده، اما فیلم هنوز اکران نشده و متاسفانه درحال کهنه شدن است. چرا باید با وجود اینکه قرارداد با سرگروه بسته شده، اکران فیلم به تاخیر بیفتد؟

این فیلمساز با انتقاد به وضعیت نابسامانی که حاکم است، ادامه داد: دوایر مختلفی در بازی قدرت سینما وجود دارند و ما، چون در آخرین دایره روابط قرار می‌گیریم برای تصمیم‌گیران جذابیتی نداریم. در حقیقت ما به گونه‌ای توقیف موقت هستیم و هنوز نمی‌دانیم اکران را بعد از تاسوعا و عاشورا می‌توانیم ادامه دهیم یا خیر؟

کارگردان «مردی بدون سایه» دلیل این شرایط را عدم آشنایی مدیران با فضای سینما و شرایط اکران و همینطور عدم همگونی صنف‌های مرتبط دانست و گفت: هیچ تقاضا و همتی برای تغییر شرایط حاضر وجود ندارد. رئیسیان ادامه این وضعیت را تنها به سود کسانی دانست که در گود بوده و فیلمشان درحال اکران است.

او ادامه داد: شرایط فعلی به نفع سینما نیست، ولی کسی هم راضی به تغییر آن نمی‌شود! کارگردان «مردی بدون سایه» تاکید کرد: من اهل مبارزه‌ام و آنقدر پافشاری می‌کنم تا به چیزی که می‌خواهم برسم. من برای اینکه فیلم با شرایط خوب اکران شود، پافشاری می‌کنم و کوتاه نخواهم آمد. او در نهایت با تشکر از عوامل و بازیگران فیلمش گفت: به من گفته شد با این نحوه برخوری که با شما شد، با وجود این همه زحمت که برای این فیلم کشیده شده و عواملی که حضور دارند، سر شما را بریدند!

مشاهده خبر از سایت منبع