X

بایگانی مرداد 23, 1398

دفتر سینمایی

طرح «حذف ارزش افزوده از مراحل تولید آثار هنری» به مجلس رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح حذف مالیات بر ارزش افزوده از مراحل تولید آثار هنری در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش سینماپرس، الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح حذف مالیات بر ارزش افزوده از مراحل تولید آثار هنری در این کمیسیون و همچنین ارسال آن به صحن علنی مجلس به منظور تصویب نهایی خبر داد.

این نماینده مجلس با اشاره به بررسی این موضوع در جلسات متعدد تخصصی با حضور مدیر عامل خانه تئاتر، خانه سینما و خانه موسیقی گفت: از این پس مالیات بر ارزش افزوده فقط از حلقه آخر یعنی بلیت فروشی این آثار، افزوده شده و از خریدار کسر می شود.

حضرتی ابراز امیدواری کرد که این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب برسد و برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

هم اکنون  مالیات بر ارزش افزوده در مراحل تولید آثار هنری، اعمال و منجر به خسارت بسیاری برای هنرمندان در عرصه های مختلف می شود که این مسئله کاهش تولید آثار هنری را به دنبال دارد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم «به قید قرعه» روی آنتن شبکه سه می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم تلویزیونی «به قید قرعه» با اتمام مراحل فنی، برای پخش از شبکه سه سیما آماده می شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم تلویزیونی «به قید قرعه» با اتمام مراحل فنی، روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

فیلم «به قید قرعه» با بازی نفیسه روشن، کاوه خداشناس، محمد فیلی، ایمان صفا، مونا کرمی، شهین تسلیمی و… به نویسندگی و کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیه‌کنندگی امیر امیری با اتمام مراحل فنی از جمله صداگذاری، اصلاح رنگ و آهنگسازی آماده پخش از شبکه سه سیما می شود.

با توجه به مضمون طنز فیلم تلویزیونی «به قید قرعه»، احتمالا این فیلم در شب های نزدیک به عید سعید غدیر خم روی آنتن می رود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «محسن سال هاست که با سودای یک شبه پولدار شدن در قرعه کشی های مختلف شرکت می کند. زمانی که به محسن خبر می دهند که در یکی از این قرعه کشی ها برنده جایزه ٢٠٠ میلیون تومانی شده است، او برای تحویل گرفتن جایزه با مانع بزرگی روبه رو می شود و…»

فیلم تلویزیونی «به قید قرعه» تازه ترین محصول خانه تولیدات جوان است که برای پخش از رسانه ملی تولید و آماده شده است.

سایر عوامل فیلم نیز عبارتند از:  نویسنده و کارگردان علی جعفرآبادی، تهیه کننده امیر امیری، مشاور تهیه کننده فرشید رئوفی، مدیر تصویربرداری رضا شیخی، مشاور کارگردان احسان عبدی پور، ناظر کیفی امیر ابیلی، مجری طرح  پویا خسروی، مدیر برنامه ریزی و دستیار یک کارگردان فرزین فتحی، تدوین علی گورانی، صدابردار جواد یمقی، طراح گریم علیرضا جواد پور، مدیر تولید علی اکبر صادقی، طراح صحنه حسین حاجی ابراهیمی، موسیقی بهنود یخچالی، منشی صحنه فاطیما میر قاسمی، صداگذار امین شریفی، طراح لباس هلیا غیبی، مشاور رسانه‌ای علی مرادخانی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه مهشید رئوفی، مدیر تدارکات حسین کنگاوری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سرباز» به مرحله تدوین و ساخت موسیقی رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با ادامه تصویربرداری سریال «سرباز» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، این مجموعه به مرحله تدوین و ساخت موسیقی رسید.

به گزارش سینماپرس، تدوین سریال «سرباز» به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی هادی مقدم دوست آغاز شده و خشایار موحدیان و سعید سیاح مشغول تدوین این سریال هستند، هم چنین به موازات آن مسعود سخاوت دوست موسیقی و امین شریفی صداگذاری سریال «سرباز» را انجام می دهند.
آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، پدرام شریفی، رویا تیموریان، کوروش تهامی، نیما شعبان نژاد، سیاوش خیرابی، علی عامل هاشمی، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، گلوریا هاردی، افسانه کمالی، جواد خواجوی، فرحناز منافی ظاهر، کاوه آهنگر، مهتاب ثروتی، محبوبه صادقی، مهدی مستبصری و … از بازیگران این مجموعه هستند.
سریال «سرباز» عاشقانه ای حماسی است که در ۵۰ قسمت ۴۵ دقیقه ای تولید می شود.
این سریال حکایت سرباز وظیفه ای به نام یحیی و همسرش یلدا و رفقای هم خدمتی اش است.
سایر عوامل سریال «سرباز» عبارتند از نویسنده: حمید نعمت الله، ‌ هادی مقدم دوست، دستیارکارگردان: سعید بیات، مدیر برنامه ریزی: وحید کاشی، مدیر تولید: حمیدرضا حاجی زاده، مدیرتصویربرداری: محسن فلاحی، صدابردار: علی عدالت دوست، طراح صحنه: بابک پناهی، طراح‌لباس: شادی رستگار، طراح گریم: مرتضی کهزادی، مدیر تدارکات: محمد علی محمدی، عکاس:حسن هندی، مشاور رسانه ای: ملیکا راد و مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا.
مجموعه تلویزیونی «سرباز» محصول مشترک گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما و ستاد کل نیروی مسلح (قرارگاه مهارت آموزی) است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاشیه های کنکور و عدالت آموزشی سوژه «۳۶۰ درجه» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «۳۶۰ درجه» به بهانه معرفی نفرات برتر کنکور امسال به بررسی عدالت آموزشی در کشور می‌پردازد.

به‌ گزارش سینماپرس، در هفته‌ ای که گذشت، نتایج کنکور سراسری اعلام شد و همچون سال‌های گذشته، ۱۰ نفر برتر هر رشته در رسانه‌ها معرفی شدند. با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر، عکس‌هایی در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد اکثر نفرات برتر کنکور در مدارس استعداد درخشان یا مدارس مشهور غیردولتی کشور تحصیل کرده اند.

این اتفاق بهانه ای شد تا جدیدترین قسمت از برنامه «۳۶۰ درجه» به بررسی یک سوال مهم بپردازد که آیا شرط قبول شدن در کنکور و کسب رتبه برتر، ثبت نام در مدارس خاص و پرداخت شهریه‌های چند ده میلیونی است یا هنوز هم می‌توان با خواندن صرفا کتاب‌های درسی از مناطق محروم کشور هم در کنکور قبول شد؟

«۳۶۰ درجه» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمت‌الهی شامل مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژه‌های مهم هر هفته تهیه شده و جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر جدید فیلم سینمایی «نیوکاسل» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با گذشت چهار هفته از اکران فیلم سینمایی «نیوکاسل»، پوستر جدید این فیلم رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، با گذشت ۴ هفته از اکران فیلم سینمایی «نیوکاسل» به کارگردانی محسن قصابیان و تهیه کنندگی علی آشتیانی‌پور، از پوستر جدید این فیلم سینمایی رونمایی شد.

اکران این فیلم خانوادگی از چهارشنبه ۲۶ تیرماه به سرگروهی پردیس سینمایی باغ کتاب آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

«نیوکاسل» داستان ساکنان یک خانه قدیمی است که با خبر بازگشت صاحب خانه، درگیر ماجراهای مختلفی می شوند…

بهرام افشاری، سحر قریشی، حمید گودرزی، نسرین مقانلو، نیما شاهرخ شاهی، رز رضوی، مجید شهریاری، بابک نوری، محمد ذوقی، رضا نبیلو، ندا حسینی، با حضور رضا ناجی، داریوش اسدزاده، هنرمندی پژمان بازغی و معرفی امین مینای ترکیب بازیگران «نیوکاسل» را تشکیل می دهند.

عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: محسن قصابیان، تهیه کننده: علی آشتیانی پور، مجری طرح: رامین مینایی، نویسندگان: علی رضا قاسمی، مهیار رضاخانی، مدیر فیلمبرداری: معین مطلبی، تدوین: کاوه ایمانی، مژده قاجاریه، موسیقی: محمد محتشمی، طراحی و ترکیب صدا: سیدمحمود موسوی نژاد، مدیر صدابرداری: میثم یاردیلو، طراح گریم: محسن دارسنج، طراح صحنه و لباس: صادق فهیمی، مدیر تولید: مجتبی نورمحمدی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: رامین گل‌سرخی، عکاس: علی محمودی، تبلیغات و اطلاع رسانی: سینماتوپیا، سرمایه گذاران: رامین مینایی، مرتضی آشتیانی پور، پخش: فیلم آفرین.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سوال مجلس از وزیرارشاد درباره پول‌های مشکوک/شأن سینما را حفظ کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیته فرهنگ،‌ هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس از سوال نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ورود پول‌های مشکوک به سینما خبرداد.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران و رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به مساله ورود پول‌های مشکوک به سینما گفت: گزارش‌هایی در کمیسیون فرهنگی مجلس داشته‌ایم که در بعضی از فیلم‌های سینمایی و آثاری که از طریق شبکه نمایش خانگی تهیه می‌شود، شبهاتی در زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد، به همین دلیل با توجه به وظیفه نظارتی خود در مجلس شورای اسلامی بیش از همه خود را مسئول رفع شبهه در این زمینه می‌دانیم.

وی تاکید کرد: ما در مجلس شورای اسلامی قاضی نیستیم که در این زمینه قضاوت کنیم. در صورتی که وظیفه ما این است که اگر در بخش‌های مختلف کشور شبهه‌ای وجود دارد از مسئولان مربوطه برابر با قانون و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال کنیم و یا تذکرهای لازم را بدهیم.

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در همین راستا با توجه به اینکه ساحت سینمای ایران، ساحت مقدسی است و ما در ایران پاک‌ترین سینما را داریم و از طرف دیگر اقتصاد سینما برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، اقتصادی که پاک و حلال باشد، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

لازم است در کنار شوراهای مختلفی که در سینما برای بخش‌های مختلف ایجاد شده، باید شورایی نیز ایجاد شود که بر پول‌هایی که وارد سینما می‌شود نظارت داشته باشد تا افرادی با قصد پولشویی از سینما استفاده نکنند
وی ادامه داد: من به هیچ وجه فیلم خاص، تهیه‌کننده خاص و یا بازیگر خاصی را متهم نمی‌کنم، شبهه‌ای که وجود دارد این است که پول‌هایی وارد سینمای ایران شده و ساحت سینمای ایران را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال کرده‌ایم و از وی خواسته‌ایم که در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور پیدا کرده و در این زمینه پاسخگو باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: انتظار و برداشت ما این است که براساس قانون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار نظارت‌های محتوایی در سینما، نظارت مالی را نیز مدنظر خود داشته باشد.

وی تأکید کرد: فکر می‌کنم لازم است در کنار شوراهای مختلفی که در سینما برای بخش‌های مختلف ایجاد شده، باید شورایی نیز ایجاد شود که بر پول‌هایی که وارد سینما می‌شود نظارت داشته باشد تا افرادی با قصد پولشویی از سینما استفاده نکنند.

مشکلات خانه سینما توسط دولت مدیریت شود

مازنی همچنین درباره مساله انتخابات هیات مدیره خانه سینما و حواشی بوجود آمده در زمینه گلایه و اعتراض بعضی اصناف هم گفت: مساله اصلی اهالی سینما مانند سایر رشته‌های هنری مساله نظام صنفی است و با توجه به اینکه قانون نظام صنفی برای برخی از صنوف وجود ندارد، بنابراین تشکل‌هایی که از طریق صنوف متعدد هنری شکل می‌گیرد، از قوانین مختلف مانند قانون کار و قوانین مربوط به محصولات فرهنگی و انجمن‌های علمی پیروی می‌کنند.

ما در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردیم تا نظام‌های صنفی فرهنگ و هنر را ایجاد کند اما تا امروز لایحه‌ای از طرف دولت در این زمینه به دست ما نرسیده است، در حالی که بیش از ۲ سال از تصویب قانون برنامه و اجرای آن می‌گذرد
وی با اشاره به اینکه صنوفی که نظام‌ صنفی دارند، براساس قانون نظام صنفی انتخابات به موقع و قانونی برگزار می‌کنند تا حرف و حدیثی در آن ایجاد نشود، توضیح داد: در چنین شرایطی هم تکلیف صنف مشخص است و هم تکلیف مردم با صنف و هم تکلیف دولت با حاکمیت؛ مانند نظام پزشکی، کانون وکلا، نظام پرستاری، نظام روانشناسی که قوانین خود را دارند.

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردیم تا نظام‌های صنفی فرهنگ و هنر را ایجاد کند اما تا امروز لایحه‌ای از طرف دولت در این زمینه به دست ما نرسیده است، در حالی که بیش از ۲ سال از تصویب قانون برنامه و اجرای آن می‌گذرد، برنامه ۵ ساله‌ای که ۲ سال از آن گذشته است زمان زیادی است و این آفت مجریان و اجرای برنامه در ایران است که برنامه‌های مورد نظر نوشته و تصویب می‌شود اما اجرا نمی‌شود و کسی نیز نظارتی روی آن ندارد.

وی تاکید کرد: زمانی که متوجه شدیم دولت برای نظام صنفی اقدام نمی‌کند، مجلس طرح سازمان نظام صنفی هنر را ایجاد کرد که به زودی ارائه می‌شود، البته مدتی است که در رابطه با این طرح نظر صنوف مختلف را داشته و باز هم از آن‌ها مشورت می‌خواهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدم این قانون باید تصویب شود تا نظام صنفی هنر چارچوب لازم را داشته باشد، زمانی که چنین قانونی وجود نداشته باشد، صنوف موجود در چارچوب قوانین موجود اقدام می‌کنند، در حال حاضر نیز بحث انتخابات خانه سینما درباره این است که صنوف و انجمن‌های صنفی باید در وزارت کار به ثبت رسیده و در غیر این صورت مجاز به شرکت در انتخابات نیستند.

مازنی در پایان گفت: با دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی گفتگوهایی داشتیم و قرار شده است تا این امر به نحوی مدیریت شود که همه صنوف برابر قانون در انتخابات خانه سینما شرکت کنند و اگر اختلافی بین آن‌ها است حل شود و مسئولان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تلاش کنند تا شأن و منزلت اهالی سینما تامین شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید آثار شخصی با پول های ناشناخته/ لردهایی برای ترسیم فلاکت جامعه ایرانی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۶۶ سال است که از ماجرای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ هجری شمسی می‌گذرد؛ واقعه ای که در حافظه تاریخی عموم مردم ایران ثبت و ضبط گردیده و به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه های نفوذ در تاریخ معاصر ایران شناخته می شود. پروژه ای که توسط شبکه بِدامَن (BEDAMN)، به عنوان یک شبکه مخفی رسانه ای و با کارکرد ویژه عملیات روانی در ایران اجرا گردید.

م. ر.شاه حسینی/ ۶۶ سال است که از ماجرای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ هجری شمسی می‌گذرد؛ واقعه ای که در حافظه تاریخی عموم مردم ایران ثبت و ضبط گردیده و به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه های نفوذ در تاریخ معاصر ایران شناخته می شود. پروژه ای که توسط شبکه بِدامَن (BEDAMN)، به عنوان یک شبکه مخفی رسانه ای و با کارکرد ویژه عملیات روانی در ایران گردید و توانست اراده و استحکام ملت ایران را در تقابل با قدرت های مستکبر جهانی به سکوت و خاموشی کشانده و خواست عمومی جامعه در کوتاهی دست انگلیس خبیث از فرایند تصمیم گیری و اعمال قدرت در ایران را با پذیرش حضور کابوهای آمریکایی تغییر داده و متحول سازد.



گفتارهای تاریخی حکایت از پایان ماموریت شبکه بِدامَن (BEDAMN) در پس از کودتای ۲۸ مرداد و جایگزینی حاکمیت آمریکایی ها در مصادر قدرت انگلیسی ها داشته و این در حالی است که به هیچ عنوان نمی توان از ادامه پیگیری پروژه نفوذ و بسط حضور جریانی شبکه های قدرت در جامعه ایران چشم پوشی نمود. جریانی که حتی در پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت خود ادامه داده و منجر به تاسیس شبکه های جدید رسانه ای و با کارکردهای نوین عملیات روانی در کشور گردید و شاید عمق همین شبکه سازی و حضور موثر و قدرت  مند جریان نفوذ بر بستر اجتماعی ایران بود که سبب شد تا امام امت در دیدار تیرماه سال ۱۳۷۳ هجری شمسی خویش با هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور به صراحت بیان فرمایند: انقلاب اسلامی نتوانست جبهه فرهنگ و هنر داخل کشور را مانند حوزه های صنعتی، نظامی و علمی فتح کند



به عبارتی دیگر؛ حضور موثر و توانمند شبکه هایی مشابه  شبکه بِدامَن (BEDAMN) در ایران پس از انقلاب اسلامی به نحوی در سراسر تاریخ چهل ساله گذشته قابل ملموس و عیان است که هر ناظری را با جدیدترین شیوه های پروژه نفوذ جریانی و شبکه ای با استفاده از ظرفیت های موجود و یا ایجاد شده بر بستر قدرت نرم (Soft power) دشمن آشنا می سازد؛ قدرتی که به واسطه عُمال داخلی خود در عمق جان حاکمیت وارد گردیده و در شقوق مختلف اقدام به تغییر و تحول در فرایند جامعه‌سازی (Community building) منطبق بر آرمان های اسلامی و ایرانی نموده و به واسطه فهم دقیق و منضبط و در عین حال بروز رسانی شده خود از رسانه (Media) و همچنین با تسلط بر ابزارهای جدید رسانه ای و شیوه های نوین عملیات روانی، اقدام به گسترش نفوذ و ایجاد شکاف میان ملت و حاکمیت می نماید.







باید توجه داشت که حضور موثر و اعمال قدرت نرم توسط شبکه هایی مشابه شبکه بِدامَن (BEDAMN) در ایران پس از انقلاب اسلامی در شرایطی است که استعمار نرم به واسطه حضور رسانه های مختلف و بالاخص رسانه های تبادلی، گستره ی ویژه ای یافته و به لحاظ صرفه جویی در زمان و هزینه ها و مهم تر، بازدهی بیشتر جایگزین استعمار کلاسیک گردیده و موضوعیت استقلال جوامع را به نحو ویژه ای با بحران مواجه ساخته است.






پس اگر چه موفقیت پروژه نفوذ و بسط حضور جریانی شبکه های نوین عملیات روانی در ایران پس از انقلاب، هیچ گاه منجر به براندازی و حذف قطعی حاکمیت در قالب هایی همچون کودتای ۲۸ مرداد نگردید؛ اما باید توجه داشت که عملکرد موفق پروژه نفوذ و حضور موثر شبکه های شِبه بِدامَن در ایران بود که سبب شد تا نظام جمهوری اسلامی درگیر و دار فتنه هایی همچون فتنه ۷۸ و یا فتنه ۸۸ شود. فتنه هایی به مراتب هوشمندانه و پیچیده تر از کودتای ۲۸ مرداد که در عرصه های مختلف اجتماعی، اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و … ظهور یافته و تاثیرات آن عموما تمامی خواص و نُخبگان یک جامعه را در عرصه های مختلف اجتماعی در بر گیرد. فتنه هایی که موجب می شود تا عموم خواص جامعه دچار شَک شده و در چنین شرایطی، مسائل برای مردم و توده های اجتماعی مشتبه گردد.







موفقیت نظام سلطه در ایجاد فتنه هایی همچون فتنه ۷۸ و یا فتنه ۸۸ را می بایست به نوعی محصول عملکرد موفق پروژه نفوذ و حضور موثر شبکه های شِبه بِدامَن در دستگاه های فرهنگی عریض و طویل جمهوری اسلامی و به عنوان کارنامه ایشان قلمداد نمود؛ کارنامه ای که ماهیت فَشل متولیان فرهنگی را در کنار ساختارهای ناکارآمد فرهنگی کشور هویدا ساخته و نحوه اثرپذیری خاموش و قتل عام فرهنگی بسیاری از جوانان ایرانی را به واسطه محصولات فرهنگی و هنری غربی در قالب انیمیشن، فیلم سینمایی، مجلات، کتب، ماهواره و … را در پس چهار دهه گذشته عیان می سازد.






بر این اساس حضور موثر شبکه های نفوذ با کارکردهایی مشابه شبکه بِدامَن (BEDAMN) در پس از انقلاب اسلامی به نحوی پیچیده و گسترده می باشد که شاید نتوان به صورت واضح حوزه عمل و میزان تاثیرگذاری آن در بخش ها و در عرصه  های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و … را از تفکیک داده و مشخص نمود. اما پُر واضح است که بنیان اصلی شبکه های مختلف نفوذ در طول چهل سال گذشته بر حوزه اقتصاد بنا نهاده شده و از این جهت نفوذ مالی در عرصه فرهنگ ایران زمین در دوران جمهوری اسلامی و در ادوار مختلف و زمامداری دولت های گوناگون تداوم داشته است. حضور مطبوعاتچی های قلم به مزد، تولید سرمایه گذاری و تولید آثار سینمایی معلوم الحال، حمایت از برگزاری کنسرت های هنجار شکنانه، گسترش تیاترهای مجهول لاکچری و … و به طور کل حمایت از  از هنرمندان غربگرا بخشی از فعالیت های همیشگی و ادامه دار شبکه های مختلف نفوذ با استفاده از عرصه اقتصادی کشور می باشد.







حوزه ی اقتصاد و به طور کل مباحث مالی و پولی را می توان کپسید (Capsid) یا همان پوششی پروتئینی و زیستی ای فرض نمود که شکل واقعی تهدیدات را می پوشاند و اطراف و جوانب مختلف و اصولا ماهیت دشمنی را پوشش می دهد و سبب می شود تا نفوذ در ساختار درونی یک فرد و یا یک جامعه، به راحتی صورت پذیرفته و تهدیدات را همچون ویروس به داخل سلول های نظام و جامعه وارد سازد و یاخته یا سلول واحد بنیادین ساختاری و کارکردی تمامی اندام های فرهنگی، سیاسی، نظامی، امنیتی و … را تهدید و حتی اُرگانسیم (Organism) یک نظام را متحول نماید.






این همه در حالی است که تمرکز ویژه شبکه نفوذ بر پتانسیل های موجود در عرصه اقتصادی کشور و استفاده دقیق از ظرفیت های حوزه اقتصاد و در عین حال غفلت و نا آگاهی برخی مسئولان و بعضا غرض و مرض و همراهی و هماهنگی برخی از متولیان رسمی فرهنگ و هنر با شبکه و جریان نفوذ، بالاخص در ربع قرن گذشته، بر کم و کیف پروژه نفوذ افزوده شده و در نهایت با نادیده گرفتن تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ فرهنگی و قتل عام فرهنگی و … آشفته بازار کنونی را در عرصه فرهنگی کشور بوجود آورده و موجب گردیده تا در دوران حاکمیت ژنرال های بنفش، جامعه به سرعت در مسیر و به سمت ولنگاری فرهنگی سوق پیدا نماید و حتی اسباب رجزخوانی برخی عناصر معلوم الحال را در فضای فرهنگی و بالاخص سینمایی کشور فراهم سازد.







فیلم سینمایی لِرد را می بایست به عنوان نمونه ای از تولیدات سینمایی کشور در دوران ولنگاری فرهنگی قلمداد نمود؛ اثری به شدت سیاه و تلخ که به ترسیم جامعه ایران در فضایی کاملا ظُلمانی پرداخته و دایره شمولیت اجتماعی خود را به نحوی استعار گونه و در کادرهایی نظیر پرورشگاه ماهی و قالب شخصیت رضا با بازی رضا اخلاقی راد توسعه می بخشد که گویی کُلیت تمدن ایران در حال فروپاشی و مرگ در منجلاب بی قانونی و بی عدالتی حاکم بر کلیت نظام و تمام ساختارهای اجتماعی کشور گردیده است.





فیلم سینمایی لِرد بر خلاف عنوان انگلیسی آن یعنی A Man of Integrity نه تنها به روایت زندگی مردی از جنس صداقت نمی پردازد؛ بلکه سعی می کند تا در اوج غرض ورزی اقدام به روایت نحوه ی تغییر انسان ها در جامعه ایران نموده و نشان دهد که مردم ایران در سیکلی قرار گرفته اند که اساسا نمی توانند خوب بوده و سالم زندگی نمایند. پس انشان ایرانی محکوم به پلیدی است و حتی در صورت حفظ سلامت و صداقت خود در چرخه ای قرار خواهد گرفت که آن چرخه به طور طبیعی او را به یک ظالم مبدل می نماید.





بر این اساس فیلم سینمایی لِرد آنچنان وقیح است که حتی عنوان خود را در صورتی استعاری برگزیده و کارگردان اثر سعی می کند تا با گزینش عنوان لِرد که به معنی دُرد شراب یا ته نشستِ شراب است، حقد و کینه ی خود از حاکمیت مستقر را با بانگی رسا فریاد زند؛ حاکمیتی که تنها جُرم اش عدم اقرار به سکولاریسم (Secularism) است! حاکمیتی که دولت مستقر در آن قطعا یک دولت سکولار (Secular state) است! دولتی کاملا سکولار که ریاست آن در همایش بیمه سلامت همگانی رسما اعلان می دارد که اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد و…؛ دولتی که نه تنها به مشروب خوارگی و سگ نشینی و اعتیادهای گوناگون و روابط نامشروع رنگارنگ موجود در میان برخی خواص و نُخبگان مختلف اجتماعی و بالاخص جاری و در ساری در میان طیف ویژه ای از سلبریتی ها و بعضی از سینماگران کاری ندارد؛ بلکه آنقدر ششرایط را وِل و رها ساخته که بدون هیچ منعی اجازه می دهد تا کارگردان هایی همچون محمد رسول‌اُف بدون کسب مجوزهای قانونی اقدام به خلق اثری سینمایی نماید و پس از آن در کمال آرامش اثر سینمایی خود را به دوره گردی در جشنواره های مختلف جهانی بفرستد.





فیلم سینمایی لِرد از منظر مخاطب منصف محکوم است؛ البته نه به خاطر ساختار لُخت و حمایت کاملا علنی خود از فرقه ضاله بهاییت و حتی بیانیه خوانی بازیگر زن اثر به منظور ترسیم وجهه ای کاملا مظلوم و بی پناه از بهاییان در ایران و یا تصویرسازی اغراق گونه فیلم از خانواده ی بهایی اثر که به صورتی نمادین، تنها به جرم بهایی بودن دختران آن از مدرسه رانده و از دانشگاه جا می مانند و مردان ایشان از کار خود اخراج می گردند و در اوج بدبختی حتی نمی توانند در قبرستان مسلمانان دفن شوند و … و یا حتی نه به خاطر ترسیم وجهه ای خشن و به شدت متعصب از مسلمانان و جامعه اسلامی که مبتنی بر تصویرسازی استعاره گونه اثر به عنوان جعفرآبادی  معرفی می گردند و … و یا به خاطر تصویرسازی از کاراکتر پلید و ظلمانی عباس که قاتل دختر سه ساله خود بوده و در حال حاضر به عنوان عمله شرکت و در جهت مصالح کمپانی از هیچ اقدامی مضایقه نمی نماید و … بلکه فیلم سینمایی لِرد محکوم است بخاطر ترسیم فلاکت مطلق و تصویرسازی از سیکل بدبختی در جامعه ایران؛ جامعه ای که در فیلم بقای تمدنی آن به پایان رسیده و از منظر سازندگان اثر ته نشین شدن مشکلات از بالاترین سطوح سیاسی به فرهنگ عمومی تسری پیدا نموده و از این جهت ایشان به صراحت بیان می دارند که جمهوری اسلامی در بحران مشروعیت مردمی برای ادامه حیات قرار دارد.





سوای نظر از حضور پُررنگ طیف بهاییت در ساختار حمایتی اثر و همچنین تمرکز طیف خاصی از منوالفکران جامعه سینمایی کشور  و … در واقع نمی توان به صورت دقیق معین نمود که چه عاملی سبب می شود تا فیلم سینمایی لِرد (A Man of Integrity) در اوج سیاهی و در کمال ظلمت؛ سعی نماید تا تنها نقطه رهایی بخش جامعه و کورسوی حفظ تمدن ایران را فراغت از دین و رجعت به سکولاریسم (Secularism) معرفی نماید؛ راهکاری که در فرای القای مستقیم و در روح اثر بر عمق جان مخاطب نشسته و از این جهت است که اثر از همان سکانس ابتدایی خود به سراغ مسجد رفته و دو جوان را به تصویر می کشد که از طرف مسجد برای کشف مشروبات الکلی به شکل ناگهانی وارد خانه رضا اخلاقی راد می شوند و … و این در حالی است که حقد و کینه از مسجد سبب می شود تا این اثر در سکانس پایانی خود نیز مجددا به سراغ مسجد رفته و سکانس تغییر و تحول منفی رضا و جذب او توسط شرکت و جایگزینی او با شخصیت عباس در نقش ظالم در این مکان منعقد گردد.






جالب آن است که در شرایط ولنگاری حال حاضر در عرصه فرهنگ و هنر، حضور موثر شبکه های نفوذ با کارکردهایی مشابه شبکه بِدامَن آنچنان بی شرمانه و بدون تعارف گردیده که نهاد به اصطلاح صنفی همچون خانه سینما در اعتراض به پیگیری حکم قضایی  یک مجرم بیانیه صادر می کند و حتی برخی از طیف سینمایی اقدام به قشون کشی خیابانی نموده و یا آنکه اثر بدون مجوزی همچون فیلم سینمایی لِرد در شبکه های معاندی همچون بی بی سی فارسی به اکران عمومی گذاشته می شود و پس از این نمایش، سرمایه گذار اثر در رسانه ملکه انگلیس حاضر شده و به محاکمه رسمی نظام اسلامی مبادرت می ورزد.




ادامه دارد…

                                       

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کلاف» از جشنواره آمریکایی جایزه گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «کلاف» برنده جایزه بزرگ فیلم داستانی از جشنواره «آنتم لاس وگاس نوادا» شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «کلاف» به کارگردانی ملیحه غلام‌زاده برنده جایزه بزرگ فیلم داستانی از جشنواره «آنتم لاس وگاس نوادا» شد.

این جشنواره در آمریکا برگزار شد. این انیمیشن ۷ دقیقه‌ای محصول سال ۲۰۱۹ است.

سایر عوامل «کلاف» عبارتند از تدوین: ناصر فکور، طراح صدا: علی قاسمی، موسیقی: هومن راد.

این اثر، قصه جدا افتادن انسان‌ها از وطن خود پس از جنگ و دلبستگی‌های جامانده را روایت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگرهایی که از بدل‌هایشان شکایت می‌کردند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگری که تا به حال جای شخصیت‌های بسیاری در قالب طنز ایفای نقش کرده، گفت: قبلا اوضاع سخت‌تر بود و حتی کسانی که به جایشان بازی می‌کردیم، می‌رفتند شکایت می‌کردند یا آقای پروین گفتند خیلی خوب بود دیدم و خندیدم ولی زیاد کشش ندهید!

به گزارش سینماپرس، «حسین کلهر» مجری برنامه «سلام صبح بخیر» امروز در این برنامه میزبان عزت الله مهرآوران و ابراهیم شفیعی بازیگران مجموعه «ناخونک» و کسری شفیعی خواننده تیتراژ این برنامه طنز بود.

مهرآوران در ابتدا با بیان اینکه امیدوارم مردم را بخندانم، درباره اصل و نسب خود گفت: پدرم لرستانی و مادرم اهل صحنه کرمانشاه است و من در خوزستان بزرگ شدم.

وی در پاسخ به اینکه آیا خنداندن مردم سخت است، اظهار کرد: نمی‌گویم سخت است اما به راحتی هم نمی‌شود مردم را خنداند. چون خنداندن جماعتی که سلیقه‌های مختلفی دارند دشوار است و باید طوری بازی کنی که همه لذت ببرند و برخی هم بخندند. «ناخونک» هم مجموعه کوچکی است که با قسمت‌های مجزا تلاش می‌کند مردم را بخنداند.

این بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه من کار آقای شفیعی را خیلی دوست دارم، تاکید کرد: باید تلاش کنیم به شکل هنرمندانه‌ای چیزهایی را که مردم به آنها فکر می‌کنند در قالب کار کمدی بیاوریم.

مهرآوران با بیان اینکه طنز خنده‌ای است که به آن فکر کرده‌اند، یادآور شد: اگر حمایت‌های مدیران و دلخوشی ما نبود گرمی هم در این کار وجود نداشت.

ابراهیم شفیعی نیز در خصوص شوخی با بشیر حسینی گفت: یزدان فتوحی ریزه‌کاری‌هایی را به من گفت و من هم سعی کردم به این نقش نزدیک شوم. این اصلا مسخره کردن نیست بلکه طنزی است که در همه جای دنیا هست. خود بشیر حسینی هم کار ما را دیده و خوشش آمده است.

وی یادآور شد: قبلا اوضاع سخت‌تر بود و حتی کسانی که به جایشان بازی می‌کردیم، می‌رفتند شکایت می‌کردند. یا در مصاحبه‌هایی گلایه خود را اعلام می‌کردند. اما حالا فضا بازتر شده است و من هم سعی می‌کنم خودم را به نقشی که به من سپرده‌اند نزدیک کنم.

این بازیگر که نقش بدل عمو قناد، علی پروین، شریفی نیا  و … را بازی کرده درباره واکنش این چهره‌ها به شوخی با خود توضیح داد: واکنش آقای پروین اینطور بود که گفتند خیلی خوب بود دیدم و خندیدم ولی زیاد کشش ندهید! آقای حسینی هم به من دایرکت دادند و ویدئو را در پیجشان گذاشتند. سر لوکیشن هم تشریف آوردند و کلی گفتیم و خندیدیم و خوش گذشت.

شفیعی تاکید کرد: دوست دارم مردم همیشه بخندند و شاد باشند. در این شرایط مردم خیلی به خندیدن نیاز دارند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه «ناخونک» از شبکه‌های سراسری‌تر هم پخش شود، گفت: یزدان فتوحی خیلی برای این کار زحمت کشید، آقای دارابی هم حمایت زیادی از پروژه کردند تا کار خیلی سریع جلو برود.

کسرا شفیعی، فرزند ابراهیم شفیعی که تیتراژ این برنامه را خوانده هم در استودیو «سلام صبح بخیر» حضور داشت و درباره حضور در این پروژه به عنوان خواننده آن هم در ۱۶ سالگی سخن گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهدای مدال ایسفا به بهترین فیلم در سومین جشنواره «موج» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) با اهدای مدال ایسفا از فیلم برگزیده خود در سومین جشنواره «موج» کیش قدردانی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، طی جلسه ای که با حضور ابراهیم حصاری دبیر جشنواره و هیات مدیره ایسفا در خانه سینما ۲ برگزار شد، مقرر شد که ۳ نفر از اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) فیلم های بخش مسابقه سومین جشنواره «موج» کیش را داوری و مدال ایسفا را به بهترین فیلم اهدا کنند.

همچنین در خصوص برگزاری کارگاه های آموزشی در جشنواره «موج» کیش نیز همکاری هایی از طرف انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) انجام می شود.

سومین دوره‌ «جشنواره‌ فیلم کوتاه موج کیش» از تاریخ ۵ تا ۷ شهریور ۱۳۹۸ با دبیری ابراهیم حصاری در جزیره‌ زیبای کیش برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع