X

بایگانی مرداد 28, 1398

دفتر سینمایی

«پسران خوب» هابز و شاو را شکست دادند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک فیلم تازه ‌وارد به سینماهای آمریکا از کمپانی یونیورسال موفق شد تا با فروش ۲۱ میلیون دلار، همه فیلم‌های قدر در حال اکران را کنار بزند و در راس باکس‌آفیس جای بگیرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، «پسران خوب» در اولین آخرهفته اکرانش با فروش ۲۱ میلیون دلار راس باکس‌آفیس آمریکا را در اختیار گرفت. این فیلم که در ۳۲۰۴ سالن سینما اکران شده از کمدی‌های درجه R است که با وجود این که قهرمانان اصلی‌اش سه پسر بچه هستند، برای بچه‌ها قطعا مناسب نیست. این اولین فیلم درجه R است که در سه سال اخیر موفق شده تا راس باکس‌آفیس را در اختیار بگیرد. در سال ۲۰۱۶ «رییس» این جایگاه را کسب کرده بود.

در عین حال این بزرگ‌ترین افتتاحیه یک فیلم کمدی است که امسال این فروش را در اولین آخر هفته اکرانش ثبت می‌کند.

این فیلم را جن استوپنیتسکی کارگردانی کرده و جیکوب ترمبلای، کیت ویلیامز و بردی نون بازیگران آن هستند. این فیلم در بازار بین‌المللی هم ۲.۱ میلیون دلار فروخت تا کارش را با فروش ۲۳.۱ میلیون دلاری در بازار جهانی آغاز کرده باشد.

داستان فیلم درباره مکس پسری ۱۲ ساله است که دنبال رفتن به مهمانی است و با دو دوست صمیمی‌اش با استفاده از پهپاد پدرش همسایه را زیر نظر می‌گیرند.

«هابز و شاو» از مجموعه فیلم‌های سینمایی «سریع و خشمگین» به مکان دوم رفت و موفق شد تا ۱۴.۱ میلیون دلار دیگر بفروشد. این سومین هفته اکران فیلمی است که کارگردانی‌اش را دیوید لیچ انجام داده و جیسون استاتهام، دواین جانسون، ادریس آلبا، ونسا کربی و هلن میرن بازیگرانش هستند. مجموع فروش فیلم در این مدت ۱۳۳ میلیون دلار در بازار داخلی آمریکا بوده و در بازار جهانی ۴۳۷ میلیون دلار فروخته است.

این هفته «شیرشاه» جایگاه سوم را در اختیار گرفت و در پنجمین هفته اکرانش  ۱۱.۹ میلیون دلار دیگر فروخت. فیلم جان فاورو از انیمیشن «شیرشاه» تاکنون ۵۰۰ میلون دلار در آمریکا فروخته و فروشش را به ۱.۴ میلیارد در کل جهان رسانده است.

در همین حال این هفته یک فیلم تازه‌وارد دیگر اکران شد که «انگری بردز ۲» بود. این فیلم که از سه‌شنبه اکرانش را شروع کرد در مجموع اولین آخر هفته اکرانش ۱۶.۲ میلیون دلار فروخت. این انیمیشن که ادامه‌ای بر قسمت اصلی است، فروش بهتری نسبت به آن فیلم را تجربه کرده است.

آخرین فیلم پنج فیلم پرفروش هفته «داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی» محصول لاینزگیت بود که با فروش ۱۰ میلیون دلار دیگر در مجموع در بازار داخلی آمریکا ۴۰ میلیون دلار فروش کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سازمان‌های فرهنگی تئاتر دینی را فراموش کرده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: متاسفانه برخی سازمان‌های فرهنگی که ذات شکل‌گیریشان حمایت از کارهای ارزشی است، تئاتر دینی را فراموش کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، سیروس همتی، کارگردان و بازیگر تئاتر با بیان این‌که وضعیت تئاتر دینی بسیار ناامید کننده است، به حوزه اظهار کرد: متأسفم که باید بگویم تئاتر دینی و آیینی در موقعیتی اسفبار به سر می‌برد. این نکته را به‌عنوان فردی که در این حوزه تجربیات فراوانی دارد بیان‌ می‌کنم. من در جشنواره «عاشورائیان» که با حمایت مرکز هنرهای نمایشی اجرا شد، فعالیت داشتم. در آن جشنواره من نمایشنامه «محال ممکن است» را عرضه کردم که این نمایشنامه به چاپ هم رسید. در ادامه من با نمایشنامه‌ دینی دیگری با عنوان «قربانی» به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتم و حتی این نمایش در کشور آلمان هم روی صحنه‌ رفت اما آن چیزی که امروز می‌بینم گواه موفقیت و رونق تئاتر دینی نیست.

وی افزود: درگذشته نه‌چندان دور، تئاتر دینی و آیینی رونق و جلوه‌ خاصی داشت که سبب می‌شد حتی این آثار در کشورهای دیگر نیز اجرا شود، اما این رونق سال‌هاست که به رو زوال رفته است. در اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد من به‌عنوان یک نیروی جوان که علاقه‌مند به تولید اثر دینی بودم سعی کردم با تلفیق تئاتر با هنر تعزیه شکلی جدید از تئاتر دینی ارائه دهم. در همین راستا، نمایشنامه‌ای تحت عنوان «ریحانه» نگاشتم که در آن، نگاهی نو به موضوع «فدک» شده بود. در این اثر زنی به نام ریحانه به دادگاه می‌رود تا برای گرفتن ملکی که حقش است، شکایت کند، اما به حقوقش دست نمی‌یابد. در این اثر سعی شده بود با زبانی امروزی به موضوع باغ فدک اشاره شود.

این کارگردان تئاتر با بیان این‌که ناشران دیگر اشتیاقی برای چاپ نمایشنامه‌های دینی ندارند، گفت: یک یا دو دهه قبل انتشاراتی که نمایشنامه‌های دینی چاپ می‌کردند، کم نبودند، اما متأسفانه امروز تنها انتشارات «نیستان» است که هنوز در این حوزه فعالیت می‌کند و انتشارات دیگری در این زمینه ورود پیدا نمی‌کنند.

سوء استفاده مراکز هنری از برخی هنرمندان دینی

وی با تأکید بر این‌که حمایت‌های مراکز هنری هم از تئاتر دینی کم‌رنگ شده است، گفت: برخی نهادها یا سازمان‌ها وجود دارند که نفس شکل‌گیری آن‌ها، حمایت از آثار دینی است، اما این مراکز امروز دیگر از آثار دینی حمایت نمی‌کنند، حتی در برخی مواقع می‌خواهند از اجرای این آثار سوءاستفاده هم کنند و می‌گویند هنرمندان دینی نباید انتظار دریافت دستمزد داشته باشند و به سادگی قصد دارند با این بهانه بدون تخصیص بودجه این قبیل برنامه‌ها را اجرا کنند. در چنین وضعیتی چه کسی علاقه‌مند است در این حوزه فعالیت کند و اگر کسی هم به این مقوله وارد شود کیفیت اثرش را در حد بودجه پایین می‌آورد و عمده هنرمندان بهتر می‌بینند که به این حوزه ورود نکنند. این نگرش که وزارت ارشاد یا نهادهای خاص از تمامی آثار دینی و دفاع مقدسی حمایت می‌کند اصلاً صحت ندارد.

وی با بیان این‌که جشنواره‌های دینی دیگر رونق گذشته را ندارند، تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از اتفاقات دینی در حوزه تئاتر یا تعطیل شده‌اند یا به‌صورت غریبانه‌ای برگزار می‌شوند، برای مثال تئاتر آیینی سنتی به هیچ وجه رونق گذشته را ندارد، درصورتی‌که درگذشته این رویداد محل وقوع اتفاقات خوبی برای هنر تئاتر بود، البته ممکن است عده‌ای بخواهند از جشنواره‌های تئاتر دفاع مقدس، آیینی سنتی، فتح خرمشهر به‌عنوان جشنواره‌های دینی در حوزه تئاتر یاد کنند، اما این اتفاقات را نمی‌توان در زمره نمایش دینی قرار داد، چون آنچه در جشنواره آیینی یا دفاع مقدس روایت می‌شود شاید در کل با تئاتر دینی همسو باشد، اما روش بیان آن به‌صورت تخصصی، گویش متفاوتی با تئاتر دینی دارد.

تئاتر دینی را مترادف با تئاتر دفاع مقدس ندانیم

وی ادامه داد: تئاتر دینی مترادف با دفاع مقدس نیست و اگر جنگی رخ نمی‌داد ما تئاتر دفاع مقدس نداشتیم، اما تئاتر دینی ریشه در اسطوره‌های آیینی دارد، به همین جهت نمی‌توان این دو مقوله را یکسان پنداشت. تمامی گونه‌های تئاتر می‌توانند مفاهیم دینی را در خود جای دهند، اما الزاماً این مسئله به معنای ارائه تئاتر دینی نیست.

همتی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود اینکه مخاطبان تئاتر بیشتر شده‌اند اما تئاتر دینی چندان موفق نیست اظهار کرد: اولاً موفقیت یک‌ شکل از تئاتر را نمی‌توان به نمایش دینی تعمیم داد، زیرا همه به‌خوبی می‌دانیم آثاری که امروز روی صحنه می‌روند چه کیفیتی دارند. به نظر من نمایش‌های این روزها به‌شدت بی‌کیفیت‌اند و اگر ادعا کنیم ۹۰ درصد آثار با سطح نازلی اجرا می‌شوند بیراه نگفته‌ایم.

وی متذکر شد: بی‌توجهی به تئاتر دینی در شرایطی است که امکانات به‌راحتی در اختیار نمایش‌های دیگر قرار می‌گیرد، درصورتی‌که اگر امروز هنر تئاتر توانسته به حیات خود ادامه دهد به‌واسطه نمایش‌های دینی و آیینی بوده است، پس بی‌توجهی به نمایش دینی به نظرم کمال بی‌انصافی به هنر تئاتر است.

این بازیگر تئاتر در پایان درباره تئاتر سلبریتی‌ها اظهار کرد: من با این شکل از تئاتر به‌هیچ‌وجه مشکلی ندارم، چون این نمایش‌ها حق آثار دیگر را تضییع  نمی‌کنند، زیرا نه سالن اجرای آن‌ها دولتی است نه سرمایه‌گذاری که برای آن هزینه می‌کند، به همین جهت چرا باید از موفقیت آثاری که با هزینه شخصی در تئاتر تولید می‌شود و درآمدزایی هم دارند خوشحال نباشم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامزدهای جوایز یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نامزدهای جوایز یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران در بخش های مختلف اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، جعفر صانعی مقدم، علیرضا حسینی، حسن بهرام‌زاده، فرخ فدایی، معین کریم‌الدینی، حمید نجفی‌راد، محسن رمضان زاده، محمدحسن دامن زن و اشکان اشکانی به عنوان اعضای هیأت داوران این دوره اسامی نامزدهای دریافت جوایز را اعلام کردند.

نامزدهای بهترین صدابرداری:
حسن شبانکاره (خانه‌ای برای تو)
محمود کاشانی (خط باریک قرمز)
بهرام هدایت (زمان)
مهدی یگانه (شهر زیبای من)
علی فرمانی (واکس چه)

نامزدهای بهترین صداگذاری:
مینا مشهدی مهدی (آنجا که باد می‌وزد)
انسیه ملکی (بهارستان خانه ملت)
امیرحسین قاسمی (پنهان)
امیرحسین قاسمی (روزی که رفت)
مهرداد جلوخانی (زمستان است)

نامزدهای بهترین موسیقی:
بهزاد عبدی (آواز جغد کوچک)
صبا ندایی (خط باریک قرمز)
صبا ندایی (روزی که رفت)
محمد نصرتی (زمستان است)
حبیب خزایی فر (مهمانی خداحافظی)

نامزدهای بهترین تدوین:
صادق رضانیا (آواز جغد کوچک)
عطا مهراد (خانه‌ای برای تو)
اسماعیل منصف (زمان)
رضا فرهمند، فاطمه بنیادی، مصیب حنایی (زنانی با گوشواره‌های باروتی)
لقمان خالدی (مهمانی خداحافظی)

نامزدهای بهترین فیلمبرداری:
محمود منصوری، حبیب الله حیدریان (آواز جغد کوچک)
محمد حدادی (ادوارد)
محمد رسولی (چشم‌ها و دست ها)
محمد حدادی (خانه‌ای برای تو)
محمد حدادی، مسلم تهرانی (زمان)

نامزدهای بهترین پژوهش:
بابک بهداد (بهارستان خانه ملت)
مژگان خالقی (خنده در تاریکی)
هدایت گواهی (روزی که رفت)
مهرداد زاهدیان (زمستان است)
باقر نظامی (در گرداب انقراض)

نامزدهای بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند:
مینا مشهدی مهدی (آنجا که باد می‌وزد)
شیرین برق نورد (پنهان)
امیر اصانلو (حلب سکوت جنگ)
الهام آقالری (شهر زیبای من)
هادی آفریده (صف سلام)

نامزدهای بهترین تهیه کنندگی فیلم کوتاه مستند:
مینا مشهدی مهدی (آنجا که باد می‌وزد)
محمدرضا جهان پناه (پنهان)
مهدی مطهر (حلب سکوت جنگ)
عطا پناهی (شهر زیبای من)
هادی آفریده (صف سلام)

نامزدهای بهترین کارگردانی فیلم نیمه بلند مستند:
مهدی نورمحمدی (آواز جغد کوچک)
پناه بر خدا رضایی (چشم‌ها و دست ها)
یاسر طالبی (دلبند)
رضا فرهمند (زنانی با گوشواره‌های باروتی)
لقمان خالدی (مهمانی خداحافظی)
کامران حیدری (واکس چه)

نامزدهای بهترین تهیه کنندگی فیلم نیمه بلند مستند:
مهدی نورمحمدی، صدیقه خدایی (آواز جغد کوچک)
پناه بر خدا رضایی (چشم‌ها و دست ها)
الهه نوبخت (دلبند)
مهدی مطهر (زمان)
لقمان خالدی (مهمانی خداحافظی)
کاوه فرنام (واکس چه)

نامزدهای بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند:
بابک بهداد (بهارستان خانه ملت)
مهدی بخشی مقدم (خانه‌ای برای تو)
هادی معصوم دوست (روزی که رفت)
زینب تبریزی (تمام چیزهایی که جایشان خالی است)
فتح الله امیری (در گرداب انقراض)
مهرداد زاهدیان (زمستان است)

نامزدهای بهترین تهیه کنندگی فیلم بلند مستند:
بابک بهداد (بهارستان خانه ملت)
زینب تبریزی (تمام چیزهایی که جایشان خالی است)
مهدی شامحمدی (خانه‌ای برای تو)
نگار اسکندرفر، فرزاد خوشدست (خط باریک قرمز)
هادی معصوم دوست (روزی که رفت)
پیروز حناچی (زمستان است)

یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران ۳۱ مردادماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روابط خانوادگی» در کانون فیلم «سینماحقیقت» نمایش و نقد می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه‌ این هفته کانون فیلم «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش و نقد فیلم مستند «روابط خانوادگی» به کارگردانی ناصر ضمیری اختصاص دارد.

به گزارش سینماپرس، فیلم مستند  «روابط خانوادگی»  از ساعت ۱۷:۳۰ عصر روز دوشنبه ۲۸مرداد در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش عمومی درمی آید و سپس با حضور ناصر ضمیری(تهیه‌کننده و کارگردان)، ناصر صفاریان (مسئول نمایش و نشست فیلم‌ها) و سیدرضا صائمی(منتقد میهمان) بحث و بررسی می شود.

مستند «روابط خانوادگی» به ارتباط حاجی‌بابا ۸۰ ساله با فرزندانش می‌پردازد که در یک موقعیت خاص و ویژه قرار گرفته‌اند. این موقعیت باعث رفتارهایی از سوی خانواده می‌شود که شناخت بهتری نسبت به آن‌ها پیدا می‌کنیم…

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از فیلمبردار، کارگردان و تهیه‌کننده: ناصر ضمیری، پژوهشگران: ناصر ضمیری و ندا اسدی، صدابردار: معین اسدی، صداگذار: احسان افشاریان، تدوینگران: ناصر ضمیری و ندا اسدی، آهنگساز: عبدی بهروانفر، مدیرتولید: آمنه رحمانی، دستیار کارگردان: محسن صادقی، عکاس: ساغر صادقی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

عموم علاقه مندان برای تماشای فیلم مستند «روابط خانوادگی» و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن می‌توانند از ساعت ۱۷:۳۰ عصر دوشنبه (۲۸ مرداد) به کانون فیلم «سینماحقیقت» واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه کنند. شرکت در این برنامه برای عموم آزاد است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار سیمای استانی باید قابلیت پخش سراسری داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی اوسیوند بازیگر تلویزیون از تاثیر جشنواره تولیدات مراکز استان ها و اهمیت آن در رسانه ملی گفت.

به گزارش سینماپرس، علی اوسیوند بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان های صدا و سیما که در شهر بجنورد برگزار شددرباره تاثیر این جشنواره ها به صبا گفت: اگر برای این برنامه ها برآورد خوبی از نظر مالی در نظر گرفته شود، می توان انتظار داشت که اتفاقات خوبی هم در این زمینه رخ بدهد. این برآورد لازم نیست خیلی بالا باشد اما همین که در شأن آن استان، بازیگر و عواملی که سرکار می آیند باشد، سرمایه گذاری خوبی است.

وی درباره حضور بازیگران در تولیدات استانی گفت: در این شرایط همه حاضرند کار کنند و خود من هم در سیمای استان ها حضور داشتم و باز هم کار می کنم، چون فرقی نمی کند. سیمای مراکز استان ها هم برای همین مملکت است و خیلی اوقات آثار آن ها در شبکه های سراسری روی آنتن می رود و مخاطبان زیادی را به خود جلب می کنند.

اوسیوند اضافه کرد: این که گاهی می گویند فلان شبکه استانی بیننده ندارد و دیده نمی شود، حرف غلطی است و با نگاهی به آمار مخاطبان این تولیدات متوجه می شوید که واقعاً این طور نیست. در همه این شبکه ها اگر با برنامه ریزی و همان برآوردی که گفته شد پیش بروند، می بینید که همین شبکه ها می توانند تولیدات خیلی از شبکه های سراسری را هم پرکنند.

این بازیگر تلویزیون در پایان با اشاره به اهمیت  تولیدات استان ها بیان کرد: نباید بگوییم که چون فلان شبکه برای مرکز یک استان است، پس با آن به شکل ضعیف تری از نظر مالی و شرایط برخورد کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، کارها از نظر سطح علمی، کیفی و… پایین می آید، به همین دلیل باید این نگاه به گونه ای باشد که هر اثر استانی قابلیت پخش از شبکه های سراسری را داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار آیین نامه و اولویت‌های حمایتی سازمان سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین نامه شورای هماهنگی تولید و اولویت‌های حمایتی سازمان سینمایی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، آیین نامه شورای هماهنگی تولید و اولویت‌های حمایتی سازمان سینمایی که در ۳ ماده در ۳۱ تیرماه سال جاری به تایید حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی رسیده و لازم الاجرا شده است به منظور ارتقای محتوای محصولات و آثار فرهنگی و هنری و ضرورت هماهنگی و هم افزایی موسسات تابعه سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ابلاغ شده است.

شورای هماهنگی تولید شامل رئیس سازمان سینمایی و یا نماینده تام الاختیار وی به عنوان رئیس شورا، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر، ۲ کارشناس فرهنگی- سینمایی به انتخاب رئیس سازمان و معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی به عنوان دبیر می شود.

وظایف این شورا عبارتند از: انتخاب اولویت ها و موضوعات سالانه حمایتی، تطبیق آثار تولیدی و حمایت های موسسات با اولویت های اعلامی سازمان امور سینمایی، تصویب نهایی آثار تولیدی یا مشارکتی موسسات تابعه در چارچوب ضوابط مشخص شده.

در ماده سوم این آیین نامه که به ضوابط اختصاص دارد، آمده است:

۱-تخصیص ۷۰ درصد از بودجه حمایتی موسسات در تولید آثار، مستلزم تایید عملکرد آنها در شورا در چارچوب اولویت های سالانه خواهد بود و در ۳۰ درصد تخصیص ها نیازمند اخذ مصوبه نیستند.

۲- مشارکت بیش از ۳۰ درصدی در بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تولید آثار سینمایی نیازمند مصوبه شورا است.

۳- بنیاد سینمای فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موظفند حداقل ۱۵ درصد از بودجه تولیدات خود را برای نگارش فیلمنامه اختصاص دهند.

۴- اعضای هیات های انتخاب ارائه (پیچینگ) در جلسات فصلی دفاتر استانی انجمن سینمای جوانان به تایید این شورا می رسند. همچنین گزارش تجمیعی عملکرد دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران، هر فصل به شورا ارائه و در مورد تخصیص فصل بعد تصمیم گیری می شود.

این شورا در سلسله نشست هایی که به صورت مداوم برگزار کرده اولویت‌های حمایتی سازمان سینمایی را برای «تولید آثار و مشارکت‌ها» در سال جاری به شرح زیر اعلام کرد:

۱. افزایش امید و اعتماد عمومی در جامعه با هدف تقویت سرمایه اجتماعی

۲. تقویت عزت مندی و قدرت ملی با تاکید بر پیشرفت های کشور در حوزه‌های مختلف

۳.توجه به نهاد خانواده با تاکید بر ارزش های اسلامی-ایرانی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند به «در جستجوی فریده» تبریک گفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در پیامی انتخاب مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی و تهیه کنندگی آزاده موسوی و کورش عطایی را تبریک گفت.

به گزارش سینماپرس، در متن پیام تبریک هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند  به کارگردان و تهیه کننده مستند «در جستجوی فریده» آمده است:
امروز سینمای مستند، سربرافراشته‌تر از همیشه پیشگام سینمای ایران است و اگر بستری درست برای نمایشِ آثار مستند فراهم می‌شد، پیشترها شاهد این تصمیم درست می‌بودیم تا سینمای فرهنگسازِ مستند به عنوان نماینده‌ فرهنگ ایران‌زمین برگزیده شود.
اکنون انجمن صنفی کارگردانان سینمای‌مستند خوشحال و خرسند است که این رویداد فرخنده رقم خورد و شایسته است، به سینمای مستند ایران و خانم آزاده موسوی و کوروش عطایی کارگردان مستند در جست و جوی فریده شادباش بگوییم، باشد که این تصمیم سرآغاز تغییر رویکرد مدیران برای فراهم ساختن نمایش آثار ارزشمند مستند باشد تا مخاطبان ایرانی با گنجینه‌های فرهنگی سرزمین‌شان بیش از پیش آشنا گردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نسخه «چرخ» برای طب سنتی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیست‌ویکمین قسمت «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، یکشنبه ۲۷ مرداد، با بررسی رابطه‌ی طب سنتی و پزشکی روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش سینماپرس، در آغاز هشتمین هفته‌ی برنامه‌ی «چرخ» در تابستان، حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ» با دکتر حسین رضایی‌زاده، رییس دانشکده‌ی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان گفت‌وگو خواهد کرد.
ریشه‌های مکتب طب سنتی ایران به بیش از سه هزار سال قبل می‌رسد. طبق نقل سیریل الگود، مورخ پزشکی، طب سنتی ایرانی قبل از طب یونانی وجود داشته است و ایرانیان اصول آن چیزی را که طب یونانی نامیده شده، به یونانیان تعلیم داده‌اند و در ایران قدیم وضعیت طب پیشرفته‌تر از آشور بود. ستارگان طب سنتی ایران، مانند ابن‌سینا، رازی، علی بن عباس اهوازی، ابن ابی الصادق نیشابوری، سیداسماعیل جرجانی و عمادالدین محمود شیرازی حدود هشت قرن هدایت دانشگاه‌های طب در غرب و شرق را بر عهده داشتند.
در بخش روایت خبری «چرخ»، سوگل دانایی، کارشناس نجوم برنامه، مهم‌ترین خبرهای دنیای نجوم را بررسی خواهد کرد. آشنایی با جزییات کار یک طراح اپلیکیشن‌های موبایل با استفاده از هوش مصنوعی، از دیگر بخش‌های بیست‌ویکمین قسمت «چرخ» در فصل تابستان خواهد بود.
مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» در تابستان امسال در سه روز یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«این سوی سکوت» از مجموعه «حکایت دل» پخش می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «این سوی سکوت» از مجموعه «حکایت دل» ۲۷ مرداد ساعت ۲۱ از شبکه چهارسیما پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، «این سوی سکوت» عنوان قسمت جدید از مجموعه «حکایت دل» است که به زندگی علمی و فرهنگی «روح انگیز کراچی»، پژوهشگر ادبیات زنان، نویسنده و شاعر می پردازد.
دکتر روح انگیز کراچی، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی است. او یکی از برجسته ترین پژوهشگران در حوزه شعر زنان است. کراچی ۳۳ سال از عمرش را صرف تحقیق، پژوهش و چاپ آثاری درباره ادبیات و به خصوص شعر زنان کرده است. کتاب «تاریخ شعر زنان از آغاز ادب فارسی تا سده هشتم هجری قمری»، آخرین کتاب اوست که در هفتمین دوره جایزه پروین در رشته پژوهش و نقد ادبی به عنوان اثر برتر و برگزیده شناخته شد.
«حکایت دل» به تهیه کنندگی علیرضا حسینی وکارگردانی بیژن شکرریز، در قالب ۲۰ قسمت مستند از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، یکشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می شود.
این مجموعه برای اولین بار از شبکه چهار سیما به روی آنتن می رود و روز دوشنبه ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک سیما بازپخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ تجدید میثاق با شهدا در سی و دومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان


عکس/ تجدید میثاق با شهدا در سی و دومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

مشاهده خبر از سایت منبع