منزلت عید غدیر در اسلام چگونه است؟
حدیث امام باقر (ع) درباره منزلت عید قربان و عید غدیر در اسلام را در اینجا بخوانید.
حدیث امام باقر (ع) درباره منزلت عید قربان و عید غدیر در اسلام را در اینجا بخوانید.
به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره انتظارها به سر رسید و پس از یک سال بار دیگر پروانه های رنگی مهمان جشنواره کودک شدند و سایه بانی از مهربانی، لبخند و شادی را بر فراز شهر اصفهان گسترانیدند.
سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در شب عید غدیرخم و با استقبال بی نظیر شهروندان اصفهانی و حضور چهره های شناخته شده سینمای کودک و مهمانان داخلی و خارجی به طور رسمی در باغ غدیر اصفهان آغاز به فعالیت کرد.
در شب جشن ولایت مردم اصفهان میزبان هنرمندان، مسئولان و از همه مهم تر کودکان شدند تا با تاسی به برکات این شب بزرگ عهدی ببندند آسمانی، مبنی بر اینکه کودکان این سرزمین تا همیشه تاریخ با عشق به ولایت و و میهن پرستی و نور ایمان زندگی خواهند کرد.
آری همگی عهد بستیم تا در این راه برترین راه آموزش در مسیر زندگی، این زیبا هدیه خداوند به بشریت را به کار خواهیم گرفت تا از طریق هنر آموزه های اعتقادی، دینی، سیاسی، فرهنگی، هنری و اجتماعی را به کودکانی آموزش دهیم که امید فرداهای این کشور هستند.
مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان با سفری به خاطرات کودک و فیلم های خاطره انگیز دوره های قبلی جشنواره مانند دزد عروسکها، خانه مادربزگه، کلاه قرمزی و خواهران غریب بر روی صفحه بزرگی از سینما که کودکی آن را آغوش گرفته است، آغاز و فریادهای شوق کودکانه و شادی های بزرگسالانه با مشاهده این تصاویر در هم آمیخته می شود.
در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بر روی سن بزرگ جشنواره رفت تا پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به نمایندگی از وی ایراد کند.
جشنواره فیلم کودک و نوجوان هوایی تازه برای پروانههای جشنواره به ارمغان آورده است
سید رضا امیری صالحی در این پیام آورده است: تحولات پرشتاب جهان امروز، زندگی انسان را در ابعاد گوناگون از جمله حوزه فرهنگ دستخوش تغییر کرده است؛ در این میان کودکان و نوجوانان، با بهره گیری از فناوری های نوین شکل گیری نسلی فهیم، پرسشگر و تحول خواه را نوید می دهند، سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان با درک این واقعیت گریزناپذیر، گام هایی نو در این مسیر برداشته و با بهره گیری از نسیم تغییرات، هوایی تازه برای پروانههای جشنواره به ارمغان آورده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام گفت: تحول در ساختار جشنواره، ایجاد بخش های روزآمد و تغییر نگاه به سینما از جزیرهای مستقل به بخشی از صنعت تصویر بیانگر بینش دقیق و تیزهوشی هنرمندانه سینماگران متعهد کشورمان است که بی تردید دستاوردهای ارزشمندی برای کودکان این مرزو بوم و پیام پرطنینی از جنس صلح و نوع دوستی و معنویت برای جهان خواهد داشت.
اکران همزمان فیلم های جشنواره کودک در سراسر کشور
وی در بخش دیگری از این پیام آورده است: در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری نیازمند انسجام و وحدت هستیم، اکران همزمان فیلم های جشنواره در سراسر کشور موجب خرسندی است و نمایش آثار راه یافته به جشنواره در مناطق سیل زده و کودکان آسیب دیده ناشی از این حادثه تلخ، با شعار شیرین «رویای کودکان سیل زده را بسازیم» جای تقدیر فراوان دارد.
امیری صالحی در این پیام ابراز داشت: تقارن آغاز این رویداد را با ایام عید غدیر خم، که دوستی با کودکان و حمایت و توجه به حقوق آنان در سیره امام علی(ع) موج می زند، به فال نیک گرفته و با قدردانی از دبیر سختکوش و دست اندرکاران پرتلاش این رویداد اثربخش و همچنین مسئولان و اهالی فرهنگ مدار و هنرپرور شهر اصفهان، امیدوارم شاهد برگزاری موفق جشنواره و توشه ای ارزشمند برای نسلهای آینده باشیم؛ از خداوند متعال نشاط و شادی روزافزون برای فرزندان سرزمینم و عزت و سربلندی ایران اسلامی را آرزومندم.
تلاقی عید غدیرخم و آیین افتتاحیه جشنواره فیلم کودک را به فال نیک می گیریم
در ادامه این مراسم دبیر سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان اظهار داشت: تلاقی عید سعید غدیرخم و آیین افتتاحیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان چه فرخنده است، به ویژه که میزبان ما شهر اصفهان و اهالی باصفایش باشند تا جشن و جشنواره در تصویری از خاطرات کودکانه های ما برگزار شود؛ در این شادی مضاعف و در تمام این روزها همپای ما و بلکه بیش از ما تلاش کردند تا این جشنواره به صمیمانه ترین و آراسته ترین شکل ممکن برگزار شود.
علیرضا تابش، ابراز داشت: هر سخنی بیش از این نه مناسب چنین لحظاتی و نه مطلوب مستمعان پر از لبخند و شیطنت و شادی کودکانه است؛ پس با افتخار میگویم که مهمانان محترم داخلی و خارجی، کودکان عزیز و امیدوار سرزمین پهناورم، نوجوانان خلاق شرکت کننده در سومین المپیاد فیلمسازان، هنرمندان سرافراز آزاده و افتخارآفرین کودکان و نوجوانان، مسئولان شهری و متولیان فرهنگ و هن، عید غدیرخم مبارک و به سی و دومین جشنواره بین المللی خوش آمدید؛ امیدوارم روزهایی پر از رنگ و نشاط خوشی را در اصفهان زیبا با هم تجربه کنیم.
اجرای ۱۷۰ کودک با سازهای مختلف و لباس های متحد الشکل
در ادامه مراسم ۱۷۰ کودک با سازهای مختلف و لباس های متحد الشکل بر روی صحنه آمدند و آهنگ های خاطره انگیز را با هماهنگی بی نظیری اجرا کردند.
شهردار اصفهان نیز در این مراسم با ابراز خوشحالی از حضور پرشور شهروندان و مهمانان داخلی و خارجی اظهار داشت: تلاقی افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با شب عید غدیر را برکتی برای آن می دانیم؛ جشنواره ای که برای کودکان و آینده سازان فردای این سرزمین است.
فلسفه وجودی برگزاری جشنواره ها افزایش نشاط اجتماعی است
قدرت الله نوروزی با تاکید بر ضرورت ایجاد شور و نشاط اجتماعی ادامه داد: فلسفه وجودی برگزاری این جشنواره ها افزایش نشاط اجتماعی است و جشنواره بین المللی فیلم کودکو نوجوان می تواند این هدف را محقق سازد.
وی افزود: این جشنواره می تواند با یاری از نگاره های معصومانه کودکان در حل مشکلات جهان موثر باشد. نگاره هایی که هر یک در قابی می تواند آینده سازان را به عنوان پرچمداران امروز و سرمایه های فردا معرفی کند.
اصفهان میزبان دائمی جشنواره کودک و نوجوان خواهد بود
شهردار شهر اصفهان با اعلام دائمی شدن محل برگزاری جشنواره در شهر اصفهان تصریح کرد: امیدوارم در این چند روز هنرمندان عزیز و همکاران سینما بتوانند با به نمایش گذاشتن هنرهای خود در راستای اصلاح امور و هدایت جوانان و بیداری کسانی که نیازمند دیدن فیلمهای هشدار دهنده هستند از این فرصت استفاده کنند.
وی افزود: سینما عصایی جادویی است که میتواند آرمانهای یک ملت را به نمایش بگذارد و به وسعت افق دید مخاطب و قوه خلاقه سازندگان، در جامعه اثر بگذارد.
شهردار اصفهان افزود: امشب، شب اشرف الاعیاد و شب افتتاح سی و دومین جشنوارهای است و بر این اساس میخواهیم با هنرنمایی هنرمندان ایران زمین به جوانان امید را تزریق و فضایی ایجاد کنیم که سازندگان آینده بتوانند با این هنرنماییها نقش اثر بخشی در آینده کشور پیدا کنند.
وی ادامه داد: دلیل اهمیت جشنواره تحقق شور و نشاطی است که ضرورت جامعه امروزی است و باید درجامعه گسترش یابد.
کودکان سیل زده از داستان غم انگیز زندگی خود می گویند
سپس عمو مهربان و خاله رؤیا به روی سن می آیند تا از کودکان سیل زده که جشنواره امسال به آنها تعلق خاطر دارد دعوت کنند تا به روی صحنه بیایند، کودکان سیل زده با بادکنک های مشکی به روی صحنه آمدند تا از داستان غم انگیز زندگی پس از سیل بگویند.
شاید صحنه زندگی در این بخش غمگین شده باشد اما بلافاصله کاروان شادی کودکان نیز برای دلجویی از دوستانشان به روی صحنه می آیند تا با دمیدن روح امید در روح کودکان سیل زده، امید برای تحقق رویای آنها را بار دیگر دل و جانشان زنده کنند و بگویند «رویای کودکان سیل زده را می سازیم».
آسمان اصفهان در شب عید ولایت با نور امید ستاره باران می شود
حالا آسمان باغ غدیر با آتش بازی فشفشه ها در شب عید ولایت ستاره باران می شود و سی و دومین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان رسما پا به عرصه وجود می نهد.
به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی ضیا شب گذشته ۲۸ مرداد در برنامه «فرمول یک» میزبان علی اوجی تهیه کننده و بازیگر بود.
اوجی با اشاره به بخش هایی از زندگی خود گفت: به بخش هایی از زندگی ام که نگاه می کنم می بینم آن اتفاقات افتادند تا مرا بسازند و به آدمی که حالا هستم تبدیل شوم و تحمل این حجم کار و فعالیت را داشته باشم.
وی یادآور شد: من ۱۴، ۱۵ ساله بودم که فیلم کوتاه می ساختم و عاشق سینما بودم. آن زمان فیلم کوتاهی ساختم که آن را به مسعود کیمیایی تقدیم کردم. او فیلم مرا دید و به من زنگ زد و گفت کارت را دوست دارم و در همان سن وارد کار حرفه ای که دوستش داشتم شدم اما همان زمان پدرم سکته مغزی کرد و این سکته مغزی آغازگر یک سری مشکلات بسیار بزرگ برای من و خانواده ام بود.
این تهیه کننده موسیقی اضافه کرد: پدر من هر ۱۵، ۲۰ روز یک سکته می کرد و بخشی از بدنش از کار می افتاد. کار به جایی رسید که کل بدن پدر من از کار افتاد و برای اینکه زنده بماند باید نیم ساعت یک بار به او غذا می دادم! یعنی ساعت ۱ شب، ساعت ۱ و نیم شب، ۲ شب و… غذای او را که مایع بود آماده می کردم، آن را با سرنگ به پدرم گاواژ می کردم، گلویش را تمیز می کردم، جابجایش می کردم که زخم بستر نگیرد و یک ربع سرپا می خوابیدم و دوباره بیدار می شدم! یک سال و نیم روزی ۴۸ بار به او غذا می دادم و این تمام اهداف مرا از من گرفت.
وی با اشاره به فوت پدرش توضیح داد: بعد از یک بازه زمانی به من گفتند مادرم سرطان دارد. من مادرم را مدام به شیمی درمانی می بردم و می آوردم و او جلوی چشم من مثل شمع آب می شد و موها و مژه هایش می ریخت. البته خداراشکر او حالا سالم و قبراق هست. برادرم هم این دوران نبود و شرایط بودن در کنار ما را نداشت. همزمان پدربزرگم هم بیمار شده بود و دایی و خاله ها مرا که دیگر باتجربه شده بودم مامور کرده بودند هفته ای یکی دو شب از او هم نگهداری کنم.
اوجی یادآور شد: در این دوران پولمان هم داشت تمام می شد و فقر را هم تجربه کردم اما به مرور زندگی داشت کم کم روی خوش به ما نشان می داد که برادرم غرق شد. ماجرای زندگی من مثل ماجراهایی است که آقوی همساده در «کلاه قرمزی» تعریف می کند. مادرم شرایط سختی را بعداز فوت پدر و مریضی خودش و این اتفاقات از جمله از دست دادن پسرش تجربه کرد. من هم به تنهایی با همه این مسائل مواجه شدم و مدام از خود می پرسیدم چرا باید این همه سختی بکشم. طبیعی است در این شرایط به انتها می رسی.
بازیگر «خوب، جلف، بد» ادامه داد: یک روز ۴، ۵ صبح بود که به پشت بام رفتم؛ زمانی که تازه پرنده ها شروع به خواندن می کنند و خورشید کم کم آسمان تاریک را روشن می کند. تا به حال این طلوع را ندیده بودم. خط سپیده صبح را که دیدم احساس کردم اندکی صبر سحر نزدیک است.
اوجی که به خنده رو بودن معروف است، درباره این عادت پس از این همه سختی که در زندگی کشیده گفت: من از آن روزگار خنده را به ارمغان دارم و اتفاقاتی برایم افتاده که وقتی بقیه از مشکلاتشان سخن می گویند، به آنها می گویم بابا بد ندیده ای، اصلا می دانی فقر و سختی و سرطان مادر و آب شدن پدر ۱۲۰ کیلویی ات که ۳۰ کیلو شود چه هست؟ من به این می خندم که حالا روزگاری است که هیچ چیزی دیگر عجیب نیست.
در ادامه ضیا پرسشهای کوتاهی از اوجی پرسید و او پاسخ داد: اگر حافظه گوشی ام پر شود اول از همه اسکرین شات هایی که گرفته ام را پاک می کنم. چیزی که اصلا نمی توانم تحمل کنم حسادت است. حافظ بازم و او را دوست دارم. با اولین درآمد برای مادرم روسری کادو خریدم.
این هنرمند در پایان عنوان کرد: این شب ها در نمایش «لیگ قهرمانان» به کارگردانی سعید دشتی بازی می کنم که بهاره رهنما، سعید زارعی و ریحانه پارسا دیگر بازیگران آن هستند و نمایش باحالی درباره معضلات فضای مجازی است. با مهران مدیری و سیدمصطفی احمدی هم در حال انجام پروژه هایی برای شبکه نمایش خانگی هستیم. یک سریال دارم و یک فیلم هم به نام «شبی دو میلیون» به کارگردانی مجید توکلی با علی سرتیپی تهیه کنندگی می کنیم. فیلم خودم را هم به زودی می سازم، فیلمنامه اش را نوشته ام که «ماجرای سد کرج و غزل» نام دارد که کمدی است، پیمان قاسم خانی هم روی آن زحمت کشیده است.
به گزارش خبرنگار مهر مراسم نکوداشت سینماگران پیشکسوت سینمای ایران شامل بیژن محتشم، اکبر زنجانپور، حسن زاهدی و سیروس الوند شامگاه امشب سه شنبه ۲۹ مردادماه همزمان با شام عید غدیر، در سالن ایوان شمس و با حضور سینماگران برگزار شد.
این مراسم که اجرای آن را کامران ملکی برعهده داشت، ساعت ۲۰:۳۰ با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.
در ابتدای این مراسم منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما گفت: امروز فرصتی شد تا صدای آسمانی استاد شجریان را گوش دادم و بعد از آن آواز غریب پسربچهای به نام پارسا را در برنامه «عصر جدید» شنیدم که شنیدن آن برای ما و وابستگی ما به این موسیقیها، عجیب بود.
وی بیان کرد: عرصه فرهنگ عرصه بهم پیوستگی، دوست داشتن و احترامها است، اگر کسی به غیر از این د رسینما وارد شده باشد، موفق نخواهد شد. اگر امشب از بیژن محتشم، حسن زاهدی، سیروس الوند و اکبر زنجانپور بگوییم باز هم کم است.
شاهسواری افزود: آنچه به ما فرصت میدهد در این شرایط سخت باز هم در سینما کار کنیم، تنها این است که در این عرصه پیوسته همه در کنار هم قرار دارند و افق سینمای ایران با همه بخشهای آن گسترده است و اگر در این عرصه صبوری نکنیم در غیر این صورت افق سینمای ایران دردناک میشود.
وی تأکید کرد: متاسفانه فاصله دارا و ندار در سینمای ایران بسیار وسیع شده و من نمیخواهم وارد مسائل اقتصادی شوم اما اگر متوجه همه کسانی که برای سینمای ایران تلاش کردهاند نباشیم برکت از سفره ما میرود.
بزرگداشت اکبر زنجانپور
در ادامه این مراسم فیلمی کوتاه از مصاحبه با اکبر زنجانپور پخش شد و در ادامه برای برگزاری نکوداشت اکبر زنجانپور، فاطمه معتمدآریا، امین تارخ، علی دهکردی به نمایندگی از سوی انجمن بازیگران روی صحنه آمدند.
معتمدآریا گفت: فکر کردیم ما یک نفرمان از انجمن بازیگران کم است که اکبر زنجانپور از طرف انجمن بازیگران سینما بگوییم باید بگویم دیدن آقای زنجانپور یک مقام و محک است و همانطور که موسیقی دارای مقام است، آقای زنجانپور مقام سینمای ایران است وی مانند یک ستاره درخشان در تئاتر و سینما است.
تارخ: اکبر زنجانپور به بازیگری دلسپردگی دارد و بیش از آنکه عاشق بازیگری باشد دلسپرده بازیگری است و همین مسأله سبب میشود که شرافت را در حرفه خود حفظ کندامین تارخ نیز بیان کرد: اکبر زنجانپور بهترین انتخاب برای این مراسم بود. چه اتفاقی میافتد یک مرد تبدیل به اکبر زنجانپور میشود و در رتبع اول خانواده است، پدری دارد که خیام را میشناسد و دوستی با نیما یوشیج دارد به فرزند خود نگاهی ادیب و هنرمندانه میدهد به همین دلیل از پدر اکبر زنجانپور قدردانی میکنم که چنین فردی را به ما هدیه کرد.
وی افزود: زنجانپور به بازیگری دلسپردگی دارد و بیش از آنکه عاشق بازیگری باشد دلسپرده بازیگری است و همین مسأله سبب میشود که شرافت را در حرفه خود حفظ کند. علیرغم ظاهر خشن قلبی مهربان دارد و از جمله بازیگران نجیب سینما و تئاتر ایران است. این هنرمند همیشه با شرافت زندگی کرده و با زندگی و دوستانش سازش داشته است.
علی دهکردی نیز تاکید کرد: ستارههای واقعی در عالم هنر حضور درخشان دارند و این ۴ عزیز که امشب مراسم نکوداشت آنها برگزار میشود بزرگان و ستارگان سینمای ایران هستند. اکبر زنجانپور یک معلم بزرگ است و من افتخار دارم از سوی خودم و همه شاگردان وی به این هنرمند تعظیم کنم.
نوید محمدزاده نیز یک پیام تصویری برای اکبر زنجانپور ارسال کرده بود که این پیام هم پخش شد.
زنجانپور در ادامه روی صحنه آمد و گفت: امشب شبه خستگی در کردن است. ۵۳ سال است که کار میکنم و از باورم به کارم کم نشده است. بلکه صیقل داده شد. خوشحالم این تشویق از طرف همکارانم، خانه سینما انجام شد هنرمندان بسیار تنها هستم و تنهایی به هنرمند اعتبار میدهد و من خودم یکی از همین تنهاهای دنیا هستم.
نکوداشت بیژن محتشم
در ادامه فیلم مصاحبهای با بیژن محتشم طراح گریم پخش شد، برای مراسم نکوداشت این هنرمند، عبداله اسکندری، محمد متوسلانی، سیروس ابراهیم زاده و مهری شیرازی روی صحنه آمدند.
سیروس ابراهیمزاده در این بخش گفت: امشب خوشحالم برای اینکه هر ۴ نفر این عزیزان با هم کار را شروع کردیم و با همه آنها کار کردهام. درباره محتشم باید بگویم من و بیژن محتشم کار سینما و تئاتر را با هم و از گروه تئاتر آناهیتا شروع کردیم. محتشم هیچگاه استادی نداشت، اما اهل جستجو بود و توانست بهترین چیزها را یاد بگیرد و در طول کاری خود توانست شاگردان بسیاری مانند جلال معیریان و اسکندری را در مکتب خودساخته خود آموزش داده است.
عبدالله اسکندری: تاریخ گریم سینمای ایران با نام آقای محتشم عجین است، آن زمان که در ایران گریم معنا نداشت وی به امریکا رفت و دوره گریم دید و بعد از بازگشت به ایران گریم را به من و تعدادی دیگر از افراد آموزش دادمهری شیرازی نیز بیان کرد: زمانی که در حرفه گریم شروع به کار کردم، آقای محتشم را همانند پدر خودم کنار خودم حضور داشت و تا امروز همیشه من را تشویق کرده است. او برای جامعه چهره پردازان استاد بزرگ است.
متوسلانی نیز تاکید کرد: باید به همه کسانی که برای سینما و تئاتر زحمت کشیدهاند توجه کنیم و این توجهها لفظی نباشد و باید آن را عملی کنیم و زیر بال و پر آنها را بگیریم. سابقه دوستی من و آقای محتشم به سالهای خیلی دور میرسد و درباره این هنرمند باید بگویم که او از پیشگامان هنر گریم در ایران است و کار او با نوآوری و عشق همراه بود.
اسکندری نیز توضیح داد: افراد بسیاری در سینما حضور دارند که باید از آنها قدردانی کرد. یکی از افتخارات من این است که آقای محتشم استاد من است و تاریخ گریم سینمای ایران با نام آقای محتشم عجین است، آن زمان که در ایران گریم معنا نداشت وی به امریکا رفت و دوره گریم دید و بعد از بازگشت به ایران گریم را به من و تعدادی دیگر از افراد آموزش داد، محتشم به ما گریم را یاد داد و من عشق به کار را از محتشم یاد گرفته ام. اولین فیلم من با استاد کیمیایی در سینما کار کردم، محتشم من را وارد دنیای گریم کرد و کیمیایی من را وارد سینما کرد. محتشم درس زندگی به من و امثال من داد، گریمی که نتیجه آن این شد که امروز ۵۰ گریمور ایرانی در خاورمیانه مشغول به کار هستند.
در ادامه اسکندری از شاگردان بیژن محتشم دعوت کرد تا روی صحنه بیایند تا با این هنرمند عکس یادگاری بگیرند. جلال معیریان گفت: افتخار دارم در خدمت آقای محتشم بودم.
نکوداشت حسن زاهدی
نکوداشت حسن زاهدی بخش بعدی این مراسم بود. در این بخش جهانگیر میرشکاری، علیرضا زریندست و همایون اسعدیان رو صحنه آمدند.
زریندست در این بخش گفت: حسن زاهدی در حرفه و تخصص خود که صدا است، عمر و جوانی خود را گذاشته است و در دوره جوانی از استادان خود پیشی گرفته است. ما باید افتخار کنیم که متخصصان بزرگ و حرفه ای مانند حسن زاهدی داریم.
اصغر فرهادی: حسن زاهدی روحیه کودکانه معصومانهای در خود دارد که امروز بسیار کمیاب استجهانگیر میرشکاری نیز توضیح داد: ۴۰ سال است که با حسن زاهدی کار میکنم و جزو دلسوزان سینما است.
اسعدیان نیز ادامه داد: سال ۶۸ به عنوان دستیار کارگردان کار میکردم که با حسن زاهدی و جهانگیر میرشکاری آشنا شدم و یکی از آرزوهای من بود که زاهدی به من بوم صدا را بدهد و داد. نمیخواهم بگویم که خوش اخلاق است که نیست اما از این بداخلاقی شیرین این هنرمند سپاسگزارم چرا که از آنچه که میخواست دست نمیکشید.
همچنین پیام تصویری اصغر فرهادی در این بخش پخش شد و این کارگردان شاخص سینما گفت: حسن زاهدی در ۴ فیلم اول من به عنوان صدابردار حضور داشت و باید بگویم حضور وی در گروه بیش از یک صدابردار بود و همیشه مشکلات را حل می کرد به خصوص در فیلمهای «شهر زیبا» و «درباره الی..» بسیاری از مشکلات ما را حل کرد. او روحیه کودکانه معصومانهای در خود دارد که امروز بسیار کمیاب است. زاهدی از جمله کسانی است که صدابرداری در صحنه را مرسوم کردند.
حسن زاهدی در ادامه خود نیز روی صحنه حاضر شد و گفت: امشب برای من افتخار بزرگی است که در کنار اساتید سینما است. امشب در کنار سه ارتشبد به یک کهنه سرباز سینما اهمیت دادند و از همه کسانی که تا امروز با آنها کار کرده ام تشکر می کنم.
در ادامه بهمن اردلان از سوی انجمن صدابرداران و صداگذاران سینمای ایران پیام تبریک این انجمن را خطاب به حسن زاهدی قرائت کرد.
نکوداشت سیروس الوند
در ادامه مراسم و برای نکوداشت سیروس الوند، مسعود کیمیایی، هوشنگ گلمکانی، فرشته طائرپور، فریدون جیرانی، محسن امیریوسفی روی صحنه آمدند.
کیمیایی در این بخش در اظهارنظری کوتاه گفت: از من خواستند امشب جایزه سیروس الوند را بدهد و من از آن استقبال کردم.
وی ادامه داد: سیروس از دوره فیلمهای سیاه و سفید من مثل «داش آکل» و «قیصر» با من بود، بیمهریهای زیادی به او شده و جوایز کمی گرفته است، خوشحالم که این جایزه را امشب به او میدهم.
فریدون جیرانی: اولین بار نام سیروس الوند را در نقد فیلم قیصر و بعد از آن در مورد رضا موتوری خواندم. پس سیروس الوند را از طریق مسعود کیمیایی شناختیم. اینکه میبینم الوند همچنان فیلمهای خوب و دیدنی میسازد تبریک میگویمگلمکانی هم بیان کرد: تاریخ پیوسته سینمای ایران و مبدا سینمای ایران ۱۱۹ سال پیش شروع شده است. الوند را بیش از ۵۰ سال است که میشناسم. او بسیار خوش قلم بود و یکی از بهترین نقدها بر فیلم «قیصر» را الوند نوشته است. این هنرمند سعی کرد سینمای بعد از انقلاب را راه بیاندازد. او یک صاحب نظر و سرشار از ایده و تئوری برای سینما است.
فرشته طائرپور نیز توضیح داد: هیچ حرفی مهمتر از الوند وجود ندارد که بتوان درباره او زد. اما در زمانه فروپاشی اخلاقی در صحنههای مختلف، در عرصه سینما با چنین بزگداشتهایی ضربههای فروپاشی اخلاقی را کم میکنیم. الوند یکی از افراد با آداب در سینمای ایران است. آدمهای بد و خوب هستند که سینمای یک کشور را زنده نگه میدارند و سیروس الوند جزو ماندگاران سینمای ایران است و از جمله سینماگرانی است که برای من همیشه آموزش را به همراه داشته است.
فریدون جیرانی نیز گفت: بعد از قیصر نسل دیگری از سینما بوجود آمد و من اولین بار نام الوند را در نقد فیلم قیصر و بعد از آن در مورد رضا موتوری خواندم. پس سیروس الوند را از طریق مسعود کیمیایی شناختیم. اینکه میبینم الوند همچنان فیلم های خوب و دیدنی میسازد تبریک می گویم.
امیریوسفی نیز تاکید کرد: اولین فیلم ایرانی که روی پرده سینما دیدم «فریاد زیر آب» بود که تنها ۵ سالم بود و سرنوشت من این بود که فریاد زیر آب را یاد بگیرم. امیدوارم جوان سفید موی سینمای ایران همچنان به کار خود ادامه دهد.
سیروس الوند گفت: در زندگی من ۴ شب بسیار مهم است، شب اول تولد خودم است. شب دوم شبی است که با عشق همیشه زندگیام ناهید عباسی ازدواج کردم. شب سوم شبی بود که جایزه کارگردانی را کنار کیمیایی و مهرجویی جایزه گرفتم، جشنوارهای که دبیر آن سیدمرتضی آوینی بود. شب چهارم قطعا امشب است. کسانی که الان روی صحنه هستند از سر من زیاد هستند و هر کدام در سینما بسیار تاثیر گذار هستند. مسعود کیمیایی شاگرد پدرم بود و در دبیرستان پدرم درس میخواند. کیمیایی برادر من است و در سالن سینما شاگردش بودم.
کامران ملکی در پایان این مراسم گفت: دکتر حاتمی رییس دانشگاه فرهنگ و هنر اعلام کرده است که ۴ کلاس این دانشگاه به نام ۴ هنرمند امشب نامگذاری میشود.
خداداد جلالی گفت: قرار است جدیدترین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «هفت روز تا بهشت» بسازد.
همزمان با عید سعید غدیر خم اولین قطار گردشگری ویژه جشنواره مبل و منبت به ایستگاه راه آهن ملایر رسید.
فایل صوتی تلاوت آیات ۱ تا ۷ سوره محمد با صدای علی اصغر شعاعی را در اینجا دریافت کنید.
سینماپرس: پشت پرده جلسه انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در جوایز اسکار ۲۰۲۰ نشان میدهد این فیلم نه به واسطه بهتر بودن نسبت به دیگر فیلمهای سینمایی مطرح، بلکه در جنگ رقبا و برای عدم انتخاب قصر شیرین انتخاب شده. اما در سه جلسه برگزار شده، چه گذشته و چه جدالی باعث شده در نهایت همه فیلمهای اصلی به حاشیه رانده شود و مستند «در جستجوی فریده» ناخواسته نماینده ایران شود!
به گزارش سینماپرس، هیأت معرفی نماینده سینمای ایران برای جوایز اسکار که برخلاف دورههای پیشین محرمانه و بدون اطلاعرسانی فعالیت خود را آغاز کرده بوده، برای نخستین بار یک فیلم مستند را به عنوان نماینده ایران برای اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان انتخاب کرد و بدین ترتیب مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کورش عطایی نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ شد؛ تصمیمی که برای نخستین بار نیمه شب و کاملاً غیرمنتظره اعلام شد و همان گونه که انتظار میرفت جنجال آفرین شد.
اکنون جزئیات دقیقتری از پشت پرده این نشستها لو رفته که «تابناک» بخشهایی از این جزئیات را با دقت بالا منتشر میکند. برخلاف گزارشهای اشتباه اولیه، مجموعاً سه جلسه برای انتخاب نماینده ایران برگزار شده و با توجه به آنکه به اشتباه تصور میشده در این سال مهلت انتخاب فیلمها کمتر از سالهای پیشین است، به صورت شتابزده این جلسات برگزار شده و در اقدامی غیرحرفهای فیلمی انتخاب شده که در ابتدا اساساً گزینه مورد وثوق هیچکدام از دو جریان اصلی در انتخاب فیلم نبوده است.
خطای اول از سوی خانه سینما رخ داده که در تعیین ترکیب هیات انتخاب حتی یکی از اعضای ایرانی عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی نظیر رخشان بنیاعتماد، اصغر فرهادی، لیلا حاتمی، هایده صفییاری، محمدرضا دلپاک و… در ترکیب این هیات قرار نداده و باورپذیر نیز نیست که همه این اشخاص ایران نبودهاند یا حاضر نشدهاند در این کمیته حضور یابند. بنابراین اشتباه نخست از جانب مدیریت خانه سینما رخ داده که ترکیبی کمتر آشنا با سازوکارهای جوایز اسکار را برای این امر مهم به بنیاد فارابی معرفی کرده است.
در جلسه اول که رسول صدرعاملی حضور نداشته و در سفر کربلا بود، ده فیلم مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)، بمب، یک عاشقانه (پیمان معادی)، سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر)، آشغالهای دوست داشتنی (محسن امیر یوسفی)، قصر شیرین (رضا میرکریمی)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی)، عرق سرد (سهیل بیرقی)، متری شش و نیم (سعید روستایی)، سرخ پوست (نیما جاویدی) و شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار) به عنوان کاندیداهای اولیه انتخاب میشود.
در جلسه دوم ابتدا دو گزینه «قصرشیرین» و «متری شیش و نیم» انتخاب شدند اما یکی از اعضاء در جستجوی فریده را پیشنهاد کرده که با شوخی دیگران همراه شده اما در نهایت رای گیری میشود. در این جلسه قصرشیرین ۵ رای، متری شیش و نیم ۳ رای میآورد و به نظر میرسد کار تمام شده و این هیات به نتیجه رسیده اما یک اعتراض بازی را به همراه میریزد.
در همین جلسه یکی دیگر از اعضاء اعتراض میکند که متری شیش و نیم باید انتخاب شود و رضا میرکریمی را متهم به فیلمسازی دولتی میکند و از اعضا میخواهد بروند فیلم متری شیش و نیم را ببینند و یک جلسه دیگر برگزار شود. از جانبی دیگری، جمعه شب یعنی یک روز قبل از جلسه نهایی و انتخاب گزینه نهایی، به صورت کاملاً اتفاقی فراستی نظرش را درباره قصرشیرین عوض میکند و فیلم را با همراه محمدتقی فهیم در هفت به شدت هدف قرار میدهد.
در جلسه سوم که روز شنبه پنجم مرداد برگزار میشود، رای پنجمِ فیلمِ «قصرشیرین» نظرش را به متری شیش و نیم تغییر میدهد و دعوا بالا میگیرد. در آخر اتفاقی که میافتد، چرخش یک باره آرای متری شیش و نیم به سمت در جستجوی فریده برای عدم انتخاب قصرشیرین بوده است! به تعبیر سادهتر، برخی اعضاء ترجیح دادند هر فیلمی به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شود، به جز فیلم رضا میرکریمی که اتفاقی حیرتآور و نشان از پشت پرده عجیب سینما میدهد.
با توجه به روایتهای دیگری که درباره این جلسات منتشر شده، دبیر فرهنگی «تابناک» در راستای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از سازمان سینمایی درخواست کرد صوت و متن مذاکرات انتخاب نماینده ایران برای اسکار ۲۰۲۰ را در اختیارم قرار دهد و سعی نشود با برچسب محرمانه، از انتشار این جزئیات خودداری شود. صوت این سه جلسه در بنیاد سینمایی فارابی موجود است و انتشار آن نشان میدهد چه مسائل غیرسینمایی و غیرمرتبط با خود فیلمها در انتخاب مستند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران برای اسکار موثر بوده است!
حامد بهداد بازیگر فیلم «قصرشیرین» نیز پس از این اتفاقی در یادداشتی درخواست مشابهی را مطرح کرد و نوشت: «ضمن تبریک و آرزوی موفقیت به عوامل سازندهء فیلم مستندِ! «در جستجوی فریده» برای معرفی به عنوان نماینده سینمایی، به مراسم اسکارِ ۲۰۲۰، با توجه به شکل غیر معمولِ تشکیل کمیتهء انتخاب، بر خلاف روال دوره های قبلی و شایعات و ابهامات موجود، دربارهء نحوهء انتخاب نمایندهء سینمایی ایران و نظر به سیاست شفافسازی ریاست سازمان سینمایی، درخواست انتشار جزییات و شرح مذاکراتِ دو جلسهء اخیرِ هیاتِ انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ را داریم.»
اتفاق تلخ اینکه با توجه به شرایط این مستند و عدم برخورداری از پارامترهای لازم برای موفقیت در اسکار نظیر برخورداری از موضوع بکر و دستاول، برخورداری از پخش کننده بین المللی، برد جوایز در جشنوارههای سطح بالای بین المللی، پوشش رسانهای در نشریات پرمخاطب آمریکا و… این مستند از این گردونه زودهنگام حذف خواهد شد و حتی جزو نه فیلم کاندیدای اسکار نیز قرار نخواهد گرفت. این نتیجه سوءتدبیر آشکار و غرض ورزی برای یک انتخاب غیرفنی کاندیدای اسکار است که برخلاف اظهارات برخی از اعضای موثر در این اتفاق تلخ، هیچ نگاه نو و حرف بدیعی نیز ندارد.
*تابناک
سینماپرس: کارگردان سریال «آچمز» درباره این مجموعه و بازیگرانش که با دیگر سریالهای طنز مشترک بودند بیان کرد که طی سالهای اخیر بازیگر طنز تربیت نکردهایم و در این حوزه با کمبود مواجه هستیم.
به گزارش سینماپرس، مهرداد خوشبخت کارگردان سریال «آچمز» امروز صبح دوشنبه ۲۸ مرداد در برنامه «سلام صبح بخیر» در شبکه سه حضور یافت و درباره «آچمز» که امشب آخرین قسمت آن روی آنتن میرود توضیحاتی ارائه کرد.
وی در ابتدا درباره تکرار کلیشه جا به جایی دو کاراکتر مشابه در داستان این مجموعه یادآور شد: فرمولهایی هست که همیشه جواب میدهد فرمول جا به جایی یا سوءتفاهم همیشه در کارهایی که کمی طنز و کمدی دارد وجود دارد و در این سریال هم این اتفاق رخ داده است.
کلیشه جابهجایی را دوباره مد کردیم
خوشبخت ادامه داد: البته این فرمول خیلی وقت بود استفاده نشده بود و شاید از این حیث تازه بود و شاید ما دوباره آن را نو و به نوعی مد کردیم. به نظرم این فرمول اینجا از لحاظ مفهومی جواب داد چون مضمون سریال با همین فرمول و مدل عمل میکرد.
کارگردان «آچمز» درباره مضمون این سریال و اینکه چه ویژگیای باعث شد که سراغ این فرمول برود، توضیح داد: قصه این سریال توسط سعید فرهادی نوشته شده بود. ابتدا قرار بود این سریال ۶۰ قسمت باشد و الان در ۳۲ قسمت تمام شده است با این حال ما در دل این کار تغییرات زیادی داشتیم و از این فرمول در زیر متنها کمک زیادی گرفتیم.
سوژه ابتدایی ما اداره دارایی بود
وی درباره سوژه سریال نیز بیان کرد: در ابتدا سوژه کار اداره دارایی بود و مردم به این اداره میآمدند و میخواستند با رشوه تخفیف بگیرند و محل کار آقای گلکار با بازی هومن برق نورد اداره دارایی بود. ظاهرا پیش از این درباره آب صحبت شده بود و من این موضوع کمبود آب را به قصه برگرداندم و سراغ یک اداره آب با اسمی تخیلی رفتیم.
خوشبخت در پاسخ به سوالی درباره کارکرد فرهنگی شوخی با اتفاقاتی که مخاطب در روزمره با آنها در ارتباط بعضا بابت بخشی از آنها کلافه و عصبی است هم عنوان کرد: سریالی که از اتفاقات روزمره مردم دور باشد ارتباطش با مردم کم میشود. ما سعی کردیم در دل فیلمبرداری که زمستان سال گذشته تا بهار امسال انجام شد اتفاقاتی جدید مثل نوسانات دلار را هم وارد کنیم و تا جایی که خط قرمزها به ما اجازه میداد و به قصه لطمه نمیزد سراغ این وقایع رفتیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پرداخت تراژیک نسبت به این وقایع روز بیشتر جواب میدهد یا کمدی؟ اظهار کرد: قرار ما این بود این سریال مفرح باشد و اگر اتفاق جدی در آن رخ میدهد خیلی خشن و تراژیک آن را برگزار نکنیم هرچند موضوع در جاهایی ناراحت کننده است و سعی کردیم با حضور بازیگرانی که داشتیم و لحن به کار گرفته شده در سریال این اتفاق را رقم بزنیم.
بازیگر طنزپرداز کم داریم
کارگردان «آچمز» درباره انتخاب بازیگران اصلی این سریال که برخی با دیگر سریالها هم مشترک بودند، توضیح داد: ما در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ سریالهای کمدی مانند ساعت خوش در تلویزیون میساختیم و طی آنها نیروهای طنزپردازی را هم تربیت کردیم که برخی از آنها مانند رضا عطاران، سعید آقاخانی و حتی خود مخران مدیری اکنون در سینما کار میکنند. اما این روند ساخت سریالهای طنز ادامه پیدا نکرد.
وی ادامه داد: تولیدات طنز ما در سالهای بعد کم شد و تربیت بازیگر و تجربه طنز ما هم کمتر شد. اکنون بازیگر طنزپرداز کم داریم و ما با اصرار هومن برقنورد را راضی کردیم که در این سریال بازی کند و یا امیرحسین رستمی اکنون در «فوق لیسانسهها» بازی میکند و آنها صبر کردند تا به پروژه ما به پایان برسد. جایگزینی برای این افراد وجود ندارد و این نکته را باید بگویم که این افراد اگرچه انتخاب اول ما بودند اما اگر انتخاب اول هم نبودند باز هم انتخاب دوم و سوم وجود نداشت.
وی درباره پایان بندی سریال که قرار است مخاطب امشب ببیند، گفت: ما سعی کردیم پایان بدی نباشد ولی بالاخره آدم بدها باید متنبه شوند و آدم خوبها هم به پایان خوب برسند.
تجربه همکاری با حاتمیکیا
خوشبخت در بخش دیگر درباره همکاری با ابراهیم حاتمی کیا در بخش تدون و کارگردانی صحنههای اکشن فیلم «به وقت شام» نیز گفت: من کارگردان دوم فیلم «به وقت شام» بودم که این تجربه اول همکاری من با حاتمی کیا بود. ما خیلی با یکدیگر ارتباطی نداشتیم و بیشتر روابط ما بر پایه سلام و علیک بود و او لطف کرد و مرا دعوت کرد. من پیش از این سر «ملک سلیمان» هم این تجربه را داشتم و در بخش پیش تولید همکاریهایی با شهریار بحرانی داشتم. پروژه متوقف شد و بعد ۶ ماه بعد دوباره به آن پیوستم.
وی در پایان درباره همکاری با فیلم «خروج» که اکنون حاتمی کیا مشغول ساخت آن است، اظهار کرد: در پروژه «خروج» نمیتوانم همکاری کنم چون وقت نمیکنم و خودم درگیر ساخت یک فیلم خواهم شد.