X

بایگانی شهریور 1, 1398

دفتر سینمایی

باشگاه مخاطبان جشنواره کودک تمام توان خود را برای جذب حداکثری مخاطبان حرفه ای به کار گرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید رسولی مدیر باشگاه مخاطبان سی و دومین جشنواره فیلم کودک گفت: باشگاه مخاطبان جشنواره کودک تمام توان خود را برای جذب حداکثری مخاطبان حرفه ای به کار گرفته است و ما در حال حاضر بیش از هزار عضو فعال در باشگاه داریم اما اگر در برخی سالن های سینمای در اختیار جشنواره شاهد مخاطبان اندکی هستیم شاید دلیلش این باشد که ما برای مخاطب محتوای خوب و مناسب در نظر نمی گیریم، مخاطب به دنبال فیلم خوب است، به عنوان مثال فیلم سینمایی «۲۳نفر» که فیلم خوبی است با استقبال مخاطبان روبرو شده و بیشترین سهم فروش در باشگاه مخاطبان را به خود اختصاص داده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما تمام تلاش مان را به کار بردیم که مخاطبان حرفه ای را به صورت الکترونیکی جذب باشگاه کنیم و برای آن ها کارت های خاص خودشان را صادر کردیم. این اعضا می توانند فیلم های جشنواره سی و دوم را به صورت نیم بها تماشا کنند و خوشبختانه تاکنون هم با استقبال خوبی مواجه بوده ایم به نحوی که ما فروش بیش از ۳۴۰۰ بلیت در ۳ روز ابتدایی جشنواره را شاهد بوده ایم که توسط اعضای باشگاه خریداری شده اند.

رسولی ادامه داد: جدا از این ما یک اکران ویژه برای کودکان توان خواه و کودکان کار در ساعت ۱۰ صبح در نظر گرفته ایم. هیأت انتخاب جشنواره بهترین فیلم ها را از نظر خودشان به ما معرفی کردند که ما آن فیلم ها را برای این افراد اکران می کنیم.

مدیر باشگاه مخاطبان سی و دومین جشنواره فیلم کودک در پاسخ به این سوأل که دلیل جداسازی کودکان کار و توان خواه از سایر مخاطبان جشنواره چیست اظهار داشت: این تصمیم مدیران تهرانی جشنواره فیلم کودک بود که این افراد از مابقی جدا باشند و ما هم به تصمیم آن ها احترام گذاشتیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه ما برای جذب مخاطب بیشتر در جشنواره باید محتوای خوبی در نظر بگیریم متذکر شد: این جشنواره متأسفانه برخلاف سال های گذشته فقط ۷ فیلم دارد؛ قطعاً هر مقدار تعداد فیلم های جشنواره و محتوای آن بیشتر باشد به میزان مخاطبان نیز افزوده خواهد شد.

رسولی در پاسخ به این سوأل که چه میزان از اعضای باشگاه مخاطبان کودکان و نوجوانان هستند اظهار داشت: تقریباً ۳۵ درصد اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند و حدود ۶۵ درصد باقی مانده نیز خانواده های آن ها هستند. این مخاطبان همگی مربوط به شهر اصفهان هستند و امیدوارم در سال های آتی با گسترش ابعاد جغرافیایی جشنواره کودک بتوانیم شاهد افزایش مخاطبان از استان باشیم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: باشگاه مخاطبان فیلم کودک در طول سال نیز فعال است و ما برنامه های ویژه ای برای اعضای این باشگاه داریم از تخفیف رستوران های مختلف گرفته تا تخفیف در تهیه لوازم التحریر برای کودکان بخشی از فعالیت های باشگاه ما در طول سال است. ما همچنان در حال عضوگیری این باشگاه هستیم و علاقمندان می توانند با مراجعه به وب سایت جشنواره فیلم کودک عضو این باشگاه شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از نخستین حراج آثار هنری اصفهان به نفع کودکان کار تا استقبال کودکان از «تورنادو»/ آخر هفته تنور جشنواره بالاخره گرم شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین روز از برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با حواشی و اتفاقاتی همراه بود؛ از نخستین حراج آثار هنری اصفهان به نفع کودکان کار تا استقبال ویژه کودکان از «تورنادو» به کارگردانی سیدجواد هاشمی که همراه با حضور پررنگ تر هنرمندان و رسیدن آخر هفته بالاخره تنور جشنواره را گرم کردند. در این روز مریم سعادت و مهین جواهریان که قرار است در روز چهارم جشنواره مراسم بزرگداشت شان برگزار شود به اصفهان آمدند و شنیده می شود که کارگردان مراسم های بزرگداشت سورپرایز ویژه ای برای مخاطبان این بزرگداشت خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس تعداد قابل توجهی اثر هنری با ارزش، در حوزه تصویرسازی در معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان وجود دارد که این آثار در موزه هنرهای معاصر به حراج گذاشته شد.

مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر شهرداری اصفهان در این باره به ستاد خبری جشنواره فیلم کودک گفت:  ٨۵ تابلو به ارزش بیش از ٨۵ میلیون تومان به فروش رسید. فروش این تعداد اثر در یک شب بسیار جالب توجه است. امیدوارم بتوانیم در سنوات آینده نیز آثار خوبی را در سطح حرفه‌ای‌تر به فروش بگذاریم. ۴۰۰ اثر از سازمان فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهرداری به دستمان رسید که از این تعداد ۱۲۶ اثر داوری شد و شایسته حضور در نمایشگاه شناخته شد. این حراج یک حراج خیریه بوده است. ۲۵ درصد از فروش این آثار به صاحب اثر و ۷۵ درصد در حمایت از کودکان به ویژه کودکان کار صرف می‌شود.

همچنین بنابر شنیده ها در این روز مراسم افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در استان قم همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت امام موسی کاظم(ع)، با حضور سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، حسن ندافی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، محمد کاظم رضوانی رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم و جمع کثیری از کودکان و نوجوان استان در سینمای کانون قم برگزار شد.

در سومین روز از برگزاری جشنواره فیلم کودک تعداد دیگری از فعالان رسانه ای تهران به این رویداد پیوستند تا منعکس کننده اتفاقات جشنواره در روزهای میانی و پایانی این رویداد سینمایی باشند. در این روز همچنین بازار اکران فیلم ها رونق بیشتری گرفت به نحوی که در زمان اکران فیلم «تورنادو» اغلب ظرفیت سالن سینما پر بود و کودکان و نوجوانان این فیلم را به شدت مورد تشویق قرار دادند.

اما یکی از معضلات مهمی که همچنان از روزهای ابتدایی تاکنون ادامه دارد بی توجهی برخی مدیران سالن های سینما به نگه داشتن صندلی برای خبرنگاران تا نیم ساعت قبل از شروع هر سانس است به نحوی که این امر موجب انتقاد برخی اهالی رسانه شده که به واسطه رسیدگی به موقع محسن دلیلی مدیر روابط عمومی جشنواره این معضلات رفع شده است؛ اما سوأل اینجا است که آیا بهتر نبود اهالی رسانه بدون تهیه بلیت و صرفاً با همان کارت های شان می توانستند به راحتی در تمامی سالن های سینما به تماشای فیلم های جشنواره بنشینند؟

جدا از این مسائل عدم برگزاری جلسات شبانه بررسی معضلات و مشکلات سینمای کودک که ۲-۳ سالی است از برنامه های این رویداد سینمایی حذف شده در این ایام جای خالی اش به شدت احساس می شود به خصوص جای خالی فیلمسازان مطرح حوزه سینمای کودک و نوجوان در این رویداد بسیار مشهود است؛ ای کاش تدبیری اندیشه می شد تا اغلب فیلمسازان کودک مانند سال ها قبل می توانستند در این رویداد حاضر باشند تا تنور جشنواره بیشتر گرم شود!

در نهایت اینکه در این روز برخی برنامه های عروسکی در سطح شهر اصفهان برگزار شد که خانواده ها و کودکان را در خیابان ها سرگرم می کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رستاخیز» همچنان در بلاتکلیفی اکران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «رستاخیز» که با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) ساخته شده، همچنان در بلاتکلیفی اکران قرار دارد.

به گزارش سینماپرس، ماه محرم نزدیک است و دوباره نقد به تولید نشدن فیلم‌هایی با محتوای این ایام و بی توجهی مسئولان را می‌بینیم؛ وزارت ارشاد که متولی اصلی تولید نکردن چنین فیلم‌هایی است، کناره گیری کرده و به سمت دیگری یعنی تولید حداکثری فیلم‌های کمدی و ضعیف چشم دوخته است. اما وقتی به فیلم‌های حمایت شونده و عملکرد این وزارتخانه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به راحتی می‌توان فیلم‌های عاشورایی ساخت، ولی انگار خبری نیست.

فیلمی با نام «رستاخیز» که با تولید دشوار و طولانی مدت ساخته شد، از وزارت ارشاد مجوز نمایش گرفت و ۲۴ تیر ۹۴ اکران شد اما چند ساعت پس از اکران توقیف شد.

حدود چهار سال از این توقیف می‌گذرد و کماکان اکرانش در بلاتکلیفی است؛ فیلم بیش از ده دقیقه کوتاه شد اما هنوز برخی از علما مخالف اکران «رستاخیز» هستند.

وزارت ارشاد کماکان می‌گوید مجوز بدهند و اکرانش از لحاظ ما بلامانع است اما هنوز خبری نیست. بهتر است زودتر مسئولان سینمایی با قاطعیت تکلیف این فیلم را مشخص کنند و پرونده فیلم بسته شود تا هر بار با نزدیک شدن به ایام محرم نخواهیم به وضعیت بلاتکلیف آن اشاره کنیم.

فیلم سینمایی «رستاخیز»  به کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی تقی علیقلی زاده در ۱۱ رشته در جشنواره سی و دوم فجر کاندیدا و در ۸ بخش سیمرغ دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سگ کشی سلبریتی‌ها را به خط کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به‌دنبال انتشار خبر اقدام پیمانکار شهرداری در کشتار سگ‌ها، حالا بهانه‌ای برای چهره‌ها فراهم شده تا به بهانه دفاع از حقوق حیوانات، آموزه‌های دینی را به چالش بکشانند.

به گزارش سینماپرس، برخی چهره‌ها و دنباله روهای آنان با انتشار عکسهایی از خود در کنار سگ‌ها از جریحه دار شدن عواطف خود سخن می‌گویند و در این میان فرصت را برای تاختن به حدود شرعی مناسب می‌بینند!

این در حالی است که هم‌خانگی با حیوانات امروزه خود نوعی حیوان آزاری محسوب می‌شود. دور کردن حیوانات از طبیعت خود و در مواردی عقیم‌سازی آنان، کشیدن ناخن‌ها و جلوگیری از صدای حیوان با استفاده از قلاده‌های خاص موارد آشکاری از حیوان‌آزاری است که در میان سگ‌بازان شایع است.
چهره‌هایی که از کشتن چند سگ متأثر شده‌اند تاکنون نسبت به کشتار زن و  بچه‌های بی‌گناه در برخی از نقاط عالم به دست دولت‌های غربی واکنشی نشان نداده‌اند!

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت مریم سعادت و مهین جواهریان با چاشنی سیاه بازی برگزار شد/ از تأکید بر تولید آثار سالم توسط مهین جواهریان تا یادآوری از دوران خوش گذشته سینمای کودک – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بزرگداشت مریم سعادت و مهین جواهریان روز جمعه اول شهریورماه با چاشنی سیاه بازی گروه جواد انصافی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس مراسم بزرگداشت مریم سعادت و مهین جواهریان عصر روز جمعه اول شهریورماه در آمفی تئاتر سیتی سنتر اصفهان با حضور برخی از مسئولان و دست اندرکاران برگزاری جشنواره، تعدادی از اهالی رسانه و مردم اصفهان برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، تیزر سی و دومین جشنواره فیلم کودک به نمایش درآمد. سپس مجید قناد که اجرای مراسم را بر عهده داشت روی صحنه آمد و ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: خداقوت به مردم خوب اصفهان و شهردار عزیز که همت کردند برای برگزاری این جشنواره، در این جشنواره کولاک کردید. خارجی ها از ارتباط خوب مردم ابراز رضایت می کنند و این خوشحال کننده است.  

قناد ادامه داد: من از طرف دبیر جشنواره به تمام خبرنگاران و عکاسان عزیز خدا قوت می گویم چرا که به شدت تلاش می کنند. امشب برای کسانی که سالیان سال در عرصه هنر فعال بوده اند بزرگداشت برگزار می شود.

سپس با حضور چندباره گروه سیاه بازی روی صحنه با اشعاری خاص مریم سعادت را به حضار معرفی کردند و بعد از آن تیزری پخش شد که در آن بیوگرافی مریم سعادت عنوان شد و چند تن از همکارانش راجع به وی سخن گفتند.

مجید قناد پس از پخش این تیزر گفت: من سال ها شاهد تلاش عاشقانه خانم سعادت در تلویزیون بوده ام و خوشحالم که امروز شاهد مراسم بزرگداشت شان هستیم.

در ادامه مراسم لیلی رشیدی با مشایعت گروه سیاه بازی که اشعاری را می خواندند روی صحنه آمد و گفت: از ته دل افتخار می کنم که در مراسم بزرگداشت مریم سعادت هستم. من افتخار این را داشتم که در کنار خانم سعادت در سمت های بازیگر و کارگردان و عروسک گردان حضور داشتم. ایشان علاوه بر این ها دوست من هم هستند. در «قصه های تا به تا» ایشان نقش اعظم خانم را بازی می کردند ‌و در نهایت عروس گردان زی زی گولو می شدند. امیدوارم سال های سال سایه ایشان بالای سر ما باشد و برای بچه های ایران کار کنند.

سپس سیدجواد هاشمی هم با مشایعت گروه سیاه بازی که اشعاری را در وصفش می خواندند روی صحنه رفت و گفت: برای اینکه در مورد کسی باید حرف بزنم که حرف زدن راجع به او سخت است خوشحالم. چقدر خوب شد که این محفل است تا بچه ها بدانند چه کسانی استخوان شان خرد شده تا سینمای کودک بتواند روی پای خود بایستد! ای کاش باز هم مریم سعادت ها تکرار شوند که خیلی سخت است. من با ایشان کار نکردم اما شاگرد دور ایشان هستم. ایشان به گردن نسل های دیروز و امروز حق دارد. من سر تعظیم در مقابل عظمت او فرود می آورم.

در ادامه مراسم تیزری در خصوص مهین جواهریان پخش شد که در آن جواهریان و برخی همکارانش در خصوص ویژگی های آثارش سخن گفتند. در نهایت مجدد گروه سیاه بازی روی صحنه رفتند و با خواندن اشعاری خاص مهین جواهریان و آثارش را به حاضران معرفی کردند.

سپس حامد جعفری با مشایعت گروه سیاه بازی روی صحنه رفت و گفت: کار سختی است در مورد خانم جواهریان صحبت کردن؛ راجع به انیمیشن باید به نکته مهمی توجه شود. ساخت انیمیشن به شدت طاقت فرسا است. این کار پیچیده است و هفته ها زمان می برد تا یک فریم از آن تولید شود. ایشان مسیری را انتخاب کردند که برای کودکان بود. ایشان کارهای سالم و سلامتی تولید کردند که کهنه نمی شوند و پر از نشاط هستند.

این خبر در حال تکمیل است…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیامک انصاری در «لامینور» با علی نصیریان همبازی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیامک انصاری بازیگر فیلم سینمایی «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی شد.

به گزارش سینماپرس، سیامک انصاری بازیگر «لامینور» تازه‌ترین فیلم داریوش مهرجویی شد تا برای نخستین بار در فیلمی از این کارگردان شناخته شده سینمای ایران حضور داشته باشد.

پیش از این حضور علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر ایران در این فیلم قطعی شده بود.

«لامینور» با طراحی گریم عبدالله اسکندری، مدیریت فیلمبرداری بهرام بدخشانی، نویسندگی مشترک وحیده محمدی‌فر و داریوش مهرجویی و تهیه کنندگی رضا درمیشیان جلوی دوربین خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویشکا آسایش بازیگر «گورکن» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویشکا آسایش به فیلم سینمایی «گورکن» به کارگردانی کاظم ملایی پیوست.

به گزارش سینماپرس، با صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی «گورکن»، فیلمبرداری این فیلم به کارگردانی کاظم ملایی و تهیه کنندگی سینا سعیدیان به زودی آغاز می‌شود.

این فیلم که دومین ساخته ملایی پس از فیلم «کوپال» به حساب می آید، روزهای پایانی پیش تولید را پشت سر می گذارد و ویشکا آسایش نخستین بازیگری است که حضورش در «گورکن» قطعی شده است.

«گورکن» اولین فیلمی است که آسایش در سال ۹۸ در آن جلوی دوربین می رود.   

همچنین سینا سعیدیان تهیه کننده «گورکن» نیز پیش از این در فیلم های «شَنِل» و «بنفشه آفریقایی» به عنوان مجری طرح حضور داشته و تهیه کننده «اینجا کسی نمی میرد» بوده است.

 پیش بینی می شود نخستین نمایش فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی انیمیشن کوتاه Presto – پرستو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیکسار بدون شک و تردید یکی از برترین‌های حوزه انیمیشن است. انیمیشن کوتاه Presto (پرستو)، محصول جدید کمپانی پیکسار اثری لذت‌بخش و سرشار از لحظه‌های کمدی است.

به گزارش سینماپرس، کمپانی پیکسار بدون شک و تردید یکی از برترین‌های حوزه انیمیشن است. کمپانی که تاکنون آثار مهم و بعضا انقلابی از جمله Up، Toy Story، Finding Nemo و ‌Inside Out را به نمایش درآورده است. اما این کمپانی به مانند دیگر کمپانی‌های هم‌رده و هم‌تراز در اکثر انیمیشن‌هایش در عین رعایت اصول لذت‌بخش برای مخاطبین کم سن و سال از جمله استفاده از حیوانات سخن‌گو و اسباب بازی‌ها با طرح مسائل اجتماعی از جمله نژادپرستی در جهت پندآموزی حرکت می‌کند. وجود ویژگی دوم باعث شده که انیمیشن‌های کمپانی پیکسار با آثاری که در گذشته به مشاهده آن‌ها می‌نشستیم تفاوت داشته باشد. انیمیشن کوتاه Presto دقیقا برعکس این جریان حرکت می‌کند.

داستان انیمیشن کوتاه «پرستو» با نمای نزدیکی از پوستر «پرستو» شعبده‌باز مشهور آغاز شده و دوربین با فاصله گرفتن از تصویر مذکور، دومین شخصیت اصلی را که خرگوشی به نام «الک» است به نمایش می‌گذارد. پرستو که وعده غذایی‌اش را نوش جان و کلاه جادویی‌اش را نیز بررسی و تمیز کرده است، بی‌تفاوت به تلاش‌های الک در جهت بدست آوردن هویج، سریعا پا به صحنه می‌گذارد. این اقدام پرستو باعث می‌شود الک سر ناسازگاری با او بردارد که مسلما عاقبت خوشی برای شعبده‌ساز نخواهد داشت…

Presto

کمپانی پیکسار در راستای سنت معمولش پیش از اکران آثار بلند خود یک انیمیشن کوتاه را به نمایش می‌گذارد که از بین آن‌ها می‌توان Piper، Sanjay’s Super Team و Day & Night اشاره کرد. انیمیشن کوتاه Presto نیز جزء همین دسته محسوب می‌شود که پیش از انیمیشن تحسین‌شده WALL-E بر روی پرده سینماها به نمایش درآمد. داگ سوییت‌لند، از کهنه‌کاران حوزه  انیمیشن که سال‌ها به عنوان انیماتور در تیم تولید آثار کمپانی پیکسار حاضر بوده است، با انیمیشن کوتاه «پرستو» اولین تجربه کارگردانی و نویسندگی خود را کسب کرد که نتیجه آن سکان‌داری انیمیشن بلند Storks در سال گذشته زیر نظر کمپانی برادران وارنر است. غیرممکن است که با انیمیشن کوتاه ‌Presto به یاد دوران طلایی انیمیشن‌های تلویزیونی دوبعدی نظیر تام و جری و لونی تونز و آثار کمدی هنرمندانی از جمله برادران مارکس و چارلی چاپلین نیافتید. در واقع در این انیمیشن باری دیگر شاهد یکی به دوهای شخصیت‌های اصلی این‌بار در قالب خرگوش و شعبده‌باز هستیم. اعمال و رفتارهای عجیب و نتایج اغراق‌آمیز که در آن‌ها خلق لحظات کمدی بر منطق و واقع‌انگاری ارجعیت دارد، همگی از اصول انیمیشن‌های سالیان گذشته و انیمیشن کوتاه «پرستو» است. تدی نیوتن در طراحی شخصیت‌ها به‌خصوص الک عالی عمل کرده و ضمن خلق ظاهری نمادین برای آن‌ها مراتب طنزآمیز بودن آن‌ها را نیز لحاظ کرده است.

Presto

یکی از چند صد ویژگی کمپانی پیکسار دقت مثال‌زدنی آن در پرداختن به جزئیات کم اهمیت اما تاثیرگذار در دو چندان کردن حس واقع‌انگاری اثر است. انیمیشن کوتاه Presto نیز دارای این ویژگی است. تیم تولید این انیمیشن برای طراحی محل نمایش در نظر گرفته شده برای شعبده‌بازی‌های پرستو از سالن‌های اپرا لندن، پاریس و تعدادی از سالن‌های تئاتر ایالات متحده آمریکا دیدن کرده و از آن‌ها الهام گرفتند. همچنین با این وجود که مخاطبین نمایش پرستو در تعداد محدودی سکانس قابل مشاهده هستند، اما انیمیشن کوتاه «پرستو» دارای ۲۵۰۰ مخاطب است که با استفاده از نرم‌افزار Massive و مدل‌های انیمیشن Ratatouille ساخته شده‌اند. اگر انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی را دنبال کنید مطمئنا متوجه خواهید شد که این دو کمپانی علاقه بیش از اندازه‌ای به قرار دادن ایستر اگ در آثار خود دارند. نسخه متفاوت انیمیشن‌ها و شهر سان فرانسوکیو (شهر خیالی انیمیشن Big Hero ۶) در Zootopia تنها دو نمونه از این دست ایستر اگ‌ها هستند. انیمیشن کوتاه «پرستو» علی‌رغم مدت زمان کوتاهش فارغ از این ویژگی نیست. استتلر و والدروف از شخصیت‌های The Muppet Show، کلاه میکی ماوس و توپ لوکسو (که به توپ پیکسار نیز معروف است) در آستین پرستو مثال‌هایی از بین چندین ایستر اگ انیمیشن کوتاه Presto هستند.

Presto

طراحی دقیق و باجزئیات الک و پرستو این امکان را فراهم آورده‌اند که بدون به زبان آوردن کوچک‌ترین سخنی از دهان شخصیت‌ها، مخاطب واکنش‌های احساسی آن‌ها در تقابل با اتفاقات مختلف را به مشاهده بنشیند. از آنجایی که پرستو یک انسان است، اصلی‌ترین ویژگی چهره‌بندی او نمایش حس‌های مختلف از جمله عصبانیت، ترس و شادی از طریق حالت‌های اغراق شده در صورت است. اما یکی از نکات مثبت انیمیشن کوتاه «پرستو» انتقال حس‌های انسانی به صورت الک بوده که او نیز به مانند پرستو حس‌های مختلف را با استفاده از حالت چشم‌ها و دهان به نمایش می‌گذارد. علاوه بر داستان و نوع روایت مشابه تام و جری، موسیقی انیمیشن کوتاه Presto دقیقا شیوه‌ای مشابه را دنبال می‌کند که همانا همراه کردن اتفاقات اثر با موسیقی‌های کوتاه است. اسکات استفورد نه تنها توانسته حس و حال انیمیشن‌های تلویزیونی را زنده کند، بلکه توانسته موسیقی‌های بی‌نهایت گوش‌نوازی را با حس و حال تئاتر خلق کند. افکت‌های صوتی همراه با نمود آوایی حس شخصیت‌ها کامل و بدون نقص هستند و بار واقع‌گرایانه کردن اثر را به دوش می‌کشند.

انیمیشن کوتاه «پرستو» با تحسین منتقدین روبه‌رو شده و نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن کوتاه از دو جشنواره معتبر آنی و اسکار را در کارنامه دارد.

* zoomg

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دو فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره UNCIPAR آرژانتین جایزه گرفتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو فیلم کوتاه ایرانی در چهل و یکمین دوره جشنواره UNCIPAR آرژانتین موفق ظاهر شدند.

به گزارش سینماپرس، در چهل و یکمین دوره جشنواره UNCIPAR آرژانتین، جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی به «تنفس» به کارگردانی فرشید ایوبی‌نژاد رسید و فیلم کوتاه «آزاده» به کارگردانی میرعباس خسروی نژاد برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی این دوره از جشنواره شد.

فیلم کوتاه داستان «تنفس» درباره کارگران کارخانه سنگ است که هر ماه موقع آمدن مامور بیمه، در اتاقی تنگ و تاریک مخفی می‌شوند اما این بار اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد.

«آزاده» با مدت ‌زمان ۱۰ دقیقه داستان دختربچه ای است که می خواهد برای آخرین بار به دیدن پدرش برود، ولی مادر و برادرش اجازه نمی دهند.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه UNCIPAR آرژانتین از ۱۷ تا ۱۹ آگوست (۲۶ تا ۲۸ مردادماه) در شهر بوینس آیرس آرژانتین برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاید «ایل دا» آخرین کار دفاع مقدسی‌ام باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده «ایل دا» از پیشروی تصویربرداری این سریال تا ۱۰ درصد و ادامه ساخت دو لوکیشن اصلی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما و تلویزیوندرباره آخرین وضعیت سریال «ایل دا» به کارگردانی راما قویدل و نویسندگی نوشین پیرحیاتی به صبا عنوان کرد: تصویربرداری سریال «ایل دا» همزمان با عید قربان در منطقه روستایی اطراف شهرستان خرم آباد آغاز شد و حدود دو هفته است که کار را با صحنه های شب خارجی در لوکیشن ها شروع کرده و ۱۰ درصد تصویربرداری این سریال به پایان رسیده است.

وی افزود: به دلیل آنکه دو بازیگر نقش «ایرج» و «شیرزاد» درگیر پروژه های دیگری نیز هستند و همچنین به دلیل گرمای هوا در مناطق روستایی شهرستان خرم آباد به ناچار و برخلاف میل باطنی تصویربرداری را از شب کاری های متوالی شروع کردیم و هنوز در شب کاری هستیم. احتمالا تا سه روز دیگر شب کاری این بخش به پایان می رسد و وارد مرحله تصویربرداری صحنه های روز می شویم.

به گفته تهیه کننده سریال «ایل دا»، برخی از صحنه های خارجی که در شب باید تصویربرداری می شد، مانند لوکیشن خانه ایرج، جنگ، درگیری و صحنه های تنش در منطقه صفر مرزی کار شده است.

سبط احمدی در پاسخ به این پرسش که چه بازیگرانی جلوی دوربین این سریال رفته اند، گفت: تاکنون پوریا پورسرخ،  کوروش سلیمانی، سیامک ادیب، محمد صادق ملک که در نقش دو برادر دوقلو را بازی می کند، امید محمدنژاد و منصور نواصری و دو سه بازیگر دیگر جلوی دوربین مصطفی احمدیان رفته اند.

وی با اشاره به اینکه تصویربرداری «ایل دا» با سه ماه تاخیر آغاز شده است، توضیح داد: ما باید طبق برنامه ریزی که از سال گذشته صورت گرفت، اردیبهشت ۹۸ تصویربرداری این مجموعه را شروع می کردیم تا بتوانیم از طبیعت زیبای این دو فصل و آب و هوای مساعد آن بهره ببریم اما متاسفانه با توجه به محدودیت های سیمافیلم، مشکلات مالی صداوسیما و شرایط ناخواسته ای که به من تحمیل شد، تصویربرداری از اواخر مردادماه آغاز شد و به فصل های پاییز و زمستان نیز می رسد.

تهیه کننده سریال «ایل دا» تاکید کرد: این ویژگی هم می تواند خوب باشد و هم می تواند آسیب پذیر باشد، چراکه حدود ۷۰ درصد از تصویربرداری این سریال مربوط به صحنه های خارجی روز است و از آنجا که با شروع این دو فصل شرایط آب و هوایی تغییر می کند و روز ها کوتاه تر می شود، کار برای ما سخت تر خواهد شد.

سبط احمدی معتقد است شروع تصویربرداری هر سریالی که کار تصویربرداری طولانی مدتی در روستا، جاده و کوه، درگیری و جنگ، لوکیشن های خارجی متفاوت و جلوه های ویژه میدانی، موتور سواری و ماشین سواری دارد با شب کاری، کار سخت و پر ریسکی است.

وی در پاسخ به این پرسش که همه لوکیشن ها آماده هستند یا نه، بیان کرد: بخشی از لوکیشن ها مانند میدانگاه، قهوه خانه، خانه صالح خان و خانه نصیرخان آماده شده است و می توانیم به سرعت در فضاهای روستایی کار خود را پیش ببریم. دو لوکیشن دیگر پاسگاه مرزی ژاندارمری و درمانگاهی که مابین دو روستای نصیرآباد و صالح آباد و تقریبا نزدیک حاشیه مرزها است، از لوکیشن های اصلی این مجموعه هستند.

تهیه کننده سریال «ایل دا» ادامه داد: به دلیل آنکه بخش اعظم کار در این دو لوکیشن اصلی می گذرد، ساخت و ساز آنها را همزمان با تصویربرداریپیش می بریم. آماده سازی بخشی از کارهای سخت افزاری آنها انجام شده و بخشی از کارهای چیدمان و ظریف کاری در حال نهایی شدن است که به زودی به پایان می رسد.  لوکیشن دیگری نیز داریم که ظرف چند روز آینده آماده سازی آن آغاز می شود.

سبط احمدی در پاسخ به این پرسش که مراحل فنی همزمان با تصویربرداری در حال انجام است یا نه، مطرح کرد: از آنجا که در سریال «ایل دا» موسیقی در متن کار هم وجود دارد ساخت برخی از قطعات موسیقی همزمان در حال انجام است. همچنین مرحله تدوین نیز همزمان با تصویربرداری پیش می رود.

وی با اشاره به اینکه «ایل دا» یک سریال تاریخی، دفاع مقدسی، عشایری، پر بازیگر و پر لوکیشن است، اظهار کرد: من معتقدم سریالی که برای دفاع مقدس در سینما و تلویزیون ساخته می شود از دسته کارهای فرهنگی و جزو کارهایی است که باید ویژه و جداگانه دیده شود و متفاوت با کارهای شهری، آپارتمانی و معمولی است. این تفاوت باید در نیروی به کار گرفته شده، بودجه اختصاص یافته، امکانات و همراهی و همیاری مدیران ارشد این حوزه و مدیران استان ها احساس شود و اگر حمایتی صورت نگیرد، کار دفاع مقدس ساخته و تولید نمی شود.

تهیه کننده سریال «ایل دا» افزود: استفاده از امکاناتی مانند ادوات نظامی، ماشین و موتورسیکلت های مربوط به دهه ۵۰ خارج از شهرک دفاع مقدس و حمل و نقل آنها از تهران به مناطق روستایی و بیابان واقعا سخت و مشکل است و هزینه مضاعفی به پروژه تحمیل می کند که قابل مقایسه با هزینه های تصویربرداری در تهران و شهرک دفاع مقدس نیست. شاید یکی از دلایلی که همکاران ما سخت تر به کار دفاع مقدس خارج از شهرک دفاع مقدس روی می آورند افزایش هزینه ها و مشکلات عدیده ای است که با آن رو به رو می شوند.

سبط احمدی تاکید کرد: حتی هزینه بیمه کارهای دفاع مقدس نیز دو برابر است و این خطر را شرکت های بیمه هم متوجه هستند. استفاده از ماشین های قدیمی، ادوات نظامی و امکانات امنیتی و حافظتی برای کاری که در آن جنگ و تیراندازی وجود دارد، دقیقا هزینه جاری را دو برابر می کند. ما تلاش می کنیم کار را با مساعدت و یاری سیما فیلم و صداوسیما به اتمام برسانیم اما با امکانات، بودجه و شرایط امروز کار خیلی مشکل است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، شاید «ایل دا» آخرین کار دفاع مقدس من باشد.

وی در جواب به این سوال که «ایل دا» برای چه زمانی آماده می شود، تصریح کرد: اگر بتوانیم فیلمبرداری این سریال را تا اواخر سال به پایان برسانیم، قصد داریم «ایل دا» را برای سال ۹۹ که مصادف است با چهلمین سالگرد آغاز حماسه دفاع مقدس آماده کنیم. این سریال نیاز به حمایت دارد که اگر این حمایت صورت نگیرد، مسلما جان مطلب ادا نمی شود.

سبط احمدی در پایان گفت: «ایل دا» شاید اولین کاری باشد که حماسه، دلیری و آداب و رسوم مردم غرب کشور را به تصویر می کشد و به قصه دفاع و ایستادگی همه جانبه عشایر و مردمان مرزنشین برابر تجاوز دشمن خارجی و تحرکات مذبوحانه دشمنان می پردازد. از آنجا که کارهای تاریخی و مربوط به دفاع مقدس دقت نظر خاصی را می طلبد، امیدوارم بتوانیم مظلومیت، تلاش و فداکاری مردم غرب کشور را به درستی نشان بدهیم.

عوامل تولید این پروژه عبارتند از محمدرضا نجفی: مدیر تولید، مصطفی احمدیان: مدیر تصویربرداری، محمدجواد رجب زاده: مدیر برنامه ریزی، محمدرضا قومی: طراح گریم، رضا حاجی درویش: طراح صحنه، رضا خسروی: آهنگساز، محمدحسین غفاری: صدابردار، مهدی شفیعی: ناظر کیفی، سرهنگ شیخ زاده: ناظر و مشاور انتظامی، عظیم محمدی: جلوه های ویژه میدانی‬، سینا قویدل: جلوه‫ های بصری‬‬‬‬‬، دلیله صوفیانی: طراح لباس، مهدی شفیعی: ناظر کیفی، سید محمدعلی سبط احمدی: دستیار تهیه کننده، الهام افشاریان: روابط عمومی، سعید یاسی پورک تدوین، رضا شهریاری: دستیار یک کارگردان، مازیار صالحی: دستیار دو کارگردان، علی بهرمند: جانشین تولید، محمد عسگری: تصویربردار دوم، مرتضی اسکندریک مدیر تدارکات، سحر شهبانی نوری: منشی صحنه، آرتا گوهری و علی شعبان زاده: عکاس و دستیار پشت صحنه، سید مهدی نجفی: ساخت دکور، مهدی شعبانی: دستیار دکور، علی خیری: مدیر صحنه، سعید خزایی، علی ذی مدخل و فرهاد ستارزاده: سینه موبیل و محمد محمدیان: آشپز. ‬‬‬‬‬

مجید مظفری (صالح خان)، پوریا پورسرخ (ایرج)،  فاطمه گودرزی (دا گل)،  خسرو شهراز (نصیر خان)،  علی دهکردی (دکتر هوشنگ)،  جعفر دهقان(کاکاوند)،  کاظم هژیر آزاد (شیر علی خان)، کوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیرمحمد زند (فرهاد)، غلامرضا علی اکبری (شیخ رحیم)، سینا رازانی (کریم)، مهدی صبایی (منصور)، شهین تسلیمی (بی بی)، مسعود چوبین (مثقالی)، رضا نجفی (عمو برفی)، مژگان صابری (هاویر)، بهروز چاهل (دکتر هندی)، محمدصادق ملک (جابر و قادر)، سیامک ادیب  (قباد)،   معصومه بافنده (آساره)، رائد عبدالرضا (طارق)، علی بوریان (سرگرد راشد)، پویان گنجی (یاور)، دریا مرادی دشت (گندم)، زینب قادری (گلاره)، مسعود امین ناجی (بهادر)، طیبه دوست (زیور)، منصور نواصری (کامل)، امید محمد نژاد (کیومرث)، فاطمه آقا بابایی (ننه نازار)، مهدی افشار (گروهبان واحدی)، ناهید عساکره (راحیل)، سید امیر  سالار قوامی (سیاوش) و یاسین مسعودی (امید) در سریال «ایل دا» ایفای نقش خواهند کرد.

همچنین فریبا محمدی، حجت الله عالی منش، علیرضا بهرامی، سید نوری موسوی و فایزه محمدی از بازیگران محلی لرستان هستند که به جمع بازیگران این پروژه پیوسته اند.

مشاهده خبر از سایت منبع