X

بایگانی شهریور 4, 1398

دفتر سینمایی

زندگی عباس شیبانی روی آنتن شبکه یک سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند پرتره عباس شیبانی به تهیه کنندگی و کارگردانی حامد کاظم‌زاده با موضوع بررسی زندگی و فعالیت‌های وی کلید خورد.

به گزارش سینماپرس، مستند پرتره عباس شیبانی که به تهیه کنندگی و کارگردانی حامد کاظم‌زاده و به سفارش شبکه اول سیما گروه فرهنگ و تاریخ و هنر در حال تولید است، سه مقطع کودکی، جوانی و میانسالی وی را روایت و مورد بررسی قرار می‌دهد.

این مستند پرتره که با موضوع ۲ دوره قبل و بعد از انقلاب و با مصاحبه‌ از افراد مرتبط با وی تهیه شده، قرار است به مدت ۲۵ دقیقه تولید و نیمه مهرماه سال جاری از شبکه اول سیما پخش شود.

عباس شیبانی متولد ۱۳۱۰ در تهران است. او در دوران کودکی به فراگیری هنر خطاطی پرداخت و سپس در دانشگاه به تحصیل پزشکی مشغول شد. علی‌رغم اینکه پدر وی موافق ورود فرزندانش به سیاست نبود اما عباس شیبانی در دوران دانشگاه به سیاست روی آورد و حدود ۱۲ سال در زندان‌های پهلوی اسیر بود. از هم‌بندهای وی می‌توان به آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان اشاره کرد.

او بعد از انقلاب با حکم امام خمینی (ره) به عنوان وزیر کشاورزی دولت موقت منصوب شد و چند سال بعد همزمان با نامزدی محمدعلی رجایی نامزد ریاست جمهوری شد. سپس به مدت ۱۹ سال به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی و پس از تشکیل شواری اسلامی شهر به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر خدمت کرد.

عباس شیبانی هم‌اکنون در سن ۸۸ سالگی در منزلی استیجاری در یکی از مناطق تهران به دور از هیاهوهای سیاسی و حزبی زندگی می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تسهیلات پردیس ملت برای مخاطبان سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موسسه تصویر شهر با همکاری اسنپ امکانات ویژه ای را برای شهروندان تهرانی در نظر گرفته است.

به گزارش سینماپرس، مخاطبان پردیس سینما گالری ملت می‌توانند با استفاده از تخفیف ویژه ای که در توافق انجام شده با شرکت اسنپ برای رفت و آمد به سینما در نظر گرفته شده است، به تماشای فیلم های در حال اکران بنشینند.

در این طرح که از روز سه شنبه پنجم شهریور به اجرا در می آید، به ازای خرید ۴ عدد بلیت سینما کد تخفیف ۱۰ هزار تومانی، با خرید ۳ عدد بلیت سینما کد تخفیف ۷ هزارتومانی و با خرید ۲ عدد بلیت سینما کد تخفیف ۵ هزار تومانی اسنپ در نظر گرفته شده است، که پس از رزرو بلیت فیلم به صورت اینترنتی، این کد از طریق پیامک برای مخاطب ارسال می شود.

استفاده از این تسهیلات با خرید اینترنتی بلیت از طریق سایت سینما تیکت به نشانی www.cinematicket.org امکان پذیر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جنایت بی‌دقت» آخر هفته کلید می‌خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام مکری چهارمین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «جنایت بی‌دقت» آخر این هفته مقابل دوربین می‌برد.

به گزارش سینماپرس، «جنایت بی‌دقت» مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی در سینما درباره آن حرف می‌زنند و با شروع ماجرا بر پرده سینما، داستان آنها و قصه فیلم با هم یکی می‌شود.

«جنایت بی‌دقت» لوکشین‌های متعدد، چندین بازیگر و موقعیت‌های داستانی متنوع دارد و ساختار آن تلفیقی از فیلم‌های اخیر شهرام مکری است.

نسیم احمدپور و شهرام مکری فیلمنامه را نوشتند و کارگردان، فیلم را تدوین می‌کند. امیر اثباتی مانند دو فیلم قبلی مکری، طراح هنری «جنایت بی‌دقت» است و نگار اسکندرفر هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.

بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی و… بازیگران این فیلم و علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، پرویز آبنار طراحی و ترکیب صدا، مسعود دلیری مدیر تولید، ‌ مجید عبدی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، احسان روناسی طراح چهره‌پردازی، گلاویژ نادری مشاور اموررسانه‌ای و… از دیگر عوامل این فیلم هستند که تازه‌ترین محصول موسسه فرهنگی هنری کارنامه به حساب می‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین وضعیت فروش سینمای جهان/ «سقوط آنجل» به صدر صعود کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آخرین وضعیت فروش و خلاصه داستان فیلم‌های اکران شده طی هفته جاری در سطح جهان را در این گزارش دنبال کنید.

به گزارش سینماپرس، هر هفته گزارشی از پرفروش‌ترین‌های فیلم‌های اکران شده در سطح جهان منتشر می‌شود که از فروش اکران فیلم‌ها و انیمیشن‌های بزرگ در سطح جهان خبر می‌دهد، در این هفته نیز سینمای جهان شاهد اکران فیلم‌های جدیدی بود که، فیلم سینمایی «فرشته سقوط کرده است» در صدر این جدول قرار گرفت و «غلبه کننده» دیگر فیلم جدید این هفته توانست جای خود را در بین پرفروش‌ها باز کند. گفتنی است «سریع و خشن:هابز و شاو» به همراه «شیرشاه» به ترتیب برای چهارمین و ششمین هفته متوالی در بین پرفروش‌ها قرار گرفتند. در زیر به آخرین وضعیت فروش فیلم‌ها اشاره شده است:

آخرین وضعیت فروش سینمای جهان/ «سقوط آنجل» به صدر صعود کرد

۵) سریع و خشن تقدیم می‌کند:هابز و شاو «Fast and Furious Presents:Hobbs and Shaw»

فیلم جدید کمپانی یونیورسال از مجموعه فیلم‌های سینمایی سریع و خشن است که کارگردانی آن را دیوید لینچ انجام داده است. این فیلم ستارگانی مثل جیسون استاتهام، دواین جانسون، ادریس آلبا، ونسا کربی و هلن میرن را در اختیار دارد.

داستان این فیلم دو سال بعد از فیلم «سرنوشت خشمگین» را روایت می‌کند و شخصیت اصلی آن که یک مامور با تجربه است به نام لوک هابز است، تصمیم دارد با دوست و رقیب قدیمی اش دکارد شاو همکاری کند و یک خلافکار مخوف به نام کریسنتون را متوقف کنند.

«هابز و شاو» پس از سه هفته هفته متوالی حضور در بین پرفروش ها، در این هفته نیز ۸/۱ میلیون دلار دیگر فروخت تا همچنان در این لیست جای داشته باشد. ۱۴۷ میلیون دلار حاصل این چهار هفته است که البته در مقابل بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری این فیلم ناچیز به نظر می‌رسد. بیشتر فروش این فیلم از گیشه‌های خارجی بوده است.

آخرین وضعیت فروش سینمای جهان/ «سقوط آنجل» به صدر صعود کرد

۴) شیر شاه «Lion king»

محصول جدید کمپانی والت دیزنی است که به کارگردانی جان فاورو بر اساس انیمیشن کلاسیک کمپانی دیزنی به همین نام ساخته شده است. شیرشاه سومین انیمیشین است که در سال ۲۰۱۹ بر اساس انیمیشن‌های کلاسیک این کمپانی ساخته شده است که اخرین و موفق‌ترین آن‌ها انیمیشن علاالدین بود. دونالد گلاور، جیمز ارل جونز، ست روگن و بیلی ایکنز صداپیشگان این فیلم هستند.

این فیلم داستان شاهزاده شیری جوان به نام سیمبا است، که خودش را مسئول مرگ پدرش می‌داند و به همین خاطر از مسئولیت پادشاهی فرار می‌کند.

شیرشاه شش هفته‌ای با این حال که هفته گذشته که پشت سر هابز و شاو قرار گرفته بود، کمترین افت فروش به نسبت هفته گذشته را با منفی ۳۴ درصد در این هفته رقم زد و با ۸/۱ میلیون دلار و تنها ۱۰ هزار دلار اختلاف در مقایسه با هابز و شاو توانست در رتبه چهارم بایستد. به این ترتیب فروش کلی این فیلم در گیشه داخلی از ۵۱۰ میلیون تومان عبور کرد.

آخرین وضعیت فروش سینمای جهان/ «سقوط آنجل» به صدر صعود کرد

۳) غلبه کننده «Overcomer»

فیلم سینمایی غلبه کننده، یک فیلم درام است که توسط الکس کندریک کارگردانی شده و فیلمنامه آن نیز به قلم همین کارگردان و برادرش استیفان کندریک نوشته شده است. این فیلم ششمین همکاری این دو برادر با یکدیگر و دومین فیلم ان‌ها از سوی کمپانی برادران کندریک است. این فیلم توسط شرکت سونی منتشر شده است.

الکس کندریک، پریسیلا شایر، شری ریگبی، جک استرنر، کامرون آرنت و آرین رایت بازیگران این فیلم سینمایی هستند که یک مسئله اساسی در زندگی دانش آموزان و بزرگسالان را به طور یکسان باز گو می‌کند.

این فیلم که با تنها پنج میلیون دلار کمترین بودجه را دربین فیلم‌های این هفته به خود اختصاص داده است، در هفته اول نمایش خود، ۸/۲میلیون دلار فروش کرد و به جایگاه سوم رسید. نسبت فروش این فیلم از هر سینما نیز ۴هزار و هفتصد دلار است که برا مراتب از فیلم‌های مثل شیر شاه و هابز و شاو بالاتر است.

آخرین وضعیت فروش سینمای جهان/ «سقوط آنجل» به صدر صعود کرد

۲) پسران خوب «Good Boys»

پسران خوب، نام فیلمی کمدی از کمپانی یونیورسال پیکچرز است که در ژانر کمدی و ماجراجویی است و جن استوپنیتسکی کارگردانی آن را انجام داده است. یاکوب ترمبلی، کیت ویلیامز، بردی نون، مولی گوردن و ویل فورت بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است، مکس دوازده ساله پس از دعوت به یک مهمانی بزرگ دچار استرس شدیدی می‌شود. او که به دنبال فوت و فن‌های رفتن به مهمانی است همراه دوستان صمیمی خودش ثور و لوکاس تصمیم می‌گیرند از پهپاد پدرش برای زیر نظر گرفتن همسایه استفاده کنند. اما وقتی پهپاد نابود می‌گردد، آن‌ها مجبور می‌شوند تا قبل از اینکه پدر مکس متوجه شود جایگزینی برای آن پیدا کنند.

پسران خوب که هفته گذشته در رتبه اول قرار گرفته بود، در این هفته با اختلافی ۱۰ میلیون دلاری صدر را واگذار کرد. این فیلم در این هفته از ۳۳۵۲ سالن سینمایی که در اختیارش بود۱۱/۷ میلیون دلار فروش داشت و به فروش کلی ۴۲ میلیون دلاری رسید.

آخرین وضعیت فروش سینمای جهان/ «سقوط آنجل» به صدر صعود کرد

۱) آنجل سقوط کرده است «Angel Has Fallen»

فیلمی در ژانر اکشن و محصول کمپانی لاینزگیت است که کارگردانی آن توسط ریک رومن وو انجام شده است. این فیلم دنباله داستان دو قسمت قبلی که با عنوان‌های «المپیوس سقوط کرده است» محصول ۲۰۱۳ و «لندن سقوط کرده است» در سال ۲۰۱۶ را روایت می‌کند.

در خلاصه این فیلم آمده است، شخصی به نام بنینگ که یک مامور با تجربه و حرفه است که به جرم سو قصد به جان رییس جمهور آمریکا متهم می‌شود و تحت تعقیب گروه خودش و اف بی آی قرار می‌گیرد، او در تلاش است خودش را از این اتهام تبرئه کند. جرارد باتلر شخصیت اصلی این فیلم سینمایی است و مورگان فریمن، پاپیر پرابو مایکل لندز دیگر ستارگان آن هستند.

سقوط آنجل در هفته اول اکران خود، ۲۱ میلیون دلار فروش داشت و علاوه بر اینکه توانست در جایگاه نخست قرار بگیرد پرفروش‌ترین فیلم در نسبت فروش به تعداد سالن‌های سینما نیز با ۶ هزار دلار موفق‌تر از فیلم‌های دیگر ظاهر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افشاگری تکان‌دهنده عضو هیئت ایرانی انتخاب فیلم اسکار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از اعضای هیئت انتخاب فیلم ایرانی به اسکار فاش کرد که اعضای این هیئت ابتدا باید در آمریکا تأیید صلاحیت می‌شدند!

به گزارش سینماپرس، ابوالحسن داوودی، از اعضای هیئت معرفی فیلم به اسکار، در یک برنامه تلویزیونی، اتفاقی تکان‌دهنده را فاش کرد که نشان‌دهنده نگاه آپارتایدی اسکار به سینمای ایران است. آنچه داوودی در برنامه جمعه شب «نقد سینما» فاش کرد، گویای آن است که اعضای این هیئت در آمریکا تأیید صلاحیت شده‌اند!

داوودی در این برنامه، با اشاره به انتخاب اعضای هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفت: «امسال با تغییر رئیس آکادمی ‌اسکار، در این مورد سخت‌گیری بیشتری داشتند و قبلش رزومه همه افرادی که معرفی شده بودند را خواستند و خودشان جداگانه بررسی کردند و مجوز حضور را جدا جدا برای هر عضوی که خودشان تایید کردند صادر شد!»
با این اوصاف، جریان انتخاب فیلم برای اسکار دیگر یک فرایند فرهنگی و ملی و مرتبط با منافع و مصالح سینمای ایران محسوب نمی‌شود، بلکه یک جریان کاملاً سیاسی و ایدئولوژیک و مطابق با منافع و سیاست‌های اسکار است! احتمالا به همین دلیل هم هیئت انتخاب فیلم برای اسکار، گروهی یک‌دست و از یک گرایش خاص فکری- سیاسی هستند و سایر سلایق و دیدگاه‌ها در این هیئت نادیده گرفته شده‌اند، چون اعضای هیئت ابتدا باید در آمریکا تأیید صلاحیت می‌شدند! نکته شگفت‌انگیز این است که بسیاری از هم‌طیف‌های سیاسی اعضای هیئت انتخاب فیلم به اسکار، از منتقدان روند قانونی احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس توسط شورای نگهبان هستند، اما خودشان برای انتخاب یک فیلم و امری ظاهرا سینمایی، تن به احراز صلاحیت از سوی نهادی شبه صهیونیستی در آمریکا داده‌اند!
گفته شده تاریخ دو بار تکرار می‌شود، بار اول به شکل ‌تراژدی و بار دوم به‌صورت کمدی! در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولان سیاسی و حتی نمایندگان مجلس شاهی، بایستی از سوی کشورهای بیگانه و استعمارگر تایید می‌شدند. کانون‌های معلوم‌الحال خارجی شاه ایران را تعیین کرده و سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی نخست‌وزیر و وزرا را معرفی می‌کردند و حالا سال‌ها بعد به شکلی مضحکه‌آمیز برای یک اتفاق ظاهرا هنری و سینمایی، اعضای یک هیئت ایرانی که می‌خواهند فیلمی ‌برای یک مراسم خارجی انتخاب کنند بایستی از سوی آن خارجی‌ها تایید شوند، گویی قرار است در یک بالماسکه شرکت کنند یا هویت و نامشان همراه لباس فراگ و کراوات و پاپیون باید از سوی دربانان آن نمایش مورد تایید قرار بگیرد و حالا خود این اعضا هم مانند همه شبه‌روشنفکران طول تاریخ این سرزمین به این خفت تاریخی می‌بالند و از این مورد تفقد قرار گرفتن، سر فخر به آسمان می‌سایند!
باید منتظر ماند و دید که سازمان سینمایی وزارت ارشاد و به‌طور خاص‌تر، بنیاد سینمایی فارابی چه توضیحی برای دخالت یک نهاد آمریکایی در انتصاب اعضای هیئت انتخاب فیلم ایرانی به اسکار به‌عنوان یکی از مصادیق نفوذ و وادادگی فرهنگی و پذیرش آپارتاید سینمایی اسکار دارند؟

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی شبکه نسیم از روزهای اوج خود فاصله می گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هنوز برخی از مدیران شبکه نسیم باور نکرده‌اند که مهران مدیری، «دورهمی» نمی‌سازد و بایستی به فکر خلاقیت‌های جدیدی فارغ از «کودک‌شو»، «خندوانه» و یا «وقتشه» باشند.

به گزارش سینماپرس، رسالت سرگرمی، نشاط و شادابی مأموریت ویژه شبکه نسیم است که اصلاً در فراغت امسال خبری از این اتفاق نبود. تا وقتی که رامبد جوان برای تولد فرزندش ایران را به مقصد کانادا ترک نکرده بود شبکه نسیم منتخبی از برنامه‌های پخش شده «خندوانه» را روی آنتن می‌برد و یا آیتم‌های باقیمانده از برنامه «قاچ» را ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن برد.

شبکه نسیم هنوز مشغولِ تکرارِ «دورهمی»

بعد از آن هم با همه طاقچه بالاهایی که گروه «دورهمی» و شخصِ تهیه‌کننده برای ساخت سری جدید این برنامه گذاشتند دوباره شبکه نسیم اقدام به پخش منتخبی از برنامه‌های پخش شده «دورهمی» کرد.

حتی آنقدر فقدانِ نظارت در شبکه نسیم بیداد می‌کند که شبِ پخش نشده بهروز افخمی در بازپخش روی آنتن رفت.

هنوز منتظر برگشت «مهران‌مدیری» اند

چرا هنوز برخی از مدیران این شبکه باور نکرده‌اند که مهران مدیری «دورهمی» را نمی‌سازد و به فکر خلاقیت‌های جدیدی فارغ از «کودک‌شو»، «خندوانه» و یا «وقتشه» باشند. تهیه‌کننده «کتاب‌باز» اعلام کرده به زودی فصل جدید را روی آنتن می‌برد ولی واقعاً چقدر این برنامه‌ها نظرسنجی تخصصی شده‌اند و بیننده از پخش آن‌ها رضایت دارد؟

شبکه نسیم علاقه‌مندِ حضورِ سلبریتی‌ها

چرا تصمیم گیران در شبکه نسیم هنوز هم به حضور سلبریتی‌ها به عنوان مجری یا تهیه‌کننده اعتقاد دارند. چون خبرهایی از برنامه جدید مهران غفوریان به گوش می‌رسد و چندی پیش رسانه‌ای شد.  (مدیر شبکه نسیم اعلام کرد که برنامه مهران غفوریان هم همچون چند طرح دیگر بعد از ماه صفر به آنتن می‌رسند.)

یکی از فقدان‌های اصلی شبکه نسیم عدم توجه به تنوع، برنامه‌ریزی، نگاه علمی مناسب و اختصاص نقشه راه و دورنمایی مشخص است. فقط تولید و ادامه راه مقصد تهیه‌کنندگان، سازندگان و مورد توجه برخی از مدیران در شبکه نسیم بوده است.

خلاقیت سَربریده می‌شود

امروز بیننده تلویزیون از عدم تغییر رویه تکراری، کلیشه‌ای و فقدان استراتژی و برنامه‌ریزی رنج می‌برند. به گونه‌ای که خلاقیت در ادامه راه برخی از برنامه‌های پرمخاطب، سربریده می‌شود.

همان اتفاقی که برای «خندوانه» و «دورهمی» بوجود آمد و امروز در «کودک‌شو» هم شاهد و ناظر آن هستیم. برخی از عوامل ذیربط در شبکه نسیم می‌کوشند به هر دری بزنند تا هیچ مانعی برای ادامه «خندوانه» نباشد و یا حتی یک نیم‌نگاهی به بازگشت «مهران مدیری» دارند.

چرا شبکه نسیم اصرار دارد «خندوانه» و «دورهمی» باشند؟

با اینکه مهران مدیری در هرجایی چه کنسرت و چه در قالبِ موج‌سازی‌هایی به چارچوب و فضای بازتری در عرصه برنامه‌سازی می‌اندیشد و قابِ نمایش خانگی و فضای مجازی را برای ادامه این راه به تلویزیون ترجیح داده است. اما چرا شبکه نسیم اصرار به حضور «خندوانه» و «دورهمی» دارد؟

انگار اگر این دو برنامه و حتی «کودک‌شو» و «وقتشه» روی آنتن نباشند هیچ خلاقیت، رویکرد و اتفاق جدیدی نباید شکل بگیرد. در صورتیکه هر شبکه‌ای باید برنامه‌های متعددی را تدارک ببیند تا در هر شرایطی برنامه برای عرضه داشته باشند.

خبری از یک چشم‌انداز در شبکه نسیم نیست

شبکه نسیم با برنامه‌هایی مثل «نسیم آوا»، «نسیم دانش»، «ویتامین خ»، «کاف‌گاف»، «خسته نباشید» و «چهل تیکه» نتوانسته مخاطب را با خودش همراه کند. حتی دست به گریبانِ پخشِ سریال‌های طنزِ نوستالژی تلویزیون شده ولی مخاطب یک توقع دیگری از این شبکه تلویزیونی دارد و خبری از یک چشم‌انداز و برنامه مشخصی برای آینده نیست که مخاطب امیدوار شود.

اصرار بر حضور برندهای تکراری و عدم پاسخِ مدیران

عدم پاسخِ مدیران شبکه نسیم به این سوال که چه آینده‌ای در انتظارِ مخاطب این شبکه تلویزیونی است!؟ نشان می‌دهد که این شبکه دیگر چیزی برای ارائه ندارد. این شبکه تلویزیونی همچنان اصرار به حضور برندهایی دارد که مدت‌هاست به ورطه تکرار و کلیشه افتاده‌اند.  

معلوم نیست به دنبال چه می‌گردند!؟

شبکه نسیم قرار بود با برنامه‌های کوتاه کوتاه و جذاب لا به لای برنامه‌های عادی دیگر شبکه‌ها، یک مأمن متنوعی برای مخاطبِ تلویزیون رقم بزند. نشاط و سرگرمی را سرلوحه مأموریت رسانه‌ای خودش اعلام کرد اما در یک دورِ عادی خیلی از شبکه‌های سیما افتاد. که متأسفانه همچون سایر شبکه‌ها در درون آن نمی‌داند به دنبال چه می‌گردد.

قاعده‌ای که در شبکه نسیم رعایت نشد!

شبکه نسیم بر مدارِ بی‌برنامگی و نوعی سردرگمی به دنبالِ تکرار دیگر مأموریت‌های سیماست. یعنی در واقع شبکه یک مشخصاً یکسری برنامه‌های خانوادگی و عمومی و سرآخر بعد از خبر ساعت ۲۱، سریال پخش می‌کند. در شبکه دو یک نوع تعریف دیگری وجود دارد از پخشِ برنامه‌های تخصصی تا پخش سریال، در شبکه سه، پنج و خبر هم به صورت‌های دیگر. اما در شبکه نسیم تنها برنامه‌های ثابت، ‌ «کودک‌شو» و «وقتشه» هستند؛ اگرچه اصل نسیم بر پایه آیتم‌های کوتاه و بریده بریده بود اما این قاعده رعایت نشد.

پخشِ سریال جزو رسالت شبکه نسیم نیست

شبکه نسیم بر ورطه تکرار تأکید دارد و حتی دیده شده برای جلبِ نظرِ مخاطب، سریال هم پخش می‌کند ولی اصلاً در ذات و رسالت این شبکه تلویزیونی، جایی برای سریال تعریف نشده است. از بی‌برنامگی و سردرگمی به پخشِ طنزهای قدیمی روی آورده و مثلِ دیگر شبکه‌ها سریالِ تکراری پخش می‌کند. در صورتیکه این کار را شبکه‌های آی‌فیلم و تماشا به نحو احسن و روی برنامه انجام می‌دهند.

چرا شبکه نسیم در خلاقیت و نوآوری یک نوع بی‌حوصلگی از خودش نشان می‌دهد؟ و به نوعی گرفتار تکرار و پخشِ روتین شده است؟

یادمان می‌آید زمانی «یانگوم» در شبکه امید روی آنتن می‌رفت اما بی‌برنامگی در نظامِ پخش، روزِ قسمت آخر را با پخش سه چهار قسمت قبلی همراه کرد. تا جائیکه خودِ پخش متوجه این اتفاق شد و بلافاصله برنامه را قطع کرد و قسمت آخر را روی آنتن برد. این اتفاقات گاهی وقتی از روی بی‌حوصلگی، بی‌نظمی و صرف آنتن پرکردن، رقم می‌خورد.

وقتی کار به صورت جدی تعریف نشده باشد آن‌وقت جای نشاط و سرگرمی با نمایشِ یکسری اتفاقات روزمره جا به جا می‌شود.

البته در این برنامه‌ریزی حتماً به شرایط و بسترهای موجود جامعه و مخاطب هم باید توجه کرد. برخی از اقشارِ مردم به هر نحوی نمی‌توانند مخاطب برنامه‌های شبانه باشند؛ مثل کارکنان کادر درمانی، آتش‌نشانی، مأموران انتظامی و شهرداری که بایستی شبکه‌های تلویزیونی خصوصاً نسیم برنامه‌های نشاط، سرگرمی و دیگر اتفاقات‌ِ سیما را برای آن‌ها هم نمایش دهد.

برنامه‌هایی که می‌آیند و بدون سرمنزل می‌روند

یکی از معضلات دیگر شبکه نسیم، آمد و رفت برنامه‌های بدون سرمنزل است. مثلاً روزی «شب کوک»، آنتِنِ شبانه این شبکه تلویزیونی را قُرق کرده بود و امروز کجاست؟ اگر طرح خوبی برای استعدادیابی در حوزه موسیقی نبود چرا این قدر آنتن در اختیارش قرار دادند و یک هزینه و زمانی تلویزیون جمهوری اسلامی صرفِ‌ این برنامه کرد؟ اصولاً کارشناسان و ناظران حاضر در شبکه نسیم مشغول چه کاری هستند که در سری‌های آخر برنامه «خندوانه»، مخاطب شاهد تکرار کارهای تخصصی هنرمندان بودند.

باری به هر جهت بودن، شبکه نسیم را تکراری کرده است

مردم عادی خیلی اهلِ استندآپ بازی و پانتومیم‌های آنچنانی نیستند. اگر علاقه‌مند باشند حتماً به دنبالِ این نوع فعالیت‌ها در سالن‌های نمایشی می‌گردند. باری به هر جهت بودن شبکه نسیم به چشمِ مخاطب می‌آید و گرفتارِ یک ورطه تکراری شده‌اند. هرچه زودتر باید به فکر بیفتند تا از این گرفتاری خودشان را رها کنند.

آیا شبکه نسیم به «کتاب باز» نیاز دارد؟

واقعاً «کتاب بازهای» سروش صحت چقدر توانسته سرانه مطالعه کتاب را در سراسر کشور بالا ببرد؟ یکی از رسالت‌ها و اهداف اصلی یک برنامه تأثیرگذاری بر جامعه است. آیا شبکه نسیم نیازمند این طور سرمایه‌گذاری است یا می‌توانست به جای ساخت این برنامه آیتم‌های خوبی در کتابخانه‌ها بگیرد!؟

یک برنامه برای ادامه تولید نیازمند یک کارشناسی و ارزیابی دقیق است چقدر تأثیرگذار بوده و حتماً برای ساخت و ادامه امثال این برنامه‌ها می‌بایست یک آیتم بازخوردگیری به راه‌ بیندازند.

شبکه نسیم چقدر به کارِ تلویزیون آمده است!!

در عینِ همه این ناکامی‌ها در برنامه‌سازی، شبکه نسیم از وجود سلبریتی‌ها هم سودی نبرد تا جائیکه به جز کاندیدایی یک سلبریتی شبکه نسیم(پژمان بازغی) در جشنواره جام‌جم، کدام برنامه شبکه نسیم جزو منتخبین قرار گرفت؟ تلویزیون ابزارهای سنجشی مثل سامانه ۱۶۲ در اختیار دارد اما لازم است ارزیابی‌های متنوعی را به کار بگیرد تا هرچه زودتر به این نتیجه برسند، شبکه نسیم چقدر به کارِ تلویزیون آمده است!! یا اساساً چرا شبکه نسیم، چند صباحی است نه نشاط دارد و نه سرگرمی.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رسانه ملی هنرمندان اخلاق‌مدار و جذاب می‌خواهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه‌ملی با اشاره به حضور بهترین‌ها و هنرمندان با جاذبه و اخلاق‌مدار در صداوسیما گفت که وقتی به دانشگاه صداوسیما آمدیم شعاری نوشتیم که رسانه‌ملی جای بهترین‌هاست.

به گزارش سینماپرس، عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما در آیین پایانی سومین دوره المپیاد سواد رسانه‌ای تصریح کرد: ما در صداوسیما همیشه به این فکر بودیم و هستیم تا با بهترین‌ها تعامل داشته باشیم و آن‌ها را به همکاری دعوت کنیم چون کار رسانه، کار دشوار و حساسی است.

وی افزود: وقتی به دانشگاه آمدیم شعاری نوشتیم که رسانه ملی جای بهترین‌هاست و  همیشه به این فکر بودیم که بهترین‌ها باید وارد دانشگاه صداوسیما شوند و در صداوسیما کارهای مهم انجام دهند. بر همین مبنا مرکز آوینی راه‌اندازی شد که بسیار مهم و اثرگذار بود.

علی عسکری گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری امروز جنگ ما، جنگ رسانه‌ای است و غربی‌ها می‌خواهند با دسیسه و فریب و برنامه‌های وسوسه‌انگیز، ما را به خود جذب کنند؛ در حالی که مسیر ما، مسیر دین و اخلاق است و ما هنرمندان پرجاذبه و اخلاق‌مدار می‌خواهیم که با سنت‌های خودمان افراد را جذب کنند؛ این یعنی سواد و درک رسانه‌ای.

رئیس رسانه ملی تأکید کرد: در عبارت «درک رسانه‌ای» مفاهیم زیادی نهفته است و به اندازه فهم زیبایی‌شناسی و هنر انسان، در آن موضوع و معنا وجود دارد.

علی عسکری با اشاره به سختی‌های کار در رسانه در دنیای امروز گفت: اگر اهل ذوق، سلیقه و مقاومت هستید در این راه بمانید چراکه در غیر این صورت در رسانه نمی‌توانید موفق شوید.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه بسیاری از آدم‌ها شغلی دارند و بعد از سال‌هاعمرشان تمام می‌شود و فرصتی برای سازندگی ندارند گفت: اما فرد رسانه‌ای امکان سازندگی و تاثیرگذاری مستمر برای آن فراهم است و این همان کار انبیاست و به همین علت بسیار مهم و اثرگذار است.

علی عسکری ادامه داد:  شما جوان‌ها و نوجوان‌ها گوهرهایی هستید که از بین افراد مختلف برگزیده شده‌اید و بعید ندانید در بین شما افرادی باشند که بتوانند در جامعه و حتی جهان اثرگذار باشند، کسی که افق فکری‌اش رشد کند می‌تواند اقدامی جهانی انجام دهد.

رئیس رسانه ملی افزود: البته مراقبت و خودسازی در این میدان بسیار مهم است و اول تربیت خود بعد تاثیرگذاری بر دیگران مهم است و کسی که در این راه بیاید باید حکیم و دانشمند شود اما اگر لغزید سقوط می‌کند؛ یا به قله نروید یا اگر می‌روید باید از دین و تقوای خود بسیارمراقبت کنید.

وی تأکید کرد: انسان‌هایی را می‌شناسیم که بسیار شریف و ارزشمند بودند اما وارد هنر که شدند سقوط کردند؛ شما مراقب خود و خدوم به  جامعه باشیدوهیچگاه اخلاق را از یاد نبرید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیحات «فارابی» درباره حواشی اسکار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی توضیحاتی را پیرامون معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، بنیاد سینمایی فارابی درباره چگونگی معرفی فیلم ایرانی به اسکار توضیحاتی را درباره  چگونگی عضویت در کمیته، ‌سابقه معرفی فیلم‌های مستند و تغییر نظام معرفی فیلم و عدم تمدید مهلت مقرر در قوانین ارائه کرده است.

این بنیاد در توضیحات خود آورده است:

۱- عضویت در کمیته:

با وجود آنکه این موضوع، سال گذشته نیز مطرح شده است، چاره‌ای جز طرح دوباره باقی نمیماند. از آنجا که بنیاد سینمایی فارابی در قریب به اتفاق موارد، متولی تشکیل کمیته، برگزاری جلسات و مکاتبات و مذاکرات با فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی آمریکا بوده، بالطبع همواره در خصوص شرایط عضویت در کمیته، استعلام‌های لازم را از آن فرهنگستان به عمل آورده است، زیرا به استناد مقررات، تنها قرائت فرهنگستان از قوانین و مقررات صائب است و تفاسیر شخصی در این زمینه هیچ اهمیتی ندارند.

فرهنگستان در جریان تغییرات مداوم مقررات، از شرط عضویت «استعدادهای خلاق (Creative Talents)» در کمیته انتخاب در بیست سال پیش، در این مقطع به شرط جدیدی رسیده است. در بند C-۱، نوشته شده است: «انتخاب فیلم باید توسط یک سازمان، یک هیات داوران و یا یک کمیته مورد تایید صورت پذیرد که «هنرمندان (Artists)» و / یا «اهل فن (Craftspeople)» را شامل شود.»

پس در زمانی که یک سازمان، در صورت اخذ تایید از سوی فرهنگستان، بتواند متولی انتخاب و معرفی فیلم باشد، اظهار نظر درباره ترکیب کمیته به این شکل گزینشی که مطرح شده است، غیر قابل قبول به نظر می رسد. به علاوه، در متن مقررات، در صورت تشکیل کمیته انتخاب، بر حضور هنرمندان و یا اهل فن تاکید شده است، نه بر قید آنکه همه اعضاء باید از این میان برگزیده شوند. پس بنا به تفسیر مورد قبول که کلیه کشورها – از جمله آلمان و فرانسه – از آن پیروی می کنند، یک سازمان تایید شده، یک هیات داوران و یا یک کمیته متشکل از اهالی تاثیرگذار این صنعت – شامل اعضاء صنوف مختلف سینمایی، مدیران دولتی، دبیران جشنواره، پخش کنندگان داخلی و بین‌المللی و منتقدان – شرایط انتخاب و معرفی را دارند. با توجه به آنکه پس از معرفی اعضاء کمیته، ممکن است فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی استعلام هایی در خصوص بعضی از اعضاء کمیته به عمل آورد، در میان افراد پیشنهادی از سوی ایران، تا کنون تنها مشکل موجود با مدرسین سینما بوده است که بنا به تفسیر ایشان از مقررات با صنعت سینما ارتباط مستقیمی ندارند و اهل فن محسوب نمی شوند.

همانطور که پیش از این هم گفته شده است جالب است که در قیاس با ترکیب عموما دولتی کمیته در کشورهایی مانند فرانسه، ایران با دعوت از هشت عضو از فهرست پیشنهادی خانه سینما، شیوه ای کاملا دموکراتیک را برای تشکیل کمیته برگزیده است.

۲- سابقه معرفی فیلم های مستند:

در خصوص سابقه نامزدی فیلمهای مستند به ذکر اسامی دو فیلم («والس با بشیر» و «تصویر گمشده») اکتفا شد، لیکن در بستر کمبودهای همیشگی بررسی کمی، اشاره نشد که این دو فیلم از تکنیکهای بدیع تلفیق پویانمایی و مستند بهره برده اند و هیچ یک، به آن معنای متعارف، فیلم مستند به حساب نمی آیند. در نقطه مقابل، به روند رو به تزاید معرفی فیلمهای مستند و پویانمایی برای رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم بین المللی (خارجی زبان سابق) هم اشاره نشد. به هر حال، کاهش اقبال در تولید فیلم های بلند زنده داستانی و رشد در عرصه های مستند و پویانمایی در برخی کشورها، دلیلی بوده است که این کشورها – از جمله سوییس – به معرفی فیلمهای بلند مستند و پویانمایی برای رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و یا بینالمللی، گرایش پیدا کنند. فرهنگستان هم در سه دوره اخیر، در پاسخ به شبهات موجود، تبصره ای را مبنی بر امکان معرفی فیلم بلند پویانمایی یا مستند برای رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به مقررات اضافه کرده است.

جالب است که در سال ۲۰۱۶، سینمای ایتالیا پس از دریافت جایزه خرس طلایی برلین، فیلم مستند «آتش در دریا» را به عنوان نماینده سینمای ایتالیا معرفی کرد و علیرغم حضورهای قبلی بین المللی و نمایش خوب در آمریکای شمالی، به موفقیت نرسید. سوییس هم که با پویانمایی بلند «زندگی کدویی من» در سال ۲۰۱۶ به جمع نه فیلم فهرست کوتاه ماه دسامبر راه پیدا کرده بود، در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸، فیلم های مستند «اودیسه عراقی» و «الدورادو» را به فرهنگستان معرفی کرد و موفق نبود.

در سال ۲۰۱۸، علاوه بر سوییس، سینمای اتریش، پاناما، فلسطین، کامبوج، لتونی، لیتوانی و نیوزلند نیز با مستندهای بلند «والس والدهایم»، «روبن بلیدز نام من نیست»، «شکار اشباح»، «قبرهای بی نام و نشان»، «ادامه دارد…»، «بازندگان نازنین: دنیایی متفاوت» و «زرد ممنوع است» وارد این رقابت شدند. علیرغم آنکه فیلم های زنده مستند هنوز موفقیتی در این رشته کسب نکرده اند، به تدریج سهمی قابل توجه در میان فیلم های معرفی شده کسب کرده اند و در میان ۸۷ فیلم پذیرفته شده در این رشته در سال گذشته به آمار ۸ فیلم (۹/۲ درصد) رسیده اند.

بدیهی است اعضاء کمیته، با علم دقیق به این تاریخچه، اقدام به معرفی فیلم مستند «در جستجوی فریده» به فرهنگستان کرده‌اند.

۳- تغییر نظام معرفی فیلم و عدم تمدید مهلت مقرر در قوانین:

با توجه به آنکه در سال جاری، دروازه ورود اطلاعات الکترونیکی فیلمهای متقاضی به کلی تغییر پیدا کرده است، فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی بر خلاف سالهای قبل، با درخواست تمدید زمان برای معرفی اعضاء کمیته مخالفت کرد، به همین جهت، نسبت به تعیین اعضاء کمیته و برگزاری جلسات به شکل آنی اقدام شد. به علاوه، نسبت به تمدید مهلت برای دریافت نسخه فیزیکی فیلم در آمریکا نیز موافقت نشد. با توجه به پیچیدگی های موجود جهت ارسال نسخه فیزیکی فیلم، فرصت کافی برای آماده سازی مدارک و پیگیری‌های ارسال فیلم مورد نیاز بود. به علاوه، کمیته انتخاب فیلم ایرانی هم به این نتیجه رسیده بود که یکی از گزینه های مد نظر، با وجود آنکه در نوبت نمایش افتتاحیه در بخش جنبی یکی از جشنواره های معتبر سینمایی، از کوچکترین بختی جهت کسب اکثریت آراء اعضاء و در نهایت، معرفی به عنوان نماینده سینمای ایران برخوردار نیست، تصمیم گیری در مقطع زمانی مورد نظر مقدور است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی آثار پذیرفته شده تئاتر صاحبدلان اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی ۳۲ نمایش پذیرفته شده در بخش صحنه‌ای و ۱۳ اثر منتخب در بخش خیابانی برای شرکت در نهمین دوره تئاتر صاحبدلان اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی خبر داد هیئت انتخاب نهمین دوره تئاتر صاحبدلان، اسامی ۳۲ اثر پذیرفته شده در بخش صحنه‌ای و ۱۳ اثر راه یافته به بخش خیابانی این رویداد را اعلام کردند.

طبق اعلام اعضای هیئت انتخاب نهمین دوره تئاتر صاحبدلان در بخش صحنه‌ای و خیابانی متشکل‌ از علی موذنی، یدالله وفاداری و مجید اشتیاقی، در بخش صحنه‌ای از میان ۳۲ اثر، پذیرش ۲۳ اثر قطعی و ۹ اثر، منوط به بازبینی است. از میان ۱۳ اثر بخش خیابانی نیز ۷ اثر به صورت قطعی و ۶ اثر به صورت مشروط پذیرفته شده است.   

اسامی ۲۳ اثر پذیرفته شده قطعی در بخش صحنه‌ای:

۱- «فرجام به رنگ آتش» به کارگردانی مصطفی بوعذار از استان خوزستان

۲- «مجلس‌نامه شاه‌شکار» به کارگردانی مهدی دریایی از استان مرکزی

۳- «مرشد عباس» به کارگردانی جواد ایزددوست و محمدرضا بزرگ‌زاد از استان اصفهان

۴- «لالایی مهتاب» به کارگردانی مصطفی آهسته از استان خراسان رضوی

۵- «یه پنجره لالایی» به کارگردانی ابراهیم حاج‌حیدری از استان اصفهان

۶- «وقتی گرگ زوزه می‌کشد» به کارگردانی جلیل یغمایی از استان خراسان رضوی

۷- «یک طناب محکم» به کارگردانی مرتضی اسدی‌مرام از استان کرمانشاه

۸- «اعتراف نابخشوده» به کارگردانی معصومه عموری از استان خوزستان

۹- «مجلس رسول ترک» به کارگردانی علی عظیمی از استان مازندران

۱۰- «سلاخ و قناری» به کارگردانی محمدجواد طاهری از استان مرکزی

۱۱- «واگویه‌های علی گندابی» به کارگردانی جواد کبودرآهنگی  از استان همدان

۱۲- «کربلای بی‌شمر» به کارگردانی سعید باغبانی از استان همدان

۱۳- «عاشقستان» به کارگردانی کیانوش احمدی از استان تهران

۱۴- «بیکران» به کارگردانی احمد طاهونچی از استان خراسان رضوی

۱۵- «آخرین تعزیه» به کارگردانی میثم کردی   از استان لرستان

۱۶- «زنان بیشه‌گل» به کارگردانی مهیار هزارجریبی از استان مازندران

۱۷- «آری زن‌ها همیشه منتظرند» به کارگردانی بهمن پارساآرا از استان مرکزی

۱۸- «گلگیس» به کارگردانی هومن میرمعنوی از استان گیلان

۱۹- «مستندنگاری ابری که باران شد» به کارگردانی اصغر گروسی از استان فارس

۲۰- «کاش می‌شد بمانم» به کارگردانی سارا یزدانی از استان مازندران

۲۱- «به دنبال خورشید» به کارگردانی هومن روح‌تافی از استان کرمانشاه

۲۲- «نای و نی» به کارگردانی بهنام میرزایی از استان همدان

۲۳- «کوچه برزیلیا» به کارگردانی محمداسماعیل‌زاده از استان البرز

اسامی ۹ اثر پذیرفته شده منوط به بازبینی در بخش صحنه‌ای:

۱- «سرباز خورشید» به کارگردانی ابوالفضل حاج علی‌خانی از استان تهران

۲- «گورکن» به کارگردانی کیانوش بهروزپور از استان همدان

۳- «قورباغه در مطبخ» به کارگردانی شهاب راحله از استان تهران

۴- «سلمان» به کارگردانی محسن متین‌وفا از استان تهران

۵- «بر عرش نیزه‌ها» به کارگردانی سیدمحسن هاشمی از استان خراسان رضوی

۶- «آنکس که نیامده می‌داند» به کارگردانی ژاله کاظمی  از استان تهران

۷- «سال گذشته در حرم» به کارگردانی مسعود احمدی  از استان فارس

۸- «مجلس آهوخوانی» به کارگردانی مهدی ملکی   از استان تهران

۹- «طیب» به کارگردانی علی طاووسیان از استان اصفهان

اسامی ۷ اثر پذیرفته شده قطعی در بخش خیابانی: (همگی از تهران)

۱- «هناس» به کارگردانی جلال حسنوند

۲- «تعزیه حضرت علی اکبر (ع)» به کارگردانی داود بهمنی

۳- «حُر میان دوزخ و بهشت» به کارگردانی افشین قاسمی

۴- «دهلران پایتخت سونامی جهان» به کارگردانی احمد جعفری

۵- «آب» به کارگردانی سعید ذبیحی 

۶- «هشت» به کارگردانی حیدر رضایی

۷- «آهو بره» به کارگردانی رضا فقیهی

اسامی ۶ اثر پذیرفته شده منوط به بازبینی در بخش خیابانی: (همگی از تهران)

۱- «شمر خون» به کارگردانی  مهدی ملکی

۲- «قول عاشورایی» به کارگردانی جمشید عسگری

۳- «پ مثل پریدن» به کارگردانی محسن کولیوندی  

۴- «شام شب» به کارگردانی مرتضی وکیلیان

۵- «عود» به کارگردانی ژاله کاظمی

۶- «قهرمان کیست؟» به کارگردانی مارال ایزدبخش

نهمین دوره تئاتر صاحبدلان محرم و صفر ۱۴۴۱- ۱۳۹۸ به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور و انجمن هنرهای نمایشی در سه بخش‌ نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خارج از صحنه و مسابقه نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ مراسم اختتامیه «جلوه گاه امید»


عکس/ مراسم اختتامیه «جلوه گاه امید»

مشاهده خبر از سایت منبع