X

بایگانی شهریور 14, 1398

دفتر سینمایی

اعلام آمار آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه تهران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌ عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، با پایان مهلت ثبت نام در جشنواره سی‌وششم فیلم کوتاه تهران، ۱۶۴۸ اثر شامل ۱۰۲۱ فیلم کوتاه داستانی، ۲۹۷ فیلم کوتاه مستند، ۱۳۳ فیلم کوتاه پویانمایی و ۱۹۷ فیلم کوتاه تجربی، برای شرکت در این دوره از جشنواره ثبت نام کردند.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی، آبان‌ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اروپا از ایران خواست تعهدات برجامی خود را کاهش ندهد! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عرب نیوز، اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه بدون اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران و نیز انفعال بروکسل در این خصوص از تهران خواست تا کاهش مجدد تعهدات برجامی را متوقف کند!

یک خبرگزاری ایتالیایی در این خصوص به نقل از یک سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین درباره عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده ابراز نگرانی کرد.

گفتنی است، در واکنش به بیش از یکسال نقض برجام توسط آمریکا و عدم انجام تعهدات اروپا در قبال ایران وفق توافق هسته‌ای، تهران چندی پیش بر اساس مواد ۲۶ و ۳۷ برجام از کاهش تعهدات خود در این توافق خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۵ کارگروه برای امنیت شغلی صنف انیمیشن تشکیل شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مدت‌ها است که این صنف ثبت وزارت کار شده است، گفت: در حال حاضر در انتظار دریافت کد شناسه ملی هستیم تا تمام موارد قانونی در این زمینه را به درستی به پایان برسانیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه اعضای صنف ما نسبت به ثبت در وزارت کار هیچ مخالفتی نداشتند و این مساله بدون هیچ مشکلی دنبال شد.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن درباره دیگر فعالیت‌های صنفی این صنف توضیح داد: در حال حاضر مساله ساماندهی مشاغل را دنبال می‌کنیم که امیدوارم هرچه زودتر به نتیجه برسیم.

سحرخیز بیان کرد: در این زمینه کارگروه‌هایی برای بحث امنیت شغلی شکل گرفته است تا اعضای انجمن بتوانند بدون واسطه مسائل خود را در زمینه امنیت شغلی مورد بررسی قرار دهند. از جمله این کارگروه‌ها می‌توان به کارگروه فیلمنامه، کارگروه انیمیت، کارگروه کارگردانی، کارگروه طراحی و کارگروه فنی و هنری اشاره کرد.

وی اظهار کرد: تعدادی از اعضای صنف برای شکل‌دهی به فعالیت این کارگروه‌ها داوطلب شده و فعالیت‌های خود را در این زمینه دنبال می‌کنند. معتقدم این امر اتفاق خوبی است که سال‌ها است در انیمیشن دنبال نمی‌شد و چنین اتفاقی در حوزه انیمشین بسیار نیاز بود.

رییس هیأت مدیره صنف انیمیشن همچنین درباره برگزاری یازدهمین جشن انیمیشن توضیح داد: علاقه‌مندان برای شرکت در این جشن تا ۲۴ شهریور مهلت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. این جشن به احتمال بسیار زیاد هفتم آذر ماه برگزار می‌شود.

سحرخیز در پایان گفت: تا امروز ۲۵ اثر ارسال شده است که بیشترین تعداد را فیلم کوتاه به خود اختصاص داده است، البته هنوز سریال‌های انیمیشن به دست ما نرسیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشکسوت رادیو و دوبلاژ درگذشت


مهدی علیمحمدی از پیشکسوتان عرصه رادیو و دوبلاژ دار فانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدرت رسانه در خدمت کسب و کار نوین در «میدون» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینمامرس: برنامه «میدون» در ۵۲ قسمت رقابت میان کارآفرینان و تولیدکنندگان نوپا را به تصویر می‌کشد.

به گزارش سینماپرس، محمد حسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده برنامه استعدادیابی شغلی «میدون»، در خصوص ایده شکل‌گیری این برنامه، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از مدت‌ها قبل طرح برنامه «میدون» را به شبکه سه سیما ارائه دادیم و با بررسی که انجام شد، نهایتاً تولید برنامه را آغاز کردیم.
وی افزود: البته در برنامه‌هایی همچون «پایش»، «حرف حساب»، «جشنواره کارآفرینی سیما» هم چنین ایده‌هایی را اجرا کردیم و افرادی که در حوزه کسب و کار فعالیت داشتند، از طریق قدرت رسانه معرفی می‌شدند. همچنین مردم با دیدن آن‌ها علاقه‌مند به همکاری در حوزه سرمایه‌گذاری با آن‌ها بودند.

این تهیه کننده ادامه داد: اکنون نیز علاقه مندان می‌توانند در سایت «میدون» به آدرس meidoun.ir ایده و کسب و کار نوپای خود را معرفی کنند و پس از بررسی‌ (که از طریق کارشناسان انجام می‌شود)، اگر استانداردهای برنامه را داشته باشند می‌توانند در برنامه شرکت کنند.

هاشمی پیرامون ملاک و معیارها برای حضور در برنامه «میدون» عنوان کرد: ایده‌هایی را قبول می‌کنیم که به مرحله تولید رسیده و برای توسعه کسب و کار خود نیاز به سرمایه و وام داشته باشند. کارشناسان برنامه درباره حوزه کسب و کار، هزینه درآمد، میزان فروش، ایده، خلاقیت، مزیت کسب و کار نسبت به کسب و کارهای دیگر، مجوز، برند با منتخبان صحبت می‌کنند و برای شرکت در برنامه دعوت می‌شوند.

تهیه کننده «میدون» با اشاره به ترکیب داوران این برنامه استعدادیابی، توضیح داد: علیرضا نبی؛ تولید کننده موفق، مینا مهرنوش؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مدیرعامل چندین شتاب دهنده و مرکز استعدادیابی و خلاقیت کسب و کار، علیرضا یونچی؛ عضو مجمع عالی واردات، پرویز کرمی؛ دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و امیرحسین اسدی، مدیرعامل چندین شتاب دهنده و استارت آپ، تیم داوری نخستین دوره از مسابقه بزرگ تلویزیونی «میدون» را تشکیل می‌دهند.

وی درباره سازوکار داوری این برنامه خاطرنشان کرد: داوران در هر قسمت ۲۰ سکه دارند و با توجه به ملاک‌هایی که در برنامه وجود دارد به شرکت کنندگان سکه ارائه می‌دهند. شرکت کننده‌ای که بیشترین سکه را در هر قسمت دریافت کند، به عنوان برگزیده معرفی می‌شود.

هاشمی گلپایگانی اظهار کرد: برنامه «میدون» ۵۲ قسمت است که در هر قسمت ۳ شرکت کننده حضور دارند و در مجموع ۱۵۶ گروه شرکت می‌کنند. البته در هفته دو قسمت روی آنتن می‌رود و در انتهای هر هفته، برگزیده هفته معرفی می‌شود و تا سقف یک میلیارد تومان مشارکت یا وام اشتغال بلندمدت ۴ درصدی به برگزیده‌ها اهدا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«صدای آهسته» در فیلادلفیا روی پرده می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «صدای آهسته» به کارگردانی افشین هاشمی در فیلادلفیای آمریکا به نمایش در می‌آید.

به گزارش سینماپرس، همزمان با اکران «صدای آهسته» به کارگردانی افشین هاشمی در سینماهای «هنروتجربه»، این فیلم در دانشگاه درکسل فیلادلفیای آمریکا به نمایش درمی‌آید و سپس مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

فیلم «صدای آهسته» دومین کارگردانی افشین هاشمی پس از فیلم سینمایی «خسته نباشید!» (همراه با محسن قرایی) است که تاکنون در نمایش‌های بین‌المللی خود جوایز بهترین فیلم تجربی، بهترین فیلم آوانگارد، بهترین فیلمبرداری و… را دریافت کرده است.

این فیلم هم‌اکنون بر پرده‌ سینماهای «هنروتجربه» در حال اکران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایمان کرمیان در «درخت گردو» با مهدویان همکاری می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ایمان کرمیان مدیر جلوه های سینما از آخرین وضعیت پروژه هایی که با آنها همکاری کرده و می کند، خبر داد.

به گزارش سینماپرس، ایمان کرمیان مدیر جلوه های ویژه در سینما درباره کارهای این روزهای خود به صبا گفت: از چندی پیش مشغول مجموعه شبکه نمایش خانگی «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی هستم و این کار همچنان ادامه دارد و فکر می کنم تا پایان سال نیز سر این پروژه باشیم.

وی ادامه داد: همچنین چند جلسه سر فیلم «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی حاضر شدم و بخش کار ما در زمینه جلوه های ویژه به پایان رسید.

این مدیر جلوه های ویژه با اشاره به اینکه چند فیلمنامه نیز در دست بررسی دارد و هنوز به آنها جواب نهایی نداده است، اعلام کرد: کار ما در فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی و تهیه کنندگی محسن چگینی نیز تمام شده است که یکی از پروژه های خوب این سال ها بود. تهیه کننده اثر به سرعت با ما تسویه کرد که چنین رفتاری در این سال ها در سینما کم سابقه بوده است. همچنین فیلم از لحاظ داستان قصه و حال و هوای بسیار جذابی دارد و فکر می کنم اکران موفقی داشته باشد.

به گفته وی، بخش جلوه های ویژه در «خوب، بد، جلف: ارتش سری» در حد تیر و ترقه و ترکش و چاشنی بود.

و اما کرمیان در پایان این گفتگو از همکاری خود با محمدحسین مهدویان خبر داد و گفت: تا چندین روز دیگر سر کار «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی حاضر می شویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افشای نام و فهرست سیاه در انتظار هنرمندان حامی ترامپ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گروهی از بازیگران از هالیوود خواسته‌اند تا اسامی هنرمندانی که در برنامه جمع آوری پول برای ترامپ شرکت می‌کنند را در لیست سیاه قرار بدهد.

به گزارش سینماپرس، دبرا مسینگ و اریک مک کورمک، ستاره‌های سریال ویل اند گریس، از هالیوود خواسته‌اند پا پیش بگذارد و هرکسی را که در برنامه جمع‌آوری پول برای دونالد ترامپ حاضر می‌شود، در فهرست سیاه قرار دهد.

این برنامه قرار است در جریان هفته Emmys در بورلی هیلز اجرا شود. این بازیگران از نشریات صنعت فیلم و سینما خواسته‌اند اسم کسانی را که برای حمایت از ترامپ حاضر می‌شوند، منتشر کنند.

مسینگ در یک پیغام توئیتی نوشت :«لطفا فهرست نام حاضران را چاپ کنید. مردم حق دارند بدانند».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲۲ شهریور بلیت سینما نیم‌بها می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی شورای عالی اکران با بیان اینکه تمهیداتی برای داشتن اکران پربارتری در ۶ ماهه دوم سال شده است، از نیم بها اکران شدن فیلم‌ها در روز ۲۲ شهریورماه به مناسبت روز ملی سینما خبر داد.

به گزارش سینماپرس، علی سرتیپی درباره جلسه این شورا که روز گذشته (۱۲ شهریورماه) با حضور سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دیگر اعضای این شورا برگزار شد، بیان کرد: در جلسه روز گذشته حول محور اکرانهای نیمه دوم سال صحبت شد تا بتوانیم با در نظر گرفتن تمهیدات و پیش بینی‌هایی آمار فروش و استقبال از سینما را افزایش دهیم و فیلمهایی خاص با پتانسیل جذب مخاطب بیشتر داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه در این جلسه تصمیمات جدیدی اتخاذ شد، توضیح داد: با توجه به صحبتهایی که در این جلسه میان اعضا شکل گرفت تصمیم بر آن شد تا در ۶ ماهه دوم سال چند فیلم به صورت آزاد اکران شوند تا به این ترتیب بتوانیم مقداری از حجم ترافیک اکران فیلم‌ها کم کنیم و تحولی در فروش به وجود بیاوریم.

سرتیپی تصریح کرد: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این فیلم‌ها پتانسیل لازم را دارند تا بتوانند حتی در صورت اکران آزاد باز هم فروش خوبی داشته باشند و در ادامه حتی باعث افزایش فروش گیشه سینما هم بشوند.

سخنگوی شورای عالی اکران با اشاره به برنامه هایی که این شورا برای روز ملی سینما در نظر گرفته است، گفت: با توجه به تعطیلی سینماها به مناسبت ایام شهادت امام حسین (ع)، سالنهایی سینمایی فعالیت خود را از روز جمعه ۲۲ شهریورماه آغاز خواهد کرد. بنابر این روز جمعه ۲۲ شهریورماه به مناسبت روز ملی سینما، تمامی فیلمهای سینماهایی به صورت نیم بها اکران خواهند شد. (۲۱ شهریور ماه روز سینماست)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امید به شفافیت واقعی/ نگاهی به ابهامات هزینه‌کردهای سازمان سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: باید یادآور شد که اگر چه شفافیت به هیچ عنوان در معنی و مقام حل مسئله و پاسخگویی به موضوعات ساختاری و یا سیستمی نمی باشد؛ اما قطعا به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم و زیرساخت حل انبوهی از مسائل پیش رو محسوب می شود و از این جهت اگر چه شفافیت به تنهایی فایده‌ای ندارد، اما می‌تواند و بایستی در مقدمه‌ی بسیاری از اقدامات و سیاست‌های جاری در حل مسائل قرار گیرد.

محمدرضا مهدوی پور / نخستین روز از شهریورماه امسال بود که ریاست سازمان سینمایی کشور در قالب توییتی در فضای مجازی از انتشار عملکرد مالی ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، مجموعه های وابسته و تحت نظر این سازمان خبر داد و پس از آن در اقدامی قابل تحسین، پنج زیر مجموعه اصلی این سازمان، یعنی بنیاد سینمایی فارابی؛ انجمن سینمای جوانان؛ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ موسسه هنر و تجربه و موسسه سینماشهر نسبت به انتشار گزارش عملکرد مالی خود در فضای رسانه ای کشور مبادرت ورزیده و دستور حسین انتظامی را در مقام دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اجابت نمودند.






ذوق زدگی فعالان فرهنگی و سینمایی کشور از این همه صلابت و پایبندی به اصول ریاست جدید سازمان سینمایی کشور، به همین پنج گزارش ختم نشد و انتشار جدول هزینه های سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر موجب شد تا بسیاری به این باور برسند که حسین انتظامی شخصیتی است که به دلیل نا آشنایی خود با بدنه سینمایی، حتی اگر نتواند اقدامی موثری را در طول مدیریت خود در صنعت سینمای کشور انجام دهد، قطعا می تواند حضور ولنگارانه برخی از جریانات را در این عرصه با محدودیت مواجه ساخته و ارتزاق بسیاری از طیف های معلوم الحال را از امکانات مادی و معنوی این سازمان را در شرایط ولنگاری فرهنگی، با چالش جدی روبرو نماید …





سرانجام پس از گذشت بیش از حدود ۴ ماه (۱۲۰ روز) از برگزاری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، جدول هزینه های این جشنواره که مبلغی ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تمانی (۹۵,۰۹۵,۹۱۰,۹۱۳) را شامل می شود، منتشر شد. انتشار دیر هنگام این صورت حساب در حالی بود که جناب حسین انتظامی در ۱۰ اردیبهشت امسال خواستار انتشار عمومی ریز هزینه‌های جشنواره جهانی فیلم فجر در ظرف مدت ۴۵ روز شده بود.





البته ریز هزینه‌های سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ایهامات و همچنین نکات نقض فراوانی دارد که از تهیه گیفت های ۸۰ هزارتومانی که بنابر این صورتحساب شامل دفترچه و خودکار و کیف های پارچه ای می شود، تا ساخت تیزر که حدود ۱۳۰ میلیون تومان (۱,۲۹۴,۰۰۰,۰۰۰) هزینه در برداشته را شامل می شود و با این همه آنچه که بیش از هرچیز در این صورت حساب ابهام برانگیز است، اختصاص بودجه حدودا ۸۲۰ میلیون تومانی (۸,۱۷۹,۹۰۰,۰۰۰) از برای جمع ۳۹ نفره از مدیران این جشنواره است.






سوای نظر از ابعاد راستی آزمایی این گونه از گزارش ها، بالاخص در شرایطی که برخی از دستگاه های اجرایی کشور برای پوشش ناکارآمدی خود اقدام به آمارسازی و بیلان سازی می نمایند و …؛ آنچه که در این شرایط مهم است، اهتمام ویژه ریاست سازمان سینمایی کشور به موضوع شفافیت است؛ موضوع مهمی است که قطعا می تواند اسباب ارتقاء بهره وری را در عموم سیستم های در حال جریان رقم زده و فرایندهای اجرایی را اصلاح و بهبود بخشیده و به افزایش اعتماد عمومی و به تبع آن به افزایش سرمایه اجتماعی منجر می‌شود.



البته باید یادآور شد که اگر چه شفافیت به هیچ عنوان در معنی و مقام حل مسئله (Problem) و پاسخگویی به موضوعات ساختاری و یا سیستمی نمی باشد و اساسا از چنین قابلیتی برخوردار نیست؛ اما قطعا به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم و زیرساخت حل انبوهی از مسائل و یا پارابلم  های پیش رو محسوب می شود و از این جهت اگر چه شفافیت به تنهایی فایده‌ای ندارد، اما می‌تواند و بایستی در مقدمه‌ی بسیاری از اقدامات و سیاست‌های جاری در حل مسائل قرار گرفته و فرای ظاهرسازی های رسانه ای و یا بیلان های موقعیتی و … به عنوان امری اساسی، زیرساختی و دارای اولویت در فریاند حل مسایل مورد توجه واقع شود.



بر این اساس همانگونه که ریاست سازمان سینمایی کشور به عنوان دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در توییت خود متذکر شد؛ شفافیت و انتشار مستمر عملکرد مالی سازمان سینمایی و ‌مؤسسات تابعه آن می تواند به همکاری رصدگرانه اهل فن منتج شده و سبب می شود تا ایشان خطاها را در زمان مناسب و با کیفیت مناسب به متولیان فرهنگی و سینمایی کشور گوشزد نموده و موجب شود تا متولیان امر با بهره مندی از مشاورت های دلسوزانه ایشان سیاست‌های اتخاذی را بهبود بخشیده و یا اصلاح نمایند.



البته اکنون برای قضاوت زود است و باید منتظر ماند و ملاحضه نمود که آیا بدنه مدیران تابعه و تحت ریاست سازمان سینمایی با این شیوه عملکردی خود را مطابقت می دهند و یا آنکه انتظامی در مسیر پیش رو تنها مانده و به استهلاک زود هنگام سیستمی مبتلا می شود و …؛ اما اگر ریاست سازمان سینمایی کشور بتواند به مسیر خود در ایجاد شفافیت ادامه داده و شیوه پیگیری گزارش عملکرد های مالی ۴ ماهه از زیر مجموعه های سازمان سینمایی را به صورتی ویژه ای سامان ببخشید؛ قطعا ارایه واقعی و بدور از شیوه های ساختگی اطلاعات در زمان مناسب و با کیفیت مناسب سبب می شود تا فهم مسئله در شرایط ولنگاری حال حاضر بهتر صورت پذیرفته و مسئله (Problem) و موضوعات مختلف فرهنگی و سینمایی کشور چه در ابعاد انتخاب روش و چه در شیوه ی اجرای روش با اصلاحات چشمگیری مواجه شود.







استمرار همین شفافیت است که می تواند متولیان فرهنگی و سینمایی کشور را که عناد نداشته و از دغدغه های لازم برای مواجهه با ولنگاری فرهنگی آن هم در شرایط نفوذ فرهنگی برخوردار می باشند را به شناخت رسانده و به ایشان در مرحله فهم مسئله یاری دهد و کمک نماید تا ایشان مسایل مختلف را به خوبی و با نگاهی سیستمی مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده و با رویکردی مصلحانه بر زیر مجموعه های خود مدیریت نمایند.






پس در صورتی که انتشار این قبیل از گزارش ها ادامه یابد و نقدهای صورت گرفته به آن مورد توجه متولیان اکر قرار گرفته و تنها بر جنبه تبلیغاتی و رسانه ای آن از برای پاسخگویی به وعده شفافیت تمرکز نشود و … باید منتظر اقدامات ویژه در چهار ماهه پیش رو و تغییر رویکرد سازمان سینمایی و همچنین روند فعالیت  مجموعه های وابسته و تحت نظر این سازمان می باشد.



از این جهت است که شفافیت فرای ظاهرسازی های متداول می تواند به مدیران دغدغه مند فرهنگی و سینمایی کشور کمک کند تا به عنوان مثال پیگیری کنند که چرا بنیاد سینمایی فارابی در طی چهار ماه گذشته حدود پنج میلیارد تومان (۴۹,۱۱۶,۰۷۴,۲۱۱) هزینه های جاری و پشتیبانی داشته و این بودجه قابل توجه آن هم در شرایط اقتصادی کنونی کشور  در چه مسیری هزینه شده است!؟ و یا آنکه اساسا ماهیت این هزینه های جاری و پشتیبانی در بنیاد سینمایی فارابی چه بوده که موجب شده تا بیش از نیمی از هزینه کرد حدود نُه میلیارد تومانی (۸۶,۹۳۰,۱۲۴,۳۴۳) این مجموعه را در چهار ماهه نخست امسال شامل شود!؟



همین شفافیت است که موجب می شود تا از متولیان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پرسش شود که موضوع حمایت این مجموعه از تولید مشترک فیلم انیمیشن با دیگر کشورها بر اساس چه الگو و هدف گذاری کلانی صورت می پذیرد و اساسا انیمیشن کوش نامه از کدام اهمیت و چه اولویتی در فُرم و محتوای خود برخوردار است که در چهارماهه نخست امسال، مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان بودجه دریافت نموده و لازم است تا در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، حدود هشت میلیارد تومان از مجموعه اعتبارات مرکز گسترش را به خود اختصاص دهد!؟ به احتمال زیاد انیمیشن کوش نامه یک اثر استراتژیک بوده و علی نوری اسکویی نیز به عنوان جوانی متولد ۱۳۶۰ هجری شمسی، از چنان مقبولیت و شایستگی برخوردار می باشد که توانسته تا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را متقاعد به انعقاد قرارداد با این حجم از تخصیص بودجه و سرمایه گزاری نماید؛ اما قطعا شفافیت موجب می شود تا متولیان مرکز گسترش برای اطلاع افکار عمومی در رابطه با این حجم از سرمایه گذاری اقدام به انتشار مشخصات فنی و محتوایی انیمیشن کوش نامه و چرایی سرمایه گذاری بر روی چنین اثری نمایند که این امر در صورتی که نتواند اهالی فن و دلسوزان سینمایی کشور را متقاعد کند سبب می شود تا مدیران متعهد به فکر جبران و اصلاح چنین مسیری مبادرت ورزیده و از ارتکاب چنین خطاهایی در آینده جلوگیری ویژه نمایند.



شفافیت موجب می شود تا اهالی سینما پیگیر یک میلیارد تومان بودجه ای شوند که در چهارماهه نخست امسال، توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به منظور حمایت از اکران فیلم های هنری و تجربی توسط موسسه هنر و تجربه اختصاص داده شده است؛ بودجه ای که معلوم نیست بر اساس چه ضابطه ای در میان آثار سینمایی هنر و تجربه پخش می شود و به طور مشخص کارکرد این گونه از آثار چه از لحاظ فُرم و چه از منظر محتوی سینمایی برای کشور چیست که می بایست چنین بودجه ای از بیت المال را به خود اختصاص دهند.



البته شفافیت واقعی و غیر صوری است که موجب می شود تا اهالی دغدغه مند فرهنگی و سینمایی کشور به ارزیابی روشنی در زمینه میزان هزینه و فایده گروه سینمایی هنر و تجربه از برای نظام جمهوری اسلامی و همسویی کارکردی آن در راستای اهداف انقلاب اسلامی دست پیدا نموده و این ارزیابی را به متولیان متعهد و مدیران بدون غرض و مرض اطلاع دهند و ایشان را آگاه سازند که بودجه  سینمایی کشور در مسیر حمایت از چه تولیداتی بوده و بالاخص چه طیفی از طیفی از اهالی سینما تحت عنوان هزینه های پشتیبانی مشمول دریافت بودجه حدود ۲۳۰ میلیومان تومانی (۲,۳۴۰,۰۰۰) موسسه هنر و تجربه سینمای ایران در طی چهار ماه نخست امسال گردیده اند.



شفافیت واقعی و غیر صوری می تواند خیلی از ابهامات و اشکالات دورن سیستمی را بر طرف سازد و یک مدیر دلسوز و متعهد را کمک کند تا برای بهبود وضعیت موجود و نیل به وضعیت مطلوب سیستمی، از منصوبان در مجموعه های تحت مدیریت خود بازخواست نماید و به عنوان مثال از بنیاد سینمایی فارابی بپرسد که اساسا عایدی سازمان سینمایی کشور از برپایی چتر سینمای ایران در بازار فیلم کن در طی سال های گذشته و بالاخص امسال چه بوده که در چنین شرایط اقتصادی ویژه ای، حدود ۷۰۰ میلیون تومان (۶,۵۷۷,۳۸۴,۲۸۵) از بودجه فرهنگی و سینمایی کشور را به خود اختصاص داده است و یا آقایان و خانم ها رائد فرید زاده، تندیس طباطبایی، حامد سلیمان زاده، مهسا فریبا، سکینه رستم خانی و نهایتا امیر اسفندیاری و فرزاد اژدری از چه جایگاه و مسئولیتی برخوردار هستند و برای تحقق کدام هدف و چه کارویژه ای می بایست با صرف هزینه ای حدوده ۳۵۰ میلیون تومانی (۳,۴۴۷,۱۸۹,۵۹۹) از بودجه بیت المال به فرانسه اعزام شده و در هفتاد و دومین جشنواره کن شرکت نمایند.



شفافیت واقعی و غیر صوری مدیران پایین دستی را به پاسخگویی وا داشته و به عنوان نمونه می بایست توضیح دهند که جناب شهرام جعفری نژاد از چه شخصیت منحصر به فرد و توانمندی ویژه ای برخوردار می باشند که توسط موسسه سینماشهر انحصار مطالعه، طراحی، نقشه و نظارت عالیه بر اجرای پروژه های ساختمان سینمایی امید را در شش شهر فاقد سینما کسب نموده است. شش پروژه آن هم در شهرستان هایی همچون اندیمشک، تربت حیدریه، بانه، ماکو، طبس و میناب که عملا از هیچ قراب جغرافیایی و هم عرضی مکانی با یکدیگر برخوردار نمی باشند و از این بابت در چهارماهه نخست امسال مبلغی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومانی (۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰) از بودجه موسسه سینماشهر را به خود اختصاص داده.



همین شفافیت کارآمد و غیر رپرتاژی است که می تواند به بهبود وضعیت صنعت سینمای کشور کمک کند تا با مطالبه دقیق و گزارش شفاف و واقعی از نحوه هزینه کرد بودجه حدودا ۵ میلیاد تومانی  (۴۷,۵۹۴,۰۰۰,۰۰۰) دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در طی چهار ماه گذشته، به مرور سند راهبردی انجمن در تربیت نسل آینده از سینماگران ایرانی پرداخته و ضمن بررسی الگوهای رفتاری هر یک از دفاتر انجمن، آینده و سمت و سوی سینمای ایران را از برای متولیان امر روشن سازد.



در مجموع امید است تا نگاه به شفافیت فرای ظاهرسازی های متداول، در حل مسئله (Problem) مورد توجه و تمرکز واقع شده و از این جهت سازمان سینمایی با بهره گیری مناسب از پتانسیل های شفافیت می تواند ضمن افزایش بهینگی و کارآمدی در زیر مجموعه های تابعه خود، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی متولیان امر را بالا برده و مجموعه های دولتی و امکانات بیت المال را از ملکیت طلق برخی از جریانات خارج سازد؛ اقدامی که قطعا از حمایت و مشارکت عمومی اهالی سینما برخوردار شده و حضور مافیای قدرت و فضای انحصار طیف های خاص در صنعت سینمای ایران را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت.



مشاهده خبر از سایت منبع