X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» ابتدای مهر کلید می خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر غفارمنش گفت:در فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» که ابتدای مهر کلید می‌خورد، حضور خواهم داشت.

به گزارش سینماپرس، امیر غفارمنش بازیگر تئاتر و تلویزیون، درباره  فعالیت‌های هنری اخیر خود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: من در  فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» حضور خواهم داشت که ابتدای مهر کلید می خورد این پروژه نیز یک فیلم سینمایی کودک و نوجوان است و  می‌توان آن را یک اثر متفاوت در سینمای کودک و نوجوان دانست.

وی ادامه داد:به تازگی در سریال «مهر و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی نیز حضور داشتم.

غفارمنش از کارگردانی فیلم سینمایی خبرداد و گفت: فیلمنامه فیلم سینمایی به نویسندگی ید بهمن حسینی را قرار است کارگردانی کنم البته در مرحله بازنویسی هستیم و قرار است اگر شرایط فراهم باشد برای جشنواره فیلم فجرآماده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز تولید فیلمی عاشقانه درباره سیستان و بلوچستان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری «لیپار» نخستین به عنوان نخستین فیلم سیستان و بلوچستان که توسط یک کارگردان بومی ساخته می‌شود، به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، حسین ریگی درباره ساخت «لیپار» و ویژگی‌های آن گفت: پیرو نشست‌های مشترکی که با حضور مدیران ارشد استان سیستان و بلوچستان در بنیاد سینمایی فارابی برای تولید فیلم‌های سینمایی با رویکرد صحیح به این منطقه برگزار شد، طرح اولیه فیلمنامه «لیپار» به این بنیاد ارایه شد که پس از بررسی و موافقت با ایده اولیه، با همکاری گروه خلاق طراحی فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی، تیم فیلمنامه‌نویسی شکل گرفت و طی یک سفر ۱۰ روزه به منطقه سیستان و بلوچستان و به ویژه شهر چابهار به فیلمنامه اولیه رسیدیم و در ادامه، نسخه تکمیلی تایید شد و بنیاد سینمایی فارابی برای مشارکت در ساخت پروژه آمادگی خود را اعلام کرد.

وی درباره قصه «لیپار» توضیح داد: این فیلم یک ملودرام اجتماعی با رگه‌هایی عاشقانه و خط اصلی فیلم درباره پنج نوجوان است که در یک موقعیت خاص قرار می‌گیرند. ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم چه در مراحل نگارش فیلمنامه و چه در مراحل ساخت نگاه متفاوتی از استان سیستان و بلوچستان و مردمانش ارائه کنیم. متاسفانه اکثر فیلم‌هایی که درباره این استان ساخته شده یا به بحث مواد مخدر پرداخته‌اند و یا به اشرار، فقر و… اشاره کردند و تاکنون فیلمی که به چهره اصلی زیست‌بوم سیستان و بلوچستان و مهمان‌نوازی، تاریخ، جغرافیا و شاخصه‌های اجتماعی این استان پرداخته باشد، ساخته نشده و به جرات می‌توانم بگویم سینمای ایران متاسفانه صرفاً به نکات منفی که شاید پنج درصد استان را شامل شود پرداخته و از ۹۵ درصد ظرفیت‌های محتوایی و فرهنگی مثبت منطقه غافل مانده است. بخشی از این ماجرا به فقدان شناخت برمی‌گردد و بخشی به نبود تحقیق و این مساله باعث شده تا چهره اصلی این استان دیده نشود.

کارگردان سیستان و بلوچستانی سینمای ایران با اشاره به این نکته که «لیپار» نخستین فیلم سینمایی استان سیستان و بلوچستان است که توسط کارگردان بومی استان ساخته می‌شود و قرار است برخلاف نگاه غالب در سینمای ایران به این استان و با یک نگاه متفاوت و واقع‌گرایانه ساخته شود، بر استفاده از هنرمندان بومی استان در پشت و جلوی دوربین این فیلم تاکید کرد و گفت: یکی از وظایف من به عنوان اولین فیلمساز سیستان و بلوچستان، دیده شدن فیلم است و باید فیلمی باید بسازم که در سطح ملی و جهانی دیده شود. بنابراین تلاش می‌کنیم از توان و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران در «لیپار» استفاده شود. ضمن اینکه با تجربه‌ای که در فیلم‌های کوتاه و تلویزیونی از کار با بازیگران بومی داشتم، قطعا از بازیگران خلاق استان که واجد توانایی‌ هستند اما شرایط دیده شدن نداشته‌اند، استفاده خواهم کرد. ضمن اینکه در کنار استفاده از عوامل حرفه‌ای و فنی پشت دوربین، یکی از عوامل و تکنسین‌های فنی استان سیستان و بلوچستان برای انتقال تجربه حضور خواهند یافت.

به گفته حسین ریگی، فیلم سینمایی «لیپار» به تهیه کنندگی سپهر سیفی و کانون ایران نوین و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی به محض جذب مابقی سرمایه تولید فیلم که برای تامین آن  از سوی مدیران ارشد استان و کارآفرینان بومی قول‌های مساعدی داده شده است، مراحل فیلمبرداری خود را به سرعت آغاز خواهد کرد و گروه تولید تلاش می‌کند تا فیلم را برای حضور در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صادق توکلی بازیگر پیشکسوت درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صادق توکلی هنرمند عرصه بازیگری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سینماپرس، صادق توکلی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر درگذشت. وی صبح امروز جمعه ۲۹ شهریور ماه در منزل خود دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند پیشکسوت مدتی بود که در بستر بیماری بود.

او در آثاری همچون فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای»، سریال تلویزیونی «عیاران» و سریال تلویزیونی «بوی غریب پاییز» فعالیت داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شایعه درگذشت اسطوره سینمای فرانسه صحت دارد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آلن دلون بازیگر سرشناس سینمای فرانسه و جهان در حال پشت سر گذاشتن عوارض ناشی از سکته مغزی است و به‌رغم انتشار برخی شایعه‌ها درباره درگذشتش هنوز این خبر به‌صورت رسمی تأیید نشده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از پابلیک فرانسه، آخرین خبرها درباره آلن دلون اسطوره سینمای فرانسه که چندی پیش دچار سکته مغزی شد و بعد برای بهبود عوارض آن در سوییس بستری شد، مربوط به تصویری از دختر وی در اینستاگرام است که تصویری غمگین از خودش را در اینستاگرام به همراه چند بیت از شعر «سول» از یک گروه آمریکایی منتشر کرد.

برخی از طرفداران آلن دلون از این تصویر، این طور برداشت کرده‌اند که شاید حال اسطوره سینما خوب نباشد و دختر وی آنوشکا دارد به صورت غیرمستقیم این خبر را منتقل می‌کند.

با این حال از آن روز یعنی ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) تاکنون هیچ خبر رسمی جدیدی از حال این بازیگر سرشناس در سایت‌های فرانسوی زبان منتشر نشده است.

اوایل تابستان امسال آلن دلون دچار سکته مغزی شد و ۳ هفته در بخش‌مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در پاریس بستری بود و بعد به سوییس منتقل شد.

رسانه‌های فرانسوی نوشتند این اولین باری نیست که آنوشکا دلون یک پیام اسرارآمیز منتشر می‌کند که سوال‌های زیادی برمی‌انگیزاند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین آمار فروش فیلم های روی پرده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آخرین آمار فروش فیلم های سینمایی تا ظهر امروز منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، آخرین آمار فروش فیلم های سینمایی روی پرده برای علاقه مندان منتشر شد.

«تگزاس (۲)» ۲۵ میلیارد و ۱۸۰میلیون در ۱۵۶روز اکران

«شبی که ماه کامل شد» ۱۹میلیارد در ۱۰۷روز اکران

«سرخپوست» ۱۴میلیارد و ۵۰۰میلیون در ۱۰۷ روز اکران

«ما همه با هم هستیم» ۱۰میلیارد و ۸۸۰میلیون در ۱۰۷ روز اکران

«زهرمار» ۶میلیارد و ۴۴۰میلیون در ۹۳ روز اکران

«ایکس لارج» ۶میلیارد و ۴۰۰میلیون در ۸۶ روز اکران

«قصرشیرین» ۳میلیارد و ۴۰۰میلیون در ۵۸ روز اکران

«ایده اصلی» ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون در ۴۴ روز اکران

«قسم» ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون در ۵۱ روز اکران

«نیوکاسل» ۲میلیارد و ۱۲۰میلیون در ۶۵ روز اکران

«تپلی و من» ۱میلیارد و ۶۴۰میلیون در ۵۸ روز اکران

«سرکوب» ۱میلیارد و ۱۶۰ میلیون در ۵۸ روز اکران

«روسی» ۷۲۰میلیون در ۳۰ روز اکران

«جانان» ۴۰۰میلیون در ۴۴ روز اکران

«چاقی» ۲۸۰میلیون در ۲۳ روز اکران

«کلوپ همسران» ۱۸۵میلیون در ۲ روز اکران

«مردی بدون سایه» ۱۶۰میلیون در ۲ روز اکران

«شاه کش» ۱۳۰میلیون در ۲ روز اکران

«شکستن همزمان ۲۰استخوان» ۱۲۵میلیون در ۷ روز اکران

«کروکودیل» ۵۰میلیون در ۲ روز اکران

«برمودا» ۳۵میلیون در ۲۳ روز اکران

«صدای منو میشنوید» ۴میلیون در ۲۳ روز اکران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شیخ طادی از ساخت دو فیلم برای سیما خبر داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرویز شیخ طادی طرح ساخت دو سریال «کافه فرانتس» و «پناهنده» را به معاونت سیما داد.

به گزارش سینماپرس، پرویز شیخ طادی کارگردان سینما و تلویزیون درباره کار جدیدش به صبا گفت: با استقبالی که از سریال «بانوی سردار» به عمل آمد دو مجموعه را برای ساخت به سیما پیشنهاد داده‌ام که «کافه فرانتس» و «پناهنده» نام دارند.

وی افزود: در «کافه فرانتس» اصل داستان درباره زندگی چند نویسنده و به ویژه رمان نویسان است. در واقع قصه‌ای تاریخی در آن روایت می شود و اتفاقات دهه ۳۰ ایران را مدنظر قرار می دهد. همچنین به وقایع ملی شدن نفت و کودتای ۲۸ مرداد نیز در حاشیه داستان پرداخته می شود. در سریال «پناهنده» نیز قصه‌ای اجتماعی روایت می‌شود که مشکلات روز جامعه در آن لحاظ شده است.

شیخ‌طادی تاکید کرد: داستان هر دو سریال را خود نوشته‌ام و هر یک از مجموعه ها حداقل در ۲۰ قسمت جلوی دوربین خواهد رفت. لازم است این نکته را ذکر کنم که هر یک از این دو سریال از سوی سیما تایید شود در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در انتهای خبر بیان کرد: برای ساخت سریال «کافه فرانتس» نیاز به دکورسازی داریم، البته بخش عمده کار در شهرک سینمایی گرفته خواهد شد، ولی به هر حال روند این کار پربازیگر و پرلوکیشن خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنت جونز رییس جشنواره فیلم نیویورک از این پست کناره می‌گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر جشنواره فیلم نیویورک و رییس کمیته انتخاب فیلم این جشنواره، اعلام کرد امسال آخرین سالی است که این مسئولیت را برعهده دارد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، کنت جونز که مدیریت جشنواره فیلم نیویورک و ریاست کمیته انتخاب فیلم این جشنواره را برعهده دارد پس از هفت سال، از این پست کنار می‌رود.

وی اعلام کرده است پس از برگزاری این دوره جشنواره که پنجاه‌و هفتمین دوره آن است و از ۲۷ سپتامبر تا ۱۳ اکتبر(۵ تا ۲۱ مهر) برگزار می‌شود، به شغلش که فیلمسازی است برمی‌گردد.

وی سازنده مستندی چون «هیچکاک/ تروفو» در سال ۲۰۱۵ و درام «دایان» در سال ۲۰۱۸ است. در عین حال تهیه‌کننده و دوست نزدیک او در سه دهه اخیر مارتین اسکورسیزی بوده‌است که فیلم جدید او «ایرلندی» به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۱۹ انتخاب شده است.

جونز گفته است هنوز فردی برای جایگزینی او انتخاب نشده و هنوز بحث است که این کار باید چگونه انجام شود.

دلیل جونز برای کناره‌گیری از این پست این است که او می‌گوید فیلمساز است و نوع فیلم‌هایی که پیشتر می‌ساخته درباره سینما بوده که کاملا هماهنگ با کارهای دیگرش شامل نویسندگی و برنامه‌ریزی برای فیلم‌های دیگر دوستانش بوده است.

وی گفته است: من همیشه فیلمنامه می‌نوشتم و آن را با دوستان دیگرم از جمله مارتین اسکورسیزی، آرنو دپلشن و اولیویه آسایاس به اشتراک می‌گذاشتم، اما پس از ساختن «دایان» احساس می‌کنم نگاهم تغییر کرده است.

در عین حال وی منتظر تولد فرزندش است. همسر او کاریسا کلی که طراح لباس فیلم «دایان» هم بود باید همین روزها فرزندشان را به دنیا بیاورد.

جونز یک درام دیگر متمرکز بر یک شخصیت زن نوشته است که در انتظار یافتن سرمایه‌گذار برای آن است و امیدوار است کارگردانی آن را به زودی شروع کند. در عین حال چند مستند هم در دست ساخت دارد.

جونز از سال ۱۹۹۸ به «فیلم در مرکز لینکلن» پیوست و دستیار کارگردان برنامه‌ریزی آن برنامه بود و از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ به عنوان یکی از اعضای کمیته انتخاب جشنواره فیلم نیویورک کار کرد. وی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ به عنوان مدیر اجرایی «پروژه سینمای جهان»   کار می‌کرد.

او در کنار اسکورسیزی نویسندگی برای مستندی درباره تاریخ سینمای ایتالیا با عنوان «سفرم به ایتالیا» را برعهده داشت و نویسنده و کارگردان فیلم «وال لیوتون: مرد در سایه‌ها» در سال ۲۰۰۷ بود.   وی در کنار اسکورسیزی نویسندگی و کارگردانی فیلم «نامه‌ای به الیا» در سال ۲۰۱۰ را برعهده داشت که نامزدی امی را کسب کرد و جایزه پی‌بادی را دریافت کرد.

اولین فیلم داستانی وی یعنی «دایان» به عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم ترایبکای سال پیش انتخاب شد و جایزه بهترین فیلمبرداری و فیلمنامه را هم گرفت.

جونز ۵۵ ساله نویسنده چندین کتاب نقد فیلم هم هست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سکوت خبری فیلم شهاب حسینی شکسته شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «کویر امروز» با بازی شهاب حسینی جایزه بهترین پروژه «رویداد فیلم فنلاند» را کسب کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از اسکرین دیلی، رویداد فیلم فنلاند روز گذشته ۱۹ سپتامبر با اهدای جایزه به پروژه «کویر امروز» (Oasis Of Now) نخستین کار بلند سینمایی حامی رمضان کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی-فنلاندی به کار خود خاتمه داد.

فیلم «کویر امروز» داستان خانواده ای است که به دنبال یک پناهگاه در فنلاند می گردند. شهاب حسینی بازیگر ایرانی فیلم های «جدایی» و «فروشنده» نقش اصلی این فیلم خواهد بود.

جاسی رانتاماکی و امیلیا هائوکا از کمپانی فیلم Aamu  قرار است این فیلم را تهیه کنند. از کارهای شاخص این کمپانی می توان به فیلم برنده جایزه جشنواره کن «شادترین روز در زندگی اولی مکی» اشاره کرد.

در این رویداد پروژه ای که جایزه بهترین را کسب کند جایزه نقدی ۳ هزار یورویی برای حمایت در بازارهای بین المللی را دریافت می کند.

در این رویداد که هشتمین دوره آن سپری شد ۴۰۰ شخصیت حرفه ای صنعت فیلم از تهیه کننده و خریدار تا برنامه ریز بین روزهای ۱۷ تا ۱۹ سپتامبر در کشور فنلاند در خلال جشنواره بین المللی فیلم هلسینکی حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهناز افشار در تبلیغات شهری فیلم شاه‌کش ممنوع شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم «شاه کش» اعلام کرد برای تبلغیات شهری و تلویزیونی اجازه استفاده از تصویر مهناز افشار به آنها داده نشده است.

به گزارش سینماپرس، وحید امیرخانی نویسنده و کارگردان فیلم «شاه کش» با اشاره به سختی شرایط تولید این فیلم گفت: علیرغم همه زحماتی که سازندگان فیلم کشیدند اما برخی اتفاقات خستگی را به تن ما و پخش کنندگان فیلم گذاشته است و آن محدودیت غیرمنطقی ما در تبلیغات برای فیلم است.

وی ادامه داد: مهناز افشار یکی از بازیگران اصلی فیلم است که کنار دیگر دوستان هنرپیشه برای این فیلم زحمت زیادی کشید اما متاسفانه امروز نه تنها در کنار ما حضور ندارد که حتی تصویر او هم نباید در کنار فیلم و مواد تبلیغاتی وجود داشته باشد.

امیرخانی اعلام کرد: متاسفانه چند روز قبل از قطعی شدن زمان اکران اجازه استفاده از تصاویر ایشان را برای تبلیغات شهری و همچنین تیزرهای تلویزیونی به ما ندادند و مجبور به حذف و طراحی دوباره بیلبوردها و تیزرها شدیم. مطمئنم که به زودی همه مسایل راجع به ایشان حل می‌شود و ایشان باز می‌گردند و باز هم فیلم‌ و سریال و تئاتر بازی خواهند کرد همانطور که قطعا حمید صفت نیز روزی مجوز خواهد گرفت و صدایش روی تیتراژها شنیده می شود اما در این میان فقط فیلم‌ ماست که امروز اکران می‌شود و از نبود تبلیغات مناسب ضربه می‌خورد.

وی در پایان توضیح داد: وقتی هنرمندی در فیلمی شرکت می‌کند قطعا سازندگان آن فیلم می‌خواهند در زمان اکران از محبوبیت آن هنرمند استفاده کنند و محروم کردن یک فیلم از تبلیغات نه تنها به آن فیلم بلکه به کلیت سینما ضربه می‌زند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سلبریتی‌های محترم لطفا برای دیده شدن از سیدالشهدا و قشر کارگر مایه نگذارید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر چه هر فردی برای اعلام نظر درباره موضوعات مختلف آزاد است اما باید هر صحبتی بر پایه اندیشه و علم باشد.

به گزارش سینماپرس، این روزها نه هنر اصالت سابق خود را دارد و نه دیگر هنرمند رسالت خاصی برای خود قائل است. به واسطه کلاس‌های بازیگری، انبوه استودیوهای موسیقی و خیل ناشران فاقد تعهد و تخصص، بازیگر و خواننده و شاعر شدن، چندان دور از دسترس نیست. محصول این چرخه کسانی می‌شوند که یک شبه از فرش گمنامی به عرش توجهات رسیده و خود را در جایگاهی می‌بینند که برایش نه هزینه‌ای داده و نه زحمتی کشیده‌اند. خیل مخاطبانی (که گاهی هم صرفا برای خندیدن و انبساط خاطر) او را دنبال می‌کنند، فرد مذکور را (که گاه وسعت دایره واژگانش از مقطع ابتدایی فراتر نیست) دچار چنان توهم غریبی می‌کند که خود را در انواع و اقسام حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی، تاریخی و … صاحب نظر می‌بیند.

البته این مسئله تازه‌ای نیست و دیگر به آن عادت کرده‌ایم، اما توهین غیرمنتظره اخیر یکی از بازیگران (این روزها کم فروغ) سینما و تلویزیون به جایگاه سیدالشهدا و حمایت دیگری از «فعالین معدنی» (همان مدنی سابق خودمان) باز خبرساز شد و کانون توجهات را به سمت خود جلب کرد. حالا هرچه خانم بازیگر پشیمان، در صفحه اش عکس نذوراتش را می‌گذارد و زیارت و ادعیه می‌خواند، توبه‌اش نزد هوادارنش مقبول نمی‌افتد.

در همین راستا به سراغ تنی چند از هنرمندان باتجربه کشورمان که برای دیده شدن علم عاشورا را پاره نکرده و بر شانه کارگر پا نگذاشته‌اند، رفته و نظرشان را جویا شدیم.
جریان هدایت شده‌ای جامعه را به سمت بی‌اخلاقی هدایت کرده است

خشایار اعتمادی خواننده و آهنگساز در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این که آیا یک هنرمند (سلبریتی) حق ورود و اظهار نظر درباره مسائل خارج از تخصصش (همچون مشکلات اجتماعی) را دارد یا خیر، گفت: هرکس در صنف و قشر خود می‌تواند شناخته شده (سلبریتی) باشد. اما پیش از هر چیز باید ببینیم که آیا فرد را به عنوان یک شهروند ایرانی قبول داریم یا نه؟ من معتقدم هرکس در وهله نخست انسان است و حق دارد درباره دنیا اظهار نظر کند. اگرچه این نظر ممکن است لزوما کارشناسی‌شده نباشد. هرکسی می‌تواند مسئله‌ای همچون گرانی را درک کرده و درباره آن صحبت کند.

وی درباره این که چرا جامعه ما برای یک هنرمند رسالتی بیش از هنرش قائل است، توضیح داد: وقتی جامعه‌ای سیاست زده می‌شود، هر حرفی رنگ سیاست می‌گیرد. البته این مسئله منحصر به ایران نیست. در آمریکا هم اتفاقی که برای مایکل جکسون افتاد، نشان می‌دهد در بحث تقابل قدرت، حذف فردی با آن موقعیت هم اتفاقی چندان دور از ذهن نیست. اگر با استناد به این که چون فردی شغلش چیز دیگری است، جلوی اظهار عقیده او درباره مسائل اجتماعی گرفته شود، اشتباه است. اما اشتباه‌تر از آن سیاسی کردن هر مقوله و موضوع اجتماعی است.

خواننده آلبوم «باید به تو برگردم» درباره حملاتی که گاهی از سوی مردم به اظهارات و موضع‌گیری‌های برخی سلبریتی‌ها می‌شود، بیان کرد: مدت‌هاست که عداوت و نفاق (در همه ابعاد) بین مردم ما ایجاد شده است. پس وحدت کلمه‌ای که حضرت امام(ره) از آن سخن گفت، چه شد و کجا رفت؟ اخلاق در فضای مجازی به حاشیه رفته و تهمت، توهین و قضاوت جای آن را گرفته است البته در ایجاد چنین فضایی همه ما مقصریم. مگر دولت‌مردان ما غیر از افرادی از بدنه همین ملت هستند.

وی ادامه داد: گاهی یک هنرمند بینشی سیاسی هم دارد که می‌توان نظرات او را موشکافانه‌تر بررسی کرد. اما عده‌ای هم هستند که هدفشان از طرح برخی مطالب و موضوعات، موج سواری است. بهتر این است که هرکس به واسطه اندک سوادی که دارد، در مسائل مختلف دخالت نکند. زیرا مردم ما باهوش هستند. هواداران خشایار اعتمادی مخاطب آهنگ‌هایش هستند، نه پیرو خط فکری او.

اعتمادی درباره این که چگونه هنرمندی مانند محسن چاووشی خود را از بسیاری از همکارانش متمایز کرده و وجهه‌ای مردمی و مقبول پیدا می‌کند، توضیح داد: آن‌چه یک خواننده از دیگری متمایز می‌کند، وقار، پرستیژ و نحوه حضورش در جامعه، نوع انتخاب‌هایش و موقعیت سنجی دقیق او در مسائل گوناگون است. خواننده‌های خوش صدایی داریم که به دلیل نداشتن وجهه یک خواننده یا تفکر و عمق کافی، با اقبال عمومی مواجه نمی‌شوند اما آقای چاووشی انتخاب‌های به‌جا و خوبی دارد.

خالق آلبوم «دلشوره» درباره این که چرا جوهر اندیشه به قوت سابق در رگ جامعه (از جمله هنرمندان) جریان ندارد، تصریح کرد: جریان هدایت شده‌ای که فضای مجازی و سایر زیرساخت‌ها را در دست دارد، با تزریق محتوای نامناسب، جامعه را به سمت لمپنیسم و پوپولیسم هدایت کرده تا از اخلاق تهی شود. در ظاهر از موسیقی ارزشی حمایت شد ولی در باطن عکس این بود. کسی که ۲۰ سال قبل پیک موتوری بوده، امروز شده بزرگترین تهیه کننده موسیقی ما! بحث عرضه و تقاضا است. تا وقتی متقاضی هست، هنرمند سطح پایین هم به حیاتش ادامه می‌دهد. به همین دلیل من ۱۰ سال است که سکوت کرده‌ام چرا که معتقدم هنر اصالت و رسالت دارد.
متاسفانه بسیاری افراد از امام حسین (ع) شناخت کافی ندارند

اکبر آزاد شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت به خبرنگار ما گفت: انسان آزاد است و می‌تواند در حد دانش خود، درباره معضلات زندگی، سختی‌ها و آسانی‌ها، سیاست و سایر مسائل جاری نظر بدهد. متاسفانه برخی تحت تاثیر دنیای مجازی و تبلیغات ضد دینی، بدون شناخت (حتی فرهنگ خود) اظهار عقیده می‌کنند.

وی درباره توهین اخیر یکی از بازیگران به ساحت امام حسین (ع) اظهار داشت: مسئله امام حسین (ع)، مسئله آزادگی است. برای شناخت ایشان باید تفسیر قرآن و تاریخ اسلام را دانست. این که ضد هرچیزی صحبت کنیم، روشن فکری نیست. «کورت فریشلر» آلمانی درباره امام حسین (ع) کتاب نوشته، اما شناخت مردم ما از ایشان به عزاداری عاشورا محدود شده است. دین قانونی برای خوب زندگی کردن است و بدون آن انسان تبدیل به میکروب می‌شود.

خالق کتاب «بغض قناری‌ها» در رابطه با حمایت برخی هنرمندان از کاندیداهای انتخاباتی و دلخوری‌های مردمی ناشی از آن بیان کرد: هنرمند با شناختی که از آن نامزد، پیش از به قدرت رسیدنش دارد، از او حمایت می‌کند. ممکن است بعدا او تغییراتی کرده و رویکردش را عوض کند، در این صورت هنرمند تقصیری ندارد. به علاوه کسی که برای ریاست جمهوری می‌آید، مثل من و شما بوده و بدون شک هدفش خدمت است. اما با شیطنت و کارشکنی برخی کشورها مثل آمریکا (کثیف‌ترین دولت دنیا به عقیده من)، که با هدف قدرت‌نمایی و فروش اسلحه، منطقه را به آشوب کشیده، این هدف محقق نمی‌شود.

آزاد در پایان، کم‌سوادی و در حاشیه قرار گرفتن کتاب در زندگی جامعه را ریشه‌ مشکلاتی از این دست دانست و بیان کرد: دنیای مدرنیته، اینترنت، تلویزیون، کثرت مترجمان و مطبوعات، فشارهای زندگی، جنگ، گرانی و بیکاری، همگی دست به دست هم داده و دیگر فرصتی برای کتاب‌خوانی باقی نمی‌گذارند. قدیم مخاطب تلویزیون کمتر بود و مردم بیشتر کتاب‌خوان بودند اما امروزه فضای مجازی همه را سرگرم خود کرده است.
برخی مسیر انتقاد را بلد نیستند

صابر قدیمی شاعر و کارشناس ادبی گفت: ملاک ما هرچه که باشد، چه اسلام و قرآن و چه اصول تربیتی‌مان، اساسا محدودیتی برای ارائه یک مطلب نباید گذاشت. هرکسی در صفحه شخصی خود با در نظر گرفتن حریم‌های اخلاقی و عرف و شرع، می‌تواند نظر شخصی خود را ابراز کند. کما این که خود من هم خیلی از مشکلات مردم را منعکس و نقد می‌کنم. مایکوفسکی معتقد است که هنرمند از جامعه سفارش می‌گیرد.

وی ادامه داد: زمانی این مسئله مشکل‌ساز می‌شود که فرد توهین کند. به قول استاد محمد سلمانی: «بی‌حرمتی به ساحت خوبان قشنگ نیست/ باور کنید پاسخ آیینه سنگ نیست» لذا باید حرمت‌ها را رعایت کرد. نکته دیگر این که وقتی در مورد موضوعی تخصص نداریم نباید درباره آن اظهار نظر تخصصی و قطعی کرد. اظهار نظر شخصی ایرادی ندارد، اما صدور حکم در رابطه با هر موضوعی نیازمند تخصص در آن حیطه است.

قدیمی افزود: امام خمینی (ره) عقیده داشتند که باید با رعایت کامل ادب، انتقاد کرد. جلوگیری از ابراز عقاید و نظرات، به دیکتاتوری خواهد انجامید. آیا نباید از آن شهرداری که فرزندان خارج نشین خود را نماینده و مبلغ نظام می‌داند، ولی چند روز بعد فرزندش اظهارات او را تکذیب می‌کند، انتقاد کرد؟

خالق کتاب «همه‌های بی هم» با اشاره به حرکات عجولانه و برخواسته از احساسات برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی بیان کرد: گاهی فرد مسیر انتقاد را بلد نیست. رویکرد و لحن بیان در نقد، خیلی مهم است.

وی در پایان گفت: خود من هم به برخی انحرافات در مراسمات و عزاداری‌ها نقد کرده‌ام؛ مانند فیلمی که اخیرا از یک تعزیه پخش شد و در آن فردی با لباس شمر، زن و بچه مردم را کتک می‌زد. اما در سخنانم اصول و باور مردم را زیر پا نگذاشته و برای ساحت امام حسین (ع) احترام قائلم. افراط و تفریط در هر امری ناپسند است.
نباید از هیچ‌کس بت ساخت

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون در این رابطه اظهار کرد: هر انسانی حق دارد نظرش را در مورد هر مطلبی بگوید. مثل سایرین که در فضای مجازی نظر می‌دهند. نباید آزادی انسان‌ها را در اظهار نظر محدود کرد. اما این که چقدر نظر فرد دارای عمق است به شخصیت او بستگی دارد. افراد باهوش تصمیم می‌گیرند که این نظر را بپذیرند یا صرفا به خواندن و عبور از آن اکتفا کنند.

وی افزود: بدون شک اگر نظر هنرمند (یا سلبریتی) در تقابل با رای و باور جامعه باشد، لطمه خواهد دید. باید افکار عمومی و اعتقادات مردم را در نظر گرفته و براساس آن صحبت کرد؛ منظور رعایت ادب و اصول، در بیان نظر و نقد است، نه محافظه‌کاری زیاده از حد.

بازیگر سریال «فاصله‌ها» همچنین بیان کرد: بحث هنر و شخصیت آدم‌ها از یکدیگر متمایز است. با پیگیری اعمال و رفتار هنرمند، یا حتی با نگاهی به صفحه شخصی او، می‌توان تشخیص داد فرد چه کاری انجام داده و چقدر برای جامعه‌اش مفیده بوده؟ یکی از مسائلی که برای جوانان خارجی هم اهمیت دارد، کمک‌های مردمی است که هر فرد در حیطه خودش انجام می‌دهد. باید دید چقدر به درد مردم خورده که حالا درباره آن‌ها اظهار نظر می‌کند؟

گودرزی در پایان تاکید کرد: اعتقادی به اسطوره‌سازی ندارم. اسطوره بودن کار سختی است و کمتر کسی می‌تواند چنین جایگاهی را کسب کند. آدمی جایزالخطا است و ممکن است اشتباه کند، لذا نباید از کسی بت ساخت. با دانش بیشتر و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، می‌توان بهتر و عمیق‌تر تصمیم گرفت.

اما سخن پایانی…

نکات مشترک این گفتگوها از دردهایی مشترک حکایت دارد. دردهایی که مدت‌ها قبل، ما را از درون دریده و امروز سر باز کرده‌اند. از جمله سطحی شدن جامعه، تبلیغات‌زده شدن و دوری از کتاب و مطالعه. فرد یک شبه خود را در لباسی بس گشادتر از قامت خود می‌بیند. «غوره نشده مویز می‌گردد» و نهالی می‌شود که نه بار دارد و نه سایه؛ به جایی رسیده‌ایم که تمام استخوان‌های بودن‌مان از درد فرهنگ می‌نالند. مگر نه این است که از قدیم گفته‌اند «بلندی سایه کوتاه‌قامتان در یک سرزمین، حکایت از آفتابی در آستانه غروب دارد» این که چه شد و چه کسانی آفتاب بلند فرهنگ ایران را به زنجیر عداوت کشیده و آینه هنرش را به غبار حماقت آلودند، در حوصله این مقال نمی‌گنجد. آن چه باید گفته شد؛ باید به احترام درک و ذکاوت مخاطب سکوت کرد که «سکوت سرشار از ناگفته‌هاست!»

مشاهده خبر از سایت منبع