X

بایگانی مهر 14, 1398

دفتر سینمایی

فیلم/ تیزر فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : تیزر فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا رئیسیان و بابازی لیلا حاتمی، امیر آقایی، فرهاد اصلانی، علی مصفا، نادر فلاح، گوهر خیراندیش و نسیم ادبی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتصاب قائم مقام شبکه قرآن و معارف سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، محمدحسن معطری به سمت قائم مقام این شبکه منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در حکمی، محمدحسن معطری را به سمت قائم مقام این شبکه منصوب کرد.

در این حکم بر برنامه ریزی و نظارت دقیق بر تولیدات شبکه به منظور رسیدن به جایگاه مرجعیت رسانه‌ای در حوزه رفع نیازهای قرآنی و معارفی مردم، بازنگری و بازمهندسی فرآیندهای اجرایی و عملیاتی موجود و بهره گیری از مزیت های رقابتی با هدف ارتقا کیفی تولیدات و بهبود بهره وری کارکنان شبکه تاکید شده است.

همچنین حضور فعال در شوراهای تخصصی، ساماندهی امور مجریان، نظارت مستمر بر گروه های تولیدی و پخش، ساماندهی امور مربوط به منابع انسانی و راهبری و تعامل مناسب و اثربخش با روسای مجامع، سازمان ها و نهادهای قرآنی کشور و بهره گیری از ظرفیت و توانمندی آنان به منظور تحقق اهداف و ماموریت های شبکه از دیگر وظایف و انتظاراتی است که در این حکم به آن اشاره شده است.

محمدحسن معطری علاوه بر تجربه کار در حوزه های تخصصی رسانه ملی از جمله تصویربرداری، کارگردانی و تهیه کنندگی، مدیر پخش، تامین برنامه و آرشیو شبکه افق، مدیر تامین برنامه شبکه جهانی جام جم، مدیر پخش شبکه سلامت، جانشین مدیرکل پخش شبکه دو، مدیر تدارکات و پشتیبانی مرکز سیما فیلم، مدیر شهرک سینمایی غزالی، مدیر استودیو گلستان و مسئول واحد اداری شبکه قرآن را نیز در کارنامه اجرایی ۲۱ ساله خود در سازمان صدا و سیما دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هستی مهدوی به «ملاقات با جادوگر» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هستی مهدوی به عنوان بازیگر زن فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان و تهیه کنندگی حمید اعتباریان معرفی شد.

به گزارش سینماپرس، «ملاقات با جادوگر» نخستین ساخته حمید بهرامیان است که چندی پیش کلید خورد و هستی مهدوی روز گذشته در فرودگاه مهرآباد جلوی دوربین رفت.

فیلمنامه این اثر توسط امیرمهدی ژوله نوشته شده و در خلاصه داستان «ملاقات با جادوگر» آمده است:
جناب سرهنگ برادری کن ما رو بگیر، من از خجالتت در میام!

«ملاقات با جادوگر» در ژانر کمدی ساخته می‌شود و به زودی اسامی دیگر بازیگران فیلم اعلام خواهد شد.

عوامل و دست اندرکاران «ملاقات با جادوگر» عبارتند از مجری طرح و مدیر تولید:حسن مصطفوی، مدیر فیلمبرداری محمدرضاسکوت، مدیر صدابرداری: نظام کیایی، طراح صحنه و لباس: مجید لیلاجی، طراح چهره پردازی: علی بهرامی‌فر، برنامه ریز و سرپرست گروه کارگردانی:رضا سخایی، دستیار اول کارگردان: سعید آهنج، عکاس:احمدرضا شجاعی، منشی صحنه: آتوسا شاه سیاه، دستیار تولید:محمدرضا دلنوازی، مشاور رسانه‌ای:منصوره بسمل، سرمایه گذاران: سید جواد حسینی و حمید اعتباریان، تهیه کننده:حمید اعتباریان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فهیم: خنثی زدگی، بیماری این روزهای سینمای ایران است/ چرا فیلمسازها تصویری نکبت بار و دروغین از جامعه ایران را نمایش می دهند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران که منجر به نامه نگاری مدیران پردیس های سینمایی و درخواست آن ها برای یک اقدام عاجلانه از سوی مدیران سینمایی شد، اظهار داشت: خنثی زدگی، بیماری این روزهای سینمای ایران است. این معضل باعث شده تا هم رسانه ها و منتقدان نسبت به اکثریت آثار سینمایی ایران بی توجه و بی تفاوت باشند و هم اینکه علاقه مندان به سینما انگیزه چندانی برای دیدن این فیلم ها پیدا نکنند. سینمای ما با مسائل روز جامعه مماس نیست، این هم یکی از از ضعف های مدیریت فرهنگی و سینمایی است از سازمان سینمایی حداقل انتظار می رود تا زمینه را برای پیوند و نزدیکی سینماگران با جنبه های مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور آشنا کند.

خبرنگار فرهنگی روزنامه کیهان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه مدتی است که ویترین سینمای ایران از جذابیت خالی شده است و آثاری پرده سینماها را تصرف کرده اند که قدرت موج آفرینی و کشاندن مردم به سینما را ندارند.  

وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی پرفروش شدن فیلم ها، تبلیغ مردمی و دهان به دهان است. اغلب مردم وقتی از تماشای فیلمی در سینما لذت می برند، دیدن آن را به دیگران هم سفارش می کنند و حتی خودشان برای بار دوم و سوم و … به دیدن فیلم می روند. هنوز فراموش نکرده ایم که در سال های قبل، گاهی با افرادی روبرو می شدیم که ۱۰ بار و حتی بیشتر برای دیدن یک فیلم به سینما می رفتند. اما فیلم های سال های اخیر ما فاقد چنین گرما و جاذبه ای بوده اند و کمتر کسی را می بینیم که برای تماشای فیلمی، چند بار به سینما رفته باشد. به ویژه فیلم هایی که در یکی ۲ ماه اخیر روی پرده رفته اند، موجب سرخوش شدن مخاطب نمی شوند و در نتیجه نمی بینیم که مردم تماشای آن ها را به یکدیگر پیشنهاد بدهند.  

فهیم با بیان اینکه عامل مهم دیگری که بر افزایش فروش فیلم ها تأثیر می گذارد، فضاسازی و بازخوردهای رسانه ای فیلم هاست اظهار داشت: اگر مقایسه کنیم، بین بازتاب رسانه ای فیلم ها و فروش آن ها نسبت نزدیکی دیده می شود. به این معنی که به طور آشکار می بینیم فیلم هایی که رسانه ها درباره آن ها محتوای بیشتری تولید کردند و منتقدان به بحث و چالش با آن ها پرداختند، فروش بالاتری داشته اند. همچنان که برخی از فیلم های اکران شده در چهار، پنج ماه اول سال واجد این مهم بوده و به خاطر ویژگی های محتوایی و تکنیکی خاص خود، نظر رسانه ها و منتقدان را جلب می کردند. اما آثاری که در هفته های اخیر روی پرده رفته اند، در رسانه ها بازتاب چندانی نیافته و منتقدان و میزهای نقد تلویزیون نیز مباحثی درباره این فیلم ها نداشته اند.  در نتیجه، فضایی برای جلب توجه افکار عمومی نسبت به این فیلم ها ایجاد نشده است.

این روزنامه نگار فرهنگی تأکید کرد: وقتی سطح شناخت فیلمسازها از مردم، فرهنگ بومی و چالش های اجتماعی مملکت خود تا حدی پایین است که حتی نمی توانند تصویری نزدیک به واقعی از اقشار مختلف مردم نشان دهند، نتیجه اش این است که جامعه نیز استقبالی از فیلم هایشان نمی کند.  به طور مثال، داستان یکی از فیلم هایی که اخیرا اکران شد تماماً در یک خانه قدیمی و در جنوب شهر می گذرد. اما دریغ از اندکی باورپذیری! گویی فیلمساز موجوداتی از کره ای دیگر را به تصویر کشیده است نه مردم طبقه فقیر جنوب تهران را! وقتی فیلمسازها تصویری نکبت بار و دروغین از طبقه مستضعف جامعه ایران را نمایش می دهند و به جای بازنمایی واقعی رنج ها و دردهای این مردم، آن ها را تحقیر می کنند، نباید انتظار داشته باشند که این مردم هم برای تماشای این فیلم ها صف بکشند! تحقیر ملت ایران در فیلم های سینمایی کاری ناپسند است و مدیران باید جلوی این اتفاق را بگیرند.

فهیم متذکر شد: بسیار دردناک است در سرزمینی چون ایران با این همه سوژه و موضوع داغ و جذاب تاریخی، سیاسی و اجتماعی اما اکثریت فیلم های روی پرده هیچ نشانی از این موضوعات ندارند و محتوایی بی درد و بی دغدغه دارند.  گویی فیلمسازان این کشور در فضایی ایزوله و جدا از جامعه ما زندگی می کنند! حماسه شکار پهپاد فوق پیشرفته آمریکا کجای سینمای ماست؟ اتفاقاتی چون هپکو و بیکاری کارگرها به خاطر خصوصی سازی غیراصولی چه جایگاهی در فیلم های ما دارد؟ جریان امروز مبارزه با مفاسد اقتصادی، یک اتفاق بزرگ و مهم در تاریخ معاصر ایران است، اما چرا هیچ فیلمی درباره آن ساخته نمی شود؟ به جای فیلم ساختن درباره این گونه مسائل، برخی از فیلمسازها تا حدی افول کرده و پس رفته داشته اند که آثارشان از حد فیلمفارسی هم پایین تررفته و بیشتر به کاباره هایی پر از آهنگ ها و ترانه های سخیف تبدیل شده است!  

وی در پایان این گفتگو افزود: یکی دیگر از عوامل رکود سینما، ضعف در مهندسی اکران است. به این معنا که همه فیلم هایی که پرفروش به نظر می رسند در همان چند ماه اول سال روی پرده می روند و برای باقی ایام سال، فیلم دندان گیری باقی نمی ماند.  به همین دلیل هم معمولاً فروش سینماها در نیمه دوم سال به شدت افت می کند. همچنین نیمه دوم سال، با آفتی به نام «فیلمسوزی» مواجه می شویم. چون مسئولان سینمایی، در فصل پاییز و زمستان حجم گسترده ای از آثار را وارد چرخه اکران می کنند که اغلب آن ها فاقد قدرت جذب مخاطب هستند. بهترین روش این است که فیلم هایی که ظرفیت پرفروش شدن را دارند در تمام طول سال پخش شوند و در هر نوبت اکران، حداقل یک فیلم پرجاذبه حضور داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی اعضای هیئت داوران بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، خسرو حکیم رابط، پیام لاریان و مهدی میرباقری مسئولیت داوری آثار بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برعهده گرفتند.

خسرو حکیم رابط متولد ۱۳۰۹ در شیراز است. نگارش ده‌ها نمایشنامه از جمله «آنجا که ماهی‌ها سنگ می‌شوند»، «ایوب دلتنگ خسته خندان»، «سهراب شنبه»، «سهراب و ساز و والی قبرستان»، نمایشنامه‌های رادیویی «آهو و احمد»، «زمانه در دست زمان»، «عطسه»، «زیر تیغ آفتاب» و فیلمنامه‌های «ارض موعود»، «فصل خون»، «دست هزار بلوچ»، «تشنگی، آب، چرخ»، «باغ آدم» و… از جمله سوابق حرفه‌ای این هنرمند پیشکسوت است.

پیام لاریان متولد سال ۱۳۶۰ در اهواز نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی فارغ التحصیل رشته تئاتر از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و دریافت جایزه بهترین نمایشنامه‌نویسی در سه دوره و بهترین کارگردانی در دو دوره از جشنواره تئاتر فجر را در کارنامه کاری خود دارد. «امپرسیون؛ جیغ بنفش»، «پرسه‌های موازی»، «گزارش بازگشت»، «بالستیک زخم»، «و چند داستان دیگر» از جمله نمایش‌هایی است که به قلم و کارگردانی لاریان به روی صحنه رفته است.

مهدی میرباقری متولد ۱۳۶۱ در شاهرود دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره است. «سیاوش در آتش (برگزیده جایزه فجر نمایشنامه‌نویسی)»، «آخرین حکایت فرهاد (برگزیده جایزه فجر نمایشنامه‌نویسی و تندیس کانون نمایشنامه نویسان)»، «کارما (برگزیده جایزه نمایشنامه‌نویسی تئاتر شهر)»، «صحنه‌هایی از زندگی پدرم (برگزیده جایزه نمایشنامه نویسی تئاتر شهر و جایزه نمایشنامه نویسی بنیاد ادبیات نمایشی)»، «اعتراف‌ها و دروغ‌ها (جایزه نمایشنامه‌نویسی جشنواره رادی)» و «خواب خیس ماهی (جایزه نمایشنامه نویسی تئاتر دانشگاهی)» و… از جمله عناوین آثار میرباقری است. همچنین نمایشنامه «آنا کارنینا» نیز به تازگی از این هنرمند توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تی تی» به پیش‌تولید رسید/ الناز شاکردوست اولین بازیگر فیلم آیدا پناهنده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیدا پناهنده پیش تولید فیلم جدیدش با نام «تی تی» را آغاز کرد.

به گزارش سینماپرس، آیدا پناهنده سازنده فیلم‌های موفقی چون «ناهید» و «اسرافیل» پیش تولید فیلم تازه‌اش را آغاز کرد.

این فیلم که «تی تی» نام دارد قرار است بزودی جلوی دوربین برود و حضور الناز شاکردوست به عنوان نقش اصلی در این فیلم قطعی شده است.

الناز شاکردوست سال گذشته با «شبی که ماه کامل شد» یکی از موفق‌ترین دوره‌های کاری‌اش را پشت سرگذاشته و حالا قرار است با «تی تی» بار دیگر برای جایزه جشنواره فجر رقابت کند.

انتخاب بازیگران «تی تی» همچنان ادامه دارد و دیگر عوامل این فیلم به زودی معرفی می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احتمال اکران «کامیون» در پاییز – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کامبوزیا پرتوی از آخرین وضعیت اکران فیلم سینمایی «کامیون» گفت.

به گزارش سینماپرس، کامبوزیا پرتوی کارگردان سینما، درباره آخرین وضعیت اکران «کامیون» به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فعلا که ترافیک اکران داریم و نمایش فیلم در این اوضاع دشوار است، اما تلاش می کنیم و امیدواریم که پائیز اکران شود.

فیلم سینمایی «کامیون» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی کامبوزیا پرتوی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در شش بخش بهترین فیلمنامه، فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد، تدوین و چهره پردازی کاندیدای دریافت جایزه شد که در نهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.

در «کامیون» سعید آقاخانی، نیکی کریمی، رامین راستاد، شایسته ایرانی، تروسکا جولا، نسرین مرادی و یعقوب پرسا بازی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرمایه سالاری تمام مناسبات سینمایی را بر هم زده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالله علیخانی گفت: راه ورود پول‌هایی که مشخص نیست منبعشان کجاست، به سینما باز شده و مناسبات سینمایی را بر هم زده است.

به گزارش سینماپرس، عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما، درباره سرمایه سالاری در سینما و عواقب آن به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اخیراً راه ورود پول‌هایی که مشخص نیست منبعشان کجاست، به سینما باز شده است. عده‌ای هستند که از این پول‌ها حمایت می‌کنند و فقط به این می‌اندیشند که پول و سرمایه وارد سینما شود؛ غافل از اینکه آن‌هایی که سرمایه می‌آورند، اگر همین فردا بازار سکه خوب شود، پولشان را آنجا خواهند برد و سینما و فیلمسازی را تعطیل می‌کنند.

او افزود: این آدم‌ها فقط دنبال پول و درآمدزایی هستند و اگر در سینما دیده می‌شوند، بازار سکه و دلار و ملک راکد شده وگرنه دلشان برای ما سینمایی ها نسوخته است. آنها با هرج و مرجی که در سینما ایجاد کردند، به بخش خصوصی ضربه مهلکی می‌زنند.

این تهیه کننده ادامه داد: تا چند سال قبل تهیه کننده و کارگردان کار خودشان را می‌کردند، اما با این بی نظمی ها، همه مناسبات در حال فروپاشی است. متأسفانه عده‌ای هم با این گروه سرمایه گذار همراه شده اند و به فکر عواقب منفی آن نیستند. در صورتی که اگر به بقای فعالیتشان در دراز مدت فکر کنند، چنین کاری نخواهند کرد.

علیخانی در پایان گفت: سرمایه سالاری بجز بالا بردن دستمزدها و هزینه تولید، روابط را هم در سینما بهم زده و بخش خصوصی که مستمر کار می‌کرد، نابود شده و رو به محو شدن است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «سلفی با رستم» آغاز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت مقابل دوربین رفت.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «سلفی با رستم» به نویسندگی و کارگردانی حسین قناعت به تازگی در شهرستان رودبار آغاز شده است. گروه پس از اتمام سکانس‌های رودبار عازم تهران می‌شوند و فیلمبرداری را در لوکیشن‌هایی چون شهرک غزالی و… ادامه خواهند داد.

شقایق فراهانی، امیرحسین صدیق، آناهیتا همتی، زهرا جهرمی، رامین ناصرنصیر، محمدرضا هدایتی، مرتضی زارع، عباس محبوب، امین چناران، میرطاهر مظلومی، علی استادی، به همراه هنرمندان خردسال هلیا آهنگری و راستین عزیزپور گروه بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند. تست گریم تمامی بازیگران این فیلم نیز ظرف یکی، دو هفته گذشته انجام شده است.

«سلفی با رستم» در ادامه چند ساخته اخیر حسین قناعت در ژانر کودک و نوجوان قرار دارد و در خلاصه داستانش آمده: هلیای ۱۰ ساله بی‌آنکه از رازهای پدرش آگاه باشد زندگی به ظاهر آرامی دارد، اما هنگامی که رازها برملا می‌شوند زندگی‌اش را دگرگون می‌کنند.

دیگر عوامل این پروژه سینمایی عبارتند از تهیه‌کننده: حسین قناعت، سرمایه‌گذار: میثم آهنگری، مجری طرح: حسین تبریزی، جانشین تولید: میثم آهنگری، مدیر فیلمبرداری: افشین علیزاده، صدابردار: فرهاد تبریزی، طراح صحنه و لباس: کیوان ذوالفقاری، طراح گریم: جنان صدفی، مدیر برنامه‌ریزی: زهرا جهرمی، برنامه‌ریز: حمیدرضا ازوجی، مدیر صحنه: پگاه نایب، منشی صحنه: هدیه نصیری، دستیار یک کارگردان: جواد صالحی، دستیار دوم کارگردان: اشکان نصرالدیوانی، مدیر تولید: فریبا خلیلی، مدیران تدارکات: اصغر بازگشا، فرهاد هواخواه، دستیار تولید: علی کریمی، تدوین: پریسا پروین‌نیا، جلوه‌های ویژه: صالح کشوردوست، ردا مرادی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمیته تأیید سرمایه‌گذاران سینما تشکیل شود/ اخلال‌گران را حذف کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان پیشنهاد کرد کمیته‌ای با حمایت رئیس سازمان سینمایی به‌منظور تایید سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان سینما و حذف اخلال‌گران اقتصادی تشکیل شود.

به گزارش سینماپرس، سیدضیاء هاشمی دبیر شورایعالی تهیه‌کنندگان و رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در واکنش به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم بازنگری در فرآیند احراز صلاحیت تهیه‌کنندگان سینما به مهر گفت: پیش از هرچیز باید خدا را شاکر باشیم که وزیر ارشاد  مطالبی درباره پول‌های کثیف بیان کردند، اما نباید فراموش کنیم همه سرمایه‌هایی که وارد سینما می‌شود پول‌های بادآورده نیست.

وی بیان کرد: امیدواریم سازمان سینمایی با صحبت‌های اخیر وزیر ارشاد شرایطی را فراهم آورد تا از سوی صنوف سینمایی ستادی جهت شناسایی منابع مالی تهیه‌کنندگان شکل بگیرد تا از ورود پول‌های مشکوک جلوگیری شود. این ستاد باید خالی از مدیران و افرادی باشد که منافعشان درگیر این قبیل پول‌ها است.

شناسایی تهیه‌کنندگانی که بی‌رویه تولید می‌کنند

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان ادامه داد: درحال حاضر صنوف تهیه‌کنندگان در سینما شامل ۴ تشکل است و به راحتی می‌توان تهیه‌کنندگانی که به‌صورت بی‌رویه دست به تولید می‌زنند را شناسایی کرد و این مهم که کدام صنف عهده‌دار عضویت این افراد هستند یا کدام  صنف به دنبال چنین سرمایه‌گذارهایی هستند  قابل تشخیص است.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: با توجه به فعالیت قوه قضاییه و شناسایی اخلالگران اقتصادی، به‌راحتی می‌توان فهمید کدام صنوف عهده‌دار عضویت تهیه‌کنندگان مخل اقتصادی هستند و مدافعان تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذارانی از این دست چه کسانی هستند؛ مدافعانی که نزدیک به دستگاه‌های دولتی بوده و هستند.

چرا ما اجازه می‌دهیم افراد سرمایه‌دار اما ناآگاه به حوزه فرهنگ وارد سینما شوند؟ این افراد معمولا به‌صورت قوم و قبیله‌ای و وابسته به سرمایه، وارد سینما می‌شوند و درباره فیلمنامه‌های همکاران ما هم اظهارنظر می‌کنند! هاشمی افزود:  تا زمانی که ویژه‌خواری در سیستم صنفی حاکم است و این گروه از افراد (به دلیل نزدیکی به دستگاه‌های دولتی) مسئولیت‌های بزرگی دارند که حرف اول را می‌زنند، به نتیجه مطلوب نخواهیم  رسید.

وی با اشاره به اینکه امروز به این دلیل که صنوف سینمایی هنوز به صورت واحد فعالیت نمی‌کنند، شرایط عجیبی در سینما به بوجود آمده است، توضیح داد: متاسفانه برخی از اعضای تشکل‌های تهیه‌کنندگی حامی گروهی از سرمایه‌گذارانی که پول‌های مشکوک داشته و بی‌رویه هزینه می‌کنند هستند. این افراد حضور پررنگی هم در صنف دارند. بهتر است به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجهی دقیق داشته باشیم و در همین راستا ستاد شناسایی با حمایت رییس سازمان سینمایی تشکیل شود تا این گروه از تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران که معادلات سینمای ایران را به هم زده‌اند شناسایی و از دایره تهیه و تولید حذف شوند.

این تهیه‌کننده سینما تأکید دارد: اعضای ستاد باید افرادی باشند که در مقابل پول‌های بی‌حساب وسوسه نشده و از این پول‌ها برای تولید و پخش آثار استفاده نکرده باشند همچنین از دوستان  و هواداران این افراد نبوده و هیچ سنخیتی (فکری و مالی) با آن‌ها نداشته باشند.

هاشمی گفت: نکته قابل تامل این که افرادی مایل به حضور در سینما هستند و قصد مشارکت در کارهای سینمایی دارند و بهتر است آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت در سینما هدایت کنیم. ما نباید اجازه دهیم تنها راه ورود این افراد به سینما تولید فیلم باشد و با ورود غلط این افراد هزینه ساخت فیلم‌ها چند برابر شود. مانند اکثر فعالیت‌های تخصصی دیگر در کشور؛ به طور مثال سرمایه‌داران در حوزه نظام پزشکی وارد می‌شوند و بیمارستان احداث می‌کنند و حمایت هم می‌شوند، اما سرمایه‌دار امکان طبابت در حوزه پزشکی نخواهد داشت.

وی افزود: چرا ما اجازه می‌دهیم افراد سرمایه‌دار اما ناآگاه به حوزه فرهنگ، وارد سینما شوند؟ این افراد معمولا به‌صورت قوم و قبیله‌ای و وابسته سرمایه، ‌ وارد سینما می‌شوند و درباره فیلمنامه‌های همکاران ما هم اظهارنظر می‌کنند. برخی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان به این اظهارنظرها تن می‌دهند که این از هر خفتی بالاتر است. متاسفانه در شرایط امروز سینما می‌بینیم افردی که سال‌ها در صنف دستفروش، خرده فروش و شاگرد راننده (با احترام به صنوف نامبرده) فعال بوده‌اند  با حمایت برخی از صنوف در سینما فعال شده‌اند! این افراد چگونه به چنین سرمایه‌های افسانه‌ای دست پیدا کرده‌اند که بی رویه  آن را در سینما خرج می‌کنند؟ معتقدم کسانی که بی رویه هزینه می‌کنند برای پولشان زحمت نکشیده‌اند. صرف پول زحمت کشیده با علم به عدم بازگشت سرمایه، توجیه اقتصادی ندارد.

سازمان سینمایی سنگ‌اندازان را شناسایی کند

دبیر شورایعالی تهیه‌کنندگان گفت: انتظار می‌رود آقای انتظامی رییس سازمان سینمایی در این زمینه اقدامات لازم برای یکپارچگی تهیه‌کنندگان را انجام دهد، سازمان سینمایی با توجه به جلسات و گزارشات ارایه شده به راحتی می‌تواند تشکل‌های صنفی تهیه‌کنندگان را بررسی کند تا افرادی که برای ایجاد شرایط مناسب در سینما سنگ‌اندازی می‌کنند، مشخص شوند.

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان ادامه داد: در اساسنامه‌های صنوف سینمایی بندی به عنوان مصاحبه با متقاضی وجود دارد که می‌توان جلوی ورود برخی از افراد در حوزه تهیه‌کنندگی را گرفت. همچنین می‌توان افرادی که معادلات سینمایی را بهم می‌زنند و عضو یکی از تشکل‌های تهیه‌کنندگی هستند، شناسایی و از ادامه حضورشان اجتناب کرد.

معتقدم رییس سازمان سینمایی شرایطی فراهم آورد تا  کسانی که در سینما موثرند و به هیچ یک از افراد با پول‌های ناسالم نزدیک  نیستند، کمیته‌ای را تشکیل دهند تا در آن کمیته سرمایه‌گذاری افراد مورد تایید قرار گیردهاشمی در پاسخ به این پرسش که مرجع مشترکی برای بررسی ورود تهیه‌کنندگان به سینما و یا روند فعالیت آن‌ها وجود دارد یا خیر گفت: شورای ۵ نفره برای صدور پروانه تهیه‌کنندگی تنها برای ورود تهیه‌کنندگان در نظر گرفته شده است، اما بعد از اینکه تهیه‌کننده موردنظر وارد کدام تشکل می‌شود و چه فعالیتی انجام می‌دهد، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و این شورا نیز نمی‌تواند به آن ورود پیدا کند. البته سازمان سینمایی مدتی است اعلام کرده پروانه تهیه‌کنندگان اول را بدون توجه به ظرفیت صادر کنند.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که در حال حاضر تنها مشکل سینما، ورود تهیه‌کنندگان جدید نیست، زیرا پول‌های باد آورده  ممکن است از سوی تهیه‌کنندگان باسابقه وارد سینما شود. ورود این نوع پول‌ها، سینما را از تعادل خارج کرده و این مساله به معنای یک فساد کامل است و متاسفانه هیچ مرجعی برای رسیدگی و بررسی فعالیت‌های تهیه‌کنندگان وجود ندارد. باید بررسی شود سرمایه‌گذارهایی که پول‌های ناسالم وارد سینما می‌کنند چه کسانی هستند چرا که  این سرمایه‌گذاران و هم تهیه‌کنندگانی که اجازه ورود این پول‌ها را می‌دهند برای سینما خطرناک هستند.

هاشمی بیان کرد: سینمایی که تنها در سال‌ گذشته، بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته، چند سال است مورد تهاجم برخی سرمایه‌گذاران با پول‌های مشکوک قرار گرفته است که این پول‌ها جز آسیب چیزی برای سینما نداشته و ندارد. سینما سال‌ها است که روی پای خودش فعالیت کرده و این پول‌ها جز نابودی سینما ثمره‌ای ندارند. گرفتن پول بیش از حد از سرمایه‌گذارانی که قصد شهرت طلبی ندارند جایز نیست و جز نابودی سینما چیز دیگری عاید سینما نمی‌کند. تهیه‌کنندگانی که با این پول‌ها فیلم می‌سازند و اظهارنظر درباره سینما می‌کنند بدانند که تنها نباید موقعیتی که در آن قرار گرفتند را ببینند با استفاده از این پول‌ها و هزینه کرد بی رویه در سینما این هنر صنعت را از تعادل خارج کرده و نابود می‌کنند.

شرط تأثیرگذاری کمیته تأیید سرمایه‌گذاران

 تهیه‌کننده «شوکران» تاکید کرد: معتقدم رییس سازمان سینمایی شرایطی فراهم آورد تا  کسانی که در سینما موثرند و به هیچ یک از افراد با پول‌های ناسالم نزدیک نیستند، کمیته‌ای را تشکیل دهند تا در آن کمیته سرمایه‌گذاری افراد مورد تایید قرار گیرد، تاکید می‌کنم که اعضای این کمیته نباید منافعی مشترک با این افراد در هر زمینه‌ای (تولید و توزیع) داشته باشند  در غیر این صورت تشکیل ستاد  نمی‌تواند چندان تأثیرگذار باشد. با تشکیل ستاد به‌راحتی می‌توان مشکلات موردنظر را مورد بررسی قرار داد و آن را برطرف کرد.

وی بیان کرد: دولت به هر ترتیب شده باید تشکل‌ها را درگیر کند تا همه دست به دست هم دست این افراد را از سر سینما کوتاه کنیم البته ممکن است اختلاف نظرهایی در تشکل‌ها وجود داشته باشد اما همه باید با این‌ مساله درگیر شوند. دولت باید در این حوزه مدیریت کند و امیدواریم دکتر انتظامی در این راه از وجود  مشاورانی بهره ببرند که به شرایط امروز سینما به درستی واقف باشند و در دهه‌های گذشته سیر نکنند.

هاشمی در پایان گفت: از سوی دیگر مشکل اساسی سینما تبعیت از قوانین و آیین‌نامه‌های نخ‌نما است نحوه ارائه پروانه ساخت به تهیه‌کنندگانی که سال‌ها فعالیت دارند دست و پا گیر و ناشیانه است، اما در این میان برخی از تهیه‌کنندگان به‌راحتی پروانه ساخت‌های متعددی دریافت می‌کنند، فیلم می‌سازند و  اثرشان به سرعت در سینماها اکران می‌شود، بودجه‌های میلیاردی برای تبلیغ این فیلم‌ها صرف می‌کنند در حالی که فروش اثر در گیشه حتی تامین‌کننده بخش کوچکی از این هزینه‌ها نیست. به نظر می‌رسد باید ارشاد در قوانین و مقررات بازنگری اساسی ایجاد کند.

مشاهده خبر از سایت منبع