X

بایگانی مهر 18, 1398

دفتر سینمایی

همکاری میان فرهنگستان زبان و ادب فارسی با سازمان استاندارد نظام مند شود


مدیر شورای واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نظام مند شدن همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان استاندارد خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مخاطب خاص» ویژه اربعین روی آنتن شبکه سه می‌رود


برنامه تلویزیونی «مخاطب خاص» با اجرای رسالت بوذری امشب زنده و مستقیم از شبکه سه سیما و از کربلای معلی پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای انتشار کلیپ تبلیغ فیلم با صدای یک زن چه بود؟/ دشمن از چه هیئت هایی می ترسد؟/ پاسخ دندان شکن زائران راهپیمایی اربعین به ادعای ناامنی در عراق/


برترین اخبار سرویس فرهنگی مورخ هجدهم مهر ۹۸ در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیما تیرانداز و پژمان بازغی در «سلفی با دموکراسی» همبازی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیما تیرانداز به گروه بازیگران فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی پیوست.

به گزارش سینماپرس، پس از پولاد کیمیایی، پژمان بازغی، آتیلا پسیانی و امیرعباس گلاب در فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی»، سیما تیرانداز نیز به جمع بازیگران دهمین فیلم سینمایی علی عطشانی اضافه شد.

«سلفی با دموکراسی» فیلمی درباره جانبازان و شهدای هشت سال دفاع مقدس و داستان آن تقریبا در ادامه داستان فیلم «دموکراسی تو روز روشن» است.

این فیلم که با حجم زیادی از جلوه‌های ویژه ساخته خواهد شد صبح چهارشنبه ۱۰ مهر ماه کلید زده شد.

عوامل فنی این پروژه عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: علی عطشانی، نویسنده: مسعود و امیرعلی احمدیان، تهیه‌کننده اجرایی: سید محمد احمدی، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، دستیار یک و برنامه‌ریز: امیر رونقی، مدیرتولید: سعید دلاوری، مشاور تهیه‌کننده: سید محمدتقی هاشمیان، صدابردار: محمد شاهوردی، طراح چهره‌پردازی: امید گلزاده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آرزو» به فستیوال هوف آلمان رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «آرزو» ساخته علیرضا قاسمی و علیرضا اسفندیارنژاد اولین حضور بین‌المللی خود را در فستیوال هوف آلمان تجربه می‌کند.

به گزارش سینماپرس، پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم Hof امسال میزبان فیلم کوتاه «آرزو» ساخته علیرضا قاسمی و علیرضا اسفندیارنژاد به نمایندگی از ایران است. فیلم کوتاه «آرزو» که به تازگی آخرین مراحل پس‌تولید خود را در کشورآلمان به اتمام رسانده است محصول مشترک شبکه‌ی ARTE و SWR است.

فستیوال هوف در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده است و مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور آلمان پس از فستیوال فیلم برلین به حساب می‌آید. فیلمسازانی نظیر جیم جارموش، وین وندرس، مارین اده، پیتر جکسون، ورنر هرتسوگ، تام تیکور و کارولین لینک تنها معدود نام‌های بزرگی هستند که نخستین حضور بین‌المللی خود را در این جشنواره تجربه کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سندرم شفافیت و راه دشوار سازمان سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

طاهره شاطری/ تغییرات مدیریتی در ساختار سازمان سینمایی کشور موجب شد تا این مجموعه همواره سردرگریبان به عنوان یکی از پیشگامان شفافیت مبدل گردد و برخی زیرمجموعه های این سازمان که حتی خود را موظف به پاسخگویی به خداوند هم نمی دانستند! در اقدامی شگرف، گزارش عملکرد سالانه و چهارماهه و پنج ماهه و … خود را تهیه نموده و شیوه نامه های اجرایی خود را در معرض عموم جامعه قرار دهند. اقدامی مهم که سوای ثبت و ضبط آن در کارنامه مدیریت حسین انتظامی؛ قطعا در حافظه تاریخی سینمای ایران نگاشته خواهد شد. البته در این میان توجه به چند نکته ضروری است:

۱. در مدیریت استراتژیک، کسب گزارش اول قدم در مسیر تحول سیستمی محسوب می شود و از این جهت است که یک مدیر موفق به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب، نیاز مبرمی به دریافت گزارش های منظم و صحیح از بخش های مختلف و شناخت دقیق از وضعیت کنونی سیستم تحت کنترل خود دارد و در عین حال می بایست مراقبت نماید تا حجم این گزارشات به نحوی فزونی پیدایی نکند که اصل رسیدن وضعیت مطلوب یا مورد فراموشی واقع شود و یا اساسا سطح وضعیت مطلوب به دریافت همین قسم گزارش های نوبه ای از وضعیت موجود تقلیل داده شده و به تعبیری بهتر، مجموعه بجای تبیین وضعیت مطلوب و تعریف راهبرد دقیق به منظور عبور از وضعیت موجود و رسیدن به آن موقعیت، دچار سندرم شفافیت گردد.


۲. انتشار شیوه نامه ارزیابی و میزان حمایت زیر مجموعه های مختلف سازمان سینمایی کشور را می بایست اقدامی مهم به منظور رُشد حداکثری صنعت سینمای ایران و حذف مافیای قدرت از پیکره آن قلمداد نمود؛ اقدامی که به عنوان شروعی خوب در راستای رسیدن به وضعیت مطلوب ارزیابی نمود. اقدامی که در صوررت سهل انگاری می تواند به ضد خود مبدل شده و وجاهیت حضور افرادی معلوم الحال در ساختار سینمایی کشور را مشروعیت بخشیده و حتی ممکن است تا ایشان را به آلت دست و گروه فشاری موجه و قانونی در کانون های قدرت و مافیای دخیل در سینمای ایران مبدل سازد.



۳. اصل انتشار شیوه نامه های حمایتی می تواند به عنوان گامی در راستای اصلاح سیستم و گذار سیستمی از وضعیت موجود قلمداد شود و به مدیر استراتژیسیتی همچون انتظامی توانمندی لازم را جهت بهره مندی از نظرات کاشناسی بخشیده و این در حالی است که سوای نظر از برخی تعاریف سطحی و یا کلی صورت گرفته در تمامی این شیوه نامه ها، آنچه که می تواند به عنوان اصلی ترین وجه مشترک تمامی این چند شیوه نامه منتشر شده مورد توجه قرار گیرد، حضور شورایی متشکل از افرادی است که در نهایت امور بر وفق نظر و سلیقه ایشان چرخیده و اساس تمامی حمایت ها سازمانی، حول منویات ایشان صورت می پذیرد. به عنوان مثال تمامی تصمیمات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و حمایت های این مرکز از تولیدات مستند و مستندسازان کشور به شورایی چهار نفره و متشکل از مرتضی رزاق‌کریمی، فرهاد ورهرام، محمد مقدم و معین کریم‌الدینی محدود و منوط شده و این مرکز در عرصه حمایت از فیلم‌های کوتاه و انیمیشن نیز در نهایت تمامی ضوابط خود را محدود به نظر شواریی دیگرمتشکل از امیرمحمد دهستانی، مریم کشکولی‌نیا، بهرام عظیمی، امیر سحرخیز و باز هم مرتضی رزاق‌کریمی می سازد و یا آنکه گروه سینمایی هنر و تجربه، در شیوه نامه ارزیابی و میزان حمایت خود، پس از ترجمه برخی از واژگان سینمایی و ارایه تعاریفی ناقص از فیلم هنری و تمایزات فیلم تجربی، تمامی شخصیت این گروه و احراز شرایط و قرار گرفتن آثار در رده های مختلف این گروه را منوط به نظر شورایی متشکل از ایرج تقی پور، جعفر صانعی مقدم، هوشنگ گلمکانی، سیف الله صمدیان، شهرام مکری، جمال امید و امیرحسین علم الهدی قرار داده و ایشان را مرجع تشخیص هنری و یا تجربی بودن و یا نبودن آثار و تولیدات متقاضی در این گروه می سازد.



۴. پس باید اعتراف نمود که انتشار این چنین شیوه نامه های حمایتی زیر مجموعه های مختلف سازمان سینمایی و محدودساختن تمامی ضوابط و مقرارات و به نوعی رسمیت بخشیدن به سازوکار تعیین احراز شرایط حمایتی مجموعه هایی همچون بنیاد سینمایی فارابی و یا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و یا گروه سینمایی هنر و تجربه و … در قامت شوراهایی متشکل از افرادی با سلایق مشخص و علایقی معین اگر چه در کوتاه مدت می تواند مدیریت سینمایی کشور را برای عبور از شرایط کنونی و رسیدن به شیوه نامه هایی منضبط و مبتنی بر کارشناسی کمک کند؛ اما باید توجه داشت که امتداد این مسیر و عدم ایجاد تغییرات در این شیوه نامه ها موجب می شود تا طیف سینماگرانی که قصد جلب حمایت حاکمیت را در ظاهر این مجموعه ها به عنوان مجموعه های حاکمیتی دارند، بجای تعریف خود در قالب های مد نظر نظام جمهوری اسلامی، به بازتعریف خود مبتنی بر مزاج آقایانی نمایند که در این شوراها از حق رای و تاثیر گذاری برخوردار می باشند.



۵. باید پذیرفت که کارنامه تعداد قابل توجهی از افراد تاثیرگذار در شوراهای معرفی شده، در تعارض و بعضا در تقابل با سیاست های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ عمومی بوده و از این جهت معلوم نیست که چگونه تطابق میان خروجی عملکرد و شان جایگاهی این مجموعه ها در امر حمایت از تولیدات و تولید کنندگان صنعت سینمای کشور اتفاق خواهد افتاد. پس در این شرایط طبیعی است که شخصیت های تاثیر گذار این قبیل شوراها اقدام به توسعه منویات خود و کمک به سینماگران و آثاری منطبق بر دیدگاه ها و سلایق خود، البته با بودجه بیت المال نمایند و از این جهت طبیعی است شخصیتی که فیلم سینمایی هجوم را ساخته و یا ذهنیتی که به فیلم سینمایی ماهی و گربه پرداخته و یا گنگ خواب دیده حاصل باورهای اعتقادی او بوده و یا با شهر زیبا به ترویج موج ضد قصاص سازی در سینمای ایران کمک نموده و یا موج ضد جنگ سازی و حتی تقابل با ژانر دفاع مقدس را در کارنامه خود داشته اند و… به هیچ عنوان اجازه ندهند تا شورای تحت تصرف ایشان به اکران آثار و تولیداتی در راستای اهداف انقلاب اسلامی مبادرت ورزد و یا حتی طیف فیلمسازان علاقمند به مبانی انقلاب اسلامی رُشد و نمو یابند.



۶. سازمان سینمایی کشور به عنوان یکی از مجموعه های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی و در ذیل قوه مجریه تعریف می گردد و از این جهت شاخصه عملکرد اجرایی این مجموعه مورد اندازه گیری واقع خواهد شد و کسب توفیق و یا عدم آن منوط به ملاحضه مجموعه خروجی های سینمای کشور در گونه های مختلف سینمایی کوتاه و بلند و مستند و … می باشد. پس ضرورت دارد تا به فرعی بودن اهمیت این گونه گزارش ها در تعریف و اندازه گیری میزان موفقیت یک مجموعه اجرایی توجه داشت و دقت نمود که اساسا کاربرد گزارش  عملکرد به عنوان یک امر ضروری و مهم برای تمامی سیستم های اجرایی، تعریف وضعیت موجود در جهت رسیدن به وضعیت مطلوب می باشد و بدبخت آن سیستم اجرایی است که وضعیت مطلوب و نقطه آمال خود را رسیدن به شفافیت قرار داده و به دریافت همین گزارش  عملکردی بسنده کند و فکر کند که تنها وظیفه سازمانی ایشان دیدن و نظاره کردن است.



۷. قطعا عموم بخش های نظارتی در تمامی سیستم ها و بالاخص سیستم های اجرایی می بایست امر شفافیت را در مجموعه های تحت نظارات خود دنبال نموده و حتی می توانند نقطه مطلوب و غایت هدف خود را دستیابی به چنین امری قرار دهند و از این جهت موجه است که معاونت ارزشیابی و نظارت سینمایی و سمعی و بصری این سازمان به صورت رسمی و درچاچوبی اعلام شده، شفافیت را به عنوان سرمنزل مقصود تعریف نموده و هر سه دفتر اصلی خود، یعنی دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم و همچنین دفتر نظارت بر تولید فیلم و بالاخص دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع را موظف سازد تا موضوع شفافیت را به عنوان غایت مقصود و اصلی ترین هدف خود پیگیری و به عنوان وظایف سازمانی مطالبه نماید.



۸. یکی از اصلی ترین وظایف معاونت ارزشیابی و نظارت سینمایی و سمعی و بصری چه در نوع چینش جدید دفاتر سه گانه و چه در ساختار پیشین آن که سه دفتر با عناوین دیگری همچون دفتر سینمای حرفه‌ای، دفتر نمایش‌خانگی، مستند و فیلم کوتاه و دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع تعریف می شدند؛ تبیین وضعیت حال حاضر صنعت سینمای ایران می باشد. کارکردی که به صورت گزارش های نوبه ای می تواند چشم انداز روشنی را در اختیار متولیان فرهنگی کشور در دیگر بخش ها قرار دهد و در عین حال به صورت ویژه و مشخص، ریاست سازمان سینمایی را به عنوان تولیت رسمی صنعت سینمای ایران کمک می کند تا انحراف از برنامه را به سرعت متوجه شده و ایشان را در تشخیص میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و برنامه های مطلوب خود یاری می نماید.



پیگیری شفافیت می تواند به عنوان غایت مقصود معاونت ارزشیابی و نظارت و نه کل مجموعه سازمان سینمایی کشور تعریف شده و این معاونت موظف شود تا در این دوران مدیریتی، پیگیر تنظیم و تعریف سامانه ای ویژه جهت کسب و ارایه آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت موجود سازمان سینمایی و مجموعه های تحت مدیریت آن و ترسیم شرایط هر زمانی صنعت سینمای ایران شود. البته باید توجه داشت که این امر نیازمند تعریف سامانه ای هوشمند جهت انعکاس برخط اطلاعات و به تبع آن ارایه گزارش هایی فرا تنظیم شده می باشد. به این معنی که صرف ارایه گزارش عملکرد توسط مجموعه های مختلف، اگر چه می تواند شروعی مناسب در امر شفافیت قلمداد شود؛ اما نباید استعداد عموم مدیریت ها برای آمارسازی را فراموش نمود و از این جهت تنها مسیر برای دریافت گزارش های صحیح و بدور از هر گونه شایبه ای را می بایست در ثبت و ضبط آنلاین و برخط تمامی فعالیت های یک مجموعه و در نهایت پایش این اطلاعات به واسطه هوش مصنوعی (Artificial intelligence) و تنظیم گزارش توسط سیستمی فرا اقناع پذیر و قابل تطمیع و تهدید احتمالی دانست!



موضوعات فوق الذکرر، مواردی بسیار مهم در مدیریت استراتژیک بوده و قطعا مدیری همچون ریاست کنونی سازمان سینمایی کشور از آن مطلع می باشد و مراقبت خواهد نمود تا پهنه مدیریت وی دچار سندرم شفافیت و درگیر و دار چنین آفتی واقع نشود و البته در این میان فراغت از برخی مشاوران همیشگی و همه جایی در کنار گسترش طیف و بهره مندی ایشان از نظرات تمامی اهالی سینما می تواند راه گشا بوده و تولیدات سینمایی کشور را به سمت و سویی هدایت نماید که وجاهتی آبرومندانه از این دوران مدیریت در تاریخ سینمای کشور به ثبت رساند. انشالله



مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باران کوثری بازیگر «کشتارگاه» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: باران کوثری به عنوان بازیگر فیلم سینمایی «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «کشتارگاه» اولین همکاری باران کوثری و عباس امینی در سینمای ایران است و پیش از این مانی حقیقی و امیرحسین فتحی هم حضورشان در این فیلم قطعی شده بود.

«کشتارگاه» که به قلم عباس امینی و حسین فرخ‌زاده نوشته شده، روایتی از مشکلات اجتماعی این روزهای کشور است که قرار است طی ماه‌های آینده در بخش‌هایی از جنوب کشور و تهران جلوی دوربین برود و هم اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد.

علی طلوعی سرمایه‌گذار و جانشین تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است و سعید صفرپور هم به عنوان مجری طرح در این فیلم حضور دارد.

«کشتارگاه» چهارمین فیلم بلند عباس امینی پس از «والدراما»، «هندی و هرمز» و «ابراهیم» است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طباطبایی‌نژاد دبیر کل ستاد صیانت شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری شد.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در حکمی محمدمهدی طباطبایی‌نژاد را به‌عنوان دبیر کل جدید ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری منصوب کرد.

در حکم حسین انتظامی خطاب سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد آمده است:

«با توجه به انتقال و تمرکز فعالیت مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز محصولات سینمایی و سمعی و بصری در معاونت ارزشیابی و نظارت و با تکیه بر جلب همکاری و مشارکت همه جانبه صنوف سینمایی اعم از تهیه‌کنندگان، موسسات ویدئورسانه، دفاتر توزیع و پخش و نظیر آن و به منظور ایجاد امنیت و تثبیت و تقویت فضای اطمینان بخش برای عرضه آثار سینمایی و سمعی و بصری به موجب این حکم به‌عنوان «دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری» منصوب می‌شوید.

هماهنگی با نهادهای ذیربط و تشکیل ستاد مذکور با مشارکت صنوف سینمایی برای انجام فعالیت فرهنگی- ترویجی و مبارزه با شبکه‌های غیرمجاز و هدایت دبیرخانه استانی ستاد مذکور از جمله ماموریت‌های جنابعالی می‌باشد.

بدیهی است موسسه سینماشهر به عنوان نهاد پشتیبان همکاری و همراهی لازم را درپیشبرد این وظیفه خطیر بر عهده خواهد داشت.»

انتظامی همچنین از خدمات مهدی یزدانی دبیر سابق این ستاد قدردانی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وظیفه جشنواره ها، ایجاد بازار نیست و فقط می توانند جریان سازی کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وحید گلستان دبیر جشنواره «رشد» در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از پنجاه دوره برگزاری، ما هنوز بازار پررونقی از تولید و نمایش فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی درکشور نداریم، اظهار داشت: فراموش نکنید که وظیفه جشنواره ها، ایجاد بازار نیست و فقط می توانند جریان سازی کنند تا روندهای قبل و بعد از خود یعنی تولید و بازار پخش فیلم ها تقویت شوند؛ لذا این نقد نمی‌تواند به ذات جشنواره «رشد» وارد باشد.

به گزارش سینماپرس، وحید گلستان دبیر چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی «رشد»، در گفتگو با برنامه زنده «پارک شهر» شبکه رادیویی تهران به پرسش‌هایی درباره این جشنواره پاسخ داد و از تحولات تازه ای در این رویداد گفت که می توانند برای فیلمسازان و فعالان اقتصادی سینما بسیار جذاب باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که جشنواره فیلم «رشد» به اعتقاد بسیاری ازکارشناسان با اهداف اولیه تأسیس خود فاصله‌ای معنادار یافته گفت: چنین ذهنیتی گرچه شاید درباره اثرگذاری جشنواره تا حدودی صدق کند، ولی درباره هدف‌گذاری اش یقینا نادرست است. زیرا از ابتدا قرار بر این بوده تا این جشنواره، بهترین فیلم‌های علمی و آموزشی و تربیتی که در ایران و جهان تولید می شده را رصد، و به روند آموزشی کشورمعرفی کند تا به عنوان یک رسانه اثربخش وارد فرآیند آموزشی شوند.

وی بیان کرد: این هدف اصلی جشنواره  بوده که نه تنها هنوز دنبال می‌شود بلکه توسعه هم پیدا کرده است. زیرا به عنوان جشنواره تخصصی فیلم های آموزشی، امروز دایره مخاطبانش علاوه بر دانش آموزان کودک و نوجوان، والدین و معلمان و کارشناسان را نیز دربر می‌گیرد. هرچند بیشترین حجم فیلم‌هایش کماکان متناسب با دانش‌آموزان است.

گلستان ادامه داد: قبول داریم که جشنواره فیلم «رشد» بعد از حدود نیم قرن برگزاری باید اثر بخشی بیشتری در فرآیند آموزشی مدارس کشور داشت که ندارد و خود ما هم به دنبال آسیب‌شناسی مساله و کمک به حل آن هستیم. این امر دلایل مختلفی دارد از جمله کم رونق بودن جریان سازی و فرهنگ سازی جشنواره و مهم تر از همه عدم وجود بازار فیلم آموزشی.

دبیر جشنواره «رشد» در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از پنجاه دوره برگزاری، ما هنوز بازار پررونقی از تولید و نمایش فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی درکشور نداریم، اظهار داشت: فراموش نکنید که وظیفه جشنواره ها، ایجاد بازار نیست و فقط می توانند جریان سازی کنند تا روندهای قبل و بعد از خود یعنی تولید و بازار پخش فیلم ها تقویت شوند؛ لذا این نقد نمی‌تواند به ذات جشنواره «رشد» وارد باشد. ولی باور ما این است که جشنواره «رشد» تنها نهادی است که در درون فرایند رسمی آموزش قرار دارد و ظرفیت های قانونی توسعه بازار محتوای یادگیری که قواعد و حساسیتش با سایر بازارهای فرهنگی بسیار متفاوت است را دارد.

وی تاکید کرد: یکی از اتفاق مهم امسال این است که زمینه تحولاتی را به وجود می آوریم  تا از دوره پنجاهم (پاییز سال ۹۹) جشنواره «رشد» به شکل گیری بازاری مورد نظر کمک کند و درنتیجه روی انگیزه های تولید نیز اثر بگذارد. بازاری که قبلا سودآور نبود و توجیه اقتصادی نداشت. در چند سال گذشته با شروع دوره پسا اینترنتی و امکانات فضای مجازی، این رویکرد علاوه بر فرهنگی بودن، یک جریان جذاب مالی هم محسوب می‌شود. ما امسال در گام اول می خواهیم با استفاده از همین زیرساختهای موجود، رویداد « «رشد»» را به ایستگاهی برای بازتعریف و توسعه اکران‌های دانش‌آموزی تبدیل ‌کنیم.

گلستان در تشریح مسیری که می تواند به تاثیر جشنواره «رشد» روی اقتصاد فیلم های کودک، نوجوان و علمی- آموزشی بینجامد گفت: در دنیا نهاد آموزش و پرورش برای اثربخشی برنامه های آموزشی از محتواهای بیرون از خود کمک می گیرد ولی برای ورود این محتوا به جریان آموزشی باید آنها را کنترل کیفی کند. در ایران بهترین مجری کنترل کیفی فیلم ها در بدنه آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و جشنواره «رشد» است. لذا این ظرفیت وجود دارد که این رویداد از جشنواره‌ای که کارکرد آن صرفا رصد و تشویق فیلم ها است به کارکردهای تازه خود نیز دست بیابد، یعنی گسترش محتواهای حوزه های یادگیری و حمایت از اکران فیلم های برگزیده، به ایجاد بازار فیلم آموزشی و تربیتی.

وی با تاکید بر لزوم تجمیع امکانات موجود و ایجاد گفتگو میان جشنواره با فیلمسازان و فعالان بازار فیلم های دانش آموزی گفت: برای رسیدن به چنین چشم‌اندازی باید در متن جشنواره یک نگاه تازه و یک بسترتکنولوژیک جدید ایجاد شود. طبعا در این مدت کوتاهی که من در جشنواره مسئولیت گرفته‌ام، امکان فراهم کردن همه این ها نبود؛ ولی به این سمت دورخیز کردیم و خوشبختانه چند قدم هم جلو رفتیم. از جمله امسال در دوره چهل و نهم هم شاهد خواهید بود که در تهران به برگزاری جشنواره با شیوه همیشگی سئانس های رایگان صبح و بعد از ظهر (برای دانش‌آموزان وخانواده‌ها و کارشناسان) بسنده نمی کنیم؛ بلکه هماهنگی شده که تا ۲ هفته پس از اختتامیه، نمایش آثار برگزیده و شاخص رویداد «رشد» را در سئانس های صبح سینماهای جشنواره با سازوکار بلیت‌فروشی ادامه دهیم. همچنین به دنبال یافتن شکل مقتضی برای ارائه آثار در بستر سامانه های ویدئوی درخواستی هستیم.

دبیر جشنواره بین المللی «رشد» در پایان گفتگو تاکید کرد: بلیت های این اکران آزمایشی قیمت چندانی نخواهند داشت، ولی این اولین اقدام عملی جشنواره «رشد» برای حمایت از تقویت اقتصاد فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی در ایران است؛ که به شکل های دیگر هم ادامه خواهد یافت.

چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های علمی آموزشی تربیتی «رشد» در هفته پایانی آبان ماه توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در تهران، و از آذر تا اردیبشت سال بعد در سایر استان های کشور برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / دیدار هنرمندان با نخبگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


عکس / دیدار هنرمندان با نخبگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مشاهده خبر از سایت منبع