X

بایگانی مهر 19, 1398

دفتر سینمایی

ماجرای یک «پرونده واقعی» فیلم شد – اخبار سینمای ایران و جهان

وی با اشاره به قصه و جزئیات فیلم توضیح داد: این فیلم به قاچاق مواد می‌پردازد که از کشورهایی مثل افعانستان وارد ایران می‌شود. قصه طی یک پرونده به این موضوع می‌پردازد؛ پرونده فردی با اسم مستعار شغال که مبنای واقعی دارد و سعی کردیم شبیه‌سازی کنیم و با جابجایی کاراکترها و شخصیت‌های جدید، واقعیت و تخیل را در کنار هم بیاوریم.

دادویی در پاسخ به اینکه چقدر امکان دارد قاچاقچی مواد مخدر به تماشای فیلم و سریال بنشیند، اظهار کرد: به نظرم باید متوجه شده باشیم که ادم‌های بسیار معمولی در فضای قاچاق فعالیت دارند و اصلا زندگی‌های عجیبی ندارند پس اینگونه نیست که هیچ گاه تلویزیون نبینند و سینما نروند.

حجم قاچاق آنقدر بالاست که ریشه‌کن نمی‌شود

وی درباره ساخت فیلم و سریال درباره قاچاق مواد مخدر و تاثیر آن نیز گفت: کشور ما به لحاظ سوق الجیشی به‌عنوان پل ارتباطی بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده قرار گرفته است و به همین دلیل اینقدر حجم معاملات بالاست و سرریز ان در کشور ما انجام می‌شود. حجم قاچاقچیانی که دستگیر می‌شوند یا مواد کشف و ضبط شده هم بسیار است ولی باز هم می‌بینیم ریشه کن نمی‌شود.

دادویی اضافه کرد: اتفاقا ما هم درباره همین معضل سوالی طرح می‌کنیم و در بخشی از فیلم شخصیت اصلی از رییس خود سوال می‌پرسد که این همه تلاش می‌کنیم چرا باز هم این اتفاقات رخ می‌دهد.

کارگردان فیلم «تعبیر خواب» با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های جدی پلیس مواد مخدر سختی کارشان است، اظهار کرد: ما سعی کردیم این سختی کار را هم نشان دهیم. البته سعی ما این بود سفارشی نباشد بلکه کاری باشد که محتوای ارزشمندی داشته باشد بنابراین محوریت قصه را روی پلیس گذاشتیم هرانچه او می‌بیند ما می‌بینیم. زاویه دید محدود می‌شود اما جذاب می‌شود.

بودجه اجازه نداد سراغ چهره‌ها برویم

وی با اشاره به حضور تئاتری‌ها و عوامل حرفه‌ای در این فیلم گفت: پلیس‌های ما علی عمرانی، پیمان شریعتی و نیما رییسی هستند. عوامل پشت دوربین نیز از حرفه‌ای سینما بودند. اصرار ناجی هنر این بود که نسل جدیدی از بازیگرانی که زحمت می‌کشند در تاتر و کمتر دیده شده اند فضا برایشان فراهم شود و در این فیلم حضور یابند از طرف دیگر بودجه هم اجازه نمی‌داد سراغ بازیگران چهره برویم. شرایط مالی برای پروژه‌های تلویزیونی مشخص است و باید از برخی خواسته‌ها عبور کنید اما ما سعی کردیم از هیچ پلانی نگذریم و جزییات را به دقت در نظر بگیریم.

کارگردان «لونه شغال» با اشاره به دیگر عوامل فیلم عنوان کرد: محمد الادپوش فیلمبردار سینماست که تا به حال کاری برای تلویزیون نداشته است‌ و در این فیلم کنار ماست چون فیلم از لوکیشن‌های سختی برخوردار است و ما موقعیت جعرافیایی شهر را از زاویه‌های مختلفی می‌بینیم که کمتر برای یک فیلم تلویزیونی که بیشتر از فضاهای داخلی کمک می‌گیرد استفاده می‌شود و این کار را دشوار می‌کرد. همچنین سودابه خسروی طراح گریم و بهمن اردلان صداگذار است.

وی در پایان گفت: ما به قدر امکانات و شرایطی که داشتیم کار را تولید کردیم با این حال به اندازه یک دهم بودجه یک فیلم سینمایی این فیلم هزینه برد.

تهیه‌کنندگی این فیلم را حسین مسافر آستانه بر عهده دارد و لیلی عاج و رضا دادویی نویسندگان آن هستند که قرار است امروز جمعه ۱۹ مهرماه ساعت ۱۹:۱۵ از شبکه سه سیما روی آنتن برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی تدبیر و امید اداره نظارت و ارزشیابی را ناکارآمد کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با شکایت دادستان کل کشور آیین‌نامه درجه‌بندی سنی، در شعبه ۲۹ دیوان عدالت اداری، مورد ارزیابی قرار گرفت و ریاست این شعبه آیین‌نامه درجه‌بندی را ابطال کرد.

به گزارش سینماپرس، در طی شش سالی که از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد در حوزه مدیریت سینمایی، گروهی به صورت سازمان یافته از ابتدای استقرار دولت، تلاش کردند تا حوزه نظارت و ارزشیابی را در سازمان سینمایی محدود کنند و عزل و نصب‌های مکرر در این سازمان دلیلی غیر از این هدف نداشت.

حذف آرام «محمد احسانی» یکی از شاه‌مهره‌های عملگرا، در حوزه نظارت و انتقال او به سازمان صدا و سیما برای مدیریت، بر تمرکز خزنده این جریان دلالت دارد و البته «حبیب ایل‌بیگی» مهره بسیار آسانی برای حذف توسط این جریان بود، چون او دومین مدیر اداره نظارت و ارزشیابی بود که در حوزه نظارتی بسیار سختگیرانه عمل می‌کرد والبته در مواردی مثل ۵۰ کیلو آلبالو توان مقاومت نداشت. اما ابراهیم داروغه‌زاده (ریاست سابق اداره نظارت و ارزشیابی) با برنامه تعدیل  یا به نوعی حذف و نظارت توسط «ع. ر» به محمدرضا حیدریان پیشنهاد شد.

تصویر صفحه نخست آیین‌نامه درجه بندی سنی

داروغه‌زاده با طرح درجه‌بندی نگارش آیین‌نامه سنی سعی در طرح پیاده‌سازی محدودیت نظارت بر آثار سینمایی را داشت. «محمدرضا حیدریان» نیز به دلیل مصوبه مجلس و عبور از سن بازنشستگی، در چند ماه فرصت باقیمانده‌اش، تلاش کرد که این طرح را آماده و تکمیل کند و سپس از سازمان سینمایی خارج شود و مدیران سابق این طرح را برای مدیران جدید به عنوان یک میراث شوم باقی گذاشتند.

حیدریان در واپسین‌ روزهای مدیریتش با هماهنگی روابط عمومی سازمان سینمایی، در روزهایی که می‌دانست تا چند ماه دیگر رئیس سازمان سینمایی نیست، با برنامه ریزی در رسانه‌های اصولگرا و انقلابی حضور پیدا می‌کرد و تلاش می‌کرد تا آیین‌نامه درجه بندی را به عنوان یک تلاش راهبردی انقلابی معرفی کند.

روابط عمومی سازمان سینمایی در آخرین روزهای مدیریت حیدریان تا عزل قانونی ابراهیم داروغه‌زاده تلاش می‌کرد در تعامل با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران رسانه‌های انقلابی، موضوع درجه‌بندی را در سازوکاری تبلیغاتی پررنگ جلوه دهد. به هر حال حیدریان خود را یکی از معماران سینمای انقلاب در دهه  شصت می‌داند و تلاش می‌کرد، امر نظارتی که خودش در دهه شصت بنا گذاشته بود را حذف کند.

اما چرا آیین‌نامه درجه‌بندی (اثری از ابراهیم داروغه‌زاده)  علیرغم شعارهای بزک شده مدیران سازمان سینمایی و سینماگران، سینمای ایران را دچار چالش‌های جدی می‌کند؟ این آئین نامه که اردیبهشت‌ماه دوباره تنظیم و امضا شده است. چرا آیین‌نامه درجه‌بندی برای سینمای ایران یک خطربزرگ محسوب می‌شود؟

یکی از اشکلات عمده این آیین نامه این است که براساس قوانین فقط وزیر می‌تواند نسبت به ابلاغ این آیین‌نامه اقدام نماید و رئیس سازمان سینمایی این اختیار را ندارد، ضمن اینکه موارد تعزیری پیش بینی شده در این آیین‌نامه، مستلزم مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

از سوی دیگر در این دستورالعمل، مجازات‌هایی پیش بینی شده که مغایر اصل ۳۶ قانون اساسی است که حکم به مجازات را صرفا در چارچوب قانون مصوب مجلس امکان پذیر می‌داند و لذا از این منظر نیز قابل ابطال است.

تصویر صفحه دوم آیین‌نامه درجه بندی سنی

در صفحه دوم این آیین‌نامه مواردی ذکر شده که بسیار در نوع خود جالب است. مثلا در صفحه دوم این آیین‌نامه مدیران سالن‌های سینما، مکلف به جلوگیری سنین زیر ۱۸ سال برای فیلم‌های با درجه‌بندی  +۱۸ هستند و در در سایر موارد، این وظیفه به والدین واگذار شده است. ضمن اینکه در ردیف ۴، ماده ۳، (در صفحه دوم) صحنه‌های تداعی کننده روابط زناشویی گنجانده شده، که زمینه‌ هنجارشکنی و پخش فیلم‌های خارجی، با چنین صحنه‌هایی را تداعی می‌کند.

 سینمای ایران تنها در مقوله روابط جنسی و نمایش‌های تداعی‌کننده آن ممیزی اعمال می‌کند که با اعمال آیین‌نامه درجه بندی سنی، آخرین سد در مقابل سینماگران برای هنجارشکنی رسمی شکسته خواهد شد و وزارت ارشاد با اجرای این آیین‌نامه به سادگی می‌تواند از پاسخگویی در مقابل نمایش هر اثر ایرانی و خارجی هنجارشکن با اعمال به مرور این آیین‌نامه سرباز زند.

محتوای حاکم بر این آیین‌نامه با بند ۱ از ماده‌­  ۱ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی [رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی] و بند ۴ از ماده­  ۱ [رواج فرهنگ و هنر اسلامی]  کاملا در تعارض است، آیا وزارت فرهنگ{و ارشاد اسلامی} قصد توسعه رذائل اخلاقی را در قالب اجرایی این آیین‌نامه را داشت؟

تصویر صفحه سوم آیین‌نامه درجه بندی سنی

آیین نامه‌ی ابلاغی با «آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم مصوب ۱۳۶۱/۰۲/۰۹ و ماده ۳ از اصلاحات صورت گرفته مصوبه هیئت وزیران در تاریخ۱۳۸۲/۵/۱۹  نمایش هرگونه فیلم در سینماها و سالن‌های عمومی با عدم رعایت نکات زیر  در سراسر کشور ممنوع می‌کند.

۱- عدم رعایت ضوابط شرعی و نحوه حضور زن به گونه‌ای که کرامت انسانی ایشان لحاظ نشود و از سوی اشاعه اعمال رذیله فساد و فحشا.

۲-تشویق و ترغیب و یا آموزش اعتیادهای مضر و خطرناک و راه‌های کسب درآمد از آن‌ها

۳-  کمک به نفوذ فرهنگی بیگانگان.

۴-  نشان‌دادن تصاویر و یا اصوات ناهنجار و نیز فیلم‌هایی که از ارزش تکنیکی و یا هنری نازل برخوردار بوده و تماشاگران را به انحطاط و ابتذال می‌کشانند] تنافر دارد.

در حالیکه در در بند ۳ از ماده­ ی ۳ برای رده­ی سنی ۱۵+ در آیین‌نامه درجه بندی سنی درج شده؛ «دارای صحنه‌­های خشونت آمیز، استعمال مواد مخدر یا روابط خلاف عرف جامعه و یا زبان تند و نامناسب.

از سوی دیکر آیین نامه‌ مورد اشاره با «فصل چهارم از سند مهندسی فرهنگی کشور، مصوب ۲۰/۸/۱۳۹۳ شورای­عالی انقلاب فرهنگی کشور» [دستیابی به هنر متعهد به ارزش‌های اسلامی، انقلابی، معرفت افزا، بصیرت‌ بخش و استکبارستیز از جمله اهداف کلان فرهنگی کشور است]  که هیچ انطباقی با آن  ندارد.

تصویر صفحه چهارم آیین‌نامه درجه بندی سنی

قوه قضاییه وارد گود می‌شود

اما در شرایطی که یک انفعال رسانه‌ای دهشتناک  در برابر چنین دگردیسی فرهنگی حاکم است، قوه قضاییه وارد گود می‌شود. البته سازمان سینمایی فعلی قطعا چالش‌های فراوانی با قوه قضائیه خواهد داشت، چون کارشناس این قوه با دقت و نظارت بیشتری وارد امر فرهنگ شده‌اند. در مورد خاص آیین‌نامه بسیار خطرناک درجه‌بندی سنی، دادستان محترم کل کشور وارد عمل شد. در مورد آیین‌نامه باید به یک نکته ظریف قانونی اشاره کرد.  

در دستورالعمل مجازات های پیش بینی شده که مغایر اصل ۳۶ قانون اساسی است که حکم به مجازات را صرفا در چارچوب قانون مصوب مجلس امکان پذیر می‌داند، آیین‌نامه درجه بندی سنی از این منظر نیز قابل ابطال است و بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی تنها وزراء حق صدور بخشنامه یا دستورالعمل را داشته و لذا صدور این دستور مغایر با این اصل و قابل ابطال در دیوان عدالت اداری است و در دیوان نیز مسبوق به سابقه است.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار مشرق، با شکایت دادستان کل کشور آیین‌نامه درجه‌بندی سنی، در شعبه ۲۹ دیوان عدالت اداری، مورد ارزیابی قرار گرفت و ریاست این شعبه طی  یک رای اعلام‌ می‌کند که این آیین‌نامه و ماحصل تلاش ابراهیم داروغه‌زاده و حیدریان به صورت غیرمستقیم منجر به اباحه‌گری و روابط ناسالم اخلاقی و خشونت می‌شود و از سوی دیگر مجازات‌های تعیین شده نیاز به تصویب قانون دارد و ریاست شعبه ۲۹ دیوان عدالت اداری  دستور توقف آیین‌نامه درجه‌بندی را می‌دهد.

اما پس از آنکه سازمان سینمایی پی به حکم قطعی دیوان عدالت، برای توقف آیین‌نامه درجه‌بندی سنی  برد چون قصد اجرای این دستورالعمل را داشت، ساختار آنرا به یک شیوه‌نامه تغییر داد. در واقع با تغییر نام دستورالعمل به یک شیوه‌نامه‌ قصد دارد آنرا به هر شکل ممکن اجرایی کند اما این شیوه‌نامه نیز با اشکلات فراوانی همراه است.

مثلا در مورد گروه‌های سنی تعیین شده، گروه۹+، ۱۲+، ۱۵ +، چه مصادیقی نمایشی در محتوای آثار را نباید تماشا کنند در متن شیوه‌نامه جدید وجود ندارد. البته در فرآیند این دستورالعمل که بنا به حکم دیوان عدالت اداری غیرقانونی است، تغییر آن به شیوه‌نامه چه ضرورتی دارد. چرا به جای انتصاب ۳۰ نفر و تشکیل یک کارگروه برای رده‌بندی سنی، شورای نظارت سازمان سینمایی و ریاست اداره نظارت و ارزشیابی، با چنین ترفندهایی می‌خواهند از وظایف مشخص شده برای آن‌ها در قالب ساختار رده‌بندی شانه خالی کنند؟

به هرحال اغلب تولیدات سینمای ایران، برای مخاطب بیش از بیست و پنج سال است و گروه‌های سنی ۹ تا ۱۵ سال به صورت خاص تماشاگر تولیدات سینمای ایران نیستند و با تغییرات جدید در شیوه‌نامه درجه‌بندی بازهم سرپوشی برای گریز از امر نظارت دقیق بر محتوای آثاری است که اقدام به دریافت پروانه ساخت و نمایش می‌کنند.

نکته مهم این است که سیدمهدی‌ طباطبایی‌نژاد در مرکز گسترش و سینمای تجربی توان نظارتی چندان قابل اعتنایی در ساخت و حمایت‌های از فیلم‌های اول و مستند نداشت، چگونه ممکن است که در حوزه سینمایی بتواند، ضریب و دقت امر نظارت را افزایش دهد!؟ شیوه‌نامه و دستورالعمل درجه‌بندی هم به رغم ابطال شدن از سوی قوه قضائیه، گریزی برای رها کردن سکان سینمای ایران است.

در برنامه هفت این هفته، سعید الهی کارشناس حوزه فرهنگی در مقابل سعید مستغاثی منتقد سرشناس کشورمان درباره این آیین‌نامه به صورت قانونی ابطال شده گفت‌گو خواهند کرد و این روشنگری در برنامه هفت از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باغ کتاب میزبان ملاقات نویسندگان و شاعران با کودکان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه‌برنامه «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» هم‌زمان با هفته ملی کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشارکت باغ کتاب تهران و با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران، مترجمان و تصویرگران و ناشران پرمخاطب کتاب کودک و نوجوان و برنامه‌های متنوع برای کودکان و نوجوانان در بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۱۸ مهر در باغ کتاب برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، ویژه‌برنامه «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» که هم‌زمان با هفته ملی کتاب با حضور نویسندگان، شاعران، مترجمان و تصویرگران ناشران پرمخاطب کتاب کودک و نوجوان و برنامه‌های متنوع برای کودکان و نوجوانان در بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۱۸ مهر از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در محوطه فروشگاه کتاب کودک و نوجوان باغ کتاب برگزار شد.

نویسندگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان کانون در جمع بچه‌ها

مریم اسلامی، شاعر حوزه کودک و نوجوان اجرای اولین بخش از ویژه‌برنامه «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» را بر عهده داشت. در این بخش از برنامه نویسندگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان کانون مصطفی رحماندوست، فرهاد حسن‌زاده، عباس جهانگیریان، طاهره ایبد، شهرام شفیعی و محدثه گودرزنیا حضور داشتند. اسلامی سؤال مشترکی از همه نویسندگان و شاعران پرسید؛ «آیا شما در مکان خاصی داستان‌ها و شعرهایتان را می‌نویسید؟»

فرهاد حسن‌زاده، نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان دراین‌باره گفت: زمانی که بچه‌هایم کوچک بودند، شب‌ها در خانه داستان‌هایم را می‌نوشتم. البته به نظر من نوشتن داستان نیاز به‌جای خاصی ندارد، من حتی برخی از قصه‌هایم را در پارک می‌نوشتم. چون فضای آن خلوت بود.

او ادامه داد: گاهی هم سرکار در وقت‌های اضافه‌ام داستان می‌نوشتم. در حال حاضر مدتی است که برای خودم یک دفتر کار کوچک دارم.

مصطفی رحمان‌دوست درباره مکانی که در آنجا می‌نویسد گفت: حتماً باید در آنجا جایی باشد که بتوانم دراز بکشم و قلم‌به‌دست بگیرم. سعی می‌کنم که پشت میزم بنشینم ولی در طولانی‌مدت نمی‌توانم پشت میز بنشینم و بعد از مدتی باید راه بروم.

او ادامه داد: در حال حاضر دفتر کار خودم را دارم که حدود ۸، ۱۰ ساعت در آنجا کار می‌کنم و از ترس اینکه سوژه‌ها و آنچه می‌خواهم بنویسم از ذهنم نپرد به بیرون از دفتر نمی‌روم.

رحمان‌دوست تأکید کرد: البته در مورد سوژه‌هایی که به ذهنم می‌رسد مسئله فرق دارد، مثلاً شعر صد دانه یاقوت را در جبهه نوشتم.

عباس جهانگیریان درباره مکانی که در آن می‌نویسد گفت: هر نویسنده‌ای مکان متمرکزی برای نوشتن دارد که می‌تواند در خانه باشد مثلاً من در خانه یک اتاق مستقل دارم. البته دفتری هم دارم که گاهی در آنجا کار انجام می‌دهم.

او ادامه داد: ولی من برای نوشتن مکان مشخصی ندارم، مثلاً بخشی از کتاب «سایه هیولا» را در پارک گلستان نوشتم؛ اما این فضا بخشی از فضای قصه بود که به شکل‌گیری قصه‌ام کمک می‌کرد. من حتی سر صف نانوایی هم که می‌روم با خودم قلم و کاغذ می‌برم و می‌نویسم. حتی در مترو هم می‌شود نوشت.

محدثه گودرزنیا درباره اسم کتاب «شاهزاده خانمی در مترو» در این مراسم گفت: اسم را خودم انتخاب کردم، چون در آن موقع خودم از مترو استفاده می‌کردم و به نظرم می‌آمد که دختران فروشنده همه شاهزاده خانم‌هایی هستند که اسیر مترو شده‌اند.

او درباره محلی که در آن می‌نویسد توضیح داد: طولانی‌مدت نمی‌توانم در یک‌جا بنویسم. حتماً بعد از دقایقی جایم را تغییر می‌دهم.

طاهره ایبد درباره مکانی که در آن می‌نویسد گفت: مکان نوشتن برای من با یک میز تعریف می‌شد. روزگاری که شروع به نوشتن کردم، جایی که میز بود می‌توانست اتاق نوشتن من باشد. اول از میز چرخ‌خیاطی شروع شد، بعد به میز جلوی مبل و بعد به میز ناهارخوری رسید تا این‌که تبدیل به یک میزتحریر شد.

او ادامه داد: از وقتی‌که دوره مستأجری تمام شد، بخشی از خانه را به نوشتن اختصاص دادم. چون احساس می‌کنم باید هر نقطه از خانه مناسب با کارکردی که برایش تعریف می‌کنیم، چیدمان شود تا آن حس را در ما ایجاد کند.

این شاعر درباره اتاق کار کنونی‌اش گفت: یک اتاق کوچک دارم که دورتادورش پر از کتاب‌خانه است. یک میزتحریر قدیمی در این اتاق دارم و حتماً باید یک گلدان گل روی میزم باشد. پنجره هم برایم بسیار مهم است. حتماً باید در اتاقم پنجره و نور باشد.

شهرام شفیعی درباره جایی که کتاب «جزیره بی‌تربیت‌ها» را نوشته است گفت: من اتاقی با کتاب‌خانه و میز کوچکی برای خودم دارم، اما من در همه‌جا می‌نویسم. آن اتاق بیشتر به من یادآوری می‌کند که باید بنویسم.

او ادامه داد: همیشه در هر شرایطی کاغذ و قلم همراهم است. حتی در جیب حوله‌هایم هم کاغذ و قلم دارم. به فضای شهر خیلی علاقه دارم. گاهی شاید مرا در کتاب‌خانه در حال نوشتن ببینید. گاهی هم در حال نوشتن در شهر توسط بچه‌ها شکار شدم.

بچه‌ها سؤال داشتند

وقتی همه نویسندگان به سؤال مریم اسلامی جواب دادند، کودکان و نوجوانان سوال‌های خودشان را مطرح کردند، یکی از دختران می‌خواست بداند چرا مصطفی رحمان‌دوست داستان نمی‌نویسد. رحماندوست در پاسخ به او گفت: نویسندگی را با قصه و نمایش‌نامه شروع کردم و بعد شعر گفتم اما تعداد شعرهایم بیشتر از قصه و نمایش‌نامه است. این ترجیح من نبوده است که شعر بنویسم یا قصه، این‌طور برایم پیش‌آمده است.

پسربچه‌ای از شهرام شفیعی پرسید که چه‌طور نویسنده شده است و این نویسنده در پاسخ به او توضیح داد: پیش از این‌که به مدرسه بروم به خاطر کلاس‌های قرآنی که می‌رفتم، خواندن و نوشتن را یاد گرفتم. پدرم در خرپشتی خانه برایم کتاب‌خانه‌ای درست کرده بود. سال ۵۷ بود و مردم بسیار به کتاب خواندن روی آورده بودند. او ادامه داد: به همین دلیل من و پدرم هر هفته به خیابان انقلاب می‌رفتیم و کتاب انتخاب می‌کردیم. وقتی کتاب‌خانه‌ام تکمیل شد، شروع به خواندن کردم. کتاب‌ها روی من تأثیر زیادی داشتند، همان موقع‌ها بود که تصمیم گرفتم نویسنده شوم.

دختر نوجوانی از مریم اسلامی پرسید که چه‌طور متوجه شدید استعداد شاعری دارید؟ و او پاسخ داد: از وقتی‌که بچه بودم، ‌ احساس می‌کردم از ریتم و آهنگ خوشم می‌آید. دوست داشتم همه‌چیز را با ریتم بگویم و به نظم درآوردن کلام را دوست دارم.

اسلامی ادامه داد: کتاب شعر که خواندم، متوجه شدم با گوشم می‌توانم وزن موسیقی شعر را تشخیص بدهم و تفاوت آن را با شعرهای دیگر درک کنم. بعدها که بزرگ‌تر شدم با وزن‌های شعری آشنا شدم متوجه شدم که دوست دارم برای بچه‌ها شعر بگویم.

نوجوانان سؤال‌های متعددی داشتند. یکی می‌خواست بداند ذهن نویسندگان شبیه چیست و دیگری می‌خواست بداند اگر روزی آن‌ها نتوانند بنویسند چه کار می‌کنند. یکی از نوجوانان از طاهره ایبد پرسید برای نویسنده شدن باید حتماً در دانشگاه رشته ادبیات بخواند و او توضیح داد: تجربه شخصی من این است که آن‌هایی در نویسندگی موفق‌تر می‌شوند که رشته دیگری را خوانده باشند. چون رشته ادبیات فارسی به شما دانش ادبی و دستوری زبان را یاد می‌دهد نه لزوماً نویسندگی را. فقط مطالعه آثار ارزشمند گذشته ماست که به شما می‌تواند اطلاعات بیشتری بدهد و کمک کند که داستان‌نویس موفق‌تری شوید.

عباس جهانگیریان در پاسخ به این سؤال که اول داستان‌تان را در ذهن می‌نویسید یا روی کاغذ گفت: هر دو حالت وجود دارد. برخی از نویسندگان ابتدا داستان را در ذهن‌شان مهندسی می‌کنند. آن‌ها حافظه خوبی دارند و تجسم و تخیلی قوی دارند. برخی هم روی کاغذ قصه را پرداخت می‌کنند.

او تأکید کرد: بستگی دارد برای شما کدام روش بهتر کار کند. من از هر دو روش استفاده می‌کنم.

محدثه گودرزنیا درباره این‌که اگر نویسنده نمی‌شد چه شغلی را انتخاب می‌کرد گفت: راستش من همین الان هم دوست دارم راننده کامیون بشوم. وقتی بچه بودم این تصمیم را گرفتم، البته آن زمان به خانم‌ها گواهینامه پایه یک نمی‌دادند. بعدها هم دوست داشتم قصاب بشوم و تقریباً هر سال نظرم درباره شغل آینده‌ام عوض می‌شد؛ اما هنوز هم دوست دارم راننده کامیون بشوم.

مروجان کتاب با روش‌های خلاقانه کتاب می‌خوانند

عاطفه سلیانی، از اعضای شورای کتاب کودک و نوجوان و مروجان خواندن کتاب مهمان بعدی این برنامه بود. او گفت: من به عنوان عضو گروه‌های بررسی کتاب از پدیدآورندگان درخواست می‌کنم در آثارشان چه داستانی، چه غیرداستانی و مستند به نیازهای نوجوانان بیشتر بپردازند.

او درباره این‌که مروج کتاب‌خوانی چه کسی است؟ توضیح داد: مروجان کتاب کسانی هستند که در بین مردم کتاب خواندن را رواج می‌دهند. ما فعالیتی متناسب با کتاب برای بچه‌ها انجام می‌دهیم. ممکن است برای کتابی عروسک بسازیم تا موضوع کتاب در ذهن بچه‌ها نهادینه شود.

سلیانی تأکید کرد: ما هرگز در نتیجه‌گیری مخاطبان از کتاب دخالت نمی‌کنیم و اجازه می‌دهیم که کودکان برداشت‌های خودشان را داشته باشند. مروجان کتاب با روش‌های خلاقانه کتاب خوب را برای مخاطبان می‌خوانند. امیدوارم که پدیدآورندگان کتاب با مروجان کتاب ارتباط بیشتری داشته باشند.

بعد از صحبت‌های سلیانی، جشن امضای کتاب با حضور نویسندگان برگزار شد. بچه‌ها در کنار نویسندگان مورد علاقه‌شان قرار می‌گرفتند. برایشان کتاب امضا می‌کردند. با آن‌ها عکس یادگاری می‌گرفتند و گفت‌وگو می‌کردند.

برنامه بعدی اجرای نمایشی توسط یکی از اعضای نوجوان کانون تبسم چناری بود.

سعی می‌کنم با ساده‌نویسی بچه‌ها را با کتاب‌های ارزشمند آشنا کنم

مهمان بعدی ویژه‌برنامه «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» مژگان شیخی از انتشارات قدیانی بود. او در پاسخ به این سؤال که اگر قرار باشد از بین کتاب‌هایش یکی را معرفی کند، کدام را معرفی خواهد کرد گفت: کتاب‌های نویسنده مانند بچه‌هایش هستند، شما نمی‌توانید انتخاب کنید کدام را بیشتر دوست دارید. چون اگر آن کتاب را دوست نداشتید، آن را نمی‌نوشتید.

شیخی ادامه داد: همیشه سعی کردم قصه‌هایم را به سمت کارهای ارزشمندی مثل بوستان و گلستان ببرم. کتاب‌هایی که بچه‌ها کمتر به سراغ آن می‌روند در حالی که در عین سختی و سنگینی داستان‌هایشان، بسیار زیبا هستند. سعی می‌کنم با ساده‌نویسی بچه‌ها را با آن‌ها آشنا کنم.

امیرحسین شبستری راد در این برنامه متن «من بعضی چیزها را نمی‌فهمم.» را برای بچه‌ها اجرا کرد.

خواندن کتاب‌ها به زبان اصلی به شما درک بهتری می‌دهد

در بخش بعدی، امیرحسین دانشور کیان، مترجم از انتشارات پرتقال مهمان برنامه بود. او با اشاره به مجموعه «خفن‌ها» گفت: معروف‌ترین کاری که من ترجمه کردم، مجموعه «خفن‌ها» است. البته کتاب «کاپیتان زیرشلواری» از آثار معروفی است که انیمیشن هم دارد.

این مترجم که ۲۶ ساله است در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر است بچه‌ها خودشان زبان یاد بگیرند توضیح داد: کتاب‌های ترجمه ما را با فرهنگ و دنیای جدیدی آشنا می‌کند، مترجمان همه تلاششان را می‌کنند که کتاب را به بهترین نحو ترجمه کنند. ولی اگر خود شما با زبان آشنا باشید و کتاب‌های زبان اصلی را مطالعه کنید، بهتر آن را درک می‌کنید و با آن ارتباط برقرار می‌کنید.

نویسندگان بزرگترین شادی‌های دنیا را تجربه می‌کنند

در بخش بعدی این برنامه علی اکبر زین العابدین، نویسنده کتاب کودک و نوجوان با حضور در ویژه‌برنامه «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» با بچه‌های حاضر در نشست گفت‌وگو کرد. او از آن‌ها درباره داستان‌ها و انیمیشن‌های مورد علاقه‌شان پرسید. درباره قصه معروف چارلی و کارخانه شکلات‌سازی صحبت کرد. بعد برای آن‌ها توضیح داد بیشتر انیمیشن‌ها و فیلم‌ها از روی کتاب‌هایی ساخته می‌شوند که اول یک نویسنده، قصه آن را نوشته است. زین‌العابدینی برای بچه‌ها گفت که نویسندگان، همانند مادران آن‌ها که از به دنیا آوردن بچه‌هایشان بزرگ‌ترین شادی دنیا را تجربه کرده‌اند، از نوشتن و خلق قصه‌هایشان بزرگ‌ترین شادی‌های دنیا را تجربه کرده‌اند. چون قصه‌ها مانند بچه‌هایی هستند که پیش از این نبوده است. او به بچه‌هایی که می‌خواستند نویسندگی را تجربه کنند، توصیه کرد: من در کارگاه‌های داستان‌نویسی‌ام به بچه‌ها کمک می‌کنم تا مرحله مرحله داستان بنویسند. شما می‌توانید چند سؤال طرح کنید و با گذاشتن جواب سوال‌ها در کنار هم، اولین قصه ساده خودتان را خلق کنید.

در ادامه این برنامه نمایش «مبارک و قالیچه پرنده» به کارگردانی حامد زحمتکش برای کودکان و نوجوانان حاضر در محوطه فروشگاه کتاب کودک و نوجوان اجرا شد که مورد استقبال کودکان و خانواده‌های‌شان قرار گرفت.

کتاب‌های ملل دیگر را بخوانید

غلامرضا امامی، مترجم از نشر هوپا مهمان دیگر این برنامه بود. او با اشاره به این‌که هر مترجم یا نویسنده حرف‌هایش را در کتاب‌هایش می‌زند از بچه‌ها و خانواده‌های‌شان خواست که خودشان صحبت کنند.

این نویسنده و مترجم پسشکسوت به بچه‌ها توصیه کرد که سعی کنند همیشه پرسش‌گر باشند و سؤال «چرا» را از یاد نبرند. او درباره کتاب‌های ترجمه گفت: من نژادپرست نیستم که بگویم هنر فقط نزد ایرانیان است و بس. ادبیات محدود نیست. شما باید کتاب‌های ملل دیگر را هم بخوانید و با ادبیات آن‌ها آشنا شوید.

پس از امامی، نرگس کریمی از نقالان نوجوان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای مخاطبان بخش‌هایی از شاهنامه را نقالی کرد.

امیدوارم بچه‌ها از اشتباه کردن نترسند

نلی محجوب، مترجم از نشر پیدایش آخرین مهمان ویژه‌برنامه «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» بود. او با اشاره به سابقه روزنامه‌نگاری‌اش گفت: من سال‌ها کار روزنامه‌نگاری می‌کردم و در حال حاضر کتاب‌ها را ترجمه می‌کنم.

او ادامه داد: امروز در اینجا بخش‌هایی از کتاب «تکس» را با بچه‌ها خواندیم. لذت‌بخش‌ترین بخش ماجرا این بود که با خواندن همان چند صفحه آن را دوست داشتند. این کتاب درباره صلح و دوستی است و قهرمان اصلی در آن به دنبال پیدا کردن خودش است.

محجوب در پاسخ به این سؤال که آیا خودش را پیدا کرده است گفت: من هنوز هم سعی می‌کنم خودم را پیدا کنم. فکر نمی‌کنم کسی برای پیدا کردن خودش در جایی متوقف شود. این روند تا پایان عمر همراه آدم‌هاست. امیدوارم بچه‌ها هم از اشتباه کردن نترسند. چون اشتباه کردن به ما چیزهای زیادی یاد می‌دهد.

 برنامه بعدی، قصه‌گویی محمدرضا برومند از اعضای نوجوان کانون بود. او قصه «طوطی و بقال» را برای بچه‌ها تعریف کرد.

آخرین برنامه نیز به اجرای نمایش «قیچی که دنبال کار می‌گشت» به کارگردانی سعید زین‌العابدینی اجرا شد.

در تمام طول مدت ویژه‌برنامه «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» نمایش‌های محیطی در دیگر نقاط باغ کتاب در حال اجرا بودند.

یادآوری می‌شود اجرای این مراسم را کبری بابایی شاعر و نویسنده بر عهده داشت.

هفته ملی کودک طی روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر با شعار «آینده را باید ساخت» در سراسر کشور برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ردخون» گیشه سینماها را تکان داد/ «مخاطب» را از سینما حذف نکنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی بیان کرد که با اکران فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان فروش سینماها تکان خورده است.

به گزارش سینماپرس، سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی به‌عنوان سینمای سرگروه اکران فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت فروش این سینما گفت: همه سینماها تقریبا از نیمه مرداد تا انتهای شهریور با یک رکود همه جانبه مواجه بودند و تقریبا هیچ فیلمی نتوانست آنطور که باید و شاید مخاطب خود را پیدا کند. سینما آزادی نمایشگر وضعیت کلی سینماها در کل کشور است چون مخاطب اصلی آن را سینماروها تشکیل می‌دهند و هیچ جذابیت پیرامونی مثل مرکز خرید و… ندارد و درواقع نشان می‌دهد مخاطب در کل کشور چقدر به فیلم‌های روی پرده اقبال نشان می‌دهد.

وی افزود: با آمدن «ماجرای نیمروز؛ رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان و تا حدودی «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی سینماها رونقی گرفتند. با توجه به حس نوستالوژی که مخاطب نسبت به قسمت نخست  «ماجرای نیمروز؛ رد خون» دارد، این فیلم با فروش خوبی روبه‌رو شده از سوی دیگر این فیلم به نسبت نسخه نمایش داده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، کوتاه‌تر و ریتم آن تندتر شده، فیلم با کیفیتی است و نظر مخاطب را جلب کرده درواقع این فیلم مخاطبان جدی به سینماها کشانده و به سینماها تکانی از نظر فروش داده است.

نوروزی بیان کرد: در تابستان حجم بالای فیلم‌هایی که مجوز اکران گرفتند و ساختار فنی و محتوایی آن‌ها باعث شد که سینما دچار چنین وضعیتی شود چون واقعا مخاطبی را به سینما نمی‌کشاندند. جالب است که بگویم ما در تابستان فیلم سینمایی «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی را دوباره اکران کردیم اما فروش این فیلم از فیلمی که محصول یکی دوسال اخیر بود، بیشتر بود. نکته دیگر این است که حجم عجیب و غریبی از فیلم‌هایی که با سرمایه گذاران شناخته شده ساخته شده بودند، در گیشه با مخاطب چندانی رو به رو نشدند.

این مدیر سینما توضیح داد: بخشی از فروش نامناسب فصل تابستان مربوط به چیدمان اکران بود برای مثال به نظرم در عید فطر لازم نبود سه فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی و «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی با هم اکران شوند. این اشتباهی بود که هم سازندگان فیلم‌ها و هم شورای صنفی اکران مرتکبش شدند. این سه فیلم به یکباره مخاطب عظیمی را به سینماها کشاندند و بعد تب اولیه فروکش کرد. البته بعد از محرم و صفر فیلم سینمایی «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی، «خوب بد جلف» به کارگردانی پیمان قاسم خانی اکران می‌شوند و به نظرم گیشه بازهم تکانی می‌خورد.

وی تصریح کرد: مهم این است که دوستان و دست‌اندرکاران در ارشاد، شورای صنفی نمایش و در وهله اول تهیه‌کنندگان و کارگردانان کمی حساب‌شده‌تر رفتار کنند. ما اکران تابستان را از دست دادیم درواقع این فصل به علت هول بودن بعضی از تهیه‌کنندگان و عجله‌شان برای اکران از دست رفت برای مثال اگر «سرخپوست» بعد از «شبی که ماه کامل شد» به نمایش درمی‌آمد فروش ۲۵ میلیاردی را تجربه می‌کرد یا اگر «شبی که ماه کامل شد» بعد از «سرخپوست» اکران می‌شد قطعا به فروش بیشتری دست پیدا می‌کرد. یعنی هیچ کدام از این ۲ فیلم به فروش واقعی خود نرسیدند.

نوروزی عنوان کرد: این یک واقعیت است که حجم فیلم‌های بی‌کیفیتی که تولید می‌شود، بالاست. فیلم‌هایی که فیلمساز بر اساس ذهنیات خود ساخته است و می‌خواهد این ذهنیات را به جامعه تسری دهد در حالی که جامعه این موضوع را نمی‌پذیرد. جالب این است که برای این نوع فیلمسازان فروش یا عدم فروش فیلمشان اهمیتی ندارد چون سرمایه گذار دارند و سود فیلم را در تولید درآورده‌اند و دیگر نیازی به فروش ندارند. این موضوع مخاطب را از سینما حذف می‌کند. اتفاقی که الان رخ داده این است که ورود سرمایه‌گذاران با تمام نکات مثبتش، باعث شده است فیلم‌ها در مرحله تولید به سوددهی برسند.

وی افزود:‌برای مثال سازندگان از سرمایه‌گذار ۵ میلیارد گرفته‌اند که فیلم را بسازند اما آن را با سه میلیارد جمع می‌کنند و ۲ میلیارد آن باقی می‌ماند، در چنین شرایطی دیگر فروش برایشان مهم نیست. اما این کار باعث می‌شود موضوعیت مخاطب در سینما از بین برود و کارگردان دیگر احساس نیاز به مخاطب نداشته باشد. روند طبیعی این است که مخاطب پول بدهد و به تماشای یک فیلم بنشیند و این چنین هزینه ساخت فیلم بعدی دربیاید اما حالا با ورود سرمایه گذاران این روند از بین رفته است. این یعنی گسیخته شدن رابطه منطقی که باید بین مخاطب و سینما باشد، مخاطب باید خرج سینما را بدهد نه سرمایه گذار اما این روند برعکس شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری کارگاه «فیلم هنری از تولید تا اکران» توسط سفارت آلمان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگاه فیلمسازی با موضوع «فیلم هنری از تولید تا اکران» با حضور مدیرعامل کنفدراسیون بین‌المللی سینمای هنری و محسن امیریوسفی برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، کارگاه فیلمسازی با موضوع «فیلم هنری از تولید تا اکران» ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۱ مهر ماه با حضور کریستین برویر مدیرعامل کنفدراسیون بین‌المللی سینمای هنری و محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

این کارگاه به مناسبت روز سینماهای خانه هنر اروپا که با همکاری موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان و سفارت آلمان برگزار می‌شود، تدارک دیده شده است.

پیش از این کارگاه، در ساعت ۱۶ فیلم «محوشدگی» به کارگردانی فاتح آکین به نمایش درمی‌آید.

حضور در این برنامه ها برای عموم آزاد و رایگان است.

روز سینماهای خانه هنر اروپا ۲۱ مهر همزمان در خانه هنرمندان ایران، پردیس سیتی سنتر اصفهان، پردیس گلستان شیراز، پردیس ستاره باران تبریز، پردیس هویزه مشهد، سینما لبخند کیش، تماشاخانه پارس کرمان و پردیس اکومال کرج برگزار می‌شود.  

گروه هنروتجربه سال گذشته نیز روز سینمای هنری اروپا را با نمایش فیلم «آن‌سوی امید» به کارگردانی آکی کوریسماکی و برپایی کارگاه فیلمسازی با حضور علیرضا شجاع نوری تهیه‌کننده سینما و کاتارینا ووپپرمن طراح تولید فیلم برگزار کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترافیک در اکران ۶ فیلم کودک تا پایان سال – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حال حاضر ۱۳ فیلم کودک و نوجوان در انتظار اکران هستند که با توجه به ظرفیت‌های محدود اکران، تنها قرارداد اکران ۶ فیلم تا پایان سال منعقد شده است.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی درباره جایگاه سینمای کودک در اکران گفت: گرچه بهترین فصل اکران فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان، تابستان است و شاید در آینده تمهیداتی برای رونق اکران این ژانر سینمایی در دو فصل تابستان (فصل تعطیلی مدارس) و پاییز (فصل بازگشایی مدارس) اندیشیده شود، اما قراردادهای اکران ۶ فیلم کودک و نوجوان تا پایان امسال با سرگروه‌های سینمایی منعقد شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳ فیلم کودک و نوجوان در انتظار اکران هستند. با احتساب فیلم‌های جدید و پشت خط مانده از سال‌های گذشته، فیلم‌هایی همچون بچه‌های جسور۲، قطار آن شب، دوچ، آدم نمی‌شوند، فرمانروای آب، اقیانوس پشت پنجره، بازیوو، تورنا۲، انیمیشن بنیامین، منطقه پرواز ممنوع، کافی و ستاره، انیمیشن آخرین داستان و ۲۳ نفر آماده اکران هستند که با توجه به ظرفیت‌های موجود، تنها ۶ فیلم انتهای این فهرست قرارداد اکران با سرگروه‌ها منعقد کرده‌اند و بر اساس برنامه‌ریزی از ماه آینده تا پایان سال ۹۸ روی پرده خواهند رفت.

ایل‌بیگی گفت: در برنامه سال ۹۹-۹۸ شورای تخصصی کودک بنیاد سینمایی فارابی، نام ۱۵ فیلم جدید دیده می‌شود؛ ۳ فیلم در آخرین مراحل نگارش فیلمنامه، ۲ فیلم در مرحله نگارش فیلمنامه و ۵ فیلم در دستور کار حمایت قرار دارند. ۲ فیلم «سرزمین بود و نبود» (مرضیه برومند به‌تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان) و «یانو» (سامان استرکی) هم در مرحله پیش‌پیش‌تولید – یا طراحی تولید- قرار دارند و فیلم «لیپار» (حسین ریگی) در مرحله پیش‌تولید است، ضمن آن که فیلمبرداری دو فیلم مهران (کارگردان: رقیه توکلی، تهیه‌کننده: محمد پیرهادی) و شاه‌ماهی (کارگردان: نادر مقدس، تهیه‌کننده: افسانه منادی) در حال انجام است.

وی افزود: همچنین نیکان و بچه‌غول (رحمان رضایی) را هم باید جزء فیلم‌های برنامه آینده سینمای کودک محسوب کرد که پس از سال‌ها متوقف بودن و مشکلات مختلفی که برای سازندگانش به همراه داشت، از سر گرفته شد و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی به اتمام رسید. این فیلم در مرحله فنی به سر می‌برد.

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: با احتساب حرکت‌های بخش خصوصی به سمت تولید فیلم کودک و آغاز پیش‌تولید برخی پروژه‌ها در این راستا، و تولید فیلم‌هایی چون سبز، سفید، قرمز (محمدحسین لطیفی)، سلفی با رستم (حسین قناعت) و… توسط تهیه‌کنندگان بخش خصوصی به نظر می‌رسد سال ۹۹، سال پرفیلمی در سینمای کودک و نوجوان خواهد بود.

ایل‌بیگی در پایان گفت: در سال گذشته، ۱۳ فیلم‌ کودک و نوجوان در سینماهای کشور اکران شد که گیشه ۲۰ میلیارد تومانی را برای این سینما رقم زد و در این سال نام انیمیشن سینمایی فیلشاه، با فروش بیش از ۷ میلیارد تومان جز ۱۰ فیلم پرمخاطب سال ۹۷ ثبت شد که در نوع خود جالب توجه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسن فتحی با آواز همایون و ساز سهراب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با آغاز فیلمبرداری فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، همایون شجریان و سهراب پورناظری نیز به این پروژه پیوستند.

به گزارش سینماپرس، آهنگساز «مست عشق» سهراب پورناظری است و همایون شجریان بخش‌های آوازی را اجرا خواهد کرد.

همچنین نوازندگان برجسته ترکیه و چند کشور منطقه با هنرمندان ایرانی همکاری خواهند داشت و ضبط موسیقی نیز در کشور ترکیه انجام خواهد شد.

شجریان و پورناظری هفته گذشته سر صحنه فیلم در استانبول حضور یافتند و با کارگردان، تهیه کننده و سایر عوامل فیلم دیدار کردند.

داستان فیلم «مست عشق» همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق می‌افتد.

سایر عوامل اصلی فیلم نیز بدین‌ شرح اند: تهیه کننده: مهران برومند، فیلمنامه‌نویسان: حسن فتحی و فرهاد توحیدی، بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل و حسام منظور، جانشین تهیه کننده: شهرام زاهدی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی، مدیر هنری: نیلوفر چامور، طراح گریم: ایمان امیدواری، سرپرست گروه کارگردانی: محمدرضا رستمی، دستیار اول و مدیربرنامه ریزی: فاتیح کُجا، مدیرتولید: تولگا توسون، طراح جلوه های ویژه میدانی: آیتکین یالچین، مدیرصدابرداری: جیهان آلینگان، طراح بدلکاری: شاهین کاراکوش، سرمایه گذاران: شرکت سیماریا(simarya film production) و شرکت ای. ان. جی(ENG yepim medya)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری حسین علیزاده با نیکی کریمی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با آهنگسازی حسین علیزاده «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی برای جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، با به پایان رسیدن فیلمبرداری جدیدترین فیلم نیکی کریمی، حسین علیزاده آهنگساز مشهور ایرانی که تا به حال جوایز زیادی در داخل و خارج از ایران کسب کرده، کار ساخت موسیقی این فیلم را آغاز کرده است.

آتابای پنجمین فیلم بلند سینمایی نیکی کریمی است که نگارش فیلمنامه آن را هادی حجازی‌فر بر اساس طرحی از نیکی کریمی به عهده داشته، سامان لطفیان مدیر فیلمبرداری آن بوده و این روزها مراحل تدوین آن توسط حسین جمشیدی گوهری در حال انجام است.

همچنین هادی حجازی فر، جواد عزتی، سحر دولتشاهی و دانیال نوروش بازیگران «آتابای» هستند و اولین نمایش این فیلم در جشنواره فجر امسال خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاحیه جشنواره مکزیک با جدیدترین فیلم «مارتین اسکورسیزی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم لوس‌کابوس مکزیک انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، در حالی که «ایرلندی» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره لوس‌کابوس ۲۰۱۹ انتخاب شد، رابرت دنیرو بازیگر این فیلم نیز قرار است برای اولین نمایش این فیلم در آمریکای لاتین در مکزیک حضور یابد.

این فیلم که درباره یک آدمکش و همکاری اسرارآمیز او با رییس خلافکاران است، ماه آینده برای اولین بار با نمایش در جشنواره فیلم لوس‌کابوس، در آمریکای لاتین دیده می‌شود.

رابرت دنیرو نیز که در نقش فرانک شیران یکی از افراد مافیا در این فیلم بازی کرده در مراسم افتتاحیه این جشنواره شرکت می‌کند. این جشنواره در شهر لوس‌کابوس از ۱۳ نوامبر کار خود را شروع می‌کند.

«ایرلندی» قرار است از ۱۵ نوامبر در سینماهای مکزیک به نمایش درآید و بعد ۲۷ نوامبر از سوی نت‌فلیکس که سازنده فیلم است، به صورت آنلاین در دسترس قرار می‌گیرد.

جشنواره لوس‌کابوس بر پیوندهای صنعت سینما بین آمریکا و مکزیک تمرکز دارد و این در حالی است که چندین مکزیکی نقش‌های کلیدی در جدیدترین فیلم اسکورسیزی دارند.

رودریگو پریتو فیلمبردار مکزیکی نامزد اسکار و گاستون پاولویچ تهیه کننده مکزیکی در هر دو فیلم اخیر اسکورسیزی یعنی «ایرلندی» و «سکوت» با وی همکاری کرده‌اند. پریتو که سال ۲۰۱۶ جایزه یک عمر دستاورد حرفه‌ای را از جشنواره لوس‌کابوس گرفت همچنین به عنوان مدیر عکاسی فیلم «گرگ وال‌استریت» با اسکورسیزی همکاری داشت.

«ایرلندی» که نخستین بار در جشنواره فیلم نیویورک دیده شد با نقدهای مثبت زیادی روبه رو شده و از هم اکنون در میان نامزدهای مقدم برای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی اسکار شناخته می‌شود.

جشنواره لس کابوس از ۱۳ تا ۱۷ نوامبر(۲۲ تا ۲۶ آبان) برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توجیه آقای تهیه کننده برای انتشار کلیپ تبلیغاتی فیلم با صدای یک زن! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود ردایی تهیه کننده «سال دوم دانشکده من» در توجیه انتشار کلیپ تبلیغ فیلم با صدای یک زن گفت:موزیک تبلیغ در تیتراژ پایانی فیلم همخوانی با آقایان است و اشکالی برای دریافت مجوز نداشت.

به گزارش سینماپرس، در خصوص انتشار تبلیغ فیلم خود با صدای یک زن در فضای مجازی گفت: این موزیک که در تیتراژ پایانی فیلم هم وجود دارد به صورت همخوانی است که صدای آقایان هم در آن شنیده می‌شود و اشکالی برای دریافت مجوز نداشته است.

او در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع می‌تواند تابوشکنی در سینما باشد، گفت: بحث تابوشکنی نیست بحث این است که امکانی ایجاد شده تا طبق ضوابط و شرایطی که گذاشتند پیش برویم و قطعا برطبق روابط هم نبوده که بگویند تابوشکنی شده است.

این تهیه کننده درباره مخاطبان این فیلم افزود: قشر جوانان، دانشجویان و خانواده‌ها مخاطبان فیلم هستند و هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود که این موضوع باعث خوشحالی است، چون مسئله وفاداری جوان‌ها نسبت به هم را بیان می‌کند و آموزنده خواهد بود و می‌تواند مشکلات پیش روی آن‌ها را در این زمینه یادآوری کرده و حل کنند.

ردایی در خصوص اکران‌های دانشجویی این فیلم گفت: طبق برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم حداقل هفت مرکز دانشگاهی بزرگ تهران و شهرستان در اسرع وقت فیلم را اکران می‌کنند.

او درباره زمان شروع اکران فیلم و تاثیر آن روی جذب مخاطب گفت: این فصل زمانی است که دانشگاه‌ها باز می‌شوند از سویی همنامی فیلم با اسم دانشگاه، می‌تواند در جذب مخاطب کمک کنند. اما در کل وضعیت سینمای ما از اواسط تابستان دچار رکورد و کاهش مخاطب شده که به پائیز هم سرایت کرده است، ولی مخاطبان «سال دوم دانشکده من» با گذشت زمان و تبلیغاتی که دهان به دهان می شود رو به افزایش است.

این تهیه کننده ادامه داد: الان شش روز از نمایش ما می‌گذرد و مخاطب خوبی داشتیم و با کمک بسته تبلیغاتی که باعث معرفی هرچه بیشتر فیلم می‌شود بهتر هم خواهد شد البته بخشی از تبلیغات مربوط به صدا و سیما می‌شود، دست ما نیست و امیدواریم به تبلیغات فیلمی که به سنت وفاداری و ازدواج و استحکام خانواده می‌پردازد و با پایه و اساس تمام سریال‌های تلویزیون که به این موضوع اشاره می‌کنند همخوانی دارد، بیشتر توجه کنند، چون باید چنین سوژه‌ها و ایده‌هایی را تقویت و ترویج کرد.

گفتنی است فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی در حالی اکران خود را آغاز کرد که با حاشیه هایی همراه بوده است از جمله اینکه تیتراژ پایانی فیلم با صدای یک زن در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، کاری که اکثر فیلم‌های روی پرده برای تبلیغات خود از هر روشی استفاده می‌کنند.

* باشگاه خبرنگاران

مشاهده خبر از سایت منبع