X

بایگانی مهر 24, 1398

دفتر سینمایی

کاش بازیگران هم منتقدی مثل فراستی داشتند/ دغدغه دستمزد حلال دارم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرویز فلاحی‌پور بازیگر سریال «ترور خاموش» ضمن انتقاد از بی‌توجهی به نقش‌آفرینی بازیگران در تلویزیون، تأکید کرد بازیگران هم نیاز به منتقد صریحی از جنس مسعود فراستی دارند.

به گزارش سینماپرس، پرویز فلاحی پور در گفتگو با مهر با اشاره به ویژگی‌های سریال «ترور خاموش» که این شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، بیان کرد: تعدادی از مخاطبانی که سریال را دیده بودند آن را دوست داشتند و برخی هم نارضایتی‌هایی از کار داشتند اما اکثرا از سریال راضی بودند.

وی درباره مقایسه‌هایی که بینندگان بین این سریال و برخی سریال‌های خارجی مانند «بریکینگ بد» انجام می‌دادند هم اظهار کرد: به هر حال این طبیعی است که سریال‌ها با هم مقایسه شوند و این حق بیننده است. برخی از دوستانی که به‌عنوان عوامل این سریال حضور داشتند هم اذعان داشتند که سریال‌هایی که در این حوزه ساخته می‌شود به دلیل سختی و پیچیدگی کار با ضعف‌هایی هم همراه است که البته خوشبختانه سریال «ترور خاموش» از ضعف‌های کمتری برخوردار بود.  

بازیگر نقش مسعود صبوحی در «ترور خاموش» درباره پایان نقش خود در این سریال که یکی از کاراکترهای اصلی را به خود اختصاص داده بود، گفت: یکی از نکاتی که درباره این سریال مطرح می‌شود این است که قصه‌ها پراکنده می‌شدند و طرح‌های فرعی آنقدر زیاد شد که گاهی جای طرح اصلی قصه را می‌گرفت. مسعود صبوحی یکی از کاراکترهای اصلی قصه بود و الان که مرده است قصه او تمام شده است.

برای همه نقش‌هایم وقت می‌گذارم

فلاحی‌پور درباره بازی خود در این سریال تلویزیونی بیان کرد: من کارم را مثل دیگر نقش‌هایی که برایشان وقت می‌گذاشتم انجام دادم، مثل «شهرزاد» و دیگر سریال‌ها انرژی صرف کردم اما باز هم ممکن است در شتاب کار ضعف‌هایی بوجود بیاید به هر حال کار ایده ال زمان و بودجه بیشتری می‌خواهد.

این بازیگر با اشاره به بازی خود در این سریال و تلاشی که برای نقش خود انجام داده است، اظهار کرد: وقتی بازی را نقد نمی‌کنند من به عنوان هنرمند فکر می‌کنم ارزشی نداشته است. گاهی منتقدان یک حرف کلی می‌زنند ولی کمتر شده است کار بازیگران را در سریال‌ها به گونه‌ای نقد کنند که برای من بازیگر مفید باشد و بتوانم از آن استفاده کنم و باعث رشد کارم شود.

وی اضافه کرد: خود من صددرصد از بازی خودم راضی نیستم ولی دوست دارم منتقد بگوید فلان جا این اشکال را داشتی و یا چه نقاط ضعف و قوتی داشته‌ام.  

دوست دارم دستمزدم حلال باشد

فلاحی‌پور که حضورش در «شب دهم» و «شهرزاد» هم مورد استقبال قرار گرفته بود، درباره اینکه چقدر کاراکترهای سریال‌ها به بازیگران این امکان را می‌دهند که حضور متفاوتی داشته باشند، اظهار کرد: شاید خیلی وقت‌ها در سریالی هم بازی کرده‌ام که خود کار دیده نشده است اما من به‌عنوان یک بازیگر سعی کرده‌ام همیشه برای این تفاوت‌ها تلاش کنم. بازی من در سریال «شهرزاد» به نسبت «ترور خاموش» خیلی تفاوت دارد و برای این تفاوت زحمت کشیده‌ام چون دوست دارم دستمزدی که می‌گیرم حلال باشد و مفت‌خوری را دوست ندارم.

وی اضافه کرد: در موارد بسیاری پیش می‌آید که برخی از هنرمندان کلی زحمت می‌کشند ولی انگار کسی نمی‌بیند و بعد آدم دلسرد می‌شود. مثل خیلی از بزرگان که بعد از بازی‌های حرفه‌ای کلیشه شده‌اند و بعد فقط در یک اثر بازی کرده‌اند و این اهمیت ندادن باعث دلسردیشان شده است.  

یک نفر مثل مسعود فراستی برای بازیگران

بازیگر سریال «در جستجوی آرامش» با اشاره به اهمیت نقد در تاثیر بازیگری یادآور شد: من پیش از این هم گفته‌ام که ما یک نفر را می‌خواهیم مثل مسعود فراستی که بدون رودربایستی بازی‌ها را نقد کند هرچند خیلی از هنرمندان این نقدها را برنمی‌تابند چون نقدپذیر نیستیم در حالی که نقد، خوب است و باعث می‌شود رشد کنیم.

بازیگر سریال «گل‌های گرمسیری» درباره اینکه خودش هم در این مسیر دلسرد شده است یا خیر، بیان کرد: من برای سریال «گل‌های گرمسیری» از طرف تلویزیون جایزه گرفتم و یا در جشنواره تئاتر فجر جایز ه دریافت کرده‌ام اما هر بار که جایزه گرفتم حدود شش یا هفت ماه خانه‌نشین شدم. در صورتی که هر هنرمندی که جایزه دریافت می‌کند کارهایش بیشتر می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: البته فقط من دچار این تناقض نشده‌ام و خیلی از هنرمندان ما به این چالش گرفتار می‌شوند و شاید یکی از دلایلش این است که برخی کارگردانان فکر می‌کنند فردی که جایزه گرفته خود را دست بالا می‌گیرد. برخی از این  کارگردانان بازیگری می‌خواهند که هر چه بگویند چشم بگوید و بله قربان گو باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا وزیر ارشاد به مجلس فراخوانده شده؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طیبه سیاوشی در خصوص انتشار خبر فراخوانده شدن وزیر ارشاد به مجلس توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتشار خبری مبنی بر احضار وزیر ارشاد به مجلس به خبرنگاران جوان، گفت: به صورت رسمی چیزی در این خصوص در کمیسیون فرهنگی مجلس در جریان نیست و درخواست رسمی برای حضور وزیر ارشاد به کمیسیون فرهنگی نرسیده است.

در چند روز گذشته، اخباری مبنی بر احضار عباس صالحی برای ارائه توضیح و پاسخ به سوال نمایندگان درباره پوشش نامناسب بازیگران در مراسم اکران فیلم ها، منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الوند: مشکلات اقتصادی باعث دور شدن شان از سینما شده است/ کیفیت پایین فیلم ها در افت فروش بی تأثیر نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیروس الوند کارگردان سینما در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران که منجر به نامه نگاری مدیران پردیس های سینمایی و درخواست آن ها برای یک اقدام عاجلانه از سوی مدیران سینمایی شد، اظهار داشت: مشکلات شدید اقتصادی باعث دور شدن شان از سینما شده است؛ این مسأله ای است که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند، معلوم است وقتی وضعیت اقتصادی مردم خراب می شود دیگر فرهنگ و هنر در سبد معیشتی شان جایی نداشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «مزاحم» و «دست های آلوده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها معضل تنها فروش فیلم های سینمایی نیست؛ مگر در حوزه تئاتر وضعیت مناسب است و فروش بالا است؟ مگر در حوزه موسیقی و نشر و کتاب وضعیت مطلوب است؟ خیر! در هیچ یک از حوزه های فرهنگی وضعیت مناسب نیست و تنها دلیل آن همانطور که عرض کردم وضعیت بغرنج اقتصادی و روحی مردم است.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا به عقیده شما با برخی سیاست های تشویقی می توان مردم را به سالن های سینما کشاند یا خیر اظهار داشت: مشکل عمیق تر و گسترده تر از آن است که مسئولان فرهنگی و سینمایی بتوانند چاره ای برای جذب مردم به سالن های سینما اندیشه کنند؛ شما هرچقدر هم سیاست های تشویقی به کار ببندید تا زمانی که مشکلات اقتصادی و روحی مردم را حل نکرده باشید نمی توانید به استقبالی که مورد نیاز سینما است برسید.

الوند در همین راستا متذکر شد: سیاست های تشویقی مانند یک مسکن است که به صورت لحظه ای و گذری عمل نمی کند و نمی تواند استمرار داشته باشد. سینما امروزه جزو واجبات زندگی مردم نیست، معلوم است کسی که برای خانه اش نمی تواند مرغ و گوشت خریداری کند و غذای خوب بخورد سینما برایش خالی از هر اهمیتی می شود. این وظیفه مسئولان است که در ابتدا نیازهای معیشتی و رفاهی جامعه را حل کنند و بعد به فکر چاره جویی برای جذب مردم به سالن های سینما و تئاتر و… باشند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه کیفیت پایین فیلم ها هم در افت فروش بی تأثیر نیست متذکر شد: البته این مسأله کیفیت پایین آثار در مرحله آخر قرار دارد و در مراحل اصلی، اولیه و ابتدایی همانطور که عرض کردم وضعیت بد اقتصادی مردم باعث افت فروش فیلم ها شده است اما با این حال نیاز است تا مدیران سینمایی تدبیر و چاره جویی برای افزایش میزان کیفیت فیلم ها نیز داشته باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «یک بار برای همیشه» و «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» در خاتمه این گفتگو افزود: ما اگر به وضعیت کیفی فیلم ها در سال جاری نگاهی بیندازیم چندان تفاوتی با سال گذشته یا چند سال قبل ندارند و همانی بودند که هستند از این رو امید است با دغدغه مندی و اهتمامی جدی از سوی مسئولان برای تغییر وضعیت زندگی مردم روبرو شویم و تأثیرات مثبت آن را در تمامی حوزه ها از جمله حوزه فرهنگ و هنر ببینیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دیاپازون» در جشنواره «توفی‌فست» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «دیاپازون» به کارگردانی حامد تهرانی در دومین حضور جهانی خود به هفدهمین جشنواره بین‌المللی «توفی‌فست» در کشور لهستان راه یافت.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «دیاپازون» به کارگردانی حامد تهرانی و تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع‌نوری و با فیلمنامه‌ای از حسین تهرانی، پس از حضور در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کره‌جنوبی در دومین حضور بین‌المللی خود به هفدهمین جشنواره  فیلم «توفی‌فست» لهستان راه یافته است.

این جشنواره به ‌عنوان یکی از فستیوال‌های مهم شرق اروپا از نوزدهم تا بیست و هفتم اکتبر برابر با ۲۷ مهر تا ۵ آبان در شهر تورن کشور لهستان برگزار می‌شود.

ژاله صامتی، بهنوش بختیاری، علیرضا استادی، مهدی حسینی‌نیا، حسین تهرانی، ایلیا کیوان، معصومه رحمانی، بابک نوری، علیرضا ساوه درودی، مهرنوش حاجی‌خانی، شادی گنجی، مهران آتش‌زای، مهسا اکبری، سارا سرابی، غزال غلامی و یکتا طبیبی در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

پخش کننده جهانی این فیلم موسسه بین‌المللی هنر هفتم با مدیریت علیرضا شاهرخی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان بازسازی «تئاتر شهر» تا ۱۵ آبان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد بازسازی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر ۱۵ آبان به پایان می‌رسد و این سالن بازگشایی مجدد می‌شود.

به گزارش سینماپرس، زهرا نوروزی سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره زمان پایان بازسازی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر که پیش از این قرار بود در شهریورماه باشد، به خبرنگاران گفت: در روند بازسازی ممکن است کارهایی به امور پیمانکار اضافه شود که در قرارداد نبوده و این امر زمان بازسازی را طولانی‌تر می‌کند. طبق قرارداد اصلی ماشینری سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و نصب صندلی‌های آن در حال تکمیل است.

وی درباره زمان بازگشایی مجدد سالن اصلی اعلام کرد: طبق هماهنگی‌هایی که با بهره‌دار داریم، سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر تا ۱۵ آبان آماده بهره‌برداری مجدد می‌شود.

نوروزی درباره مواردی که قرارداد پیمانکار بازسازی سالن اصلی تئاتر شهر اضافه شده، گفت: برخی امور نظیر مقاوم شدن اسکلت و سازه صحنه سالن اصلی و رنگ شدن بخش‌هایی از سالن از جمله موارد فنی و امور بوده که جزو قرارداد پیمانکار بازسازی نبوده است.

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فاز بعدی بازسازی مجموعه تئاتر شهر، اظهار کرد: ما از یک مشاور تخصصی که مورد تأیید میراث فرهنگی است بهره می‌بریم که قرار است مطالعه وضعیت کل مجموعه تئاتر شهر را انجام دهد و بر اساس مطالعه مدنظر به ما اعلام می‌کند که اولویت بعدی باید بازسازی کدام سالن‌ها یا بخش‌های مجموعه تئاتر شهر باشد. تا پایان سال جاری اولویت‌های بعدی بازسازی مشخص و با توجه به اعتبارات سال ۹۹ امور انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: بحث ماشینری و نصب صندلی‌های سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اعتبار زیادی را به خود اختصاص داد، ضمن اینکه بخشی از تأسیسات آب و فاضلاب مجموعه ایراد داشت که آن‌ها را هم انجام دادیم ولی بازسازی کلی دیگر بسته مطالعاتی است که توسط مشاور انجام می‌شود.

نوروزی درباره وضعیت و سرانجام بازسازی بنای قدیمی اداره برنامه‌های تئاتر که مخروبه شده است، یادآور شد: اداره تئاتر قبلا جزو ساختمان‌هایی بود که باید مورد مرمت و بازسازی قرار می‌گرفتند و از این رو از ردیف اعتباری مانند بازسازی مجموعه تئاتر شهر بهره‌مند می‌شد. بعد از مطالعه انجام شده درباره ساختمان اداره تئاتر مشخص شد که این بنا باید تخریب و دوباره احداث شود و این امر نیازمند ردیف اعتباری مجزایی است.

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: پیشنهاد ردیف اعتبار اختصاصی برای احداث اداره تئاتر به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده و به محض اختصاص این ردیف اعتبار، کارهای اجرایی شروع خواهد شد. البته به دنبال گرفتن پروانه ساخت از شهرداری تهران هستیم که در سال ۹۶ هزینه‌ای ۸۰۰ میلیون تومانی داشت و به طور حتم در حال حاضر این هزینه بالاتر خواهد بود. معاونت هنری و ما در دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد پیگیر گرفتن پروانه ساخت بنای اداره تئاتر هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شارلیز ترون» در جمع مدعیان اسکار ۲۰۲۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با نخستین نمایش فیلم سینمایی «بمبشل»، نام شارلیز ترون نیز در بین مدعیان احتمالی اسکار قرار گرفته است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، شارلیز ترون بازیگر برنده جایزه اسکار در پی نمایش فیلم سینمایی «بمبشل» به کارگردانی جی روچ، به عنوان مدعی جدید اسکار در بخش بهترین بازیگر زن معرفی شد. در این فیلم شارلیز ترون به همراه نیکول کیدمن و مارگو رابی نقش آفرینی می‌کند. این فیلم در مورد سقوط راجیر ایلز رئیس شبکه فاکس نیوز است. این فیلم به شدت توسط بیننده‌های محدودی که آن را در مرکز طراحی صلح تماشا کرده بودند، تشویق شده است. تا پیش از این تصور می‌شد رنی زلوگر تمامی جوایز این بخش را در جشنواره‌های مختلف دریافت می‌کند تا دومین مجسمه اسکارش را در دست بگیرد؛ اما حالا ترون به رقیب‌ او مبدل شده است. اگرچه شارلیز ترون می‌تواند جدی‌ترین رقیب زلوگر باشد، اما بازیگران دیگری که شامل اسکارلت یوهانسون با فیلم «داستان ازدواج»، سینتیا اویرو با فیلم «هریت»، لوپتیا نیونگو با فیلم «ما» و آوکافینا با فیلم «فیرول» می‌شوند، رقبای دیگر وی هستند. نیکول کیدمن نیز ممکن است با برای ایفای نقش در این فیلم به نامزدی بهترین بازیگر نقش مکمل زن برسد؛ اما مارگو رابی که نقشش در این فیلم تحسین شده ممکن است نتواند توجه رای دهندگان اسکار را جلب کند و به نامزدی جشنواره‌ها از جمله اسکار نرسد. فیلم سینمایی بمبشل، یکی از مدعیان‌ جوایز بهترین فیلم سال نیز محسوب می‌شود و روچ هم می‌تواند به نامزدی در بخش کارگردانی امیدوار باشد. شارلیز ترون سابقه دریافت جایزه از بزرگترین جشنواره‌های سینمایی را دارد و با ایفای نقش در فیلم سینمایی «هیولا» جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن اسکار، گلدن گلوب و انجمن بازیگران آمریکا را نیز دریافت کرده است. او سال ۲۰۱۲ و امسال نیز نامزد جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر زن فیلم کمدی را شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به‌ کار بزرگترین رویداد نشر در جهان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتاد و یکمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت فردا کار خود را در حالی آغاز می‌کند که نروژ مهمان ویژه این نمایشگاه است. ۱۴۹۴ عنوان کتاب نیز از ایران در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

به گزارش سینماپرس، هفتاد و یکمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت فردا چهارشنبه ۲۴ مهر ماه (۱۶ اکتبر) در شهر فرانکفورت آلمان کار خود را آغاز می‌کند.

نروژ در این دوره به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه فرانکفورت حضور دارد. کشوری که بیش از هر کشور اروپایی دیگر علاقه‌مند به کتاب دارد و تاکنون سه برنده نوبل ادبیات داشته است. نروژ یک برنامه فرهنگی گسترده برای این حضور تدارک دیده است، برنامه‌هایی که تنها به کتاب و نشر محدود نمی‌شود، ‌ برنامه‌هایی درباره هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی، موسیقی، فیلم و معماری.

مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت با ۷۵ نویسنده  و بیش از ۴۰ رویداد  در این دوره حضور خواهد داشت. اریکا فاتلند و کارل اووه کناوسگارد از جمله نویسندگان مطرح نروژ هستند که در نمایشگاه فرانکفورت حضور خواهند داشت. کارل اِو نوزاگورود شاید مهمترین نویسنده معاصر نروژی شناخته شود. کتاب‌های او به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده و جوایز بی‌شماری را به دست آورده است. انتظار می‌رود بیش از ۷۵ نویسنده نروژی در نمایشگاه حضور داشته باشند.

نمایشگاه فرانکفورت همچنین بیش از چهار هزار غرفه را در هفتاد و یکمین دوره خود برپا خواهد کرد و میزبان بیش از یک هزار و ۵۰۰ ناشر  و چهار هزار برنامه فرهنگی متناسب با کتاب خواهد بود. ایران نیز در این دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت در فضایی به وسعت ۱۹۰ متر مربع حضور خواهد داشت. غرفه‌ای که با استفاده از نمادهای سنتی و اسلامی از جمله بادگیرهای یزد و نقوش اسلیمی و رنگ‌های ریشه‌دار در سنت و هنر ایران طراحی شده است.

۲۰ ناشر، دو آژانس ادبی، شش تشکل صنفی نشر به همراه رایزنی فرهنگی ایران در برلین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست، شورای شهر یزد و دبیرخانه طرح گرنت در غرفه ملی ایران فعالیت خواهند داشت. اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مؤسسه فرهنگی مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن فرهنگی- هنری زنان ناشر و انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان شش تشکل صنفی نشر هستند که در غرفه ایران فعالیت خواهند داشت. آژانس ادبی پل و دایره مینا نیز فعالیت‌های خود را در غرفه ایران دنبال می‌کنند.

همچنین در غرفه ایران، ‌  یک هزار و ۴۹۴ عنوان کتاب در حوزه‌های ایران‌شناسی، ادبیات داستانی معاصر و کلاسیک، هنر، اسلام‌شناسی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، انقلاب اسلامی، دین و دفاع مقدس در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. علاوه بر کتاب‌هایی که در این غرفه عرضه می‌شود، بروشورهایی در زمینه معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، معرفی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، معرفی ناشران و شرکت‌کنندگان حاضر در غرفه ملی ایران و معرفی طرح گرنت به ۱۲ زبان و همچنین لوح فشرده معرفی کتاب‌های عرضه‌ شده در غرفه به‌منظور فروش حق نشر(رایت کاتالوگ) و معرفی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت یکشنبه ۲۸ مهرماه به کار خود پایان می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌اندازی سه شبکه برای همزبانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه‌ملی در حالی بر تولید آثار مشترک مراکز استان‌های مرزی با کشورهای همسایه تأکید دارد که راه‌اندازی سه شبکه تلویزیونی و رادیویی، نشان می‌دهد همزبانی سرمایه مشترک رسانه‌ای ایران و افغانستان است.

به گزارش سینماپرس، جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه است که هر کدام دارای فرهنگ خاص و آداب و رسوم ویژه‌اند؛ اما به دلیل اشتراکات و حتی یگانگی تاریخی و فرهنگی بین ایران و افغانستان، روابط این دو کشور نسبت به دیگر همسایگان ویژه‌تر است.

در عرصه روابط فرهنگی بین ایران و سایر کشورها، کشور و ملتی که به اندازه افغانستان و افغانستانی‌ها، مشترکات فرهنگی، دینی و تمدنی با ایران داشته باشد، وجود ندارد.

ایران و افغانستان دارای تاریخ، فرهنگ، دین و زبان مشترک‌اند و این اشتراکات بستر مناسبی برای تعاملات و همگرایی بیشتر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی، اقتصادی و سیاسی است

پس از جدایی افغانستان و ایران از یکدیگر، این دوکشور با وجود تمامی اشتراکات از دین تا فرهنگ و زبان به دلایل مختلف داخلی و خارجی نتوانستند به یک همگرایی واقعی دست یابند؛ با این وجود، پس از شکل‌گیری حکومت انتقالی افغانستان در دهه گذشته، سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران بر محور دوستی، همکاری و رسیدن به یک افغانستان آباد و آزاد  قرار داشته، اما همچون گذشته رسیدن به یک تفاهم موثر با کارشکنی طرف‌های متضرر از دوستی دو کشور مواجه بوده است.

ناگفته نماند در بسیاری موارد هم عدم استفاده صحیح از فرصت‌ها باعث از دست رفتن ظرفیت‌های بی‌بدیل موجود شده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با اقدامات مختلفی چون افتتاح شبکه‌های برون‌مرزی همواره بر آن بوده تا به سهم خود ضمن فراهم‌سازی گفت‌وگوهای میان فرهنگی، تعاملات رسانه‌ای با کشورهای همسایه را گسترش دهد.

از جمله این اقدامات در حوزه افغانستان، راه‌اندازی رادیو دری، رادیو پشتو و نهایتاً شبکه آی‌فیلم ۲ بوده که نشان از اهمیت ویژه این حوزه برای مسئولین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دارد؛ از سوی دیگر توجه ویژه صداوسیما و به طور کلی نظام جمهوری اسلامی ایران به یک کشور خاص با راه‌اندازی سه شبکه تلویزیونی و رادیویی، حسن نیت این کشور در راستای تبادلات فرهنگی را نشان می‌دهد.

اگرچه این اقدامات در جای خود قابل تحسین است، اما ظرفیت‌های بالقوه موجود بین دو کشور بایستی با تدبیر ویژه به ثمرات بالفعل و قابل بهره‌برداری تبدیل شود.

همزبانی که بزرگترین سرمایه مشترک دو کشور است می‌تواند امکانات منحصر به فردی را در اختیار تولیدکنندگان فیلم‌ها و سریال‌ها قرار دهد؛ موقعیتی ویژه که به واقع سازندگان این آثار را که در تولید محتوای نظیر آن که برای کشورهای غیر همزبان با چالش‌های متفاوت از جمله سختی و حتی غیرممکن بودن انتقال مفاهیم حسی واقعی نهفته در لایه‌های زبانی مواجه است، رو به رو نمی‌کند و فرصتی بسیار مغتنم به شمار می‌رود.

چندی پیش عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما در جمع مدیران رسانه‌ملی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری، گفت: “باید با برنامه‌ریزی دقیق و طولانی‌مدت، در مسیر تولید آثار مشترک مراکز استان‌های مرزی با کشورهای همسایه گام برداریم”.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ضرورت تولید آثار مشترک بیش از پیش احساس می‌شود زیرا به اعتقاد کارشناسان، افغانستان کشوری با سوژه‌های بکر هنری است و ایران هم با موقعیت عالی و تجربه بی‌نظیر در زمینه تولید فیلم و سریال، ظرفیت بالایی برای همکاری مشترک با هنرمندان افغانستانی دارد.

خوشبختانه در عرصه سینما و تلویزیون افغانستان نیز مسئولین دولتی و بخش خصوصی این کشور اعلام آمادگی کرده و قرار گرفتن افراد خوش فکر و مستعد در نهادهای ذیربط کشور مورد نظر، امیدها را برای افزایش همکاری‌ها تقویت می‌کند.

اگرچه فعالیت‌های مشترک هنرمندان ایران و افغانستان در سال‌های اخیر همچون فیلم‌های «شکستن همزمان بیست استخوان» و «رفتن»  به کارگردانی و تهیه‌کنندگی برادران محمودی و همچنین «لینا» به نویسندگی و کارگردانی رامین رسولی رشد خوبی داشته، اما ورود به حوزه ساخت سریال مشترک با توجه تأثیرگذاری خاص و فراگیر بودن، چشم‌انداز روشنی خواهد داشت.

امیدواریم با همت مدیران صداوسیما و همکاری هنرمندان و مسئولین امر در افغانستان شاهد همکاری‌های فوق‌العاده و خلق آثاری فاخر در جهت دوستی و همگرایی بیشتر دو ملت ایران و افغانستان باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای دل خودم می‌روم، جایی که دوربین نباشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر «دکتر قریب» و «عصر روز دهم» گفت: اگر دوباره قسمتم شود و به کربلا بروم؛ برای دل خودم می‌روم، جایی که دوربین نباشد و راحت باشم.

به گزارش سینماپرس، ۱۵ سال پیش اولین باری بود که پایش به راهپیمایی اربعین باز شد؛ آن زمان هنوز ایرانی‌ها رسم راهپیمایی را نداشتند اما “آفرین عبیسی” کربلا بود و با چشم خودش این شور و شوق پذیرایی از زائران و پیاده‌روی و بقیه ماجرای اربعین را دیده بود.

دوره‌ای که این بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون می‌گوید هنوز در راه زائران ماشین و امکانات آن‌چنانی نبود! خیابان را بسته بودند و یک طرف چادر و غذا بود و طرف دیگر شیر، خرما، حلوا و گردو می‌دادند. به زائران التماس می‌کردند تا برای ناهار و غذا پیش آن‌ها بروند. بعد از سال‌ها پیاده‌روی تا کربلا برای ایرانیان رسم شد.

آفرین عبیسی در راهپیمایی اربعین

هنوز هم با “آفرین عبیسی” درباره کربلا صحبت می‌کنیم بغض گلویش را می‌گیرد و می‌گوید هر بار که به کربلا می‌روم خوش می‌گذرد؛ از این سفر لذت می‌برم و بی‌تاب می‌شوم که دوباره بروم!

بازیگر سریال «تنهایی لیلا» به حضور در فیلم‌سینمایی «عصر روز دهم» مجتبی راعی اشاره کرد که روز عاشورا به خاطر بازی در این فیلم در کربلا حضور داشت؛ به تعبیری یکی از روزهای سخت شیعیان و عزاداران حسینی از نزدیک آن لحظات را در حرم امام حسین(ع) درک کرده است. چون سکانس‌های اصلی را گویا عوامل کار در آن روز جلوی دوربین برده‌اند!

نمایی از فیلم «عصر روز دهم» که در عاشورا فیلمبرداری شد

او اعتقاد دارد که زائران اربعینی دعوت می‌شوند و می‌گوید که من خودم هم برای این سفر دعوت شده‌ام. چون به دیدار محبوبی می‌رویم که عظمت و بزرگی‌اش بلامنازع است. اگر هم دوباره خواستم بروم، برای دل خودم می‌روم، جایی که دوربین نباشد و راحت باشم.

آفرین عبیسی اعتقاد دارد سفر دومش به کربلا یک حال و هوای دیگری داشت؛ چون به تنهایی کربلا رفته بود و یک بار هم قبل از بازی در مجموعه «دکتر قریب» ۱۵ روز با کاروان به کربلا رفته بود و آن دوره را هم تجربه خیلی خاص و خاطرانگیزی می‌داند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اربعین از نگاه غرب در مستند«۴۰» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند تلویزیونی «۴۰ جلوه یک حماسه» با نگرشی نو به موضوع راهپیمایی و همایش عظیم اربعین حسینی ۲۶ مهرماه ساعت ۲۳ برای اولین بار از شبکه چهارسیما پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، این مستند تلویزیونی به تهیه کنندگی و کارگردانی احسان حلمی به عظمت برگزاری راهپیمایی و مراسم پر شور اربعین و شور خادمان حسینی در سراسر جهان می پردازد.
«۴۰ جلوه یک حماسه» به سفارش شرکت White Frame تهیه و تولید شده است و  از یک تیم پژوهشی بین‌المللی تشکیل شده تا با حضور میدانی به جمع‌آوری بیش از ٣٠٠ گفتگو در کشورهای مختلف بپردازد. این مستند برای مخاطب جامعه غربی و غیرمسلمانان تولید شده و زبان اصلی آن انگلیسی است و به دو زبان عربی و فارسی نیز دوبله شده است.
پژوهش این مستند سه سال طول کشیده است  و ضمن جامعه‌شناسی ادیان مختلف، با تکنیک و محتوای روز سینمای مستند توسط عوامل بین‌المللی تولید شده است.
«۴۰»  به بررسی اجمالی  مراسم  مذهبی  و اشکال آن در سراسر جهان از پیاده روی طولانی شیکوکو در کشور ژاپن تامراسم مذهبی کومبه میلا در هندوستان و مراسم مسیحیان و بودا ئیان و… پرداخته و روند شکل گیری حماسه اربعین امام حسین(ع) بعد از چهلم شهادت آن حضرت در طول تاریخ تا به امروز  و برپا شدن حماسه عظیم پیاده روی میلیونی همه ی آزادگان، مومنان ومسلمانان در مسیر های مختلف تا برپایی موکب های پذیرایی از زوار وبالاخره روز اربعین و زیارت اربعین  با شکوهی وصف ناپذیر و… از جمله موضوعاتی است که در این مستند به تصویر کشیده می شود.
«۴۰ جلوه یک حماسه» به کوشش واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما برای اولین بار روز جمعه ۲۶ مهرماه و در آستانه اربعین حسینی از شبکه چهار سیما پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع