X

بایگانی مهر 24, 1398

دفتر سینمایی

جایزه ویژه «آنجلیکا» به هنرمند جانباز رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

جایزه ویژه جشنواره فیلم آنجلیکای آمریکا به هنرمند جانباز رسید
سینماپرس: «پرواز دست‌های من» از جشنواره فیلم آنجلیکای آمریکا جایزه ویژه هیات داوران را گرفت.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «پرواز دست‌های من» به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری که جوایز ویژه جشنواره­‌های جیپور هند و البای ایتالیا را به دست آورده بود پس از حضور در جشنواره کوراژه آلمان و اکران در دانشگاه سایمون فریزر کانادا، در جشنواره فیلم آنجلیکای آمریکا هم جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرد.

در این جشنواره که میزبان رقبایی از انگلیس، آلمان، هند، آمریکا، کانادا و ایتالیا بود، فرزند نوری به نمایندگی از فیلم حضور داشت و به سوالات رسانه‌ها و حاضران پاسخ داد. همچنین به دلیل استقبال مخاطبان اکران سومی هم در روز اختتامیه به فیلم حسین نوری اختصاص یافت.

حسین نوری جانباز هنرمندی است که با دهان نقاشی می‌کند و تاکنون بیش از صد نمایشگاه از آثار خود و همسرش نادیا مفتونی در ایران، فرانسه، آلمان، الجزایر، لبنان و اتریش برپا داشته است. او نویسنده، کارگردان، تدوینگر و ایفاگر نقش اصلی داستان است. همسرش نیز در این فیلم بازی دارد.

در این فیلم، نوری نمایشگاه نقاشی را بهترین بهانه برای دیدن پسرش که در آمریکا تحصیل می‌کند یافته است. او باید تعدادی تابلو را در زمانی بسیار محدود برای ارسال به آمریکا آماده کند، اما…

این جشنواره ۹ تا ۱۳ اکتبر (۱۷ تا ۲۱ مهر) در آمریکا برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رضا گلزار به جای کنسرت، گلفروشی بزند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هنرپیشگانی که خواننده شدند و توانایی منحصربه‌فردی دارند، خیلی محدود هستند. نه‌تنها در خوانندگی، بلکه در نوازندگی هم این اتفاق می‌افتد و کیفیت، چندان اهمیتی ندارد.

به گزارش سینماپرس، در سال‌های اخیر شاهد خوانندگی برخی بازیگران و چهره‌های مشهور هستیم؛ افرادی که علی‌رغم نداشتن توانایی و سواد لازم موسیقایی، کنسرت‌های گرانی هم برگزار می‌کنند.

میل به دیده شدن و کسب درآمد بیشتر با استفاده از شهرت و محبوبیت، برخی بازیگران و ورزشکاران را ترغیب کرده وارد حوزه موسیقی هم بشوند و کنسرت برگزار کنند و در این میان، مردم و هواداران این هنرمندان بی‌توجه به اصل ماجرا، برای حضور در این کنسرت‌ها هزینه می‌کنند، تا بتوانند یک دو ساعتی هنرپیشه محبوبشان را از نزدیک ببینند. اما حاصل این کنسرت‌ها معمولاً ارزش هنری ندارند و حتی برخی بیشتر به یک افتضاح موسیقایی شبیه است تا هنر موسیقی.

مهران مدیری، محمدرضا گلزار، مسعود صابری و … از جمله هنرمندانی هستند که علاوه بر خواندن، کنسرت هم برگزار کرده‌اند.  البته قرار است مهران مدیری بهمن‌ماه امسال در کانادا و محمدرضا گلزار هم سه هفته دیگر در لس‌آنجلس و در سالنی که از سال ۲۰۰۲ تاکنون مراسم اسکار در آنجا برگزار می‌شود، کنسرت اجرا کنند.  جالب اینکه برخلاف داخل کشور، ایرانیان خارج از کشور رغبت چندانی برای حضور در این کنسرت‌ها نشان نداده‌اند.

با پیروز ارجمند، مدیر سابق دفتر موسیقی ارشاد از تأثیر چنین کنسرت‌هایی بر موسیقی و سلیقه هنری حرف زده‌ایم.

پشتوانه خواننده شدن بازیگران چیست؟

پیروز ارجمند، کارشناس موسیقی و آهنگساز، درباره خوانندگی هنرپیشه‌های مطرح و برگزاری کنسرت‌هایی توسط این افراد، به خبرنگار ما گفت: اگر بگوییم چون شخصی حرفه دیگری دارد، مثلاً پزشک یا بازیگر سینماست پس نباید خوانندگی کند، این جمله تاحدودی با اصول دموکراسی و شایسته‌سالاری در تعارض است. اما اگر فردی به‌واسطه چهره‌ و محبوبیتی که دارد، وارد خوانندگی می‌شود و می‌خواهد بهره‌برداری اقتصادی کند، جای سؤال و نقد دارد.

به یاد دارم این ماجرا به‌طور خاص از حدود ۲۰ سال پیش شروع شد و ابتدا با دکلمه مرحوم خسرو شکیبایی و بعد با خوانندگی پرویز پرستویی، حمید جبلی و فتحعلی اویسی در نسل قبل شکل گرفت. بعد از اینها بود که به نسل جوان‌تر و بازیگران مطرح امروزی رسید و شاهد خوانندگی بازیگرانی مثل حامد بهداد، بهرام رادان، مهران مدیری، محمدرضا هدایتی، محمدرضا فروتن، کامران تفتی و محمدرضا گلزار هستیم. اصولاً باید ببینیم پشتوانه این اتفاق چه چیزی است. به نظر من بخش عمده آن به اقتصاد برمی‌گردد نه به کیفیت اجرا. یعنی هنرپیشگانی که خواننده شدند و توانایی منحصربه‌فردی دارند، خیلی محدود هستند. نه‌تنها در خوانندگی، بلکه در نوازندگی هم این اتفاق می‌افتد و کیفیت، چندان اهمیتی ندارد. برای مثال اخیراً محمدرضا گلزار در کنسرتی ویولن نواخت؛ ویولنی که در حد یک هنرجوی دو سه ماهه این ساز بود، که البته مردم هم تشویقش ‌کردند.

چون هنرپیشه هستیم نباید هر محصولی را ارائه دهیم

ارجمند با اعلام اینکه ما حق نداریم چون هنرپیشه هستیم هر محصولی را روی صحنه به مردم ارائه دهیم، ادامه داد: به هر حال این مسئله جای نقد جدی دارد. مثلاً حامد بهداد از ابتدا خواننده خوبی بود و بعد هنرپیشه شد، یا محمدرضا هدایتی ابتدا خواننده بوده است. جالب اینجاست برخی از افرادی که از اول خواننده بودند و بعد هنرپیشه شدند، وقتی که به آنها پیشنهاد همکاری می‌دهیم، خیلی نگران این موضوع هستند که مبادا حمل بر این شود که دارند سوءاستفاده می‌کنند و طفره می‌روند. من قبلاً با چند نفر از این افراد که بعدها هنرپیشه شدند، کار کرده‌ام، اما الان حاضر نیستند به‌عنوان خواننده فعالیت کنند، چون دغدغه‌مند هستند. می‌خواهم بگویم در کنار آن دسته اول که مهارت خوانندگی ندارند، این افراد را هم داریم که برایشان مهم است مردم دچار چنین تناقضی نشوند.

نمی‌توان قانون عدم مجوز صادر کنیم

وی در ادامه افزود: درباره اینکه آیا باید به اینها مجوز داد یا نه، باید بگویم اصلاً نمی‌شود چنین قانونی را وضع کرد و از ارشاد خواست که چنین کاری انجام دهد. اما می‌شود از این افراد یک تقاضا کرد که در کار خود ورزیده شوند یا در واقع مدیریت شوند. یعنی اگر گلزار خواست ویولن بزند، مدیر برنامه‌اش این اجازه را ندهد. یا مثلاً امروز حق نداریم به مهران مدیری بگوییم که نباید بخوانی. اما می‌توانیم به او پیشنهاد کنیم که با توجه به جنس صدای شما و کاراکتری که صدای شما دارد، چنین آثاری بخوانید یا با چنین آهنگسازانی کار کنید. ما می‌توانیم مشاوره بدهیم و خواهش کنیم در این وانفسایی که اوضاع بی‌حساب ‌و کتاب است، حداقل کارشان را اندکی درست‌تر انجام دهند.

فردین یا بهروز وثوقی هیچ‌گاه خوانندگی نکردند

مدیر اسبق دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره خواننده شدن هنرپیشه‌ها در دیگر کشورها گفت: در سایر کشورهای دنیا این اتفاق خیلی کم رخ می‌دهد. مثلاً در سینمای هالیوود تقریباً چنین مسئله‌ای نداریم. خوانندگانی را داریم که هنرپیشه شده‌اند، اما تعداد هنرپیشگانِ خواننده خیلی کم است. در سینمای بالیوود هم همین‌طور. حتی در سینمای قبل از انقلاب این موضوع خیلی رعایت می‌شد؛ مثلاً به‌جای فردین همیشه ایرج می‌خواند و این ثابت بود. خود فردین هیچ‌گاه خوانندگی نکرد یا بهروز وثوقی هم همین‌طور. یعنی حد و مرز بین اینها وجود داشت. ولی امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اینکه می‌توانند با این ابزارها، خارج خواندن خواننده‌ها را بگیرند و یک صدای معمولی را هم جذاب جلوه دهند، از صنوف مختلف مثل دندانپزشکی هم آمدند و خواننده شدند. در حال حاضر این‌گونه افراد زیادند و به دلایل توانایی مادی که دارند می‌توانند کار تولید کنند و تکنولوژی هم می‌تواند کاری کند که اینها قوی ظاهر شوند.

تأثیرات مخربی که جبرانش زیان‌آور است

آهنگساز فیلم «سفر به چزابه» درباره تأثیر رواج خوانندگی افراد مشهور و برگزاری کنسرت‌هایشان عنوان کرد: چون طرف سلبریتی و هنرپیشه است مردم دوست دارند  او را ببینند. اما تأثیر بدی می‌گذارد و در درازمدت یک کج‌سلیقگی و بدسلیقگی در عرصه موسیقی به وجود می‌آید که شاید جبران آن بسیار سخت باشد. من بر این باورم که شاید به‌جایی برسیم که دیگر نتوانیم این خرابی‌ها را که این گروه به وجود می‌آورند، جبران کنیم. یعنی همان مقدار که سینماگران این دغدغه را دارند که نابازیگران ثروتمند وارد سینما نشوند، همان دغدغه را ما در موسیقی داریم و اتفاق خطرناکی است.

مردم دوست دارند گلزار را ببینند

ارجمند در پاسخ به این پرسش که آیا بلیت‌فروشی کنسرت‌ های این افراد به رونق اقتصادی موسیقی کمک می‌کند یا خیر، گفت: امروز اگر صنعت موسیقی در انگلیس رونق دارد به‌وسیله بازیگرانی بوده که وارد این صنعت شده و خواننده شده‌اند؟ خیر، محصول خوب تولید شود مردم آن را می‌پذیرند و برایش هزینه می‌کنند. مگر خوانندگانی که امروزه آثارشان فروش دارد و بلیت کنسرتشان نایاب می‌شود، هنرپیشه بودند؟ طبیعی است که بسیاری از مردم دوست دارند محمدرضا گلزار را ببینند. اگر گلزار یک گل‌فروشی هم بزند و آنجا بایستد، روزانه هزاران نفر برای دیدنش می‌روند. حال به‌جای گل‌فروشی، او کنسرت را انتخاب کرده است.

صدور مجوز را برای خوب‌ها آسان کنیم

«کاری که می‌شود انجام داد این است که فضا را برای کسانی که خوب می‌خوانند، می‌نوازند و کار خود را بلد هستند، تنگ نکنیم. وزارت ارشاد باید سخت‌گیری‌هایش در صدور مجوز برای کسانی که خوب می‌خوانند و اثر خوب تولید می‌کنند، کمتر باشد و میدان را برای جوان‌ترها آماده کند. امروزه خیلی از خوانندگانی که دوست دارند کار خود را منتشر کنند با روند سخت و زمانبر دفتر موسیقی وزارت ارشاد مواجه می‌شوند که بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند کارشان را منتشر نکنند. ما باید سازوکاری اتخاذ کنیم که دولت برای صدور مجوزها تسهیل‌گری کند. طبیعتاً در این میان خیلی از کسانی که کارشان خوب است می‌آیند و اثرشان را معرفی می‌کنند. امروز ما این فرصت را ایجاد نکرده‌ایم و اگر دولت کار خود را که بحث سیاست و نظارت است، صحیح انجام دهد، بخشی از این مشکلات حل می‌شود.»

* ایرناپلاس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعیین مسئولان جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیران و مسئولان کمیته‌های اجرایی بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، مدیران و مسئولان کمیته‌های اجرایی بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر با احکامی جداگانه از سوی دبیر جشنواره، حمیدرضا آذرنگ انتخاب و معرفی شدند.

بر این اساس نصرالله قادری، به‌عنوان مدیر گروه نقد و بررسی آثار، پیام دهکردی به‌عنوان مدیر گروه آموزش و کارگاه‌ها، مهرداد رایانی‌مخصوص به‌عنوان مدیر انتشارات، جواد مستخدمی به‌عنوان مدیر پشتیبانی و امور مالی، رضا مردانی به‌عنوان مدیر امور اجرایی، سعید رضوانی به‌عنوان مدیر امور هنری، اردوان زینی‌سوق به‌عنوان مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی، آرش دهقان‌شاد به‌عنوان مدیر تبلیغات و تشریفات، فواد رابحی به‌عنوان مدیر دبیرخانه و سیدحسین رسولی به عنوان مدیر روابط عمومی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر انتخاب و معرفی شدند.

بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در چهار بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایش‌های میدانی و محیطی و با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های تهران، منطقه آزاد اروند، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، فارس، مرکزی، مازندران، کرمانشاه، گیلان، سیستان و بلوچستان و ایلام به دبیری حمیدرضا آذرنگ آبان‌ماه سال جاری در منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت «آن» و گروه بازنده‌ها بعد از ۲۷ سال! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تاکنون ۴۸ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی با اقتباس از کتاب‌های کینگ ساخته شده، البته این تعداد فیلم و سریال به معنی با کیفیت بودن تمام این آثار نیست و در واقعیت، تعداد انگشت‌شماری از آثار کینگ که به صورت فیلم سینمایی یا سریال درآمده‌اند، توانسته‌اند تحسین منتقدان و تماشاگران را برانگیزند.

به گزارش سینماپرس، شاید اغراق نباشد اگر بگوییم «استفن کینگ» تنها نویسنده‌ای است که سینمای هالیوود تا به حال شمار زیادی از آثار و نوشته‌هایش را به صورت فیلم یا سریال درآورده است. این نویسنده آمریکایی که تاکنون بیش از ۲۰۰ اثر ادبی و حدود ۴۵رمان چاپ کرده، رکورد بیشترین آثار چاپ شده از یک نویسنده، در ژانر ترسناک و ماوراءالطبیعه را نیز دارد.

تاکنون ۴۸ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی با اقتباس از کتاب‌های کینگ ساخته شده، البته این تعداد فیلم و سریال به معنی با کیفیت بودن تمام این آثار نیست و در واقعیت، تعداد انگشت‌شماری از آثار کینگ که به صورت فیلم سینمایی یا سریال درآمده‌اند، توانسته‌اند تحسین منتقدان و تماشاگران را برانگیزند.

این نویسنده آمریکایی -که دوران کودکی پرتلاش و سختی را گذرانده است- در بیشتر آثار خود، مفاهیمی از ماوراءالطبیعه و وحشت را عجین کرده و مخاطبانش را با ترس، پای داستان‌هایش نگه می‌دارد. سینمای هالیوود بیشتر از هر نویسنده دیگری روی آثار او سرمایه‌گذاری کرده است و کینگ هم برخلاف خیلی از نویسنده‌های دیگر که با ساخت فیلم از کتاب‌شان مشکل دارند، در این مورد به‌هیچ‌عنوان سخت نمی‌گیرد و حتی از تبدیل بیشتر آثارش به فیلم و سریال و به‌دست آوردن شهرت بیشتر، استقبال می‌کند.

در مصاحبه‌هایی که تا به‌ حال با استفن کینگ صورت گرفته است، او بیان کرده هرگز خدا را انکار نمی‌کند، ولی نقش این خدا در داستان‌های کینگ همیشه در حد یک کلمه است و به جایش شیاطین درونی و بیرونی، در این داستان‌ها جولان می‌دهند. در دنیای داستان‌های کینگ، انسان موجودی است که یا به‌وسیله شیاطین احاطه شده یا خود در نقش شیطانی قدرتمند، در زندگی مادی، از فرصت محدودش استفاده می‌کند و برای دیگر همنوعان خود، عذاب و دردسر می‌آفریند.

استفن کینگ معمولا می‌گوید از آثار نویسنده‌های مختلفی چون «برام استوکر»، «اچ پی لاوکرفت» و… برای نوشتن داستان‌هایش الهام گرفته است و این داستان‌ها ربط مستقیمی با زندگی شخصی او ندارند، اما بر خلاف این ادعا، همیشه ردپایی از زندگی شخصی کینگ در این داستان‌ها وجود دارد. برای مثال کینگ کتاب «مورد نیاز» یا (Needful Things) را دقیقا بعد از رهایی از اعتیاد به الکل و داروهای مخدر نوشت یا در سال ۱۹۹۹ و درحالی‌که از جراحت‌های یک تصادف رانندگی رنج می‌برد، شروع به نوشتن داستانی با نام «کابوس‌گیر» (Dreamcatcher) کرد که تاثیر آن حادثه بر این داستان کاملا مشهود است.

در داستان‌های کینگ معمولا شیاطین، زامبی‌ها، خون‌آشام‌ها و… به‌همراه انسان‌های نه‌چندان خوب، قهرمانان و ضد قهرمانان را تشکیل می‌دهند و در کنار هم، تصویری فانتزی و ترسناک برای مخاطبان می‌سازند.

ما در این مقاله قصد داریم به بهانه اکران قسمت دوم فیلم «آن» که رکورد فروش ژانر وحشت را بعد از سال‌ها جابه‌جا کرد، تعدادی از اقتباس‌های موفق از آثار استفن کینگ، در سینمای هالیوود را بررسی کنیم.

  «آن» قسمت دوم

«آن» قسمت دوم یا (It Chapter Two‌) نام فیلمی در ژانر فراطبیعی و ترسناک به کارگردانی «اندی موشیاتی» و محصول سال ۲۰۱۹ است. این فیلم بخش دوم و ادامه فیلم «آن» محصول سال ۲۰۱۷ است که با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته استفن کینگ، ساخته شده بود.

«آن» (It) یک کتاب از ژانر وحشت به قلم استیون کینگ است که نخستین‌بار در سال ۱۹۸۶ منتشر شد. تاکنون دو اقتباس از روی این کتاب انجام شده‌ است. ابتدا یک مینی‌سریال در سال ۱۹۹۰ ساخته شده که با واکنش‌های ضد و نقیضی مواجه شد و سپس در سال ۲۰۱۷ فیلم بلند سینمایی به‌نام «آن» براساس این رمان ساخته شد که توانست به پرفروش‌ترین فیلم ترسناک تاریخ تبدیل شود.

داستان قسمت دوم فیلم «آن»، در ادامه قسمت اول است و در این قسمت ۲۷ سال از اتفاقات ترسناک تابستان سال ۱۹۸۹ می‌گذرد. اعضای باشگاه بازنده‌ها، حالا هرکدام بزرگ شده‌اند و زندگی شخصی و مشکلات خود را دارند. همه چیز به ‌ظاهر خوب پیش می‌رود تا اینکه یک تماس تلفنی مرموز، دوباره آنها را به زادگاه و محل زندگی سابق‌شان، یعنی شهر «دِری» بازمی‌گرداند؛ جایی که باشگاه بازنده‌ها دوباره با ترس‌های قدیمی خود مواجه می‌شوند و تصمیم می‌گیرند برای نبرد نهایی با دشمن دیرینه خود، یعنی «پنی وایز»، آماده شوند…

در قسمت دوم «آن»، روند داستان تندتر از قسمت اول پیش می‌رود و اعضای گروه بازنده‌ها، که بر حسب اتفاق همگی در زندگی خود به طرز اغراق‌آمیزی موفق و ثروتمند نیز شده‌اند، دوباره دور هم جمع می‌شوند؛ اما این‌بار بر خلاف قسمت اول، این گروه با راهنمایی «مایک» که یکی از اعضای گروه است، راه‌حلی به قول معروف باستانی که متعلق به سرخ‌پوستان است را برای نابودی پنی وایز پیدا می‌کنند که البته درنهایت این راه‌حل، کمکی به نابودی پنی‌ وایز نمی‌کند و سرانجام معلوم می‌شود که خود سرخ‌پوستان هم نتوانستند با راه‌حل‌شان مقابل این موجود اهریمنی موفق باشند. به هر حال و با وجود همه سختی‌هایی که سر راه گروه بازنده‌هاست، درنهایت ماجراجویان سفیدپوست برای رسیدن به هدف‌شان، راه خود را پیدا می‌کنند و بار دیگر قهرمانان آمریکایی، دنیا را از دست بدی و پلیدی نجات می‌دهند و پنی وایز را نابود می‌کنند.

در قسمت دوم فیلم «آن»، طبق روال چند سال اخیر هالیوود، بین اعضای این گروه، یک شخصیت همجنس‌باز و یک زن فمنیست وجود دارد. «ریچی»، پسر بددهن و عینکی کوچک حالا بزرگ شده و بزرگ‌ترین ترسش این مساله است که مردم به راز او که گرایش همجنس‌خواهی‌اش است، پی ببرند. از طرف دیگر «بِوِرلی» یا همان دختر مو قرمز که پیش از این از شر پدر شیطانی‌اش نجات پیدا کرده بود، حالا شوهر متجاوز و بدرفتار خود را ترک می‌کند و به‌عنوان زنی مستقل برای شرکت در این ماجراجویی و یافتن عشق گذشته‌اش، اقدام می‌کند.

در قسمت دوم فیلم «آن»، شخصیت یهودی همیشه وحشت‌زده یا همان «استنلی» در همان ابتدای راه، از ترس رودررویی با پنی وایز، خودکشی می‌کند و گروه را تنها می‌گذارد، اما در انتها از این شخصیت، به‌عنوان قهرمانی که راه را برای دوستانش باز کرده، یاد می‌شود و به‌نوعی از ماجرای فرار او، تقدیر می‌شود. با این پایان‌بندی سفارشی، فیلم «آن» ثابت می‌کند که مظلوم‌نمایی برای یهودیان در هالیوود، علاوه‌بر ژانر درام و تاریخی، در ژانر وحشت و برای شخصیت‌های بزدل هم نفوذ کرده و تمامی ندارد…

مهم‌ترین مساله‌ای که به غیر از منتقدان، مخاطبان عام هم در این‌ سری از فیلم «آن» می‌بینند، این مطلب است که قسمت دوم، به‌هیچ‌عنوان مانند قسمت اول، ترسناک نیست. کارگردان سعی کرده با کمک گرفتن از انواع جلوه‌های ویژه، زامبی‌ها، موجودات چندش‌آور خارج از کنترل و… ترس آن قسمت اول را که ترسی درونی و عمیق بود، تکرار کند؛ ولی درنهایت موفق نمی‌شود و «آن» در قسمت دوم تنها می‌تواند عنوان قسمت دوم را یدک بکشد و به لطف پایان خوش و هالیوودی‌اش، بینندگان کلاسیک را که خیلی هم به‌دنبال ترسیدن نیستند، راضی کند.

قسمت اول فیلم آن، با بودجه ۳۵ میلیونی چیزی حدود ۷۰۰ میلیون دلار در گیشه فروخت که رکورد فروش فیلم ترسناک را شکست و قسمت دوم هم برای دو هفته در صدر جدول فروش بود و بعید نیست که بتواند رکورد فروش قسمت اول را بشکند.

 رستگاری در شاوشنک

«رستگاری در شاوشنک» یا (The Shawshank Redemption) نام فیلمی در ژانر درام، جنایی و معمایی به کارگردانی «فرانک دارابونت» و محصول سال ۱۹۹۴ است. این فیلم براساس داستان کوتاهی از استفن کینگ به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک» ساخته شده ‌است.

داستان فیلم رستگاری در شاوشنک، در مورد زندگی اندی دوفرسن (تیم رابینز) است. اندی، بانکدار جوانی است که به جرم قتل همسر و معشوقه پنهانی‌ همسرش، به حبس ابد در زندان ایالتی شاوشنک محکوم می‌شود. او که خود را بی‌گناه می‌داند مدام در طول دادگاه تکرار می‌کند که جرمی مرتکب نشده، ولی کسی اهمیتی به اندی نمی‌دهد چراکه تمام مدارک علیه اوست، به‌همین‌دلیل هم اندی به زندان می‌رود.

اندی در زندان مجبور می‌شود با انواع مختلفی از مشکلات دست‌وپنجه نرم کند و در همین کشاکش با «آلیس بوید رِدینگ» (مورگان فریمن) یکی از زندانی‌های سیاه‌پوست که راوی داستان هم هست، آشنا می‌شود. آلیس که به این مشهور است می‌تواند هرچیزی را در زندان فراهم کند، به درخواست اندی برایش چکشی کوچک و چند خرده‌ریز دیگر تهیه می‌کند و…

فیلم رستگاری در شاوشنک برخلاف دیگر اقتباس‌ها و نوشته‌های استفن کینگ -که فضایی ماوراءالطبیعه دارند- داستان انسان‌های معمولی و درامی از یک زندگی عادی است. نگاه سازندگان رستگاری در شاوشنک، به مساله اخلاق و انسانیت، در رستگاری ظاهری و خلاصی از موقعیت ناگوار خلاصه می‌شود و صدالبته که این رستگاری به موفقیت و عدم موفقیت برمی‌گردد. مخاطب وقتی اندی به زندان می‌افتد، برایش تاسف می‌خورد و وقتی موفق به دزدی از یک دزد و فرار از زندان می‌شود، خوشحال ‌شده و این همان تصویری است که از رستگاری ترسیم می‌شود.

فیلم رستگاری در شاوشنک در زمان خود چنان در تاثیر روی مخاطب، موفق می‌شود که با وجود فروش متوسطی که در گیشه داشت، توانست بالاترین امتیاز را از جانب مخاطبان به دست بیاورد و لقب بهترین فیلم تاریخ را در سایت imdb از آن خود کند. این فیلم توانست با بودجه ۲۵ میلیونی، فروشی حدود ۵۸ میلیون دلار داشته باشد. رستگاری در شاوشنک برخلاف انتظار تهیه‌کنندگان و پیش‌بینی آنها نتوانست فروش فوق‌العاده‌ای را در زمان اکرانش به دست بیاورد و در عوض بعد از اکران، این ضرر با فروش نسخه‌های ویدئویی جبران شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قصه ظهر عاشورا» از امروز در پارک لاله تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش محیطی «قصه‌ ظهر عاشورا» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی رضا بهرامی از ۲۴ مهر در محوطه باز مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نمایش «قصه ظهر عاشورا» که از ۱۲ تابلو تشکیل شده و تابلوها هر کدام روایتگر روزهای محرم و صحرای کربلا است، همراه با نور و موسیقی و در تاریکی شب روبروی درب مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شود.

در خلاصه این نمایش آمده است: کودکانی که خود را آماده عزاداری برای روزهای محرم می‌کنند و در این عزاداری یادآور اتفاق‌ها و وقایع دشت کربلا می‌شوند… د.

به گفته بهرامی کارگردان این اثر، وقتی کودک بودیم در روزهای محرم و صفر و برای عزاداری، از مادرم چادر می‌گرفتم و با بچه‌های دیگر هیئتی کوچک درست می‌کردیم. پول برای خرید طبل و سنج نداشتیم و از ظروف خانه برای عزاداری‌ها استفاده می‌کردیم و زمانی هم که هیئت‌های عزاداری شکل می‌گرفت به آنها می‌پیوستیم. همین داستان سبب کلید خوردن نمایش «قصه‌ ظهر عاشورا» در ذهنم شد و خواستم آن فضا را به‌نوعی نشان دهم.

بر اساس این خبر، طراحی و ساخت ماسک نمایشِ «قصه ظهر عاشورا» را مژده ذکریاپور بر عهده دارد و اشعار تعزیه را عرفان پورمحمدی سروده است.

همچنین حمیدرضا ملاحسینی مدیر اجرایی و وحید خسروی مدیر تولید این نمایشند.

این نمایش از ۲۴ مهر تا پایان ماه صفر هر روز ساعت ۱۸ در محوطه پارک لاله تهران و جلوی درب مرکز تولید تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

یادآوری می‌شود تماشای نمایش «قصه‌ ظهر عاشورا» برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲۱۰ مستند متقاضی «جایزه شهید آوینی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۲۱۰ فیلم متقاضی شرکت در دهمین دوره جایزه شهید آوینی به عنوان بخش ویژه‌ جشنواره «سینماحقیقت» شدند.

به گزارش سینماپرس، با پایان مهلت ارائه فیلم به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، کارگردانان ۲۱۰ فیلم همزمان با بخش مسابقه ملی این رویداد، متقاضی شرکت در دهمین دوره جایزه شهید آوینی نیز شده‌اند که به عنوان بخش ویژه‌ «سینماحقیقت»، آذرماه ۹۸ در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه است که برای ششمین سال متوالی به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار خواهد شد.

امسال از جمع ۶۸۷ فیلم مستندی که در دبیرخانه جشنواره «سینماحقیقت» ثبت شده، ۲۱۰ فیلم متقاضی حضور در بخش جایزه شهید آوینی هم شده‌اند؛ به این معنا، بیش از ۳۰% فیلم‌هایی که از ابتدای سال ۹۷ تولید شده و برای اولین بار به دفتر «سینماحقیقت» ارائه شده، با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه است.

«جایزه شهید آوینی» جشنواره «سینماحقیقت» از هیات انتخاب و داوری مجزایی برخوردار است و جایزه‌ برگزیدگان این بخش هم تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰، ۱۲۰ و ۱۰۰ میلیون ریال برای کارگردانان سه فیلم اول، دوم و سوم منتخب هیات داوران است.

سال گذشته سه تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی شهید آوینی به ترتیب به وحید چاووش کارگردان فیلم «خاطرات خبرنگار جنگ»، محمدرضا وطن‌دوست کارگردان و تهیه‌کننده مستند «لِسِک» و ماهان خمامی‌پور کارگردان «شبیه‌سازی آقای زرد» تعلق گرفت. جایزه ویژه‌ هیات داوران هم به پاس حماسه‌ تعهد و تخصص، به وحید حمیدی شخصیت فیلم «مردان زندگی» ساخته یحیی رضایی اهدا شد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ به دبیری محمد حمیدی‌مقدم در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشکیل شورای سلبریتی‌ها در وزارت ارشاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حاشیه‌های حضور سلبریتی‌ها و نامتعارف بودن پوشش بازیگران زن کار را به احضار وزیر ارشاد و تشکیل شورای سلبریتی‌ها و تهیه دستورالعمل و نظام‌مند کردن حضور چهره‌ها در مراسم‌های سینمایی کشاند.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته خبری از احضار وزیر ارشاد رسانه‌ای شد و حجت‌الاسلام احمد سالک نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم این موضوع را تأیید کرد و گفت: فارغ از وزیر ارشاد ما به نماینده صداوسیما در مجلس هم تذکر دادیم که باید اقدام جدی انجام دهند. حتماً وزیر ارشاد که مسئول مستقیم کنترل این مسائل هستند باید مورد سوال جدی قرار بگیرند.

امروز هم در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» این موضوع بررسی شد و حجت‌الاسلام سیدصادق طباطبایی‌نژاد نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس به ایجاد شورایی تحت عنوان شورای سلبریتی‌ها در وزارت ارشاد اشاره کرد.

“وزیر ارشاد به مجلس می‌آیند تا به ساز و کار مشترکی در رابطه با مراسم‌های سینماگران برسیم؛ در وضعیت نمایش که همه‌چیز مشخص است؛ آنچه که در خود نمایش به نمایش درمی‌آید در صداوسیما و در سینما قواعدی دارد که رعایت می‌شود. اگر هم در این رابطه قصوری اتفاق بیفتد بعد از نمایش با تذکر یا جلوی آن گرفته می‌شود و یا آن مشکل برطرف می‌شود. “

 طباطبایی‌نژاد در ادامه صحبت‌های خودش به دامن‌زدن یک الگوی نادرست از غرب اشاره کرد و افزود: در حاشیه نمایش این هنجارشکنی‌ها اتفاق افتاده و اخیراً هم به آن دامن زده می‌شود. در جشنواره فجر پیش از نمایش فیلم، بازیگران می‌آیند تصاویری می‌گیرند و گاهی در آن تصاویر، شئونات و قوانین جمهوری اسلامی زیر سؤال می‌رود. با توجه به این حاشیه‌ها و هنجارشکنی‌ها، شورایی در وزارت ارشاد تحت عنوان شورای “چهره‌ها و سلبریتی‌ها” تشکیل شده و معاون وزیر هم دبیری این شورا را برعهده دارد.

“شنیدم شورای چهره‌ها و سلبریتی‌ها روز گذشته تشکیل جلسه داده و همین موضوع اخیر را هم مورد بررسی قرار داده‌اند. در گذشته با چنین اتفاقاتی مواجه نبودیم؛ در جهان برای نمایش فیلم‌ها یک مراسم افتتاح و اکران پیش از شروع نمایش‌های عمومی برگزار می‌کنند و در ایران به شکل بدی این اتفاق می‌افتد و قوانینی در دسترس نبوده که این شورا تصمیم‌گیری می‌کند. ”  

حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد با تأکید بر حضور وزیر ارشاد در مجلس، گفت: وزیر ارشاد لازم است برای پاره‌ای از موضوعات و پاسخگوی به سوالات کمیسیون فرهنگی، در مجلس حاضر شوند، تاریخی مشخص نشده و این زمان از طریق دعوت کمیسیون فرهنگی، مشخص خواهد شد.

توضیحات سازمان سینمایی و تهیه دستورالعملی ویژه

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی به حواشی پوشش نامتعارف برخی بازیگران واکنش نشان داد و از اقدام برای تهیه یک دستورالعمل در این خصوص خبر داد.

او گفت: طبیعی است که هر حرکت خلاف عرف پذیرفته نیست و مورد اخیر بیشتر بازیگران مطرح در تلویزیون بودند و سینما هم فرقی نمی‌کند.

نجفی درباره تهیه دستورالعملی ویژه، خاطرنشان کرد: در حال تهیه دستورالعملی هستیم تا چهره‌های هنری، سینمایی، ورزشی که در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند اصول و چارچوبها را رعایت کنند و این دستورالعمل تا هفته آینده نهایی خواهد شد.

“برای مراسم‌های سینمایی برگزار کننده متعهد می‌شود اصول و چارچوبهایی را رعایت کند تا شاهد موارد این چنینی نباشیم. “

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی با تأکید بر اجرای طرح یک لباس واحد و رسمی برای چهره‌ها، گفت: در چند سال اخیر جشنواره فجر درخواست ما این بود که مثل خیلی از رویدادهای معتبری که اتفاق می افتد، عوامل با لباس رسمی حضور پیدا کنند تا هم شانیت مراسم هم افراد رعایت شود و اگر به این سمت برویم اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

او در پایان خاطرنشان کرد: حواشی در جشنواره فجر کمتر خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ اجرای سرود نمایش در پیاده روی اربعین


عکس/ اجرای سرود نمایش در پیاده روی اربعین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی مدیران کمیته‌های اجرایی جشنواره موسیقی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با صدور احکامی جداگانه مدیران چهار بخش این دوره از جشنواره را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، علی ثابت نیا مدیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در احکامی جداگانه، مسئولان کمیته های روابط عمومی، امور بین الملل، هماهنگی امور استان ها و دبیرخانه این جشنواره را منصوب کرد.

مدیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، مجید فروغی را به عنوان مسئول کمیته روابط عمومی، اردوان جعفریان را به عنوان مسئول کمیته امور بین الملل، علی مؤمنیان را به عنوان مسئول کمیته هماهنگی امور استان ها و فاطمه عرب سرخی را به عنوان مسئول دبیرخانه جشنواره منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین دوره جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین دوره جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» به منظور ارج نهادن به مقام والای مادر در سال جاری برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس و به نقل از روابط عمومی جشنواره، موسسه فرهنگی و هنری نیلا فرهنگ به منظور ارج نهادن به مقام والای مادر به عنوان مهد پیدایش، پرورش، تحول و تعالی انسان‌ها و جامعه، دومین دوره جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» را با رویکرد و برنامه‌ای نوین در سال جاری برگزار می‌کند.

جشنواره ملی «مادر» بر اساس این باور که زیرساخت و ریشه هرگونه رشد و توسعه در کشور منوط به پرورش افراد توانمند و متعهد در دامان خانواده ها و به ویژه مادران است، طراحی شده است.

ماموریت اصلی این جشنواره تکریم مقام مادر با توجه به فرهنگ غنی کشورمان، تقویت روح مادرانه برای ایجاد صلح درونی، ارایه راهکارهایی برای آسایش و آرامش بیشتر مادران و تعالی خانواده با تمرکز بر ارتقای سطح معلومات و مهارت مادران و سایر اعضاست

مشاهده خبر از سایت منبع