X

بایگانی آبان 14, 1398

دفتر سینمایی

آیا لانه‌های فرهنگی آمریکا هم تسخیر می‌شود؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: باید انقلابی دیگر رقم زد و این بار به تسخیر سفارت ایالات متحده آمریکا در عمق وجود برخی کارگزاران و متولیان فرهنگی کشور مبادرت ورزید و از این مسیر مانع نفوذ اقدامات سازمان‌یافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد. انقلابی فراگیر که به معنی بستن فضای فرهنگی کشور نبوده و رویکرد اصلی آن مواجهه با ولنگاری فرهنگی و صیانت از حقوق فرهنگی ملت مسلمان ایران است.

محمدرضا مهدوی پور/ حدود پنجاه سال است که آبان ماه به نمادی از برای استکبارستیزی ملت ایران و تقابل با سلطه و هژمونی ایالات متحده آمریکا در عرصه بین الملل مبدل گردیده است. قطعا تا پیش از ۴ آبان ۱۳۴۳ هجری شمسی، نتوان ملتی آزاده و غیر وابسته به نظام سلطه شوروی را پیدا نمود که به صورتی نظام مند در برابر تحرّک ابرقدرتِ پُرروی زیاده‌خواهی همچون آمریکا بایستد و قیام خود را در اعتراض به کاپیتولاسیون و مصونیت اتباع امریکایی در ایران آغاز نموده و پس از سال ها مبارزه سرانجام در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ هجری شمسی به فرعونیّت این ابر قدرت در داخل مرزهای سرزمینی خود پایان بخشیده و مُدل عملکردی خود را در تقابل با استکبار به جهانیان معرفی سازد.



آمریکا از آبان سال ۴۳ که رژیم دست‌نشانده‌ی آمریکا در ایران، امام عزیز ما را تبعید کرد، تا آبان سال ۹۸ که الان باشد، هیچ تغییری نکرده؛ آمریکا همان آمریکا است؛ همان گرگ‌صفتیِ آن روز، امروز هم در آمریکا هست؛ همان دیکتاتوری جهانی و بین‌المللی، امروز هم در آمریکا وجود دارد. آن روز هم آمریکا یک دیکتاتور بین‌المللی بود و در مناطق مختلف دنیا ژاندارم‌هایی داشت، ژاندارم و مزدور این منطقه‌اش محمّدرضای پهلوی بود، جاهای دیگر هم کسان دیگر بودند؛ امروز هم همان دیکتاتوری وجود دارد، البتّه با شیوه‌های جدیدتر، با ابزارهای تازه‌تر؛ همان گرگ‌صفتی، همان دیکتاتوری بین‌المللی، همان شرارت، همان حدناشناسی، هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسند، آمریکا همان آمریکا است. بله، امروز آمریکا ضعیف‌تر شده؛ از سال ۴۳ آمریکا ضعیف‌تر شده، لکن در عین حال، هم وحشی‌تر شده هم وقیح‌تر شده؛ این آمریکا است.

(بیانات امام خامنه ای در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان- ۱۳۹۸/۰۸/۱۲)




پس اگر چه تمامی روزهای
آبان ماه می تواند مصداقی از برای
استکبارستیزی ملت ایران محسوب شود، اما روز
سیزدهم آبان در تقویم تاریخی کشور با عنوان روز مبارزه بر علیه استکبار به ثبت رسید و  این در حالی است که می توان این روز را
روز جوان نامید؛
روز جوان مؤمن،
جوان انقلابی،
جوان شجاع،
جوان دلاور،
جوان مبتکر، جوانی که دست به کاری می زند که دشمن را از ابتکار، و از حرکت باز می دارد و …؛ روزی که جوان انقلابی بدور از روحیه سازشکارانه و ذهنیت
تساهل و تسامح به درک روشنی از مسیر سعادت و کسب استقلال خود رسیده و این موضوع را متوجه می شود که برای حفظ شرافت و تمامیت خود می بایست برای همیشه پرچم تسلطِ ظالمانه‌ و متکبرانه‌ی آمریکا را از بام ایران به پایین کشده و پایان بخشیدن به حضور رسمی ایالات متحده در خاک سرزمینی ایران را تنها روش کارآمد برای تحقق آرمان های انقلابی خود ارزیابی می کند.



آمریکا با ایران دشمنی کرد؛ در طول تاریخ ارتباط آمریکا با ایران، آمریکا همیشه با ایران دشمنی کرده؛ حتّی در آن رژیم طاغوت. دشمنی آمریکا با ایران، قبل از انقلاب عبارت بود از اینکه یک دولت ملّی را در سال ۱۳۳۲ با کودتا ساقط کرد؛ مأمور آمریکایی با چمدان دلار آمد تهران، رفت در سفارت انگلیس پنهان شد، از آنجا شروع کرد پول دادن، دلار پخش کردن، کسانی را استخدام کردند، کودتایی به وجود آوردند و دولت ملّی را ساقط کردند؛ البتّه آن دولت هم تقصیر داشت -تقصیرش هم این بود که به آمریکا خیلی اعتماد کرده بود- امّا این کار را کردند و دولت فاسدِ وابسته‌ی به خودشان را در کشور تشکیل دادند؛ دیگر از این دشمنی بالاتر نمیشود. بر نیروهای مسلّح ما مسلّط شدند، بر نفت ما مسلّط شدند، بر سیاستهای کشور ما مسلّط شدند، بر فرهنگ ما مسلّط شدند، تسلّط کامل. از سال ۱۳۳۲ که کودتای بیست‌وهشتم مرداد اتّفاق افتاد تا انقلاب یعنی تا سال ۱۳۵۷، این حالت ادامه داشت. این دشمنی آن دوره‌ی با ملّت ایران و با کشور ما؛ بعد از انقلاب هم که خب معلوم است، تا امروز همه‌اش یا تهدید بوده یا تحریم بوده یا بدگویی بوده یا مشکل‌تراشی بوده، یا نفوذ بوده؛ اینها دائم با ایران و ایرانی بدی کردند.

(بیانات امام خامنه ای در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان- ۱۳۹۸/۰۸/۱۲)




قطعا اگر اقدام انقلابی ۱۳ آبان ۱۳۵۸ هجری شمسی صورت نمی پذیرفت؛ ایران نیز احوالی بهتر از بسیاری از کشورهای حال حاضر پیدا نمی کد؛ کشورهایی که مردم ایشان با شور اشتیاق بسیار انقلاب نمودند و اگر چه با مشقات فراوان توانستند دیکتاتورهای حاکم بر خود را ساقط نمایند اما در نهایت حضو رسمی ایالات متحده در این کشورها سبب شد تا همچنان به ثبات سیاسی و اقتصادی نرسند و از نظر امنیتی در شرایط بحرانی به سر برده و هر روز با پدیده های جدیدی در کشور خود مواجه باشند. بحرانی که انسان مسلمان ایرانی در واقعه کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ هجرری شمسی به خوبی درک نمود و متوجه شد که هیچ انقلابی بدون حذف حضور فیزیکی آمریکایی ها به فرجام مناسب نخواهد رسید!



حادثه‌ای در کشور ما در سال ۱۳۳۲ اتّفاق افتاد؛ حادثه‌ی بیست‌وهشتم مرداد که یکی از حوادثی است که ملّت ایران را با تجربه‌ها آمیخته میکند، مانع از خطا و اشتباه دیدِ او می شود؛ در این حادثه یک تجربه‌ی بزرگ برای ملّت ایران به وجود آمد، این تجربه را هرگز نباید فراموش کرد…؛ حادثه از این قرار بود که دولت مصدّق که نفت را، منبع ثروت ملّی کشور را از چنگ انگلیسی‌ها توانست خارج کند، یک اشتباه تاریخی انجام داد و آن تکیه‌ی به آمریکا بود. در مقابلِ دشمنی انگلیس‌ها، فکر کرد باید یک پشتیبانی در عرصه‌ی بین‌المللی داشته باشد، این پشتیبان آن روز از نظر او آمریکا بود؛ به آمریکایی‌ها اعتماد کرد؛ امید او به آمریکایی‌ها بود. از این خوش‌بینی و ساده‌اندیشی، آمریکایی‌ها استفاده کردند، کودتای بیست‌وهشتم مرداد را به راه انداختند. یک مامور آمریکایی با نام و نشان مشخّص که کاملاً مضبوط است و ما می‌شناسیم، می دانیم اسمش هم در تاریخ هست، بلند شد آمد اینجا و …؛ پولی را که آورده بود تقسیم کرد، افرادی را با خودش همراه کرد؛ عناصر و عوامل داخلی خائن هم وجود داشتند؛ کودتای بیست‌وهشتم مرداد را راه انداخت و همه‌ی زحماتی را که ملّت ایران در ظرف دو سه سال؛ دوران ملّی شدن صنعت نفت کشیده بودند، بر باد داد. مصدّق را هم گرفتند، بردند زندانی کردند و محمّدرضای پهلوی را که از ایران فرار کرده بود، برگرداندند، به سلطنت نشاندند؛ و ۲۵ سال از سال ۳۲ تا سال ۵۷ این ملّت، زیر یوغ حکومت تحمیلی و وابسته‌ی پهلوی به انواع خفّت ها، انواع فشارها، انواع سختی‌ها مبتلا شد؛ آمریکایی‌ها این کار را کردند.

(بیانات امام خامنه ای در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان-۱۳۹۴/۰۸/۱۲)




چهل سال است که به برکت اقدام انقلابی ۱۳ آبان ۱۳۵۸ هجری شمسی، ایالات متحده در ایران حضور رسمی و با هویت دیپلماتیک ندارد و نمی تواند در پوشش دیپلماتیک فضای لازم را برای دخالت مستقیم افسران اطلاعاتی خود فراهم ساخته و نفرات لجستیک سفارت خود را مامور ایجاد تشنج یا بحران در فضای عمومی جامعه نماید. اما در این میان نباید از حضور مجازی و غیر نشان دار این دشمن همیشگی ملت مسلمان ایران غافل بود و به ابعاد نفوذ سنتی و همچنین مدرن این جرثومه فساد و تباهی توجه نداشت.



چهل سال است که پایگاه اصلی و سفارت نام و نشان دار ایالات متحده در ایران برچیده شده است؛ لکن سفارت پنهان ایشان همچنان به قوت خویش فعالیت نموده و حتی توانسته در بخش قابل توجهی از سیستم کشور نیز نفوذ نماید و این عمق فعالیت را می توان در فتنه های مختلف مشاهده نمود.



امروز ایلات متحده در ایران اسلامی سفارت فیزیکی ندارد؛ اما سوای نظر از فعالیت مجازی این کشور در فضای سایبر و تحت عنوان سفارت مجازی آمریکا تهران (Virtual Embassy Tehran) می بایست بر نوع عملکرد شبکه ای نسبتا گسترده از فعالان و مرتبتان نفوذی و یا نفوذ داده شده ایشان اشاره نمود که به صورتی ویژه قلب وذهن برخی از الیت های ایرانی (Persian elite) را در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … به سفارت آمریکا مبدل ساخته است. سفارتی ویژه که عمق ذهن و قلب برخی از ایرانیان را به تصرف خود درآورده و با اهتزار پرچم ایالات متحده در عمق وجودی ایشان همراه می باشد.



پس باید توجه داشت که ایالات متحده اگرچه چهل سال است که پایگاه اصلی نفوذ خود را بر بستر سفارتخانه این کشور در ایران اسلامی از دست داده و عملا هیچ دیپلمات امریکایی و یا تبعه ای این کشور از مصونیت دیپلماتیک در ایران برخوردار نمی باشد و نمی توانند به صورت رسمی اقدام به شبکه سازی در داخل کشور پرداخته و در پناه سفارتخانه به فعالیت رسمی در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و … بپردازند و در این میان باید پذیرفت که متاسفانه برخی از ایرانیان به مثابه عُمال بومی ایشان عمل نموده و به عنوان تقی‌زاده‌های جدید در حال اجرای اهداف و سیاست گذاری های صورت گرفته توسط نظام سلطه می باشند.



آدمی مثل تقی‌زاده، به این مضمون گفت که ایران باید از فَرقِ سر تا ناخن پا غربی بشود؛ یعنی سبک زندگی در ایران باید غربی بشود. امروز هم تقی‌زاده‌های جدید از این حرف ها می زنند؛ البتّه به این صراحت نمی گویند امّا مضمون حرفشان این است. آنهایی که افکار غربی را، سبک زندگی غربی را، روش های غربی را، لغات غربی را به طور پیوسته در داخل، در ادبیّات ما، در افکار ما، در دانشگاه‌های ما، در مدارس ما تزریق می کنند، پمپاژ می کنند، اینها همین تقی‌زاده‌های جدیدند. آنهایی که پشت سر سند ۲۰۳۰؛ سند ۲۰۳۰ یعنی برگرداندن سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی؛ می‌ایستند، همان تقی‌زاده‌های امروز هستند؛ البتّه امروز به توفیق الهی جوانهای مؤمن ما و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقی‌زاده‌ها حرفشان به کرسی بنشیند.

(بیانات امام خامنه ای در اجتماع زایران و مجاوران رضوی- ۱۳۹۸/۰۱/۰۱)




از این جهت است که فهم
پروژه نفوذ در عرصه های مختلف کشور موضوعیت پیدا نموده و امروزه شاهد آن هستیم که برخی اهداف آمریکا با کمترین هزینه و بدون حضور رسمی در ایران پیگیری شده و جالب اینکه بودجه برخی از این پیگیری ها نیز به واسطه بودجه عمومی کشور تامین می شود! موضوع قابل توجهی که بالاخص در
عرصه فرهنگی کشور از مصادق ویژه و تاثیرگذاری برخوردار می باشد و از این جهت باید توجه داشت که اگر چه
پروژه نفوذ به نحوی چشمگیر در تمامی عرصه های اقتصادی، سیاسی و … در حال پیگیری است، اما تمرکز اصلی این
پروژه در عرصه فرهنگی کشور بوده و این تمرکز به شدت حساس و ویژه می باشد.


دشمنان نظام اسلامی صراحتا می گویند که غلبه بر جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام با جنگ نظامی و تحریم اقتصادی امکان‌پذیر نیست و باید با نفوذ فرهنگی و تأثیرگذاری بر ذهن ها و مغزها و تحریک هوس ها به این هدف رسید.

(بیانات امام خامنه ای در دیدار اعضای هیئت دولت- ۱۳۹۸/۰۵/۳۰)




پیگیری
پروژه نفوذ و تاثیر گذاری نظام سلطه و به ویژه ایالات متحده بر عمق ساختارهای فرهنگی کشور را می توان در سال های اخیر مشاهده نمود؛ سال هایی که به سبب حضور
ژنرال های خسته، عملا کشور به بهانه  حضور در شرایط
پیش و پَس برجام تعطیل شده و در دوران خلسه اجرایی به سر می برد و در این میان مصادیق این تعطیلات در عرصه اقتصادی کشور آنچنان مشهود است که حتی آمارسازی های گاه و بیگاه
نرخ تورم و
نرخ رشد،
نرخ توسعه و غیره نیز نمی تواند از تلخی کام عموم جامعه کم نماید و حتی شیطنت های رسانه ای آشنایی همچون موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها و یا تعدد زوجات و … دیگر نمی تواند افکار عمومی را منحرف ساخته و مشکلات مردم در سپری نمودن روزگار بنفش را به فراموشی سپارد.



همین شرایط است که موجب شده تا عرصه فرهنگی و بالاخص سینمایی کشور به مجالی مناسب از برای تاخت و تاز پروژه نفوذ مبدل شده و متاسفانه در این میان اعمال سیاست جیب خالی پدر سینما توسط متولیان بنفش پوش، اسباب حضور گسترده سفارتخانه‌های خارجی و سرمایه‌داران معلوم‌الحالی همچون زنجانی‌ها، رضوی‌ها، امامی‌ها و … در عرصه سینمای کشور را فراهم آورده و صنعت سینمای ایران را به عرصه‌ای مناسب و بسیار جذاب برای پولشویی تغییر ماهیت دهد و  نفوذ فرهنگی را آنچنان رسمیت بخشد که حتی سازمان سینمای کشور را به حامی معنوی و قانونی برخی از این اقدامات مبدل سازد.



بر این اساس تولید و اکران گسترده ده ها اثر مجعول و مبتذل و بعضا مستهجن دیگری همچون خانه پدری، سرکوب، عرق سرد، خانه دختر و … را می توان محصول پیگیری پروژه نفوذ در عرصه فرهنگی و حضور قدرتمند نفوذی ها در ساحت اجرایی کشور قلمداد نمود؛ ساحتی که در شرایط آنچنان وخیمی به سر می برد که گویی وِل شدگی و ولنگاری به جزیی از استراتژی عمل ایشان مبدل گردیده است.



شاید آن هنگام که در دهه ۱۳۶۰ هجری شمسی، برخی مدیران اجرایی کشور نگذاشتند تا طیف سینماگران پشیمان به عرصه سینمایی کشور بازگردند و توبه نامه های هنری خود را در صنعت سینمای ایران قرایت نمایند عمق پروژه نفوذ مشخص نشده بود. جریانی که نمی خواست تا عناصر دخیل در پرورش سبک زندگی آیامهری به مواجهه با این سوغات شوم نظام لیبرال روی آورده و با ساخت آثاری همچون برزخی‌ها (اثری سینمایی به کارگردانی ایرج قادری) فریاد توبه سر دهند و استطاعت هرچند ضعیف خود را در مسیر تحول بروز داده و با ابراز ندامت و پشیمانی از عملکرد خود در شرایط فرهنگی دوران سیم شاهی و ساختار مستهجن فیلمفارسی، سعی نمایند تا هنر خود تعالی بخشیده و خود را در مسیر اهداف کلان انقلاب اسلامی قرار دهند و این تحول را با خلق آثاری همچون فیلم سینمایی عقاب‌ها (اثری سینمایی به کارگردانی ساموئل خاچیکیان) در معرض عموم قرار دهند.



مدیریت مرموز فرهنگی در دهه اول انقلاب اسلامی سبب شد تا عمق پروژه نفوذ مشخص نشود و هیچگاه معین نگردد که چه طیفی اجازه نداد تا اهالی با شخصیت سینمای ایران همچون ناصر ملک‌مطیعی از کرده خود در حاکمیت فیلمفارسی پشیمان شده و یا همچون محمدعلی فردین به قرایت توبه نامه از سبک زندگی آریامهری روی آورده و با همان معلومات حداقلی خود از ظرفیت های انقلاب اسلامی و البته با زبان سینما رسما اعلام نمایند که می خواهند فصل جدید از حیات هنری و سینمایی خود را تحت اراده سید یعقوب (شخصیت نمادین فیلم سینمایی برزخی‌ها که به وضوح نمادی از برای رهبری انقلاب اسلامی قلمداد می شود) رقم زنند.



جالب تر آنکه همین مدیریت مرموز فرهنگی و جریان نفوذی که در آن موقع نگذاشت تا سبک زندگی آریامهری به واسطه مروجان این سبک نقد و ابعاد تباهی آن معین شود و …؛ همین جریان در دهه ۱۳۷۰ هجری شمسی و به اسم اصلاحات و در اصل با رویکرد رفرم (Reform) توانست بُن مایه های نظام لیبرالیسم را در عمق جان ملت مسلمان ایران گسیل داشته و فضای سینمایی کشور را پس از یک دوره آروغ های روشنفکرانه، به وادی لجام گسیخته و مبتذل سازی کشاند.



پس اگر چه سفات ایالات متحده آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ هجری شمسی برچیده شد و امروزه دیگر لانه جاسوسی این کشور به عنوان پایگاه رسمی اعمال قدرت و نفوذ در ایران موضوعیت ندارد؛ اما پروژه نفوذ چهل سال است که توانسته در عمق جان حاکمیت کشور رخنه نموده و فضای فرهنگی را به سویی لجام گسیخته سوق دهد. سمت و سویی که به اسم آزادی و تحت عناوین فریبنده ای همچون نان، عشق و موتور ۱۰۰۰ (اثری سینمایی به کارگردانی ابوالحسن داوودی) توانست چونان به گسترش اباهه در فضای فرهنگی و بالاخص سینمایی پردازد که امروزه در سایه حاکمیت ژنرال های بنفش پوش، عموم سینماگران و اهالی دغدغه مند این رسانه تاثیرگذار در بیکاری به سربرده و حتی با مشکلات معیشتی روبرو باشند و در مقابل طیفی خاص در سینمای ایران از آنچنان قدرت و نفوذی برخوردار شوند که ره صراحت حاکمیت جمهوری اسلامی را محکوم به سرکوب (اثری سینمایی به کارگردانی رضا گوران) نموده و ضمن ترسیم یک خانواده محترم (اثری سینمایی به کارگردانی مسعود بخشی) هیچ احترامی از برای خانواده مسلمان ایرانی قایل نشوند و تمامی اصول و ارزش های انقلاب اسلامی را با ۵۰ کیلو آلبالو (اثری سینمایی به کارگردانی مانی حقیقی) بخرند و بفروشند و …



پس باید انقلابی دیگر رقم زد و این بار به تسخیر سفارت ایالات متحده آمریکا در عمق وجود برخی کارگزاران و متولیان فرهنگی کشور مبادرت ورزید و از این مسیر مانع نفوذ اقدامات سازمان‌یافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد. انقلابی فراگیر که به معنی بستن فضای فرهنگی کشور نبوده و رویکرد اصلی آن مواجهه با ولنگاری فرهنگی و صیانت از حقوق فرهنگی ملت مسلمان ایران است؛ آن هم در شرایطی که جبهه‌ی مقابل و دستگاه‌های استکباری، همه‌ی امکانات فرهنگی و هنری خود را برای ضربه زدن به نظام اسلامی، به کار گرفته‌اند و …



مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای نوجوان یک سینمای استراتژیک است/ یک فیلم قصه‌گوی جذاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی دادمان قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در یادداشتی عنوان کرد «منطقه پرواز ممنوع» یک فیلم قصه‌گوی جذاب است و با روایتی جذاب و بی‌لکنت، مخاطب دهه هشتادی خودش را همراه قهرمان نوجوان قصه می‌کند و همدلانه به جنگ بدی‌ها می‌فرستدشان.

به گزارش سینماپرس، مهدی دادمان قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در آستانه اکران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر در قالب یادداشتی به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های این فیلم سینمایی پرداخت.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید؛

نوجوانی بیش از دهه‌های دیگر حیات انسانی، مورد غفلت واقع می‌شود چرا که در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اجتماعی یا تربیتی نوجوان را یا از یک سو به جوان الحاق می‌کنند و یا به کودک. حال آن که نونهالی و نوجوانی دوران اصلی شکل‌گیری شخصیت هر فرد است و از همین رو نیازمند توجه ویژه.

آسیب‌شناسی معدود حرکت‌های فرهنگی- تربیتی نوجوانانه نشان می‌دهد که در این برنامه ها عمدتا نوجوان را یک مخاطب تعریف کردند. در حالی که نوجوانی دوره مسئولیت‌پذیری اجتماعی‌ست.

گاهی ما بزرگترها فکر می‌کنیم که نوجوان‌ها به دنبال قهرمان‌هایی هستند تا آن‌ها را دوست داشته باشند و با الگو قرار دادن آن‌ها خود را شبیه آن‌ها کنند اما این توصیف دقیقی نیست! دهه هشتادی بیش از آن که به دنبال قهرمان دوست داشتنی‌اش بگردد، می‌خواهد خودش یک قهرمان باشد، می‌خواهد بزرگترها به او اعتماد کنند و میدان مسئولیت برایش فراهم شود و برای دنیای اطرافش کاری بکند.

کودک بیش از همه، محبت و توجه می‌خواهد و جوان احتیاج به اعتماد به نفس دارد تا میدان را برای فعالیت خود باز کند اما نوجوان، اعتماد دیگران را می‌خواهد تا قهرمان دوران خود شود از این جاست که باید سینمای نوجوان را یک سینمای استراتژیک خواند. خاصه آنکه قهرمان داشته باشد و قهرمانانش، خود نوجوان باشند.

«منطقه پرواز ممنوع» یک فیلم قصه‌گوی جذاب است که این اصول را به خوبی فهم کرده و با روایتی جذاب و بی‌لکنت، مخاطب دهه هشتادی خودش را همراه قهرمان نوجوان قصه می‌کند و همدلانه به جنگ بدی‌ها می‌فرستدشان.

علاوه‌بر این «منطقه پرواز ممنوع» به خوبی توانسته ارزش‌های اصیل و مسائل روز انقلاب را به زبانی شیوا، جذاب و قصه‌گو روایت کرده و حتی مخاطب بزرگسال را نیز تا انتها همراه خود می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهیابی «اکو» به جشنواره فیلم کوتاه تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «اکو» به کارگردانی مهین صدری به بخش سینمای داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران راه یافت.

به‌ گزارش سینماپرس، «اکو» دومین فیلم کوتاه مهین صدری، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر در بخش سینمای داستانی سی‌وششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران پذیرفته شد.

در این فیلم کوتاه ترانه علیدوستی، امیراحمد قزوینی، آدرین شنتیائی و آرین شنتیائی به ‌ایفای نقش می‌پردازند.

سایر عوامل «اکو» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: مرتضی نجفی، تدوین: پویان شعله‌ور، طراح صدا: رامین ابوالصدق، صدابردار: هادی معنوی‌پور، موسیقی: بامداد افشار، طراح صحنه: شیما میرحمیدی، طراح لباس: غزاله معتمد، چهره‌پرداز: عباس عباسی، جلوه‌های بصری: محسن خیرآبادی، اصلاح رنگ‌ و نور: علیرضا هدایی، عکس: مریم رضوی، روابط عمومی: عسل عباسیان، گرافیک: آرمان کوچکی، دستیار کارگردان و مدیر تولید: شیما اسماعیل‌زاده، مجری طرح: مرتضی فرشباف.

مهین صدری نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر و از اعضای گروه تئاتر مهر است که نخستین فیلم کوتاه خود را ۲۰ سال پیش ساخت؛ فیلم کوتاهی که در جشنواره انجمن سینمای جوان هم به‌نمایش درآمد.

«اکو» نیمه خرداد ماه امسال در تهران جلوی دوربین رفت و برای نخستین‌بار در سی‌وششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که از ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه ۹۸ در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود به‌ نمایش درخواهد آمد.

فیلم «اکو» نخستین حضور ترانه علیدوستی، بازیگر مطرح سینمای ایران در یک فیلم کوتاه است، همچنین اولین حضور سینمایی او پس از بازی در سریال پرمخاطب «شهرزاد» به ‌شمار می‌آید؛ فیلم کوتاهی که در خلاصه‌ آن آمده: «زن راه گریزی از خود پیدا نمی‌کند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران فیلم سینمایی مطرب در پردیس سینمیایی کوروش-۱۵ آبان

مطرب از کوروش آغار کرد

بالاخره انتظار اهالی سینما برای دیدن فیلم مطرب به کارگردانی مصطفی کیایی تمام شد و این فیلم جذاب در ژانر کمدی از عصر چهار شنبه در پردیس سینمایی کوروش به نمایش در می آید.

در این فیلم سینمایی اسطوره بازیگری پرویز پرستویی همراه با الناز شاکر دوست ،محسن کیایی و مهران احمدی ایفای نقش می نمایند.

عوامل این فیلم نیز روز چهارشنبه در اکران افتتاحیه این فیلم حضور دارند.

پیش بینی میشود این فیلم کمدی جذاب از پرفروشترین فیلم های امسال باشد.

این ساخته جدید مصطفی کیایی که قرار بود اکران خود را پس از اتمام ماه صفر آغاز کند ، از چهار شنبه ۱۵ آبان بعد از اذان مغرب و اتمام اکران خود را در سینماها آغاز می نماید.

حضور کارگردان و جمعی از بازیگران این فیلم نیز خالی از لطف نیست.

دیدن این فیلم جذاب را از دست ندهید .

 

اکران فیلم مطرب

پس از تماشای این فیلم کمدی میتوانید در نظر سنجی نسبت این فیلم شرکت نمایید .

خرید بلیط.

دفتر سینمایی

«منطقه پرواز ممنوع» در شهرستان‌هارکورد زد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» که قرار است از ۱۵ آبان در سینماهای سراسر کشور اکران شود، چند روزی است اکرانش در شهرستان‌ها و شهرهای بدون سینما آغاز شده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» که قرار است از ۱۵ آبان در سینماهای سراسر کشور اکران شود، چند روزی است اکرانش در شهرستان‌ها و شهرهای بدون سینما آغاز شده است. روز گذشته فیلم «منطقه پرواز ممنوع» توانست با ۵ میلیون تومان فروش در شهر تالش، رکورد فروش فیلم‌ در این شهر را بشکند. پیشتر رکورد فروش فیلم در شهر تالش با «دو» و «یک و نیم میلیون» در اختیار «به وقت شام» و «هزارپا» بود. اکران‌ها در این شهر هنوز ادامه دارد.

این فیلم ماجراجویانه در ادامه در شهرها و شهرستان‌های بدون سینمای دیگر نیز به نمایش درخواهد آمد.

فیلم «منطقه پرواز ممنوع» روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده‌ شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیدا شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند.

این فیلم با بازی متفاوت هادی حجازی‌فر، دو جایزه بهترین بازیگر و پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره کودکان و نوجوانان را از آن خود کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از حضور مدیران سازمان سینمایی برای شفاف سازی استقبال می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه هفت خواستار و پذیرای حضور مدیران سازمان سینمایی به جهت طرح مواضع، ارائه گزارش عملکرد و شفاف سازی شد.

به گزارش سینماپرس، برنامه سینما هفت در جواب بیانیه اخیر سازمان سینمایی، جوابیه ای به شرح زیر منتشر کرد:

با سلام

برنامه سینمایی هفت از ابتدای فعالیت و در دوره های مختلف به دنبال احقاق حقوق هنرمندان و سینماگران و شفاف سازی در حوزه سینما بوده و هست و همیشه تلاش کرده جانب عدالت را پیش گیرد.

سازمان سینمایی در پی برگزاری میزگرد های برنامه هفت در مورد اکران و لغو اکران فیلم خانه پدری با انتشار بیانیه ای ضمن ادعای غیر واقعی بودن صحبت های میهمانان و کارشناسان در دو قسمت اخیر برنامه، موضع و سیاست سازمان در مورد نحوه اکران فیلم سینمایی خانه پدری را اعلام نموده است.
حال آنکه تمام صحبت های انجام شده با حضور کارشناسان در برنامه هفت طبق مستندات بوده و بعد از برنامه هم طی اخبار منتشر شده در رسانه ها مشخص شد، اکران خانه پدری با دستور مستقیم جناب دکتر انتظامی رئیس محترم سازمان سینمایی بوده است. این موضوع دلیلی بر واقعی بودن صحبت هایی است که در برنامه هفت مطرح شد و نادرست نبوده است.

از آنجا که جناب دکتر انتظامی از ابتدای حضور خود در سازمان سینمایی با شعار شفافیت و شفاف سازی در تمام امور حرکت کرده اند، پس چه پسندیده است که برای این شفافیت ها بدون احتیاج به انتشار بیانیه در برنامه رسمی به صورت زنده حاضر شده به بیان تمام‌نکات بپردازند. همچنین همانطور که تا کنون نیز برنامه هفت خواستار و پذیرای حضور مدیران سازمان سینمایی به جهت طرح مواضع، ارائه گزارش عملکرد و شفاف سازی آن بوده، باز هم از این طریق اعلام می شود که پذیرای حضور مدیران سازمان سینمایی در همه حوزه های تخصصی و از جمله ابهامات اخیر بوجود آمده می باشیم.

به امید روزی که تمام نهادها و ارکان فرهنگی در کنار هم نه در مقابل هم، در راستای اعتلای فرهنگ و هنر کشورمان بدون وجود هیچ مشکلی ثابت قدم و استوار باشند تا فرهنگ و هنر این مرز و بوم درخشان تر از همیشه در جهان بدرخشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور «مَگرالِن» در جشنواره «دانوب آبی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «مگرالن» در سومین جشنواره بین‌المللی «دانوب آبی» در ۲ شهر وین و بوداپست به نمایش در می‌آید.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «مَگرالِن» به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم زارعی و نویسندگی پیام سعیدی در بخش رقابتی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه «دانوب آبی» روی پرده می رود.

این جشنواره که با شعار حمایت از فیلمسازان مستقل و کشف استعدادهای جوان فعالیت می کند به طور مشترک با میزبانی ۲ شهر وین اتریش و بوداپست مجارستان برگزار می شود.

برگزیدگان این جشنواره در بخش های مختلف با دریافت جوایز نقدی و تندیس در بخش های بهترین فیلم کوتاه، بهترین فیلم مستند، بهترین انیمیشن، بهترین فیلم تجربی، بهترین فیلم آنلاین، بهترین فیلم دانشجویی و بهترین کارگردانی معرفی می شوند.

فیلم کوتاه «مَگرالِن» داستان خانواده ای را روایت می‌کند که در یک قبرستان ماشین زندگی می‌کنند. دختر کوچک خانواده که نابیناست به همراه برادر بزرگترش در قبرستان ماشین ها ماشینی برای خود ساخته اند که در آن  روزهایشان را می گذرانند. اتفاقی باعث برهم خوردن نظم متزلزل خانواده می شود. کودکان برای کنار آمدن با این اتفاق در تلاش برای پیدا کردن راه خود هستند. برادر بزرگ‌تر تلاش می کند تا دنیای تلخ پیرامون را جور دیگری برای خواهرش تصویر کند و …

عوامل فیلم عبارتند از بازیگران: آتنا سلیمانی، رزمریم کاظمی، طاها نجف پور و منصور نصیری، دستیار کارگردان: حامد عزیزی، طراح صحنه و لباس: آرام موسوی، فیلمبردار: آریو متوقع، تدوینگر: پویان شعله ور، منشی صحنه: مهرآفرین محمدبیگی، مدیر تولید: امیر مرسلی، صداگذاری: حسن شبانکاره، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده، سیجی آرتیست: محمد جمشیدی، طراح گریم: سینا کلانی، مدیر رسانه ای: باران بن یاسین، صدابردار: احمد صابری، دستیار صحنه: محمد باباخانلو، دستیاران فیلمبردار: اردلان معتمدی، مصطفی ساجدی معین، بهنام مرسلی و علی مرجوعی، دستیار لباس: مهدیه مطهری، عکاس: پرهام عاشوری، فیلمبردار پشت صحنه: محمد نعمتی، اهنگساز: فرهاد خسروی، اپراتور دوربین: سهیل ملکی، مهدی نوروزی، سینه موبیل: الهیار حیدری، مسئول فنی: محمد فرقدانی و مدیر ترابری: عباس نوردی.

سومین جشنواره بین المللی فیلم «دانوب آبی» ۱۷ الی ۲۴ نوامبر ۲۰۱۹ برابر با ۲۶ آبان الی ۳ آذرماه سال جاری در ۲ شهر  وین و بوداپست برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش فروش بلیت های «سمفونی نهم» آغاز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیش فروش بلیت های «سمفونی نهم» به کارگردان محمدرضا هنرمند و تهیه کنندگی زینب تقوایی آغاز و تیزر رسمی این فیلم سینمایی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، « «سمفونی نهم»» به کارگردانی محمدرضا هنرمند و تهیه کنندگی زینب تقوایی از ۱۵ آبان آغاز می شود و در آستانه اکران تیزر رسمی این فیلم که توسط میثم صمدی ساخته شده است رونمایی و منتشر شد.

«سمفونی نهم» اثری فانتزی و متفاوت نسبت به سایر آثار در حال اکران است و در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۵ رشته نامزد دریافت جایزه شده بود.

حمیدفرخ نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، هدی زین‌العابدین، مارین ون‌هولک و حمیدرضا مولانا بازیگران فیلم «سمفونی نهم» هستند.

پخش این فیلم بر عهده شرکت سینمایی نمایش گستران است.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: محمدرضا هنرمند، تهیه کننده: زینب تقوایی، نویسندگان: محمدرضا هنرمند، حامد افضلی، مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، مدیر تولید: مهدی بدرلو، تدوین: امیر رضا پور عباس، طراح صحنه و لباس: مشکین مهرگان، طراح گریم : مجید اسکندری، صدابردار: مهدی ابراهیم زاده، صداگذاری و میکس: حسین ابوالصدق، جلوه های ویژه بصری: فرید ناظر فصیحی، جلوه های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، مدیر روابط عمومی: علی زادمهر، تبلیغات: گروه تبلیغات شات.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام زمان برگزاری جشن نوشتار سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ششمین جشن نوشتار سینمای ایران دوشنبه ۲۷ آبان به دبیری سپیده ابرآویز در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

به گزارش سینماپرس، ششمین جشن نوشتار سینمای ایران دوشنبه ۲۷ آبان ماه با حضور هنرمندان و نویسندگان و پیشکسوتان عرصه نوشتار در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

این جشن با هدف تجلیل از گزارشگران، مترجمان، نویسندگان و منتقدان برتر سینمایی و شناخت استعدادهای نو و ارج نهادن به نقد و نوشتار علمی و منصف در بخش های ترجمه، مقاله، گزارش، مصاحبه، نقد و یادداشت سینمایی برگزار می‌شود.

در این دوره از جشن از یک عمر فعالیت شاپور عظیمی و هوشنگ حسینی تجلیل خواهد شد. نامزدهای این جشن نیز طی روزهای آینده اعلام می شود.

سپیده ابرآویز دبیری ششمین دوره جشن نوشتار سینمایی را بر عهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پایتخت۶» اوایل آذر کلید می خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: الهام غفوری تهیه کننده سریال «پایتخت» درباره زمان کلید خوردن فصل جدید سریال اعلام کرد: فکر می کنم اوایل آذر فصل جدید سریال کلید می خورد.

به  گزارش سینماپرس، الهام غفوری درباره شروع فصل جدید سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم که قرار است برای نوروز ۹۹ آماده شود، به مهر بیان کرد: ما پیش تولید سریال «پایتخت» را شروع کرده ایم و اکنون بخشی از عوامل در شمال کشور هستند و لوکیشن خانه نقی را می سازند.

وی درباره لوکیشن منزل نقی در شیرگاه واقع در شمال کشور که در فصل های قبل نیز دیده شد اظهار کرد: لوکیشن خانه نقی همچنان در شیرگاه است ولی نیاز بود که بخش هایی به خانه نقی اضافه شود و الان گروهی در شیرگاه مشغول این ساخت و ساز هستند.  

غفوری درباره زمان کلید خوردن فصل جدید سریال اعلام کرد: فکر می کنم اوایل آذر فصل جدید سریال کلید می خورد.

وی درباره بازیگران «پایتخت» نیز توضیح داد: فعلا در حال انتخاب بازیگر هستیم البته بازیگرانی که تا این لحظه مشخص هستند همان بازیگران اصلی سریال هستند که باید هماهنگی های لازم انجام و قراردادها بسته شود. نقش چندانی اضافه نشده و بازیگر جدیدی تاکنون به این تیم نپیوسته است.

تهیه کننده «پایتخت» درباره نویسندگی فصل جدید این سریال بیان کرد: آرش عباسی و محسن تنابنده در حال نگارش فیلمنامه سریال هستند و ۶ قسمت تاکنون نوشته شده است که تا زمان شروع تصویربرداری ۲ قسمت دیگر نیز نوشته می شود و مثل همیشه در زمان کار مابقی قصه هم شکل می گیرد.

غفوری درباره اینکه قرار است در خارج از کشور هم لوکشین داشته باشند، یا خیر توضیح داد: فکر می کنم خارج از ایران هم سکانس هایی داشته باشیم، یک سفر داریم که هنوز قطعی نشده است. به هر حال «پایتخت» سریال مورد علاقه مردم است و باید سفر و جذابیت های این چنینی هم داشته باشد.

این تهیه کننده درباره نسخه سینمایی «پایتخت» و اینکه ساخت آن منتفی شده است یا خیر، گفت: ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» کنسل نشده است ولی اولویت ما این بود که اول نسخه سریالی را بسازیم و تا پیدا شدن قصه ای برای سینما صبور باشیم.

وی در پایان گفت: محسن تنابنده هم تمایل داشت اول سریال را بسازیم چون با این زمان بندی و سرعتی که به عید نوروز نزدیک می شویم به تولید سینمایی نمی رسیدیم.

مشاهده خبر از سایت منبع