فضا در یکی دو سال گذشته طوری شده بود که هر فیلمسازی با هر طیف فکری، طرحی در دست بررسی و برای همکاری با احسان محمدحسنی و موسسه اوج داشت. محمدحسنی که در مصاحبهای گفته بود آنها متر هنر انقلابی هستند.
آنها از مذاکره با مایکل مور و مل گیبسون تا مسعود دهنمکی و هنرمند و افخمی، با همه برای پروژههایی مختلف به مذاکره نشستند.
از اینکه ابتدا صدام بسازند یا اول قصه «کرکس سیاه» را جلوی دوربین ببرند که میگفتند دستیار مایکل مور فیلمنامهاش را در ایران نوشته و نقش ژنرال آمریکاییاش در پایگاه قزاقستان را قرار است مل گیبسون بازی کند.
نه فقط این دو پروژه که در نهایت حتی «خمسه خمسه» افخمی هم با آنها به سرانجام نرسید.
اینها همه حسابی اوج را سر زبانها انداختند و دیگر در ژانر آنها خیلی مهم نبود تولیداتشان چقدر هزینه و چه بازگشتی دارند اما مثلا درباره ساخت «کرکس سیاه» یک بار سهیل کرمی فیلمساز ارزشی در یادداشتی طعنه زد که مقامات عالی کشور مانع از ساخت فیلمی با چهرههای هالیوودی شدند و در برابرش البته واکنشی از اوج دیده نشد.
آنها بعد از گذار روزهای نیاز به شهرت، حالا مرحله ثبات رسیدهاند.
حالا «اوج» برای جشنواره سیوهشتم طوری تدارک دیده که به نظر میرسد دیگر دغدغه سر و صدا و اسم بزرگ هم ندارند. در این مدل فیلمسازی که بازگشت سرمایه فیلمها در اولویت نیست، آنها تدارک وسیعی برای حضور پرتعداد در جشنواره دارند.
آنها با ۷ فیلم آماده فجر ۳۸ میشوند. فیلمهایی که در صورت تائید از سوی هیات انتخاب راهی این رویداد مهم سینمایی کشور میشوند. در ادامه با هم مروری میکنیم بر این آثار و منتظر میمانیم تا ببینیم متر امسال فیلمسازی اوج که قرار است معیار هنر انقلابی باشد، چقدر است؟
«خروج» ابراهیم حاتمیکیا
این شاید پرسروصداترین فیلم در دست ساخت «اوج» باشد. فیلمی که کارگردانش سومین همکاری با این سازمان را تجربه میکند و در آخرین همکاریش در «به وقت شام» پس از دریافت جایزه مشترک بهترین کارگردانی را دریافت کرد فریاد اعتراضش بلند شد و از افتخارش به وابسته بودن اینطور گفت: «من فیلمساز وابستهام من فیلمساز این نظامم. من ۳۰ سال است که روی این سن میآیم و میروم، بار اولم نیست!»
حاتمیکیا حالا در جدیدترین فیلمش قرار است روایت یک اعتراض را به تصویر بکشد. کشاورزانی که محصولشان را سیل از بین برده و حالا به سمت تهران راهی میشوند تا به دولت اعتراض کنند. فرامرز قریبیان اولین بازیگری بود که نامش برای بازی در این فیلم رسانهای شد و پس از او پانتهآ پناهیها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفینیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، فرزاد حسنی، اکبر رحمتی، آتش تقیپور، محمد فیلی، محسن صادقی نسب و رامین پورایمان دیگر بازیگران این فیلم هستند. آنچه از مصاحبه بازیگران این فیلم در طی زمان فیلمبرداری نشان میدهد این است که حاتمیکیا در بیستمین فیلمش فیلمنامهای متفاوت و قوی دارد. نکتهای که باید منتظر ماند و دید تا چه حد درست است.
«روز بلوا» بهروز شعیبی
شعیبی کارگردان جوان اما در عین حال باتجربهای است که در جشنواره فیلم فجر هم پرافتخار بوده است. او با «دهلیز» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد و حاصل تلاشش در ساخت «دارکوب» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بود. بهروز شعیبی که شبهای گذشته با ایفای نقش میرزا کوچک خان در سریال «گیلهوا» به تلویزیون هم آمد و همکاری با «اوج» را تجربه کرد این روزها در حال ساخت «روز بلوا» است. فیلمی که بابک حمیدیان نقش اصلی آن را ایفا میکند و داستان یک استاد دانشگاه و چهره مطرح تلویزیونی است که از سوی پلیس با اتهامهایی روبهرو میشود که زندگیش را دچار چالش میکند.
«لباس شخصی» امیرعباس ربیعی
«لباس شخصی» با موضوعی سیاسی به کارگردانی امیرعباس ربیعی در دست ساخت است. کارگردانی که در سابقهاش ساخت فیلم با موضوع مرتبط با حوادث سال۸۸ به چشم میخورد و حالا موضوعی را دستمایه ساخت فیلم قرار داده که از اسمش و خلاصه داستانش برمیآید که فضای ملتهبی دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصیها بیشتر شک کن!»
«تورقوزآباد» علی شاهحاتمی
در میان لیست فیلمهای اجتماعی و سیاسی و دفاع مقدسی که سازمان «اوج» به عنوان سرمایهگذار در دست ساخت دارد، «تورقوزآباد» فضای کمدی دارد. فیلمی که به کارگردانی علی شاهحاتمی کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون در حال ساخت است. کارگردانی که عموما با سریالهای «خوش رکاب» و «خوش غیرت» شناخته میشود اما از سال۶۷ سابقه فیلمسازی دارد و چندسالی است در سینما و تلویزیون کمکار شده است.
در خلاصه داستان «تورقوزآباد» آمده است: دروغ هیچوقت کارساز نیست! عمدتا دردسرساز میشود…» نیما شعباننژاد، محمد بحرانی، هومن حاجی عبداللهی، سیما تیرانداز و مجید مظفری بازیگران این فیلم کمدی را تشکیل میدهند که در مرکز فیلم و سریال «عصر» ساخته میشود.
«اوج۱۱۰» سیاوش سرمدی
«سالهای پایانی جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار می کند…» این خلاصه داستان «اوج ۱۱۰» است. فیلمی که اولین تجربه کارگردانی سیاوش سرمدی است که در حوزه مستندسازی چهرهای شناخته شده است و با مستندهای «ادواردو»، «امام موسی صدر»، «چمران به روایت دختر جبل عامل» و … جوایز زیادی کسب کرده است. «اوج ۱۱۰» یکی از اولین محصولات مرکز فیلم و سریال «عصر» جدیدترین زیرمجموعه موسسه رسانهای «اوج» است.
«آبادان یازده ۶۰» مهرداد خوشبخت
فیلمبرداری فیلم سینمایی «آبادان یازده۶۰» همین دو روز پیش کلید خورد. فیلمی که حسن معجونی، علیرضا کمالی و نادر سلیمانی را در لیست بازیگرانش دارد. این فیلم تازهترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج است که گفته میشود اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است و شروع جنگ ایران و عراق را دستمایه روایت قرار داده است.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «مردم غیور آبادان … شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!»
«کارو» احمد مرادپور
«کارو» بعد از فیلمهای سینمایی «سجاده آتش» و «رنجر» و سریال «رقص پرواز» چهارمین اثر بلند احمد مرادپور خواهد بود. این فیلم که تازهترین اثر سازمان هنری رسانهای اوج و اولین محصول «مرکز فیلم و سریال عصر» است، هم در لیست فیلمهایی است که در تدارک رونمایی در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر هستند.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «کارو نوجوان کرمانشاهی بعد از سالها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت میشود؛ اما او …».
*خبرآنلاین
به این اسامی نامهای دیگری مثل حمید نعمتالله، مجید مجیدی، نیکی کریمی، ابراهیم ایرجزاد، سعید ملکان و شهرام مکری را بیفزایید تا بدانید چه جشنواره پرشور و البته نشستهای خبری پرحاشیه و جنجالیای پیش رو خواهیم داشت و داوران جشنواره احتمالا چه کار سختی برای انتخاب نامهایی که مقابل سیمرغهای رشتههای مختلف قرار میگیرند خواهند داشت.
در این گزارش با در نظر گرفتن این مهم که برخی از این فیلمسازان هنوز فیلم خود را در دبیرخانه جشنواره ثبت نکردهاند از یک سو و حتی احتمال رد شدن برخی فیلمها توسط هیات انتخاب سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر به بررسی حضور داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمیکیا، رضا درمیشیان و محمدحسین مهدویان و فیلمهایشان در این جشنواره میپردازیم.
«لامینور» داریوش مهرجویی
آخرین حضور داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر به سال ۹۲ و فیلم «اشباح» برمیگردد. فیلمی که نتوانست نظر مخاطب و منتقدان را جلب کند و مهرجویی هم ترجیح داد در نشست خبری پس از اکران فیلم در سینمای اهالی رسانه شرکت نکند. این کارگردان که او را از اولینهای موج نوی سینمای ایران میدانند از همان سال تا همین یکی دو ماه پیش فیلم دیگری نساخته بود. او که دو سال ابتدایی دهه ۹۰ را با سه فیلم سپری کرده بود در ۶سال گذشته با نوشتن و ترجمه روزگار گذرانده و تنها کار او در عرصه کارگردانی به روی صحنه بردن نمایش «غرب واقعی» با بازی جمیله فردین و امین حیایی بوده است.
مهرجویی اما حالا به تهیهکنندگی رضا درمیشیان ساخت «لامینور» را به پایان رسانده است. فیلمی که فیلمنامهاش را با همراهی همسرش وحیده محمدیفر نوشته و علی نصیریان و عزتالله رمضانیفر ۴۰سال پس از «گاو» بار دیگر در کنار هم در آن ایفای نقش کردهاند. کارگردان فیلم خاطرهانگیز «هامون» البته تنها به این دو بازیگر قدیمی بسنده نکرده و بیتا فرهی و فریماه فرجامی را هم پس از سالهای جلوی دوربین خود آورده است. از جوانترها هم از پردیس احمدیه تا کاوه آفاق خواننده مطرح راک در فیلم جدید داریوش مهرجویی ایفای نقش میکنند. خبرهای رسیده و عکسهای منتشر شده از این فیلم حاکی از آن است که مهرجویی پس از مدتها کش و قوس، بالاخره ادامه یا احتمالا اسپینآفی بر «سنتوری» ساخته است و البته گفته میشود این بار شخصیت اصلی فیلم این کارگردان مطرح یک نوازنده زن است. آخرین فیلمی که مهرجویی برایش تحسین شد و پخش نسخه غیرقانونیاش پس از توقیف با استقبال مردم روبهرو شد. استاد باز به سراغ تکرار یک تجربه موفق برگشته تا شاید پس از کارهایی چون «اشباح»، «چه خوبه که برگشتی» و… بتواند صاحب فیلمی باشد که در زمان اکرانش در جشنواره کسی قهقهه نمیزند یا سالن را ترک نمیکند.
«لامینور» البته هنوز نیامده حاشیههایی داشته. از دعواهای درمیشیان با بنیاد سینمایی فارابی تا درخواست ارائه سوابق کارگردان از سوی صندوق هنرمندان برای اعطای وام ساخت فیلم به داریوش مهرجویی. اتفاقاتی که موجب شده تا در پایان تمام خبرهای مربوط به «لامینور» که در رسانهها منتشر میشود این جمله تاکیدی اضافه شود که «لامینور» به صورت مستقل و بدون هیچ کمکی از سوی سازمان سینمایی و بنیاد فارابی و دولت ساخته میشود.
«خون شد» مسعود کیمیایی
«خون شد»؛ این نام تازهترین اثر کارگردان کهنهکار سینمای ایران است که در تهران و تقریبا با تمام المانهای ثابت فیلمهای کیمیایی در حال ساخت است. کیمیایی بار دیگر و در تازهترین فیلمش هم از جوانمردی میگوید و معرفت و غرور. هرچند قرار گرفتن نام او در کنار نام یکی از سرمایهگذاران پرحاشیه یکی دو سال اخیر سینمای ایران انتقاداتی را به دنبال داشته اما گروه سازنده به سرعت در حال ساخت این فیلم هستند تا مسعود کیمیایی بار دیگر در جشنواره فیلم فجر حاضر باشد.
سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برقنورد و سیامک صفری با گریمها و لباسهای جنوب شهری در تازهترین فیلم کیمیایی حاضر هستند و باید دید نتیجه کار این بازیگران و کارگردانی کارگردان «قیصر» که گفته میشود به نوعی با این فیلم «قیصر» ورژن جدید را خواهد ساخت، آیا مورد توجه اهالی رسانه و منتقدان و مخاطبان قرار میگیرد یا کیمیایی بار دیگر مثل آنچه در نشست خبری «قاتل اهلی» رخ داد، نشست جنجالی و پرحاشیهای را تحمل خواهد کرد. البته شاید هم این کارگردان اگر بازخورد منفی بگیرد همانند آنچه بعد از اکران «متروپل» در جشنواره سیودوم رخ داد، تصمیم بگیرد اصلا در نشست خبری حاضر نشود و به سوالات خبرنگاران و منتقدان پاسخ ندهد.
«خروج» ابراهیم حاتمیکیا
آخرین حضور کارگردان «از کرخه تا راین» در جشنواره فیلم فجر به سال ۹۶ برمیگردد و فیلم جنجالی «به وقت شام». ابراهیم حاتمیکیا پس از اینکه نشست خبری پرحاشیهای را در پردیس سینمایی ملت تجربه کرد، در اختتامیه هم دریافت جایزه بهترین کارگردانی به صورت مشترک را برنتابید و از صداوسیما گرفته تا جشنواره و منتقدان فیلمش را به باد انتقاد گرفت و گفت: «من فیلمساز وابستهام. من فیلمساز این نظامم. من ۳۰ سال است که روی این سن میآیم و میروم، بار اولم نیست. باید تقدیر کنم از سازمان اوج که واقعا سربازان گمنام هستند… »
ابراهیم حاتمیکیا حالا و در جشنواره سیوهشتم بار دیگر با یک سوژه ملتهب سیاسی و اجتماعی حاضر خواهد شد. کشاورزانی که سوار بر تراکتور راهی تهران میشوند تا صدای اعتراض خودشان به از بین رفتن محصولاتشان در سیل را به گوش هیات دولت برسانند. فرامرز قریبیان، پانتهآ پناهیها، گیتی قاسمی، جهانگیر الماسی، آتش تقیپور، فرزاد حسنی و … بازیگران پرتعداد فیلم «خروج» هستند که کارگردان «آژانس شیشهای» برای ساخت آن برای سومین بار از سرمایه «اوج» بهره گرفته و باید دید این فیلم او که حالا تقریبا تمام خط داستانیاش را بازیگرانش لو دادهاند میتواند نظر منتقدان و اهالی رسانه را جلب کند یا یک بار دیگر با یک نشست جنجالی و شاید با یک اختتامیه جنجالی روبهرو خواهیم بود. باید تا بهمنماه و رقابت داغ جشنواره صبر کنیم تا به پاسخ این سوال برسیم.
«مجبوریم» رضا درمیشیان
علاوه بر «لامینور» که رضا درمیشیان به عنوان تهیهکننده به جشنواره خواهد فرستاد، گفته میشود او «مجبوریم» را هم در مقام کارگردان راهی جشنواره سیوهشتم خواهد کرد تا با دو فیلم در این رویداد حضور داشته باشد و در دو فیلم به عنوان تهیهکننده، خودش با خودش به رقابت بپردازد!
او که از همان ابتدا فیلمهایش با جنجال روبهرو بوده، سه بار در جشنواره فیلم فجر حضور داشته که دوبار آن با حاشیه همراه بوده است. «بغض» که اولین حضور او بود با وجود تحسین منتقدان از بخش مسابقه جشنواره کنار گذاشته شد و درباره «عصبانی نیستم» با حاشیههایی که ایجاد شد، مجبور شد در آخرین لحظات و در اختتامیه با ارسال پیامی از کنار کشیدن از عرصه رقابت بگوید. پس از این اتفاقات جنجالی «عصبانی نیستم» سال گذشته و پس از ۵سال بالاخره به اکران رسید. در مدت توقیف این فیلم اما این کارگردان جوان بیکار ننشست و دو فیلم «مجبوریم» و «یواشکی» را در سکوت کامل خبری ساخته است.
«مجبوریم» فیلمی است که احتمال حضورش در این دوره از جشنواره فیلم فجر میرود و گفته میشود در بیش از صد لوکیشن در تهران ساخته شده و لیست بازیگران پروپیمانی هم دارد. تنها تصویری که از این فیلم منتشر شده تصویر فاطمه معتمدآریا است که نوزادی تازه به دنیا آمده را در دست دارد. بهمن فرمانآرا، نگار جواهریان، بابک کریمی، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه و … تعدادی از بازیگران این فیلم هستند که اردیبهشت امسال فیلمبرداری آن به پایان رسید و اگر درمیشیان تصمیم به فرستادن آن به جشنواره فیلم فجر داشته باشد احتمالا از معدود فیلمهایی است که هیات انتخاب میتوانند آن را تمام و کامل ببینند، نه نسخه ناقص و تدوین اولیه و …
«درخت گردو» محمدحسین مهدویان
مهدویان یکی از کارگردانهای نسل جدید است که این دوره از جشنواره فیلم فجر نسبت به سه حضور قبلیاش کار سختتر و رقبای سرسختتری پیش رو دارد. هرچند تنور رقابت جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی کشور همیشه داغ است اما امسال برای مهدویان که با «ایستاده در غبار»، «لاتاری» و دو «ماجرای نیمروز» ۴ جشنواره پیاپی در فجر حاضر بوده و همیشه هم فیلمهایش جنجالهای خاص خودشان را داشتند عرصه رقابت با بزرگان چه از کارگردانهای پیشکسوت و چه کارگردانهای همنسل با خودش است. مهدویان که پس از «ماجرای نیمروز، رد خون» گفته بود دیگر فیلمی با سوژه تاریخی نمیسازد، نتوانست پای قول خودش بایستد و در «درخت گردو» بار دیگر یک سوژه ملتهب تاریخ معاصر را برای فیلم جدیدش انتخاب کرد. سوژهای که در غرب کشور میگذرد و گفته میشود به بمباران شیمیایی یکی از شهرهای کشور در ایام جنگ میپردازد.
کارگردان «ایستاده در غبار» اما برای اولین بار از بازیگر ثابت ۴فیلم قبلیاش یعنی هادی حجازیفر دور شد و فیلم جدیدش را با تیم بازیگران جدید و البته تهیهکننده جدید ساخت. فیلمی که پیمان معادی بازیگر بینالمللی سینمای ایران در آن ایفای نقش کرده و پس از پایان فیلمبرداری از لذتبخش بودن همکاری با مهدویان و بیصبری برای دیدن نتیجه کار بر روی پرده سینما نوشته است. مهران مدیری دیگر شگفتی تیم بازیگران فیلم تازه مهدویان است که باید دید نتیجه کنار هم قرار گرفتن این اسمهای مطرح آیا میتواند نظر اهالی رسانه و منتقدان را جلب کند یا بازخوردهای منفی باعث میشود بار دیگر محمدحسین مهدویان از ساخت فیلمی با سوژه تاریخی ابراز پشیمانی کند.
*خبرآنلاین
سینماپرس: داریوش مهرجویی، ۱۳ سال پس از ساخت فیلم «سنتوری»، در حال تولید فیلم «لامینور» است که شخصیت اصلی آن نه علی سنتوری، بلکه یک نوازنده زن سنتور است. این فیلم به احتمال زیاد در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درخواهد آمد.
به گزارش سینماپرس، داریوش مهرجویی در حال ساخت فیلم «لامینور» بهتهیهکنندگی رضا درمیشیان است که اگر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، نخستین حضور او در این رویداد بزرگ سینمایی پس از ۶ سال است.
داریوش مهرجویی، فیلمنامه «لامینور» را با همراهی همسرش وحیده محمدیفر نوشته و علی نصیریان و عزتالله رمضانیفر، ۴۰سال پس از «گاو» بار دیگر در کنار هم در آن ایفای نقش کردهاند. کارگردان فیلم خاطرهانگیز «هامون» البته تنها به این دو بازیگر قدیمی بسنده نکرده و بیتا فرهی و فریماه فرجامی را هم پس از سالهای جلوی دوربین خود آورده است. از جوانترها هم از پردیس احمدیه تا کاوه آفاق خواننده مطرح راک در فیلم جدید داریوش مهرجویی ایفای نقش میکنند.
خبرهای رسیده و عکسهای منتشر شده از این فیلم حاکی از آن است که مهرجویی پس از مدتها کش و قوس، بالاخره ادامه یا احتمالا اسپینآفی بر «سنتوری» (تولید ۱۳۸۵) ساخته است و البته گفته میشود این بار شخصیت اصلی فیلم این کارگردان مطرح یک نوازنده زن است. آخرین فیلمی که مهرجویی برایش تحسین شد و پخش نسخه غیرقانونیاش پس از توقیف با استقبال مردم روبهرو شد. استاد باز به سراغ تکرار یک تجربه موفق برگشته تا شاید پس از کارهایی چون «اشباح»، «چه خوبه که برگشتی» و… بتواند صاحب فیلمی باشد که در زمان اکرانش در جشنواره کسی قهقهه نمیزند یا سالن را ترک نمیکند.
آخرین حضور داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر به سال ۹۲ و فیلم «اشباح» برمیگردد. فیلمی که نتوانست نظر مخاطب و منتقدان را جلب کند و مهرجویی هم ترجیح داد در نشست خبری پس از اکران فیلم در سینمای اهالی رسانه شرکت نکند. این کارگردان که او را از اولینهای موج نوی سینمای ایران میدانند از همان سال تا همین یکی دو ماه پیش فیلم دیگری نساخته بود. او که دو سال ابتدایی دهه ۹۰ را با سه فیلم سپری کرده بود در ۶سال گذشته با نوشتن و ترجمه روزگار گذرانده و تنها کار او در عرصه کارگردانی به روی صحنه بردن نمایش «غرب واقعی» با بازی جمیله فردین و امین حیایی بوده است.
«لامینور» البته هنوز نیامده حاشیههایی داشته. از دعواهای درمیشیان با بنیاد سینمایی فارابی تا درخواست ارائه سوابق کارگردان از سوی صندوق هنرمندان برای اعطای وام ساخت فیلم به داریوش مهرجویی. اتفاقاتی که موجب شده تا در پایان تمام خبرهای مربوط به «لامینور» که در رسانهها منتشر میشود این جمله تاکیدی اضافه شود که «لامینور» به صورت مستقل و بدون هیچ کمکی از سوی سازمان سینمایی و بنیاد فارابی و دولت ساخته میشود.
*خبرآنلاین
سینماپرس: برنامه «داخل اسرائیل» در شبکه هیسپان تی وی این هفته به موضوع گسترش فاشیسم در اسرائیل و نظام آموزشی این رژیم می پردازد.
به گزارش سینماپرس، فاشیسم در حال خزیدن به داخل نظام آموزشی اسرائیل از طریق القای آموزش های سنتی و دستور کار سیاسی از سوی رژیم آن است. آموزش در اسرائیل بر وطن، ملت، امنیت و… به عنوان ارزش های عالی تأکید می کند و می گوید وفاداری بدون قید و شرط به آن ارزش ها یک وظیفه مطلق و مقدس است و این قسمت از برنامه «داخل اسرائیل» (Dentro de Israel) به این موضوع می پردازد.
برنامه بین المللی (OECD PISA) که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای ارزیابی دانش آموزان و بررسی مهارت های آنها برگزار می شود، نشان می دهد که درصد فارغ التحصیلان دبیرستان های اسرائیلی که برای همراهی با جامعه و اقتصاد خود مشکل خواهند داشت، زیاد است و اسرائیل از این لحاظ در میان بیش از ۷۰ کشور در رتبه بالایی قرار دارد. بودجه آموزش و پرورش اسرائیل ۳۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار یعنی حدود ۷۰۰۰ میلیون دلار بین سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ افزایش یافته است و از آن زمان تاکنون ادامه دارد.
در این قسمت از برنامه «داخل اسرائیل» می بینیم که فاشیسم چگونه توانسته است وارد سیستم آموزش اسرائیل شود؟ اسرائیل با سیستم فاشیستی در مدارس با چه چالش هایی روبه رو است؟ این عوامل چگونه در بروز فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی نمود می یابند؟
به نظر می رسد برای بسیاری در اسرائیل فاشیسم از آغاز زندگی و از طریق آموزش تحت حمایت رژیم آغاز می شود که ملی گرایی را در تلاش برای توجیه سیاست های اسرائیل چه داخلی و چه بیرونی علیه ملت ها آموزش می دهد.
«داخل اسرائیل» به تهیهکنندگی حسین الشیماری و محصول پرس تی وی، با زبانگردانی اسپانیایی، سه شنبه ساعت ۵:۳۰ و ۱۴:۳۰، چهارشنبه ساعت ۴:۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه از شبکه هیسپان تی وی پخش میشود. زمان تکرار این برنامه پنجشنبه ساعت ۱۰:۳۰ و جمعه ساعت ۱۳:۳۰ است.