علوی نیا شاعر کشورمان از دلایل موفق بودن برخی کتابهای ادبی در جذب مخاطب گفت.
خداداد جلالی از آخرین وضعیت تولید فیلمش با هدف حضور در جشنواره فیلم فجر گفت.
سینماپرس: تعدادی از صنوف عضو خانه سینما در بیانیهای نسبت به عملکرد صندوق اعتباری هنر اعتراض کردند.
به گزارش سینماپرس، تعدادی از صنوف سینمایی در قالب بیانیهای مشترک نسبت به عملکرد صندوق اعتباری هنر اعتراض کردند.
در متن این بیانیه آمده است:
«بیاعتنایی شگفتِ «صندوق اعتباری هنر» به اعتراضها درباره شیوه خدمت رسانیاش نشان از این پدیده زشت دارد که مدیران صندوق برای سلامت و جان و روان افراد تحت پوششاش ارزشی قائل نیستند. ریال ریال دستمزد ماهانه مدیران صندوق اعتباری هنر برای این است که خدمتی در خور به هنرمندان ارایه دهند و بدون انجام این خدمت علتِ وجودی ندارند.
انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینمای ایران در بیانیه پیشین، نارضایتی اعضایش از بیمه تکمیلی و روند بازپرداخت هزینههای درمانی را اعلام کرد. انتظار داشتیم مدیران صندوق اعتباری هنر ناکارآمدیهایشان را اصلاح کنند که تا الان تغییری مشاهده نکردهایم.
اینبار به همراه صنوف دیگر و همدلی هیاتمدیره و مدیرعامل خانهسینما منتظریم با اقدام سریع مدیران خانهسینما این بیاعتنایی غیرقابل تحمل صندوق اعتباری هنر به پایان رسد.
حداقل ۹ ماه تا اتمام این دوره قراردادِ بیمه تکمیلی باقی مانده است، راهی پیدا کنید که بیش از این اعضای خانه سینما تحت فشار و بیپناه نباشند.
انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینمای ایران، شورایعالی تهیهکنندگان سینمای ایران، انجمن صنفی فیلمبرداران سینمای ایران، انجمن صنفی تدوینگران سینمای ایران، کانون آهنگسازان سینمای ایران، انجمن مدیران تولید سینمای ایران، انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینما، انجمن صنفی برنامهریزان و دستیاران کارگردان سینما، انجمن جلوههای بصری سینما، انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه سینما، انجمن صنفی دستیاران فیلمبردار سینما، انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینما، انجمن صنفی بازیگران و بدلکاران سینما.»
سینماپرس: اسامی ۹ نامزد مسابقه نمایشنامهنویسی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر از سوی داوران این بخش اعلام شد.
به گزارش سینماپرس، داوران مسابقه نمایشنامهنویسی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر متشکل از محمد امیریاراحمدی، محمد چرمشیر و نادر برهانیمرند اسامی نامزدان این بخش را اعلام کردند.
براین اساس ۹ نامزد مسابقه نمایشنامهنویسی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر معرفی شدند که از میان آنها سه نمایشنامه در اختتامیه جشنواره مورد قدردانی قرار خواهد گرفت و از مجموع ۹ اثر، ۶ اثر به پیشنهاد ستاد برگزاری جشنواره و با مشارکت انتشارات نمایش ادارهکل هنرهای نمایشی منتشر میشود.
اسامی ۹ نامزد مسابقه نمایشنامهنویسی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر به شرح زیر است:
۱- «رودخانه یا آمده بودیم اینجا بمیریم»، مریم منصوری، استان تهران
۲- «بوی خوش سیاهی»، لیلی روغنگیر قزوینی، استان قزوین
۳- «غراب شیطان»، رضا گشتاسب، استان کهگیلویه و بویراحمد
۴- «قطاری که تمام نشد»، کامران شهلایی، استان تهران
۵- «دو سرباز در سیاهچال زمان»، زهرا قلیزاده، استان بوشهر
۶- «بیتوته»، کیان مرادی، استان همدان
۷- «دستهایت کو مم حسن؟»، رضا گشتاسب، استان کهگیلویه و بویراحمد
۸- «قهرمانان»، علی میرزاعمادی، استان تهران
۹- «روزهای اوج یک فوتبالیست»، محمدعلی دستان، استان فارس
بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در بخشهای مسابقه نمایشهای صحنه، مسابقه نمایشهای کوتاه، مسابقه نمایشنامهنویسی و نمایشهای محیطی و میدانی، از ۱۵ تا ۱۹ آبانماه ۱۳۹۸ در منطقه آزاد اروند به دبیری حمیدرضا آذرنگ برگزار خواهد شد.
سینماپرس: در شرایطی که کلیت فیلم «خانه پدری» دچار ایرادات محتوایی بوده و به شدت وجهه اسلامیت و ایرانیت را مخدوش می سازد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در فرافکنی آشکار اعلام کرد: با اصلاح صحنه مورد مناقشه «خانه پدری» این فیلم هیچ مشکلی برای اکران عمومی ندارد.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی طباطبایی نژاد در گفتوگویی با خبرنگاران درباره آغاز اکران فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری بیان کرد: خانه پدری یکی از آثار برجسته سینمای ایران و از بهترین فیلمهای آقای عیاری است که به دلیل صحنهای خشن از نمایش آن در فضای عمومی جلوگیری شده بود، البته برای اکران در گروه هنر و تجربه پروانه داشت اما خود آقای عیاری تمایلی به این کار نداشت.
او با تاکید براینکه فیلم «خانه پدری» در نقد تحجر است و نه سنت، افزود: بر اساس گفتوگوهایی که با آقای عیاری انجام شد با اصلاح صحنه مورد مناقشه و خشن به گونهای که به کلیت فیلم آسیب وارد نشود، آن را آماده اکران کردیم و الان صحنهای که مشکل بود اصلاح شده است.
شایان ذکر است که اکران فیلم خانه پدری از امروز اول آبان ماه آغاز شده است.
سینماپرس: سخنگوی شورای صنفی از ثبت قرارداد ۲ فیلم سینمایی و اکران یک فیلم در این هفته خبر داد.
به گزارش سینماپرس، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به جلسه امروز چهارشنبه یکم آبان این شورا گفت: در جلسه امروز شورای صنفی نمایش مقرر شد تا فیلم سینمایی «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی از چهارشنبه ۸ آبان در گروه سینمایی ایران اکران شود.
وی ادامه داد: «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند در گروه سینمایی فرهنگ از پانزدهم آبان اکران می شود، همچنین فیلم «تورنادو» به کارگردانی جواد هاشمی از پانزدهم آبان در گروه سینمایی آزاد و ادامه نمایش آن در سرگروه «زندگی» خواهد بود.
سخنگوی شورای صنفی نمایش بیان کرد: انیمیشن «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی در گروه آزاد پانزدهم آبان اکران می شود، قرارداد «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت در گروه استقلال ثبت شد، همچنین قرارداد «آشفته گی» به کارگردانی فریدون جیرانی در گروه زندگی ثبت شد.
وی ادامه داد: فیلم هایی که در چرخه اکران و برنامه آینده قرار دارند حسب مصوبه شورای صنفی نمایش قبل از مصوبه شورا نمی توانند برای روز شمار یا تبلیغات اقدام کنند، که تخلف محسوب میشود.
فرجی در پایان گفت: روز شنبه ۴ آبان مصادف با شب رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) از ساعت ۱۷ و روز یکشنبه ۵ آبان به طور کلی و همچنین دوشنبه ۶ آبان مصادف با شب شهادت امام رضا (ع) از ساعت ۱۷ و روز سهشنبه ۷ آبان ماه به طور کلی، سینماهای کشور تعطیل هستند. سالنهای سینما از روز چهارشنبه ۸ فعالیت خود را از سر میگیرند.
سینماپرس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تأسف از اکران فیلم سینمایی «خانه پدری» از وزیر ارشاد خواست هرچه سریعتر جلوی اکران این فیلم ضدخانواده گرفته شود.
به گزارش سینماپرس، حجتالاسلام احمد سالک نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اکران فیلم «خانه پدری» به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: باید با کمال تأسف عرض کنم که چه جریانی پشت پرده مسائل سینمایی کشور است که هر چند وقت یک بار با تأیید یک فیلم جامعه را به تشنج وا میدارند و ضدارزشها را گسترش میدهند.
وی افزود: به فیلم «خانه پدری» که با سیاهنمایی و خشونت همراه است و مدتها کنترل شده بود، مجدداً مجوز اکران دادند که جای تأسف است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی میخواهم که هر چه سریعتر جلوی اکران چنین فیلمهایی گرفته شود که موجب نگرانی جامعه اسلامی ما نباشد. این مطلب بسیار مهمی است.
وی اظهار داشت” من نمیدانم چه طرح و نقشه و جریان نفوذی پشت این قضایا است که هر دفعه جامعه را با مشکلات ضدارزشی روبهرو میکند، جامعه ما باید فیلمهای ارزشی داشته باشد نه فیلمهای ضدارزشی.
سالک در پایان ابراز امیدواری کرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دقت و کنترل بیشتر جلوی این حرکتها و فیلمها را بگیرد.
به گزارش فارس، فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری از امروز (چهارشنبه اول آبان) روی پرده سینماها رفته است. این فیلم در سال ۱۳۸۹ ساخته شد اما به دلیل محتوای نامطلوبی که داشت، در جشنواره فجر آن سال پذیرفته نشد.
حتی مدیر وقت موسسه ناجی هنر (به عنوان سرمایهگذار و مالک نیمی از فیلم) از نتیجه نهایی ابراز نارضایتی کرد و بارها با کارگردان دچار چالش شد؛ کارگردانی که مصرانه روی ممیزی نشدن فیلمش تأکید داشت و آن را «اصلاحات ویرانگر» میدانست.
پس از کش و قوسهای فراوان و واگذاری امتیاز از سوی ناجیهنر، با تغییر دولت، «خانه پدری» همزمان با جشنواره سی و دوم فجر در سال ۱۳۹۱ رونمایی میشود. اما سکانسهای ابتدایی این فیلم آنقدر عریان، وحشیانه و خشونتآمیز بود که بلافاصله برخی تماشاچیان را مجبور به ترک سالن کرد.
نمایش صریح و سبعانه قتل ناموسی یک دختر توسط برادر و پدر متشرع خود ـ آن هم با دسته هاون! ـ و زنده به گور کردنش، آنقدر تلخ و گزنده بود که تماشای آن از عهده هر مخاطبی بر نمیآمد. این توحش وقتی به اوج رسید که پدر دخترکُش، برای اثبات کرده خود شمشیری را در خاک فرو میکند تا خونی شود و آن را به فامیل خود نشان دهد.
اینگونه سیاهنماییها موجب شد نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی «خانه پدری» را در فهرست فیلمهای غیرقابل اکران قرار دهند. علی جنتی وزیر وقت ارشاد هم درباره مخالفت مجلس با اکران این فیلم گفت: این فیلم به دلایل اینکه بعضی از نقشها تصاویر خشونتباری دارند قابل اکران عمومی نیست و بر اساس قوانینی که بر عهده ما است ـ یعنی مصوبات هیأت دولت برای نمایش فیلمهای سینمایی قطعا مواردی که حاوی خشونت باشد، آن هم خشونت شدید ـ قابل اکران عمومی نیست.
سینماپرس: کارگردان سینما و تلویزیون گفت: ما در این فیلم سرنوشت تلخ سه نسل را میبینیم. علیرغم اینکه ممکن است کارگردان دغدغهها و حسن نیتهایی هم داشته اما کلیت فیلم به نظرم مشکلات بسیاری دارد و اکران آن بدون اصلاحات لازم یک جنایت فرهنگی است.
به گزارش سینماپرس، «جواد شمقدری» کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری فارس، درباره اکران فیلم «خانه پدری» گفت: فکر میکنم اکران این فیلم بدون اصلاحات لازم یک جنایت فرهنگی است. به خاطر اتفاقهایی که ما در سکانس اول این فیلم میبینیم که اتفاقهای ناگواری است. حتی سینمای غرب هم چنین صحنههایی را نشان نمیدهند، حتی اگر واقعیت داشته باشد.
این کارگردان همچنین بیان داشت: این فیلم براساس تخیل یک نویسنده است حالا ممکن است موردی هم در تاریخ در این باره وجود داشته باشد اما باید این را در نظر بگیریم که روال نبوده است و در جامعه ایرانی دخترکشی رواج نداشته است. آنهم با این جزئیات کامل که زنده به گور کردن دختران ایرانی را نشان میدهد که اتفاقا برادرش هم در این قتل شرکت میکند.
وی در ادامه نیز بیان داشت: ما در این فیلم این سرنوشت تلخ را در سه نسل میبینیم. علیرغم اینکه ممکن است کارگردان دغدغهها و حسن نیتهایی هم داشته اما کلیت فیلم به نظرم مشکلات بسیاری دارد و اکران آن بدون اصلاحات لازم یک جنایت فرهنگی است.
شمقدری درباره حذف سکانس ابتدایی فیلم و صحنه قتل دختر توسط پدرش و زنده به گور کردن وی نیز گفت: دیگر حذف این سکانس برمیگردد به گروهی که باید به این باور برسند تا این سکانس را حذف کنند. همچنین در اواسط فیلم ما شاهد این هستیم که دختری از ترس پدرش لباسش را کثیف میکند.
کارگردان سریال «نفوذ» در ادامه نیز عنوان داشت: کیانوش عیاری کارگردان خوبی است و در جلسهای که به دیدار مقام معظم رهبری رفته بودیم همان جا درباره فیلم «آبادانیها» همین بحث شد که گفتیم ببینید چقدر این فیلم شما تلخ بوده که آنوریها هم گفتند ما آن را نمایش نمیدهیم و تعجب کردیم از ساخت چنین فیلمی. حالا این فیلم خانه پدری یک چیز دیگر است و تفاوت فاحشی با آبادانیها دارد.
به گزارش فارس، فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری از امروز (چهارشنبه اول آبان) روی پرده سینماها رفته است. این فیلم در سال ۱۳۸۹ ساخته شد اما به دلیل محتوای نامطلوبی که داشت، در جشنواره فجر آن سال پذیرفته نشد.
حتی مدیر وقت موسسه ناجی هنر (به عنوان سرمایهگذار و مالک نیمی از فیلم) از نتیجه نهایی ابراز نارضایتی کرد و بارها با کارگردان دچار چالش شد؛ کارگردانی که مصرانه روی ممیزی نشدن فیلمش تأکید داشت و آن را «اصلاحات ویرانگر» میدانست.
پس از کش و قوسهای فراوان و واگذاری امتیاز از سوی ناجیهنر، با تغییر دولت، «خانه پدری» همزمان با جشنواره سی و دوم فجر در سال ۱۳۹۱ رونمایی میشود. اما سکانسهای ابتدایی این فیلم آنقدر عریان، وحشیانه و خشونتآمیز بود که بلافاصله برخی تماشاچیان را مجبور به ترک سالن کرد.
نمایش صریح و سبعانه قتل ناموسی یک دختر توسط برادر و پدر متشرع خود ـ آن هم با دسته هاون! ـ و زنده به گور کردنش، آنقدر تلخ و گزنده بود که تماشای آن از عهده هر مخاطبی بر نمیآمد. این توحش وقتی به اوج رسید که پدر دخترکُش، برای اثبات کرده خود شمشیری را در خاک فرو میکند تا خونی شود و آن را به فامیل خود نشان دهد.
اینگونه سیاهنماییها موجب شد نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی «خانه پدری» را در فهرست فیلمهای غیرقابل اکران قرار دهند. علی جنتی وزیر وقت ارشاد هم درباره مخالفت مجلس با اکران این فیلم گفت: این فیلم به دلایل اینکه بعضی از نقشها تصاویر خشونتباری دارند قابل اکران عمومی نیست و بر اساس قوانینی که بر عهده ما است ـ یعنی مصوبات هیأت دولت برای نمایش فیلمهای سینمایی قطعا مواردی که حاوی خشونت باشد، آن هم خشونت شدید ـ قابل اکران عمومی نیست.
سینماپرس: تدوینگر و کارگردان باسابقه آثار حادثهای معتقد است پس از انقلاب در دهههای ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ قصه و معرفت قهرمانها مخاطب را جذب سینما کردند و ماندگار شدند.
به گزارش سینماپرس، گونه سینمایی حادثهای، پلیسی و تریلر در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ از فروش بسیار خوبی برخوردار بود و مردم برای تماشای آنها در سینما صف میکشیدند. این گونه سینمایی آرامآرام در پایان دهه ۱۳۷۰ و آغاز دهه ۱۳۸۰ کمرنگ شد تاجایی که بهسختی در سال چند فیلم سینمایی در این ژانر مهم و جذاب و مخاطبپسند ساخته میشود. فیلم «عقابها» ساخته «ساموئل خاچیکیان» را بهعنوان پرفروشترین فیلم سینمایی تاریخ ایران مینامند که با حساب تورم و میزان مخاطب بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است.
درباره چرایی فروش خوب این سبک سینمایی در زمان خودش و کمرنگ شدن آن در سالهای بعد و همینطور وضعیت آن، در روزگار فعلی سینمای کشور با یکی از چهرههای سینمای حادثهای یعنی «حسین زندباف» گفتوگو کردهایم.
«دست شیطان» «مرگ سفید» «معما» و «مأموریت» چند فیلم سینمایی است که وی کارگردانی کرده است. البته زندباف تدوین آثار مهم زیادی را مانند «مهاجر» «آپارتمان شماره ۱۳» «دو نفر و نصفی» «از کرخه تا راین» «حمله به اچ۳» «بانی چاو» و ۱۰ها فیلم دیگر را بر عهده داشته است که از این میان برای فیلمهای «مرگ سفید» «اتوبوس» «چشم شیطان» «حمله به اچ۳» برنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین از جشنواره فیلم فجر شده است.
نظام توزیع در سینما اثر مستقیم در ماندگاری ژانر دارد
آقای زندباف به عنوان یکی از تدوینگران فیلمهای مطرح حادثهای و کسی که چند فیلم خوب و معروف در این گونه سینمایی دارد، علت رشد و صعود فیلمهای سینمایی اکشن و جنایی را در سالهای بعد از انقلاب تا پایان دهه ۱۳۷۰ چه میدانید؟
عوامل زیادی وجود دارد که چرا مخاطب به گونهای از فیلم و ژانر علاقه بیشتر نشان میدهد. من در سال ۱۳۶۰ فیلم «دست شیطان» را ساختم همان سال که این فیلم را ساختم هم تشویقم کردند و هم یقهام گرفتند. به من گفتند خسته نباشی اما دیگر فکر ساخت این سبک آثار را از ذهنت بیرون کن و به بقیه هم بگو که نباید از این سبک فیلمها ساخته شود. پس مسئولین سینمایی و مدیران وقت روی این موضوع خیلی اثرگذارند. زمانی مدیران میگویند که مردم باید روحیه بگیرند و بخندند برای همین سینمای کمدی روی بورس میآید.
پوستر «دست شیطان»
شرایط اکران در حال حاضر حکم تعیین تکلیف برای سینما و ژانر دارد
اگر بخواهم به دیگر عوامل فرامتنی اشاره کنم، حتی میتوانم اثر سالنهای سینما را نیز در این موضوع دخیل بدانم. موضوع مهم «عدالت در اکران» که درباره آن زیاد بحث میشود متأثر از همین مسئله است. زمانی که قرار داد اکران فیلم بهگونهای بسته میشود که فقط در چند سینمای محدود آنهم در سانسهای مرده، نمایش داده میشود، دیگر چه انتظاری هست که فیلم فروش مناسبی داشته باشد؟ حالا تصور کنید که فیلمی در گونه و سبک خاصی در اینچنین اکرانی وارد شود، طبیعتا بعد از مدتی بهدلیل عدم استقبال مناسب فراموش میشود. پس نظام توزیع فیلم بهصورت بسیار وحشتناکی روی سینما و ذائقه سازی مخاطب اثر میگذارد.
ما در سینما سه اصل داریم: تولید، توزیع و نمایش. زمانی که این سه اصل در کنار هم قرار دارد و بهخوبی ارتباط مناسب باهم دارند، میتوان به سینما امیدوار بود. اما همیشه این سه اصل دارای مشکلات و تقابلاتی در کنار همند. شورای صنفی پروانه ساخت و نمایش از اهمیت بسیار بالایی و کارکرد راهبردی برخوردارند. شما میبینید که فیلمی از یکی از اعضای همین شوراها از فروش بسیار خوبی برخوردار میشود. بعد که سؤال میپرسید که چرا از این شرایط اکران برخوردار شد میگویند که این فیلم فقط در همین بازه زمانی میتوانست اکران شود! پس ببینید آن فردی که در شورای صنفی نمایش نیست از چه تبعیضی برخوردار میشود. اگر توزیع خوب باشد میتواند به تولید کمک کند و به آن رونق ببخشد.
ما واقعاً تولیدات بسیار خوبی را داریم اما خروجی ما سرطانی است. پس شرایط اکران و سالنهای سینمای ما بسیار مهم است و آنها حتی موفقیت و ماندگاری گونهای سینمایی را تضمین میکنند. همان فیلم «دست شیطان» را در زمان خودش به چاه نفت میخواندند چون همه به هم معرفی میکردند و فروش بسیار خوبی داشت.
شرایط سالنهای نمایش نیز در آن سالها در فروش خوب فیلمها اثرگذاری بسیار جدی داشتند، در سالهای دهه ۱۳۶۰ سالنهای نمایش بهخصوص در شهرستانها شرایط خیلی خوبی را نداشتند. یا صدا خوب بود یا تصویر. بهیاد دارم زمانی برای تماشای فیلمی به همدان رفتم؛ دیدم که از دستگاه ترانزیستور و لامپ بنز و… برای اکران فیلم استفاده کردهاند. بنابراین فیلمهای اکشن را بهتر میشد دید، زیرا اگر صدا مشکلی داشت از دیدن تصویر میشد لذت برد اما برای دیدن فیلم خانوادگی بهخاطر مشکلات صوتی چندان فیلم قابل فهم نبود.
نظام توزیع فیلم بهصورت بسیار وحشتناکی روی سینما و ذائقه سازی مخاطب اثر میگذارد
البته علت فروش خوب فیلمهای پلیسی و جنایی و دفاع مقدس این نبود که چون فیلمهای دیگر خانوادگی بهخوبی قابل تماشا نبودند پس فیلمهای سینمایی گونههای دیگر دیده شدهاند. علت اصلی فروش خوب فیلمهای سینمایی اکشن، حادثهای و پلیسی در متن، درام و قهرمانهای آنها بود.
بنابراین شرایط اکران حال حاضر در حقیقت به تعبیری حکم تعیین تکلیف را برای سینما و ژانر دارد. یا رد کردن برخی خط قرمزها در سینما میتواند منجر به فروش بسیار بالا شود و شرایط را برای فروش بهتر ژانر مهیا کند مانند «هزارپا» که فروش بالای خود را مدیون همین فن است. باید اضافه کنم که قوانین در سینمای ما چندان کارهای نیست و بهخاطر وجود آنارشی در آن هر روز سینما به سمتی حرکت میکند. همانطور که گفتم تولیدات بسیار ارزشمندی داریم اما خروجی ما بیمار است.
پوستر فیلم «دو نفر و نصفی»
یکی دیگر از عناصر مهم و تاثیرگذار در جا افتادن گونهای سینمایی و فروش خوب آن، تبلیغات بود. اگر فیلمی توسط حوزه هنری ساخته شده باشد در تبلیغات خیلی میتواند موفقتر باشد تا فیلمی که بخشخصوصی آن را بسازد. برای فیلم «دو نفر و نصفی» با همان جمله معروف «شیر خشک براش بگرفتی؟» توانست کلی مخاطب را به سینما بیاورد و مردم برای دیدن فیلم صف بکشند. زمانی که فیلمی پروانه نمایش دارد و توسط سالندارها تحریم میشود تکلیفش در فروش و اثرگذاری در گونه سینمایی معلوم است.
«حمله به اچ۳» فروش واقعی خود را نکرد
یکی از نمونههایی که تبلیغات بد فیلم در سالهای دهه ۱۳۷۰ فروش تاریخی فیلم را دچار مشکل کرد فیلم «حمله به اچ۳» بود که تدوینش با من بود. فیلمی فوقالعاده درباره یکی از حملات جانانه خلبانان ما که دنیا را انگشت به دهن گذاشته بود. همین حمله و دفاع مردان ما بود که باعث شد دنیا به خودش اجازه ندهد که به ما حمله کند. اما به علت نبود تبلیغات خوب و حسابشده از آن فروشی که باید برخوردار میشد نشد. البته اگر فیلم چندسال قبلتر و در سالهای خود جنگ اکران میشد از فروش بسیار بهتری برخوردار میشد. تازه این فیلم در زمان خودش فروش خوبی داشت اما انتظار از آن بسیار بالاتر بود.
پوستر «حمله به اچ۳»
آقای زندباف از موفقیت فیلمهایی نظیر عقابها بگویید. این فیلم در حقیقت پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای کشور است. آیا شما در کارهای فنی فیلم دست داشتید؟
در زمانی که فیلم «عقابها» ساخته شد مسئولیت مونتاژ آن با من و مرحوم «امیر قویدل» بود. البته در «عقابها» برای تدوین اسم من نیست اما تدوین کار با من بود. مرحوم «خاچیکیان» و دیگر کارگردانانی که مانند او فیلم میساختند سوژه و ذائقه مردم را میشناختند و همراه با آنان برای تماشای فیلم به سینما میرفتند؛ نه فقط در تهران بلکه در شهرستانها! کارگردانهای مانند «خاچیکیان» قهرمان و قصه را آنطور که باید در سینما ترسیم میکردند و فیلم را در گونه و فرم ملی خود بهخوبی شناخته بودند. در آن زمان در هر صورت مدیریت سینمایی توانسته بود با این گونه سینما همراه باشد اما در دورهای دیگر تا به امروز این همراهی چندان وجود نداشته است.
زمانی که فیلمی پروانه نمایش دارد و توسط سالندارها تحریم میشود، تکلیفش در فروش و اثرگذاری در گونه سینمایی معلوم است
در سالهای دهه ۱۳۷۰ روی فیلمنامه و قصه اهمیت بسیار زیادی وجود داشت، یا شاید حتی باورتان نشود اما بهخاطر گران بودن نگاتیو، کارگردان مجبور بود که قبل از فیلمبرداری صحنه، تمام عناصر را بسنجد تا مبادا سکانسی که میگیرد بد از آب دربیاید. بنابراین میدیدید که همین عامل هم میتوانست در ساخت فیلم خوب سینمایی چقدر مؤثر باشد، هنوز که هنوز است بعد از این همه سال دیدنی است. برخی از کارگردانها مانند آقای «مهرجویی» حتی قبل از شروع فیلمبرداری صحنه را بهطور کامل با بازیگران تمرین میکردند.
تدوین خوب و حسابشده نیز تأثیرات بسیار زیادی در فروش و ماندگاری دارد. شما الان اگر بگردید بیشتر تدوینگران خوب و قدیمی سینمای کشور ما بیکارند، زیرا سیستم تمامدیجیتال شده است و تدوینگر میتواند هر طوری که بخواهد فیلم را تدوین کند و شکل بدهد. در حالی که خود من برای تدوین فیلمی مانند «از کرخه تا راین» قبل از تدوین بغض میکردم و بعد قیچی میزدم. میخواهم بگویم که تدوینگر مجبور بود که قبل از آغاز تدوین فکر کند و بعد دست بهکار شود.
پس دو طرف تولید و توزیع ما دچار مشکلاتی است که در کنار سلیقه مدیران سینمایی میتواند به این وضعیت فعلی دامن بزند.
فیلم حادثهای باید آنقدر جذاب باشد که مخاطب را از خانه به سینما بکشاند
وضعیت فعلی ما در فروش و سنجش کلی سینمای حادثهای چگونه است؟ برخی از آنها فروش خوبی دارند و برخی دیگر خیر!
درباره وضعیت فروش فیلمهای سینمایی در حال حاضر باید گفت که البته فیلمهایی مانند «شبی که ماه کامل شد» «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» هم داریم که مخاطب از سینما راضی بیرون میآید. این در حالی است که در روزگاری قرار داریم که فضای مجازی هست و کانالهای تلویزیونی به تعداد بسیار زیادی داریم؛ با این حساب زمانی مردم برای تماشای فیلم به سینما میروند که واقعاً بتواند آنها را راضی کند. باید آنقدر موضوع برای مخاطب جذاب باشد که حاضر باشد تلویزون و خانه را رها کند و برای تماشای فیلم به سینما برود. این واقعیت بسیار مهمی است که باید آن را فهم کرد.
درست است که شرایط ما در تولید و اکران نسبت به سابق بسیار بهتر شده اما شرایط اکران و موفقیت در تولید بسیار سختتر شده است. هر فیلمی بهراحتی نمیتواند از فروش بسیار خوبی برخوردار شود. اگر الان ما فیلم اکشن خوب بسازیم قطعاً از آن بهتر در سایتهای اینترنی موجود است. پس باید چیزی داشته باشد که فیلمهای دیگر آن را نداشته باشد. این چند فیلمی که نام بردم هنگام تماشای آنها واقعاً انسان متأثر میشود. این میتواند در کنار داستانهای آنها به جذابیت و گیرایی فیلم کمک کند.
قهرمانها کمرنگند
در سالهای بعد از انقلاب و دهههای ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ این قصه و قهرمان بود که توانست مخاطب را جذب سینما کند. در «رقص شیطان» قهرمانپروری وجود داشت که باعث شده بود بتواند در کنار دیگر فیلمهای قوی روزگار خود رقابت کند و از فروش بالایی برخوردار باشد. در حال حاضر قهرمانها خیلی کمرنگند و البته سلیقههای مختلف روی آن خیلی دخل و تصرف دارد. قصه، کارگردانی و تهیهکننده بهعنوان سه عامل درونی مهم و اثرگذار در رونق و تولید خوب فیلم سینمایی باید در کنار هم بتواند نقش قهرمان را جذابتر و گیراتر کنند. نوع نگاه به قهرمان نیز تفاوتهای بسیار زیادی کرده است. مثلاً ما در «متری شیش و نیم» قهرمانهایی داریم که خاکستریاند نه خوب و نه بدند. حتی باید بگویم که قهرمان آن فیلم همان قاچاقچی است که دست آخر اعدام میشود. در حالی که قهرمانهای آن دوران کلاً از جنس دیگری بودند. خوب همین میتواند در سرنوشت فیلمهای داستانی و قهرمانی ما اثر گذار باشد.
«ابوالفضل پورعرب» در نقش قهرمان فیلم سینمایی «رقص شیطان»
برای تدوین فیلمی مانند «از کرخه تا راین» قبل از تدوین بغض میکردم و بعد قیچی میزدم
حرف آخرم این است که معرفت کار هنری و فیلمساز میتواند در ماندگاری فیلم اثرگذاری ویژه داشته باشد. اینکه حضرت علی (ع) به دشمنان خود با لباس مبدل کمک میکند خیلی معرفت دارد، اینکه در رمان «بینوایان» کشیش داستان به «ژان والژان» میگوید که شمعدانیهای نقره را هم با خود ببر نشان از معرفت او است و عامل ماندگاری رمان او خواهد بود. قهرمانهای داستانهای ما نیز در صورتی ماندگار خواهند بود که معرفت کامل را داشته باشند. زیرا امروز شرایط فرهنگی و اجتماعی ما به این معرفتِ قهرمان نیاز بسیار زیادی دارد.
*تسنیم