X

بایگانی آذر 30, 1398

دفتر سینمایی

یک برنامه تلویزیونی میزبان دلال رابطه با آمریکا و اسرائیل شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در کمال شگفتی، برنامه «شوکران» که از شبکه چهار سیما پخش می‌شود، میزبان این عضو سازمان برانداز نایاک شده است و با وی به گفت وگو پرداخته است!

به گزارش سینماپرس، دیپلمات سابق ایران در دوران طاغوت و از دلالان رابطه ایران با آمریکا و اسرائیل، مهمان یک برنامه تلویزیونی شد!

شیرین هانتر، از اعضای سازمان موسوم به «شورای ملی ایرانیان آمریکا» (سازمان نایاک) است که با راهبرد تغییر تدریجی و استحالۀ سیاسی و عقیدتی، علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند. وی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس «گفت‌وگوهای هسته‌ای و نقش اسرائیل در آن» بود که مهرماه سال ۹۲ توسط نایاک در واشنگتن برگزار شد. در کمال شگفتی، برنامه «شوکران» که از شبکه چهار سیما پخش می‌شود، میزبان این عضو سازمان برانداز نایاک شده است و با وی به گفت وگو پرداخته است!

با توجه به سابقه روشن سازمان نایاک در فعالیت علیه نظام، جای سؤال است که چرا حوزه هنری (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) به‌عنوان سرمایه‌گذار برنامه «شوکران» مجوز خودنمایی یکی از اعضای نایاک را صادر کرده است؟ و چرا رسانه ملی آن را در نوبت پخش قرار داده است؟ شاید استدلال دست‌اندرکاران حوزه هنری و شبکه چهار سیما از پخش مصاحبه با شیرین هانتر این باشد که آنها قصد چالش با وی را داشته‌اند، اما دعوت از این عنصر وابسته به نهادهای حاکمیتی و امنیتی آمریکا، به‌خودی‌خود و فی‌نفسه نوعی قبح زدایی از حضور چنین افرادی در فضای فرهنگی و رسانه‌ای ایران محسوب می‌شود. برای این‌گونه عوامل خودفروخته مهم نیست که در چالش احتمالی- البته اگر مقصود چالش باشد!

– محکوم شوند، بلکه آنچه برای سازمان‌های جاسوسی دشمن از جمله سازمان «سیا» اهمیت دارد، حضور عواملش در شبکه تلویزیون رسمی ایران است و تعجب‌آور است که نکته‌ای به این بدیهی از نظر برنامه‌ریزان مورد اشاره دور مانده باشد! گفتنی است، به اذعان بسیاری از فعالان سیاسی در آمریکا، بودجه شورای ملی ایرانیان آمریکا موسوم به سازمان نایاک توسط سازمان سیا تأمین می‌شود و این سازمان در سال‌های اخیر با نهادهای براندازی مانند بنیاد ملی آمریکا برای دموکراسی، بنیاد راکفلر و بنیاد وودرو ویلسون همکاری می‌کند.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان ششمین «سرو نقره‌ای» با ناخرسندی داوران/ حال شهر را خوب کنید


پایان ششمین «سرو نقره‌ای» با ناخرسندی داوران/ حال شهر را خوب کنید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین آمار فروش فیلم های روی پرده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تازه‌ترین آمار فروش فیلم‌های سینمایی در حالی منتشر شد که باز هم «مطرب» مصطفی کیایی در صدر آن قرار دارد.

به گزارش سینماپرس، در صدر آمار فروش سینماها همچنان نام «مطرب» به چشم می خورد که ۲۶ میلیارد تومان را رد کرده و فقط یک گام فاصله دارد تا شکستن رکورد «متری شش و نیم» و قرارگیری در صدر فروش سال۹۸ سینماها. به دنبال «مطرب» کمدی «چشم و گوش بسته» قرار گرفته که ۸ میلیاردی فروش داشته است.

«…رد خون» بعد از نزدیک به ۳ماه اکران فقط اندکی بیش از ۶ میلیارد فروخته و به دنبال آن «هزارتو» قرار گرفته که ۵٫۵ میلیارد را رد کرده است.

دو فیلم تازه اکران شده «آشفتگی» و «مشت آخر» نیز هر کدام نزدیک به ۵۰ و ۱۵ میلیون فروش داشته اند.

آمار فروش تا ابتدای جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ به شرح زیر است:

(تمامی ارقام به تومان است)

–مطرب ۲۶میلیارد و ۱۰۰میلیون (۴۴روز)

–چشم و گوش بسته ۸میلیارد و ۱۰۰میلیون (۴۴روز)

–ماجرای نیمروز: رد خون ۶میلیارد و ۳۵۰میلیون (۸۶روز)

–هزارتو ۵میلیارد و ۶۰۰میلیون (۵۸روز)

–منطقه پرواز ممنوع ۳میلیارد و ۸۰۰ میلیون (۴۴روز)

–بنیامین ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون (۴۴روز)

–جاندار ۱میلیارد و ۱۰۰میلیون (۹روز)

–تورنادو ۷۵۰میلیون (۴۴روز)

–آخرین داستان ۳۵۰میلیون (۲۳روز)

–خداحافظ دختر شیرازی ۲۷۰میلیون (۱۶روز)

–بیست و سه نفر ۲۶۰میلیون (۹روز)

–معکوس ۱۵۰میلیون (۲۳روز)

–لیلاج ۹۵میلیون (۲۳روز)

–آشفتگی ۵۵میلیون (۲روز)

–مشت آخر ۱۵میلیون (۲روز)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز سفرهای موسیقایی علیرضا قربانی/ نوای «کاسته» در وحدت می‌پیچد


آغاز سفرهای موسیقایی علیرضا قربانی/ نوای «کاسته» در وحدت می‌پیچد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عمو پورنگ و مادرش میهمان ویژه شب یلدای تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کالدرون مهمان شب یلدای تلویزیون می شود و عمو پورنگ و علی صادقی هم می آیند.

به گزارش سینماپرس،  جمعه شب ۲۹ آذرماه ویژه برنامه شب یلدای شبکه یک میزبان گابریل کالدرون سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس می‌شود و فردا شب داریوش فرضیایی و مادرش و خانواده امیرسلیمانی به این برنامه می آیند.

در نخستین قسمت برنامه شب یلدای شبکه یک، علاوه‌بر سرمربی قرمزها، میزبان علی صادقی بازیگر محبوب طنز، جواد انصافی معروف به عبدلی، مجید قناد «عمو قناد» کودکان، مصطفی راغب خواننده و چهره‌های مردمی است که همواره در برنامه‌هایش نقش پررنگی دارند.

فردا شب نیز سعید، سپند و کمند امیرسلیمانی خانواده بازیگر به همراه مادر خانواده می‌پردازد و میزبان عمو پورنگ و مادرش خواهد بود.

بهروز رضوی گوینده پیشکسوت نیز به برنامه می‌آید و چهره‌های مردمی نیز از مهمانان ثابت این ویژه‌برنامه خواهند بود.

ویژه برنامه یلدای شبکه یک جمعه و شنبه شب از ساعت ۲۳ به مدت سه ساعت روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لیلی بی مجنون» روی صحنه تئاتر می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی برجی، بازیگر و کارگردان تئاتر از حضورش در یک نمایش ویژه ایام فاطمیه (س) خبر داد و گفت: این نمایش به کارگردانی مهدی اسماعیلی به صحنه فرهنگسرای ارسباران خواهد آمد.

به گزارش سینماپرس، علی برجی، بازیگر و کارگردان فعال تئاتر در عرصه دینی و دفاع مقدس به فارس عنوان کرد:‌ امسال ترجیح دادم کنار باشم و در جشنواره تئاتر فجر کاری ارائه نکردم.

وی درباره فعالیت‌های کنونی‌اش عنوان کرد: اخیرا در یک نمایش جدید به  نام «لیلی بی مجنون» به کارگردانی مهدی اسماعیلی و نویسندگی ابوالفضل حاج علی خانی حضور پیدا کردم این نمایش به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) به صحنه می‌رود.

برجی در ادامه افزود: بازیگران کار کرامت رودساز، افشین سنگ چاپ، فرهاد بشارتی، علی پاکزاد، علی برجی، آرش تبریزی و خود ابوالفضل حاج علی خانی هستند.

این بازیگر تئاتر اظهار داشت: نمایش از پنجم دی ماه در سالن الی فرهنگسرای ارسباران در پانزده شب به صحنه خواهد رفت. این نمایش هر شب ساعت ۱۹/۳۰ اجرا می‌شود.

برجی درباره فضای نمایش توضیح داد: فضای کار در دوران اول رضاخان قلدر و زمان کشف حجاب است و حال و هوای لوتی‌های آن زمان را روایت می‌کند. تمرکز کار به یک خانواه فرهنگی است که از این خانواده چند نفر در دوران کشف حجاب و تعزیه خوانی جان  خود را از دست داده‌اند این خانواده می‌خواهند مثل هر سال در دهه فاطمیه نذر خود را برگزار کنند که اینها دچار مشکلاتی در این مسیر می‌شوند که قصه آن را روایت می‌کند.

وی افزود: نقش من هم در این نمایش فردی به نام نادر است که پسرعموی لیلا محسوب می‌شود بعد از ۱۰ سال از فرهنگ بازگذشته ابتدا اینطور نشان می‌دهد که قصد همراهی برای برگزاری نذر را دارد اما کار که جلو می‌رود چیزهای جدیدی از شخصیت او کشف می‌شود.  

برجی در پایان یادآور شد:‌ما هنوز در حال تمرین نمایش هستیم تا دی ماه به اجرا برسیم. منتظر دیدار همه علاقه‌مندان به تئاتر در این نمایش هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی صنوف برای دیده‌شدن اعتراض می‌کنند/ تلویزیون عامدانه به دنبال توهین نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ماجرای اعتراض به سریال‌های تلویزیونی موضوع جدیدی نیست اما نکته قابل توجه این است که این بار دامپزشک‌ها هم نسبت به سریال «زیر همکف» اعتراض کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، ماجرای شکایت اصناف یا قومیت‌ها از محتوای سریال‌های تلویزیونی، موضوع جدیدی نیست و هرازچندگاهی به یک برنامه تلویزیونی اعتراضاتی می‌شود.  

ماجرایی که باعث شده دست سازندگان برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی هر روز بسته‌تر از دیروز شود و نتوانند با هیچ شغل و قومیتی شوخی کنند و یا آن را مورد واکاوی قرار دهند.  

** «او یک فرشته بود» و اعتراض روحانیون و وکلا

اینکه اولین بار کدام اثر تلویزیونی مورد اعتراض واقع شده خیلی روشن نیست. اما این موضوع از سال ۸۴ پررنگ‌تر به چشم آمد. «او یک فرشته بود» مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علیرضا افخمی است که در ماه رمضان سال ۱۳۸۴ از شبکه دو سیما پخش شد.  او یک فرشته بود آغازگر ژانری جدید در تلویزیون بود که با مخاطبان بسیاری همراه شد.  

در این اثر زنده یاد حسن جوهرچی در کنار ثریا قاسمی و بهاره افشاری به ایفای نقش پرداخت و داستان قصه‌ای ماورائی بود. آن زمان از آنجا که شیطان حلول جسمانی در ۲ فرد داشت، برخی از روحانیون نسبت به آن اعتراض کردند که طی نشست‌هایی که سازندگان با آنها داشتند مشکل حل شد.   

اما مدتی نگذشت که این بار کانون وکلا نسبت به سریال اعتراض کردند و دلیل آن هم چیزی نبود جز اینکه آقای سرابی شیطان سریال یک وکیل بود!

در نهایت اما سریال به دلیل اقبال بالا در جذب مخاطب توانست از گردنه خطر عبور کرده و تا انتها به روی آنتن برود.

** «باغ مظفر» و اعتراض پرستاران

سریال «باغ مظفر» نام یک مجموعه تلویزیونی کمدی به کارگردانی مهران مدیری است که از ۱۳ آذر ۱۳۸۵ در قالب ۴۰ قسمت ۴۳ دقیقه‌ای از شبکه سه سیما پخش شد.

در بخشی از این سریال حیف نون در دیالوگی گفت:  «به من می‌گوید پرستار، من چنین ننگی را نمی‌پذیرم». همین یک جمله کار اعتراض پرستان را به جایی رساند که مهران مدیری در قسمت‌های بعدی واکنش نشان داد و از مخاطبانش عذرخواهی کرد.

 **حلقه سبز و اعتراض سازمان اهدای عضو

ابراهیم حاتمی‌کیا در سال ۸۶ سریال حلقه سبز را با بازی حمید فرخ‌نژاد کارگردانی کرد. او در این سریال، قصه مرگ مغزی یک عقب مانده ذهنی را تصویر کرد که دچار مرگ مغزی شده است و در خلال این ماجرا داستان‌هایی روی داد که منجر شد این بار  جامعه متخصصان پیوند اعضاء نسبت به سریال اعتراض کنند و اعلام کنند که پس از پخش سریال تعداد کسانی که اقدام به ثبت نام برای اهداء عضو می‌کردند، کمتر شده است.

این ماجرا حتی در زمان خود مجلس شورای اسلامی را هم درگیر کرد و خواستار توقف پخش سریال شدند، اما در همان مقطع حاتمی‌کیا با انتشار نامه‌ای به معترضان پاسخ داد.   

** «بزنگاه» و اعتراض به دلیل فحاشی

سریال «بزنگاه» در ماه رمضان سال ۸۷ به کارگردانی رضا عطاران روی آنتن شبکه سه سیما رفت. این مجموعه، داستان مردی معتاد به نام نادر (رضا عطاران) است که به همراه دخترش درسا (نیکی نصیریان) در کرج زندگی می‌کند و از همسرش مریم (فریده فرامرزی) طلاق گرفته است. پس از فوت پدرش اوس احمد (احمد پورمخبر)، او و برادرش صابر (حمید لولایی)، خواهرش بهجت (مرجانه گلچین)، و شوهرخواهرش توفیق (غلامرضا نیکخواه) بر سر تقسیم ارث و میراث پدری که یک خانه و یک نانوایی است به اختلاف برمی‌خورند.

این سریال درست در زمانی روی آنتن رفت که آثار رضا عطاران با استقبال بالایی مواجه بود ولی شورای نظارت بر سازمان صداوسیما طی نامه‌ای از سازمان صداوسیما خواست پخش سریال متوقف شود.

این شورا، برخی هتک حرمت‌ها در مراسم تشییع جنازه و مخصوصا رواج فحاشی در سریال را از مصادیقی نام برده بود که پخش سریال باید متوقف می‌شد، اما پخش سریال متوقف نشد و تلویزیون با سانسور بخش‌هایی پخش کار را ادامه داد.  

** «شهریار» و رویارویی با اعتراضی خانوادگی 

«شهریار» مجموعه‌ای تلویزیونی دربارهٔ سیدمحمدحسین شهریار، شاعر آذری زبان ایرانی بود که در سال ۱۳۸۴ در ۲۲ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای و به کارگردانی کمال تبریزی در سیمافیلم ساخته شد و در سال ۱۳۸۶ از شبکه دو سیما پخش شد.

هنگام پخش این سریال، دختر شهریار در همان مقطع زمانی طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس اعلام کرد که متاسفانه سریال دارای صحنه‌ها و سکانس‌هایی  غیر واقعی و توهین آمیز به شخصیت استاد شهریار بوده که نه تنها با واقعیت‌های حیات آن بزرگوار همخوانی نداشته و ندارد، بلکه با تحریف و تغییراتی همراه بوده است که نهایتا به مسخ شخصیت حقیقی و اجتماعی و ادبی پدرم -که محبوب‌ترین شاعر ایران در قرن حاضر است- منجر می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه با تماشای اهانت‌های ناروا به مادرم و تصویری مبهم از یک معلم فرهنگی شریف، متوجه شدم که سریال شهریار بدون کمترین تحقیق و پژوهش سرهم‌بندی و نگارش شده است.

فرزند محمدحسین بهجت‌تبریزی با اشاره به ذکر نام خانواده شهریار در تیتراژ این سریال به فارس گفت: می‌خواهم بگویم شما که خانواده شهریار را در جریان این سریال نگذاشتید و اطلاعات مستندی هم از آنها نگرفته‌اید، چگونه در تیتراژ انتهای سریال از آنها تشکر می‌کنید!؟ وقتی این مطلب را بیننده سریال می‌بیند، فکر می‌کند که حتما خانواده شهریار نیز با این سریال همکاری داشته‌ است.

این اعتراضات البته با موفقیت روبرو شد و سریال با حذفیات بسیاری روانه آنتن شد. حذفیاتی که صدای کمال تبریزی را درآورد و حتی در جایی اعلام کرد که از ۶۰ دقیقه سریال تنها ۷ قسمت به روی آنتن رفته است.  

 ** «مرد هزار چهره» و اعتراض اهالی فسا 

سریال «مرد هزار چهره» به کارگردانی مهران مدیری روایتگر قصه زندگی «مسعود شصت چی» بود که کارمند بخش بایگانی اداره ثبت و احوال شهرستان فسا بود. همین کارمند بودن او برای کارمندان این اداره، موضوع جذابی نبود و نسبت به ماجرا اعتراض کردند.

نتیجه این اعتراض حذف ۲ قسمت از سریال مرد هزار چهره بود. البته فصل دوم این سریال هم از انتقادات دور نماند و همان زمان بخش هایی از مرد دو هزار چهره به تیغ سانسور سپرده شد.

** «اغماء» و باز هم اعتراض جامعه پزشکان

سریال تلویزیونی اغما، سریالی ۳۰ قسمتی به کارگردانی سیروس مقدم، نویسندگی علیرضا افخمی و داریوش مختاری (بر اساس طرحی از داریوش مختاری) و تهیه‌کنندگی رضا جودی که از شبکه یک سیما در ماه رمضان ۱۳۸۶ پخش شد. این سریال در نظر سنجی‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی ماه رمضان شناخته می‌شود.

این سریال داستان دکتر طه پژوهان با بازی امین تارخ را دنبال می‌کند که یک پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به دلیل جراحی‌های موفقیت آمیزش به پنجه طلایی مشهور است.

این سریال اعتراضات بسیاری به خود دید. اعتراضی که بیشتر از سمت سازمان نظام پرستاری و بعدا از سوی پزشکان بدون مرز صورت گرفت. اعتراضات این دو گروه به ندانستن اختیارات و وظایف پرستاری از سوی تیم سازنده بوده و اینکه این گروه حتی با محیط کاری پرستاران نیز آشنایی نداشته اند.

** «ساختمان ۸۵» و دوباره اعتراض پزشکان

«ساختمان ۸۵» سریالی به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده است که در سال ۱۳۸۹ از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت. سریال «مهدی فخیم‌زاده» نیز از آماج اعتراض‌ها بی‌امان نماند. سریال «ساختمان ۸۵» بیشتر از سوی سازمان پزشکی قانونی مورد انتقاد قرار گرفت و این سازمان در نامه‌ای اعلام کرد که یک قسمت از این سریال توهین مستقیم به پزشکی قانونی و اتهامی با موضوع بی‌مبالاتی این نهاد است.  

** «پایتخت» و اعتراض مازنی‌ها و محیط‌بانان

مجموعه «پایتخت» از پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی است که تا به حال ۵ فصل آن به روی آنتن رفته و بناست فصل ششم آن نیز در نوروز ۹۹ از شبکه یک سیما پخش شود.  

اما همین سریال محبوب و دوست‌داشتنی در فصل‌های ابتدایی خیلی به مذاق مازندرانی‌ها خوش نیامد و برخی از آنها معتقد بودند که فرهنگ و لهجه‌شان به سخره گرفته شده اما پس از مدتی آنها هم به این سریال علاقه‌مند شدند و اعتراضات پایان یافت.  

اما در فصل‌های بعد این محیط‌بانان بودند که از اینکه بهبود فریبا با بازی مهران احمدی که یک محیط بان بود، شخصیت بیش از حد دست و پا چلفتی داشت و آن زمان زنده یاد «محمدعلی اینانلو» در نامه‌ایبه شدت نسبت به این شخصیت و لاف زدن‌های او موضع گرفت و به کشته شدن و زخمی شدن بسیاری از محیط بانان در سطح کشور اشاره کرد و وجود چنین کاراکتری در سریال را توهین و تمسخر کشته شدگان دانست.  

** «چارخونه» و اعتراض افغانستانی‌ها و مرغدارها

سریال «چارخونه» هم به کارگردانی به کارگردانی سروش صحت تولید و از شبکهٔ سه سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد. «چارخونه» نخستین تجربه کارگردانی سروش صحت است و تهیه آن را محسن چگینی بر عهده داشت که سال ۸۶ روی آنتن رفت.  

آن زمان مجموعه چارخونه به دلیل استفاده از شخصیت‌های تیپیکال به نظر افغانی، موجب واکنش سفارت افغانستان در این زمینه شد. آن‌ها معتقد بودند نام‌ها و گویش‌ها و رفتارهای نشان داده شده در این سریال، افغانستانی‌های مقیم ایران را به شدت آزار می‌دهد که در ادامه سریال این روند تصحیح شد.

اما پس از مدتی وزیر جهاد کشاورزی وقت به سریال اعتراض کرد! آن هم به این دلیل که ماجراها و داستان این سریال طنز در حوزه مشاغل مرغ و مرغداری می‌گذشت. او از نشان دادن صحنه‌هایی چون تبعید یک فرد خاطی به مرغداری و همچنین به تمسخر گرفتن بوی مرغ و مرغداری، به شدت ناراحت شده بود.

** «سرزمین کهن» و اعتراض بختیاری‌ها

یکی از مجموعه‌های فاخر تلویزیون سریال «سرزمین کهن» است که به کارگردانی کمال تبریزی روی آنتن رفت. این سریال در همان قسمت‌های ابتدایی از سوی برخی مخاطبان با یک سوء تفاهم همراه شد. آن هم مربوط به یک دیالوگ می‌شد که «امیر آقایی» در نقش اردکانی، رو به «بیتا فرهی»، در نقش خواهر ناتنی‌اش، فریاد می‌کشد و می‌گوید: «به چه چیز خودتون افتخار می‌کنین؟ به کدوم اصل و نسب؟ به سرپا گرفتن سگ‌های انگلیسی و کاسه‌ لیسی کنسول انگلیس؟ می‌خواین فردا سر کلاس برای بچه ‌ها قصه اینکه بختیاری‌ها چطور بختیاری شدند رو بگم؟»

سوء تفاهم نیز فامیلی بود که برای این شخصیت انتخاب شده بود و برخی از بختیاری‌ها این انتخاب را عامدانه و توهین به خود دانستند و  سبب شد تا موج عظیمی از اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران شکل بگیرد و پیرو آن، نمایندگان مجلس و حتی برخی مسئولان نظیر «محسن رضایی»، نیز خواستار توقف سریع این سریال شدند.

در ادامه سید عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیمای وقت به استان‌های بختیاری نشین رفت تا غائله را بخواباند و حتی در نشان دادن مودت خود با ایل بختیاری لباس آنها را هم پوشید. اما هیچکدام از اینها افاقه نکرد و در نتیجه یکی از سریال‌های فاخر تلویزیون برای همیشه به محاق رفت.  

** «تا ثریا» و باز هم میدان‌داری صنف پزشکان

تا ثریا مجموعه تلویزیونی اجتماعی درام ساختهٔ سیروس مقدم و به تهیه‌کنندگی الهام غفوری محصول سال ۱۳۹۰ دربارهٔ ربا است. که ۱۲ قسمت از آن گرفتار تیغ سانسور شد.

یکی از اعتراضات موجود مربوط به صنف پزشکی کشور مربوط می‌شد که نسبت به تصویری که از پزشکان ارائه شده بود، ناراضی بودند و معتقد بودند که اطلاعاتی که این سریال از درآمدهای بسیار گراف پزشکان می‌دهد غیرواقعی است و پزشکان ایرانی مرفهین بی‌درد نیستند.

 ** «در مسیر زاینده رود» و اعتراض اصفهانی‌ها و فوتبالیست‌ها

«در مسیر زاینده‌رود» به کارگردانی حسن فتحی است در رمضان سال ۸۹ است که قصه جوان فوتبالیستی به نام مهران سارنگ (اشکان خطیبی) را تصویر می‌کند که برای قرارداد با یک باشگاه اصفهانی به اصفهان می‌آید و ناخواسته جوانی اصفهانی به نام مسعود مصیب را به قتل می‌رساند.

پس از پخش این مجموعه تلویزیونی اعتراض‌های فراوانی نسبت به لهجه اصفهانی به کار رفته در این مجموعه شکل گرفت. عده‌ای معتقد بودند این لهجه مردم اصفهان نبوده و آن را لهجه مردم حواشی اصفهان دانستند.

مردم و مسئولان عالی رتبه اصفهان نسبت به لهجه «بهنوش طباطبایی» در این فیلم اعتراض شدیدی از خودشان نشان دادند. آن‌ها معتقد بودند که او به خوبی نتوانسته لهجه اصفهانی را ادا کرده و سبب شده که این لهجه مورد تمسخر قرار بگیرد.

اعتراضات بی‌امانی که کار را حتی به مجلس و نمارجمعه و تذکر به رئیس صداوسیما کشاند و حتی کمپینی برای امضای طوماری چند ده متری کشیده شد و حتی گفته شد تلویزیون کار بر روی اصلاح لهجه این بازیگر را آغاز کرده اما خواسته معترضان که از مردم اصفهان تا استاندار و نماینده ولی فقیه و دیگر مقامات را شامل می‌شد، قطع پخش سریال بود که هیچگاه محقق نشد.

اعتراض دوم از طرف برخی فوتبالیست‌ها عنوان شد که چرا دیالوگ‌ها این را القا می کنند که فوتبالیست‌ها انسان‌هایی مغرور و بداخلاق هستند؟ البته این اعتراض به همراه اعتراض نخست، از سوی سازندگان مردود دانسته شد؛ آن‌ها حتی در نامه‌ای از فوتبالیست‌ها و مردم اصفهان عذرخواهی کردند.

** «ساختمان پزشکان» و اعتراض روانشناسان 

ساختمان پزشکان نام یک مجموعهٔ طنز تلویزیونی است که در سال ۱۳۹۰ و در ۵۷ قسمت از شبکه سه سیما پخش شد. این مجموعه به کارگردانی سروش صحت ساخته شده‌است.

نخستین اعتراض به این سریال را روان‌شناسان انجام دادند که معتقد بودند در این سریال مورد تمسخر قرار گرفته‌اند و اعتراض دوم هم مربوط به  اعلام کردند صنف آن‌ها در این سریال به سخره گرفته شده و اعتراض دوم به حوزه علمیه قم و جمعی از طلاب این شهر برمی گشت که معتقد بودند سریال مروج جمعی از اصول غیراخلاقی از جمله رواج بی‌بند و باری خانوادگی، لودگی و بی‌توجهی به فرزندان بود.

 ** «پژمان» و اعتراض فوتبالیست‌ها

پژمان مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی سروش صحت، تهیه‌کنندگی محسن چگینی و نویسندگی مهراب قاسم‌خانی و پیمان قاسم‌خانی در سال ۹۱ است که در آن برای اولین بار پژمان جمشیدی فوتبالیست به عنوان بازیگر حضور یافت.

همان زمان برخی از فوتبالیست‌ها از تصویر چهره او به عنوان یک فوتبالیست اعتراض کردند و معتقدند بودند فوتبالیست‌ها تو سری خور و خنگ در این اثر تصویر شده‌اند.   

** «در حاشیه» و باز هم حضور پررنگ پزشکان

در حاشیه عنوان سریال تلویزیونی طنزی به کارگردانی مهران مدیری است که در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، در ابتدا برای شبکه تهران تهیه شد ولی در نهایت در نوروز ۱۳۹۴ از شبکه سه سیما به نمایش درآمد. این مجموعه تلویزیونی چهارمین سریال مهران مدیری در دههٔ ۱۳۹۰ و اولین سریال او پس از بازگشت به تلویزیون است که با حاشیه‌هایی که از سوی جامعه پزشکان گریبانگیر آن

شد زودتر از موعد از روی آنتن کنار رفت.

اعتراض‌های در مورد جدیدترین ساخته «مهران مدیری»، در اقدامی بسیار عجیب و باز هم از سوی صنف پیشروی اعتراضات یعنی سازمان نظام پزشکی چند ماه پیش از به روی آنتن رفتن این سریال آغاز شد که در آن از ریاست سازمان صدا و سیما خواسته شده بود اجازه پخش به این سریال را ندهد. تا جایی که حتی وزیر بهداشت نیز طی نامه‌ای مکتوب، چنین درخواستی را از ریاست سازمان داشت.

 ** «وارش» و اعتراض مازندرانی‌ها

«وارش» یک مجموعه تلویزیونی تاریخی-درام-عاشقانه ایرانی به کارگردانی احمد کاوری است که در در حال حاضر در شبکه سه صدا و سیما در حال پخش است.

این سریال به عقیده برخی از مردم گیلان، نمایندگان مجلس این استان و امام جمعه موقت رشت، توهین‌هایی به مردم گیلک داشته و مورد انتقاد مردم گیلان قرار گرفته‌است.

** «زیر همکف» و اعتراض دامپزشک‌ها

زیر همکف مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه کنندگی رضا جودی است که پخش آن از ۲۲ آذر ۱۳۹۸ از شبکه یک آغاز شد.

هنوز چهار قسمت از پخش سریال نگذشته بود که برخی رسانه‌ها نسبت به حضور گامنو خواننده‌ای که گفته می‌شد زیرزمینی است، اعتراض کردند. درحالی که او برای رفتن جلوی دوربین مشکلی نداشت.

در گام بعدی هم این بار سازمان نظام دامپزشکی وارد عمل شد و نسبت به سریال اعتراض کرد!

در بخشی از این نامه آمده است: تردیدی نیست که پذیرش بی‌رویه دانشجوی دامپزشکی سبب تضعیف جایگاه شغلی دامپزشگان و تهدیدی برای بهداشت عمومی جامعه شده است اما احتمالا به دلیل نبودن یک مشاور دامپزشک در هنگام فیلمنامه‌نویسی سریال یاد شده برداشت نامناسبی از این موضوع صورت گرفته و جلوه نامطلوبی از فعالیت دامپزشکان ارائه شده است.  

حوزه دامپزشکی اسب، ‌یک حوزه وسیع و بسیار فنی و تخصصی بوده که همکاران شاغل در آن ضمن دارابودن دانش و مهارت عملی بالا، شأن و منزلت اجتماعی بسیار بالایی در بین مالکان باشگاه‌ها و مجتمع‌های سوارکاری کسب کرده‌اند.  

**سلطان محمدی: برخی صنوف برای دیده‌شدن اعتراض می‌کنند/ تلویزیون عامدانه به دنبال توهین نیست

اما درباره این اعتراضات «حسن سلطان محمدی» منتقد حوزه سینما و تلویزیون در رابطه با واکنش‌های مختلف درباره سریال‌های تلویزیونی به فارس گفت: در این موارد ما تجربه بسیاری داریم. در این زمینه هم ۲ مورد وجود دارد. اول اینکه برخی مواقع خود سازندگان این فضا و هیاهو را ایجاد می‌کنند تا منجر به دیده شدنشان بشود و در حقیقت اثری که تولید کرده‌اند، دیده شود. دسته دوم کسانی هستند که سعی می‌کنند به غلط فضاسازی کنند و فکر می‌کنند اگر به اثری انگ بزنند و آن را به فضای مجازی بکشانند، کار دیگر درست پیش می رود.

وی ادامه داد: خیلی جاها با خیلی چیزها شوخی می‌شود، ما حتی در روایاتمان شوخی و مطایبه پیامبر و امامان را هم داشته‌ایم. اینجا هم باید بگوییم که توهین شده است؟ بیشتر سخنانی که در این زمینه‌ها زده می‌شود، منطق علمی ندارد. کسانی که چنین سخنانی را می‌زنند باید ببینند که در حالی که کشور درگیر مسائل مختلف نظیر سیل و گرانی و حتی رفتن مربی استقلال است! چرا باید تصور کنیم که نهادی مثل صداوسیما آگاهانه به توهین برسد؟ چه در موضوع وارش و چه در موضوع زیر همکف.  

این منتقد تاکید کرد: در این زمینه می‌توانیم به کج سلیقگی سازندگان اشاره کنیم، ولی اینکه این موضوع عامدانه روی داده است، قابل پذیرش نیست. اعتراض صنوف هم موضوع بی‌ربطی است. اگر این طور باشد که فیلمسازان نمی‌توانند درباره چیزی اثر بسازند. باید بروند مریخ و مشاغل و لهجه‌های جدید خلق کنند تا بشود با آن شوخی کرد. بسیاری از موارد این چنینی منطق ندارد. البته سازندگان باید حواسشان باشد که طوری مسائل را طرح کنند تا منجر به تلقی توهین نشود.

وی اظهارداشت: ساختار تبلیغی مثل صداوسیما هیچ وقت به دنبال توهین آگاهانه نیست و سازندگان هم به دنبال چنین چیزی نیستند و هرکس چیزی در فضای مجازی طرح کرد، مردم باید آنقدر سواد رسانه‌ای داشته باشند که با شنیدن هرچیزی عصبانی نشوند و بدانند که گفتن هر مطلبی دلیل بر صحت آن نیست. و اینکه طنز با تمسخر و توهین تفاوت دارد. سود و زیان احتمالی تلویزیون در این باره چیست؟ تلویزیون به شما توهین کرد که چه بشود؟ آیا تلویزیون می‌خواهد که عامدانه به دیگران توهین شود و موجب رنجش اقوام یا صنوف مختلف را به وجود بیاورد؟ قطعا چنین چیزی نیست و حتما معترضان باید با دید بازتری و با تحقیق نسبت به ماجرا اقدام کنند و اگر برایشان محرض شد که قصد تلویزیون و یا سازندگان توهین بوده است، آن وقت اعتراض خود را اعلام کنند.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خنیاگران» از محمد نوری می گوید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا میرعلی نقی شنبه ۳۰ آذر در برنامه «خنیاگران» به بررسی زندگی و آثار محمد نوری می پردازد.

به گزارش سینماپرس، برنامه رادیویی «خنیاگران» شنبه ۳۰ آذر تولد به مناسبت سالروز تولد زنده یاد محمد نوری خواننده ایرانی میزبان علیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری است که درباره زندگی و آثار محمد نوری صحبت کند.

محمد نوری متولد ۱ دی ۱۳۰۸ در تهران مدرس آواز و خواننده ایرانی است که ۹ مرداد ۱۳۸۹ در تهران در گذشت. وی موسیقی را زبانی جهانی و از آنِ تمام اقوام و ملت‌های روی زمین می‌دانست و از همین رو به اقتباس و الهام از هنر کلاسیک غرب معتقد بود.

نوری در سال ۱۳۷۸ برنده جایزه «خورشید طلایی» (۵۰ سال صدای متفاوت و ماندگار) از جشنواره مهر شد و دارای مدرک درجه یک هنری از شورای عالی ارزیابی کشور و وزارت ارشاد بود. وی در سال ۱۳۸۵ به عنوان چهره ماندگار برگزیده شد.

برنامه «خنیاگران» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که پژوهش های مکتوبی را که در حوزه موسیقی در ایران فرهنگی صورت گرفته است معرفی می کند.

این برنامه که با حمایت معنوی موزه موسیقی تهیه و تدوین می شود، برای نخستین بار در رادیو صفحه های ضبط سنگی موسیقی را که در موزه موسیقی نگهداری می شود، پخش می کند.

«خنیاگران» با اجرا و کارشناسی ندا انتظامی، تهیه کنندگی فریده گودرزی و با مشاوره از زهرا حبیبی زاد ساعت۲۰:۳۰ روی موج اف ام ریف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وارش» یک پروژه شکست خورده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون گفت: کارگردان در سریال «وارش» هر چند که کوشیده اثری شبیه سریال موفق «پس از باران» بسازد، اما در مجموع نتیجه تلاش های او و تیم سازنده اش، نمره منفی ای است که این اثر دریافت می کند.

به گزارش سینماپرس، علیرضا بهرامی، با اشاره به این که متاسفانه همچنان در بسیاری از سریال های تلویزیونی، شاهد قصه ها و سوژه های تکراری، آن هم بدون پرداخت مطلوب از حیث قصه و داستان هستیم، به حوزه اظهار داشت: در همین برهوت سریال سازی که مشکلات مالی نیز در آن دخیل بوده، سریال “حکایت های کمال” با وجود ضعف های مشهود در امر کارگردانی و از جمله بازیگردانی، سریال مفیدتری برای خانواده و جامعه ایرانی است، هر چند که متاسفانه برخی اغراق ها و کاستی ها در صحنه پردازی نیز تا حدودی، مجال قدرت نمایی را از آن گرفته است.

وی افزود: این سریال که دارای تمی طنز و مربوط به دنیای نوجوانانه است، واجد خرده قصه هایی در دل یک قصه بزرگ است که لحظه های دلچسبی هم دارد، ضمن آن که از حیث محتوا نیز به هیچ وجه فاقد اندیشه نیست.

این منتقد سینما و تلویزیون همچنین گفت: از آن سو، سریال “وارش”که این شب ها از شبکه سوم سیما پخش می شود، تا به این جای کار نشان داده که یک پروژه شکست خورده است.

وی بیان داشت: گویا دوستان می خواسته اند که با حداقل هزینه و کیفیت یک سریال را بسازند که نتیجه هم این شده و حال آن که این سریال تاریخی پتانسیل تبدیل به یک اثر جذاب و مخاطب پسند را داشت.

بهرامی خاطرنشان کرد: از سوی گریم و طراحی شخصیت ها مربوط به زمان سریال نیست و فیلمنامه نویس هم نتوانسته آن طور که باید و شاید حق مطلب را به درستی در این باره ادا کند.

وی در خاتمه گفت: کارگردان در این سریال هر چند که کوشیده اثری شبیه سریال موفق “پس از باران” بسازد، اما برای خلق لحظه های دراماتیک از هر چیزی از جمله نشان دادن مرگ های پی در پی و غلظت غم و تراژدی استفاده کند که در مجموع نتیجه تلاش های او و تیم سازنده اش، نمره منفی ای است که این اثر دریافت می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«۲۳ نفر» از معدود تولیدات مطلوب سینماست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک منتقد و کارشناس سینما گفت: «۲۳ نفر» از معدود آثاری است که در ان ارزش‌های فنی و معنایی به شکل مطلوبی مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش سینماپرس، جبار آذین منتقد و کارشناس سینما، با خوش ساخت خواندن فیلم «۲۳ نفر» به حوزه اظهار کرد: یکی از معدود فیلم‌های با محتوا و در مجموع خوش ساخت روی پرده سینمای‌های کشور فیلم سینمایی دفاع مقدسی ۲۳ نفر است. این فیلم با نگاه و تصویرسازی  متفاوت و بهرگیری از موضوعی نو، نگاهی پویا انسانی و اجتماعی به برخی از رویدادهای دفاع مقدس و گروهی از رزمندگان که در این فیلم نوجوانان هستند دارد.

وی افزود: داستان فیلم حکایت و روایت ۲۳ نوجوان است به صف دفاع از  ارزش‌ها و آرمان‌ها و دست‌آوردهای جامعه  به رزمندگان جبهه‌هایی حق علیه باطل پیوسته‌اند، گرچه قصه زندگی هر کدام از این افراد می‌توانست دستمایه تولید یک اثر سینمایی باشد و داستان فیلم و تعدد شخصیت‌های ان ظرفیت تولید سریال تلویزیونی را دارد با این همه  فیلمنامه‌نویس و کارگردان آن کوشیده است که با نگرش سینمایی و تصویری و روایت‌گونه به بخشی از برجسته‌ترین ویژگی‌ها و مشخصه‌های دوران دفاع مقدس در ارتباط با ۲۳ نفر باشد.

آذین ادامه داد: این فیلم گرچه می‌توانست در ابعاد بزرگتر و استفاده از هنرمندان حرفه‌ای و فنی و کارآمد ساخته شود، لیکن در بضاعت کنونی هم می‌توان آن را به عنوان یک اثر دفاع مقدسی ارزش مدار، اخلاق‌گرا و ارزشی که از داستان بازی‌ها و کارگردانی و همچنین صحنه پردازی و فضاسازی‌های به نسبت مقبول برخوردار است در کنار تجربه‌های قابل قبول کارگردان آن به آثار قابل تامل سینمای ایران از آن یاد کرد.

وی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های محتوایی و ساختاری ۲۳ نفر نگاه واقعگرا و غیرتصنعی به شخصیت‌هاست، آدم‌های این فیلم نه قهرمانان از نوع رامبویی هستند و نه افرادی که دچار ضعف و و گم کردگی و بی هویتی خود، اینها کارکترهایی آشنا، ملموس و برخواسته از دل جامعه هستند که برای ایفای نقش انقلابی خود به دوران دفاع مقدس و جبه های حق علیه باطل به جهت دفاع و پاسداری از کشور، ملت و و دین و مذهب متصل شده‌اند. این شاخصه در کنار ارائه کم و بیش مرتبط با داستان فیلم نمایشگر نوع زندگی، تفکرات و تعلقات و واقعیت‌های تلخ شیرین دوران جنگ است که توانسته ۲۳ نفر را در کنار آثار ملی، دینی و ارزشی با رویکردهای اعتقادی و ذهبی در عرصه سینمای دفاع مقدس جای دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع