X

بایگانی دی 6, 1398

دفتر سینمایی

"شب خیال انگیز" تالار وحدت / ارکستر سمفونیک میزبان نوازندگان نوجوان


"شب خیال انگیز" تالار وحدت / ارکستر سمفونیک میزبان نوازندگان نوجوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حرمسرای اشرف» به شبکه پنج رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «حرمسرای اشرف» به کارگردانی محمدمهدی خالقی امروز روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، مستند «حرمسرای اشرف» به کارگردانی محمدمهدی خالقی جمعه ۶ دیماه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

این مستند تولید سال ۹۲ موسسه اوج است که با افشای جزئیات تکان‌دهنده‌ای از فساد و سوء استفاده جنسی توسط فرقه مسعود رجوی، پشت پرده‌های جدیدی از توحش و تجاوز سازمان منافقین را به تصویر می‌کشد.

در این مستند تکان‌دهنده، یکی از اعضای سابق سازمان منافقین، خاطرات خود از چگونگی پیوستن به این سازمان، راز طلاق‌ها، ازدواج‌های اجباری و استثمار جنسی زنان توسط مسعود و مریم رجوی را بیان می‌کند.

در مستند «حرمسرای اشرف»، زنی به نام بتول سلطانی که از فریب خوردگان منافقین است، اتفاقاتی را که طی حدود دو دهه‌ونیم همراهی با این گروهک تجربه کرده، مرور می‌کند.

این زن فریب خورده که به امید پیدا کردن آینده‌ای بهتر همراه با همسر و فرزندش در ابتدای انقلاب اسلامی ایران را ترک کرده و به اردوگاه اشرف رفته، طی سال‌های حضورش در این اردوگاه انواع توهین و تحقیرها را تحمل کرده است.

جدایی از همسر تا جدایی از فرزند و در نهایت، ازدواج اجباری با مسعود رجوی که توهین‌ها را به اوج خود رسانده است.

مستند «حرمسرای اشرف» دارای لحنی صریح در انتقال گفته‌های این زن است و نشان می‌دهد که سردسته منافقین و دیگر یاران او در حلقه اصلی مدیریت مجاهدین خلق تا چه میزان ارزش‌های اخلاقی را به کنار نهاده و دست خود را به هر جنایت بشری آلوده می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علیزاد: نویسنده نباید بترسد که نوشته‌اش او را به کجا می‌برد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی اکبر علیزاد مدرس کارگاه «نگارش خلاق» بیان کرد: فرآیند نوشتن شبیه فرآیند رشد و شکل گیری یک گیاه است. نمی توان به یک گیاه دستور داد که چه زمانی و چگونه رشد کند. نویسنده لازم است گاهی خود را به ندانستن بزند و از این که نوشته‌اش او را به کجا می‌برد، نترسد.

به گزارش سینماپرس، کارگاه «نگارش خلاق» با حضور علی اکبر علیزاد ظهر امروز(پنجشنبه ۵ دی ماه) در اولین روز از همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
علی اکبر علیزاد مدرس این کارگاه در ابتدای این کارگاه از هنرجویان خواست تا خود را معرفی کنند. در ادامه آن ها را دعوت به تشکیل گروه‌های دو نفره و معرفی خود به یکدیگر کرد.
بعد از این تمرین به آن ها گفت با فاصله از یکدیگر بایستند و گفته‌های دوستانشان در تمرین قبل را در جمع بیان کنند. همچنین هنرجویان در ادامه کارگاه در جایگاهشان قرار گرفتند و تلاش کردند تا متن گفته شده توسط هم‌گروهی شان را یادداشت کنند. در ادامه دوباره به دعوت علی اکبر علیزاد ایستادند و اسامی‌شان را در جمع بیان کردند. همچنین شرحی از آنچه را که برایشان از صبح تاکنون اتفاق افتاده است، ابتدا رو به هم‌گروهی شان و بعد در جمع بیان کردند.
در مرحله بعد مدرس کارگاه از آن ها خواست تا بر روی کاغذ هر آنچه از مکالماتشان را به یاد می‌آوردند، یادداشت کنند.
علیزاد استاد کارگاه در ادامه مبحث شخصیت پردازی را با طرح چند سوال و ویژگی‌های مهم درباره کاراکتر پیش برد. نام، سن، جنسیت، ویژگی‌های ظاهری، محل سکونت، آرزوها، خاطرات، مشکلات، وضعیت کنونی و… برخی از نکاتی بود که هنرجویان موظف بودند در شخصیت پردازی‌شان به آن اشاره کنند.
این نمایشنامه نویس و مدرس کارگاه نگارش خلاق در چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها بیان کرد: برای نگارش یک نمایشنامه باید در بازه زمانی کوتاهی اقدام کرد و نباید در نوشتن وقفه انداخت. زیرا در این صورت احتمال این که رابطه تان را با متن یا بخشی از آن از دست بدهید وجود دارد. همچنین نویسنده نباید سوالاتی را درباره کاراکترها از خود بپرسد که درباره آن از قبل اطلاعاتی می‌داند. او نباید درباره پاسخ این سوالات پیش فرضی داشته باشد. همچنین باید سوالاتی را مطرح کند که کاراکتر را از ابهام خارج کند.
وی افزود: فرآیند نوشتن شبیه فرآیند رشد و شکل گیری یک گیاه است. نمی‌توان به یک گیاه دستور داد که چه زمانی و چگونه رشد کند. زیرا ممکن است بمیرد. نویسنده لازم است گاهی خود را به ندانستن بزند و از این که نوشته اش او را به کجا می برد، نترسد. در این صورت هیجان نوشتن در فرآیند آن حفظ می‌شود. یادگیری در هنر نیز به همین صورت است.
این نویسنده خاطر نشان کرد: سوال پرسیدن نویسنده از خود درباره کاراکتر به او کمک می‌کند نوشته چیزی را به دست دهد که انتظارش را ندارد. بهترین چیزها و دستاوردها نیز اساسا در زندگی همینطور اتفاق می‌افتد؛ چیزهایی که انتظارشان را نداریم!
وی در ادامه به شرکت کنندگان کارگاه توصیه کرد خود را زیاده از حد درگیر مباحث نظری و تئوریک در نمایشنامه نویسی نکنند و گفت: لزوما نباید و نمی‌توان با استفاده از پیش فرض های نظری کاراکتری را خلق کرد. بلکه زمانی این خلق محقق می‌شود که قلم روی کاغذ حرکت کند. ساختار یک کلیشه نیست که نویسنده به اثر خود تزریق کند بلکه ساختار حاصل تجربه زیسته و سال ها تمرین و تجربه نویسنده در نوشتن است.
علیزاد همچنین با اشاره به مصادیقی از آثار بزرگترین نمایشنامه نویسان جهان چون داستایوفسکی، هارولد پینتر، دیوید ممت و… توضیح داد: اگر نمایشنامه نویسی الگوی کلامی ثابتی را به همه کاراکترهایش تحمیل کند کار اشتباهی کرده است. به همین دلیل است که خواندن نمایشنامه ها به زبان اصلی‌شان فضای رئالیستی آن‌ها را بیشتر القا می‌کند.
چهارهمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها تا ۱۰ دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.
آدرس سایت جشنواره fitf.theater.ir است.
 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرنمایی نوازندگان نوجوان در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران


هنرنمایی نوازندگان نوجوان در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند آقای شهردار به جشنواره فجر می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «زمستان است» به تهیه کنندگی پیروز حناچی و کارگردانی مهرداد زاهدیان به جشنواره فیلم فجر رسید.

به گزارش سینماپرس، مستند «زمستان است» به کارگردانی مهرداد زاهدیان و تهیه‌کنندگی پیروز حناچی است که در فجر ۳۸ نمایش داده خواهد شد.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۸۵ دقیقه‌ای آمده است: «حکایت تجددخواهی در ایران کمابیش مشابه سرگذشت خیابان لاله‌زار تهران است. این خیابان یکی از شاخص‌ترین نمونه‌ها در ایران است که به عنوان نمادی از میل به تجددطلبی، قابل مطالعه است. این خیابان محلی برای تجربه فضای مدرن و غربی در دل تهران بود؛ همچنان که کانونی بود برای تجمع روشنفکران، دفاتر روزنامه‌ها، تئاترهایی که به مضامین ادبی، فلسفی، سیاسی توجه می‌کردند و سینماهایی که آخرین تولیدات سینمایی را به نمایش می‌گذاشتند. در واقع مجموعه‌ای از عناصر مختلف که این خیابان را به گذرگاهی فرهنگی مبدل می‌کرد. با وقوع کودتای سال ۱۳۳۲ و افزایش جمعیت پایتخت، لاله‌زار آرام آرام هویتی تازه به خود دید. هویت پیشین محو شد و ابتذالی بازاری به جای آن نشست. امروزه لاله‌زار در انبوهی از بنگاه‌های اقتصادی و بی‌هویتی محض گم شده است. همان سرنوشتی که مشابه آن برای نیات و اهداف تجددخواهی رقم خورد…»

عوامل تولید این فیلم عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، فیلمبردار، تدوینگر و کارگردان: مهرداد زاهدیان، تهیه‌کننده: پیروز حناچی، روایتگر: منوچهر انور، صدابردار: فرزین زند، طراحی و ترکیب صدا: مهرداد جلوخانی، آهنگساز: محمد نصرتی، مدیر تولید: شهنام صفاجو، طراحی و اجرای جلوه‌های تصویری، متحرک‌سازی دوبُعدی و کامپوزیت: ایمان یاری، توازن نور و رنگ: رضا تیموری، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: عاطفه میارکیانی، مدیر دوبلاژ: حمید منوچهری‌فر، گویندگان: ایمان یاری، رامین پورایمان، علی میلانی، مجید حمزه، احمد گنجی، ایوب آقاخانی، حمید یزدانی، نورالدین جوادیان، امیر منوچهری، همکاران پژوهش معماری: بیژن شافعی، سعید محمودکلایه، محمد غلام‌نژاد، گروه معماری دوران تحول، نگار منصوری، آرسینه کشیش‌یانس، بهناز زنیان، اسکندر مختاری، عبدالله انوار، مجید منصور رضایی، فریناز مقتدری، زهرا حناچی، مجید آذرشب، محمود پورسراجیان، نازنین حاج‌زوار، افروز طهماسبی، فاطمه همتیان، فروغ صادق‌مالواجرد، حمید آذرشب، همکار پژوهش موسیقی: محمدرضا شرایلی، خوشنویسی: جواد فیروز زارع، ترجمه: پرستو زاهدیان، مدیر فنی استودیو: علیرضا نکولعل‌تک، فیلمبرداری هوایی: شرکت آموت، سعید محمدی‌الموتی، ساجد محمدی‌الموتی، متحرک‌سازی سه‌بُعدی: شرکت تیم استودیو، امید خوش‌نظر، سهراب روشنایی، مسعود عمویی، دستیار نور و تصویر و عکاس: ایمان ترابی، دستیاران صداگذاری: امیرحسین حسینی، میثم اسدی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخاب بازیگران «فروپاشی» در این هفته – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن محسنی‌نسب تهیه‌کننده سینما گفت: به دلیل وضعیت لوکیشن و نوع قصه، باید «فروپاشی» را در فصل زمستان کلید بزنیم. ضمن اینکه بخشی از سکانس‌های این فیلم در فضای برفی می‌گذرد به همین دلیل در این هفته به انتخاب بازیگران می‌پردازیم.

به گزارش سینماپرس، محسن محسنی‌نسب تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فروپاشی» به کارگردانی و نویسندگی محمد عبدی‌زاده که به تازگی مجوز ساخت گرفته است، درباره زمان ساخت این اثر به مهر گفت: حدود ۲ ماهی می‌شود که پیش تولید این فیلم را آغاز کرده‌ایم. چراکه به دلیل وضعیت لوکیشن و نوع قصه، باید «فروپاشی» را در فصل زمستان کلید بزنیم. ضمن اینکه بخشی از سکانس‌های این فیلم در فضای برفی می‌گذرد به همین دلیل در این هفته به انتخاب بازیگران می‌پردازیم تا به سرعت آن را کلید بزنیم.

وی افزود: بخشی از سرمایه «فروپاشی» را خودم تامین می‌کنم اما بخش دیگرش را یک سرمایه‌گذار عرب به نام محمد امین که در اهواز زندگی می‌کند، متقبل می‌شود. او قبلا در سینما فعالیتی نداشته اما به دلیل نوع قصه و ارتباطاتی که با کارگردان داشته، حاضر به سرمایه‌گذاری شده است.

محسنی‌نسب با اشاره به اینکه فیلم در تهران و کرج فیلمبرداری می‌شود، بیان کرد: «فروپاشی» یک فیلم اجتماعی است و یک قصه جنایی دارد به طوری که بیشتر داستان آن در یک تیمارستان و حیاط آن رقم می‌خورد چون لوکیشن اصلی ما یک تیمارستان است. یعنی مثل فیلم «سرخپوست» که قسمت اعظم آن در یک زندان روایت می‌شود، «فروپاشی» هم به همین نحو جلو می‌رود.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه دقت می‌کنند تا «فروپاشی» به سرنوشت «شاخ کرگدن» دچار نشود، توضیح داد: در «شاخ کرگدن» چند اشتباه بزرگ داشتم که اشتباه اولم انتخاب پژمان بازغی به عنوان نقش اول بود. او متاسفانه هر نقشی را بازی می‌کند به قول یکی از کارگردانان حتی موقع مسواک زدن در برابر آینه ممکن است تصویر پژمان بازغی را ببینید! چراکه در همه فیلم‌ها به ایفای نقش می‌پردازد. حتی در تلویزیون هم در برنامه‌های مختلفی حضور دارد و این موضوع روی سینماداران تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

وی ادامه داد: در آن زمان به خاطر حضور پژمان بازغی در فیلم‌ها و برنامه‌های مختلف سینماداران با ما قرارداد نمی‌بستند. اشتباه دیگرم این بود که پخش فیلم را به شرکت آفتاب عالم تاب با مدیریت امیر سماواتی سپردم. آقای سماواتی برای اکران «شاخ کرگدن» حتی نتوانست با یک سینما هم قرارداد ببندد، به‌طوری که فیلم به‌صورت تک سانس اکران می‌شد و کسی نتوانست آن را ببیند. بنابراین سعی می‌کنم در «فروپاشی» دچار این اشتباهات نشوم و اگر قرار است یک فیلم فرهنگی بسازم از عناصر خاص آن استفاده می‌کنم و اگر هم قرار است یک فیلم تجاری بسازم با توجه به اینکه سرمایه‌گذار فیلم یک فرد غیرسینمایی است و باید به سرمایه او وفادار باشیم، سعی می‌کنم یک فیلم خوب بسازیم.

وی در پایان مطرح کرد: محمد عبدی‌زاده یک فیلم اولی است ولی سال‌ها قبل در یکی از فیلم‌ها دستیار من بود اما سابقه خوبی در دستیار کارگردانی داشت و با کارگردانان بزرگ کار کرده بود. از آنجایی که علاقه به ساخت فیلم داشت و سرمایه گذار داشت این موضوع برای من یک انگیزه بود از سوی دیگر دوست داشتم به یک فیلمساز تازه کار کمک بکنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تور کنسرت محمد معتمدی به اردبیل می‌رسد/ دیدار با مخاطبان در «فدک»


تور کنسرت محمد معتمدی به اردبیل می‌رسد/ دیدار با مخاطبان در «فدک»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدوین «ستاره بازی» آغاز شد/ بازگشت از آمریکا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، با پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی و بازگشت گروه از آمریکا به ایران تدوین آن از هفته پیش توسط امیر ادیب‌پرور آغاز شده است.

عوامل این فیلم در تلاش هستند تا بتوانند با پایان مراحل فنی در  سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

فرهاد اصلانی، مایکل مدسن، شبنم مقدمی، مارشال منش و ملیسا ذاکری در کنار لیندا جویز، هاوارد رسنزتین، دان لیستر، هیدی کدنبرگ، دان فورد، جان ویلر، حسن صنعتی، سامان اصلانی، هستی جوادی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / موسیقی فیلم؛ «زندگی زیباست»


ویدئو / موسیقی فیلم؛ «زندگی زیباست»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاشیه پررنگ‌تر از متن سینما/ افرادی که با پول پاشی وارد هنر شدند


حضور در عرصه بازیگری هنوز هم برای خیلی از جوانان آرزوست؛ عرصه‌ای که این روز‌ها دستخوش اتفاقات عجیب و غریبی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع