X

بایگانی دی 6, 1398

دفتر سینمایی

ضرغامی به عیادت جمال شورجه رفت+ عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

جمال شورجه کارگردان فیلم‌هایی چون «سی و سه روز» و «وعده دیدار» است و این روزها مجموعه «حضرت موسی (ع)» را برای تلویزیون در پیش تولید دارد. او مدتی است که به دلیل عارضه مغزی در بستر بیماری است.

ضرغامی در اینستاگرامش نوشت:

جمال شورجه

آقا جمال ما در فروردین امسال دچار سکته مغزی می شود.

پس از چند عمل جراحی و فیزیوتراپی‌های دائمی، وضعش خیلی بهتر می‌شود. دیشب به منزلش رفتم. همین تصویر که می‌بینید. (۹۸/۱۰/۳)

در این مدت، همسر بزرگوارش خیلی فداکاری کرده است. همچنین فرزندانش که مثل خود او بااخلاق و متدین هستند. برای سلامتی‌اش از صمیم قلب دعا می‌کنیم. او کارهای بزرگی کرده و می‌تواند پروژه‌های بزرگ دیگری را در کارنامه‌اش داشته باشد. در دوره مدیریت من در سینما (۱۳۷۴) فیلم «دایره سرخ» او جزو برترین‌های جشنواره شد. سال بعد در یک نمایش بی‌نظیر جهانی در آبیدر سنندج و در یک فضای باز، آن را از روی یک دکل بزرگ بر سینه کوه انداختیم و با پخش صدای فیلم از کانال FM رادیو، فیلم را برای چند ده هزار نفر مردم مشتاق به نمایش درآوردیم. صحنه رویایی و عجیبی بود.

بزرگترین درایوینگ سینمای جهان رقم خورد! مردم سنندج به ویژه گروه‌های دختر و پسر جوان در دامنه کوه آبیدر صحنه تاریخی و باشکوهی را در تاریخ سینما خلق کردند.

 ***پی نوشت***
 

آقای میرعلایی، دوست قدیمی و تهیه کننده سریال حضرت موسی(ع)، از فیلمنامه سریال و بازنویسی‌های حرفه‌ای و مکرر آن گزارش خوبی دارد.
مدتی قبل و پس از ۴۵ سال فیلم «ده فرمان» ساخته «سیسیل ب. دمیل» را دیدم.

به اعتقاد من در مقایسه با فیلم‌های تاریخی و حماسی آن دوران، مثل «بن هور» و «اسپارتاکوس» فیلم ضعیف و غیرجذابی است. به ویژه آنکه پر از تحریفات و اسائه ادب به ساحت پیامبر بزرگی چون موسی(ع) است. بدون تردید سریال حضرت موسی مانند سریال یوسف پیامبر(ع) می‌تواند در سطح جهانی، اتفاقات مهمی را رقم بزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضرغامی به عیادت کارگردان معروف رفت +عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

جمال شورجه کارگردان فیلم‌هایی چون «سی و سه روز» و «وعده دیدار» است و این روزها مجموعه «حضرت موسی (ع)» را برای تلویزیون در پیش تولید دارد. او مدتی است که به دلیل عارضه مغزی در بستر بیماری است.

ضرغامی در اینستاگرامش نوشت:

جمال شورجه

آقا جمال ما در فروردین امسال دچار سکته مغزی می شود.

پس از چند عمل جراحی و فیزیوتراپی‌های دائمی، وضعش خیلی بهتر می‌شود. دیشب به منزلش رفتم. همین تصویر که می‌بینید. (۹۸/۱۰/۳)

در این مدت، همسر بزرگوارش خیلی فداکاری کرده است. همچنین فرزندانش که مثل خود او بااخلاق و متدین هستند. برای سلامتی‌اش از صمیم قلب دعا می‌کنیم. او کارهای بزرگی کرده و می‌تواند پروژه‌های بزرگ دیگری را در کارنامه‌اش داشته باشد. در دوره مدیریت من در سینما (۱۳۷۴) فیلم «دایره سرخ» او جزو برترین‌های جشنواره شد. سال بعد در یک نمایش بی‌نظیر جهانی در آبیدر سنندج و در یک فضای باز، آن را از روی یک دکل بزرگ بر سینه کوه انداختیم و با پخش صدای فیلم از کانال FM رادیو، فیلم را برای چند ده هزار نفر مردم مشتاق به نمایش درآوردیم. صحنه رویایی و عجیبی بود.

بزرگترین درایوینگ سینمای جهان رقم خورد! مردم سنندج به ویژه گروه‌های دختر و پسر جوان در دامنه کوه آبیدر صحنه تاریخی و باشکوهی را در تاریخ سینما خلق کردند.

 ***پی نوشت***
 

آقای میرعلایی، دوست قدیمی و تهیه کننده سریال حضرت موسی(ع)، از فیلمنامه سریال و بازنویسی‌های حرفه‌ای و مکرر آن گزارش خوبی دارد.
مدتی قبل و پس از ۴۵ سال فیلم «ده فرمان» ساخته «سیسیل ب. دمیل» را دیدم.

به اعتقاد من در مقایسه با فیلم‌های تاریخی و حماسی آن دوران، مثل «بن هور» و «اسپارتاکوس» فیلم ضعیف و غیرجذابی است. به ویژه آنکه پر از تحریفات و اسائه ادب به ساحت پیامبر بزرگی چون موسی(ع) است. بدون تردید سریال حضرت موسی مانند سریال یوسف پیامبر(ع) می‌تواند در سطح جهانی، اتفاقات مهمی را رقم بزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش آمنه سادات ذبیح پور به شکایت سپیده قلیان – اخبار سینمای ایران و جهان

بی‌بی‌سی فارسی پس از توییت‌های او در این باره نوشت: «حساب توییتر سپیده قلیان، فعال مدنی بعد از اینکه نوشت از سازمان صدا و سیما به دلیل مشارکت در تهیه و پخش اعترافات اجباری شکایت کرده، از دسترس خارج شد».

آمنه سادات ذبیح پور در اینستاگرام در واکنش به توییت و شکایت قلیان در یادداشتی با هشتگ‌هایی از جمله #رهبرم_سید_علی_را_دوست_دارم و #اغتشاشات نوشت:

تورا ندیدم هیچگاه، تو اهواز بودی و من تهران اما تمام تو را می‌شناختم.
 برای مستندم درباره ات هرچه بود دیده و خوانده بودم.

ساده بودی آنقدر ساده که به هر رنگی در می آمدی مثل موهایت
می‌دیدم گرگ‌ها چگونه دوره ات کرده اند از توانا تا آن پیر نادانا!

افسوسِ سپیده را برای روسیاهی می خواستند.
بازجویت به تهران آمد. او را دیدم خانمی باوقار، نجیب وآرام

اخلاق برایش حکم می کرد از تو به بدی یاد نکند از تو واقعیت ها را گفت

اما بعدها شنیدم که برای بار دوم و برای دیدنت به در خانه ات آمده برادرت با لگدی او را از پله به پایین پرت کرده و چند دنده او شکسته

اندوهم چند برابر شد وقتی او اهواز بود و بستری و من تهران ….

تو را ندیده ام اما بجای تنفر به تو ترحم دارم. دلم می خواست ببینمت اما بجای آنکه تو سر حرف زدن را باز کنی، من تشنه یک صحبت طولانی بودم.

تو از من به حقوق بشر غربی شکایت کردی، من اما از تو به خدا شکایت می برم.

یقین دارم هرکه با آل علی درافتاد ورافتاد.

من تورا ندیم اما بهتر است دیدار ما به قیامت باشد، آنجا دیگر طلبکار و بدهکاری برای حق الناس نخواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر «جهان با من برقص» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر فیلم سینمایی «جهان با من برقص» ساخته سروش صحت، در آستانه اکران رونمایی شد.

 به گزارش سینماپرس، علی مصفا، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، سیاوش چراغی پور، کاظم سیاحی، بهار کاتوزی، رامین صدیقی، پاوان افسر، شیوا بلوچی، مهیار پوربابایی و مهراب قاسم‌خانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلمنامه «جهان با من برقص» به طور مشترک توسط سروش صحت و ایمان صفایی نوشته شده است.

این فیلم سینمایی که تهیه آن را محمدرضا تختکشیان برعهده دارد، نخستین بار در جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد، توانست نظر سینماگران، منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند و سیمرغ بهترین کارگردان را برای سروش صحت و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد برای علی مصفا به ارمغان بیاورد.

همچنین «جهان با من برقص» حضور موفقی در جشنواره شب‌های سیاه تالین داشت. طراحی پوستر این فیلم سینمایی را عرفان بهکار بر عهده داشته است.

اکران «جهان با من برقص» از چهارشنبه ۱۱ دی توسط شرکت سینمایی نمایش گستران آغاز می‌شود.

عوامل اصلی این فیلم سینمایی عبارتند از: کارگردان : سروش صحت، تهیه کننده : محمدرضا تخت کشیان، فیلمنامه : سروش صحت – ایمان صفایی، مجری طرح و برنامه ریز : مجتبی وحیدی، مدیر فیلمبرداری : سینا کرمانی زاده، تدوین : خشایار موحدیان – شوکا زندباف، موسیقی متن : مازیار یونسی، طراحی و ترکیب صدا : سید علیرضا علویان، صدابردار : امین میرشکاری، طراح چهره پردازی : مهرداد میرکیانی، طراح صحنه : مهدی موسوی، طراح لباس : رعنا امینی، جلوه های تصویری : مجید خادمیان، مدیر تولید : مهدی چراغی، مدیر تدارکات : حامد آزادی، مشاور رسانه‌ای: آیدا اورنگ، عکس : رضا شریفی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سهم سینمای ایران از کودک و نوجوان در دفاع مقدس زیاد نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سهم کودک و نوجوان ما از سینمای دفاع مقدس بعد از ۴۰ سال نشان می‌دهد که سینمای ما به همان اندازه که دفاع مقدس را فراموش کرده بچه‌ها را نیز از یاد برده است. «۲۳ نفر» تلاشی برای یادآوری نوجوانان در سینمای دفاع مقدسِ ما است.

به گزارش سینماپرس، سینمای دفاع مقدس در تاریخ نزدیک به ۴۰ ساله خود از زوایای گوناگونی به جنگ پرداخته است که یکی از این زوایا و سوژه‌ها مسئله کودک و نوجوان است.  

سهم سینمای ایران از کودک و نوجوان در دفاع مقدس زیاد نیست، البته نباید فراموش کنیم که سهم دفاع مقدس به طور کلی از سینمای ایران چندان زیاد نیست. «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل»

در کارنامه سینمایی دفاع مقدس کودکان و نوجوانان در فیلم‌هایی مانند: آتش در خرمن، باشو غریبه کوچک،  بهار،  تابستان طولانی، ترکش‌های صلح،  خداحافظ رفیق، تنگه ابوقریب و امروز ۲۳ نفر فیلم‌هایی‌اند که کودک و نوجوان را در خاکریزهای جنگ و در حال دفاع از میهن و یا در پشت جبهه‌ها و درگیر با مشکلات جنگ به نمایش‌ درآورده‌اند.

فیلم «کودک و فرشته» یکی از فیلم‌های مطرح سینمای کودک و نوجوان دفاع مقدس است که تماشای آن برای علاقه‌مندان سینمای جنگ تجربه‌ای جالب و متفاوت بود. کارگردان این فیلم «مسعود نقاش‌زاده» و تهیه‌کننده آن «حسن کلامی» است. در گفت‌وگوی زیر با تهیه‌کننده این فیلم درباره مسائلی مانند حساسیت‌های موجود نسبت به کودک و نوجوان در سینمای جنگ و ضدجنگ، تأثیر فرهنگ عاشورا بر بچه‌هایی که به جبهه رفتند، نقش سازمان‌های سینمایی و مدیران آن برای ساخت فیلم‌هایی با این مضامین صحبت شده است.  

سینما، سینمای ایران، دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،

نمایی از فیلم «کودک و فرشته»

«کلامی» تهیه‌کننده سینمایی «آبادان یازده ۶۰» را بر عهده دارد و قرار است این فیلم در جشنواره فجر به نمایش درآید.

آقای کلامی سینمای دفاع مقدس ما تلاش‌هایی برای ترسیم حضور کودک و نوجوان در دفاع مقدس داشته و آثار خوبی هم در این زمینه چه در سینما و چه در تلویزیون ساخته شده است. اما این مسئله که «جنگ جای بچه‌ها نیست» باعث می‌شود که به این سؤال فکر کنیم که چرا بچه‌ها به جنگ رفتند و هدفشان از این کار چه بوده است؟ از طرف دیگر سینمای جنگی ما به دلیل معصومیت بچه‌ها و حساسیتی که روی آنان وجود دارد تلاش کرده است تا از زاویه تلخ و تاریک بعضاً به سینمای جنگ نگاه کند و اصطلاحاً ضدجنگ باشد. در عین حال باید به فداکاری و بزرگمردی این اعضای کوچک کشور در آن دوران اشاره کرد و برای آنان فیلم ساخت. نظر شما چیست؟ چگونه می‌توان میان این دو نگاه به جمع و توافق رسید تا فیلم‌هایی با این مضامین ضمن اینکه واقعی باشند دچار نگاه تک‌بعدی نشوند.

شرط اول موفقیت فیلم دفاع مقدس جذابیت است

همان‌طور که اشاره شد جنگ جای بچه‌ها نیست اما آنهایی که با سن کم به جبهه رفتند بچه نبودند بلکه نوجوانان کشور بودند. فضای کشور به طوری بود که همه خودشان را ملزم برای دفاع از میهن می‌دانستند. بسیاری از آنان داوطلبانه به جبهه رفتند و حتی همانطور که در خاطراتشان می‌خوانیم امضای پدر را جعل می‌کردند تا به جبهه بروند.

آنچه که در ابتدا مهم است این نکته است که بدانیم این نوجوانان عزیز ضمن اینکه می‌دانستند اگر به جبهه بروند امکان دارد دیگر برنگردند به جبهه رفتند. الگوهای ما هم مشخص است، دستگاه امام‌حسین (ع) و هیأت و محرم و اینها باعث شد که الگوهای بچه‌ها مانند حضرت قاسم (ع) و علی‌اکبر (ع) شکل بگیرد و به جبهه رفتن برای آنها بار معنایی پیدا کند. چرا که این الگوها برای بچه‌ها از اول با آنها پرورش پیدا کرده بودند. روضه‌ها و مساجد و هیأت‌های خانگی همه و همه در این پرورش و خوگرفتن با فرهنگ شهادت تأثیرگذار بود. البته مهم است که بدانیم اینگونه هم نبود که همه نوجوانان مسجدی و هیأتی باشند، خیر بلکه هر شخصی که احساس تکلیف کرد به جبهه رفت.

سینما، سینمای ایران، دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،

شهید فهمیده، نماد رزمندگان نوجوان در جنگ

برای پرداخت به این موضوعات باید در جمیع این داستان‌ها و خاطرات مواردی را پیدا کرد که اولاً جذاب باشد و مخاطب دوست داشته باشد که برای آن بلیط بخرد. ما این موضوع را در سینمای جنگی فراموش کرده‌ایم و فکر کردیم که اگر فیلم جنگی ساختیم دیگر نیازی نیست که فروش کند و سرمایه را برگرداند.  اینکه اصلاً جذاب باشد یا نه بسیار مهم است اما برخی از سینماگران فکر می‌کنند که صرفاً باید به تکلیف خود عمل کرده باشند. در حالی که این تفکر کاملاً اشتباه است و برای ساخت فیلم سینمایی جنگی باید جذابیت وجود داشته باشد تا تماشاچی بتواندبه سینما برود.

سوال من این است که الان احمدرضا درویش کجا است؟ آیا فیلمساز دیگری جرأت می‌کند که درباره امام حسین یا دیگر معصومین فیلم بسازد؟

در غیر این صورت می‌شود فیلم تلویزیونی که در آن حالت فیلمساز خیلی فکر مخاطب را مانند زمانی که در سینما فیلم می‌سازد نمی‌کند. برای همین است که اگر چند فیلم هم که به بچه‌های جنگ پرداخته (مانند فیلم آقای بیضایی، نقاش‌زاده و…) و موفق بوده‌اند به این علت است که موضوعات جذاب و در حد کشش خود فروش داشته‌اند اما خیلی هم کم‌مخاطب نبودند.

بحث اصلی این است که باید این سوژه‌ها طوری مخاطب را جذاب کند که مخاطب دوست داشته باشد آنها را تماشا کند.

جنگ بَد است اما ما دفاع کردیم

در اینکه جنگ بد است تردیدی نیست؛ جنگ خانمان برانداز است و مشکلات فراوانی از قبیل روحی، جسمی و… دارد که بسیاری از آنان هم بعد از جنگ تازه شروع می‌شوند  و اصلاً چیز خوبی نیست. اما زمانی که درباره جنگ هشت ساله ما حرف زده می‌شود باید گفت که ما برای دفاع جنگیدیم نه اینکه خودمان وارد جنگ شده باشیم. این جنگ به ما تحمیل شده است، فردی به نام «صدام» مستانه و عربده کشان به ما حمله کرده است. هرکس که وظیفه خود دانست رفت آنانی هم که هم پشت جبهه بودند کمک می‌کردند که تمام اینها مدرک دارد و مستند است. همه مردم بایکدیگر همکاری کردند و پشت یکدیگر بودند.

فیلمی که انقلاب و نظام را عامل جنگ بداند بی‌انصاف است

درباره اینکه وضوح بدی جنگ را بخواهیم نمایان کنیم، فکر نمی‌کنم که افراد زیادی تمایل به پرداخت به جنگ از این زاویه داشته باشند البته که این وجوه تلخ را جنگ دارد و این در لایه‌های پنهان هر فیلم جنگی مستتر است. از سوی دیگر هرکسی که در ایران زندگی می‌کند،  می‌داند که به خاک ما تجاوز شده است و ما هم برای دفاع از ممکلت به جبهه رفتیم. برخی می‌خواهند در سینما وجوه منفی جنگ را نشان بدهند که به نظر من اشکالی ندارد، اما اینکه دچار این توهم بشویم که نظام این جنگ را به‌راه انداخته اشتباه است. اینکه نظام و انقلاب را مقصر این جنگ بدانیم غلط است.

همه جنگ‌ها این وجوه منفی خانمان‌سوز را دارند مانند جنگ ویتنام، افغانستان، کوبا و…، اما اگر بخواهیم در فیلم‌های سینمایی‌مان این کلیت را که باید دفاع می‌کردیم و انقلاب عامل جنگ نیست را زیر سؤال ببریم من هم مشکل دارم. چون من هم به عنوان شاهدی در آن سال‌ها بودم که هیچ دلیل برای اینکه بخواهیم جنگ را شروع کنیم و یا به تحریک دشمن بپردازیم وجود نداشت. رسماً به سرزمین ما تجاوز شده بود. ما کشوری بودیم که سرمان گرم انقلاب بود که این اتفاق افتاد. اگر این نکات مهم و تاریخی را زیر سؤال ببریم من هم مخالفم اما درباره وجود اصل مشکلات منفی جنگ موافقم.

اگر فکر می‌کنیم که با نشان دادن این وجوه منفی جنگ، انقلاب و نظام را زیر سؤال می‌بریم به نظر من بی‌انصافی است. البته در جنگ اهدافی داشتیم که به طور کامل به آن نرسیدیم اما با افتخار باید بگویم که یک وجب از خاک کشور را هم از دست ندادیم. اینها در کتب و مقالات تببین نمی‌شوند که این افتخار که متعلق به کل کشور است را به جهان بگوییم و معرفی کنیم. اینکه فقط مراسم برگزار کنیم و به سینه‌های چند نفر مدال بزنیم منجر به وضعیت اطلاع کم و ناقص جوانان ما از جنگ در وضعیت فعلی می‌رسیم.

ما درباره جنگ ناگفته خیلی داریم؛  فقط میدان جنگ نبوده است که بخواهد سوژه فیلم ما شود. فیلم اخیر ما یعنی «آبادان یازده ۶۰» در مورد نقش رادیو آبادان در جنگ است. موضوعی که شاید درباره آن چیزی نشنیده باشیم. درحالی که باید بگویم که چقدر این موضوع بر دفاع از شهر تأثیر داشته است.

گمان دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه چون برای ساخت فیلم دفاع مقدس به ارگان و نهادها نیاز است لابد با ساخت فیلمی درباره جنگ مدال بر گردن دیگران انداخته می‌شود؛  این تصور نیز وجود دارد.

در هر حال اگر ما روی مسئله دفاع مقدس در ابعاد گوناگون رسانه‌ای آن کار کنیم مطالب بسیار زیادی وجود دارد که وجوه مقاومت و دفاع را به خوبی برجسته می‌کند و نشان می‌دهد. پیرزنی که از دار دنیا تنها چندتخم مرغ داشت و همان را برای کمک به بچه‌های جنگ آورده بود. ما شاهد این لحظات بودیم اما تنها و یا بهتر است بگوییم بیشتر به خود میدان جنگ پرداخته‌ و کمتر به پشت جبهه‌ها نگاه کرده‌ایم.

اگر بخواهیم صرفاً درباره کودکان حرف بزنیم باید به پشت جبهه‌ها برویم و لحظاتی که بچه‌ها با مادرانشان بودند و مشکلاتی که ناشی از جنگ بود را به تصویر بکشیم. مشکلات غذایی،  دارویی، کمبود شیرخشک،  اثرات منفی که در روحیه بچه‌ها در مدرسه می‌گذاشت و…

سینما، سینمای ایران، دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،

اما منظور ما از کودک سنی است که می‌تواند تشخیص خوب و بد را بدهد که می‌شود نوجوان، در این صورت بحث ما متفاوت می‌شود. هم دختران ما بودند که در پشت جبهه کمک می‌کردند برای ارسال آذوقه و هم پسران ما که در خط نبرد بودند که ۲۳ نفر فقط بخشی از آن است در حالی که ما تعداد بسیار زیادی از نوجوانان را داشتیم که در جبهه بودند. بچه‌هایی که گوش به فرمان امام بودند و با جان و دل به جبهه رفتند.

شما از تجربیات خود در این حوزه بگویید. اینکه در مسیر ساخت فیلم‌های سینمایی نوجوانان در دفاع مقدس چه اتفاقات مثبت و منفی برای شما افتاد.

حوزه هنری کاری که برای جنگ بود را لغو کرد

ما قصد داشتیم که فیلمی بسازیم با عنوان «شنام»  که درباره پسری است که از مدرسه می‌گریزد و به جبهه می‌رود سپس توسط دشمن اسیر می‌شود و به دست کومله‌ها می‌افتد. قرار شد که فیلم را بر اساس کتابی به همین نام که حوزه هنری به ما داده بود بسازیم. بعد از کلی رفت و آمد و نوشتن فیلمنامه آخرسر هم آن را لغو کردند. ما که از جای دیگر توقع ساخت فیلمی با این مضمون را نداشتیم اما فکر نمی‌کردیم که حوزه هم زیرش بزند. قصد ما این بود که بگوییم چه چیزی باعث می‌شود که بچه‌ها از مدرسه بزنند و به جبهه بروند. اینکه چه‌طور این بچه‌هایی که اسلحه ندارند و می‌دانند که در صورتی که به جبهه بروند شاید برنگردند و تنها به خاطر فرمان امام و دفاع از خاک و دین به جبهه می‌روند.

ما درباره جنگ ناگفته خیلی داریم؛  فقط میدان جنگ نبوده است که بخواهد سوژه فیلم ما شود

اگر این کار نشد می‌رویم سراغ کار دیگر، اما نکته مهم درباره ساخت فیلم‌های سینمایی در این حوزه این است که کتاب‌های جذاب را تبدیل به فیلم کنیم. چندبار به حوزه هنری گفتم که کتاب «داستان‌های شهر جنگی» حبیب احمدزاده را به صورت کمیک (پی‌نما) کار کنید. این کتب برای بچه‌ها بسیار جذاب است و آنها را می‌خرند. این آثار در مرحله بعد بهتر می‌شود تبدیل به فیلمنامه شوند.

ما کار خاصی واقعاً در این حوزه نکردیم که بخواهیم مدعی باشیم. دوستان مدیر ما هم سرشان گرم کارهای دیگر است. منتها این کم‌کاری‌ها باعث شده است بچه‌های امروز ما چیز زیادی از جنگ ندانند. فضای مجازی هم قاپ بچه‌های ما را می‌دزدد که دست ما خالی مانده است.

آقای کلامی، نهادهای سینمایی ما در این حوزه متعددند و بودجه‌های مناسبی هم برای تولید فیلم دارند؛ به عنوان مثال فارابی در حوزه سینمای کودک و نوجوان رسماً متولی است اما خروجی آن برای این حوزه تقریباً هیچ است. ارزیابی شما از نهادهای سینمایی ما در این حوزه چیست؟  

تنها به یک تانک نیاز داشتیم که آن را هم ندادند

باید بگویم که فارابی تنها بخشی نیست که باید در این حوزه کار کند. درست است که یکی از حوزه‌های مهم فارابی کودک و نوجوان است و پیگیری می‌کند و جشنواره هم برای فیلم کودکان و نوجوانان دارد،  اما ما فقط فارابی را نداریم  بلکه صداوسیما و اوج و حوزه هم هستند. باید بگوییم که باقی چه کردند؟ الان اوج یک قدم جلوتر است اما باقی چه؟ کم نیستند فیلمسازانی که حاضرند در این وادی فیلم بسازند اما نزدیک هم نمی‌شوند زیرا هم هزینه‌های تولید بسیار بالا است و هرکسی حمایت نمی‌کند و دیگر آنکه هنگامی که پای ساخت فیلم به وسط می‌آید انتظاری که برای کمک در ساخت فیلم سینمایی از جهات امکانات می‌رود به‌سختی فراهم می‌شود. حتی هزینه‌ یک فشنگ هم دریافت می‌شود.

سینما، سینمای ایران، دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،

برای ساخت فیلم «کودک و فرشته» به تانک نیاز داشتیم. به پادگان اهواز رفتم و درخواستم را بیان کردم اما جوابی که دادند این بود که بیایید در پادگان پلان‌ها را بگیرید! به آنها گفتم که ما در لوکیشن مخصوص خودمان فیلمبرداری داریم اما قبول نکردند. نهایتاً مجبور شدم که از امکاناتی که مسعود جعفری جوزانی برای ساخت سریال «در چشم باد»  از ارتش گرفته بود با کلی مشکل و زحمت یک تانک گرفتم برای فیلمبرداری.

سؤال من این است که الان احمدرضا درویش کجا است؟ آیا فیلمساز دیگری جرأت می‌کند که درباره امام‌حسین (ع) یا دیگر معصومین فیلم بسازد؟ برای همین است که می‌گویم این دوستان آدم را پشیمان می‌کنند که بخواهد فیلم بسازد. ما برای اینکه به عنوان مثال عملیات بدر را بازسازی کنیم خدا می‌داند که به چه حمایت و پشتیبانی نیاز داریم.

یکی از عللی که باعث شده است تا سینمای ضد جنگ ما در این سال‌ها بیشتر خود را نشان بدهد این است که ساخت فیلم‌های ارزشی درباره دفاع مقدس آنقدر کم شده است که صورت دیگر که به وجوه منفی پرداخته خود را بیشتر نشان داده است.

بنابراین می‌گویم که تنها فارابی مقصر نیست بلکه همه در این کم‌کاری مقصرند. این همه کتاب خاطرات درباره دفاع مقدس داریم چندتای آنها به فیلم تبدیل شده است؟  فیلم تنگه ابوغریب بر اساس کتاب «سفر به گرای ۲۷۰ درجه»  ساخته شده است. پس می‌توان دیگر فیلم‌های جذاب و خوبی برای دفاع مقدس بر اساس کتب خاطرات دفاع مقدس ساخت. اما سینمای ما شده است تنها یک آپارتمان و خیابان و چندنفر کنار یکدیگر.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای غرب مسیح را به صلیب می‌کشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که خداباوران در سراسر جهان میلاد مسیح روح‌الله را مبارک شمرده و آن را جشن گرفته‌اند، در سینمای غرب نفوذ جریان ضددینی باعث شده هتاکی به مقام پیامبر بزرگ خدا به جایی برسد که به عیسی (ع) تهمت همجنس‌گرایی بزنند!

به گزارش سینماپرس، سینمای غرب از مدت‌ها پیش به واسطه نفوذ سرمایه‌های کثیف صهیونیست‌ها به دنبال تحریف اعتقادات خداباوران یهودی، مسیحی و مسلمان بوده و تحریف زندگی پیامبران بزرگ خدا از جمله عیسی (ع) یکی از سیاست‌های اصلی آنهاست.

در جدیدترین اهانت آشکار به مقام عیسی مسیح، در برزیل فیلمی کمدی با نام «اولین مصائب مسیح» ساخته شده که در آن با وهن مقام پیامبری به فرستاده بزرگ خدا تهمت شنیع همجنس‌گرایی زده شده است. این فیلم در شبکه «نتفلیکس» منتشر و باعث خشم مردم مسیحی برزیل شده است.

«خبرگزاری فرانسه» در گزارشی به واکنش مسیحیان برزیلی به ساخت این فیلم وهن‌آمیز پرداخته و می‌نویسد: «شرکت یوتیوب‌محور «پورتا دوس فوندوس» در ریو دوژانیرو، روز سه‌شنبه هدف این حمله قرار گرفت.

پورتا دوس فوندوس با محکوم کردن این میزان از خشونت ابراز امیدواری کرده است که مسئولان این حمله بازداشت و مجازات شوند.

در فیلم فکاهی ۴۶دقیقه‌ای «اولین وسوسه مسیح» عیسی ناصری به عنوان یک همجنس‌گرا به تصویر کشیده شده است. نام این فیلم یادآور رمان مشهور نیکوس کازانتاکیس با نام «آخرین وسوسه مسیح» است که بعداً مارتین اسکورسیزی فیلمی با همین نام را کارگردانی کرد.

از زمان انتشار «اولین وسوسه مسیح» در نتفلیکس در سوم دسامبر، موجی از اعتراض و مخالفت با این رسانه در میان اوانجلیست‌ها (مسیحیان انجیلی) ‌ی برزیل و برخی کاتولیک‌های این کشور به راه افتاده است. صدها هزار برزیلی با امضای یک طومار اینترنتی خواستار حذف این فیلم از نتفلیکس شده‌اند. از سوی دیگر سراسقف ایالت پرنامبوک برزیل گفته که یک نیروی شیطانی شبکه نتفلیکس را تسخیر کرده است.»

۳ هزار و ۶۶۸ ارجاع سینمایی به مسیح (ع)
زندگی عیسی مسیح، مانند زندگی دیگر پیامبران بزرگ بنی‌اسرائیل، مورد توجه سینمای غرب بوده و است. براساس اطلاعات پایگاه بین‌المللی اطلاعات سینمایی «IMDB» تا امروز بیش از ۳ هزار و ۶۶۸ ارجاع سینمایی به عیسی مسیح به ثبت رسیده است، اما از این حجم بزرگ تنها چند فیلم وجود دارد که در قامت یک فیلم سینمایی عظیم «بیگ پروداکشن» تولید شده و در آن زندگی مسیح (ع) در بطن آن قرار دارد.

از اولین فیلم‌های سینمایی ساخته شده درباره زندگی مسیح (ع) در دهه ۱۹۳۰ تا امروز، می‌توان به فیلم‌هایی مانند «عیسی ناصری»، «آخرین وسوسه مسیح»، «مصائب مسیح» و «پسر خدا» اشاره کرد. نکته جالب توجه این است که در اولین برداشت‌های سینمایی از زندگی مسیح (ع)، نمایش عیسی (ع) پر از احترام با انتخاب چهره‌هایی که معصومیت را یادآوری می‌کند همراه است، اما هرچه سینما به جلو می‌رود، چهره عیسی (ع)، از آن معصومیت دور شده و حتی در «آخرین وسوسه مسیح» آنچه از پیامبر بزرگ خدا توسط هالیوود به نمایش درمی‌آید چیزی شبیه «بدمن» ‌های فیلم‌های سینمایی است.

در اکثر فیلم‌های ساخته شده درباره مسیح (ع) که بر اساس کتب مقدس میان مسیحیان و کلیمیان ساخته شده، چهره مسیح به شدت غربی و اروپایی ترسیم شده است، در حالی که این پیامبر عظیم‌الشأن، در فلسطین در غرب آسیا دیده به جهان گشوده و قاعدتاً چهره غربی داشتن برای او چندان قابل تصور نیست.

در یکی از سکانس‌های فیلم ماندگار «مالکوم ایکس» ساخته «اسپایک لی»، مالکوم که نسبت به ارائه تصویر تحریم شده از عیسی (ع) معترض است، از کشیش زندان سؤال می‌کند که چرا برخلاف کتاب مقدس که در آن چهره مسیح مانند مس سرخ تصویر شده است، در مجسمه‌های ساخته شده از مسیح مصلوب چهره وی سفیدپوست است!؟ این تصویری است که در اکثر آثار غربی و حتی غیر غربی ساخته شده درباره مسیح (ع) دیده می‌شود. «ربکا کلو» نویسنده سینمایی سایت «denofgeek» با اشاره به ساخت فیلم «بشارت منجی» در ایران، از اینکه در این فیلم که با نگاه اسلامی به زندگی عیسی (ع) ساخته شده، باز هم مسیح با موهای بلوند تصویر شده، انتقاد کرده است.

«بشارت منجی» را می‌توان جزو نادرترین برداشت‌های سینمایی در یک کشور مسلمان از زندگی مسیح (ع) دانست که در سینمای ایران مشابه ندارد و برخلاف نگاه‌های غربی که مسیح را «پسر خدا» می‌دانند، عیسی (ع) در این فیلم بنده خالص خدا نمایش داده شده و بشارت آمدن آخرین منجی را می‌دهد. با این وجود نداشتن ساختار حرفه‌ای و حتی عدم‌استفاده از تیم حرفه‌ای در بازیگران باعث شد «بشارت منجی» در سینمای ایران به اثری تاثیرگذار تبدیل نشود. در دهه ۷۰، جنبش‌های اجتماعی در امریکا باعث تغییراتی در مسیر فیلمسازی با موضوع زندگی پیامبران شد. از این به بعد دیگر پیامبر خدا مسیح، آن گونه که فقط در کتاب‌های قدیمی مذهبی تصویر شده بود به نمایش درنیامد.

کارگردانان جدید در دهه ۷۰، تمایل داشتند مسیح (ع) را نه یک منجی الهی بلکه یک کنشگر اجتماعی که به دنبال ارائه صلح و دوستی و حفظ محیط زیست است، نمایش دهند.

«مصائب مسیح» جزو پرمخاطب‌ترین آثار تاریخ سینما
اما یکی از تاثیرگذارترین و بحث‌برانگیزترین آثار ساخته شده درباره زندگی عیسی مسیح، فیلم «مصائب مسیح» به کارگردانی «مل گیبسون» است. این فیلم در سال ۲۰۰۴ میلادی ساخته شد و کارگردان بر شکنجه‌های مسیح (ع) و آزار وی تأکید دارد. همین مسئله باعث شد تا لابی‌های یهودی دست به کار شوند و خواستار جلوگیری از نمایش این فیلم شوند.

خشونت فیلم باعث شد تا در رده‌بندی سنی فیلم بالاترین درجه ممکن به آن داده شود و مقامات دینی مسیحی در جهان نسبت به آن اعتراض کنند. با آنکه در نهایت نیز روایت این فیلم از زندگی مسیح (ع) با روایت قرآنی در تضاد است، می‌توان این فیلم را از حیث پرداختن به مشکلاتی که مسیح در راه هدایت مردم داشته است، یکی از منصفانه‌ترین آثار ساخته شده در سینمای غرب دانست. در میان کشورهای اسلامی تنها چند کشور مانند ایران، ترکیه و مصر در سینما صاحب صنعت فیلمسازی هستند. در این میان به خاطر نفوذ جریان‌های تجاری و تفکرات غربی در سینماهای ترکیه و مصر نمی‌توان به ساخت فیلمی حرفه‌ای بر اساس روایت قرآنی زندگی مسیح (ع) دلخوش بود.

در این میان ایران می‌تواند روایت دقیق از زندگی مسیح (ع) را به جهانیان ارائه دهد که نتیجه آن به نزدیکی و تقریب میان ادیان الهی منجر شود، اما این اتفاق به دلیل ضعف مدیریت سینمای ایران تاکنون رقم نخورده است.

*روزنامه جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جدایی سهراب و هاشم در «از سرنوشت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه ۵۰ قسمتی «از سرنوشت» با رویکرد اجتماعی و توجه به نوجوانان و جوانان برای پخش از شبکه دوم سیما به تهیه کنندگی اکبر تحویلیان در حال پخش است.

به گزارش سینماپرس، در این مجموعه که پخش آن از ابتدای هفته (۳۰ آذرماه) آغاز شده با محوریت داستان زندگی دو نوجوان پرورشگاهی آماده شده است که در مقاطع مختلف زندگی آن ها مورد توجه قرار می گیرد و فراز و نشیب زندگی آن ها دیده می شود.

در قسمت های پیش رو (۶ تا ۱۰) شاهد جدایی این دو نوجوان (هاشم و سهراب) در پرورشگاه هستیم. سهراب که پیش‌تر هم قرار بود به خانواده ای سپرده شود که میسر نشد بار دیگر خود را در مقابل خواسته همان خانواده می بیند و  بالاخره خانواده ای سرپرستی او را متقبل می شوند که باعث ماجراهایی برای این دو شخصیت داستان می‌شود. در قسمت‌های پیش رو نوجوانان مدرسه شبانه را تجربه می کنند.

این مجموعه در سه فصل کودکی- جوانی- میانسالی اتفاق می افتد و  کارگردانی فصل اول آن را سید محمدرضا خردمندان و فصل دوم آن را علیرضا بذرافشان عهده دار خواهند بود.
پوریا پورسرخ، مجید واشقانی، فریبا نادری، لیلا بلوکات، حسین پاکدل، حبیب دهقان نسب، مائده طهماسبی، مهدی صبایی، علیرضا استادی، مریم کاظمی، علیرضا آرا، بهزاد داوری، سارا والیانی بازیگران اصلی سریال و دارا حیایی، کیسان دیباج، فاطیما بهارمست، محمد زکی زاده، نسیم فروغ، مهدیس توکلی، میترا رفیع و مریم کاظمی بازیگران نوجوان این سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تاریکی شب، روشنایی روز» قربانی محافظه‌کاری شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سریال‌های تلویزیونی گفت: این روزها در فکر کارگردانی یکی از فیلم‌نامه‌هایم در شبکه نمایش خانگی هستم و هر چه جلوتر می‌روم به این نتیجه می‌رسم که مخاطب در آینده نزدیک به سمت شبکه نمایش خانگی خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، «حجت قاسم‌زاده اصل» کارگردان سریال‌های تلویزیونی، درباره ساخت فیلم جدید خود به فارس گفت: به تازگی نگارش فیلم‌نامه فیلم سینمایی «نیش» به تهیه کنندگی رحمان سیفی آزاد را به پایان رساندم.

وی که کارگردانی این فیلم را به عهده دارد، ادامه داد: قصه این فیلم معمایی و به روز است و شبیه به سریال‌های تلویزیونی‌ام نیست بلکه شبیه به چند تله فیلمی است که سالها پیش برای تلویزیون کارگردانی کردم و این روزها در حال جذب مشارکت برای تولید فیلم هستیم.

قاسم زاده اصل درباره همکاری خود با تلویزیون نیز گفت: برای پخش آخرین سریالم «تاریکی شب، روشنایی روز» خیلی اذیت شدم و نزدیک به ۱۶۰ دقیقه از سریال را حذف کردند که ضربه بدی به کلیت سریال وارد کرد. در این سریال حرف جدیدی از خودم نزده بودم و همه برگرفته از منابع تاریخی و مستند بود، اما این سریال قربانی محافظه کاری شد.

وی ادامه داد: سریال دیگری با نام «گذشته رها نمی‌کند» را برای تلویزیون دارم اما به دلیل حجم بالای بازیگران با تولیدش موافقت نشد.

کارگردان سریال «یادآوری» همچنین بیان داشت: این روزها در فکر کارگردانی یکی از فیلم‌نامه‌هایم در شبکه نمایش خانگی هستم و هر چه جلوتر می‌روم به این نتیجه می‌رسم که مخاطب در آینده نزدیک به سمت شبکه نمایش خانگی خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مروری بر برنامه‌های سومین روز از همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه‌های سومین روز از همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور با حضور اساتید حوزه تئاتر و گروه‌های نمایشی منتخب استان‌ها دنبال می‌شود.

به گزارش سینماپرس، چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور در روز شنبه (هفتم دی) میزبان شرکت کنندگان در سه کارگاه و یک پنل تخصصی است.
کارگاه «قصه‌گویی در درام» با حضور حسین کیانی از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود. در همین ساعت پلاتوی شماره دو تئاتر شهر میزبان کارگاه «طراحی اجرا مستقل از متن» با حضور علی اصغر دشتی است.
سومین پنل جشنواره هم با موضوع «گفت‌وگوی نسل‌ها» و با حضور مهدی لزیری هنرمند تئاتر از استان آذربایجان شرقی، ناصر ایزدفر هنرمند تئاتر از استان قزوین و رضا گشتاسب هنرمند تئاتر از استان کهگیلویه و بویر احمد از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن اجتماعات هتل باباطاهر برگزار می‌شود.
همچنین آخرین کارگاه روز سوم همایش با موضوع «نمایشنامه نویسی» و با حضور جلال تهرانی از ساعت ۲۲ تا ۲۳:۳۰ در سالن اجتماعات هتل باباطاهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور تا ۱۰ دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.
سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.
آدرس سایت جشنواره fitf.theater.ir است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام اسامی سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر سینماهای جشنواره فیلم فجر گفت: امسال ۱۵ سینمای تهران میزبان مخاطبان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

به گزارش سینماپرس، به گفته «محمدرضا فرجی»، پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، میزبان مخاطبان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

بر اساس این خبر، سالن اصلی سینما فجر اسلامشهر امسال برای دومین بار پیاپی میزبان جشنواره فیلم فجر شده است.
همچنین مقرر شده تا پردیس‌هایی که در تهران، در حال آماده‌شدن نهایی و افتتاح تا پایان دی ماه هستند، در صورت تأیید نهایی به این لیست اضافه شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع