X

بایگانی دی 10, 1398

دفتر سینمایی

واکنش‌ها به برگزاری جشنواره‌ای مردانه درباره زنان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اینکه اساساً آیا ایجاد جشنواره‌ای موضوعی درباره مهرمادری چقدر می‌تواند موضوعیت و توجیه داشته باشد یک طرف ماجراست و مسئله بعدی این است که برگزاری چنین جشنواره‌هایی که معمولاً عنوان می‌شود برگزارکننده آن بخش خصوصی است تا چه اندازه از کیسه بیت‌المال سهم دارد.

به گزارش سینماپرس، تأسیس جشنواره‌های موضوعی آسان‌ترین کاری است که می‌توان در فضای فرهنگ و هنر کشور انجام داد. جشنواره‌هایی از این دست معمولاً سهمی از هزینه‌شان را از جیب مردم و بیت‌المال برمی‌دارند. درباره جشنواره‌ای که اخیراً با عنوان مهر مادر تاسیس شده، اما بیش و پیش از این مسائل حضور نداشتن هیچ زنی در دایره مدیران اجرایی یا داوران آن به عنوان علامت سؤال مطرح شده است.

عبدالستار کاکایی دبیر و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «مهر مادر» در این باره به خبرنگاران جوان، گفت: ما هنوز لیست نهایی هیئت داوران جشنواره را اعلام نکرده‌ایم. در تمامی بخش‌های اجرایی جشنواره، بانوان حضوری پررنگ دارند. به زودی اسامی هیئت داوران در تمامی بخش‌ها منتشر و سوءتفاهم برطرف خواهد شد. متأسفانه در فضای مجازی یک کلاغ چهل کلاغ می‌شود. از هنرمندان، اهالی محترم رسانه و تمامی هنردوستان می‌خواهم که صبور باشند، در یکی دو روز آینده اسامی داوران تمامی بخش‌ها منتشر خواهد شد.

کاکایی ادامه داد: به دلیل اینکه در نخستین جشنواره مهر مادر هستیم و این جشنواره نوپاست، بانوان در شورای سیاستگذاری حضور ندارند، بسیاری این جشنواره را نمی‌شناختند که با معرفی آن به مردم و افراد حرفه‌ای در حوزه هنر، آرام آرام اسم مهر مادر شنیده شد. بسیاری از کارکشته‌های هنر که در جشنواره‌های مختلف حضور ندارند، در جشنواره مهر مادر حاضر خواهند شد.

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره مهر مادر اظهار کرد: این جشنواره متعلق به بخش خصوصی است، بنابراین ممیزی یا خط قرمزی برای به کارگیری بانوان در کارها نداریم. خطوط قرمز جشنواره کاملاً بر مبنای اخلاق و انسانیت است. ما شش هیئت انتخاب داریم که از این بین فقط داوران بخش فیلم و پوستر معرفی شده‌اند. داوران بخش‌های عکس، شعر، نقاشی، خاطره، پوستر و داستان هنوز معرفی نشده‌اند. اتفاقاً حضور بانوان در جشنواره ما بسیار پررنگ است. برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها که یکی دو خانم به شکل نمادین در آن حضور دارند، ما تعداد زیادی از بانوان را در بخش‌های مهم کاری داریم.

*روزنامه جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرتینو برای دو سنتور و ارکستر سمفونیک منتشر شد


کنسرتینو برای دو سنتور و ارکستر سمفونیک منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی کنایه‌های جنسی ابزاری برای فروش بیشتر فیلم ها می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این روزها وقتی بحث کمدی در سینما به میان می‌آید، بلافاصله موضوع کنایه‌های جنسی هم مطرح می‌شود. ظاهرا عیار سنجش شرافت فیلم‌ها با این سنجیده می‌شود که چقدر در استفاده از چنین متلک‌هایی پرهیز داشته‌اند و طبیعتا مقدار فروش هر فیلم هم به این برمی‌گردد که چقدر در استفاده از این جور متلک‌ها سخاوتمند بوده است.

به گزارش سینماپرس، «یکی از کاناپه‌هایی که محسن (رضا عطاران) با سلیقه همسرش مهشید، به‌تازگی آن را خریده بود، بر اثر سوختگی به اندازه نوک انگشت سوراخ شده است و ظاهرا همه چیز تقصیر امید (امیر جعفری) رفیق محسن بوده که در خانه بساط تریاک کشیدن به راه انداخته بود. کل زمان فیلم به درگیری محسن و امید برای مخفی کردن سوراخ روی کاناپه می‌گذرد. مهشید به سفر شمال رفته و محسن می‌ترسد که وقتی برگشت، با دیدن سوراخ روی کاناپه بفهمد که آنها در خانه تریاک ‌کشیده‌اند. در این میان همسایه طبقه پایین محسن و مهشید که زنی مطلقه به نام گیتی است، از محسن خوشش می‌آید و سعی می‌کند با او وارد رابطه شود، در حالی که محسن به اصطلاح اصلا توی باغ نیست و به چیزی جز این فکر نمی‌کند که زنش نباید متوجه سوراخ روی کاناپه شود …»

فیلمنامه «زیر نظر» را ابوالفضل کاهانی نوشته و کلیت کار شباهت زیادی به غالب کارهای عبدالرضا کاهانی دارد. فیلم، کمدی است، ولی با کمدی‌های رایج در این روزهای سینمای ایران مقداری تفاوت دارد. فضای کار ابزورد است و همان‌طور که از مطالعه خلاصه داستان مشخص برمی‌آید، یک دور باطل پوچ را نمایش می‌دهد. حین جروبحث‌های محسن و امید برای پوشاندن سوراخ روی کاناپه، مشخص می‌شود خانم ثقفی، همسایه طبقه بالای محسن و مهشید، در منزلش فوت کرده و پلیس به ساختمان می‌آید تا درباره علت مرگ تحقیق کند. پلیس سراغ تصاویری می‌رود که دوربین مداربسته ساختمان از رفت‌وآمد همسایه‌ها به منزل خانم ثقفی ضبط کرده بود. به همین بهانه بارها تصاویر اهالی ساختمان که در راهرو حرکت می‌کنند، از نمای دوربین مداربسته نمایش داده می‌شود. سکانس آخر فیلم هم که خارج از ساختمان اتفاق می‌افتد، در مقابل یک دوربین مداربسته است. نام سرایدار افغانستانی ساختمان که سروش جمشیدی نقش آن را بازی می‌کند، «نظر» است و این دوربین‌های مداربسته و حضور سرایداری به نام نظر که متصدی دوربین‌هاست، نام فیلم را توجیه می‌کند. به نظر می‌رسد در اینجا کنایه‌ای سیاسی در میان باشد، اما لحن فیلم لرزان‌تر از آن است که صدای چنین کنایه‌ای به‌راحتی شنیده شود. ترس محسن از اینکه همسرش سوراخ روی کاناپه را ببیند، شاید تا ۱۰ دقیقه اول کار منطقی باشد و کم‌کم شکل مریض‌گونه بی‌منطق پیدا می‌کند و این درحالی است که همسرش اتومبیل خانوادگی‌شان را به شمال برده و روی سقف ماشین‌شان یک درخت افتاده و نابودش کرده… به هرحال مهشید زنگ می‌زند و نه‌تنها خونسرد، بلکه با لحنی طلبکار می‌گوید سقف ماشین نابود شد، ولی محسن از گفتن اینکه یک سوراخ روی کاناپه ایجاد کرده، می‌ترسد. مهشید در راه برگشت به تهران، سوار ماشین یک پیرمرد ثروتمند می‌شود و محسن حق ندارد به او چیزی بگوید، در حالی‌که خود محسن باید از مهشید بابت کار نکرده‌اش در قبال گیتی بترسد. زیر نظر بودن، احساسی به محسن داده است که او را به خودسانسوری و حتی یک ترس خودویرانگر واداشته است. طعنه سیاسی و شاید اجتماعی فیلم همین است؛ اما چنانکه به نظر می‌رسد، این پیام به‌راحتی برای هر مخاطبی قابل‌دریافت نیست و کلی تفسیر و نشانه‌کاوی و ارجاع به بخش‌های متفاوت قصه لازم است تا این قضیه جا بیفتد. فیلم به‌ شکلی نمکین و رندانه ضدزن هم هست. در حقیقت عجیب است که در این فیلم، زنان نماد قدرت قرار گرفته‌اند؛ حتی مدیر ساختمانی که محل روایت قصه قرار گرفته هم یک زن است. اینها به اضافه لحن تئاتری کار، همه چیزهایی هستند که «زیر نظر» را از ریل کمدی‌های رایج این روزها خارج می‌کنند و باعث می‌شوند چنین فیلمی موردپسند مخاطب عام نباشد؛ هرچند هنرپیشه‌هایی مثل رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی و… در آن حضور دارند. این روزها وقتی بحث کمدی در سینما به میان می‌آید، بلافاصله موضوع کنایه‌های جنسی هم مطرح می‌شود. ظاهرا عیار سنجش شرافت فیلم‌ها با این سنجیده می‌شود که چقدر در استفاده از چنین متلک‌هایی پرهیز داشته‌اند و تعداد سالن‌هایی که به هر فیلم تعلق خواهد گرفت و طبیعتا مقدار فروش هر فیلم هم به این برمی‌گردد که چقدر در استفاده از این جور متلک‌ها سخاوتمند بوده است. در فیلم‌های عبدالرضا کاهانی هم معمولا این نوع متلک‌ها به کار می‌رود، اما هیچ‌وقت نتوانسته باعث فروش فیلم‌های او شود. در کمدی ابزورد زیرنظر هم به نظر می‌رسد وضع به همین شکل باشد. مخاطب اصلی چنین فیلمی علاقه‌مندان تئاتر هستند نه آنهایی که طی چند وقت اخیر با تماشای فیلم‌هایی مثل «رحمان۱۴۰۰» و «مطرب» و… پایشان به سالن‌ها باز شده است و بدنه مخاطبان سینمای ایران در این روزها را تشکیل داده‌اند و با دیدن نام مجید صالحی به‌عنوان کارگردان، تصور یک کمدی فارسی در آنها ایجاد می‌شود.

 ۲ شگرد قدیمی تبلیغات فیلم سینمایی

با آغاز اکران فیلم سینمایی «زیرنظر» هنوز حوزه هنری این فیلم را در برنامه سینماهایش قرار نداده؛ این خبری است که چند روز گذشته بارها در رسانه‌های سینمایی بازنشر شده است. محمد شایسته، تهیه‌کننده «زیرنظر» در مورد عدم اکران فیلم سینمایی «زیرنظر» در سینماهای حوزه هنری گفته است: «هرچند با رایزنی به‌دنبال حل این مشکل بوده‌ایم، ولی گویا اساسا با کل فیلم مشکل دارند و نه سکانس‌های خاص، چون حتی یک سالن هم به «زیرنظر» نداده‌اند!»
واقعیت این است که ۲۰ سینمای اول پرفروش ایران بیش از ۵۷ درصد از کل فروش ۹ ماه اخیر را در اختیار داشتند که از این تعداد فقط چهار سینمای آزادی، هویزه مشهد، پردیس سینمایی ساحل اصفهان و پردیس سینمایی چهارباغ در اختیار حوزه هنری هستند و مابقی سینماهای شهرستانی هم عملا آنچنان تاثیری در فروش یک اثر سینمایی ندارند. باید پذیرفت که دیگر مثل ۶ و هفت سال پیش اگر حوزه هنری از اکران یک فیلم امتناع کند، نه‌تنها تاثیری بر میزان فروش ندارد، بلکه تبدیل به یک هیاهو برای سازندگان آن اثر است و نه چیز دیگر. البته شکل دیگری از جنجال رسانه‌ای هم تاکید بر این است که تلویزیون اجازه پخش تیزرهای تبلیغاتی را نمی‌دهد؛ موردی که تهیه‌کننده «زیرنظر» در گفت‌وگو با سایت‌های سینمایی به آن اشاره کرده و گفته است: «تلویزیون تاکنون که به ما تیزر نداده و نمی‌دانم در روزهای آینده چه خواهد شد، ولی تجربه می‌گوید وقتی در ابتدا تیزر نمی‌دهند، اینکه در آینده نزدیک تیزر بدهند هم چندان ممکن نیست.» اگرچه پخش تیزر تلویزیونی یک فیلم سینمایی به‌عنوان پیشنهاد رسمی رسانه ملی به خانواده‌ها تلقی می‌شود و وجاهتی برای یک اثر سینمایی است، اما نباید از این نکته غافل شد که مخاطب تلویزیون اکثریت جامعه ایران است که چندسالی است یا با سالن‌های سینمای ایران قهر کرده‌اند یا اینکه در شهر و شهرستان خودشان هم دسترسی به سالن سینمایی ندارند. می‌توان گفت همه جاروجنجال‌های رسانه‌ای که در مورد عدم پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از تلویزیون مطرح می‌شود، بیشتر به امکانی برای مظلوم‌نمایی سازندگان فیلم، در صفحات مجازی تبدیل شده است.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات نخستین کنسرت گروه «رادیو» اعلام شد


جزییات نخستین کنسرت گروه «رادیو» اعلام شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گروه کُر شهر تهران در «وحدت» کنسرت می‌دهد/ اجرای آثار بزرگان


گروه کُر شهر تهران در «وحدت» کنسرت می‌دهد/ اجرای آثار بزرگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم جدید شهریار بحرانی با تکنولوژی نوین ساخته می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «آفتاب نیمه شب» به کارگردانی شهریار بحرانی یکی از آثار متفاوت سینمای ایران از حیث فنی و تکنولوژی است.

به گزارش سینماپرس، با پیشرفت فنی و تکنولوژیکال دنیای بزرگ سینما در جهان امروز، سینمای ما نیز آرام آرام پیشرفت‌های خوبی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است. از فیلم سینمایی «ملک سلیمان» که از فناوری پرده نقره‌ای و تکینک‌های سینمایی و شنیداری ویژه‌ای بهره‌مند شد تا فیلم «محمد رسول‌ الله» مجیدی که در نوع خود از جهات گوناگون پوست‌اندازی در ساحت صنعتی سینما محسوب شده است. البته نباید سهم فیلم «دوئل» را در حوزه صدا از خاطر ببریم.

این‌بار فیلم دیگری در حوزه سینمای جنگ  و باز به کارگردانی شهریار بحرانی با عنوان «آفتاب نیمه‌شب» در حال ساخت است که در آن از فناوری شبیه‌سازی پیشرفته برای دکوپاژ استفاده شده است.

سینما، فیلم‌های سینمایی ایران، جشنواره فیلم فجر، سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر،

مراحل شبیه سازی فیلم «آفتاب نیمه شب»

این اقدام برای شبیه‌سازی، مطالعه از درون، بررسی رنگ و نور، زوایای دوربین و زمانبندی دقیق قبل از فیلمبرداری، توسط میثم احمدیان متخصص هوش مصنوعی به عنوان مدیر پروژه فوق صورت می‌گیرد.

در این فرآیند به کمک هوش مصنوعی صحنه  مورد نظر، بازسازی شده و با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی ( Virtual Reality یا VR) قابل رؤیت می‌شود.

احمدیان درباره این فناوری به تسنیم گفت: عینکی که در تولید از آن استفاده می‌شود شاید ۵ درصد کل کار باشد بلکه موضوع اصلی در این کار موتورهای گرافیکی بسیار قوی است که در فیلم شبیه‌سازی می‌کنند. با کمک این فناوری می‌توانیم درون فیلم شبیه‌سازی کنیم. شبیه‌سازی یعنی اینکه در محیط بسیار با کیفیت اتفاقات واقعی که در لحظه در حال رخ دادن است را بازسازی کنیم.

مثلاً برای تصادف دو ماشین تمام شرایط و زمینه را فراهم می‌کنیم تا با گرافیک بالا لحظه تصادف را ایجاد کنیم. در این لحظه می‌توانیم کل صحنه را بچینیم و بارها و بارها تماشا کنیم حتی می‌توانیم از جهات مختلف و بالا ببینیم و صحنه‌ای را که می‌خواهیم داشته باشیم مطالعه کنیم.

وی در ادامه گفت: این عینک چیزی است که شما با کمک آن می‌توانید در موقعیت قرار بگیرید و به محیط اطرافتان اشراف داشته باشید. بنابراین ۹۰ درصد کار توسط کامپیوترهای بسیار قوی اجرا می‌شود که صحنه‌ها را در لحظه شبیه‌سازی و رِندر می‌کنند و آن تصویر را با کیفیت،  رنگ و نور بالا برای کارگردان فراهم می‌کنند.

احمدیان درباره پیشینه این صنعت در سینمای کشور ما به خبرنگار تسنیم گفت: این فرایند در سینمای کشور ما بسیار کوتاه و مختصر نهایتاً در فیلم سینمایی “چ” اجرا شده است اما به این صورت که شبیه‌سازی با مدیریت کل صحنه همزمان شود برای اولین‌بار در سینمای کشور ما اجرا می‌شود.

از این فناوری در هالیوود در ۵ سال اخیر بسیار زیاد استفاده می‌شود و فیلم‌های زیادی در حال ساخته شدن در پروداکشن‌های  بسیار بزرگ با استفاده از این تکنولوژی است. البته ما در کشور با سرعت بسیار خوبی مشغول کار کردن با این تکنیکیم که بتوانیم همراه با پیشرفت‌های آن در دنیا ما نیز آن را به‌روزرسانی کنیم و ماه به ماه دست‌آوردهای جدید آن را در سینما به کار بگیریم.

وی خاطرنشان ساخت: مهم‌ترین حمایتی که از ما شد حمایت آقای بحرانی بود که با دیدگاهی که داشتند این جسارت را به ما دادند تا وارد این کار بشویم و از این فناوری در تولید فیلمی در حوزه دفاع مقدس استفاده کنیم.

البته دوستانی که در دانشگاه‌ها داشتیم نیز با ما همراهی کردند تا بتوانیم در مدت زمان معقولی از دستاوردهای جدیدتر این سیستم استفاده کنیم. برای همین با جرأتی که آقای بحرانی به ما دادند باعث شد که در حوزه‌ای که حرف اول را هنر می‌زند تکتیک و فناوری هم بتواند نقش مهمی را ایفا کند.

مدیر پروژه فنی «آفتاب نیمه شب» در ادامه درباره نقطه عطف صنعتی و تکنیکی سینمای کشور گفت: این کار می‌تواند نقطه عطفی باشد اما نقطه عطفی که در کنار آن چند پله دیگر هم باید شکل بگیرد تا به نتیجه خود برسد. چیزی که اینجا به سینمای ما و این فناوری شوک وارد می‌کند این است که صحنه‌ها قبل از اینکه ساخته بشوند، از درون مطالعه می‌شوند و هرچه‌قدر عناصر خیال پردازانه بخواهیم در صحنه داشته باشیم کارگردان می‌تواند به کار بگیرد و در نتیجه جنس مفاهیم و محتواهایی که بخواهیم در سینما داشته باشیم ارتقا پیدا کند.

وی در پایان درباره نسبت میان محتوا و فناوی بیان کرد: ما اصرار داریم که این تکنولوژی قبل از آن که تولید بخواهد شروع شود، باید بتواند در خدمت محتوا و مفاهیم فیلمسازی ما باشد و اثرات آن را هم در دیگر آثار سینمایی دیدیم.

برای همین هر دوی اینها برای سینمای ما نیاز است؛ سینمای ما فقط کمبود پروداکشن،  تکنیک،  صنعت و تصویر زیبا ندارد بلکه در محتوا هم باید پیشرفت کند.  این تکنیک می‌تواند اینگونه به این کار بیاید که قبل از اینکه صحنه ساخته شود کارگردان درون آن قرار بگیرد و بهتر بتواند محتوا و مفاهیم مورد نظر خود را ساماندهی کند قبل از آنکه بخواهد اتفاقی بیفتد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی اعضای گروه داوری بخش مسابقه «رادیو رادی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای گروه داوری بخش مسابقه رادیو جشنواره رادی متشکل از بهزاد فراهانی، بهروز محمودی بختیاری و رویا فلاحی انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، بهزاد فراهانی نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون، بهروز محمودی بختیاری زبان‌شناس، پژوهشگر و محقق و دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و رویا فلاحی بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون و از فعالان بازیگری در عرصه نمایش‌های رادیویی است.

اضافه می‌شود بخش رادیو رادی (نمایش رادیویی آثار اکبر رادی) این جشنواره به‌صورت رقابتی و برای نخستین بار در دو دستهٔ نمایش‌های رادیویی و رادیو تئاتر برگزارمی شود. در این بخش در هر دو دسته، حداکثر شش اثر توسط هیئت انتخاب این بخش به دبیرخانهٔ جشنواره معرفی می‌شوند. بر اساس این گزارش، در هر دو دسته از بخش رقابتی رادیو رادی صرفاً اختصاص به آثار استاد اکبر رادی دارد و در دو قالب ” فایل‌های صوتی” و “رادیو تئاتر” برگزار می‌شود. هم‌چنین آثار بخش ” رادیو تئاتر” همزمان با اجرا در زمان برگزاری جشنواره به‌صورت زنده از شبکهٔ رادیویی نمایش پخش‌شده و آثاری که در قالب فایل صوتیِ آماده، پذیرفته می‌شوند مطابق زمان‌بندی و ضوابط رادیو نمایش، در روزهای جشنواره یا پس از آن پخش می‌شوند.  

دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی از ۲۵ دی‌ماه سال جاری به مدت چهار روز با دبیری بهزاد صدیقی با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت  شورای اسلامی شهر تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، و با حمایت فرهنگسرای سرو، اداره کل هنرهای نمایشی رادیو (رادیو نمایش) و شرکت تبلیغاتی جارچی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تپه انار» روایت زندگی «ابراهیم هادی» ساخته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگرانی با شباهت بسیار زیاد به شهید هادی در فیلمی نقش این شهید را ایفا می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، داستان زندگی شهید «ابراهیم هادی» به فیلم تبدیل می‌شود.

شهید ابراهیم هادی در چند سال گذشته با انتشار کتاب سلام بر ابراهیم به یکی از چهره‌های شناخته شده شهدای هشت سال دفاع مقدس تبدیل شده است. او در تهران به جوانمردی و ورزشکاری شهره و از قهرمانان کشتی بوده است. شهید هادی در روزهای جنگ تحمیلی به رشادت‌ و مردانگی‌ معروف بوده و در یکی از عملیات‌های جنگی به شهادت رسیده و هنوز پیکر پاک وی پیدا نشده است.

حالا «محسن سلیمانی» کارگردان و نویسنده سینما قرار است که طراحی و کارگردانی اثری سینمایی را با موضوع شهید هادی به عهده بگیرد. سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره ساخت این اثر گفت: باتوجه به اهمیت شخصیت شهید ابراهیم هادی و ویژگی‌های ممتازی که در این شخصیت عزیز وجود دارد و البته با کسب اجازه از خانواده شهید، طراحی فیلمنامه زندگی شهید ابراهیم هادی با عنوان «تپه انار» که نام یکی از داستان‌های جذاب کتاب سلام بر ابراهیم است  آغاز شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر مشغول رایزنی با چند نویسنده‌ایم تا نگارش فیلمنامه را به‌زودی آغاز کنیم تا ان شاءالله تا عید امسال فیلمنامه آن به پایان برسد. بخشی از مشارکت،  تولید و سرمایه‌گذاری این فیلم به صورت شخصی توسط آقای محمد حسینی است. فیلم به صورت خطی روایت نمی‌شود و دارای رفت و برگشت‌ زمانی است که جذابیت‌های فیلم را به این صورت می‌تواند بیشتر کند.

کارگردان فیلم‌های کوتاه و مستند در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره انتخاب بازیگر فیلم گفت: برای مقطع نوجوانی  و جوانی شهید هادی دو چهره جدید انتخاب کردیم که به وی شباهت بسیار زیادی دارند. البته برای مقطع اصلی فیلم چند گزینه مد نظر است که بعد از گذشت از مراحل تولید یکی از آنان انتخاب خواهد شد.

سلیمانی اضافه کرد: کتاب سلام بر ابراهیم تا به حال به ۸ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و او را به خوبی در منطقه می‌شناسند اما می‌خواهیم با ساخت این فیلم این شخصیت به دنیا شناسانده شود.

«محسن سلیمانی» تا به حال چند فیلم‌ کوتاه سینمایی ساخته است که از میان آنها باید به سایه، چشم‌هایش و جشن تولد که داستان زندگی شهید هادی به صورت مستند داستانی است اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آتابای» به جشنواره فجر رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «آتابای» آخرین ساخته نیکی کریمی پس از اتمام مراحل فنی و صداگذاری تحویل دفتر سی‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد.

به گزارش سینماپرس،  با اتمام مراحل فنی و صداگذاری فیلم سینمایی «آتابای»، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نیکی‌کریمی، نسخه اولیه این فیلم به دفتر سی‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد.

فیلم سینمایی «آتابای» به صورت همزمان توسط «علی‌رضا علویان»  صداگذاری و توسط «فربد جلالی» اصلاح رنگ شده‌ است.

«آتابای» که نام طایفه‌ای از ترکمانان ساکن ایران است،  پنجمین ساخته سینمایی نیکی کریمی پس از فیلم‌های «یک‌شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» است که تابستان امسال در خوی جلوی دوربین رفت و قرار است نخستین‌بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شود.  

هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و مه‌لقا می‌نوش ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. نکته دیگر درباره «آتابای» این است که جواد عزتی در این فیلم برای نخستین بار به زبان ترکی ایفای نقش می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اقبال ۹ /۴۰ درصدی مردم از فوق‌لیسانسه ها/ چرا هنوز تکراری‌های تلویزیون اقبال دارد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نظرسنجی صداوسیما حکایت از آن دارد که هشدار جدی است؛ مردم فریب تبلیغات ماهواره و نمایش‌خانگی را نمی‌خورند اما از سریال‌های تلویزیون هم راضی نیستند؛ دنباله‌سازی همیشه هم خوب نیست.

به گزارش سینماپرس، نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه‌ملی درباره سریال‌های آذرماه نشان می‌دهد که مردم کماکان نسبت به سریال‌های تکراری تلویزیون اقبال دارند؛ تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های ضعیف و بدون سرمنزل و محتوای نمایش‌خانگی هم تاثیر آنچنانی بر روی مخاطب نداشته است. اما هشداری را هم به سریال‌سازان تلویزیون می‌دهد که دست از دنباله‌سازی‌های نادرست و غیراصولی بردارند؛ حتی به سوژه‌های اقتباسی ضربه می‌زنند و طنز را با لودگی اشتباه می‌گیرند. اینها همه نکاتی است که علاوه بر نقد رسانه‌ای، از نظرسنجی رسانه‌ملی هم می‌توان این نکته را یادآوری کرد که مردم بهترین قاضی‌اند.

درست است که جامعه، تبلیغات مسموم و آلوده ماهواره و سریال‌ها و برنامه‌های نمایش‌خانگی را باور نکرده اما تلویزیون هم باید این هشدار را دریابد که اگر سریال و برنامه خوبی روی آنتن نبرد مخاطب ناگزیر از این فضاها، به سراغ سریال‌ها و برنامه‌های خارجی می‌رود. این واقعیتی انکارناپذیر است که سرگرمی، تفریح و تماشای سریال و برنامه خوب، زیبنده نام ایران و ایرانی است و صداوسیما نباید از این فضا عقب بماند.

نظرسنجی صداوسیما که امروز منتشر شده، نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد مردم بیننده حداقل یکی از سریال‌های جدید سیما بوده‌اند و در میان آن‌ها “فوق لیسانسه‌ها” و هشت قسمت ابتدایی “وارش” از شبکه سه و “حکایت‌های‌کمال” از شبکه دو بیشترین مخاطب را پای خود نشانده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی حدود ۷۹ درصد از مردم در سراسر کشور بیننده برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران اعم از سریال، فیلم سینمایی، مسابقه، مستند، سخنرانی، گفتگومحور، ورزشی و اخبار بوده‌اند و حدود ۵۰ درصد حداقل پای یکی از سریال‌های جدید تلویزیون نشسته‌اند.

سریال “فوق‌لیسانسه”‌های شبکه سه سیما با ۹ /۴۰ درصد بیننده در صدر سریال‌های سیما قرار گرفته است. ۷ /۵۹ درصد بینندگان این سریال در حد زیاد و ۶ /۳۰ درصد در حد کم از این سریال رضایت داشته‌اند و ۷ /۹ درصد اصلاً از آن رضایت نداشته‌اند. آخرین فصل این مجموعه تلویزیونی پیش از فوق لیسانسه‌ها از شبکه سه سیما پخش شده بود توانسته بود ۶/۳۴ درصد بیننده پای خود بنشاند.

باید به سری‌های قبل توجه کرد که بیننده بیشتری داشت یا خیر؟ اما این میزان بیننده برای این سریال که بازیگران صاحب‌نامی داشت و در بهترین کنداکتور سریالی تلویزیون قرار داشت یک نکته‌ای را به جد یادآوری می‌کند که همیشه دنباله‌سازی راه درستی برای جلب توجه مخاطب نیست! حالا اینکه بخواهد این سریال بخش‌های دیگری داشته باشد که گفته می‌شود درصددند “فوق‌لیسانسه‌ها” را دوباره جلوی دوربین ببرند قدری قابل تأمل است عوامل و دست‌اندرکاران، با چه هدفی و به چه شکلی می‌خواهند مخاطب را با خودشان همراه کنند.

در میان جنبه‌های مختلف سریال فوق لیسانسه‌ها ۹ /۷۵ درصد بینندگان آن را از نظر بازی هنرپیشه‌ها و ۱ /۶۹ درصد هم از نظر تیتراژ در حد زیاد موفق دانسته‌اند.

هشت قسمت ابتدایی سریال “وارش” هم که همچنان از شبکه سه سیما در حال پخش است، ۶ /۳۲ درصد از مردم را با خود همراه کرده است که ۳/۸۹ درصد از آن‌ها در حد زیاد از این سریال رضایت داشته‌اند. در میان جنبه‌های مختلف سریال وارش ۸ /۸۹ درصد از بینندگان آن را از نظربازی هنرپیشه‌ها، ۱/۸۵ درصد ازنظر تیتراژ، ۲/۸۴ درصد ازنظر جذابیت داستان، ۷/۸۳ درصد ازنظر باورپذیر بودن شخصیت‌ها و ۵/۷۹ درصد هم از نظر آموزنده بودن در حد زیاد موفق ارزیابی کرده‌اند.

“حکایت‌های کمال” شبکه دو سیما هم توانست در حدود شش‌هفته‌ای که میهمان خانه‌های مردم بود ۱/۲۵ درصد از هم‌وطنان را پای خود بنشاند که ۴ /۸۵ درصد از آن‌ها در حد زیاد از این سریال رضایت داشته‌اند. ۱ /۸۴ درصد از بینندگان، این سریال را از نظربازی هنرپیشه‌ها، ۸ /۸۰ درصد ازنظر آموزنده بودن، ۵/۷۹ درصد ازنظر تیتراژ، ۵/۷۹ درصد ازنظر باورپذیر بودن شخصیت‌ها و ۱/۷۸ درصد ازنظر جذابیت داستان آن را در حد زیاد موفق دانسته‌اند.

“به رنگ خاک” شبکه یک سیما هم ۴/۲۲ درصد بیننده پای خود نشانده است که ۴/۶۸ درصد در حد زیاد و ۴/۲۹ درصد در حد کم از آن رضایت داشته‌اند و ۲/۲ درصد هم اصلاً از آن راضی نبوده‌اند. در میان جنبه‌های مختلف سریال “به رنگ خاک”،۷/۷۵ درصد از بینندگان آن را ازنظر بازی هنرپیشه‌ها و ۴/۶۸ درصد هم ازنظر تیتراژ سریال آن را در حد زیاد موفق ارزیابی کرده‌اند.

سریال خارجی هشدار برای کبرا ۱۱ که از شبکه پنج سیما پخش شده است نیز ۵/۱۰ درصد بیننده پای خود نشانده است و سرقت پول دیگر سریال خارجی این شبکه‌ها ۵/۳ درصد بیننده داشته است.

شایان گفتن است زمانی که این نظرسنجی انجام شده است سریال “زیر همکف” شبکه یک سیما در آغاز پخش قرار داشته و امکان نظرسنجی از آن نبوده است و در نظرسنجی بعدی میزان بیننده آن اعلام خواهد شد.

در میان سریال‌های تکراری هم که از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود “دلدادگان” با ۱۳ درصد و “بانوی عمارت” با حدود ۱۰ درصد بیننده در صدر سریال‌های تکراری قرار گرفته‌اند. این دو سریال در یک ماه گذشته از شبکه آی فیلم برون‌مرزی پخش‌شده‌اند.

۶ /۲۸ درصد از مردم با پخش سریال‌های تکراری در حد زیاد موافقند و در مقابل ۹ /۲۵ درصد از آن‌ها هم در حد کم نسبت به پخش سریال‌های تکراری از شبکه‌های مختلف سیما نظر مثبت دارند و ۵ /۴۵ درصد از مردم هم اصلاً با پخش سریال‌های تکراری موافق نیستند.

۶ /۳۴ درصد از مردم هم سریال‌های شبکه نمایش خانگی را دنبال می‌کنند و در مقابل ۴/۶۵ درصد آن‌ها اصلاً این مجموعه‌های نمایشی از شبکه نمایش خانگی را تماشا نمی‌کنند.

۳ /۲۱ درصد از مردم هم پای سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای می‌نشینند و در مقابل ۷/۷۸ درصد از آن‌ها اصلاً سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا نمی‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع