X

بایگانی دی 10, 1398

دفتر سینمایی

«خندوانه» با ساختاری جدید روی آنتن می رود/اعلام زمان پخش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده برنامه تلویزیونی «خندوانه» از پخش فصل جدید این برنامه از نیمه اسفندماه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، «علی احمدی» درباره آغاز فصل جدید «خندوانه» گفت: فصل جدید برنامه از اسفندماه با ساختاری جدید به روی آنتن خواهد رفت.

وی درباره حضور رامبد جوان و جناب خان نیز توضیح داد: قطعا برنامه با اجرای رامبد جوان و حضور جناب خان به روی آنتن خواهد رفت و تلاش بر این است که بتوانیم مانند فصل های قبل دل مردم را شاد کنیم.

احمدی درباره شیوه پخش خندوانه نیز گفت: هنوز برنامه ریزی کامل نشده اما اگر جدول پخش شبکه تغییر کند، احتمالا با شب های پخش بیشتری مهمان خانه های مردم خواهیم بود.

این تهیه کننده همچنین اعلام کرد که فصل جدید به روال قبل در نوروز نیز پخش خواهد شد و تا ابتدای محرم به روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور فیلم های ایرانی در جشنواره روتردام هلند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فهرست فیلم‌های چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رتردام در کشور هلند با حضور سه فیلم از سینماگران ایرانی اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رتردام هلند از تاریخ ۲۲ ژانویه تا ۲ فوریه (۲ تا ۱۳ بهمن) در کشور هلند برگزار می‌شود.

در این دوره از جشنواره فیلم متری شیش و نیم به کارگردانی سعید روستایی در بخش صداها (Voices) و دو فیلم فیلم‌فارسی ساخته احسان خوش‌بخت و زنان به روایت مردان مردان از سعید نوری در بخش دیپ فوکس (Deep Focus) به نمایش گذاشته می‌شوند.  

متری شیش و نیم اولین نمایش بین‌المللی خود را در بخش افق‌های هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و در ادامه با حضور در چندین جشنواره بین‌المللی جوایزی از جمله بهترین کارگردانی و بازیگری جشنواره توکیو ژاپن را از آن خود کرد.  

فهرست کامل فیلم‌های چهل‌ونهمین جشنواره فیلم روتردام هلند روز ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) اعلام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرود گرگین‌پور درگذشت/ وداع با نوازنده‌ای از ایل قشقایی


فرود گرگین‌پور درگذشت/ وداع با نوازنده‌ای از ایل قشقایی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنر حاصل جمع تفکر، تخیل و تجسم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داور بخش فیلم‌نامه جشنواره آسوریک خطاب به هنرمندان فعال حوزه سینما گفت: سینما یعنی تصویر، تا زمانی که می‌توانید با تصویر حرف بزنید از نوشتن دیالوگ پرهیز کنید. هنر حاصل جمع تفکر، تخیل و تجسم است و برای یک کار هنری باید این سه اصل اتفاق بیفتد.

به گزارش سینماپرس، علی‌اکبر قاضی‌نظام روز سه شنبه در نشست تخصصی ساختار فیلم‌نامه کوتاه در دومین روز شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «آسوریک» در سینما اشراق زاهدان با تاکید بر اهمیت مطالعه افزود: باید به مثلث «بخوان،  بنویس و ببین» توجه کرد به گونه‌ای که این مثلث در برنامه هفتگی‌تان قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه کتاب‌هایی در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی، داستان‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی و کتاب داستان و قصه بخوانید، بیان کرد: جامعه ما از بی‌سوادی رنج می‌برد،  باید زمانی برای نوشتن بگذارید و زمانی را هم به فیلم دیدن اختصاص دهید. فیلم‌ را ببینید، نقدش را بخوانید و بعد باز آن فیلم را ببینید و دقت کنید به اینکه چه چیزهایی از آن به نظرتان نیامده است.  
داور جشنواره آسوریک در بخش دیگری از این نشست تخصصی گفت: دقت کنید که چالش و درگیری در فیلم‌نامه بین شخصیت‌های هم‌وزن باشد تا بتواند اثر را تماشایی کند.
فیلم‌نامه و نمایش‌نامه نویس سینما و تئاتر بیان کرد: هنر حاصل جمع تفکر، تخیل و تجسم است و برای یک کار هنری باید این سه اصل اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: ایراد وارده بر فیلم‌نامه‌های ارائه شده به جشنواره آسوریک زاهدان این است که باید از علاقه‌مندان دعوت می‌کردند تا به مسائل بومی منطقه بپردازند.
قاضی‌نظام در بخش دیگری از این نشست تخصصی بیان کرد: «نگو و نشان بده» را ملکه ذهن خود کنید. آنگاه برای نوشتن یک صحنه تصویری تلاش خواهید کرد،  تحقیق یکی از مولفه‌هایی است که می‌تواند به نگارش فیلم‌نامه صحیح کمک شایانی کند. اگر طرح داستانی شما خوب باشد، همچنان فیلم‌نامه خوبی خواهید داشت.
شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «آسوریک» از ۹ تا ۱۲ دی ماه جاری در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان برپاست.

به گزارش ایرنا عضویت در شورای طرح و برنامهٔ گروه کودک ونوجوان،  برندهٔ دیپلم افتخار به عنوان بهترین فیلم‌نامه در هفتمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان اصفهان به خاطر فیلم نیاز،  برندهٔ لوح بلورین بهترین فیلم‌نامه از سوی کانون فیلم‌نامه نویسان و بهترین فیلم‌نامه ازسوی منتقدان سینمایی به خاطر فیلم نیاز،  برندهٔ لوح بلورین و دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه در پنجمین جشنوارهٔ فیلم دفاع مقدس به خاطر فیلم پایان کودکی،  برندهٔ دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه از سوی کانون فیلم‌نامه نویسان به خاطر فیلم پایان کودکی و بهترین فیلم‌نامه نویسان از سوی منتقدان سینمایی به خاطر فیلم پایان کودکی از جمله عناوین و افتخارات علی‌اکبر قاضی‌نظام است.

شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان آسوریک با حضور ۱۱ استان کشور در بخش‌های فیلم، فیلم‌نامه و عکس از ۹ دی ماه جاری در زاهدان آغاز بکار کرد.

به گفته حسین مسگرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان این جشنواره با حضور ۲۴۰ هنرمند و فیلمساز کشور به اجرا در آمد که یک اقدام ارزشمند در بهبود فضای فرهنگی سیستان و بلوچستان و معرفی شایسته از چهره واقعی استان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چالش‌های مهاجرت سلبریتی‌ها از زبان پدرشوهر سابق مهناز افشار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «محمدعلی رامین» عنوان کرد: انواع سرخوردگی‌ها ، بیماری‌ها و مرگ‌های مبهم به سراغ بعضی سلبریتی‌هایی می‌آید که مهاجرت‌هایی از ایران به کشورهای دیگر داشته‌اند.

به گزارش سینماپرس، مهاجرت از کشور و رفتن به کشورهای دیگر فی نفسه امر مشکل دار و منفی نیست اما اینکه افراد به چه دلیل و با چه قصد و نیتی کشور را ترک کنند، گاهی ابهاماتی را ایجاد می‌کند، یکی از مسائلی که از گذشته تاکنون محل بحث بوده است، مهاجرت اهالی هنر است.

«محمد علی رامین» را اغلب به عنوان معاون مطبوعاتی دولت دهم می‌شناسند؛ اما او پیشینه‌ای طولانی در عرصه هنر و رسانه دارد؛  ۴۹ سال پیش در تالار فرهنگ دزفول تئاتر بازی می‌کرد؛ برخی از اشعار چهل سال اخیرش در سبک‌های مختلف، خاطره انگیز و خواندنی است.

وی دو سال (۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲) در کانال آزاد تلویزیون آلمان برنامه هفتگی «سیمای نور» را به زبان فارسی و آلمانی تهیه و تولید و اجرا کرده است؛ یک سال (۱۳۷۳ تا ۷۴) معاون فرهنگی مؤسسه رسانه‌های تصویری وزارت ارشاد بوده؛ از سال ۱۳۷۷ مدیر صاحب امتیاز و مسئول ماهنامه امامت بود و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۵ مسئولیت‌ها و فعالیت‌های متنوعی در صدا و سیما داشته است (عضو مدیران مؤسس شبکه چهار سیما، مشاور فرهنگی سیاسی همین شبکه، مشاور اداره کل تأمین برنامه خارجی سیما، تحلیل گر واحد مرکزی خبر، تهیه کننده چندین مجموعه برنامه مستند، مجری و کارشناس ده ها برنامه فرهنگی علمی و مستند شبکه چهار و…)؛ عضو هیأت اسلامی هنرمندان و…را برعهده داشته است.

در این مصاحبه تلاش کردیم پدیده «مهاجرت و سلبریتی‌ها» و نسبت آن با گام دوم انقلاب اسلامی را از نگاه  «محمدعلی رامین» مورد بررسی  قرار دهیم:

*نظر شما درباره «مهاجرت چهره‌ها»، از ورزشکار و داور و شطرنج باز تا هنرپیشه و مجری تلویزیونی به خارج از کشور چیست؟

–  پدیده مهاجرت، یک «سکه دو رو» است؛ از یک طرف ناشی از نبرد بی امان تبلیغاتی دشمنان علیه کشورمان برای فرسایش سرمایه اجتماعی ماست و از طرف دیگر، نشانه «جهانگرایی» ایرانیان است که فراتر از مرزهای جغرافیایی تنفس می‌کنند و افق نگاهشان وسیع تر از سرزمین پدرانشان است و حضورشان در هر کجای دنیا، به مرور زمان، باعث شکل گیری هسته‌های انسانی با هویت «فرهنگ ایرانی» خواهد شد.

*اما با مشاهده بسیاری از نشانه‌ها، این دیدگاه شما بر واقعیات منطبق نیست و سوال برانگیز است…

– متوجه ابهامات پیش آمده در ذهن شما هستم…

*پس لطفاً بفرمایید، وقتی سلبریتی‌ها که غالبا به صورت «قهر» از کشور خارج می شوند و بعضاً در خدمت رسانه‌های بیگانه و زیر پرچم بیگانگان قرار می‌گیرند، چگونه ممکن است، خودشان موجب شکل گیری هسته‌هایی با هویت ایرانی بشوند یا به چنین هسته‌هایی نزدیک بشوند!؟… اصولاً آنها قبل از خروج از کشور، با هویت ایرانی خودشان فاصله گرفته بودند…

– بحث مهمی است که تا به حال کمتر مورد بررسی قرار گرفته؛ بنابراین در اینجا برخی از زوایای موضوع را با شما در میان می‌گذارم تا بعداً با دقت و جامعیت بیشتری مورد مطالعه و بحث کارشناسی قرار بگیرند:
نکته اول این که سالانه ده‌ها هزار نفر با انگیزه‌های شخصی کاملاً متنوع، مهاجرت می‌کنند که گاهی تعدادی چهره مشهور هم در میان آنها دیده می‌شود که غالباً آنها هم دلائل شخصی خاص خود را دارند، هر چند رنگ و لعاب سیاسی به آن بدهند.  

دوم این که در این ماجرا، هر چند خود مهاجران اغلب با «ساده انگاری» و «خیالات موهوم»، سرنوشت خود را به دست «آرزوها» می‌سپارند، اما نباید ما نیز همه چیز را مقطعی نگاه کنیم و صرفاً ظاهر قضایا را در نظر بگیریم و چشم اندازهای آینده را از نظر دور بداریم.

سومین نکته مهم این است که «ترک دیار» توسط هر هموطنی و به هر بهانه‌ای، همواره با یک احساس دوگانه همراه است، یکی «دل کندن» از بخش عمده داشته‌ها و ریشه‌ها و پیشینه‌هاست و دیگری «دل بستن» به آن چه نامأنوس و نا آشناست…

نکته چهارم؛ این افراد که تا قبل از کوچ کردن از وطن، هیچ شناخت واقعی از محیط جدید خود نداشته و حداکثر در حد یک مسافرت تفریحی یا گزارشات آشنایان، اطلاعاتی سطحی را مبنای تصمیم خود قرار داده اند، خودشان هم نمی‌دانند که در شرایط غیر قابل پیش بینی غربت، چگونه رفتار خواهند کرد.

پنجمین نکته این که، بعد از مهاجرت و دل کندن از میهن، وقتی به مرور زمان، واقعیت‌های ناخوشایند، گریبانگیر زندگی روزمره افراد شد، اندک اندک حس نوستالژیک خیالی قبل، زائل می‌شود و احساس خلاء و رنج غربت و تنهایی بر ذهن و روان اشخاص مستولی می‌شود؛ آن چنان که هر کسی برای فرار از تنهایی و دوری از بیهودگی و نیفتادن در انواع باندها و دام های تباهی، به دنبال نجات خود و یا کمک به هموطنانش، به همدیگر نزدیک می‌شوند… 

*این‌هایی که ما می‌شناسیم، افرادی «خود محور» هستند که اگر هم صحبت از «مردم» می‌کنند، برای جذب و جلب حمایت آنها نسبت به خودشان است، نه این که در صدد حمایت از مردم باشند.

– حتی اگر خصلت بسیاری از اشخاص همین باشد، اما در دیار غربت، ناگزیرند تا در عمل نشان بدهند که «واقعاً مردمی» هستند؛ از طرف دیگر، همین ارتباطات در یک فرایند زمانی سیال که ممکن است حتی از نسلی به نسل‌های دیگر منتقل شود، با انگیزه‌هایی کاملاً مغایر با احساسات کنونی، در اطراف و اکناف جهان، منجر به پدیده «هسته های ایرانی» خواهد شد و تعجب نکنید که وجود همین هسته‌ها در پیوند با سایر اقلیت‌های ساکن، بعد از این روزگار هیجانی امروز، از ضروریات گام دوم انقلاب اسلامی ارزیابی خواهد شد و بستری برای تحقق تمدنی نوین در عرصه جهان می‌شوند.

*یعنی شکل‌گیری «هسته‌های ایرانی» به این سادگی که شما بیان می‌کنید، اتفاق می‌افتد؟ و دولت‌های مخالف ایران و گروه‌های نژادپرست غربی ضد ایرانی مانع آنها نخواهند شد؟

– حتماً آنها مانع تراشی‌ها و دشمنی‌های خود را بکار خواهند گرفت و اتفاقاً هرچه مخالفت‌ها و خصومت‌ها و تحقیرها و توهین‌های نژادپرستانه و انواع تخریب‌ها و آزارهای رسانه‌ای بیشتر باشد، تحقق پیوندهای ایرانیان با همدیگر و با دیگر اقلیت‌های مهاجر بیشتر می‌شود.

*بسیاری از این مهاجران که معمولاً در کشور خودشان هم تلاش می‌کردند تا «همرنگ جماعت غرب» بشوند، چطور ممکن است در سرزمین آرزوهایشان، تغییر گرایش دهند و به هویت ایرانی و فرهنگ ملی پدرانشان بر گردند و یا با سایر اقلیت‌های مسلمان مهاجر پیوند بخورند؟

– عرض کردم که این تحولات ذهنی و فکری و رفتاری، یک فرایند زمانبر است و دفعتاً پیش نمی‌آید. حوادث سیاسی منطقه‌ای و جهانی، اتفاقات پر تعارض اجتماعی و فراز و فرودهای اقتصادی، در تسریع یا تعویق این تحولات فکری و رفتاری مهاجران، مؤثر خواهد بود.

فراموش نکنیم که وقتی افرادی، فارغ از درگیری‌های فرساینده رسانه‌ای در داخل، با انبوهی از مشکلات شخصی و خانوادگی و اجتماعی در غربت مواجه بشوند، غالباً روحیات و حساسیت‌هایشان تغییر خواهد کرد و نگاهشان به کشورشان از راه دور، نگاهی کاملاً دگرگون و متفاوت خواهد بود.

ضمن این که هوشمندی افراد شاخص مهاجر در تشخیص موقعیت ها و بهره گیری از «منافع مشترک ایرانیان» در همگرایی با سایر مهاجرین، حتماً تعیین کننده خواهد بود.

*تجربه چهل سال گذشته نشان داده که دولت‌های متخاصم غربی، معمولا مهاجران مسلمان، بویژه ایرانیان را برای مقابله با منافع ملی کشورهای مادر بکار گرفته اند؛ حالا چرا باید جریان در آینده برعکس بشود؟

– سخن شما درست است؛ اما آیا نمی‌توان انتظار داشت که تجربه چهل ساله اول، درس و عبرتی آموزنده برای چهل ساله دوم بشود؟ در ضمن فقط تعداد خیلی کمی از مهاجران، خودشان را در اختیار دول متخاصم قرار می دهند و اکثریت قریب به اتفاق آنها مشغول زندگی شخصی خود می‌شوند و در انزوای اجتماعی، روزگار می گذرانند و البته تا پیش از این، اکثر آنها یا در فرهنگ جوامع غربی غرق شده‌اند و یا با آن سازگاری نشان می‌دهند.

*به جز این تجربه چهل ساله، شما چه عواملی را برای تغییر نگرش مهاجران ایرانی در جهت تشکیل هسته‌های مشترک المنافع، مؤثر می دانید؟

– فعلاً فهرستی از این عوامل تحول آفرین را، عرض کنم که هر کدام در جای خود قابل شرح و بسط هستند:
۱= تغییر سیاست خارجی جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی که آثار غیرقابل پیش بینی بر شرایط منطقه و رفتار غرب خواهد داشت و ایرانیان را از ملتی «همیشه متهم و  همیشه پاسخگو» به مردمانی «پرسشگر» در عرصه جهان تبدیل خواهند کرد.

۲= افول ابرقدرتی آمریکا و تزلزل رابطه آن با اروپا، که تغییرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراگیری را بنیان می گذارد.
۳= ایرانیان که بعضاً افرادی برجسته، متخصص و نخبه علمی هستند، با تجربه آموزی از سایر ملل، به ویژه غربی ها، چه بسا از این پس، به گسترش منافع جمعی خود در کشورهای محل سکونت خویش روی آورند.
۴= آشنایی با مهاجران سایر کشورهای اسلامی که در وضعیت بحرانی و جنگ و اشغال کشورهایشان آواره شده اند و حالا در شرایط مشابهی با ایرانیان قرار دارند، ذهنیت بسیاری از مهاجران ایرانی را نسبت به مملکت اسلامی خود تغییر خواهد داد.
۵= بهره گیری از «شبکه های اجتماعی» در شکست انحصار رسانه های فراگیر و مسلط، نقشی بسیار تعیین کننده در اصلاح وضعیت کنونی و استقلال عمل مهاجران ایرانی خواهد داشت.
۶= سلبریتی های هنری و غیره نیز در جای خود، بعد از مدتی تجربه اندوزی، نقشی تازه را برای عزت و اقتدار و اعتبار ملی ایرانیان برعهده خواهند گرفت.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فاجعه سردشت به روایت «حال همه ما خوب است» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا همتیان،‌ کارگردان نمایش «حال همه ما خوب است» عنوان کرد: این نگاه که ما هیچگاه در آثار هنری‌مان نباید کارهایی را تولید کنیم که باعث اذیت ذهن مخاطب شود اشتباه است. خود مبحث تئاتر دفاع مقدس و ضد جنگ می‌تواند مخاطب نسل جوان ما را تربیت کند و اثر مثبت بر آینده‌اش بگذارد.

به گزارش سینماپرس، نمایش «حال همه ما خوب است» نمایش برگزیده بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی علیرضا همتیان اجرایش را از سوم دی ماه در تماشاخانه سرو آغاز کرده است.

بازیگران این نمایش پریسا دوستی، نازنین حسنی، پارسا فریدونی، رضا یاوری هستند.

 «حال همه ما خوب است» روایتی تلخ از فاجعه سردشت است/ نمایشی مستند با چاشنی تخیل

داستان از این قرار است که ناصر، پدر خانواده زندگی‌اش در سردشت از طریق شکار کبک می‌گذرد. وی یکی از روزهایی که برای شکار یبرون رفته است موقع بازگشت به خانه متوجه بمباران شیمیایی شهرش می‌شود. وی سراسیمه به خانه می‌آید تا از حال زن، دختر و پسرش با خبر شود اما متأسفانه آنها شیمیایی شده‌اند.

این نمایش با تم دفاع مقدس دارای داستان غم انگیزی است که در سردشت زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق رخ داده است. بمباران شیمیایی سردشت بمبارانی بود که نیروی هوایی عراق از ۷ تیر۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی در چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت (از توابع استان آذربایجان غربی) انجام داد. در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر جان‌باخته و ۸۰۰۰ تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

علیرضا همتیان کارگردان این نمایش در عرصه نمایش‌های دفاع مقدس دستی بر آستین دارد و در شهر زنجان، شهری که ساکن آن است نیز در این عرصه کار کرده، حتی کارهای عروسکی‌اش نیز ضد جنگ و در عرصه دفاع مقدس بوده است. همتیان خود کُرد است علی رغم اینکه در زنجان زندگی می‌کند بنابراین برایش اجرای این نمایش خیلی مهم بوده هر چند معتقد است که به قصد تعصبات قومیتی کار را به اجرا نرسانده است.

درباره نمایشنامه حال همه ما خوب است و شرایط تئاتر دفاع مقدس با علیرضا همتیان به گفت‌وگو نشستیم:

*به عنوان سؤال نخست بفرمایید چه دغدغه‌ای شما را به سمت اجرای نمایشی درباره بمباران سردشت کشاند، آیا تعصب قومیتی شما به عنوان یک کُرد باعث شد به این عرصه بپردازید؟

-من اینطور نمی‌توانم بگویم که صرفا تحت تأثیر تعصباتم قرار گرفتم، چون صرفا آدم تعصبی نیستم و همه طور آهنگی را گوش می‌دهم و همه نوع موضوعی را هم در عرصه دفاع مقدس دوست دارم.

واقعیت این است که بحث بمباران شیمیایی یا جزئی‌تر بگویم بحث بمب یا شیمیایی یا جنگ آزاردهنده است، شاید هم بخشی به همین تعصب من ناخودآگاه چون یک کُرد هستم بازگردد اما من متن سروش را که خواندم حس وحشتناکی به من دست داد و همذات پنداری با این موضوع کردم و حس مرگ وجودم را فراگرفت.

متن اصلی نمایشنامه مونولوگ بود اما تصمیم گرفتیم برای جذاب تر شدن قصه کاراکترها را بدان اضافه کنیم

خیلی سخت است یک مردی به خانه برگردد و ببینند که دیگر زن و بچه‌اش زنده نیستند، حتی نمایش چنین دردی خیلی سخت است البته این را هم بگویم که متن اصلی یک مونولوگ بود یعنی فردی که این مسائل را برای مخاطبان تعریف می‌کند اما به نظر من افزودن کاراکترهای اعضای خانواده خیلی قصه را گویاتر می‌کند به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم اعضای خانواده را به متن اضافه کنیم.

خیلی از کسانی هم که کار را در جشنواره یا اجرای عموم در زنجان دیدند به من گفتند که بهتر شد که کاراکترها به قصه اضافه شدند چرا که نمایش را از خسته کنندگی خارج کرد در نهایت اینکه به طور ناخودآگاه و براساس تجربه هم به این نتیجه رسیدم که مصیبتی که سر این انسان‌ها آمده اعم از کُرد وغیر کُرد بخش‌هایی را به کار اضافه کنم تا گویای قصه شود.

*در زمینه زلزله خیلی شنیده‌ایم مردان یا کسانی که بیرون از منزل بودند یک مرتبه زلزله آمده و اعضای خانواده‌شان را در منازلشان از دست داده‌اند اما درباره جنگ خیلی ازاردهنده تر است…شما خودتان درباره جنگ چطور فکر می‌کنید؟

-بله همینطور است زلزله باز یک امر طبیعی است اما جنگ به ما تحمیل شده بود و این آزارش بیشتر بود. من هم زمان جنگ دبیرستانی بودم، در جبهه هم فعالیت کردم و آن جو و فضا را درک کردم هیچکس این شرایط را دوست ندارد من گاهی در جاده یک گنجشک به ماشینم می‌خورد تا چند روز حالم بد می‌شود وای به حال جنگ که انسان‌هایی بیگناه در آن کشته می‌شوند.

*با توجه به تلخ بودن موضوع نمایشنامه در عرصه جنگ این تصور برایتان اینجاد نشد که ممکن است مخاطب پس زده شود یا اینکه تلخی کار مخاطب را تحت تأثیر زیادی قرار بدهد که بخواهید نمایشنامه را تعدیل کنید؟

-البته من نیتم این نبوده که مخاطب را آزار دهم اما به نظر من اگر هم مخاطب اذیت شده این خیلی خوب است. این نگاه که ما نباید هیچگاه اذیت بشویم نگاه خوبی نیست اتفاقا می‌تواند برای مخاطب نسل جوان ما تأثیر مثبت داشته باشد تنفر او را از جنگ زیاد کند و نیت جنگ را در دل او کاهش دهد.

اینکه مخاطب برای جنگ به فکر خانواده‌اش باشد ترس در دلش ایجاد شود و مسائلی از این دست خوب است اینکه ما بگوییم چقدر جنگ بد است برای آینده هم تأثیرگذار است.

*آقای همتیان با توجه به نمایشنامه که بهرحال اتفاقی بوده که در سردشت رخ داده و این بمباران شیمیایی صورت گرفته اما درباره قصه نمایش چقدر واقعیت و چقدر تخیل آمیخته شده است؟

-یک بخشی از نمایشنامه مستند است یکی از کاراکترهای این داستان به نام اسیره به معنی ستاره که دختر خانه است و دختربچه‌ای است، وجود داشته است. من هم تحقیقاتی کردم متوجه شدم کاراکترهایی که آنجا فوت کردند واقعیت دارند اما به هرحال طبیعتا تخیلات نویسنده هم با کار آمیخته شده است.

*نخستین بار کار را برای اجرا در کجا آماده کردید؟

-من واقعیت کار را برای اجرای عموم آماده کردم و تصمیم به اجرای جشنواره‌ای نداشتم. من کُرد بیجار هستم با نویسنده کار همشهری هستم، اما ساکن زنجانم و کار را برای زنجان آماده کردم.

بچه‌های گروه به من گفتند که یک جشنواره‌ای به نام مرصاد وجود دارد که کار را می‌توانیم آنجاعرضه کنیم، من هم مخالفت نکردم اما به آن جشنواره نرسیدیم. برای جشنواره تئاتر فتح خرمشهر ما نمونه کار فرستادیم و آنجا اجرا رفتیم و خوشبختانه در بخش‌هایی چون بازیگری دوم مرد، تقدیر از بازیگر زن، رتبه سوم کارگردانی و نویسندگی جوایزی گرفتیم. البته من یادم نمی‌رود که در فضای خیلی بدی اجرا رفتیم به لحاظ امکاناتی اصلا مناسب نبود.

از جشنواره‌ها متنفر هستم، فضای جشنواره مرا اذیت می‌کند. سالها هم در جشنواره شرکت نکردم

من اینجا باید به این نکته اشاره کنم که شخصا از جشنواره‌ها متنفر هستم، فضای جشنواره مرا اذیت می‌کند سالها هم در جشنواره‌ها شرکت نکردم و اگر از مرکز هنرهای نمایشی آمار مرا بگیرید، متوجه می‌شوید که چه می‌گویم. من مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد تئاتر عروسکی دارم حتی در عرصه عروسکی هم تئاترجنگ و دفاع مقدس کار کردم اما گاهی هم پیش آمده که در جشنواره‌ای شرکت کرده باشم.

*چطور شد به اجرای تهران در تالار سرو رسیدید؟

-در اختتامیه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر به ما گفتند که قرار است از چهار گروه از سوی حوزه هنری و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای اجرا در تهران حمایت کنند. یکی از گروه‌هایی که انتخاب شده بودند ظاهرا کنسل شده بود که به ما گفتند ما در تهران اجرا برویم البته فراهم کردن اجرای ما در تهران خیلی عجله ای شد و شرایط برایم سخت بود.

فراهم کردن امکانات اجرا از بروشور و بنر تا تبلیغات و دکور و مسائل دیگر خیلی در تهران دشوار است همه چیز می‌بایست عجله‌ای جور شود برای ما هم همینطور شد بهرحال ما هم از شهرستان آمدیم و خیلی به این شرایط عادت نداشتیم.

فعلا هنوز هیچ کمک هزینه‌ای از سوی انجمن تئاتر دریافت نکردیم ولی قرار است پرداخت شود ما هم حقوق معلمی‌مان را آوردیم و فعلا به شکر خدا خرج می‌کنیم.

*استقبال از کار در تهران و سالن سرو چطور بوده آیا راضی هستید؟

-ببینید ما روز اول تنها بیست نفر مخاطب داشتیم که من نگران بودم و تصور می‌کردم که خیلی کم است اما دوستان ما در تهران گفتند که برای روز اول و با این شرایط اقتصادی مردم و آلودگی هوا خیلی هم خوب بوده و به شکر خدا در شب‌های دیگر به پنجاه نفر و بیشتر هم رسیده است.

*در عرصه دفاع مقدس و جنگ چه اندازه کار نمایشی داشتید؟

-من تقریبا هشتاد درصد کارهایم در این عرصه بوده است حتی کارهای عروسکی‌ام که به جشنواره تئاتر دفاع مقدس هم راه یافته باز هم در همین حوزه بوده است. مثل کار «شب بخیر عزیزم» که در اهواز جایزه گرفت و یک کار ضد جنگ بود.

*به عنوان یک فرد پرتجربه در عرصه تئاتر مقدس کار کردن در این حوزه را به لحاظ نمایشی چطور ارزیابی می‌کنید آیا شرایط کار در این عرصه نسبت به سایر حوزه‌های نمایشی بهتر است؟

-خب واقعیت این است که در گذشته شرایط بهتر بود الان شاید بتوانم بگویم به دلائلی چون ممکن است کم توجهی مسئولان باشد یا بخشی هم به خود هنرمندان باز می‌گردد که نتوانستند با کارهایشان مخاطب را جذب کنند.

شاید شرایط پنج یا شش سال پیش برای فعالیت در عرصه تئاتر شرایط متفاوت بود الان هنرمند در همه زمینه‌ها باید بدود و کمتر هم به او بها داده می‌شود علتش را هم نمی‌دانم من هم آدمی هستم که خیلی موقعیت‌ها را چشیده‌ام و من همیشه دلهره این را داشته‌ام که نکند دراین عرصه دیگر نتوانم کارم را به صحنه ببرم. گاهی هم در سوژه‌هایم به مسائل بعد از جنگ پرداختم.

*شرایط کار تئاتر در شهر محل سکونت شما زنجان به چه صورت است؟ آیا هنرمندان زنجان فعال هستند؟

-هنرمند در هر جایی دوست دارد کار کند و همیشه فعال است. خیلی‌ها گاهی به ما می‌گویند شما چرا کار نمی‌کنی بعد که ما جلو می‌آییم می‌بینیم هیچکس دورمان نیست. برخی شاید بگویند که تئاتری‌ها خیلی حساس و زیاده خواه هستند. من هم کار عروسکی برای بچه‌ها کرده‌ام در همه موضوعات حتی برای شاد کردن بچه‌ها اما حتی پول سالن هم گاهی در نمی‌آید.

برخی شاید بگویند که تئاتری‌ها حساب و زیاده خواه هستند، اما واقعا اینطور نیست!

خیلی مسائل چون مسائل مالی از سالن گرفته تا بنر شهرداری ما را ناامید می‌کند. گاهی برای یک بنر به شهرداری مراجعه می‌کنیم و اتفاق افتاده که شهرداری از ما سیصد بلیت مجانی خواسته خب اینها توجه نمی‌کنند که این سیصد بلیت برای چند روز ما می‌شود چطور می‌توانیم این اندازه بلیت رایگان بدهیم؟ اینها حتی شده باید بیایم و از ما بلیت بخرند تبلیغات کارمان را هم انجام دهند.

*تصمیم دارید در جاهای دیگر شهر و کشورهای دیگر هم به صحنه بروید؟

-من حرفی از کشور که نزدم بهرحال خیلی شرایط سخت است اما بدم نمی‌آید که این اتفاق هم بیافتد و حرفم را هر جایی بزنم من در نمایشنامه سعی کردم تا جایی که می‌توانیم آن را فرامکانی کنیم و از جغرافیا دورش کنیم اما بهرحال این در ذهنم هست که در شهرهای دیگر هم به صحنه بروم حتی برای بیجار هم درخواست دادیم اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم خصوصا دوست دارم در شهرهای کُردنشین اجرا برویم اگر خدا بخواهد و مسئولین هم یاری کنند این اتفاق بیافتد.

*بازیگران نمایش تغییر نکرده‌اند؟

-بازیگران اصلی آقای یاوری از بازیگران خوب زنجان و پریسا دوستی تغییر نکرده‌اند اما متأسفانه دو بازیگر دختر و پسر خانواده دانشجو بودند در جشنواره همراه ما بودند اما به تهران نتوانستند بیایند و ما آنها را جایگزین کردیم.

*نکته پایانی؟

-امیدوارم شرایط تئاتر با کمک و توجه مسئولان به طور کلی بهتر شود و مردم هم بتوانند برای تئاتر خرج کنند. الان به هر کسی که می‌گوییم تئاتر ببین به ما می‌گوید که رایگان بلیت بدهیم من به خیلی‌ها گفتم که چرا باید بلیت تئارت رایگان باشد عده‌ای گاهی از ما توقع بلیت رایگان دارند مگر بلیت سینما را رایگان می دهند که بلیت تئاتر رایگان باشد؟ ما شده بلیت رایگان هم بدهیم اما این فرهنگ خرید بلیت تئاتر هم باید جا بیافتد و هیچکس توقع نداشته باشد که به لحاظ آشنابازی بلیت رایگان بگیرد.

*ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. موفق باشید.

من هم ازشما و خبرگزاری‌تان متشکرم.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی مشکلات محیط‌زیست کوهستان‌ها در «چرخ» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «چرخ» امروز سه شنبه ۱۰ دی به محیط‌ زیست کوهستان‌ها می پردازد.

به گزارش سینماپرس، هفتاد و سومین قسمت فصل ششم «چرخ» به موضوع مشکلات محیط‌ زیست کوهستان‌های ایران اختصاص خواهد داشت که این برنامه ساعت ۱۹ امروز، سه‌شنبه ۱۰ دی روی آنتن شبکه‌ چهار خواهد رفت. در این قسمت از برنامه‌ تلویزیونی «چرخ» سیاوش یالپانیان مجری-کارشناس میز طبیعت برنامه با رضوان سلماسی کوهنورد و فعال محیط‌ زیست گفتگو خواهد کرد.

محیط‌زیست کوهستان‌ها زیر ذره‌بین «چرخ»

نقش کوه در ایجاد ابر، پناهگاه زیست‌محیطی برای انواع گیاهان به‌ویژه گیاهان دارویی و گونه‌های مختلف جانوری، محلی برای ذخیره‌ یخچال‌های طبیعی و تامین آب شیرین آشامیدنی نقشی انکارناپذیر است. فرهنگ زیست‌ محیطی کوهستان از جمله مواردی است که باید کوهنوردان به آن توجه داشته باشند.

کوهستان به دلیل وجود منابع کانی، غنی از معادن و سنگ‌های باارزش هستند و افراد سودجو با استخراج‌های غیراصولی و غیرکارشناسی به تخریب آن دامن زده‌اند، به نحوی که برخی از کوه‌ها به مرور ناپدید شده‌اند و دیگر اثری از آنها باقی نمانده است.

در بخش دیگری از این قسمت «چرخ»، مائده‌ گیوه‌چین مهم‌ترین خبرهای روز دنیای دیجیتال را مرور خواهد کرد. گزارش محمدحسین جهان‌پناه از جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی یکی دیگر از بخش‌های هفتاد و سومین قسمت فصل ششم برنامه‌ «چرخ» خواهد بود.

مجله تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌ زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چالش‌های اقوام و اقلیت‌های دینی به روایت «تهران ۲۰» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «تهران ۲۰» امشب سه ‌شنبه ۱۰ دی ماه با حضور فرهاد پروین، استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبائی به چالش‌های اقوام و اقلیت‌های دینی در آستانه انتخابات می پردازد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «تهران ۲۰» امشب حقوق اقوام و اقلیت‌های دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از اجرا تا عمل و نقش آنها در سپهر سیاسی ایران را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

مخاطبان برنامه «تهران ۲۰» می توانند پیام های خود را راجع به موضوعات و محورهای برنامه از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۵۲۰ با دست اندرکاران برنامه در میان بگذارند.

«تهران ۲۰» روزهای زوج با اجرای محمد دلاوری و روزهای فرد با اجرای علی مروی از شنبه تا چهارشنبه هر هفته راس ساعت ۲۰ از شبکه ۵ سیما پخش می شود.

این برنامه کاری از گروه تهران و شهروندی است که به صورت مشترک یک هفته در میان به تهیه کنندگی محمد علی بازی و فرشید محمودی و با سردبیری سیدفرید موسوی روانه آنتن شبکه پنج سیما می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ جدیدترین تیزر فیلم سینمایی «۲۳ نفر»


فیلم/ جدیدترین تیزر فیلم سینمایی «۲۳ نفر»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش جهانی اثری از پویا سرایی در فرم «کنسرتینو»


پخش جهانی اثری از پویا سرایی در فرم «کنسرتینو»

مشاهده خبر از سایت منبع