سینماپرس: ششمین قسمت از برنامه شب سینما با حضور وحید جلیلی و محمد قوچانی با موضوع بررسی ۴۰ سال سینمای انقلاب پنجشنبه سوم بهمن به روی آنتن زنده شبکه چهار می رود.
به گزارش سینماپرس، در این قسمت از برنامه به آسیب شناسی سیاستی و رویکردهای سیاست گذاری سینما در ۴ دهه فعالیت سینمای ایران پرداخته خواهد شد.
به همین منظور محمد قوچانی روزنامهنگار و سردبیر بسیاری از نشریات و روزنامههای طیف اصلاحطلب، و وحید جلیلی روزنامه نگار و سردبیر سابق مجله سوره و سردبیر مجله زمانه مهمان های این قسمت از شب سینمایی شب های هنر خواهند بود.
«شب سینما» کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار است که هر هفته پنج شنبه شب ها ساعت ۲۳ با اجرای دکتر امیرحسن ندایی و تهیه کنندگی و سردبیری سجاد مهرگان به بررسی مسائل سینمای ایران با نگاهی متفاوت می پردازد.
سینماپرس: ۳۱۰اُمین برنامه شب خاطره وﻳﮋه شهادت سپهبد ﺣﺎج ﻗﺎﺳﻢ سلیمانی در تالار سوره حوزه هنری برگزار میشود.
به گزارش سینماپرس، پنجشنبه اول هرماه با حضور رزمندگانی از دوران هشت سال دفاع مقدس در تالار سوره حوزه هنری برگزار میشود.
این برنامه شب خاطره ویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است و میزبان حضور رزمندگان و سرداران دوران هشت سال دفاع مقدس و همرزمان این شهید بزرگوار است.
گفتنی است، این برنامه پنجشنبه سوم بهمنماه ساعت ۱۵ در تالار سوره حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ برگزار میشود.
سینماپرس: پس از انتقاد کیهان از انتشار بیانیه خانه تئاتر که همسو با سیاستهای ضدایرانی ترامپ، خواستار تحریم جشنواره فجر در اعتراض به جمهوری اسلامی شده بود، مدیرعامل خانه تئاتر واکنش نشان داد.
به گزارش سینماپرس، این مدیر فرهنگی(!) به جای توضیح و عذرخواهی، یک ویدئو منتشر کرده و در آن هشت دقیقه به کیهان و نویسندگان و خبرنگاران این روزنامه ناسزا میگوید! او حتی به همین مقدار بسنده نکرده و کار را به تکفیر کشانده و از عدم اعتقاد نویسندگان کیهان به خدا و پیغمبر خبر داده است.
وی با اظهار نظر کذب مدعی شده که دست کیهان در جیب مردم است و این روزنامه با مالیاتهای مردم منتشر میشود. اظهار نظری که سالهاست توسط ضدانقلاب یا افراد مغرض، به دروغ پراکنده شده، درحالی که منبع مالی کیهان، از بیتالمال و بودجه عمومی کشور مستقل است. اتفاقا این مدیرعامل خانه تئاتر است که سالها در مراکزی به ریاست مشغول است که متصل به بودجه بیتالمال هستند.
مدیرعامل خانه تئاتر همچنین در این ویدئو و متنی که زیر آن نوشته، کیهان را شعبان بیمخ دانسته است! این درحالی است که شعبان بیمخها کسانی هستند که در زمین آمریکا بازی میکنند و در جهت فرامین ترامپ، اهالی تئاتر را به شورش علیه جمهوری اسلامی فرا میخوانند.
گفتنی است، شهرام گیلآبادی طی سالهای اخیر، مدیریت نهادهای مختلفی را به عهده داشته است. وی طی مدتی که به عنوان معاونت امور بینالملل شهرداری تهران بود، به طور مکرر با هزینه بیتالمال به سفر خارجی میرفت! طوری که یکی از سایتهای خبری، وی را صاحب رکورد در سفر خارجی یک مدیر شهری معرفی کرده بود. گیلآبادی همچنین رئیس مرکز هنرهای نمایشی و مدیر رادیو نمایش، مدیر شبکههای رادیویی تهران و جوان، مدیرکل نمایندگیهای خارجی صداوسیما، معاون اطلاعرسانی و پژوهش مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران، عضو هیئتمدیره سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران و نایبرئیس هیئت مدیره موسسه مطبوعاتی همشهری و… بوده است. وی با وجود چنین مسئولیتهایی، طی سالهای اخیر به اجرای نمایشهای هنجارشکنانه رو آورد!
*کیهان
سینماپرس: دبیرخانه جشنواره فیلم و عکس «اخلاق پزشکی» اعلام کرد که ۴۸۷ اثر در سامانه این جشنواره ثبت شده است.
به گزارش سینماپرس، از بین ۲۰۱ اثر مستند که در جشنواره فیلم و عکس «اخلاق پزشکی» شرکت کرده اند، ۵۰ فیلم مستند برای رقابت نهایی انتخاب شد. همچنین از بین ۱۱۸ فیلم کوتاه که در این جشنواره حضور پیدا کردند، ۲۰ اثر وارد مرحله داوری شدند و همچنین ۱۰ اثر برای شرکت در بخش جنبی جشنواره انتخاب شد و در اختیار داوران قرار گرفت.
از بین ۱۶۸ عکس ثبتشده در سامانه جشنواره نیز ۳۶ عکس برای بررسی و داوری نهایی برگزیده شد.
آثار منتخب در بخش فیلم مستند
«ویزیت» به کارگردانی محمدحسین جبلی جوان، «مادر شهر» به کارگردانی مریمالسادات مومنزاده، «دوراهی» به کارگردانی زهرا محسنزاده، «دکتر صالحی» به کارگردانی محمد صفا، «خانم راول» به کارگردانی بهنام بیرموند، «سرنوشت بایگانی» به کارگردانی الهام آقالری، «بدون مرز» به کارگردانی مجید عزیزی، «نویز سفید» به کارگردانی عبدالقادر طهزاده، «همه نیمه من» به کارگردانی مهدی برزکی، «جنس سوم» به کارگردانی اصغر برقه، «رومو» به کارگردانی فرزاد جعفری، «اینجا آخر دنیا نیست» به کارگردانی بیژن همدرسی، «ترخیص» به کارگردانی مهدی انصاری، «حامی» به کارگردانی تورج کلانتری، «ترانه من» به کارگردانی مسعود کارگر، «من یک پرستارم» به کارگردانی مجتبی عباسی، «سر عشق» به کارگردانی مهتاب سلیمانی، «ملیکا» به کارگردانی رضا مجلسی، «شکوه» به کارگردانی پیام میرتبریزیان، «این یک جسد نیست» به کارگردانی غلامرضا حیدری، «امیلیا» به کارگردانی روحالله اکبری، «موسیو آرسن» به کارگردانی ستار کاکایی، «این خانه قشنگ است» به کارگردانی محمد پسران رزاق، «دعای خیر مردم» به کارگردانی ابوالفضل دودانگه، «خانهام دانشگاه» به کارگردانی رسول انتشاری، «قصهای در نزدیکی ما» به کارگردانی مجتبی کرم پور، «آقای فروزانفر» به کارگردانی منصور غلامی، «چیدا» به کارگردانی مصطفی کولیوندی، «درمانراه» به کارگردانی محمدرضا حاجمحمدحسینی، «رحم جایگزین» به کارگردانی اعظم نجفیان، «لسانالحکما» به کارگردانی فرید میرخانی، «غنچههای زندگی» به کارگردانی شیوا سرمست، «دوباره زندگی» به کارگردانی ناصر صفار، «لبشکری» به کارگردانی محمدرضا خیابانی تنها، «دارالمجانین تهران» به کارگردانی عطیه عطارزاده، «من با یک چمدان برگشتم» به کارگردانی احمد ظریف رفتار، «تیک تاک» به کارگردانی محمد میرکانی، «قدری آرامش» به کارگردانی سعید مازندرانی، «ثانیهها» به کارگردانی مژگان صیادی، «همنفس» به کارگردانی احمد نیک فرجام، «من هستم» به کارگردانی امیر زبانآور، «و خدایی که در این نزدیکی است» به کارگردانی مهرناز رضوانفرد، «کودکان سرطان» به کارگردانی نیرومند رومیانی، «مرگ پایان کبوتر نیست» به کارگردانی آزیتا رصافی، «دهلیز» به کارگردانی زهرا جباری و مهتاب محمدی، «بقراط زمانه» به کارگردانی نگین قاسمزاده، «جای خالی آقا یا خانم ب» به کارگردانی فیما امامی و رضا دریانوش، «تنگراه» به کارگردانی مهوش شیخالاسلامی، «بیستوشش درجه شرقی» به کارگردانی امیرمهدی نژادنیک و «داستان یک تولد» به کارگردانی سام سلیمانی و ایمان حمیدی.
آثار منتخب در بخش فیلم کوتاه
«قصهای در نزدیکی ما» به کارگردانی امیر صدیق، «ترخیص» به کارگردانی آزاده موسوی، «مانیکور» به کارگردانی آرمان فیاض، «غرقاب» به کارگردانی مسلم آقا کوچکزاده، «مشتری» به کارگردانی بهزاد شاهینپور، «گناه آخر» به کارگردانی مهدی جوزایی، «نعش» به کارگردانی مهناز ولیپور، «وقت قبلی» به کارگردانی فائزه بختیار، «کات» به کارگردانی رضا جمالی، «درون آینه» به کارگردانی مهدی یوسفعلی، «درخودماندگی» به کارگردانی محمود صادق ناطری، «جشن سالگرد» به کارگردانی کوروش سروشپور، «تاول» به کارگردانی مرتضی شمس، «سربهراه» به کارگردانی امیر داسارگر، «تروما» به کارگردانی عبدالحسین شفقی، «برای یک نفس» به کارگردانی سیدمجتبی حسینی، «فشارخون» به کارگردانی علی ثقفی، «لوپ» به کارگردانی مریم جاویدانفر، «محکوم» به کارگردانی سامان خالویی، «پاپیون» به کارگردانی انسیه چراغعلی و زهرا جسمانی.
آثار منتخب در بخش جنبی
«هدیه» به کارگردانی سید سجاد قافلهباشی، «شش هزار سال دستاورد تاریخ پزشکی» به کارگردانی محمد آقامیری، «سزارشگاه» به کارگردانی هادی امیری، «اتانازی» به کارگردانی علی اصغر صائبی، «ارتوپدی اطفال» به کارگردانی احمد ظریف رفتار، «شکوه»، «کودک آسمی» و «من خودم را معرفی میکنم» به کارگردانی فرید میرخانی، «اطبا و دود» به کارگردانی محمد عنبری و «پاچنبری» به کارگردانی محمدرضا حیدر.
عکاسانی که آثارشان به بخش داوری راه یافته نیز عبارتند از: نگین صدیقی، رسول اسمعلیپور، امیرحسین میدانچیان، عرفان سامانفر، فهیمه نیکرفتار، امیرعلی رزاقی، احمد تاجی، نیلوفر رخشان، مهدی بلوریان، هادی دهقان پور، سحر شمسیپور، سید علی رضویان، محمد آهنگر، مهسا ربیعی، احسان کمالی، پویا بیات، سمانه شیرازی، اصغر رجبی، نیرومند رومیانی، اسحاق آقایی، سید علی حسینیفر، وحید مزاجردی، معصومه عبدی، کیوان جعفری، فاطمه رسولیراد، شریفه علیآبادی، امیرمهدی نژادنیک، محمدهادی خسروی، زهرا فرج عصری، مهدی ایمانی، آیلین صمدی، مینا نوشهری، محمدرضا روئینی، میثم محمدزاده، محدثه قلیپور و محمد شناور.
جشنواره عکس و فیلم اخلاق پزشکی از ۱۶ تا ۱۸ بهمن ۹۸ همزمان با هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی به دبیری محمد کیاسالار در شهر ساری برگزار میشود.
سینماپرس: تحقیقات جدید نشان میدهد «نتفلیکس» «انبیسی» و «اِیبی سی» بیشتر از دیگر رسانهها رنگینپوستان را با رفتار بد به تصویر کشیدهاند.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، موسسه مطالعاتی غیردولتی «Color of Change» در تحقیق جدید خود مشخص کرده که «نتفلیکس» «NBC» و «ABC» بیش از دیگر رسانههای رنگینپوستان را با رفتار و کردار نادرست به تصویر کشیدهاند.
زمانیکه صحبت از صفحه نمایش میشود تنها اینکه چه تعداد رنگینپوست در فیلمی حضور دارند مورد بحث نیست بلکه نحوه ارائه آنها و رفتارشان از اهمیت برخوردار است.
در گزارشی جدید که از سوی موسسه غیرانتفاعی «Color of Change»(رنگ تغییر) منتشر شده، «نتفلیکس»، «NBC» و «ABC» فیلمهای درام جنایی که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ پخش کردهاند بیشترین میزان رفتار نادرست رنگینپوستان در آنها وجود داشته است که همین باعث تاثیر منفی جدی بر تصویری که عموم مردم از رنگینپوستان دارند میشود. (در این مطالعه، «رفتار نادرست» به عنوان ۲۳ عمل خاص از دروغگویی و مداخله و فضولی تا تهدید و ارعاب، برای نشان دادن نژاد پرستی تعریف شده است.)
البته این تحقیق به صورت عمیقتر بر طراحی اتاق فکر نویسندگان اینچنین درامهای جنایی متمرکز بوده تا پشت پرده این تاثیرگذاری تعمدی را دریابد.
طی این تحقیقات مشخص شد که ۸۱ درصد از مدیران تولید این برنامهها سفیدپوست بوده و نیز ۷۸ درصد نویسندگان این آثار جنایی سفیدپوست بوده و تنها ۹ درصد سیاهپوست بودهاند.
«رَشاد رابینسون» مدیر این تحقیقات میگوید: آنچه که این گزارش را به حقیقت میرساند این است که چطور میتوان به ریشه ترامپیسم رسید؟ شما میتوانید با هدایت نادرست عموم جامعه و طبیعی و معمولی جلوه دادن بیعدالتی، چیزهای نادرست را درست جلوه دهید! و بدین گونه به ریشه تفکر ترامپیسم میرسید.
وی گفت: ۲۰ سال گذشته در این کشور، جنایات خشونتآمیز کاهش یافته با این وجود و بخاطر محتواهایی که این رسانهها پخش میکنند مردم فکر میکنند جنایات خشونت آمیز افزایش یافته است. وقتی ما بیعدالتی را در تلویزیونهایمان برای مردم عادی جلوه میدهیم این تلقی برایشان پیش میآید که برخی مشکلات فقط با وجود ابرقهرمانها درست میشود و این معضل ما را پیش نمیبرد.
«نتفلیکس» با ۲.۹۸ درصد بیشترین رفتار غلط و نادرست را در سریالهایش به نمایش گذاشته است. پس از آن شبکه «NBC» با ۱.۷۴ درصد، «ABC» با ۱.۵ درصد، «فاکس» با ۱.۲۸ درصد، «آمازون پرایم ویدیو» با ۰.۶۸ درصد و «CBS» با ۰.۶۷ درصد به ترتیب بیشترین رفتار ناشایست از رنگینپوستان آمریکا را در برنامهها و محتواهای خود به غلط به تصویر کشیدهاند.
برای رسیدن به این نتیجهگیری، این گزارش به بررسی نابرابری نژادی، ارتباط سببی و رفتار عادلانه شخصیتهای درامهای جنایی در شبکههای تلویزیونی و سایتها میپردازد.
این تحقیق بر این موضوع متمرکز شده که آیا برنامهها و سریالهای جرممحور بهطور دقیق واقعیت سیستم دادرسی کیفری را به تصویر میکشند؟ اختلافات نژادی را به خوبی نشان میدهند؟ و اصلاحات و راه حلهای دیگر را برای اصلاح نابرابریهای نژادی در سیستم دادرسی کیفری به تصویر میکشند یا خیر.
در این تحقیقات، ۲۷۵ نویسنده، ۲۷ مدیر اجرایی و ۴۲ برنامهساز که ۲۶ مجموعه تلویزیونی و سریال را در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ ساخته و پخش کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق مشخص شد که حداقل ۷۸ درصد از نویسندگان سفیدپوست بودند و تنها ۹ درصد سیاه بودند و از ۲۶ سریال ۲۰ سریال حتی یک نویسنده در گروه نویسندگانشان نداشتند.
سینماپرس: پوستر فیلم سینمایی «قطار آن شب» به کارگردانی حمیدرضا قطبی منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، پوستر فیلم سینمایی «قطار آن شب» به کارگردانی حمیدرضا قطبی و تهیه کنندگی بهروز رشاد منتشر شد. این فیلم از امروز ۲ بهمن به چرخه اکران اضافه شده است.
این فیلم برنده پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش نوآوری و بهترین بازیگر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان شده است.
افشین هاشمی، سیامک صفری، مریم بوبانی، بهناز نادری، بهرام شاکری اسدی، آیلین رشیدیان در «قطار آن شب» به ایفای نقش پرداخته اند.
این فیلم سال گذشته تولید شده و با سرگروهی سینما آستارا روی پرده رفته است.
پخش «قطار آن شب» بر عهده شرکت نسیم صبا است.
سینماپرس: پوستر فیلم سینمایی «عامهپسند» با طراحی محمدحسین هوشمندی رونمایی شد.
به گزارش سینماپرس، پوستر فیلم سینمایی «عامه پسند» با طراحی محمدحسین هوشمندی و با تصویری از فاطمه معتمدآریا رونمایی شد.
«عامهپسند» جدیدترین فیلم سهیل بیرقی و از تولیدات مستقل سینمای ایران است که پاییز امسال در شهرضا و تهران جلوی دوربین رفت.
این فیلم به تهیهکنندگی و کارگردانی سهیل بیرقی، همانند «من» و «عرق سرد» توسط خود او نوشته شده است.
«عامه پسند» تکمیل سه گانه سهیل بیرقی درباره زنان جامعه است که فاطمه معتمد آریا به همراه هوتن شکیبا و باران کوثری نقشهای اصلی آن را ایفا میکنند.
سومین ساخته بیرقی روز شنبه ۱۲ بهمن ساعت ۱۹:۳۰ در سینمای اصحاب رسانه به نمایش در میآید.