X

بایگانی بهمن 10, 1398

دفتر سینمایی

یک هنرمند نقاش درگذشت


یک هنرمند نقاش درگذشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پردیس چارسو میزبان هنرمندان در جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پردیس سینمایی چارسو در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر میزبان هنرمندان خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، امسال اهالی سینما می‌توانند با حضور در پردیس سینمایی چارسو به تماشای فیلم‌های بخش‌های مختلف سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بنشینند.

برنامه سینمای هنرمندان امسال از ساعت ۱۶:۳۰ در پردیس سینمایی چارسو آغاز خواهد شد و فیلم‌های دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ هر روز به طور همزمان در سه سانس ۱۶:۳۰، ۱۹ و ۲۱:۳۰ در سالن‌های این پردیس سینمایی به نمایش درخواهد آمد.

امسال سالن شماره شش این پردیس به اهالی رسانه اختصاص داده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های فجر برای نابینایان و ناشنوایان دیدنی و شنیدنی می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر جزئیات اکران فیلم برای نابینایان و ناشنوایان را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امسال اکران فیلم برای ناشنوایان در یکی از سالن های ایران مال است.

وی افزود:ما سه سانس  یکی برای نابینایان، یکی برای ناشنوایان، یکی هم برای معلولان خواهیم داشت.

نجفی گفت: ۱۰ فیلم انتخاب شده که  هر روز یک فیلم در سه سانس برای این سه قشر اکران می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیگانگی ملت ایران با سینمایی که سلبریتی‌ها و مدیران ساخته اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هزینه فایده جشنواره فجر را بسنجید و برای مردم تشریح کنید که چه ارمغانی برای مردم و کشور حاصل کرده اید. برای چند و چون جشنواره امسال که چند روز آینده است کمی تفکر کنید. نحوه برگزاری را مدیریت کنید. آقای دبیر جشنواره فرانسه درس خوانده؟ آنجا جشنواره که برگزار می شود، داوران را چطور انتخاب می کنند؟ جالب است نه! کارگردانی که کثیف ترین فیلم در کارنامه جشنواره فجر را در چهل سالگی انقلاب اسلامی ساخته حالا در چهل و یکمین سالگرد انقلاب به عنوان داور همان جشنواره معرفی می شود!

حسین پورقادری/ چهل سال از انقلاب مردم ایران با فراز و فرودهای تلخ و شیرین و اعجاب انگیز گذشت و اکنون در آستانه چهل و یک سالگی از این حرکت مردمی هستیم. چهل سال تحریم و تهدید و اضطرار و دشمنی و… که همواره به ملت ایران تحمیل شد، اما ایستاد و مقاومت کرد و آرمانهایش را رها نکرد، داغ دید و رنج کشید و سرفرازانه تحمل کرد، نشکست و فرو نریخت.



همه می دانند ایران و ایرانی فرهنگی دارد که هیچ کجای دنیا نظیرش نیست، تلاطم ها، شبیخون ها و تهاجم ها را از سر گذرانیده و انقلابش را حفظ کرده، حتی به هر گوشه و کنار عالم که امکانش بوده نشر داده. این فرهنگ باید خیلی زودتر از این ها عالم را فرا می گرفت تا ایران اسلامی بشود اسوه و الگو. چه باید کرد که صدای بی فروغ بلند گوها تا بیخ گوش ها هم نرسید. انواع بلند گوهایی که در آن اوایل داعیه ها بر سر داشتند؛ سینما و تئاتر و تلویزیون بنا بود چه ها که بکنند. نقل کنند که چه بودیم و کجا بودیم! به کجا خواهیم رفت و چه انقلاب ها که بر پا نکنیم  و …؛ اما این ابزار هنر و رسانه بود که از غافله عقب ماند و عاجز.



ملت دل خوش بودند به همین سینمای کم بضاعتی که انعکاسشان دهد، در بوق و کرنا کند و تکثیرشان کند و قدرتشان ببخشد در جنگ نرم تا نیاز به این همه خون دادن در جنگ سخت نباشد و صد افسوس که این محقق نشد زیرا که هنر و سینما به حال خود وِل شد و متولیان فرهنگی بایکوت هنرمندان انقلابی را پیشه ساخته و بجادی توضیع مناسب و هدفمند امکانات حاکمیتی از برای تولید آثار فاخر، منابع مادی در اختیار خود را صرف جذب حداکثری طیفی خاصی از جماعت معلوم الحال نمودند …



از همان ابتدا جشنوارها شروع به کار کردند با اسم فجر، که وام بگیرند از درون مایه آن و همراه با مردم یا پشت سرشان حرکت کنند! اکنون سی و هفت دوره از این جشنواره ها گذشته و فاصله شان با مردم شده فرسنگ ها! و این در حالی است که با حساب و کتاب و کار علمی و پژوهشی دور میزها نمی شود این اختلاف مکانی را بیان کرد. زیرا اساسا نیازی به این کارها نیست فکر هم نمی خواهد یک تجدید خاطره کافیست.



خاطره تشییع بی نظیر سردار دل ها در همین حوالی چند هفته ای که گذشت، سطح عُلقه و عَلاقه این مردم درد و رنج کشیده این است که به مدد خونهای مردان و خون دل زنانش زبانزد ملت های عالم شده و حال باید از متولیان وِلشدگی فرهنگی کشور پرسید که چه مقدار از این جمعیت تا به حال صف کشیده از برای دیدن فیلم های بفروشی که معلوم نیست چگونه از شوراهایتان مجوز گرفته و با پیشوند کمدی بیان هر مطلب و نمایش هر موضوعی را مشروع می سازد!



شاید متولیانی که حامی قبیله ای خاص از سینماگران بوده اند در کنار طیف همیشه مدعی سینمای کشور که چهل سال است با ژست های مختلف اپوزیسیونی، همواره از منابع مادی و معنوی حاکمیت برای ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی خود بهره ها برده اند و حتی می خواستند جشنواره سی و هشتم را تحریم و به تعطیلی بکشند و …، هنوز نمی خواهند متوجه قهر مردم با سینمایی که ساخته اند شوند!



شاید دکترهای مدبر در عرصه فرهنگی کشور و بعضا با مدارک پزشکی همچنان تصور می کنند فیلم ها هرچه بیشتر حدیث نفس خوان تعدادی معدود از هنرمند نماها باشند، می توانند بیشتر باعث آشتی ملت مسلمان ایران با سینما شود و از این جهت تلاش می کنند تا سر مردم کلاه بگذارند و زیر نظرها و مطرب ها و … را غالب ملت کنند.



جالب آن است که ایشان در سال های اخیر هر چه را توانستند آزمودند؛ از لوده گری و انواع و اقسام شوخی های جنسی گرفته تا نمایش سکس پنهان و آشکار که شاید می خواستند با رده بندی سنی به صورتی آشکارترش کنند و تا انواع اقسام فحاشی ها به نظام جمهوری اسلامی که عموما با عارق های روشنفکری همراه می شود و… و در این میان به هر موضوعی که می توانستند چنگ زدند اما موفق نشدند اصالت این مردم مبارز را خدشه دار کنند. پول ها خرج کردند و لابی ها کردند و دورهمی های دوستانه گذاشتند و در مجموع سینما را از ملت مسلمان ایران گرفتند تا حال که جشنواره فجرشان نیز بین زمین و آسمان مانده گویا جاذبه زمین بس قوی است و جذبه اش پای حرکت جشنواره را گرفته و زمین گیرش کرده.



آقایان مسئول و مدیر یکی پس از دیگری آمدند و شعارها دادند و برنامه ها تصویب کردند و وعده و وعیدها را به خراج گذاشتند و حال مقصد شد ولنگاری کنونی که جشنواره فیلم فجر بجای آنکه ویترین صنعت سینمای ایران باشد؛ به گزینش کننده ای از برای طهارت بخشیدن به رزومه متولیان سینمایی کشور مبدل گردیده و تمام تلاشش را می کند تا آثار سخیف و مبتذلی همچون رحمان ۱۴۰۰ از فیلتر انتخاب مردود شود تا خدای ناکرده عملکرد نظارت و ارشیابی ایشان را به چالش نکشد! و حال بگذریم از آثاری که آنچنان سخیف هستند که صاحبانشان می ترسند آن را به جشنواره ارایه دهند که بخواهد گزینش شود برای اکران های گُل و بلبلی! در موعد جشنواره فیلم فجر.



آقایان با کدام آب و صابون صورتتان را بشویند؟ می شود بگویید تفاوت بود و نبودتان را؟ چقدر خوب که بنشینید و قبل و بعد انقلاب را مقایسه کنید و پیشرفت هایتان را برای مردم شماره کنید. اصلا بنشینید مقابل مردم و چند جمله از انقلاب و فرهنگ ملت ایران صحبت کنید و بگویید چه کرده اید برای همین دانسته های خودتان که امروز برخی از تولیدات سینمای کشور صد گام بدتر از فیلمفارسی های عصر پهلوی شده است.



کاش می شد تا مدبران در فصل جشنواره تعداد فیلم های تراز جهانی را ذکر کنند و هنرمندان و سینماگران حرفه ای را در این سطح تربیت کرده اند و حاصل مدیریتتان بودند را نام ببرید، قهرمان های داشته مردم را که در سینما ساخته اند و معرفی کرده اند نام ببرند؛ قهرمانانی که  نخواستیم خلق کنند زحمتتان می شود همین معرفی ما را بس که مثل فیلم تختی سخیفشان نکنند و …




هزینه فایده جشنواره فجر را بسنجید و برای مردم تشریح کنید که چه ارمغانی برای مردم و کشور حاصل کرده اید. برای چند و چون جشنواره امسال که چند روز آینده است کمی تفکر کنید. فیلم ها تولید شد و انتخاب شد و تمام. نحوه برگزاری را مدیریت کنید. آقای دبیر جشنواره فرانسه درس خوانده؟ آنجا جشنواره که برگزار می شود، داوران را چطور انتخاب می کنند؟ آیا جایی را در کل دنیا سراغ دارید که به شیوه شما عمل کند؟ جالب است نه! کارگردانی که کثیف ترین فیلم در کارنامه جشنواره فجر را در چهل سالگی انقلاب اسلامی ساخته حالا در چهل و یکمین سالگرد انقلاب به عنوان داور همان جشنواره معرفی می شود!


تورج اصلانیکارگردانی است که بیشتر او را در مقام مدیر فیلمبرداری در سینما می شناسیم؛ فیلمبرداری که سال گذشته با فیلم سینمایی خود به نام حمال طلا در بخش نگاه نو جشنواره فجر حضور داشت. فیلمی که پردازش روایی آن بر اساس روابط دو کارگر کارگاه طلاسازی و با محوریت شخصت رضا شکل گرفته و کارگران قصد دارند با جستجو در فاضلاب کارگاه به جواهری گرانقیمت برسند و از مدفوع انسانی رزق طبقه متوسط جامعه را رقم زده و کارگران را به گنجی ویژه نایل سازد؛ گنجی توهمی و بر جای مانده از زنی انگلیسی که از سال ۱۳۳۲ در چاه توالت کارگاه مخفی مانده و پس از هزینه کرد بسیار و استخراج طاقت فرسا و … نه تنها عایدی ویژه ای را نصیب جامعه  نمی سازد؛ بلکه اسباب ضرر و خسران رضا و لویی را فراهم ساخته و ایشان را به جان هم می اندازد و ایشان را به عرصه جدید از برای تحقق رویا و بازگشت رویای از دست رفته خود می کشاند.



فیلم سینمایی حمال طلا را می بایست عنوان دار کثیف ترین اثر سینمایی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر قلمداد نمود. فیلمی کثیف و به شدت سیاه که دقیقا در سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی اکران گردید و مخاطب سینمایی را با شیوه ای نوین در به تصویر کشیدن پلیدی در آثار سینمای ایران مواجه ساخت. فیلمی که برای نخستین بار اقدام به ارایه تصویر از فاضلاب و مدفوع انسانی در سکانس های مختلف نموده و در نهایت تمامی این قاب ها را به برج میلاد و چهل سال حاکمیت جمهوری اسلامی پیوند می زند و تصویری منزجر کننده را در عمق جان تماشاگران اثر حقنه می سازد.




واقعا مضحک شده است! حالا می گوییم دیپلماسی بلد نیستید که در دنیا مثل
ظریف مضحکه عام و خاصمان کرده اید. آیا حداقل اصول مدیریتی یک جشنواره سینمایی را هم یاد نگرفته اید!؟ مگر جشنواره ای ملی را در دنیا سراغ دارید که داوری را برگزیده باشند که در سال پیش حیثیت نظام و حاکمیت ملی ایشان را به صورتی کثافت به نمایش کشیده است! البته دیگر تمام دنیا می دانند که این سینما نماینده واقعیت مردم مسلمان ایران و خواست حقیقی ایشان نیست؛ همانگونه که آن دیپلماسی اینگونه است و …؛
اما به راستی متولیان جشنواره ملی ما در فهم همین حداقل ها نا توانند!؟



اکثریت آقایان متولی فرهنگی و به صورت ویژه سینمایی که در طول سال به کشورهای مختلف جهان سفر می کنند؛ حالا فرقی نمی کند هزینه این سفرها از جیب شخصی یا بیت المال مسلمین و بودجه های سینمایی مجموعه هایی نظیر بنیاد فارابی و … تامین می شود که می بایست صرف تولید آثار سینمایی فاخر شود و …؛ اما واقعا در این سفرهای متعدد متوجه نشده اند که به عنوان مثال دبیر یک جشنواره دست چندمی فرانسه برای فیلم های جشنواره چه طیف داورهایی انتخاب می کند؟ و اساسا ملاکش چیست؟ عملکرد حرفه ای یا داشتن تفکری همسو با خواست و اراده عموم مردم فرانسه؟



به راستی داورهای جشنواره فجر ایران را با چه ترازویی سنجیده می شوند؟ واقعا می توانید از رزومه ی عملکرد حرفه ای برخی از این منتخبانتان به عنوان داور دفاع کنید؟ بفرض محال که توانستید، اما با تفکرات و عقاید آنها چه می کنید؟ لابد جایگاه تفکری این عوامل مورد پسند و قابل قبول شما بوده که از طرف شما مفتخر به داوری شدند! بعید است ندانید که برای داوری فیلم ها تخصص حرفه ای آن هم در جشنواره ای با عنوان فجر انقلاب اسلامی، تفکر مبتنی بر اصول انقلاب اسلامی و اعتقاد قلبی و عملی نیاز است!




پس باید توجه داشت که اگر داوران در جشنواره های سینمایی، سنخیت قابل قبولی با نام جشنواره داشته باشند، راه های رفته گذشتگان را در پیش نگیرند، تکرار مکررات را کنار بگذارند، بجای کپی برداری و تقلید از فرهنگ های بیگانه با ژست روشنفکری و …، خودشان بیاندیشند و منطبق شوند با فرهنگ و اصول مردم، می توان امیدوار بود که سطح سینمای ایران رشد پیدا نموده و بار دیگر ملت مسلمان ایران با سینما آشتی نمایند؛ نه آنکه هر سال از تعداد فیلم های پذیرفته شده در جشنواره کم کنید و برای به چشم نیامدن این فضاسازی از منتخب جشنواره های دیگر به عنوان فیلم کوتاه و مستند کمک بگیرید و …



خوب بود یکی می آمد و با شفافیت پاسخ می گفت که چه شد آن حدود هشتاد فیلمی که فرم پر کردند؟ بهتر نبود تعداد بیشتری از فیلم ها اکران می شدند که سطح واقعی تولیدات سینمایی تمام رُخ برای مردم نمایانده شود!؟ که مبادا کسی فکر کند که این فیلم هایی که قرار است اکران شوند گلچینی هستند از کل فیلم ها؛ تازه بماند درجه و عیار همه گلچین ها، که مشخص خواهد شد!



یادمان نرفته که جشنواره سال گذشته وقتی برگزار شد و تمام شد اصلا حرفی، حدیثی در مورد آثار سخیف و مبتذلی همچون رحمان ۱۴۰۰ و یا مطرب و زیر نظر و کلوپ همسران و ایکس لارج و … نبود و تنها زهرمار بود که به نمایندگی از تمامی آنها در جشنواره حاضر بود و ما بقی در سکوت خبری آن هم در فصل های مختلف سال به رونمایی می رسید و اگر  حال بهم زنی آثار از سطح تحمل جامعه فرا می رفت، پس از چند هفته اکران عمومی بیانیه صادر می شد که همچون رحمان ۱۴۰۰ این اونی نبود که ما مجوز دادیم!



احتمالا امسال هم از این فیلم ها در کارنامه مدیریت سینمایی کشور وجود دارد که اگر لطف  نموده و در جشنواره شرکت می دادند و به منظر عموم منتقدان سینمایی می رساندند، موجب می شد تا مخاطبان عادی که در فصل اکران با خانواده به سینما می روند به یکباره سورپراز نشوند و حتی نظامنامه نا نوشته ی درجه بندی سنی هم نتواند افاقه ای بر حال پریشان ایشان کند.



ای کاش شفافیت واقعی بود و مکانیسم انتخاب فیلم های هیئت انتخاب هم مشخص می شد به چه نحوی است و معین می شد چرا برخی فیلم ها را پذیرفتید و برخی را نه!




بر همگان واضح است که اگر هیئت انتخاب قوی و مستقل باشد وام قرض بده عمل نخواهد کرد، هوای این و آن روی قضاوتش تردد نخواهد داشت و منافع ملی و آرمان های انقلاب اسلامی را به هر چیز دیگری ترجیح می دهد و اساسا به این موضوع نمی اندیشد که فردا روزی تلافی کردنی هم هست. بنابراین می توان کسی را شایسته داوری دانست که تحت تاثیر همکار و دوست و… نیست و زیر بلیطش نمی رود؛ مستقل عمل می کند با وجودی که فیلمی در حال تولید دارد و در عین حال از قضا داور جشنواره نیز هست و یا داوری که دو تابعیتی است و قسم خورده تا منافع مستکبران را حفظ کند، چگونه می تواند آثاری را که در تعارض با این منافع در فجر انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته می شود را داوری کند و اساسا در این شرایط چطور باید قضاوت ها را مقبول دانست؟



در مجموع مردم همچنان انتظار جشنواره ای را دارند که اولا در قد و قواره ایشان باشد و آنان را آنگونه که هستند به دنیا معرفی کنند. آرمانها و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و نظام فکری که دارند را به درستی تصویر کنند. مشکلات و معضلات کشور را به دقت بیابند، برشمرند و راهکار ارایه دهند؛ سیاه نمایی و بیان مکرر تلخی ها و سیاهی های عموما غیر واقعی دردی را درمان نمی کند که هیچ، ناامیدی و افسردگی هم منتشر می کند! البته این به معنی پنهان کاری تولیدات سینمای ایران در جشنواره فجر نبوده و بیش از هر چیز تمرکز متولیان سینمایی کشور را بر تولید آثار هویت بخش ملی موضوعیت می بخشد.



کاش تحولی صورت پذیرد و سینمای ملی شکل گرفته و نگذارند قهرمانهای داشته فراموش شوند و جایش را قهرمان های نداشته و ساختگی پُر کند. مردم خواست و سلیقه خودشان را در این چند هفته گذشته نشان دادند. اکنون از مسئولان حوزه فرهنگ انتظار است که دقت خود را دو چندان کنند و فریب برخی مشاورت ها و برخی مشاوران را نخورند، چرا که مصرف از بودجه بیت المال خیلی دقت می خواهد؛ باد آورده نیست که به باد برود و بشود زیر بنا و بهانه ی نان قرض دادن ها و رزومه درست کردن  از برای قبیله ای خاص و …؛ پس تا زمانی که مدیران و مسئولان نخواهند مردم را بشناسند، هویت انقلاب را آنگونه که هست درک کنند و از اسارت نفوذی ها و یا از افکار آنها رها شوند و به خود آیند، نخواهند توانست جشنواره ای در حد نام فجر برگزار کنند. امیدی که قطعا دست یافتنی خواهد بود.



مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شجریان از بیمارستان مرخص شد


شجریان از بیمارستان مرخص شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیات سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر تشریح شد/ خبر در حال تکمیل است… – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تنها ۲ روز مانده به آغاز مهمترین رویداد سینمایی کشور جزئیات سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر توسط دبیر جشنواره تشریح شد.

به گزارش سینماپرس مسعود نجفی در ابتدای این نشست ضمن عرض پوزش بابت تأخیر در ساعت برگزاری نشست و رفع نشدن مشکل اینترنت اظهار داشت: ما قبل از حضور آقای داروغه زاده ۲ بخش را خواهیم داشت؛ حضور معاونت اجتماعی شهرداری تهران و رونمایی از سیمرغ ایرانی جشنواره را خواهیم داشت.

جوادی یگانه معاونت اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: رایج است شهرداری ها در جشنواره های مهم دنیا حامی جشنواره ها باشد. شهرداری تهران هم همیشه حامی و مشارکت کننده بوده؛ حمایت از جشنواره فیلم فجر وظیفه شهرداری تهران است و البته شهرداری از فعالیت های فرهنگی دیگر هم حمایت می کند. 

وی ادامه داد: بخشی از حمایت های ما این است که پردیس سینمایی ملت و برج میلاد را در اختیار جشنواره قرار داده ایم؛ بسیاری از مسائل و مشکلات تهران راه حل اجتماعی و فرهنگی دارند و باید برای گذر از مشکلات از زبان فرهنگ و هنر استفاده کنیم. امسال با کمک آقای داروغه زاده ما مشارکت در جشنواره داشتیم و تلاش کردیم آموزش های مهم شهروندی را پیش از شروع فیلم ها در ایام جشنواره دنبال کنیم.

معاونت اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم شهرداری بتواند مشکلات شهری را از این طریق حل کند. شهرداری حمایت و مشارکت دارد چه از طریق آموزش های شهروندی چه از طریق در اختیار گذاشتن سالن ها؛ شایعات زیادی در این مدت مطرح شده بود که من نیاز دیدم در این خصوص پاسخ بدهم.

سپس معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روی صحنه رفت و گفت: افتخار ما بر این است که تندیس جشنواره ساخت هنرمندان و خانواده صنایع دستی کشور است و می تواند گوشه ای از هنر ایران را نشان دهد.

محمودیان ادامه داد: امروز را به فال نیک میگیریم؛ من لازم می دانم از دست اندرکاران جشنواره فجر تشکر کنم که خودشان را جزو خانواده صنایع دستی در سال رونق تولید دیدند.

در ادامه این نشست از سیمرغ ایرانی، پوستر و شعار جشنواره رونمایی شد؛ داروغه زاده سپس دی ماه امسال را بسیار تلخ توصیف کرد و اولین واقعه دردآور را شهادت سردار سلیمانی نامید و گفت: ۳ سال قبل ولیعهد سعودی گفته بود ما جنگ را به خیابان های ایران می بریم و سردار سلیمانی سال ها تلاش کردند تا این اتفاق نیفتد؛ از سوی دیگر اتفاق ناگوار سقوط هواپیما را داشتیم که طبیعتا همه مردم و سینماگران حالشان بد شد و برخی گفتند ممکن است ما به جشنواره فیلم فجر نرویم.

داروغه زاده ادامه داد: ما سعی کردیم جشن ها را کمتر کنیم و آیین را به صورت سینمایی برگزار کنیم؛ تا الآن همه سینماگران خدا را شکر در جشنواره حاضر هستند؛ من امیدوارم جشنواره خوبی داشته باشیم و سینما کمک کند مردم در کنار هم باشند و شعار امسال ما هم این است که با سینما کنار هم باشیم. سینمای ما همیشه همراه مردم بوده و اتفاقی که امروز در جهان علیه ایران می افتد ظالمانه است و ای کاش سینماگران بتوانند گوشه ای از مظلومیت را به گوش جهانیان برساند.

وی سپس در پاسخ به سوأل یکی از خبرنگاران در خصوص اکران فیلم های جامانده از جشنواره برای اهالی رسانه گفت: اگر خود فیلم های رزرو درخواست مکتوب بدهند ما این فیلم ها را برای اهالی رسانت اکران می کنیم.

داروغه زاده درباره عدم حضور فیلم سینمایی «آشغال های دوست داشتنی» در این دوره از جشنواره فیلم فجر اذعان کرد: ما طبق آیین نامه نمی توانستیم به درخواست محسن امیریوسفی پاسخ مثبت دهیم زیرا فیلمی که اکران شده نمی تواند در جشنواره حضور داشته باشد.

سپس سیدرضا منتظری از سینماپرس پشت تریبون رفت ‌و خطاب به داروغه زاده اظهار داشت: باتوجه به برخی اظهارنظرهای غیرحرفه ای از سوی برخی اعضای هیأت انتخاب که دخالت در امور داوران محسوب میشود و همچنین حذف بخشی مهم از جریان ارزشی و انقلابی سینما در هیات های داوری که با توجه به جریانات اخیر حضورشان  ضروری به نظر میرسید، ممنون میشم موضع خود را صریح و شفاف اعلام کنید!

داروغه زاده در پاسخ به سوأل سینماپرس گفت: ما بارها نسبت به اظهار نظر هیات انتخاب تذکر داده ایم و این اتفاق به هیچ وجه مورد تایید جشنواره فیلم فجر نیست اما مطمئنم که این اظهار نظرات در تصمیمات داوری هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. 

وی در ادامه اظهار کرد: به نظر من که تحریمی وجود نداشت یعنی ما در دبیرخانه تحریمی احساس نکردیم، از نظر من اخبار مربوط به تحریم موجی بود که بیشتر توسط رسانه های غربی به وجود آمده بود و حال می بینیم که همه سینماگران و آثار در جشنواره فجر حاضر هستند. 

داروغه زاده درباره افزایش تعداد داوران جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: ما می خواستیم کار در بخش داوری تخصصی تر باشد و به همین دلیل در حوزه فنی دو داور انتخاب کردیم، برخلاف خبرسازی غرب مبنی بر اینکه هنرمندان ایرانی داوری فجر را نمی پذیرند خوشبختانه شاهد این بودیم که تعداد زیادی از بزرگان سینما برای حضور بخش داوری اعلام آمادگی کرده و در انتها نه نفر از بهترین های آنها انتخاب شدند. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رکورد سکنی «باکس آفیس » در ۲۰۱۹ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماهای ژاپن با فروش ۲.۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹، در این زمینه رکورد زدند.

به نقل از ورایتی، باکس آفیس ژاپن با رشد ۱۷ درصدی در سال ۲۰۱۹ به رکورد فروش ۲.۴ میلیارد دلار دست یافت.

بالاترین رقم فروش سینماهای ژاپن مربوط به سال ۲۰۱۶ با فروش ۲.۲ میلیارد دلار بود.

انیمیشن «با تو در معرض هوا» از ماکوتو شینکای بالاترین فروش را از آن خود کرد که برابر ۱۲۹ میلیون دلار بود.

بازار فیلم‌های داخلی با سهم ۵۴ درصدی به فروشی ۱.۳ میلیارد دلاری دست یافت در حالی که سهم فیلم‌های خارجی ۴۶ درصد و به معنی فروش ۱.۱ میلیارد دلاری بود.

بار دیگر «توهو» پرچمدار تولید فیلم‌های ژاپنی تولید ۷ فیلم از ۱۰ فیلم پرفروش داخلی را برعهده داشت که شامل «سلطنت» با همکاری سونی هم می‌شد. تولید سه فیلم دیگر را «تویی» برعهده داشت.

در مجموع میزان بلیت‌های فروخته شده رشدی ۱۵ درصدی را تجربه کرد و ۱۹۵ میلیون قطعه بلیت فروخته شد. این امر با افزایش ظرفیت سالن‌های سینماها و افزایش شمار آنها از ۳۵۶۱ سالن سینما به ۳۵۸۳ سالن محقق شد. شمار فیلم‌های اکران شده نیز افزایش داشت و به ۱۲۷۸ عنوان فیلم رسید که ۶۸۹ فیلم ژاپنی و ۵۸۹ فیلم خارجی بودند.

در میان فیلم‌های خارجی «یخ زده ۲» بیشترین فروش را کرد و ۱۱۷ میلیون دلار فروخت. در میان ۱۰ فیلم پرفروش خارجی ۶ عنوان متعلق به دیزنی بود. «علاء‌الدین»، «داستان اسباب‌بازی ۴» و «شیر شاه» نیز در ردیف ۲ تا ۴ جای گرفتند.

در مجموع ۲۵ فیلم خارجی موفق شدند تا از فروش یک میلیون ین (۹.۱۵ میلیون دلار) عبور کنند. در مقایسه ۴۰ فیلم ژاپنی از این مرز عبور کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مردم پاسخ درستی به هنرمندان تحریم کننده جشنواره فیلم فجر دادند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر کل اداره سینمای حرفه‌ای معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی گفت: مردم با خرید بلیت‌های جشنواره، به هنرمندان گفتند نباید با احساساتشان بازی کنند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا فرجی مدیر کل اداره سینمای حرفه‌ای معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، در خصوص بیشتر شدن داوران جشنواره فیلم فجر ۳۸ و ادامه این روند و تخصصی‌تر کردن آن‌ها برای سال‌های آینده، گفت: این به سیاست گذاری‌جشنواره بر می‌گردد. اجازه بدهید من نظری در این باره ندهم. به هر حال دبیر جشنواره به این نتیجه رسیده که این کار را انجام دهد، در کل باید به آن احترام گذاشت، خروجی اش قطعاً به نفع همه سینما خواهد بود.

او در خصوص استقبال مردم از بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر و عدم استقبال از هنرمندان و سینماگرانی که این رویداد را تحریم کردند، بیان کرد: مردم با این کار پیام بسیار خوبی به هنرمندان دادند. می‌خواستند بگویند ما شما را خیلی دوست داریم، اما مادامی که با ما باشید و قرار نیست با احساساتمان در قالب مدیرهای فرهنگی بازی کنید. یعنی ضمن احترام به نظرهای شخصی شما الزام نیست ما از این نظرات تبعیت کنیم و هرآن چیزی که فکر می‌کنید را انجام دهیم.

فرجی ادامه داد: حتی دوستان آن طرف آب فشار آوردند تا کل جشنواره را تحریم کنند و زمانش را به عقب بیندازند. خوشبختانه مردم به درستی پاسخ آن‌ها را دادند و اکثر بلیت‌ها را خریدند و گفتند ما با جشنواره ملی فیلم فجر هستیم.

مدیر کل اداره سینمای حرفه‌ای معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی هنری پس از سی و هشت دوره نیاز به مکان برگزاری ثابت ندارد، گفت: به شخصه و به شدت موافقم که جشنواره باید جای ثابتی داشته باشد و در آنجا برگزار شود.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور مجدد خانوادگی در جشنواره با «قصیده گاو سفید» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهتاش صناعی‌ها امسال با «قصیده گاو سفید» در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی است که در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

فیلمی از کارگردان «احتمال باران اسیدی» در فجر ۳۸

مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پورئوفی و پوریا رحیمی سام، لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش و آوین پوررئوفی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلمی از کارگردان «احتمال باران اسیدی» در فجر ۳۸

درخلاصه داستان این فیلم آمده: مینا پس از مرگ شوهرش دچار مشکل شدیدی شده که فقط…

فیلم قبلی این کارگردان که در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، «احتمال باران اسیدی» بود که موفق شد سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه بخش نگاه نو را از آن خود کند.

فیلمی از کارگردان «احتمال باران اسیدی» در فجر ۳۸

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آرامشی که با غصب خلافت علی (ع) از اسلام گرفته شد/ چرا زهرا (س) برای پس گرفتن فدک تلاش ‌می‌کرد؟


در این مطلب آنچه را که از رفاه و آرامش امت اسلام با غصب خلافت از امیرالمؤمنین (ع) گرفته شد، بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع