سینماپرس: خبر درگذشت ولی الله شیراندامی در دومین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر اهالی هنر را به سوگ فقدان هنرمندی ماندگار نشاند.
به گزارش سینماپرس، دومین روز از سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که تماشاخانهها و تالارهای میزبان جشنواره شاهد استقبال مخاطبان از نمایشها بودند.
در این روز نمایشهای «۱۲ روز»، «مردی که …»، «پنج جهت اصلی» و «خرس» در بخش «به علاوه فجر» روی صحنه رفتند.
حضور شهرام کرمی و نادر برهانیمرند در تماشاخانهها
روز جمعه ۱۱ بهمن ماه شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی با حضور در تماشاخانه شانو به تماشای نمایش «۱۲ روز» به کارگردانی علی بیگدلی نشست.
همچنین نادر برهانیمرند، دبیر سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز در تماشاخانه «ایران تماشا» حضور پیدا کرد و با مخاطبان این رویداد، نمایش «پنج جهت اصلی» به کارگردانی مرضیه رجبی را تماشا کرد.
جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در سوگ یدالله شیراندامی
دومین روز از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حالی سپری شد که یکی از بازیگران و کارگردانان سرشناس و پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون دار فانی را وداع گفت.
ولیالله شیراندامی پس از سال ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری، عصر جمعه در بیمارستان رسول اکرم (ص) درگذشت. آخرین نمایش به کارگردانی این هنرمند فقید با عنوان «هنر کمدی» نوشته ادواردو فیلیپو سال ۹۱ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفته بود. او همچنین بعد از اجرای این نمایش، کتاب «تحلیل کارگردانی نمایشنامه مرگ پیشه ور» را تالیف کرد که توسط انتشارات نمایش چاپ شد.
دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ضایعه فقدان این بازیگر و کارگردان برجسته را به جامعه هنری کشور و خانواده آن هنرمند فقید تسلیت گفته و برای بازماندگان طلب صبر کرد.
دومین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اخبار متعدد و متنوعی همراه شد که از آن جمله میتوان به تمام شدن بلیت برخی از نمایشهای حاضر در جشنواره اشاره کرد.
همچنین جزییاتی از پوشش گسترده رسانههای داخلی و بینالمللی از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر منتشر شد که بر این اساس بیش از ۳۰ رسانه داخلی و خارجی در ایام جشنواره به پوشش این رویداد هنری میپردازند.
نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز در دومین روز از جشنواره میزبان قربان صابر، بازیگر پیشکسوت کشور تاجیکستان در دبیرخانه این رویداد هنری بود.
سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن ماه در تهران در حال برگزاری است.
……………………………………………………………………
به یاد ولی الله شیراندامی؛
رقابت بخش تئاتر صحنهای آغاز میشود
مسابقه تئاتر صحنهای سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از شنبه ۱۲ بهمن، با به صحنه رفتن ۸ نمایش و با یاد کردن از هنرمند فقید ولی الله شیراندامی آغاز به کار میکند.
به گزارش ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، اجراهای بخش تئاتر صحنهای سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از عصر روز شنبه ۱۲ بهمن، با روی صحنه رفتن ۸ نمایش و به یاد هنرمند فقید ولی الله شیراندامی آغاز میشود.
بخش تئاتر صحنهای
روز شنبه ۱۲ بهمن در بخش صحنهای، نمایش «بیگانه در خانه» به کارگردانی محمد مساوات ساعت ۱۹ در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
نمایش «متساویالساقین» به کارگردانی عمادالدین رجبلو در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود. تالار قشقایی همین مجموعه نیز در ساعات ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ میزبان نمایش «ستارهشناس» به کارگردانی اصغر نوری خواهد بود.
نمایش «است» به کارگردانی پرنیا شمس در دو سانس ۱۷ و ۱۹ در تالار مولوی به صحنه میرود. تالار استاد ناظرزاده کرمانی در تماشاخانه ایرانشهر نیز در دو سانس ۱۷ و ۲۰ میزبان نمایش «باقوحش» به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور دهکردی خواهد بود. در سالن استاد سمندریان همین تماشاخانه نیز نمایش «در دهانم حرف بزن» به کارگردانی عبدالزهرا محمودی در دو سانس ۱۸ و ۲۰:۴۵ به روی صحنه میرود.
نمایش «زندگی با طعم خردل» نیز به کارگردانی سعید نجفیان نیز در تماشاخانه سرو اجرا میشود.
دیگرگونههای اجرایی
نمایش «صدایا» به کارگردانی علیرضا ایزدی در بخش دیگرگونههای اجرایی نیز ساعت ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
بخش به علاوه فجر
در این بخش نمایش «تردید» به کارگردانی محمدجواد علیمردانی ساعت ۱۹ در تماشاخانهی ایران تماشا به روی صحنه میرود. نمایش «خرس» به کارگردانی کیوان ضهرابی نیز ساعت ۲۱ در خانه نمایش مهرگان اجرا میشود.
نمایش «والس تصادفی» به کارگردانی محمدحسین صادقیزاده مقدم ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه دیوار چهارم اجرا میشود.
نمایش «طبخ طباخ مطبخ» به کارگردانی علی بیگدلی ساعت ۱۷ در تماشاخانه شانو اجرا میشود.
همچنین نمایش «بیا جلوتر» به کارگردانی سجاد باقری ساعت ۲۱ در عمارت نوفل لوشاتو اجرا میشود.
نمایشهای خیابانی
در بخش نمایشهای خیابانی در محوطه تئاتر شهر ساعت ۱۶ نمایش «شال برون» به کارگردانی امیر امینی، ساعت ۱۶:۳۰ نمایش «زینبپاشا» به کارگردانی مهدی صالحیار، ساعت ۱۷ نمایش «سیرک» به کارگردانی سمیه مهری و ساعت ۱۷:۳۰ نمایش «تنها یک زمین داریم» که تولید بازار بزرگ ایران است، اجرا میشود.
در محوطهی خانه هنرمندان ایران نیز ساعت ۱۶:۳۰ نمایش «صد سال به این سالها» به کارگردانی نجمه مهرابی خوزانی و ساعت ۱۷ نمایش «بیپیش بیاجاره» به کارگردانی میثم سرآبادانی اجرا میشود.
نمایش «دست…کاری» به کارگردانی مهدی ضیاییان پور ساعت ۱۰:۳۰ در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر و نمایش «زینبپاشا» به کارگردانی مهدی صالحیار ساعت ۱۱ در همان مکان اجرا خواهند شد.
سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن در تهران در حال برگزاری است.
سینماپرس: بخش مهم ساختاری برنامه «چهل تیکه» به نوستالژیها و یادآوری آنها میپردازد و بخش دیگری به دعوت از مهمان و دوره کردن خاطرات قدیم و حضور آنها در سریالها و برنامههای تلویزیونی توسط مهمان خلاصه میشود.
به گزارش سینماپرس، از زمانی که جامعه ایرانی به سمت تجدد و پیشرفت و کمال گرایی رفت و دقیقا از زمانی که رشد تکنولوژی به شدت مردم را درگیر کرد، شروعی بود برای دلتنگی های همه ما. دلتنگی هایی که گذشته را با همه خاطره های خوب و بد برایمان ورق می زد. همینطور که گذشت در کنار اینکه مردم روز به روز بیشتر درگیر فضای جدید زندگی خود می شدند، از آن سمت تمایلشان یه مرور خاطره های قدیمی و فضایی که روزگاری در آن رشد کرده بودند بیشتر می شد.
مردمی که از گذشته بدون هیچ امکاناتی با سرعت یک موشک به حالی پر از امکانات و تکنولوژی روز پرتاب شده بودند حالا و بعد از چشیدن طعم اینترنت و موبایل هوشمند و تمامی راه های ارتباطی ساده تر، از یادآوری گذشته خود به شدت غرق در لذت می شدند. حالا و در این شرایط سازندگان برخی آثار تلویریونی و سینمایی رگ خواب مخاطبانشان را در دست گرفتند و با توجه به علاقه سیل کثیری از مردم به گذشته و به عبارتی نوستالژی بازی، محتوای تولیدات خود را به این سمت بردند.
البته فارغ از حوزه هنر، اغلب کارآفرینان هم به این سمت رفتند. بارها دیده ایم که خوراکی های دهه ۶۰ ای تا رستوران هایی به همین نام و چاپ دفتر و کتاب های کودکان دهه ۶۰ و طرح های نوستالژی روی کیف و روسری و مانتو و … همه نشان از این دارد که مردم از بازگشت به عقب و خاطره بازی لذت می برند.
اما در این گیر و دار چند برنامه تلویزیونی هم مدتی است به این سمت رفته اند. برنامه بچه های دیروز که چند سال پیش با اجرای مسعود فروتن از شبکه سه سیما بروی آنتن رفت، پرونده ای درباره کارتن های قدیمی سیما در دهه ۶۰ بود. مجری برنامه مدام از لفظ شما یادتون نمیاد اون زمانا… ا. در ابتدای اغلب جمله هایش استفاده می کرد و همین جمله مخاطبین را به دنیای گذشته می برد. حال ممکن بود برخی از بیننده های برنامه در آن دهه هنوز متولد نشده باشند اما با شنیدن جمله تبلیغی مجری به فکر جستوجویی کوتاه درباره برنامه مربوطه می افتادند.
** چهل تیکه یا موج سواری روی نوستالژیها
در دهه نود اوج برنامه سازی و موج سواری روی بار نوستالژیهایی بود که از کودکی با آنها بزرگ شدیم. یکی از این برنامهها «چهل تیکه» نام دارد که این شبها از شبکه نسیم بروی آنتن میرود. بخش مهم ساختاری این برنامه به نوستالژیها و یادآوری آنها میپردازد و بخش دیگری به دعوت از مهمان و دوره کردن خاطرات قدیم و حضورشان در سریالها و برنامههای تلویزیونی توسط مهمان خلاصه میشود.
** صداپیشه «دیرین دیرین» و اجرای برنامه
محمدرضا علیمردانی که قبل تر بیشتر به عنوان بازیگر، صداپیشه و خواننده شناخته شده بود با چهل تیکه پا به دنیای اجرا گذاشت. دنیایی که این روزها اغلب بازیگران و هنرمندان تلویزیونی و سینمایی به راحتی به آن ورود میکنند. یکی از نقشهای ماندگاری که علیمردانی به ایفای آن پرداخت نقش بائو در سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم بود. مردی شمالی با ظاهری روستایی، فرقی از سمت راست باز شده و چهرهای سبزه و البته با نمک و البته ساده و با سیاست که قصد داشت مادر خود را به عقد بابا پنجعلی دربیاورد. علیمردانی بعد از تجربه حضور در «پایتخت۴» برای نوروز سال بعد در سریال قرعه به کارگردانی برزو نیک نژاد به ایفای نقش پرداخت و نقش متفاوتی را بازی کرد.
علیمردانی این سالها بیش از اینکه در حیطه اجرا و بازیگری فعالیت داشته باشد، در حوزه صداپیشگی و تدریس صداپیشگی کار کرده است. او علاوه بر اینکه در انیمیشنهای بسیاری به دوبله شخصیتهای معروف کراتونی پرداخته است، در برخی سریال و فیلمها نیز دوبلور بوده است. در سریال «سقوط یک فرشته» به کارگردانی بهرام بهرامیان نقشی که فقط صدای آن شنیده میشد توسط علیمردانی اجرا شده بود. صدای شخصیت تختی در فیلم تختی، تمامی شخصیتهای انیمیشن «دیرین دیرین» و صداپیشگی شخصیت قیطون خان در برنامه رنگین کمان و عروسک غنچه در «خندوانه» از کارهای شاخص علیمردانی در این سالها بوده است.
اما او این روزها برای اولین بار اجرای برنامه «چهل تیکه» را به کارگردانی الهام حاتمی به عهده دارد.
** همجواری با برج میلاد
این روزها اغلب استودیوهای برنامههای تلویزیونی که به صورت پخش زنده بروی آنتن نمیروند، در سولههایی خارج از سازمان صداوسیما ضبط می شوند و شاید تعداد انگشت شماری از برنامهها باشند که همچنان استودیویشان در داخل سازمان قرار داشته باشند. استودیوی «چهل تیکه» نیز یکی از همین استودیوهایی است که در بزرگراه همت و در سولهای جنب برج میلاد واقع شده است. سولهای نه چندان بزرگ عوامل اصلی و فرعی این برنامه را در خود جای داده است.
** استودیویی پر از نور
از دری آهنی و قدیمی وارد سوله خواهید شد، سولهای که برای این برنامه تعبیه شده است. فضای داخل اینجا از نور بی بهره است و بیشتر چراغها در محوطه استودیو چیده شده است. قبل از رسیدن به دکور استودیو سه اتاق قرار دارد که یکی از آنها اتاق گریم و لباس، دیگری اتاق مهمان و بعدی اتاق فرمان است. علیمردانی در اتاق گریم زیر دست گریمور است تا بعد از چند دقیقه وارد استودیو شود. تهیه کننده نیز کنار او است تا نکتههای لازم برای گفتوگوی امشب را با او هماهنگ کند. کمی آنطرف تر چند مونیتور بزرگ چیده شده است و خانمی که پشت آنها نشسته است و کارهای مربوط به رنگ و نور تصویر ارسالی از استودیو را انجام میدهد.
** دیواری مزین به طرح میدان حسن آباد
قسمت انتهایی این سوله که کاملا از فضای دیگر آن جدا شده است، با دیوار سفید دکور و چند پله وارد دکور برنامه میشود. دکور برنامه آنطور که در تصویر تلویزیون میبینید بزرگ نیست. فضایی سراسر سفید از زمین و دیوارها گرفته تا صندلیهای مهمان و مجری همه و همه سفید رنگ هستند. روی دیوارهای این دکور طرحی سراسری از عمارتی واقع در میدان حسن آباد دیده میشود و کمی آنطرفتر عکس هنرمندانی قرار دارد که در قید حیات نیستند.
** تصاویری که با حضور تماشاگرها ضبط شد
در دو سمت ورودی به استودیو دو سری صندلی چیده شده است و تماشاگرهای برنامه روی صندلیها نشستهاند. مدیر صحنه توصیههای لازمی از جمله رعایت کردن حجاب، صاف نشستن و … را به آنها میگوید. علاوه بر این با دستور مدیر صحنه و با کمک تماشاگرها، بخشهای کوتاهی از حضور تماشاگران ضبط میشود از جمله این بخشها میتوان به کف زدن، خندیدن و بلند شدن برای احترام به ورود مهمان اشاره کرد.
** «چهل تیکه» – عالی ترین کیفیت!
به محض ورود به دکور نوار فیلم وی اچ اس که روی آن نوشته شده: شبکه نسیم- برنامه چهل تیکه (عالی ترین کیفیت). حتی این جمله نیز نوستالژی پنهانی دارد که فقط یک دهه شصتی میتواند آن را به خوبی درک کند. شاید قصهاش برایتان جالب باشد که در دهه ۷۰ و زمانی که ویدئو به تازگی در دسترس برخی افراد نه عموم مردم قرار گرفته بود، فیلمها با چند کیفیت ضبط میشد و برای سهولت در پیدا کردن کیفیت مورد نظر روی برچسب فیلم، کیفیت آن را مینوشتند. دقیقا کاری که سازندگان این برنامه انجام دادند.
** راکورد صحنه باید حفظ شود
این امکان وجود ندارد که خبرنگار روی صندلی و در کنار تماشاگران بنشیند چراکه اگر به هر علتی نتوانست تا پایان برنامه همراه گروه باشد، راکورد صحنه حفظ نخواهد شد و از قوانین برنامه خارج است. به همین دلیل تا جایی که میشود داخل استودیو و در مواقع ضروری از مونیتورها برنامه را نگاه میکنیم.
** پیرمردی که هر قسمت میآید
سبک و سیاق و ساختار «چهل تیکه» به شکلی است که کاملا بوی نوستالژی دارد. از زمانی که برنامه شروع میشود مجری، یک پیرمرد با نمک میشود که این تکنیک را هم از صداپیشگی با خود به همراه دارد. علیمردانی که به گفته خود نقش پدربزرگش را بازی میکند، با دقت روی هر رفتار و صحبتهای او آنها را به اجرا درمیآورد و این بخش یکی از بخشهای جذاب این برنامه است.
** گذشته کاری مهمان پیش روی مخاطبان
مهمان وارد استودیو میشود و دوربین نمایی از تماشاگرها را ضبط میکند که در حالت ایستاده مشغول کف زدن برای مهمان و ورود او به استودیو هستند. به طور معمول تماشاگرها برای استقبال و حرمتی که برای مهمان قائلند برای ورود او میایستند. بعد از آن مجری با مهمان مشغول صحبت میشوند. بخش مهم صحبتهای بین این دو به گذشته و مسیر دوران کاری که مهمان از ابتدای کارش تا به الان طی کرده برمیگردد و یکی از بخشهای جذاب هم برای تماشاگران داخل استودیو است و هم برای مخاطبینی که از طریق تلویزیون نظارهگر برنامه هستند.
** فضای نوستالژیک بین صحبتهای مهمان و مجری
مهمانهایی که به این برنامه دعوت میشوند اغلب با توجه به سابقه کاری که دارند، انتخاب میشوند. سابقه کاری که باز هم در اینجا نوستالژی بودنش برای مخاطب اهمیت دوچندانی دارد. برای مثال وقتی مریم سعادت به چهل تیکه آمد، گذری به کارهای قدیمی او زده شد، مثل خونه مادربزرگه، قصههای تا به تا و … و او نیز خاطرههایی را از دوران کاری قدیمی خود برای مخاطبین تعریف کرد. حساب کنید در شرایط مشابه اگر هر کدام از مهمانها بخواهند از یکی از کارهای نوستالژیکشان خاطرهای تعریف کنند، چه فضای دلنشینی در برنامه حاکم میشود.
** شعر خوانی تصنیفهای قدیمی
این برنامه تقریبا سبک همراهی و مشارکت با تماشاچیها را نیز در دستور کار خود قرار داده است و از میان آنها میتوان به شعرخوانی شرکت کننده ها و مجری و مهمان با همدیگر اشاره کرد. البته شعرهایی که در اینجا خوانده میشود منحصرا برای این برنامه نیست و از تصنیفهای قدیمی تهرانی است که اغلب مخاطبان آن را به خاطر دارند و یا با آن نوستالژی دارند.
سینماپرس: پیکر مرحوم ولیالله شیراندامی روز دوشنبه، ۱۴ بهمن تشییع میشود.
به گزارش سینماپرس، همسر ولی الله شیراندامی به ایسنا گفت: مراسم تشییع پیکر ولیالله شیراندامی ساعت ۹:۳۰ روز دوشنبه، ۱۴ بهمنماه از مقابل خانه هنرمندان ایران برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار میشود.
شیراندامی عصر جمعه، ۱۱ بهمنماه در بیمارستان درگذشت.
او متولد ۱۳۱۰ در شهر «مرو» بود. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی تئاتر در دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا به پایان رساند و مدرک درجه یک کارگردانی (معادل دکترا) را از وزارت فرهنگ دریافت کرد.
این بازیگر در بیش از ۳۰ تئاتر بازی و یا کارگردانی کرده و در فیلمهایی همچون «جایی برای زندگی»، «خانهای روی آب»، «بوی کافور عطر یاس»، «شازده احتجاب»، «شیر سنگی»، «شب دهم»، «روز باشکوه» و «وسوسه» هم بازی داشته است.
سینماپرس: علاقه مندان به بخش رادیو تئاتر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می توانند هر روز شنونده برنامه رادیویی «روی موج صحنه» از رادیو نمایش باشند.
به گزارش سینماپرس، ساجد قدوسیان تهیه کننده برنامه «روی موج صحنه» درباره ویژگیهای این برنامه گفت: «روی موج صحنه» ویژه برنامه رادیو نمایش است که به صورت اختصاصی خبرهای مربوط به بخش رادیو تئاتر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را از محل تالار رودکی واقع در تالار وحدت پوشش میدهد.
وی تأکید کرد: همچنین برخی از اجراهای رادیو تئاتر که در ساعت ۱۶:۳۰ روی صحنه میروند در این برنامه به صورت مستقیم از تالار رودکی روی آنتن میروند.
قدوسیان در پایان گفت: گفتگو با برگزیدگان سالهای گذشته، مسئولان و اعضای گروههای شرکت کننده امسال از دیگر بخشهای برنامه «روی موج صحنه» است.
«روی موج صحنه» ویژه بخش رادیو تئاتر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به تهیه کنندگی ساجد قدوسیان، گویندگی و اجرای فرزام رنجبر و گزارشگری زهره عبدالرحیم هر روز ساعت ۱۶ به صورت زنده از محل تالار رودکی واقع در تالار وحدت روی آنتن رادیو نمایش میرود.
سینماپرس: اعضای هیات داوران جایزه «موسیقی و رسانه» که در بخش جنبی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار میشود، معرفی شدند.
به گزارش سینماپرس، اعضای هیات داوران جایزه «موسیقی و رسانه» متشکل از استادان پیشکسوت علوم ارتباطات، عرصه خبر و هنر که در بخش جنبی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار میشود، معرفی شدند.
اسامی هیات داوران جایزه موسیقی و رسانه به شرح زیر است:
مسعود کوثری، عضو هیات علمی گروه مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران، پژوهشگر ارتباطات، فرهنگ و موسیقی است. او در سال ۱۳۸۳برای نگارش مقاله «نشانهشناسی موسیقی مردمپسند» جایزه بهترین مقاله فرهنگی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.
علیاکبر قاضیزاده مدرس روزنامهنگاری، پژوهشگر، نویسنده و مترجم حوزه علوم ارتباطات است. او علاوه بر نیمقرن فعالیت پیوسته در حوزه روزنامهنگاری کتابهایی چون ویراستاری و مدیریت اخبار، نوشتن برای رادیو، گزارشگری در رادیو، روزنامهنگاری حرفهای، مهارتهای نوشتن برای مطبوعات و اخلاق روزنامهنگاری را ترجمه و تالیف کرده است.
علیرضا میرعلینقی، پژوهشگر حوزه موسیقی، روزنامهنگار و منتقد هنری است. او مدتی مسئول آرشیو مرکز موسیقی حوزه هنری بود و مدتی نیز سرپرستی گروه موسیقی دایرهالمعارف اسلامی را بر عهده داشت. میرعلینقی همچنین از مشاوران سردبیر نشریه مقام موسیقایی از سال ۱۳۷۴محسوب میشود و مقالات متعددی در حوزه موسیقی نوشته است.
فریدون صدیقی از استادان شناخته شده عرصه روزنامهنگاری کشور است و بیش از ۲۰ سال است که روزنامهنگاری تدریس میکند. او سالها نقد هنری و ادبی نوشته و در شکلگیری دهها روزنامه و مجله سهم داشته است. بسیاری از روزنامهنگاران سه دهه اخیر از آموزشهای فریدون صدیقی بهره میبرند.
امیرعباس ستایشگر، آهنگساز و نوازنده سهتار و دارای مدرک کارشناسی موسیقی از دانشگاه سوره تهران و دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه خوارزمی است. او عضو پیوسته انجمن علمی عرفان اسلامی ایران، دبیر بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر (۱۳۹۵.۱۳۹۶) و عضو هیات تحریریه ماهنامه هنر موسیقی (۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲) است.
پس از انتشار فراخوان این جایزه تا کنون ۸۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده و پس از تهران آثار قابل توجهی نیز از آذربایجان شرقی، مازندران و قم دریافت شده است.
فعالان رسانه ای، خبرنگاران و نویسندگان حوزه موسیقی تا ساعت ۱۲ امشب(دوازدهم بهمنماه) فرصت دارند تا آثار خود را برای شرکت در این بخش به نشانی [email protected] ارسال کنند.
سینماپرس: بهروز غریبپور، مرضیه برومند، اردشیر صالحپور، هما جدیکار، حمیدرضا اردلان و گلزار محمدی دبیر هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به عنوان شورای سیاستگذاری جشنواره معرفی شدند.
به گزارش سینماپرس، اسامی اعضای شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک از سوی دبیرخانه این رویداد اعلام شد.
بهروز غریبپور، مرضیه برومند، اردشیر صالحپور، هما جدیکار، حمیدرضا اردلان و گلزار محمدی، دبیر هجدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک در حکمی از سوی شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد منصوب شدند.
در متن حکم کرمی خطاب به اعضای شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک چنین آمده است:
«جشنوراه بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به عنوان بزرگترین رویداد در حوزه نمایش عروسکی ایران و یکی از معتبرترین رویدادهای این گونه نمایشی در منطقه دارای جایگاه و شأن ویژهای است.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وجه اصلی ایرانی بودن به حوزه شعر و شاعری بستگی دارد و شعر همزاد ایرانیان است.
به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی شامگاه شنبه در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر که در سینما هلال زاهدان برگزار شد، اظهار کرد: بارزترین وجه انسان و انسانیت شعر است که آرمانهای انسانی در آن بروز و ظهور پیدا میکند و اسطورهها با شعر تبادل میشود.
وی ادامه داد: شعر همچنین مقوله پیوند انسانها با یکدیگر، ایرانیان و جوهره انقلاب اسلامی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نماد انسان و انسانیت روح و فهم شاعرانه است و لطیفترین کلمات با شعر و شهود شاعرانه دریافت و عرضه میشود.
وی بیان کرد: تاریخ هزار ساله ایران با شعر و شاعری شناخته و به همگان معرفی میشود و دنیا این کشور را با شعر و شاعری میشناسد.
صالحی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران کلمهای بود که با واژه و روح شاعرانه در آمیخت و شاعرانه متولد شد.
وی گفت: شعارهای انقلابی شعرگونه و شاعرانه بودند و مسیری که در راه انقلاب داشتیم از دوران دفاع مقدس تاکنون ادامه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شعر در همراهی با مردم در برابر مشکلات و حوادثی مانند سیل روزهای اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان و شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار مردم بوده است و شاعران با نواهایی که نواختند باعث تسکین مردم شدند.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز جمعه وارد فرودگاه بین المللی زاهدان شد و مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مسوولان استانی قرار گرفت.
صالحی در بدو ورود به زاهدان در گلزار شهدای این شهر حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
بازدید از حاشیه شهر زاهدان و دیدار با علما و روحانیون از جمله برنامههای دیروز صالحی در سفر به زاهدان بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شنبه ضمن دیدار با شاعران کشوری و استانی در نشست شورای فرهنگ عمومی، آیین گشایش تماشاخانه نخل و آفتاب، تجلیل از هنرمندان و اختتامیه چهاردهمین جشنواره شعر فجر شرکت کرد.