سینماپرس: جوایز آکادمی اسکار بزرگترین و مهمترین مراسم سینمایی در جهان است؛ اما همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمیرود.
به گزارش سینماپرس، در هر برنامهای که به صورت زنده برگزار میشود، احتمال روی دادن یک حادثه بد و یا یک اشتباه وجود دارد که گاه باعث به یاد ماندن آنها برای مدت طولانی میشود.
اسکار که هر سال توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما برگزار میشود، شاید مهمترین رویداد مربوط به سینما باشد. این مراسمها هم با وجود برنامه ریزی طولانی مدت باز گرفتار گافها و اتفاقات پیش بینی نشده میشوند.
یکی از جدیدترین اتفاقاتی که در این آکادمی رخ داده بود، مربوط به اسکار سال ۲۰۱۷ است که برنده جایزه اصلی به اشتباه اعلام شد. در ادامه با وجود اشتباهات و حوادث زیادی که وجود داشته است، چند مورد از برجستهترین خطاها را مرور میکنیم:
در بیستمین دوره جوایز اسکار در سال ۱۹۴۸، روسالیند به نظر از اینکه جایزه اسکار بهترین بازیگر را برای فیلم «عزا برازنده الکترا است» میبرد مطمئن بود. بعد از دوبار عدم موفقیت در دریافت جایزه او به قدری مطمئن بود که پیش از اعلام رسمی بلند شد تا جایزه اش را دریافت کند، که البته جایزه به لرتا یونگ برای فیلم «دختر کشاوز» رسید!
در اسکار سال ۲۰۱۷ که بزرگترین گاف اسکار رخ داده بود، شاهد یک اشتباه دیگر نیز بودیم که کمتر مورد توجه واقع شد. در آن سال بخش ویژهای برای تجلیل از درگذشتگان سینما برگزار شد که به جای عس جنت پترسون، طراح لباس معروف، تصویر دوست او «جین چپمن» گذاشته شده بود که البته تهیه کننده فیلم است.
جنیفر لارنس در سال ۲۰۱۳ زمانی که برای دریافت جایزه خود به سمت صحنه میرفت، روی پلهها به زمین خورد. البته این اتفاق آخرین بار نبود و او سال آینده باز هم در فرش قرمز این جوایز به زمین خورد. در آن زمان به شوخی به وی گفته میشد که زمین خوردن در اسکار را به یک سنت برای خود تبدیل کرده است!
جان تراولتا در مراسم اسکار سال ۲۰۱۴ نام ایدینا منزل را ادله دازیم صدا کرد. در مراسمهای اسکار بعد نیز دوباره این گاف تراولتا مورد شوخی قرار گرفت. یکی از مجریان اسکار در هنگام معرفی بندیکت کامبربچ گفت: بندیکت کامبربچ نه تنها یکی از مشهورترین نامها در صنعت نمایش و فیلم است؛ بلکه صدایی است که زمانی که از تراولتا درخواست میکنید بن افلک را تلفظ کند میشنوید.
در جوایز سال ۲۰۱۷ که جدیدترین و شاید بدترین گاف آکادمی اسکار باشد، فیلم سینمایی «لالالند» به صورت اشتباه به جای «مهتاب» برنده اسکار بهترین فیلم اعلام شد. این فیلم جایزه گلدن گلوب را هم برده بود و تعجبی نداشت که اسکار را هم تصاحب کند، اما بعد از مدتی اعلام شد که اشتباهی رخ داده و این جایزه به فیلم «مهتاب» تعلق دارد. مجری آن سال مراسم اسکار بعد از این مراسم گفت: میدانم که خرابکاری کردم و قول میدهم هیچ وقت باز نگردم. البته او اجرای اسکار سال بعد را هم بر عهده گرفت!
در اسکار سال ۱۹۶۴، سامی دیویس جونیور اجرای اسکار را بر عهده داشت و کسی را در بخش موسیقی برنده اعلام کرد که اصلا نامزد اسکار نشده بود! او اعلام میکند که جان ادیسون جایزه را دریافت کرده است، اما او اصلا در میان نامزدها نبود. بعد از مدتی میگوید که پاکت اشتباه را به وی داده اند و فوراً این اشتباه را اصلاح میکند. در نهایت جایزه به آندرو پروین رسید.
در اسکار سال ۱۹۳۳، در بخش بهترین کارگردانی دو نفر با نام فرانک حضور داشتند. یکی فرانک کاپرا برای فیلم «خانمی برای یک روز» و فرانک لیود برای فیلم «سواران». مجریان آکادمی گفتند: بیا فرانک، جایزه ات را بگیر. فران کاپرا برای دریافت جایزه میرود، اما برنده واقعی فرانک لیود بود.
اگر نام منفورترین بازیگران هالیوودی برایتان جالب باشد، احتمالا به نام آن هاتوی برخورده اید. سخنرانی او در سال ۲۰۱۳ و همچنین اجرای نامناسب او در اسکار بسیار مورد انتقاد گرفت و باعث افزایش نفرت از این بازیگر شد.
*خبرنگاران جوان
سینماپرس: فرمانده قرارگاه قرب بقیهالله الاعظم گفت: ایستادگی متاثر از حیات معنوی جامعه ماست که سرمنشا آن خون شهدا است.
به گزارش سینماپرس، سرلشکر محمد علی عزیز جعفری فرمانده قرارگاه قرب بقیهالله الاعظم در آیین نکوداشت چهلمین روز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه شاهد از اثر معجزه گونه ایستادگی عمومی ملت ایران بخصوص در دفاع مقدس و پس از آن در مقابل اسرائیل، آمریکا و مبارزه با داعش را مولفه قدرت جمهوری اسلامی یاد کرد.
فرمانده سابق سپاه تمام ویژگی برجسته جمهوری اسلامی را چیزی جز ایستادگی و مقاومت مردمی ندانست و خاطرنشان کرد: این ایستادگی هم متاثر از حیات معنوی جامعه ماست که سرمنشا آن خون شهدا است
وی در ادامه افزود: همین اتفاق اخیر و حماسه مردم ایران در تشیع پیکر سپهبد سلیمانی و مطالبه عمومی آنها برای انتقام از آمریکا از جمله نشانههای پیشرو ما است.
سرلشکر جعفری با اشاره به تحولات ۱۰ سال اخیر در منطقه خاطر نشان کرد: تمام مردم منطقه بخوبی دریافتهاند که موفقترین الگو برای پیشرفت و سعادت ملت ها مقاومت و ایستادگی در مقابل سلطه استکبار جهانی است.
مسئول قرارگاه قرب بقیه الله با یاد آوری انهدام پهباد آمریکایی در خلیج فارس و توقیف کشتی انگلیسی، ترس آمریکا از واکنش و اقدام تلافیجویانه را نشانه تثبیت قدرت جمهوری اسلامی در منطقه دانست.
وی شهادت شهید سلیمانی به دست ترامپ جنایتکار و آمریکا را تثبیت تنفر از آمریکا در دل ملتها دانست و افزود: اگر می خواهیم قدم کوچکی در مسیر شهدا برداریم باید در هر پست و تخصص و فعالیتی هستیم کمک کنیم به پیمودن این مسیر و تثبیت معارف انقلاب در قلبها.
وی در بخش دیگری از سخنرانیخود در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد در تبیین بیانیه گام دوم مردمی شدن و استفاده از توان مردم در حل مشکلات و بحران ها در چهل سال دوم را اساسی دانست.
در انتهای این مراسم از خانواده شهدای عراقی حادثه فرودگاه بغداد تجلیل شد.
سینماپرس: مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور از اهتمام مسئولان سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فراهم کردن شرایط حضور افراد دارای معلولیت بخصوص ناشنوایان و نابینایان جهت حضور و تماشای فیلم ها قدردانی کرد.
به گزارش سینماپرس، مسعود آسیما با بیان اینکه امیدواریم فرهنگ احترام به عزیزان دارای معلولیت روز به روز در جامعه گسترش یابد و با مناسب سازی سایر امکان و مراکز فرهنگی، هنری استفاده از امکانات اینچنینی برای این عزیزان گسترش یابد، گفت: سازمان بهزیستی امسال از فیلمهایی که با هدف آگاهیبخشی و فرهنگسازی در جامعه با موضوعات کاهش آسیبهای اجتماعی، ترویج فرهنگ مددکاری و دستگیری از نیازمندان، تکریم و نمایش توانمندی های افراد دارای معلولیت، تکریم سالمندان، تحکیم بنیان خانواده و تکریم زنان سرپرست خانوار، لزوم پیشگیری از معلولیتها، افزایش امید در جامعه، کودکان کار و کودکان کار خیابان و سایر موضوعات مرتبط با اهداف و جامعه هدف این سازمان را به شکل خلاقانه مطرح میکنند، استقبال کرده و جوایزی را اهدا خواهد کرد.
او ایجاد نگاه مثبت به قشر محروم و آسیب دیده جامعه از طریق تولیدات سینمایی را راهکاری برای پیشگیری از تشدید آسیبهای اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: توجه اهالی فرهنگ و هنر به مسائل اجتماعی و بروز و ظهور آن در تولیدات فرهنگی میتواند حساسیت جامعه را برانگیخته و به کاهش این آسیبها کمک شایانی کند.
سینماپرس: طبق پیشنویس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، درآمد فعالیتهای فرهنگی و هنری بالای ۱۰۰ میلیون تومان مشمول مالیات میشود.
به گزارش سینماپرس، طبق پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم وضعیت فعالیتهای فرهنگی و هنری به ویژه سلبریتیها مشخص شد.
در جزییات این لایحه آمده است: درآمد ابرازی حاصل از فعالیتهای انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی، فرهنگی و هنری که به موجب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام میشوند، تا سقف یک میلیارد ریال در هر سال از پرداخت مالیات معاف هستند. این بند جایگزین متن بند “ل” ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم میشود.
به گزارش فارس، در بند “ل” ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم که در خصوص معافیتهای مالیاتی است ذکر شده بود: فعالیتهای انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاههای ذیربط، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام میشوند از پرداخت مالیات معاف است.
پیشتر در متن لایحه بودجه سال ۹۹ از سوی سازمان برنامه و بودجه موضوع حذف برخی معافیت های مالیاتی از جمله فعالیتهای فرهنگی، هنری به ویژه سلبریتیها پیشنهاد شده بود که از سوی نوبخت و دولت همه بندهای مربوطه حذف شد. کارشناسان پیشبینی میکنند که از این محل ۱۸ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد وصول شود.
سینماپرس: نمایش «برگشتن» به نویسندگی خیرالله تقیانی پور و کارگردانی حسین مسافر آستانه در راستایارج نهادن به ساحت مقدس شهدای این آب و خاک بروی صحنه رفته است.
به گزارش سینماپرس، وقتی وارد سالن میشوید بیش از هر چیز فضاسازی طراحی صحنه شما را جذب میکند. فضایی که در نگاه اول فکر میکنید پر از دود سفید است، اما کم کم و با روشن شدن پروژکتور و نورها متوجه استفاده کارگردان از تور سفیدی میشوید. این تور در اصل همان رویایی است که کارگردان برای تماشاگر تصویر کرده است و شاید هم این دودهای سفید فضای خرمشهر و گرد و خاک ناشی از آن را تداعی میکند. این نمایش که واقعیت و رویا را در کنار هم دارد، از دیوارهای سیاهی تشکیل شده است که محل رفت و آمد بازیگرها است. همچنین ۵ صندلی و یک کاناپه ساده که برای نشستن برخی بازیگران در پردههای مختلف است، تمام طرح صحنه این نمایش را تشکیل میدهد که در زمان کنونی و در دهه ۹۰ روی میدهد.
حسین مسافر آستانه بعد از ۹ سال به عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی برگشته است. او در این مدت بیشتر در فیلم و سریالهایی چون: آنام، ایراندخت و … بازی کرده بود. نمایش «برگشتن» ۹ بازیگر دارد. شیرین بینا، مجید رحمتی، فرید قبادی، علی غابشی، فاطمه رادمنش، ابتسام بغلانی و پونه شاملو از دیگر بازیگران این نمایش هستند. همه بازیگران این نمایش حتی آن پسربچه کوچکی که دوقلو دارد، در نوع ارتباط و دیالوگگوییهایشان خواسته یا ناخواسته به موضوع جنگ میپردازند و دیدگاهشان را از گذشته و حال جنگ بیان میکنند.
** نمایشی مملو از واگویههای دفاع مقدس
قصه اصلی این نمایش یک خطی ساده و روان اما پر از واگویههای جدی و مهم و البته دفاع مقدسی است که به دوران هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحیلی ایران و عراق برمیگردد. از قصه مادرانی که فرزند و همسرشان را در جنگ از دست دادهاند تا بیحرمتی که بعضا به مادران شهدا و شهدا میشود، همه و همه از معضلاتی است که امروزه گریبان جامعه ما را گرفتاه است و در این نمایش نیز به آن پرداخته میشود. قصه این نمایش در روند یکساعته و کم کم قوام خوبی پیدا میکند و شما را با خود همراه میکند، همچنین محوریت قصه تا پایان بر مبنای داستان اصلی است و برخلاف کارهای بسیاری به بیراهه نمیرود و خط اصلی را دنبال میکند.
«عذرخواهی میکنم که دیر شروع کردیم، ما منتظر مسئولین شهری بودیم که متاسفانه یکی جلسه داشت یکی سفر بود و دیگری هم نتوانست بیاید» این جمله ورودی نمایش برگشتن با مونولوگی توسط شخصیت عماد بود. مونولوگی که مثل همه مونولوگهای این نمایش رو به حضار گفته میشود و تماشاچی که دارد نگاه میکند اول به اشتباه فکر میکند با او است و دلیل تاخیر در شروع تئاتر، حضور مسئولین شهری است!
با پیشروی نمایش قصه برای مخاطب روشن میشود و متوجه میشود که این جمله هم بخشی از نمایش است. عماد به همراه امیری که مسئول دفترش است در تدارک کلنگ زنی زمینی هستند که در جنوب کشور خریداری کرده است. عزت برادر عماد سالها پیش و در جریان جنگ تحمیلی مفقود شده است.
** راشدی یا وجدان بیدار عماد
مسافر آستانه کارگردان این اثر نیز با بهره گیری از نور، صحنه، دکور و البته بازیگرانی که به خوبی انتخاب شده بودند توانسته کار قابل قبولی را به مخاطب خود ارائه دهد.
راشدی نیز دیگر شخصیت اصلی این نمایش که یکی از همرزمان عزت است مدام زیر گوش عماد میگوید که نباید در این منطقه زمین تجاری ساخت. «اینجا نمیشود پاساژ ساخت!» او در همه پردههای نمایش و در میان صحبتهای همه شخصیت ها وارد میشود و نظر مخالف خود را درباره ساخت و ساز در این زمین بیان میکند.
** مادرانی که در خرمشهر در انتظار فرزندانشان هستند
مادر عزت و عماد زنی است میانسال که صبح تا شب در خانه به تنهایی زندگی میکند و تمام امیدش حتی زمانیکه زنگ در به صدا درمیآید یا تلفن زنگ میخورد، به این است که کسی خبری از فرزندش بیاورد. مادر وقتی از طریق نوههایش میفهمد که قرار است عماد پروژهای را در جنوب کشور و خرمشهر بسازد، در این فکر میرود که عماد میرود تا از عزت خبری بیاورد. مادر عزت به امیری که بنا به خواسته عماد مسئول مراقبت از او شده است، میگوید: خرمشهر کلی مادر منتظرتن برو به این آدرس.
فاطمه رادمنش نقش مادر دیگری را در این نمایش ایفا میکند که شاید بتوان او را بهترین بازیگر این نمایش نام برد. مادری که همسرش را از دست داده است و در خیابان عدهای با تمسخر با او رفتار میکنند. امیری که به سفارش مادر عماد به خرمشهر رفته است وظیفه دارد تا چند روزی به این مادر خدمت رسانی کرده و وسایل مورد نیازش را تهیه کند.
** احترام به خاکی که شهدا در آن شهید شدند
با صرف نظر از نقاط اوج و فرود و کش و قوسهایی که برای ساخت و ساز یا واگذاری این زمین بین بازیگران وجود دارد، باید گفت نقطه عطف نمایش همن پرده پایانی است. همان صحنهای که قرار است با ماشینهای سنگین زمین را خراب کرده و گودبرداری کنند. صحنهای که اغلب بازیگران در آن حضور دارند و موسیقی زنده البته اینجا به داد نمایش رسیده است و صدای ماشینهای سنگین تخریب زمین را به خوبی اجرا میکند.
همینجا راشدی وارد صحنه شده و خطاب به ماشینها دستور توقف میدهد. راشدی با لحنی که سرشار از اندوه بود به او میگوید اینجا و در این خاک ۴۵ شهید به تازگی تفحص شدند! تو چطور میخواهی در خاکی که متعلق به شهدا هست پاساژ بسازی در صورتیکه روی این خاک حتی نباید با کفش راه رفت!
** عزت یا ماهان؟ / واقعیت یا رویا؟
ماهان پسر عماد است که در ابتدای نمایش صحنههای مشترکی با خواهرش دارد که در پایان متوجه میشویم او خواهر واقعیاش نیست. در میانه نمایش دوقلوی ماهان نیز بروی صحنه آمده و نماد حضور عزت در میان خانوادهاش میشود که در پرده پایانی از پشت تور سفید درآمده و روی سکوی جلوی پرده و در کنار تماشاگران قرار میگیرد.
به طور کلی در اغلب موارد نمایشها و آثاری که به جنگ و تاثیرات آن در عصر کنونی میپردازند، دچار شعارزدگی میشوند اما «برگشتن» با فریب تماشاگر نمیخواهد حرف خود را بزند چراکه خیرالله تقیانی پور نویسنده به خوبی این ژانر را میشناسد و میداند که کار در این حوزه راه رفتن روی لبه تیغی است که میتواند تو را به اوج برده یا به زمین بزند.
در چند سال گذشته نمایشهایی با این مضامین و بررسی رخدادهای خرمشهر و بعد از آن به تصویر کشیده شده است، اما این روزها و در میان هجمه آثار نمایشی در جشنواره تئاتر فجر که اغلب از مضامین مناسبی برخوردار نیستند، نمایش «برگشتن» به کارگردانی حسین مسافر آستانه توانسته در حوزه دفاع مقدس و آسیبهایی که تاکنون گریبان خانوادههای شهدا را گرفته است به خوبی عمل کند.
سیمماپرس: نشست خبری فیلم «دشمنان» با حضو عوامل و بازیگران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «دشمنان» ساخته علی درخشنده با حضور کارگردان فیلم، مجید برزگر (تهیهکننده)، ندا جبرئیلی، سعید آرمند، سینوهه دانشمند (بازیگران)، بهروز بادروج (مدیر فیلمبرداری)، محمدمهدی جواهریزاده (صداگذار)، لیلا نقدیپری (طراح صحنه و لباس)، زهره صمدی (طراح چهرهپردازی)، حمید جانیپور (عکاس)، ایلیا محمدینیا (منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی عصر امروز یکشنبه بیستم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدا فرزاد حسنی در ارتباط با دلیل عدم برگزاری نشست فیلم «خون شد» توضیح داد: مسئولان برگزاری جشنواره علت عدم حضور آقای کیمیایی را علت برگزار نشدن نشست عنوان کردند. به این دلیل که برگزار کنندگان مولف و صاحب معنوی فیلم را کارگردان میدانند و در نشست خبری اکثر سوالها معطوف به کارگردان است، نشست این فیلم لغو شد.
در ابتدای نشست علی درخشنده با اشاره به گیشه و بازیگران فیلم «دشمنان» گفت: صرفا فکر نمیکنم فیلم را برای گیشه ساخته باشم. یک سری از بازیگران که اساتید من هستند و در این مدل فیلمها بیشتر دیده شدهاند را میتوانستم برای فیلم دعوت کنم اما انتخابم رویا افشار بود.
درخشنده همچنین درباره ساخت فیلم «دشمنان» در شهرک اکباتان گفت: همه با شهرک اکباتان آشنایی دارند، از همه قشری در این شهرک زندگی میکنند و به نظرم فضای مناسبی برای فیلمبرداری داشت.
مجید برزگر در ارتباط با انتخاب رویا افشار گفت: ما برای انتخاب خانم افشار سعی داشتیم که آشناییزدایی کنیم و از چهرهای که کمتر در سینما دیده شده برای این نقش استفاده کنیم.
برزگر در ارتباط با ساخت این فیلم گفت: علی درخشنده در مقدمه، دغدغهای داشت و قصهای را پیش برده بود که من به اجرایی شدن آن کمک کردم و سعی داشتم شرایطی را به وجود بیاورم که او کارش را به بهترین شکل انجام دهد. نمیدانم که تا چه میزان موفق بودهام.
او در ارتباط با گیشه و اکران فیلم عنوان کرد: این فیلم برای اکران و مخاطب به خصوص ساخته شده است. بر مبنای الگوهایی که برای فیلم طراحی کردیم بازگشت سرمایه خواهیم داشت. منظور فروش میلیاردی نیست و بازگشت سرمایه برای ما کفایت میکند.
مجید برزگر تهیهکننده این فیلم با اشاره به بازیگران فیلم «دشمنان» عنوان کرد: نحوه کار درخشنده پیش از نوشتن فیلمنامه مشخص بود که دقیقا چه کاری میخواهد انجام دهد حتی اگر از بازیگران دیگری نیز استفاده میشد باز هم «دشمنان» به همین شکل ساخته میشد.
درخشنده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم نسخه زنانه فیلم «پرویز» است گفت: هر کسی ناخودآگاه ممکن است از یک اثر تاثیر بگیرد، زمانی که فیلم «پرویز» را دیدم دوست داشتم با کارگردان آن کار کنم و این تنها باری بود که درباره کسی این حرف را میزدم. شانس هم به من رو کرد و با آقای برزگر آشنا شدم.
ایلیا محمدینیا منتقد در بخش دیگری از این نشست درباره فیلم «دشمنان» گفت: از لحظه شروع این نشست درباره گیشه فیلم «دشمنان» صحبت میشود که اگر سایتها را مرور کنیم متوجه فیلمهایی که از بدنه هستند و بودجههای میلیاردی دارند اما در گیشه ناموفقاند میشویم. فیلمهایی مثل «دشمنان» در سینمای هنر و تجربه اکران خواهد شد و با توجه به بودجه کمی که برایش صرف شده قطعا بازگشت بودجه خواهد داشت.
در ادامه بهروز بادروج مدیر فیلمبرداری درباره موضوع فیلم «دشمنان» گفت: این فیلم به فقدان میپردازد نمیدانم تا الان چه چیزهایی را از دست دادهاید فقدان باعث میشود تمام چیزهایی را که داشتهاید از دست بدهید.
او ادامه داد: از ابتدا درباره همه چیز با علی درخشنده صحبت کرده بودم چیزی که برایمان اهمیت داشت فضای سردی بود که باید بر فیلم حاکم میشد و کاری که باید انجام می شد تا مخاطب با فیلمنامه همراه شود، پس فضای سرد را به رنگ کرم و قهوهای بردیم. از طراح صحنه سپاسگذارم که شرایطی را به اتفاق هم به وجود آوردیم که به فیلم کنونی رسیدیم. خوشحالم در این فیلم حضور داشتم، کار کردن در کنار درخشنده لذتبخش بود و دلیل اصلیاش کار تیمی بود.
علی درخشنده درباره همکاریاش با سعید آرمند و سینوهه دانشمند گفت: افتخار همکاری با سعید آرمند را داشتم، از تیپ او خوشم میآید و همیشه دوست داشتم در فیلمم حضور داشته باشد. او مدرس بازیگری است. به کسی نیاز داشتم که به خوبی شبنامههای فیلم را بخواند و بر آنها مسلط باشد. همچنین سینوهه دانشمند درک و آگاهی از کاری که میخواستم انجام بدهم داشت و از روز اول ارتباط خوبی با او کردم.
سینوهه دانشمند بازیگر فیلم «دشمنان» گفت: خوب است که همیشه به این صورت کنار هم قرار بگیریم، از زمانی که به عنوان بازیگر در سینما فعالیت داشتم متوجه اهمیتی که مسائل تاریخی
برای من دارند شدم. دوره قبلی که وارد جشنواره شدم اصلا نامی از من نبود اما امسال مجری برنامه بیشتر مرا میشناسد.
سعید آرمند در ادامه این نشست درباره بازیاش در این فیلم گفت: در مقام بازیگر حرفی ندارم که بزنم. روز اولی که درخشنده از من خواست بازی کنم بدون هیچ پرسشی در فیلم او بازی کردم.
وی ادامه داد: فیلمهای زیادی با بودجههای میلیاردی ساخته میشوند و کسی سوالی از گیشه آن نمی پرسد اما فیلمهای مستقلی که به سختی بودجه آنها جمع میشود همیشه هزاران سوال و اعتقاد درباره آنها وجود دارد.
کارگردان فیلم «دشمنان» خاطر نشان کرد: از قبل به همه موضوعات پرداخته شده بود. دیگر موضوع خاصی نمانده که بتوانم به آن نگاه نو داشته باشم.
لیلا نقدیپری طراح صحنه و لباس درباره فیلم «ابر بارانش گرفته» گفت: فیلم ابر بارانش گرفته» کاملا به صورت مستقل ساخته شده است اما متاسفانه روز گذشته بنیاد فارابی اعلام کرد که از ما حمایت کرده اما مطلقا چنین اتفاقی نیفتاده است. هیچ حمایتی از هیچ ارگانی دریافت نکردیم. اگر در فیلمی با سرمایه بالا کار کنم هم از هیچ کسی انتظار حمایت نخواهم داشت، نمیگویم همه باید فیلم ما را دوست داشته باشند اما آن روزی که نشست فیلم «ابر بارانش گرفته» برگزار شد فقط عکاسان در نشست حضور داشتند آن هم به خاطر وظیفهای که بر دوششان است.
مجید برزگر نیز گفت: وام گرفتن یا حمایت از فیلمسازان وظیفه بنیاد فارابی است و وظیفه دارد این کار را انجام بدهد، بعد از گرفتاریهایی که زمان ساخت فیلم ابر بارانش گرفته پشت سر گذاشتم درخواست وام از طرف این ارگان را دادم و آن ها نیز با درخواست من موافقت کردند اما شرایط آنقدر بد بود که از گرفتن وام انصراف دادم. تاکید میکنم فیلم «دشمنان» و «ابر بارانش گرفته» هیچ کمکی از سمت هیچ نهاد دولتی مخصوصا فارابی نداشتهاند.
ندا جبرئیلی نیز درباره نقش خود در فیلم «دشمنان» توضیح داد: این نقش از شخصیت اصلیام دور بود. معمولا در فیلمهای ایرانی رابطه دختر و مادر بسیار عاطفی نشان داده میشود و به باقی ابعاد این رابطه پرداخته نمیشود برای همین بازی در این فیلم و نقش را دوست داشتم.
حمید جانیپور عکاس فیلم «دشمنان» گفت: سالها تجربه عکاسی در مطبوعات را داشتم و بسیاری از کسانی که در نشست حضور دارند از دوستانم هستند. به دلایلی از مطبوعات بیرون آمدم و بعد از مدتی همکاری با علی درخشنده به من پیشنهاد شد و پذیرفتم. در سینما پرکار نیستم، جزو معدود آدمهایی هستم که قبل از شروع کار فیلمنامه را میخوانم و اگر آن را دوست داشته باشم همکاری را میپذیرم.
زهره صمدی طراح چهرهپردازی فیلم «دشمنان» نیز در بخش دیگری از نشست درباره کار خود در این فیلم تصریح کرد: در این فیلم اولین تجربه گریم را داشتم، بعضیها در سینما گریم را آرایش میدانند. گریم به وجود آوردن یک آدم دیگر است و گریمور باید در خلق شخصیت کمک کند. من با بازیگران قبل از انجام دادن تست گریم مشورت کردم و درنهایت به نتیجه مشترکی رسیدیم و همه بازیگران نیز اجازه دادند کاری که فکر میکنم بهتر است را انجام دهم.
محمدینیا درباره فیلم «دشمنان» گفت: چیزی که به جذابتر شدن فیلمنامه کمک میکرد گره افکندن بود. تنها در بخشی از این فیلم این اتفاق افتاد اما خیلی زود گرهها باز شدند. شاید اگر گرهها مقداری دیرتر باز میشدند فیلمنامه جذابتر میشد.
سینماپرس: رئیس دانشکده رسانه فارس گفت: مستند عمق میدان تحقق شعار مقام معظم رهبری بود که توسط دانشجویان دانشکده خبرگزاری فارس تولید شد.
به گزارش سینماپرس، مستند عمق میدان به کارگردانی میثم جهان بین و تهیهکنندگی صدرا عبدالله شاکری و جمعی از دانشجویان دانشکده فارس در ۹ قسمت تهیه شده است.
این مستند ۹ قسمتی عصر امروز یکشنبه بیستم بهمن ماه با حضور جمعی از اهالی رسانه و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده خبرگزاری فارس، رونمایی شد.
حمید حسن پور رئیس دانشکده رسانه فارس، با اشاره به ضرورت اهمیت رسانه گفت: آن چیزی که اهمیت رسانه در زندگی امروز پررنگ است می توان به مسأله هستی شناسی انسان اشاره کرد، یعنی انسان چیست و چرا به رسانه نیازمند بوده و حتی چرا از میان رسانه ها، رسانه های تصویری و مستند مورد توجه است.
وی ادامه داد: آنچه که دو انسان را از یکدیگر متمایز می کند، ذهن است و هر آنچه که از ذهن می گذرد. رسانه این فضا را فراهم می کند که رابطه بین اذهانی شکل بگیرد، یعنی مفهوم ذهنی مورد نظر را به صورت هنرمندانه انتقال دهد و این مفهوم هنرمندانه زمینه رفتارهای ما را شکل می دهد.
رئیس دانشکده رسانه فارس تصریح کرد:در دنیای خیر و شر فاصله میان خیر و شر چندان نیست و باید بتوانیم پیامها را از منتهی الیه تاریکی به منتها الیه نور برسانیم. مقام معظم رهبری دوسال پیش در جریان خیابان پاسداران که جوان بسیجی توسط دراویش گنابادی به شهادت رسید، از این جوان به نور تعبیر کردند. شاید این پرسش پیش بیاید که چرا مقام معظم رهبری از تعبیر نور استفاده کردند؟
وی بیان کرد: از نور در دو نقطه بهره مند می شویم اول آنکه جای تاریکی باشد و از نور استفاده می کنیم تا راه برای مان روشن باشد. در دومین نقطه در شرایط غبارآلود و مه آلود است. یعنی در حالت غبارآلود آنچه که می بینیم نمی توانیم با واقعیت مطابقت دهیم.
حسن پور اظهار داشت: آن جوان بسیجی که در جریان خیابان پاسداران به شهادت رسید، نوری در مقابل فتنه بود و قالب فیلم مستند در شرایط فعلی بهترین قالب است.
وی افزود: صفر تا صد مستند عمق میدان توسط دانشجویان دانشکده خبرگزاری فارس طراحی شد و این دانشجویان شعار مقام معظم رهبری را بر دست گرفتند و مستند انقلابی را تولید کردند. روح کلی کار با وجود ضعف هایش قابل قبول است و نشان می دهد هر زمان به جوانان اعتماد کنیم، پاسخ مناسبی خواهیم گرفت.
یاسر فریادرس مدیر مرکز مستند سوره با اشاره به دیدار مستندسازان با مقام معظم رهبری در ۲۱ دی ماه سال ۹۶، اظهار داشت: آن دیدار در قالب دیدارهای پنجشنبه مقام معظم رهبری بود که مسئولیت آن را حوزه هنری برعهده داشت.
وی ادامه داد: فردای دیدار مستندسازی با مقام معظم رهبری، ایشان به دقت صحبت های مستندسازان را گوش فرا داده بودند و متنی را نوشتند که ما از آن به عنوان منشور مستند انقلاب یاد میکنیم. البته هفته بعد از ما هم سینماگران با مقام معظم رهبری دیدار داشتند که جلسه خوبی نبود و نتوانسته بودند تا پیام شان را انتقال دهند.
مدیر مرکز مستند سوره تصریح کرد: البته این نوید داده شود که مجددا جلسه با مقام معظم رهبری تکرار شود و به زودی دومین جلسه مستندسازان با مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: مستند عمق میدان روند حرفهای و استاندارد برای تبلیغات و انتشار است و حتی الگویی برای انتشار و پخش مستند به شمار میرود. متأسفانه ما در بخش انتشار و پخش دچار ضعف هایی هستیم به ویژه در حوزه تلویزیون چراکه مدیران ارزش این نوع قالب را نمی دانند. جا دارد تلویزیون و پخشهای سینمایی و جشنوارهای به این قالب مستند به عنوان جبهه فرهنگی انقلاب بیشتر توجه کنند.
سینماپرس: داوران جایزه ترانه که در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، برگزار میشود، معرفی شدند.
به گزارش سینماپرس، محمد علی بهمنی، محمود اکرامیفر، سعید بیابانکی، مسلم نادعلیزاده، اسماعیل امینی، ناصر فیض و مجید افشاری داوران جایزه ترانه هستند.
«جایزه ترانه» با هدف تجلیل از ترانهسرایان برتر و ترویج مفاهیم نو و ارزشمند در ترانهها و معرفی ترانههای برگزیده در سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر برگزار میشود.
در این جایزه، متن ترانههایی که از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان مهرماه ۱۳۹۸ به صورت تک آهنگ یا در قالب آلبوم موسیقی از سوی موسسات یا اشخاص حقیقی پس از دریافت مجوز از دفتر موسیقی تولید و منتشر شدهاند، توسط هیاتی از داوران بررسی و ترانههای برگزیده معرفی میشوند.
در فاصله اول مهر ۱۳۹۷ تا پایان مهر ۱۳۹۸ بیش از ۶۰۰۰ قطعه متن ترانه با مجوز دفتر موسیقی به صورت تکآهنگ یا در قالب آلبوم منتشر شدهاند، که مرحله نخست انتخاب این ترانهها در حال انجام است و در مرحله نهایی ترانههای برگزیده در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر معرفی میشوند.