سینماپرس: سارا طالبی زاده دبیر فرهنگی روزنامه حمایت در خصوص نقش هنرمندان برای آگاه سازی مردم در انتخابات گفت: خوشبختانه ما هنرمندان متعهد، انقلابی و دغدغه مند بسیاری به خصوص در عرصه سینما و تلویزیون داریم که تجربه ثابت کرده حاضرند تا پای جان در راستای تقویت ارکان نظام اسلامی فعالیت کند از این رو این هنرمندان ارزشی و انقلابی باید مانع از ترکتازی مجدد سلبریتی ها در عرصه انتخابات پیش رو شوند؛ ما امروزه نیازمند آن هستیم که فیلمسازان و بازیگران ارزشی و انقلابی، محور و جریان هدایتگری مردم را در دست بگیرند و آن ها را برای انتخاب افراد اصلح کمک کنند.
این روزنامه نگار در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طی سال های اخیر به واسطه نقش گسترده فضای مجازی در زندگی مردم، انتخابات ها نیز رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته اند به آن دلیل که حضور پررنگ سلبریتی های فرهنگی، هنری، ورزشی و… در این ایام جریان سازی های مختلفی را ایجاد می کند.
وی ادامه داد: سلبریتی ها همواره درصدد آن هستند تا با ایجاد فضاسازی کاری کنند تا جناح مورد نظرشان در انتخابات رأی لازم را کسب کند و برای رسیدن به این هدف دست به هر کاری می زنند. آن ها در این راستا حتی از اعتماد مردم و طرفداران شان سوءاستفاده می کنند. گاهی اوقات حتی به رقبای جناح مورد نظرشان توهین و هتاکی می کنند و متأسفانه با تمامی این تفاسیر باز هم طرفدارانی دارند که بدون هرگونه تفکر، تعقل و بررسی از آن ها حمایت می کنند و گوش به فرمان آن ها هستند!
طالبی زاده با تأکید بر اینکه مردم نباید سرنوشت و آینده خود و کشورشان را به دست برخی سلبریتی ها که تنها در پی دستیابی به منافع شخصی شان هستند بسپارند تصریح کرد: مردم باید خود با تعقل و اندیشه به این نتیجه برسند که کدام فرد شایسته است اداره امور را در دست بگیرد؛ مردم باید از خودشان سوأل کنند چرا ما باید از فلان خواننده یا بازیگر یا حتی فوتبالیست محبوب مان به صورت کورکورانه تقلید کنیم؟
این روزنامه نگار تأکید کرد: درست است که نقش هنرمندان در جریانات اجتماعی و سیاسی را در هیچ کجای دنیا نمی توان نادیده گرفت اما با توجه به پیشینه و تقلید کورکورانه مردم از سلبریتی ها که پیش از این بارها باعث ناامیدی شان شده است این بار باید در انتخابات مهم و حساس پیش رو مردم خودشان با عقلانیت انتخاب اصلح ترین افراد را داشته باشند.
وی متذکر شد: همانطور که پیش از این هم اشاره کردم هنرمندان ولایتمدار، مومن و انقلابی باید وارد میدان شوند و مردم را به درستی آگاه نمایند. مردم باید افرادی را انتخاب کنند که بتوانند اهداف گام دوم انقلاب را به خوبی محقق نمایند و این اتفاق می تواند با هدایت گری هنرمندان انقلابی به درستی پیش برود. هنرمندان انقلابی و ارزشی باید از فضای ممکن استفاده بهینه کنند و هرگز نباید میدان را خالی بگذارند تا سلبریتی ها در آن جولان بدهند.
طالبی زاده در خاتمه اظهاراتش خاطرنشان کرد: ما باید با در نظر گرفتن اهداف نظام و آرمان های انقلاب اسلامی بهترین افراد را گزینش کنیم. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند تعقل هستیم. هنرمندان انقلابی باید از ابزار مهم هنر فضا را برای حضور حداکثری مردم ایران اسلامی در انتخابات پیش رو فراهم آورند و ما باید همه توان خود را به کار بندیم تا بنابر ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی بهترین گام ها را در این راستا برداریم.
سینماپرس: فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان متقاضی اکران نوروزی شد.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» سال گذشته هم بعد از اکران در جشنواره فیلم فجر سی و هفتم، متقاضی اکران در نوروز ۹۸ شد که این درخواست به سرانجام نرسید و پس از آن نیز حاشیههای عدم صدور پروانه نمایش فیلم به وجود آمد.
با این حال فیلم «دیدن این فیلم جرم است» برای اکران نوروزی سال ۹۹ نیز متقاضی شده و باید دید بعد از رفع مشکلات مربوط به پروانه نمایش این فیلم، سازمان سینمایی اجازه اکران نوروزی این فیلم را صادر میکند یا برای دومین سال پیاپی با این درخواست مخالفت میشود.
فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به تهیه کنندگی محمدرضا شفاه و کارگردانی رضا زهتابچیان، تولید شده در باشگاه فیلم سوره محصول حوزه هنری است که بعد از جشنواره فیلم فجر سی و هفتم مشکلاتی در صدور پروانه نمایش آن رخ داد؛ این مشکلات چندی پیش با صدور پروانه نمایش فیلم مرتفع و فیلم آماده اکران عمومی در سینماهای کشور شد.
سینماپرس: موفقیت بونگ جون هو با فیلم سینمایی «انگل» باعث شده توجه زیادی به محصولات سینمای کره جنوبی شود.
به گزارش سینماپرس، در کنار کارگردانهای کشور مکزیک از جمله آلفونسو کوارون، آلخاندرو ایناریتو و گیلرمو دل تورو، فیلمسازهای کره جنوبی نیز در بین بهترین ها قرار دارند.
امسال بونگ جون هو را دیدیم که تاریخ سازی کرد و نه تنها جایزه بهترین فیلم بین المللی یا خارجی زبان را برای فیلم «انگل» دریافت کرد؛ بلکه جایزه بهترین فیلم سال را هم از آن خود کرد؛ چیزی که پیش از این در تاریخ هرگز رخ نداده بود.
بونگ جون هو البته تنها نیست و دیگر همکارهای او مثل کی جی وون و چان ووک پاک در سالهای گذشته فیلمهای موفقی را ساخته اند و شاید در سالهای بعد در مسیر بونگ جون هو در جوایز اسکار قدم بگذارند. در ادامه فیلمهایی از سینمای کره جنوبی را که موفق بوده اند، معرفی میکنیم.
دریای زرد «The Yellow Sea»
فیلم سینمایی «دریای زرد» که داستانی خشونت آمیز دارد، روایتی از یک راننده تاکسی است که به دلیل بدهیهایی که بالا آورده استخدام میشود تا از چین به کره جنوبی سفر کند و یک پروفسور را به قتل برساند. اما در اتفاقی پیش بینی نشده خودش هدف قتل میشود و این راننده تاکسی باید برای نجات جانش فرار کند. نا هانگ جین کارگردانی این فیلم اکشن را داشت و بازیگرانی مثل کیم یون یئوک و ها جونگ وو در آن نقش آفرینی میکنند.
عصر سایهها «The Age of Shadows»
جی وون کیم در بین سه کارگردان برتر کره جنوبی (چان وون پاک و بونگ جون هو) است که این روزها در حال فعالیت هستند. او در سال ۲۰۱۶ فیلم سینمایی «عصر سایه ها» را کارگردانی کرد که بازیگر فیلم «انگل» نیز در آن حضور دارد. در خلاصه داستان آن آمده است: یک گروه از مبارزان در تلاشند یک محموله مواد منفجره را از شانگهای برای از بین بردن امکانات اصلی ژاپن در سئول و عوامل ژاپنی برای متوقف کردن آنها به کار گیرند. یک افسر با استعداد کره ای، ولی جزو پلیس ژاپن که قبلاً در جنبش استقلال بود، سر دو راهی بین انجام وظیفه خود به عنوان یک پلیس و غریزه درونی خود به عنوان یک وطن پرست گیر میکند.
مردی از ناکجا «The Man from Nowhere»
فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۶۶ در ژانر وسترن اسپاگتی ساخته شد و نباید با آن اشتباه گرفته شود؛ فیلم سینمایی «مردی از نا کجا» یکی از هیجان انگیز و اکشنترین فیلمهای این کشور است که در ده سال اخیر منتشر شده است. این فیلم که به کارگردانی لی جانگ بام ساخته شده پرفروشترین فیلم کره جنوبی در سال ۲۰۱۰ بود. داستان فیلم از این قرار است که تائه شیک یک مغازه امانت فروشی را اداره می کند و آدم مرموز و گوشه گیر با گذشته مبهم است و تنها دوستش، کودک همسایه به نام سوئمی است که مادرش برای یک گروه قاچاقچی کار می کند، اما وقتی مادر سوئمی مقداری جنس از این گروه میدزد و به صورت جاسازی شده بدون اطلاع تائه شیک در مغازه امانت فروشی میگذارد اوضاع بهم می ریزد.
قطار بوسان «Train To Busan»
با وجود فیلمهای کسل کنندهای که در دهه اخیر در ژانر زامبی ساخته شده است، فیلم سینمایی «قطار بوسان» بسیار مورد استقبال قرار گرفت. فیلمی رستاخیزی و اکشن مهیج به کارگردانی یان سنگ هو. این فیلم یکی از بهترین آثاری است که در سالهای اخیر از سینمای کره منتشر شده است. این فیلم داستان شیوع ویروسی مرگبار در کره جنوبی را روایت میکند و در این بین گروهی از مسافران قطار برای زنده ماندن دست و پنجه نرم میکنند.
برف شکن «Snowpiercer»
از قطاری به قطاری دیگر. این فیلم سینمایی هم توسط بونگ جون هو کارگردانی شده و ساخت سه فیلم هیجان انگیز خوب در طی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ نشان از استعداد او دارد. این داستان یک حادثه تصادفی را به تصویر میکشید که باعث یخبندان کره زمین میشود و تمامی جمعیت زمین در یک قطار به نام برف شکن زندگی میکنند که کل جهان را دور میزند. اما مشکل این قطار تبعیض در آن است که افراد ثروتمند در جلوترین مکان قطار و قشر ضعیفتر در قسمت انتهایی قرار دارد.
تعقیب کننده «Chaser»
تعقیب کننده، فیلمی اکشن و مهیج کرهای به کارگردانی نا هانگ جین است. دو نقش اصلی را در این فیلم کیم یون سئوک و ها جونگ-وو ایفا میکنند. این فیلم اولین تجربه کارگردانی هانگ جین است که از روی زندگی واقعی قاتل زنجیرهای کره جنوبی، یو یونگ چول الهام گرفته شدهاست. جونگ هو یک کارآگاه کثیف است که دچار مشکل اقتصادی شده. چند تن از افرادی که به او پول بدهکار هستند، ناپدید شده اند و او باید قبل از لو رفتنش خود را از این مخمصه نجات دهد.
خاطرات قتل «Memories of Murder»
خاطرات قتل یا خاطرات جنایت، فیلمی در سبک درام و جنایی براساس داستان واقعی قتلهای زنجیرهای هواسئونگ و به کارگردانی بونگ جون هو است. داستان این طور است که برای دومین بار جسد یک شخص پیدا میشود؛ دو کارآگاه پلیس محلی خشن و خیره سر مامور رسیدگی به این پرونده شده و بدون هیچ ترفند خاصی، تنها با شکنجه و بازجویی مظنونین در کارشان جلو میروند. تا اینکه یک کارآگاه حرفهای از سئول میآید تا به آن دو در تحقیقات کمک کند.
سینماپرس: سیدزاده گفت:پیش بینی سال پررونقی برای سینما در سال آینده ندارم، چون بخش اعظم فیلمها ضعف کارگردانی و یا ضعف فیلمنامه دارند.
به گزارش سینماپرس، سید امیر سیدزاده تهیه کننده سینما با پیش بینی وضعیت رونق سینمای ایران برای سال آینده در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: پیش بینی سال پررونقی برای سینما در سال آینده ندارم، چون بخش اعظم فیلمها ضعف کارگردانی و یا ضعف فیلمنامه دارند پس با این اوصاف فکر نمیکنم گیشه سال آینده را خوب باشد.
او افزود: مسئولیت اصلی آن بر دوش مسئولان فرهنگی ما است که سیاستهای فرهنگی و سینمایی سال آینده را تعیین میکنند که باید در چارچوب سینمایی، قوانینی وضع کنند تا فیلمهایی در همه ژانرها تولید و در فضایی با بودن عدالت اکران به مخاطب عرضه شود نه اینکه فیلمی به علت نداشتن بازیگر چهره، پشت در اکران بماند و دیگر بخشهای خوب آن دیده نشود و سرمایه آن هدر برود.
سیدزاده درباره قرعه کشی اکران سینماها گفت: نمیتوان گفت اتفاق ایده آلی است، اما قاعدتا از وضعیت قبلی بهتر است، چون ضریب اطمینان پیدا میکنیم رانت و پارتی بازی از بین میرود.