X

بایگانی بهمن 29, 1398

دفتر سینمایی

«قهرمان» سینمای افسرده ما را نجات می‌دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینمای این دوره از جشنواره فیلم فجر دارای قهرمان‌های متعددی در انواع گونه‌های سینمایی با جذابیت‌های بیشتری نسبت به سال‌های قبل بودند.

به گزارش سینماپرس، این دوره از جشنواره فیلم فجر شاهد حضور قهرمانانی در گونه‌های مختلف سینمایی بودیم. قهرمان امنیتی، پایین‌شهری، عدالتخواه، آرمانخواه و دفاع مقدسی.

البته در کنار آن شاهد فیلم‌های سیاه‌نما و حتی ضدقهرمان نیز بودیم. اما در مجموع سینمای ما نسبت به سال‌های قبل تلاش کرده است تا از وضعیت افسرده و خسته خود به ایجاد شور و حالی برای مخاطبان با استفاده از قهرمان برسد. اینکه این قهرمانان چقدر بومی و ملی‌اند یا اینکه چقدر می‌توانند مخاطب را دچار خودباوری  یا احساس غرور ملی و میهن‌پرستی کنند جای بحث و گفت‌وگو دارد. از این رو تسنیم نظرات برخی از اصحاب سینما و نقد را درباره این مسئله سینمایی می‌پرسد.

محمدتقی فهیم منتقد سینما در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره حضور قهرمان در سینمای کشور نسبت به سال‌های قبل و نیاز سینمای ما به آن گفت: واقعیت این است که سینمای ایران کم‌کم در حال حرکت به سینمای قهرمانی است. به‌ویژه فیلم‌هایی که مرتبط با نهادهایی که قدرت تصمیم‌گیری و با کارگردان‌ها تعامل قوی‌تری دارند، قهرمان‌های شفاف‌تر و قدرتمندتری را ساخته‌اند.

وی در ادمه بیان کرد: معتقدم که سینمای ما نیاز مبرم و جدی به قهرمان دارد و باید با حرکت به سمت قهرمان در این دو دوره اخیر، سمت‌وسویی بهتر داشته است. فیلم‌ها عموماً از خرده پیرنگ‌ها در حال فاصله گرفتنند و به سمت شاه‌پیرنگ می‌روند.

سینمای ما در این ۲۰ سال قبل عموماً درگیر خرده پیرنگ‌ها بوده و کمتر به سمت جبهه‌بندی خیر و شر رفته است و بیشتر در حال بحث و درگیری با مضامین و مفاهیم بوده است.

وی درباره تغییراتی که در حال رخ دادن در سینمای کشور است گفت: اما در این دوره با چند فیلم روبروییم که به این سمت می‌روند که با قهرمان درگیری و جبهه‌بندی میان خیر و شر و نیک و بد ایجاد کنند و با این روند نیاز مردم را به قهرمان پاسخ بدهند.

سینما باید قهرمان و داستانی که در آن چالش و رو در رو شدن با ضدقهرمان برای رسیدن به آرمان باشد را بپذیرد تا از این رهگذر تغییر اوضاع و شرایط بهتری داشته باشد.

وی با اشاره به فیلم‌های شنای پروانه، خروج، روز صفر و آبادان یازده شصت به عنوان فیلم‌های قهرمانی این دوره از جشنواره فیلم فجر اشاره کرد که فیلم خروج قهرمان آرمانی دارد که گام در راه تغییر می‌گذارد. در سینمای قهرمانی مهم نیست که قهرمان حتماً تغییر ایجاد کند بلکه مهم این است که قهرمان در مسیر تغییر باشد. بنابراین فیلم‌هایی که از شاه پیرنگ استفاده کردند و از داستان اصلی بهره مند بودند و فراز و فرود داشتند می‌تواند به عنوان اتفاق خوبی برای سینما باشد که بفهمد که نجات سینمای ما در همین رویکرد است. سینمای افسرده لاغر معمولاً به درد قشر خاص می‌خورد که در اروپای شرقی و غربی بیشتر منزل دارد که آنجا نیز در رنج است و حالا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید به قهرمان و سینمای جذاب بازگشت. حتی سینمای شرقی‌ها نیز به سمت سینمای لاغر و فکری رفت اما در مجموع بیشتر سینمای جهان در مسیر قهرمان‌پردازی است.

فهیم درباره مؤلفه‌های قهرمان در سینما گفت: باید گفت قهرمان به هر قیمتی قهرمان نمی‌شود؛ زمانی ما در سینما قهرمان خواهیم داشت که دنبال بهبود شرایط برای هموطنان و ایجاد عدالت در افق پیش روی مردم باشد.

این منتقد سینما درباره قهرمان فیلم روز صفر با توجه به نگاه‌های مخالف و موافقی که درباره آن در فضای رسانه‌ای شده است،  گفت: فکر می‌کنم که قهرمان فیلم ممکن است از نظر مؤلفه‌های بومی اشکالاتی را داشته باشد اما همین که سینمای ما به این سمت برود که قهرمان امنیتی داشته باشد نکته مثبتی است.

در بخش بومی و ملی هم انتظاراتی وجود دارد، این که سینمای ما چه شاخص‌هایی باید داشته باشد باید بحث شود. نگرش متشتتی درباره قهرمان و خصوصیات آن وجود دارد که چه ویژگی‌هایی باید قهرمان سینمای ملی ما داشته باشد؛ آیا باید مانند قهرمانان دفاع مقدس سربند داشته باشد یا مانند قهرمانان اساطیری و تاریخی ما لباس‌ و ظاهر کهن داشته باشد؟

این موارد مباحثی‌اند که باید در سینمای قهرمانی ما مورد بحث و کاوش قرار بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بداهه‌نوازی در موسیقی ایران بررسی شد/ طرح چند نکته مهم


بداهه‌نوازی در موسیقی ایران بررسی شد/ طرح چند نکته مهم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / مراسم تجلی اراده ملی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر


عکس / مراسم تجلی اراده ملی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حق الزحمه گروه های سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پرداخت شد


حق الزحمه گروه های سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پرداخت شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسام‌الدین سراج مهمان «کتاب‌باز» شد


حسام‌الدین سراج مهمان «کتاب‌باز» شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشرفت انیمیشن سازهای استانی در اولویت است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر خانه انیمیشن از سرمایه‌گذاری خانه انیمیشن و سازمان هنری رسانه ای اوج برای پیشرفت انیمیشن سازهای استانی خبرداد.

به گزارش سینماپرس، چند دهه‌ای می‌شود که ساخت انیمیشن یا پویانمایی در جهان آغاز شده است، انیمیشن‌هایی که سال به سال بر کیفیت آن‌ها افزوده می‌شود و به دنبال آن نیز سلیقه مخاطبان و تماشاگران آن نیز تغییر می‌کند و انتظارات بیشتری دارد.

چند سالی است که تولید انیمیشن در کشور ایران نیز با جدیت دنبال می‌شود، جدیتی که باعث تولید آثار با کیفیتی در حوزه سینما و تلویزیون شده است. حال ایران نه تنها برای خود، حتی برای سایر کشورها نیز حرفی برای گفتن دارد و همین موضوع باعث تفاهم های بین المللی با ایران برای تولید انیمیشن شده است.

یکی از مهم‌ترین مراکز تولید انیمیشن در کشور ایران، خانه انیمیشن است. خانه انیمیشنی که نه تنها آثار متنوعی چون، انیمیشن سینمایی فهرست مقدس، مجموعه انیمیشن حُسنا و چندین انیمیشن مهم دیگر را تولید کرده است، بلکه آغاز کننده مکتبی بوده است که منتج به ساخت انیمیشن با استانداردهای جهانی شده است.

خانه انیمیشن با همراهی باشگاه رشد جوان سازمان هنری رسانه ای اوج،   چند وقتی است که در حال کشف و توانمندسازی هنرمندان با استعداد در استان های مختلف است و تاکنون کارهای بسیاری در این زمینه انجام داده است.

«امیرحسین صالحی» که به تازگی به عنوان مدیر خانه انیمیشن منصوب شده است، درباره فعالیت‌های انجام شده در حوزه توانمندسازی هنرمندان انیمیشن ساز در استان های مختلف کشور، با ما گفت‌وگو کرده که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

*آقای صالحی چه شد که خانه انیمیشن به فکر توانمندسازی انیمیشن‌سازها در استان های مختلف افتاد؟

جوانان کشورمان در استان‌های مختلف استعدادهای بسیار خوب و قابل استفاده‌ای دارند، استعدادهایی که بعضاً بخاطر کشف نشدن، در استان‌ها خاک می‌خورند و آن چنانی که باید از آنها استفاده نمی‌شود. مدتهاست خانه انیمیشن این دغدغه را داشته و حال با کمک باشگاه رشد جوان سازمان هنری رسانه‌ای اوج توانستیم به این دغدغه جامه عمل بپوشانیم.

*تاکنون کدام استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند و چه کارهایی در جهت عملی شدن این طرح انجام شده است؟

-دوره‌های توانمندسازی هنرمندان انیمیشن‌ساز استانی از سال گذشته(۱۳۹۷) آغاز شد و در این مسیر ظرفیت‌های شهرهای تبریز، اردبیل، زنجان، ارومیه، همدان، سنندج، کرمانشاه، کرمان، بوشهر و چند شهر دیگر مورد بررسی قرار گرفت. ما ابتدا گروه‌های فعال انیمیشن ساز در شهرهای مختلف را شناسایی کردیم که متاسفانه بسیاری از آنها طی سالها کوچک و کم توان شده بودند. تلاش ما بر این بوده که گروه‌ها را با آموزش‌های عملیاتی تقویت کرده و سعی کنیم کیفیت آثارشان را بالاتر ببریم و در مدیریت تیم ها انتقال تجربه دهیم.

*به نظر شما تاثیرات این دوره‌های توانمندسازی چیست؟

-هدف خانه این است که با بالا بردن کیفیت آثار، کسب و کار انیمیشن‌سازهای استانی را تقویت نماید. این موضوع برای حوزه انیمیشن ایران تاثیرات مثبت و برکات بسیاری دارد که یکی از این برکات، به دست آوردن سهم بیشتر انیمیشن ایران از بازار جهانی است. با عنایت خداوند بتوانیم در راستای این هدف مهم گام موثری برداریم.

پیرو این دوره‌های توانمندسازی گروه‌های جدیدی در استان‌های مختلف دور هم جمع شده‌اند. مثلاً در کرمانشاه این بچه‌های انیمیشن‌ساز در پارک علم و فناوری، کنار هم جمع شده اند و توانستند یک مرکز انیمیشن را تشکیل بدهند. از این نوع اتفاقات در استان های دیگر نیز در حال وقوع است که بزودی اخبار آن را نیز منتشر خواهیم کرد.

ما در دوره‌های توانمندسازی انیمیشن در هر استان، از هنرمندان انیمیشن ساز موفق همان استان نیز استفاده کرده‌ایم که آموزش‌هایی را به بچه های انیمیشن ساز عرضه کنند. این موضوع نیز دو اتفاق مهم را رقم می زند، اول اینکه انیمیشن سازان استان از تجربیات خوب این اساتید استفاده می کنند و دوم هم مشاهده این اساتید موفق که خود همشهریِ انیمیشن سازها هستند، ایجاد انگیزه می کند و باعث رشد متخصصان حرفه ای این صنعت خواهد شد.  

*این گروه‌های انیمیشن ساز به صورت مستقل کار خواهند کرد؟

-این گروه‌ها می‌توانند به طور مستقل انیمیشن‌سازی کنند؛ اما ما در تلاش هستیم که این گروه‌های استانی را با هم دیگر آشنا کنیم تا با یکدیگر تعامل داشته باشند، چرا که بعضی استانها از نظر فنی و چند استان دیگر از نظر هنری بهتر هستند. به نظرم اگر این تیم ها با یکدیگر آشنا شوند و تعامل داشته باشند، می‌توانند آثار بزرگتر و با کیفیت‌تری را تولید کنند.

*با توجه به اینکه چند وقتی است که شما با جوانان انیمیشن‌ساز در استان‌های مختلف تعامل داشته‌اید، به نظر شما آیا در آینده ما شاهد رشد صنعت انیمیشن در کشورمان خواهیم بود؟

به نظرم اتفاق بزرگی در حال وقوع است. جوانان با استعدادی و پرتلاشی در حال ورود به عرصه انیمیشن‌سازی حرفه‌ای هستند که بدون اغراق، نفس و جان تازه‌ای به کالبد انیمیشن‌سازی ایران وارد خواهند کرد. اگر این جوانان با این جدیت و تلاش به کار خود ادامه دهند، صنعت انیمیشن ایران در مسیر رشد پیش خواهد رفت و قطعا از بازار جهانی سهم بیشتری را طلب خواهد کرد.

البته نگاه صنعتی به انیمیشن برای تثبیت در بازارهای جهانی نیازمند جذب سرمایه و انتقال تجربیات برای پایداری تیم‌های تولید است.

مهم‌ترین ثروت خانه انیمیشن، مهارت، تخصص و اعتبارش است. ما از این سرمایه معنوی برای پیشرفت این جوانان استفاده خواهیم کرد و در کنار آنها به عنوان مشاور و تسهیل کننده راه خواهیم بود تا با عنایت خدا صنعت انیمیشن در کشور ایران به جایگاهی واقعی خود دست پیدا کند.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دختران مازندران زیبایی طبیعت را به موسیقی کشاندند


دختران مازندران زیبایی طبیعت را به موسیقی کشاندند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شکست «جود لاو» در هالیوود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «بخش ریتم» به کارگردانی «رید مورانو» در ژانر اکشن و جنایی ساخته شده و اکران بین المللی خود در سینماهای هالیوود را از ۳۱ ماه ژانویه ۲۰۲۰ آغاز کرده و با فروش اندک شش میلیون دلاری یکی از آثار قعرنشین جدول فروش جهانی است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «بخش ریتم» به کارگردانی «رید مورانو» در ژانر اکشن و جنایی ساخته شده و اکران بین المللی خود در سینماهای هالیوود را از ۳۱ ماه ژانویه ۲۰۲۰ آغاز کرده و با فروش اندک شش میلیون دلاری یکی از آثار قعرنشین جدول فروش جهانی است.

«جود لاو» بازیگر مطرح سینمای هالیوود که این روزها سریال محبوب «پاپ جدید» را در حال پخش دارد در فیلم سینمایی «بخش ریتم» به ایفای نقش پرداخته است.

Jude Law in The Rhythm Section (2020)

این فیلم روایت زنی است که به دنبال قتل عام خانواده خود در صدد انتقام بر می‌آید، جود لاو در این فیلم نقش پلیسی را بازی می‌کند که مامور پیگیری این پرونده است.

رید مورانو از جمله کارگردان تازه نفس سینما و تلویزیون جهان است، وی به تازگی یکی از محبوب‌ترین سریال‌های اخیر را در حال پخش داشته است، از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است می‌توان به چمن‌زار و سرگذشت ندیمه اشاره نمود.

علاوه بر جود لاو در فیلم سینمایی «بخش ریتم» بازیگرانی همچون دنیل مایز، بلیک لیولی، استرلینگ براون، ریچارد بریک، جک مک آوی، مکس کاسلا، جید آنوکا، گئوف بل و آبراهام رنو به ایفای نقش پرداخته اند.

Blake Lively in The Rhythm Section (2020)

جود لاو این روزها به حضور در فصل سوم سریال «پاپ» فکر می‌کند، وی تاکنون در دو فصل از این سریال با نام‌های «پاپ جوان» و «پاپ جدید» به ایفای نقش پرداخته و توانسته با استقبال بسیار چشمگیری از سوی مخاطبان روبرو شود.

مارک برنل نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «بخش ریتم» را بر عهده داشته است، این فیلم با بودجه ۵۰ میلیون دلاری ساخته شده و پخش آن را کمپانی آلمریا بر عهده گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پنجمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر


پنجمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وارد سینما شدم تا مخاطب بیشتری داشته باشم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نرگس آبیار با بیان این‌که نمی‌خواسته فیلم‌ساز شود، گفت: وارد سینما شدم تا زبانم جهانی‌تر شود و مخاطب بیشتری داشته باشم.

به گزارش سینماپرس، نشست ادبی «حریر» با تجلیل از نرگس آبیار – نویسنده و کاگردان سینما – توسط محمدمهدی رضازاده – رئیس خانه شعر و ادبیات – عصر یکشنبه (۲۷ بهمن‌ماه) برگزار شد.

آبیار در این نشست از سوابق هنری، نویسندگی خود و تجربه داستان‌های کودک و نوجوان، داستان‌های معرفتی به اسم «حکمت‌های کوچک» و رمان‌های نوجوان تا ورود به سینما و ساخت فیلم کوتاه سخن گفت. در ادامه نیز کلیپی از فیلم «شیار ۱۴۳» او پخش شد.  

او همچنین در این مراسم گفت: وارد سینما شدم تا زبانم جهانی‌تر شود و مخاطب بیشتری داشته باشم. آن زمان نمی‌خواستم فیلم‌ساز شوم؛ فقط می‌خواستم تجربه کسب کنم.

 آبیار در ادامه بیان کرد:  کشف و شهودی که در ساخت مستند هست در کارهای دیگر نیست و باید در لحظه تصمیم‌بگیری و وجوه دراماتیک یک اتفاق را تشخیص بدهی.

در بخش دیگری از این نشست گروه «آوای دستان» به اجرای موسیقی پرداخت. هچنین مژده لواسانی با سارا عرفانی گفت‌وگو کرد.

از دیگر برنامه‌های این نشست رونمایی از قطعه موسیقی «خیال تو» با صدای حسین صیامی و شعری از سمانه خلف‌زاده بود. شعرهای خوانده در نشست نیز توسط لیلا کردبچه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع