X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

معرفی کمیته انتخاب «کن ۲۰۲۰» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم کن چهره‌هایی را که در کمیته انتخاب این رویداد برای سال ۲۰۲۰ حضور دارند، معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از اسکرین دیلی، هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن اعضای کمیته انتخاب خود را که از ۱۲ تا ۲۳ می (۲۳ اردیبهشت تا ۳خرداد) برگزار می‌شود، شناخت.

این کمیته توسط تیری فرمو دبیر جشنواره، کریستین ژون مدیر دپارتمان فیلم و استفانی لامومه مشاور هنری جشنواره که خود ۱۰ سال است از اعضای کمیته انتخاب بوده، تعیین شدند.

امسال این جشنواره ۹ عضو دارد که در مقایسه با سال پیش، یک نفر بیشتر است. هفت تن از اعضای کمیته همان چهره‌های سال پیش هستند و جوآنا ناهون فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده و کارولین ووناک روزنامه‌نگار چهره‌هایی هستند که امسال به این فهرست افزوده شده‌اند. در این میان اسم ماری ساویون از کمیته سال پیش خط خورده است.

جشنواره تاکید کرده است که در کنار اعضای کمیته، این انتخاب از سوی شبکه مطبوعاتی‌ها شامل دیدیه آلوش، جوئل شاپرون، ایزابل گلاشانت، انیس پوریه، ژوزه مارییا ریبا، یوکا ساکانو و ایدا سانتیاگو حمایت می‌شود.

اعضای کمیته انتخاب عبارتند از:

ویرجین آپیو؛ تحصیل کرده در رشته ادبیات مدرن؛ خبرنگار و مستنساز تلویزیونی در زمینه سینما

پل گرندسارد؛ فیلم‌ساز فرانسوی-آمریکایی که مترجم و سازنده ۶ فیلم کوتاه در فاصله ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶ بوده است. وی برنامه‌ریز جشنواره «پرمیرز پلنز» بوده و از سال ۲۰۱۰ به عنوان عکاس حرفه‌ای کار می‌کند.

لورن جیکوب؛ دستیار دوم چهره‌هایی چون کلود للوش، کلود ساته، نادین ترینتیان، لورن هاینه‌من و ژان ژاک آنود که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ در بخش سینه فونداسیون جشنواره کن حضور داشته است.

استفانی لامومه؛ خبرنگار، گزارشگر منتقد و رییس دپارتمان و نایب سردبیر مجله «پرمیر». از مسئولان رادیوی رسمی جشنواره فیلم کن و مشاور هنری دپارتمان فیلم در کنار تیری فرمو و کریستین ژون.

اریک لیبو؛ مجری رادیو و تلویزیون و گزارشگر و نایب سردبیر مجله «پرمیر» و چند مجله هنری و سینمایی دیگر.

لوسین لوگه؛ دکتر ادبیات تطبیقی دارد و برنده جایزه برنارد شاردر در سال ۲۰۱۸

جوآنا ناهون؛ فیلمنامه‌نویس و تهیه کننده

ژیومه اودیسینو؛ خبرنگار، منتقد و دبیر بخش سینمایی تله‌راما و سردبیر چندین مجله و نسخه‌های ویژه سینمایی

کارولین ووناک؛ خبرنگار و محقق و منتقد سینمایی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام معاون هنری وزیر ارشاد به جشنواره هنرهای تجسمی فجر


پیام معاون هنری وزیر ارشاد به جشنواره هنرهای تجسمی فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره تجسمی فجر کم‌فروغ نیست/ رونمایی از سردیس و پرتره «سردار»


جشنواره تجسمی فجر کم‌فروغ نیست/ رونمایی از سردیس و پرتره «سردار»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«چهل گره» در نوروز ۹۹ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمحمد بهشتی در آیین رونمایی از مجموعه مستند «چهل گره» که قرار است نوروز ۹۹ روی آنتن تلویزیون برود، از خلأ نگاه انتقادی از مستندهای معماری گفت.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از مجموعه مستند «چهل گره» روز گذشته دوشنبه ۲۸ بهمن ماه با حضور سیدمحمد بهشتی، محمدمهدی رحمتی رییس بسیج صداوسیما و جمعی از دانشجویان در دانشکده معماری دانشگاه هنر برگزار شد.

وحید ایمانی اجرای این برنامه را بر عهده داشت و در ابتدای مراسم به ویژگی‌های این مستند اشاره کرد.

محمدمهدی رحمتی رئیس بسیج صداوسیما که مستند با همکاری آنها ساخته شده است در توضیحاتی از ساخت این اثر عنوان کرد: یک سال پیش بود که جرقه‌هایی برای ساخت مستندی درباره هویت شهری و هویت در معماری شروع شد و گفتگوهایی با برادران ارجمندی کارگردانان این مجموعه مستند داشتیم.  

وی ادامه داد: سوال جدی ما این بود که آیا در این آشفتگی موجود این هویت قابل درک است یا خیر؟ قرار شد یک دوره صد ساله در این حوزه مطالعه شود و عناصر مشترک را دربیاوریم.

رحمتی در ادامه به دو کارگردان مستند اشاره و عنوان کرد: اسماعیل و ابراهیم ارجمندی ساخت این کار را بر عهده داشتند و ما از یک سال پیش با هم گفتگو می‌کردیم و امروز تولید این مجموعه به ثمر رسیده است.

پخش مستند «چهل گره» در نوروز ۹۹

در ادامه بخش‌هایی از مستند نمایش داده شد و ایمانی مجری مراسم در این باره گفت: این مجموعه ۶ قسمتی قرار است در نوروز ۹۹ روی آنتن رسانه ملی برود. قسمت اول این مستند به دوره رضاشاه برمی‌گردد و بدون قضاوت آنچه را که رخ داده است بررسی می‌کند. در قسمت دوم نیز به دوره محمدرضا شاه می‌پردازد.

وی ادامه داد: طی این سال‌ها اینقدر کارهای تخصصی در بسیج صداوسیما انجام نشده و حمایت از ساخت چنین مستندهایی جای تشکر دارد.

مستندهای معماری کمتر نگاه نقادانه داشته‌اند

سپس سید محمد بهشتی مدرس دانشگاه روی سن رفت و در این باره گفت: مستندها و فیلم‌هایی که درباره معماری کشور ما ساخته شده است معمولا کمتر نگاه نقادانه و یا تاریخی داشته اند.

وی اضافه کرد: من بخشی از این مجموعه را دیده ام اما با توجه به همان بخش می‌توان گفت این مجموعه مستند نسبتا موضوع را پوشش می‌داد و گزینشی به موضوع نگاه نشده بود بلکه تلاش شده بود پوشش جامع نسبت به موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

بهشتی تصریح کرد: تمام کسانی که تلاش می‌کردند تاثیری در معماری صد سال اخیر بگذارند می‌خواستند اتفاقات خوبی در معماری رخ دهد اما هر یک اتفاقاتی را از منظر خودشان رقم زدند.

اسکندر مختاری دیگر مدرس دانشگاه در این مراسم نیز گفت: نکته مهم این مجموعه سند است. کاری که کارگردانان این مجموعه انجام دادند تولید سند است که طی یک قرن گذشته صورت گرفته است.

پخش از چند شبکه تلویزیونی

همچنین ابراهیم ارجمندی یکی از کارگردانان این مستند در حاشیه این مراسم در سخنانی بیان کرد: من فوق لیسانس معماری دارم و از سال ۸۰ در این زمینه مطالعاتی دارم با این حال تقریبا از آبان ماه سال گذشته شروع به تحقیق کردیم تا بتوانیم وارد تولید این مستند شویم.

وی ادامه داد: حدود سه ماه و نیم تا چهار ماه طول کشید که فیلمنامه‌ این مجموعه مستند به نگارش درآید و به یک مجموعه ۶ قسمتی تبدیل شد که قرار است نوروز ۹۹ از چند شبکه به نمایش درآید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز هفدهمین تصویرسال با نمایش «آتابای»/ جزییات نمایشگاه تشریح شد


آغاز هفدهمین تصویرسال با نمایش «آتابای»/ جزییات نمایشگاه تشریح شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عروس مرگ» را به چشم دیدم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران این روزها در بستر بیماری است؛ هنرمندی که در تمام لحظات و حتی زمانی که درد می‌کشد، به فکر تئاتر است و از تئاتر می‌گوید.

به گزارش سینماپرس، اکبر زنجانپور هنرمندی است که وقتی نامش شنیده می‌شود؛ تصویر مردی با اقتدار در ذهن شکل می‌گیرد که ۵۰ سال از عمر و زندگی خود را در تئاتر سپری کرده است. هنرمندی که نقش‌آفرینی‌های او بر صحنه تئاتر هرگز فراموش نمی‌شوند و آثاری که به صحنه برده در تاریخ تئاتر ایران ثبت شده‌اند.

تمام کسانی که از نزدیک با این هنرمند با سابقه تئاتر آشنا هستند، می‌دانند که زنجانپور طی ۵۰ سال عمری که در هنر سپری کرده دغدغه تئاتر دارد و قلبش برای تئاتر می‌تپد.

اما این روزهای این هنرمند تأثیرگذار تئاتر، روزهایی است که در بستر بیماری سپری می‌شود.

ملاقات در منزل پس از یک عمل جراحی

خبر بستری شدن اکبر زنجانپور شوکه‌کننده بود. وقتی فرشاد هاشمی که در چند اثر اخیر کارگردانی شده توسط زنجانپور همراه وی بوده، درباره ماجرای بیماری، عمل جراحی و بستری شدن این هنرمند اطلاع داد، لحظه خوشایندی نبود.

با همراهی هاشمی به منزل اکبر زنجانپور رفتیم که بعد از چند روز بستری شدن در بیمارستان، در خانه بستری شده است. برای حفظ حرمت این هنرمند شناخته شده، تمایلی به ثبت تصاویر از لحظات بستری بودن او نداشتیم و به همین خاطر بدون عکاس به ملاقاتش رفتیم.

اعضای خانواده با گرمی و صمیمت استقبال‌مان کردند. در بخش‌های مختلف خانه عکس‌های اکبر زنجانپور به دیوار بود؛ عکس‌هایی که با نگاه به آن‌ها می‌توان به نوعی سیر زندگی هنری این هنرمند تئاتر را در گذر زمان دید.

به اتاقی که کارگردان نمایش‌های «گوریل پشمالو»، «دشمن مردم» و «سیر طولانی روز در شب» در آن بستری است، رفتیم.

دیدن اکبر زنجانپور در بستر بیماری لحظه خوشایندی نیست اما اینکه لحظات خطرناکی را پشت سر گذاشته و با عشق به زندگی و تئاتر مراحل درمان را سپری می‌کند، خوشحال‌مان می‌کند.

روایت هنرمند از تجربه یک بیماری سخت

با همان صدای گیرا و تأثیرگذار همیشگی پذیرایمان می‌شود و از لحظاتی می‌گوید که بر اثر بیماری تجربه کرده است.

ماجرا از روز مراسم تشییع پیکر استاد ولی الله شیراندامی شروع شده است؛ مراسمی که اکبر زنجانپور برای وداع با یکی از دوستان و هنرمندان قدیمی و شریف تئاتر حضور پیدا کرده بود.

وقتی به منزل رسیده شرایط جسمانی خوبی نداشته و وقتی در آینه به خود نگاه می‌کند با چهره‌ای متورم مواجه می‌شود و درد سراسر وجودش را فرا می‌گیرد؛ درد به حدی است که تحمل کردنش فراتر از توان است و لحظاتی را تجربه می‌کند که وقتی از آن‌ها یاد می‌کند این جمله را به زبان می‌آورد: «عروس مرگ را به چشم دیدم.»

اورژانس مقابل منزل زنجانپور می‌رسد و او که درد سراسر وجودش را فرا گرفته تنها چیزی که می‌شنود این است که خواهرزاده‌اش می‌گوید؛ «باید دایی را به بیمارستان نیکان ببریم».

در تمام لحظاتی که ماجرای بیماری و رسیدن به بیمارستان را تعریف می‌کند، در نگاهش می‌توان درد و شرایطی که تجربه کرده دید.

در بیمارستان از او و خانواده اش می‌خواهند که رضایت دهند تا تحت عمل جراحی قرار گیرد زیرا ماجرای مرگ و زندگی در میان است و زنجانپور به عشق خانواده و تئاتر رضایتنامه را امضا می‌کند و خود را به تیغ جراحی می‌سپارد.

عمل جراحی سخت است ولی خوشبختانه با موفقیت انجام می‌شود.

لحظات بستری بودن در بیمارستان برای زنجانپور تجربه‌ای دیگر را به همراه دارد، آشنایی با مردی که به عنوان یکی از پرستاران بیمارستان رفتار و منشی فرشته‌وار دارد؛ مردی که حتی در زمانی که این هنرمند در منزل بستری است نیز مسئولیت انسانی خود را رها نکرده و مدام پیگیر است تا زنجانپور دوران درمان و بهبودی را به بهترین شکل ممکن طی کند. «وحید بیدی» نام این پرستار است که اکبر زنجانپور در بخشی از سخنان خود با تأکید از او نام می‌برد و درباره‌اش می‌گوید: «محبتی که از این مرد دیدم طی سال‌های حضور خود در تئاتر، ندیدم.»

مردی که قلبش برای «تئاتر» می‌تپد

نکته قابل توجه و تحسین‌برانگیز در این دیدار، توجه و تفکر زنجانپور نسبت به تئاتر حتی در بستر بیماری است. در تمام لحظات و حتی در میان روایت خود از اتفاقاتی که برایش طی چند روز گذشته رخ داده، گریزی به تئاتر می‌زند و از تئاتر می‌گوید. فکر و ذکرش کار کردن در تئاتر است و نمایش به صحنه بردن.

وی از سختی‌هایی می‌گوید که طی ۵۰ سال در تئاتر ایران کشیده است؛ از نقد مثبتی می‌گوید که احمد شاملو بعد از دیدن اولین بازی‌اش نوشته و گفته بود: «آقایان سنگلج نشین، مواظب باشید، یک برلیان پا بر صحنه تئاتر گذشته است.» و این «برلیان» حالا خاطرات تلخی از بی‌توجهی «مدیران تئاتر» در حافظه‌اش دارد.

در میان مرور شرایطی سختی که در تئاتر متحمل شده، البته از شهرام کرمی مدیرکل این روزهای «هنرهای نمایشی ارشاد»، به عنوان مدیری مثبت یاد می‌کند.

گفتگو با اکبر زنجانپور همیشه لذتبخش است اما این بار وقتی می‌بینیم که در میان سخن گفتن، درد را هم تحمل می‌کند، ترجیح می‌دهیم که کمتر مزاحمش باشیم.

کمی در کنار بستر زنجانپور می‌نشینیم و با وجود اینکه میل به ماندن‌مان بیشتر است، از او خداحافظی می‌کنیم تا استراحت کند.

بعد از خداحافظی از خانواده زنجانپور به سمت خروجی منزل می‌رویم و در حالی که آن جام را ترک می‌کنیم، دیالوگ دکتر استوکمان از نمایش «دشمن مردم» در ذهن نقش می‌بندد، آنجا که زنجانپور در نقش این شخصیت از اثر درخشان هنریک ایبسن می‌گوید: «قوی‌ترین فرد عالم کسی است که از همه تنهاتر است.»

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تجربه یک سفر فرهنگی در «موسیقی فجر»/ تاریخ ترانه‌سرایی بررسی شد


تجربه یک سفر فرهنگی در «موسیقی فجر»/ تاریخ ترانه‌سرایی بررسی شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروژه تازه بازیگر «جوکر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر برنده اسکار برای ایفای نقش «جوکر» د ر پروژه جدیدش هم با سوژه‌ای تقریبا مربوط به مسایل روانی روبه‌رو است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، از همین حالا شرکت «ای ۲۴» به بازار فیلم اروپا در برلین رفته تا نخستین فیلم خواکین فینیکس بعد از «جوکر» را به خریداران ارایه کند.

این پروژه درامی به نویسندگی و کارگردانی مایک میلز فیلمساز «زنان قرن بیستمی» و «تازه‌کارها» خواهد بود که هنوز عنوانی برای آن تعیین نشده است. «ای ۲۴» مسئولیت تهیه‌کنندگی و تامین مالی این پروژه را بر عهده دارد و فروش آن را از هفته آینده آغاز خواهد کرد. این پروژه احتمالاً بسیار در میان خریداران محبوب خواهد بود.

فینیکس بازیگر برنده جایزه اسکار در این فیلم نقش هنرمندی را ایفا می‌کند که باید از خواهرزاده جوان خود حمایت کند و به این ترتیب این دو در سفری به سراسر آمریکا، با هم نزدیک‌تر می‌شوند.

گبی هافمن بازیگر سریال «شفاف»، وودی نورمن بازیگر سریال «پولدارک» و کنت کینت برایان از «پنجه‌ها» دیگر بازیگران این فیلم هستند. این پروژه حدود ۱۰ میلیون دلار بودجه ساخت دارد و مراحل تولید آن اخیراً در نیواورلینز به پایان رسید.

فینیکس اخیراً به خاطر نقش‌آفرینی فوق‌العاده خود در فیلم «جوکر» مجموعه‌ای از نقدهای درجه یک و جوایز مختلف را از آن خود کرد. گفته می‌شود پروژه جدید این هنرمند هم تا حدودی به بیماری روانی مربوط خواهد بود چون پدر کودک با بیماری دوقطبی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در حال حاضر تاریخ بیست‌ونهم ماه مه به عنوان روز اکران فیلم در ایالات متحده انتخاب شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جای خالی «فرهنگ» در شعارهای انتخاباتی/ نیاز به «هوای تازه» داریم


جای خالی «فرهنگ» در شعارهای انتخاباتی/ نیاز به «هوای تازه» داریم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح نمایشگاه «کادر پنجاه» در گالری آرتیبیشن


افتتاح نمایشگاه «کادر پنجاه» در گالری آرتیبیشن

مشاهده خبر از سایت منبع