X

بایگانی اسفند 1, 1398

دفتر سینمایی

بلوا یا بلوف یا….

بلوف یا مدینه فاضله؟

فیلم سینمایی روز بلوا ، یک بلوف است؟
روزبلوا ساخته بهروز شعیبی نقد قدرت از درون خود قدرت است و این ایراد بزرگ کار اوست .

نقد قدرت از درون قدرت و به سفارش قدرت باور پذیری کمی دارد

اگرچه رفتن به سمت چنین موضوعاتی جسارت خاصی می طلبد

اما به نظر میرسد شعیبی قصد دارد با جدا کردن روحانیت از بخش فاسد جامعه مردم را در کنار روحانیت نگه دارد.

فیلم با پیش فرض عدم اطلاع روحانی جوان شروع میشود او از همه جا بی خبر در مرکز فساد اقتصادی و رانت قرار دارد

از خانه و ماشین و موبایل و ابا و قباهای رنگی استفاده میکند بدون اینکه بداند از کجا آمده است .

فیلم سینمایی روز بلوا با پرسش مردمی از معماهای رانت ها و اختلاس هایی که هر سال بخشی از ان در اخبار منتشر میشود، درگیر است.

در سالهای گذشته مردم شاهد ورشکستگی بسیاری از موسسه ها و کارخانه ها و بانک ها بودند که یک سر اختلاس به آقازاده و دولتمردان وصل میشد .

پرونده های قطوری مانند پرونده نعمت زاده و امثال آن …

روز بلوا ۱

روز بلوا ۱

فیلم شعیبی به سمت رمز گشایی چنین پرونده هایی میرود

اما علی رغم تلاش زیادی که دارد در انتها به نتیجه نمیرسد .

تنها روحانی جوان فیلم راهش را از پدر زن فاسد خود جدا می کند و به سمت مردم می اید

اما تکلیف برادر و همسر و پدر زنش روشن نمی شود که اضلاع این رانت خواری هستند.

فیلم مانند واقعیت جامعه مردم را به خوابیدن سر و صداها و افتادن آب از آسیاب وعده میدهد .

حاج آقا که هر لحظه با شناخت نزدیک ترین افراد پیرامون خود بیدار تر می شود

هیچ راهی در درون فساد دولتی پیدا نمی کند

بجز اینکه هر آنچه را که به عنوان پرونده از مفسدین دریافت کرده در اختیار پلیس بگذارد.

که عملکرد پلیس هم نامعلوم و مبهم است .

نکته جالب فیلم شعیبی تاریکی و نیمه تاریکی و استفاده از فیلمی سایه وار در فرم است .

نورها کم و فیلتر شده هستند هیچ نوری بر هیچ جنبنده ای در روز و شب نمی تابد

انگار غباری جامعه را فراگرفته و یا چیز نحسی بر ان سایه انداخته است .

تنها جایی که ما نور را میبینیم در پرده سوم زمان اعتراف پدرزن فاسد بر پشت بام یک ساختمان مخروبه است.

روز بلوا ۲

روز بلوا ۲

فیلم سینمایی روز بلوا  از سوال شروع میشود اما هرگز به جواب نمیرسد و از این رو یک فیلم سفارشی و ضعیف به حساب می آید

و علی رغم حرف جدی و جدیدی که دارد در کار نامه شعیبی در جایگاهی عقب تر از سایر فیلمها چون دهلیز و دارکوب می گیرد.

می گویند روز ی مردی با یک کاسه ماست کنار دریا ایستاده بود و با خودش می گفت نمیشود اما اگر بشود چه میشود!

شخصی پرسید با خودت چه می گویی ؟

مرد اولی جواب داد :می گویم آب دریا که خودش شور است ،اگر یک کاسه ماست به ان اضافه کنیم یک دریا دوغ میشود!!!

مرد گفت: دیوانه شده ای؟ نمی شود.

مرد اول گفت : دیوانه نشدم می دانم نمیشود

بعد دستهایش را به کمرش زد و گفت ولی فکرش را بکن اگر بشود چه میشود!
این موقعیت فیلم بلوا است

با برگشتن یک نفر جامعه تطهیر نمی شود ،درست نمیشود ولی اگر بشود چه می شود .

بیایید تطهیر یک قشر یا لباس را حرف اول فیلم سینمایی روزبلوا نگیریم !

به جمله دیگری در این فیلم تکیه کنیم که

” بیایید هر کس از هر کجا متوجه اشتباهش شد برگردد حتی اگر تمام آبرو و گذشته و آینده اش زیر سوال رفت”

این تنها راه داشتن جامعه سالم است شامل حال تک تک ما هم میشود.

از هر کجا که متوجه اشتباهمان شدیم برگردیم.

آبرو مهم ترین چیز یک آدم نیست،مردم مهم ترند.

بیشتر بدانید

نظر بدهید

زهرا صفایی زاده

مجله الکترونیک دفتر سینمایی

دفتر سینمایی

قطعه «لیلی» با صدای نوید نوروزی منتشر شد


قطعه «لیلی» با صدای نوید نوروزی منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی ایرانی به روایت کودکان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر در حالی میزبان مخاطبان بود که گروه هایی از کشورهای بلژیک و فرانسه در کنار برگزیدگان جشنواره موسیقی نوای خرم و چند گروه دیگر به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش سینماپرس، هفتمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز چهارشنبه بیستم بهمن ماه در حالی میزبان مخاطبان بود که گروه‌هایی از کشورهای بلژیک و فرانسه در کنار برگزیدگان جشنواره موسیقی نوای خرم و چند گروه دیگر به اجرای برنامه در تالارهای مختلف پرداختند.

تجربه یک عصر زیبا در تالار وحدت با موسیقی فرانسوی

اولین اجرای هفتمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، به اجرای رسیتال پیانو فلوریان نواک از کشور بلژیک اختصاص داشت.

این هنرمند از جمله نوازندگانی است که پس از انتخاب هنرمند نوظهور سال ۲۰۱۵ از سوی آکادمی جوایز موسیقی اکو کلاسیک آلمان، جایزه دیاپازون طلایی فرانسه، جایزه بین المللی موسیقی کلاسیک و جایزه موسیقی اکتاو بلژیک را نیز دریافت کرد. فلوریان نواک تاکنون در کشورهای مختلفی چون چین، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، آمریکا، مکزیک و بلژیک به اجرای رسیتال پیانو پرداخته است.

نواک که با روایت‌های مدرنش از رپرتوار موسیقی کلاسیک جهان در اروپا توانسته به جایگاه درخور توجهی در موسیقی کلاسیک اروپا دست یابد، با اجرای قطعاتی از فردریک شوپن آهنگساز قرن ۱۸ کشور لهستان و «شهرزاد» اثر اثر ریمسکی کورساکف آهنگساز روس کنسرت با کیفیتی را پیش روی مخاطبان قرار داد.

سوئیت سمفونیک شهرزاد یکی از آثار نیکولای ریمسکی کورساکف است. کورساکف شهرزاد را در سال ۱۸۸۸ میلادی و بر پایهٔ داستان‌های هزار و یک شب نوشته‌است. این اثر را می‌توان یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های کورساکف به‌شمار آورد. این اثر ارکسترال، نمونهٔ بارز ترکیب متمایزکنندهٔ آثار کورساکف در آمیزش سازبندی خیال‌پردازانه و رنگارنگ با ملودی‌های پرزرق و برق است. و باز روایت نواک از این اثر نه تنها چیزی از اصالت زیبایی شناختی ذهن مولف نکاست بلکه به آن رنگ و بویی امروزی نیز بخشید.

کنسرت دوم تالار وحدت نیز با اجرای دوئت آکاردئون وینسنت پیرانی و ساکسیفون امیل پاریزین همراه بود. که این دو هنرمند فرانسوی قطعاتی از آلبوم «عصر زیبا» را برای اجرا آماده کرده بودند.

در توضیح بخشی از فعالیت‌های این دو هنرمند آمده است: «وینسنت پیرانی و امیل پاریزین یک دوئت بی نظیر و غیرعادی را تشکیل داده‌اند. این دو هنرمند اشتیاق یکسانی برای عبور از موانع متحیرکننده موسیقی دارند. آنها به یک سبک موسیقی علاقه مند هستند. هردو عاشق بداهه نوازی هستند و از قید و بند هرگونه محدودیت فنی رها هستند. این مجموعه از دوئت‌های هوشمندانه سرشار از نگاهی ظریف به سبک موسیقی جز فرانسه به ویژه آثار سیدنی بشی استاد بزرگ ساکسیفون است.»

تالار سوره و میزبانی از کودکانی که یاد بزرگان را زنده کردند

تالار سوره حوزه هنری هم در هفتمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرای برگزیدگان جشنواره موسیقی نوای خرم بود.

در ابتدای مراسم، ندا حبیبی، مسئول کمیته بزرگداشت‌ها روی صحنه آمد و گفت: «چهار ویدئوی مستند در سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر به نمایش در می‌آید که امشب به مناسبت اجرای برگزیدگان جشنواره نوای خرم، مستند مربوط به خانم «آفلیا پرتو» که از داوران برجسته جشنواره نوای خرم است، اکران می‌شود.

بعد از قرار گرفتن اعضای گروه آموزش موسیقی آوادیس روی صحنه، امین صادقیان سرپرست گروه هم در جملات کوتاهی گفت: «من رهبری بلد نیستم و این کار را هم دوست ندارم، لطفا من را برای این کار نقد نکنید.

آواز دشتی «به سوی تو» اثر داریوش رفیعی اولین قطعه‌ای بود که این گروه اجرا کردند و سپس گروه سیاوش هنرستان پسران مشهد به سرپرستی محمد علی حوره چشم روی صحنه رفتند.   ضمن اینکه  میرارشیا مسلمی عقیلی نوازنده تار و اشکان دیانتی نوازنده تنبک، هنرمندان دیگری بودند که اجرا کردند.

عارف فراضی هم با تکنواز کمانچه، زهرا منفرد با تکنوازی سنتور و عسل پاکزاد با تکنوازی پیانو هنرمندان دیگری بودند که روی صحنه هنرنمایی کردند.

جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) با هدف ترویج فرهنگ غنی ایران زمین و کشف استعدادهای جدید موسیقی و ارائه الگوهای مناسب از هنرمندان تاثیرگذار و توانمندی‌های بخش خصوصی برای اجرا و فعالیت‌های فرهنگی توسط موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش با حمایت خانواده مرحوم همایون خرم و به مدیریت بردیا صدر نوری و دبیری ناصر ایزدی  طراحی و اجرا شده است.

این جشنواره برای کودکان و نوجوانان هنرآموز موسیقی زیر ۱۸ سال طراحی و شش دوره آن  از سال ۱۳۹۳ تا کنون با همراهی خانواده زنده یاد خرم برگزار شده است.

تاثیر فضای مجازی بر موسیقی و رسانه‌ها بررسی شد

نشست بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه با موضوع «تاثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و رسانه ها» در تالار باربد فرهنگستان هنر برگزار شد. در این نشست امیر ناظمی پژوهشگر و حامد عنقا تهیه کننده و کارشناس مسائل فرهنگی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

امیر ناظمی پژوهشگر و از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این نشست ضمن ارائه تاریخچه‌ای از دوران حضور تکنولوژی در صنعت موسیقی به موضوع نقش «پلتفرم ها» اشاره کرد که به اعتقاد وی عرضه موسیقی سنتی را به صفر رسانده است.

کاهش حجم بازار توزیع کنندگان متداول در کشورهای توسعه یافته، دانلود و آپلود آثار موسیقایی در سطوح مختلف بازار فروش محصولات موسیقایی و ورود «استریمینگ» به عنوان نجات دهنده صنعت موسیقی، فقدان حضور صنعت موسیقی در کشور ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، رابطه هنرمندان و کمپانی‌های تولید موسیقی در ایران، رفتار تولید کنندگان آثار موسیقایی در حوزه حقوق مالکیت فکری از جمله مباحثی بود که امیر ناظمی در این نشست به تشریح هریک از آنها پرداخت.

حامد عنقا تهیه‌کننده و کارشناس مسائل فرهنگی هنری نیز در این نشست ضمن اشاره به مواردی که امیرناظمی در این نشست به آن اشاره کرد، توضیح داد:  امروز دیگر بحث این نیست که ما چقدر در تجارت تبلیغات‌مان بیشتر است و چقدر می‌توانیم مشترکین بیشتری را جذب کنیم، بلکه امروز تأمین‌کنندگان محتوا تفاوت رشد این‌ها را در مناطق مختلف ایجاد می‌کنند. شاید اگر ما این نیازها و دلایل به وجود آمدن دوره‌ها را درنظر نگیریم، نتوانیم دوره‌ها را به‌راحتی در کشور خودمان با خارج از کشور مقایسه کنیم، اما وقتی به دوره پس از رشد سرویس‌های پخش آنلاین می‌رسیم شباهت‌های ما زیاد می‌شود. در حوزه استریمینگ تقریباً با فاصله یک ساله همان کاری را انجام دادیم که در غرب انجام داده بودند، اما اشکال کار جایی است که ما تجربه‌های قبل از رسیدن به این دوره را در حوزه صاحبان محتوا تجربه نکرده‌ایم.

وی افزود: به همین خاطر است که وقتی یک سرویس پخش آنلاین موزیک راه‌اندازی می‌کنیم متوجه می‌شویم همان‌قدر مورد هجوم تولیدکنندگان محتوا قرار می‌گیرند، که از آن طرف بازار رقابت‌شان در فضای آنلاین به واسطه رشد بی حد و حصر سایت‌های دانلود مورد هجمه است. همه این‌ها را اگر کنار هم درنظر بگیریم، به این نتیجه می‌رسیم که ما یک بازاری هستیم که هیچ شباهتی به دوره‌های قبل از خودش در غرب ندارد. شاید استریمینگ به واسطه سرمایه‌گذاری سنگینی که روی حوزه فناوری آن انجام می‌شد می‌توانست یک راه نجاتی باشد و خیال‌تان راحت باشد که رقبای غیرقانونی شما دیگر نمی‌توانند وارد این حوزه شوند. بنابراین مقایسه اتفاقاتی را که در داخل و خارج از کشور می‌افتد، مقایسه درستی نمی‌دانم ولی می‌توانیم از این مقایسه‌های آماری داشته باشیم.

مقایسه کمپانی‌های تولید آثار موسیقایی در آمریکا با سایر کشورها، تعامل بین بنگاه‌های اقتصادی و هنرمندان در کشورهای صاحب سرمایه، نحوه ورود به نقد ساختاری بخش خصوصی در حوزه موسیقی، درآمد موسیقی از راه برگزاری کنسرت، انتقاد از فقدان موضوع کپی رایت در موسیقی کشورمان از دیگر نکاتی بود که حامد عنقا در این نشست به آن اشاره کرد.

کنسرت ارکستر زهی نیلپر به رهبری نوید گوهری و گروه «کانتوس» به رهبری کاوه میرحسینی در تالار رودکی، کنسرت گروه «نوشه» به سرپرستی نیوشا بریمانی و کنسرت گروه «کوک ماه» به سرپرستی لیلا جعفر پور و «چریکه سنه» به سرپرستی شرمین زرنشان در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، کنسرت هنرستان موسیقی پسران در تالار سوره، کنسرت گروه «رها» به سرپرستی مهدی تیموری، کنسرت سیروان خسروی در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برنامه‌هایی بودند که در هفتمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره ووسیقی فجر روی صحنه رفتند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره‌های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه برده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گالری‌گردی تحت‌تاثیر فجر و تصویرسال/ رضا بانگیز به کاما می‌آید


گالری‌گردی تحت‌تاثیر فجر و تصویرسال/ رضا بانگیز به کاما می‌آید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روز هفتم «موسیقی فجر» چگونه گذشت؟/ موسیقی ایرانی به روایت کودکان


روز هفتم «موسیقی فجر» چگونه گذشت؟/ موسیقی ایرانی به روایت کودکان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واعظی: دولت در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر حرکت رو به جلو داشته است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس دفتر رییس جمهور در حاشیه دیدار از جشنواره موسیقی فجر و در پرسش تعدادی از خبرنگاران مبنی بر نکات ضعف و قوت دولت در حوزه دیپلماسی هنری مطالبی را بیان داشت که بیش از واقعیت می تواند همچون دیگر بیلان سازی ها در دولت بنفش قلمداد شود.

به گزارش سینماپرس، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور چهارشنبه شب سی‌ام بهمن‌ماه در حاشیه تماشای کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی در چارچوب برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به پرسش‌های خبرنگاران در حوزه موسیقی پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش مهر مبنی‌بر نقاط ضعف دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی فرهنگی هنری بیان کرد: قدرت نرم امروز در دنیا یکی از قدرت‌هایی است که کشورهای مختلف روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، چرا که می‌خواهند نفوذ خود را در کشورها افزایش دهند. در این راه بهترین قدرت نرم مقوله فرهنگ است و در این فرهنگ آن عنصری که می‌تواند جای خود را باز کند، ابزاری چون موسیقی، سینما و دیگر موارد هنری است.

وی افزود: پس به نظر می‌رسد ما از یک هنر سنتی و قدیمی برخورداریم و بر این باوریم که از قدیم‌الایام هنر ایران در هر جایی صادر شده توانسته بسیاری از اهداف را و نکات ذهنی برای انتقال به مخاطب را به درستی انجام دهد. بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط امروز منطقه و جهان و اینکه الان شرایط، در وضعیت سختی است نقش موسیقی و هنر می‌تواند تبدیل به یک عنصر آرامش‌بخش شود.

واعظی گفت: امروز موسیقی می‌تواند فرهنگ واقعی و آنچه در کشور جمهوری اسلامی ایران مردم ما به آن اعتقاد دارد را به کشورهای دیگر صادر کند. بخشی از این موضوع مربوط می‌شود به اینکه ما در دولت به ویژه در وزارت امور خارجه، و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نوعی بسترسازی کنیم. اما در طرف دیگر کسانی که در این بخش مشغول به فعالیت هستند به این موضوع آگاهی داشته باشند که مسیر برای آنها باز است. به عبارتی هم مسیر داخلی برای گسترش باز است و هم مسیر خارج.

واعظی ادامه داد: البته من زمانی که در وزارت امور خارجه بودم در سفارتخانه‌ها می‌دیدم که گروه‌های موسیقی که به کشورهای مختلف می‌روند تا چه حد مورد استقبال قرار می‌گیرند. حتی وقتی در همین کشورها با برخی از مردم صحبت می‌کردیم موسیقی و هنر ایران را یکی از شاخصه‌های معرفی ایران می‌دانستند.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگاران مبنی‌بر اینکه با توجه به این شاخص‌ها، تصور نمی‌کنید که دولت دوازدهم در این حوزه عملکرد قابل قبولی نداشته است؟ گفت: شما باید ببینید در این شش هفت سال گذشته آیا رشد موسیقی در مقایسه با چند سال قبل از آن افزایش داشته است یا خیر؟ آماری که به ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری‌ها می‌رسد نشان دهنده افزایش روند موجود است. لذا شما باید ارزیابی را بر اساس عملکرد بسنجید. بنده معتقدم عملکردی که در حال حاضر در معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، همگی نشان‌دهنده برداشتن گام‌های بسیار خوب و رو به جلو در عرصه فرهنگ و هنر از نظر کمی و کیفی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی‌بر اینکه آیا دولت قصد ندارد تبعیض موجود بین هنر موسیقی و دیگر هنرها را ازبین ببرد، تصریح کرد: آن چیزی که بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد طبیعی است که جای خود را بیشتر باز می‌کند. به هر حال من می‌دانم که شما می‌خواهید بگویید که هرچه امکانات بیشتر باشد بستر هم فراهم می‌شود و مردم از آن استقبال می‌کنند. که من در جواب شما می‌گویم: این دو باید در کنار هم باشند.

وی افزود: شما ببینید در کشوری که بیشتر مردم فوتبال نگاه می‌کنند و به آن علاقه‌مندند امکانات به آن سو می‌رود. در یک کشور هم که مثلا راگبی ورزش اول است، امکانات آن طرف می‌رود. ولی به هر حال من اعتقاد دارم آنچه مربوط به موسیقی است باید به آن عنایت بیشتری داشته باشیم. چرا که این موضوع دو حالت دارد. اولین بخش داخل کشور است که در داخل کشور مردم ما هرچه بتوانند در این فضا بیشتر حضور داشته باشند، مقداری آرامش بیشتری خواهند داشت. حالت دوم هم مربوط به نگاهی می‌شود که در دنیا نسبت به موسیقی ایران وجود دارد. قطعا هنر و موسیقی خیلی خوب می‌توانند به نوعی با دنیا تعامل بیشتری داشته باشیم.

واعظی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا می‌توان به افزایش بودجه موسیقی کشور امیدوار بود، گفت: شاید بودجه به اندازه سینما نباشد اما برای اینکه افزایش پیدا کند قطعا تلاشمان را می‌کنیم.

وی در رابطه با اولویت‌های فرهنگی برنامه نامزدهای انتخابات مجلس شوری اسلامی هم گفت: الان نمی‌دانیم چه کسانی انتخاب می‌شوند و از بین ۲۹۰ نفر، چند نفر عضو کمیسیون فرهنگی خواهند شد که ما بخواهیم راجع به نگاهشان نظر داشته باشیم. به هر حال وقتی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد می‌توانیم در رابطه با اعضای آن نظر دهیم. به هر حال مجلس و دولت در کنار هم قرار دارند. اگر یک دولتی بیاید که اعتقاد به کاری داشته باشد قطعا مجلس نمی‌تواند مانع باشد و اگر مجلس هم بخواهد ناسازگاری کند دولت هم می‌تواند سیاست‌های خود را پیش ببرد، ولی کندتر.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واعظی: دولت در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر حرکت رو به جلو داشته است


واعظی: دولت در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر حرکت رو به جلو داشته است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستقل بودن پشم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدتقی فهیم، روزنامه نگار با سابقه و منتقد سینمایی، در واکنش به عدم توجه جشنواره فیلم فجر به آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا نوشت: چپ و راست ، خروج حاتمی کیا را سر بریدند؛ مستقل بودن پشم است .

به گزارش سینماپرس، محمدتقی فهیم در یادداشت خود نوشت: با خاتمه کار جشنواره فیلم فجر، در مراسم تجلی اراده ملی که دیروز برگزار شد، آشکارا معلوم شد خروج حاتمی کیا از کجا خورد و می خورد. فیلمساز را ادب کردند تاهوای خروج از دار و دسته شان به سر کسی نزند.
چند روز قبل از برگزاری جشنواره، خبرهای مدیریت شده ای از سوی رسانه های دولتی و خادمان فعال در ستادهای گروهکی و باندی وابسته به نهاد های در قدرت منتشر می شد که معلوم بود چه سرنوشتی در انتظار خروج است.
ذهنیت سازی از قبل چنان سایه انداخته بود که به محض نمایش فیلم در جشنواره، به شکل انبوه مطالبی روانه رسانه ها و فضای مجازی شد : فیلم حاتمی کیا ضعیف است و چه و چه. مزخرفاتی که بیشتر از ناحیه مستخدمان رسانه های دولتی و کسانی که در چند سال گذشته به جای نقد فیلمش، حاتمی کیا را طلبکار و آدم نظام معرفی کرده بودند، لوله و پرتاب می شد. ولی این بار توپخانه قوی تر بود چرا که راست هایی که خود را صاحب مملکت می دانند هم صدایشان درآمد که چه معنایی دارد خانواده شهید معترض باشد و شروع کردند به پیدا کردن نقطه ای سبز در اندام قریبیان و بقیه معترضان و …
اما مدعیان استقلال و مستقل بودن هم بیشتر از همه واماندند و درجا زدند، افراد و رسانه هایی که همواره فریادشان گوش فلک را کر کرده است چنان زمین گیر دامنه دون پاشی دولتی ها شدند که دیگر با این رسوایی قاعدتا نباید حرفی از استقلال بزنند، مستقل بودن پشم است. بروید دنبال رپرتاژ آگهی تان.
عجیب است، همان هایی که در چند سال گذشته همواره برایشان موضوع و محتوا مهم بود و می گفتند ما با موضوع کار داریم، به ما چه مربوط که کارگردانی فلان است و بهمان، حالا در مقام استاد فرم و تکنیک ظاهر شدند و مرتب اظهار داشتند که فیلم کارگردانی ندارد، ای وای. آنوقت چند فیلم سیمرغ گرفته ای که حتی نتوانسته اند قصه شان را درست تعریف کنند، تکنیک و فرم دارند؟
فیلمی که به درستی در این شرایط کنار مردم ایستاد، حق اعتراض را برای ملت به رسمیت شناخت و در مولفه های سینمایی از پس خودش برآمد، چنین مغضوب صاحب نفوذان شد که در بخش تجلی اراده ملی، اصلا دیده نشد، همین نتیجه نشان می دهد که در بخش مسابقه جشنواره هم، بیش از داوری، فشار ادب کردن فیلمساز عمل کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی فجر به یاد شهید حاج قاسم سلیمانی نواخت


جشنواره موسیقی فجر به یاد شهید حاج قاسم سلیمانی نواخت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با تماشاگر امروز تئاتر غریبه‌ام – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد رحمانیان در نشست رسانه‌ای نمایش «روزهای رادیو» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی صحبت کرد و یادآور شد با تماشاگر این روزهای تئاتر احساس غریبه‌گی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای نمایش «روزهای رادیو» صبح امروز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور محمد رحمانیان، بازیگران و دیگر عوامل نمایش در خانه تئاتر برگزار شد.

در این نشست علاوه بر محمد رحمانیان، بهرام ابراهیمی، فهیمه رحیم نیا، لیلی رشیدی، بهنوش طباطبایی، افشین هاشمی، احسان کرمی، غزال آخوندزاده، آلاله زارع طلب‌ بازیگران، حسن علیشیری ترانه سرا، سردار سرمست تنظیم موسیقی، احسان برآبادی طراح اعلان و برنوشت و … حضور داشتند. آزیتا موگویی تهیه کننده نمایش نیز در ابتدای نشست حضور داشت اما عنوان کرد که به دلیل مشغله کاری باید سالن را ترک کند.

در ابتدای نشست محمد رحمانیان به معرفی عوامل و بازیگران حاضر در نشست پرداخت و درباره حضور حسن علیشیری گفت: در «روزهای رادیو» درباره یک دوره تاریخی صحبت می‌کنیم و نیاز به مشاوره درباره موسیقی داشتیم از همین رو حسن علیشیری در این نمایش کار سختی در پیش داشت.

وی با اشاره به سابقه بهرام ابراهیمی در حوزه تئاتر و همکاری طولان مدتی که با وی داشته است عنوان کرد که او در این نمایش در نقش احمد قوام السلطنه در روزهای بحرانی سال ۱۳۳۱ ایفای نقش می‌کند.

رحمانیان درباره دیگر بازیگران نمایش نیز توضیحاتی ارائه داد و یادآور شد: افشین هاشمی علاوه بر بازیگری به عنوان مشاور من هم در این نمایش حضور دارد. همچنین با احسان کرمی دهمین کاری است که همکاری دارم و وی در این‌ نمایش ۹ نقش را ایفا می‌کند و به عنوان خواننده مهمان نیز در گروه «پرچین» حضور دارد. باید اینجا از گریم درخشان ماریا حاجیها نیز تشکر کنم. غزال آخوندزاده پیانیست است و نقش بسیار سختی را ایفا می‌کند چون هم باید زبان لهستانی می‌آموخت و هم نوازندگی می‌کرد. بهنوش طباطبایی در این نمایش سه نقش کاملا متفاوت را بازی می‌کند که فعلا ترجیح می‌دهم درباره اش صحبت نکنم. چندسالی است که کارهای ما با حمایت و لطف آزیتا موگویی روی صحنه می‌رود و اگر حضور او نبود امکان اجرای آثارم فراهم نمی‌شد و حتی در مقاطعی که من ممنوع الفعالیت بودم موگویی در کنار من حضور داشت و از من حمایت می‌کرد.

وی درباره انتخاب نام نمایش توضیح داد: اسم نمایش را از روی فیلم «روزهای رادیو» وودی آلن برداشتم. این نمایش به دلیل طولانی بودن در ۲ جلد «عشق» و «آشوب» به صحنه می‌رود و وقایع تاریخی، سیاسی و اجتماعی ۲۰ سال از ایران را یعنی از ۴ اردیبشهت ۱۳۱۹ تا ۴ اردیبهشت ۱۳۳۹ که شب بیستمین‌ سالگرد رادیو است، به تصویر می‌کشد. در این نمایش استنادات تاریخی فرهنگی و اجتماعی بسیاری مطرح می‌شود و با اینکه نمایشی نوشتم که ارجاعات تاریخی فراوانی در آن است، نمی‌توانم بگویم وفادارانه نوشته ام چون در برخی مواقع مجبور شدم بعضی اتفاقات را فشرده کنم.

وقفه‌هایی که در کار من افتاده باعث شده از جنس تماشاگران زمانه فاصله بگیرم. من درام‌های بسیار ناراحت کننده و تاثیرگذاری مثل «لانچر ۵» را دیدم اما از میزان خنده‌های تماشاگران این نمایش متعجب شدم و این را متوجه نمی‌شدم چرا باید به نمایش به این غمگینی و متاثر کننده‌ای خندید از همین رو احسان می‌کنم از دنیای تماشاگران امروز فاصله گرفته اماین کارگردان تئاتر متذکر شد: این نمایش برای سالن بزرگ طراحی شده بود چون ۸ نمایش با ۸ صحنه و امکانات مختلف در یک اثر جمع شده است و معتقدم تالار وحدت مناسب این اجرا بود که میسر نشد اما الان بچه‌های سالن شهرزاد به ما خیلی کمک کردند تا نمایش به بهترین وجه اجرا شود. به دلیل طولانی بودن نمایش و اینکه مدتی کم کار بودم، فکر می‌کنم از فضای ذهنی مخاطبان دور شده ام در روزهای اول در حال نظرسنجی از مخاطبان هستم که ببینم نمایش را در یک بخش اجرا کنم یا ۲ بخش. من با بخش بزرگی از تماشاگران امروز تئاتر احساس غریبه‌گی می‌کنم و انگار از آنها دور افتاده ام بنابراین امیدوارم از نمایش خوششان بیاید و علی رغم اینکه ممکن است کار برایشان خسته کننده باشد از دیدن نمایش لذت ببرند.

وی ادامه داد: من از ۳۷-۳۸ سالی که کار می‌کنم نزدیک به ۱۸ سالش ممنوع الکار بودم و این وقفه‌هایی که در کار من افتاده باعث شده از جنس تماشاگران زمانه فاصله بگیرم. من درام‌های بسیار ناراحت کننده و تاثیرگذاری مثل «لانچر ۵» را دیدم اما از میزان خنده‌های تماشاگران این نمایش متعجب شدم و این را متوجه نمی‌شدم چرا باید به نمایش به این غمگینی و متاثر کننده‌ای خندید از همین رو احسان می‌کنم از دنیای تماشاگران امروز فاصله گرفته ام.

در ادامه احسان کرمی درباره گریم‌های زیادی که در نمایش دارد، توضیح داد: این مشکل بین من و خانم حاجیها است و کار بسیار سختی است اما با تمهیداتی که اندیشیدیم، امیدوارم‌ مشکلی پیش نیاید. در نمایش ۸ گریم متفاوت دارم و در این میان باید بدون گریم خوانندگی هم بکنم که کار بسیار سختی است.

رحمانیان درباره ایده شکل گیری این نمایش اظهار کرد: طرح اولیه این متن بعد از ۱۳۸۴ و نمایش «فنز» نوشته شد و قرار بود درباره آتش گرفتن تئاتر سعدی در سال ۱۳۳۲ و بیکار شدن گروه تئاتر نوشین بود که قرار بود پرویز پرستویی و عزت الله انتظامی در آن بازی کنند. در ورژن جدید، نمایش دچار تغییراتی شد و یک شخصیت به نام رامین سنگ آتش پیدا کرد که ۸ مقطع از زندگی اش به تصویر کشیده می‌شود و من تلاش کردم به هر اتفاقی که در این مقطع زمانی افتاده بپردازم.

افشین هاشمی درباره همکاری با رحمانیان بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما نپرداختن درست به تاریخ فرهنگی سیاسی کشور است و زمانی با نمایشی تاریخی با اتفاقات بسیار تاثیرگذار روبرو هستیم پاسخ‌هایی برای دلیل اجرای آن در امروز پیدا می‌کنیم. مساله بعدی حضور کارگردان‌هایی مثل محمد رحمانیان و تاثیرگذاری آنها در تئاتر است که خیلی از وقت‌ها ما نمایش‌های آقای رحمانیان را به دلیل علاقه و اطمینانی که به وی داریم بدون خواندن متن قبول می‌کنیم.

بهنوش طباطبایی نیز درباره فضای خشنی که در سینما و تئاتر وجود دارد، توضیح داد: معتقدم برخوردهایی که با هنرمندان و سلبریتی‌ها در مطبوعات وصداوسیما می‌شود برای ما عادی شده اما امسال در جشنواره این میزان خشونت علنی تر شده است. ترجیح می‌دهم رو به جلو فکر کنم و کارم را انجام دهم. آقای رحمانیان برای من نقش‌های پر از چالشی را می‌نویسد و من با جان و دل بازی در نقش هایشان را می‌پذیرم. من خودم را جزو خانواده آقای رحمانیان و خانم نصیرپور می‌دانم چون رفتارهای انسانی بزرگوارانه‌ای دارند و همیشه در حق کوچکترها بزرگواری می‌کنند.

لیلی رشیدی نیز عنوان کرد: انگیزه من برای کار کردن در این‌ نمایش خود آقای رحمانیان بودند و خوشحالم که برای اولین بار در کارشان بازی می‌کنم. متاسفانه در مقاطعی عده‌ای می‌خواستند هنرمندان را از چشم مردم بیندازند و موفق هم شدند اما هنرمندان این اتفاق را نمی‌خواستند که متاسفانه رخ داده و باعث جدایی بین مردم و هنرمندان شده است.

کرمی با اشاره به همکاری با رحمانیان عنوان کرد: آرزوی هر بازیگری است که با بزرگان تئاتر همچون محمد رحمانیان و بهران بیضایی همکاری کند به همین دلیل همه ما از حضور در نمایش آقای رحمانیان بسیار خرسندیم. همچنین ما داریم در تئاتر یاد می‌گیریم که اول روی حرف‌هایی که می‌خواهیم بزنیم، فکر کنیم بعد آنها را به زبان بیاوریم یا به اشتراک بگذاریم و این تمرین خوبی برای ماست.

بهرام ابراهیمی نیز به عنوان قدیمی ترین عضو گروه بیان کرد: من از خیلی قدیم با محمد رحمانیان کار می‌کنم و خوبی کار کردن با رحمانیان این است که او اصلا عجله‌ای برای کار ندارد و شما نمی‌دانید که فردا چه چیز جدیدی با خود سر تمرین می‌آورد. وقتی با رحمانیان کار می‌کنم به نظرم به خودم نزدیک تر می‌شوم.

آلاله زارع طلب و غزاله آخوندزاده نیز درباره تجربه همکاری با محمد رحمانیان صحبت کردند.

فهمیه رحیم نیا نیز درباره دومین همکاری اش با رحمانیان عنوان کرد: سابقه آشنایی من با آقای رحمانیان به سال ۶۱ باز می‌گردد و خوشحالم که به من پیشنهاد بازی در این‌ نمایش را دادند چون‌همه فکر می‌کنند من فقط در کارهای بهزاد فراهانی بازی می‌کنم. کارهای رحمانیان همیشه مخاطبان را به فکر وا می‌دارد به خصوص نسل جدید را که از تاریخ هیچ چیز نمی‌دانند.

در ادامه حسن علیشیری نیز توضیحاتی درباره ۹ قطعه موسیقی نمایش و برهه تاریخی ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۹ که نمایش در آن رخ می‌دهد، ارائه داد و سپس از پوستر نمایش نیز رونمایی شد.

در پایان جلسه سردار سرمست نیز یکی از قطعات نمایش را با صدای احسان کرمی خواند و بخش‌هایی از بازی بهرام ابراهیمی در نقش قوام السلطنه نیز برای حاضران در نشست پخش شد.

مشاهده خبر از سایت منبع