X

بایگانی اسفند 7, 1398

دفتر سینمایی

افزایش مضامین همجنسگرایانه در انیمیشن‌های خارجی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کمپانی دیزنی و پیکسار به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید انیمیشن خارجی، محتواهای غیراخلاقی و همجنسگرایانه خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش سینماپرس، محتواهای هم‌جنسگرایانه در سریال‌ها و فیلم‌های هالیوودی موضوع جدیدی نیست اما راه پیدا کردن چنین مضامینی به فضای معصوم کودکان نشان از آموزش‌های پنهان جنسی در مسیر انقلاب جنسی غرب دارد.

شاید اولین انیمیشنی که تم همجنسگرایی را برای کودکان به صراحت تصویر کرد انیمیشن کوتاه “In a Heartbeat” بود که بعد از انتشار در یوتیوب تنها در یکی از پست‌های خود بیش از ۴۰ میلیون بار تماشا شده است و شاید در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیون بار تماشا شده باشد.

سینما، هالیوود، سینمای جهان، انیمیشن،

تصویر انیمیشن IN A HEARTBEAT

بعد از این انیمیشن نیز در انیمیشن اسکاری داستان اسباب بازی ۴ دارای لحظه‌ای از حضور یک زوج همجنسگرای زن بود که کودک خود را به مهدکودک می‌برند و بعد از آن محل را ترک می‌کنند. چیزی که ناراحتی مادران آمریکایی را به دنبال داشت و موسسه «یک میلیون مادر» کمپینی برای تحریم انیمیشن  Toy Story 4 به راه انداخت و دوازده هزار مادر آمریکایی به این کمپین پیوستند و خواستار جلوگیری از پخش این انیمیشن شدند که البته موفق نشدند و لابی‌های همجنسگرایان در والت دیزنی قوی‌تر از آن بودند که نگذارند این اثر کودکانه اکران نشود.

سینما، هالیوود، سینمای جهان، انیمیشن،

نمایی از همجنسگرایان در داستان اسباب بازی ۴

اما برخلاف اینکه برخی این رویه را اتفاقی و نه از روی عمد می‌پندارند بار دیگر خبر انیمیشن همجنسگرایانه دیگری با نام «Onward به پیش»  منتشر شد که در آن زنی را نشان می‌دهد که از همجنس‌گرایی خود خبر می‌دهد. نکته مهم آن که این انیمیشن را نیز دیزنی تولید کرده است و حتی برای صداپیشگی آن از  «لینا ویت» نویسنده و بازیگر همجنسگرا استفاده شده است.

سینما، هالیوود، سینمای جهان، انیمیشن،

نمایی از انیمیشن «به پیش»

دیزنی در سالی که گذشت تنها در حوزه انیمیشن تابو شکنی نکرد بلکه در خصوص مجموعه جنگ‌ستارگان که نزدیک به ۴۰ سال از عمر آن می‌گذرد و جزو معدود فیلم‌های نسبتاً سالم هالیوودی تلقی می‌شد، برای اولین بار نیز این مضمون غیراخلاقی را در فیلم خود به نمایش گذاشت.

جدی گرفتن مخاطبین همجنسگرا و تولید محتوا برای آنان یکی از اتفاقت حساسی است که صنعت سرگرمی سازی غرب به آن توجه کرده است. البته بیشتر از آنکه مخاطبین همجنسگرا جدی گرفته شوند این آموزش و خط دهی همجنسگرایانه است که جدی گرفته شده است. بعید به نظر می‌رسد که میزان دگرباشان جنسی آنقدر زیاد و این مسأله مهم باشد که حتی پای این موضوع به فضای کارتون‌ها نیز باز شود.

به عنوان مثال سایت شبکه نتفلیکس در میان دسته‌بندی‌های خود مانند درام، جنایی، ورزشی و… در بخشی که آثار خود را بر اساس مخاطبین مانند خانواده، کودکان و نوجوانان تقسیم بندی می‌کند، بخشی جدا برای مخاطبین هم‌جنسگرا دارد.

سینما، هالیوود، سینمای جهان، انیمیشن،

نشان دگرباشی جنسیتی در نتفلیکس

در هر حال اشتیاق روز افزون رسانه‌های سرگرمی‌ساز غربی برای توجه به محتوای همجنسگرایی بدون شک از برنامه‌های بلندمدت فرهنگ و نظام سلطه سکولار است که برخلاف آنکه بنیان خانواده‌ها در تهدید و وضعیت بحرانی قرار دارد باز در صدد تبلیغ فرهنگ غیراخلاقی همجنسگرایانه است که نتایج آن را نیز می‌توان به دلیل علاقه مخاطبین داخلی به سریال‌ها و فیلم‌های خارجی در  جامعه خودمان مشاهده کنیم.

امیدواریم خانواده‌های ایرانی قبل از نمایش انیمیشن‌های خارجی از محتوای آن کاملاً مطمئن باشند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشن سالانه موسیقی ما برای سومین بار لغو شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ششمین جشن سالانه موسیقی ما،که قرار بود ۱۲ اسفند برگزار شود، بار دیگر لغو شد تا این دوره از جشن موسیقی ما شاهد سومین لغو شدنش در سال جاری باشد.

به گزارش سینماپرس، ستاد برگزاری ششمین جشن سالانه موسیقی ما، در خصوص این رویداد که بنا بود دوازدهم اسفندماه سال جاری برگزار شود، اطلاعیه‌ای صادر کرده است. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

هنرمندان ارجمند و هنردوستان گرامی

علی‌رغم اعلام قبلی مبنی بر برگزاری این رویداد در تاریخ دوازدهم اسفندماه سال جاری در تالار وحدت تهران و با وجود انجام تمامی مراحل اجرایی این رویداد، ناگزیر است تا برای بار سوم، برگزاری «ششمین جشن موسیقی ما» در سال جاری را ملغی اعلام کند.

«جشن سالانه موسیقی ما» در این سال‌ها با وجود مشکلات فراوان، به شکلی کاملاً مستقل برگزار شده تا بتواند مهم‌ترین شعار خویش مبنی بر «همدلی اهالی موسیقی» را محقق سازد. امسال نیز طی تلاش شبانه‌روزی اعضای این ستاد، قرار بود تا ششمین دوره این رویداد در دومین روز آذرماه برگزار شود که به دلایل مختلف، امکان آن فراهم نشد و برگزاری این مراسم به دی‌ماه موکول شد.

حوادث آبان‌ماه، شهادت سردار سلیمانی و غم از دست دادن هم‌وطنان‌مان در پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی، از جمله مسائلی بود که سبب شد برگزاری این برنامه چند بار به تعویق افتد و در حال حاضر نیز با توجه به فراگیری بیماری کرونا و از آنجا که سلامتی اساتید و هنرمندان و مدعوین این جشن، نسبت به هر مسأله‌ی دیگری در اولویت است، برای سومین بار متوالی برگزاری این رویداد لغو می‌شود.

پنج دوره پیشین جشن موسیقی ما با هدف تقدیر از اهالی موسیقی و ایجاد محیطی برای همدلی بیشتر اهالی موسیقی از هر سبک و سیاق برگزار شده و با وجود آنکه به نظر می‌رسد برخی، از برگزار نشدن این رویداد و رویدادهای مشابه مستقل در حوزه موسیقی خشنود می‌شوند، «موسیقی ما» از اینکه فرصت تقدیر و بزرگداشت موسیقی و موسیقی‌دانان گرامی در سال جاری فراهم نشده، ناخشنود است و تلاش می‌کند سال آینده با شکوه بیشتر این مراسم را برگزار کند.

ستاد برگزاری ششمین جشن سالانه موسیقی ما برای صیانت از آرای هنرمندان و هنردوستانی که در این رویداد شرکت داشتند، نتایج نظرسنجی سالانه موسیقی ما برای انتخاب برگزیدگان موسیقی ایران در سال ۱۳۹۷ را به زودی و به شکل متفاوتی که جزئیات آن متعاقباً اعلام می‌شود، معرفی خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دو نماینده ایران در جشنواره جهانی فیلم‌های موبایلی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم‌های احسان معجونی و سعید میاحی به دهمین جشنواره جهانی فیلم‌های موبایلی سن دیگو آمریکا راه یافتند.

به گزارش سینماپرس، این جشنواره فیلم‌های سینمایی و کوتاهی که با گوشی‌های موبایل ساخته شده باشند را به رقابت می‌گذارد.
فیلم‌های کوتاه: السینور ساخته احسان معجونی و خط پایان ساخته سعید میاحی به نمایندگی از ایران در این رویداد حضور دارند.
دهمین جشنواره جهانی فیلم‌های موبایلی سن دیگو آمریکا ۲۴ تا ۲۶ آوریل برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فقدان شفافیت در سازوکار پخش فیلم و سریال خارجی در «وی‌اودی»ها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازوکار نمایش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی در سامانه‌های وی‌اودی، در حالی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که برخی نشانه‌ها، زنگ خطر شکل‌گیری انحصار در این فرآیند را به صدا درآورده است.

به گزارش سینماپرس، قوانین مربوط به فعالیت سامانه‌های وی‌اودی یا همان شبکه‌های عرضه اینترنتی و برخط محصولات صوتی و تصویری آنقدر غیرشفاف و مبهم است که نه فقط فعالان و ناظران این حوزه دچار سردرگمی‌هایی کرده که بستر پرابهامی را برای یکه‌تازی سوءاستفاده‌گران مهیا کرده‌است.

این ابهام و نبود شفافیت تا جایی پیش رفت که چندی پیش تفاوت برداشت از مصداق عبارت کلی «صوت و تصویر فراگیر»، به نامه‌نگاری مستقیم دو رئیس قوه منجر شد تا شاید این سوال جوابی پیدا کند که بالاخره متولی نظارت و سامان‌دهی در این میدان کیست؟

در کنار سرفصل‌های پرتعدادی که به بهانه این ابهام عمومی در این بحث قابل طرح است، ابهام در سازوکار دریافت امتیاز پخش فیلم‌ها و سریال‌های روز خارجی در وی‌اودی‌های داخلی از مدتی قبل محل اعتراض گروهی از تهیه‌کنندگان سینما و اصحاب رسانه قرار گرفت. ابهامی که به نظر می‌رسد همچنان پابرجاست و به‌نظر می‌رسد زمینه‌ساز شکل‌گیری انحصارهایی نیز شده است.

یک مرور کوتاه؛ سیل چگونه به راه افتاد؟

ماجرا از «فرار از زندان» جدی شد. در سال ۸۸ سریال «فرار از زندان» اولین سریالی بود که خبر رسید به صورت کاملاً‌ رسمی و قانونی قرار است وارد شبکه نمایش خانگی شود. پس از آن اما سریالی که خبر ورودش به نمایش خانگی تعجب همه را به‌دنبال داشت، سریال «گمشدگان» (Lost) بود. این خبر آن قدر عجیب بود که گاردین نیز در گزارشی به تحلیل آن و چگونگی دریافت مجوز پخش گمشدگان(Lost) در ایران پرداخت.

محمدمهدی جعفری مدیرعامل وقت موسسه «قرن ۲۱» که مجوز پخش این مجموعه را دریافت کرده بود، آن زمان ادعا کرد که ما فریم به فریم این سریال را بررسی و اصلاح می‌کنیم تا هم جذابیت داستان حفظ شود و هم امکان پخش آن وجود داشته باشد. به غیر از چگونگی برطرف کردن مشکل پخش سریال در ایران، اما ابهام جدی‌تر چگونگی دریافت حق پخش این دست سریال‌ها و فیلم‌های خارجی در یک بستر کامل قانونی در داخل کشور بود که از همان روز نخست پاسخ‌های متعدد و بعضاً متناقضی به آن داده می‌شد.

در ابتدای ورود سیل‌وار فیلم‌ها و سریال‌های خارجی به عرصه نمایش خانگی اکثریت فیلم‌ها توجهی به دریافت رایت از مالکان خارجی نمی‌کردند. فقط بنیاد سینمایی فارابی ادعا می‌کرد که رایت فیلم‌ها را خریداری می‌کند و به این موضوع توجه ویژه دارد.

بعد از مدتی وزارت ارشاد در اقدامی بحث برانگیز شرکت‌های پخش فیلم در نمایش خانگی را مجبور کرد تا رایت آن‌ها را خریداری کنند. این اقدام به‌رغم ظاهر قابل دفاعش از این منظر محل سوال بود که ایران معاهده برن را که مبنی بر پذیرش رعایت کپی رایت است، امضا نکرده و چنین اجباری عملا بدون هیچ پشتوانه حقوقی تبدیل به قانون شد. به تعبیر دیگر هیچ وقت یک شرکت خارجی نمی‌تواند چگونگی واگذاری امتیاز پخش فیلمش را در ایران پیگیری کند و این یعنی اجرایی شدن چنین قانونی در ایران، فقط می‌توانست مقدمه‌ای برای برخی سوءاستفاده‌ها و ایجاد انحصار باشد.

خرید حق رایت یک فیلم خارجی چگونه است؟

 کمپانی‌های میجر یا اصلی هالیوود نمایندگانی در نقاط مختلف دنیا از جمله خاورمیانه دارند که رایت فیلم‌ها را می‌فروشند. جالب است با توجه به تحریم‌های مالی ایران، اکثر این کمپانی‌ها در صورتی حق‌رایت فیلم خود را به نمایندگان خاورمیانه خود می‌فروشند که آن را در اختیار ایران قرار ندهند. حال با همه این اوضاع، وزارت ارشاد ادعا می‌کند که ما تنها به فیلم‌هایی مجوز پخش در شبکه نمایش خانگی و وی‌اودی‌ها را می‌دهیم که رایت آن خریداری شده باشد.

شاید این دستور عجیب ارشاد را بتوان با دقت در یک واژه بهتر فهمید؛ ارشاد به دارندگان رایت فیلم‌های خارجی «پروانه مالکیت اثر» می‌دهد. یعنی به طور مثال یک شرکت داخلی به واسطه فعالیت در بازار تهیه و توزیع فیلم و سریال خارجی و کسب مجوز توزیع فیلم در بازار داخلی، از نگاه ارشاد «مالک» اثری مانند «مرد عنکبوتی» محسوب می‌شود و این نمی‌تواند معنایی جز ایجاد انحصار در بازار داخلی داشته باشد.

تهیه رایت یک فیلم خارجی چه میزان هزینه دارد؟

 حال اگر یک شرکت پخش‌کننده بخواهد مالک آثار گران‌قیمت خارجی شود، چه قدر باید هزینه کند؟ هزینه خرید حق رایت در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران بیشترین عددی که برای خرید رایت یک فیلم به صورت رسمی بیان شده، در حدود پنج هزار دلار برای خرید حق پخش فیلم «انتقام‌جویان» از واسطه‌ای در دبی بوده است. یعنی اگر دلار را ۱۳هزار تومان فرض کنیم، یک شرکت پخش با مبلغ ۶۵ میلیون تومان می‌تواند مالک یک فیلم بسیار پرهزینه مانند «انتقام جویان» در بازار داخلی شود!

البته محاسبه این اعداد و ارقام با فرض واقعی بودن «رایت فیلم» است! زیرا شما می‌توانید با ایجاد یک شرکت صوری در ترکیه یا دبی به‌عنوان نماینده شرکت میجر، حق پخش یک فیلم را رایگان خریداری کرده و مالک یک فیلم گران‌قیمت خارجی شوید! جالب است وزارت ارشاد حق مالکیت یک فیلم را به شرکتی می‌دهد که زودتر اقدام به گرفتن مالکیت کرده باشد.

به عبارت دیگر، ارشاد فقط به یک پخش‌کننده مالکیت هر فیلم خارجی را می‌دهد. حالا اگر این پخش‌کننده بتواند با ارتباطی که با ارشاد برقرار می‌کند یک رانت ایجاد کند؛ عملا در آینده نزدیک، شاهد یک شبکه بسیار بسته و پیچیده رانتی در فرآیند مالکیت و توزیع فیلم‌ها و سریال‌های خارجی در کشور خواهیم بود.

وی‌اودی‌ها کجای داستان هستند؟

در حال حاضر به دلیل این که VOD ها بازار اصلی شبکه نمایش خانگی را به خود اختصاص داده‌اند؛ مسئله نداشتن رایت فیلم‌های خارجی نیز، برای آن‌ها مطرح شده است. مسئله‌ای که با ادعای چندی پیش «نتفلیکس» مبنی بر دزدی کردن یکی از VOD های مطرح ایرانی از محصولات او،   بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در آن زمان مدیر یکی از بزرگترین پلتفرم‌های VOD در ایران ادعا کرد که برای خرید رایت بیش از ۲۸۰۰ عنوان فیلم خارجی، حدود ۱.۳ میلیون دلار هزینه کرده است. البته این پلتفرم داخل خود بسیار بیشتر از این تعداد فیلم  و محتوای خارجی دارد ولی با فرض درست بودن این تعداد فیلم و در صورتی که برای خرید رایت هر فیلم به جای ۵ هزار دلار، فقط هزار دلار هزینه کرده باشد، این VOD باید ۲.۸میلیون دلار برای خرید این تعداد محتوا هزینه می‌کرد.

دامنه ابهامات در این بحث به گستردگی دایره ادعاها است و به نوعی می‌توان گفت شرایط فعلی فعالیت شرکت‌ها و واسطه‌ها در حوزه پخش آثار خارجی، آنقدر غیرشفاف است که تقریبا امکان صحت‌سنجی هیچ مدعایی وجود ندارد. اما شاید تأمل در یک سوال ساده برخی از ابهام‌ها را لااقل در ذهن مخاطب برطرف کند؛ چگونه سازندگان فیلمی مانند «جوکر» درست در اوج نمایش این فیلم در سالن‌های سینمایی دنیا، ‌ حاضر شدند حق رایت خود را به یک VOD ایرانی واگذار کنند!؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید سریال‌های جدید در شبکه سه سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی فروغی مدیر شبکه سه سیما از تولید سریال‌های جدید در این شبکه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، علی فروغی مدیر شبکه سه سیما درباره سریال سازی در این شبکه بیان کرد: در حوزه سریال سازی می‌توان گفت که سریال‌های ۶ ماهه نخست سال ۹۹ شبکه ۳ مشخص شده است و سعی شده سهم کارهای کمدی و شیرین روی آنتن افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: از جمله آن می‌توان به سریال ۳۰ قسمتی «دوپینگ» به کارگردانی رضا مقصودی و تهیه‌کنندگی امیر پروین حسینی و سریال ۹۰ شبی با نام موقت «نیوجرسی» به کارگردانی جواد رضویان و سیامک انصاری و تهیه کنندگی مهدی فرجی اشاره کرد که بعد از مدت‌ها قرار است خلأ سریال‌های ۹۰ شبی کمدی را پر کند.

فروغی اضافه کرد: همچنین سریال ۵۰ قسمتی «سرباز» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست که امیدواریم یادآور خاطرات خوش همکاری‌های زوج مقدم‌دوست و نعمت‌الله در کارهای موفقی چون «وضعیت سفید» باشد، از جمله دیگر کارهای شاد کنداکتور سال بعد شبکه ۳ است که مسائل جوانان و موضوع سربازی را محوریت خود قرار داده است. همچنین سریال «زمین گرم» به نویسندگی و کارگردانی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و سریال تاریخی «می جان» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و تهیه‌کنندگی سعید پروینی از دیگر تولیدات نمایشی شبکه ۳ در سال آینده خواهد بود.

وی به دیگر برنامه‌ها اشاره و بیان کرد: با شروع ماه رجب برنامه «اتفاق» و «عصرجدید» به آنتن شبکه اضافه خواهند شد. فصل دوم «عصر جدید» با توجه بیشتر به استعدادهای بومی و افزایش ارائه‌های علمی و با حفظ استعدادهای ورزشی و هنری از شب میلاد امیرالمومنین (ع) روی آنتن می‌رود که با زحمات احسان علیخانی و تیم تولید آن از جهت جذابیت‌های تولیدی ارتقا قابل ملاحظه‌ای داشته است. برنامه «اتفاق» نیز تجربه جدیدی در برنامه سازی است. اتفاق با ارائه‌هایی از تجربیات و اندوخته‌های علمی افراد و با اجرای جدیدی از رضا رشیدپور و تهیه کنندگی محمدرضا رضائیان به زودی به آنتن شبکه اضافه خواهد شد.

فروغی تصریح کرد: تداوم برنامه‌های موفق شبکه یکی از سیاست‌های شبکه است و در همین راستا، تولید و پخش فصل جدید برنامه «میدون» که یکی از موفق‌ترین تجربیات رسانه در حوزه رونق تولید و کارآفرینی بود و باتوجه به نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری تلاش شد سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای موفقیت این برنامه انجام پذیرد، همچنان ادامه خواهد داشت. ضمناً برنامه «اعجوبه‌ها» هم با موضوع خانواده و جمعیت در فصل جدید با تغییراتی روی آنتن خواهد آمد.

مدیر شبکه سه در پایان گفت: با آقای نادر طالب‌زاده در زمینه تولید برنامه‌ای جدید توافق داشتیم و در حال جمع بندی سوژه‌ها و موضوعات هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع