X

بایگانی اسفند 8, 1398

دفتر سینمایی

انتشار اطلاعات ارزشیابی هنرمندان سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع سازمان سینمایی اطلاعات ارزشیابی هنرمندان سینما را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، جزییات اطلاعات ارزشیابی هنرمندان سینما بر اساس نام و نام خانوادگی، رشته، درجه هنری، و تاریخ تنظیم شده است.

لازم به ذکر است؛ ارزشیابی هنری سینماگران بر اساس رشته تخصصی ارزیابی می شود و معادل آن درجه هنری یک تا پنج به متقاضیان اعطا می شود.

درجه هنری که در پنج سطح ارزشیابی می شود شامل؛ درجه یک معادل دکتری، درجه دو معادل فوق لیسانس، درجه سه معادل لیسانس، درجه چهار معادل فوق دیپلم و درجه پنج معادل دیپلم است.

اطلاعات ارزشیابی هنرمندان سینما 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایندگان ایران در «پانورامای سینمای مغرب و خاورمیانه»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پانزدهمین دوره جشنواره‌ فرانسوی «پانورامای سینمای مغرب و خاورمیانه»، بخشی را به مرور سینمای ایران اختصاص داده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌های کوتاه «بدل» اثر روناک جعفری، مستند «تستری که در آن زندگی می‌کردم» به‌کارگردانی روژین شفیعی، انیمیشن «لحظه‌ها و ابدیت» ساخته یاسمن حسنی، «شخصی» اثر سونیا حداد، «گذار» به‌کارگردانی طنین ترابی و «آگهی فروش» ساخته قصیده گلمکانی، به‌نمایندگی از ایران در بخش مرور سینمای ایران جشنواره «پانورامای سینمای مغرب و خاورمیانه» فرانسه حضور دارند.

این جشنواره با گرایش نمایش و شناساندن فیلم‌های کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در پاریس و حومه‌ی شمال آن (شهر سن‌دنی) برگزار می‌شود و در این دوره فیلم‌های مستند، داستانی بلند و فیلم‌های کوتاه ایرانی را در ماه مارس به نمایش می‌گذارد. از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره که همراه با نمایش مستند «زنان بر اساس مردان» اثر سعید نوری برگزار خواهد شد، میزگردی با عنوان «چهره‌های الهام‌بخش زنانه در سینما» با حضور قصیده گلمکانی و سینماگران و محققانی چون کلوتید لوپاله مراند، امنا مرابت و بامشاد پوروالی خواهد بود.

گفتنی‌است فیلم‌های دِرِساژ ساخته پویا بادکوبه، اسرافیل‌ به‌کارگردانی آیدا پناهنده، سونیتا اثر رخساره قائم‌مقامی، هندی و هرمز ساخته عباس امینی و یلدا به‌کارگردانی مسعود بخشی از جمله فیلم‌های بلند داستانی ایرانی‌ این بخش هستند.

پانزدهمین دوره‌ «چشم‌انداز سینمای مغرب و خاورمیانه» از سیزدهم اسفند تا دوم فروردین‌ماه در پاریس و سن‌دنی فرانسه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فهرست کامل برنامه های تلویزیون تا آخر اسفندماه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جزئیات تغییر در جدول پخش شبکه‌های سیما، ساعت پخش سریال ها و فیلم های سینمایی تا اواخر اسفند اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، جزئیات تغییرات اعمال شده در جدول پخش شبکه‌های سیما تا اواخر اسفند به دلیل شرایط ایجاد شده به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا و لزوم ایجاد آرامش روانی در جامعه اعلام شد.

پس از دستور معاون سیما، شبکه‌های سیما با تغییر جدول پخش برنامه‌های معمول خود با گنجاندن برنامه‌های شاد، سرگرم‌کننده و طنز، لحظات دلنشینی را برای مخاطبان تلویزیون فراهم کرده اند.

شبکه یک سیما هر روز ساعت ۹:۴۵ دقیقه صبح، یک فیلم سینمایی ایرانی طنز برای مخاطبان خود پخش خواهد کرد.

شبکه اول سیما هر روز ساعت ۱۷، سریال «خانه به دوش» را به روی آنتن می‌برد. ساعت ۱۹:۳۰ هم پخش مسابقه «ادابازی» از سری برنامه‌های خندوانه تا آخر اسفند در جدول پخش شبکه اول سیما قرار گرفت.

مسابقه «سبقت» یکشنبه تا چهارشنبه‌ها ساعت ۲۳ و مسابقه «ایران» هم از هفته آتی همین ساعت پخش می‌شود.

شبکه دو سیما برای جذابیت، باکس اصلی خود سریال طنز «شگفت انگیز» را جایگزین سریال «از سرنوشت» می‌کند و یک هفته پس از آن هم «ساموبندری» را روی آنتن می‌برد.

همچنین ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه هر روز هم فیلم سینمایی پخش می‌شود. مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی هم هر روز ساعت ۱۱:۳۰ پخش خواهد شد. پخش برنامه طنز دوقلوها ساعت ۱۹ هم از دیگر ویژه برنامه‌های شبکه دو سیماست.

شبکه سوم ساعت ۱۰ هر روز یک فیلم سینمایی کمدی کلاسیک خارجی جایگزین تکرار سریال ایرانی کرده است. ساعت ۱۵:۱۵ هر روز یک فیلم سینمایی کمدی از سینمای ایران پخش می‌شود.

سریال دیدنی «مردهزارچهره» هم هر روز ساعت ۱۴ پخش می‌شود. برنامه «لبخند سه» هم در فواصل برنامه‌ها جانمایی شده و برخی از برنامه‌های شاخص همچون عصرجدید، اتفاق، میدون، اعجوبه‌ها پس از پخش شبانه خود روز بعد در باکس عصرگاهی ساعت ۱۶:۳۰ تکرار خواهد شد.

شبکه چهار هم با پخش برنامه طنزپیشگان راس ساعت ۱۱ مهمان مخاطبان این شبکه خواهد بود. مستند «حال خوب» هم ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود.

شبکه ۵ سیما از شنبه تا ۵ شنبه ساعت ۱۳:۳۰ در تماشاخانه انواع پویانمایی‌ها و فیلم‌های مخصوص کودک و نوجوان را پخش خواهد کرد.

شبکه نسیم هم ویژه برنامه‌های «دست فرمون» را شنبه تا سه شنبه ساعت ۲۲، «مثبت دست فرمون» جمعه‌ها ساعت ۲۰:۳۰، «چهل تیکه» را شنبه تا پنج شنبه ساعت ۲۰:۳۰، «دورهمی» را چهارشنبه تا جمعه ساعت ۲۲ و منتخب «خندوانه» را از شنبه تا پنج شنبه هر شب ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن می‌برد. برنامه ویژه «نسیم آوا» هم پنج شنبه‌ها ساعت ۱۹ پخش می‌شود.

«ویتامین خ» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹، «خانه ما» پنج شنبه‌ها ساعت ۱۹، «کاف گاف» روزهای فرد و جمعه ساعت ۱۸:۳۰، «خانواده باحال» هر روز ساعت ۱۴ پخش خواهد شد.

کانال تماشا هم برخی سریال‌های در حال پخش خود را متوقف و سریال‌های طنز جایگزین کرده است. هم اکنون سریال «پایتخت ۴» به جای سریال «سرگذشت» پخش می‌شود. پس از پخش داستان بروسلی در ساعت ۱۹، سریال خاطره انگیز «بادبان‌های برافراشته» روی آنتن خواهد رفت. سریال «آچمز» در ساعت ۲۰ جایگزین «زندگی از نو شده است» و از امشب فرار از زندان ساعت ۲۳ پخش می‌شود.

کانال نمایش فیلم‌های سینمایی و تله فیلم‌های ایرانی را با رویکرد سرگرم کننده و شاد ساعت ۱۳ پخش می‌کند. باکس تکرار ساعت ۱۵ این شبکه هم به پخش فیلم‌های جذاب تغییر پیدا کرده است. فیلم‌های سینمایی دنباله دار هم ساعت ۱۹ پخش می‌شود. باکس ساعت ۲۱ به پخش مرور آثار بازیگران و عوامل شاخص سینما با محوریت فیلم‌های طنز و سرگرم کننده می‌پردازد. باکس ساعت ۲۳ نیز طبق روال قبل به پخش فیلم‌های جذاب اختصاص دارد.

شبکه کودک ساعت‌های ۱۴ و ۱۹ به پخش فیلم‌ها و انیمیشن‌های مخصوص کودکان همچون داستان اسباب بازی، رالف خرابکار، عملیات آجیلی و … می‌پردازد.

شبکه امید با تهیه فهرستی از فیلم‌های جذاب و دیدنی در ساعت‌های ۱۴ – ۱۷ – ۱۷:۴۵ و ۲۲:۳۰ اوقات مفرح و دلنشینی را برای کودکان و نوجونان مهیا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سلبریتی متخلف تحت پیگرد قانونی قرار گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهنوش بختیاری، بازیگر سینما و تلویزیون که تبلیغات چند روز گذشته‌اش برای شربت ضدِ کرونا در اینستاگرام جنجالی شده بود، تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، در یک نشست رسانه‌ای، از تحت تعقیب قرار دادن بازیگری خبر داد که در صفحه اینستاگرام خود، به طور غیرقانونی، تبلیغ شربت پیشگیری از ویروس کرونا را تبلیغ می‌کرد.

او در این باره توضیح داد: «در روزهای گذشته یکی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی اقدام به تبلیغ شربت پیشگیری از ویروس کرونا می‌کرد که به دستور دادستانی تحت پیگیرد قانونی قرار گرفت، لذا از شهروندان درخواست می‌کنیم‌که به این گونه تبلیغات توجه نکنند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موفقیت «کلاف» در جشنواره سینمایی کلیسای ارتدوکس روسیه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:انیمیشن «کلاف» با کارگردانی ملیحه غلامزاده، بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی کلیسای ارتدوکس روس شناخته شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره سینمایی کلیسای ارتدوکس روس به نام وسترچا (به معنای دیدار) که در آن فقط فیلم‌های اخلاقی شرکت داشتند، در شهر اوبنینسک در استان کالوگا در جنوب مسکو برگزار شد.

«کلاف» عنوان بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی استرا، پرنده کریستالی را دریافت کرد.   

این انیمیشن هفت دقیقه‌ای محصول سال ۲۰۱۹ است که ملیحه غلامزاده آن را ساخته است.

این اثر قصه جدا افتادن انسان‌ها از وطن خود پس از جنگ و دلبستگی‌های جامانده را روایت می‌کند. 

در جشنواره وسترچا، فیلم ایرانی «ماما» در بخش مسابقه و دو فیلم دیگر به نام‌های «آلان» و «راننده» نیز در بخش فیلم‌های غیرمسابقه‌ای شرکت داشتند. 

در مجموع حدود ۳۰۰ فیلم از ۱۸ کشور در جشنواره وسترچا شرکت داشتند و در بخش مسابقه این جشنواره بین المللی نیز بیش از ۷۰ فیلم مستند، هنری و انیمیشن شرکت کردند.

این فیلم‌ها در ۱۴ سینما در شهرهای استان کالوگا نمایش داده شدند. 

شعار جشنواره امسال وسترچا «پدر.پدری و میهن» بود و موضوع بسیاری از فیلم‌ها به پدر بودن و روابط والدان و فرزندان» اختصاص داشت.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخواست «نرگس مست» برای ادامه اکران در نوروز – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم «نرگس مست» با اشاره به این‌که پس از بازگشایی سالن‌های سینمایی باید رعایت اصول بهداشتی مدنظر باشد، از دست‌اندرکاران اکران خواست تا فرصتی برای ادامه نمایش فیلم‌هایی مثل «نرگس مست» که روی پرده بودند، در تعطیلات نوروز داده شود.‌

به گزارش سینماپرس، عبدالله اسکندری در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره ادامه اکران فیلم «نرگس مست» که از ۲۳ بهمن ماه روی پرده سینما رفته بود بیان کرد: «نرگس مست» که دو سال در صف اکران بود، فیلمی فرهنگی است که البته در زمره فیلم‌های هنر و تجربه قرار نمی‌گیرد، اما از آن دسته فیلم‌های با فروش هجومی هم نیست، یعنی جزء فیلم‌های بدنه و میانه‌ای است که فروش آن‌ها باید تدریجی و در درازمدت باشد.

او افزود: این فیلم پس از دو سال در زمان مرده اکران سینماها به نمایش درآمد؛ زمانی که بسیاری از فیلم‌ها می‌سوزند ولی به هر حال این فرصت به ما رسید و چون قبل از شروع اکران، جشنواره فجر بود تا ۲۲ بهمن امکان تبلیغات خوبی هم نداشتیم که اگر هم تبلیغ می‌کردیم در شلوغی جشنواره دیده نمی شد. البته بعد هم که تبلیغ را شروع کردیم یک هفته از اکران گذشت و ما با وجود تبلیغات انجام‌شده در روزهای ابتدایی اکران شرایط نسبتا خوبی نداشتیم، اما فروش فیلم در دو روز آخر دوبرابر شده بود تا این‌که به معضل ملی شیوع ویروس کرونا برخورد کردیم و به‌خاطر سلامتی مردم سینماها تعطیل شدند.

اسفندیاری ادامه داد: حال در این شرایط خواهش من این است که حق طبیعی ما در اکران داده شود، یعنی مسئولان سینمایی و شورای صنفی فرصتی برای ادامه اکران فیلم در عید به ما بدهند تا بتوانیم به فروش حداقلی برسیم.

او تاکید کرد: حتی اگر یکی دو هفته آینده هم اکران فیلم‌ها از سر گرفته شود وضعیت به گونه‌ای است که باید تبلیغات را دوباره انجام دهیم یعنی انگار همه چیز از نقطه صفر برای ما شروع می‌شود و هر آن‌چه انجام داده بودیم تقریباً هدر رفته است، این در حالی است که فیلم «نرگس مست» روند رو به رشدی در فروش داشت. در هر صورت خواسته ما این است که کسانی که سیاست‌گذاران سینمایی هستند جدا از مسائل مادی که باید به‌جا مورد توجه قرار گیرد، به این مسائل فرهنگی هم توجه کنند تا چنین فیلم‌هایی زمین نخورند و کسانی که با نگاهی فرهنگی فیلمی ساخته‌اند که می‌تواند با اکران خوب فروش مناسبی هم داشته است از فیلمسازی پشیمان نشوند.

او یادآور شد: برخلاف بسیاری دیگر از فیلم‌ها تعداد سینماهای «نرگس مست» کمتر از ۲۰ سالن بوده و می‌شود شرایطی را فراهم کرد تا اکران چنین فیلمی در تعطیلات عید نیز ادامه داشته باشد.

 اسفندیاری با اشاره به این‌که «هر زمان سینماها بازگشایی شوند ضروری است برای رعایت مسائل بهداشتی پیش از ورود تماشاگران به سالن‌ها و همین‌طور با فاصله دادن صندلی‌ها تمهیدات لازم اندیشیده شود» گفت: فیلم «نرگس مست» درباره مفاخر فرهنگی این مملکت مثل فرخی یزدی و عارف قزوینی است که می‌توانند به نسل جدید معرفی شوند و به همین دلیل باید بیشتر مورد پشتیبانی قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان کابوس کرونا در سینما خوش است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که سینماها همچنان در تعطیلات خودخواسته برای جلوگیری از شیوع ویروس «کرونا» به سر می‌برند،‌ انتظارها از هفت فیلم اکران نوروز۹۹ برای بازگرداندن شور و حال به گیشه‌ها بیش از همیشه است.

به گزارش سینماپرس، «کرونا سینماهای کشور را تعطیل کرد»؛ احتمالاً این مهمترین گزاره‌ای است که در چند روز اخیر درباره سینما شنیده‌اید، هراس کرونا فروش فیلم‌ها را کاهش داد، به اقتصاد سینما ضربه زد و در نهایت منجر به تعطیلی یک هفته‌ای سینماها شد.

اما در گیر و دار انتشار اخبار کرونایی، پنجم اسفندماه کمیته اکران نوروزی ترکیب فیلم‌های نوروز ۹۹ را برای نمایش عمومی انتخاب کردند که شامل هفت فیلم سینمایی «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی در سرگروه باغ کتاب، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد در سرگروه ماندانا، «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت در سرگروه مگامال، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی در سرگروه کورش، «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی در سرگروه ایران مال، و «زن‌ها فرشته‌اند ۲» به کارگردانی آرش معیریان در سرگروه ایران می‌شود. فیلم‌هایی که سهمشان از سرگروهی با قرعه کشی مشخص شده اما از ایده نوبت‌گیری برای اکران برمبنای قرعه کشی مستثنی شدند!

محسن امیریوسفی ۵ اسفند اعلام کرد این فیلم‌ها بر اساس عدالت بین دفاتر پخش و البته نوع فیلم‌ها انتخاب شدند، آثاری که در میانشان به روال هر سال فیلم‌هایی از جنس کمدی، سینمای کودک، برنده سیمرغ مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و اجتماعی دیده می‌شود.

در این گزارش به بررسی نکات مختلف این هفت فیلم می‌پردازیم؛ هفت فیلمی که لااقل تا به اینجا و براساس اطلاعات روی کاغذ، معمولی‌ترین ترکیب نوروزی سینماها در سال‌های اخیر را رقم زده‌اند اما به‌واسطه بحران این روزهای سالن‌های سینمایی به واسطه تعطیلات کرونایی، انتظارات از این ترکیب برای بازگرداندن شوروحال به گیشه‌ها بسیار بالا است.

نکته اول؛ تنها سه فیلم از ۲۹ فیلم «فجر ۳۸»!

چند سالی است که عنوان می‌شود اولویت اکران نوروزی سینماها با فیلم‌هایی است که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می‌کنند. اما سهم آثار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در ترکیب اکران نوروز ۹۹ تنها سه فیلم «شنای پروانه»، «پسر کشی» و «خوب بد جلف؛ ارتش سری» است که از میان آن‌ها «شنای پروانه» به واسطه دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به صورت مستقیم به این ترکیب راه یافت.

«پسر کشی» هم از آثار رزرو جشنواره فیلم فجر بود که در دقیقه نود و به دلیل آماده نبودن فیلم «خورشید» در این جشنواره رونمایی شد؛ فیلمی که کیفیت رونمایی‌اش در جشنواره و بعد از آن برگزاری نشست پنج دقیقه‌ای‌اش به دلیل پخش زنده مراسم اعلام نامزدها، موضوعی بود که در آخرین روز جشنواره محل بحث شد. کار تا جایی پیش رفت که هیچکدام از ارکان این فیلم توسط هیأت داوران دیده و در هیچ بخشی نامزد نشد تا فیلم محمدهادی کریمی به بزرگترین قربانی مدیریت نادرست جشنواره در این دوره تبدیل شود.

کارگردانی که در همان زمان اعلام کرد گله‌مند است اما ترجیح می‌دهد سکوت و بیشتر از زحمات گروه سازنده فیلم در همان پنج دقیقه تشکر کند. شاید مجموع همین عوامل زمینه‌ای برای جبران مافات شد و فیلم بدون چانه‌زنی توانست در تایم طلایی «نوروز» روانه پرده سینماها شود.

«شنای پروانه» با شکار سیمرغ تماشاگران جشنواره فجر، مستقیماً به ترکیب نوروزی راه پیدا کرد

از طرف دیگر ترکیب اکران نوروزی هر ساله به فیلم کمدی نیاز دارد، همین هم شد که فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف؛ ارتش سری» تنها به فاصله دو هفته از حضور در فجر به عنوان پیشگام اکران نوروزی در سینماها به نمایش درآمد و در افتتاحیه خود فروشی یک میلیارد تومانی را تجربه کند.

اما آیا ترکیب این هفت فیلم، ترکیبی قابل دفاع است؟

اکران نوروزی سال ۹۸ با فیلم‌های «رحمان ۱۴۰۰»، «زندانی‌ها»، «ژن خوک»، «چهار انگشت»، «غلامرضا تختی»، «متری شیش و نیم» و «پیشونی سفید ۳» آغاز و در نهایت منجر به شکست مطلق «ژن خوک» و «غلامرضا تختی» در گیشه شد. بسیاری از پخش کنندگان و سینماداران علت این موضوع را همزمانی اکران چند فیلم قدرتمند جشنواره دانستند که موفقیت یکی منجر به شکست دیگری شد. ضمن اینکه همین مسأله باعث شد در ایام دیگر سال به دلیل نبود فیلم مخاطب پسند، گیشه سینماها دچار ضرر و با افت فروش و مخاطب همراه شود.

به نظر می‌رسد کمیته اکران نوروزی در گام نخست نخواسته این تجربه مجدد تکرار شود و به همین دلیل سهم فیلم‌های شاخص و بحث‌برانگیز جشنواره در ترکیب فیلم‌های نوروزی را به حداقل ممکن رسانده است.

اما فراتر از این موضوع، نکته اصلی شرایط فعلی کشور است. همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد همزمان با شیوع بیماری کرونا، وزارت ارشاد در اطلاعیه بر تعطیلی برنامه‌های سینمایی و فرهنگی تاکید کرد. با فضای نامناسب ایجاد شده می‌توان حدس زد که برخی از صاحبان فیلم‌ها به صورت خودخواسته از این اکران تا زمان بهبود شرایط صرف نظر کرده باشند. این در حالی است که پس از پشت سر گذاشتن اکران نوروزی، و پایان فروردین‌ماه ماه رمضان آغاز می‌شود؛ برهه‌ای که عملاً یک فصل کم‌رمق برای اکران سینماها محسوب می‌شود و کمتر کسی حاضر می‌شود فیلمش را در چنین زمانی به نمایش بگذارد. این یعنی فصل اکران نوروزی ۹۹ عملاً جذابیت سال‌های قبل را برای صاحبان آثار نداشته و احتمالاً این ماجرا در شکل گیری ترکیب فعلی بی‌تأثیر نبوده است.

ضلع دیگر این ماجرا کمیته اکران نوروزی است که با توجه به وضع موجود گویا در نظر دارد فیلم‌ها را برای اکران در فصل‌های دیگر ذخیره کند تا در هر فصل از سال فیلمی باشد که بار گیشه را به دوش بکشد؛ ایده‌ای که باید دید فرمول تعیین تکلیف «اکران» بر مبنای «قرعه‌کشی» چقدر اجازه عملی شدن به آن می‌دهد!

نکته دوم؛ جای خالی فیلم‌های استراتژیک

«خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی و «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان را می‌توان از آثار استراتژیک دوره سی و هشتم فیلم فجر دانست که دو تای اولی محصول اوج و یکی روایتگر اعتراض چند کشاورز به دولت و دیگری بازخوانی پرونده حزب توده و ماجرای نفوذ در دهه ۶۰ است و سومی روایتی سینمایی از ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی تروریست منطقه سیستان و بلوچستان توسط نیروهای امنیتی محسوب می‌شود.

فیلم‌هایی که با توجه به موضوعشان قابلیت نمایش در بهترین فصل اکران را داشتند. حتی در این میان «روز صفر» در همان زمان برگزاری جشنواره با اقبال عمومی مواجه و جزو سه فیلم برتر از نگاه تماشاگران هم قرار گرفت. با توجه به حاشیه‌هایی که سعید ملکان به صورت خودخواسته برای این فیلم در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر پیش آورد و خود و گروهش از دریافت جوایز به دلیل آنچه آن را تحریم اختتامیه خواندند، امتناع کردند، دور از ذهن نیست که این بار هم خودش نخواسته فیلمش در این برهه به نمایش دربیاید تا کمی از حواشی فاصله بگیرد.

«لباس شخصی» هم به دلیل ترکیب بازیگران ناشناخته شانسی برای رقابت در چرخه اکران نوروزی نداشت. «خروج» اما گزینه سازمان اوج برای اکران نوروزی بود و حتی متقاضی نمایش هم شده بود، فیلمی که پخش آن را شرکت فیلمیران با مدیریت علی سرتیپی، برعهده داشت، اما از ورود به اکران نوروزی بازماند.

نمی‌توان از جای خالی فیلم‌های استراتژیک در اکران نوروز ۹۹ صحبت کرد و پای فیلم «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان را به میان نکشید. فیلمی که فرآیند اخذ مجوز نمایشش به یکی از داستان‌های آشنای سینمای در سال ۹۸ تبدیل شد.

سال گذشته بود که این فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و به دلیل مواضعش در نفی برخی کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی نمایندگان هر دو جناح چپ و راست در دست‌انداز پروانه نمایش گیر افتاد. «دیدن این فیلم جرم است» سال گذشته متقاضی اکران نوروزی ۹۸ شد اما محمدرضا شفاه اعلام کرد که سازمان سینمایی به او عنوان کرده دریافت مجوز نمایش فیلم منوط به کناره گیری‌اش از اکران نوروزی است.

انصراف از این اکران باعث شد تا فیلم یک سال به محاق برود اما در نهایت مجوز نمایش آن همین چند هفته پیش صادر شد. همزمان با اخذ این مجوز، صاحبان این فیلم بار دیگر متقاضی اکران نوروزی شدند اما باز هم تیر محمدرضا شفاه به سنگ خورد تا بار دیگر نام این فیلم در میان ناکامان جا بگیرد.

محسن امیریوسفی رئیس شورای صنفی نمایش نیز در این باره عنوان کرد: تعداد فیلم‌های متقاضی اکران نوروزی زیاد بودند و این فیلم در میان انتخاب‌های ما نبود». حالا باید دید فرآیند اکران «دیدن این فیلم جرم است» مانند دریافت پروانه نمایشش باز هم یک سال طول می‌کشد یا این فیلم در موعد مناسب دیگری روی پرده خواهد رفت.

نکته سوم؛ سهم سینمای کودک

این سومین سال پیاپی است که در ترکیب اکران نوروزی فیلم‌های کودک هم جا داده می‌شود. انیمیشن سینمایی «فیلشاه» در سال ۹۷، «پیشونی سفید ۳» در سال ۹۸ و حالا «بازیوو» در سال ۹۹ گواه این موضوع است.

به نظر می‌رسد این تصمیم از آنجایی گرفته شد که معاون شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در ابلاغیه‌ای سینماداران را ملزم به اکران یک فیلم کودک در هر فصل دانست. این موضوع به دنبال اعتراض مکرر فیلمسازان سینمای کودک به راه افتاد و گامی رو به جلو برای این سینما بود.

فروش «فیلشاه» و بعد از آن «پیشونی سفید ۳» نشان داد اساساً فیلم‌های کودک ظرفیت فروش در این ایام از سال را دارند و اتفاقاً خانواده‌ها به اتفاق کودکان به تماشای این آثار می‌نشینند. همین موضوع تحقق این عقیده است که «یک مخاطب کودک حداقل به مثابه سه بلیت سینماست».

امسال سهم سینمای کودک از ترکیب اکران نوروزی فیلم سینمایی «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی است که پیش از این در سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشت که علاوه بر کسب جوایزی، کودکان نیز دوستش داشتند.

سریال «علی کوچولو» را احتمالاً خیلی از دهه شصتی‌ها دیده‌اند، سری چهارم و پنجم «چاق و لاغر» هم برای خیلی از کودکان آن دوره خاطره‌ساز بوده و هنوز هم از این آثار یاد می‌کنند. امیرحسین قهرایی یکی از برنامه‌سازان و کارگردانان قدیمی سیما است که دستی بر آتش تولید این مجموعه‌های خاطره‌ساز هم داشته است. قهرایی که در دهه‌های اخیر بیشتر به‌واسطه تجربه‌های متفاوتش در عرصه تولید برنامه‌های «دوربین مخفی» در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی برای مخاطبان شناخته می‌شد، بهار سال آینده فیلم سینمایی «بازیوو» را بعنوان اولین تجربه کارگردانی در سینما، روی پرده دارد.

امیرحسین قهرایی در «بازیوو» بازی‌های رایانه‌ای را دست مایه ساخت قرار داده و چالشی تازه را در این حوزه تجربه کرده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «سرزمین بازی‌ها واقعی‌تر از چیزیه که تصور می‌کنین، شما در مقابل دروازه‌های بازیوو هستین. ماپان مخترع بازی‌ها و خالق سرزمین بازیوو” برای نجات سرزمینش از چنگال سیلوس به دنبال پیدا کردن قهرمانی از میان بچه‌های زمین است. اما ژوبین پسر بچه دست و پا چلفتی بدترین انتخاب ممکن برای این کار است.»

در «بازیوو» لیندا کیانی، پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، برزو ارجمند، سحر زکریا، رضا شفیعی جم و مجید افشاری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نکته چهارم؛ تجربه‌های دنباله‌دار

در ترکیب اکران نوروزی سه فیلم دیده می‌شود که به‌نوعی دنباله تجربه‌های قبلی سازندگانشان محسوب می‌شوند.

«خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری» نخستین قسمتش با نام «خوب بد جلف» در بهمن ۹۵ به نمایش درآمد و فروشی بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان را به دنبال داشت. عامل موفقیت این فیلم هم در گیشه زوج تازه پژمان جمشیدی و سام درخشانی به عنوان ۲ کمدین در این فیلم بود که هرچند در تلویزیون و مجموعه «پژمان» متولد شدند اما در سینما درخشیدند و همین پیمان قاسم‌خانی را بر آن داشت تا دنباله‌ای برای آن بسازند.

«زن‌ها فرشته‌اند ۲» به کارگردانی آرش معیریان را می‌توان غیرمنتظره‌ترین فیلم ترکیب نوروزی سینماها دانست. فیلمی که تهیه‌کننده‌اش حسین فرحبخش است و در این سال‌ها آثارش با سوژه‌های کلیشه‌ای و دم دستی شکست در گیشه را تجربه کرده بود اما خودش این موضوع را قبول ندارد و همواره از سبک و سیاق فیلمسازی‌اش در سینما دفاع می‌کند.

«زن‌ها فرشته‌اند ۲» در سکوت خبری ساخته شده و اطلاعاتی از ان در دسترس نیست. این موضوع تا جایی است که همزمان با اعلام آثار ترکیب نوروزی، برخی رسانه‌ها به اشتباه نام حسین فرحبخش را به عنوان کارگردان این اثر در خبرها ذکر کردند اما فرحبخش در گفتگو با مهر عنوان کرد کارگردانی این اثر را آرش معیریان انجام داده است.

قسمت نخست این فیلم را در سال ۸۶ شهرام شاه حسینی با حول محور خیانت و کلیشه زن پولدار و مرد فقیر و آس و پاس ساخته بود و حالا بعد از ۱۲ سال قسمت دوم آن ساخته شده است که از همین حالا می‌توان حدس زد موضوع قسمت دوم این اثر هم فراتر از بخش نخست آن نیست.

آرش معیریان هم در این سال‌ها کارنامه موفقی در اکران نداشته؛ او را با کمدی «دم‌سرخ‌ها»، «خالتور»، «آس و پاس» و… به یاد می‌آورید، فیلم‌هایی که اتفاقاً نه کمدی هستند و نه در ساختار نکات قابل اتکایی دارند اما جزو آثار محبوب شرکت فیلمسازی «پویافیلم» محسوب می‌شوند.

«لامینور» تازه‌ترین ساخته داریوش مهرجویی را هم می‌توان به‌نوعی دنباله‌ای بر یکی از تجربه‌های موفق کارنامه این فیلمساز پیشکسوت قلمداد کرد.

همزمان با اینکه اعلام شد داریوش مهرجویی در نظر دارد فیلم سینمایی «لامینور» را بسازد، برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای ناظربر این بود که این فیلم ادامه‌ای برای فیلم «سنتوری» است، فیلمی که در سال ۸۵ ساخته شد ولی به دلیل برخی از ملاحظات امکان اکران پیدا نکرد و در نهایت با قاچاق آن، مخاطبان امکان تماشایش را پیدا کردند. هرچند «سنتوری» به نمایش درنیامد و اما کمتر کسی را در آن سال‌ها می‌توانستید پیدا کنید که «سنتوری» را ندیده باشد. اقبال مخاطبان نسبت به این فیلم، مهرجویی را به ساخت قسمت دومی برای آن وسوسه کرد. وسوسه‌ای که البته هیچ گاه عملی نشد تا اینکه خبرهای پراکنده درباره «لامینور» و انتشار تک عکسی از آنکه دختری را در حال نواختن سنتور نشان می‌دهد، این گمانه را تقویت کرد که فیلم دنباله و به تعبیری نسخه‌ای زنانه از «سنتوری» است.

بعد از اعلام آثار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، برخی رسانه‌ها عنوان می‌کردند داریوش مهرجویی این رویداد را تحریم کرده است اما در علی نصیریان در نشستی در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد» مهرجویی پیش از سقوط هواپیمای اکراینی و قبل از حوادث اخیر خودش دوست نداشت فیلم را به جشنواره فیلم فجر بدهد و تحریمی وجود نداشت.

تهیه‌کنندگی «لامینور» را رضا درمیشیان بر عهده دارد که نشانگر همکاری ۲ نسل مختلف از سینماست. علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، رضا داوودنژاد، دیبا زاهدی و امرالله صابری بازیگران این اثر هستند.

نکته پنجم؛ پرحاشیه‌ترین فیلم اکران نوروز ۹۹

«لاله» را می‌توان از پرحاشیه‌ترین و بحث‌برانگیزترین فیلم‌های تولید شده در ۱۰ سال اخیر دانست، فیلمی که فیلمبرداری‌اش در سال ۹۲ به حالت تعلیق درآمد، این در حالی است که تنها چند سکانس معادل ۳۰ درصد از فیلم مانده بود تا کار ساخت «لاله» به پایان برسد. کار ساخت «لاله» از زمان دولت محمود احمدی‌نژاد و معاونت سینمایی جواد شمقدری آغاز شد و در نهایت در دولت حسن روحانی ساختش به پایان رسید. این را می‌توان یک رکورد برای فیلمی دانست که از آن دولت به این دولت شده است!

همه چیز از تخصیص بودجه زیاد به این پروژه و البته مجادله بر سر مالکیت «لاله» آغاز و با انتقادات صریح اهالی رسانه مواجه شد. سر و صدایی که در نهایت باعث توقف ۶ ساله پروژه شد.

میزان اعتبار تخصیص یافته به این پروژه توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمان شفیع آقامحمدیان مدیر این مرکز ۲ و نیم میلیارد تومان اعلام شد اما رفته رفته زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه «لاله» با بودجه‌ای قریب به ۵ میلیارد تومان ساخته می‌شود، قوت گرفت و همین موضوع محل مناقشه شد.

اما این تنها نکته حاشیه ساز این فیلم نبود. اسدالله نیک‌نژاد کارگردان «لاله» خودش یک پای ثابت این حاشیه‌ها بود. او که سال‌ها در آمریکا زندگی کرده برای این فیلم، فیلمنامه‌ای نوشته شده توسط یک فیلمنامه‌نویس هالیوودی را لحاظ کرده بود؛ موضوعی که در نهایت پای کمیسیون فرهنگی مجلس را به این پروژه سینمایی کشاند. اعضای کمیسیون در آن زمان اعلام کردند این فیلم در اولویت‌های فرهنگی ما قرار ندارد و در پی همین موضوع جواد شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی و سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره این پروژه پرداختند در نهایت مقرر شد فیلمنامه‌ای منطبق بر اصول فرهنگی خودمان لحاظ شود.

مهرماه امسال بود که در نخستین نشست محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اعلام شد تولید این فیلم با تهیه‌کنندگی تورج منصوری از سرگرفته و فیلمبرداری بخش‌های باقی مانده انجام شده است تا این سرمایه احیا شود؛ موضوعی که دوباره «لاله» را در کانون توجه‌ها قرار داد. بعد از همین اعلام بود که حمیدی مقدم در گفتگویی عنوان کرد قسمت‌های باقی مانده «لاله» چیزی حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خرج برداشته است. یعنی مبلغی قریب به ۹ میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شده تا آن را به یکی از گران‌ترین پروژه‌های سینمایی تبدیل کند.

محمد حمیدی‌مقدم و البته اسدالله نیک نژاد معتقدند فیلم در اکران‌های بین المللی هزینه اش را برمی گرداند. با این تفاسیر باید دید در اولین رونمایی این فیلم در اکران نوروزی، استقبال مخاطبان به چه صورت پیش خواهد رفت و انتظارها برای تماشای یکی از کنجکاوی برانگیزترین تولیدات سینمای ایران به سر می‌آید یا نه.

«لاله» که به زبان انگلیسی تولید شده درباره «لاله صدیق» یکی از قهرمان‌های اتومبیل‌رانی ایران است. این فیلم برای اکران عمومی در ایران دوبله می‌شود.

نکته ششم؛ چهره ویژه اکران نوروز ۹۹

چند سالی است که به یکی از پول‌سازترین بازیگران سینمایی تبدیل شده و حضورش متضمن گیشه فیلم‌هاست. از همان‌هایی است که هم سینماداران پوسترش را روی سردر سینماهایشان می‌پسندند و هم مخاطبان نسبت به فیلم‌هایش اقبال نشان داده‌اند. کارش را با فیلم‌های طنز شروع کرد و بعدها محمدحسین مهدویان توانایی‌های او را به واسطه حضورش در «ماجرای نیمروز» در آثار جدی محک زد و همگان متوجه شدند استعدادهایش به فیلم‌های طنز خلاصه نمی‌شود، انتخابی هوشمندانه که چالشی جدی را برای مهدویان و البته خودش در پی داشت.

پیشرفتی پله به پله را می‌توان به وضوح در کارنامه او دید. بازیگری که حالا پر بیراه نیست عنوان سوپر استار را به او اطلاق کرد. همین سال گذشته هم بود که «هزارپا» به لطف حضور او و البته رضا عطاران فروشی ۴۰ میلیارد تومانی را تجربه کرد. او جواد عزتی است که در این سال‌ها دوشادوش نوید محمدزاده علاوه بر بروز استعدادهایش به چرخه اقتصادی سینما کمک کرده و در سی و هشتمین جشنواره فیلم از پرکارترین بازیگران با ثبت ۵ فیلم بود.

او حالا «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت را برای اکران نوروزی دارد، فیلمی که از همین حالا می‌توان از آن به عنوان یکی از پرفروش‌های اکران یاد کرد. جواد عزتی نقش محوری را در این فیلم ایفا می‌کند و توانسته شمایلی منحصر به فرد از یک قهرمان سینمایی را به نمایش بگذارد.

ترکیب بازیگران، پرداخت و داستان خوب و البته سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر پشتوانه‌ای است که باعث می‌شود گیشه این فیلم تضمین شده باشد.

در کنار سیمرغ آرای مردمی، عده‌ای جواد عزتی را اصلی‌ترین شانس برای کسب سیمرغ بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای «شنای پروانه» می‌دانستند اما همین چند روز پیش بود که عباس بلوندی از اعضای هیأت داوران در گفتگویی با  مهر عنوان کرد «او رأی لازم را برای این موضوع نیاورد.» همین موضوع باعث شد تا برای چندمین سال پیاپی دست عزتی از این سیمرغ کوتاه باشد و دوستدارانش را با افسوس مواجه کند. به خصوص تا همین چند وقت پیش شایعه‌های مخالفت سعید راد از اعضای هیأت داوران با اعطای این سیمرغ به او، به دلیل حضورش در «هزارپا» به گوش می‌رسید و راد تا کنون در این باره ترجیح داده سکوت کند.

«شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی فیلمی درباره اختلافات چند گنده لات در جنوب شهر است که در آن جواد عزتی، طناز طباطبایی، مه‌لقا باقری، امیر آقایی، علی شادمان و … به ایفای نقش می‌پردازند.

نکته هفتم؛ برگ کدام فیلم در گیشه برنده خواهد شد؟

فارغ از نکات ریز و درشتی که درباره متن و حاشیه هفت فیلم راه یافته به چرخه اکران نوروز ۹۹ در این گزارش، مرور کردیم، اصلی‌ترین سوال کماکان همان سوال همیشگی است؛ پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی امسال کدام فیلم خواهد بود؟

«خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی به عنوان یک فیلم کمدی و «شنای پروانه» محمد کارت به عنوان فیلمی در حوزه اجتماعی احتمالاً از پیشتازان اکران نوروزی در فروش خواهند بود.

این نکته را می‌توان از افتتاحیه ویژه اولی و اقبال خوب مخاطبان به دومی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تأیید کرد.

«شنای پروانه» در اکران جشنواره فجر سانس‌های مکرر فوق‌العاده را به خود اختصاص داد. اساساً بخشی از کارکرد جشنواره فیلم فجر ایجاد برد تبلیغاتی برای آثار است و از آنجا که مخاطبان نسبت به این ۲ فیلم در این رویداد اقبال نشان داده بودند، احتمالاً در اکران عمومی هم همدیگر را به تماشای‌شان دعوت کنند.

غیر از این دو فیلم «لاله» اسدالله نیک‌نژاد هم از امتیاز «کنجکاوی‌برانگیز» بودن بهره‌مند است و حتماً در فاز اول رونمایی، استقبال قابل قبولی در اکران از آن خواهد شد و بسته به کیفیت داستان و ساختار سینمایی باید دید می‌تواند به کمک تب اولیه استقبال مخاطبان، فروش خود در گیشه را در پایان اکران گرم نگه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتخب «خندوانه» در شبکه نسیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه نسیم در ایام پایانی سال گزیده ای از برخی برنامه ها همچون «خندوانه» را روی آنتن می برد.

به گزارش سینماپرس، با آغاز ماه رجب شبکه نسیم با ایجاد تغییراتی در جدول پخش خود، گزیده ای از برنامه های پرمخاطب شبکه را در کنداکتور پخش گنجانده است.

پخش منتخب برنامه «خندوانه» و مسابقه «خانواده باحال» از جمله برنامه هایی است که در ایام پایانی سال تدارک دیده شده است.

طبق کنداکتور جدید، برنامه «ویتامین خ» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹، منتخب «خندوانه» شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۳:۱۵، سریال «شمس العماره» هرشب ساعت ۲۰، «چهل تیکه» شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۰:۳۰، «دست فرمون» شنبه تا سه شنبه ساعت ۲۲ و «مثبت دست فرمون» جمعه ها ساعت ۲۰:۳۰، «دورهمی» چهارشنبه تا جمعه ساعت ۲۲، «نسیم آوا» پنجشنبه ساعت ۱۸:۳۰، «خانه ما» ساعت ۱۹، «کاف گاف» روزهای فرد و جمعه ها ساعت ۱۸:۳۰ و «خانواده باحال» هر روز ساعت ۱۴ از این شبکه پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سردرگرمی گالری‌های هنری تحت تاثیر کرونا


سردرگرمی گالری‌های هنری تحت تاثیر کرونا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌ریزی شبکه هفت برای حضور در مدارس و آموزش از راه دور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رسانه ملی از هفته آینده با شبکه آموزش به کلاس های درس مدارس می رود و از این طریق به دانش آموزان آموزش های درسی را ارائه می کند.

به گزارش سینماپرس، در نشست شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش که با حضور معاونان آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی این وزارتخانه و مدیران و کارشناسان اموزشی و رسانه ای برگزار شد، احمدی افزادی مدیر شبکه هفت تلویزیون از آمادگی این شبکه در زمینه تولید برنامه های آموزشی مکمل از طریق تلویزیون خبر داد.

مدیر شبکه آموزش با اشاره به برنامه ریزی چند ماهه این شبکه در شورای اندیشه ورزی درخصوص ارائه برنامه های مکمل آموزشی بر اساس پیشنهاد مکتوب معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و ظرفیت های موجود در شبکه آموزش، تاکید کرد: شبکه هفت از ابتدا با شعار فرصت های برابر آموزشی راه اندازی شد و بعدها با توجه به ضرورت توجه به دانایی منتج به توانایی مهارت آموزی و بر اساس رهنمود رئیس سازمان صداوسیما و بررسی کارشناسی معاونت سیما، آموزش مهارت های کاربردی را در راس برنامه های خود قرار داد.

وی استقبال شورای اندیشه ورزی سیما و حمایت رئیس رسانه ملی و معاون سیما را نشاندهنده انسجام مسئولان کشور در عبور از مراحل سخت دانست و اضافه کرد: با توجه به حوادث اخیر و لزوم حفظ سلامت بیشتر دانش آموزان، شبکه هفت امکانات خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهدو بخشی از ساعات خود را به موضوع آموزش تکمیلی دانش آموزان مقاطع تحصیلی مختلف اختصاص می دهد.

مدیر شبکه آموزش با اشاره به مقوله ساعات طلایی یادگیری تاکید کرد: امروزه مدرسه برای دانش آموزان جذابیت های زیادی دارد. ظرفیت های رسانه به آموزش های رسمی امکان می دهد که کودکان و نوجوانان در ایام تعطیلات پیش بینی شده یا نشده درفضای تحصیلی بمانند.

رضوان حکیم زاده معاون مقطع ابتدایی آموزش و پرورش با قدردانی از همراهی رسانه ملی گفت: در برنامه توسعه کشور مدارس نقش محوری دارند و کمک رسانه ملی در ایجاد تنوع آموزشی می تواند اهمیت ایفای نقش مدارس را بسیار بیشتر کند.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و اطلاع رسانی گسترده نسبت به آن گفت: هر قدر بتوانیم اطلاعات خانواده ها را در زمینه انتقال ویروس کرونا افزایش دهیم، پیشگیری از انتشار آن ساده تر خواهد بود. همکاری رسانه با بخش های درگیر در این بحران رسالتی ملی است و ما در رسیدن به افق توسعه پایدار کمک می کند.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیشنهاد مکتوب این معاونت در دوماه گذشته نسبت به همکاری آموزشی شبکه آموزش و مدارس، افزود: این بحث مهم چندین نوبت در شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش و با حضور کارشناسان مربوطه و اعضاء شورا بررسی شده و در واقع این پیشنهاد، محصول برنامه کارشناسی این شورا در ماههای قبل بوده و ارتباطی به شیوع بیماری کرونا ندارد بلکه این بیماری موجب شده تا نسبت به اصالت و صحت این مصوبه شورای اندیشه ورزی شبکه اطمینان بیشتر و جامع تری بدست اید.

 در پایان این نشست و پس ار بحث های کارشناسان، مقرر شد کارگروه عملیاتی برنامه ریزی نهایی مشترک میان نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و شبکه آموزش سیما تشکیل جلسه داده و بر اساس زمان ها و سر فصل های مورد نظر درسی، برنامه ریزی برای پخش برنامه های «فرصت برابر» از هفته آینده از آنتن شبکه آموزش را طراحی و آماده کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع