X

بایگانی اسفند 10, 1398

دفتر سینمایی

تمهیدات ویژه «رادیو» برای مقابله با «ویروس کرونا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه‌های رادیویی این روزها در حال ساخت برنامه‌های مختلفی درباره ویروس کرونا هستند.

به گزارش سینماپرس، تغییر کنداکتور برنامه‌ها به صورت ویژه و جای گذاری بخش‌های مختلف اطلاع رسانی در هر یک ساعت در خصوص پیشگیری، مراقبت و کنترل کرونا با حضور متخصصین حاذق، پخش پیام‌های کوتاه بهداشتی به صورت مکرر، طراحی «زنگ کرونا» رأس ساعت ۷:۳۰ صبح از تاریخ اول بهمن ماه با حضور مقامات وزارت بهداشت و اساتید کمیته کشوری پیشگیری از عفونت هر روز از شنبه تا پنج شنبه، طراحی «کمپین کرونا را شکست می‌دهیم» از تاریخ ۲۸ بهمن با هدف اطلاع رسانی همراه با امید بخشی و ایجاد فضای مثبت روانی از جمله این اقدامات است.

طراحی برنامه «پاسخگو» برای بررسی شایعات و فضاسازی‌های غیر واقعی درباره کرونا، افزایش دانش در مورد پیشگیری از کرونا در برنامه‌های «فراسو» شنبه تا چهارشنبه با موضوع پیشگیری از بیماری و «بشقاب رنگین کمانی» در مورد تغذیه و افزایش سطح ایمنی هر برنامه ۴۵ دقیقه، طراحی آیتم «آموزش کادر پزشکی» در برخورد با بیمار کرونایی در برنامه «تخصص سپهر دانش» هر روز از شنبه تا چهارشنبه به مدت ۱۵ دقیقه از دیگر برنامه هاست.

رادیو ایران

این شبکه رادیویی در برنامه «خانه و خانواده» به موضوع سرماخوردگی و بیماری‌های واگیردار فصل زمستان و تازه‌ترین اخبار در مورد این ویروس، برنامه صبحگاهی «سلام صبح به خیر» و «راه شب» در قالب اطلاع رسانی و بخش برنامه‌های مرتبط به موضوع کرونا می‌پردازند.

«ایران امروز» همچنین به موضوع بازار شب عید و اسفند ماه و اختلال در کسب و کارهای شب عید با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیز بازار ماسک‌های احتکار شده و قیمت‌های مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار و لغو شدن نمایشگاه بهاره از سوی خانه اصناف می‌پردازد.

رادیو ورزش و psa پیشگیری

رادیو ورزش به تولید psa ٣تا۵ دقیقه‌ای و پخش روزانه و تکرار آن با موضوع آشنایی، پیشگیری، مراقبت و… می‌پردازد.

رادیو تهران

رادیو تهران در برنامه «تهران کلینیک» با راه اندازی پویش «ما همدیگر را دوست داریم، دست نمی‌دهیم» به شیوع انتقال ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از آن اشاره می‌کند. ضمن اینکه این برنامه با حضور پزشکان سنتی، عفونی و روان شناس و افراد حاذق در این زمینه به بیان آخرین اخبار و اطلاعات پزشکی در این مورد می‌پردازد.

رادیو معارف و بخش‌های خبری

در بخش‌های خبری رادیو معارف موضوع «کرونا» اطلاع رسانی می‌شود.

رادیو اقتصاد

این شبکه رادیویی با برنامه‌های «روی خط بازار» با موضوعات ممنوعیت واردات حیوانات از کشورهای آلوده به کرونا با حضور علیرضا رفیعی پور (رئیس سازمان دامپزشکی) و آغاز ضدعفونی اتوبوس‌ها و ترمینال‌های بین راهی با حضور داریوش باقرجوان (مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری) به این موضوع پرداخته و می‌پردازد.

رادیو جوان

این شبکه رادیویی در برنامه‌های «کاوشکر»، «جوان ایرانی سلام»، «خط آزاد» و «اینجا شب نیست» همچنین ساخت ۷ آیتم کوتاه و پخش در فواصل به موضوع «کرونا» می‌پردازد.

رادیو پیام

این شبکه رادیویی با طراحی پروژه برنامه‌های ۱۰۴ ثانیه‌ای با موضوعات مختلف از جمله علمی، اقتصادی و اجتماعی سعی دارد در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را به مخاطب برساند.

رادیو نمایش

رادیو نمایش نیز با تولید برنامه‌های کوتاه با محور اطلاع رسانی به این موضوع می‌پردازد همچنین رادیو فرهنگ به پخش صحبت‌های وزیر بهداشت در خصوص کرونا می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بی‌وزنی» در کارولینای شمالی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی فرد قادری برای کارگردانی فیلم سینمایی «بی وزنی» موفق به دریافت جایزه ویژه مدیر آکادمی از نهمین دوره آکادمی کارولینای شمالی آمریکا شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «بی‌وزنی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرد قادری و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته در جدیدترین موفقیت بین‌المللی‌اش در آکادمی «شمال کارولینا» جایزه «مدیر آکادمی» را دریافت کرد.

این ششمین حضور بین‌المللی فیلم «بی‌وزنی» در جشنواره های جهانی است که پخش بین‌المللی آن را موسسه «پرشیا فیلم» به مدیریت علی قاسمی بر عهده دارد.

اکران «بی‌وزنی» در ایران از ۲۳ بهمن آغاز شده بود که پس از یک هفته و به دلیل شیوع ویروس و تعطیلی سینماها، نمایش آن متوقف شد تا سرنوشت ادامه اکران آن در هفته‌های آینده نامعلوم باشد.

امیرعلی دانایی، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، یاسر جعفری، جلال فاطمی، سپیده مرادپور و تینا پاکروان بازیگران این فیلم هستند.

هدایت فیلم و علی صفایی سنگسری سرمایه گذاران دومین فیلم سینمایی فرد قادری هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا شاهکار «‌ون‌گوگ» ‌را هم قرنطینه کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گالری ملی لندن اعلام کرده نمایشگاهی را که قرار بود با امانت دادن آثار این گالری در ژاپن برگزار شود، به دلیل تعطیل شدن موسسات هنری ژاپن به تعویق می‌اندازد.

به گزارش سینماپرس به نقل از آرت نیوزپیپر، گالری ملی لندن برنامه برگزاری این نمایشگاه را پس از آنکه مقامات ژاپن دستور تعطیل شدن تمامی موزه‌های هنری ملی این کشور را به مدت دو هفته صادر کردند، ‌ به تعویق انداختند.

از جمله موزه‌های مهم ژاپن که در پی این دستور تعطیل شده‌اند به «موزه ملی توکیو»   و «موزه ملی کیوتو» می‌توان اشاره کرد.

قرار بود این نمایشگاه که «شاهکارهایی از گالری ملی لندن» نام داشت سوم مارس در «موزه ملی هنرهای غربی توکیو» برگزار شود،  اما به دلیل دستورات صادر شده توسط مقامات ژاپن این موزه نیز تا شانزدهم مارس بسته خواهد ماند.

این به آن معناست که ۶۰ اثر از برترین تابلوهای گالری ملی لندن از جمله «گل‌های آفتاب‌گردان» ‌ اثر «ون‌گوگ» که برای نخستین‌بار از اروپا خارج شده است نیز در قرنطینه این موزه ژاپنی گیر افتاده‌اند و به طور موقت دسترسی به آن‌ها توسط عموم مردم غیرممکن خواهد بود.

ده‌ها هزار بلیت برای این نمایشگاه پیش‌فروش شده که حالا لغو شدن برگزاری آن در موعد مقرر مشکلاتی را هم برای بازدیدکننندگان و هم برای مسوولان این نمایشگاه ایجاد کرده است.

در ژاپن شمار مبتلایان به ویروس «کرونا» روز گذشته به ۲۰۰ نفر رسید. در مجموع چهار نفر در این کشور جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

قرار بود نمایشگاه «شاهکارهایی از گالری ملی لندن» ‌ تا چهارم ژوئن در توکیو برگزار و سپس به «موزه ملی اوساکا» منتقل شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی «کرونل» ذوق سعدی شناسی آقای وزیر را بر می انگیزاند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقابله با بحران جهانی شیوع ویروس کرونا را، همدلی و همراهی همه مردم دانست.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در توییتی، با شاهد آوردن سه بیت از بوستان سعدی، بر همدلی و همراهی برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد.

در جدیدترین حساب توییتری خود نوشت:

«شبی دود خلق آتشی برفروخت

شنیدم که بغداد نیمی بسوخت

یکی شکر گفت اندر آن خاک و دود

که دکان ما را گزندی نبود

جهاندیده‌ای گفتش ای بوالهوس!!

تو را خود غم خویشتن بود و بس»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایمان آوردن زلیخا؛ سکانسی که «سلحشور» با آن گریست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از زمان درگذشت زنده یاد «فرج الله سلحشور» ۴ سال می گذرد و در این مدت هنوز جای خالی این کارگردان پر نشده است.

به گزارش سینماپرس،  درست از درگذشت زنده یاد «فرج الله سلحشور» کارگردان متعهد و انقلابی کشورمان می گذرد.

**سالهاست به سراغ قصه های قرآنی می روم

هنرمندی که با حضورش آثاری چون توبه نصوح، ایوب پیامبر و پرواز در شب را ماندگار کند و پس از آن نیز تمام تلاشش را صرف حضور در آثار معنوی کرد. او در همین رابطه گفته است: من سال‌هاست که به سراغ قصه‌های قرآنی رفته‌ام ولی از ویژگی های اصلی که مرا به ساخت این مجموعه ترغیب کرد، این بود که سعی کردم تا در این سریال برخلاف نسخه‌ای که تاکنون بر اساس این قصه در دنیا ساخته شده به بخش عاشقانه قصه تمرکز نکنم و یک نسخه عاشقانه دیگر به این آثار اضافه نکنم، بلکه تلاش کردم این قصه را از منظر اهل بیت به تصویر بکشم و فکر می کنم کار تازه‌ای باشد معتقدم کوچکترین قصه‌های قرآن، زیباترین داستان‌های عالم هستند چه برسد به داستان حضرت یوسف که به تعبیر قرآن احسن‌القصص است.

سلحشور در ادامه با اشاره به بحث محتوایی مجموعه اظهار داشت: این مجموعه به لحاظ محتوا کاملا پیرو تفاسیر شیعه و کتب تاریخی بوده است. همه سعی من و همکاران این بوده که تا تمامی ارزش‌هایی که در قرآن پیرامون پیام اصلی این داستان آمده به صورت برجسته و به زبان تصویر منعکس کنیم اما اینکه چقدر موفق بوده‌ایم، مردم باید نظر بدهند. بضاعت ما در ساخت آثار معنوی محدود است و همواره باید تلاش کنیم تا کیفیت هر اثر بهتر از اثر قبلی باشد.

** «یوسف پیامبر(ع)» پربیننده ترین سریال ایران در جهان

بزرگترین خدمتی که سلحشور در مدت حیات خود انجام داده، ساخت سریال یوسف پیامبر بوده که تا به حال در تعداد بسیاری از کشورهای دنیا به نمایش درآمده و علاقه مندان بسیاری دارد. سریالی که بارها از کشورهای همسایه نیز پخش شده و هنوز هم علاقه مندان بسیاری دارد.

او این سریال را برگرفته از احسن القصص قرآن گرفته و تفاوت آن با نسخه های خارجی این است که رنگ و بوی ایمان و قرآن در آن موج می زند.

در همین رابطه «حسین زندباف» تدوین گر سریال یوسف پیامبر به فارس گفت: آن زمان زنده یاد سلحشور با وسواس بسیاری سریال را ساخت. موضوعات معنوی برایش از اهمیت بالایی برخوردار بود.

**سکانس ایمان آوردن زلیخا و گریستن سلحشور

وی ادامه داد: به خاطر دارم زمانی که گروه مشغول دکوپاژ سکانس ایمان آوردن زلیخا بودند، چشمم به سلحشور افتاد و دیدم که به شدت گریه می‌کند. بعدا زمانی که خودم در حال مونتاژ بودم، با دیدن این سکانس گریه کردم. وقتی هم که پخش شد، خانواده و اطرافیانم تحت تأثیر این سکانس قرار گرفته بودند و می گریستند. آنجا متوجه شدم که این موضوع از دل و جان سلحشور به همه مردم انتقال پیدا کرده و همه را تحت‌تأثیر قرار داده است.

زندباف اظهارداشت: همان زمان می دانستم که سریال محبوب خواهد شد ولی برخی به سلحشور حمله کردند و او را مورد نقدهای غیرمنصفانه قرار دادند. همان زمان به او گفتم که در مقابل نقدهای منفی سکوت کن. این سریال در زمان خود خیابان ها را خلوت کرد و بسیاری از دیدن آن لذت بردند و امیدوارم که توشه خوبی برای مرحوم سلحشور باشد.

این تدوین گر گفت: سلحشور فیلمنامه داستان حضرت یونس را هم نوشته بود و برایم خوانده بود. خیلی زیبا و جذاب بود. کاش زنده بود و ساخت سریالهای قرآنی را ادامه می داد.

**سریال «موسی(ع)» یادگاری که نیمه کاره ماند

زنده یاد سلحشور بنا بود سریال موسی(ع) را هم کارگردانی کند. او در زمان حیات خود به نیت شهدای کربلا فیلمنامه این سریال را در ۷۲ قسمت به نگارش درآود. اما بعدتر و پس از مرگ این کارگردان و در دوره ریاست سرافراز بر صداوسیما تعداد قسمت های سریال کاهش پیدا کرد.

کارگردانی سریال هم به جمال شورجه یار دیرین سلحشور سپرده شد و بنا شد این کارگردان انقلابی مسیر سلحشور را ادامه بدهد. موضوعی که البته به دلیل بیماری شورجه هنوز امکان آن فراهم نشده و سریال مرحله پیش تولید را سپری می کند و نیمه کاره مانده است.

**کارگردانی که به حسن خلق شهرت داشت

«محمد هوشیاری» از دوستان نزدیک و همکار مرحوم سلحشور نیز در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: در ابتدا باید بگویم مرحوم سلحشور برخلاف تصور خیلی از افراد بسیار حسن خلق داشت و ذاتا خوش رفتار و مهربان بود، به لحاظ اینکه ایشان همواره دغدغه مند به مباحث دینی و فرهنگی بود.

وی ادامه داد: برخی فکر میکردند ایشان حتما بداخلاق و کج خلق هستند، حتی برخی از دوستان گاها وقتی با ایشان روبرو می شدند و یا به دفتر می آمدند پس از معاشرتی کوتاه از فراغ بال ایشان و خوش رفتاریهای سلحشور بسیار متعجب می شدند. مرحوم سلحشور ویژگیهای خاصی داشت، علاوه بر تدین واقعا در عرصه تولیدات قرآنی و فیلمنامه نویسی بسیار موثر و کم نظیر بود.

این تهیه کننده تلویزیون توضیح داد: خاطرم هست در جلسات شورای فیلمنامه موسی (ع)؛ ایشان متن های اولیه که هنوز خام بود و شب گذشته نوشته بود را میخواندند، البته قبل از شروع جلسه حتما چند آیه از قرآن را تلاوت می کردند و بعد شروع به خواندن فیلمنامه میکردند. معولا آنقدر متون با احساس و تأثیرگذار بود که اکثرا بی اختیار گریه میکردیم.

**برکاتی که تولید سریال یوسف پیامبر داشت

وی با بیان اینکه در پروژه هایی که سلحشور تولید میکرد، نظیر یوسف پیامبر (ع) فضایی بسیار سالم و با معنویت حاکم بوده، تصریح کرد: زنده یاد سلحشور در مناسبتها و اعیاد دینی بین همه عوامل عیدی پخش می کردند و حتی برخی افراد با وامی که از پروژه میگرفتند ازدواج کرده و حتی با کمک این کارگردان انقلابی، حتی اندک ولی با برکت این سریال توانستند صاحب خانه شوند. به گفته یکی از هنرمندان پروژه یوسف پیامبر (ع) به لحاظ فضای معنوی و سلامتی که در پشت صحنه حاکم بود برخی از هنرمندان به جای خسته نباشید به یکدیگر از واژه قبول باشه استفاده میکردند.

تهیه کننده «به رنگ آفتاب» تصریح کرد: مرحوم سلحشور بر این باور بود که تولیدات قرآنی قواعدی دارد، در ابتدا کارگردان باید باور دینی داشته باشد تا بتواند اثری مأثر بسازد و هرگز بدون وضو کلمه ای از فیلمنامه یوسف و حتی موسی را ننوشتند و جالبتر آنکه میزی که فیلمنامه را در نیمه شب ها در اوج کسالت و درد ناشی از مریضی می نوشتند رو به قبله بود و به عقیده بنده وقتی قواعد اینگونه آثار را رعایت کردی میشود سریال تأثیرگذار و ماندگار یوسف پیامبر (ع) که پس از پخش متعدد از شبکه های مختلف سیما به بیش از چهل کشور دنیا راه یافت که به فرمایش رهبر معظم انقلاب آثار پرآوازه و ماندگار این هنرمند با ایمان مرزهای کشور را درنوردیده و مایه‌ آبرو و اعتبار هنر سینمای ایران در چشم ملتهای دیگر شد.

**کارگردان ساده زیستی که مشکل گشای دیگران بود

وی با عنوان اینکه مرحوم سلحشور بسیار ساده زیست و کم خرج بود، ولی در قبال مشکلات مالی عوامل مجموعه و حتی افرادی که به ایشان معرفی میکردند هرگز بی تفاوت نبود و حتما  مشکل گشا بود، اظهارداشت: متأسفانه باید در اینجا بگویم قرارهای بسیاری را با مسؤلین مختلف بابت تأمین مالی پروژه موسی کلیم الله (ع) تنظیم میکردیم و حتی در اواخر عمر ایشان با توجه به کسالت و پیشرفت مریضی با سختی فراوان در جلسه حاضر میشد که معولا دوستان قول مساعدت میدادند ولی هیچ کدام از آن جلسات نتیجه نداد و بالاخره ایشان در نهایت به رحمت خدا رفتند و سریال موسی (ع) ساخته نشد. دردناک تر آنکه  شاید کمترین و بی ارزشترین عنصر در قبال حجم عظیم برکات معنوی ثابت شده در آثار فاخر و مأثر قرآنی مادیات باشد که این مهم امروزه خود بزرگترین معضل و عنصر بازدارنده پروژه های ارزشمند دینی شده است.

هوشیاری تهیه کننده مستند «راوی حقیقت» با موضوع اثرات سینمای دینی بر جامعه و گذری بر زندگی مرحوم سلحشور که این روزها از شبکه های مختلف سیما در حال پخش است، گفت: راستش را بخواهید من کاملا ایدئولوژی و دغدغه مرحوم سلحشور را درک میکردم و کاملا باورداشتم، ایشان در کل معتقد بودند باید از این ابزار چموش سینما و تلویزیون در جهت حفظ و نشر ارزشهای والای دینی و قرآنی که امروزه بهترین و موثرترین است بیشترین بهره وری را داشته باشیم و من سعی کردم با مشکلات فراوان  مستند «راوی حقیقت» را تولید کنم تا بتوانم از این طریق حقیقت عقیده و دغدغه مرحوم سلحشور که حقیقتا خودم نیز کاملا هم نظر با ایشان بوده و بر این باورم را به نمایش بگذارم.

هوشیاری در ادامه این مصاحبه گفت: باشد که انشاالله با تولید این مستند توانسته باشیم قدمی مأثر در جهت تحقق آرمانها و دغدغه مرحوم فرج لله سلحشور و سینمای دینی برداشته باشیم.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر شخصیت‌های سریال «پایتخت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نگارش فصل ۶ سریال «پایتخت» در حالی به پایان رسید که این احتمال وجود دارد اتفاق های روز جامعه نیز در قصه سریال حرفی برای گفتن و پرداخت های انتقادی داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، این روزها مجموعه تلویزیونی «پایتخت۶» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری در حال تصویربرداری است و قرار است از اول فروردین سال ۹۹ هر شب از شبکه یک پخش شود.

این سریال که در قائم شهر کلید خورد این روزها در شمال کشور مقابل دوربین رفته است و به تازگی نگارش ۱۵ قسمت از آن توسط آرش عباسی به طور نهایی کامل شده است تا در شب های نوروز سال آینده مهمان مخاطبان تلویزیون باشد.

به طور معمول وقتی قرار بر این است که سریالی ادامه دار شود، نویسنده پتانسیل موجود در قصه را به خوبی متوجه شده است که دست به چنین تصمیمی می زند، اما نکته اینجا است که علیرغم وجود پتاسنیل برای ادامه دادن یک سریال، باید آنقدر باهوش بود که باقی مسائل را نیز در نظر گرفت.

در این ۷ سالی که از تولید و پخش این سریال می گذرد همیشه اتفاق های واقعی که در جامعه رخ می دهد، دست مایه ای در این سریال می شود. حال باید دید در فصل جدید از آخرین ساخته سیرس مقدم مخاطبان شاهد ابتلای شخصیت ها به ویروس کرونا یا گرانی بنزین و … خواهند بود؟  

** تغییر شخصیت های سریال بعد از شش فصل

یکی از این موارد، اضافه کردن بُعد شخصیتی جدیدی در هر کدام از این کاراکترهایی است که با گذشت چند سال هنوز برای مخاطبان جذابیت دارند. برای مثال در یکی از فصل های پایتخت، هما که زنی خانه دار بود نماینده شورای شهر در شمال شد و از طرفی نقی که از گچ کاری فاصله گرفته بود کنار بچه ها مراقب آنها بود و در فصلی هم کشتی گیر شده بود. ارسطو ارتقای شغلی گرفت و از راننده بین جاده ای در ایران به راننده بین المللی تبدیل شد، رحمت از خروس بازی به آرایشگری رسید و در یکی از فصل ها بابا پنجعلی فیلش یاد هندوستان کرد و دوست داشت تا مجدد ازدواج کند.  

از اتفاق‌های مهمی که در این سری از پایتخت رخ خواهد داد می‌توان به بازگشت مهران احمدی در نقش بهبود، دروازه بانی بهتاش، ازدواج رحمت، سیاسی شدن نقی و عدم حضور بابا پنجعلی و اهدای عضو وی اشاره کرد.  

** نقی معمولی؛ از گچ بری تا سیاست

نقی در فصل اول پایتخت، یک گچ بر ساده روستایی بود اما به مرور زمان شغل های مختلفی را امتحان کرد از جمله آنها می توان به کار در خانه، ورزش کشتی و … اشاره کرد. هر چند در قصه آمده بود که نقی از گذشته و جوانی اش کشتی گیر بوده است، اما مخاطب برای اولین بار او را در قامت یک کشتی گیر می دید که تمام تلاشش را برای رسیدن به قهرمانی به کار بست اما قهرمان نشد. در نهایت او در فصل پنج، یک مبارز ضد داعشی شد که در سکانس هایی با نیروهای داعشی جنگید. اما با مشاهده تصاویری که این روزها از فصل جدید این سریال منتشر شده است، این انتظار می رود که نقی هم سمتی در یکی از ارگان های سیاسی کشور گرفته باشد.

** بازگشت بهبود با کودکی آفریقایی و ورودی با چالش‌های فراوان

مهران احمدی که در فصل دو پایتخت حضور چشمگیری داشت، به دلیل درگیری های کاری که داشت در فصل های بعدی بازی نکرد و در کل با دست مایه مرگش از این سریال خداحافظی کرد. اما بعد از فوت خشایار الوند درست در سال گذشته و در تاریخ ۹ اسفند ۹۷ و افزودن نویسنده جدید به این سریال گروه تولید ترجیح داد تا این شخصیت پرمخاطب را از سریال حذف کند. نکته جالب توجه درباره شخصیت بهبود در این فصل، ورود او به قصه همراه با یک کودک آفریقایی است، حال مشخص نیست که او در آفریقا ازدواج کرده است و یا اینکه سرپرستی کودک آفریقایی را به تنهایی عهده دار شده است.  

البته همین که او با وجود فرزند و همسر در ایران، با دو کودک آفریقایی برمی گردد، چالش های بسیاری را با خود به داستان فصل شش سریال پایتخت وارد می کند که باید دید چطور این چالش ها روی قصه و شخصیت های دیگر نیز تاثیر می گذارد. اما از آنجایی که قصه های این سریال عمدتا شخصیت محور است، بر همین اساس نیز شخصیت ها بار اصلی قصه را در موقعیت هایی که در آنها قرار می گیرند، به دوش می کشند.  

** قامت بلند به کمک بهتاش رسید 

از طرفی بهتاش فریبا فرزند ارشد فهیمه معمولی و بهبود فریبا که در «پایتخت ۵» بخشی از بار کمدی سریال را به دوش داشت، در فصل جدید از این سریال در یکی از رشته های ورزشی فعالیت می کند  و به دلیل برخورداری از قامت بلندی که دارد بهترین شغلی که می شد برای او انتخاب کرد، دروازه بانی تیم فوتبال بود. بهتاش با بازی بهرام افشاری به تازگی در تیم فوتبال نساجی قائم شهر دروازه بانی می کند تا کمی از سردرگمی که در فصل پیشین داشت فاصله گرفته و خود را برای زندگی آینده اش آماده کند.

** رحمت؛ از خروس بازی تا آرایشگری و ازدواج

رحمت خروس باز که در فصل دو پایتخت، به خروس بازی مشغول بود، در فصل های بعدی آرایشگری را راه انداخت و در آن به همراه دو برادر دوقلویش مشغول به کار شد. او که نماد افراد تازه به دوران رسیده در جامعه کنونی ما است، به کرات ماشین شاسی بلندش را برای همه مثال می زد و به عبارتی می خواست به همه ثابت کند که وضع مالی خوبی دارد. طی سال هایی که گذشت و در فصل های بعدی، رحمت نیز شخصیت پخته تری پیدا کرد. او در فصل پنج به فهیمه خواهر نقی ابراز علاقه کرد و ظاهرا بناست در ادامه با یکی از شخصیت های اصلی این سریال ازدواج کند.

** روحی که قرار بود باشد اما نیست 

اگر پای صحبت های طرفداران پر و پا قرص پایتخت نشسته باشید متوجه ناراحتی آنها از عدم حضور بابا پنجعلی خواهید شد. پیرمردی مهربان ساده و صمیمی که حضورش تنها احترام به والدین در کهن سالی را برای مخاطب تداعی می کرد و نقش محوری در القای این پیام اخلاقی داشت. شاید جا داشت تا سازندگان از حضور روح باباپنجعلی در این فصل استفاده می کردند تا رضایت عده کثیری از مخاطبانشان را نیز به دست بیاورند، اما برخلاف گفته محسن تنابنده در برنامه ویژه سال تحویل ۹۸ که با اجرای احسان علیخانی بروی آنتن شبکه سه رفت، این اتفاق رخ نداد و علیرضا خمسه به طور کل با این مجموعه تلویزیونی خداحافظی کرد.

به گزارش فارس در این سریال محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین‌فر، مهران احمدی، بهرام افشاری، هومن حاجی عبداللهی، نسرین نصرتی و سارا و نیکا فرقانی اصل به ایفای نقش پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای نیمه‌تعطیل الجزایر و فرصت‌سازی برای «آی‌فیلم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراگیر شدن شبکه‌های ماهواره‌ای، سبب رکود صنعت سینما و ریزش مخاطبان تلویزیون‌های محلی در الجزایر شده است، به گونه‌ای که بسیاری از سینماهای الجزایر در پایتخت و استان‌ها تعطیل شده‌اند و جای آن را شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی پر کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، سینما در الجزایر حدود یک قرن پیش و هنگامی که مستعمره فرانسه بود، با ساخت سالن‌های نمایش فیلم توسط فرانسویان (برای سرگرمی خودشان) ظهور کرد. اما این هنر ـ صنعت در الجزایر پس از استقلال هم وضعیت چندان مناسبی پیدا نکرد و عمده فیلم‌های ضداستعماری الجزایری دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ هم همچنان متأثر سینمای اروپا به ویژه فرانسه بود.

سینمای الجزایر در اواسط دهه ۱۹۸۰ دچار رکود شد و در دهه ۱۹۹۰ سینماهای بسیاری در این کشور تعطیل شدند. پس از سال‌ها غیبت، الجزایر در سال ۲۰۱۲ به بازار جشنواره کن پیوست و نسل جدیدی از فیلمسازان جوان در این کشور آفریقایی ظهور کرد. در سال ۲۰۱۶، تعداد سینماهای این کشور ۴۰ میلیون نفری به حدود ۱۰۰ سالن افزایش یافت که سهم پایتخت ۱۰ سالن بود.

با این حال، این سالن‌ها بیشتر محل نمایش فیلم‌های غیربومی بود، چون فیلم‌های بومی اندکی ساخته می‌شد و اکثراً هم غیرتجاری بودند و در گیشه موفقیتی کسب نمی‌کردند.

از سوی دیگر، اکثر مردم الجزایر، مسلمان هستند و خانواده‌های سنتی و معتقد ترجیح می‌دادند از حضور در سالن‌های سینما که به نمایش فیلم‌های روز دنیا اختصاص داشت، پرهیز کنند. شاید همین موضوع موجب شد مسئولان این کشور را به همکاری به سینمای ایران ـ که موازین شرعی را رعایت می‌کند و فاقد صحنه‌های اروتیک است ـ مجاب کند.  

همکاری سینمای ایران و الجزایر سال گذشته جدی‌تر از همیشه دنبال شد. در مردادماه ۱۳۹۷،  فیلم ضد استعماری «احمد بای» ‌ نخستین فیلم مشترک ایران و الجزایر به کارگردانی جمال شورجه مقابل دوربین رفت و پس از ۴ ماه فیلمبرداری، به کار خود خاتمه داد.  

این فیلم نخستین پروژه بزرگ تاریخی سینمای الجزایر محسوب می‌شود و روایتگر رویارویی «احمد بای» سردار استقلال‌طلب این کشور آفریقایی با استعمارگران فرانسوی در قرن نوزدهم میلادی است. البته با گذشت بیش از یک سال از خاتمه تصویربرداری و احتمالا آماده‌شدن برای نمایش، هنوز اکرانی در داخل کشورمان نداشته است. احتمالا درباره اکران در ایران به هماهنگی با تهیه‌کننده الجزایری فیلم (خانم سمیره حاج جیلانی) نیاز باشد.

پس از ساخت این محصول مشترک، هیأت سینمایی الجزایر در اردیبهشت امسال به ایران سفر و با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیدار کرد. علیرضا تابش در این دیدار گفت: خریداران حقوق سینمایی، تلویزیونی و شبکه خانگی الجزایر می‌توانند در بازار فیلم ایران حضور یابند و ما ضمن معرفی جشنواره‌های این کشور می‌توانیم فیلم‌های مناسب ایرانی را در آن عرضه کنیم.

«زهیر جودی شیخ الحسین» مدیرکل بهینه‌سازی هنرهای الجزایر هم با اذعان به اینکه سینمای الجزایر در سطح پایینی قرار دارد اظهار امیدواری کرد همکاری با سینمای ایران بتواند به وضعیت سینمای این کشور سر و سامان دهد و آن‌ها را به پیشرفت سینمای الجزایر نزدیک کند.

این سخن مدیرکل بهینه‌سازی هنرهای الجزایر زمانی ملموس می‌شود که بدانیم الجزایر در سال ۲۰۱۹ با اینکه با کمبود نمایش‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی در داخل روبرو بوده است، هرچند کارگردانان جوان الجزایری در رویدادهای بین‌المللی حضور فعالی داشته‌اند.

به عنوان نمونه، فیلم کوتاه «سیناپس» به کارگردانی نورالدین زروقی،  برنده جایزه بزرگ چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه موریتانی شد. همچنین فیلم‌های «خیابان ۱۴۳ صحرا» به کارگردانی حسان فرحانی، «ابو لیلی» به کارگردانی امین سیدی بومدین و «بالتانیت طلایی» به کارگردانی الیاس سالم در رویدادهای بین‌المللی مورد توجه قرار گرفتند.

با این حال، فراگیر شدن شبکه‌های ماهواره‌ای، سبب رکود صنعت سینما و ریزش مخاطبان تلویزیون‌های محلی در الجزایر شده است، به گونه‌ای که بسیاری از سینماهای الجزایر در پایتخت و استان‌ها تعطیل شده‌اند و جای آن را شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی پر کرده‌اند.

در این میان شبکه «آی‌فیلم» به خاطر نمایش فیلم‌های خانوادگی ایرانی که موازین شرعی را رعایت می‌کنند، در بین خانواده‌های متدین الجزایری جایگاه دارد. موضوعی که رایزن فرهنگی کشورمان در الجزایردر دیدار با شخصیت‌های فرهنگی و نخبگان الجزایری بر آن تأکید دارد و معتقد است تقویت شبکه عرب‌زبان «آی‌فیلم» و گسترش آن به سایر زبان‌های محلی مثل زبان آمازیغی (بربری)، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع