X

بایگانی اسفند 10, 1398

دفتر سینمایی

پدر علم قنات ایران در «زنده ام به جستجو» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «زنده‌ام به جستجو» به تهیه‌کنندگی ناهید دل‌آگاه و کارگردانی منوچهر مشیری پرتره‌ای از جواد صفی نژاد پدر علم قنات ایران شنبه ۱۰ اسفند ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ناهید دل‌آگاه تهیه کننده مستند  «زنده‌ام به جستجو» با تأکید بر اهمیت پژوهش در سینمای مستند، گفت: ساخت مستند در تمام جهان به‌ویژه در کشورهایی با قدمت، فرهنگ و مدنیت ایران مستلزم پژوهش دقیق و درست است و اگر قرار باشد گوشه‌ای از فرهنگ، تمدن و آداب‌ و رسوم مردم ایران را به مخاطب معرفی کنیم باید اطلاعات دست‌اول و درستی ارائه کنیم.

وی افزود: «زنده‌ام به جستجو» به بازنمایی گوشه‌ها و جلوه‌هایی از زندگی و فعالیت‌ها و پژوهش‌های یک پژوهشگر پرتلاش و نامی به نام جواد صفی زاده می‌پردازد که در عرصه‌های مختلف به‌ویژه مردم‌شناسی، جغرافیای مناطق مختلف ایران، قنات و کاریز و همچنین آداب‌ و رسوم بخشی از مناطق بختیاری عمری را سپری کرده است.

این تهیه‌کننده گفت: این پژوهشگر پدر علم قنات ایران نام‌گرفته و سال گذشته نیز برای تألیف کتابی با موضوع قنات و کاریز جایزه کتاب سال را از دستان رئیس‌جمهور دریافت کرد، اکنون در سن ۹۱ سالگی همچنان به فعالیت‌ها و پژوهش‌های تاریخی و مردم‌شناسی خودش ادامه می‌دهد.  

دل‌آگاه تصریح کرد: «زنده‌ام به جستجو» مستندی چهره‌نگار است و در جریان تولید آن علاوه بر تهران و شهرری (زادگاه وی) به مناطق کویری یزد و شهرستان اردکان سفر کردیم.

وی گفت: این مستند در ادامه ساخت مستندهای چهره ماندگار که کارکرده‌ام ساخته‌شده و تلاشی است برای اینکه حضور این آدم‌ها را قدر بدانیم و سپاسگزار باشیم.

«زنده‌ام به جستجو» از تولیدات شبکه مستند سیماست و امشب ساعت ۲۰:۴۵ از این شبکه پخش و یکشنبه ۱۱ اسفند ساعت ۸:۳۰ بازپخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زندگی پرویز فنی زاده در «صدا در صحنه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امشب شنبه دهم اسفند زندگی پرویز فنی زاده در «صدا در صحنه» رادیو نمایش روایت می شود.

به گزارش سینماپرس، ژاله محمدعلی تهیه کننده برنامه رادیویی «صدا در صحنه» عنوان کرد: امشب ۱۰ اسفند ماه در بخش «آنچه گذشت» برنامه زندگی پرویز فنی زاده با صدای شهین نجف زاده مرور خواهد شد. همچنین رضا آشفته و ابراهیم طلعتی نژاد درباره نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» که قبل از تعطیلی تماشاخانه ها به دلیل کنترل بیماری کرونا در سالن قشقایی تئاتر شهر اجرا می شد با ابراهیم پشت کوهی کارگردان این نمایش گفتگو خواهند کرد.

محمدعلی ادامه داد: در بخش «کلاس فن بیان» آرش آبسالان آموزش جدید خواهد داد و اخبار حواشی اجراهای روی صحنه نیز توسط غزل نهانی در آیتم «پرسه در حوالی تئاتر» به سمع شنوندگان خواهد رسید.

«صدا در صحنه» به تهیه کنندگی ژاله محمدعلی و صدابرداری رامین آریا شکوه امشب ساعت ۲۱ از رادیو نمایش پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوای خنیاگر موسیقی مازندران خاموش شد


نوای خنیاگر موسیقی مازندران خاموش شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خراسانیات» با صدای محمدرضا شجریان به‌زودی منتشر می‌شود


«خراسانیات» با صدای محمدرضا شجریان به‌زودی منتشر می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قول‌های محقق نشده مسئولان جشنواره فیلم فجر برای اعتبار آن خطرناک است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی علی میرزایی کارگردان «پالتو شتری» گفت: قول‌های محقق نشده مسئولان جشنواره فیلم فجر برای اعتبار آن خطرناک است.

به گزارش سینماپرس، مهدی علی میرزایی کارگردان «پالتو شتری» درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به مسائلی که پیش آمد، این فیلم سال ۹۹ اکران می‌شود، اما به خاطر قولی که از جشنواره فیلم فجر داده بودند انتظار داشتیم در اولویت اکران قرار بگیرد نه اینکه به تعویق هم بیفتد چرا که این موضوع می‌تواند برای اعتبار جشنواره خطرناک باشد.

او افزود: امسال نیز با توجه به کمدی بودن فیلم و وعده‌های عقب افتاده از سال گذشته، باز هم اکران نوروز را به ما ندادند و کماکان باید منتظر تصمیم‌ مسئولان امر بمانیم. فقط می‌توانیم امیدوار باشیم برای سال جدید زمان اکران مناسبی شامل حال ما شود.

این کارگردان ادامه داد: همیشه به برگزاری جشنواره که نزدیک می‌شوند به دنبال اعتبارسازی برای آن هستند و از فیلم‌ها برای حضور و نمایش دعوت می‌کنند ما فیلمسازان نیز طبق قول‌هایی که داده می‌شود و اتفاقاتی که در طول سال می‌افتد فیلم می‌سازیم که اگر قرار باشد حضور در جشنواره امتیازی برای اکران من نباشد فیلم را دربسته نگه می‌دارم و زمان اکران عمومی رونمایی می‌کنم.

این کارگردان ادامه داد: اگر اولویت‌های اکران بر اساس وعده‌های مسئولان جشنواره پیش برود اتفاق خوبی خواهد بود، اما متاسفانه اولویت‌های اکران خارج از سازمان سینمایی انجام می‌شود.

او افزود: از این به بعد برای حضور در جشنواره فیلم فجر مردد خواهم بود مگر اینکه با پول دولتی فیلمم را بسازم، چون واقعا حضور در جشنواره برای بخش خصوصی ریسک بالایی می‌طلبد.

مهدی علی میرزایی بیان کرد: اگر تا الان سکوت کردم به خاطر سیاسی شدن فضای جشنواره امسال بود و نمی‌خواستم در آن فضای ملتهب و حاشیه دار حضور داشته باشم، اما الان در فضایی آرام ترجیح می‌دهم بیان کنم و امیدوارم خروجی داشته باشد.

فیلم سینمایی «پالتو شتری» با بازیگرانی مانند سام درخشانی، بهاره کیان افشار، بانیپال شومون، لیندا کیانی، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاد، پریوش نظریه، علیرضا مهران، طوفان مهردادیان، رضا شیخ انصاری در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک مدرس موسیقی دار فانی را وداع گفت


یک مدرس موسیقی دار فانی را وداع گفت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاهی به آمار و ارقام تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر با وجود مشکلات فراوان در بخش اجرا امسال با حضور قابل ملاحظه گروه‌های تهران و سایر شهرستان‌ها برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر با وجود مشکلات فراوان در بخش اجرا امسال با حضور قابل ملاحظه گروه‌های تهران و سایر شهرستان‌ها برگزار شد.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با وجود حاشیه سازی‌های فراوان و انصراف برخی گروه های نمایشی توانست با قدرت تمام این دوره از خود را با آماری قابل توجه به پایان برساند.

پراکندگی حضور استان‌ها در جشنواره

بر اساس آمار به دست آمده از جشنواره، علاوه بر تهران، هنرمندان ۲۸ استان و ۳۹ شهرستان کشور در جشنواره فجر سی و هشتم شرکت داشتند که آمار بسیار خوب و قابل تقدیری است.

برطبق این آمار، در کنار تهران که ۴۹ نمایش را در این جشنواره دارد، ۵۳ گروه از هنرمندانی استان‌های آذربایجان شرقی (تبریز ۲ نمایش)، آذربایجان غربی (ارومیه)، اردبیل (اردبیل)، اصفهان (اصفهان ۳ نمایش، خمینی شهر ۲ نمایش)، البرز (کرج ۳ نمایش)، ایلام (ایلام یک نمایش، دهلران ۲ نمایش)، بوشهر (۲ نمایش بوشهر، برازجان یک نمایش، بندر دیر یک نمایش)، چهارمحال بختیاری (شهرکرد)، خوزستان (اهواز)، خراسان رضوی (مشهد ۲ نمایش)، خراسان شمالی (بجنورد)، خراسان جنوبی (بیرجند)، سیستان و بلوچستان (زاهدان)، فارس (شیراز، فسا، نیریز، قیرکارزین)، قزوین (آبیک)، قم (قم)، کردستان (سنندج، مریوان، بیجار)، کرمانشاه (کرمانشاه ۳ نمایش)، کرمان (جیرفت)، کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج، گچساران)، گلستان (گرگان)، گیلان (رشت ۳ نمایش، لاهیجان ۲ نمایش)، لرستان (بروجرد، کوهدشت)، مازندران (ساری)، مرکزی (تفرش)، همدان (همدان) و هرمزگان (میناب) نیز در این فستیوال بین المللی کسب تجربه کردند.

براساس اطلاعات، در بخش صحنه‌ای جشنواره بین المللی فجر امسال، هنرمندان ۱۷ استان کشور -آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال بختیاری، خوزستان، خراسان رضوی، قزوین، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، گلستان، لرستان- ۳۵ نمایش را به روی صحنه بردند.

براساس این آمار ۱۶ اثر از تهران، ۱۹ اثر از سایر شهرهای کشور شامل اهواز، تبریز، ارومیه، گرگان، بوشهر، بندر دیر، شهرکرد، مشهد، آبیک، قم، زاهدان، کرج، گچساران، بیجار، کوهدشت، فسا، یاسوج و اصفهان در این بخش با یکدیگر رقابت کردند.

در بخش خیابانی ۲۴ اثر از ۱۳ استان کشور حضور دارند. در این جشنواره هنرمندانی از استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، کرمان، گیلان و لرستان این ۲۴ نمایش را اجرا کردند.

براساس اطلاعات به دست آمده ۳ اثر از تهران، ۲۱ اثر از سایر شهرهای کشور شامل اصفهان (۲ نمایش)، خمینی شهر (۲ نمایش)، لاهیجان (۲ نمایش)، کرمانشاه (۲ نمایش)، دهلران (۲ نمایش)، رشت، تفرش، جیرفت، تبریز، بوشهر، مریوان، سنندج، زاهدان، ایلام، بروجرد و مشهد در این بخش با یکدیگر رقابت کردند.

در بخش دگرگونه‌های اجرایی که با حضور ۴ نمایش برگزار می‌شود ۳ نمایش از تهران و یک نمایش از کرج حضور داشتند.

در بخش به علاوه جشنواره، هنرمندان ۷ استان کشور -تهران، فارس، همدان، بوشهر، هرمزگان، البرز وکرمانشاه- در بخش به علاوه فجر حضور داشتند.

براساس اطلاعات به دست آمده ۲۹ اثر از تهران، ۴ اثر از فارس (۲ اثر از شیراز، یک اثر از نیریز و یک اثر از قیروکازرین)، یک اثر از کرمانشاه، همدان، بوشهر (برازجان)، هرمزگان (میناب)، البرز در این بخش با یکدیگر رقابت کردند.

در نهایت در بخش رادیویی جشنواره ۱۱ اثر در تالار رودکی با یکدیگر رقابت کردند که سهم هنرمندان تهرانی ۵ اثر، هنرمندان گیلانی ۲ اثر و هنرمندان استان‌های مازندران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و اردبیل هریک، یک اثر بود.

جایگاه هنرمندان بین المللی تئاتر در جشنواره (تئاتر ملل)

آنگونه که روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اعلام کرد مدیران کمپانی‌ها، تهیه کنندگان و هنرمندان تئاتر ۲۱ کشور در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران حضور یافتند.

براساس این اعلام شش نمایش از کشورهای لهستان (۲ نمایش)، ارمنستان، بلژیک، سوییس و یونان در بخش تئاتر ملل سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شدند. از این تعداد ۴ نمایش «شکل‌های دست ساز» از ارمنستان، «شهر بد» از لهستان، «تسلا» از یونان و «ارواح» از سوئیس در بخش صحنه‌ای و «قدم زدن در مسیر» از بلژیک و «سکوت» از لهستان در بخش خیابانی بودند.

همچنین ۲۵ مهمان از ۱۹ کشور شیلی، فنلاند، گرجستان، کرواسی، فرانسه، چین، بلژیک، لیتوانی، روسیه، سوییس، ایتالیا، آذربایجان، تاتارستان، ارمنستان، تاجیکستان، دانمارک، الجزایر، عمان، هلند در پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران که از ۱۳ تا ۱۷ بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود، حضور یافتند.

تعداد اجراهای نمایشی در جشنواره

آنگونه که جدول اجرای نمایش‌های نشان می‌دهد، ۱۱۹ نمایش ۳۲۳ اجرا در جشنواره داشتند.

برطبق این آمار، در بخش صحنه‌ای ۳۶ نمایش ۱۱۶ اجرا، در بخش خیابانی ۲۴ نمایش، ۷۲ اجرا، در بخش ملل ۶ نمایش (صحنه‌ای و خیابانی) ۱۷ اجرا، در بخش به علاوه جشنواره ۳۸ نمایش، ۶۰ اجرا، در بخش دیگرگونه‌های اجرایی ۴ نمایش، ۳۰ اجرا و بالاخره در بخش رادیویی ۱۱ نمایش ۱۱ اجرا شدند.

تعداد تماشاخانه‌های فعال در جشنواره

در طول جشنواره بین المللی فجر ۱۹ تماشاخانه تهران فعال هستند. در کنار این تالارها و تماشاخانه ها، کارگاه دکور تالار وحدت، پارکینگ تالار وحدت، محوطه مجموعه تئاتر شهر، خانه هنرمندان ایران، ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر (عج)، موسسه صبا در فرهنگستان هنر، بیمارستان امام خمینی و موزه عبرت نیز برای اجرای برخی نمایش‌ها مدنظر گرفته شد.

براساس آنچه در جدول اجراها نشان داده شد:

بخش صحنه‌ای در ۱۰ سالن نمایشی؛ تالار اصلی تئاتر شهر (۲ نمایش)، چهارسو (۵ نمایش)، سایه (۴ نمایش)، قشقایی (۷ نمایش)، مولوی (۶ نمایش)، دکتر ناظرزاده ایرانشهر (۴ نمایش)، استاد سمندریان ایرانشهر (۳ نمایش) و سرو (۴ نمایش)، تماشاخانه شهرزاد (۱ نمایش) به روی صحنه رفتند.

بخش ملل در بخش صحنه‌ای در ۴ سالن نمایشی تالار سایه، تالار قشقایی، تماشاخانه استاد سمندریان و کارگاه دکور تالار وحدت، و در بخش خیابانی در محوطه تئاتر شهر و پارکینگ تالار وحدت اجرا شدند.

نمایش‌های خیابانی در سه منطقه محوطه مجموعه تئاتر شهر، خانه هنرمندان ایران و ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر (عج) اجرا شدند.

بخش به علاوه جشنواره در ۸ تماشاخانه نوفل لوشاتو (۶ نمایش)، ایران تماشا (۱۱ نمایش)، خانه نمایش مهرگان (۷ نمایش)، دیوار چهارم (۱۱ نمایش)، آژمان ۱ (۵ نمایش)، آژمان ۲ (۶ نمایش)، شانو (۹ نمایش) و دا (۵ نمایش) داشتند.

بخش دیگر گونه‌های اجرایی در ۴ منطقه موسسه صبا در فرهنگستان هنر، بیمارستان امام خمینی، موزه عبرت و تالار سایه اجرا شدند؛ و بالاخره بخش رادیویی جشنواره نیز در تالار رودکی به اجرا در آمدند.

تفکیک جنسیتی نویسندگان حاضر در جشنواره

۱۱۹ نویسنده مسئولیت نگارش ۱۱۲ نمایشنامه (به جز بخش ملل) این جشنواره را بر عهده دارند. از این تعداد نویسنده، ۹۹ نویسنده مرد و ۲۰ نویسنده زن بودند. براساس این اطلاعات آماری ۳۷ نویسنده مسئولیت نوشتن نمایشنامه‌های بخش صحنه‌ای را بر عهده دارند که از این تعداد ۳۲ نویسنده مرد و ۵ نویسنده زن بودند.

در بخش خیابانی ۲۴ نویسنده مسئولیت نوشتن متون این بخش را بر عهده دارند که از این تعداد ۱۸ نویسنده مرد و ۶ نویسنده زن بودند. ۴۲ نویسنده (۵ نویسنده زن و ۳۷ نویسنده مرد) مسئولیت اجرای نمایش‌های بخش «+ فجر» را برعهده داشتند.

۵ نویسنده (همگی مرد) مسئولیت نگارش نمایش‌های دیگرگونه‌های اجرایی را دارند و ۱۱ نویسنده (۷ نویسنده مرد و ۴ نویسنده زن) وظیفه نگارش متون نمایش‌های رادیویی را عهده دار بودند. فعال‌ترین نویسنده جشنواره فجر علی بیگدلی با حضور ۴ نمایشنامه در بخش به علاوه جشنواره و رضا گشتاسب با اجرای سه نمایش در بخش صحنه‌ای بودند.

از تعداد متون حاضر در جشنواره ۱۰۲ نمایش تولید نمایش نامه نویسان ایرانی و ۱۰ نمایش تولید نمایشنامه نویسان سایر کشورها (تام استوپارد، دیدیه ون کولارت، آنتوان چخوف روسی، ویکتور هایم، مارتین مک دونا، وودی آلن، چخوف، ساموئل بکت، شکسپیر، پیتر بروک و آلبرکامو) بودند.

تفکیک جنسیتی کارگردانان حاضر در جشنواره

۱۱۴ کارگردان مسئولیت اجرای ۱۱۲ نمایش جشنواره را بر عهده دارند که از این تعداد ۹۵ کارگردان مرد و ۱۹ کارگردان زن بودند.

براساس اطلاعات آماری ۳۶ کارگردان (۳۰ کارگردان مرد و ۶ کارگردان زن) مسئولیت اجرای نمایشنامه‌های بخش صحنه، ۲۴ کارگردان (۱۹ کارگردان مرد و ۵ کاگردان زن) در بخش خیابانی، ۳۸ کارگردان (۶ کارگردان زن و ۳۲ کارگردان مرد) در بخش به علاوه، ۵ کارگردان در بخش دیگرگونه‌های اجرایی و ۱۱ کارگردان در بخش رادیویی (۹ کارگردان مرد و ۲ کارگردان زن) حضور داشتند.

از بین ۱۱۴ کارگردان، ۴۹ کارگردانان (۱۵ نمایش صحنه ای، ۱۶ نمایش خیابانی، ۹ نمایش به علاوه، ۵ نمایش رادیویی و کلیه نمایش‌های دیگرگونه‌های اجرایی)، نمایشنامه‌های خود را برای اجرا آماده کرده بودند.

در بخش کارگردانی علی بیگدلی با کارگردانی ۴ اثر چنگار، ۱۲ روز، طبخ، طباخ و مطبخ و غول کتابخانه که در تماشاخانه شانو به روی صحنه رفتند، فعال‌ترین هنرمند جشنواره بود.

آمار جایزه بگیران جشنواره سی و هشتم

در ۸ بخش سی و هشتمین جشنواره بین المللی فجر ۳۰ ردیف جایزه‌ای شامل عکس، پوستر، قلام تبلیغاتی، نمایشنامه نویسی، رادیو (افکت زنده، تهیه کنندگی، بازیگری زن، بازیگری مرد، نمایشنامه، کارگردانی و رادیوتئاتر برتر)، خیابانی (موسیقی، طراحی فضا، بازیگری مرد، بازیگری زن، طراحی و ایده پردازی و کارگردانی)، صحنه‌ای (طراحی حرکت، طراحی نور، طراحی صدا و آرایه‌های صوتی، طراحی گریم، موسیقی، طراحی لباس، طراحی صحنه، بازیگری مرد، بازیگری زن، نمایشنامه و کارگردانی) مشخص گردیده بود.

براساس آمار، هیئت داوران در سی و هشتمین جشنواره، از ۴۹ نفر با تندیس (در برخی بخش‌ها ۲ نفر یک تندیس گرفته اند) و از ۱۸ نفر با لوح تقدیر قدرانی کردند.

در زیر به تفکیک به بررسی جوایز اهدایی در جشنواره می‌پردازیم:

الف: بخش پوستر، اقلام تبلیغاتی و عکس

در این سه بخش مجزا، ۱۳ جایزه شامل ۹ تندیس و ۴ تقدیر به برترین‌ها اهدا شد که سهم مردان در بخش تندیس ۸ جایزه و سهم زنان فقط یک جایزه (در بخش عکس) بود. تمامی جایزه بگیران این سه بخش از تهران بودند.

ب: بخش رادیویی

در بخش رادویی ۸ تندیس به برترین‌ها اهدا شد و جوایز میان هنرمندان تهران و بیرجند تقسیم گردید.

در بخش رادیویی هنرمندان تهرانی جوایز افکت زنده، تهیه کنندگی، بازیگری مرد، کارگردانی و تئاتر رادیویی برتر و هنرمندان بیرجند جوایز کارگردانی، نمایشنامه نویسی و بازیگری زن را کسب کردند. از منظر جنیسیت ۴ مرد و ۴ زن حایز رتبه‌های برتر در بخش رادیویی شدند.

ج: نمایشنامه نویسی

در بخش نمایشنامه نویسی که رقابت میان ۷ نمایشنامه، ابراهیم نوشته مرضیه شاه دادی از شهر تهران، بمب‌های دست نویس نوشته مجید بخششیان از مشهد، راهبان مجسمه گچی نوشته مهدی افشار قهرمانی از شهر تهران، سیزیف نوشته محمدصادق گلچین عارفی از شهر تهران، نقاشی اشر نوشته محمدحسین معارف از شهر تهران، ورشو نوشته علی حاتمی نژاد از شهر مشهد بود در نهایت ۳ نمایشنامه تهران سی زیف، ابراهیم و راهبان مجسمه گچی حایز رتبه برتر شدند.

د: بخش خیابانی

در بخش خیابانی ۹ ردیف جایزه میان هنرمندان سه شهر تهران، بوشهر و دهلران تقسیم شد. در این بخش از میان ۸ بخش حایز دریافت تندیس، تهران برای موسیقی، طراحی فضا، کارگردانی و بازیگری مرد، دهلران برای بازیگری مرد و بازیگری زن و بوشهر برای طرح و ایده جوایز برتر را کسب کردند.

در این بخش، جایزه ویژه به هنرمندان بوشهری و جایزه بزرگ تئاتر خیابانی به هنرمندان تهران رسید. همچنین اثرنمایشی تنها یک زمین داریم که در بخش میهمان حاضر شده بود نیز تقدیر شد. در مجموع در بخش خیابانی ۱۳ نفر (۷ مرد و ۵ زن) جایزه کسب کردند.

هـ: بخش صحنه‌ای

در بخش صحنه‌ای در مجموع ۱۲ نفر (۹ مرد و ۳ زن) تندیس و ۱۳ نفر (۱۰ مرد و ۳ زن) تقدیر شدند. در این بخش رقابت بسیار نزدیکی میان هنرمندان اهواز و تهران ایجاد شد و در نهایت این تهرانی‌ها بودند که بیشترین جوایز این بخش را نیز نصیب خود کردند.

در این بخش تهران در طراحی صدا و آرایه‌های صوتی، طراحی لباس، بازیگری زن، بازیگری مرد، نمایشنامه نویسی و کارگردانی و اهواز در طراحی حرکت، طراحی نور، طراحی گریم، موسیقی و طراحی صحنه توانستند تندیس جشنواره را به دست آورند.

همچنین از هنرمندان تهران در طراحی نور، طراحی صدا و آرایه‌های صوتی، طراحی گریم، موسیقی، طراحی صحنه، بازیگری زن، بازیگری مرد، نمایشنامه نویسی و کارگردانی، هنرمندان اهواز در کارگردانی و طراحی لباس، هنمرندان شهرکرد در بازیگری زن و هنرمندان گرگان در نمایشنامه نویسی تقدیر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزه هنرهای اسلامی ایران، برنده جایزه انجمن معماری جهان


موزه هنرهای اسلامی ایران، برنده جایزه انجمن معماری جهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمهای ترسناکی که موفق به دریافت جوایز سینمایی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم های سینمایی در ژانر وحشت معمولا مورد بی توجهی قرار می گیرند اما دراینجا ۹ فیلم را معرفی می کنیم که موفق به کسب جایزه شدند.

به گزارش سینماپرس، «انگل» یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌هایی است که در آکادمی اسکار امسال صحبت زیادی پیرامون آن مطرح شد.

حتی قبل از آنکه این فیلم جوایز زیادی را از آکادمی دریافت کند، بحث‌های زیادی در مورد اینکه فیلم در ژانر ترسناک است یا نه، مطرح شده بود.

هر زمان که یک فیلم ترسناک توجه‌ دیگران را به خود جلب می‌کند، بحث و مجادله‌ها نیز بالا می‌گیرد و اینگونه به نظر می‌رسد ذاتا ارتباطی بین فیلم‌های ترسناک و کیفیتی که همیشه از آن‌ها در ذهن هاست وجود دارد. اما در سال‌های اخیر فیلم‌های ترسناک زیادی اکران شدند که این موضوع برای آن‌ها صدق نمی‌کند و جوایز مهمی دریافت کرده اند.

در اینجا چند فیلم سینمایی که محدودیت برای ژانرها را کنار گذاشته اند و جوایز مهمی برده اند، مرور می‌کنیم.

دراکولای برام استوکر (۱۹۹۲)

۹ فیلم ترسناکی که در جوایز سینمایی موفق بودند

در حالی که داستان‌های زیادی در مورد دراکولا و خون آشام در سینما ساخته شده است، اما در نهایت فرانسیس فورد کاپولا توانست تنها کسی باشد که یک خون آشام را در شمایل یک فیلم برنده اسکار ارائه بدهد. این فیلم سینمایی در جوایز اسکار در بخش‌های طراحی لباس، تدوین، صدا و بهترین چهره پردازی جایزه دریافت کرد. این فیلم همچنین جوایز مختلفی را از جمله بهترین کارگردانی، بازیگری و نویسندگی از جوایز ساترن دریافت کرد.

آرواره‌ها (۱۹۷۵)

۹ فیلم ترسناکی که در جوایز سینمایی موفق بودند

فیلم سینمایی «آواره ها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که کوسه‌ها عامل وحشت هستند لحظات کلاسیک زیادی دارد. شاید مهمترین بخش از این فیلم سینمایی موسیقی متن آن است. این فیلم نیز با چهار نامزدی اسکار در سه بخش موفق بود شاید حتی در بخش‌های فیلمنامه و بهترین فیلم نیز شانس زیادی داشت، اما مورد توجه واقع نشد. این فیلم با احتساب نرخ تورم در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ نیز قرار دارد.

طالع نحس (۱۹۷۶)

۹ فیلم ترسناکی که در جوایز سینمایی موفق بودند

فیلم سینمایی طالع نحس در مورد پسری با نیروهای شیطانی است که باعث مرگ‌های خشونت بار زیادی در اطراف شهر و محل زندگی خود می‌شود معمولا داستان و فیلمی نیست که به ذائقه آکادمی اسکار خوش بیاید و همین گونه هم شد. اما در بخش بهترین موسیقی به اندازه کافی موفق بود تا جایزه اسکار را به خانه ببرد. البته این فیلم از جوایز کم اهمیت تری، جوایز بازیگری و فیلمنامه دریافت کرده است.

گرگ نمای آمریکایی در لندن (۱۹۸۱)

۹ فیلم ترسناکی که در جوایز سینمایی موفق بودند

این فیلم کمدی ترسناک به کارگردانی جان لندیس شاید بهتر از هر فیلم دیگری تبدیل یک شخصیت از انسان به یک موجود عجیب را به تصویر کشیده است. این فیلم سینمایی اولین اثری بود که توانست جایزه بهترین چهره پردازی را دریافت کند. قبل از آن سال فیلم سینمایی «مرد فیلم نامه» در بخش چهره پردازی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

یک مکان ساکت (۲۰۱۸)

۹ فیلم ترسناکی که در جوایز سینمایی موفق بودند

این فیلم سینمایی شاید اثری بود که در فصل جوایز ۲۰۱۸ بیشترین صحبت در مورد آن شد. این فیلم شگفت انگیز داستان موجوداتی هیولایی را روایت می‌کند که هر کسی را بر اساس صداهایی که می‌شنوند، می‌کشند. در حالی که فیلم هم در جوایز اسکار نامزد شد و هم در جوایز گلدن گلوب، اما موفق به دریافت جوایز هیچکدام نشد. البته کاملا نادیده گرفته شد و توسط موسسه فیلم آمریکا بهترن فیلم سال شد.

بیگانه (۱۹۷۹) وبیگانه‌ها (۱۹۸۶)

۹ فیلم ترسناکی که در جوایز سینمایی موفق بودند

دو مورد از تاثیرگذارترین فیلم‌های علمی تخیلی و ژانر وحشت در تاریخ شاید دو فیلم «بیگانه» باشد. با وجود آنکه این دو فیلم تغییرات زیادی را در وزن تجربه می‌کنند، اما تلاش هر دوی آن‌ها برای خلق موجودات به خوبی جواب داده است. هر دوی آن‌ها نیز در سال‌های مربوط به خود جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را در اسکار و همچنین بفتا دریافت کردند.

برو بیرون (۲۰۱۷)

۹ فیلم ترسناکی که در جوایز سینمایی موفق بودند

فیلم سینمایی ترسناک جردن پیل در همکاری با بلوم هاوس، فیلمی بود که در سال ۲۰۱۷ بیشترین صحبت در مورد آن شده بود. این فیلم سینمایی داستان مردی را روایت می‌کند که قصد دارد از دست یک خانواده فرار کند. جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را در کارنامه دارد. این فیلم جایزه بهترین فیلم سال را نیز از موسسه فیلم آمریکا و همچنین انجمن نویسندگان دریافت کرد.

سکوت بره‌ها (۱۹۹۱)

۹ فیلم ترسناکی که در جوایز سینمایی موفق بودند

این فیلم سینمایی نیز از زمان اکرانش از فیلم‌های مورد بحث سینما بوده و عده‌ای معتقد هستند این فیلم در ژانر ترسناک دسته بندی نمی‌شود. اما به هر حال این فیلم در ژانر درام جنایی نیز محسوب می شود و محتویات ترسناکش، آن را شایسته حضور در این لیست می‌کند. این فیلم سینمایی تقریبا در تمامی بخش‌های اصلی از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد و بازیگر زن و همچنین بهترین فیلمنامه جایزه اسکار دریافت کرده است.

جن گیر (۱۹۷۳)

۹ فیلم ترسناکی که در جوایز سینمایی موفق بودند

موفق‌ترین فیلمی که به طور کامل در ژانر وحشت قرار می‌گیرد، جن گیر به کارگردانی ویلیام فریدکین است. عده‌ای معتقدند که جن گیر برترین فیلم ترسناک تاریخ است. این فیلم اولین جایزه خود را در بخش بهترین فیلمنامه و دومین جایزه را نیز در بخش طراحی صدا دریافت کرد. همچنین این فیلم جایزه بهترین فیلم، بازیگر زن، فیلمنامه و کارگردان را نیز از جوایز گلدن گلوب دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شجریان بدون دستگاه نفس می‌کشد


شجریان بدون دستگاه نفس می‌کشد

مشاهده خبر از سایت منبع