سینماپرس: فیلمنامهنویس «سوفی و دیوانه» جدیدترین فعالیت خود و آخرین جزئیات فیلمنامهای با نام موقت «خط نجات» را تشریح کرد.
به گزارش سینماپرس، مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس درباره جدیدترین فعالیت خود در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: نگارش اولیه فیلمنامهای اجتماعی تاریخی با نام موقت «خط نجات» را آغاز کردم و باید تا اردیبهشت ۹۹ تحویل بدهم. بازنویسی نهایی آن هم در خرداد انجام میشود.
مهدی سجاده چی تاکنون نگارش فیلمنامههای «سوفی و دیوانه»، «روز سوم»، «قاعده بازی»، «هفت سنگ»، «مرد نامرئی»، «دمرل» و «پاتال و آرزوهای کوچک» را انجام داده است.
مهدی سجاده چی هم اکنون رئیس شورای مرکزی انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما نیز است.
سینماپرس: شورای شهر تهران روز گذشته در اقدامی عجیب فروش چاپخانه همشهری را تصویب کرد. رییس شورای شهر دلیل این اقدام را هزینههای شهر تهران دانست.
به گزارش سینماپرس، روز گذشته طرحی در شورای شهر تهران اعلام وصول شد که بر مبنای آن ۱۱ ملک از جمله مجتمع ایستگاهی مولوی، شهروند بوستان، مجتمع دوستان، چاپخانه همشهری، ملک ولیعصر روی تونل رسالت، واگذاری ماده ۱۰۱ پروژه شرکت گاز، پارکینگ ایرانشهر، ملک مجاور دادسرای ناحیه دو سابق، گلستان جنوبی، روزنامه اطلاعات و ملک واقع در خیابان بهارستان به فروش رفته یا تهاتر شود؛ اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آن را حراج اموال تهران میدانند و خب با توجه به سابقه نامناسب برخی خصوصیسازیها و فروشها این نگرانی را به وجود میآورد که بعد از فروش این املاک روند از بین رفتن آن سرعت پیدا کند؛ اتفاقی که نگرانیها را درباره فروش چاپخانه همشهری بیشتر میکند. جالب اینجاست که فروش برخی از این املاک از جمله چاپخانه همشهری مخالفان جدی در شورای شهر داشت. فارس در گزارش خودش از جلسه روز گذشته شورای شهر، سخنان احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران را منتشر کرد که در مورد این موضوع گفت: بودجه سال ۹۸ کاملاً محقق شد و بخشی هم به آن اضافه کردیم. باید برای بودجه ۹۹ برنامههایی در نظر بگیریم تا مجبور نشویم که املاکی مانند چاپخانه همشهری که مدرنترین چاپخانه ایران است را بفروشیم. علاوه بر چاپ روزنامه همشهری در این چاپخانه، ۲۰ روزنامه دیگر نیز سفارشاتشان را به این چاپخانه میدهند و به نظرم فروش این مجموعه در شرایط فعلی به صلاح نیست. در حال حاضر داریم چوب حراج میگذاریم بر این ملک که وسعت کمی هم ندارد. من نمیتوانم این صغری و کبری چیدنها را با هم تطبیق دهم؛ چرا باید بهترین سرمایههایی را که دیگران برای ما گذاشتهاند، بفروشیم!؟ محسن هاشمی هم در پاسخ به مسجدجامعی گفت: اگر این املاک را نفروشیم باید بسازبفروش باشیم. ابراهیم امینی، نایبرییس شورای شهر تهران در ادامه گفت: مخالف فروش چاپخانه همشهری هستم چرا که این چاپخانه بزرگترین چاپخانه خاورمیانه محسوب میشود. شهرداری آنقدر املاک دارد که حتی آمارش را نمیدانیم؛ بنابراین باید آنها را بفروشیم. این چاپخانه برند است و نباید به راحتی اجازه فروش آن را بدهیم. با مخالفت برخی دیگر از اعضا، پیشنهاد حذف فروش این چاپخانه به رأی گذاشته شد که سرانجام با ۱۴ رأی مخالف به تصویب نرسید و فروش چاپخانه با قید شماره ۳ آن به تایید اعضای شورای شهر رسید. چاپخانه روزنامه همشهری ۱۸ مهر سال ۱۳۸۶ در در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج افتتاح شد. علی بشردانش، مدیرعامل شرکت توسعه چاپ همشهری در روز افتتاح این چاپخانه در توصیف آن گفته بود: مساحت زمین این چاپخانه ۲۴ هزار مترمربع است که البته پیش از احداث آن، بنای دیگری وجود داشت به نام سالن قدیم که حدود ۲۲۰۰ متر مربع مساحت داشت و ماشین قدیمی چاپ روزنامه همشهری هم آنجا کار میکرد. بنای سالن فعلی چاپخانه ۳۸۷۷ مترمربع است و با اینکه در حال حاضر سه ماشین چاپ در آنجا نصب و راهاندازی شده، سالن دیگری برای گسترش آن وجود دارد. در واقع حدود ۵۰۰۰ متر مربع فضای فیزیکی برای توسعه چاپخانه و مکانیزهکردن کامل آن در اختیار داریم. ۴۰۰۰ متر مربع زیرزمین را نیز برای قسمت مکانیکی و تعمیر ماشینها و بخشی را هم برای انبار درنظر گرفتهایم که امیدواریم در آینده این بخشها را راهاندازی کنیم. بخش اداری چاپخانه همشهری هم حدود ۱۳۰۰ متر مربع است. در این چاپخانه سه دستگاه ماشین میتسوبیشی قرار دارد که هر کدام از آنها توان تولید ۵۰ هزار نسخه رنگی از روزنامه را در یک ساعت دارد. ظرفیت کلی ما برای چاپ، ۱۵۰ هزار نسخه در ساعت است. با توجه به گذشت بیش ۱۳ سال از افتتاح این چاپخانه و توسعه آن در سالهای گذشته گفته میشود این چاپخانه مدرنترین و پیشرفتهترین چاپخانه خاورمیانه در نوع خودش است و مشخص نیست با فروش آن این سرمایههای ملی چه خواهند شد.
سینماپرس: یک مینیسریال تلویزیونی در رژیم اسرائیل با نام «تهران» ساخته میشود. این خبری بود که حدود سه ماه پیش منتشر شد و به کلیاتی درباره سریالی اکشن-کمدی که به موضوع نبرد اطلاعاتی موساد اسرائیل و سپاه پاسداران میپردازد، اشاره میکرد. حالا اما تولید این سریال مراحل پایانی خود را میگذراند و انتشار پشت صحنهای از این مراحل در تلویزیون رژیم اسرائیل، تلاش برای پررنگکردن اخبار این سریال را در شبکه کان ۱۱ اسرائیل نشان میدهد.
به گزارش سینماپرس، شاید جالبترین خبر مینیسریال «تهران»، جمعکردن گروهی قابل توجه در کنار هم باشد. یکی از دو نویسنده این مینیسریال، موشه زوندر است. کسی که «فائودا»، سریال پرمخاطب سال ۲۰۱۵ شبکه نتفلیکس را هم نویسندگی کرد و در آن داستان جنگ فلسطین ورژیم اسرائیل را روایت میکرد. در این سریال «دورون» فرمانده یک واحد مخفی از نیروهای ویژه اسرائیلی عملیاتی را در داخل خاک فلسطین برای یافتن و گرفتن «ابواحمد» مبارزی از حماس انجام میدادند؛ مبارزی که در طرف دیگر دیوار حائل، ۱۴۳ اسرائیلی را کشته و همچنان به جهاد ادامه میدهد. دانیل سیرکین، کارگردان این مینیسریال برای فیلم سال ۲۰۰۶ خود با عنوان «خارج از دید»، برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره داخلی اسرائیل شد. این کارگردان متولد مسکو، سریال تلویزیونی سال ۲۰۱۲ خود را به نام «گوردین سل» با موضوع دو جاسوس روسی ساخت که پس از سالها باید فرزند پسر خود را به روسیه تحویل دهند و بین خیانت به کشور و خانواده، یکی را انتخاب کنند. سریال «تهران» اما در گروه بازیگران هم چهرههای جالبی را به خدمت گرفته است. «نوید نگهبان»، بازیگر ایرانی-آمریکایی هالیوودی که فیلمهایی نظیر سنگسار ثریا، برادران، تکتیرانداز آمریکایی و آدمکش آمریکایی را در کارنامه دارد، در این فیلم به ایفای نقش میپردازد. شان توب، هنرپیشه یهودیالاصل ایرانی-آمریکایی دیگر با فیلمهایی چون پسران بد، تصادف (۲۰۰۴)، بادبادکباز و مرد آهنی، نیز یکی دیگر از بازیگران این سریال تلویزیونی شبکه اسرائیلی است. لیراز چرخی، خواننده و رقاص اسرائیلی هم در کنار این دو و سایر بازیگران سریال، در «تهران» نقش بازی میکند. داستان این سریال اما از ماموریت زن جوانی در قامت افسر تازهکار موساد آغاز میشود که در ۶ سالگی به اتفاق خانوادهاش به اسرائیل مهاجرت کرده و حالا در نخستین ماموریت خود برای سرویس جاسوسی اسرائیلی باید به تهران سفر کند. یکی از نکات این سریال بازسازی فضای شهری تهران در اسرائیل است؛ اتفاقی که با توجه به تفاوت فاحش و زیربنایی شهرسازی تهران با اسرائیل، معلوم نیست تا چه اندازه موفق از آب در آمده باشد. با این حال در بخشی از گزارش خبری شبکه کان ۱۱ تلویزیون اسرائیل درباره مراحل تولید این سریال، نوید نگهبان که در حال صحبت روی سقف یکی از آپارتمانها نشان داده میشود، درباره این مساله اظهار میکند: «این سبک سقفها همیشه من را یاد ایران میاندازند. این ماهوارهها و چیزهای دیگری که این بالاست، بچههای همسایهها که خصوصا در تابستان روی سقف میخوابیدند، من را یاد ایران میاندازند». شان توب، هنرپیشه دیگر نیز ضمن تمجید از فیلمنامه خوب این سریال دلایل تصمیمش برای حضور در آن را اینطور شرح میدهد: «دانیل کارگردانی بود که همیشه میخواستم با او کار کنم.» او در ادامه تصریح میکند: «شخصیتی که من در فیلم نقش او را بازی میکنم، رییس سپاه است؛ بنابراین او بخشی از حکومت است که همیشه چالشی با خودش دارد چون میخواهد همواره درستترین کار را انجام دهد اما بالاخره در زندگی زمانهایی هست که شما قوانین را میشکنید.» نوید نگهبان در ادامه توضیح میدهد: «تهران، یک تریلر جاسوسی است اما در اعماقش یک داستان عشقی را روایت میکند.» بخش دیگر این گزارش به فارسی حرف زدن بازیگران اسرائیلی میپردازد. مشاوران و معلمان فارسیزبان تلاش میکنند بازیگران عبریزبان را برای ایفای نقششان بهطور باورپذیرتر برای فارسیزبانها، توجیه کنند و تعلیم دهند. در میان آنها یک پسر جوان و یک خانم مسن ایرانیالاصل که به فارسی تسلط نسبتا بیشتری دارند، دیده میشوند. با این حال از شیوه تعلیمها معلوم است که بازیگران چندان قادر به گرفتن لهجه و لحن درست ادای جملات نیستند. یکی دیگر از بازیگران سریال سعی میکند به مخاطبان گزارش از جامعه ایرانی، دید دیگری ارائه دهد. او میگوید: «جوانان بسیاری در ایران زندگی میکنند که شجاع هستند و به خصوص اخیرا تظاهرات بیشتری دارند و کارهایی میکنند که شاید من حتی یک میلیون سال هم شجاعتش را نداشتم که یکی از آنها را تجربه کنم.» گزارش در ادامه بخشهایی از فیلمبرداری سریال را نشان میدهد تا منظور این بازیگر را از تظاهرات بهتر روشن کند. در یکی از خیابانها، چند جوان که جاسوس دختر اسرائیلی هم در پیشانی حرکت آنها حضور دارد، در حال تظاهرات، شعار سر میدهند. این سکانس البته دراماتیزهکردن اعتراف خطیر و بیپروایی است که در سالهای اخیر در کشور بسیار گفته میشد اما تکرار آن، از سوی برخی مخاطبان قابل پذیرش نبود. حالا گزارش پشت صحنه این سریال هم جاسوس جوانی را در حالی نشان میدهد که با روسری نیمی از صورتش را پوشانده و تلاش میکند جمعیتی را در تظاهرات هدایت کند. در ادامه این بازیگر برخلاف صحبتهای پیشینش، یکی از چالشهای ایران را تظاهرات میخواند و توضیح میدهد: «هنوز ترس زیادی در مردم ایران وجود دارد. ما بیرون از مرزهای ایران، در یک فیلم خیالی در حال فیلمبرداری از مبارزه مردم هستیم و باز هم میترسیم! ما میترسیم و آنان در واقعیتش هستند.» در ادامه این صحبتها بخش دیگری از پشت صحنه، دختری را نشان میدهد بر یک بلندی ایستاده و شال سفیدش را در دست گرفته است. پلانی که به موضوع کمپین موسوم به «دختران انقلاب» میپردازد که از سوی برخی عناصر ایرانی خارجنشین که روابط نیمهپنهانی با سیاستمداران اسرائیلی و آمریکایی داشتهاند. یکی دیگر از بازیگران روی این صحنهها توضیح میدهد: «این قصه هیچوقت گفته نشده است. بسیاری از غربیها تصویری دور از واقع از ایران دارند درحالی که این فیلم تصویری نشان میدهد که به ایران و چیزی که مردم میخواهند نزدیکتر است نسبت به چیزی که رسانهها بازتاب میدهند.» این گزارش سپس تصاویری از گزارش رسانههای آمریکایی و ایرانی نظیر کیهان نشان میدهد که دو سوی بازتاب اخبار این سریال هستند. این گزارش با تصویری از تابلوی نام یکی از خیابانهای شهر تهران تمام میشود که روی آن نوشته شده: «جاده شهید تیموری»! عبارت «جاده» و پسزمینه نامتناسب از ساختمانهای بیربط به فضای شهری تهران اما از همین حالا میتواند نشاندهنده تولید فیلمی تماما پروپاگاندا از ایران باشد که صرفا مصرف داخلی برای اسرائیل دارد. با این حال باید دید که با این حجم از صراحت درباره میزان مداخله در چالشهای سالهای اخیر کشور، این مینیسریال چه بازتابهایی در ایران خواهد داشت.
سینماپرس: با توجه به استمرار شیوع بیماری کرونا و لزوم توجه به مراقبتهای بهداشتی و پزشکی، اخبار ضد و نقیضی درباره تعطیلی سینماهای کشور در فضای مجازی منتشر میشود. برخی از این اخبار از تعطیلی سینماها تا ۲۰ فروردین نیز خبر دادهاند.
به گزارش سینماپرس، محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در این خصوص گفت: همه این اخبار مطالبی است که در فضای غیررسمی رسانهها منتشر میشود و غیر قابل اعتماد است. منبع رسمی اعلام تعطیلی سینماهای کشور سازمان سینمایی کشور و شورای صنفی نمایش است.
همانطور که دفتر ریاست جمهوری گفته است منبع اصلی تمام اخبار درباره بیماری کرونا و تصمیماتی که درباره آن گرفته میشود تنها از طریق ستاد مقابله با کرونا باید اعلام شود و ما هم منتظر کسب تکلیف از این ستادیم.
وی در ادامه بیان کرد که البته احتمال تعطیلی سینماهای کشور تا آخر اسفند وجود دارد اما خبر رسمی این موضوع را ستاد مقابله با کرونا تا شنبه عصر باید اعلام کند.
سینماپرس: فیلم کوتاه «تروما» به کارگردانی حسام دهقانی به بخش مسابقۀ فیلمهای کوتاه بیستودومین فستیوال بینالمللی «DetectiveFest» روسیه راه یافت.
به گزارش سینماپرس، این رویداد سینمایی که از تاریخ بیستم تا بیست و پنجم آوریل (۱ تا ۶ اردیبهشت) برگزار میشود، فیلم «تروما» برای کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره با آثاری از بلژیک، اسپانیا، آمریکا و ایتالیا به رقابت خواهد پرداخت.
تروما یک اصطلاح پزشکی است به معنی آسیب داخلی (فیزیکی یا روحی) بر اثر ضربه یا شوک عامل خارجی. حسام دهقانی فیلمنامۀ تروما را با الهام از یک پروندۀ جنایی واقعی که چندی پیش در خیابان های تهران اتفاق افتاد نوشته و زهره نعیمی و علیرضا مهران بازیگران اصلی آن هستند. این فیلم ماه گذشته در بخش مسابقۀ فستیوال Salto (اروگوئه) حضور داشت و زهره نعیمی نامزد دریافت جایزۀ بهترین بازیگر زن شده بود.
داستان فیلم دربارۀ دختری است که در خیابان مورد حملۀ مرد موتورسواری قرار می گیرد و…
عوامل ساخت فیلم کوتاه «تروما» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: حسام دهقانی، مدیر تولید: علی رحیم زاده، مدیر فیلمبرداری: شهریار کاووسی، صدابردار: مهران بهروزی نیا، موسیقی متن: بابک نصیری خواه، تدوین: حسام دهقانی، طراح گریم: داریوش صالحیان، طراح صحنه و لباس: فرهاد نصرتی، طراح بدلکاری: امیر بدری، رنگ آمیزی فیلم: امیرحسین فطوره چیان، برنا جمشیدی (استودیو ضدنور)، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: محمد فراهانی، گروه کارگردانی: مرجان افشین منش، سبحان خردمند، پارسا زاهدی، دستیاران تصویر: آبتین جمشیدپور، نورالدین جعفری، بهنام عطایی، دستیار گریم: فرزانه اسماعیلی، مدیر تدارکات: علی محمدی، سینه موبیل: علی مهری، برق: کریم جهانبخش، گروه بدلکاری: افشین عراقی، علی طالبی، مجری طرح: حمید ناصری مقدم، احسان گرایلی، حمید نبی زاده، تهیهکننده: گروه هنری جادوی پارس.
سینماپرس: تصویربرداری فصل دوم مجموعه «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیهکنندگی مهدی فرجی همچنان در تهران ادامه دارد.
به گزارش سینماپرس، با توجه به لزوم ادامه فیلمبرداری سریالهای مناسبتی تلویزیون، به منظور پیشگیری و کنترل ویروس کرونا، گروه پزشکی در پشت صحنه سریال «نون خ» حاضر شد و بازیگران و دیگر عوامل این سریال را معاینه کرد.
گروه سازنده این مجموعه با رعایت بهداشت و ضدعفونی محیط تصویربرداری به کار خود در تهران ادامه میدهند.
تاکنون حدود ۷۰ درصد این سریال شبکه یک ضبط شده است و همزمان تدوین و صداگذاری سریال در حال انجام است.
سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، شقایق دهقان، سیروس میمنت، پاشا جمالی، هدیه بازوند، ندا قاسمی میرطاهر مظلومی و مجید یاسر از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
سینماپرس: دو شخصیت اصلی سریال یعنی هاشم و سهراب تلاش میکنند در سنین ۱۸ سالگی ازدواج کنند. سنی که معمولا فرقهای سیاسی سعی دارد آنرا کودک همسری جلوه دهد.
به گزارش سینماپرس، با عرضه سریالهای نازل در شبکه نمایش خانگی، پلت فرمهای نمایشی اعم از IPTV و VOD های که از حیث فرم و ساختار از نمونههای استانبولی کپی شدهاند، رقابت محسوسی میان ساخت سریال در سیما و شبکه نمایش خانگی شکل گرفته است. اما در این رقابت تولیدات شبکه نمایش خانگی در عرصهای بدون نظارت کافی، از تولیدات سیما در چهارچوب کاملا هدفمند و نظارت شدهای عقب خواهند ماند.
سریال «از سرنوشت» که پخش آن از شبکه دوم سیما دردیماه آغاز شد و فصل دوم آن اخیرا به پایان رسید، علی رغم همزمانی با برخی وقایع سیاسی – اجتماعی، اثر بسیار موفقی بود. این موفقیت را از چند زاویه میتوان بررسی کرد.
نکته مهم این است که با وجود سریالهای متنوعی که در شبکه نمایش خانگی توزیع میشود، سریال «از سرنوشت» مورد توجه شبکههای فارسی زبان که عنوان قارچی را یدک میکشند، قرار گرفت.
شبکههای قارچی به شبکههای فارسی زبانی خارج از کشور اطلاق میشود که هیچ محتوایی را برای ارائه و تولید ندارند و تنها فعالیتشان، پخش تولیدات داخل کشور و آثار خارجی است که در VOD ها و پلتفرمهای نمایشی دوبله و توزیع میشوند. بیش از چندین شبکه قارچی ماهوارهای در رویکردی مشابه اقدام به پخش سریال «از سرنوشت» کردند و در پلتفرم فارسی زبانان خارج از کشور، GLWIZ علاقهمندان فراوانی داشت.
هموطنان خارج از کشور که تولیدات نمایشی سیما را عمدتا از طریق سامانه اشتراک گذاری یوتیوب دنبال میکنند. با توجه به انتشار آمار بازدید در این درگاه، میتوان میل و رغبت مخاطبان را به محتوای سریالهای سیما با دقت بیشتری ارزیابی و بررسی کرد.
در یک درگاه یوتیوب که به صورت معمول سریالهای ایرانی را بارگذاری میکند قسمت اول سریال «از سرنوشت» ۲۵۹ هزار مخاطب داشت، در صورتیکه سریال خوش ساخت و پرهیاهوی «وارش» که خیل گستردهای از رسانههای به ارزیابیهای فنی و هنری آن پرداختند، در همین درگاه پر مخاطب سریالهای ایرانی میزان بازدید آن از ۶۰ هزار بازدید عبور نکرد.
اما مرکز نظرسنجی صدا و سیما در موارد سیاسی مثل انتخابات بسیار دقیق و ریزبینانه عمل میکند. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در خصوص پرمخاطبترین سریالهای تلویزیون، سریال سرگذشت شبکه یک سیما با ۲۰٫۸ درصد و از سرنوشت شبکه دو با ۱۹٫۶ درصد در صدر پرمخاطبترین مجموعههای نمایشی سیما قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بر اساس این نظرسنجی بیش از ۴۰ درصد مردم حداقل بیننده یکی از سریالهای جدید «سرگذشت» شبکه یک، «از سرنوشت» شبکه دو، «هشدار برای کبری ۱۱» شبکه پنج و «ملکاوان» شبکه آیفیلم بودهاند. براین اساس بعد از سرگذشت و از سرنوشت شبکههای یک و دو، «هشدار برای کبری ۱۱» شبکه پنج با ۱۳٫۵ درصد و «ملکاوان» شبکه آیفیلم با ۱۱٫۹ درصد در رتبههای سوم و چهارم قرار گرفتند. همچنین در میان ۲۳ سریال تکراری که از شبکههای مختلف سیما نمایش داده شده است سریال ایرانی پرستاران از شبکه آیفیلم با ۶٫۴ درصد در صدر سریالهای تکراری قرار گرفت.
اما با استناد به مستندات دیگری میتوان اذعان داشت که سریال «از سرنوشت» مخاطبان بیشتری نسبت به سریال «سرگذشت» داشته است. بر اساس میزان بازدید سایت مرجع تلویبیون و آمار بازدید در سایت یوتیوب میتوان به آمار موشکافانهتری رسید.
قسمت بیست و پنجم سریال «از سرنوشت» که همزمان با قسمت فصل دوم سریال «سرگذشت» پخش میشود را میتوان از زاویه میزان بازدید مخاطبان مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.
میزان بازدید سریال از سرنوشت در سایت تلویبیون فردای پس از پخش همزمان نزدیک به ۳۳ هزار بازدید است و سریال سرگذشت علی رغم اینکه اثر فاخری محسوب میشود ۱۵۰۰ بازدید نداشته است و این آمار تطبیقی را میتوان در درگاههای یوتیوب تصدیق کرد.
اما چرا یک سریال جوانانه آنهم از شبکه دوم سیما که همچنان شبکه درجه دومی باقی مانده با اقبال مخاطبان داخل و خارج از کشور مواجه میشود؟ چرا سریالی که هیچ سلبریتی و چهره مشهوری در متن آن وجود ندارد، به استناد آمار منتشر شده در فضای مجازی سریال پر مخاطبی است؟
یکی از اساسیترین معضلات مجموعههای تلویزیونی در داخل و خارج از صدا و سیما فیلمنامه است. نکته مهم این است که سفارش نگارش و ساخت فیلمنامه به فرد داده میشود و موج فردگرایی در سازو کار تولید منجر به خروجیهای بدون مخاطب میشود. اما در ساختار تولید این فیلمنامه سه فیلمنامه نویس سارا خسروآبادی، محمد محمود سلطانی و روحالله صدیقی آنرا بر عهده دارند و دو کارگردان علیرضا بذرافشان و محمدرضا خردمندان به صورت متوالی سریال را کارگردانی کردهاند. به هر حال از روی تیتراژ هر دو دو فصل میتوان حدس زد که فرآیند تولید در این سریال به صورت جمعی و حرفهای رخ داده است. نکته مهم این است چنین روندی در سریالهای تلویزیونی کمتر اتفاق رخ میدهد.
اما عادت رایج دوم در تولیدات نمایشی برای جذب مخاطب استفاده از چهرههای مشهور و همان سلبریتیهاست. این سریال چهرههای شاخص فراوانی را در خود جای داده است، اما چهرههای مشهور در این سریال نقشهای مکمل را بر عهده دارند و نقشهای محوری را در فصل اول سریال دو بازیگر کودک راستین عزیزی پوردر نقش سهراب، امیررضا فرامرزی در نقش هاشم بر عهده دارند. علاوه بر آن حسین شریفی (بازیگر فیلم ۲۱ روز بعد – خردمندان) در فصل اول نقش بسیار خوبی را در سریال ایفا میکند که تبدیل به نقطه سریال میشود اما متاسفانه پس از یکی دو قسمت به دلیل اینکه او یک نقش منفی را ایفا میکند لهجه جنوبی بسیار شیرین او را دوبله کردند که بخشی از جذابیتهای شریفی عملا از دست رفت.
در قسمت دوم نیز کیسان دیباج و دارا حیایی نقشهای سهراب و هاشم ایفا میکنند و نکته جالب اینجاست که شاخصههای رفتاری هاشم و سهراب انطباق دراماتیک و نسبتی معقولانه نسبت به فصل اول دارد. دارا حیایی تیپ همواره ثابت امین حیایی را با لهجه لمپنی داش مشتی به عنوان ابزاری ظاهرا تکراری استفاده میکند، اما استفاده از کلیشه پدرش او را در این سریال محبوب میکند. استفاده از ابزاریهای گفتاری و کلیشهای را میتوان به عنوان نقد بازیگری دارا حیایی مطرح کرد، اما وقتی مورد اقبال عمومی قرار میگیرد و در صفحات مجازی هوادارانی برای خودش پیدا میکند، نمیتوان به استفاده از الگوهای پدرش خرده گرفت. به هر حال هاشم در فصل اول و دوم یکی از شخصیتهای محبوب سریال است.
در جریان ساخت مجموعههای نمایشی حضور چهرههای مشهور در یک سریال الزاما نمیتوانند برای آن مخاطبی جذب کند. نکته مهمتر این است که فیلمنامه این سریال علاوه بر جذابیتهای مخاطبپسندانه و روایتی متفاوت با قصههای مرسوم تلویزیونی، چهرههای نسبتا مشهور اما متوسطی مثل لیلا بلوکات و پوریا پورسرخ را در حاشیه روایت قرار میدهد و هنرمندان واقعیتری مثل حبیب دهقان نسب و علیرضا استادی و علیرضا آرا در این مجموعه چهرههای اثر گذارتری هستند. در چنین شرایطی بازیگرانی مثل آرا، استادی و دهقان نسب پیشکسوت، از سلبریتیهایی نظیر پورسرخ و بلوکات عیار نمایشی سریال را میتوانند افزایش دهند.
اما از گزارههای استراتژیکی در متن سریال وجود دارد که با مشی کلیشهای و رایج سیما بسیار متفاوت است. دو جوان و کاراکترهای محوری سریال در دوره تحریمهای اول (سال ۹۱) بنای پویش اجتماعی خود را بر مبارزه بر تحریم و تولید داخلی میگذارند. در شرایطی که اغلب سریالهای تلویزیونی راهبرد کلان نظام جمهوری اسلامی را نادیده میگیرند و صرفا به یک خطی نمایش عشق از قجر تا حجر بسنده میکنند، در فضای باور پذیری مبارزه با تحریم و تلاش بر گسترش اقتصاد مقاومتی با ظرافت خاصی در متن رویدادهای سریال گنجانده شده و این محتوای غنی شعارگونه و گل درشت نیست. از این حیث امتیازات استراتژیک بیشتری به این سریال تعلق میگیرد، چون روال نمایشی آن با مجموعههای کلیشهای و عاشقانه رایج بسیار متفاوت است.
نکته مهم تلاش این دو جوان فیلم برای درآمدزایی، تحصیل و همزمان ازدواج است. دو شخصیت اصلی سریال یعنی هاشم و سهراب تلاش میکنند در سنین ۱۸ سالگی ازدواج کنند. سنی که معمولا فرقهای سیاسی سعی دارد آنرا کودک همسری جلوه دهد و در دامنه لحظات عاشقانه سریال، ازدواج در سنین بسیار کم شخصیتهای اصلی حس سمپاتیکی را ایجاد میکند. این سر فصلهای نمایشی در مجموعههای متنوع سیما اگر گسترش یابند ناهنجاری اجتماعی کلانی به تدریج مرتفع میشود.
قهرمانانی که در فیلمهای و سریالهای ایرانی برای ازدواج تلاش میکنند معمولا بالای سی سال هستند که با توجه این الگو کارکرد اجتماعی مطلوبی نخواهد داشت. سریال «از سرنوشت» الگوهای اجتماعی، اقتصادی راهبردی بزرگان در متن خود جای داده و امید میرود که این رویه مطلوب اجتماعی در فصل سوم سریال حفظ شود.
سینماپرس: شبکه ایرانکالا برای ایام نووز گفتوگوهای جذاب و دیدنی را با اجرای بازیگر سینما و تلویزیون تدارک دیده است و به زودی از سری دوم مسابقه “ایرونیجات” نیز رونمایی میکند.
به گزارش سینماپرس، شبکه ایرانکالا یکی از شبکههای تلویزیونی است که از روز اول اسفندماه سال ۱۳۹۵ پخش آنونسهای برنامههای خود را در فرستندههای سوم سراسر کشور، به عنوان شبکه ۲۸ آغاز کرد. مدیریت این شبکه را اردشیر زابلیزاده از مدیران صداوسیما برعهده دارد. این شبکه در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۹۶ به طور رسمی افتتاح شد.
این شبکه به دنبال انحلال شبکه تلویزیونی بازار، با تغییر نام شبکه از بازار به ایرانکالا، از ۵ اسفندماه پخش آزمایشی برنامههای خود را با ۴ ساعت برنامه در روز با ۴ نوبت بازپخش از ساعت ۷ تا ۱۲ آغاز کرد. این شبکه به صورت ۲۴ ساعته برنامه پخش میکند. برنامههای تأمینی و حمایتی از صنایع کوچک و متوسط مانند “ما حمایت میکنیم”، “نگاه دوربین”، “خبر آگهی”، “چی چی کالا”، “بارکد”، “پایش پلاس”، “انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی”، “تریبون”، “سلاطین کسب و کار”، “پول کجاست” از جمله برنامههایی است که از این شبکه پخش میشوند.
مهمترین هدف شبکه ایرانکالا حمایت از صنایع کوچک و متوسط و مصداق کامل تحقق شعار سال یعنی “حمایت از کالای ایرانی” است. اردشیر زابلیزاده رئیس شبکه ایران کالا که پیش از این تجربه مدیریت شبکه خبر را در کارنامه خود دارد با اشاره به رویکردهای این شبکه در سال ۱۳۹۷ و سیاستگذاریهایی که قرار است در قبال صنایع کوچک اعمال شود، میگوید: تلاش ما بر این است که برنامههایی را در ایران کالا تولید کنیم که برای مخاطبانمان جذاب هم باشند تا برنامههای این شبکه را پیگیری کنند.
این روزها شبکه ایرانکالا ویژه برنامههایی را روی آنتن برده و میبرد؛ همزمان با آغاز موج ابتلا به ویروس کرونا و نیاز هموطنان به ماسک و لوازم بهداشتی، این شبکه تلویزیونی به منظور آرام سازی فضای جامعه و اطلاعرسانی از میزان تولید این محصولات توسط تولیدکنندگان داخلی، با برقراری ارتباط زنده تصویری از نقاط مختلف کشور، روزانه به طور میانگین ۲ کارخانه تولید محصولات بهداشتی را معرفی نموده و مدیرعامل کارخانه نیز گزارشی را از میزان تولید این محصولات به اطلاع مخاطبان این شبکه می رساند. در همین زمینه نیز تاکنون ۳ کارخانه که تا پیش از این تعطیل شده و به خاطر نیاز به محصولات بهداشتی مجدداً آغاز به کار کرده است در این برنامه معرفی شدهاند.
همچنین طبق هماهنگی به عمل آمده با سازمان تعزیرات حکومتی و در راستای مبارزه با احتکار محصولات مورد نیاز مردم، در هنگام بازرسی مامورین این سازمان از انبارها، دوربین شبکه ایران کالا نیز در محل حاضر شده و به صورت زنده این فعالیتها را به سمع و نظر مخاطبان میرساند. تاکنون بازرسی و کشف محموله های قاچاق شده در ۶ انبار توسط شبکه ایران کالا به صورت مستقیم پوشش تلویزیونی داده شده است.
عید نوروز و فرش قرمز احمد نجفی
شبکه ایرانکالا برای عید نوروز هم برنامه دارد که احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون با صاحبان نشانهای تجاری مطرح و موفق کشور با شعار «فرشی قرمز در بازار بزرگ ایران برای شما تولید کنندگان ایرانی پهن کردهایم»، گفتوگوهای جذاب و تماشایی کرده است. این برنامه در بازار بزرگ ایران درحال ضبط است؛ در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقهای تولید و در ایام نوروز از شبکه ایران کالا پخش خواهد شد. در این برنامه به هریک از میهمانان در برنامه یک تندیس یادبود و همچنین تولید و پخش یک تیزر تبلیغاتی رایگان اهداء خواهد شد.
تولید سری جدید مسابقه “ایرونیجات”
در مسابقه “ایرونیجات” رقابت بر سر حدسزدن قیمت کالاهای مختلف تولید ایران است و شاید بتوان گفت رقابتی است برای درست خرید کردن. کالاهایی در مقابل شرکتکنندگان قرار میگیرد و کسی که آن را به قیمت بهتر و پایینتر بخرد، برنده است. حدسزدن درست قیمت کالاها در هر بخش باعث صعود شرکتکننده به مرحله بعد شده و جوایز بیشتری را نصیب او خواهد کرد.
سری اول مسابقه “ایرونیجات” در ۲۶ قسمت از شبکه ایران کالا پخش گردید و نزدیک به ۳۰۰ قلم کالای ایرانی اعم از خودرو، یخچال، تلویزیون، فرش، گاز، مایکروفر، آب میوه گیری، شمش طلا و… به برندگان اهداء شد.
هم اکنون مراحل پیش تولید سری جدید مسابقه به کارگردانی رضا مهرانفر آغاز شده و اجرای آن نیز برعهده سام نوری بازیگر سینما و تلویزیون خواهد بود. علاقهمندان به حضور در سری جدید مسابقه ایرونی جات می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این برنامه به نشانی www.iroonijat.ir به صورت انفرادی و یا گروهی (تولیدکنندگان، شرکت ها و سازمان ها) اقدام به ثبت نام کنند.
کلیه جوایز و محصولات در این مسابقه کاملاً ایرانی بوده و تولیدکنندگانی که تمایل دارند محصولات خود را به شرکت کنندگان در مسابقه اهداء کنند میتوانند با مراجعه با پایگاه اطلاع رسانی برنامه آمادگی خود را در این زمینه اعلام کنند.
سری جدید مسابقه “ایرونیجات” در ۲۶ قسمت ۶۰ دقیقهای تولید خواهد شد و پخش آن نیز به زودی از شبکه ایران کالا آغاز میشود.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده داد در روزهای خانهنشینی برای عبور از بحران کرونا، هر روز یک فیلم جدید به شبکه نمایش خانگی میآید.
به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب شخصی خود در توییتر برخی برنامههای سازمان سینمایی برای ایام خانهنشینی مردم در مواجهه با ویروس کرونا را منتشر کرد.
وی نوشت: «برخی از برنامههای سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای روزهای در خانه ماندن:
۱. «هر روز یک فیلم» اضافه شدن روزانه یک فیلم جدید به شبکه خانگی.
۲. ارایه تسهیلات برای بازدیدکنندگان سامانههای برخط ویدیویی
۳. حمایت از فیلمسازان جوان در موضوعات کرونایی و عرضه در فضای مجازی»