X

بایگانی اسفند 20, 1398

دفتر سینمایی

بررسی حضور جهانی سینمای ایران در رادیو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حضور جهانی سینمای ایران امشب توسط محمود گبرلو در رادیو نمایش بررسی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محمد اسماعیل پور تهیه کننده «نمای نقره ای» درباره برنامه امشب گفت:در برنامه امشب انتظارات دولت از سینماگران، عملکرد حضور جهانی سینمای ایران در سال نود و هشت و افق آینده بنیاد فارابی با حضور  علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، تحلیل و بررسی می شود. 

«نمای نقره‌ای» به تهیه‌کنندگی محمد اسماعیل پور و با اجرای محمود گبرلو امشب نوزدهم اسفند ماه ساعت ۲۱ به صورت زنده از رادیو نمایش پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عبور همدلانه از بحرانی که تمام می‌شود/ تولید اثر در فضای مجازی


عبور همدلانه از بحرانی که تمام می‌شود/ تولید اثر در فضای مجازی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمنامه‌ مصور «انگل» رمان گرافیکی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استوری بوردهای فیلم «انگل» ساخته بونگ جون هو به زودی در قالب رمان گرافیکی منتشر می‌شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از انترتینمنت ویکلی، هواداران فیلم برنده جایزه اسکار «انگل» به زودی می‌توانند با جزییات بیشتری از این پروژه در قالبی متفاوت آشنا بشوند.

بونگ جون هو کارگردان این فیلم کره‌ای به خاطر استوری بورد یا فیلمنامه‌های مصور دقیق خود شناخته شده است. این استوی بوردها اغلب به بازیگران نشان می‌دهند دقیقاً کجا بایستند یا چطور حرکت کنند تا با بینش کارگردان هم‌راستا باشند.

به زودی خانه نشر گرند سنترال پابلیشینگ فیلمنامه‌های مصور بونگ جون هو برای «انگل» را در قالب یک رمان گرافیکی منتشر می‌کند.

این استوری بوردها مانند این هستند که بونگ کمیک بوک خودش را نوشته و طراحی کرده و بعد آن را تبدیل به فیلم کرده باشد.

کتاب فیلمنامه‌های مصور «انگل» که قبلاً در کره جنوبی منتشر شده، ۳۰۴ صفحه است و تمام صحنه‌های فیلم را طوری به تصویر می‌کشد که بونگ خودش آنها را کشیده بود. این کتاب همچنین شامل توضیحاتی از بونگ درباره نحوه ساخت فیلم و پروسه خلاقانه او می‌شود.

وس میلر ویراستار ارشدی که حقوق رمان گرافیکی را برای گرند سنترال پابلیشینگ خریداری کرد، گفت: طراحی‌های کارگردان بونگ در قدرت روشن‌گرانه نویسندگی و کارگردانی او سهیم هستند و باعث می‌شوند رمان گرافیکی «انگل» تبدیل به مطالعه‌ای جذاب و زیبا و نگاهی حیرت‌انگیز به پشت صحنه یکی از بهترین فیلم‌های سال بشود.

وی او اضافه کرد: «نتیجه آن، راهی کاملاً جدید برای تجربه کردن ظرافت‌ها و سورپرایزهایی است که داستان عمیقاً احساسی و ژانرشکن بونگ در خود دارد.

«انگل» داستانی درباره تضادهای طبقاتی در کره جنوبی است و نشان می‌دهد که یک خانواده فقیر چطور سعی می‌کند خودش را وارد خانوار یک خانواده ثروتمند بکند. با وجود اینکه فیلم کاملاً در فرهنگ کره جنوبی نهادینه است، توانسته با بینندگان سراسر جهان ارتباط برقرار کند.

فیلم «انگل» سال گذشته برنده جایزه نخل طلای فستیوال فیلم کن شد و بعد از آن چهار جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم سال، بهترین کارگردان، بهترین فیلم بین‌المللی و بهترین فیلمنامه اوریجینال را از آن خود کرد.

«انگل: یک رمان گرافیکی از فیلمنامه‌های مصور» روز نوزدهم ماه مه، یعنی کمی بیش از یک ماه بعد از اینکه فیلم در سرویس استریمینگ هولو پخش شد، منتشر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بحران «کرونا» درد مشترک همه سینماگران است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش باباییان تهیه‌کننده سینما عنوان کرد که هرچند ویروس «کرونا» شیوع پیدا کرده است اما نباید امیدمان را از دست بدهیم و باید با عزم ملی با این ویروس مبارزه کنیم.

به گزارش سینماپرس، داریوش باباییان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تبسم تلخ» به کارگردانی سیدمحمدرضا ممتاز، که به تازگی پروانه نمایش دریافت کرده است، در گفتگو با مهر درباره اکران عمومی این فیلم گفت: با توجه به اینکه «تبسم تلخ» یک فیلم کمدی- اجتماعی است فکر می‌کنم خرداد یا تیرماه سال آینده زمان مناسبی برای اکران این اثر باشد و مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند چراکه «تبسم تلخ» فیلمی برای خانواده‌هاست.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌هایش عنوان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع بیماری کرونا در حال حاضر دست نگه داشته‌ایم و در خانه مانده‌ایم چرا که در یک گروه فیلمسازی حداقل ۳۰، ۴۰ نفر فعالیت می‌کنند و باید در شرایط فعلی از تجمع پرهیز کنیم به هر حال سلامتی گروه فیلمسازی و جامعه مهمتر از هر اقدامی است.

باباییان در بخش دیگر از صحبت‌هایش اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی فکر نمی‌کنم سینماها به این زودی‌ها باز شوند یا دست کم در صورت بازگشایی سینماها ضمن رعایت موارد بهداشتی و پاکسازی سطوح مختلف سینما باید در هر ردیف از سالن سینما تنها یک نفر بنشیند تا این بیماری شیوع بیشتری پیدا نکند! البته در شرایط کنونی فکر نمی‌کنم نه سینماگران و نه سینماداران خواهان بازگشایی سینماها باشند.

این تهیه‌کننده سینما اظهار کرد: هرچند طبق برخی گفته‌ها، این بیماری تا اردیبهشت ماه ادامه دارد ولی نباید امیدمان را از دست بدهیم. باید با عزم ملی با این بیماری مبارزه کنیم و آن را شکست بدهیم. من می‌دانم که بالاخره از این شرایط هم عبور می‌کنیم.

باباییان در پایان با اشاره به فیلم‌های اکران شده در این بازه زمانی توضیح داد: نباید فکر کنیم که این اتفاق تنها برای برخی از فیلم‌ها رخ داده است بلکه باید بدانیم که این درد همه ماست چون فیلم همه ما می‌توانست دچار این مشکل شود، بنابراین فکر می‌کنم باید هفته‌های جبرانی برای این آثار در نظر گرفته شود. برای مثال هر چند فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف۲؛ ارتش سری» فروش خوبی در افتتاحیه داشت ولی این فیلم تنها ۳ روز اکران داشت. بنابراین روا نیست که با این فیلم‌ها بعد از مرتفع شدن این بحران هم رفتار خوبی صورت نگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تماشای محصولات «عماریار» رایگان شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تماشای محصولات داستانی و مستند «عماریار» از ولادت امام علی (ع) تا ۲۹ اسفند رایگان شد.

به گزارش سینماپرس، تماشای محصولات داستانی و مستند «عماریار» به دلیل شیوع ویروس کرونا، از ولادت امام علی (ع) تا ۲۹ اسفند رایگان شد.

از جمله این آثار که مخاطبان می‌توانند آنها را از طریق سایت «عماریار» تماشا کنند می‌توان به «عابدان کهنز»، «تهران دمشق»، «ارثیه پدری»، «امیدی ه»، «قائم مقام» و … اشاره کرد.

این محصولات «عماریار» با شعار «با خانواده فیلم ببینیم» از روز یکشنبه ۱۸ اسفندماه به مناسبت ولادت باسعادت حضرت امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام آغاز شده است و تا روز ۲۹ اسفند ادامه دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند محصولات داستانی و مستند مورد علاقه خود را با کد اشتراک ammaryar۹۸ به صورت رایگان در سایت «عماریار» به نشانی ammaryar.ir تماشا کنند.

«عماریار» مرجع عرضه تولیدات صوتی و تصویری جبهه فرهنگی انقلاب است که با شعار «با خانواده فیلم ببینید» درصدد انتشار و عرضه محتوای سالم از فیلم‌های مستند در وهله اول و فیلم‌های سینمایی و پویانمایی و فیلم‌های کوتاه، نماهنگ از تولیدات داخل و خارج کشور در وهله دوم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساعت پخش سریال‌های نوروزی شبکه‌های مختلف سیما +جزئیاتی از داستان و اسامی بازیگران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مخاطبان سیمای نوروزی در کنداکتور شبانه تلویزیون می‌توانند شاهد پخش چهار مجموعه طنز باشند که از ساعت ۲۰:۳۰ به ترتیب روی آنتن می‌روند.

به گزارش سینماپرس، سریال‌های نوروزی شبکه‌های تلویزیونی همچنان روزهای پرفشاری را درحال سپری هستند تا حدود ۱۰ روز دیگر به آنتن سیما برسند.

«پایتخت ۶»، «کامیون» و «دوپینگ» به اضافه مجموعه درحال پخش «میان بر»، سریال‌هایی هستند که از چندماه گذشته و برخی همین اسفندماه جلوی دوربین رفته‌اند تا کنداکتور عیدانه تلویزیون دوباره رنگ بوی قصه‌های طنز و با نشاطی را در روزهای آینده به خود بگیرد.

گروه تولید و عوامل سریال‌ها حتی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع بیماری کرونا دست از کار نکشیده‌اند و با حضور کادر پزشکی که در کنارشان می‌بینند با خیالی آسوده‌تر در لوکیشن‌های مختلف تهران مشغول ضبط هستند.

سریال پایتخت

سیروس مقدم بالاخره بعد از چند ماه کار کردن در مناطقی از شمال از جمله شیرگاه مازندران و تصویربرداری ۹۰ درصد از این سریال پرمخاطب، «پایتخت» را به تازگی به شهر تهران آورده است تا ۱۰ درصد باقی مانده را در لوکیشن‌های داخلی و خارجی جلوی دوربین ببرد. هم‌اکنون گروه اصلی بازیگران «پایتخت ۶» در تهران مشغول کار هستند.

فصل ششم «پایتخت» ۱۵ قسمت خواهد داشت و چنانکه از تیزر و تصاویر آن مشخص است، با ماجراهای متفاوت و نقش‌پردازی خاصی برای کارکترها ادامه می‌یابد. محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، مهران احمدی، هومن حاجی عبداللهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، سارا و نیکا فرقانی، عطیه جاوید، سلمان خطی، ابوالفضل رجبی و غلامعلی رضایی بازیگران اصلی آن هستند.

«پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم طبق کنداکتور شبانه شبکه یک سیما ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن می‌رود.

سریال کامیون

«کامیون» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی، سریال نوروزری شبکه دو سیماست. سریال با حضور چهره‌هایی همچون مهدی هاشمی و لعیا زنگنه که داستانش را شهاب عباسی بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته است.

این مجموعه طنز درباره یک پیشکسوت فوتبال است که مدتی روی کامیون باربری کار می‌کند و پس از آشنایی با سه دانشجو که صاحب‌خانه به دلیل مشکلاتی اثاثیه‌شان را به خیابان ریخته است، درگیر ماجراهایی می‌شود.

جهانبخش سلطانی، بیتا سحرخیز، نادر سلیمانی، سپند امیرسلیمانی، شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، گیتی قاسمی، شیوا خسرومهر، خشایار راد، فرهاد بشارتی، زهره فکور صبور و امید روحانی دیگر بازیگران این سریال هستند.

«کامیون» هم‌اکنون به روزهای پایانی تصویربرداری خود نزدیک می‌شود و بیش از ۹۰ درصد از آن به تولید رسیده است. این سریال با تیتراژی از گروه موسیقی ماکان‌بند در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقه‌ای تولید می‌شود و از ابتدا تا پایان فروردین ۹۹ پخش خواهد شد. این سریال ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه از شبکه دو سیما روانه آنتن خواهد شد.

سریال کامیون

«دوپینگ» بعد از کلی اما و اگر بالاخره به عنوان سریال شبکه سه معرفی شده است هرچند که همچنان تصاویر و خبری رسمی درباره آن دیده نمی‌شود. «دوپینگ» را رضا مقصودی با تهیه‌کنندگی سیدامیر پروین‌حسینی چندی قبل کلید زده و روزهای پر تب و تابی را برای رسیدن به آنتن سپری می‌کنند.

«دوپینگ» هم داستانی کمدی دارد که محمد بحرانی، نیما شعبان‌نژاد، شبنم مقدمی و الناز حبیبی از جمله بازیگران آن هستند.  این سریال را در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه ببینید.

سریال میان بر

شبکه پنج سیما در ایام نوروز مجموعه درحال پخش «میان بُر» را ادامه خواهد داد. «میان بُر» به کارگردانی یزدان فتوحی و امیر نوری در قالب داستان‌هایی که برای چند خانواده ساکن در یک آپارتمان رخ می‌دهد روایت خواهد شد. محور اصلی مجموعه، انتخاب صحیح در موضوعات مختلف و مراحل گوناگون زندگی از جمله انتخاب همسر، انتخاب شغل و همچنین انتخابات سیاسی است.

غلامرضا نیکخواه، کمند امیر سلیمانی، محمود جعفری، سیاوش رچاغی‌پور، شهین تسلیمی، جمید نیک نبرد، آرش نوذری و اشکان اشتیاق بازیگران این مجموعه هستند.

قرار است «میان بُر» از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ٢٣ از شبکه ۵ سیما و با یک روز تاخیراز یکشنبه از شبکه شما پخش شود.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هزاردستان» در آی‌فیلم عربی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آی‌فیلم سریال «هزاردستان» را برای پخش در کانال عربی، دوبله عربی کرده و پخش آن را از سه‌شنبه ۲۰ اسفند آغاز می‌کند.

به گزارش سینماپرس، شبکه آی‌فیلم سریال «هزاردستان» را برای پخش در کانال عربی، دوبله عربی کرده و پخش آن را از سه‌شنبه ۲۰ اسفند آغاز می‌کند.

مجموعه ارزشمند «هزاردستان» اثر زنده‌یاد علی حاتمی، برای پخش در کانال عربی این شبکه آماده شده است.

این سریال در سال ۱۳۵۸ برای تلویزیون ساخته شد و ساخت آن هشت سال به طول انجامید.

این مجموعه کلکسیونی از بهترین بازیگران ایرانی از جمله جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز را در خود جای داده که با هدایت علی حاتمی، یکی از ماندگارترین سریال‌های تاریخی تلویزیون ایران را رقم زد.

خلاصه داستان سریال تلویزیونی «هزاردستان» از این قرار است: رضا خوش‌نویسی است که گذشته پرماجرایی را از سر گذرانده است. او به دور از هیاهو و جنجال‌های سیاسی تهران، به همراه همسرش قمربانو در مشهد زندگی می‌کند؛ تا آنکه حضور یک مفتش زندگی آرامشان را بر هم زده و با دستگیری رضا و تهدید و ارعاب و شکنجه‌اش، از او می‌خواهد تا به جرمی نامشخص اعتراف کند …

«هزار دستان» قرار است هر شب ساعت ۲۱:۳۰ (۲۱ به‌وقت مکه) روی آنتن برود. تکرار آن نیز در سه نوبت در ساعت‌های ۰۳:۳۰، ۰۹:۳۰ و ۱۵:۳۰ پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا رسانه ملی از بهبودیافتگان کرونا سراغ نمی گیرید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خبر و جایگاه اطلاع‌رسانی در تلویزیون اهمیت ویژه‌ دارد خصوصاً در مواقع بحرانی؛ فانتزی و داستانی جذابش می‌کند اما نباید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را از مسیر آگاهی‌دهنده منحرف کند.

به گزارش سینماپرس، در این چند روز کرونایی شاید بیش از مراکز فرهنگی دیگر، تلویزیون در خط مقدم سرگرم‌کردن و آگاهی دادن به جامعه باشد؛ از سریال‌ها و برنامه‌هایی که تدارک دیده و می‌سازد تا گزارش‌ها و خبرهایی که پشت‌سرهم روی آنتن می‌برد؛ اما بدون نقص نیست! تلویزیون در بخش‌های مختلف تلاش کرده تا آنجا که شرایط اجازه می‌دهد مسائل مرتبط با “کرونا” را پوشش دهد اما در این مسیر همچنان با وجود نواقصی در چگونگی اطلاع‌رسانی، شیوه‌های اطلاع‌رسانی و ارتباط با محافل و افرادی که در این عرصه مشغول فعالیتند یا حتی بیماران نیازمند فعالیت بیشتر، گسترده‌تر و عمیق‌تر است.

جدا از شهرهای بزرگ، شهرک‌ها و روستاها هم نیازمند برنامه و اطلاع‌رسانی مناسبند؛ چرا که ممکن است با نداشتن آگاهی‌های مناسب و حتی تجهیزات کم و اندک، جزو مناطق مورد ابتلای کرونا باشند. این آگاهی‌ها را متقن و درست در تلویزیون نمی‌بینیم؛ شاید به‌قولی،  مسئولین صداوسیما بر این باورند که “کرونا” وارد شهرک‌ها و روستاها نشده  است! اگر چنین باشد که نیست باز هم در این زمینه نیاز به اطلاع‌رسانی وجود دارد و جزو وظایف ضروری تلویزیون است که با تهیه گزارش مناسب به میان مردم حاشیه شهرها، روستاها و شهرک‌ها بروند و با تهیه گزارش‌های درست و تحلیلی در این زمینه هم فعال و پویا باشند.

از طرفی دیگر امیدواری در این شرایط بسیار مهم است که با فضای شاد و طنزی که در دستور کار تلویزیون قرار گرفته است قدری از این آلام و ترس کاسته می‌شود و حتی در بخش‌هایی نقش سرگرم‌کنندگی را هم به‌خوبی ایفا می‌کند. اما در این راه تلویزیون باید به‌سراغ بهبودیافتگان از بیماری “کرونا” برود و این مسیر را جدی بگیرد؛ امیدآفرینی لازم و ضروری است. به هر حال  بهبودیافتگان بخشی از آسیب‌دیدگان بیماری کرونا هستند که گذران مراحل مختلف بیماری در هر شخص با توجه به شرایط سنی و جسمی و روحی و روانی او متفاوت است، از همین منظر گفتگو و تهیه گزارش از این نوع افراد می‌تواند اطلاع‌رسان و برای جامعه مفید و امیدآفرین باشد و در جهت پیشگیری‌های مناسب و استفاده مناسب بهره‌مند شوند.

با همه این تفاسیر، خبر و اطلاع‌رسانی بیش از همه مهمتر است؛ رسانه ملی افزون بر توسعه هر بخش دیگر برنامه‌ای و سریالی، باید اطلاع‌رسانی را بیشتر جدی بگیرد؛ البته که نیاز به تفنن، جذابیت، فانتزی، داستان و استفاده از آیتم‌های مناسب موضوعی بر مبنای سلیقه و ذوق مخاطب دارد اما نباید مسیر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی فراموش شود.

چنانچه این موارد که از اصول پایه خبرهای گزارشی در حیطه رسانه‌ای با مخاطبان انبوه است رعایت نشود بدیهی است اولاً اطلاعات ارائه‌شده ناقص خواهد بود و در ادامه اینکه مخاطب قانع و راضی نخواهد بود. این نوع برنامه‌ها هم نیازمند برنامه‌ریزی، هدفمندی، طراحی پرسش‌ها و موضوع‌های درست است که به‌درستی پیش برود. از همین منظر مجریان و گزارشگران این نوع برنامه‌ها براساس برنامه‌ای کاملاً طراحی و هدایت‌شده به میان مردم و جامعه بروند و با گزینش موضوع‌های روز همراه با اطلاعات کافی و درنظرگرفتن نیاز مخاطب برنامه‌های خودشان را سازماندهی کنند و به اطلاع مخاطبان تلویزیون برسانند.

گزارشی که تلویزیون از آرایشگری پخش کرد؛ حسینی بای خبرنگار آن به معضلات این روزهای رفتن به آرایشگری در شرایط “کرونا” پرداخت، گزارشی که می‌توانست با اطلاعات کافی‌تر و استفاده از پژوهشگرها و کارشناسان برجسته، مردم را در این زمینه آگاه‌تر کند. با نگاهی به این گزارش چند نکته دیگر به ذهن می‌رسد که چند درصد از آرایشگری‌های در سطح کشور آنقدر شیک و بِروزند و دستگاه ضدعفونی‌کننده دارند؛ یا به‌دور از تجمع، مشتری‌های خودشان را به آرایشگاه می‌آورند.

تلویزیون نیازمند گزارش‌های مبسوط و متنوع آگاهی‌دهنده باخلاقیتند به‌جای پررنگ کردن فانتزی‌ها و کلیشه رفتن داستان‌های گزارشی! با نگاهی به نکات مهم برای تهیه گزارش‌های رادیویی و تلویزیونی می‌توان به این نکته رسید که با مروری بر گزارش‌های گذشته‌ای مثل “بسته‌های سلامت و پزشکی” و “صرفاً جهت اطلاع”، ساختارهای مناسب و استفاده صحیح از خبر و فانتزی توأمان به ذهن می‌رسد.

شاید در این بخش نیازمند تغییرات و تحولاتی باشیم؛ این اتفاق نه‌تنها در تهیه گزارش‌ها و مصاحبه‌های خبری می‌افتد بلکه در میزگردهای خبری شبکه خبر و اخبار سراسری و بخش‌های دیگر گفت‌وگوهای خبری تلویزیونی شاهد این کلیشه و مصاحبه‌های جذاب و تأثیرگذار نیستیم.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماکس فون سیدو اسطوره سینمای سوئد درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم‌هایی چون «مهر هفتم» و «جنگ ستارگان» در ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، ماکس فو سیدو بازیگر سوئدی که نامش یادآور فیلم‌های مهم اینگمار برگمان بود، در ۹۰ سالگی فوت شد. این بازیگر که دیروز یکشنبه درگذشت، با ایفای نقش شوالیه آنتونیوس بلوک در فیلم «مهر هفتم» در سال ۱۹۵۷ ساخته اینگمار برگمان ماندنی شد.

وی که به عنوان نماد مرد مدرن در فیلم‌های برگمان شناخته می‌شود در فیلم‌هایی چون «همچون در یک آیینه» و «شرم» نیز بازی کرده بود.

این بازیگر که ۱۰ آوریل ۱۹۲۹ در شهر لوند سوئد به دنیا آمده از سال ۱۹۴۹ وارد حرفه بازیگری شده بود. وی با بازی در نقش لاسفاردر «پل فاتح» در سال ۱۹۸۷ اولین نامزدی جایزه اسکار را کسب کرد و با بازی در نقش مستاجر در فیلم «فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک» در سال ۲۰۱۲ برای دومین بار نامزد آکادمی اسکار شد.

وی نخستین کار بازیگری اش را سال ۱۹۴۹ در فیلم «تنها یک مادر» تجربه کرد و دو سال بعد با فیلم «خانم جولی» راهی پرده‌های نقره‌ای شد. اولین کار او با برگمان در تئاتر شهر مالمو شکل گرفت و بعدها بازیگر «توت فرنگی‌های وحشی» (۱۹۵۷) و «چشمۀ باکره» (۱۹۶۰) برگمان هم شد.

وی از سال ۱۹۶۵ به آمریکا رفت و ضمن حضور بر صحنه‌های نمایش بازیگری در سینمای سوئد را هم ادامه داد و سال ۱۹۷۱ وی در کنار لیو اولمان در «مهاجران» ساخته یان ترول بازی کرد.

وی برای «هاوایی» در سال ۱۹۶۶ و «جن گیر» در سال ۱۹۷۳ نامزدی گلدن گلوب را کسب کرد.

اواسط دهه ۱۹۷۰، فون سیدو به رم نقل مکان کرد و در تعدادی از فیلم های ایتالیایی ظاهر شد که فیلم «صحرای تاتارها» (۱۹۷۶) که در ارگ بم ایران، فیلمبرداری شد، از جمله آنها بود.

او با کارگردان‌های برجسته سینما کار کرد که دیوید لینچ، وودی آلن و مارتین اسکورسیزی از آن جمله هستند.

فون سیدو سال ۲۰۰۲ با تام کروز در تریلر علمی تخیلی «گزارش اقلیت» ساخته استیون اسپیلبرگ دیده شد و از بازیگران فصل ششم سریال «بازی تاج و تخت» بود. او در فیلم هفتم «جنگ ستارگان» نیز نقش‌آفرینی کرد.

ماکس فون سیدو جایزه فرهنگی بنیاد سلطنتی سوئد را سال ۱۹۵۴ و نشان لژیون دونور را سال ۲۰۱۰ دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جبران ضرر سینمای خصوصی توسط دولت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالله علیخانی درباره وضعیت سینما درشرایط کنونی و چگونگی حمایت وزارت ارشاد از سینماداران بخش خصوصی صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما و بازرس انجمن سینماداران با ارائه پیشنهادی برای جبران ضرر کرد سینماداران پس از پاکسازی کامل ویروس کرونا به خبرنگاران جوان، گفت: ضرر بخشی از سینماها که دولتی هستند  را خود دولت می‌دهد، اما سینمای بخش خصوصی در این شرایط، درآمد که ندارند هیچ، مخارجی از جمله دستمزد کارگر، بیمه، هزینه آب و برق و… را هم دارد که مسئولان امر می‌توانند حداقل، آن را پرداخت کنند.

او در خصوص باز کردن سینما و حضور مخاطب برای دیدن فیلم ها در این شرایط بیان کرد: اصلا این کار منطقی و صحیح نیست، اگر بگوییم در این برهه از زمان ارشاد تنها یک کار درست انجام داده همین تعطیلی سینماها بود، چون پای سلامتی مردم و جامعه در میان است.

این تهیه کننده ادامه داد: در بحث کاسبی و کار نیز، دنیا به آخر نرسیده، چون بالاخره این مشکل حل می‌شود و دوباره سینما به چرخه خود بر می‌گردد. در این میان سلامت مردم از همه چیز واجب‌تر است و اگر کسی مخالف این جریان باشد کاملا عجیب و غیرمنطقی خواهد بود.

علیخانی اضافه کرد: همیشه در کارها مخالف و موافق داریم، ولی در کل باید ببینیم حرف و ایده مطرح شده، بیانگر چیست نه اینکه چه کسی آن را بیان می‌کند. اصلا مهم نیست چقدر ضرر داشتیم، چون جان مردم و سلامت جامعه از هر مقوله‌ای واجب‌تر است.

بازرس انجمن سینماداران گفت:از جسم و روح سالم است که انسان صاحب همه چیز می‌شود اگر قرار باشد سلامتی وجود نداشته باشد هیچ چیزی ارزشی ندارد پس تصمیم ارشاد کاملا درست است، چون سلامتی جامعه را فدای منافع نکردند.

این تهیه کننده در خصوص تمدید مجدد تعطیلی سینماها عنوان کرد: جدیدا چیزی اعلام نشده است فقط همان اطلاعیه آخری که ارشاد به ما داد. این جریانی نیست که بتوان روی آن تاریخ گذاشت، چون زمان پایان آن مشخص نخواهد بود شاید یک هفته، یک ماه و بیشتر زمانبر شود.

علیخانی گفت: هر زمان متخصصان تشخیص بدهند بازگشایی سینما، نماز جمعه، کنسرت، تئاتر و… بلامانع است و ضرری برای جامعه ندارد می‌توان ادامه فعالیت داد، چون ما قدرت تشخیص این کار مهم تخصصی را نداریم.

مشاهده خبر از سایت منبع