X

بایگانی اسفند 20, 1398

دفتر سینمایی

فیلم‌های نوروزی شبکه چهار مشخص شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه چهار سیما برای نوروز ۹۹، شانزده فیلم سینمایی از آثار برتر سینمای ایران و جهان را برای مخاطبان پخش می‌کند.

به گزارش سینماپرس، واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما برای نوروز ۹۹، ۱۶ فیلم از آثار برتر سینمای ایران و جهان را در ژانرهای کمدی، خانوادگی، حادثه‌ای، علمی و تخیلی و … به مخاطبان عرضه می‌کند.
 ترتیب پخش فیلم‌ها و ساعت پخش آن در خبرهای تکمیلی‌تر اعلام می‌شود. در ادامه اطلاعات و خلاصه فیلم‌های نورورزی شبکه چهار سیما آمده است.

«بر سر دروازه‌ ابدیت» به کارگردانی جولیان اشنابل محصول ۲۰۱۸، ایرلند، سوئیس، انگلستان، فرانسه و آمریکا است.

خلاصه داستان: ونسان نقاشی هلندی ست که با حمایت مالی برادرش در پاریس به نقاشی مشغول است، اما توجه زیادی به آثار او نشده. ونسان تصمیم می‌گیرد به یک روستا در جنوب فراسه برود. ولی ذهن پریشان و کارهای غیرعادی او باعث می‌شود او به یک مرکز نگهداری از بیماران روانی فرستاده شود. ونسان بعد از مدتی از آنجا ترخیص می‌شود و در همین دهکده و تنها در مدت ۶۸ روز بهترین آثار عمر خود را نقاشی می‌کند…

ویلیام دافو و اسکار آیزاک در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

«سکوت» به کارگردانی جان آر لئونتی محصول ۲۰۱۹ آلمان و آمریکا است.

در خلاصه داستان این فیلم علمی تخیلی آمده است، دانشمندان در حین کارهای تحقیقاتی در یک غار باستانی باعث آزادی موجودات ماقبل تاریخ می‌شوند. الی دختری نوجوان چند سال قبل شنوایی خود را از دست داده و به زبان اشاره سخن می‌گوید. در پی حمله خفاش‌های گوشتخوار بزرگ به شهر، تصمیم می‌گیرند خود را به یک منطقه امن برسانند. این موجودات مهاجم نسبت به صدا حساس هستند و با کوچترین صدایی می‌توانند به قربانی خود حمله ور شوند. آن‌ها باید در سکوت کامل به دنبال راه نجاتی برای خود باشند. استنلی توچی و کرنان شیپکا در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

فیلم‌های نوروزی شبکه چهار مشخص شد

«تالکین» به کارگردانی دومه کاروکسکی محصول ۲۰۱۹ آکریکا است.

در خلاصه این فیلم درام، جنگی آمده است، زندگینامه پروفسور انگلیسی جی. آر. آر. تالکین، نویسنده هابیت و ارباب حلقه‌ها: جان تالکین جوان، بعد از فوت پدر و مادرش به همراه برادر کوچکترش به یک خانواده و زنی میانسال سپرده می‌شود. جان وارد دانشگاه می‌شود، اما امکان گرفتن بورسیه را ندارد و قرار است از دانشگاه خارج شود. تا اینکه یکی از اساتید دانشگاه با نوشته‌های تالکین آشنا می‌شود. این استاد متوجه می‌شود تالکین برای شخصیت‌های خیالی داستانی که خود نوشته است یک زبان عجیب و غریب، اما کاملا علمی اختراع کرده است. این شخصیت‌های خیالی همان هابیت‌ها هستند که بعدا تالکین به طور کامل داستانی در مورد آن‌ها می‌نویسد. نیکلاس هولت- وی لی کالینز در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

«جنگ جریان» به کارگردانی آلفونسو گومز ریخون محصول ۲۰۱۷ آمریکا است.

در خلاصه این فیلم تاریخی آمده است، داستان فیلم رقابت بین دو تن از برترین و نابغه‌ترین مخترعان جهان یعنی توماس ادیسون و جرج وستینگهاوس و تلاش‌های تسلا برای گسترش جریان برق در مناطق مختلف است. ادیسون با کمک تسلا به دنبال گسترش برقی بدون خطر هستند، اما رقیب او وستینگهاوس به دنبال ارائه برقی ارزان است. ادیسون که تجارت و جنگ جریان برق را به رقیبش باخته است. از پشت صحنه با کمک چند روزنامه نگار تلاش می‌کند به همه ثابت کند برق وستینگهاوس کشنده است. حتی ادیسون برای اثبات حرفش و بر خلاف میل باطنی اش به ساخت صندلی اعدام برای بهره گیری در زندان و با جریان برق وستینگهاوس کمک می‌کند به شرط آنکه نامش مخفی بماند اما …
بندیکت کامبریج – مایکل شنون ونیکولاس هولت در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

«ادموند» به کارگردانی الکسی میشالیک محصول ۲۰۱۸ فرانسه و بلژیک است.

در خلاصه این فیلم تاریخی آمده است، دسامبر ۱۹۸۷، پاریس (ادموند روستاند) نویسنده نمایش نامه‌های نه چندان موفق، هنوز به سن ۳۰ سالگی نرسیده، اما همسر و دو فرزند دارد که باید از پس هزینه‌های آن‌ها بر بیاید او چاره‌ای ندارد هر طور شده یک نمایش نامه پرفروش بنویسد. تا اینکه در عین نا امیدی، ناگهان یک هنرپیشه معروف که دو سرمایه گذار دارد، یک پیشنهاد شگفت‌انگیز به ادموند می‌دهد…
توماس سولیورس- الکسی میشالیک و اولیور گوآرمت در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

فیلم‌های نوروزی شبکه چهار مشخص شد

«تصنیف باستر اسکراگز» به کارگردانی برادران کوئن محصول ۲۰۱۸ آمریکا است.

این فیلم شامل روایت ۶ داستان کوتاه است؛ در اولین داستان یک قانون شکن مردم گریز به نام باستر اسکراگز که فکر می‌کند بهترین هفت تیر کش منطقه است، بعد از در گیری لفظی در یک کافه درگیر دوئل شده و در نهایت کشته می‌شود. در داستان دوم یک کابوی جوان در راه سرقت از یک بانک توسط بانکدار مضروب و بی هوش شده و سپس دادگاهی و به اعدام محکوم می‌شود و علیرغم فرار از این مخمصه خیلی زود به جرم دیگری اعدام می‌شود.

داستان سوم یک مرد دوره گرد که با اجرای نمایش و روایت خوانی یک جوان معلول بدون دست و پا، کسب در آمد می‌کند بعد از عدم اقبال مخاطبان به داستان‌های آن‌ها و بالا رفتن هزینه‌ها، او یک مرغ را که قدرت محاسبه اعداد را دارد خریده و جایگزین جوان معلول می‌کند.

داستان چهارم در مورد پیرمردی است که به دنبال طلا به دشتی دور دست می‌رود و نهایتا موفق به پیدا کردن آن می‌شود، ولی توسط یک گاوچران زخمی می‌شود. او مهاجم را کشته و نهایتا با طلا های خود از دشت می‌رود.

داستان پنجم درباره دختری است که با برادرش در سفر است. برادر او مرده و در میان راه دفن می‌شود. مرد جوان که مسئول کاروان است به او علاقمند شده و به دختر پیشنهاد ازدواج می‌دهد. دختر قبول می‌کند، ولی مدتی بعد با حمله سرخپوست ها، دختر از ترس اینکه به دست آن‌ها نیفتد خود را با گلوله می‌زند.

داستان ششم در مورد یک گروه ۵ نفره از مسافران یک کالسکه است که در طول مسیر در مورد مسائل بنیادی مثل زندگی؛ عشق و فلسفه زندگی، صحبت می‌کنند. تیم بلیک نیلسون- لیام نیسون- جیمز فرانکو و تام ویتس در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

«نجات لنینگراد» به کارگردانی الکسی کوزلوف محصول ۲۰۱۹ روسیه است.

در خلاصه داستان این فیلم درام جنگی آمده است، پاییز سال ۱۹۴۱، لنینگراد در جنگ جهانی دوم در محاصره است. قرار است ارتش روسیه مردم را با کشتی و لنج‌های باقی مانده از شهر خارج کنند، اما آلمان‌ها نمی‌خواهند کسی زنده از لنینگراد فرار کند. سرباز جوانی به همراه نامزدش که پرستار است قرار است روی یکی از کشتی‌ها کار کند. کشتی توسط هواپیمای آلمانی مورد حمله قرار می‌گیرد، اما سرباز جوان با شجاعت، یکی از هواپیماها را ساقط کرده و موجب نجات جان سرنشیان کشتی می‌شود. مریا ملنیکووا، بوریس شرباکوف و جلامسکی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

فیلم‌های نوروزی شبکه چهار مشخص شد

«۱۹۱۷ هزار و نهصد و هفده» به کارگردانی سم مندس محصول ۲۰۱۹ انگلستان است.

در خلاصه داستان آمده است، جنگ جهانی اول ششم آوریل ۱۹۱۷؛ هنگامی که ۱۶۰۰ سرباز و افسر در یک هنگ خود را برای حمله به نیروهای آلمانی آماده می‌کنند، دو سرباز وظیفه دارند در کمترین زمان خود را به آن‌ها و خط مقدم برسانند و از حمله نیروهای خودی جلوگیری کنند، چون عقب نشینی آلمان‌ها یک تله است و نیروهای آلمانی برای در هم کوبیدن این حمله کمین کرده اند. دو سرباز به راه می‌افتند و به دل خط می‌زنند در بین راه یکی از آن‌ها در حالی که می‌خواهد به خلبان آلمانی کمک کند، کشته می‌شود، ولی سرباز دیگر، جرج مکای- دین چالز چیمن – بندیکت کامبریج و کالین فرث در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

«پیغام رسان» به کارگردانی ولادیسمشو پاسیکووسکی محصول ۲۰۱۹ لهستان است.

در خلاصه داستان این فیلم تاریخی-جنگی آمده است، ژان نواک افسر ارتش لهستان است که در انگلیس به سر می‌برد. او در اواخر جنگ جهانی دوم مامور می‌شود به لهستان بازگشته و هسته‌های مقاومت را شکل دهد. او در باز گشت در می‌یابد که جاسوس‌های آلمانی در تشکیلات مقاومت نفوذ کرده اند و به دنبال کشتن وی و نابودی هسته‌ مقاومت هستند، اما ژان با یافتن جاسوس، راه را برای سازماندهی نیروها هموار کرده و نهایتا با نیروهای خودی به جنگ شهری با آلمانی‌ها پرداخته و آن‌ها را مجبور به عقب نشینی می‌کند. بردلی جیمز و فیلیپه تلوکینسکی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

«شهر دروغ ها» به کارگردانی برد فورمن محصول ۲۰۱۸ انگلستان، آمریکاست.

در خلاصه داستان این فیلک جنایی، پلیسی آمده است، بیست سال پیش در لس آنجلس دو خواننده سیاه پوست، معروف به بیگی و توپک شکور با اندکی فاصله به قتل می‌رسند. راسل پول مامور این پرونده هر چقدر جلوتر می‌رود متوجه می‌شود مدارک و شواهد توسط پلیس‌های فاسد لس آنجلس از بین رفته اند. او در می‌یابد پلیس‌ها در روزهای استراحت خود برای گروه‌های خلاف و کازینوها به عنوان مامور حفاظت کار می‌کنند و این قتل‌ها با نظارت و یا در شیفت کاری آن‌ها انجام شده و به همین دلیل به راحتی مدارک و شواهد را پاک کرده اند. از طرفی روسای پلیس لس آنجلس هم علاقه‌ای ندارند این مسائل مطرح شود بنابراین پرونده را از راسل می‌گیرند…
جانی دپ و فورست ویتاکر در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

«به سوی ستارگان» به کارگردانی جیمز گری محصول ۲۰۱۹ آمریکا و چین است.

در خلاصه داستان این فیلم علمی و تخیلی آمده است، فضانوردی به نام (روی مک براید) قرار است در یک ماموریت خطرناک برای جستجوی پدرش به فضا برود. پدر (روی) دو دهه پیش در یک سفر یک طرفه برای یافتن حیات به سوی سیاره نپتون رفته است. اما او و همراهانشان دیگر بر نمی‌گردند؛ پس از دو دهه، نوسانات و انرژی خطرناکی به زمین می‌رسد که دانشمندان معتقدند از سوی سیاره نپتون و از فضاپیمای پدر روی ارسال شده است. این نوسانات ناگهانی انرژی ممکن است زمین را نابود کند. برد پیت و تامی لی جونز در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

«اسب‌های سرکش» به کارگردانی لورا د کلرمون تونر محصول ۲۰۱۹ فرانسه و بلژیک است.

در خلاصه داستان این فیلم علمی و تخیلی آمده است، رومن کولمن یک مجرم سابقه دار و خشن است که به دلیل اعمال خشونت نسبت به خانواده اش در زندان به سر می‌برد. او و چندین مجرم دیگر قرار است در یک مزرعه برای رام کردن اسب‌های وحشی شروع به کار کنند. کلمن به این کار توجه نشان می‌دهد و قرار است یک اسب بسیار وحشی و رام نشدنی را رام کند. او رفته رفته موفق می‌شود به این اسب سرکش نزدیک شود و در نهایت از او سواری بگیرد. ماتیاس اسخونارتس و بروس درن در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

«من مادرم» به کارگردانی گرانت اسپوتور محصول ۲۰۱۹ استرالیا است.

در خلاصه داستان این فیلم علمی و تخیلی آمده است، در آینده‌ای دور نوع بشر در یک جنگ بزرگ با ربات‌ها نابود شده و یک ربات که هوش مصنوعی دارد در تاسیساتی زیر زمینی به همراه یک دختر نوجوان و یک نوزاد تازه متولد شده زندگی می‌کنند. این ربات تعداد بی شماری جنین انسان را در این آزمایشگاه نگهداری می‌کند، او می‌خواهد نسل ویژه‌ای از انسان‌ها را تربیت کند، چون معتقد است انسان باعث نابودی زمین و ارزش‌های انسانی شده است. این ربات هر جنین و هر بچه‌ای که با استاندردهایش منطبق نباشد را از بین می‌برد. تا اینکه روزی زنی از بیرون وارد این آزمایشگاه مخفی می‌شود و به دختر نوجوان می‌گوید که او در یک معدن کار می‌کند و انسان‌ها بیرون از این آزمایشگاه در حال زندگی هستند. دختر همراه زن فرار می‌کند، اما دختر بیرون آزمایشگاه متوجه می‌شود زن به او دروغ گفته و از معدن و انسان‌های دیگر خبری نیست. دختر تصمیم می‌گیرد برای نجات نوزادی که به تازگی در آزمایشگاه متولد شده به آنجا برگردد. او می‌خواهد برای آن نوزاد مادری کند و اجازه ندهد ربات این نوزاد را هم از بین ببرد. هیلاری سوانک و رز بیرن در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

«دانکرک» به کارگردانی کریستوفر نولان محصول ۲۰۱۷ انگلیس- سویس – فرانسه و آمریکا است.

در خلاصه داستان این فیلم تاریخی- جنگی آمده است، ۱۹۴۰ جنگ جهانی دوم، سربازان انگلیس، کانادا، بلژیک و فرانسه در سواحل دانکرک توسط ارتش نازی آلمان‌ها محاصره شده‌اند. احتمال یک قتل عام بزرگ وجود دارد؛ لذا سربازان محاصره شده را هر طور شده باید توسط کشتی و قایق از منطقه خارج کرد. اما هواپیماهای آلمانی هر جنبنده‌ای را بر روی ساحل می‌زنند. این فیلم داستان تلاش این سربازها و فرماندهانشان برای فرار از سواحل دانکرک است. تام هاردی- فیون وایتهد-تام گلین کارنی-جک لودن و هری استایلز در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

گفتنی است تعدادی فیلم سینمایی ایرانی نیز به این لیست اضافه و اعلام خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گسترش نگاه کسب و کاری در سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، گفت: امیدوارم در سال ۱۳۹۹ با کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم مرکز نوآوری و شتاب‌دهی سینمای ایران را برای گسترش نگاه کسب‌وکاری در سینمای ایران راه اندازی کنیم.

به گزارش سینماپرس، علیرضا تابش درباره مرور سال ۹۸ و چشم‌انداز سال ۹۹ بنیاد سینمایی فارابی، گفت: سینمای ایران سال پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و نمود آن آثاری بود که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. بنیاد سینمایی فارابی هم در حمایت از بخشی از این آثار و فیلم‌ها سهم و نقشی داشت. امسال هم مثل چند سال گذشته جوانان و نسل کارگردانان خلاق سینمای ایران در عرصه‌های مختلف حرف‌هایی برای گفتن داشتند و امیدوارم در سال جدید، پس از اتفاقاتی که این‌روزها شاهدش هستیم – ویروس کرونا و فراگیری‌اش- مردم بتوانند مجموعه فیلم‌هایی را که آماده اکران است، در فضایی پرنشاط و با خیال آسوده ببینند؛ چرا که آنها باید به قضاوت محصولات سینمای ایران بنشینند.

تسهیل‌گری فارابی در عرصه حضور جهانی

وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی در این زمینه جهت حضور پخش‌کنندگان و فیلمسازان در جشنواره‌های معتبر جهانی نقش تسهیل‌گر دارد. بنیاد سینمایی فارابی همواره سعی کرده ‌است هر سال بعد از حضور در رخدادهای مهم بین‌المللی – به خصوص دو جشنواره برلین و کن- ارزیابی خود را از حضور آثار ایرانی، فعالیت پخش‌کنندگان ایرانی، موفقیت مذاکرات با پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان و مباحثی که در حوزه تولید مشترک می‌گذرد و تعامل ارتباطات بین دست‌اندکاران سینمای ایران با کسانی که به غرفه سینمای ایران می‌آیند و ایرانی‌هایی که در بخش‌های مختلف بازار حضور و فعالیت دارند، ارائه دهیم. همانطور که می‌دانید،

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، افزود: جشنواره‌های معتبری چون کن و برلین برای حضور فیلم‌ها حق ثبت نام قابل توجهی می‌گیرند و اینگونه نیست که دست‌اندرکاران فیلم‌ها به سفر توریستی بروند. آنها مجبورند برای موارد مختلفی چون سفر هوایی، محل اقامت، هزینه ثبت نام برای حضور در جشنواره، بازار و… هزینه کنند. آن چیزی که صادقانه باید به آن اشاره کنم، این است که برآورد ما در گفت‌وگوی خصوصی با پخش‌کنندگان بخش خصوصی سینمای ایران که هر سال با صرف هزینه‌های معمول حضور در این جشنواره‌ها حاضر می‌شوند، این است که آنها از این حضور رضایت دارند اما بنا به دلایلی، تمایلی برای عنوان میزان توافقات یا قراردادهایی منعقد شده و ارائه اطلاعات و گزارش از دریافتی حق پخش و نمایش، وجود ندارد. این البته دلایلی هم دارد؛ شاید به خاطر مسأله مالیات باشد و از سویی حضور بخش خصوصی سینمای ایران در بازارهای بین‌المللی، حضوری نوپا است.

تابش گفت: باید توجه داشت در یک برهه از سینمای ایران، در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و ۸۰، نهاد قدرتمندی مثل بنیاد سینمایی فارابی در همه عرصه‌های سینمای ایران یکه‌تازی می‌کرد. هر که می‌خواست فیلمی تولید کند تا آخرین مرحله تولید و پس از تولید، با کمک بنیاد سینمایی فارابی این کار را انجام می‌داد. از آن سو هر که قصد داشت فیلمی را به خارج از کشور ببرد، باید به سراغ بنیاد سینمایی فارابی می‌رفت. اما این کمپانی یا نهاد که تمام قد در عرصه سینما فعال بود، آرام آرام تحت تأثیر تغییر اکوسیستم سینمایی، دچار تغییراتی شد. در دهه‌های ۸۰ و ۹۰، آرام آرام بخش خصوصی در سینمای ایران رشد کرد.

عمده آثار موفق ایران در دنیا محصول فکر جوانان خلاق سینمای ایران است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسش محمود گبرلو درباره حضور فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمدرسول‌اف در جشنواره برلین و موفقیت این فیلم گفت: واقعیت این است که این فیلم مراحل اخذ مجوز از معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را طی نکرده و طبعاً آثاری می‌توانند زیر چتر سینمای ایران در جشنواره برلین و غرفه سینمای ایران حضور داشته باشند که مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (پروانه ساخت و پروانه نمایش) را کسب کرده باشند.

وی گفت: شخصاً علاقمندم که آثار فیلمسازان ما در اقصی نقاط کشور از همین مسیر عبور کند و بتوانند به سهولت فیلمشان را بسازند. نمی‌خواهم مشخصا نام فیلمی را بیاورم اما طبق مقررات، فیلم‌هایی که به لحاظ مضمونی خطوط قرمز را رعایت نمی‌کنند یا هنجارهای رسمی را به رسمیت نمی‌شناسند، به لحاظ قانونی تکلیف‌شان روشن شده و عملا در گردونه نمایش یا اکران یا حمایت جشنواره‌ای قرار نمی‌گیرند.

تابش در ادامه درباره برخی تحلیل‌ها درباره حضور موفق فیلم‌های دارای مجوز از سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی با برچسب‌هایی چون سیاه‌نمایی یا دوری از واقعیات اجتماع و … گفت: به عدد آدم‌های روی زمین، می‌توان درباره یک اثر هنری ایده و نظر و تحلیل دریافت کرد و اساساً جشنواره‌ها، آوردگاهی برای تضارب آرا و بروز اندیشه‌های مختلف درباره یک اثر هنری هستند. منتقدان سینمای ایران هم مثل منتقدان خارجی، حق دارند که راجع به یک اثر هنری ابراز نظر کنند و نظرات موافق و مخالف درباره آثار داشته باشند، اما وقتی فیلمی موفق شده مجوزهای لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بگیرد، این که با سلیقه شخصی بگوییم سیاه نماست یا امیدآفرین نیست یا ضد امید و امیدآفرینی است، به نظرات شخصی افراد و منتقدان برمی گردد که البته نظرشان محترم است.

تابش گفت: خوشحالم این را می‌گویم عمده آثاری که این روزها در جشنواره‌های مهم جهانی کسب اعتبار می‌کند، برای سینمای ایران جایزه به دست می‌آورند و اساسا حضور موفق سالیان سال فیلم‌های ایرانی در صحنه‌های مهم بین‌المللی، محصول فکر جوانان خلاق سینمای ایران است و نشان از یک آینده روشن دارد.

وی درباره ارائه نظرات کارشناسی در بخش بین‌الملل برای تحلیل، ارزیابی و تأیید حضور یا عدم حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی گفت: در این زمینه کارشناسی و تحلیل در حد و اندازه خودش وجود دارد، اما این که برای هنرمند تعیین تکلیف شود، مطلقا اینگونه نیست. کما این که مثلا در جشنواره‌های داخلی ما نیز چنین نیست. در جشنواره اخیر فیلم‌های کودکان و نوجوانان که در اصفهان برگزار شد، برای اولین بار کمیته تحلیل اقتصادی فیلم را در حاشیه جشنواره برگزار کردیم و کارشناسانی، ساعت‌ها با تهیه کننده و پخش کننده و کارگردان هفت فیلم ایرانی جشنواره، جلسه‌ای را برگزار و آنها را متقاعد کردند اگر این شیوه‌های پیشنهادی را به کار بگیرند، در اکران پیش‌رو، موفق‌تر خواهند بود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، افزود: در واقع نوعی گارانتی فروش را هم به آنها پیشنهاد داده بودند. از آن جمع، ۴ فیلم تا به امروز اکران شده و آن دوستانی که به توصیه‌های گروه کارشناسی ما اعتنا کردند، خوشبختانه در اکران موفق شدند و فیلم‌های آنها جزو فیلم‌هایی هستند که هزینه‌های خودشان را درآوردند و فروش نسبتاً مناسبی هم نسبت به سرانه فروش در سینمای کودک و نوجوان داشتند. این در حالی است که یکی از دوستان که فیلم پرسروصدایی هم ساخته بود، به توصیه‌ها یا نظرات کارشناسان توجهی نکرد و فیلم او در اکران شکست بدی خورد، در حالی که با چند فرمول پیشنهادی کارشناسان می‌توانست برای فیلم او اتفاقات بهتری رخ بدهد… همین موضوع در حوزه بین‌الملل هم صادق است اما این به آن معنا نیست که ما برای پخش‌کننده فیلم تعیین تکلیف کنیم. این جزو تعاریف و سیاست‌های بنیاد فارابی نیست اما آنچه به عنوان مشورت به نظر ما می‌رسد، می‌گوییم.

چه بسا در بسیاری از ملاقات‌ها، طرف خارجی آمده پشنهادی داشته و ما او را به بخش خصوصی وصل کرده‌ایم و تسهیل کننده این ارتباط بوده‌ایم. بعضی از آن ارتباطات به سرانجام رسیده و برخی موفق شده، برخی هم ناموفق و رها شده. بنابراین ما نقش وصل‌کننده در حوزه بین‌الملل داریم و آن هم به تشخیص و تجربه و کار کارشناسی اتفاق می‌افتد. در فراز و فرودهای سال‌های گذشته هم یک ارزیابی واقعی‌تری از بخش خصوصی خودمان داریم و هم سابقه و تولیدات طرف خارجی را تحلیل می‌کنیم و به این نکته می‌رسیم که آیا یک کمپانی با یک سابقه و روزمه است که می‌توان به همکاری با آن فکر کرد یا خیر…

باید نگاه تصدی‌گر را کنار بگذاریم و نگاه تسهیل‌گر داشته باشیم

تابش در ادامه این برنامه در توضیح بیشتر تغییر نقش بنیاد سینمایی فارابی در عرصه بین‌الملل نسبت به گذشته گفت: همانطور که اشاره شد، ما در گذشته به خاطر شرایط خاص تولید و اکران، یک فارابی قدرتمند داشتیم که حقیقتاً مدیریت همه عرصه‌ها را در اختیار داشت اما این اکوسیستم چندسالی است که تغییر پیدا کرده و آرام آرام بخش خصوصی ما موفق شده که خودی نشان بدهد، به جشنواره‌ها برود، فیلم بفروشد، قرارداد تولید مشترک امضا بکند و… همه تلاش و همت ما در بنیاد فارابی این است که تسهیل‌کننده فعالیت بخش خصوصی باشیم، کمتر مداخله کنیم و بتوانیم برخی از وظایف حمایتی را که به نوعی روی دوش بنیاد سینمایی فارابی است، با نگرش جدید اجرا کنیم. این که نگاه تصدی‌گر را کنار بگذاریم و نگاه تسهیل‌گر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در شرایط موجود، با توجه به فعالیت بخش خصوصی، این که نهادی مثل فارابی بیاید و بخواهد یک تنه و با انحصار، حضور در بازارهای جهانی را قبضه کند، هنر نیست و البته غیر ممکن است.

حمایت دولت از سینما متوجه کدام رویکردهاست؟

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی متذکر شد: یکی از وظایف دولت یا نهادهای دولتی در سینما، حمایت از پیشکسوتان سینما است. این که مراقبت کنند آنها هم در حوزه آموزش به عنوان مربیان پیشکسوت و هم در حوزه تولید بتوانند اثرگذار باشند. به ویژه برخی از فیلمسازان که نوع نگاه خاص تری به سینما و هنر دارند باید شرایطی برایشان تسهیل شود و تهیه‌کننده تشویق شود، از طرف بنیادهای سینمایی حمایت صورت بگیرد تا عرصه برای کار و تولید فرهنگی برای آنها تسهیل شود. وظیفه دیگر دولت، حمایت از نسل نوجوی سینمای ایران است. زیست‌بوم صنعت سینما در کل دنیا تغییر کرده است و این زیست‌بوم در سینمای ایران هم خوشبختانه همپای تغییرات جهانی (به خصوص با تکیه بر توانمندی نسل جدید) تغییرات جدی کرده و خواهد کرد. باید از سوی دولت شرایط لازم برای ورود نسل جدید سینماگران به عرضه تولید فراهم شود.

تابش گفت: ما چهار سال است که در بنیاد سینمایی فارابی بخشی از بودجه سالیانه بنیاد را به فیلمسازان جوان و فیلم‌اولی‌ها اختصاص داده‌ایم. نسبت به فیلم‌اولی‌ها حساسیت داریم چون ریسک نسبت به تولید فیلم آنها بالاتر است و هر تهیه کننده‌ای حاضر نیست برای فیلم آنها سرمایه بیاورد، هرچند واقعا برخی از فیلمنامه‌هایشان درخشان و قابل اعتنا است و تا حدودی نگاه تهیه‌کنندگان نسبت به آثار فیلمسازان اول، تغییر کرده است.

وی با اشاره به لزوم رعایت عدالت در این زمینه گفت: مدل گفت‌وگویی که بین بنیاد فارابی و فیلمسازان جوان و تهیه کنندگانشان شکل می‌گیرد، باید متفاوت باشد. ما تلاش کرده‌ایم که در این زمینه با گفت‌وگوی فرهنگی پیش برویم. این موارد را داشته‌ایم که فیلمساز جوانی تا چهار مرحله گفت‌وگوی فرهنگی با کارشناسان، سر برخی نکات فیلمنامه و بازنویسی پیش رفت و فیلم او هم به عنوان تجربه اول، به فیلمی قابل قبولی بدل شد. یا فیلمی کاملا تجربه‌گرا و هنری که کارشناسان ما نکاتی را در حوزه مضمون اثر پیشنهاد دادند و فیلمنامه بازنویسی شد، ضمن آن که ما تا لحظه اجرا و فیلمبرداری هم حضور داشتیم. در ادامه تهیه کننده بعد از ساخت، فیلم اول کارگردان جوان فیلم را آورد و کارشناسان بنیاد دیدند، آنجا هم برخی نظرات مشورتی را لحاظ کردند.

تابش افزود: شاید فارابی سهمی در این فیلم از نظر مادی نداشته باشد اما همین فیلم، دو سیمرغ جشنواره امسال را به دست آورد و برخی از کمک‌های ما به فیلم اولی‌ها اینگونه است. به ویژه درباره فیلمسازان جوان که معتقدم آنها سعه صدر بالاتری دارند، اهل گفت‌وگو هستند. در کنار این که اهل بحث و گفت‌وگو هستند و به سادگی هم زیربار نکات یا پیشنهادات کارشناسان نمی‌روند، اما در عین حال خوب می‌شنوند و ایده‌ها را به کار می‌گیرند. در واقع ما در برخی از فیلم‌ها، حمایت مالی مستقیم داریم و در برخی از فیلم‌ها هم که آثار قابل تامل امسال یا سال‌های قبل بوده‌اند، مشورت‌های کارشناسی داده‌ایم ولی ضرورتاً در آن فیلم سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

ورود سرمایه‌های پاک و جدید؛ کمک به اقتصاد فرهنگ و هنر

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: کار مهم دولت در عرصه سینما، کمک به ورود سرمایه‌های جدید است. همچنان معتقدم که صنعت نشر، موسیقی، کتاب، هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر نیاز به ورود سرمایه‌های پاک و جدید دارد.

وی افزود: یکی از نکاتی که در این سال ها در عرصه فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی به آن توجه شده، مقوله تقویت اقتصاد فرهنگ است. اقتصاد فرهنگ در حوزه سینما ضرورتا به این معنا نیست که خود دولت آستین بالا بزند و در همه مراحل مختلف از ایده تا تولید و پساتولید و اکران و پسااکران خودش سرمایه‌گذاری کند، چون اساسا زیست بوم در حوزه فرهنگ و هنر دچار تغییرات جدی شده و خوشبختانه بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف مثل سالن‌سازی، تولید، توزیع، پخش، نمایش و … به‌خوبی کار می‌کند، پس رونق بازار فرهنگ، نیاز به حضور سرمایه گذاران جدید دارد. در کنار این تشویق به ورود سرمایه‌گذاران، تصویب قوانین ضد تراست ضروری است.

تابش گفت: هر چه تعداد بیشتری سرمایه‌گذار بخش خصوصی داشته باشیم، رقابت سالم‌تر و بهتری را خواهیم داشت. شاید عده‌ای گمان کنند دولتی‌ها دوست دارند میز و جایگاه خودشان را بچسبند و تلاش کنند بودجه بیشتری برای نهاد خودشان بگیرند یا حوزه اختیاراتشان را گسترش دهند اما به باور من با توجه به اتفاقاتی که در ایران و دنیا می‌افتد، ما در منطقه خاورمیانه جزو کشورهایی هستیم که مصرف فرهنگی‌مان (به ویژه در فیلم و موسیقی) بالا است. مصرف کننده زیاد داریم اما نقائصی وجود دارد. ثبت کپی رایت همچنان انجام نمی‌شود. سرمایه گذاری درست روی پلتفرم‌های توزیع قانونمند آثار هنری اتفاق نمی‌افتد. وقتی صحبت از سرمایه‌گذار می‌کنیم، سریع ذهن‌مان به سمت حضور فلان سرمایه‌گذار در تولید می‌رود، در حالی که منظور من صرفا تولید نیست. عرصه هنر سرمایه‌گذارانی می‌خواهد که در عرصه سالن‌سازی زنجیره‌های بزرگ سینمایی را بسازند و حتی روی سامانه‌های توزیع آثار هنری در فضای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

چشم‌انداز جدید همکاری جهانی سینمای ایران با جهان شرق و آسیا

تابش درباره برخی ملاقات‌های مدیران بنیاد سینمایی فارابی با نمایندگان فرهنگی و سینمایی دنیا گفت: ما به همراه پخش‌کنندگان بخش خصوصی هر سال برای حفاظت از برند سینمای ایران در دو جشنواره معتبر غرب کن و برلین حضور داریم. با همه نقدهای برخی دوستان رسانه‌ای نسبت به این حضور، معتقدیم برای دفاع از کیان سینما، فعالان سینمای ایران باید برای حفظ برند سینمای ایران در این رویدادها حاضر باشند. بنیاد فارابی نیز حسب وظیفه‌اش تسهیل‌گر حضور بخش خصوصی در عرصه پخش بین‌المللی است. همان بخش خصوصی که خوشبختانه در این سال‌ها توانسته به یک درآمدزایی برای پخش فیلم‌ها و فروش رایت برخی از آثار سینمایی و حتی قراردادهای تولید مشترک هم برسد. درست است بعد از هر جشنواره‌ای دوستان ما در بخش خصوصی بنا به دلایلی گزارش رسانه‌ای از حضورشان نمی‌دهند، ولی اگر به اتفاقاتی که در طول سال رخ می‌دهد، دقت کنید، این که فیلمی از سینمای ایران به جشنواره ساندنس آمریکا، شانگهای چین، بوسان کره و توکیو می‌رود یا در مسکو جایزه می‌گیرد، همه اینها نتایج رایزنی‌ها و مذاکرات اولیه‌ای است که در چتر سینمای ایران (در جشنواره برلین یا کن) رخ داده است.

وی گفت: ما طی دو سال اخیر رویکردی را در بنیاد سینمایی فارابی به طور جدی دنبال کردیم که مبنای پژوهشی و مطالعاتی هم داشت و آن ورود به بازار جهان شرق و آسیا است. مشخصاً کارشناسان ما وقت بسیار زیادی را در این زمینه صرف کردند و بسیار خوشحالم که الان این خبر را بدهم که بعد از مذاکرات پیاپی و سفرهای طرف چینی و بالعکس، ما به یک توافق‌نامه جامع با سینمای چین رسیدیم. طرف چینی وسواس بسیار زیادی دارد و به لحاظ اداری هم سلسله مراتب حزب و دستگاه‌های فرهنگی آنها باید لحاظ شود تا در زمینه همکاری‌های خارجی به توافق نهایی برسند. خوشبختانه کلیات توافق‌نامه جامع با چین به تصویب رسیده است که به زودی باید امضا شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تأکید کرد: این توافق‌نامه، سینمای ایران را به یک بازار بزرگ وصل خواهد کرد و عملاً به بخش خصوصی سینمای ایران اجازه می‌دهد که هم در توزیع و اکران فیلم و هم در عرصه تولید مشترک به یک دنیای جدید ورود کند.

وی اظهار داشت: همین الان دو پروژه تولید مشترک با چین دنبال می‌شود؛ یکی فیلم کارگردان معروف سینمای ایران مجید مجیدی است و یکی هم یک پروژه انیمیشن- رئال است که علی نوری اسکوی با چینی‌ها در دست اجرا دارد. این دو قرارداد در حوزه سینمای داستانی و انیمیشن حائز اهمیت است و امیدوارم در آینده نزدیک درهای بازار جدید همکاری در جهان شرق و آسیا و مشخصاً چین به روی سینمای ایران باز شود.

تابش ادامه داد: البته کشورهای دیگری هم در این زمینه برای همکاری آماده هستند. با ۴ مقام پاکستانی از بهار ۹۸ تا تابستان ۹۸ صحبت کردیم که یکی‌ از آنها دولتی بود و سه پخش کننده و تهیه کننده بخش خصوصی که به دعوت جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، امسال به ایران آمدند. برای یکی از پخش کنندگان برنامه گفت‌وگو با پخش کنندگان ایرانی ترتیب دادیم و آنها از استودیوها و دفاتر پخش سینمای ایران و خانه سینما بازدید و در جلساتی شرکت کردند. امیدواریم با پاکستان دو برنامه جدی را دنبال کنیم؛ یکی پخش فیلم‌های ایرانی در بازار پاکستان اکران و فروش اینترنتی در پلتفرم‌های جدید و دیگری بحث تولید مشترک است؛ ما با طرف پاکستانی برای تولید مشترک فیلم سینمایی به توافق رسیدیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، افزود: آنها یک دهه است این انتظار را از سینمای ایران دارند و خوشبختانه مذاکرات ما خیلی جدی‌تر از گذشته پیش رفته است. فیلمنامه برای طرف پاکستانی فرستاده شده و آنها هم استقبال کرده‌اند و امیدوارم وارد فاز تولید مشترک شویم. تفاهم با پخش‌کنندگان فیلم در شبه قاره و هند برای عرضه اینترنتی فیلم‌های ایرانی صورت گرفته است. با روسیه و کره جنوبی تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است، با بنگلادش، صربستان و ارمنستان هم توافقات خوبی برای همکاری در زمینه‌های تولید و عرضه فیلم صورت گرفته است.

توفیقات بخش بین‌الملل سینمای ما در این سال‌ها دیده نشده است

تابش در ادامه در پاسخ به انتقاد «محمود گبرلو» درباره دیده نشدن فعالیت‌های بین‌المللی بنیاد سینمایی فارابی در این سال‌ها، گفت: ما رقم حمایت‌ها، کمک‌ها و هزینه‌کردها را روی سایت می‌گذاریم و گاه به طور جدی نقد می‌شویم که برخی از این نقدها، اتفاقا به اصلاح برخی رویه‌های ما کمک می‌کند. برخی نقدهای منصفانه منتشره بعد از گزارش‌های شفاف‌سازی نهادهای مختلف اینگونه بازخوردی داشته‌اند. بخش فرهنگ، هم اقتصادش کوچک‌تر است و هم ضربه‌پذیرتر است. اساسا در صف اول شفاف‌سازی فارابی و نهادهای سازمان سینمایی هستند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، ادامه داد: دلیلش این است که در رسانه‌ها گفته می‌شود بودجه فرهنگ و هنر باید به بخش‌های مختلف تخصیص پیدا کند و… این خوب است که شفاف‌سازی توسط نهادهای دولتی یا نهادهای حامی و تسهیل‌گر انجام شود اما بهتر است واقعیاتی که در حضور و تعاملات جهانی سینمای ایران هست، گفته شود چرا که اساساً اطلاع‌رسانی، به پیشبرد فعالیت‌ها در صنعت سینما کمک می‌کند. به نظرم واقعیت‌ها و توفیقات بخش بین‌الملل سینمای ما در این سال‌ها دیده نشده است و رسانه‌های ما باید رویکردشان را مبتنی بر گفت‌وگوهایی کنند که انگیزشی باشد و به نوعی مورد استقبال بخش خصوصی سینما نیز قرار بگیرد. رسانه‌های سینمایی گاه با آدرس غلط دادن، بخش خصوصی را از این که ابراز کند که اساسا چه اتفاقی در حوزه بین‌الملل می‌افتد توفیقاتش چه بوده و برنامه‌هایش برای آینده چیست، پشیمان می‌کنند.

وی گفت: باید به این نکته توجه داشت که اگر یک فیلم که در جشنواره فجر هم موفق بوده و سیمرغ برده، صرفا جهت حضور و امکان نمایش در یک جشنواره معتبر جهانی، یک رقم را برای ورودیه دریافت کند، این درآمد کافی نیست. بسیاری از پخش‌کنندگان ما به همین رقم درآمد بسنده می‌کنند. درست است که این رقم شاید در قیاس با ارزش پول ایران، قابل توجه باشد ولی دامنه بازار فیلم خیلی گسترده‌تر از این ارقام است. ما الان پلتفرم‌های مطرحی در جهان داریم که دنبال عرضه فیلم‌های ایرانی هستند اما پخش‌کننده بخش خصوصی سینمای ایران علاقه‌ای به مذاکره با پلتفرم اینترنتی یا بازارهای دیگر پخش جهانی که کمتر مورد کنکاش یا جستجو یا رایزنی قرار می‌گیرد، ندارد و پخش کنندگان به همان درآمد حق پخش جشنواره‌ای، بسنده می‌کنند، در حالی که بازار بزرگتری پیش روی سینمای ایران است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه، درباره بحث مجری برنامه درباره احتمال جاماندن سینمای ایران از بازارهای سینمایی منطقه، با فعالیت کشورهای عربی یا ترکیه و … گفت: این اعلام خطر درستی است. اگر پخش‌کنندگان و تهیه کنندگان ما، «سینما» را با «صنعت تصویر» جدید پیوند ندهند، آینده سینمای ایران دچار خطر خواهد شد. ما بین ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ میلادی در عصر اطلاعات یا عصر دیجیتال به سر می‌بردیم اما امروزه، از ۲۰۱۰ به بعد، در عصر پسادیجیتال به سر می‌بریم. اگر اهالی سنیما اهمیت مدیا را درک نکنند، آینده دشواری پیش روی ما خواهد بود اما من به اندیشه و توان نسل نوی سینماگرمان که چندوجهی می‌نگرند و دوست دارند AR و VR و پیوند با صنعت تصویر جدید را تجربه کنند، معتقد هستم.

تابش ادامه داد: موفقیت ظاهری برخی بازارهای منطقه، قوت سینمای آنها نیست بلکه نشانه استفاده آنها از رسانه‌های جدید است. دو سال پیش وقتی «ابوالحسن داودی» از جشنواره‌ای در تونس برگشت، به من گفت ترک‌ها سریال‌هایشان را به عربی و فرانسوی رایگان در اختیار شبکه‌های تونس قرار می‌دهند و رایگان در رسانه‌های جدید اروپایی و عربی توزیع می‌کنند. کشورهای همسایه ما اهمیت رسانه‌های نوین را فهمیده‌اند. کشوری مثل عربستان سعودی در بازار فیلم کن حضور پیدا می‌کند و آرام آرام آثار کشورهای عربی بی‌نام و نشان را عرضه می کند. یکی از کارهای ما تحلیل رفتار کشورهای منطقه در جشنواره‌های معتبر جهانی است.

چشم‌انداز سال ۹۹ بنیاد سینمایی فارابی، گسترش نگاه کسب و کاری در سینما

تابش درباره چشم‌انداز سال ۹۹ بنیاد سینمایی فارابی، اظهار داشت: در عرصه بین‌الملل توجه به بازارهای شرق جهان را دنبال خواهیم کرد. مذاکراتی که انجام دادیم نیاز به پیگیری دارد و به ثمر رساندن مذاکرات در برنامه کاری ما قرار دارد. البته آن چیزی که بنیاد سینمایی فارابی به نمایندگی از سینمای ایران امضا می‌کند به معنای ایجاد فضا برای انحصار خودش نیست بلکه ما تسهیل‌گر شرایط برای بخش خصوصی سینما هستیم تا آنها بتوانند به راحتی با طرف‌های خارجی کار کنند. در عرصه داخلی هم امیدوارم ما در سال ۱۳۹۹ با کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم مرکز نوآوری و شتاب‌دهی سینمای ایران را برای گسترش نگاه کسب‌وکاری در سینمای ایران راه بیاندازیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای رونق گیشه سینما از الان برنامه‌ریزی کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

بازیگر و تهیه کننده سینما، گفت: سینما بهترین زمان اکران خود را از دست داده است و برای جبران آن باید از الان برنامه و طرح‌های مناسبی را تدوین کرد تا خسارت‌های گیشه جبران شود.

به گزارش سینماپرس، حبیب اسماعیلی که علاوه بر تهیهکنندگی به عنوان پخش کننده نیز در سینمای ایران فعالیت دارد، در گفت‌وگو با ایرنا درباره تعطیلی سینماها و پیش بینی وضعیت اکران فیلم‌ها، اظهار داشت: فعلا کسی اطلاع دقیقی از زمان بازگشایی سینماها ندارد اما آنچه مسلم است اینکه حتما برنامه ریزی اکران فیلم های نوروز با تغییرات بسیاری همراه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه احتمال وقفه دو ماهه برای بازگشایی سینماها وجود دارد، گفت: این وقفه می‌تواند فشردگی نمایش فیلم‌های پشت صف اکران را بیشتر و بیشتر کند و در واقع این معضل هم برای سینما بسیار سخت است.

تهیه کننده فیلم سینمایی خرگیوش افزود: نکته دیگر از دست دادن بهترین زمان اکران سال است که از اواخر اسفند ماه شروع و تا نیمه فروردین ادامه دارد و ما این زمان طلایی اکران را متاسفانه از دست داده‌ایم.

اسماعیلی تاکید کرد: حتما باید از الان برای وضعیت اکران فیلم ها و سینماها برنامه ریزی کاملی کنیم تا زمان بازگشایی سینماها با برنامه درست صاحبان فیلم ها کمتر متضرر شوند.

وی با بیان اینکه از اواسط اردیبهشت ماه هم ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد، گفت: با برنامه ریزی و اجرای طرح‌های مناسب این زمان را هم می‌توان برای رونق سینماها مانند چند سال گذشته فعال کرد یعنی به نوعی با اکران فیلم های جذاب و برنامه ریزی درست تا حدی از خسارت‌ گیشه در تعطیلات به دلیل بیماری کرونا را جبران کرد.

بازیگر فیلم سینمایی ۳۶۰ درجه درباره اینکه آیا افزایش قیمت بلیت سینماها می تواند کمکی به این صنف کند؟ گفت: بله قطعا افزایش قیمت بلیت سینما به نفع تهیه کننده و سینمادار است اما با توجه به این وضعیت اقتصادی کشور و اتفاقات روی داده بعید به نظر می‌رسد که گزینه افزایش قیمت بلیت سینماها رای آورده و اعمال شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی کیکنگ در هرمزگان برگزار می شود


جشنواره موسیقی کیکنگ در هرمزگان برگزار می شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تنوع مصرف رسانه در دست کیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در مدت شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌ خانگی، به یکباره و در زمان کم و با سرعت، در سبک زندگی خانواده‌ها تغییر چشمگیری صورت گرفت.‌

به گزارش سینماپرس، نیکی حاتمی کارشناس رسانه و مدرس سوادرسانه‌ای برای کودکان، در گفت و گو با فارس، اظهار داشت: عمدتا خانواده ها بر این باورند که دیگر کشورها به ویژه غرب، ‌ رسانه‌ها محتویات ویژه و برنامه های متنوعی برای گروه کودک( ۱۸_۶) ارائه می‌کنند و با همین تفکر و پیش‌فرض به مقایسه می پردازند و مطالبات خود را در قالب بحث و گفتگو عنوان و به یکدیگر انتقال می‌دهند.

وی ادامه داد: رسانه ها مانند بسته‌های خوراکی هستند که تنوع مصرف آنها در دست ما است، حتی اگر تلوزیون با چندین شبکه متنوع برای گروه سنی مشخص، بهترین برنامه ها را چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی ارائه دهند، آیا میزان مصرف رسانه‌ای این گروه نباید مشخص باشد؟

این مدرس سواد رسانه ای تصریح کرد: اینجا همان نقطه ای شروع تفکری است که والدین فکر می کنند اگر رسانه ای خوب است، پس می شود ساعت‌ها برایش وقت گذاشت، دقیقا مثل اینکه یک شیر خوب است و شما مقدار زیادی مصرف کنید چون «فقط» خوب است.

وی بیان کرد: فرض کنید یک شبکه‌ تلوزیونی داخلی یا ماهواره‌ای و یا حتی تلویزیون اینترنتی در طول روز بهترین برنامه‌های آموزشی و سرگرمی را در اختیار مخاطب کودک قرار می دهد، آیا ارتباط کودک با رسانه با وجود یک محتوای حتی سالم هم‌ نباید حد و حدود مشخصِ زمانی  داشته باشد؟

حاتمی اظهار داشت: کودک به ویژه در سنین خردسالی و آغاز نوجوانی، نیاز به ارتباط میان فردی با اطرافیان به ویژه والدین، خانواده، همسالان و دوستان دارد. با ارتباط میان کودک و رسانه، طبیعتا این بخش از نیاز کودک که شرط حیاتی برای‌ رشد عاطفی او است، شکل نخواهد گرفت و یا دست‌کم ناقص خواهد ماند؛ بنابراین واقع بین باشیم و رسانه را تنها یک واسطه‌ ارتباطی قلمداد کنیم، نه صرفا خود مخاطب اصلی و جایگزین والد و خانواده و دوست و هم‌سال برای ارتباط با کودک.

وی خاطرنشان کرد: در مدت شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌ خانگی، به یکباره و در زمان کم و با سرعت، در سبک زندگی خانواده‌ها تغییر چشمگیری صورت گرفت. ‌ از آموزش تا تفریحات و برنامه‌های روزمره تحت تاثیر این رویداد قرار گرفته اند؛ خانواده های تک فرزند با تعطیلی مهدها و مدارس و آموزشگاه، با چالش هم‌بازی کودک مواجه شده اند.

دبیرکارگروه کودک و نوجوان انجمن سواد رسانه‌ای ایران تصریح کرد: خانواده هایی که به موجب شغل، مادر همچنان مشغول به کار است و پدر با فرزندان در منزل است؛ خانواده هایی که پدر همچنان مشغول به کار است و مادر با فرزندان و یا پدر و مادر همچنان مشغول به کار هستند و فرزندان در خانه و در قرنطینه هستند و یا احتیاطا محیط امن خانه را ترجیه می دهند و دیگر موارد که وجود دارد. در همین حین اولین اقدام والدین ایجاد سرگرمی برای کودکان است و رسانه ها به ویژه رسانه های تصویری در دسترس‌ترین خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: کودکی که ساعت ها در مهد بوده و نوجوانی که بالغ بر ۸ ساعت از زمان خود را در ارتباط با دوستان در فضای فیزیکی می‌گذراند به یکباره با یک سبک جدیدی مواجه می شود و بسته های اینترنتی برای آموزش‌های مجازی مدارس هم جای خود را دارد و این مقدمه ای است بر این واقعیت که ما برای ارشمندترین  سرمایه‌ زندگی که کودکان هستند؛ چه برنامه ای را پیش‌بینی کرده ایم؟

این مدرس دانشگاه یادآور شد: ورود یک ویروس به صورت فراگیر در کشور همانند یک حادثه غیر مترقبه وارد اجتماع ما شد و حال ما دوباره به نهاد اولیه جامعه که همان خانواده است، می رسیم؛ اگر فضای سایبری، اپلیکیشن‌ها، شبکه های اجتماعی و پیام‌رسان ها نبودند، روزها چطور می گذشت؟  

وی یادآور شد: کودکان حق انتخاب دارند و این یک اصل است، اما این ما هستیم که باید پیشنهادات ارزنده ای داشته باشیم تا آنها نیز انتخاب ارزشمندی داشته باشند. حال وقت آن رسیده که این شکاف اطلاعاتی که به وجود آمده است را با کمی هوشمندی و ارتباط متقابل در این فرصت پیش آمده به اندازه ای پر کنیم.

حاتمی اظهار داشت: ذائقه‌ سازی برای خانواده و مخاطب اصلی ما در این گفتار که کودکان هستند، یک موضوع قابل تامل است. همچنین مهم این است که با مدت زمانی که به استفاده از رسانه ها اختصاص می دهیم،   از لحاظ کیفی و کمی تنوع آن را افزایش دهیم و با تنوع بخشیدن به محتویات، دائقه‌ی خانواده را هوشمندانه در دست بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزی تصمیم داشته باشید یک برنامه‌ی غذایی سالم و متنوع برای خانواده‌تان تنظیم کنید، طبیعتا با توجه به ذائقه‌ افراد خانواده و امکانات موجود آن را تنظیم خواهید کرد؛ بنابراین با توجه به نیاز افراد خانواده و مشورت با متخصصین این حوزه، خود ما بهترین تنظیم کننده ذائقه رسانه‌ای خانواده خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال «کامیون» از اول فروردین ۹۹ روی آنتن تلویزیون +فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «کامیون» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی نوروز ۹۹ پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سریال «کامیون» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی از اول فروردین سال ۹۹ ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

داستان سریال را شهاب عباسی بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته است.

مجموعه طنز «کامیون» درباره یک پیشکسوت فوتبال است که مدتی روی کامیون باربری کار می‌کند و پس از آشنایی با ۳ دانشجو درگیر ماجراهایی می‌شود. صابر، وحید و اشکان ۳ دانشجویی هستند که به دلیل مشکلاتی توسط صاحبخانه اثاثیه‌شان به خیابان ریخته شده است. نادر و دانشجوها با هم آشنا می‌شوند که این آشنایی زمینه‌ساز اتفاقات مختلفی در روند داستان می‌شود.

مهدی هاشمی، لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی، نادر سلیمانی، بیتا سحرخیز، شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، فرهاد بشارتی، سپند امیرسلیمانی، ماهان عبدی، گیتی قاسمی، آرزو نبوت، زهره فکورصبور، مهسا طهماسبی و علی هاشمی از بازیگران اصلی این سریال نوروزی محسوب می‌شوند.

به تازگی تیزر این سریال نوروزی منتشر شده است.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادامه تصویربرداری «زمین گرم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با ادامه تصویربرداری سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمت‌اله و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی، از لوگو این سریال که مضمونی اجتماعی-مذهبی دارد، رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمت‌اله و به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی که مدتی پیش و در سکوت خبری آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

سعید نعمت‌اله پیش از این در آثاری چون «رستگاران»، «جراحت»، «شیدایی»، «مادرانه»، «عقیق»، «برادرجان» و…، به عنوان نویسنده با محمدرضا شفیعی همکاری داشته و «زمین گرم» اولین ساخته او در مقام کارگردانی است.

به تازگی از لوگوی آن که طراحی آن برعهده حسام حاجی پور است، رونمایی شد و به زودی عوامل و بازیگران سریال «زمین گرم» نیز اعلام خواهند شد.

این سریال ۳۰ قسمتی که برای پخش از شبکه سوم سیما آماده می شود؛ با لحنی متفاوت از «جراحت» و «برادرجان» ادامه ای از سه گانه سعید نعمت‌اله در همان فضای برادرانه و خانواده است.

در خلاصه داستان «زمین گرم» که مضمونی اجتماعی- مذهبی دارد، آمده است: بعد از سال‌ها بی‌خبری دو برادر از هم، برادر بزرگ‌تر که آخرین ساعات حیات خود را پشت سر می‌گذارد به سراغ برادر کوچک‌تر می‌رود تا وصیت کند؛ وصیتی که زندگی برادر کوچک را دستخوش چالشی بزرگ می‌کند …

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه اندازی گیرنده‌های جدید تلویزیونی و بومی بر بستر فضای مجازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در سال ۸۹- ۹۰ سازمان صدا و سیما با همکاری مخابرات استان تهران و متعاقباً شرکت مخابرات ایران شروع به راه اندازی سرویس IPTV کرد.

به گزارش سینماپرس، سرویس IPTV راه اندازی شده به دلیل تحریم‌های موجود و به روزرسانی دائم تکنولوژی طی سال‌های اخیر و هزینه‌های گزاف آن عملا قابل بهره برداری برای هموطنان نبوده و با کاهش قیمت اینترنت و افزایش پهنای باند داخلی کشور، معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما تصمیم به استفاده از تجربیات متخصصان و کارشناسان جوان داخلی و بومی سازی نمود.

محمد مهدی خاموشیان؛ مشاور اجرایی و مدیر دفتر معاونت فضای مجازی گفت: با موافقت معاونت محترم فضای مجازی، شروع به پیاده سازی پلتفرم بومی سپهر کردیم که بایستی اشاره نمود این پلتفرم امکان ارائه سرویس برروی دستگاه‌های مختلف از قبیل گیرنده‌های قدیمی شیما، تلویزیون‌های هوشمند اندروید و ستاپ باکس‌های اندرویدی و همچنین تلفن‌های هوشمند را داراست.

خاموشیان در ادامه افزود: امکان ارائه پخش زنده همه‌ی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، پخش شبکه‌های تخصصی و اختصاصی، پخش شبکه‌های HD، امکان دریافت کیفیت‌های مختلف استریم براساس کیفیت پهنای باند کاربر، بیش از ۱۵ هزار فیلم و سریال، آرشیو شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی روزهای گذشته، ترافیک نیم بها برای کاربران داخل کشور، لیست علاقه مندی ها، دسته بندی محتواها براساس موضوعات و ژانرهای مختلف، سطوح مختلف دسترسی به محتواها، جستجوی پیشرفته بر اساس عناوین محتوایی، شبکه‌ها و راهنمای الکترونیکی برنامه ها، از اماکنات موجود بر روی ایم سرویس می‌باشد. (EPG).

خاموشیان ادامه داد: در حال حاضر سرویس فوق به صورت آزمایشی راه اندازی گردیده و به راحتی گیرنده‌های آن با استفاده از پورت شبکه به اینترنت متصل شده و بدون نیاز به دانش خاصی توسط کاربران عادی و عمومی قابل استفاده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدور پروانه ساخت آثار سینمایی و غیرسینمایی متوقف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صدور پروانه ساخت آثار سینمایی و غیرسینمایی تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

سینماپرس: سید محمدمهدی طباطبایی نژاد با اعلام این خبر گفت: در پی توصیه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا مبنی بر رعایت موارد بهداشتی و به منظور توقف تولیدات، سازمان سینمایی کلیه شوراهای پروانه ساخت را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تاکید کرد: تا اطلاع ثانوی پروانه ساختی برای آثار سینمایی و غیرسینمایی صادر نخواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نی انبان ایرانی بیش از ۴٠٠ سال قدمت دارد


نی انبان ایرانی بیش از ۴٠٠ سال قدمت دارد

مشاهده خبر از سایت منبع