X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

با تماشاگر امروز تئاتر غریبه‌ام – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد رحمانیان در نشست رسانه‌ای نمایش «روزهای رادیو» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی صحبت کرد و یادآور شد با تماشاگر این روزهای تئاتر احساس غریبه‌گی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای نمایش «روزهای رادیو» صبح امروز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور محمد رحمانیان، بازیگران و دیگر عوامل نمایش در خانه تئاتر برگزار شد.

در این نشست علاوه بر محمد رحمانیان، بهرام ابراهیمی، فهیمه رحیم نیا، لیلی رشیدی، بهنوش طباطبایی، افشین هاشمی، احسان کرمی، غزال آخوندزاده، آلاله زارع طلب‌ بازیگران، حسن علیشیری ترانه سرا، سردار سرمست تنظیم موسیقی، احسان برآبادی طراح اعلان و برنوشت و … حضور داشتند. آزیتا موگویی تهیه کننده نمایش نیز در ابتدای نشست حضور داشت اما عنوان کرد که به دلیل مشغله کاری باید سالن را ترک کند.

در ابتدای نشست محمد رحمانیان به معرفی عوامل و بازیگران حاضر در نشست پرداخت و درباره حضور حسن علیشیری گفت: در «روزهای رادیو» درباره یک دوره تاریخی صحبت می‌کنیم و نیاز به مشاوره درباره موسیقی داشتیم از همین رو حسن علیشیری در این نمایش کار سختی در پیش داشت.

وی با اشاره به سابقه بهرام ابراهیمی در حوزه تئاتر و همکاری طولان مدتی که با وی داشته است عنوان کرد که او در این نمایش در نقش احمد قوام السلطنه در روزهای بحرانی سال ۱۳۳۱ ایفای نقش می‌کند.

رحمانیان درباره دیگر بازیگران نمایش نیز توضیحاتی ارائه داد و یادآور شد: افشین هاشمی علاوه بر بازیگری به عنوان مشاور من هم در این نمایش حضور دارد. همچنین با احسان کرمی دهمین کاری است که همکاری دارم و وی در این‌ نمایش ۹ نقش را ایفا می‌کند و به عنوان خواننده مهمان نیز در گروه «پرچین» حضور دارد. باید اینجا از گریم درخشان ماریا حاجیها نیز تشکر کنم. غزال آخوندزاده پیانیست است و نقش بسیار سختی را ایفا می‌کند چون هم باید زبان لهستانی می‌آموخت و هم نوازندگی می‌کرد. بهنوش طباطبایی در این نمایش سه نقش کاملا متفاوت را بازی می‌کند که فعلا ترجیح می‌دهم درباره اش صحبت نکنم. چندسالی است که کارهای ما با حمایت و لطف آزیتا موگویی روی صحنه می‌رود و اگر حضور او نبود امکان اجرای آثارم فراهم نمی‌شد و حتی در مقاطعی که من ممنوع الفعالیت بودم موگویی در کنار من حضور داشت و از من حمایت می‌کرد.

وی درباره انتخاب نام نمایش توضیح داد: اسم نمایش را از روی فیلم «روزهای رادیو» وودی آلن برداشتم. این نمایش به دلیل طولانی بودن در ۲ جلد «عشق» و «آشوب» به صحنه می‌رود و وقایع تاریخی، سیاسی و اجتماعی ۲۰ سال از ایران را یعنی از ۴ اردیبشهت ۱۳۱۹ تا ۴ اردیبهشت ۱۳۳۹ که شب بیستمین‌ سالگرد رادیو است، به تصویر می‌کشد. در این نمایش استنادات تاریخی فرهنگی و اجتماعی بسیاری مطرح می‌شود و با اینکه نمایشی نوشتم که ارجاعات تاریخی فراوانی در آن است، نمی‌توانم بگویم وفادارانه نوشته ام چون در برخی مواقع مجبور شدم بعضی اتفاقات را فشرده کنم.

وقفه‌هایی که در کار من افتاده باعث شده از جنس تماشاگران زمانه فاصله بگیرم. من درام‌های بسیار ناراحت کننده و تاثیرگذاری مثل «لانچر ۵» را دیدم اما از میزان خنده‌های تماشاگران این نمایش متعجب شدم و این را متوجه نمی‌شدم چرا باید به نمایش به این غمگینی و متاثر کننده‌ای خندید از همین رو احسان می‌کنم از دنیای تماشاگران امروز فاصله گرفته اماین کارگردان تئاتر متذکر شد: این نمایش برای سالن بزرگ طراحی شده بود چون ۸ نمایش با ۸ صحنه و امکانات مختلف در یک اثر جمع شده است و معتقدم تالار وحدت مناسب این اجرا بود که میسر نشد اما الان بچه‌های سالن شهرزاد به ما خیلی کمک کردند تا نمایش به بهترین وجه اجرا شود. به دلیل طولانی بودن نمایش و اینکه مدتی کم کار بودم، فکر می‌کنم از فضای ذهنی مخاطبان دور شده ام در روزهای اول در حال نظرسنجی از مخاطبان هستم که ببینم نمایش را در یک بخش اجرا کنم یا ۲ بخش. من با بخش بزرگی از تماشاگران امروز تئاتر احساس غریبه‌گی می‌کنم و انگار از آنها دور افتاده ام بنابراین امیدوارم از نمایش خوششان بیاید و علی رغم اینکه ممکن است کار برایشان خسته کننده باشد از دیدن نمایش لذت ببرند.

وی ادامه داد: من از ۳۷-۳۸ سالی که کار می‌کنم نزدیک به ۱۸ سالش ممنوع الکار بودم و این وقفه‌هایی که در کار من افتاده باعث شده از جنس تماشاگران زمانه فاصله بگیرم. من درام‌های بسیار ناراحت کننده و تاثیرگذاری مثل «لانچر ۵» را دیدم اما از میزان خنده‌های تماشاگران این نمایش متعجب شدم و این را متوجه نمی‌شدم چرا باید به نمایش به این غمگینی و متاثر کننده‌ای خندید از همین رو احسان می‌کنم از دنیای تماشاگران امروز فاصله گرفته ام.

در ادامه احسان کرمی درباره گریم‌های زیادی که در نمایش دارد، توضیح داد: این مشکل بین من و خانم حاجیها است و کار بسیار سختی است اما با تمهیداتی که اندیشیدیم، امیدوارم‌ مشکلی پیش نیاید. در نمایش ۸ گریم متفاوت دارم و در این میان باید بدون گریم خوانندگی هم بکنم که کار بسیار سختی است.

رحمانیان درباره ایده شکل گیری این نمایش اظهار کرد: طرح اولیه این متن بعد از ۱۳۸۴ و نمایش «فنز» نوشته شد و قرار بود درباره آتش گرفتن تئاتر سعدی در سال ۱۳۳۲ و بیکار شدن گروه تئاتر نوشین بود که قرار بود پرویز پرستویی و عزت الله انتظامی در آن بازی کنند. در ورژن جدید، نمایش دچار تغییراتی شد و یک شخصیت به نام رامین سنگ آتش پیدا کرد که ۸ مقطع از زندگی اش به تصویر کشیده می‌شود و من تلاش کردم به هر اتفاقی که در این مقطع زمانی افتاده بپردازم.

افشین هاشمی درباره همکاری با رحمانیان بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما نپرداختن درست به تاریخ فرهنگی سیاسی کشور است و زمانی با نمایشی تاریخی با اتفاقات بسیار تاثیرگذار روبرو هستیم پاسخ‌هایی برای دلیل اجرای آن در امروز پیدا می‌کنیم. مساله بعدی حضور کارگردان‌هایی مثل محمد رحمانیان و تاثیرگذاری آنها در تئاتر است که خیلی از وقت‌ها ما نمایش‌های آقای رحمانیان را به دلیل علاقه و اطمینانی که به وی داریم بدون خواندن متن قبول می‌کنیم.

بهنوش طباطبایی نیز درباره فضای خشنی که در سینما و تئاتر وجود دارد، توضیح داد: معتقدم برخوردهایی که با هنرمندان و سلبریتی‌ها در مطبوعات وصداوسیما می‌شود برای ما عادی شده اما امسال در جشنواره این میزان خشونت علنی تر شده است. ترجیح می‌دهم رو به جلو فکر کنم و کارم را انجام دهم. آقای رحمانیان برای من نقش‌های پر از چالشی را می‌نویسد و من با جان و دل بازی در نقش هایشان را می‌پذیرم. من خودم را جزو خانواده آقای رحمانیان و خانم نصیرپور می‌دانم چون رفتارهای انسانی بزرگوارانه‌ای دارند و همیشه در حق کوچکترها بزرگواری می‌کنند.

لیلی رشیدی نیز عنوان کرد: انگیزه من برای کار کردن در این‌ نمایش خود آقای رحمانیان بودند و خوشحالم که برای اولین بار در کارشان بازی می‌کنم. متاسفانه در مقاطعی عده‌ای می‌خواستند هنرمندان را از چشم مردم بیندازند و موفق هم شدند اما هنرمندان این اتفاق را نمی‌خواستند که متاسفانه رخ داده و باعث جدایی بین مردم و هنرمندان شده است.

کرمی با اشاره به همکاری با رحمانیان عنوان کرد: آرزوی هر بازیگری است که با بزرگان تئاتر همچون محمد رحمانیان و بهران بیضایی همکاری کند به همین دلیل همه ما از حضور در نمایش آقای رحمانیان بسیار خرسندیم. همچنین ما داریم در تئاتر یاد می‌گیریم که اول روی حرف‌هایی که می‌خواهیم بزنیم، فکر کنیم بعد آنها را به زبان بیاوریم یا به اشتراک بگذاریم و این تمرین خوبی برای ماست.

بهرام ابراهیمی نیز به عنوان قدیمی ترین عضو گروه بیان کرد: من از خیلی قدیم با محمد رحمانیان کار می‌کنم و خوبی کار کردن با رحمانیان این است که او اصلا عجله‌ای برای کار ندارد و شما نمی‌دانید که فردا چه چیز جدیدی با خود سر تمرین می‌آورد. وقتی با رحمانیان کار می‌کنم به نظرم به خودم نزدیک تر می‌شوم.

آلاله زارع طلب و غزاله آخوندزاده نیز درباره تجربه همکاری با محمد رحمانیان صحبت کردند.

فهمیه رحیم نیا نیز درباره دومین همکاری اش با رحمانیان عنوان کرد: سابقه آشنایی من با آقای رحمانیان به سال ۶۱ باز می‌گردد و خوشحالم که به من پیشنهاد بازی در این‌ نمایش را دادند چون‌همه فکر می‌کنند من فقط در کارهای بهزاد فراهانی بازی می‌کنم. کارهای رحمانیان همیشه مخاطبان را به فکر وا می‌دارد به خصوص نسل جدید را که از تاریخ هیچ چیز نمی‌دانند.

در ادامه حسن علیشیری نیز توضیحاتی درباره ۹ قطعه موسیقی نمایش و برهه تاریخی ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۹ که نمایش در آن رخ می‌دهد، ارائه داد و سپس از پوستر نمایش نیز رونمایی شد.

در پایان جلسه سردار سرمست نیز یکی از قطعات نمایش را با صدای احسان کرمی خواند و بخش‌هایی از بازی بهرام ابراهیمی در نقش قوام السلطنه نیز برای حاضران در نشست پخش شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واعظی: به افزایش بودجه موسیقی فجر کمک خواهیم کرد


واعظی: به افزایش بودجه موسیقی فجر کمک خواهیم کرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتخاب اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تبلیغات – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در این مجمع پس از تصویب کلیات اساسنامه و اعمال تغییرات پیشنهادی برخی موارد و بندهای آن، انحلال کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران به تصویب رسید.

به گزارش سینماپرس، مجمع عمومی انجمن صنفی تبلیغات سینمای ایران روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه ۹۸ با حضور محمود کلاته نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل سالن سیف‌الله داد خانه سینما و با دستور جلسه زیر برگزار شد:

۱- تصویب اساسنامه
٢- انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس

در این مجمع پس از تصویب کلیات اساسنامه و اعمال تغییرات پیشنهادی برخی موارد و بندهای آن، انحلال کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران به تصویب رسید و اعلام شد و در ادامه انجمن صنفی تبلیغات سینمای ایران تاسیس و با برگزاری انتخابات، هیات مدیره، بازرس و اعضای علی‌البدل مشخص شدند.

از مجموع ۶۸ رای ریخته شده به صندوق، میثم میرزائی بیشترین رای را کسب کرد و اعضای هیات مدیره انجمن به شرح زیر انتخاب و معرفی شدند:
١- میثم میرزائی     ۶۴ رای
٢- محمد روح‌الامین     ۴۳ رای
٣- میثم معراجی     ۳۷ رای
۴- مسعود رفیع‌زاده     ۳۶ رای
۵- منصوره بسمل     ۲۹ رای

اعضای علی‌البدل هیات مدیره:
١- حسین جمشیدی گوهری   ۲۶ رای
٢- علی زادمهر     ۱۵ رای

بازرس اصلی:
نیما واعظی             ۴۷ رای

بازرس علی‌البدل:
نگین موسوی     ۱۳ رای

هیات رییسه مجمع عمومی عبارت بودند از:
رییس: فرامرز روشنایی
نایب رییس: نیما واعظی
منشی: کتایون کارگشا
ناظر اول: محمدحسین هوشمندی
ناظر دوم: فرشاد شهلایی

در پایان این جلسه از مسعود نجفی رییس سابق کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران تجلیل و قدردانی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«توفیق اجباری» اجرا در تالار رودکی!


«توفیق اجباری» اجرا در تالار رودکی!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / اجرای ارکستر ملی ایران در تالار وحدت


ویدئو / اجرای ارکستر ملی ایران در تالار وحدت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدفمان نشان دان یک تشکل نیست بلکه به دنبال برجسته کردن یک تفکر هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم افتتاحیه دفتر جهاد سازندگی روایت فتح صبح امروز با حضور سردار عبدالرضا آزادی، معاون فرهنگی سازمان بسیج، عبدالرضا دهقانی، رئیس موسسه رزمندگان اسلام، سید محمد یاشار نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، سرهنگ زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی، نادر طالب‌زاده و دیگر مدیران سازمان بسیج در گروه مستند روایت فتح برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این مراسم مهدی همایونفر از مستندسازان باسابقه گروه روایت فتح ضمن تشریح نحوه تشکل گروه جهاد گفت: وقتی از روایت فتح صحبت می‌کنیم می‌بایست از شهید سید مرتضی آوینی هم یادی کنیم، چند سال پیش وقتی خدمت شهید آوینی رسیدم ایشان با انگیزه‌های کمک به مردم با جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران برای کمک عازم لرستان شده بود و آنجا تصمیم به ثبت تصاویر و فعالیت‌های آن گروه دانشجویی گرفته بود و از همان زمان بود که فعالیت‌های جهاد سازندگی تلویزیون شکل گرفت.

بنده در سال ۵۸ و ۵۹ به جمع آن‌ها پیوستم سالی که آثاری چون خانگزیده ها که مربوط به استان فارس بود تولید شد، با شروع جنگ ناگزیر افراد اصلی جهاد درگیر جنگ شده و بعدها این افراد تبدیل به اعضای گروه روایت فتح شدند و برنامه‌های روایت فتح ساخته شد.

آن جمع اولیه‌ای که در روایت فتح دورهم جمع شدند دلسوز مردم محرومی بودند که در جای‌جای کشور دل‌بسته به انقلاب و امام (ره) بودند و انتظار داشتند که در این وقایع تحولی برایشان اتفاق افتد که این وقایع با عنوان جهاد سازندگی اتفاق افتاد و در ادامه بانام گروه تلویزیونی جهاد، برنامه‌سازی‌ها ادامه پیدا کرد.

اوایل دهه نود خدمت سردار نقدی رسیدیم و به ایشان عرض کردیم که ما اصرار داریم با بحث اقتصاد مقاومتی و برای رفع محرومیت در استان‌های مختلف برنامه‌هایی را انجام دهیم که خدا رو شکر برنامه‌هایی هم اتفاق افتاد. حال امیدواریم که این وقایع با شکل جدی‌تر و به‌طور گسترده‌تری انشا الله اتفاق بیفتد.

در ادامه سردار آزادی معاون فرهنگی سازمان بسیج نیز ضمن تشکر از همت و تلاش مدیران و کارکنان بنیاد فرهنگی روایت فتح اظهار داشت: گروه مستند روایت فتح ظرفیت جدیدی را برای اردوهای جهادی ایجاد کرده است. در این سال‌ها بنیاد واقعاً به مسئله اردوهای جهادی و اقداماتی ازاین‌دست که قالب اقتصاد مقاومتی بوده است پرداخته، اما قرار شد که باقوت و همت بیشتری به این مسئله توجه شود؛ یعنی به این حوزه ضریب بدهد و انشا الله دوستان بسیج سازندگی کمک و حمایت کنند کارهای عمیق‌تر و مفصل‌تری برای ترویج حرکت‌های جهادی که موردعنایت و توجه رهبری هم هست صورت گیرد.

وی تصریح کرد: این کار را واقعاً بسیج سازندگی می‌دانیم، البته همه کمک می‌کنند که زمینه را فراهم کنند که آثاری خوب، جذاب و جریان ساز تولید شود و کارهای جهادی را در کشور تقویت کنند و عمق ببخشند.

سخنران بعدی مراسم سرهنگ زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی بودند ایشان ضمن اظهار امیدواری از تأسیس این دفتر گفت: امیدوارم دفتر جهاد سازندگی روایت فتح که با محوریت فعالیت گروه‌های جهادی در حال افتتاح است بتواند منعکس‌کننده بخشی فعالیت‌های جهاد موفقی که رهبر انقلاب اسلامی از آن نام بردند باشد.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس آوینی هایی کنار فرماندهان بزرگ ما بودند که پیامشان را ارسال می‌کردند اظهار داشت: امروز که از دفاع مقدس و جنگ نظامی و سخت گذشته‌ایم، اما فشارها و کمپین‌های حداکثری علیه انقلاب اسلامی بسیار وسیع است و تادندان‌مسلح در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و … دشمن آرایش پیداکرده است، ما باید تکیه‌بر نیروهای انسانی خودباور و انقلاب پیام خود را صادر کنیم و به‌زعم رهبری پیشرانان این حرکت گروه‌های جهادی هستند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی تأکید کرد: فعالیت‌ گروه‌های جهادی امروز باقی نمی‌ماند اگر بنیاد روایت فتح‌هایی نباشند که آنان را تصویر کنند، هم چون شهید آوینی که دفاع مقدس ما را تصویر و برای همیشه در تاریخ ثبت کرد. ما امروز نیاز داریم که پشتیبانی از جنس آوینی ها را داشته باشیم و شبکه‌سازی هدفمندی از جهادگران صورت گیرد. امروز ما ۱۲ هزار گروه جهادی جغرافیا محور داریم و ۱۱ هزار گروه جهادی پایگاه محور داریم و ۸۵ درصد از این گروه‌های جهادی جوانان هستند.

وی در پایان گفت: به اعتقاد بنده این دفتر همان‌طور که رهبری فرمودند می‌تواند هنرمندانه این جهاد را منعکس کند. پیشنهاد ما این است که محور کار جهادگرانی باشند که ما با همکاری روایت فتح برایشان شبکه ایجاد می‌کنیم و اینجا مبنایی باشد که تفکر بیش از تشکل خودش را نشان بدهد و جهادگری را به‌عنوان فناوری مردمی از سوی انقلاب ترویج کنیم و ما هم در هرکجا که بتوانیم در خدمت این مجموعه هستیم.

در پایان این مراسم روح‌الله رفیعی، مدیر گروه مستند روایت فتح گفت: اگر امروز ما بخواهیم در حوزه جنگ اقتصادی و اقتصاد مقاومتی فعالیتی انجام دهیم تا برای ۲۰ سال آینده بماند، نیازمند محتوایی ارزشمند هستیم.

وی افزود: با توجه به کثرت گروه‌های جهادی قطعاً پشتیبانی از همه این‌ها از عهده هیچ سازمانی برنمی‌آید اما با توانمندسازی این گروه‌ها ما می‌توانیم محتوای خوبی را برای آینده در نظر بگیریم. برای امروز در مستندهایی که قرار است ساخته شود؛ ما به دنبال نشان دادن یک تشکل نبوده و به دنبال برجسته‌سازی یک تفکر هستیم. به‌عنوان‌مثال ما نمونه‌های خوبی را به دست آوردیم که با ۴۰ میلیون برای ۲۰ نفر اشتغال‌زایی کردند و یا جایی که با ۳۰ هزار تومان شغل‌های ایستا ایجادشده است. این کار که به برکت جمهوری اسلامی و برای بومی‌سازی و شکستن قواره‌های غربی انجام می‌شود قطعاً ثمره‌ای جز پیروزی نخواهد داشت.

مدیر گروه مستد مستند روایت فتح بابیان اینکه دفتر جهاد را به یمن حضور هسته اولیه روایت فتح شروع کردیم گفت: بر این باور هستیم که امکانات و پول نقش زیادی در شکل انجام کار و فرآیند ندارد؛ امروز مجموعه‌ای داریم به نام روایت فتح و به آن فخر می‌ورزیم که محصول امکانات نبوده و محصول انسان‌های بزرگ است. به همین نیت تقاضامندیم که دوستان کمک بکنند برای سرعت بخشیدن به این اتفاق؛ به‌هرحال کارمان را انجام می‌دهیم و کمک شما به این اتفاقات سرعت می‌بخشد.

دفتر جهاد سازندگی روایت فتح باهدف ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت از سوی گروه مستند روایت فتح رسماً کار خود را از امروز آغاز کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشکسوتان آوازخوان در تالار رودکی


پیشکسوتان آوازخوان در تالار رودکی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی در آستانه انتخابات، اسعدیان حامی سازنده‌ی آثار فلاکت بار می شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسعدیان رئیس هیات مدیره خانه سینما با انتشار نامه ای پرسش برانگیز اقدام به موجه سازی حضور یک فیلمساز معلوم الحال در جشنواره های خارجی نمود، حضوری که پیش ازین ثابت گشته دستاوردی جز ایجاد و تلقین فضای ذهنی منفی از ایران و ایرانیان ندارد!

به گزارش سینماپرس، بار دیگر رئیس هیات مدیره خانه سینما در اقدامی احتمالا شخصی که به نام صنف تمام خواهد شد، کمتر از ۴۸ ساعت مانده به شروع انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ بجای دعوت از عموم هنرمندان برای شرکت در این رویداد مهم اجتماعی، طی نامه ای وکیل مدافع یک فیلمساز معلوم الحال شد!

متن نامه اسعدیان به شرح زیر است:

 حضرت آیت الله جناب آقای  ابراهیم رئیسی

ریاست محترم قوه قضاییه

با سلام؛

   احتراماً همانگونه که مستحضر هستید سینمای کشورمان به عنوان پرچمدار فرهنگ جمهوری اسلامی قاره‌ها را درنوردیده و جایگاهی جهانی و موثر در عرصه هنر بین المللی یافته است و روزی نیست که از جشنواره‌ها و مجامع معتبر بین المللی جایزه‌ای به موزه جوایز هنر هفتم میهن‌مان اضافه نشود.

اخیراً فیلم “شیطان وجود ندارد” ساخته آقای محمد رسول اُف در بخش اصلی جشنواره فیلم برلین پذیرفته شده و رسم مألوف جشنواره‌ها بر این است که کارگردانان آثار، به هنگام نمایش فیلم‌هایشان در هر رویداد سینمایی حضور داشته باشند و عدم حضورشان به دلایل سیاسی و ممنوعیت‌های قضایی، تصویری نامطلوب از کشور متبوعشان ایجاد خواهد کرد، با عنایت به عرایض فوق استدعا دارد به لحاظ مصالح ملی و ارائه تصویری واقعی از فضای فرهنگی کشورمان، مقرر فرمایید نسبت به صدور مجوز حضور ایشان در جشنواره مذکور مساعدت مقتضی مبذول شود.

همایون اسعدیان

رئیس هیئت مدیره

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صداوسیما برای پرداختن به جشنواره فجر محدودیت نداشت/ اهالی موسیقی نیامدند


صداوسیما برای پرداختن به جشنواره فجر محدودیت نداشت/ اهالی موسیقی نیامدند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انعکاس شور انتخابات در «سیمای استان‌ها» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما ضمن اشاره به سیاستگذاری‌های کلان صداوسیما، برنامه‌های مراکز استانی رسانه ملی برای پوشش انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، در آستانه دوم اسفندماه روز برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روزهای اخیر شبکه‌های مختلف صداوسیما با تغییراتی در کنداکتور تلاش کردند با شوروحال این روزهای مردم همراه شوند؛ از ساخت ویژه برنامه‌ها و تغییر سریال‌ها گرفته تا راه‌اندازی رادیو انتخابات و لغو بزرگ‌ترین جشنواره تلویزیونی یعنی «جام جم».

انتخابات مجلس اما با توجه به ماهیت منطقه‌ای و استانی، تبدیل به کارویژه‌ای برای معاونت استان‌های سازمان صداوسیما هم شده است.

در همین راستا معاونت امور استان‌های رسانه ملی نیز با هدایت شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی استانی، بخشی از این کار را بر عهده گرفته و از سال گذشته «ستاد انتخابات» را راه‌اندازی کرد.

به همین منظور درباره این ستاد و فعالیت‌های صورت گرفته توسط بخش‌های مختلف معاونت و مراکز استانی، با علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما گفتگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید؛

* مسئله انتخابات چه جایگاهی در معاونت امور استان‌های صداوسیما دارد و اصولاً چه برنامه‌ای برای پرداختن به این موضوع در دستور کار داشته و دارید؟

نقش شبکه‌های استانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی نقشی متفاوت و تعیین‌کننده است، چرا که انتخابات مجلس به دلیل گستردگی آن در سراسر کشور و حضور چهره‌های مختلف از نظر قومی و فرهنگی به عنوان نامزد انتخابات شرایط ویژه و متفاوتی را برای عملیات رسانه‌ای این انتخابات ایجاد می‌کند. شبکه‌های استانی صداوسیما به دلیل قرابت و همزیستی با مردم هر یک از استان‌های کشور پهناور ایران دستاوردها و نتایج چشم‌گیری را در همراهی و مشارکت مردم آن استان در بسیاری از برنامه‌های سیاسی و فرهنگی کشور رقم زده اند.

دوم اسفند شاهد برگزاری سی و هفتمین انتخابات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین انتخابات بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اولین انتخابات بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب خواهیم بود به همین دلیل نیاز است تا مجلسی کارآمد، انقلابی و مردمی شکل بگیرد و صداوسیما در این بین، نقشی اساسی در آگاهی‌بخشی به جامعه برای انتخاب اصلح دارد معاونت امور استان با درک حساسیت‌های انتخابات پیش‌رو رویکرد و مدیریت رسانه‌ای خود را به‌سوی تعامل، همکاری و هم‌افزایی ملی معطوف ساخته و فعالیت خود را در زمینه تولید برنامه‌های روشنگرانه و بصیرت‌افزا در قالب‌های گوناگون رادیویی و تلویزیونی افزایش داده است.

معاونت امور استان‌ها با تشکیل جلسات و نشست‌های گوناگون و هم‌افزایی حوزه‌های مختلف در تهران و استان‌های مختلف کشور، بر اساس خط مشی کلان سازمان صداوسیما و بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای هر استان، تلاش خود را در جهت آگاهی‌بخشی سیاسی و همچنین خنثی‌سازی عملیات روانی رسانه‌های دشمن با جدیت آغاز کرده که تا وز انتخابات، همچنان بر میزان این اقدامات و فعالیت‌های رسانه‌ای افزوده می‌شود.

برنامه‌های متنوعی در این معاونت و همچنین مراکز استانی رسانه ملی تدارک دیده شده و تمهیدات گسترده‌ای برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی از طریق برنامه‌های تهییجی رادیویی و تلویزیونی و همچنین پوشش جامع اخبار و اطلاعات مربوط به روز انتخابات اندیشیده شده است.

* با توجه به نقش ویژه‌ای که به آن اشاره کردید چه کارکردی برای شبکه‌های استانی در راستای برگزاری انتخابات قائل هستید؟

دوم اسفند شاهد برگزاری سی و هفتمین انتخابات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین انتخابات بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اولین انتخابات بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب خواهیم بود به همین دلیل نیاز است تا مجلسی کارآمد، انقلابی و مردمی شکل بگیرد و صداوسیما در این بین، نقشی اساسی در آگاهی‌بخشی به جامعه برای انتخاب اصلح دارد.

شبکه‌های استانی با ۸۱ شبکه رادیویی و تلویزیونی استانی، محلی، برون‌مرزی و سراسری یعنی شبکه شما و رادیو زیارت، نقش مهمی در ایجاد وحدت ملی و افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات دارند که البته در این بین رجوع به نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد این شبکه‌ها انتخاب نخست در بسیاری از زمان‌ها و مناطق هستند.

مراکز صداوسیما با اشراف بر شرایط و موقعیت هر استان و آگاهی از خواسته‌ها و نیازهای مردم و همچنین با آگاهی از تاریخچه فرهنگی و قومیتی هر منطقه، بهترین مرجع خبری و رسانه‌ای برای مردم آن منطقه به‌شمار می‌آیند و به‌عنوان رسانه‌ای آگاه و مطلع از اطلس فرهنگی، جغرافیایی، اقتصادی و… مورد استناد گستره قابل توجهی از مخاطبان استانی قرار می‌گیرند.

* سیاستگذاری کلان صداوسیما در ایام انتخابات هم همین است؟

رسانه ملی با توجه به رسالت سنگین خود، سیاست‌ها و راهبردهایی در هر حوزه دارد که با توجه به مسئله انتخابات، این سیاست‌ها از مدت‌ها پیش تدوین شده و برای اجرا به معاونت‌های مختلف ابلاغ شده‌اند؛ سیاست‌هایی همچون تلاش برای حضور گسترده مردم در انتخابات، یاری‌رسانی به دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و امنیتی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، تلاش برای تبدیل فضای کلی کشور در انتخابات به فضای شور و نشاط و جشن ملی سیاسی و اهتمام در راستای تحکیم وحدت وانسجام ملیِ اقوام، مذاهب، قشرها و گروه‌های مختلف مردم که مورد اخیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته باید گفت تبیین جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی و وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس بر اساس وظایف مندرج در قانون اساسی و بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هم جزو اولویت‌های صداوسیما به شمار می‌رود و در کنار این‌ها، تولید و پخش برنامه‌های تبلیغاتی ویژه نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در چهار استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم، نمایش وجهه و اقتدار جمهوری اسلامی در صحنه بین‌المللی و تبیین و تحلیل آرمان‌های سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به مثابه مکتب و تبیین دستاوردهای مجاهدت‌های مخلصانه و شجاعانه او و سایر شهیدان جزو این سیاست‌ها محسوب می‌شوند.

* مشخصاً شبکه‌های استانی و معاونت امور استان‌ها چه عملکردی تا به امروز داشته و چه راهبردی را در این مدت دنبال کرده است؟

در مجموع باید گفت از ابتدای شروع برنامه‌های انتخاباتی در شبکه‌های استانی، شاهد پخش ۲۹۸۴ ساعت برنامه رادیویی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۲۵۵ ساعت برنامه رادیویی درباره انتخابات مجلس خبرگان بوده‌ایم که این رقم در مورد برنامه‌های تلویزیونی، ۲۰۷۷ ساعت ویژه انتخابات مجلس و ۱۴۳ ساعت برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بوده است.

* یکی از رویکردهای نوین فعالیت رسانه‌ای بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی است. برای بهره‌مندی از این ظرفیت چه تمهیداتی در ایام انتخابات توسط معاونت استان‌ها دنبال می‌شود و چه اقداماتی داشته‌اید؟

تولید ۲۵۰ موشن‌گرافیک با موضوع انتخابات در مراکز استانی صداوسیما و استفاده از رادیونما به‌عنوان رسانه‌ای مؤثر در جذب هنر مردمی و انعکاس خلاقیت‌های شنوندگان با محوریت انتخابات، از جمله اقدامات معاونت امور استان‌ها و مراکز صداوسیما محسوب می‌شود.

پوشش لحظه‌به‌لحظه حماسه حضور مردمی در این رویداد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار مراکز قرار دارد به طوری که قرار است با ایجاد ۱۵۰۰ ارتباط زنده رادیویی و تلویزیونی با شبکه‌های سراسری و استانی حماسه حضور مردم اطلاع‌رسانی می‌شود تولید و توزیع ۲۴۷۵ قطعه پوستر، عکس نوشت، اینفوگرافیک، کاریکاتور و ۳۹۶۰ دقیقه در قالب‌های موشن گرافیک، فتو و ویدئوکلیپ، انیمیشن، پادکست، ویدئو، ویدئوکامنت، ویدئوگرافی، ۷۴۲۵ قطعه و ۱۱۸۸۰ دقیقه محتوا ازبستر فضای مجازی، در راستای جریان‌سازی و ایفای نقش مکملی با استفاده از راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی هم جزو این اقدامات هستند.

* موسیقی هم یکی از نقاط قوت شبکه‌های استانی است، آیا در این حوزه هم اقداماتی متناسب با برگزاری انتخابات صورت گرفته است؟

همانطور که اشاره کردید تولیدات موسیقایی مراکز استانی صداوسیما همیشه جزو آثار برتر بوده‌اند و استقبال از آن‌ها هم چشمگیر است بر این اساس ۱۴ عنوان موسیقی تصویر و نماهنگ جدید هم که مجوزهای کامل پخش را دریافت کرده‌اند توسط مراکز استان‌ها آماده شده و با توجه به کیفیت بالای تولید، از همه شبکه‌های سراسری در حال پخش است.

این تولیدات شامل نماهنگ‌های «پیمان وحدت» تولید مرکز همدان، «حماسه‌ای دیگر» تولید مرکز کرمانشاه، «روز سرنوشت» ساخته شده در مرکز کهگیلویه و بویراحمد، «رود خروشان» از تولیدات مرکز خراسان شمالی، «انتخاب اول» کاری از مرکز چهارمحال و بختیاری، «صبح حضور» تولید مرکز زنجان، «من ایرانیم» ساخته شده در مرکز خوزستان و «آهنگ پیروزی» تولید مرکز آبادان است. علاوه بر این موسیقی تصویرهای «روز انتخاب» تولید مرکز آذربایجان شرقی، «پرچم ایرانی» از مرکز خراسان رضوی، «حماسه انتخاب» ساخته شده در مرکز لرستان، «ایران عاشق» تولید مرکز اصفهان، «حماسه انتخاب» کاری از مرکز گیلان و «ایران عاشق» تولید صداوسیمای استان مرکزی هم جزو این تولیدات هستند.

* برنامه‌های معاونت و شبکه‌های استانی سیما برای روز انتخابات و پوشش سراسری حال و هوای حوزه‌های مختلفی انتخاباتی چیست؟

تمام اقدامات صورت گرفته برای دوم اسفندماه هستند، روزی که مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند تا در تعیین شیوه قانون‌گذاری و نظارت در کشور سهیم باشند، به همین دلیل برنامه‌های شبکه‌های استانی هم در این روز به اوج خود می‌رسد.

پوشش لحظه‌به‌لحظه حماسه حضور مردمی در این رویداد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار مراکز قرار دارد به طوری که قرار است با ایجاد ۱۵۰۰ ارتباط زنده رادیویی و تلویزیونی با شبکه‌های سراسری و استانی حماسه حضور مردم اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین تیم‌های برنامه‌ساز هم به تولید برنامه‌های ضبطی برای پخش در ساعات و روزهای دیگر می‌پردازند.

گروه‌های فنی، گزارشگران و تصویربرداران هم از ساعاتی پیش از شروع زمان رأی‌گیری در حوزه‌های انتخابیه حضور می‌یابند تا از همان ابتدا تصویری جامع و روشن از این حماسه باشکوه به سراسر کشور و جهان مخابره کنند. و این حضور و پوشش رسانه‌ای تا زمان اعلام نتایج انتخابات ادامه خواهد داشت.

پخش نماهنگ و موسیقی تصویرهای حماسی و گفت‌وگو با کارشناسان و مردم حاضر در صفوف اخذ رأی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار شبکه‌های استانی صداوسیما همزمان با دوم اسفندماه قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع