X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

انتصابی که احساسات شاعرانه مدیر مستعفی را برانگیخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام کرمی مدیر پیشین اداره‌کل هنرهای نمایشی انتخاب قادر آشنا را به عنوان مدیر جدید این اداره‌کل تبریک گفت.

به گزارش سینماپرس، شهرام کرمی مدیر پیشین اداره‌کل هنرهای نمایشی در پیامی انتخاب قادر آشنا را به عنوان مدیرکل جدید این اداره از سوی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی تبریک گفت.

 متن پیام شهرام کرمی به شرح زیر است:

«پرده بگردان و بزن ساز نو

هین که رسید از فلک آواز نو

به باور من، دسترنج تئاتر، تولد دانایی است و از تئاتر -این آموزگار کهن- آموخته‌ام که ستایش‌گر روزهای خوب گذشته و امیدوار فرداهای در راه باشم. خرسندم که در آستانه‌ بهار، خوش‌آمدگوی برادر ارجمندم دکتر قادر آشنا باشم که به آشنایی او با تئاتر ایمان دارم و به اتفاق، او را در این سال‌ها، به کسوت خدمتگزاری در ساحت فرهنگ‌وهنر درک کرده‌ایم. آرمان‌وآرزوی من، خوش‌فرجامی افق پیش روی او و همه‌ همدلان هنر شریف تئاتر است. امیدوارم این انتخاب ناب، روزگار دیگرگونه‌ای را برای تئاتر رقم بزند. چنین باد.»

در پی استعفای شهرام کرمی از مدیریت اداره‌کل هنرهای نمایشی، ظهر امروز سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۹۸ قادر آشنا در حکمی از سوی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیر این اداره‌کل منصوب شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستندسازان راوی «مبارزه با کرونا» می‌شوند/پرستاری که بجای درمان بیماران مستندساز شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در هفته‌ چهارم اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران، جمعی از مستندسازان مشغول ساخت و تهیه فیلم‌های مستندی درباره کرونا هستند.

به گزارش سینماپرس، در هفته چهارم اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران، جمعی از مستندسازان مشغول ساخت و تهیه فیلم‌های مستندی از خط اول مبارزه جامعه پزشکی با کرونا تا لایه‌های اجتماعی و درونی این بیماری مسری در بطن کشور هستند.

جواد یقموری و مهدی امینی مستند «گذر از مه» را در بیمارستان کامکار قم کلید زده‌اند که طرح این مستند به شورای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم ارائه شده است. فیلم به تلاش پرسنل بیمارستان کامکار قم از پزشکان تا نیروهای خدماتی می‌پردازد و وضعیت بیماران و همراهان آنها را در قلب کرونای ایران به تصویر می‌کشد.

این ۲ مستندساز، مجموعه مستندهای کوتاهی از وقایع این بیمارستان را نیز تهیه خواهند کرد.

محمد مقدم نیز با ثبت اتفاقاتی که در لایه‌های پنهانی شیوع کرونا در حال وقوع است، مستند «خروج از عادت» را تهیه و کارگردانی می‌کند. این فیلم با نگاهی به وضعیت مردم از گروه‌های مختلف اجتماعی، کارهای روزمره و تصورات آنها ساخته می‌شود.

بیمارستان مسیح دانشوری که از مهمترین مراکز پزشکی کشور در مقابله با ویروس کرونا است، سوژه مستندی به تهیه‌کنندگی حامد شکیبانیا شده است. این فیلم با عنوان «در خط مقدم»، توسط حسین گوهری جمشیدی و حامد کاظم‌زاده کارگردانی می‌شود.

مستند «همه با هم» به کارگردانی محمد رفیعی و تهیه‌کنندگی امیرحسین میرصابری هم با محوریت ایثارگری کادر پزشکی، امیدآفرینی، نشاط و همدلی در حال ساخت است. محمدجعفر باقری‌نیا هم مستندی با همین مضامین را برای مؤسسه روایت فتح کارگردانی خواهد کرد.

میثم شاه‌بابایی روایتی مستند از تلاش شبانه‌روزی پرستارها و پزشکان بیمارستان امام خمینی (ره) و مسیح دانشوری در دفاع از مردم را در مرحله اخذ مجوز و پیش‌تولید دارد. این فیلم با نگاهی اجتماعی ساخته می‌شود.

«سربازان بدون اسلحه» به کارگردانی مجید شیدا عنوان مستند دیگری با موضوع کرونا در ایران است. این فیلم تلاش پرسنل درمانی بیمارستان شهید صدوقی یزد در مبارزه با این ویروس را به تصویر می‌کشد.

مرتضی آتش‌زمزم مستندساز اصفهانی هم طی روزهای گذشته، وضعیت بیماران کرونایی و کادر درمانی یکی از بیمارستان‌های این شهر را ثبت و ضبط کرده است. او به همین منظور، نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور هم انشا و منتشر کرده است.

شاهین صمدپور مستندساز، مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی در تدارک ساخت مستندی با موضوع کرونا در شمال ایران است.

محمدعلی مرادی مستندساز آذربایجانی هم با همکاری خانه مستند تبریز، پروژه «همیاری» را کلید زده است. این فیلم روایتگر تلاش برخی جوانان تبریزی است که ضمن آموزش، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده برای محله‌های فقیر این شهر تهیه و توزیع می‌کنند.

حجت عدالت‌پناه مستندسازی که حرفه اصلی‌اش پرستاری است و علی کرمی تصویربرداری که در شاخه پزشکی ژنتیک تحصیل کرده هم درگیر ساخت مستندهایی با موضوع کرونا در بیمارستان‌های امام خمینی (ره) و مسیح دانشوری شده‌اند.

در مشهد مقدس نیز محسن جهانی مستندی با موضوع شیوع کرونا در این شهر مذهبی را جلوی دوربین برده است.

مسعود زارعیان تهیه‌کننده و مستندساز مشهدی هم مستندی را در بیمارستان شریعتی مشهد کلید زده است. خط اصلی این فیلم، واکنش افرادی است که تست کرونای آنها مثبت یا منفی شده است.

هاشم مسعودی هم با ایده‌ی تجربی، مستندی در دست تهیه و ساخت دارد. در این فیلم سلفی‌گرافی، پرستاری که اهل شهر طبس است و در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مشغول کار است، تصمیم می‌گیرد به مرخصی عید نرود تا در بخش کرونای این بیمارستان خدمت کند.

محمد کیاسالار دبیر جشنواره اخلاق پزشکی هم پروژه متفاوتی را در دست تهیه دارد. او از برخی پزشکان بیمارستان‌های دانشکده پزشکی دانشگاه تهران که درگیر کرونا هستند، خواسته تصاویری با موبایل خود ثبت کرده و بر اساس خط داستانی مورد نظر که مبتنی بر بحث سوگ است، ایده خود را جلو برده و به فیلم تبدیل کند.

بانوان مستندساز هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای مثال لیلا امینی مستندی خودنگار را با موضوع کرونا و مرگ که به شکلی غافلگیرانه می‌تواند سراغ آدم‌ها بیاید و نسبت و فاصله‌اش با همه، یکی است، در دست پژوهش و پیش‌تولید دارد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازانی که علاقمند به ساخت فیلم مستند با موضوع تلاش، ایثار، از خود گذشتگی جامعه پزشکی و کادر درمانی و بحث امید و همدلی در مبارزه با بیماری کرونا هستند، حمایت خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارسال ۳۶۶ اثر به جشنواره نمایش عروسکی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میترا کریم خانی از ارسال ۳۶۶ متن به دبیرخانه هجدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سوم اسفند پایان مهلت ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک اعلام شده بود که تعداد ۳۶۶ متن در دبیرخانه ثبت شد.

میترا کریم خانی مدیر دبیرخانه این دوره از جشنواره ضمن اعلام این خبر افزود: از میان ۳۶۶ اثر، ۱۰۴ متن در بخش صحنه ای بزرگسال، ۹۷ متن در بخش صحنه ای کودک و نوجوان، ۲۲ متن در بخش خردسال، ۸۱ متن در بخش فضای باز-محیطی، ۲۶ اثر در بخش ایده های نو، ۲۳ متن در بخش نمایش عروسکی آیینی-سنتی و ۱۳ متن در بخش مرور نمایش های عروسکی که در یک سال اخیر روی صحنه رفته اند، به ثبت رسیده است.

هجدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با هدف بسترسازی برای رشد کمی و کیفی نمایش‌های عروسکی، تبادل تجارب ملی و بین‌المللی، توجه به خلق آثار مبتنی بر ظرفیت‌های فرهنگی و ملی و تقویت مرکزیت ایران به عنوان قطب نمایش عروسکی خاورمیانه با نگاه خاص به ادبیات و فرهنگ و مضامین زندگی انسان، مصائب جنگ و مهاجرت های ناگزیر از آن و تاکید بر صلح و فعالیت های زیست محیطی در مرداد ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

دبیری این دوره از جشنواره را زنده یاد گلزار محمدی برعهده داشت که چندی پیش بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

اطلاعات بیشتر جشنواره در وب سایت این رویداد هنری به نشانی www.tehranmobarak.theater.ir در دسترس قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از سیاه‌چادرها تا خانه‌های آپارتمانی


از سیاه‌چادرها تا خانه‌های آپارتمانی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دست فرمون» به فینال رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسابقه اتومبیلرانی «دست فرمون» در مرحله فینال، نفر برتر خود را خواهد شناخت.

به گزارش سینماپرس، قسمت ۵۲ برنامه «دست فرمون» امشب ۲۷ اسفند ساعت ۲۲ با اجرای کامبیز دیرباز روی آنتن شبکه نسیم  می‌رود و در قسمت فینال پس از رقابت، نفرات برتر خود را معرفی می‌کند.

پس از ۶ ماه تلاش شبانه روزی عوامل برنامه و شرکت کنندگان و رقابت بیش از ۸۰ راننده در ۶ مرحله، ۴ شرکت کننده یکشنبه گذشته به فینال این مسابقه بزرگ راه یافتند.

در این قسمت چهار نفر راه‌یافته به مرحله فینال (نسیم راشدی، مجتبی مولوی، احسان شهسواری و مجتبی پورحسنی) با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و نفر برتر شناخته می‌شود و در برنامه اهدای جوایز صورت خواهد گرفت.

در این برنامه مجید واشقانی، علی علیپور، ارشا اقدسی، امیر تاجیک و شبنم فرشادجو به عنوان مهمانان ویژه حضور دارند و با یکدیگر رقابت می کنند تا نفر برتر جدول هنرمندان و ورزشکاران این مسابقه نیز مشخص بشود.

همچنین برنامه «دست فرمون» توانست در آخرین نظرسنجی سازمان صدا و سیما، ۸۰ درصد رضایت بیننده‌ها را جلب کند و جزو ۴ برنامه پرمخاطب شبکه نسیم قرار بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعطای مجوز «پخش زنده» به رسانه‌های صوت و تصویر متقاضی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ساترا به رسانه‌های صورت و تصویر فراگیر که خواهان مجوز «پخش زنده» هستند، این مجوز را اعطا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی بسیاری از برنامه‌هایی که مستلزم اجتماعات مردمی است، رسانه های صوت و تصویر فراگیر نقش بزرگی در تأمین اوقات فراغت مردم یافته اند.

بر این اساس، در شرایطی که برگزاری اجتماعاتی نظیر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مدارس، برنامه هیئات مذهبی و برنامه‌های سرگرمی تحت تأثیر قرار گرفته است، رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر سعی دارند این خلأ را در بستر فضای مجازی با تسهیل برگزاری اجتماعات آنلاین پر کنند.

ساترا در این شرایط برای اولین بار مجوز ارائه خدمات «اجتماعات مجازی زنده» را از امروز و به صورت محدود، به متقاضیان دارای مجوز فعالیت رسانه صوت و تصویر فراگیر اعطا می‌کند.

رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دارای مجوز از ساترا می‌توانند براساس دستورالعمل مربوطه تقاضای خود را اعلام کنند.

مسئولان ساترا در ایام عید برای تسهیل فرآیند بررسی و اعطای مجوزها و نظارت بر روی عملکرد رسانه ها مشغول به فعالیت هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر مدیر جسور انقلابی می خواهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ایوب آقاخانی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون عنوان کرد: امیدوارم در این روزها در ذهن برخی هموطنانمان هم گشایشی ایجاد شود و با باور اینکه خطر تهدیدمان می کند، در نوروز هم رفتار مناسب اوضاع داشته باشیم و در خانه بمانیم.

به گزارش سینماپرس، این روزها به دلیل شیوع کرونا خیلی از هنرمندان فعالمان برای ایام نوروز و انتهای سال کارهایشان لغو شده و خانه نشین شده اند. یکی از این هنرمندان که در سال های اخیر پرکار بوده و هم نمایش های زیادی روی صحنه برده،   هم نمایشنامه نوشته و تدریس کرده و هم در کارهای تصویری حضور پیدا کرده است، ایوب آقاخانی است.

وی مدیر تئاتر پوشه و مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم هست. نویسنده نمایشنامه های زیادی از جمله نوک طلا – کوه و پرنده – دوئتی کوتاه برای پاییز – تمام صبح های زمین – اروند خون – ماه پیشونی – اروندخون – رویاهای رام نشده – منطقه صفر – امپراتور و آنجلو – رودکی، جادوگر واژگان سبز و … بازیگر آثاری چون حلقه بازی – یک سو از هزار سوی این شهر بی در و پیکر – در مه بخوان – لبخند با شکوه آقای گیل – مثل ماه برای آسمان – پاییز – هملت – چیستا – تیغ کهنه و… بازیگر مجموعه های تلویزیونی زیرگذر و داوران، تله فیل آهسته با گل سرخ و … بوده است.

در ارتباط با فعالیت های این هنرمند و برنامه هایش در سال آتی و چالش های مدیریتی تئاتر با ایوب آقاخانی به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانیم:

*آقای آقاخانی از مجموع فعالیت های شما در انتهای سال ۹۸ آیا پروژه ای در این شرایط کرونایی لغو شد یا خیر؟

-من اسفند سر سریال احمد امینی به عنوان بازیگر حضور داشتم که خوشبختانه قبل از اوج گرفتن کرونا کار من و نه پروژه بعد از شش ماه بی وقفه فیلمبرداری تمام شد، البته اگر تمام نشده بود جزو مصادیقی بود که باید خلل در آن ایجاد می شد، چون پروژه دچار اختلال شد اما برای کار من مشکلی ایجاد نشد.

در حوزه های آموزشی حوزه هنری هم کمی کارها به تأخیر افتاد، مثلا برگزاری یکی از نشست های «مکث و درنگ» از سلسله نشست های آسیب شناسانه تئاتر معاصر کشور که قرار بود اسفند ماه نشست را برگزار کنیم به تعویق افتاد و آن را نگه داشتیم به امید بهبود شرایط در فروردین برگزار کنیم.

از نیمسال دوم ۱۳۹۸ دفتر و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بر آن است تا سلسله‌نشست‌های آسیب‌شناسی تئاتر کنونی کشور از زوایای مختلف و متعدد را برگزار کند. این نشست‌ها با حضور متخصصان، کارشناسان، مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه‌های مربوطه به نحوی طراحی شده است که مصادیق مورد مکث در این نشست‌ها برای صاحبان انگیزه جهت ایجاد دگرگونی و بهینه‌سازی در فضای تئاتر کشور مفید و مؤثر باشد.  

*گویا کار برای اتمام یکی از فصول چهارفصل تئاتر ایران در حوزه هنری هم قرار بود اسفند ماه انجام شود؟

-بله یکی از فصول چهار فصل تئاتر ایران را هم پیش از اتمام سال می بایست تمام می کردیم که می شد چهارمین فصل که این هم باز نگه داشتیم برای سال آتی و اینها مجموعه کارهایی بود که به نفع شرایط موجود عقب نشینی کردیم تا سلامت عمومی تأمین شود یا توسط ما آسیب نبیند.

چهارمین فصل این پروژه (در دور نوین آن)، در حوزه‌ «تذکره‌ای ـ زندگی‌نامه‌ای» (Biogeraphical) شهدایی است که در طول سال ۱۳۵۹ ـ سال آغاز جنگ تحمیلی ـ تا کنون ـ ۱۳۹۸ ـ می‌توان آن‌ها را در رده‌ شهدای راه مقاومت قرار داد. بدیهی است انتخاب شهید مورد نظر آزاد بود و محدوده‌ای جز بازه‌ تاریخیِ فوق‌الذکر برای آن قائل نشده‌ایم اما چهره‌های پرداخته‌ نشده در طول تاریخ تئاتر بعد از انقلاب اسلامی در اولویت قرار داشتند.

بدیهی است آثاری که شعارزدگی به شاکله‌ آن‌ها آسیب زده باشد، از دایره‌ تولید و چاپ خارج خواهند شد. آثار شعارزده‌ زیادی پیش از این در موضوعات مشابه تولید شده‌اند که از آرمان این پروژه، یعنی «ماندگاری و توسعه»، بسیار دورند. این فراخوان با عنوان «شهدای مقاومت» برای رسیدن به آثاری شایسته‌تر طراحی شده است، نه تکرارِ آنچه داشته‌ایم. l رکز هنرهای نمایشی حوزه هنری متعهد شده در صورت پرداختن نویسنده به زندگی «سردار شهید قاسم سلیمانی» و احراز صلاحیت کیفی توسط اعضای هیات‌ علمی این فصل از پروژه، برخلاف تعریفِ دور نوین پروژه، استثنائاً علاوه بر چاپ، از تولید آن اثر در استانِ خودش حمایت به عمل آورد.

*اجرای نمایش نداشتید؟

-توافقاتی برای یک پروژه اجرای نمایش در فروردین ماه برای اجرا در یک سالن خصوصی کرده بودیم که مستلزم تمرین در اسفند ماه بود که نتوانستیم و اگر همچنان برقرار باشد با تأخیر بیشتر آن را برگزار می کنیم.

البته ما برنامه ریزی برای اجرای سه نمایش در بخش خصوصی داشتیم و هنوز هم این برنامه ریزی ها به هم نخورده است یکی زمانش تغییر کرده اما دو تای دیگر هنوز اطلاع دقیقی از لغو یا عدم لغو آن ندارم چون پشتوانه های مالی شان نظر دقیقی هنوز به ما ندادند با توجه به اینکه همه نیمه دوم سال ۹۹ پیش بینی شده بود و مشخص نیست سرمایه گذاران و حامیان مالی مدافع مالی ما باشند یا نه.

البته اگر هم نباشند من بلد هستم بدون تکیه بر سرمایه گذار کار سالم و شریف روی صحنه ببرم. اگر هم باشند که طبیعی است ما می توانیم کار با کیفیت تر تولید کنیم، ابعاد کار را بزرگتر ارائه کنیم و اگر هم نباشند باید ببینیم چه کار کنیم.

من بلد هستم بدون تکیه بر سرمایه گذار کار سالم و شریف روی صحنه ببرم.  برنامه بالقوه من روی صحنه بردن تئاتر، انجام کارهایی نسبتا چشمگیرتر در رادیو نمایش برای خروج از انسداد پنج ساله و کمک به ارتباط قوی تر با مخاطبان است

در هر صورت برنامه های سال جدید اگر عمری باشد و از محاصره غم خارج شویم به جد و جهد پرداختن به تئاتر است و خوشبختانه با تحولات خوب رادیو نمایش در حوزه مدیریت و اینکه از یک تنگنا و انسداد جدی بیرون آمده، برنامه های نسبتا مناسب حال مخاطبان نیز طراحی کردیم که امیدواریم سال جدید بتوانیم آنها را انجام دهیم.

همه اینها صادقانه با یک دید کور محضر شما بیان می شود و واقعا الان نمیدانم خدا در تقدیر ما چه چیز قرار داده و ما چقدر می توانیم از این مخمصه عبور کنیم و چه زمانی این اتفاق می افتد اما برنامه بالقوه من روی صحنه بردن تئاتر، انجام کارهایی نسبتا چشمگیرتر در رادیو نمایش برای خروج از انسداد پنج ساله و کمک به ارتباط قوی تر با مخاطبان و در عین حال احتمال اینکه یک پروژه تلویزیونی هم قطعیت پیدا کند وجود دارد که البته با توجه به این شرایط و تعویق همه پروژه های تصویری مشخص نیست سرنوشت آن کار چه شود.

در هر صورت این یک مجموعه نسبتا کلی جامع برای سال ۹۹ است و کنار همه اینها تدریس و تلاش برای انتشار کارهایم است الان دو مجموعه کتاب زیرچاپ دارم  که امیدوارم سال بعد بتوانم دومین رمانم را هم در مجموعه کارهایم به چاپ برسانم.

*درباره شرایط کنونی تئاتری ها و سایر اصناف چطور فکر می کنید؟

-اتفاقا این روزها من خیلی دل نگران همه صنوف جز داروخانه ها و سوپرمارکت ها هستم که جز اینها همه اصناف آسیب دیدند حال نسبت هایش فقط متفاوت است.

صنف هنری تئاتر  و سینما هم آسیب چشمگیر دیده که امیدوارم راه هایی برای از بین رفتن این خسارت ایجاد بشود بهرحال همه با اتفاقاتی مواجه شدند و برنامه هایی را تغییر دادند که دست خودشان نبوده و همه این اتفاقات به چیزهای دیگر هم پیوند خورده اما چاره ای جز پذیرش این نیست.

بهرحال وقتی می شنویم ایران با این همه مصیبت های ریز و درشت و تحریم و چیزهای دیگر عملکرد بهتری از برخی کشورهای اروپایی در زمینه کرونا داشته کمی حالمان خوب تر می شود و می گوییم شاید می ارزید.

امیدوارم در این روزها در ذهن بسته برخی هم وطنان هم گشایشی ایجاد شود و با باور اینکه خطر تهدیدمان می کند، در نوروز هم رفتار مناسب اوضاع داشته باشیم، من فقط نگران این هستم چون چالش ما به نسبت سایر کشورها در کوران این حادثه بزرگ بیشتر این است که یک مناسبت مهم سنتی در این بین به نام نوروز داریم که تقریبا از بدحال ترین و خوشحال ترین مردم ایران هر سال منتظر نو شدن سال و امید به گشایش در خیلی مسائل دارند.

چالش ما به نسبت سایر کشورها در کوران این حادثه بزرگ بیشتر این است که یک مناسبت مهم سنتی در این بین به نام نوروز داریم که تقریبا از بدحال ترین و خوشحال ترین مردم ایران هر سال منتظر نو شدن سال و امید به گشایش در خیلی مسائل دارند

همین باعث می شود خیلی وقت ها مردم ما که درکشان هم میکنم خیلی نتوانند راحت سنت های این واقعه هر ساله را در یک سال کنار بگذارند و مثلا دید و بازدید نکنند، امیدوارم امسال با این اتفاق کنار بیاییم تا لااقل بعد از این واقعه با شادی وسلامتی برایمان همراه باشد و این را فراموش نکنیم که هر خسارتی جز سلامتی قابل جبران است.

*آقای آقاخانی به شرایط سال آتی تئاتر با همه این ضررهای هنرمندان و شرایط بی بودجگی تئاتر و بی برنامگی دولت و همینطور استعفای مدیر مرکز هنرهای نمایشی امیدوار هستید یا خیر.

-من چند سالی است که از شرایط کلی تئاتر در کشور قطع امید کردم و صحبت هایی که درباره برنامه های تئاترم با شما داشتم خیلی توجهم به شرایط تئاتر نیست برای اینکه واقعا کاری که این روزها در تئاتر اتفاق می افتد نه قابل دفاع و نه قابل توجیه است و کاملا تصادفی به نظرم ممکن است یک هنرمند به حقوق مادی خود برسد.

بنابراین من بیشتر فقط امیدوارم که تئاتر در سال اتی واجد یک مدیریت قابل تکیه تری شود مدیریت جسور و جنگنده ای که بتواند در موانع موجود در شرایط کلی جسور و بدور از ملاحظات و احتیاط عمل کند. تئاتر فقط الان با یک مدیریت پرجسارت انقلابی می تواند نجات پیدا کند وگرنه اگر مدام به شرایط فکر کند و بنشیند و ببیند چه می شود و وضعیت کلی چطور است و چیزهایی شبیه اینه دیدیم که آنقدر تئاتر مظلوم است که هیچوقت نمدی برای کلاهش پس از التهابات باقی نمی ماند.

پس ما نیاز به مدیری داریم که بدون توجه به هیچ چیز جز اقتضائات فرهنگی و خط قرمزها به جنگ شرایط برود تا بتواند حداقل تئاتر را در سطح کارهای دیگر فرهنگی و اقتصادی کشور نگه دارد اینجا منظورم این نیست که تئاتر رشد کند بلکه در اندازه بقیه سطوح فعال بماند، ضرر نبیند و ترک نخورد و فکر میکنم اینگونه برد بزرگی کردیم.

ما نیاز به مدیری داریم که بدون توجه به هیچ چیز جز اقتضائات فرهنگی و خط قرمزها به جنگ شرایط برود تا بتواند حداقل تئاتر را در سطح کارهای دیگر فرهنگی و اقتصادی کشور نگه دارد 

احتیاط، ملاحظه و محافظه کاری و چیزهایی شبیه این که متاسفانه سالیان سال است مدیران تئاتر کم و بیش با آن عجین عمل می کنند، مطمئنا نه تنها ما را نجات نمی دهد بلکه در شرایط بدتر فرو می برد.

*در این شرایط که شما درباره آن چنین نظری دارید، پس چرا تئاتر کار  می بیند؟

-ببینید تئاتر حرفه و خانه من است و من کاری جز تئاتر بلد نیستم، ضمن اینکه مطمئنم اگر من هم فضا را خالی کنم ده ها آدم بی لیاقت غیر متصل به تئاتر هستند که با انگیزه های متفاوت از من نوعی جای من را پر می کنند. بنابراین چرا باید من صحنه را خالی کنم تا زمانی در این سختی ها از بین نرفتم و نفس می کشم سعی می کنم در سنگر خودم باقی بمانم ولی نمی دانم تا کی می توانم، فقط می دانم خودم و گروهم (گروه تئاتر پوشه) که سال جدید بیست و پنج ساله می شویم بتوانیم همچنان تا جایی که می شود زنده باشیم و کار کنیم.  

*امیدوارم سال جدید برای شما، خانواده و تئاتر پوشه سال خوبی باشد.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گلایه وزیر بهداشت از صداوسیما برای برنامه «فرمول یک» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما از حضور امیرحسین رستمی در برنامه فرمول یک و مطالب مطرح شده از طرف این بازیگر درباره ویروس کرونا گلایه کرد و هشدار داد.

به گزارش سینماپرس، سعید نمکی روز سه شنبه در نامه‌ای خطاب به علی عسگری نوشت: ضمن قدردانی از همکاران ارجمند جناب‌عالی که در اطلاع رسانی و مساعدت به برنامه‌های ستاد ملی مدیریت کرونا شبانه روز تلاش فرموده‌اند، بعضاً در برنامه‌های آن مجموعه اتفاقاتی رخ می‌دهد که علاوه بر لطمه حیثیتی به تلاش‌گران شبانه‌روزی این عرصه، همراهی سازمان صداوسیما را نیز زیر سؤال می‌برد.

وی ادامه داد: برای مثال روز گذشته در برنامه فرمول یک، فردی به نام امیرحسین رستمی دعوت می‌شود که با بیان موارد خلاف واقع باعث تشویش اذهان عمومی و بد جلوه دادن زحمات شبانه روزی همه دست اندرکاران می‌شود که منجر به قطع برنامه می‌گردد.

نمکی افزود: این‌جانب بارها از جناب‌عالی درخواست کرده‌ام که در این موارد قبل از دعوت افراد و صحبت در مورد بیماری‌ها و نظام سلامت حداقل اسامی و صلاحیت افراد با این وزارتخانه مشورت شود. نمی‌دانم چه کسانی مؤثرند که شاهد تکرار این‌گونه پدیده‌های ناخوشایندیم و در این شرایط سخت به جای همراهی، سم پاشی و تخریب اذهان حاصل می‌شود و این تلاش بی‌وقفه در ایجاد آرامش روانی جامعه را به تشویش بدل می‌کنند.

وزیر بهداشت نوشت: تردید نفرمایید در صورت عدم کنترل جو موجود، رسماً و مستقیماً این گله‌مندی را به مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد. چون این‌جانب و همکارانم در این بحران همزمان نمی‌توانیم علاوه بر تدارک و نظارت بر نیازهای بهداشتی و درمانی و مدیریت جنبه‌های مختلف این شرایط و خنثی سازی توطئه دروغ پراکنی‌های بیگانگان جور ناهماهنگی و شاید غرض ورزی یک مجری یا تهیه کننده برنامه‌ای را نیز تحمل کنیم، آن هم در دستگاهی که از بیت المال تغذیه می‌شود و باید در راستای سیاست‌های ستاد ملی فعالیت کند. یقیناً گروهی خارج از اطلاع جناب‌عالی و مدیریت ارشد آن سازمان عمل می‌کنند که ضرورت دارد مورد توجه و برخورد قاطع قرار گیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش ۳۹ فیلم متعلق به بنیاد سینمایی فارابی از تلویزیون و VODها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۱۲ عنوان فیلم از محصولات جدید بنیاد سینمایی فارابی از سیما و ۲۷ فیلم کم‌تر دیده شده از محصولات سال‌های مختلف متعلق به بنیاد سینمایی فارابی از طریق سامانه VOD، در تعطیلات نوروز۹۹ پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، ۱۲ فیلم از محصولات بنیاد سینمایی فارابی در سال‌های اخیر که در ژانرهای دفاع مقدس، کودک و نوجوان، تاریخی و درام خانوادگی قرار است از شبکه‌های مختلف تلویزیون در ایام نوروز ۹۹ نمایش داده شود.

این فیلم‌ها عبارت‌اند از: سرو زیرآب (محمد علی باشه آهنگر) از شبکه یک و سه، تپلی و من (حسین قناعت) از شبکه امید، پاستاریونی (سهیل موفق) از شبکه پنج، فرار از اردو (غلامرضا رمضانی) از شبکه پنج، ضربه فنی (غلامرضا رمضانی) از شبکه امید، پینوکیو و رئیسعلی و عاموسردار (سیدرضا صافی) از شبکه دو، به دنیا آمدن (محسن عبدالوهاب) از شبکه دو، غلامرضا تختی (بهرام توکلی) از شبکه سه، صدای منو می‌شنوی (صادق پروین آشتیانی) از شبکه دو، سوفی و دیوانه (مهدی کرم‌پور) از شبکه پنج، شکلاتی (سهیل موفق) از شبکه دو، و رفقای خوب (مجید قاری‌زاده) از شبکه یک.

«هر روز یک فیلم» برای روزهای در خانه ماندن

بر اساس این خبر، همچنین در راستای طرح هر روز با یک فیلم ایرانی برای ایام کرونایی و در خانه ماندن، ۲۷ فیلم در ژانرهای متنوع که برای پخش از طریق VOD ها در ایام پیش رو درنظر گرفته شده و عمدتاً پیش از این نمایش گسترده عمومی نداشته‌اند، عبارتند از: نار و نی (سعید ابراهیمی‌فر)، ننه لالا و فرزندان (کامبوزیا پرتوی)، هفت پرده (فرزاد موتمن)، تک درخت‌ها (سعید ابراهیمی‌فر)، چوری (جواد اردکانی)، دبستان شوک (کاظم معصومی)، نجوا (پرویز شهبازی)، مواجهه (سعید ابراهیمی‌فر)، مثل یک قصه (خسرو سینایی)، آوای زندگی (علی شاه‌حاتمی)، ترانه کوچک من (مسعود کرامتی)، پرواز مرغابی‌ها (علی شاه‌حاتمی)، قفل‌ساز (غلامرضا رمضانی)، شانه دوست (محسن محسنی‌نسب)، رویای سینما (علی و حمید شاه‌حاتمی)، پرواز بادبادک‌ها (علی قوی‌تن)، عقاب صحرا (مهرداد خوشبخت)، فرزندخوانده (وحید نیکخواه‌آزاد)، مروارید (سیروس حسن‌پور)، باورم کن (محمد حسن‌پور)، نسترن‌های وحشی (رهبر قنبری)، ترومای سرخ (اسماعیل میهن‌دوست)، مربای شیرین (مرضیه برومند)، فصل بلوغ (رهبر قنبری)، اسکی‌باز (فریدون نجفی)، کنجانچم (یاسمن نصرتی) و سوم شخص غایب (وحید نیکخواه‌آزاد).

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جواد عزتی» حتی در فهرست مقدماتی هیات داوران نبود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید راد در واکنش به اینکه با سیمرغی شدن «جواد عزتی» مخالفت کرده است گفت: «جواد عزتی» حتی در فهرست مقدماتی هیات داوران نبود که در مرحله بعد بخواهد جزو لیست اصلی باشد.

به گزارش سینماپرس، سعید راد یک ماه است متهم شده به اینکه با سیمرغی شدن «جواد عزتی» مخالفت کرده است. وی در نخستین واکنش خود اعلام کرد:

من نمی‌دانم این افرادی که حمله می‌کنند چرا متوجه نیستند؟ من اگر تا این اندازه قدرت داشتم، در ۵ جایزه‌ای که مورد علاقه من بود دخالت می‌کردم اما من نتوانستم دخالت کنم.
من تا به حال ایشان (عزتی) را از نزدیک ندیده‌ام. در جشنواره، ۵ فیلم از ایشان دیدم، شاید یک‌سری از کارهایش مورد سلیقه من بوده اما ممکن است ۸ نفر دیگر رای نداده باشند. آقای “جواد عزتی” حتی در فهرست مقدماتی هیات داوران نیز نبودند که در مرحله بعد بخواهند جزو لیست اصلی باشند. نکته‌ای که وجود دارد این است که به طور کلی رای نیاوردند اما شاید من به ایشان رای داده باشم ولی چون رای‌ها مخفی بوده و همه ما با دقت از رای‌ها حفاظت می‌کردیم، مشکلی وجود نداشت چون من با تمام این داوران پیش از این هم همکاری‌های متعدد داشتم که ۳ تا از کارگردانان بنام سینمای ایران هم در آن هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع