X

بایگانی فروردین 1, 1399

دفتر سینمایی

سرانجام «جشنواره کن» تسلیم کرونا شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم کن که قرار بود طبق برنامه‌ریزی از ۱۲ تا ۲۳ مه برگزار شود به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به تعویق افتاد.

به گزارش سینماپرس به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک شیوع بی‌سابقه کروناویروس در سراسر جهان جشنواره فیلم کن را که قرار بود در ماه مه برگزار شود، به تعویق انداخت.

برگزارکنندگان این جشنواره اعلام کردند که جشنواره کن، طبق برنامه‌ریزی می‌بایست از تاریخ ۱۲ تا ۲۳ مه برگزار شود، اما به دلیل شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ ممکن است تا اواخر ماه ژوئن به تعویق بیفتد.

در وب‌سایت رسمی این جشنواره آمده است: «در این زمان که با بحران جهانی بهداشت روبرو هستیم، تمام هم و غم ما جلوگیری از تلفات بیشتر ناشی از این ویروس و کمک به همه کسانی که در حال مبارزه با این بیماری هستند، می‌باشد. امروز ما این تصمیم را گرفته‌ایم که جشنواره کن در تاریخ مقرر نمی‌تواند برگزار شود.»

برگزارکنندگان جشنواره کن هم‌چنین افزودند که تصمیمات خود را پس از مشورت با دولت فرانسه، شورای شهر کن، اعضای هیئت مدیره جشنواره، متخصصان صنعت فیلم و شرکت‌کنندگان جشنواره اعلام خواهند کرد.

در ۱۸ مارس، دولت فرانسه همه اجتماعات عمومی و رویدادهای مردمی را ممنوع اعلام کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مردم با سریال‌های نوروزی ۳ ساعت برنامه شاد خواهند داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل روابط عمومی صداوسیما از پخش سه سریال شاد نوروزی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد حسین رجبران مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما  در صفحه شخصی خود از پخش سه سریال نوروزی شاد از تلویزیون خبر داد.

وی نوشت: از امشب چرخه سریال ها کامل می شه، از دوپینگ شبکه سه که چند شبی اشت شروع شده تا کامیون شبکه دو و پایتخت ۶ شبکه یک که به نظرم ویژه تر از پایتخت های قبلی است.

تقریبا سه ساعت شاد و پر نشاط رو مردم با هم سریال خواهند داشت. دم گروه های تولید این سریال ها که در این شرایط سخت هنوز دارند زحمت می کشند گرم.

به آقای رئیس جمهور پیشنهاد می کنم با خانواده که شنیدم بیننده پر پاقرص تلویزیون هستند، بیننده این سه سریال باشند.

مردم با سریال‌های نوروزی ۳ ساعت برنامه شاد خواهند داشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیوگرافی هنرمندان هالیوود؛ بازیگری که آتشنشان هم شد!


واکین فینیکس بازیگری است که امسال با نقش آفرینی در فیلم سینمایی جنجالی «جوکر» توجه‌ زیادی را به خود جلب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گردشگری مجازی؛ محله تاریخی و دیدنی دربند + فیلم و تصاویر


شاید بد نباشد بعد از شکست کرونا و در فرصتی مقتضی، از یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران تهران بازدید کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پاسخ سروش جمشیدی به انتشار چت‌هایش با سالومه + فیلم


سروش جمشیدی بازیگر طنز سینما و تلویزیون، به سوالی درباره انتشار چت هایش با سالومه پاسخ داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صداوسیما دانشگاه است نه زنگ تفریح! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا در واکنش به توجه زیاد از حد به سرگرمی و اصرار برخی بر ساخت آثار صرفاً شادی‌آور تلویزیونی، اعتقاد دارد که می‌توانیم ذائقه مخاطب را از مسخره‌کردن و دم‌دستی بودن و حتی ابتذال به سمتی ببریم که پای تلویزیون چیزی یاد بگیرد.

به گزارش سینماپرس، اول فروردین ۱۳۹۹ و شهادت امام موسی کاظم(ع) مصادف شده است. در تلویزیون و سینما و آثار نمایشی‌مان فقط سکانسی در سریال “ولایت عشق” به یاد دارم که احمد نجفی را در نقش هارون‌الرشید به یاد می‌آورد و زمانه شهادت امام موسی بن جعفر(ع) را دقایقی به تصویر کشید؛ این امام معصوم نه صاحب انیمیشن، نه سریال و نه فیلمی دیگر است و به تعبیر کارشناس مذهبی تلویزیون در این زمینه بسیار کم‌کاری کرده‌ایم. از طرفی به بهانه “کرونا” اصرار داریم که همه تلویزیون را درگیر مباحث سرگرمی و نشاط کنیم و از بقیه موارد و خوراک‌هایی که بیننده نیاز دارد به سمت ذائقه‌سازی کاملاً سرگرم‌کننده برویم.  

تصویرسازی درباره اولیای دین در سیمای جمهوری اسلامی، از توازن و تعادل منطقی به دور مانده است و بروز چنین موضوعی در ۴۰ سال و اندی از استقرار نظام اسلامی در این سرزمین، پسندیده نیست و نیازمند بازنگری جدی در ابعاد مختلف است. در زمینه آثار نمایشی دینی و مذهبی، سریال‌های “امام علی(ع) ” و “مختارنامه” از داود میرباقری و “یوسف پیامبر” از شاخص‌ترین آثار در این حوزه است که بعضاً به دفعات بسیار زیاد، تکرار و به شکل‌های مختلف پخش شده است و از جهت ماندگاری، “مختارنامه” و “یوسف پیامبر” حتی در سطح کشورهای منطقه به‌عنوان اثری تصویری و شاید بتوان گفت تهاجمی نسبت به دشمنان دین، قلمداد شده و نوعی قهرمان دینی برای پیروان دین اسلام و به‌خصوص شیعیان در کشاکش مبارزات سال‌های اخیرشان بوده است.

چرا با توجه به تأثیرگذاری آثار دینی و مذهبی کمتر به سراغ ساخت‌شان می‌رویم؟ شاید جواب بیاید که ساخت این نوع کارها هزینه‌بر و زمان‌بر است اما می‌توانیم با نساختن کارهای غیرتأثیرگذار، بودجه این مجموعه‌ها را تأمین کنیم. شناخت امام موسی کاظم(ع) نیاز به سریال‌سازی، فیلمسازی و حتی انیمیشن‌سازی دارد که اقشار مختلف خصوصاً کودکان این امام معصوم را بیشتر بشناسند.

فقدان سریال در حوزه شخصیت‌های دینی‌مان در دنیای تصویرسازی و ایده‌یابی غالب غربی و آکنده از نوعی لائیسم، فقط به موضوع توسعه اندیشه شیعی و فراتر از آن، یافتن نقاط صحیح مورد توافق همه فرق اسلامی از زندگی پیامبر(ص) در دنیای امروز آسیب می‌زند؛ به این نکته باید دقت بیشتر کرد.

به همین بهانه سراغ حجت‌الاسلام محمد سعیدی آریا کارشناس دینی و مذهبی تلویزیون رفتیم و با او همکلام شدیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید: 

حجت‌الاسلام سعیدی آریا درباره کم‌کاری در ساخت سریال، برنامه و حتی انیمیشن برای معرفی بهتر امام موسی کاظم(ع) به خبرنگار خبرگزاری تسنیم،   گفت: ما یک شعائر دینی داریم که تعظیم این شعائر جزو واجبات است؛ مثل اذان گفتن در بالای مأذن، و عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع). این شعارهای دینی، دین ما را نگه می‌دارد؛  پیاده کردن این شعائر جزو واجبات است ما یک سلیقه  دینی داریم. مثلاً درختکاری خودش مستحب است، اما اینکه روزی در آخرین روز سال را به عنوان روز درختکاری نامگذاری کردیم سلیقه دینی است که خودش این فرهنگ درست را ترویج می‌دهد.  مثلاً مخاطب ما امروز از طریق کارتون و انیمیشن‌سازی، می‌توانند کودکان را جذب کنند؛ چقدر خوب است ما در این زمینه کار داشته باشیم و  به این سبک حضرات معصومین را معرفی کنیم.

وی افزود: سریال یوسف پیامبر(ع) باعث شد بسیاری از افراد با زندگی ایشان آشنا شوند؛ شاید تا قبل از این سریال سؤال می‌کردند بیشتر از دو دقیقه پاسخی نداشتیم و این اثر نمایشی خیلی از نکات را به سمع و نظر مخاطبین و مردم جهان رساند.  متأسفانه راجع به حضرات معصومین در ساخت سریال و انیمیشن برای کودکان کم‌کاری کردیم. راجع به موضوع جنگ جهانی جستجو کند شاید صدها فیلم و سریال به زبان‌های مختلف پیدا کنید اما درباره امام کاظم چند فیلم و سریال داریم؟ آیا نیاز به شناخت حضرات ائمه معصومین نداریم  و کسی نباید در این زمینه گام بردارد؟

این کارشناس دینی و مذهبی تلویزیون در پاسخ به این سؤال که مخاطب ما به سرگرمی و نشاط و سریال‌ها و برنامه‌هایی از این دست نیاز دارد که در خانه بماند اما از دعا و مناجات و برنامه‌ای که موعظه‌های دینی و قرآنی به جامعه القاء کند نباید غافل شویم، چرا این توازن آموزش و پرورش و سرگرمی و تفریح در صداوسیما و رسانه‌های دیگر رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد:  اینکه مخاطب سرگرمی و نشاط نیاز دارد درست است اما ذائقه در مخاطب هم مهم است. شما توجه کنید که در مدرسه ذائقه بچه‌ها و تعریفی که از مدرسه دارند نباید شهربازی باشد و همه اوقاتشان به زنگ تفریح سپری شود. آن وقت دیگر کلاس برایشان سخت می‌شود. زیرا هدف مدرسه آمدن چیز دیگری است و باید بدانند مدرسه برای آموزش و تحصیل است. زنگ تفریح کاربردش این است خستگی را از بین ببرد. در این صورت هم زنگ تفریح شیرین می‌شود و هم کلاس جدی گرفته می‌شود. اگر خدایی ناکرده رادیو و تلویزیون و رسانه به این سمت برود که صرفاً به سرگرمی و نشاط تبدیل شود  خاصیت ذائقه مخاطب را از بین برده‌ایم.

وی تأکید کرد: این مسئله مهم است؛  فرمایش حضرت امام(ره) که فرمودند صداوسیما دانشگاه است. هر دو را نیاز داریم هم آموزش و کلاس  و هم زنگ تفریح و سرگرمی؛ اما نسبت زمان را نگاه کنید هدف اصلی را نگاه کنید. متأسفانه جایی که هدف سرگرمی شد و هدف نشاط به این معنای بذله‌گویی وشاید برخی از این مواقع سخیف‌تر شود و ذائقه مخاطب را تغییر دهیم و نگاهش به تصویر از مدرسه شهربازی بشود. در واقع صداوسیما را به چشمِ دانشگاه نبیند و دنبال جایی باشد که فقط سرگرمش کند،   آن وقت کسانی که در این زمینه سرگرمی قوی و زنگ تفریح  جالب‌تر و بهتری تعریف کنند، برنده‌ترند.

حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا تصریح کرد: اگر رادیو و تلویزیون بخواهد دانشگاه باشد منبع تغذیه معارف آن کجاست؟   این استاد از کجا تغذیه می‌شود به غیر از کلام و معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. لذا برنامه‌ها و آثار معارفی نمایشی دینی و قرآنی اگر با سلیقه مطرح بشود بسیار جای خودش را می‌گیرد. می‌توانیم ذائقه مخاطب را تغییر دهیم؛ او را از مسخره کردن و از دم دستی‌بودن و حتی ابتذال  به سمتی سوق دهیم که پای تلویزیون می‌نشیند و دوست داشته باشد چیزی را یاد بگیرد و پاسخ سؤال‌هایش را بگیرد. ان‌شاءالله خداوند توفیق این را بدهد معارف دینی اولویت اول‌مان باشد و نگاه‌مان به رسانه آموزشی باشد. اگر این نگاه و سلیقه سرگرمی شد بحث فرق می‌کند و نگاه‌مان نسبت به هدف‌مان چیز دیگری می‌سازد؛ امیدوارم  صداوسیما و رسانه‌های ما دانشگاه باشند.  

این کارشناس دینی و مذهبی تلویزیون در پاسخ به این سؤال که صداوسیما در سال ۱۳۹۹ برای ارتقاء سطح معنوی سریال‌ها و توجه در برنامه‌هایش چه اقداماتی را در دستور کارش داشته باشد، گفت:  اینکه من سریالی بسازم دو نفر در آن چادری باشند و نماز بخوانند، یکسری حرکت‌های دینی داشته باشند اما هدفی که سریال دنبال می‌کند هدف آلوده و دنیاپرستی در آن تبلیغ شود و دل من با شخصیت منفی آن سریال گره بخورد. کسانی که می‌خواهند برنامه‌سازی و سریال‌سازی کنند باید دغدغه برنامه‌سازی و سریال‌سازی دینی را داشته باشند. یعنی باید دلشان مثل آن هیئت‌دار نوجوان  و جوان بسوزد که وضعیت مالی خوبی ندارد اما دغدغه‌اش امام حسین(ع) است. در مسئله برنامه‌سازی  کسی دغدغه داشته باشد آن‌وقت باید به مضامین و محتوا و کیفیت‌ها نگاه کرد.  کاش صداوسیما به فکر تربیت برنامه‌ساز باشد!  ممکن است امروز نباشد و چندین سال جواب بدهد. ما برای عملیات فرهنگی‌مان نیاز به سربازسازی داریم آنقدر گیر کردیم که آنقدر دغدغه نداریم در نیت‌ها و زیرساخت‌ها؛ خداوند این توفیق را بدهد که در سال ۱۳۹۹ دغدغه‌مان قوی‌تر باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که حضرات اهل‌بیت توصیه کردند صبر بر بلا و توصیه صبر به دیگران است. این روزها که بیشتر خانه‌ایم خوش‌اخلاق باشیم. پدران و مادرانی که اعتراض داشتند به خاطر مشغله فرزندان‌شان را نمی‌بینند حالا کنارشان باشند و اخلاق حسنه را رواج بدهند. در امروزِ امام کاظم(ع)، کظم غیظ و صبوری را از ایشان یاد بگیریم و ترویج کنیم. صف ویژه‌ای که امام معصوم داشتند.   دین ما برای همه مشکلات راهکار گذاشته است  و بخاطر مشکلات ناشی از این بلا و بیماری،  ناشکر نشویم؛ این اتفاق و ابتلا و بیماری، امتحان است. آن‌هایی که صبر کردند ارتقاء درجه دارند. اما آنهایی که ناشکری کردند و ناموالاتی کردند روسیاهی‌اش می‌ماند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سال۹۹ در تلویزیون چگونه تحویل شد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه‌برنامه‌های تلویزیون برای تحویل سال۱۳۹۹، زیر سایه تهدید کرونا، چیزی جز استفاده تکراری از ایده کلیشه‌ای مهمانان متعدد و رنگارنگ نداشتند که دستاوردی به بار نیاورد.

ویژه‌برنامه‌های تحویل سال معمولاً یکی از مهم‌ترین برگ برنده‌های تلویزیون برای جذب مخاطب است به ویژه که امسال این رویکرد با توجه به ماندن مردم در خانه‌ها و قرنطینه در منازل برای جلوگیری از چرخه انتقال کرونا مهمتر هم جلوه کرد و یک ضرورت محسوب می‌شد. اما این مهم باعث نشد تلویزیون سال جدید را با شگفتی‌هایی در شبکه‌های سیما شروع کند و مخاطبش را غافلگیر کند و درست برعکس آنچه تصور می‌شد ویژه برنامه‌های تحویل سال به عادی‌ترین شکل ممکن و صرفا با تغییر شکل پرجلوه دکوراسیون و ظاهر شیک مهمانان و برخی مجریان به استقبال بهار و آغاز سال نو رفت.

شبکه‌های تلویزیونی طی سال‌های قبل در تلاش برای جذابیت بخشی‌های پی در پی و غافلگیری‌های لحظه‌ای برای مخاطبانشان بودند و آنقدر اتفاقات عجیب و غریب و شگفتی ساز رقم می‌خورد که در تصور بسیاری، این یک روز آخر سال جزو استثناهای تقویم تلویزیون نسبت به رعایت قوانین و ضوابط قرار دارد. مشخص است که منظور این نیست که شبکه‌ها می‌بایست سراغ اتفاقات محیرالعقول می‌رفتند یا قوانین و عرف را زیر پا می‌گذاشتند اما در این برنامه‌ها طراحی ویژه‌ای برای تحویل یک سال سخت و تلخ و امیدبخشی و شروع سال نو صورت نگرفت. به خصوص که زیر سایه ملاحظات مرتبط با پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، این‌بار دست برنامه‌سازان در زمینه دعوت از مهمانان متعدد و متنوع بسته‌تر از همیشه بود و این فرصتی بود تا برنامه‌سازان خلأ به‌وجود آمده را با ایده‌هایی تازه‌تر پر کنند.

اما بازهم برنامه‌های تلویزیونی بیشتر از طراحی آیتم‌های تولیدی و اتفاقات از پیش تعیین شده، سراغ گفتگوهای زنده و در لحظه رفتند آن هم با مهمانانی که معمولا در جشن‌ها و مناسبات تقویمی در شبکه‌های سیما دیده شدند؛ گفتگوهایی که نه به لحاظ خبری و نه به لحاظ محتوایی اتفاق ویژه‌ای را رقم نزد و به دلیل مطول شدن و کسالت آور بودن، بیشتر حوصله مخاطب را سر می‌برد.

شبکه یک با «فرمول یک» و با اجرای علی ضیا، شبکه دو با «دو نیمه ماه» و با اجرای محمد سلوکی، شبکه سه با «اتفاق» و با اجرای رضا رشیدپور و همچنین شبکه پنج با «بهار جان» و با اجرای محمد علیزاده و هیراد حاتمی مهمترین برنامه‌های تحویل سال شبکه‌های سیما بودند که با پخش زنده به استقبال بهار ۹۹ رفتند و در این گزارش مروری روی این برنامه‌ها خواهیم داشت.

شبکه یک؛ ویژه برنامه‌ اما با فرمول همیشگی!

برنامه «فرمول یک» تنها برنامه‌ای است که در چند سال اخیر ساختار و مجری آن برای شب‌های ویژه‌ای چون اعیاد، شب یلدا و تحویل سال مشخص بوده است. امسال هم زودتر از همه نه تنها نام علی ضیا به عنوان مجری ویژه برنامه تحویل سال مطرح بود بلکه طراحی و برنامه ریزی این برنامه نیز از پیش تعیین شده بود که قرار بود مثل سال گذشته، سراغ معرفی چهره‌های مردمی سال ۹۸ برود. با این حال شیوع ویروس کرونا همه این برنامه‌ریزی‌ها را بهم ریخت و معرفی چهره‌های مردمی به سال آینده موکول شد. شب اول اجرای این برنامه نیز ضیا از یک تغییر ناگهانی دیگر نسبت به دکور برنامه خبر داد که دکور اولیه و لوکیشن آن به دلیل تعلق گرفتن به بیماران کرونا تغییر کرده است.

«فرمول یک» تقریبا زودتر از باقی شبکه‌ها ویژه‌برنامه خود را شروع کرد و در این چند شب میزبان مهمانان مختلفی بود که بیشترین آن‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در حوزه پزشکی و سلامت بودند و همچنین مهمانان مختلفی هم در حوزه خوانندگی و بازیگری مهمان شدند. برنامه‌ای که از ساعت ۲۲ شب آغاز می‌شد و تا ساعاتی بعد ادامه داشت. انتخاب پزشکان و پرستاران شاخصی که در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از آنها منتشر شده بود و مخاطب آنها را می‌شناخت و یا پزشکی که خودش دچار کرونا شده بود و از این بیماری به سختی نجات یافته بود از جمله مهمانان این برنامه بودند که مخاطب گفتگوهایشان را دنبال کرد و برایش جذاب بود.

گفتگوهای «فرمول یک» در ۲ بخش انجام می‌شد میز اصلی برنامه که مهمانان در مقابل ضیا حضور می‌یافتند و گپ و گفت داشتند و میز دیگری که معمولا یک پزشک یا مسئول کشوری در مقابل ضیا می‌نشست و در شکلی جدی تر و رسمی تر برگزار می‌شد که بیشتر به گفتگوهای روتین ضیا در برنامه‌هایی که در طول سال روی آنتن می‌رفت شباهت داشت و کارویژه متفاوتی برای آن تعریف نشده بود.

در میان گفتگوهای این چند شب که ضیا با مهمانان خود داشت حاشیه‌ای‌ترین شان به گفتگو با امیرحسین رستمی مربوط می‌شد که به دلیل مباحث انتقادی مطرح شده وسط برنامه زنده این سخنان قطع شد و رستمی و همچنین امیر کاظمی دیگر بازیگر مهمان برنامه تحت تاثیر حاشیه‌های این سخنان بدون خداحافظی از آنتن کنار گذاشته شدند که پیش از این در گزارشی دیگر به نقد این اتفاق پرداخته شد.

شب گذشته نیز سروش جمشیدی بازیگر نقش قیمت در برنامه «دورهمی» مهمان ضیا شد که از یک سال و نیم دوری خود از کار سخن گفت. جمشیدی همچنین در واکنش به حاشیه اخیر آشکار شدن چت هایش با مجری شبکه ماهواره‌ای از ناسزاهای مردم اظهار گلایه کرد و دقایقی از برنامه به این گلایه‌ها اختصاص یافت.

گفتگوهای فوتبالی با بیراندوند، بازیگران، چهره‌هایی مثل مسعود فراستی از دیگر گپ و گفت‌های ضیا در این شب‌ها بود و شاید بیشتر از این گفتگوها، گپ‌های او با پزشکان و پرستاران درباره ویروس کرونا و آدم‌هایی که در این چند وقت درگیر این چالش شده اند بیشتر برای مخاطب جذاب بود.

یک ویژگی دیگر هم پرداختن به فضای اجتماعی در کنار این گپ‌ها و گفتگوهای رسمی بود که سروش چوپانی که این روزها ویدئوی آوازخوانی او در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده بود از حاشییه‌های مثبتی که ضیا در برنامه خود به آن پرداخت و او را دعوت کرد.

ضیا در این چند شب مهمانانی هم از میان خوانندگان داشت از جمله گرشا رضایی، فرزاد فرخ و مهراد جم که این آخری را مخاطب نسل جوان بیشتر به حاشیه‌هایش در کنسرت اخیرش می‌شناسد و شاید کمتر خوانندگانی بودند که بتوانند مهمانان برنامه‌ای در شبکه ملی باشند.

شبکه دو؛ تکرار مصاحبه‌های کسل‌کننده

برنامه «دو نیمه ماه» با اجرای محمد سلوکی در شبکه دو نیز همچون برنامه ضیا کمی زودتر روی آنتن رفت و مخاطب بیشتر توانست در ابتدای هفته این برنامه را دنبال کند تا در شب تحویل سال. به ویژه که بازه زمانی این برنامه به گونه‌ای بود که در همپوشانی کامل با دیگر برنامه‌ها بود و شاید مخاطب ابتدا شبکه‌های سه، اول و پنجم را در میان انتخاب‌های خود قرار می‌داد و این شبکه تقریبا آخرین انتخاب مخاطب قرار می‌گرفت.

این شبکه اگرچه همانطور که شرح داده شد از دکور پرجلوه  و طراحی ظاهری چشمگیری استفاده کرده بود اما کمتر جذابیت بصری در گفتگوها و بحث‌های مطرح شده با مهمانان را ایجاد کرد. در واقع اگر «هفت سین» دکور را از این برنامه جدا می‌کردید شاید کمتر تصور می‌شد که این همان ویژه برنامه تحویل سال است که قرار است سالی یک بار روی آنتن برود. هرچند این انتقاد به صورت کلی به همه برنامه‌ها وارد است با این حال «دو نیمه ماه» گفتگوهای طولانی و کسل‌کننده‌ای را رقم زد؛ چه با هنرمندان و چهره‌ها و چه با مسئولانی که از حوزه پزشکی و سلامت تا هلال احمر و… در برنامه حضور یافتند و به شکل عادی به ارائه توصیه و گزارش کار پرداختند.

در پیش خبری که پیش از این از «دو نیمه ماه» برای خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها ارسال شده بود اطلاع رسانی شده بود که قرار است بخشی از برنامه نیز به صورت هاردتاک و گفتگوهای چالشی با چهره‌ها برگزار شود درحالیکه آیتم ویژه‌ای برای چنین گفتگوهایی طراحی نشده بود و گفتگوهای سلوکی با چهره‌ها بیشتر به صورت گپ زنی پیش رفت تا یک هاردتاک.

این برنامه تلاش کرد در برخی از میان برنامه‌ها مستندهای کوتاهی درباره شهر تهران پخش شود که می‌توان گفت در مقایسه با مستندهایی که سال قبل از ویژه برنامه نوروزی این شبکه پخش شد نوعی عقب گرد بود.

«دونیمه ماه» البته یک ویژگی هم داشت که تنها برنامه زنده‌ای بود که بعد از تحویل سال تا ساعاتی بعد از شبکه دو ادامه داشت و برخلاف شبکه‌های دیگر که یک باره آنتن را به تصاویر آرشیوی و مستند سپردند و مخاطبی را که شاید همزمان با تحویل سال روزش را آغاز کرده بود رها کردند همچنان به گفتگو با مهمانان مختلف اختصاص داشت.

شبکه سه؛ ایده‌های تازه بدون غافلگیری‌های مورد انتظار

«اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور و تهیه کنندگی محمدرضا رضائیان بیشتر از باقی برنامه‌ها به طراحی ویژه برنامه‌ای برای تحویل سال اندیشیده بود. این برنامه که پیش از این در قالب یک برنامه ترکیبی از آن رونمایی شده بود حالا با عنوان «اتفاق نود و نو» و طی دو شب روی آنتن رفت. تلاش برنامه سازان برای ارائه برنامه‌ای متفاوت از همان عنوان «نود و نو» مشهود است. حضور پر انرژی رضا رشیدپور در ساعات متوالی و حفظ نشاط و سرحالی در تمام این ساعات نیز تفاوت بارز اجرای رشیدپور با دیگر مجریان بود.

اما می‌توان همان انتقاد به روند معمول حضور مهمانان را به این برنامه نیز وارد دانست. به ویژه که رشیدپور پیش از این با یک برنامه یلدایی مهمان خانه‌ها شده بود و مخاطب انتظار مهمانانی متفاوت تر از مهمانان یلدایی او را می‌کشید اما نه تنها مهمانان مدعو نتوانستند این انتظار را برآورده کنند که روند گفتگوها نیز کمتر به فضای گفتگوهای برنامه‌های چالشی او در این سال‌ها نزدیک بود که می‌توانست در لحظه چالش ایجاد کند. او در یک سال اخیر در برنامه‌های مناسبتی بیشتر درگیر سوالات روتین شده است از جمله اینکه مهمان برنامه چه تجربیاتی داشته است و یا سال آینده را به چه شکلی می‌خواهد رقم بزند و یا مهمترین اتفاق او درسال ۹۸ چه بوده است.

مهمترین طراحی برنامه نیز برای اکثر مهمانان آماده‌سازی موسیقی برای آوازخوانی بود تا به این ترتیب رشیدپور از همگی بخواهد به نوعی آواز بخوانند و با موسیقی‌هایی مثل «خونه مادربزرگه» این فضا فراهم شد با این حال شاید به دلیل نبود هماهنگی برای این آیتم فضای مفرح و غافلگیر کننده‌ای برای مخاطب رقم نخورد. حتی برخی از این غافلگیری‌ها به شیوه معمول توسط خود هنرمندان برگزار شد مثل میلاد کی مرام که پیش از این هم در برنامه شب یلدا خودش تصمیم گرفت جایش را با رشیدپور عوض کند و از او سوال بپرسد این بار هم سعی کرد سوالاتی را از رشیدپور بپرسد و او با «بله» و «خیر» پاسخ گوید.

با این حال برگ برنده «اتفاق نود و نو» طراحی‌های متنوع آن برای شبی بود که هم سال نو را رقم می‌زد و هم شهادت یکی از ائمه اطهار را به دنبال داشت و سازندگان بخشی از برنامه را به اعمال ویژه‌ای برای این شب اختصاص دادند. اجرای این بخش از برنامه را نجم الدین شریعتی بر عهده گرفت و آنتن شبکه به قرائت دعای توسل اختصاص یافت.

در این برنامه هم در کنار چهره‌ها، هنرمندان و سلبریتی ها، مردم عادی نیز به عنوان مهمانان ویژه‌ای در نظر گرفته شدند که به برنامه دعوت شدند و از جمله آنها پیرمردی بود که عکس او درباره واکس رایگان برای بی بضاعت‌ها سوژه این چند وقت شده بود.  

یک نکته ویژه برنامه هم مصاحبه رشیدپور با چهره‌های سیاسی بود که قرار است بعد از این ویژه برنامه در یک برنامه مستقل ادامه پیدا کند. مصاحبه با چهره‌های سیاسی همچون محمدباقر قالیباف، محمدرضا عارف و جواد ظریف در این ویژه برنامه واکنش‌هایی را هم برانگیخت از جمله اینکه عده‌ای آن را رویکردی در کپی از شبکه‌های ماهواره‌ای دانستند. هرچند قبل از این مصاحبه‌ها و حتی بعد از آن دوباره رشیدپور به کلید خوردن اولیه این ایده در زمان ریاست لاریجانی بر صداوسیما اشاره کرد که در آن زمان عروسک خود لاریجانی هم ساخته شده بود. با این حال واکنش اولیه به این عروسک‌ها که با فضایی نه چندان چالشی طراحی شده بود بیشتر انتقادی بود. رشیدپور یک روز بعد از پخش گفتگو با قالیباف نیز از او به دلیل توئیت مثبتی که در دفاع از این ماجرا داشته است تشکر کرد و توضیح داد که این اتفاق بدون هیچ گونه همکاری با او صورت گرفته است.

رشیدپور پایان این ویژه برنامه را با شریفی نیا بازیگر سینما و تفال او به حافظ به پایان رساند که همچون آغاز برنامه مهمان ویژه‌ای برای این اختتامیه نبود.

شبکه پنج؛ دورهمی بدون جذابیت خوانندگان

یک تفاوت عمده شبکه پنج در ویژه برنامه تحویل سال اضافه کردن یک چهره دیگر به جمع مجریان بود. محمد علیزاده خواننده پاپ امسال با اجرای این برنامه به سلبریتی‌هایی پیوست که اجرا را تجربه کرده اند؛ حضور او البته بیشتر از اینکه در جایگاه مجری باشد در قامت میزبانی از مهمانان برنامه جلوه گر شد. هیراد حاتمی نیز دیگر مجری ای بود که علیزاده را همراهی کرد.

این برنامه که از ابتدا قرار بود نوعی کنسرت آنلاین باشد هر شب میزبان خوانندگان شد و بیشتر به دورهمی با خوانندگان تبدیل شد. بخش عمده‌ای از مهمانان نیز مثل هر سال در شبکه‌های مختلف حضور داشتند که در میان آنها بازیگران، خوانندگان و مسئولان بودند از جمله فرزاد فرخ و گرشا رضایی که شب قبل در شبکه یک حضور داشت و یا بهنام تشکر که در شبکه سه حضور داشت و در این برنامه نیز از آنها دعوت شده بود.

بخش عمده این خوانندگان نیز افرادی بودند که از میان کمتر شناخته شده ترها انتخاب شدند و یا بیشتر خوانندگانی بودند که صرفا به دلیل برخی از قطعات پرطرفدار در سلیقه عام به برنامه دعوت شدند.

علیزاده نیز همچون رشیدپور در شوخی‌هایی با هنرمندان و مهمانان مدعو از آنها می‌خواست آوازخوانی کنند که احسان حدادی ورزشکار از جمله اینها بود. آوازخوانی‌ها و دیالوگ‌های این برنامه نیز به دلیل کسل کننده بودن بیشتر به دورهمی‌های بدون طراحی تبدیل شد و جز اجرای‌های موسیقایی از برخی خوانندگان آورده چندانی برای مخاطب نداشت.

«بهار جان» اگرچه در بخش‌هایی با مستندها و آیتم‌هایی تولیدی سعی داشت فضایی غیر از برنامه زنده را رقم بزند اما نبود انسجام در این طراحی‌ها نتوانست باعث جذابیت بخشی به آنها شود همچون مستندی که با حضور علیزاده در کنار پزشکان تهیه شده بود و یا آیتمی از دختری که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نبود و در برنامه امکان حمایت‌های مالی  از او فراهم شد و در عین ارائه کردن تصویری از خوشحالی او وجه دیگری از دلسوزی مخاطب و بهره گیری از احساسات برای این همراهی را به نمایش گذاشت

به گزارش مهر، ویژه برنامه‌های تحویل سال با همه تلاش‌های سازندگان همانطور که گفته شد نتوانستند رضایت مخاطب را حتی در سطح اولیه برآورده کنند. مخاطبی که امسال بارها به او تاکید شده بود که در منزل بماند و بیش از پیش به دنبال خوراکی برای سرگرم شدن و سپری کردن دوره قرنطینه در منزل بوده است.

با این روند چگونه می‌توان انتظار داشت که مخاطب همچنان در خانه بماند و به توصیه‌ها گوش سپارد. هرچند که محور تکراری همه گفتگوها در شبکه‌ها بدون کارویژه خاصی همین ماندن در منزل و دیگر توصیه‌های کرونایی بود که بدون خلاقیت و تنها به شکل نصیحت‌های مستقیم و تکراری ارائه می‌شد.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فستیوال شیرهای کن هم به خاطر کرونا به تعویق افتاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فستیوال خلاقیت شیرهای کن جدیدترین قربانی همه‌گیری ویروس کرونا شده است

به گزارش سینماپرس، به نقل از ورایتی، رویداد سینمایی شیرهای کن که قرار بود بین روزهای بیست‌ودوم و بیست‌وششم ژوئن (۲ تا ۶ تیرماه) برگزار شود حالا به تاریخ جایگزین بیست‌وششم تا سی‌ام اکتبر (۵ تا ۹ آبان) منتقل شده است.

سازمان‌دهندگان این فستیوال این تصمیم را بعد از مشاوره با مسئولان سلامت عمومی، دفتر شهردار شهر کن، مسئولان فرانسوی و شرکای فستیوال گرفتند.

از افرادی که قرار بود در این فستیوال سخنرانی کنند می‌توان به کلادین شیور رییس جهانی برندینگ و تبلیغات آمازون، ژان تانیس رییس بازاریابی جهانی نت‌فلیکس و کتلین هال معاون برندینگ و تحقیقات مایکروسافت اشاره کرد.

فیلیپ توماس رییس هیات مدیره فستیوال گفت: وضعیت جهانی پویا و در حال تغییر سریع است و حس کردیم ضروری است که درباره وضعیت فستیوال در ژوئن شفافیت ارایه کنیم. ما به همکاری نزدیک با مشتریان و پیشبرد برنامه‌ها ادامه خواهیم داد.

سایمون کوک مدیر فستیوال اضافه کرد: جامعه ما با چالش‌هایی بی‌سابقه مواجه شده و همکاری از همیشه مهم‌تر است. ما حالا بر برنامه‌ریزی فستیوال متمرکز هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که جامعه محلی ما می‌تواند آثار خارق‌العاده‌ای را که به کسب‌وکار، سازمان‌ها و جامعه ما کمک می‌کنند، دنبال کند.

شیرهای کن تجلیل سالانه‌ای از خلاقیت، بازاریابی و امور بازرگانی در سینما است که حدود ۱۵ هزار بازدیدکننده دارد.

فرانسه در حال حاضر در پاسخ به همه‌گیری کروناویروس درهای خود را بسته است. تا به حال ۷۶۵۲ مورد تایید شده و ۱۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

سرنوشت فستیوال فیلم کن نیز روز پیش مشخص و به اوایل تابستان منتقل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمامی جنبه‌های اثر ویروس کرونا بر اسکار ۲۰۲۱ بررسی می‌شود


با شیوع کرونا و تعویق ساخت فیلم‌ها و تصمیم استودیو‌ها برای نمایش فیلم‌ها در نمایش خانگی، اسکار نیز با معضل روبرو شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوستالژی‌های دهه شصت؛ فیلمی از جوانی اکبر عبدی


بازی اکبر عبدی در برنامه قدیمی «برای فردا»، این روز‌ها به نوستالژی دهه شصتی‌ها تبدیل شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع